Leuk ja, jammer voor mij dat de lijst die ik dan maak zoveel lijkt op de gewone lijst, een top 100 mannen zou voor mij een grotere uitdaging zijnquote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:43 schreef placebeau het volgende:
vrouwen.
in alle muzieklijsten eindigen de mannen beduidend hoger dan de vrouwen, het zou leuk zijn als iedereen eens gedwongen wordt enkel vrouwen te nomineren. Ik denk dat nummers leuker is dan albums.
Ook een goed idee. Gewoon een soort artiest/band top zoveel.quote:oeuvre top 100
Nu moet je voor een artiest telkens een nummer of een album kiezen. Daarom kunnen pakweg bob dylan of de beatles zelden heel hoog eindigen, omdat die zoveel verschillende goede nummers/albums gemaakt hebben. Onterecht vaak. Nick cave is nog zo'n voorbeeld
das je eigen schuldquote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:58 schreef cafca het volgende:
er stonden maar een stuk of 5 vrouwen in mijn top 100..
ik wil die vrouwen top 100 wel organiseren, maar ik wacht tot de album top 100 afgerond is.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:50 schreef ranja het volgende:
Ik heb dan nog een stuk 20 - 25 mannen (dwz bands met alleen mannelijke zang) in de top 100 staan, dat is wel wat anders dan 7Zelfs eentje in de top 10 geloof ik.
Maar het is gewoon ook andere muziek. Ik zou niet weten welke mannelijke bands muziek maken die vergelijkbaar is met de muziek van bv Letter to Cleo of Throwing Muses.
Maar we gaan wel lekker off topic zo behalve dat het inderdaad wel een goed plan is om een keer zo'n top te doen.
Wacht dan tot de singles top 100 klaar is, zeg maar tot Januari.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:36 schreef placebeau het volgende:
ik wil die vrouwen top 100 wel organiseren, maar ik wacht tot de album top 100 afgerond is.
quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 12:34 schreef Berkery het volgende:
Fok! Cover Top 100 is drie jaar oud, lijkt me wel weer leuk.
-> Babes & Hunksquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 16:58 schreef cafca het volgende:
Ik ben al bezig een vrouwen top 100 samen te stellen, en dat gaat makkelijker dan ik dacht!
(laat mijn vrouw het maar niet horen....)
Ha, dat wordt voor mij erg lastig. Tenzij de regel afgeschaft wordt van max 1album per atiest in een top 10, dan lukt het me wel een top 10 te maken met 3 verschillende namenquote:Op maandag 20 oktober 2008 14:44 schreef Lonewolf2003 het volgende:
misschien zelfs een niet-blanke-mannen, top of tournooi
Is dat niet meer wat voor b&h?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 15:46 schreef methodmich het volgende:
Anders een toernooi "knapste zangeres".
Sigur Rós!quote:Op zondag 9 november 2008 16:55 schreef methodmich het volgende:
Zelf kom ik in mijn collectie dan alleen tot Noors, IJslands, Hooplands, Bosnisch en Frans volgens mij.
tsss.....nu ben jij Chris Chameleon en Gert Vlok Nel vergeten?quote:Op zondag 9 november 2008 16:55 schreef methodmich het volgende:
Poeh, da's wel aardig, maar ook erg moeilijk. Zouden er veel mensen die nummers luisteren buiten het Engels en Nederlands om?
Zelf kom ik in mijn collectie dan alleen tot Noors, IJslands, Hooplands, Bosnisch en Frans volgens mij.
Rowwen Heze en Skik vind ik Nederlands. Wel voor sommige mensen onverstaanbaar maar toch. Niet vergelijkbaar met Fries lijkt me. In elk geval zal daar voor aanvang van het toernooi, als dat doorgaat, duidelijk een afspraak over moeten komen.quote:Op maandag 10 november 2008 17:48 schreef cafca het volgende:
"Anderstalig"is natuurlijk redelijk discutabel. 't Hof van Commerce? Rowwen Heze? Skik? En hoe zit het met instrumentale nummers? Wel Samba pa ti, maar niet de vogelstjesdans?
Vind ik ook hoor. Maar Oost-Vlaams is volgens mij wel weer een eigen taal, net als het Friesquote:Op maandag 10 november 2008 18:24 schreef ranja het volgende:
[..]
Rowwen Heze en Skik vind ik Nederlands. Wel voor sommige mensen onverstaanbaar maar toch. Niet vergelijkbaar met Fries lijkt me. In elk geval zal daar voor aanvang van het toernooi, als dat doorgaat, duidelijk een afspraak over moeten komen.
Net als voor 'vrouwen' trouwens, ik zou in dat geval ook bands als Sonic Youth, Fleetwood Mac en Raveonettes niet toestaan. Maar ook daar moet een afspraak voro komen voor het toernooi start.
Instrumentaal is misschien iets voor een eigen lijst...
Als het over nummers gaat, wel. Als het over albums gaat niet.quote:Op maandag 10 november 2008 21:09 schreef cafca het volgende:
Mwah ik vind dat een nummer als Sara van Fleetwood Mas (geschreven én gezongen door een vrouw) toch wel in een vrouwenlijst thuishoort.
Daar zie ik daar meer mogelijkheden voor een 'wegstreep' toernooi dan een 'top zoveel' toernooi.quote:Op zondag 16 november 2008 10:13 schreef placebeau het volgende:
mooiste stem is ook wel een ideetje voor een toernooi.
Maar je zult ook zien dat de meningen daarvan heel erg uiteen lopen. Ik vind het al moeilijk om 3 live albums te noemen, laat staan 10 of 25. Gevaar is dat je bijna geen albums overhoudt en dat het volslagen willekeur wordt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 06:38 schreef fripper het volgende:
Er zijn in ieder geval een hoop mensen met een mening over live-albums
Wat is het beste live-album allertijden?
Hm, ik zou heel wat makkelijker een Live-album top 25 kunnen maken dan een soundtrack-top 10.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:59 schreef belsen het volgende:
[..]
Maar je zult ook zien dat de meningen daarvan heel erg uiteen lopen. Ik vind het al moeilijk om 3 live albums te noemen, laat staan 10 of 25. Gevaar is dat je bijna geen albums overhoudt en dat het volslagen willekeur wordt.
Soundtracks zou misschien sterker zijn...
Is het nou een dialect, of een taal?quote:et West-Vlaams (West-Vlaams: West-Vlams) is het dialect of de streektaal die globaal gesproken wordt in de provincie West-Vlaanderen, het westen van Zeeuws-Vlaanderen en door een deel van de bevolking van de Henegouwse gemeente Komen-Waasten, waarvan het grondgebied in 1963 is afgescheiden van de provincie West-Vlaanderen.
Tja, belgen en taal, dat ligt altijd wat gevoelig....quote:Op maandag 27 april 2009 18:10 schreef ranja het volgende:
Ik heb geen idee. Misschien kan Beregd daar wat over zeggen
http://users.telenet.be/venerea/hoehel/hoehel.htmlquote:Op maandag 27 april 2009 18:06 schreef cafca het volgende:
Er is zelfs een West-Vlamse wiki: http://vls.wikipedia.org/wiki/Voorblad
quote:Op dinsdag 28 april 2009 15:33 schreef Beregd het volgende:
[..]
http://users.telenet.be/venerea/hoehel/hoehel.html
Dus The Great Gig in the Sky van Pink Floyd mag?quote:Op dinsdag 28 april 2009 18:15 schreef ranja het volgende:
Nog een paar dingen waar ik net aan dacht:
- fantasie taal = ok
- scat of lalala = ok mits dat de enige tekst is
- instrumentaal = niet ok
quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:03 schreef Arn0 het volgende:
Misschien nog eens een Beatles tournament? Vorige jaar was er geen georganiseerd, maar de jaren daarvoor welIk wil het wel organiseren op zich.
Okequote:Op donderdag 18 juni 2009 21:58 schreef ranja het volgende:
Gewoon doen, maar die kan atijd wel tussendoor.
Toernooi staat er:quote:Op zaterdag 20 juni 2009 14:37 schreef ranja het volgende:
Arn0 zal dus een Beatles toernooi gaan beginnen, maar dat zal een 'wegstreep' toernooi worden denk ik.
Dat hoeft niemand er dus van te weerhouden ook een 'lijsten'toernooi te beginnen.
Dan beloof ik met een top 100 te komen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 14:58 schreef ranja het volgende:
Instrumentale songs lijkt me best grappig, geen idee hoe ver ik kom. 20? Nooit echt over nagedacht eigenlijk en alleen daarom al interessant.
Ik kom wss ook wel een eindje met instrumentaalquote:Op zaterdag 27 juni 2009 15:28 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dan beloof ik met een top 100 te komen.
Die top 100 is al aardig gevorderd. Alleen 'nog' alles sorteren.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 19:08 schreef methodmich het volgende:
Maar ben zeer benieuwd naar de uitkomst en vooral die top 100 van alpeko.
Valt dit te automatiseren dan, vraag ik me af met mijn ICT achtergrond. Zoals Ranja al zegt, verschillende schrijfwijzes voor hetzelfde is dodelijk.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:27 schreef Arn0 het volgende:
En als je excel formules nodig hebt om het tellen simpeler (heel tijdbesparend dus) te maken, dan zeg je 't maar
Dat is het enige wat je manueel moet aanpassen dan ja, maar de rest kan vrijwel automatisch gaan. Maar goed, ik organiseer een toernooi waar de deelnemers de nummers kopiëren dus heb ik geen recht van klagenquote:Op woensdag 1 juli 2009 14:51 schreef alpeko het volgende:
[..]
Valt dit te automatiseren dan, vraag ik me af met mijn ICT achtergrond. Zoals Ranja al zegt, verschillende schrijfwijzes voor hetzelfde is dodelijk.
Bovendien methodmich doet niet mee, scheelt 100 nummers.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:56 schreef ranja het volgende:
Verschillende schrijfwijzes zijn bijna niet te automatiseren.
Ik kopieer alles in Excell, sorteren op band of titel en dan een regel kiezen die je kopieert in de andere regels die hetzelfde album of nummer bedoelen. Handwerk dus, maar als je dat een beetje bijhoudt is het wel te doen (overigens verwacht ik niet dat je meteen 100 lijsten gaat krijgen, de anderstalige-lijst had er minder dan 30).
Ha, inderdaad. Overigens betwijfel ik of ik aan een top 100 kom. Denk dat een top 25 al moeilijk genoeg is voor mij.quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:08 schreef alpeko het volgende:
Bovendien methodmich doet niet mee, scheelt 100 nummers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eendagsvliegen?quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:33 schreef cafca het volgende:
Ik hoorde van de week Butterfly Kisses van Bob Carlile op de radio, dat bracht me op een idee voor een eventueel volgend toernooi.......
Pff daar gaat heel veel correctie werk inzitten denk ik, een hoop mensen denken van sommige artiesten onterecht dat het juist wel of juist niet eendagsvliegen zijn.quote:
Maarja wanneer is iets ook een eendagsvlieg? Dan zou je een top 40-notering als criterium moeten nemen. Smashing Pumpkins zijn dan een eendagsvlieg (1979) maar de 4 Non Blondes dan weer niet, omdat die nog een #34 hit hadden na What's Up.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:18 schreef ranja het volgende:
[..]
Pff daar gaat heel veel correctie werk inzitten denk ik, een hoop mensen denken van sommige artiesten onterecht dat het juist wel of juist niet eendagsvliegen zijn.
Vertel, ben benieuwd. Allicht leuker dan instrumentaal.quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:33 schreef cafca het volgende:
Ik hoorde van de week Butterfly Kisses van Bob Carlile op de radio, dat bracht me op een idee voor een eventueel volgend toernooi.......
Ik denk dat je inderdaad wel richtlijnen moet stellen. Zo vind ik muziek met gesproken tekst (uit een film bijvoorbeeld) ook nog toegestaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Sleep van Godspeed You Black Emperor waarin een stukje zit van een man die vertelt over Coney Island. Free at last van Antony and the Johnsons is ook zo'n voorbeeld.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:10 schreef ranja het volgende:
Is het duidelijk genoeg wat een instrumentaal nummer is, of moeten daar nog richtlijnen voor bedacht worden? Bv Pixies - Cecilia Ann, is dat instrumentaal? Zit wel wat galm in
Ok bedankt.quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:03 schreef ranja het volgende:
Ik gebruik altijd de puntentelling zoals die hier goed staat uitgelegd. Maar daar is geloof ik het niet iedereen mee eensAch, discussies hou je toch.
Kan ik me in vinden ja. Al staat Sigur Rós ook in deze lijst bij mij best hoog met een volledig instrumentaal nummer. Gesproken tekst wel dus (zolang het niet op de maat is). Een koor zie ik als instrument; zoals hier Ik zal die van de Pixies vanavond even luisteren, ik zit nu op het werk.quote:Ik zou nummers met een duidelijke lalala 'tekst ' niet toestaan, die hebben al meegedaan in het 'anderstalig' toernooi als 'fantasietaal', daar stond ook een hoop Sigur Ros in bijvoorbeeld.
Mooi dat je't wilt doenquote:Op maandag 6 juli 2009 22:12 schreef alpeko het volgende:
Het nieuwe toernooi: De FOK! Instrumentale Top 100 allertijden!
Ik wil het best doen. Moet ik de huidige knock-out ronde ook tellen?quote:Op zondag 12 juli 2009 16:46 schreef Arn0 het volgende:
Ik vertrek over een paar dagen op vakantie, maar het Beatles tournament loopt nog (vergeten rekening mee te houden). Ik zou het op zich twee weken kunnen stopzetten, maar als iemand tijd/zin heeft om het over te nemen.. Het meeste werk is gedaan en het tellen duurt in excel 5 minuten. Er zijn nog 2 rondes (van 4 en 2 knock-outs) en een finale. In totaal ben je denk ik zo'n 20 minuten bezig met het toernooi. Als niemand kan/wil, geen probleem, maar het toernooi loopt wel lekker
Ja, de huidige ook als dat geen probleem isquote:Op maandag 13 juli 2009 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik wil het best doen. Moet ik de huidige knock-out ronde ook tellen?
Is geen probleem. Hij loopt tot vrijdag 17 juli zie ik, zal ik de stemmen die vrijdags binnen komen dan ook nog meetellen en zaterdag na 00:00 de nieuwe ronde starten?quote:Op maandag 13 juli 2009 16:30 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Ja, de huidige ook als dat geen probleem isBedankt alvast!
Dat moet je zelf weten, maakt niet zoveel uit.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Is geen probleem. Hij loopt tot vrijdag 17 juli zie ik, zal ik de stemmen die vrijdags binnen komen dan ook nog meetellen en zaterdag na 00:00 de nieuwe ronde starten?
Primaquote:Op maandag 13 juli 2009 16:34 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Dat moet je zelf weten, maakt niet zoveel uit.
Weet je trouwens de excel formules? Anders stuur ik ze even.quote:
Ik heb net even een excel bestandje aangemaakt waarin ik de scores bij ga houden, dat gaat helemaal goed komenquote:Op maandag 13 juli 2009 16:42 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Weet je trouwens de excel formules? Anders stuur ik ze even.
Ah oké, dan is het goedquote:Op maandag 13 juli 2009 16:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik heb net even een excel bestandje aangemaakt waarin ik de scores bij ga houden, dat gaat helemaal goed komenHeb in 2004 samen met Olmo ook een Beatles toernooi hier gehouden
![]()
of wat andersquote:Op zaterdag 20 juni 2009 14:37 schreef ranja het volgende:
Al eerder genoemde opties oa.
- live albums
- instrumentale songs gedaan
- muziekvideo/dvd
- anderstalig albums
- anderstalig songs gedaan
- mooiste artiest (M? V? beide?)
- nederlands product (songs? albums?)
- nederlandstalig (songs? album?)
Nederlandstalig of van Nederlandse bodem?quote:Op woensdag 20 januari 2010 19:53 schreef methodmich het volgende:
Nederlands is ook altijd wel tof, of mooiste artiest.
Misschien beste/grootste Nederlandse band/artiest allround?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nederlandstalig of van Nederlandse bodem?
Persoonlijk vind ik songs en albums toernooien mooier dan artiesten toernooien.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:22 schreef belsen het volgende:
Misschien beste/grootste Nederlandse band/artiest allround?
Ik wel.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:27 schreef ranja het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik songs en albums toernooien mooier dan artiesten toernooien.
We hebben al een 'band/artiest allertijden' toernooi gehad.
Nederlandstalig is wel een uitdaging, zeker als de regels van meerdere songs per artiest niet versoepeld wordenVraag me af of ik verderkom dan 20 dan.
Ik heb precies het tegenovergestelde. Ik heb vaak het gevoel dat die lijstjes-toernooien vaak niet goed van de grond komen, of valt dat mee?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:35 schreef ranja het volgende:
Lijstjes![]()
Die wegstreep toernooien vind ik niet veel aan.
Het is meer einddoel gericht, natuurlijk, dat ben ik met je eens. Het is overigens Sjakie van de hoek en ik vind Bonnie kom je buitenspelen een stuk leuker.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:41 schreef ranja het volgende:
Nou ja, iedereen die wil kan een lijstje maken waarin hij kan aangeven wat hij de beste vind van wat gevraagd wordt. Laagdrempeliger kan bijna niet.
Bij wegstreeptoernooien zit je altijd met een kwartfinale waarbij al jou favorieten al weg zijn of zo, of tegenstanders die je niet kent en eigenlijk ook niet wil kennen. Het stemt wel makkelijk maar of ik een keuze wil maken uit Bonnie kom je buiten spelen of Sjakie om de hoek? Dat lijkt bijna op een dilemma in plaats van een Beste Nederlandstalige song-toernooi
Bovendien hebben lijstjes als voordeel dat je elkaars smaak leert kennen in plaats van alleen maar Goh belsen vindt Sjakie beter dan Bonnie
Liever een toernooi met nummers ipv albums.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:15 schreef Karammel het volgende:
Nederlandstalige albums lijkt me een mooie. En het liefst zo dat Zuid-Afrikaans muziek ook kan. Al is het officieel een andere taal.
quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:15 schreef Karammel het volgende:
Dit soort topics vind ik trouwens vooral prettig door de vele verschillende lijstjes. Dat er dan nog iemand is die er een eindlijst van maakt is mooi, maar de lijstjes zelf met eventuele reviews maken voor mij het topic. In principe is een topic snel gemaakt. Of ben ik de enige die de uiteindelijke eindlijst slechts ziet als de kerst op de taart?
Meer lijstjestopics
Daar heb je dan wel weer een punt. Ik zou ook niet verder komen dan een top 10 als het om Nederlandstalige albums gaat. Nummers doen het waarschijnlijk wel wat beter wat dat betreft. Al vind ik albums over het algemeen wat interessanter. Nummers maken de keuze ook zo moeilijkquote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:28 schreef ranja het volgende:
[..]
De eindlijst is wel een mooie bonus maar de individuele lijstjes zijn inderdaad het meest interessant. Vandaar ook mijn voorkeur voor lijstjes ipv wegstreep toernooien.
Qua nederlandstalig ben ik met albums wel heel snel klaar trouwens, losse nummers kom ik een stuk verder.
Maar dan komen bij de meeste lijstjesmakers de nederlandstalige artiesten er weer bekaaid af. Ik zou voor Nederlandstalig best een toernooi willen hebben, vooral voor liedjes, krijg je toch meer van die nadenk lijstjes zoals ook bij de instrumentale songs.quote:Op zondag 24 januari 2010 15:21 schreef methodmich het volgende:
Dat wel, maar Nederlandstalige albums is wel lastiger natuurlijk. Dan kan je beter Nederlandse albums doen misschien.
Zwarte artiesten lijkt me.quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:14 schreef Frollo het volgende:
Wat houdt dat in ranja, zoeen zwarte lijst?
Dat inderdaad, en eens zwart is altijd zwartquote:Op donderdag 18 februari 2010 13:31 schreef alpeko het volgende:
Zwarte artiesten lijkt me.
Ben wel benieuwd wat je met Michael Jackson wil gaan doen Ranja. Zijn oudere werk mag wel en zijn latere werk niet?
Maar wat is zwart? Dat is ook altijd het discussiepunt bij 'Zap de neger'.quote:Op donderdag 18 februari 2010 13:53 schreef ranja het volgende:
[..]
Dat inderdaad, en eens zwart is altijd zwart
Ik heb ff door die lijst gebladerd, en wat mij opviel was dat ze volgens mij een aantal "zwarte" genres hebben genomen (jazz, blues, soul, R&B) en daarvan een aantal artiesten zonder te kijken naar de kleur.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:00 schreef ranja het volgende:
Wat me dus opviel bij die lijst van Radio6, afgezien van Joss Stone, Boris, Adele etc. was het ontbreken van artiesten als Janet Jackson, Rick James, Living Colour, Whitney Houston en nog veel meer. Zouden ze dan op de vrije stemmen gokken of zou dat niet zwart genoeg zijn qua muziek? Nou ja, daar gaat het hier ook niet over, maar is wel iets wat me triggerde om misschien hier een echte zwarte lijst te kiezen. Maar dan zit je inderdaad met dat soort vragen (ub40, cheb khaled, etc).
Daar komen we wel uit. Leve de kleurenstaaltjes;quote:Op donderdag 18 februari 2010 20:32 schreef ranja het volgende:
Dat zat ik me ook al af te vragen inderdaad
Serieus? Ok, dan zet ik een streep door mijn Smurfenhouse cd.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:54 schreef ranja het volgende:
De artiesten in de kleur jeans mogen niet meedoen lijkt me![]()
Ik weet niet hoe groot je cd-collectie is, maar dat lijkt me best een kunst.quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:14 schreef alpeko het volgende:
Ik heb trouwens geen enkele zwarte artiest in de cd collectie zitten. Ja of ik moet wat weggemoffelde hiphop cd's meetellen uit een verwarde periode. En Elbow is 20% zwart, dus 5 cd's = 1 zwarte cd
Nah, het is natuurlijk alleen nodig voor de twijfelgevallen. Bij de meeste artiesten is 't meteen wel duidelijk of je ze als zwart kan kwalificeren of niet.quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:14 schreef alpeko het volgende:
Da's lekker. Dan mag je de complete stamboom van een artiest gaan napluizen.
Ca, 250.quote:Op donderdag 18 februari 2010 23:04 schreef Gillingham het volgende:
Ik weet niet hoe groot je cd-collectie is, maar dat lijkt me best een kunst.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 09:25 schreef Frollo het volgende:
Mensen, mensen toch, het is zo eenvoudig.
Zwarte muziek:
3. Stevie.
Opgelost, slotje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |