Bronquote:Californië stemt recht op homohuwelijk weg
De kiezers uit de Amerikaanse staat Californië stemden massaal op de Democraat Barack Obama en wezen tegelijkertijd per referendum het homohuwelijk af.
Homohuwelijken zijn niet meer toegestaan in de Amerikaanse staat Californië
In Californië stemde 52 procent per referendum voor een toevoeging aan de wet waardoor het huwelijk uitsluitend een verbintenis wordt tussen man en vrouw.
Instituut
'Dit is een geweldige dag voor het huwelijk,' zegt Ron Prentice, voorzitter van protectmarriage.com, tegen CNN. 'Het volk is opgekomen voor het traditionele huwelijk en heeft dit geweldige instituut in ere hersteld'.
Activisten en de gemeentebesturen van San Francisco en Los Angeles hebben meteen nadat de uitslag bekend werd een klacht ingediend in de hoop het referendum ongeldig te laten verklaren en het homohuwelijk te redden.
Recht
Een half jaar geleden kende het hooggerechtshof van de Amerikaanse staat mensen van hetzelfde geslacht het recht toe te trouwen. Naar schatting hebben 16.000 mensen van dat recht gebruik gemaakt.
In de staten Arizona en Florida hebben de kiezers zich dinsdag ook uitgesproken voor de definitie van het huwelijk als uitsluitend een verbintenis tussen man en vrouw. In de twee staten was het homohuwelijk al onmogelijk.
Hij is geen atheist manquote:Op donderdag 6 november 2008 11:44 schreef -skippybal- het volgende:
Ja, mooi joh!
Wfm kan jou, als atheïst notabane, het nou boeien als twee mannen of vrouwen kunnen trouwen
Heeft iets met de waardigheid en betekenis van het instituut huwelijk te maken. Het huwelijk dient geen 'leuk feest' te zijn of een tijdelijke verbintenis.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:44 schreef -skippybal- het volgende:
Wfm kan jou, als atheïst notabane, het nou boeien als twee mannen of vrouwen kunnen trouwen
Read the fucking signature, ok?quote:
Wat is er mis met een staat/land die huwelijken tussen man/man en vrouw/vrouw accepteert?quote:Op donderdag 6 november 2008 11:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mooi om te zien hoe bewust Amerikanen zijn van de waarde van het traditionele huwelijk en het gezin. Aan burgerinitiatieven als protectmarriage.com kunnen wij nog een voorbeeld nemen. Anderzijds is het wel zorgelijk te noemen dat homo's in Amerika bedreigd worden door christelijk rechts.
Wat is dan de waarde traditionele huiwelijk en/of dat van een gezin? En waarom zou die waarde niet kunnen bestaan als homo's ook konden trouwen?quote:Op donderdag 6 november 2008 11:42 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Mooi om te zien hoe bewust Amerikanen zijn van de waarde van het traditionele huwelijk en het gezin. Aan burgerinitiatieven als protectmarriage.com kunnen wij nog een voorbeeld nemen. Anderzijds is het wel zorgelijk te noemen dat homo's in Amerika bedreigd worden door christelijk rechts.
Oh ja, helemaal vergeten dat homosexuelen onmogelijk een levenlang bij elkaar kunnen blijven.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:46 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Heeft iets met de waardigheid en betekenis van het instituut huwelijk te maken. Het huwelijk dient geen 'leuk feest' te zijn of een tijdelijke verbintenis.
Dus voor homoseksuelen kan het geen serieuze aangelegenheid zijn? Je houdt er een verkeerde denkwijze op na. Misschien moet je je eens openstellen voor het feit dat niet iedereen hetzelfde is, hoef je er ook niet meer bang voor te zijn.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:46 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Heeft iets met de waardigheid en betekenis van het instituut huwelijk te maken. Het huwelijk dient geen 'leuk feest' te zijn of een tijdelijke verbintenis.
Ik vind het raar dat je er van uit gaat dat twee mannen die trouwens het voor een leuk feest doen maar een man en een vrouw dat niet doen.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:46 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Fijn dat dat er staat, maar het klopt niet.quote:
Want een mens kan alleen atheïst zijn wanneer hij het homohuwelijk omarmt? Gek, ik dacht dat atheïsme eigenlijk alleen betekent dat je niet in God gelooft.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:51 schreef Zith het volgende:
[..]
Fijn dat dat er staat, maar het klopt niet.
Man en vrouw trouwen voor de eeuwigheid en m/m of v/v trouwen voor de peper en zoutstelletjes om na een week of wat weer te scheiden.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:50 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik vind het raar dat je er van uit gaat dat twee mannen die trouwens het voor een leuk feest doen maar een man en een vrouw dat niet doen.
Godzijdank weet jij precies wat er in mijn hoofd gaande is!quote:Op donderdag 6 november 2008 11:51 schreef Zith het volgende:
Fijn dat dat er staat, maar het klopt niet.
Zeg ik ook niet.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Want een mens kan alleen atheïst zijn wanneer hij het homohuwelijk omarmt? Gek, ik dacht dat atheïsme eigenlijk alleen betekent dat je niet in God gelooft.
Het gaat hier niet om kinderen, simpele.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:54 schreef Scaurus het volgende:
De waarde van het huwelijk is dat het een kern vormt waaromheen een biologisch gezin gevormd kan worden. Het gezin is de beste samenlevingsvorm om kinderen in op te voeden. Het is beter voor een kind om op te groeien met een vader, moeder en eventueel 'siblings', dit alles onder één dak. Zoiets als een eenoudergezin is geen preferabele omgeving voor een kind. Om tot bloei te komen heeft het kind zowel een vader als moeder nodig.
Leg mij dan eens uit waarom je beweert dat TS niet een atheïst is op basis van het feit dat hij het homohuwelijk afkeurt. Ik zie het verband tussen beide namelijk niet en al helemaal niet binnen de context van deze topic.quote:
TS gaat in op de essentie van het huwelijk in het algemeen. Je kunt een algemene beschouwing niet scheiden van een specifieke gebeurtenis?quote:Op donderdag 6 november 2008 11:55 schreef MASD het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om kinderen, simpele.Lees het bericht nog eens.
Je bent een crypto-Christen en je weet het. Laat me anders 1 post zien waarin je het Woord van God als onwaar bepleit, als poster die zich vooral in WFL resideert moet dat toch wel kunnen?quote:Op donderdag 6 november 2008 11:54 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Godzijdank weet jij precies wat er in mijn hoofd gaande is!
Uhm, bij het huwelijk krijg je er niet gelijk een kind gratis bij ofzo...quote:Op donderdag 6 november 2008 11:54 schreef Scaurus het volgende:
De waarde van het huwelijk is dat het een kern vormt waaromheen een biologisch gezin gevormd kan worden. Het gezin is de beste samenlevingsvorm om kinderen in op te voeden. Het is beter voor een kind om op te groeien met een vader, moeder en eventueel 'siblings', dit alles onder één dak. Zoiets als een eenoudergezin is geen preferabele omgeving voor een kind. Om tot bloei te komen heeft het kind zowel een vader als moeder nodig.
Ik beweer helemaal niet dat TS een Christenen is op basis van zijn opinie over het homohuwelijk. Een _andere_ user vraagt zich af hoe een Atheist zoiets kan vinden, ik reageer dat hij geen atheist is.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:56 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit waarom je beweert dat TS niet een atheïst is op basis van het feit dat hij het homohuwelijk afkeurt. Ik zie het verband tussen beide namelijk niet en al helemaal niet binnen de context van deze topic.
Ik had het anders moeten formuleren. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het huwelijk tegenwoordig ontdaan is van haar betekenis. Dikwijls zie je dat mensen een relatie aangaan en kinderen krijgen, om dan na zo'n vijf jaar in het huwelijk bootje te stappen omdat het toch wel romantisch is. Je viert als het ware je samenzijn. Een ander voorbeeld is het trouwen-voor-één-dag, waarover pas in het AD een artikel stond. Achter de feestelijkheid en ontroering die de gehuwden-voor-één-dag voelen zie je een grote leegte, de leegte van het huwelijk dat steeds minder betekenis heeft en steeds meer een triviale verbintenis is die men aangaat.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:50 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik vind het raar dat je er van uit gaat dat twee mannen die trouwens het voor een leuk feest doen maar een man en een vrouw dat niet doen.
Kinderen liggen in het directe verlengde van het huwelijk. Dat is voor Amerikanen zo evident dat ze het niet eens hoeven te zeggen.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:55 schreef MASD het volgende:
Het gaat hier niet om kinderen, simpele.Lees het bericht nog eens.
Wie heeft het hier over christenen? Ik vraag je op basis waarvan jij van mening bent dat de TS (of iemand met een dergelijk standpunt in het algemeen, waaronder ook ik) geen atheïst is. Als iemand zegt atheïst te zijn en jij zegt dat dat gelul is, dan ben ik benieuwd naar waarom jij dat denkt.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik beweer helemaal niet dat TS een Christenen is op basis van zijn opinie over het homohuwelijk. Een _andere_ user vraagt zich af hoe een Atheist zoiets kan vinden, ik reageer dat hij geen atheist is.
De boodschap is duidelijk. Wie atheïst is, moet zich niet willen bemoeien met andere mensen, en moet dus ook voor het homohuwelijk zijn. Ik zit er steeds meer over te denken om 'atheïst' uit mijn sig te halen. Maar ja, dan word ik in elke discussie uitgescholden voor christen door mensen die mij standpunt aangaande het bestaan van God niet kennen.quote:Op donderdag 6 november 2008 11:59 schreef Zith het volgende:
Ik beweer helemaal niet dat TS een Christenen is op basis van zijn opinie over het homohuwelijk. Een _andere_ user vraagt zich af hoe een Atheist zoiets kan vinden, ik reageer dat hij geen atheist is.
quote:Op donderdag 6 november 2008 11:57 schreef Zith het volgende:
Je bent een crypto-Christen en je weet het. Laat me anders 1 post zien waarin je het Woord van God als onwaar bepleit, als poster die zich vooral in WFL resideert moet dat toch wel kunnen?
quote:Op woensdag 19 december 2007 19:22 schreef Scaurus het volgende:
Omdat iedereen dat toen deed... wacht, bij Vespasianus is het wel opgeschreven, en wel door een meer objectieve schrijver, Suetonius.
Serieus, ik betwijfel of christenen in 100 n.C. wel echt dachten dat Jezus echt wonderen gedaan had. Natuurlijk waren er toen al fanatici die elke letter als van God zagen, maar lijkt het niet waarschijnlijker dat aardig wat christenen zulke wonderen als symbolisch zagen?
Ik vind de leer van Jezus niet zo'n heel 'goede'. Op het gebied van homoseksualiteit is de christelijke visie ook niet de mijne. Ik ben een voorstander van de klassiek-Griekse visie. De oude Grieken zagen homoseksualiteit als fact of life, maar zouden je vreemd aangestaard hebben als je zou voorstellen het huwelijk ook voor homoseksuelen open te stellen.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als ik Scaurus even mag bijvallen: je kunt prima niet in God geloven, maar de leer van Jezus toch een goede vinden. Dan ben je nog altijd atheist, zij het een christeljke atheist.
Nee, kinderen liggen in het directe verlengde van onveilige seks tussen een man en een vrouw. Daar heeft het huwelijk niets mee te maken.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:02 schreef Scaurus het volgende:
Kinderen liggen in het directe verlengde van het huwelijk. Dat is voor Amerikanen zo evident dat ze het niet eens hoeven te zeggen.
Nu ja, het was maar een voorbeeld om het principe te illustreren.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:14 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik vind de leer van Jezus niet zo'n heel 'goede'. Op het gebied van homoseksualiteit is de christelijke visie ook niet de mijne. Ik ben een voorstander van de klassiek-Griekse visie. De oude Grieken zagen homoseksualiteit als fact of life, maar zouden je vreemd aangestaard hebben als je zou voorstellen het huwelijk ook voor homoseksuelen open te stellen.
Een naïeve denkwijze, omdat een huwelijk tussen man en vrouw fundamenteel afwijkt van een huwelijk tussen mensen van het zelfde geslacht. Een traditioneel huwelijk (man, vrouw en kinderen) heeft niet alleen een relationele betekenis, maar ook een maatschappelijke. Dat geldt niet voor een homohuwelijk.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
De waarde van het gezin staat compleet los van twee mensen die van elkaar houden en met elkaar willen trouwen. De openstelling van het huwelijk tornt op geen enkele wijze aan de waarde van het gezin.
Het traditionele huwelijk moet je dan ook niet zien als uitsluitend religieus, maar op een seculiere wijze: een maatschappelijk instituut.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
Het 'traditionele' huwelijk is geen eigendom van de kerk, of van welke religie dan ook. Gelovigen moeten ophouden om het eigendom en een soort 'alleenrecht' te claimen op iets dat hun eigendom niet is.
Klinkt mij een beetje vreemd in de oren.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als ik Scaurus even mag bijvallen: je kunt prima niet in God geloven, maar de leer van Jezus toch een goede vinden. Dan ben je nog altijd atheist, zij het een christeljke atheist.
Maar waarom trouw je eigenlijk? Dat is toch voornamelijk om een duurzame band te scheppen/bevestigen, waarin je gezin veilig en beschermd kan opgroeien?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
De waarde van het gezin staat compleet los van twee mensen die van elkaar houden en met elkaar willen trouwen. De openstelling van het huwelijk tornt op geen enkele wijze aan de waarde van het gezin.
Het 'traditionele' huwelijk is geen eigendom van de kerk, of van welke religie dan ook. Gelovigen moeten ophouden om het eigendom en een soort 'alleenrecht' te claimen op iets dat hun eigendom niet is.
Onzin natuurlijk, dat hangt geheel af van het onderwerp in kwestie. Moeten we ook een minderheid van psychopaten beschermen? Hen in alle vrijheid hun wensen laten nastreven?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:21 schreef Yildiz het volgende:
Slechte ontwikkeling, vreemd ook dat de meerderheid dit kan bepalen. Een minderheid dient in een democratie altijd beschermd te worden tegen de wensen van de meerderheid.
Wist je dat er in de begintijd van het christendom vele stromingen waren die Jezus niet als god zagen, maar gewoon als mens? Pas ergens in de 4e eeuw is er een kerkelijk dogma gemaakt van de goddelijkheid van Jezus.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:18 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Klinkt mij een beetje vreemd in de oren.
Ja. Als de meerderheid beslist dat psychopaten ondersteboven aan de hoogste boom gehangen moeten worden, is dat absoluut geen reden om dat maar te doen.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:23 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, dat hangt geheel af van het onderwerp in kwestie. Moeten we ook een minderheid van psychopaten beschermen? Hen in alle vrijheid hun wensen laten nastreven?
Gezien het almaar oplopende aantal scheidingen kun je daar wel je vraagtekens bij zetten lijkt me. Het huwelijk is steeds meer een symbolisch figuur geworden waarmee twee mensen hun liefde voor elkaar willen bestendigen.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar waarom trouw je eigenlijk? Dat is toch voornamelijk om een duurzame band te scheppen/bevestigen, waarin je gezin veilig en beschermd kan opgroeien?
Altijd? Zijn de wensen van de meerderheid nooit van belang dan?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:21 schreef Yildiz het volgende:
Slechte ontwikkeling, vreemd ook dat de meerderheid dit kan bepalen. Een minderheid dient in een democratie altijd beschermd te worden tegen de wensen van de meerderheid.
Je keert het om. Het gaat om het laten uitkomen van een wens, niet om de wens an sich. Ik vind ook dat pedofielen beschermd moeten worden, maar als er eentje in overtreding is, dan uiteraard hard aanpakken. De homoseksuele geaardheid van een homoseksueel moeten we respecteren en we moeten homoseksuelen beschermen, maar dat betekent niet dat je hypocriet bent als je vervolgens het homohuwelijk niet toestaat. In sommige gevallen weegt het belang van het collectief nu eenmaal zwaarder dan het belang van het individu. Maar goed, zo'n opmerking wordt tegenwoordig niet gewaardeerd.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:24 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja. Als de meerderheid beslist dat psychopaten ondersteboven aan de hoogste boom gehangen moeten worden, is dat absoluut geen reden om dat maar te doen.
Ach, ook het homohuwelijk in Nederland is niet identiek aan het traditionele huwelijk. En dat is natuurlijk niet zomaar,quote:Op donderdag 6 november 2008 12:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Gezien het almaar oplopende aantal scheidingen kun je daar wel je vraagtekens bij zetten lijkt me. Het huwelijk is steeds meer een symbolisch figuur geworden waarmee twee mensen hun liefde voor elkaar willen bestendigen.
De functie en rol van het huwelijk is gewoon enorm veranderd in de afgelopen decennia en wanneer we dat even aannemen als voldongen feit, is er ook geen argument meer om homo's daar uit te weren. Er lijkt het rare idee te bestaan dat wanneer we homo's niet toelaten, het huwelijk ook z'n traditionele vorm wel weer zal vinden. Een raar soort utopistisch denken is het.
In Las Vegas kan je even pinnen en je bent getrouwd. Bij de volgende pin automaat ben je weer gescheiden als je wil. Iets met vrijheid enzo.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:21 schreef Yildiz het volgende:
De wens van de meerderheid is m.i. inderdaad ondergeschikt aan de integriteit van de minderheid. Als de meerderheid van de straat beslist dat het huis van 1 persoon maar even platgewalst moet worden, betekent dat absoluut niet dat dat zomaar even kan gebeuren.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Altijd? Zijn de wensen van de meerderheid nooit van belang dan?
Het is niet zomaar een stukje moraal hoor, er ligt een heel functioneel motief aan ten grondslag. Waar het om gaat is dat er een solide basis bestaat voor kinderen om in op te groeien. Daarom is het ook zo dat het huwelijk vooral een maatschappelijk doel dient en veel minder een relationeel.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:24 schreef Yildiz het volgende:
Daarnaast schaadt het bestaan van een homohuwelijk geen enkel ander mens, dus ik zie niet in waarom het überhaupt verboden kan worden. Zolang er geen schade aan anderen is, zie ik niet in waarom een wet er iets over zou moeten zeggen, het is niet dat de wet een moraal zou moeten bevatten. Zodra de wet dat wel doet, leert het volk zelf geen moraal aan, wat tot een onafwendbaar verlies van de gehele moraal leidt.
Een scheve, ja zelfs zieke situatie. Wat dat betreft ken Amerika twee gezichten.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:31 schreef One_of_the_few het volgende:
In Las Vegas kan je even pinnen en je bent getrouwd. Bij de volgende pin automaat ben je weer gescheiden als je wil. Iets met vrijheid enzo.
Iets tegen las vegas doen ho maar, is toch onze vrijheid?? Burger kan het zelf wel bepalen.
Maar zodra 2 mensen van hetzelfde geslacht willen trouwen is het een probleem. Vrijheid?
Ja, welkom in de 21e eeuw verderquote:Op donderdag 6 november 2008 12:33 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het is niet zomaar een stukje moraal hoor, er ligt een heel functioneel motief aan ten grondslag. Waar het om gaat is dat er een solide basis bestaat voor kinderen om in op te groeien. Daarom is het ook zo dat het huwelijk vooral een maatschappelijk doel dient en veel minder een relationeel.
Dat is toch geen vergelijking? Het gaat er hier om dat men een volstrekt verkeerde opvatting heeft over de betekenis van het huwelijk. Homoseksuelen willen ook graag trouwen, want dat is zo fijn, zo'n verbintenis die de relatie bevestigtquote:Op donderdag 6 november 2008 12:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De wens van de meerderheid is m.i. inderdaad ondergeschikt aan de integriteit van de minderheid. Als de meerderheid van de straat beslist dat het huis van 1 persoon maar even platgewalst moet worden, betekent dat absoluut niet dat dat zomaar even kan gebeuren.
Heb je ook argumenten, of kom je niet verder dan deze drogreden?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja, welkom in de 21e eeuw verder
De meerderheid mag inderdaad wensen dat de minderheid (in deze: homo's) niet met elkaar mogen trouwen. Dat is de vrijheid van gedachten. In de praktijk echter, zouden de individuen (in deze: homo's) beschermd moeten worden tegen de belemmeringen van de meerderheid. Omdat het homohuwelijk geen schade berokkent aan anderen, dient het m.i. niet verboden te worden.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:28 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Je keert het om. Het gaat om het laten uitkomen van een wens, niet om de wens an sich. Ik vind ook dat pedofielen beschermd moeten worden, maar als er eentje in overtreding is, dan uiteraard hard aanpakken. De homoseksuele geaardheid van een homoseksueel moeten we respecteren en we moeten homoseksuelen beschermen, maar dat betekent niet dat je hypocriet bent als je vervolgens het homohuwelijk niet toestaat. In sommige gevallen weegt het belang van het collectief nu eenmaal zwaarder dan het belang van het individu. Maar goed, zo'n opmerking wordt tegenwoordig niet gewaardeerd.
Een opvatting is een gedachte, en die is vrij. Het staat jou vrij om te denken en te wensen dat homo's niet mogen trouwen. Het staat m.i. homo's echter wel vrij om daadwerkelijk te trouwen, ook al is het volgens de meerderheid moreel verwerpelijk.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is toch geen vergelijking? Het gaat er hier om dat men een volstrekt verkeerde opvatting heeft over de betekenis van het huwelijk. Homoseksuelen willen ook graag trouwen, want dat is zo fijn, zo'n verbintenis die de relatie bevestigt.
Zie vorige pagina.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Heb je ook argumenten, of kom je niet verder dan deze drogreden?
Correctie: de mensen die al getrouwd zijn blijven ook getrouwd (en terecht natuurlijk, het gaat niet aan om verworven rechten af te nemen). En een vergelijking met de Neurenberger rassenwetten lijkt me eerlijk gezegd tamelijk misplaatst.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:35 schreef HiZ het volgende:
Even voor de duidelijkheid, het gaat hier in Californie dus niet om het krijgen van dat recht (in dat geval was het al erg genoeg geweest) maar om het afnemen van dit recht van mensen die al getrouwd zijn voor de wet.
Het is niet veel anders dan de Neurenbergse wetgeving die huwelijken tussen Duitser en Joden verbood, inclusief het huwelijk van mijn stiefgrootmoeder, die naar aanleiding van die wetten naar Nederland is verhuisd.
Wat het extra pijnlijk en onverteerbaar maakt is dat de groep die het meest voor dat voorstel heeft gestemd Zwarte vrouwen zijn geweest die het zagen als een definitieve overwinning van discriminatie om te kunnen stemmen in een parallelle verkiezing op de zoon van een blanke vrouw en een zwarte man. Een man dus die het product was van een huwelijk dat in 40 van de staten van de VS illegaal zou zijn geweest op het moment dat hij geboren werd. Op de dag dat ze afrekenden met discriminatie op grond van ras, stemden ze óók voor een van de meest schandelijke discriminerende wetgeving die de rechten van een andere minderheid wegneemt
Waar wordt het belang van de samenleving geschaad als 2 mensen trouwen?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:28 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Je keert het om. Het gaat om het laten uitkomen van een wens, niet om de wens an sich. Ik vind ook dat pedofielen beschermd moeten worden, maar als er eentje in overtreding is, dan uiteraard hard aanpakken. De homoseksuele geaardheid van een homoseksueel moeten we respecteren en we moeten homoseksuelen beschermen, maar dat betekent niet dat je hypocriet bent als je vervolgens het homohuwelijk niet toestaat. In sommige gevallen weegt het belang van het collectief nu eenmaal zwaarder dan het belang van het individu. Maar goed, zo'n opmerking wordt tegenwoordig niet gewaardeerd.
Het berokkent wel schade doordat het de betekenis van het huwelijk afvlakt, de maatschappelijke status er van.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:37 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De meerderheid mag inderdaad wensen dat de minderheid (in deze: homo's) niet met elkaar mogen trouwen. Dat is de vrijheid van gedachten. In de praktijk echter, zouden de individuen (in deze: homo's) beschermd moeten worden tegen de belemmeringen van de meerderheid. Omdat het homohuwelijk geen schade berokkent aan anderen, dient het m.i. niet verboden te worden.
Heb je mijn post goed gelezen?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:37 schreef Yildiz het volgende:
Pedofielen berokkenen wel schade aan anderen, wat dan ook de reden en legitimatie is dat er een verbod is.
Het maatschappelijke doel is om 1 op de 3 kinderen in een gescheiden gezin te laten opgroeien?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:33 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het is niet zomaar een stukje moraal hoor, er ligt een heel functioneel motief aan ten grondslag. Waar het om gaat is dat er een solide basis bestaat voor kinderen om in op te groeien. Daarom is het ook zo dat het huwelijk vooral een maatschappelijk doel dient en veel minder een relationeel.
en jij denkt dat de meerderheid van de ondervraagden die een traditioneel huwelijk hebben hun motivatie zal zijn dat het zo goed is voor de kinderen die ze later willen?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is toch geen vergelijking? Het gaat er hier om dat men een volstrekt verkeerde opvatting heeft over de betekenis van het huwelijk. Homoseksuelen willen ook graag trouwen, want dat is zo fijn, zo'n verbintenis die de relatie bevestigt.
Wat vind jij eigenlijk van het Nederlandse homohuwelijk?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:37 schreef Yildiz het volgende:
Een opvatting is een gedachte, en die is vrij. Het staat jou vrij om te denken en te wensen dat homo's niet mogen trouwen. Het staat m.i. homo's echter wel vrij om daadwerkelijk te trouwen, ook al is het volgens de meerderheid moreel verwerpelijk.
Nee, maar dat hangt samen met de teloorgang van de status van het traditionele huwelijk. Het zou mij niets verbazen dat de afvlakking van de betekenis van het huwelijk in zekere mate echtscheiding in de hand werkt. Als je het huwelijk tot een belangrijk maatschappelijk instituut verheft, dan zijn mensen meer bereid om er voor te vechten. Om niet bij iedere tegenslag de scheidingspapieren al uit de la te halen, want ja, het huwelijk stelt eigenlijk geen fuck voor.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:42 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Het maatschappelijke doel is om 1 op de 3 kinderen in een gescheiden gezin te laten opgroeien?
Je begrijpt het verkeerd. Servus en ik zien het toestaan van het homohuwelijk en het grote aantal scheidingen als symptomen van hetzelfde probleem: het verval van huwelijk en gezin als hoeksteen van de samenleving.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:42 schreef One_of_the_few het volgende:
Het maatschappelijke doel is om 1 op de 3 kinderen in een gescheiden gezin te laten opgroeien?
Of dat wel of niet zo is, weet ik niet, maar dat doet niet zozeer ter zake. Het gaat er om dat het die functie wel degelijk heeft.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:43 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
en jij denkt dat de meerderheid van de ondervraagden die een traditioneel huwelijk hebben hun motivatie zal zijn dat het zo goed is voor de kinderen die ze later willen?
Geen tijdsaanduiding, puur een beschrijving van maatschappelijke ontwikkelingen. De opmerking over de economische rol van het huwelijk was wat gekscherend, maar er zat een serieuze ondertoon in. Instituten als het huwelijk veranderen nu eenmaal en de rol waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren wordt op een andere manier ingevuld.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Mis, je komt aanzetten met een tijdsaanduiding als een argument, wat natuurlijk een verwerpelijke drogreden is. Dat doen mensen meestal als ze geen argumenten meer hebben.
Ja, precies!quote:Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je begrijpt het verkeerd. Servus en ik zien het toestaan van het homohuwelijk en het grote aantal scheidingen als symptomen van hetzelfde probleem: het verval van huwelijk en gezin als hoeksteen van de samenleving.
Ik heb het wel degelijk goed gelezen. De betekenis die jij hangt aan het woord huwelijk is je eigen persoonlijke definitie. Een gedachte. Jouw persoonlijke gedachte. Anderen kunnen daar dus, door de vrijheid van gedachten, ook een andere mening over hebben.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:38 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het berokkent wel schade doordat het de betekenis van het huwelijk afvlakt, de maatschappelijke status er van.
[..]
Heb je mijn post goed gelezen?
Hoe wordt jouw leven of de maatschappij geschaadt als 2 homo's besluiten om te gaan trouwen? Schaadt het jou of de maatschappij soms omdat ze van elkaar houden? Past dat niet in het standaardbeeld van het gezin, bestaande uit een man, vrouw 2 kinderen en een labrador? Of dat ze niet op de 'normale' manier kinderen kunnen krijgen? Veel verder dan dat kan ik ook niet komen, maar dat zou betekenen dat je het haast strafbaar wilt stellen als iemand single door het leven wilt gaan.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ja, precies!Het hangt met elkaar samen.
Ik heb me daar niet in verdiept, maar voor zover ik weet staat het homo's vrij te trouwen in Nederland. Wat zijn de verdere details dan?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat vind jij eigenlijk van het Nederlandse homohuwelijk?
Wat is een maatschappelijk instituut dan? Hoe verhef je het er naar toe? Het is nu eenmaal anders dan vroeger, over 100 jaar is het weer anders.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, maar dat hangt samen met de teloorgang van de status van het traditionele huwelijk. Het zou mij niets verbazen dat de afvlakking van de betekenis van het huwelijk in zekere mate echtscheiding in de hand werkt. Als je het huwelijk tot een belangrijk maatschappelijk instituut verheft, dan zijn mensen meer bereid om er voor te vechten. Om niet bij iedere tegenslag de scheidingspapieren al uit de la te halen, want ja, het huwelijk stelt eigenlijk geen fuck voor.
Het is verleidelijk om alles zo voor te stellen. De dingen veranderen nu eenmaal, de rivier stroomt verder. Daarbij wordt voorbijgegaan aan het feit dat de rol van het huwelijk en gezin in de gehele geschiedenis vrij constant is. Of het nou het Rome van Cicero is of het Engeland van Victoria: overal ziet men de waarde van het huwelijk als evident. (Zoiets als polygamie, in veel culturen voorkomend, is zeer zeldzaam: alleen de elite kan zich dat veroorloven.) Het is alleen in de Westerse wereld van de laatste vijftig jaar het huwelijk een radicaal andere betekenis krijgt.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:46 schreef Hephaistos. het volgende:
Geen tijdsaanduiding, puur een beschrijving van maatschappelijke ontwikkelingen. De opmerking over de economische rol van het huwelijk was wat gekscherend, maar er zat een serieuze ondertoon in. Instituten als het huwelijk veranderen nu eenmaal en de rol waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren wordt op een andere manier ingevuld.
Dan kan je twee dingen doen. Je kunt het accepteren als voldongen feit en dus ook accepteren dat homo's ook gewoon toegelaten dienen te worden. Of je kunt een onbegonnen strijd beginnen door utopieën over vroeger tijden na te streven.
Leg mij dan eens uit hoe een overheid dit probleem (die ik overigens niet zie en de problemen vooral overtrokken zie worden door mensen die nogal een vreemd conservatief beeld hebben) kan oplossen, een overheid kan namelijk geen huwelijken redden, voor stabiele gezinnen zorgen en voorkomen dat mensen homofiel zijn of worden. Dit is een taak van de mensen zelf en zelfs die kunnen deze zaken niet garanderen.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je begrijpt het verkeerd. Servus en ik zien het toestaan van het homohuwelijk en het grote aantal scheidingen als symptomen van hetzelfde probleem: het verval van huwelijk en gezin als hoeksteen van de samenleving.
Nee, wat jij doet is wel degelijk een drogreden aanhalen wanneer je volstaat met te zeggen: welkom in de 21ste eeuw. Veel mensen krijgen de rillingen als ze worden geconfronteerd met ideeën uit het verleden. Er is vaak sprake van een houding waarbij mensen stellen dat: vroeger = fout. Het is waar dat de maatschappij aan ontwikkelingen onderhevig is, maar die ontwikkelingen kunnen ook op een dood spoor geraken. Dan moet je je afvragen: gaan we door de afgrond in, of gaan we serieus kijken naar de problemen moeten we misschien weer rechtsomkeer? En in dit geval zijn er voor dat kaartje retour zeker zinvolle argumenten aan te dragen. Voor het voortzetten van de reis heb ik er eigenlijk nog niet één gezien, behalve dan het bekende progressieve geneuzel om het progressief zijn.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:46 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Geen tijdsaanduiding, puur een beschrijving van maatschappelijke ontwikkelingen. De opmerking over de economische rol van het huwelijk was wat gekscherend, maar er zat een serieuze ondertoon in. Instituten als het huwelijk veranderen nu eenmaal en de rol waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren wordt op een andere manier ingevuld.
Dan kan je twee dingen doen. Je kunt het accepteren als voldongen feit en dus ook accepteren dat homo's ook gewoon toegelaten dienen te worden. Of je kunt een onbegonnen strijd beginnen door utopieën over vroeger tijden na te streven.
Welke optie je ook kiest, het homohuwelijk is geenszins een oorzaak van de veranderende betekenis van het huwelijk, maar slechts een simpel gevolg. Welkom in de 21e eeuw
Jij ziet het als verval van het gezin, ik zie het als vrijheid om wel of geen gezin te stichten. Het is niet verplicht om een gezin te stichten, dat zou wat wezen zeg. Dan zou je haast strafbaar gesteld worden als je je leven single blijft. Zou dat niet belachelijk zijn?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Vrijheid, is dat eng?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, wat jij doet is wel degelijk een drogreden aanhalen wanneer je volstaat met te zeggen: welkom in de 21ste eeuw. Veel mensen krijgen de rillingen als ze worden geconfronteerd met ideeën uit het verleden. Er is vaak sprake van een houding waarbij mensen stellen dat: vroeger = fout. Het is waar dat de maatschappij aan ontwikkelingen onderhevig is, maar die ontwikkelingen kunnen ook op een dood spoor geraken. Dan moet je je afvragen: gaan we door de afgrond in, of gaan we serieus kijken naar de problemen moeten we misschien weer rechtsomkeer? En in dit geval zijn er voor dat kaartje retour zeker zinvolle argumenten aan te dragen. Voor het voortzetten van de reis heb ik er eigenlijk nog niet één gezien, behalve dan het bekende progressieve geneuzel om het progressief zijn.
2 homo's kunnen (gelukkig) ook een gezin stichten, hoor?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Precies. De politiek kan niet de cultuur bepalen. Zij kan echter wel bijdragen aan het beschermen van traditie en belangrijke instituten als het huwelijk, zolang er in de cultuur genoeg draagvlak is voor de preservering daarvan. En dat is er in de VS.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef Chewie het volgende:
Leg mij dan eens uit hoe een overheid dit probleem (die ik overigens niet zie en de problemen vooral overtrokken zie worden door mensen die nogal een vreemd conservatief beeld hebben) kan oplossen, een overheid kan namelijk geen huwelijken redden, voor stabiele gezinnen zorgen en voorkomen dat mensen homofiel zijn of worden. Dit is een taak van de mensen zelf en zelfs die kunnen deze zaken niet garanderen.
Ik begrijp dat wel. Ik begrijp het krampachtige verzet tegen verandering niet zo. Ik vind het misgunnen van mekaars vrijheden een veel groter probleem voor de samenleving dan het eventuele verval van het huwelijk. Dat het huwelijk anders wordt beleefd maakt het niet gelijk minder.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Volkomen vrijheid is niet aan de mens besteed. Je zult per geval moeten afwegen in hoeverre en in welke mate vrijheid verantwoord is.quote:
Er zijn geen afstammingsrechtelijke gevolgen, ergo ook voor homo's gelden in Nl andere regels dan voor hetero's.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik heb me daar niet in verdiept, maar voor zover ik weet staat het homo's vrij te trouwen in Nederland. Wat zijn de verdere details dan?
Ja, maar die vorm van gezin is niet preferabel. Net als het éénoudergezin is zij gebrekkig, omdat één geslacht afwezig is.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:53 schreef Buitendam het volgende:
2 homo's kunnen (gelukkig) ook een gezin stichten, hoor?
quote:Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef servus_universitas het volgende:
Nee, wat jij doet is wel degelijk een drogreden aanhalen wanneer je volstaat met te zeggen: welkom in de 21ste eeuw. Veel mensen krijgen de rillingen als ze worden geconfronteerd met ideeën uit het verleden. Er is vaak sprake van een houding waarbij mensen stellen dat: vroeger = fout. Het is waar dat de maatschappij aan ontwikkelingen onderhevig is, maar die ontwikkelingen kunnen ook op een dood spoor geraken. Dan moet je je afvragen: gaan we door de afgrond in, of gaan we serieus kijken naar de problemen moeten we misschien weer rechtsomkeer? En in dit geval zijn er voor dat kaartje retour zeker zinvolle argumenten aan te dragen. Voor het voortzetten van de reis heb ik er eigenlijk nog niet één gezien, behalve dan het bekende progressieve geneuzel om het progressief zijn.
Datzelfde kun je je afvragen over vrouwenrechten, slavenhandel en marteling. Verkrachting binnen het huwelijk is al sinds mensenheugenis niet strafbaar, totdat het opeens strafbaar werd gesteld in de jaren '80. Dan moet je je toch eens af gaan vragen of verkrachting in het huwelijk eigenlijk wel zo'n probleem is.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het is verleidelijk om alles zo voor te stellen. De dingen veranderen nu eenmaal, de rivier stroomt verder. Daarbij wordt voorbijgegaan aan het feit dat de rol van het huwelijk en gezin in de gehele geschiedenis vrij constant is. Of het nou het Rome van Cicero is of het Engeland van Victoria: overal ziet men de waarde van het huwelijk als evident. (Zoiets als polygamie, in veel culturen voorkomend, is zeer zeldzaam: alleen de elite kan zich dat veroorloven.) Het is alleen in de Westerse wereld van de laatste vijftig jaar het huwelijk een radicaal andere betekenis krijgt.
Nu kan je achterover gaan zitten en alles op zijn beloop laten, of je kan je gaan afvragen of de weg die wij in de jaren '60 zijn ingeslagen wel de juiste weg is.
Ik heb het ook niet over absolute vrijheid. Als basis hebben we het schadebeginsel, het staat mensen niet vrij schade te berokkenen aan anderen of andermans eigendom. Wat mensen verder doen of denken is hun zaak. Of ze een gezin stichten of niet, of ze kinderen willen / kunnen krijgen, allemaal hun zaak.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:55 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Volkomen vrijheid is niet aan de mens besteed. Je zult per geval moeten afwegen in hoeverre en in welke mate vrijheid verantwoord is.
Maar dit heeft allemaal weer met kinderen te maken. Er bestaan ook kinderloze huwelijken. Wat vind je daarvan dan?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:55 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ja, maar die vorm van gezin is niet preferabel. Net als het éénoudergezin is zij gebrekkig, omdat één geslacht afwezig is.
Bron ?quote:Op donderdag 6 november 2008 12:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Correctie: de mensen die al getrouwd zijn blijven ook getrouwd (en terecht natuurlijk, het gaat niet aan om verworven rechten af te nemen). En een vergelijking met de Neurenberger rassenwetten lijkt me eerlijk gezegd tamelijk misplaatst.
OMG, wat begrijp je niet aan het punt dat wordt gemaakt? Wederom zit je hier ernstig te drogredeneren. Waar het om gaat is de argumentatie. Het ene verschijnsel van vroeger is niet hetzelfde als het andere.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Datzelfde kun je je afvragen over vrouwenrechten, slavenhandel en marteling. Verkrachting binnen het huwelijk is al sinds mensenheugenis niet strafbaar, totdat het opeens strafbaar werd gesteld in de jaren '80. Dan moet je je toch eens af gaan vragen of verkrachting in het huwelijk eigenlijk wel zo'n probleem is.
Oftewel, een verwijzing naar vroeger tijden zegt niets, behalve dan dat men het vroeger anders deed.
Komen daar per definitie altijd 'slechtere' kinderen uit voort dan uit een gezin met vader en moeder? Dat durf ik te betwijfelen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand uit een tokkiegezin met vader en moeder beter opgroeit, per definitie, dan een kind die 1 moeder heeft.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:55 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ja, maar die vorm van gezin is niet preferabel. Net als het éénoudergezin is zij gebrekkig, omdat één geslacht afwezig is.
Aangezien de overheid iedereen gelijk dient te behandelen hoort de overheid gewoon huwelijken met iemand van dezelfde sexe te sluiten, religie heeft die taak niet en kan dit dus weigeren. Of het huwelijk een belangrijk instituut is is ook niet aan de overheid maar aan de mensen.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:55 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Precies. De politiek kan niet de cultuur bepalen. Zij kan echter wel bijdragen aan het beschermen van traditie en belangrijke instituten als het huwelijk, zolang er in de cultuur genoeg draagvlak is voor de preservering daarvan. En dat is er in de VS.
dus slaat je wuote dat ze zonodig hun relatie bevestigd willen zien ook nergens op.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Of dat wel of niet zo is,
Het heeft er alles mee te maken. Als de mensen met een traditioneel huwelijk het voor hunzelf doen en niet voor het instituut huwelijk of eventuele kinderen, maar alleen voor het bevestigen van hun relatie, waarom dan niet ook voor homo's? Die mogen ineens hun relatie niet meer bevestigen?quote:weet ik niet, maar dat doet niet zozeer ter zake. Het gaat er om dat het die functie wel degelijk heeft.
Je vergeet een belangrijke nuance: gelijke behandeling in het geval van gelijke omstandigheden.quote:Op donderdag 6 november 2008 13:01 schreef Chewie het volgende:
[..]
Aangezien de overheid iedereen gelijk dient te behandelen hoort de overheid gewoon huwelijken met iemand van dezelfde sexe te sluiten, religie heeft die taak niet en kan dit dus weigeren.
Hoe wij het ook wenden of keren, het huwelijk is primair een verbintenis met als doel het voortbrengen van kinderen. Dat is geen cultuur, maar biologie. Het huwelijk is ontstaan uit de nood van een hechte band tussen man en vrouw zodat kinderen (die bij Homo sapiens zo'n achttien jaar over volwassen worden doen) goed kunnen opgroeien.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:59 schreef Smart_ass het volgende:
Maar dit heeft allemaal weer met kinderen te maken. Er bestaan ook kinderloze huwelijken. Wat vind je daarvan dan?
Dit is eenzelfde drogredenatie maar dan precies om alles terug te willen draaien wat veranderd.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
En dat is nu precies wat ik bedoel met utopistisch denken. Die naieve hoop (die normaal gesproken aan links wordt toegeschreven) dat je de richting waar de maatschappij heengaat fundamenteel kunt veranderen. Dat mensen opeens niet meer uit elkaar gaan omdat we zulke goede argumenten hebben over de waarde van het huwelijk.quote:Op donderdag 6 november 2008 12:51 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |