Mooi, maar niet in dit topic (zie OP) en niet met mij op dit momentquote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:12 schreef PiRANiA het volgende:
omdat God niet bestaat?ik ga graag in discussie
Ik schijn het duidelijker te moeten stellen, ik ga in dit topic uit van het bestaan van God.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Eerst een vraag stellen, en dan een antwoord uitsluitenStel dan de vraag niet
Ja, dat was al wel helder, maar daarmee sluit je toch een antwoord uit (Wat volgens mij ook nog het enige juiste antwoord is). Dat maakt de hele discussie zinloos..quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik schijn het duidelijker te moeten stellen, ik ga in dit topic uit van het bestaan van God.
Hij heeft zich aan Mozes openbaard, onder andere middels de brandende braamstruik. Dat was dacht ik, voor Mozes, tamelijk ondubbelzinnig te noemen – of het verhaal berust niet op waarheid.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Waarom openbaart God zich niet ondubbelzinnig?
De plagen van Egypte zijn ook niet bepaald stoffelijk te noemen. Nu is dat niet alleen oud-testamentische folklore, ook in het NT heb je b.v. het verhaal van Ananias en Saffira waar God hen doodt omdat ze hem bedrogen hebben. Dat lijkt me ook niet een klassiek voorbeeld een onstoffelijke interactie tussen God en mensen. Verder kun je denken aan het verhaal van de profeten van Baäl en Elia, waar God zich ook op fysieke wijze openbaart.quote:Ik denk omdat God Geest is, volstrekt onstoffelijk. Hij kan dus ook alleen maar op innerlijk, onstoffelijk niveau gezocht en gevonden worden.
Ik vind b.v. die plagen in Egypte wel sensationeel. Alle eerstgeborenen doden? Doe ik God niet na in een nachtje.quote:Stel dat God een sensationele stoffelijke manifestatie zou veroorzaken, zodat iedereen gedwongen was zijn bestaan aan te nemen, dan zou dat toch alleen maar de aandacht naar het uiterlijke richten, en dus in de verkeerde richting, want daar is hij niet te vinden.
Die vrijheid is al ‘praktisch’ ontnomen door te dreigen met een plaats waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft.quote:Het zou denk ik ook wel angst en een onbehaaglijk gevoel veroorzaken, vanwege zoveel overmacht die hij in een dergelijk geval zou moeten tonen. Hij zou ons daarmee rechtstreeks voor het blok zetten en in feite dus praktisch onze vrijheid ontnemen. Waarschijnlijk zou het overgrote deel van de mensheid dan zo goed mogelijk zijn richtlijnen proberen te volgen, maar op zichzelf is dat niet het doel van God, dan zou hij ook wel marionetten zonder vrije wil kunnen maken.
Volgens mij is het (dus) al grotendeels gebaseerd op angst. De consequenties van het niet naar Gods wil handelen zijn duidelijk. Je komt in de hel, en dat is geen prettige plek. Het is niet dat je dan nog een keer mag proberen, reïncarnatie bijvoorbeeld, nee, het is eeuwige en voortdurende marteling.quote:Het zou een min of meer op angst gebaseerd goed gedrag zijn en daar is God volgens mij niet in geïnteresseerd; wel in goed gedrag maar dat moet gebaseerd zijn op inzicht (ook inzicht in de consequenties van verkeerd gedrag, dat wel!), bewustzijn en liefde.
Klopt, de laatste tijd komt de klad er een beetje in. Maria doet het nog wel eens daarentegen. Misschien dat God ook een dagje ouder wordt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:24 schreef LXIV het volgende:
Vroeger heeft God zich uiteraard meerdere malen fysiek gemanifesteerd. Waarom Hij daar nu geen zin in heeft weet ik niet.
Sowieso arrogant van die vleeszakken om te denken dat die God ze belangrijk zou vinden.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:29 schreef RedDevil085 het volgende:
Ik zou me nou juist afvragen: Waarom zou een eventuele god zich wel fyiek manifesteren? Alsof hij zijn "bestaan zou moeten bewijzen" tegenover een zooi primitieve vleeszakken.
Energie kan echter prima omgezet worden in iets wat een ondubbelzinnige fysische manifestatie oplevert.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:51 schreef B-FliP het volgende:
Omdat naar mijn mening god (als je het in mijn interpretatie al god kan noemen) geen
persoon is maar energie... Geen enkel mens kan deze ook vertegenwoordigen dus
alle religies zijn dikke BS... Iemand die 'uit naam van god' denkt te praten gebruikt
dit als excuus om boven anderen te staan en mensen te onderwerpen aan zijn
fo haar denkbeelden...
Als gelovigen echt zouden handelen naar hun geloof (of wat ze iig beweren
dat hun geloof inhoud) zou de wereld er heel anders uitzien en zouden vrijheden
en al 'gods creaties' omarmd worden ipv afgenomen en verboden worden...
En doet dat het niet overal om ons heen? In ons? In onze omgeving?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:55 schreef Iblis het volgende:
Energie kan echter prima omgezet worden in iets wat een ondubbelzinnige fysische manifestatie oplevert.
TVPquote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
.. een sensationele stoffelijke manifestatie ...
Dan heeft-ie in de Bijbel een paar keer vrij weinig kaas gegeten van het geloofsgebeuren.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 17:09 schreef lurf_doctor het volgende:
Als God zich te sterk openbaart, is het geen geloof.
...de glimmende knalrode eikel op een fikse negerlul?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 17:20 schreef Roquefort het volgende:
Wat is dat eigenlijk, een sensationele stoffelijke manifestatie?
Een man met een baard die op een triangel fluit?
Of.... ??
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Eerst een vraag stellen, en dan een antwoord uitsluitenStel dan de vraag niet
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:22 schreef MinderMutsig het volgende:
Lekker onzinnige discussie als je bij voorbaat al de opties die je niet aanstaan uitsluit.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:29 schreef Tja..1986 het volgende:
Ja, dat was al wel helder, maar daarmee sluit je toch een antwoord uit (Wat volgens mij ook nog het enige juiste antwoord is). Dat maakt de hele discussie zinloos..
Die zich in de woestijn heel erg verveelde...........quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:15 schreef Netsplitter het volgende:
God is verzonnen door een monnik met teveel tijd en teveel miswijn.
En daar een waanvoorstelling kreeg van een brandende struik..........quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:16 schreef heartz het volgende:
[..]
Die zich in de woestijn heel erg verveelde...........
En daar kwam God tevoorschijn en gaf hem een toverstok................quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:17 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En daar een waanvoorstelling kreeg van een brandende struik..........
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:20 schreef Vivi het volgende:
Laat ik het zo zeggen; als God al bestaat is het een enorme klootzak.
Nee hoor, volgende de gelovigen heeft God ons onze vrije wil gegeven en zijn we zelf verantwoordelijk voor onze daden.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:20 schreef Vivi het volgende:
Laat ik het zo zeggen; als God al bestaat is het een enorme klootzak.
Ja, ik denk dat het zwaar traumatisch voor mijn kind zal worden dat ik hem vertel over verschillende religies en levensstromingen, en dat ik hem dan zelf laat kiezen wat ie gelooftquote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:22 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
[..]
![]()
En dat is dan ouder. Weer een probeemkind erbij.
Nou, dat is dan iig iets wat wél klopt.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:23 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nee hoor, volgende de gelovigen heeft God ons onze vrije wil gegeven en zijn we zelf verantwoordelijk voor onze daden.
Op latere leeftijd hoop ik? Moet wel een apart kind zijn als religie hem op jonge leeftijd al zo interesseert (of het uberhaupt begrijpt).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:29 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat het zwaar traumatisch voor mijn kind zal worden dat ik hem vertel over verschillende religies en levensstromingen, en dat ik hem dan zelf laat kiezen wat ie gelooft.
Hij is 21 maanden, dus zijn interesse ligt idd nog iets meer bij andere verzinsels, Elmo en Bob de Bouwer.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:33 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Op latere leeftijd hoop ik? Moet wel een apart kind zijn als religie hem op jonge leeftijd al zo interesseert (of het uberhaupt begrijpt).
Zonder meer (ik ben zelfs van mening dat alle mensen op latere leeftijd de standaard de mogelijkheid moeten krijgen om hun naam te veranderen naar iets wat ze zelf meer aanspreekt, maar dat is nogal off topic), maar het is nogal hypocriet om te zeggen dat je hem de vrije keus wilt geven en tegelijkertijd zegt dat als er een god bestaat, hij een klootzak is (wat dus tegen de gedachtegang van de meeste religies indruist). imho natuurlijkquote:Op donderdag 23 oktober 2008 20:40 schreef Vivi het volgende:
[..]
Hij is 21 maanden, dus zijn interesse ligt idd nog iets meer bij andere verzinsels, Elmo en Bob de Bouwer.
Maar naar mijn mening hoort het bij de opvoeding om je kind op spiritueel en religieus vlak "voor te lichten" als daar vragen over komen.
Ja, maar die openbaring is niet dubbelzinnig zou ik zeggen, ik snap je standpunt wel, maar ik vind niet dat het per se de vraag van TS negatief beantwoordt, maar goed.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 17:06 schreef B-FliP het volgende:
En doet dat het niet overal om ons heen? In ons? In onze omgeving?
Alles trilt als je t onder een microscoop legt...
Waarom noem je het dan nog God? Wat is het dat het dan ‘God’ maakt?quote:Het is geen persoon/karakter, heeft geen ego, en antwoord niet op
vragen maar kan naar wens gebruikt worden (als bijvoorbeeld
magnetisme)... Aan zoiets vragen gaan stellen lijkt me redelijk nutteloos
evenals om zoiets oorlog voeren...
Bewijs eerst maar eens dat God bestaat, dan lees ik je post pas!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Waarom moeten atheistische mensen altijd elk MAAR DAN OOK ELK topic over geloof volspammen met de ONgelooflijk saaie en vaak herhaalde dooddoener: ''God bestaat niet''.
Nee niet te hard en ja, wel duidelijk.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
...of is dit bericht te hard? Het is wel duidelijk wat ik bedoel toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |