Graagquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 01:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat ga ik van 't weekend ook doen. Hier melden wat we ervan vinden ?
Dat laatste is wat de Japanse banken in de jaren 90 hebben gedaan toen daar de onroerend goed markt inzakte. Gewoon ruim 10 jaar lang ieder jaar een stukje afschrijven, zodat de jaarwinst toch nog steeds redelijk bleef. De Amerikanen en Europeanen spraken daar echter schande over en wilden dat de Japanse banken het verlies in een keer zouden nemen. Als je ziet wat er nu gebeurt moet je zeggen dat de Japanners het destijds gewoon verstandig hebben opgelost.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:20 schreef Poekieman het volgende:
Stel dat ING nog zo'n 20 miljard euro moet afschrijven op Alt-A bagger, m.a.w. dat dat zo ongeveer op 0 afgeschreven wordt. Dat is voor ING wel veel, maar gespreid over een aantal jaren niet onoverkomelijk.
volgens mij verkeert Japan nu al twintig jaar in een zieltogend bestaan met nagenoeg nihil groei. De Nikkei is gevierendeeld, en de economische groei is bijna niet bestaat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:53 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Dat laatste is wat de Japanse banken in de jaren 90 hebben gedaan toen daar de onroerend goed markt inzakte. Gewoon ruim 10 jaar lang ieder jaar een stukje afschrijven, zodat de jaarwinst toch nog steeds redelijk bleef. De Amerikanen en Europeanen spraken daar echter schande over en wilden dat de Japanse banken het verlies in een keer zouden nemen. Als je ziet wat er nu gebeurt moet je zeggen dat de Japanners het destijds gewoon verstandig hebben opgelost..
1) Nogal overdreven, zeker als je bedenkt dat Japan een jaarlijks inkrimpende bevolking heeft. Trouwens de AEX heeft ook ooit boven de 700 gestaan en staat nu op dik 200.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
volgens mij verkeert Japan nu al twintig jaar in een zieltogend bestaan met nagenoeg nihil groei. De Nikkei is gevierendeeld, en de economische groei is bijna niet bestaat.
Als je in 1 keer de boel afschrijft en daarna niet meer bestaat heb je weinig aan dergelijke daadkracht.quote:Het niet zuiveren van de boeken zorgt er juist voor dat iedereen zich afvraagt wie de ellende heeft, en zorgt dus voor gebrek aan vertrouwen in alle banken. Juist het in 1 keer disclosen van die shit zou het begin van de oplossing zijn.
de kredietkranen gaan niet open door de komende 10 jaar bij stukje en beetje af te schrijven, integendeel, juist niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:05 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
1) Nogal overdreven, zeker als je bedenkt dat Japan een jaarlijks inkrimpende bevolking heeft. Trouwens de AEX heeft ook ooit boven de 700 gestaan en staat nu op dik 200.
2) Ik zou eerst maar eens afwachten hoeveel de West-Europesche economisch groei de komende 10 jaar gaat worden als alle kredietkranen langdurig dicht gaan.
[..]
Als je in 1 keer de boel afschrijft en daarna niet meer bestaat heb je weinig aan dergelijke daadkracht.
Ook enig idee waar al dat nieuwe kapitaal vandaan moet komen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is in 1 keer afschrijven, maar ook in 1 keer herkapitaliseren een optie?
volgens mij kun je met $700miljard + heel veel ponden + heel veel euro's + nog wat Yuan's een heel eind komen. Is wel jammer maar helaas voor zittende aandeelhoudersquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:10 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ook enig idee waar al dat nieuwe kapitaal vandaan moet komen?
NL als land heeft voorlopig nog een AAA rating en kan dus een hoop staatsobligaties slijten. Naar veilige beleggingen is tenslotte wel veel vraag vandaag de dag.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:10 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Ook enig idee waar al dat nieuwe kapitaal vandaan moet komen?
Nu het tot een totale systeem-crisis lijkt te komen is het voor mij nog maar de vraag of de overheden voldoende geld kunnen blijven ophoesten en er dus geen tweede IJsland komt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
volgens mij kun je met $700miljard + heel veel ponden + heel veel euro's + nog wat Yuan's een heel eind komen. Is wel jammer maar helaas voor zittende aandeelhouders
ik zie geen totale systeem-crisis hoor. Eerste wereldoorlog, tweede wereldoorlog, oliecrisis, any crisis: de wereld draait door. Waarom? Om een heel simpel feit: niemand zit erop te wachten, niemand heeft er een belang bij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:26 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Nu het tot een totale systeem-crisis lijkt te komen is het voor mij nog maar de vraag of de overheden voldoende geld kunnen blijven ophoesten en er dus geen tweede IJsland komt.
Alles heeft z'n prijs. Chinezen zijn uitermate pragmatisch. Ze zullen wel verwachten dat hun voeten gekust worden. En dat zullen we doenquote:Trouwens die Yuan's kun je wel schudden. De VS en West-Europa kunnen niet eerst jaren roepen dat Chinezen schurken zijn en vervolgens hun hand bij ze gaan ophouden.
als het nog verder daalt zou ik ze niet kopenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:35 schreef AQuila360 het volgende:
Maar is het nu wel of niet verstandig om zeg maandag of dinsdag aandelen ING te kopen mocht het nog verder dalen?
Ik zou het niet doen, want ik denk ING maandag wordt afgerekend. Niet zo zeer op de cijfers maar wel op de klungelige wijze van communiceren de laatste maanden. Ik acht het niet uitgesloten dat buitenlandse ING-investeerders vanaf maandag met hun 200 miljard op de vlucht slaan. Mijn inschatting: het ING-bestuur zal snel zijn boeltje moeten pakken om het vertrouwen bij beleggers en spaarders te herstellen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:35 schreef AQuila360 het volgende:
Maar is het nu wel of niet verstandig om zeg maandag of dinsdag aandelen ING te kopen mocht het nog verder dalen?
Volgens mij is dat ook het beste.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is in 1 keer afschrijven, maar ook in 1 keer herkapitaliseren een optie?
Dat is heel moeilijk te zeggen. In principe is er met ING nog helemaal niks aan de hand, dat ze op bepaalde zaken moesten afschrijven is niets meer dan verwacht. Het operationele resultaat is nog steeds gewoon prima. En die 500 miljoen die nu afgeschreven wordt kunnen ze echt wel opvangen. Probleem is echter wel dat het vierde kwartaal natuurlijk niet echt veel beter zal zijn: de grootste koersverliezen op de beurzen zijn natuurlijk pas in oktober begonnen, daar moet ING ook op afschrijven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:35 schreef AQuila360 het volgende:
Ik hoop maar voor de aandeelhouders dat die ¤ 9 miljard injectie inderdaad te hoog is geschat, met een beurswaarde van ¤15.3 miljardquote:ING May Seek Aid From Netherlands
ING Groep NV, one of the world's largest banking and insurance companies, plans to tap the Dutch government or other sources of funds as soon as next week, people familiar with the matter say, in what would be the latest in the global wave of financial-industry bailouts.
ING shares plunged 27% in Amsterdam on Friday on bleak preliminary quarterly earnings and fears that the company needs more capital.
In an interview after European markets closed, Koos Timmermans, ING's chief risk officer, acknowledged the company "will probably get some more capital." He added that its business remains strong and that it has adequate access to cash.
While it is unclear how much capital ING will raise, a person familiar with the matter said one estimate of ¤9 billion is too high.
Governments around the world are coming to the aid of banks hurt by collapsing confidence in the financial markets. The Netherlands, where ING is based, has bailed out rival Fortis NV and established a ¤20 billion fund ($26.94 billion) that its banks can tap.
Representatives for the Dutch finance ministry and central bank declined to comment on ING.
The company was formed through a 1991 merger and traces its roots back to 1743. It offers banking, investment, life insurance and retirement services to about 85 million businesses and individuals in more than 50 countries and has about 130,000 employees.
ING's share price has fallen 73% this year, giving it a market value of ¤15.3 billion.
The company said its bank's Tier 1 ratio, a key indicator of financial strength, was 8.5%. But capital ratios that previously would have been sufficient are now being seen as too low. Swiss banking giant Credit Suisse Group, for example, on Thursday boosted its Tier 1 ratio to 13.7%.
ING said Friday that it expects to report a ¤500 million third-quarter loss because of a pretax ¤1.6 billion write-down of real estate and other assets as well as loan-loss provisions totaling ¤400 million.
Earlier this month, the Dutch government bought operations of Fortis that are based in the Netherlands after the financial crisis and an ill-timed acquisition caused customers to flee the Belgian-Dutch banking and insurance company.
ING shares fell ¤2.78 euros to ¤7.34 Friday. Shareholders are concerned that a new investment could dilute their holdings.
Bron: Wallstreet Journal
Oke duidelijkquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk te zeggen. In principe is er met ING nog helemaal niks aan de hand, dat ze op bepaalde zaken moesten afschrijven is niets meer dan verwacht. Het operationele resultaat is nog steeds gewoon prima. En die 500 miljoen die nu afgeschreven wordt kunnen ze echt wel opvangen. Probleem is echter wel dat het vierde kwartaal natuurlijk niet echt veel beter zal zijn: de grootste koersverliezen op de beurzen zijn natuurlijk pas in oktober begonnen, daar moet ING ook op afschrijven.
Het "slechte" nieuws van de 500mln verlies is natuurlijk al voor een groot deel genomen met de koersverliezen van donderdag en vrijdag. Het verlies is dus deels al in de koers verwerkt. De vraag is hoe de markt dit gaat opnemen: vind zij dat er teveel gedaald is voor het financiele bericht van ING of juist te weinig?
Wanneer ik nog cash zou hebben en zou twijfelen instappen of niet zou ik kijken wat de koersen doen. Als die om een uur of 10 in de plus staan zou ik bijkopen, dan acht de markt het koersverlies van de afgelopen dagen waarschijnlijk als overdreven. Is de koers gedaald dan zou ik wachten totdat deze weer een keertje stijgt.
Verder vind ik ING nog altijd zeer koopwaardig, zeker op de huidige koers. Vergeet niet dat tijdens de vorige crash het dieptepunt van ING ook op iets van 8 euro lag. binnen 4 jaar stond het weer op 35. Dat kan/zal nu ook gebeuren.
Idd, dat zou een verwatering van 60% betekenen. Ook nog eens veruit overdreven, op basis van wat insinuaties vanaf Wall Street. Want eigenlijk is het nergens voor nodig. Afzien van dividenduitkering levert al één miljard op.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik hoop maar voor de aandeelhouders dat die ¤ 9 miljard injectie inderdaad te hoog is geschat, met een beurswaarde van ¤15.3 miljard
Grafiekje?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:46 schreef LXIV het volgende:
Vergeet niet dat tijdens de vorige crash het dieptepunt van ING ook op iets van 8 euro lag.
intrigerende laatste zin. Natuurlijk is dit complete bullshit. In 2002/2003 stond ING inderdaad op 8 en een beetje. Maar toen was er wellicht niet zo veel aan de hand. Nu is het business model van ING helemaal veranderd, zoals voor elke bank. Leverage moet omlaag. Jarenlang is het resultaat gemanipuleerd door onroerend goed transacties en spelen met de ongerealiseerde herwaaderingsreserve in het vermogen. Beide potjes zijn leeg, of negatief. Jarenlang is geklooid met off balance brengen van risico's. Dat is voorgoed over.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 19:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk te zeggen. In principe is er met ING nog helemaal niks aan de hand, dat ze op bepaalde zaken moesten afschrijven is niets meer dan verwacht. Het operationele resultaat is nog steeds gewoon prima. En die 500 miljoen die nu afgeschreven wordt kunnen ze echt wel opvangen. Probleem is echter wel dat het vierde kwartaal natuurlijk niet echt veel beter zal zijn: de grootste koersverliezen op de beurzen zijn natuurlijk pas in oktober begonnen, daar moet ING ook op afschrijven.
Het "slechte" nieuws van de 500mln verlies is natuurlijk al voor een groot deel genomen met de koersverliezen van donderdag en vrijdag. Het verlies is dus deels al in de koers verwerkt. De vraag is hoe de markt dit gaat opnemen: vind zij dat er teveel gedaald is voor het financiele bericht van ING of juist te weinig?
Wanneer ik nog cash zou hebben en zou twijfelen instappen of niet zou ik kijken wat de koersen doen. Als die om een uur of 10 in de plus staan zou ik bijkopen, dan acht de markt het koersverlies van de afgelopen dagen waarschijnlijk als overdreven. Is de koers gedaald dan zou ik wachten totdat deze weer een keertje stijgt.
Verder vind ik ING nog altijd zeer koopwaardig, zeker op de huidige koers. Vergeet niet dat tijdens de vorige crash het dieptepunt van ING ook op iets van 8 euro lag. binnen 4 jaar stond het weer op 35. Dat kan/zal nu ook gebeuren.
¤ 8.55 intraday op 11 maart 2003quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:25 schreef Arcee het volgende:
Kun je ook zien hoeveel de koers exact was op dat laagste punt?
Ik heb een aantal posts van je gelezen en ik moet zeggen dat ik ze buitengewoon waardeerquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
intrigerende laatste zin. Natuurlijk is dit complete bullshit. In 2002/2003 stond ING inderdaad op 8 en een beetje. Maar toen was er wellicht niet zo veel aan de hand. Nu is het business model van ING helemaal veranderd, zoals voor elke bank. Leverage moet omlaag. Jarenlang is het resultaat gemanipuleerd door onroerend goed transacties en spelen met de ongerealiseerde herwaaderingsreserve in het vermogen. Beide potjes zijn leeg, of negatief. Jarenlang is geklooid met off balance brengen van risico's. Dat is voorgoed over.
Kortom, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het is echter gegarandeerd zeker dat het verleden voor ING, noch de andere banken, nog terugkomt. De gouden goocheljaren zijn voorbij.
"Dat kan/zal nu ook gebeuren" is daarom een loze kreet.
Wie niet doorheeft dat iets verandert is in de wijze waarop banken in de toekomst zaken gaan doen, heeft een bord voor ze harses. Nog dikker dan Tilmant en c.s. bij elkaar.
Wat niet wil zeggen dat er geen geld aan ING te verdienen zou zijn. Maar realisme kan geen kwaad.
Daarnaast is de kans groot dat een % van ING straks in handen komt van derden in ruil voor een kapitaalinjectie. Dat kan bovenop de door jou genoemde zaken nog eens een enorme aandelen verwatering geven.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
intrigerende laatste zin. Natuurlijk is dit complete bullshit. In 2002/2003 stond ING inderdaad op 8 en een beetje. Maar toen was er wellicht niet zo veel aan de hand. Nu is het business model van ING helemaal veranderd, zoals voor elke bank. Leverage moet omlaag. Jarenlang is het resultaat gemanipuleerd door onroerend goed transacties en spelen met de ongerealiseerde herwaaderingsreserve in het vermogen. Beide potjes zijn leeg, of negatief. Jarenlang is geklooid met off balance brengen van risico's. Dat is voorgoed over.
Kortom, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het is echter gegarandeerd zeker dat het verleden voor ING, noch de andere banken, nog terugkomt. De gouden goocheljaren zijn voorbij.
"Dat kan/zal nu ook gebeuren" is daarom een loze kreet.
Wie niet doorheeft dat iets verandert is in de wijze waarop banken in de toekomst zaken gaan doen, heeft een bord voor ze harses. Nog dikker dan Tilmant en c.s. bij elkaar.
Wat niet wil zeggen dat er geen geld aan ING te verdienen zou zijn. Maar realisme kan geen kwaad.
Wat is dit voor kromme redenatiequote:De kapitaalbuffer van ING blijft volgens Timmermans achter bij die van concurrenten. Overal in Europa hebben banken de afgelopen weken hun solvabiliteit versterkt, al dan niet met overheidsgeld. 'We hoeven geen gat te repareren. Maar als de norm in de markt hoger wordt, dan moet je daar op den duur iets tegen ondernemen', stelt Timmermans.
quote:De solvabiliteit (de tier 1 ratio) komt nu uit op 8,5%. Analisten wijzen erop dat andere buitenlandse banken door emissies richting 12% gaan. Om hetzelfde percentage te bereiken zou ING euro 12 mrd moeten ophalen. Op de beurs is ING nu euro 15,2 mrd waard.
12 mrd ophalen terwijl je 15 mrd waard bent, dat is wel heul veelquote:Middels de Tier 1-ratio wordt het kernvermogen van een bank uitgedrukt als percentage van het vreemd vermogen.
-Het kernvermogen is het aandelenkapitaal plus de reserves van een onderneming. Samen met het aanvullende vermogen is dit het garantievermogen van een onderneming.
- Het vreemd vermogen is het totaal van schulden die een onderneming bezit.
Wacht nou eerst maar even af hoeveel aandelen Bos morgenavond heeftquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:26 schreef AQuila360 het volgende:
Dus toch meer geen aandelen er bij kopen a.s. maandag of dinsdag?
Dat is idd wel het beste!quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:32 schreef LXIV het volgende:
Wacht eerst maar af wat er gebeuren gaat. Hopelijk is er morgen meer duidelijkheid vwb de komende actie.
Ik hoop op verkoop van een onderdeel aan de staat (tegen een voor ING gunstige prijs), zodat het EV weer gesterkt is. BIj een claimemissie moet ik andere aandelen verkopen om mee te kunnen doen.
Het zal toch niet weer zo'n @#$)@*# -Fortis deal worden?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wacht nou eerst maar even af hoeveel aandelen Bos morgenavond heeft
Dan mogen huidige aandeelhouders voor een 'koopje' nieuwe aandelen kopen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:32 schreef LXIV het volgende:
BIj een claimemissie moet ik andere aandelen verkopen om mee te kunnen doen.
Nee, deze keer is het verlies voor julliequote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zal toch niet weer zo'n @#$)@*# -Fortis deal worden?
Wie zijn jullie in dat geval dan?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 23:44 schreef neok het volgende:
Nee, deze keer is het verlies voor jullie
Ik hoop dat je geld verdiend aan je transactie natuurlijk, maar zoals ik al eerder zei, met Fortis was ook niets aan de hand, toen kwamen er geruchten die werden ontkent en een dikke week later was de handel genationaliseerd. Dat is waar ik maar op blijf hameren, we worden met zijn allen voorgelogen tot het echt niet meer te verbergen is (nationalisatie houd je niet stil).quote:Op zondag 19 oktober 2008 05:03 schreef FB14 het volgende:
Wat een overtrokken reacties. Hier, op de beurs, overal. ING staat niet op omvallen. Snap niet hoe iedereen daar bij komt. Het gaat prima met ING. Ze hebben alleen wat af moeten schrijven, zoals elke bank het afgelopen jaar heeft gehaald. Zonder deze afschrijvingen zou de winst in Q2 t.o.v. 2007 zelfs gestegen zijn. Vergeet niet: wat eenmaal afgeschreven is, hoeft niet nog een keer afgeschreven te worden. In Q1 van 2009 of hooguit Q2 2009 maken ze weer dikke winst.
Het enige waar ING mee zit is dat die Tier 1 ratio niet conform de markt is, maar dat betekent niet dat de bank bijna failliet is. Door doemdenkers zoals hier en overal gaat het hele systeem kapot. Allemaal paniekreacties.
Ik laat me niet leiden door overspannen handelaren. Mijn order van 3000 aandelen ING staat al klaar om morgenvroeg uitgevoerd te worden. Ze zullen nog wel wat dalen, maar binnen een jaar heb ik een rendement waar je u tegen zegt!
Juist ook door dit sentiment is Fortis kapot gegaan. Er schijnt in Belgie(en niet in Nederland zoals de Belgen beweren) een gigantische bankrun op Fortis te zijn geweest. Hierdoor was de kapitaalinjectie van de Benelux al binnen een dag verdampt. En ja, toen was nationalisatie onvermijdelijk geworden.quote:Op zondag 19 oktober 2008 07:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik hoop dat je geld verdiend aan je transactie natuurlijk, maar zoals ik al eerder zei, met Fortis was ook niets aan de hand, toen kwamen er geruchten die werden ontkent en een dikke week later was de handel genationaliseerd. Dat is waar ik maar op blijf hameren, we worden met zijn allen voorgelogen tot het echt niet meer te verbergen is (nationalisatie houd je niet stil).
In Nederland was die al aan de gang sinds de overname van ABN...quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:54 schreef Oma het volgende:
[..]
Juist ook door dit sentiment is Fortis kapot gegaan. Er schijnt in Belgie(en niet in Nederland zoals de Belgen beweren) een gigantische bankrun op Fortis te zijn geweest. Hierdoor was de kapitaalinjectie van de Benelux al binnen een dag verdampt. En ja, toen was nationalisatie onvermijdelijk geworden.
Het risico van een bankrun is ook bij ING met 200 mld aan geld van buitenlandse investeerders mijns inziens niet ondenkbeeldig. In tegenstelling tot bij Fortis is bij ING een groot deel van het spaargeld van ondernemingen, die als de bank omvalt hun geld gewoon kwijt zijn.quote:Op zondag 19 oktober 2008 09:54 schreef Oma het volgende:
Juist ook door dit sentiment is Fortis kapot gegaan. Er schijnt in Belgie(en niet in Nederland zoals de Belgen beweren) een gigantische bankrun op Fortis te zijn geweest. Hierdoor was de kapitaalinjectie van de Benelux al binnen een dag verdampt. En ja, toen was nationalisatie onvermijdelijk geworden.
De aandeelhouders mogen met dat scenario hun handen dichtknijpen. Ik bang dat er veel sneller wordt afgeschreven en de bank dat in zijn huidige vorm niet overleeft.quote:Op zondag 19 oktober 2008 10:33 schreef SeLang het volgende:
Ik vind niet dat de reacties op ING persé overtrokken zijn. Je kunt er er heel rationeel naar kijken.
Stel dat de winst van ING de komende jaren halveert door recessie, deleveraging en het niet meer kunnen toepassen van boekhoudtruuks. En stel dat de staat een belang van 50% krijgt. Dan kom je op de huidige koers ongeveer op fair value uit.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=138quote:ING paniek: ook gij Brutus?
18 10 08 - 22:03
Na wilde geruchten over een kapitaalsinjectie kwam ING vlak voor sluiting met een 'geruststellend' persbericht. Gevolg: de koers stortte nog verder in. Doet u dat ergens aan denken? Toch is ING geen Fortis, al is de Alt-A exposure groot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |