Dat is wel een belangrijke vraag, maar die hoef je pas te beantwoorden als je eerst vastgesteld hebt dàt er een god is. Want als er geen god is, komt hij ook nergens vandaan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:43 schreef Sakura het volgende:
[..]
En de allerbelangrijkste vraag, waar komt God dan vandaan. Dat is de meest essentieele vraag die er is, en ik heb daar nog nooit iets anders op geantwoord zien worden dan nietszeggende dooddoeners.

Maar dat betekent niet dat je geen theologie kunt "bedrijven" voordat je die vraag beantwoord hebt. Op eenzelfde manier kun je ook prima wetenschap bedrijven zonder te weten "waar het universum vandaan komt".quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:43 schreef Sakura het volgende:
[..]
En de allerbelangrijkste vraag, waar komt God dan vandaan. Dat is de meest essentieele vraag die er is, en ik heb daar nog nooit iets anders op geantwoord zien worden dan nietszeggende dooddoeners.

Dat is iets wat je iemand die niet gelooft niet kunt verkopenquote:Op vrijdag 2 april 2010 14:42 schreef Goldfoxx het volgende:
Omdat God een rechtvaardige God is en geen kwaad kan dulden, moet hij de zonde dus wel straffen.

Dat hangt natuurlijk wel heel erg dicht tegen elkaar aan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 22:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is wel een belangrijke vraag, maar die hoef je pas te beantwoorden als je eerst vastgesteld hebt dàt er een god is. Want als er geen god is, komt hij ook nergens vandaan.

Zelfs niet aan iemand die wel gelooft.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is iets wat je iemand die niet gelooft niet kunt verkopen

Dat is ook al zo'n heerlijk lachwekkende doctrine.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:30 schreef Kees22 het volgende:
En de christelijke god zal ook geen zonde straffen, want hij heeft zijn zoon gestuurd om onze zonden te delgen. Vandaag, Goede Vrijdag, om 15:00 uur stierf hij immers voor onze zonden.

Je hebt een punt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:37 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dat is ook al zo'n heerlijk lachwekkende doctrine.
God straft de mens wegens zijn zonde, maar stuurt dan zijn eigen zoon zodat hij de mens niet hoeft te straffen voor zijn zonde.
Who the fuck probeert die gek indruk op te maken. Hij kan gewoon direct al beslissen om de mens niet te straffen voor zijn zonde in plaats van zo'n achterlijk ongeloofwaardig toneelstukje op te voeren.

Zo opvallend is dat allemaal niet hoor. Ik geloof dat Jezus bestaan heeft, en veel dingen gezegd heeft die mensen aan het nadenken zette. Hij zal ook wel gestorven zijn aan het kruis, dat kan allemaal.quote:Op donderdag 1 april 2010 17:17 schreef deboeah het volgende:
[..]
Toch wel opvallend vind ik dat je een tekst citeert wat Jezus zegt. Ik neem aan dat je sommige stukken uit de bijbel wel serieus neemt. Merkwaardig dat je dat standpunt op papier smijt terwijl er een aantal tegenstrijdigheden in jouw betoog zitten. Aan de ene kant erken je dat Jezus dit gezegd zou hebben, aan de andere kant ben je fel tegen het christelijk geloof. Ik vind dat je citaten uit de bijbel niet kunt gebruiken tégen de bijbel want je gelooft het immers niet. Klopt dus niet helemaal Berjan. Maar om je vraag te beantwoorden, nee ik zou niet miljarden mensen maken en ze vervolgens in de hel laten rotten! Natuurlijk niet, sowieso zou ik ze de kans geven om mij te leren kennen. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat wanneer iemand niet gelooft direct in de 'hel' geworpen wordt. Sowieso het fenomeen 'hel' is niet prettig om op door te gaan. Er staat namelijk ook in het bijbelboek Spreuken; De mens doet wat recht is in zijn ogen, maar de Here ziet de harten aan. Doe het goede en je zal beloond worden. Dat moet jij toch weten als oud-kerkganger

quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Zo opvallend is dat allemaal niet hoor. Ik geloof dat Jezus bestaan heeft, en veel dingen gezegd heeft die mensen aan het nadenken zette. Hij zal ook wel gestorven zijn aan het kruis, dat kan allemaal.
Maar het EVANGELIE is daarna in elkaar gezet, om mensen te overtuigen van de goddelijkheid van Jezus. Jezus heeft nooit gezegd dat er kerken moeten komen, om HEM te aanbidden. Eerder dat je de Vader (GOD) moet aanbidden.
Vroeger waren er vele verhalen van mensen die opstonden uit de dood en de dood verslagen hadden. Ook veel geloven in een mens die eigenlijk god is.
Net als Boeddha, Zeoster en andere grote mensen die nu een religie op hun naam hebben heeft Jezus nooit gezegd dat je door de Bijbel te lezen en naar de kerk te gaan, behouden zult worden. En al helemaal niet dat mensen die hem niet aanbidden vijanden moeten zijn en naar de hel gaan. Er zijn vele paden (religies), maar er is maar 1 weg: Verlichting. In de gaten hebben dat we allemaal gelijk zijn, en dat er maar een God is, die alles gemaakt heeft. En dat we allemaal afstammen van die ene God, die nog dagelijks met de Aarde en de kosmos bezig is. We evolueren nog steeds, dat is allemaal HET GODDELIJK plan.
Het is toch om tranen in je ogen te krijgen van het lachen, als je bedenkt dat elk geloof zichzelf als WAAR beschouwt en de rest als dwaalleer. En dat er mensen zijn die nog niet weten, dat het cultuur bepalend is. De grote mensen op Aarde, waren nodig om mensen de weg te wijzen naar wie ze zijn, en waar ze vandaan komen en hoe om te gaan met elkaar. Allemaal in hun eigen cultuur en met hun eigen verhaal, maar daarom niet verschillend.

Nou, in de synoptische evangelieën worden er alleen toespelingen op gemaakt, en de vraag is in hoeverre dit in het Johannesevangelie wordt geponeerd. Dus om dit als hoofdmoot voor het evangelie te zien lijkt me een beetje kromquote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Zo opvallend is dat allemaal niet hoor. Ik geloof dat Jezus bestaan heeft, en veel dingen gezegd heeft die mensen aan het nadenken zette. Hij zal ook wel gestorven zijn aan het kruis, dat kan allemaal.
Maar het EVANGELIE is daarna in elkaar gezet, om mensen te overtuigen van de goddelijkheid van Jezus.

Het is minstens een erg voor de hand liggend antwoord op je vraag.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Mensen die bij voorbaat zeggen en weten dat God niet bestaat worden verzocht die mening in andere topics kenbaar te maken.

Klopt. Volgens deze stroming van de theologie is Jezus een offer om ons van onze zonden te bevrijden. Dat zou betekenen dat God zichzelf (Jezus was immers God) aan zichzelf offert om iets weg te nemen dat God zelf heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:37 schreef Sakura het volgende:
[..]
God straft de mens wegens zijn zonde, maar stuurt dan zijn eigen zoon zodat hij de mens niet hoeft te straffen voor zijn zonde.
Who the fuck probeert die gek indruk op te maken. Hij kan gewoon direct al beslissen om de mens niet te straffen voor zijn zonde in plaats van zo'n achterlijk ongeloofwaardig toneelstukje op te voeren.

Als de wetenschap het even laat afweten….quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:05 schreef PietV. het volgende:
[..]
Als de wetenschap het even laat afweten, wil dat nog niet zeggen dat je een bovennatuurlijke eekhoorn tevoorschijn tovert om het bos te verklaren. Maar waar komt God vandaan en waaruit bestaat God. Maak je punt eens waar zou ik zeggen.
Geen erg stevige basis voor materialisten dus, spirituele mensen zullen zich hier beter bij op hun gemak voelen.quote:The next question was - what makes planets go around the sun? At the time of Kepler some people answered this problem by saying that there were angels behind them beating their wings and pushing the planets around an orbit. As you will see, the answer is not very far from the truth. The only difference is that the angels sit in a different direction and their wings push inward. (Richard Feynman, Character Of Physical Law)
What I am going to tell you about is what we teach our physics students in the third or fourth year of graduate school... It is my task to convince you not to turn away because you don't understand it. You see my physics students don't understand it. ... That is because I don't understand it. Nobody does.
(Feynman, Richard P. Nobel Lecture, 1966, 1918-1988, QED, The Strange Theory of Light and Matter)

Misschien dat sommige mensen, (jij ongetwijfeld niet) iets hebben aan een reactie hierop die ik in een ander topic heb gegeven:quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:37 schreef Sakura het volgende:
[..]

Op zich kan ik wel met je meegaan in je redenatie, maar wat je jezelf kunt afvragen is waarom het leven zo zou zijn zoals jij het "logisch" acht.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:37 schreef Sakura het volgende:
[..]

Hoe bedoel je, "geen enkel beeld is meer mogelijk"? De wetenschap schetst een beeld van de werkelijkheid via theorieën, en hoe dicht die theorie de "werkelijkheid" benadert hangt van de theorie af en wat je onder "werkelijkheid" verstaat.quote:Op zaterdag 3 april 2010 15:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Als de wetenschap het even laat afweten….
De wetenschap heeft het inmiddels zover gebracht dat ze tot de conclusie is gekomen dat geen enkel beeld van de werkelijkheid of wereldbeeld meer mogelijk is (Quantummechanica).
Haushofer kan dit beamen.
Deze quote zou ik wel es in de context willen zien.quote:The more you see how strangely Nature behaves, the harder it is to make a model that explains how even the simplest phenomena actually work. So theoretical physics has given up on that. (Richard Feynman, Quantum Mechanics)

Daarover hebben we hier al eens gediscussieerd:quote:Op zaterdag 3 april 2010 16:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, "geen enkel beeld is meer mogelijk"? De wetenschap schetst een beeld van de werkelijkheid via theorieën, en hoe dicht die theorie de "werkelijkheid" benadert hangt van de theorie af en wat je onder "werkelijkheid" verstaat.
[..]

Ah, die discussie inderdaad. Zal het es even nalezen, maar wanneer je stelt datquote:Op zaterdag 3 april 2010 16:48 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Daarover hebben we hier al eens gediscussieerd:
Filosofische consequenties kwantummechanica?
dan kan ik daar niet echt in meekomen; ik weet niet eens wat je er precies mee bedoelt, maar dat was ook al in het andere topic aan de hand. Misschien dat het na een keertje herlezen wat duidelijker wordt.quote:Als de wetenschap het even laat afweten….
De wetenschap heeft het inmiddels zover gebracht dat ze tot de conclusie is gekomen dat geen enkel beeld van de werkelijkheid of wereldbeeld meer mogelijk is (Quantummechanica).
Haushofer kan dit beamen

Misschien dat deze post in deze context nog wel verhelderend is.quote:Op zaterdag 3 april 2010 17:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, die discussie inderdaad. Zal het es even nalezen, maar wanneer je stelt dat
[..]
dan kan ik daar niet echt in meekomen; ik weet niet eens wat je er precies mee bedoelt, maar dat was ook al in het andere topic aan de hand. Misschien dat het na een keertje herlezen wat duidelijker wordt.

Vetten van mij.quote:Op zaterdag 3 april 2010 16:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Er zit mijns inziens wel logica in, maar de theologie doet inderdaad alle moeite om er iets volledig onlogisch van te maken.
Het gaat niet om het offer op zichzelf, en dat God behagen zou scheppen in het lijden van zijn Zoon, ter aflossing van de zonden der mensen.
Als je Paulus leest zie je dat bij hem het offer van het bloed van Christus centraal staat.
Dat is waar het om gaat, om het bloed. De storting daarvan is bevrijdend en maakt bevrijdende krachten vrij.
De reden hiervan is dat, zoals het ook in het OT gesteld wordt: “de ziel van alle vlees is in het bloed”
Door de bloedstorting van Christus, die in zijn meest directe vorm tot uiting komt in het bloed gestort tijdens zijn lijdensweg, en in mindere mate door het offer dat een binding aan een stoffelijk lichaam voor een zo’n grote Geest als de Christus met zich meebrengt, wordt Goddelijke zielekracht uitgestort, en het is die heilige zielekracht, die een Geestelijke kracht vertegenwoordigt, die een bevrijdende, verlossende uitwerking heeft.
Dat is volgens mij een van de betekenissen van het heilsoffer van Christus.
Paulus en de oprichting van het Christendom
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |