Voor de 1e keer: De FOK! Anderstalige top 100 allertijden!
Wat is dat nou weer?
Aangezien de meeste hit- en allertijdenljsten gedomineerd worden door de Engelse en Nederlandse taal leek het een aantal mensen een goed idee om eens te kijken wat er nou goed is in andere talen.
Vandaar deze verkiezing.
Leuk idee! Hoe doe ik mee?
Post, in dit topic, je eigen top zoveel. Bij voorkeur 5, 10, 20, 25, 40, 50 of 100. Lijsten van meer dan 100 mag ook maar dan tel ik alleen de eerste 100 mee. Het gaat dus om liedjes, singles of albumtracks maakt niet uit.
Okee, wat doet mee?
Anderstalig = niet Nederlands en niet Engels. Dat betekent ook geen dialect of accent, geen Drents, Limburgs, Amsterdams, Schots, Iers...
Wel alle andere talen, inclusief Fries en Welsh.
Nummers die twee- of meertalig zijn tellen wel mits ze niet gedeeltelijk Engels of Nederlands zijn.
Verder geldt een maximaal aantal per artiest/band en taal in je lijst.
Om het een beetje leuk te houden geldt er een maximum per artiest en dit keer ook een minimum per taal! De maxima zijn iets anders dan bij andere toernooien:
Maak je een top 10 dan mag je maximaal 2 nummer per artiest, bij een top 20/25 3, bij een top 50 of meer 5(als je wil mogen die 5 dus wel op 1 tot 5 staan, maar alleen als je minimaaleen top 50 maakt).
Het minimum aantal talen in je lijst is bij een lijst van 20 of meer 3 verschillende talen, minder dan 20 dan zijn 2 verschillende talen genoeg.
Tot wanneer heb ik de tijd?
Ik heb nog geen exacte einddatum, maar ik denk ergens eind Mei / begin Juni. Dit is enigzins afhankelijk van de snelheid waarmee de lijsten gepost worden en wanneer dit stokt.
Is dit wel een taal, mag dit?
Een paar dingen nog:
Fantasietaal, scat of taalloze woorden (zoals lalala) tellen ook als anderstalig mits het hele nummer zo is.
Instrumentaal is niet anderstalig, telt dus niet mee.
Let the games begin
Oja: Let ajb een beetje op de spelling van de titels én bandnamen. Het helpt mij heel erg als iedereen de titels op dezelfde manier spelt. Bij twijfel kun je altijd kijken op sites als rateyourmusic, discogs, allmusic of amazon hoe de titel echt gespeld wordt.
Graag als volgt posten: uitvoerend - titel [taal]
bijvoorbeeld 1. Treble - Ramagana [fantasie]