Jij bent er dus ook?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:56 schreef MikeyMo het volgende:
Ik verwacht trouwens wel een massabetoging op het Malieveld. Ten minste die 1500 kroegen waarvan voorspeld was dat ze failliet zouden gaan door het verbod, maar natuurlijk ook de rest van de horeca-ondernemers die hun omzet met 31% zien dalen. Dat zijn 60.000 eigenaren die ik verwacht. Natuurlijk komt er personeel mee met die mensen en ook een flinke schare rokers die solidair zijn met de kroegeigenaren of gewoonweg een schijthekel hebben aan dit verbod om welke reden dan ook. PV, Casos, BloodyMary, Chewie, Weltschmertz en consorten; ik verwacht jullie allemaal op dat terrein om jullie stem nou eens echt te laten horen!
Hoe weet je dan of ik er ook ben?quote:
ik reken op een ooggetuigeverslag van jouw kant en natuurlijk verschijn je in het journaal voor de cameraquote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe weet je dan of ik er ook ben?
Als het woord fascisme valt ben ik het.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:41 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik reken op een ooggetuigeverslag van jouw kant en natuurlijk verschijn je in het journaal voor de camera
quote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het woord fascisme valt ben ik het.
Hoe halen ze het in hun hoofd, genotmiddelen nemen op een avond waarop je het naar je zin wilt hebben.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:27 schreef Gia het volgende:
Ik hoorde van de week nog van een restaurant waar gewoon gerookt mag worden, tegen betaling van 1 euro.
Hele gezelschappen zitten daar dus gewoon te roken.
Vind ik ook. Zet het op de deur zodat iedereen vantevoren weet waar die aan toe is. Maar ja, dat is vragen om een boete van VWA, dus moet het een verrassing blijven. Sneu voor de rookvrijen die onaangenaam verrast worden, die zijn het slachtoffer van het feit dat men in Den Haag zo nodig de dominee moet uithangen.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:47 schreef Gia het volgende:
't Is toch te gek dat je nu nog zou moeten vragen om een tafel in een rookvrij gedeelte bij een restaurant.
Daar heb ik geen woorden voor.
Kom op jongens, doneren!!!quote:Belgische roker stapt naar Europees hof
Marcel Franssen (48) uit het Belgische Lanaken heeft een actie op poten gezet om het rookbeleid in België en in de rest van Europa aan te klagen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. De rokende Belg vindt dat zijn vrijheid als roker wordt beperkt.
Franssen stelt dat de Belgische staat enorme inkomsten binnenhaalt dankzij de tabaksheffing en tegelijkertijd rokers hoe langer hoe meer in hun vrijheid beperkt als ze een sigaret willen opsteken. “Dat is als een auto kopen en er niet mee mogen rondrijden”. Hij kan begrijpen dat er in België niet in eetgelegenheden gerookt mag worden, maar het op handen zijnde rookverbod in de Belgische cafés vindt hij onacceptabel. “Het zou me niet verbazen als in de toekomst zelfs de straat rookvrij moet zijn of als je in je eigen woonkamer geen sigaretje meer mag opsteken”, aldus Franssen.
De Lanakenaar stapt naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg, met als doel de afschaffing van de tabaksheffing. “Als je er geld aan verdient, vind ik dat je het niet mag verbieden”. Daarnaast streeft hij naar een soepeler rookbeleid. Aangezien het rookverbod een Europese richtlijn is, wil hij in elke Europese lidstaat een topadvocaat inzetten.
Om alle advocaatkosten te kunnen betalen heeft Franssen een actie op poten gezet. Mederokers of sympathisanten die zich in zijn initiatief kunnen vinden kunnen geld storten.
Pfffft....wat een Belg.quote:
Heerlijk, die oorlogsmentaliteit.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:27 schreef Gia het volgende:
Ik hoorde van de week nog van een restaurant waar gewoon gerookt mag worden, tegen betaling van 1 euro.
Hele gezelschappen zitten daar dus gewoon te roken.
Als ik het zie, gaat er echt wel een mailtje naar de VWA.
Zal wel gek zijn... Ik kan zo ook wel roken.quote:
Jeeez... en jij bent moderator hier op Fok? Lekker niveau zal dat forum hebben waar jij modereert.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 08:58 schreef SHE het volgende:
Heerlijk, die oorlogsmentaliteit.
Met glimmend gepoetste kistjes en een soppend kutje achter je pc; rokers aangeven. Wat zullen je kinderen later trots zijn.![]()
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 08:58 schreef SHE het volgende:
[..]
Met glimmend gepoetste kistjes en een soppend kutje achter je pc; rokers aangeven. Wat zullen je kinderen later trots zijn.
quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 08:58 schreef SHE het volgende:
[..]
Met glimmend gepoetste kistjes en een soppend kutje achter je pc; rokers aangeven. Wat zullen je kinderen later trots zijn.
heeft dat rookverbod toch nog z'n voordelen...quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Persoonlijk ga ik niks en niemand aangeven, maar ik ga wel kroegen boycotten die de wet overtreden. Merk ik dat ergens asbakken op tafel worden gezet, ben ik weg. Aan mij verdienen ze dan niks meer en ik kom ook nooit meer in die tent.
Eigenlijk precies hetzelfde als wat de rokers doen, die komen niet meer in kroegen waar de wet niet overtreden wordt. Krijg je toch een soort van natuurlijk scheiding op den duurquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 10:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Persoonlijk ga ik niks en niemand aangeven, maar ik ga wel kroegen boycotten die de wet overtreden. Merk ik dat ergens asbakken op tafel worden gezet, ben ik weg. Aan mij verdienen ze dan niks meer en ik kom ook nooit meer in die tent.
Ik ben nu al trots op hem.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 08:58 schreef SHE het volgende:
Ook ik heb een portemonnee waar geld in zit dat ik kan uitgeven. En met mij vele andere niet-rokers. Of mijn (eventuele) afwezigheid in bepaalde kroegen een gemis is, laat ik beoordelen door mensen die mij echt kennen, niet door één of andere onbekende forum-user.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:22 schreef kodama het volgende:
Heeft dat rookverbod toch nog z'n voordelen...
Ik ken ZAT rokers die gewoon in kroegen komen waar niet gerookt wordt. Als ze willen roken, gaan ze even naar buiten; klaar, simpel. Wetten zul je altijd moeten toetsen op juistheid en effectiviteit, maar in beginsel heb je je gewoon aan de wet te houden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:27 schreef bloodymary het volgende:
Eigenlijk precies hetzelfde als wat de rokers doen, die komen niet meer in kroegen waar de wet niet overtreden wordt. Krijg je toch een soort van natuurlijk scheiding op den duur![]()
Ik begrijp trouwens niet hoe je kunt stellen dat mensen zich altijd aan de wet moeten houden. Ook de wet kan fout en onredelijk zijn, zelfs als deze op democratische grondslagen is gestoeld. Bijvoorbeeld in de belastingwetgeving (waar ik het meeste in thuis ben) zijn legio voorbeelden waarbij de wet achteraf niet juist is geweest, zodat er gedoogsituaties zijn ontstaan die later resulteren in een wetswijziging.
prima, maar dan ook niet gaan zitten jankzakken op een forumpjequote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:08 schreef bloodymary het volgende:
Oh ja, over dat Malieveld, ik denk ook niet dat het er druk zal zijn, niet omdat er niet genoeg mensen zijn die willen protesteren, maar omdat wat dat betreft de mentaliteit in Nederland is gedaald tot een niveau van lekmevestje. Demonstraties zoals in 1983 tegen de kernenergie zul je nu gewoon niet meer meemaken omdat iedereen alles maar gelaten over zich heen laat komen en niemand meer de barricades op gaat.
Seriously though. Wat helpt zo'n demonstratie nou? Het is veel effectiever om domweg door te blijven roken en VWA-controleurs te molesteren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 14:01 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
prima, maar dan ook niet gaan zitten jankzakken op een forumpje
Juichen mag wel, jankzakken niet?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 14:01 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Nee jij! En heel wat meer tijd dan ik en de meesten hier!quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 14:01 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Burgerlijke ongehoorzaamheid, sabotage, proteststemmen.... alles zinniger dan tegen bekeerdrift gaan demonstreren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:08 schreef MikeyMo het volgende:
ach gut, nog even en jullie vinden dat ik moet gaan staan demonstreren
Er is al vaker gezegd dat als je het niet eens bent met het rookverbod je van alles kan aangrijpen om in deze democratische rechtsstaat dat verbod weer ongedaan te maken. Burgerintiatieven, demonstraties etc etc.
Waarom zou ik mijn stem willen laten horen aan iemand met stront in zijn oren? Daar voel ik me echt te goed voor.quote:Nou is er een demonstratie waar jullie je stem kunnen laten horen en ik krijg allebehalvehet idee dat jullie actiebereid zijn om dit fascistische verbod van tafel te vegen door daar met 500.000 man te staan
Hoe je ook over een wet denkt, je hebt je er wel aan te houden. Het is onzin om te stellen dat je wetten niet hoeft na te leven als je het er niet mee eens bent.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 12:27 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Eigenlijk precies hetzelfde als wat de rokers doen, die komen niet meer in kroegen waar de wet niet overtreden wordt. Krijg je toch een soort van natuurlijk scheiding op den duur![]()
Ik begrijp trouwens niet hoe je kunt stellen dat mensen zich altijd aan de wet moeten houden. Ook de wet kan fout en onredelijk zijn, zelfs als deze op democratische grondslagen is gestoeld. Bijvoorbeeld in de belastingwetgeving (waar ik het meeste in thuis ben) zijn legio voorbeelden waarbij de wet achteraf niet juist is geweest, zodat er gedoogsituaties zijn ontstaan die later resulteren in een wetswijziging.
Tja, dan mag het hele gedoogbeleid ook op de schop.quote:Op zaterdag 1 november 2008 06:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe je ook over een wet denkt, je hebt je er wel aan te houden. Het is onzin om te stellen dat je wetten niet hoeft na te leven als je het er niet mee eens bent.
Hoe zit dat dan met de gemeente Arnhem die besluit dat de wet die de nachtrust van burgers beschermt maar even niet geldt omdat het rookverbod van kracht is?quote:Op zaterdag 1 november 2008 06:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe je ook over een wet denkt, je hebt je er wel aan te houden. Het is onzin om te stellen dat je wetten niet hoeft na te leven als je het er niet mee eens bent.
Dat is dan ook een prima plan en daar is iedereen het ook wel over eens. Of verboden of toegestaan, niet een of andere halfbakken maatregel.quote:Op zaterdag 1 november 2008 13:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Tja, dan mag het hele gedoogbeleid ook op de schop.
ja, ik vind het ook suf. Je mag het wel verkopen, maar niet inkopen als coffeeshopeigenaar bijvoorbeeldquote:Op zondag 2 november 2008 06:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is dan ook een prima plan en daar is iedereen het ook wel over eens. Of verboden of toegestaan, niet een of andere halfbakken maatregel.
MickeyMo zit bij de Vrijwillge Controleurs.quote:Op zondag 2 november 2008 08:55 schreef Specularium het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij echt een leuke avond gehad!
huiliesquote:Caféhouders demonstreren tegen rookverbod
ROTTERDAM - Tientallen boze kroegbazen hebben maandag bij het stadhuis in Rotterdam geprotesteerd tegen het rookverbod. Zij willen de asbak weer terug in kleine cafés.
Het rookverbod is dodelijk, lieten zij weten. "Gezelligheid is verleden tijd'', stond op een van de spandoeken.
De caféhouders zijn strijdbaar. Zij riepen alle collega's op dinsdag voor een dag de asbak terug op de tafels te zetten. De actievoerders trekken later deze maand naar Den Haag voor een landelijk protest tegen het rookverbod.
Horecamakelaar
De kroegbazen stellen dat niet alleen de gezelligheid uit hun café is verdwenen, maar dat hun inkomsten sinds het rookverbod zijn gehalveerd. Volgens horecamakelaar John Chow zijn in Rotterdam twee kroegen over de kop gegaan.
"Ik vrees dat uiteindelijk 30 tot 40 procent van alle Rotterdamse kroegen in heel zwaar weer terechtkomt en uiteindelijk ook failliet gaat", aldus Chow.
Hoe durven ondernemers zomaar te gaan zeuren als door overheidsmaatregelen hun inkomsten verdwijnen.quote:
er zijn demonstratiesquote:Op maandag 3 november 2008 19:57 schreef maartena het volgende:
Ik heb me expres even een tijdje buiten deze topic reeks gehouden..... maar hebben de pro-rokers intussen al wat successen geboekt middels rechters etc? Of begint het verzet langzaam weg te slippen, en is het over een jaar geen onderwerp van gesprek meer?
Nee, maar er word nog steeds gerookt.quote:Op maandag 3 november 2008 19:57 schreef maartena het volgende:
Ik heb me expres even een tijdje buiten deze topic reeks gehouden..... maar hebben de pro-rokers intussen al wat successen geboekt middels rechters etc?
Doodse stilte over het onderwerp en dan word er nog steeds gerookt. Ouderwetsch gedoogbeleid.quote:Of begint het verzet langzaam weg te slippen, en is het over een jaar geen onderwerp van gesprek meer?
Rechters? Wat een onzin. Net als demonstreren of wat dan ook.quote:Op maandag 3 november 2008 19:57 schreef maartena het volgende:
Ik heb me expres even een tijdje buiten deze topic reeks gehouden..... maar hebben de pro-rokers intussen al wat successen geboekt middels rechters etc? Of begint het verzet langzaam weg te slippen, en is het over een jaar geen onderwerp van gesprek meer?
quote:'Rookverbod mislukt'
DEN HAAG - Het rookverbod in cafés lijkt onhoudbaar. In steeds meer gemeenten zetten kroegbazen de asbakken terug op tafel in een poging de omzet op te krikken. Dat blijkt uit een rondgang langs regionale vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
KHN betwijfelt of het rookverbod kan worden gehandhaafd. Volgens de brancheorganisatie heeft de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) te weinig mankracht om te controleren of het rookverbod wordt nageleefd. KHN eist dat de VWA meer inspecteurs op pad stuurt. Anders moet het rookverbod worden afgeschaft.
Hoogleraar politicologie Rinus van Schendelen stelt dat het verbod is mislukt omdat Nederlanders het niet accepteren en de handhaving tekortschiet. ''Dan kom je jezelf als wetgever tegen.''
De VWA heeft tweehonderd man ingezet om alle 43.000 horecagelegenheden, zoals hotels, cafés, sportkantines en restaurants, te bezoeken. Dat gebeurt vaak anoniem. De VWA en minister Ab Klink (Volksgezondheid) spreken tegen dat er onvoldoende wordt gecontroleerd. ''De eerste zes maanden na invoering van het rookverbod op 1 juli moet de VWA 17.000 horecagelegenheden controleren. Dat lijkt ruimschoots te lukken'', aldus de woordvoerster van Klink.
Het zijn vooral cafés die het rookverbod schenden. Uit nog niet gepubliceerde cijfers van de VWA blijkt dat een derde van de gecontroleerde cafés zich niet aan het rookverbod houdt. Sinds 1 oktober zijn circa duizend horecagelegenheden - vooral kroegen - bezocht. Voor die datum overtrad circa een kwart van de ondernemers de wet. Dat betekent volgens de VWA echter niet dat meer kroegen het rookverbod negeren. ''We controleren nu bekende overtreders. Hiervoor bezochten we lukraak kroegen'', aldus een woordvoerster.
In diverse steden hebben kroegen zich verenigd in hun protest tegen het rookverbod. Zo hebben in Enschede ongeveer twintig ondernemers de asbakken weer op tafel gezet, in Groningen gaat het om zeker tachtig kroegbazen. In Leiden staat circa een vijfde van de kasteleins roken in hun kroeg toe. Verder is er georganiseerd verzet in onder meer Tilburg, Almelo en Rotterdam.
De VWA deelt sinds 1 oktober direct een boete uit aan overtreders in plaats van een waarschuwing. De boetes lopen op van 300 tot 2400 euro.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |