abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79838424
quote:
Op donderdag 1 april 2010 15:03 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Heey Deboeah, als ik jou was zo ik maar eens verdiepen in het Christendom en waar het vandaan komt en hoe het zover heeft kunnen komen dat Jezus als Zoon van God is bestempeld.
Daar is niet zo veel verdieping voor nodig, want het Johannes evangelie staat er vol mee.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh&id42=0&id18=1&pos=0&l=nl&set=10
pi_79849704
quote:
Op donderdag 1 april 2010 17:17 schreef deboeah het volgende:
Ik vind dat je citaten uit de bijbel niet kunt gebruiken tégen de bijbel want je gelooft het immers niet. Klopt dus niet helemaal Berjan. Maar om je vraag te beantwoorden, nee ik zou niet miljarden mensen maken en ze vervolgens in de hel laten rotten! Natuurlijk niet, sowieso zou ik ze de kans geven om mij te leren kennen.
Het is natuurlijk al een bizarre gedachte dat er een hel nodig is om mensen te overtuigen dat ze iemand moeten liefhebben. Wat voor liefde is dat eigenlijk? Dat er een zekere dwang achter zit, die mensen tot houden van aanzet. Maakt dat het godsbeeld wat overgoten wordt met liefde niet een naargeestig mannetje? Wie zoet is krijgt lekkers en wie stout is de roe. Een god die er helemaal niet van houdt om met alle menselijke zielen een eeuwigheid door te brengen. Maar slechts met een uitgelezen clubje mensen die hem blindelings volgt.
pi_79851586
quote:
Op donderdag 1 april 2010 15:45 schreef PietV. het volgende:

[..]

Het schept werkloosheid. Denk eens al die miljoenen mensen die werkzaam zijn in de religieuze sector.
Al die geestelijken, kosters, schrijvers, organisten, schoonmakers etc. Het is een hele industrie. Religie is big business. Een wereldwijde omzet van miljarden. Het sprookje is een multinational. De gevolgen voor de werkgelegenheid zijn enorm. Het is voor veel mensen de efteling; een uitstapje waarbij men elke week in het sprookjesbos rondwandelt. Volwassen mensen die voor het slapen gaan nog een verhaaltje lezen. Over Jahwe die leugengeesten naar mensen toestuurt. Of Jahwe die na het eindeloze geklaag maar zelf even in Sodom gaat kijken. Om de illusie dat hij alwetend is om zeep te helpen. En ondertussen verwonderen de gelovigen zich over de perverse verhalen rond Lot en zijn dochters.

Maar wat was nou het andere antwoord?
Hihi, ik geef me gewonnen. God maakt zich niet ondubbelzinnig kenbaar vanwege de werkloosheid en om ons bezig te houden. Zoals Randy Newman ook al min of meer zingt.
Je hebt een goed punt.

Het andere antwoord is dat hij niet bestaat.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79852120
quote:
Op donderdag 1 april 2010 22:29 schreef PietV. het volgende:

[..]

Het is natuurlijk al een bizarre gedachte dat er een hel nodig is om mensen te overtuigen dat ze iemand moeten liefhebben. Wat voor liefde is dat eigenlijk? Dat er een zekere dwang achter zit, die mensen tot houden van aanzet. Maakt dat het godsbeeld wat overgoten wordt met liefde niet een naargeestig mannetje? Wie zoet is krijgt lekkers en wie stout is de roe. Een god die er helemaal niet van houdt om met alle menselijke zielen een eeuwigheid door te brengen. Maar slechts met een uitgelezen clubje mensen die hem blindelings volgt.
Lees maar eens de gelijkenis van de verloren zoon.
Daarin wordt het hele christelijke godsbeeld haarfijn uitgelegd:

Lucas 15
1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen.’ 3 Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: 4 ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders 6 en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.” 7 Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.
8 En als een vrouw tien drachmen heeft en er één verliest, steekt ze toch de lamp aan, veegt het hele huis schoon en zoekt ze alles af tot ze het muntstuk gevonden heeft? 9 En als ze het gevonden heeft, roept ze haar vriendinnen en buren bijeen en zegt: “Deel in mijn vreugde, want ik heb de drachme gevonden die ik kwijt was.” 10 Zo, zeg ik u, heerst er ook vreugde onder de engelen van God over één zondaar die tot inkeer komt.’

11 Vervolgens zei hij: ‘Iemand had twee zonen. 12 De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. 13 Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. 14 Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. 15 Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. 16 Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. 17 Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. 18 Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, 19 ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” 20 Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader.
Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. 21 “Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” 22 Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. 23 Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, 24 want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren.
25 De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26 Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27 De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” 28 Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. 29 Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30 Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31 Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32 Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”’
pi_79860094
Het verhaal van de verloren zoon is een prachtverhaal en staat lijnrecht op het idee dat geloof slechts zou draaien om gehoorzaamheid en het doen van goede werken.
pi_79860234
Efeziërs 2:8-9
Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.
pi_79863676
quote:

[..]

Ik snap precies wat je bedoelt, echter, het geloof ligt niet zo zwart wit als dat jij verwoordt. Het is niet zo dat God ons chanteert of ons een bepaalde druk oplegt waaraan we moeten voldoen omdat we anders naar de hel gaan. Echte liefde is niet dwangmatig. Maar Hij wil wel dat we er ons van bewust zijn. In de bijbel wordt de nadruk ook helemaal niet gelegd op het 'verloren' gaan van mensen. Maar juist om het behouden van mensen. Als er echt een hel zou zijn, en echt een God. Dan is Hij toch wel verplicht om ons daarover in te lichten? Als Hij ons dan zogenaamd naar de hel zou sturen zonder dat Hij ons verteld heeft dat er een hel is, hoe is deze God dan de Rechtvaardige? Bovendien, als je God echt kent en je hebt een open relatie met Hem, ben je het gelukkigste mens op aarde.
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
pi_79869539
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:49 schreef deboeah het volgende:
Ik snap precies wat je bedoelt, echter, het geloof ligt niet zo zwart wit als dat jij verwoordt. Het is niet zo dat God ons chanteert of ons een bepaalde druk oplegt waaraan we moeten voldoen omdat we anders naar de hel gaan. Echte liefde is niet dwangmatig. Maar Hij wil wel dat we er ons van bewust zijn. In de bijbel wordt de nadruk ook helemaal niet gelegd op het 'verloren' gaan van mensen. Maar juist om het behouden van mensen. Als er echt een hel zou zijn, en echt een God. Dan is Hij toch wel verplicht om ons daarover in te lichten? Als Hij ons dan zogenaamd naar de hel zou sturen zonder dat Hij ons verteld heeft dat er een hel is, hoe is deze God dan de Rechtvaardige? Bovendien, als je God echt kent en je hebt een open relatie met Hem, ben je het gelukkigste mens op aarde.
Als hij alles gemaakt heeft, dus echt alles, dus zeg maar de blauwdrukken van alles bedacht heeft, dan had hij dus ook een situatie kunnen maken waarin helemaal geen sprake is van hel, hemel, goed, kwaad, spijt, zonde etc. Dan is het antwoord vaak 'ja maar dan zou je een robot zijn zonder wil'. Nee hoor, want ook het concept wil valt onder de eerder genoemde fenomenen en dat heeft hij blijkbaar zo allemaal in elkaar gezet dat het van elkaar afhangt.

Als dat niet kan dan is hij blijkbaar afhankelijk van de logica die hij zelf bedacht heeft?
  vrijdag 2 april 2010 @ 14:42:50 #189
245536 Goldfoxx
As fast as lightning
pi_79870134
quote:

[..]

Je begrijpt of weet waarschijnlijk niet goed hoe de bijbel er over spreekt.

God heeft meerdere eigenschappen, in welke hij volkomen is. Hij is ultiem rechtvaardig, en kan daardoor niet verkeerde dingen ongestraft laten, God is Liefde, en houd van de mensen die hij gemaakt heeft. Er staat in de bijbel dat hij niet wil dat iemand verloren gaat.

Omdat God een rechtvaardige God is en geen kwaad kan dulden, moet hij de zonde dus wel straffen. De zonde bracht in het paradijs een kloof tussen de vriendschapsrelatie die de mens toen met God had.

Hij wil niet dat er iemand iemand verloren gaat, omdat hij van alle mensen houd, en heeft daarom zijn zoon gestuurd (die zelf ook weer deel is van de drieenheid van God) om die zonde op zich te nemen, terwijl hij onschuldig was, om zo de mensen te redden. Die mensen moeten wel dat offer accepteren, dat word hen niet opgedrongen.

Het is dus niet: 'houden zul je van me, anders!", de liefde die God heeft is net zo volkomen als zijn rechtvaardigheid, en die staan dus ook los van elkaar.

[ Bericht 4% gewijzigd door Goldfoxx op 02-04-2010 14:47:55 ]
pi_79872832
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 14:26 schreef Modus het volgende:

[..]

Als hij alles gemaakt heeft, dus echt alles, dus zeg maar de blauwdrukken van alles bedacht heeft, dan had hij dus ook een situatie kunnen maken waarin helemaal geen sprake is van hel, hemel, goed, kwaad, spijt, zonde etc. Dan is het antwoord vaak 'ja maar dan zou je een robot zijn zonder wil'. Nee hoor, want ook het concept wil valt onder de eerder genoemde fenomenen en dat heeft hij blijkbaar zo allemaal in elkaar gezet dat het van elkaar afhangt.

Als dat niet kan dan is hij blijkbaar afhankelijk van de logica die hij zelf bedacht heeft?
Het blijft altijd 1 groot raadsel waarom God God is en waarom jij jij bent en ik ik. Het blijft immers een geloof dat niet wetenschappelijk bewezen kan worden. Anders was het niet 'geloven'. Ik vraag me ook vaak van dat soort dingen af. Maar ik kom er niet uit en krijg er ook geen antwoord op. Ik weet niet waarom God er altijd al is en waarom Hij de alfa en de omega is. Ik weet niet hoe oneindig groot de ruimte is. Ik vraag me iedere dag af waarom we hier zijn en wat ons doel is. Maar als je een relatie met God hebt zijn die vragen niet zo belangrijk meer. Als God de hele wereld heeft gemaakt, als Hij zo machtig en groot is, kunnen wij als kleine nietszeggende mensjes er niet aan tippen om ook maar in de buurt te komen van zijn wijsheid.
pi_79874840
Waarom geloof jij niet in Zeus?
pi_79875162
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 17:05 schreef Modus het volgende:
Waarom geloof jij niet in Zeus?
Ja waarom waarom, waarom zijn de bananen krom? Is dat een geloof?
pi_79875307
Is wat een geloof?
pi_79877299
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 15:56 schreef deboeah het volgende:

[..]

Het blijft altijd 1 groot raadsel waarom God God is en waarom jij jij bent en ik ik. Het blijft immers een geloof dat niet wetenschappelijk bewezen kan worden. Anders was het niet 'geloven'. Ik vraag me ook vaak van dat soort dingen af. Maar ik kom er niet uit en krijg er ook geen antwoord op. Ik weet niet waarom God er altijd al is en waarom Hij de alfa en de omega is. Ik weet niet hoe oneindig groot de ruimte is. Ik vraag me iedere dag af waarom we hier zijn en wat ons doel is. Maar als je een relatie met God hebt zijn die vragen niet zo belangrijk meer. Als God de hele wereld heeft gemaakt, als Hij zo machtig en groot is, kunnen wij als kleine nietszeggende mensjes er niet aan tippen om ook maar in de buurt te komen van zijn wijsheid.
Vet van mij.
Vóór die vraag liggen nog twee andere:
1) De vraag van TS.
2) De vraag die we van TS niet mogen stellen, namelijk of er wel een god is.

Kennelijk heeft god zich aan jou ondubbelzinnig geopenbaard, gezien je taalgebruik.
Hoe dan?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_79877526
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 18:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Vóór die vraag liggen nog twee andere:
1) De vraag van TS.
2) De vraag die we van TS niet mogen stellen, namelijk of er wel een god is.

Kennelijk heeft god zich aan jou ondubbelzinnig geopenbaard, gezien je taalgebruik.
Hoe dan?
En de allerbelangrijkste vraag, waar komt God dan vandaan. Dat is de meest essentieele vraag die er is, en ik heb daar nog nooit iets anders op geantwoord zien worden dan nietszeggende dooddoeners.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  vrijdag 2 april 2010 @ 19:43:17 #196
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_79879801
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 17:23 schreef Modus het volgende:
Is wat een geloof?
Het ontwijken van een vraag?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_79880316
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 18:43 schreef Sakura het volgende:

[..]

En de allerbelangrijkste vraag, waar komt God dan vandaan. Dat is de meest essentieele vraag die er is, en ik heb daar nog nooit iets anders op geantwoord zien worden dan nietszeggende dooddoeners.
Daar staat tegenover dat er ook geen antwoord is op de vraag waar alles vandaan komt als er geen God is.

Dan staat het dus 1 - 1.

Dat schiet dus niet op zo.
pi_79880643
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Daar staat tegenover dat er ook geen antwoord is op de vraag waar alles vandaan komt als er geen God is.

Dan staat het dus 1 - 1.

Dat schiet dus niet op zo.
Als de wetenschap het even laat afweten, wil dat nog niet zeggen dat je een bovennatuurlijke eekhoorn tevoorschijn tovert om het bos te verklaren. Maar waar komt God vandaan en waaruit bestaat God. Maak je punt eens waar zou ik zeggen.
pi_79884796
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:05 schreef PietV. het volgende:

[..]

Als de wetenschap het even laat afweten, wil dat nog niet zeggen dat je een bovennatuurlijke eekhoorn tevoorschijn tovert om het bos te verklaren. Maar waar komt God vandaan en waaruit bestaat God. Maak je punt eens waar zou ik zeggen.
Tsja, God krijgt hoe langer hoe minder te doen. Hoe meer de wetenschap ontdekt, hoe minder er voor God overblijft.
Nog even en dan kan God naar het arbeidsburo om een baantje te zoeken
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_79886804
En ik hoor Alexander Pechtold net zeggen, dat de WW terug moet naar een jaar!
Dan wordt het bedrag wel hoger in het begin, maar het lijkt me lastig om als god binnen het jaar een andere baan te hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')