Inderdaad!quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:01 schreef freiss het volgende:
Nou, kom maar op dan
Geld is namelijk altijd van zichzelf geld waard, ook wel de intrinsieke waarde van geld genoemd
"De intrinsieke waarde van chartaal geld is de waarde van het materiaal waarvan de munt of het bankbiljet gemaakt is. Deze is over het algemeen lager dan de nominale waarde (het bedrag dat op het geld staat)."
----------------------------
Zo, nu krijg ik ook 1000 euro. TS zei namelijk niet expliciet dat alleen de eerste duizend euro zou krijgen.
Dat deden ze met munten uit een aantal oostblok landen. Die kochten ze voor de waarde die ze vertegenwoordigde en smolten ze om. Dat was goedkoper dan schroot.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:18 schreef moz het volgende:
Neem een kilo munten en ga ermee naar de ijzerhandelaar?
Wat is er precies niet wetenschappelijk aan het begrip 'intrinsieke waarde'?quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:17 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Beste deelnemers, graag het wetenschappelijke onderbouwde bewijs en niet alleen de wijdverbreide en breed geaccepteerde aannames.
Dat gaat natuurlijk lang niet altijd op. Iets wat schaarser wordt hoeft niet per cé duurder te worden en vice versa. Daarbij komt nog eens dat men met geld kwam omdat mensen het constant zo'n gesjoemel was om materiaal tegen materiaal te ruilen. Toen kwamen er van die mensen op het idee om spul in te leveren bij een persoon en in ruil daarvoor kreeg je een briefje met een 'waarde' erop.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:08 schreef davym het volgende:
Geld wordt gemaakt van papier, nikkel etc.
Papier en nikkel hebben waarde want er is vraag
Wet van vraag en aanbod
V↑ - product wordt schaarser - P↑
V↓ - product wordt minder schaars - P↓
A↑ - product wordt minder schaars - P↓
A↓ - product wordt schaarser - P↑
Zolang er vraag naar is heeft het waarde.
Niet alleen in het oostblok.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:24 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dat deden ze met munten uit een aantal oostblok landen. Die kochten ze voor de waarde die ze vertegenwoordigde en smolten ze om. Dat was goedkoper dan schroot.
Daarnaast rust de wetenschap natuurlijk ook op een groot aantal aannames.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:53 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Wat is er precies niet wetenschappelijk aan het begrip 'intrinsieke waarde'?
Niet? Geef eens een voorbeeld van iets waar geen vraag naar is maar wel waarde heeft dan.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ergens vraag heeft het waarde gaat niet altijd op, want anders zou je kunnen zeggen iets waar geen vraag naar is geen waarde heeft, en dat is niet waar.
CO2 ?quote:Op woensdag 19 november 2008 14:59 schreef davym het volgende:
[..]
Niet? Geef eens een voorbeeld van iets waar geen vraag naar is maar wel waarde heeft dan.
Daar is ook vraag naar...quote:
Beter gezegd :quote:
Wij hebben een kunstmatige vraag dus gecreerd. In principe was er geen vraag naar het prodcut co2. CO2 is alleen een van de eerste extrenilateiten die verhandeld wordt waardoor energie intensieve producten anders geprijsd gaan worden.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:04 schreef davym het volgende:
[..]
Beter gezegd :
Er is vraag naar de uitstootrechten van CO2
Ah jij bent er zo een.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:17 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Beste deelnemers, graag het wetenschappelijke onderbouwde bewijs en niet alleen de wijdverbreide en breed geaccepteerde aannames.
Ok, dus er is vraag.quote:Op woensdag 19 november 2008 18:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij hebben een kunstmatige vraag dus gecreerd. In principe was er geen vraag naar het prodcut co2. CO2 is alleen een van de eerste extrenilateiten die verhandeld wordt waardoor energie intensieve producten anders geprijsd gaan worden.
Je kunt bij HoekLoos gewoon een fles CO2 kopen hoor.quote:Op woensdag 19 november 2008 18:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wij hebben een kunstmatige vraag dus gecreerd. In principe was er geen vraag naar het prodcut co2. CO2 is alleen een van de eerste extrenilateiten die verhandeld wordt waardoor energie intensieve producten anders geprijsd gaan worden.
Graag je wetenschappelijke onderbouwing van het 'wetenschappelijk' economische gegeven dat geld uit zich zelf geld waard is?quote:Op woensdag 19 november 2008 18:11 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Ah jij bent er zo een.
Wel een uitdaging plaatsen maar wanneer aan de voorwaarde wordt voldaan dan vervolgens niet met je beloofde beloning komen.
Economie = Wetenschapquote:Op donderdag 20 november 2008 17:18 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Graag je wetenschappelijke onderbouwing van het 'wetenschappelijk' economische gegeven dat geld uit zich zelf geld waard is?
Een scheet laten is voor jouw misschien een voldoende wetenschappelijke onderbouwing, maar geeft toch ook wel erg veel ruimte om van mening te verschillen.
Davym, je schreef dit als bewijs:quote:Op vrijdag 21 november 2008 11:04 schreef davym het volgende:
[..]
Economie = Wetenschap
Heb hierboven al aangetoond dat geld uit zichzelf geld waard is.
Waar komt deze toegevoegde waarde vandaan?quote:Nou, kom maar op dan
Geld is namelijk altijd van zichzelf geld waard, ook wel de intrinsieke waarde van geld genoemd
"De intrinsieke waarde van chartaal geld is de waarde van het materiaal waarvan de munt of het bankbiljet gemaakt is. Deze is over het algemeen lager dan de nominale waarde (het bedrag dat op het geld staat)."
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Die intrinsieke waarde komt puur tot stand door vraag en aanbod van de mensheid in totaliteit. En ik zie ook niet in waarom je economie als geheel het plakaat religie wil meegeven. De enige verbondenheid die ik zie is het standvastig klem houden aan bepaalde economische systemen, zoals het kapitalisme, communisme etc.quote:Op zaterdag 22 november 2008 11:42 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Davym, je schreef dit als bewijs:
[..]
Waar komt deze toegevoegde waarde vandaan?
Je geeft in een latere bijdrage het antwoord zelf, misschien onbedoeld, maar het haalt je zogenaamde bewijs onderuit.
Economie is nog een jonge wetenschap maar heeft nog alle kenmerken van een religie: onder gelovigen
De vraag of 'geld bestaat' is net zo lastig onmogelijk als het beantwoorden als de vraag of god wel of niet bestaat. Hiermee probeer ik aan te geven dat de 'waarde van buiten komt'. Maar weet uiteraard niet of je in staat bent om enigzins abstract te denken?
Daarom heb ik expliciet gevraagd het bewijs te leveren dat geld uit zichzelf geld waard is.quote:Op zaterdag 22 november 2008 11:53 schreef massachusetts_avenue het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Die intrinsieke waarde komt puur tot stand door vraag en aanbod van de mensheid in totaliteit. En ik zie ook niet in waarom je economie als geheel het plakaat religie wil meegeven. De enige verbondenheid die ik zie is het standvastig klem houden aan bepaalde economische systemen, zoals het kapitalisme, communisme etc.
Blijkbaar is het erg moeilijk om te lezen en zelfstandig na te denken.quote:Op zaterdag 22 november 2008 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wiskunde is een wetenschap, he/
Oke. Gaan we:
Krugerrands hebben de status van wettig betaalmiddel. Een Krugerrand heeft een gehalte van 22 karaat (decimaal: 0,9167).
De goudprijs voor 22 karaat goud staat momenteel op ¤ 15,60 per gram.
Eén troy ounce goud weegt 31.10 gram. De wiskundige wetenschap bewijst vervolgens dat een Krugerrand 31.10 x ¤ 15,60 = ¤ 485,16 waard is.
PM me maar even voor mijn rekeningnummer.
Wij geven geen waarde aan geld, maar omdat er 'vraag' naar is creëert het waarde.quote:Op zaterdag 22 november 2008 12:32 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Blijkbaar is het erg moeilijk om te lezen en zelfstandig na te denken.
We geven aan dingen waarde, wordt het daardoor waar?
Geef het wetenschappelijke bewijs dat geld uit zich zelf geld waard is!!!!!!!!!!!!!!!
Toch knap van die egytpenaren dat men in staat is geweest om pyramides te bouwen zonder dat men het concept vraag en aanbod in ogenschouw hoefde te nemen.quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:11 schreef massachusetts_avenue het volgende:
[..]
Wij geven geen waarde aan geld, maar omdat er 'vraag' naar is creëert het waarde.
Vraag naar een product geeft het waarde. Een mens zal altijd behoeften hebben, behoefte creëert vraag, vraag creëert waarde.
quote:Op zaterdag 22 november 2008 12:32 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Blijkbaar is het erg moeilijk om te lezen en zelfstandig na te denken.
We geven aan dingen waarde, wordt het daardoor waar?
Geef het wetenschappelijke bewijs dat geld uit zich zelf geld waard is!!!!!!!!!!!!!!!
Je vraagt dus niet of geld 'iets' waard is of per definitie waarde op zichzelf heeft maar expliciet of dat het geld waard is.quote:Voor diegene die wetenschappelijk aantoont, dat geld vanuit zich zelf geld waard is?
En hoe je die ¤1000 gaat uitkerenquote:Op zaterdag 22 november 2008 19:07 schreef Crazy Harry het volgende:
Als je geen bankrekening hebt en geen inkomen krijgt, mag je mij uitleggen hoe jij aan je eten komt in de huidige maatschappij.
Mr MIT, je schrijft dat we geen waarde geven aan geld.quote:Op zaterdag 22 november 2008 13:11 schreef massachusetts_avenue het volgende:
[..]
Wij geven geen waarde aan geld, maar omdat er 'vraag' naar is creëert het waarde.
Vraag naar een product geeft het waarde. Een mens zal altijd behoeften hebben, behoefte creëert vraag, vraag creëert waarde.
Leuk, maar je vraagt iets wat onmogelijk is. Het bewijzen van een afspraak ...quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:17 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Ik vraag of geld uit zichzelf geld waard is?quote:Op zaterdag 22 november 2008 19:07 schreef Crazy Harry het volgende:
Wat je vraagt is:
[..]
Je vraagt dus niet of geld 'iets' waard is of per definitie waarde op zichzelf heeft maar expliciet of dat het geld waard is.
M'n compliment Crazy Harry, je bent minder crazy dan je naam doet vermoeden. Maar heeft het daardoor een waarde uitzichzelf? Groeit het vanuit die waarde vanuit zichzelf verder?quote:Het antwoord daarop is heel simpel, geld is namelijk zijn eigen waarde in geld waard. Een euro is exact een euro waard, een euro is namelijk geld.
Wederom een prima constatering Crazy Harry.quote:Wat je volgens jouw antwoorden daadwerkelijk bedoeld maar totaal buiten de weddenschap valt en lastigere vraag of geld per definitie waarde heeft.
Dat ligt aan jouw definitie van waarde.
Later meer, moet nu weg!quote:Je kan stellen zoals eerdere users doen, dat het papier of metaal waar fysiek geld van gemaakt is een waarde heeft, wat minder is dan de waarde die het geld representeert, maar nog steeds waarde.
Waarbij je als tegenargument kan stellen dat dat metaal voor jou geen waarde heeft omdat je niets met het metaal kan, en het papier geen waarde heeft omdat je je leven papierloos ingesteld hebt.
Je kan ook stellen dat je het hebt ook het virtuele geld dat enkel elektronisch bestaat. En daarvoor is het antwoord ook heel simpel, het heeft enkel waarde als je er waarde aan hecht, en dat doet de maatschappij.
Als jij er geen waarde aan hecht, dan accepteer jij dat ook niet als vergoeding voor jouw inspanningen en bied het aan niemand aan in ruil voor producten en diensten.
Je kan dus enkel stellen dat geld geen waarde heeft wanneer je zelf geen geld gebruikt, ooit.
Het wetenschappelijke bewijs is in dit geval het wel of niet bestaan van een bankrekening waar jij je inkomen wel of niet op gestort krijgt en jij je betalingen wel of niet van doet. Als jij een bankrekening (in welke vorm dan ook) hebt waar je inkomen op krijgt, hecht je waarde aan geld en is geld dus geld waard.
Het bewijs dat geld geen waarde heeft, is het niet gebruiken van geld.
Als je geen bankrekening hebt en geen inkomen krijgt, mag je mij uitleggen hoe jij aan je eten komt in de huidige maatschappij. Dit mag je dan bewijzen door mij bij je thuis uit te nodigen zodat ik het kan zien en ook kan leren in deze maatschappij te leven zonder geld, dat vind ik namelijk erg interessant.
Harry, de discussie van wat iets waard is, is van alle tijden en dus op z'n minst relatief te noemen. We hebben voedsel nodig, huisvesting, onderwijs, gezonde leefomgeving etc., dit zijn gewoon noodzakelijke basisbehoeften. Omdat de discussie van wat iets waard is belangrijker is geworden, zijn hoe gek het ook klinkt de gemeenschappelijke basisbehoeften steeds meer onder druk komen te staan. De huidige crisessen zijn daar slechts het symptoom van. Kijk hoe vandaag de financiële wereld en de autoindustrie kunstmatig in leven worden gehouden. Wat is de belangrijkste drijfveer hier achter. Bewust of onbewust is de belangrijkste drijfveer hierachter om de winsstroom op gang te houden. Zonder verder vragen te stellen! We zijn bewakers (winkeloppassers) geworden die heilig in een systeem geloven zonder ons af te kunnen vragen of het systeem zelf wel klopt.quote:Crazy Harry schreef: Je kan stellen zoals eerdere users doen, dat het papier of metaal waar fysiek geld van gemaakt is een waarde heeft, wat minder is dan de waarde die het geld representeert, maar nog steeds waarde.
Waarbij je als tegenargument kan stellen dat dat metaal voor jou geen waarde heeft omdat je niets met het metaal kan, en het papier geen waarde heeft omdat je je leven papierloos ingesteld hebt.
De kunst is om het middel op z'n minst rechtvaardig proberen te laten functioneren.quote:Je kan ook stellen dat je het hebt ook het virtuele geld dat enkel elektronisch bestaat. En daarvoor is het antwoord ook heel simpel, het heeft enkel waarde als je er waarde aan hecht, en dat doet de maatschappij.
Als jij er geen waarde aan hecht, dan accepteer jij dat ook niet als vergoeding voor jouw inspanningen en bied het aan niemand aan in ruil voor producten en diensten.
Nogmaals de onderliggende waarde van het systeem/aanname/geloof /weteschap dienen te kloppen, dat is wat ik met deze blog boven water probeer te halen.quote:Je kan dus enkel stellen dat geld geen waarde heeft wanneer je zelf geen geld gebruikt, ooit.
Het wetenschappelijke bewijs is in dit geval het wel of niet bestaan van een bankrekening waar jij je inkomen wel of niet op gestort krijgt en jij je betalingen wel of niet van doet. Als jij een bankrekening (in welke vorm dan ook) hebt waar je inkomen op krijgt, hecht je waarde aan geld en is geld dus geld waard.
quote:Het bewijs dat geld geen waarde heeft, is het niet gebruiken van geld.
Als je geen bankrekening hebt en geen inkomen krijgt, mag je mij uitleggen hoe jij aan je eten komt in de huidige maatschappij. Dit mag je dan bewijzen door mij bij je thuis uit te nodigen zodat ik het kan zien en ook kan leren in deze maatschappij te leven zonder geld, dat vind ik namelijk erg interessant.
Eigenlijk is de statement nog slechter dan ik eerder al beschreef! Je moet dus niet aantonen dat 1 + 1 = 2, maar dat 1 = 1 !quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:42 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Voor diegene die wetenschappelijk aantoont, dat geld ... geld waard is?
Aantonen dat geld uit zichzelf geld waard is.quote:Op maandag 24 november 2008 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eigenlijk is de statement nog slechter dan ik eerder al beschreef! Je moet dus niet aantonen dat 1 + 1 = 2, maar dat 1 = 1 !
heb je het bovenstaande wel gelezen?quote:Op maandag 24 november 2008 14:16 schreef Hertog_Martin het volgende:
Alles is geld waard, geld dus ook
Behalve dan dat elke plant met bladgroen het nodig heeft om zuurstof te kunnen producerenquote:Op woensdag 19 november 2008 18:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In principe was er geen vraag naar het prodcut co2.
Dit hele topic is onzinnig zolang TS niet specifiek defineert wat ie bedoelt met 'geld'quote:Op maandag 24 november 2008 16:12 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
heb je het bovenstaande wel gelezen?
En het op den duur een warme aarde opleverd met als fatale afloop een anoxic event.quote:Op maandag 24 november 2008 16:23 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Behalve dan dat elke plant met bladgroen het nodig heeft om zuurstof te kunnen produceren.
Hoe meer CO2 in de lucht, hoe meer blaadjes aan bomen en hoe meer zuurstofproductie.
Wat een crap.quote:Op maandag 24 november 2008 18:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het op den duur een warme aarde opleverd met als fatale afloop een anoxic event.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anoxic_event
Het gaat erom om aan te tonen dat geld uit zichzelf geld waard is, daar moet toch een wetenschappelijk bewijs voor zijn, want we geloven dit vrijwel allemaal?quote:Op maandag 24 november 2008 18:23 schreef Mizuki het volgende:
TS, even kijken of ik het goed begrijp. Je wilt dus dat wij aantonen dat geld geld waard is zonder dat de mens er waarde aan geeft. Toch? Nou, ik denk dat dat onmogelijk is om aan te tonen. Stel dat nu de hele mensheid in een keer uitsterft, NU zeg maar. Is er überhaupt dan nog wel iets geld waard? Natuurlijk niet, waarde is maar een begrip dat de mens ergens aanhangt. Het is niet aangeboren begrip dat een brood altijd ¤1,20 is geweest, slechts een afspraak.
Geld is uiteraard wel geld waard in het gewone systeem. Iemand zei al dat een euro precies een euro waard is, maar het is nog duidelijker als je aan iemand een briefje van honderd euro wilt verkopen voor een euro. Op dat moment is je geld dus geld waard als in: je kan er geld mee verdienen.
Dit gebeurt eigenlijk ook als je geld omwisselt (euro dollar), dan koop je ander geld met geld. De waarde van de andere valuta is door mensen bepaald.
Beste Joop,quote:
Stap met een stapel briefjes naar de oud-papier handelaar. Sim-pel.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:17 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Geld is een ruilmiddel niet meer en niet minder, geen (machts)doel op zich.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:49 schreef Mizuki het volgende:
Peter_Hoopman,
Hoe zie jij je een wetenschappelijke ondergrond voor je? Je kunt hier niet echt onderzoek naar doen, alleen over redeneren. Een logisch geldige redenering volstaat al mits beide premissen waar zijn, daar hoef je geen enorme wetenschappelijke thesis voor te hebben.
Laten we stellen:
a) Iets heeft waarde (uit zichzelf) als mensen bereid zijn om er geld voor te geven.
b) De mens is bereidt geld voor geld te geven (zie wisselkoersen)
Hieruit volgt:
c) Geld heeft waarde (uit zichzelf).
Ben je het eens dat als a) en b) kloppen c) ook moet kloppen? Zo ja, wat klopt er dan niet aan a) of aan b), zo nee, wat klopt er niet aan de vergelijking.
Misschien is het handig om eerst wat dingen te definiëren, anders praten we langs elkaar heen.
Dus, wat versta jij onder:
- geld
- waarde
- intrinsieke waarde (waarde van zichzelf).
En ben je het met me eens dat niks maar waarde heeft als de mens niet bestaat? Zo nee, waarom niet?
Zo zou je het kunnen lezen, maar zo eenvoudig is het niet.quote:Op dinsdag 25 november 2008 17:14 schreef John.Milton het volgende:
Volgens Peter_Hoopman kun je niets bewijzen. Alles berust op tijdelijke aannames, totdat het tegendeel (tijdelijk) bewezen wordt. Ik heb genoeg goede onderbouwingen gezien maar daar is deze user gewoon blind voor.
Laten we het even wiskundig maken.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:42 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Voor diegene die wetenschappelijk aantoont, dat geld vanuit zich zelf geld waard is?
Ehmmm... Deflatie, leg een briefje van 50 tien jaar in de koelkast en kijk maar eens wat er na 10 jaar deflatie kan met je briefje van 50. Het briefje van 50 in kwestie heeft niets toegevoegd aan zijn eigen waardevermeerdering.quote:Op vrijdag 26 december 2008 12:55 schreef Peter_Hoopman het volgende:
Beste Patametfriet,
Ik schreef: dat geld uit zichzelf geld waard is daarmee bedoel dat geld uit zich zelf vermeerdert.
Hopelijk is het duidelijker voor je.
Je bewijsvoering is overgens origineel, het geeft aan dat je durft te denken. :-)
Dat klopt in een wereld die uitgaat dat geld, geld waar is, maar deze aanname staat nu juist ter discussie en dient wetenschappelijk onderbouwt te worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 15:12 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ehmmm... Deflatie, leg een briefje van 50 tien jaar in de koelkast en kijk maar eens wat er na 10 jaar deflatie kan met je briefje van 50. Het briefje van 50 in kwestie heeft niets toegevoegd aan zijn eigen waardevermeerdering.
Ik zal mijn rekeningnummer even PM-en
Een wereld die er vanuitgaat dat geld geld waard isquote:Op donderdag 15 januari 2009 17:43 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Dat klopt in een wereld die uitgaat dat geld, geld waar is, maar deze aanname staat nu juist ter discussie en dient wetenschappelijk onderbouwt te worden.
even veranderen in 'onderbouwd'...levert dat ook geld op?quote:Op donderdag 15 januari 2009 17:43 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Dat klopt in een wereld die uitgaat dat geld, geld waar is, maar deze aanname staat nu juist ter discussie en dient wetenschappelijk onderbouwt te worden.
Nee maar het levert wel punten op. ;-)quote:Op donderdag 15 januari 2009 19:20 schreef bendk het volgende:
[..]
even veranderen in 'onderbouwd'...levert dat ook geld op?
Hier wordt nagedacht! :pquote:Op donderdag 15 januari 2009 18:48 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Een wereld die er vanuitgaat dat geld geld waard is. Kom op man... De definitie van geld is dat het waarde heeft. Wat een topic
We hebben er een samenleving op gebouwd op deze aanname, maar misschien zijn de crissisen aan je voorbij gegaan?quote:Op donderdag 15 januari 2009 21:03 schreef Rochgel het volgende:
http://weblogs.nrc.nl/web(...)s-een-meninkje-werd/
Peter Hoopman zegt:
woensdag 12 november 2008, 17:36 uur
Ik stel duizend gulden beschikbaar voor diegene die wetenschappelijk aantoont, dat geld vanuit zich zelf geld waard is?
Veel succes!
ZUCHT ! Verveel je je ?
Er bestaat geen antwoord op deze vraag. Je kunt dit nooit wetenschappelijk bewijzen.
Je kan met die 1000 euro ook naar de hoeren gaan, succes !
Dat het uitzichzelf vermeerdert!quote:Op vrijdag 16 januari 2009 14:41 schreef jeroen25 het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk met "is geld geld waard?".
Is dat net zoiets als "is goud goud waard?" of "is een auto een auto waard?".
Geld is een creatie van mensen.
1 euro heeft per definitie de waarde van 1 euro.
Net zoals 1kg goud 1kg goud waard is.
Pas wanneer je twee zaken gaat vergelijken kun je meer zeggen over de waarde.
Zo kun je zeggen dat 1kg goud 1000 euro waard is.
En als 1kg goud morgen 1100 euro kost dan kun je zeggen dat de waarde van goud gestegen is, of dat de waarde van de euro gedaald is.
Het hebben van geld levert niet meer geld op net zo min als het ruilen van geld.
Als ik 1 euro heb zal dat altijd 1 euro blijven.
Als ik van jou 1 euro koop dan betaal ik daar 1 euro voor.
Pas wanneer je niet 'hebt' of niet 1:1 ruilt gaat rente een rol spelen.
Als ik van jou 1 dollar koop dan betaal ik daar 0,75 euro voor.
Als jij morgen die dollar terugkoopt dan vraag ik daar misschien wel 0,8 euro voor.
Ook kan er worden afgesproken dat bij het uitlenen van geld de lener daarvoor moet betalen naar rato van het geleende bedrag en de leentijd. (rente)
Uitlenen is niet ruilen of hebben.
Uitlenen is het geven van geld voor de belofte dat dat geld na een bepaalde tijd teruggegeven wordt.
Omdat hier een risico aankleeft moet er tevens een extra bedrag door de lener worden bijgelegd.
Dit bedrag is niet voor het geld maar voor de uitlenen daarvan, een lening is dus geld waard.
Het vastzetten van geld op een spaarrekening kan als lening gezien worden.
Jij als eigenaar/uitlener van het geld kan er tijdelijk niet over beschikken en de bank als bewaarder/lener kan dat wel.
Vandaar dat je van de bank rente kunt krijgen.
De waarde van een lening wordt bepaald door vraag en aanbod.
Hoeveel euro wordt er te leen gevraagd en hoeveel euro wordt er te leen aangeboden?
En dit wordt bepaald door de mensen die geen geld hebben maar wel willen uitgeven en de mensen die wel geld hebben en het nog niet willen uitgeven.
De laatste groep leent dan geld aan de eerste welke bij terugbetaling rente betaalt.
In zoverre is er dus een onderscheid tussen arm en rijk omdat rijke mensen een auto kunnen kopen voor de prijs van die auto en arme mensen een auto kunnen kopen voor de prijs van die auto plus de rente van de lening die ze moeten afsluiten.
Zijn er überhaupt zaken die zulke eigenschappen hebben?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 11:54 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Dat het uitzichzelf vermeerdert!
Konijnen?quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:53 schreef John.Milton het volgende:
Zijn er überhaupt zaken die zulke eigenschappen hebben?
John.Milton misschien is het je ontgaan maar vandaag is het een perpetuum mobilé, doordat we geld een waarde op zich hebben gegeven in de vorm van rente. Geld heeft daarmee 'het eeuwige leven gekregen'.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 16:53 schreef John.Milton het volgende:
[..]
Zijn er überhaupt zaken die zulke eigenschappen hebben?
Volgens mij ben je opzoek naar de economische variant van een Perputuum Mobile.
1 |
Als je duidelijke antwoorden wilt, moet je wel eerst logische en juiste vragen stellen!quote:Op zaterdag 17 januari 2009 11:54 schreef Peter_Hoopman het volgende:
[..]
Dat het uitzichzelf vermeerdert!
Waarom geloven we het dan? Passen het toe alsof het een wetenschap is.quote:Op zondag 18 januari 2009 13:04 schreef elplato het volgende:
Zou je alsjeblieft kunnen ophouden met je gezeur om eeen wetenschappelijke onderbouwing? Wetenschappelijke onderbouwingen voor benoemingen van menselijk/sociaal handelen bestaan niet.
[ code verwijderd ]
Dit is sowieso al baarlijke nonsens.
In eerste instantie vroeg ik het bewijs dat geld uit zich zelf geld waard is. Vroeg niet dat geld, geld waard is. Dat vragen niet begrepen worden is menselijk, misverstanden kunnen gecommuniceerd worden. Lijkt me belangrijk: communicatie! En ja dat geeft vaak aanleiding tot onduidelijkheid.quote:Op zondag 18 januari 2009 16:16 schreef Demophon het volgende:
[..]
Als je duidelijke antwoorden wilt, moet je wel eerst logische en juiste vragen stellen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |