Whoeps.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:48 schreef ItaloDancer het volgende:
-18,5% en weer freeze, valt niet in te handelen.
Nu eindelijk eens dichtblijven tot het persbericht??
quote:ING -18% door zorg kapitaalinjectie
17-10-2008 10:56:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--ING zakt vrijdag zeer snel naar een verlies van 18% nu er vrees bestaat voor een kapitaalinjectie van de kant van de overheid, aldus een handelaar, die niet met naam wil worden genoemd. Hij stelt dat de kans bestaat dat ING moet afschrijven op zijn ALT-A portefeuille en dat daardoor de bank geld nodig heeft. "Een injectie van kapitaal leidt tot verwatering. Tevens houdt de markt rekening met het aanpassen van dividend over 2008 en 2009", aldus de handelaar. ING noteert vrijdag rond 10.50 uur 18% lager op EUR8,20 bij een AEX die 0,6% hoger noteert.
Yup.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Nog steeds een gerucht dus.....
Onbekend, kan zijn dat ING naast de overheidsinjectie ook de markt op gaat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:19 schreef PietjePuk007 het volgende:
Betekent een overheidsinjectie automatisch verwatering van het aandeel (werd op rtlz gesuggereerd), of kan 't ook gewoon een "lening" zijn?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:25 schreef Dulk het volgende:
weer ff paint gestart
[ afbeelding ]
[b[There are no problems here![/b]
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:25 schreef Dulk het volgende:
weer ff paint gestart
[ afbeelding ]
There are no problems here!
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:53 schreef HarryP het volgende:
Banken en de ING voorop moeten maar eens beseffen dat spaarders meer geld in de bank steken dan beleggers.. En dus een groter belang zouden moeten hebben in de bank dan die beleggers.
In verschillende prorgamma's / artikelen is deze discussie gevoerd, het doel van een bank moet niet het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde zijn. Het belang (veiligheid) van de spaarders moet voorop staan aangezien die meer geld in je bedrijf hebben zitten dan de aandeelhouders.quote:
Tja en vervoersbedrijven moeten op tijd rijden enz.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:56 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
In verschillende prorgamma's / artikelen is deze discussie gevoerd, het doel van een bank moet niet het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde zijn. Het belang (veiligheid) van de spaarders moet voorop staan aangezien die meer geld in je bedrijf hebben zitten dan de aandeelhouders.
Als dat gebeurt is het hek van de dam.. ooh wacht...quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:59 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Tja en vervoersbedrijven moeten op tijd rijden enz.
Dan moet je ze nationaliseren.
ING -23%
Wat een vreemde vergelijkingquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:59 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:01 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Als dat gebeurt is het hek van de dam.. ooh wacht...
Onzin.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:59 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dan moet je ze nationaliseren.
ING -23%
Reken er maar op dat iedereen die nu geld steekt in een financial ook wil meeprofiteren van herstel. Dus een lening zal altijd vergezeld gaan van warrants, of de geldschieter krijgt (preferred) shares of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 11:19 schreef PietjePuk007 het volgende:
Betekent een overheidsinjectie automatisch verwatering van het aandeel (werd op rtlz gesuggereerd), of kan 't ook gewoon een "lening" zijn?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een vreemde vergelijking![]()
Er kan voor een bepaalde bedrijfstak toch echt wel andere regels gaan gelden dan voor andere bedrijfstakken.
Dat is het ook allemaal. Maar dat valt toch niet te bewerkstelligen, zeker niet op nationaal niveau. (denk aan de concurrentiepositie)quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:12 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Onzin.
Spaarders lenen hun geld uit aan een bank, zij zijn dus gewoon schuldeisers. Daar komt bij de Debt/Equity ratio van bank enorm uitslaat naar debt, terwijl de debtholders (omdat ze zo enorm gefragmenteerd zijn) amperaan monitoren/invloed uitoefenen.
De oproep dat schuldeisers (lees: spaarders) meer prioriteit moeten krijgen is best legitiem.
Eens, vind ik ook belachelijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:40 schreef LXIV het volgende:
Wat ik wel zuur vind is dat er volop gehandeld wordt zonder dat er een bekendmaking is. Dat duidt toch op voorkennis. Zo kun je als particuliere belegger nooit meedoen, want wat is er aan de hand?
Leg dat de handel steil, of kom met een persbericht wat er wel of niet aan de hand is.
Je bedoelt dat Bos ook allerlei onderdelen van ING gaat overnemen en nog wat rommel achterlaat voor in de holding?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:41 schreef Drugshond het volgende:
Wees niet bang voor je geld hoor.... ik weet zeker dat de ING wordt beschouwd als een systeembank.
Jij bekijkt deze markt vanuit een bellegers perspectief.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:36 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat is het ook allemaal. Maar dat valt toch niet te bewerkstelligen, zeker niet op nationaal niveau. (denk aan de concurrentiepositie)
Als de VEB het kan voor kleine aandeelhouders, waarom zou een dergelijke vereniging die de monitoring efforts voor spaarders bundelt niet kunnen bestaan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:36 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
[..]
Dat is het ook allemaal. Maar dat valt toch niet te bewerkstelligen, zeker niet op nationaal niveau. (denk aan de concurrentiepositie)
I agree.quote:In deze crisis zijn mensen hun spaargeld weg gaan halen, terwijl het er veilig stond. De afschrijvingen die Nederlandse banken hebben moeten doen zijn behoorlijk, maar in vergelijking met andere landen valt het nog wel mee. Hier gaan we echt wel veel beter om met risico's dan in de VS.
Ik vond de analyse van Wellink in Buitenhof wat dit betreft erg helder. Er was geen reden tot bezwaar tegen het aandeelhouderschap van Fortis.quote:De overname van ABN is een ander verhaal. Daar heeft de overheid / DNB zich uiteindelijk te weinig mee bemoeid. Wat in andere (Europese) landen vaak wel gebeurt. Maar dat zal door de huidige crisis geen tweede keer meer voorkomen, daar ben ik haast van overtuigd.
hahahahahha.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:43 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je bedoelt dat Bos ook allerlei onderdelen van ING gaat overnemen en nog wat rommel achterlaat voor in de holding?
De overleveraged positie van ING breekt een beetje op.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:43 schreef Basp1 het volgende:
Dat sommige banken daar dan niet blij mee zijn omdat ze in het buitenland dan zogenaamd niet kunen concurren is dan maar jammer voor hun. Een fundamenteel stabiel economisch banken systeem zou mijns inziens een veel hogere prioriteit moeten hebben als een conncurentieslag die gebaseerd is op korte termijn visies.
quote:30-Aug
Eigen vermogen
Dat was voor Rabo reden de resultaten van ING nog eens tegen het licht te houden. Bruggink verklaarde dat de onderlinge vergelijking er heel anders uitziet als naar het effect van de crisis op het eigen vermogen wordt vergeleken. Dan verliest Rabo volgens Bruggink slechts euro 788 mln tegen bijna euro 10 mrd voor ING. ING ontkent dit.
Het dispuut draait om de vraag welke verliezen nu precies aan de kredietcrisis moeten worden toegeschreven. Volgens ING horen gedaalde aandelenkoersen en Amerikaanse hypotheken van topkwaliteit daar niet toe. De Rabo meent van wel.
Onze banken ZIJN stabiel. Veel stabieler dan dit kan je het niet krijgen. Als mensen een bank onterecht wantrouwen en hun geld weghalen valt ELKE bank om, of je nu 1 miljoen regels stelt of geen enkele.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij bekijkt deze markt vanuit een bellegers perspectief.
Wanneer een bank in nederland wilt opereren kan een toezichthouders best stellen dat er maar een beppalde verhouding tussen eigen vermogen en schulden mag zijn voor een bank.
Dat sommige banken daar dan niet blij mee zijn omdat ze in het buitenland dan zogenaamd niet kunen concurren is dan maar jammer voor hun. Een fundamenteel stabiel economisch banken systeem zou mijns inziens een veel hogere prioriteit moeten hebben als een conncurentieslag die gebaseerd is op korte termijn visies.
Verenigde Onvalbare Constructie N.V.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:46 schreef ItaloDancer het volgende:
En dan integreren met ABN en Fortis NL en Aegon tot monsterbank De Schatkist International Holding![]()
HSBC? Citi? Nooit van gehoord, zeker een lokaal onderneminkje
Het is toch een heel gebruikelijke zaak en het ging om hoe de spaarders beter beschermd hadden kunnen worden (en wat dacht je van de werknemers) en dit was er één. De overheid hoeft niet te bepalen wie wie over gaat nemen, maar kan wel initiatieven bevorderen en voorwaarden scheppen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:44 schreef Xtreem het volgende:
Ik vond de analyse van Wellink in Buitenhof wat dit betreft erg helder. Er was geen reden tot bezwaar tegen het aandeelhouderschap van Fortis.
Ik moet er niet aan denken dat de overheid gaat bepalen wie wie over mag nemen op patriotistische motieven.
Dat artikel was van Aug (voor de extreme koersdalingen van de AEX). Heeft de Rabobank 'schijnbaar' iets gezien of geweten ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:52 schreef LXIV het volgende:
Wel goed van Rabo dat ze wat olie op het vuur gaat gooien. Misschien lopen er wel wat spaardertjes naar hun toe. En als ING dan nog iets uit de kast weet te halen of op weet te blazen over de RABO, dan worden we daar allemaal slechter van.
Loosers. Boeren.
het is gewoon ouderwets moddergooien, maar dan met heel veel geld.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:54 schreef merry77 het volgende:
Als het Goldman Sachs is die deze geruchten in de wereld brengt, kunnen we dan niet eens geruchten over die maffia bank naar buiten brengen? Vuur bestrijden met vuur. Ik heb een teringhekel aan geruchten voor eigen financieel gewin.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Verenigde Onvalbare Constructie N.V.
Maffiabank is idd wel een goede omschrijving.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:54 schreef merry77 het volgende:
Als het Goldman Sachs is die deze geruchten in de wereld brengt, kunnen we dan niet eens geruchten over die maffia bank naar buiten brengen? Vuur bestrijden met vuur. Ik heb een teringhekel aan geruchten voor eigen financieel gewin.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:54 schreef indahnesia.com het volgende:
M'n thee! Wat doe je?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Mwah, iedereen kon dat in het jaarveslag van ING lezenquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:55 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat artikel was van Aug (voor de extreme koersdalingen van de AEX). Heeft de Rabobank 'schijnbaar' iets gezien of geweten ?
Wat is in hemelsnaam een ALT-A portefeuille? Een set aandelen die je niet wil CTR-C CTR-V'en of iets dergelijk?quote:
ALT-A hypotheken zijn hypotheken verstrekt aan mensen zonder schulden die daarvoor geen bewijs van inkomen hebben hoeven tonen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:02 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Wat is in hemelsnaam een ALT-A portefeuille? Een set aandelen die je niet wil CTR-C CTR-V'en of iets dergelijk?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:02 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Wat is in hemelsnaam een ALT-A portefeuille? Een set aandelen die je niet wil CTR-C CTR-V'en of iets dergelijk?
maar niemand deed datquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mwah, iedereen kon dat in het jaarveslag van ING lezen
en het tegenovergesteld van ALT-A zijn CTRL-ALT-DEL hypotheken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
ALT-A hypotheken zijn hypotheken verstrekt aan mensen zonder schulden die daarvoor geen bewijs van inkomen hebben hoeven tonen.
Als onze banken stabiel zijn denken de markten daar blijkbaar heel anders over als ik naar de beurskoersen kijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:50 schreef ItaloDancer het volgende:
Onze banken ZIJN stabiel. Veel stabieler dan dit kan je het niet krijgen. Als mensen een bank onterecht wantrouwen en hun geld weghalen valt ELKE bank om, of je nu 1 miljoen regels stelt of geen enkele.
Je moet het wel in een brede context zien, een wereldwijde financiële crisis, de ergste sinds de jaren 30. Dat kun je niet isoleren.
Zo zou ik ze op dit moment toch niet willen noemen.quote:
Warren Buffett had het jaaaaaaaaaaaaren geleden al over derivaten die 'weapons of mass destruction' waren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als onze banken stabiel zijn denken de markten daar blijkbaar heel anders over als ik naar de beurskoersen kijk.![]()
Dat onze banken troep uit amerika hebben gekocht zonder te weten wat men kocht maar het rendement was net iets hoger dat is een van de triggers geweest. Maar je maakt mij niet meer wijs dat die troep zo duur was om de gigantische dalingen te verklaren. Die troep is mijns inziens niet meer dan de trigger geweest.
Wat drughond hierboven ook al poste de vraag is hoe groot de hefbomen zijn die ze op dit moment hebben. Als die hefbomen te groot worden dan zal een bank veel sneller vallen bij een bankrun, maar niet allen bij een bankrun ook met wat slecht investeringen (die rotzooi dus )
Vooruti dan. Maar als ik op het FD lees wat GS ervan gezegd heeft vind ik deze reactie toch wat overdreven. Een mening over het wellicht gaan aanpassen van de leverage. Dus?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Zo zou ik ze op dit moment toch niet willen noemen.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:59 schreef LXIV het volgende:
Goldman Sachs is ook de enige bank die tot zover geprofiteerd heeft van de kredietcrisis. En een maffiabank inderdaad. Een gerucht verspreiden, een paar 100K aan aandelen dumpen en dan als de wanhoop het hoogst is proberen de zaak voor een appel en een ei over te nemen.
en GMTA is de nieuwe term voor self-fulfiling prophecyquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:07 schreef SeLang het volgende:
CTR-ALT-DEL portefeuille
edit: shit jij was eerder
Mss kan via dat andere GS wat de wereld in gebracht worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:10 schreef merry77 het volgende:
Wat zouden wij als normale kleine beleggers kunnen doen om wat negatieve publiciteit op GS te richten?
[..]
Ik vind het ook vrij bizar. Dat aandeel lijkt mij, als leek, nu toch wel erg ondergewaardeerd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:12 schreef Cheiron het volgende:
Vreemd. 20% daling op roddel en achterklap.
die van jou niet, die van anderen wel. aangezie 95% toch honkvast is, kunnen ze er alleen bij winnen dus. En van mij mogen ze, ik blijf toch wel bij ze.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:12 schreef Cheiron het volgende:
Vreemd. 20% daling op roddel en achterklap. Overigens vind ik de Rabo een vervelende positie pakken in deze kreditcrisis; niet mee willen doen aan regelingen, commentaar op andere banken. Mijn sympathie win je er niet mee.
Fortis was in het begin ook roddel en achterklap, zie wat er van geworden is enkele weken later.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik vind het ook vrij bizar. Dat aandeel lijkt mij, als leek, nu toch wel erg ondergewaardeerd.
Iets andere situatie he. Maar die stijgt weer aardig hoor. Ruim 5%, dat is alweer een cent of 5. Het was daarnet zelfs even ruim 7%.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Fortis was in het begin ook roddel en achterklap, zie wat er van geworden is enkele weken later.
Totdat blijt dat ze iets nodig hebben en de rest van de banken de andere kant op kijkt. Hoe dan ook, ik vind het niet chique. Het is verdorie geen schoolplein en een "ik mag je wel/niet" feestje.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
die van jou niet, die van anderen wel. aangezie 95% toch honkvast is, kunnen ze er alleen bij winnen dus. En van mij mogen ze, ik blijf toch wel bij ze.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:15 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Fortis was in het begin ook roddel en achterklap, zie wat er van geworden is enkele weken later.
Laten we eerlijk zijn, de geschiedenis van de afgelopen paar maanden heeft toch aangetoond dat bedrijven en authoriteiten naar buiten toe mooi weer blijven spelen terwijl er grote problemen zijn (en terecht, want wat moeten ze anders?) en dat waar rook was meestal toch vuur bleek te zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:12 schreef Cheiron het volgende:
Vreemd. 20% daling op roddel en achterklap.
tja, kennelijk zijn ze er heel zeker van dat ze niets nodig hebben. Ik kan me dus prima indenken dat ze de boot een beetje afhouden, ookal is dat dan niet 'chique' inderdaad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:17 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Totdat blijt dat ze iets nodig hebben en de rest van de banken de andere kant op kijkt. Hoe dan ook, ik vind het niet chique. Het is verdorie geen schoolplein en een "ik mag je wel/niet" feestje.
Bear Stearns wou in 1998 niet meedoen aan de bailout van LTCMquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:17 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Totdat blijt dat ze iets nodig hebben en de rest van de banken de andere kant op kijkt. Hoe dan ook, ik vind het niet chique. Het is verdorie geen schoolplein en een "ik mag je wel/niet" feestje.
En gestraft zijn ze!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bear Stearns wou in 1998 niet meedoen aan de bailout van LTCM
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, de geschiedenis van de afgelopen paar maanden heeft toch aangetoond dat bedrijven en authoriteiten naar buiten toe mooi weer blijven spelen terwijl er grote problemen zijn (en terecht, want wat moeten ze anders?) en dat waar rook was meestal toch vuur bleek te zijn.
Komop.. een bank 20% de diepte in jagen vanwege een anonieme handelaard. Simpelweg belachelijk. Ze hebben net nog voor miljarden IJslandse tegoeden overgenomen (in en GB toch ook?) Dat doe je niet als je grote problemen hebt. Werkelijk debiel dat de markt op dit moment zo in elkaar steekt. Ja, zo krijg je de banken wel stuk inderdaadquote:Persbureau Dow Jones meldde op basis van een anomieme handelaar dat "er vrees bestaat voor een kapitaalinjectie van de kant van de overheid"
De garanties komen van de staat, niet van de banken, dus dat maakt voor de Rabo geen kut fluit uit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:37 schreef Cheiron het volgende:
[..]
[..]
Komop.. een bank 20% de diepte in jagen vanwege een anonieme handelaard. Simpelweg belachelijk. Ze hebben net nog voor miljarden IJslandse tegoeden overgenomen (in en GB toch ook?) Dat doe je niet als je grote problemen hebt. Werkelijk debiel dat de markt op dit moment zo in elkaar steekt. Ja, zo krijg je de banken wel stuk inderdaadNou, wat zal de Rabo blij zijn.. zijn ze zometeen de enige overgebleven bank en mogen ze van alle spaarders tot 100.000Euro gaan lappen...
Ook de RABO is uiteindelijk niet gebaat bij onrust.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:42 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
De garanties komen van de staat, niet van de banken, dus dat maakt voor de Rabo geen kut fluit uit.
Blijft idd erg opvallend. En tegenover die dumpers moeten blijkbaar ook kopers staan, die wel nog enig vertrouwen hebben......quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:40 schreef SnuggLe het volgende:
Maar wat is er nou precies aan de hand dan? Je ziet bij het intraday koersverloop dat er steeds FLINKE partijen gedumpt worden (net voor 11:00 uur en rond 12:00 uur) en dat dan de koers inzakt. Daarna krabbelt het weer op door aankopen van 'koopjesjagers'.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:42 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
De garanties komen van de staat, niet van de banken, dus dat maakt voor de Rabo geen kut fluit uit.
Anders had Rabo toch ook nooit moeilijk gedaan over het niet mee willen doen tot 100.000?!quote:]Wie betaalt het depositogarantiestelsel?
DNB schiet de uitkeringen door het depositogarantiestelsel voor en slaat vervolgens het door haar betaalde bedrag om over de deelnemende banken, naar rato van hun bedrijfsomvang.
Vergeet even niet de optie expiratie vandaag.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 13:45 schreef SnuggLe het volgende:
Ja, de koopjesjagers dus.
Zijn die partijen die dumpt worden gewoon grote partijen die het niet meer zien zitten, of partijen die meer weten?
1: De info was al wel voorhanden (Rapport GS is van gisteravond)quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:40 schreef LXIV het volgende:
Wat ik wel zuur vind is dat er volop gehandeld wordt zonder dat er een bekendmaking is. Dat duidt toch op voorkennis. Zo kun je als particuliere belegger nooit meedoen, want wat is er aan de hand?
Leg dat de handel steil, of kom met een persbericht wat er wel of niet aan de hand is.
die geruchten komen uit het fdquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:54 schreef merry77 het volgende:
je klinkt als iemand met aandelen INGquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:52 schreef LXIV het volgende:
Wel goed van Rabo dat ze wat olie op het vuur gaat gooien. Misschien lopen er wel wat spaardertjes naar hun toe. En als ING dan nog iets uit de kast weet te halen of op weet te blazen over de RABO, dan worden we daar allemaal slechter van.
Loosers. Boeren.
Vooralsnog weten we niet méér dan de eerder in dit topic genoemde geruchten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 14:52 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar wat is er aan de hand met de ING?
Niks, er zijn alleen wat panische handelaren die zich laten leiden door geruchten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 14:52 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar wat is er aan de hand met de ING?
iig niet als je het geld niet kan missen imo.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:02 schreef star_gazer het volgende:
Hmm... Kopen of niet?
Nee, want al houden de media zich aan een gedragscode, de geruchten gaan door. Ook, nee, juist in de dealingrooms wordt continu geroddeld / geruchten verspreid.... Het kwaad zal geschieden, ongeacht de rol van de media.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 15:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.eurobench.com/forum/onderwerp.aspx?Id=1181870#lastpost
De TS aldaar heeft op zich wel gelijk...
quote:ING Groep NV, the biggest Dutch financial-services firm, posted a record drop in Amsterdam trading on speculation the bank and insurer may need to raise capital.
ING slumped as much as 25 percent to 7.56 euros, the most since it was created in March 1991 in a merger of Nationale- Nederlanden and NMB Postbank Group. The shares traded 16 percent lower as of 1:20 p.m., valuing the Amsterdam-based company at 17.6 billion euros ($23.5 billion).
The Netherlands made 20 billion euros available to financial institutions on Oct. 10 to boost liquidity and strengthen capital amid a worsening global credit crunch. ING said at the time that it would assess the government package and the ``possible implications once more details are available.'' That statement still holds, spokeswoman Carolien van der Giessen said today.
``There seems to be ongoing speculation that ING doesn't have enough capital,'' said Joost de Graaf, a senior portfolio manager who helps oversee about $650 million at Kempen Capital Management in Amsterdam. Kempen doesn't hold ING stock.
Dutch Finance Ministry spokesman Jilles Heringa said today no company has made use of the 20 billion-euro fund yet. He declined to further comment.
The government, which earlier this month bought the Dutch units of Fortis and ABN Amro Holding NV for 16.8 billion euros, also offered to guarantee as much as 200 billion euros of interbank loans. Financial companies globally have raised more than $612 billion in capital since the credit crisis started last year, according to data compiled by Bloomberg.
`Additional Capital'
Goldman Sachs Group Inc. analysts said in a note to clients dated Oct. 15 that big insurers in the U.K. and the Netherlands, including ING, are more likely to need additional capital than their peers in Europe, which generally are better positioned than banks to endure financial stress.
``ING screens poorly as a result of the adjustments we have made to its calculated excess capital,'' London-based Goldman Sachs analysts Will Morgan and Johnny Vo wrote. ``We have assumed the bank needs to run on a core Tier 1 ratio of 6 percent, as opposed to the company's target of 5.4 percent.''
The core Tier I capital ratio is an indicator of a financial institution's ability to absorb losses.
ING, which said Oct. 10 that it was ``a financially solid organization'' declined further comment.
Aegon NV, the owner of U.S. insurer Transamerica Corp., fell 0.9 percent in Amsterdam trading after declining 18 percent over the preceding two days.
Ik heb héél veel INGquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 14:32 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
je klinkt als iemand met aandelen ING
En vooral ook zo vanuit 't niets (terwijl dat bericht op 't moment van de grote daling al uren oud was)quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:08 schreef LXIV het volgende:
Wat mij zorgen baart is dat het in feite op basis van niets is gebaseerd. Dat rapport van GS is toch onvoldoende om op een dag als vandaag zó onderuit te gaan!
Ach mensen vrezen een herhaling van Foris.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:08 schreef LXIV het volgende:
Wat mij zorgen baart is dat het in feite op basis van niets is gebaseerd. Dat rapport van GS is toch onvoldoende om op een dag als vandaag zó onderuit te gaan!
Ik zat ook netjes onder de waarborg, totdat ING de Britse tak van Kaupthing overnam. Ondanks dat het een Engelse rekening in £ is valt het nu onder het Nederlandse garantiestelsel in plaats van het Britse.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:30 schreef merry77 het volgende:
Bij de Postbank zit ik onder de grens van de waarborg.
Persberichtquote:ING confirmed today that its capital position is in line with targets despite the turmoil in financial markets, which accelerated substantially in the third quarter. The tier-1 ratio of ING's banking operations is above target at 8.5% as of 30 September 2008, with a core tier-1 of 6.5%. The debt/equity ratio of ING Group is in line with internal limits at 15%. The ratio of available financial resources over economic capital for ING Group declined to 113% from 128%, but is above the 100% level which is calibrated to a AA rating.
fucked up... zo zie je maar weer dat je als kleine belegger een speelbal bent. Je hebt met lef gespeeld, en met een hoge inzet, en verloren.quote:
Knalt zo wel omhoog dan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:16 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Persbericht
Weinig aan de hand. Volgens mij gaat die knallen maandag.
even vraag aan SeLang: Wat moet ik nou vinden van zo'n persbericht? Sowieso de meeste overheden en bedrijfsmedewerkers zeggen meestal niks anders dan dat alles snor zit.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:16 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Persbericht
Inmiddels alweer naar -17% (fd.nl), alweer een procentpunt of 6 beter dan een half uurtje terug volgens mij.quote:
Waar vind je dat?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:27 schreef merry77 het volgende:
en nu weer hard omlaag naar 8,11 en stilgelegd.
Voorlopig koop ik helemaal niks meer, want ben 100% long. Hooguit dat ik nog een leuke construnctie long uitschrijf. ofoz.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:18 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
fucked up... zo zie je maar weer dat je als kleine belegger een speelbal bent. Je hebt met lef gespeeld, en met een hoge inzet, en verloren.
De enige manier waarop de kleine man iets kan doen is dmv technische analyse en langetermijn investeringen. Speculeren is te lastig om te timen.
moge je de volgende keer meer geluk hebben ( en ffs, koop binnenkort geen financial)
Lijkt me een prima instapmoment.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:45 schreef karim. het volgende:
7.33 sluiting, ongelofelijk binnen seconden
veiling van 8 miljoen stuks, what the fuck
Uhm, heb je ooit van Fortis gehoord?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:16 schreef star_gazer het volgende:
Persbericht
Inderdaad, de gang van zaken rondom Fortis heeft aangetoond dat het bedrijf zelf, de toezichthouder en de minister van financiën mooi weer blijven spelen tot het echt niet meer anders kan. Allemaal onder het motto dat paniek voorkomen moet worden...quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:51 schreef SjonLok het volgende:
Ok, maar ff serieus: een persbericht van het bedrijf met de mededeling dat alles goed zit, is natuurlijk geen reet waard. Ik zou er maar ver van weg blijven.
Volgens mij is dit gewoon een op sentiment gebaseerde kettingreactie geweest, omdat iedereen inderdaad met Fortis vergelijkt. Zover ik weet heeft ING een gezonde balans.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:51 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Uhm, heb je ooit van Fortis gehoord?
Dat was vroeger een groot bedrijf met zeer hoge ambities, dat ook altijd vol hield dat het goed ging. Het laatste wat er van is vernomen is dat 't aandeel nog geen euro waard is.
Ok, maar ff serieus: een persbericht van het bedrijf met de mededeling dat alles goed zit, is natuurlijk geen reet waard. Ik zou er maar ver van weg blijven.
Dat denk je, op basis van persberichten, jaarverslagen etc. Maar de jaarverslagen zijn al een hele tijd geleden gemaakt. Persberichten zijn dekmantels, en vertellen altijd dat alles goed gaat.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:53 schreef star_gazer het volgende:
Zover ik weet heeft ING een gezonde balans.
hoe was dat vorige week vrijdag?.. het volume?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:06 schreef PietjePuk007 het volgende:
Om half 6 bij sluiting zijn er nog 9miljoen stukken verkocht.
quote:ING ziet nettoverlies EUR500 mln in KW3 door kredietcrisis
AMSTERDAM (Dow Jones)--ING Groep nv verwacht het derde kwartaal af te sluiten met een verlies van EUR500 miljoen. De resultaten zijn beinvloed door de kredietcrisis, waarbij impairments en negatieve fair value-veranderingen hebben geleid tot het verlies. Dat heeft ING vrijdag bekendgemaakt in een persbericht.
De bankverzekeraar stelt vrijdag dat de kapitaalpositie in lijn is met de doelstellingen, ondanks de kredietcrisis. De Tier-1 ratio van ING Bank komt met 8,5% boven de doelstelling uit en de core tier-1 bedroeg per 30 september 6,5%. De debt/equity ratio van ING Groep ligt op 15%.
De bank stelt nogmaals de maatregelen die genomen zijn door de Nederlandse overheid om het vertrouwen en de stabiliteit van het Nederlandse financiele systeem te verwelkomen. ING zegt daarbij een voorzichtige en weloverwogen benadering te handhaven in het belang van zijn aandeelhouders. "De verdiensten van het overheidsprogramma zullen worden overwogen zodra er meer details beschikbaar zijn", zo stelt ING.
Vrijdag verloor het aandeel ING meer dan een kwart van zijn waarde op speculaties in de markt dat het bedrijf een kapitaalinjectie van de overheid zou krijgen. Na het persbericht veerde het aandeel weer wat op, om met een verlies van 27,5% te sluiten.
Was het niet ING dat hardop riep geen gebruik te maken van de regeling van Bos?quote:"De verdiensten van het overheidsprogramma zullen worden overwogen zodra er meer details beschikbaar zijn", zo stelt ING.
ze zijn in elk geval nog open genoeg deze malaise met ons te delen (24u te laat in mijn ogen, dat wel)quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:31 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Was het niet ING dat hardop riep geen gebruik te maken van de regeling van Bos?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zat ook netjes onder de waarborg, totdat ING de Britse tak van Kaupthing overnam. Ondanks dat het een Engelse rekening in £ is valt het nu onder het Nederlandse garantiestelsel in plaats van het Britse.
Maar ooit las ik ergens dat de Postbank voor het garantiestelsel toch apart staat van ING. Eens kijken of dat nog ergens is te vinden...
ING gaat niet omvallen, ING heeft alleen als conservatie bank "plotseling" toch wel erg veel last van de Kredietcrisis (ALT-A leningen, zie link in vorige post).quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:44 schreef merry77 het volgende:
Want van het weekend zullen een hoop mensen hunnen centen gaan pinnen bij de postbank, omdat ze bang zijn dat ING omgaat vallen.
Koers is Amerika is momenteel, in Euro's, +6% tegenover de slotkoers van de AEX vanmiddag.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 17:16 schreef star_gazer het volgende:
ING en de Postbank mogen, net als Forts en ABN-Amro, niet omvallen. Geld er weg halen heeft dan ook weinig zin, het enige wat je daar mee bereikt (als het masaal wordt gedaan), is dat ze ook genationaliseerd gaan worden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:44 schreef merry77 het volgende:
Ik hoor graag in hoeverre de postbank los staat van de ING.
Want van het weekend zullen een hoop mensen hunnen centen gaan pinnen bij de postbank, omdat ze bang zijn dat ING omgaat vallen.
[..]
er gebeurt zo veel 'voorkennis' praktijken. Hoe dichter je daadwerkelijk bij de beurs zit, hoe sneller je dat ontdekt. Het is overigens ook een te makkelijke manier om geld te verdienen. Niet interessant dus.quote:
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:44 schreef merry77 het volgende:
[..]
Overigens om hier nog even op verder te gaan, voorkennis zul je altijd blijven houden. En is domweg écht niet uit te roeien.quote:
Hoeveel mensen hebben meer dan een ton spaargeld?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:44 schreef merry77 het volgende:
[..]
Ik 750quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:37 schreef DIJK het volgende:
Ik heb er 195 gekocht voor een eurotje of 8.. (Ik hou wel van een gokje)
Die gaan voor een jaartje op de plank. (hoop ik)
Die zal/zullen dan wel gokken op een flinke plus op maandag zoals afgelopen maandag?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:06 schreef PietjePuk007 het volgende:
Om half 6 bij sluiting zijn er nog 9miljoen stukken verkocht.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 18:50 schreef DIGGER het volgende:
Maar je centen nu bij ING/Postbank weghalen is echt je reinste flauwekul
Dan nog, ING laten ze gewoon niet omvallen en er komt dus ook geen garantieregeling. Alle bedragen zijn dus gegarandeerd.quote:(of je moet boven de ton per rekeninghouder zitten, maar ik zou zo'n bedrag op dit moment geen enkele bank toevertrouwen).
Dat lijkt mij ook sterk idd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:47 schreef Arcee het volgende:
Dan nog, ING valt gewoon niet om en er komt dus ook geen garantieregeling. Alle bedragen zijn dus gegarandeerd.
Aegon zullen ze laten omvallen maar ING echt nietquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Die zal/zullen dan wel gokken op een flinke plus op maandag zoals afgelopen maandag?
[..]
Inderdaad.
[..]
Dan nog, ING laten ze gewoon niet omvallen en er komt dus ook geen garantieregeling. Alle bedragen zijn dus gegarandeerd.
[POL] is ergens andersquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Alle banken afschaffen. Probleem opgelost.
ruilhandel: klompen tegen dikke vette worsten en mandje appelsquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Alle banken afschaffen. Probleem opgelost.
Ja doe maar snelquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:16 schreef Demophon het volgende:
F*ck, ik heb al mijn spaarcentjes bij de Postbank staan (zoals half Nederland). Moet ik mij nu zorgen gaan maken, en al het geld van de bank halen?
Nee, je bent al te laatquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:16 schreef Demophon het volgende:
F*ck, ik heb al mijn spaarcentjes bij de Postbank staan (zoals half Nederland). Moet ik mij nu zorgen gaan maken, en al het geld van de bank halen?
Dat zei ik.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 21:56 schreef henkway het volgende:
maar ING echt niet
Als het geld bij ING op is dat stelt die garantie niets voor.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:19 schreef Wombcat het volgende:
2) je geld is gegarandeerd tot ¤100.000
Mooi! Dan kan ik (en merendeel van Nederland) nog even tot het einde van dit jaar de kat uit de boom kijken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:27 schreef jollieboer1 het volgende:
Ja, die zal pas vanaf 1 januari 2009 overgaan in handen van ING.
Voor nu is je geld bij de Postbank dus ook tot een ton gegarandeerd trouwens, heb ze vanmiddag ff gebeld om dat te checken en ze zijn nog geheel op zichzelf staand.
Wie denk jequote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:30 schreef Zith het volgende:
Wat een schande hoe dit vandaag gegaan is! Tijdens de drop van vandaag een persbericht uitsturen dat alles OK is, een minuut voor sluiting AEX worden er voor miljoenen snel een verkoop doorgedrukt en iets later komt het bericht van ING een paar honder miljoen euro verlies zal lijden. Wie zijn die groot verkopers!?
Ik weet het niet hoor, bij de ABN zou het nu veilig moeten staan. Maar zij hebben dus wel een oneerlijke concurrentiepositie op dit moment. Wat zou er nu gebeuren als iedereen z'n geld naar ABN boekt? Stel dat.....alle banken verdwijnen en er alleen 'de Staatsbank' ABN overblijft, (hmm, Nederlandse Bank is er ook nog natuurlijk) wat dan? Zou dat mogelijk zijn, 1 bank waar iedereen z'n geld op heeft staan? En is iedereens geld dan in veilige handen bij 'ABN / de Staat'...? Weet iemand daar een zinnig antwoord op te geven?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:32 schreef Demophon het volgende:
[..]
Mooi! Dan kan ik (en merendeel van Nederland) nog even tot het einde van dit jaar de kat uit de boom kijken.
Maar aan de andere kant, als zelfs ING omvalt, dan is niemands geld meer veilig. Dan kun je beter je geld van welke bank dan ook halen.
In 1e instantie gaan de andere banken naar grootte betalen uit hun "reservefonds" Daar zijn ze bij de Rabo niet blij mee.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:29 schreef jollieboer1 het volgende:
En tot hoever kan de staat al het geld garanderen wat men bij ING heeft staan dan denk je?
Redden ze dat met 20 miljard...?
circa 1300 miljard balans totaal zeg ik uit het hoofd. You do the mathquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:29 schreef jollieboer1 het volgende:
En tot hoever kan de staat al het geld garanderen wat men bij ING heeft staan dan denk je?
Redden ze dat met 20 miljard...?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ING heeft wat te lang en te hardnekkig volgehouden dat er geen probleem was met Alt-A portefeuille., terwijl dat moeilijk vol te houden is als je Amerikaanse collega's die portefeuille met fikse kortingen verkopen.
Wat ze nu doen: voorlopige cijfers geven en vervolgens verwijzen naar de defintieve cijfers die over een maand (!) komen is ook niet echt handig. Zorg gewoon dat de cijfers over een week definitief zijn.
Het probleem van ING is driezijdig:
- ontzettend hoge leverage (hoger dan Amerikaanse banken...!)
- ze willen de pijn maar niet nemen. blijven tegen beter weten in hopen op beter. willen niet van hun posities af omdat bij realisatie het verlies door hun verlies en winstrekening dreunt (nu boeken ze het leuk af op hun eigen vermogen als ongerealiseerde verliezen).
- ze hebben jarenlang hun winst gemanaged door te spelen met potjes in het vermogen met ongerealiseerde winsten. Die potjes zijn volgens mij leeg of inmiddels verliezen. Ook hebben ze a la Ahold met onroerend goed lopen spelen om cosmetisch de winst te pluggen. Dat is ook over. Kortom, de komende jaren het echte iNG zonder boekhoudkundige trucendoos. En da's geen 3 euro winst per jaar!
Overigens leuk dat ze wijzen op hun tier kapitaal, maar ze vertellen er niet bij wat voor achterlijke prijzen ze thans betalen voor hun achtergestelde leningen waarmee ze hun tier vermogen geplugd hebben. Niet moeilijk voor te stellen dat DNB dat graag vervangen ziet door echt eigen vermogen waarop ze geen idioot preferente vergoeding hoeven te betalen.
In New York issie gesloten op USD 10.72 (althans @ 15:57), wat ongeveer 8 euro is.
Wel een mooi bedrijf, ING. Het Nederlandse verzekeringsstuk is dead weight, maar met name ING direct is aantrekkelijk, en vooral ook hun Aziatische activiteiten. Echt een grote jongen in India. ALs ze het weekend zonder kleerscheuren overleven, ga ik hun jaarrekening eens goed screenen, want ze komen langzaam in de buurt waarvan je denkt: als ze niet omvallen, zit er op lange termijn wel brood in. ING zou ik nou best een leuk hapje vinden voor een Indiaase industriele mogul, of een Chinese bank.
** kunnen zij dat een bijv. Rabo verplichten dan?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
circa 1300 miljard balans totaal zeg ik uit het hoofd. You do the math![]()
Dat werkt trouwens anders. Als ING gesteund moet worden is het in het Nederlandse bankenlandschap gebruikelijk dat bijvoorbeeld Rabo een lening verstrekt, op verzoek van Balki&Bos. Dat valt wat minder op. Moet je natuurlijk niet al te lelijk tegen Van Heemskerk en Bert Bruggink doen
Ja, ING zou genationaliseerd worden en dus niet omvallen en er zal dan geen sprake zijn van de garantieregeling.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:45 schreef jollieboer1 het volgende:
Mensen die nu veel geld (tonnen) op de ING hebben staan als deposito's, zitten mooi te kijken. Is dat nog wel veilig denken jullie?
het was goed gebruik dat dit op basis van vrijwilligheid gebeurde. Vergeet ook niet dat de Nederlandse banken en verzekeraars aanzienlijke onderlinge belangen in elkaar hebben, hetzij preferente aandelen, hetzij achtergestelde leningen (Rabo heeft immers geen aandelenquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:45 schreef jollieboer1 het volgende:
[..]
** kunnen zij dat een bijv. Rabo verplichten dan?
Mensen die nu veel geld (tonnen) op de ING hebben staan als deposito's, zitten mooi te kijken. Is dat nog wel veilig denken jullie?
Ja, net als bij alle systeembanken in NL (Rabo, ING, Fortis, ABN Amro, SNS en mogelijk meer).quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:00 schreef jollieboer1 het volgende:
Dus dan zit je, net als nu bij ABN, uberveilig?
Nu wel dan?quote:Je hield het tot een week geleden toch niet voor mogelijk dat ING genationaliseerd zou kunnen gaan worden?
ik hou het nu ook nog niet voor mogelijk dat ING genationaliseerd wordt. Niet elke bank waarvan de beurskoers zakt wordt direct genationaliseerd. Bij Fortis was het duidelijk dat ze zich vertild hadden aan ABN AMRO. Bij ING gaat het gewoon thans was slechter, en ze zijn op de bodem van de boekhoudkundige trucendoos belandt. Meer niet, lijkt me.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:00 schreef jollieboer1 het volgende:
Dus dan zit je, net als nu bij ABN, uberveilig?
Je hield het tot een week geleden toch niet voor mogelijk dat ING genationaliseerd zou kunnen gaan worden?
Ik niet althans, zat er nog over te denken om aandelen te kopen toen ze een tientje waren. Ben nu blij dat ik het (nog?) niet gedaan heb.
ik denk dat SNS niet als systeembank wordt beschouwdquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:03 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, net als bij alle systeembanken in NL (Rabo, ING, Fortis, ABN Amro, SNS en mogelijk meer).
[..]
Nu wel dan?
die ene coöperatieve bank niet hoor!quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:07 schreef kraaksandaal het volgende:
Als ING omvalt dan gaat elke bank in NL.
Nou, ik heb beide berichten op de Telegraaf nu een paar keer zorgvuldig gelezen en ik maak er op uit dat ze 'in het midden laten' (ze = ING) of ze een beroep op hulp van Bos gaan doen. En in een ander artikel stond dat ze al min of meer een oproep deden om hulp.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:03 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, net als bij alle systeembanken in NL (Rabo, ING, Fortis, ABN Amro, SNS en mogelijk meer).
[..]
Nu wel dan?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ING is veilig trouwens. Het verzekeringsbedrijf is misschien niet zo winstgevend, maar het gaat hier om langlopend geld, waar de kredietcrisis minder acute greep op heeft. Verder hebben ze veel goedlopende business, zoals ik eerder schreef. Het is absoluut een bank die zowel de NL overheid, als de EU en het hele EU bankwezen overeind zal houden. Hebben geen rare overnames gedaan, zitten volgens mij wel relatief zwaar in het vastgoedwezen
die met die triple a status en dat hockeytrutjequote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:11 schreef richbitch het volgende:
[..]
die ene coöperatieve bank niet hoor!
Als er een bank is waar ik vertrouwen in heb dan is dat ING, ik zal me ook helemaal lek kopen als de koers nog verder zaktquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 22:58 schreef Wheelgunner het volgende:
Too big to fail..
We staan op 7,33. Alleen als Bos gaat bieden, zou de koers weleens kunnen gaan duiken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:13 schreef henkway het volgende:
[..]
Als er een bank is waar ik vertrouwen in heb dan is dat ING, ik zal me ook helemaal lek kopen als de koers nog verder zakt
Het heeft geen aandeelhouders, scheelt veelquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:12 schreef jollieboer1 het volgende:
[..]
die met die triple a status en dat hockeytrutje
Ik niet, Fortis is ook gered, maar aandelen zijn geen fluit meer waard en herstel lijkt me ver weg.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:13 schreef henkway het volgende:
[..]
Als er een bank is waar ik vertrouwen in heb dan is dat ING, ik zal me ook helemaal lek kopen als de koers nog verder zakt
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:13 schreef henkway het volgende:
[..]
laat maar duiken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:14 schreef star_gazer het volgende:
[..]
We staan op 7,33. Alleen als Bos gaat bieden, zou de koers weleens kunnen gaan duiken.
ING opende vanmorgen met +7%, dus...quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:13 schreef star_gazer het volgende:
http://finance.google.com/finance?q=ING
Hoe betrouwbaar zijn de after hours cijfers van google finance? En wat is de precieze inhoud? Zoals ik het interpreteer, staat ING momenteel een opening van +1.9% te wachten/
ING IS GEEN FORTISquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:16 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik niet, Fortis is ook gered, maar aandelen zijn geen fluit meer waard en herstel lijkt me ver weg.
Volgens onderstaande info wel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik denk dat SNS niet als systeembank wordt beschouwd
.quote:Systeembanken
Het risico dat een van de grote banken in Nederland omvalt is overigens uiterst gering. Deze banken, ondermeer Rabo, ING, Postbank, ABN Amro, Fortis en SNS, zijn te groot om failliet te gaan. Ze zullen te allen tijde worden gered door de overheid. De grote banken zijn ook systeembanken en kunnen niet omvallen, omdat dan het hele Nederlandse financiële systeem omvalt
dan denk ik dat je je geld bij RTL moet gaan claimen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Volgens onderstaande info wel.
[..]
.
Die balans is niet zo gezond hoor. ING heeft nogal veel uitstaand geld tov het garantievermogen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:21 schreef star_gazer het volgende:
[..]
ING IS GEEN FORTIS
ING heeft geen halfgefinancierde overname. Er moeten nu wat afschrijvingen gedaan worden, maar de balans is verder gewoon gezond.
SNS Bank is een systeemrelevante bankquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dan denk ik dat je je geld bij RTL moet gaan claimen.
Moet dat niet andersom?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:53 schreef sitting_elfling het volgende:
zit overigens al in een aantal andere financials, ik zal zo even de jaarcijfers doornemen
Ik beleg relatief actief. Er waren al een aantal financials die ik graag wou hebben, ING, was nog niet interessant, nu wel, heb daarvan alleen nog niet de jaarcijfers doorgekeken. Dat ga ik zo even doen, dan weet ik voor mezelf iig waar ik me in koopquote:
KAS bank is systeemrelevanter.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 23:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
SNS Bank is een systeemrelevante bank
Okee, die pagina hebben ze intussen dus verwijderd.
Maar dan nog, ze zitten in de top 5 van NL, of zo. No way dat Bos die nu zou laten vallen (even los van of ze normaal wel of niet een systeembank zijn).
dat ga ik van 't weekend ook doen. Hier melden wat we ervan vinden ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik beleg relatief actief. Er waren al een aantal financials die ik graag wou hebben, ING, was nog niet interessant, nu wel, heb daarvan alleen nog niet de jaarcijfers doorgekeken. Dat ga ik zo even doen, dan weet ik voor mezelf iig waar ik me in koop
quote:ING zoekt miljardensteun
18-10-2008 | Gepubliceerd 09:26
18-10-2008 | Laatst bijgewerkt 09:41
Bankverzekeraar ING maakt zich klaar om miljarden euro's op de halen voor versterking van de kapitaalbuffers. Zowel het steunfonds van de Nederlandse overheid als een kapitaalinjectie van private beleggers komen in aanmerking.
Dat laat ING-bestuurder Koos Timmermans zaterdag weten, tegenover het Financieele Dagblad.
Timmermans reageert op de dramatische koersval van ING vrijdag, waarbij het aandeel meer dan een kwart van zijn waarde verloor.
ING maakte vrijdag vlak voor de sluiting van de beurs bekend over het derde kwartaal een verlies van 500 miljoen euro te verwachten. Ook schrijft het concern 1,5 miljard euro af op de kredietportefeuille.
"We hoeven geen gat te repareren. Maar als de norm in de markt hoger wordt, dan moet je daar op den duur iets tegen ondernemen", stelt Timmermans in het FD.
Of ING dit weekeinde al met een aandelenmissie komt, wil de ING-bestuurder niet zeggen. "Het hangt ervan af wat andere banken doen. We staan niet met de rug tegen de muur."
De bankverzekeraar wikt nog of er steun gezocht zal worden bij de Nederlandse overheid, die een bankenfonds van 20 miljard euro heeft opgericht. "We kijken niet alleen naar de overheid, maar ook daarbuiten", aldus Timmermans in het FD.
ING maakte vrijdag bekend dat de kapitaalbuffer, zoals gemeten door de tier 1 ratio - het eigen vermogen afgezet tegen de naar risico gewogen kredieten - op 8,5 procent uitkomt. Dat is hoger dan de eigen norm, maar veel buitenlandse banken hebben in de afgelopen weken miljarden opgehaald om op buffers van zo'n 12 procent te komen.
Kwetsbaar punt voor de bankverzekeraar is de portefeuille van Amerikaanse Alt-A Hypotheken, waarvoor een verminderde inkomenstoets geldt. ING had hier eind juni voor zo'n 22 miljard euro in belegd. Alt-A hypotheken zijn degelijker dan de beruchte subprime-hypotheken, maar minder solide dan hypotheken met een A-status.
Met het oog op een toenemend recessiegevaar in de Verenigde Staten, gaf kredietbeoordelaar Standard & Poor's deze week aan te overwegen voor 280 miljard dollar aan Alt-A hypotheken af te waarderen. Onduidelijk is of hier ook Alt-A hypotheken van ING onder vallen. ING maakt vrijdag bekend 1,5 miljard af te schrijven op de kredietportefeuille, onder meer op Alt-A hypotheken.
Cruciaal voor ING is verder zijn internationale positie als spaarbank. Via dochter ING Direct het het concern in het buitenland zo'n 200 miljard euro aan spaargeld opgehaald. Voor het concern is het van groot belang dat spaarders overtuigd blijven van de solide positie van het bedrijf.
Z24
Wat een sufferds, zij weten immers toch ook dat de markt altijd gelijk heeft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 10:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
typisch ING: het ligt aan de markt, het ligt aan de anderen.
zolang ze die attitude niet laten varen, blijf ik ervan af
nou ja, lange tijd hebben zij natuurlijk de markt gemaakt, das wahr einmalquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 10:15 schreef Falco het volgende:
[..]
Wat een sufferds, zij weten immers toch ook dat de markt altijd gelijk heeft.
Short gaan dusquote:
Hoezo hangt dat van andere banken af?quote:Of ING dit weekeinde al met een aandelenmissie komt, wil de ING-bestuurder niet zeggen. "Het hangt ervan af wat andere banken doen. We staan niet met de rug tegen de muur."
Leverage van ING is erg hoog, dus ze moeten sowieso al deleveragen. Maar als ook nog eens de kapitaalbasis wordt verkleind door afschrijvingen dan moet er dus nog veel meer deleveraged worden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:20 schreef Poekieman het volgende:
Stel dat ING nog zo'n 20 miljard euro moet afschrijven op Alt-A bagger, m.a.w. dat dat zo ongeveer op 0 afgeschreven wordt. Dat is voor ING wel veel, maar gespreid over een aantal jaren niet onoverkomelijk.
Of zou er nog meer bagger in het vat zitten?
Graagquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 01:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat ga ik van 't weekend ook doen. Hier melden wat we ervan vinden ?
Dat laatste is wat de Japanse banken in de jaren 90 hebben gedaan toen daar de onroerend goed markt inzakte. Gewoon ruim 10 jaar lang ieder jaar een stukje afschrijven, zodat de jaarwinst toch nog steeds redelijk bleef. De Amerikanen en Europeanen spraken daar echter schande over en wilden dat de Japanse banken het verlies in een keer zouden nemen. Als je ziet wat er nu gebeurt moet je zeggen dat de Japanners het destijds gewoon verstandig hebben opgelost.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:20 schreef Poekieman het volgende:
Stel dat ING nog zo'n 20 miljard euro moet afschrijven op Alt-A bagger, m.a.w. dat dat zo ongeveer op 0 afgeschreven wordt. Dat is voor ING wel veel, maar gespreid over een aantal jaren niet onoverkomelijk.
volgens mij verkeert Japan nu al twintig jaar in een zieltogend bestaan met nagenoeg nihil groei. De Nikkei is gevierendeeld, en de economische groei is bijna niet bestaat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:53 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat laatste is wat de Japanse banken in de jaren 90 hebben gedaan toen daar de onroerend goed markt inzakte. Gewoon ruim 10 jaar lang ieder jaar een stukje afschrijven, zodat de jaarwinst toch nog steeds redelijk bleef. De Amerikanen en Europeanen spraken daar echter schande over en wilden dat de Japanse banken het verlies in een keer zouden nemen. Als je ziet wat er nu gebeurt moet je zeggen dat de Japanners het destijds gewoon verstandig hebben opgelost..
1) Nogal overdreven, zeker als je bedenkt dat Japan een jaarlijks inkrimpende bevolking heeft. Trouwens de AEX heeft ook ooit boven de 700 gestaan en staat nu op dik 200.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
volgens mij verkeert Japan nu al twintig jaar in een zieltogend bestaan met nagenoeg nihil groei. De Nikkei is gevierendeeld, en de economische groei is bijna niet bestaat.
Als je in 1 keer de boel afschrijft en daarna niet meer bestaat heb je weinig aan dergelijke daadkracht.quote:Het niet zuiveren van de boeken zorgt er juist voor dat iedereen zich afvraagt wie de ellende heeft, en zorgt dus voor gebrek aan vertrouwen in alle banken. Juist het in 1 keer disclosen van die shit zou het begin van de oplossing zijn.
de kredietkranen gaan niet open door de komende 10 jaar bij stukje en beetje af te schrijven, integendeel, juist niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:05 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
1) Nogal overdreven, zeker als je bedenkt dat Japan een jaarlijks inkrimpende bevolking heeft. Trouwens de AEX heeft ook ooit boven de 700 gestaan en staat nu op dik 200.
2) Ik zou eerst maar eens afwachten hoeveel de West-Europesche economisch groei de komende 10 jaar gaat worden als alle kredietkranen langdurig dicht gaan.
[..]
Als je in 1 keer de boel afschrijft en daarna niet meer bestaat heb je weinig aan dergelijke daadkracht.
Ook enig idee waar al dat nieuwe kapitaal vandaan moet komen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is in 1 keer afschrijven, maar ook in 1 keer herkapitaliseren een optie?
volgens mij kun je met $700miljard + heel veel ponden + heel veel euro's + nog wat Yuan's een heel eind komen. Is wel jammer maar helaas voor zittende aandeelhoudersquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:10 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ook enig idee waar al dat nieuwe kapitaal vandaan moet komen?
NL als land heeft voorlopig nog een AAA rating en kan dus een hoop staatsobligaties slijten. Naar veilige beleggingen is tenslotte wel veel vraag vandaag de dag.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:10 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ook enig idee waar al dat nieuwe kapitaal vandaan moet komen?
Nu het tot een totale systeem-crisis lijkt te komen is het voor mij nog maar de vraag of de overheden voldoende geld kunnen blijven ophoesten en er dus geen tweede IJsland komt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
volgens mij kun je met $700miljard + heel veel ponden + heel veel euro's + nog wat Yuan's een heel eind komen. Is wel jammer maar helaas voor zittende aandeelhouders
ik zie geen totale systeem-crisis hoor. Eerste wereldoorlog, tweede wereldoorlog, oliecrisis, any crisis: de wereld draait door. Waarom? Om een heel simpel feit: niemand zit erop te wachten, niemand heeft er een belang bij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:26 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Nu het tot een totale systeem-crisis lijkt te komen is het voor mij nog maar de vraag of de overheden voldoende geld kunnen blijven ophoesten en er dus geen tweede IJsland komt.
Alles heeft z'n prijs. Chinezen zijn uitermate pragmatisch. Ze zullen wel verwachten dat hun voeten gekust worden. En dat zullen we doenquote:Trouwens die Yuan's kun je wel schudden. De VS en West-Europa kunnen niet eerst jaren roepen dat Chinezen schurken zijn en vervolgens hun hand bij ze gaan ophouden.
als het nog verder daalt zou ik ze niet kopenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:35 schreef AQuila360 het volgende:
Maar is het nu wel of niet verstandig om zeg maandag of dinsdag aandelen ING te kopen mocht het nog verder dalen?
Ik zou het niet doen, want ik denk ING maandag wordt afgerekend. Niet zo zeer op de cijfers maar wel op de klungelige wijze van communiceren de laatste maanden. Ik acht het niet uitgesloten dat buitenlandse ING-investeerders vanaf maandag met hun 200 miljard op de vlucht slaan. Mijn inschatting: het ING-bestuur zal snel zijn boeltje moeten pakken om het vertrouwen bij beleggers en spaarders te herstellen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:35 schreef AQuila360 het volgende:
Maar is het nu wel of niet verstandig om zeg maandag of dinsdag aandelen ING te kopen mocht het nog verder dalen?
Volgens mij is dat ook het beste.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is in 1 keer afschrijven, maar ook in 1 keer herkapitaliseren een optie?
Dat is heel moeilijk te zeggen. In principe is er met ING nog helemaal niks aan de hand, dat ze op bepaalde zaken moesten afschrijven is niets meer dan verwacht. Het operationele resultaat is nog steeds gewoon prima. En die 500 miljoen die nu afgeschreven wordt kunnen ze echt wel opvangen. Probleem is echter wel dat het vierde kwartaal natuurlijk niet echt veel beter zal zijn: de grootste koersverliezen op de beurzen zijn natuurlijk pas in oktober begonnen, daar moet ING ook op afschrijven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:35 schreef AQuila360 het volgende:
Ik hoop maar voor de aandeelhouders dat die ¤ 9 miljard injectie inderdaad te hoog is geschat, met een beurswaarde van ¤15.3 miljardquote:ING May Seek Aid From Netherlands
ING Groep NV, one of the world's largest banking and insurance companies, plans to tap the Dutch government or other sources of funds as soon as next week, people familiar with the matter say, in what would be the latest in the global wave of financial-industry bailouts.
ING shares plunged 27% in Amsterdam on Friday on bleak preliminary quarterly earnings and fears that the company needs more capital.
In an interview after European markets closed, Koos Timmermans, ING's chief risk officer, acknowledged the company "will probably get some more capital." He added that its business remains strong and that it has adequate access to cash.
While it is unclear how much capital ING will raise, a person familiar with the matter said one estimate of ¤9 billion is too high.
Governments around the world are coming to the aid of banks hurt by collapsing confidence in the financial markets. The Netherlands, where ING is based, has bailed out rival Fortis NV and established a ¤20 billion fund ($26.94 billion) that its banks can tap.
Representatives for the Dutch finance ministry and central bank declined to comment on ING.
The company was formed through a 1991 merger and traces its roots back to 1743. It offers banking, investment, life insurance and retirement services to about 85 million businesses and individuals in more than 50 countries and has about 130,000 employees.
ING's share price has fallen 73% this year, giving it a market value of ¤15.3 billion.
The company said its bank's Tier 1 ratio, a key indicator of financial strength, was 8.5%. But capital ratios that previously would have been sufficient are now being seen as too low. Swiss banking giant Credit Suisse Group, for example, on Thursday boosted its Tier 1 ratio to 13.7%.
ING said Friday that it expects to report a ¤500 million third-quarter loss because of a pretax ¤1.6 billion write-down of real estate and other assets as well as loan-loss provisions totaling ¤400 million.
Earlier this month, the Dutch government bought operations of Fortis that are based in the Netherlands after the financial crisis and an ill-timed acquisition caused customers to flee the Belgian-Dutch banking and insurance company.
ING shares fell ¤2.78 euros to ¤7.34 Friday. Shareholders are concerned that a new investment could dilute their holdings.
Bron: Wallstreet Journal
Oke duidelijkquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk te zeggen. In principe is er met ING nog helemaal niks aan de hand, dat ze op bepaalde zaken moesten afschrijven is niets meer dan verwacht. Het operationele resultaat is nog steeds gewoon prima. En die 500 miljoen die nu afgeschreven wordt kunnen ze echt wel opvangen. Probleem is echter wel dat het vierde kwartaal natuurlijk niet echt veel beter zal zijn: de grootste koersverliezen op de beurzen zijn natuurlijk pas in oktober begonnen, daar moet ING ook op afschrijven.
Het "slechte" nieuws van de 500mln verlies is natuurlijk al voor een groot deel genomen met de koersverliezen van donderdag en vrijdag. Het verlies is dus deels al in de koers verwerkt. De vraag is hoe de markt dit gaat opnemen: vind zij dat er teveel gedaald is voor het financiele bericht van ING of juist te weinig?
Wanneer ik nog cash zou hebben en zou twijfelen instappen of niet zou ik kijken wat de koersen doen. Als die om een uur of 10 in de plus staan zou ik bijkopen, dan acht de markt het koersverlies van de afgelopen dagen waarschijnlijk als overdreven. Is de koers gedaald dan zou ik wachten totdat deze weer een keertje stijgt.
Verder vind ik ING nog altijd zeer koopwaardig, zeker op de huidige koers. Vergeet niet dat tijdens de vorige crash het dieptepunt van ING ook op iets van 8 euro lag. binnen 4 jaar stond het weer op 35. Dat kan/zal nu ook gebeuren.
Idd, dat zou een verwatering van 60% betekenen. Ook nog eens veruit overdreven, op basis van wat insinuaties vanaf Wall Street. Want eigenlijk is het nergens voor nodig. Afzien van dividenduitkering levert al één miljard op.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik hoop maar voor de aandeelhouders dat die ¤ 9 miljard injectie inderdaad te hoog is geschat, met een beurswaarde van ¤15.3 miljard
Grafiekje?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:46 schreef LXIV het volgende:
Vergeet niet dat tijdens de vorige crash het dieptepunt van ING ook op iets van 8 euro lag.
intrigerende laatste zin. Natuurlijk is dit complete bullshit. In 2002/2003 stond ING inderdaad op 8 en een beetje. Maar toen was er wellicht niet zo veel aan de hand. Nu is het business model van ING helemaal veranderd, zoals voor elke bank. Leverage moet omlaag. Jarenlang is het resultaat gemanipuleerd door onroerend goed transacties en spelen met de ongerealiseerde herwaaderingsreserve in het vermogen. Beide potjes zijn leeg, of negatief. Jarenlang is geklooid met off balance brengen van risico's. Dat is voorgoed over.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk te zeggen. In principe is er met ING nog helemaal niks aan de hand, dat ze op bepaalde zaken moesten afschrijven is niets meer dan verwacht. Het operationele resultaat is nog steeds gewoon prima. En die 500 miljoen die nu afgeschreven wordt kunnen ze echt wel opvangen. Probleem is echter wel dat het vierde kwartaal natuurlijk niet echt veel beter zal zijn: de grootste koersverliezen op de beurzen zijn natuurlijk pas in oktober begonnen, daar moet ING ook op afschrijven.
Het "slechte" nieuws van de 500mln verlies is natuurlijk al voor een groot deel genomen met de koersverliezen van donderdag en vrijdag. Het verlies is dus deels al in de koers verwerkt. De vraag is hoe de markt dit gaat opnemen: vind zij dat er teveel gedaald is voor het financiele bericht van ING of juist te weinig?
Wanneer ik nog cash zou hebben en zou twijfelen instappen of niet zou ik kijken wat de koersen doen. Als die om een uur of 10 in de plus staan zou ik bijkopen, dan acht de markt het koersverlies van de afgelopen dagen waarschijnlijk als overdreven. Is de koers gedaald dan zou ik wachten totdat deze weer een keertje stijgt.
Verder vind ik ING nog altijd zeer koopwaardig, zeker op de huidige koers. Vergeet niet dat tijdens de vorige crash het dieptepunt van ING ook op iets van 8 euro lag. binnen 4 jaar stond het weer op 35. Dat kan/zal nu ook gebeuren.
¤ 8.55 intraday op 11 maart 2003quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:25 schreef Arcee het volgende:
Kun je ook zien hoeveel de koers exact was op dat laagste punt?
Ik heb een aantal posts van je gelezen en ik moet zeggen dat ik ze buitengewoon waardeerquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
intrigerende laatste zin. Natuurlijk is dit complete bullshit. In 2002/2003 stond ING inderdaad op 8 en een beetje. Maar toen was er wellicht niet zo veel aan de hand. Nu is het business model van ING helemaal veranderd, zoals voor elke bank. Leverage moet omlaag. Jarenlang is het resultaat gemanipuleerd door onroerend goed transacties en spelen met de ongerealiseerde herwaaderingsreserve in het vermogen. Beide potjes zijn leeg, of negatief. Jarenlang is geklooid met off balance brengen van risico's. Dat is voorgoed over.
Kortom, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het is echter gegarandeerd zeker dat het verleden voor ING, noch de andere banken, nog terugkomt. De gouden goocheljaren zijn voorbij.
"Dat kan/zal nu ook gebeuren" is daarom een loze kreet.
Wie niet doorheeft dat iets verandert is in de wijze waarop banken in de toekomst zaken gaan doen, heeft een bord voor ze harses. Nog dikker dan Tilmant en c.s. bij elkaar.
Wat niet wil zeggen dat er geen geld aan ING te verdienen zou zijn. Maar realisme kan geen kwaad.
Daarnaast is de kans groot dat een % van ING straks in handen komt van derden in ruil voor een kapitaalinjectie. Dat kan bovenop de door jou genoemde zaken nog eens een enorme aandelen verwatering geven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
intrigerende laatste zin. Natuurlijk is dit complete bullshit. In 2002/2003 stond ING inderdaad op 8 en een beetje. Maar toen was er wellicht niet zo veel aan de hand. Nu is het business model van ING helemaal veranderd, zoals voor elke bank. Leverage moet omlaag. Jarenlang is het resultaat gemanipuleerd door onroerend goed transacties en spelen met de ongerealiseerde herwaaderingsreserve in het vermogen. Beide potjes zijn leeg, of negatief. Jarenlang is geklooid met off balance brengen van risico's. Dat is voorgoed over.
Kortom, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het is echter gegarandeerd zeker dat het verleden voor ING, noch de andere banken, nog terugkomt. De gouden goocheljaren zijn voorbij.
"Dat kan/zal nu ook gebeuren" is daarom een loze kreet.
Wie niet doorheeft dat iets verandert is in de wijze waarop banken in de toekomst zaken gaan doen, heeft een bord voor ze harses. Nog dikker dan Tilmant en c.s. bij elkaar.
Wat niet wil zeggen dat er geen geld aan ING te verdienen zou zijn. Maar realisme kan geen kwaad.
Wat is dit voor kromme redenatiequote:De kapitaalbuffer van ING blijft volgens Timmermans achter bij die van concurrenten. Overal in Europa hebben banken de afgelopen weken hun solvabiliteit versterkt, al dan niet met overheidsgeld. 'We hoeven geen gat te repareren. Maar als de norm in de markt hoger wordt, dan moet je daar op den duur iets tegen ondernemen', stelt Timmermans.
quote:De solvabiliteit (de tier 1 ratio) komt nu uit op 8,5%. Analisten wijzen erop dat andere buitenlandse banken door emissies richting 12% gaan. Om hetzelfde percentage te bereiken zou ING euro 12 mrd moeten ophalen. Op de beurs is ING nu euro 15,2 mrd waard.
12 mrd ophalen terwijl je 15 mrd waard bent, dat is wel heul veelquote:Middels de Tier 1-ratio wordt het kernvermogen van een bank uitgedrukt als percentage van het vreemd vermogen.
-Het kernvermogen is het aandelenkapitaal plus de reserves van een onderneming. Samen met het aanvullende vermogen is dit het garantievermogen van een onderneming.
- Het vreemd vermogen is het totaal van schulden die een onderneming bezit.
Wacht nou eerst maar even af hoeveel aandelen Bos morgenavond heeftquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:26 schreef AQuila360 het volgende:
Dus toch meer geen aandelen er bij kopen a.s. maandag of dinsdag?
Dat is idd wel het beste!quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:32 schreef LXIV het volgende:
Wacht eerst maar af wat er gebeuren gaat. Hopelijk is er morgen meer duidelijkheid vwb de komende actie.
Ik hoop op verkoop van een onderdeel aan de staat (tegen een voor ING gunstige prijs), zodat het EV weer gesterkt is. BIj een claimemissie moet ik andere aandelen verkopen om mee te kunnen doen.
Het zal toch niet weer zo'n @#$)@*# -Fortis deal worden?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wacht nou eerst maar even af hoeveel aandelen Bos morgenavond heeft
Dan mogen huidige aandeelhouders voor een 'koopje' nieuwe aandelen kopen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:32 schreef LXIV het volgende:
BIj een claimemissie moet ik andere aandelen verkopen om mee te kunnen doen.
Nee, deze keer is het verlies voor julliequote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zal toch niet weer zo'n @#$)@*# -Fortis deal worden?
Wie zijn jullie in dat geval dan?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:44 schreef neok het volgende:
Nee, deze keer is het verlies voor jullie
Ik hoop dat je geld verdiend aan je transactie natuurlijk, maar zoals ik al eerder zei, met Fortis was ook niets aan de hand, toen kwamen er geruchten die werden ontkent en een dikke week later was de handel genationaliseerd. Dat is waar ik maar op blijf hameren, we worden met zijn allen voorgelogen tot het echt niet meer te verbergen is (nationalisatie houd je niet stil).quote:Op zondag 19 oktober 2008 05:03 schreef FB14 het volgende:
Wat een overtrokken reacties. Hier, op de beurs, overal. ING staat niet op omvallen. Snap niet hoe iedereen daar bij komt. Het gaat prima met ING. Ze hebben alleen wat af moeten schrijven, zoals elke bank het afgelopen jaar heeft gehaald. Zonder deze afschrijvingen zou de winst in Q2 t.o.v. 2007 zelfs gestegen zijn. Vergeet niet: wat eenmaal afgeschreven is, hoeft niet nog een keer afgeschreven te worden. In Q1 van 2009 of hooguit Q2 2009 maken ze weer dikke winst.
Het enige waar ING mee zit is dat die Tier 1 ratio niet conform de markt is, maar dat betekent niet dat de bank bijna failliet is. Door doemdenkers zoals hier en overal gaat het hele systeem kapot. Allemaal paniekreacties.
Ik laat me niet leiden door overspannen handelaren. Mijn order van 3000 aandelen ING staat al klaar om morgenvroeg uitgevoerd te worden. Ze zullen nog wel wat dalen, maar binnen een jaar heb ik een rendement waar je u tegen zegt!
Juist ook door dit sentiment is Fortis kapot gegaan. Er schijnt in Belgie(en niet in Nederland zoals de Belgen beweren) een gigantische bankrun op Fortis te zijn geweest. Hierdoor was de kapitaalinjectie van de Benelux al binnen een dag verdampt. En ja, toen was nationalisatie onvermijdelijk geworden.quote:Op zondag 19 oktober 2008 07:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik hoop dat je geld verdiend aan je transactie natuurlijk, maar zoals ik al eerder zei, met Fortis was ook niets aan de hand, toen kwamen er geruchten die werden ontkent en een dikke week later was de handel genationaliseerd. Dat is waar ik maar op blijf hameren, we worden met zijn allen voorgelogen tot het echt niet meer te verbergen is (nationalisatie houd je niet stil).
In Nederland was die al aan de gang sinds de overname van ABN...quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:54 schreef Oma het volgende:
[..]
Juist ook door dit sentiment is Fortis kapot gegaan. Er schijnt in Belgie(en niet in Nederland zoals de Belgen beweren) een gigantische bankrun op Fortis te zijn geweest. Hierdoor was de kapitaalinjectie van de Benelux al binnen een dag verdampt. En ja, toen was nationalisatie onvermijdelijk geworden.
Het risico van een bankrun is ook bij ING met 200 mld aan geld van buitenlandse investeerders mijns inziens niet ondenkbeeldig. In tegenstelling tot bij Fortis is bij ING een groot deel van het spaargeld van ondernemingen, die als de bank omvalt hun geld gewoon kwijt zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:54 schreef Oma het volgende:
Juist ook door dit sentiment is Fortis kapot gegaan. Er schijnt in Belgie(en niet in Nederland zoals de Belgen beweren) een gigantische bankrun op Fortis te zijn geweest. Hierdoor was de kapitaalinjectie van de Benelux al binnen een dag verdampt. En ja, toen was nationalisatie onvermijdelijk geworden.
De aandeelhouders mogen met dat scenario hun handen dichtknijpen. Ik bang dat er veel sneller wordt afgeschreven en de bank dat in zijn huidige vorm niet overleeft.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:33 schreef SeLang het volgende:
Ik vind niet dat de reacties op ING persé overtrokken zijn. Je kunt er er heel rationeel naar kijken.
Stel dat de winst van ING de komende jaren halveert door recessie, deleveraging en het niet meer kunnen toepassen van boekhoudtruuks. En stel dat de staat een belang van 50% krijgt. Dan kom je op de huidige koers ongeveer op fair value uit.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=138quote:ING paniek: ook gij Brutus?
18 10 08 - 22:03
Na wilde geruchten over een kapitaalsinjectie kwam ING vlak voor sluiting met een 'geruststellend' persbericht. Gevolg: de koers stortte nog verder in. Doet u dat ergens aan denken? Toch is ING geen Fortis, al is de Alt-A exposure groot.
Realistisch artikel. Ik denk ook dat de buitenlandse investeerders komende dagen zullen bepalen of ING volgende week om deze tijd wel of niet een staatsbedrijf is.quote:Op zondag 19 oktober 2008 13:04 schreef HansAEX het volgende:
Nieuwe column op onze site over ING...
[..]
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=138
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |