Maar bij een downgrade ben je gelijk het haasje, en omdat je nu niet weet hoe ver ING daar nog van af zit zou ik eerder van een blinde gok willen spreken dan van een buitenkansje. Bovendien, buitenkansjes bestaan niet in beleggingssferen omdat de markt zo flexibel is dat dat vrijwel gelijk ook door andere spelers in de markt wordt opgepakt, en dan is een buitenkansje meestal geen buitenkansje meer. Je dacht toch niet dat die miljoenen andere beleggers allemaal een buitenkansje zouden laten liggen ten gunste van een hand vol beleggers op Fok!.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 22:41 schreef LXIV het volgende:
Het is toch vrij duidelijk wat er met ING aan de hand is? Ze willen hun vermogenspositie verbeteren om hun AA status te kunnen behouden. Kortom, ze hebben geld nodig.
Ja, maar wat doe je bij die claimemissie dan?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 22:51 schreef Light het volgende:
Ik houd gewoon m'n aandelen. En dan zie ik verder wel wat er gebeurt of niet gebeurt.
Toekijken wat dat met de beurskoers doet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 22:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar wat doe je bij die claimemissie dan?
Gesteld dat die gelijk blijft: gebruik je de claims om aandelen bij te kopen of verkoop je ze?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 22:53 schreef Light het volgende:
[..]
Toekijken wat dat met de beurskoers doet.
Geen van beide.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 22:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gesteld dat die gelijk blijft: gebruik je de claims om aandelen bij te kopen of verkoop je ze?
Bij een claimemissie krijg je voor ieder aandeel bijvoorbeeld 1/4 claim. Iedere 1/1 claim geeft je het recht om een aandeel ING te kopen voor 4 euro, een korting van 3,50 op de huidige beurskoers.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:00 schreef Light het volgende:
[..]
Geen van beide.
Er zijn mijns inziens twee opties. Ofwel het aandeel wordt uitgekleed op dezelfde manier als Fortis, in dat geval heb ik er genoeg geld inzitten. De andere optie is dat het aandeel weer aantrekt (uiteindelijk) en dat dan weer gunstiger voor mij. Aan het begin van het jaar stond het aandeel ING zo'n 20 euro hoger dan de huidige koers.
Dat is dus zuur, want dan koopt Bos jouw positie op!quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:09 schreef DemonRage het volgende:
'ING wil tappen uit noodfonds Staat'
Als het ze lukt dan is long nog niet zo'n slecht idee denk ik.
Dan ga je er wel van uit dat iemand zoveel aandelen heeft dat'ie voor 1000 euro aan claimaandelen kan kopen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:09 schreef LXIV het volgende:
Vergeet bovendien niet dat die 1000 euro die het je gaat kosten wel "jouw" eigendom blijft. In ieder geval, die euro per aandeel komt gewoon op de balans te staan. Dus hij is niet weg, wordt niet verstookt ofzo.
Hmm of ik snap het niet zo goed.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is dus zuur, want dan koopt Bos jouw positie op!
Eigenlijk gaat ING bij de aandeelhouders met de pet rond. En dat is natuurlijk zuur. Het geld dat opgehaald wordt, wordt gebruikt om het eigen vermogen te vergroten. Want dat is wat de markt (lees Goldman Sachs) wil.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:12 schreef Light het volgende:
Ah, dat geeft wel meer duidelijkheid over wat een claimemissie is. Daar had ik me nog niet in verdieptEn het is iets om over na te gaan denken. Ik heb niet veel aandelen, en 25% van niet veel is nog minder. Dan wordt het ook interessant om te kijken wat de bijkomende kosten zijn.
Dat hangt van de voorwaarde van de deal af. Na de injectie heb jij in principe een kleiner stukje van het bedrijf, of hetzelfde stukje van een keiner bedrijf, dat wél een betere vermogenspositie heeft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:17 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Hmm of ik snap het niet zo goed.
Als ze een geldinjectie van de staat krijgen, gaat de waarde dan omhoog of juist nog verder omlaag?
Je aandelen verwateren altijd bij een emissie hoor.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:19 schreef LXIV het volgende:Je hoeft niet mee te doen, maar dan verwateren je aandelen dus.
Nee, natuurlijk niet. Dat is juist het hele principe. Als je meedoet blijft je totale aandelenkapitaal per definitie precies gelijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je aandelen verwateren altijd bij een emissie hoor.
En dat is dus verwatering. Teller blijft gelijk, noemer wordt groter, dus de verhouding daalt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:30 schreef LXIV het volgende:
Per aandeel bekeken natuurlijk wel.
Ja, lees mijn vorige post nog eens.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:28 schreef LXIV het volgende:
Die transactiekosten zijn maar een paar procent. Het "grote" geld is natuurlijk de aankoop van de aandelen zelf. Of je moet bijzonder weinig aandelen hebben.
Da's wel interessant.quote:Vaak kun je trouwens de claimrechten zonder transactiekosten verkopen.
Ja, maar laten we het niet té ingewikkeld maken, want het is al moeilijk genoeg: wanneer jij meedoet met de emissie blijft je totale aandeel in ING gelijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dat is dus verwatering. Teller blijft gelijk, noemer wordt groter, dus de verhouding daalt.
Volgens mij hebben ze hier helemaal geen tijd voor. Ze hebben NU geld nodig en een emissie is niet in een uurtje tijd geregeld. Ik denk dat Bos bij moet passen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:27 schreef Light het volgende:
Stel dat er een claimemissie komt, dan moet ik eerst eens kijken wat de bijkomende kosten zijn voor het kopen van die aandelen. Met een koers van 4 euro blijft het beperkt tot tientjeswerk voor de aandelen, dan kunnen de bijkomende kosten wel erg in de papieren gaan lopen.
Uiteraard wordt het dan ook noodzakelijk om te kijken wat de kosten/baten zijn bij verkoop van het claimrecht.
Als ze het echt nodig hebben, dan zullen ze niet heel veel te eisen hebben qua voorwaarden.quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:31 schreef LXIV het volgende:
Maar de vraag blijft dan onder welke voorwaarden. Wanneer de huidige beurskoers als uitgangspunt gekozen wordt is dat zuur, heel zuur.
Het mooiste zou zijn als Bos boven de huidige marktwaarde zou kopen. Dat hebben ze ook gedaan bij de koop van delen van Fortis. Hiermee voorkom je een te grote verwatering, en spreek je vertrouwen uit in de toekomst van ING.quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:26 schreef LXIV het volgende:
Maar tegen welke prijs? Wat wordt als een ":fair value" voor -een deel van- ING gezien? De huidige marktkapitalisatie? Dan verkopen de zittende aandeelhouders 1/3 van hun portefeuille ofzo, OP DIT MOMENT! Een slechter moment is niet denkbaar.
Of wordt een marktkapitalisatie van 30 miljard genomen? (Koers week geleden) Economisch gezien kan dat er nooit voor betaald worden, maar als het betaald wordt dan is het dat ook zo weer waard.
Het paradoxale van zo'n komende injectie is dat aandelen relatief duurder worden als je goedkoper worden. Want percentueel moet er dan steeds meer EV toegevoegd worden
Geldt die garantie per definitie of alleen onder bepaalde voorwaarden?quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:00 schreef digitaLL het volgende:
Als Ing op korte termijn geld nodig heeft dan kan dat niet meer zijn omdat ze interbancair geen geld kunnen lenen. Immers de staat staat nu garant voor dergelijke transacties,
Conclusie, er is lang niet genoeg afgeboek op toxic debt en de leverage is blijkbaar zo hoog dat als ze dat wel zouden doen ze insolvabel zijn.
Naar mijn mening moeten er dan ook nog lijken in kast zitten.
Deja Vu
De voorwaarde die is gesteld is dat men markconforme tarieven hanteert zoals libor en euribor.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geldt die garantie per definitie of alleen onder bepaalde voorwaarden?
Als een bank echt cash nodig heeft en andere weten dat, dan zal dat tarief niet erg marktconform zijn. Landsbanki leende al tijden niet meer tegen marktconforme tarieven bijvoorbeeld.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:17 schreef digitaLL het volgende:
[..]
De voorwaarde die is gesteld is dat men markconforme tarieven hanteert zoals libor en euribor.
Landsbanki is geen Eurobank en destijds golden dergelijke garanties niet. Deze garanties gelden iig voor de eurolanden en zijn in die zin ook grensoverschrijdend binnen de eurozone.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als een bank echt cash nodig heeft en andere weten dat, dan zal dat tarief niet erg marktconform zijn. Landsbanki leende al tijden niet meer tegen marktconforme tarieven bijvoorbeeld.
Dat was niet het punt, maar goed.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:22 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Landsbanki is geen Eurobank en destijds golden dergelijke garanties niet. Deze garanties gelden iig voor de eurolanden en zijn in die zin ook grensoverschrijdend binnen de eurozone.
Dat zal voor een groot deel afhangen van evt nieuws vandaag. Ik denk dat als de overheid een belang in ING neemt men 1st vooral argwanend zal zijn na het hele Fortis debacle en dat drukt de koers. Als er geen nieuws naar buiten komt blijft onzekerheid over de positie van ING en ook dat zal de koers drukken. Ik zie zo snel geen nieuws dat positief zou kunnen zijn behalve dan dat ING er vanaf ziet kapitaal via aandelen of een staatsbelang aan te trekken omdat dat bij nader inzien niet nodig blijkt.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat was niet het punt, maar goed.
Waar denk je dat het aandeel ING morgen op uitkomt?
Ja, AEX (blauw) houdt vrijwel gelijke tred met ING (zwart):quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:14 schreef LXIV het volgende:
Dan gaat de AEX nog zware tijden tegenmoet, want ING weegt nog steeds natuurlijk erg zwaar.
ze kunnen natuurlijk een claimemissie doen die gegarandeerd wordt door de staat, en die wordt voorgeschoten door de staat. Dan wordt nu al de solvabiliteit en liquiditeit verhoogd, en kunnen bestaande aandeelhouders kiezen of ze tegen dezelfde koers willen bijkopen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 00:10 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het gewoon uit de pot van Bos gaat komen.
En een claimemissie dat duurt veel te lang. Ze moeten NU een oplossing hebben om de rust te herstellen.
Ik neem aan een claim die wanneer hij door de zittende aandeelhouder niet gebruikt wordt, dan door de Staat wordt overgenomen? Dat zou ook een optie zijn. Dan heeft iedereen het zelf in de hand.quote:Op zondag 19 oktober 2008 11:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ze kunnen natuurlijk een claimemissie doen die gegarandeerd wordt door de staat, en die wordt voorgeschoten door de staat. Dan wordt nu al de solvabiliteit en liquiditeit verhoogd, en kunnen bestaande aandeelhouders kiezen of ze tegen dezelfde koers willen bijkopen.
Overigens denk ik dat het voornaamste punt is dat de top van ING vreest dat ze er vooral zelf slechter van zullen worden. Dus breekpunt zal wel zijn hoe ze er zelf uit springen. Wel boeiend dat we niks meer van Wimmetje Kok horen. De pater noster van de Nederlandse staat is namelijk commissaris bij veel van deze instellingen, (o.a ING) vooral die van het 'graaiende' soort. Die blijft echter opvallend stil.
Zolang er geen duidelijkheid over een evt. emissie is, is er eigenlijk geen zinnig woord over de koers te zeggen. Volatiliteit galore!
quote:'ING praat over injectie van 9 miljard euro'
Uitgegeven: 19 oktober 2008 13:46
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2008 13:53
LONDEN - Bankverzekeraar ING praat dit weekeinde met de Nederlandse overheid over een kapitaalinjectie met een geschatte waarde van ten hoogste 9 miljard euro. Dat meldde de Britse krant The Sunday Times zondag.
ANP
Volgens de krant zal er voor maandagochtend een overeenkomst worden aangekondigd. ING-bestuursvoorzitter Michel Tilmant zou daarover zaterdag de hele dag overleg hebben gevoerd met toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB).
Woordvoerders van ING en het ministerie van Financiën gaven zondag geen commentaar op de berichten over onderhandelingen over een kapitaalinjectie voor de grootste bank van Nederland.
Verlies
ING maakte vrijdag bekend dat het derde kwartaal een verlies brengt van 500 miljoen euro door afschrijvingen op beleggingen (1,6 miljard euro) en voorzieningen op risicovolle leningen (400 miljoen euro).
ING verzekerde daarbij nog altijd een sterke kapitaalpositie te hebben en vooralsnog geen problemen te voorzien. Tegelijk sloot het financiële concern niet uit dat het in de toekomst gebruik zou kunnen maken van de mogelijkheid van een kapitaalinjectie van de Nederlandse staat of van andere financieringsmogelijkheden.
De Nederlandse regering heeft 20 miljard euro op de plank liggen om Nederlandse banken en verzekeraars te helpen die door de crisis zijn getroffen.
Idd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:09 schreef DemonRage het volgende:
Daar zit ik ook aan te denken... De economische neergang gaat sneller dan de poging van banken om te deleveragen om ze weer gezond te krijgen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 15:18 schreef ItaloDancer het volgende:
Het lijkt mij juist heel slecht nieuws. Het betekent dat in ieder geval de indruk wordt gewekt (waar of niet, maakt niet uit) dat het helemaal de verkeerde kant op gaat.
[*1] Twijfelachtig... op het moment dat je verlies maakt bij een vrij stevige kapitaalbuffer is een teken aan de wand dat 1 of meerdere hefbomen de verkeerde kant uit zitten te wijzen (Amerika ?).quote:Op zondag 19 oktober 2008 15:40 schreef LXIV het volgende:
Nee, dat is er dus helemaal niet aan de hand. operationeel draait ING nog steeds prima. Ze hebben alleen extra vermogen nodig om hun EV op peil te houden. Dat geld komt als het ware bij ING op de plank te liggen. In ruil hiervoor zal de staat een deel van ING eisen.
Het wordt niet verbrandt ofzo, net als tijdens de dotcom crisis.
ING gaat naar de 5 euro .....quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat was niet het punt, maar goed.
Waar denk je dat het aandeel ING morgen op uitkomt?
Resultaten ING afgelopen jaren:quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:09 schreef DemonRage het volgende:
Dat lijkt mij ook (waar of niet waar). Ben benieuwd hoeveel mensen en bedrijven op basis van dit bericht de komende week met hun spaargeld gaan lopen schuiven.quote:Op zondag 19 oktober 2008 15:18 schreef ItaloDancer het volgende:
Het lijkt mij juist heel slecht nieuws. Het betekent dat in ieder geval de indruk wordt gewekt (waar of niet, maakt niet uit) dat het helemaal de verkeerde kant op gaat.
Ik ookquote:Op zondag 19 oktober 2008 16:22 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik ben benieuwd wat de voorwaarden zullen zijn voor die miljarden injectie.
Winst staat niet perse definitie gelijk aan toename van kasgeld. Net zoals afschrijvingen niet gelijk zijn aan een afname van kasgeld.quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:13 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Resultaten ING afgelopen jaren:
2007: netto winst 9,24 miljard euro
2006: netto winst 7,68 miljard euro
2005: netto winst 7,21 miljard euro
2004: netto winst 5,96 miljard euro
2003: netto winst 4,04 miljard euro
Bron: http://www.fd.nl/beleggen(...)cijfers/?hfdCode=ING
Dat is 34,14 miljard euro netto winst in vijf jaar tijd. Je zou dan toch denken dat ze genoeg geld in kas hebben om een verlies van slechts 500 miljoen euro met alle gemak op te kunnen vangen?
[..]
Dat lijkt mij ook (waar of niet waar). Ben benieuwd hoeveel mensen en bedrijven op basis van dit bericht de komende week met hun spaargeld gaan lopen schuiven.
aantal aandelen 2.200.000.000quote:Op zondag 19 oktober 2008 16:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Winst staat niet perse definitie gelijk aan toename van kasgeld. Net zoals afschrijvingen niet gelijk zijn aan een afname van kasgeld.
Ik heb voor Aegon veel meer angst dan voor INGquote:Op zondag 19 oktober 2008 16:37 schreef dvr het volgende:
Ik vind het wel typerend dat Europese banken weer naar Vadertje Staat lopen, terwijl Amerikaanse banken hun nieuwe kapitaal gewoon netjes bij Chinese en Arabische investeerders bij elkaar hebben gebedeld. En bij Warren Buffett natuurlijk, maar zo een hebben wij niet.
Voorspellinkje voor de volgende die in het staatsfonds graait: Aegon. Die is net als ING zeer hoog genoteerd in Fitch' top-10 van Amerikaanse verzekeraars die in riskante hypotheken belegd hebben, en had net als ING nog niet veel afgeschreven (AIG en Prudential stonden bovenaan, direct gevolgd door de Amerikaanse verzekeringstakken van ING en Aegon...waarin een klein land groot kan zijn).
Liever de NL Staat dan een Chinees of Arabisch (Staats)fondsquote:Op zondag 19 oktober 2008 16:37 schreef dvr het volgende:
Ik vind het wel typerend dat Europese banken weer naar Vadertje Staat lopen, terwijl Amerikaanse banken hun nieuwe kapitaal gewoon netjes bij Chinese en Arabische investeerders bij elkaar hebben gebedeld. En bij Warren Buffett natuurlijk, maar zo een hebben wij niet.
Voorspellinkje voor de volgende die in het staatsfonds graait: Aegon. Die is net als ING zeer hoog genoteerd in Fitch' top-10 van Amerikaanse verzekeraars die in riskante hypotheken belegd hebben, en had net als ING nog niet veel afgeschreven (AIG en Prudential stonden bovenaan, direct gevolgd door de Amerikaanse verzekeringstakken van ING en Aegon...waarin een klein land groot kan zijn).
Puur sentiment, heb je nou echt niks beter te brengen?quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:00 schreef NLweltmeister het volgende:
Liever de NL Staat dan een Chinees of Arabisch (Staats)fonds
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |