Ter info:quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:19 schreef melanie_the_miss het volgende:
je MOET dan een chipkaart KOPEN
je betaald dus meer dan de reis namelijk op zijn minst 1 mailg 4 euro ofzo.
Maakt het metroritje wel duur vind je niet?
je betaald daar bovenop namelijk ook gewoon de reiskosten.
Ideaal dus voor de mensen die een dagje naar R'dam gaan.quote:De wegwerp OV-chipkaart
Naast de persoonlijke OV-chipkaart en de Anonieme OV-chipkaart is er ook een Wegwerp OV-chipkaart. Hier kunt u het volgende opladen: RET 2 uur reizen, RET 2 metroreizen en RET 1 dagkaart. Dit geldt voor zowel voltarief als voor reductietarief. Na gebruik van deze reisproducten is de kaart niet meer te gebruiken. Op de wegwerp OV-chipkaart kan geen saldo worden geladen . Blokkering na verlies of diefstal is niet mogelijk.
De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u Betaald alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Ja, ik bedoel 4 zones. R'dam Alexander - Oostplein is 4 strippen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 12:47 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Als de NS jou dat combi abbo verstrekt, dan moet die jou ook in de nieuwe situatie helpen. De NS verstrekt aan de abbo houders al OV chipkaarten dus lijkt me geen probleem om jou dan ook een Chipkaart met reizen in Rotterdam te geven.
Ik zie trouwens dat dat 3 zone abbo in Rotterdam 'maar' 62 euro kost. De 4 zones/sterren kost 82 euro.
4 strippen is 3 zones.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:12 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel 4 zones. R'dam Alexander - Oostplein is 4 strippen.
Het combi abbo wat jij hebt wordt gewoon aangeboden op de NS site. Naast de informatie dat je abbonementen op de chipkaart komen, dus het zou me verbazen als het een probleem is.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:25 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik zal eens vragen, maar volgens mij verwijzen die me weer vrolijk terug naar de RET.
Ja.. maar als ik nu 3 haltes verderop snel een boek haal in de bieb kan ik 'gratis' terugreizen. Dat kan dus straks niet meer.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 09:19 schreef Cothen het volgende:
Lekker belangrijk, of je nou moet betalen met een strippenkaart (waarbij je voor de hele zone moet betalen, ookal reis je maar 1 halte mee) of met een OV-chipkaart (waarbij je alleen je daadwerkelijke ritprijs hoeft te betalen).
Het systeem is dus veel eerlijker, de ene keer zal misschien iets meer betalen, de volgende keer iets minder, maar je betaald wel voor het gene wat je daadwerkelijk gebruikt.
Achterop mijn strippenkaart staat:quote:Op donderdag 30 oktober 2008 08:28 schreef melanie_the_miss het volgende:
Kunnen ze eigenlijk niet doen.
Het kan niet zo zijn dat je voor alleen de metro een chipkaart nodig hebt.
Je moet de strippenkaart nog kunnen gebruiken tot ij in heel NL word gelanceerd.
Als je het binnen 35 minuten doet wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 15:01 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Ja.. maar als ik nu 3 haltes verderop snel een boek haal in de bieb kan ik 'gratis' terugreizen. Dat kan dus straks niet meer.
Maakt niet uit of het service was of niet, met de strippenkaart is dit mogelijk. Vaak heb je zelfs nog langer de tijd omdat de stempelautomaten per kwartier ofzo stempelen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:28 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Als je het binnen 35 minuten doet wel.
Dat dat kon was geen extra service, maar een bijkomstigheid van het zonesysteem.
En met de strippenkaart betaalde je soms voor 2 zones terwijl je maar 2 haltes verder ging.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:37 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maakt niet uit of het service was of niet, met de strippenkaart is dit mogelijk. Vaak heb je zelfs nog langer de tijd omdat de stempelautomaten per kwartier ofzo stempelen.
Ja, daarom zei ik al, over het algemeen zul je hetzelfde kwijt zijn qua pure reiskosten. Alleen de verkorting van de overstaptijd zal een hoop mensen wel wat geld kosten.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:41 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En met de strippenkaart betaalde je soms voor 2 zones terwijl je maar 2 haltes verder ging.
Elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen.
Ik heb daar in mijn leven maar 1 keer gebruik van gemaakt en ook nooit gehoord dat andere mensen daar veel gebruik van maakten. Dus ik denk dat het wel zal meevallen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:45 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja, daarom zei ik al, over het algemeen zul je hetzelfde kwijt zijn qua pure reiskosten. Alleen de verkorting van de overstaptijd zal een hoop mensen wel wat geld kosten.
Wat is er allemaal mis aan dan?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:46 schreef Sender_ het volgende:
De chipkaart is KUT.
Maarja je wordt maar gedwongen er aan mee te doen.
Als je dichtbij de stad woont word daar vaak gebruik van gemaakt (waaronder ik en een hoop kennissen en vrienden van mij). Dat jij daar nooit van gehoord heb zegt natuurlijk niets. Ik gebruik dan ook mijn (studenten)ov chipkaart en strippenkaart naast elkaar.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:46 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik heb daar in mijn leven maar 1 keer gebruik van gemaakt en ook nooit gehoord dat andere mensen daar veel gebruik van maakten. Dus ik denk dat het wel zal meevallen.
Is dat voor de afwisseling deze keer het doel? Wow, nee, inderdaad, het is helemaal niet gekraakt ofzo.quote:[..] De chipkaart maakt zwartrijden in de metro vrijwel onmogelijk. [..]
Kostenbesparing, zwartreizen in metro / treinen aanpakken, gebruiksvriendelijker (leg jij maar eens aan Japanse toeristen uit hoe een strippenkaart werkt).quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:45 schreef Aoristus het volgende:
Erg slim hoor, wat valt er nu te kraken aan een stukje karton waarop je een stempel zetIk begrijp het niet hoor. Er is een concept dat zichzelf al jaren bewezen heeft en wat gegarandeerd er voor zorgt dat je reisgedrag niet om onverklaarbare reden gevolgd en geregistreerd moet worden in de vorm van een strippenkaart. Waarom moet dat digitaal ?
Ja dat overstaptarief opnieuw betalen na 35 mnuten is puur een prijsverhoging maar dat hebben sommige mensen niet door.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je dichtbij de stad woont word daar vaak gebruik van gemaakt (waarom ik en een hoop kennissen en vrienden van mij). Dat jij daar nooit van gehoord heb zegt natuurlijk niets. Ik gebruik dan ook mijn (studenten)ov chipkaart en strippenkaart naast elkaar.
In het huidige systeem is er ook een maximum aan tijd dat je mag reizen hoor.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat overstaptarief opnieuw betalen na 35 mnuten is puur een prijsverhoging maar dat hebben sommige mensen niet door.
- de portemonnee uit mijn zak halen, duurt dus langer (met een abo kan ik gewoon de tram inlopen)quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:48 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Wat is er allemaal mis aan dan?
Weten Japanners dan wel hoe een chipkaart werkt? Ik denk dat vooral oudere mensen geen snars van dat systeem zullen begrijpen en dat ze onmiddelijk zullen beweren dat het onnodig complex maken van bewezen systemen alleen maar een prijsverhogend effect sorteert.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:52 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Kostenbesparing, zwartreizen in metro / treinen aanpakken, gebruiksvriendelijker (leg jij maar eens aan Japanse toeristen uit hoe een strippenkaart werkt).
Strippenkaart is zo'n ouderwets systeem. Telkens maar zorgen dat je genoeg strippen hebt, uitzoeken hoeveel je er nodig hebt.
Bankbiljetten en paspoort zijn ook al vervalsbaar, gebeurd dat ook op grote schaal?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Is dat voor de afwisseling deze keer het doel? Wow, nee, inderdaad, het is helemaal niet gekraakt ofzo..
Ja, meer dan een uur. Genoeg tijd om snel de stad in te duiken, of een ander kort heen en weer ritje.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:54 schreef Houtworm het volgende:
[..]
In het huidige systeem is er ook een maximum aan tijd dat je mag reizen hoor.
"here you have a pass, you can use it the whole day, just sweep you card over this reader".quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:55 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Weten Japanners dan wel hoe een chipkaart werkt? Ik denk dat vooral oudere mensen geen snars van dat systeem zullen begrijpen en dat ze onmiddelijk zullen beweren dat het onnodig complex maken van bewezen systemen alleen maar een prijsverhogend effect sorteert.
Een strippenkaart kan zelfs tegen de regen, of tegen magnetisme
Ook 35 minuten ? Nu 1 tot 2 uurquote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:54 schreef Houtworm het volgende:
[..]
In het huidige systeem is er ook een maximum aan tijd dat je mag reizen hoor.
Kostenbesparing: onjuist, het is duurderquote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:52 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Kostenbesparing, zwartreizen in metro / treinen aanpakken, gebruiksvriendelijker (leg jij maar eens aan Japanse toeristen uit hoe een strippenkaart werkt).
Strippenkaart is zo'n ouderwets systeem. Telkens maar zorgen dat je genoeg strippen hebt, uitzoeken hoeveel je er nodig hebt.
Vraag ik me nog steeds af hoe het hier mee zit...quote:Op donderdag 30 oktober 2008 07:37 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat gebruikers, in geval van nood, ze open kunnen maken met een noodknop..![]()
Ow, oeps, vergeten...![]()
Oh yeah you have to pay 4 euro for this trip of only 1 euro but when you come back to Holland you can use it again. No sir the rest amount is not refundablequote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:58 schreef Houtworm het volgende:
[..]
"here you have a pass, you can use it the whole day, just sweep you card over this reader".
Alsof het strippenkaart systeem nu zo handig en begrijpelijk is. Weet jij altijd precies hoeveel zones je moet gebruiken?
Nu hoeven die ouderen zich daar totaal niet druk over te maken.
Je kunt natuurlijk ook tot in het einde der tijde vast blijven houden aan oude systemen. Als ze dat een miljoen jaar geleden hadden gedaan, leefden we nu nog steeds in grotten...
Mijn vader (nog niet oud) die weigert gewoon nog om de metro te gaan. Die pakt gewoon de fiets, ook in de winter. Vind ik zelf een beetje overdreven, maar voor de 'oudere' generatie zal het inderdaad wel even vreemd zijn. Net als die geweldige actie van de RET toen om zo'n gratis persoonlijke chipkaart aan te vragen via internet. Ik zie mijn opa/oma al voor me met een computer (die ze nog nooit hebben aangeraakt).quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:55 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Weten Japanners dan wel hoe een chipkaart werkt? Ik denk dat vooral oudere mensen geen snars van dat systeem zullen begrijpen en dat ze onmiddelijk zullen beweren dat het onnodig complex maken van bewezen systemen alleen maar een prijsverhogend effect sorteert.
Een strippenkaart kan zelfs tegen de regen, of tegen magnetisme
Haha laatst bij een proef van de brandweer bleek dat bij een vol peron 10% van de reizigers zich in veiligheid kon brengenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:59 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Vraag ik me nog steeds af hoe het hier mee zit...
Leuk dat ze open kunnen met een chipkaart, maar als dat systeem kortsluiting heeft en de boel vliegt in de hens wil ik er toch wel zo snel mogelijk weg![]()
Klinkt onwaarschijnlijk, zal ook niet zo snel gebeuren, maar het kan..
Ik ben benieuwd naar de proef in Rotterdam, misschien werkt het wel perfect
Daar ga je al, op grote schaal.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:55 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Bankbiljetten en paspoort zijn ook al vervalsbaar, gebeurd dat ook op grote schaal?
Denk je dat al die zwervers die nu op de stations slapen de middelen hebben om een chip te kraken
1. Niet iedereen heeft een abbo dat geldig is in heel Nederland.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
- de portemonnee uit mijn zak halen, duurt dus langer (met een abo kan ik gewoon de tram inlopen)
- de kosten zijn niet direct inzichtelijk
- als het gehackt wordt, moet ik er zelf maar achter zien te komen, als ik na weken op mijn rekening ineens een flinke afschrijving zie
- ik verlies mijn privacy doordat de vervoerder veel meer data gaat bijhouden, wat het normaal niet had
- de poortjes werken zeer storend, geheel niet foutloos
- de kosten van het systeem zijn hoger dan het huidige systeem, ik betaal dus extra voor een systeem wat trager en onveiliger is. Slechte deal, al zeg ik het zelf.
- etc. etc.
Dagpassen.....quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh yeah you have to pay 4 euro for this trip of only 1 euro but when you come back to Holland you can use it again. No sir the rest amount is not refundable
Bron? Daar ben ik wel benieuwd naar..quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Haha laatst bij een proef van de brandweer bleek dat bij een vol peron 10% van de reizigers zich in veiligheid kon brengen
Chipkaarten zijn ook niet geldig in heel NL want voor de trein moet je 2x apart een kaartje kopen, ok 1x voor een enkeltjequote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:03 schreef Houtworm het volgende:
[..]
1. Niet iedereen heeft een abbo dat geldig is in heel Nederland.
2. Bij chipkaart zie je ook precies wat je betaald.
3. Het automatisch incasso systeem is max 10 euro. En op de kaart kan ook niet meer te staan dan 30 euro als ik mij niet vergis. Noem ik niet bepaald flinkt. Als je je OV kaart nu kwijt raakt heb je net zo goed schade.
4. Als je een mobiele telefoon gebruikt, regelmatig pint etc heb je je privacy allang opgegeven.
5. Technische mankementen zijn er om verholpen te worden.
6. Wat zijn de kosten dan precies van de beide systemen?
AD, de RET beloofde maatregelen te nemenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:05 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Bron? Daar ben ik wel benieuwd naar..
Het zal wel niet snel gebeuren maar Murphy ligt altijd op de loer..
Vaak genoeg een 'Seconds from disaster' aflevering gezien waar het lag aan zulke lullige dingetjes..
1: nee, iedereen heeft zijn eigen abo, wat hij noodzakelijk acht.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:03 schreef Houtworm het volgende:
[..]
1. Niet iedereen heeft een abbo dat geldig is in heel Nederland.
2. Bij chipkaart zie je ook precies wat je betaald.
3. Het automatisch incasso systeem is max 10 euro. En op de kaart kan ook niet meer te staan dan 30 euro als ik mij niet vergis. Noem ik niet bepaald flinkt. Als je je OV kaart nu kwijt raakt heb je net zo goed schade.
4. Als je een mobiele telefoon gebruikt, regelmatig pint etc heb je je privacy allang opgegeven.
5. Technische mankementen zijn er om verholpen te worden.
6. Wat zijn de kosten dan precies van de beide systemen?
Hoe leg een toerist uit dat die rekening moet houden met zones?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 20:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Kostenbesparing: onjuist, het is duurder
zwartrijden: onjuist, het is gehackt, daarmee is zwartrijden zeer goed mogelijk, zonder dat iemand het doorheeft, maandenlang
gebruiksvriendelijker: onjuist, een strippenkaart voor een toerist is eenvoudig, namelijk: kaartje pakken, stempelen, terug geven. een Japanner kun je niet uitleggen dat hij niet moet vergeten uit te checken
Genoeg strippen bijhouden is voor ieder ontwikkeld mens geen probleem. Daarnaast is een abo ook een eenvoudige mogelijkheid.
Kortom, wat is nu het voordeel?
Waarom doe je telkens toch alsof je de domste van de klas bent en alles uitgelegd moet krijgen?quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Chipkaarten zijn ook niet geldig in heel NL want voor de trein moet je 2x apart een kaartje kopen, ok 1x voor een enkeltje
Ja 30 euro max, abonnement met bus is voor mij al 90 euro hoor
mobiele telefoon is een keuze, mijn telefoon staat uit want ik hoef niet te bellen perse
Parijs hoef je niet uit te checken alvastquote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:07 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Hoe leg een toerist uit dat die rekening moet houden met zones?
En in New York, Parijs, Londen hebben ze allemaal systemen vergelijkbaar met chip. Niet bepaald steden waar alleen maar lokalen komen.
Er is niet gezegd dat het zwartrijden compleet uitbant. Maar de zwerver die anders op het perron slaap zal niet zo makkelijk meer op het perron kunnen komen.
Een abbo is handig voor de dagelijkse reis. Maar je wilt ook wel eens ergens anders heen denk ik. En niet iedereen in Nederland is zo ontwikkeld als jij.
Helemaal mee eens, in Parijs kan je ook gewoon een kaartje kopen, moet hier ook kunnenquote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:11 schreef OldJeller het volgende:
Belachelijk dat ze de strippenkaart niet gewoon in de roulatie houden. Vele reizigers willen dit liever.
Dus de mensen die willen genieten van die 'voordelen' die mogen voor die OV-chipkaart gaan, maar laat de andere mensen gewoon hun oude, vertrouwde strippenkaart en treinkaart gebruiken.
1. Niet iedereen heeft een abbo. Soms willen mensen ook wel ergens anders heen met de bus.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
1: nee, iedereen heeft zijn eigen abo, wat hij noodzakelijk acht.
2: een chipkaart laat niet op zijn kaart zien wat je krediet is, daarvoor moet je inloggen of wat ook. met een strippenkaart niet
3: dus mensen kunnen niet verder dan 10 euro reizen. lekker is dat. Daarnaast doelde ik op de mogelijkheid tot hacken, het reizen op iemands anders kosten. Dat heb je niet zomaar door, ook niet door iets eenvoudigs als een kredietlimiet.
4: ik zei dat mijn vervoerder met de chip data gaat krijgen die hij nu niet heeft. Ik ben geen basisschoolleraar dus ik ga mijzelf niet 3x herhalen.
5: kan zijn, maar dat is na 12 jaar nog niet gebeurd, vind je het erg als ik weinig hoop hebt?
6: de chip met zijn dure poortjes is duurder dan de kaart, lijkt me toch wel eenvoudig te baseren op logica
Voor steden heb je dagpassen. Voor treinen ook. Op elk station kun je kaartjes kopen. Geen enkel probleem dus. Daarnaast is het ronduit arrogant om Nederland met uithoeken als Hendrik-Ido-Ambacht te durven vergelijken met een metropool als New York.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:07 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Hoe leg een toerist uit dat die rekening moet houden met zones?
En in New York, Parijs, Londen hebben ze allemaal systemen vergelijkbaar met chip. Niet bepaald steden waar alleen maar lokalen komen.
Er is niet gezegd dat het zwartrijden compleet uitbant. Maar de zwerver die anders op het perron slaap zal niet zo makkelijk meer op het perron kunnen komen.
Een abbo is handig voor de dagelijkse reis. Maar je wilt ook wel eens ergens anders heen denk ik. En niet iedereen in Nederland is zo ontwikkeld als jij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |