Ik vind curry's altijd heel lekker. In restaurants, maar ook met de currypasta's van bijvoorbeeld Patak's of Thai kun je thuis aardig wat lekkere indiase of thaise gerechten maken.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:47 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Gooi een currytopic open ofzo? Ik heb er ook weinig ervaring mee maar wil wel graag leren want ik vin curry echt![]()
![]()
quote:heb even een vraagje.
Mag graag rijst met rode currypasta (Thai) maken met wat groentes en kip, maar de laatste tijd, ik weet niet waar het aan ligt, is de smaak wat vlakjes.
Waar kan dat aan liggen?
Teveel kokosmelk? Te weinig currypasta? Te veel kan ik er niet in doen, want dan kan ik het niet meer etenmaar is er een manier om wat meer smaak toe te voegen? Wat kruiden? Of vissaus?
bijvoorbeeld? Misschien wat sambal? Iemand tips??
Kijk, dit zijn de betere tips!quote:Op donderdag 16 oktober 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb geleerd in Thailand dat je je currypasta of zelf moet maken of Mae Ploy Brand moet kopen.
[ afbeelding ]
Te koop bij iedere fatsoenlijke toko.
please doquote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:46 schreef saaw het volgende:
heb hier in een thais kookboek een top recept om zelf heerlijke groene curry pasta te maken
zal het eens overtypen voor hier
Bij de Toko hebben ze alles wat je nodig hebt ja. Met Aziatische sjalotjes is het wel lekkerer dan met Franse, want die zijn net te overheersend. Het kan eventueel wel maar dan zou ik er wat minder gebruiken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 10:02 schreef ColdFeet het volgende:
Nice, saaw! Thanks!
Ik ga de gele eens proberen, om te beginnen. Bij de Thaise toko hebben ze vast wel Aziatische sjalotjes, toch? Of gebruik jij Franse?
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb geleerd in Thailand dat je je currypasta of zelf moet maken of Mae Ploy Brand moet kopen.
[ afbeelding ]
Te koop bij iedere fatsoenlijke toko.
Ik bedoel niet de staafmixer zelf hè maar een hakmolentje dat ik erbij heb. Een soort minikeukenmachine.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 00:52 schreef RobinOok het volgende:
Hoewel ik niet zo kapot ben van de staafmixer denk ik wel dat dat een goede 2e optie is ja. [ afbeelding ]
Oh, die optie werd al voorgesteldquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef -Mellow- het volgende:
Ik denk dat het stukken lekkerder is als je het zonder currypasta uit een zakkie doet, maar gewoon zelf de kruiden mengt.
Dan ruk ik volgend jaar gewoon de hele plant uit de grond in plaats van af te knippen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 12:46 schreef RobinOok het volgende:
Je moet ook niet om de wortels vragen, maar gewoon koriander inclusief wortels vragen.
Kijk, zo zien die eruit :
[ afbeelding ]
En hier kun je daar iets meer over lezen : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/
Die wortels zijn heerlijk kruidig en fris. Met een sterke koriandersmaak, maar op de 1 of andere manier minder "bitter". Niet dat korianderblad nou zo bitter is, maar toch. En perfect dus om in currypasta's of soepen te gebruiken.
oeh, ik ga 't zeker een keer proberenquote:Op donderdag 23 oktober 2008 22:50 schreef RobinOok het volgende:
Ik maak mijn groene en rode currypasta ook altijd zelf. Zoveel lekkerder dan wanneer je 'm in een potje koopt. Die in een potje moet lang houdbaar gemaakt worden, dus daar zitten extra dingen in die voor de smaak niks doen. Integendeel. En bovendien smokkelen ze natuurlijk met de verhoudingen, de goedkopere ingredienten wat meer. En de duurdere vervangen door iets anders.
Ik maak meestal een dubbele hoeveelheid van het recept uit de Curry bijbel en vries dat in zakjes in, steeds genoeg voor 1 keer koken. En dan is het echt wel langer dan 2 maanden houdbaar hoor. En nog steeds lekkerder dan een potje. Maar vooral ook leuk.![]()
En mijn tip is het gewoon in de blender gooien en de blender heeeeeel hard heen en weer schudden als ie staat te blenden. Dan lukt het best en krijg je een fijne pasta zonder stukjes. (ik hou niet van stukjes)
Dat is inderdaad wel een goede tip.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 19:12 schreef ColdFeet het volgende:
Trouwens, voor degenen die geen zin hebben om zelf currypasta te maken: exotische supermarkten verkopen soms ook fresh home-made spul. Lijkt mij een zeer behoorlijk alternatief.
Ik meen mij te herinneren dat naan helemaal niet zo moeiljk te maken is. Chapati's zijn iig een eitjequote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:
Ga je zelf naan maken of koop je van die afbakdingen?
OMG, ik heb laatst zulke lekkere naan gehad bij een Indiaas restaurant dat ik denk dat ik die afbakdingen nooit meer kan eten.
Zelf maken zou wel heel leuk zijn, nu je het zegt vind ik mezelf ook wel een eikel dat ik genoegen neem met die afbak-pannenlappen van pataks, terwijl ik weet hoe ze in Indiase restaurants smaken...quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:
Ga je zelf naan maken of koop je van die afbakdingen?
OMG, ik heb laatst zulke lekkere naan gehad bij een Indiaas restaurant dat ik denk dat ik die afbakdingen nooit meer kan eten.
Dat lijkt mij ook niet. Gewoon een plat brood dus bloem, water, zout en dat is het wel zo ongeveer vermoed ik.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:05 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik meen mij te herinneren dat naan helemaal niet zo moeiljk te maken is. Chapati's zijn iig een eitje
Ojee, ik zou dat misschien bij het recept moeten schrijven ja, hihi. Dat je zelf een beetje in de gaten moet houden hoe scherp je pepertjes zijn. Die rawits kunnen inderdaad enooooorm scherp zijn. Soms gebruik ik er dan wat minder. En de spaanse lomboks zijn soms juist helemaal niet zo scherp, als ik die heb gebruik ik er meer.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 14:25 schreef ColdFeet het volgende:
Hemel, ik heb het recept van Robin gebruikt, en in vier tweepersoonsporties (denk ik) ingevroren. Maar: 14 rawits, dat is héét!Echt, de geur als je de blender opent, is adembenemend; ik moest er heel erg van hoesten
Afijn, het ligt nu in de vriezer, binnenkort ga ik 't weleens gebruiken.
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 21:25 schreef saaw het volgende:als de geur goed vrijkomt je ingredienten [mijn variant: kip, courgette, bloemkool, peultjes] een voor een toevoegen en omscheppen tot alles gaar is.
Ik voeg de kip het liefste pas op mijn bord toe. Geroerbakt en afgeblust met wat shaoxing rijstwijn. Op de een of andere manier heb ik er moeite mee om vlees te koken in saus, behalve misschien als het geen suddervlees is.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 12:40 schreef xxjosjex het volgende:
Het lekkerste vind ik nog om eerst de kip te wokken en dan de curry pasta met kokosroom toevoegen.
Ik vind dat meestal ook lekkerder.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:56 schreef RobinOok het volgende:
[..]
[..]
Ik voeg de kip het liefste pas op mijn bord toe. Geroerbakt en afgeblust met wat shaoxing rijstwijn. Op de een of andere manier heb ik er moeite mee om vlees te koken in saus, behalve misschien als het geen suddervlees is.
Het is de enige die ik kenquote:Op donderdag 6 november 2008 01:16 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij kun je bij de meeste supermarkten ook al groene of rode currypasta's kopen, dus ook vast bij jouw toko in Z'meer. Maar goed, ik kom daar nooit, dus ik kan het niet beloven.
In Amsterdamquote:Op donderdag 6 november 2008 01:03 schreef RobinOok het volgende:
Bij iedere grotere toko. Dus Oriental of Nam Wah, of Cheung Kong of weet ik veel.
Kijk hier voor meer info : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/
Als je me vertelt waar je woont kan ik je misschien vertellen waar je moet zijn. Maar koriander met wortel en al is echt niet abnormaal hoor. Alleen de nederlandse supermarkten verkopen het zonder wortel.
Dat is wel heeeeel raar. Amazing Oriental moet het op zeker hebben hoor. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zonder wortel gezien!!! Niet bij een toko tenminste.quote:Op donderdag 6 november 2008 06:44 schreef Flurry het volgende:
[..]
In Amsterdamdat moet toch lukken, zou je denken. Ben de hele Albert Kuyp afgeweest, alle Turkse winkeltjes met verse kruiden die ik kon vinden en de Amazing Orientals in Duivendrecht en op de Nieuwmarkt. Die link van je heeft een foto van de koriander van de Oriental Group (daar is Amazing Oriental van, volgens mij) mét wortel, maar die ik daar zag had geen wortel
AH heeft gewoon 'THAI' Pasta's in 3 smaken (rood, een andere rood en groen)quote:Op donderdag 6 november 2008 01:11 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Oh enne! Die meuk voor de currypasta, kan je dat ook halen bij die toko in Z'meer in die passage?
Ben er eens geweest maar was toen puur en alleen op zoek naar sambal tomaat, dus niet zo opgelet
quote:Op donderdag 6 november 2008 15:01 schreef motorbloempje het volgende:
was volgens mij ook niet bedoeld om jou aan de jasmijnrijst te krijgen hoor, die post van RobinOok
quote:Op donderdag 6 november 2008 14:48 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]
En echt wel lekkerder dan basmati! Probeer eens een zakje van dit merk Mindermutsig, echt!
Jawel hoor.quote:Op donderdag 6 november 2008 15:01 schreef motorbloempje het volgende:
was volgens mij ook niet bedoeld om jou aan de jasmijnrijst te krijgen hoor, die post van RobinOok
Weet van m'n hindoestaanse groenteman dat ze van die planten vooral de bloem gebruiken en de blaadjes juist weggooien? Iig dat is wat hij me vertelde nader ik overal op zoek was geweest naar basilicum en ik toch eens moest laten zien wat dat dan was.quote:Op donderdag 6 november 2008 14:18 schreef RobinOok het volgende:
Op Tokowijzer kun je meer lezen over Thaise basilicum en Thaise/Heilige basilicum
Heb ooit de blaadjes naast elkaar gelegd, om het verschil te zien.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 4 februari 2009 19:46 schreef huuphuup het volgende:
Volgens mij heeft Xenos af en toe potjes Thai staan. Maar dat kan per Xenos verschillen.
Ja.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:50 schreef Dennis.1 het volgende:
Zijn dit die rawit pepers?
Dan maak je het toch zelf?quote:Op zondag 7 februari 2010 16:12 schreef RobinOok het volgende:
Oh, een pakje. Nee, dank je.
Je kunt toch dit recept maken met zelfgemaakte masalas? Ik snap je even niet.quote:Op zondag 7 februari 2010 16:39 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar dan dus niet dit "recept".
quote:Op zondag 7 februari 2010 17:55 schreef RobinOok het volgende:
Alles kan. Maar ik wil het niet. Ik kies wel gewoon een recept zonder kant-en-klaar zakjes. Ik ga toch ook geen Knorr wereldgerecht recept namaken en dan proberen hun poedertjes te reproduceren? Recepten genoeg op de wereld.
Frapant, ik wel.quote:Op zondag 7 februari 2010 18:03 schreef RobinOok het volgende:
Ik waag me anders regelmatig aan Indiaas koken.
En ik heb google er geven bijgehaald, maar euh: No definitions were found for curry masala
Dat komt omdat "chicken" er niet bij moet. Het wordt vaak voor kip gebruikt, dat wel. Denk dat het er daarom bij staat.quote:Op zondag 7 februari 2010 18:09 schreef RobinOok het volgende:
Oh, surinaamse/hindoestaanse kerrie. Zeg dat dan.
Denk alleen niet dat Han 1987 dat gebruikte in zijn recept.
Maar misschien ook wel. Wie weet.
In ieder geval is dat niet wat ik vind als ik op "chicken curry masala" plaatjes zoek.
En dat komt omdat iedereen zijn masala anders maakt.quote:Op zondag 7 februari 2010 18:09 schreef RobinOok het volgende:
Op die link naar amazon is het weer wat anders.
Dan snap jij Indiaas koken nietquote:Op zondag 7 februari 2010 18:13 schreef RobinOok het volgende:
Juist, daarom vind ik het een budrecept. Als ik het allemaal zelf moet verzinnen verzin ik het wel gewoon zelf. Als ik een recept volg, wil ik een duidelijk recept.
quote:De bloemkool kook ik dus helemaal niet maar stoof je alleen aan het eindeCurrykip met groente
Ingrediënten
200 gram sperziebonen
stuk bloemkool
2 tomaten
1 ui
200 gram kipfilet
1 eetlepel olie
1 teentje knoflook
1-2 eetlepels currypasta (pot)
1½ dl (kippen)bouillon
100 gram champignons
Bereiding
Maak de groente schoon.
Breek de sperziebonen in stukken, verdeel de bloemkool in roosjes, snijd de tomaten in parten en de ui in snippers.
Snijd de kipfilet in blokjes.
Verwarm de olie in een braadpan en bak hierin de kip en de ui bruin. Pers het teentje knoflook er boven uit.
Voeg de currypasta toe met de bouillon, de sperziebonen en de tomaten. Stoof het gerecht enkele minuten.
Maak de champignons schoon en halveer ze.
Voeg de roosjes bloemkool aan de kip toe met de champignons en stoof het gerecht verder gaar.
quote:Ja en ja.Op woensdag 27 oktober 2010 16:37 schreef PLAE@ het volgende:
ik als kookn00b ff vraag over het volgende:
[..]
De bloemkool kook ik dus helemaal niet maar stoof je alleen aan het einde
En die kippenbouillon....is dat nodig![]()
quote:Alhoewel je gelijk hebt krijg je toch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |