abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62409424
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 16:47 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Gooi een currytopic open ofzo? Ik heb er ook weinig ervaring mee maar wil wel graag leren want ik vin curry echt
Ik vind curry's altijd heel lekker. In restaurants, maar ook met de currypasta's van bijvoorbeeld Patak's of Thai kun je thuis aardig wat lekkere indiase of thaise gerechten maken.

Zelf vind ik de rode currypasta het lekkerst, maar ook groene gaat er goed in.

Nu had ik een vraag, de reden waarom kaasplankje riep dat ik dan maar een topic moest openen :
quote:
heb even een vraagje.

Mag graag rijst met rode currypasta (Thai) maken met wat groentes en kip, maar de laatste tijd, ik weet niet waar het aan ligt, is de smaak wat vlakjes.

Waar kan dat aan liggen?

Teveel kokosmelk? Te weinig currypasta? Te veel kan ik er niet in doen, want dan kan ik het niet meer eten maar is er een manier om wat meer smaak toe te voegen? Wat kruiden? Of vissaus? bijvoorbeeld? Misschien wat sambal? Iemand tips??

Antwoord is welkom, maar ook lekkere, speciale, makkelijke en moeilijke curry-recepten zijn van harte welkom! Uit alle windstreken
Ja doei.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 17:11:05 #2
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_62409496
tvp ik wil ook curry maken zooo lekker is dat
pi_62409506
schaamteloze Ik-wil-ook-wel-eens-curry-maken-dus-ik-lees-ff-mee-tvp

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62409522
Tvp! Want ik wil ook graag curry maken.
pi_62409546
Sneaky tvptje
I wear my sunglasses at night
So I can, So I can
Watch you weave then breathe your story lines
pi_62409618
zo las ik iets over 'thaise basilicum'.

Gisteren in Smaken verschillen had de kokkin van de dag ook per ongeluk thaise in plaats van 'gewone' gehaald.

Waar kun je die krijgen? Bij een toko? Heb ze volgens mij nog nooit gezien?

Het zal vast een authentieke(r) smaak aan het geheel geven... me dunkt
Ja doei.
pi_62409668
Die Thaise basilicum heb ik idd wel eens bij de toko gezien,waar ze natuurlijk sowieso een wereld aan kruiden hebben waarvan ik denk of dacht:
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_62409680
* MinderMutsig *gaat even zoeken naar het grote Indiaas topic
Daar stonden lekkere recepten in.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62409785
Bij de toko MoBlo, het is paars, geloof ik. En vlakke smaak? Doe er een handje korianderblaadjes bij
pi_62409814
paars!!

ok, ga morgen eens even snuffelen als ik in de stad ben

koriander heb ik alleen gedroogd en gemalen
Ja doei.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 17:27:23 #11
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_62409930
Heb ik net de spullen in huis gehaald om groene Curry te gaan maken.
Heel basic met wat taugé en witte kool.

wat eten jullie er trouwens meestal bij. Ik ben helemaal weg van de jasmijnrijst.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_62410256
er staat nu inderdaad een pan jasmijnrijst op 't vuur
Ja doei.
pi_62410741
Gevonden: Indiaas Topic.
pi_62413273
vandaag was het smaakvoller en lekker

wat ik heb gedaan:

rode currypasta in de pan gegooid (2 grote eetlepels) met een druppeltje zonnebloemolie en opgebakken
afgeblust met 200ml kokosmelk en aan de kook gebracht
daar de kip (een kipfiletje) in dunne reepjes in 'gekookt'
groentes erbij (paprika groen/rood, courgette, prei, broccoli, sperzieboontjes en champignons)

*pruttel pruttel*

nog 100ml kokosmelk erbij

*pruttel pruttel*

wat citroensap, eetlepel suiker en twee eetlepels vissaus erdoorheen

beetje maizenapapje om het aan te dikken

jasmijnrijst erbij en voila

best goed te doen
Ja doei.
pi_62413865
TVP!!!
#geen
pi_62436707
Ik heb geleerd in Thailand dat je je currypasta of zelf moet maken of Mae Ploy Brand moet kopen.

Te koop bij iedere fatsoenlijke toko.
pi_62436844
Tijd Voor Pittig!
Een vriend van me reist voor zn werk o.a. naar India, dus ik krijg regelmatig echte indiase kruiden van 'm. Daar pruts ik vaak wat mee, maar een echte goeie currypasta heb ik nog altijd niet kunnen maken.

Wel een kleine aanrader, voor bij de curry: de tandooripasta van pataks. aanmaken met yoghurt, je kippen ermee insmeren, en bakken op de BBQ of in de grillpan/ovengrill.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_62436846
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb geleerd in Thailand dat je je currypasta of zelf moet maken of Mae Ploy Brand moet kopen.
[ afbeelding ]
Kijk, dit zijn de betere tips!
pi_62436952
Maak je Patakscurry eens aan met crème fraîche ipv kokosmelk. Erg lekker. En ik gebruik, gemakshalve, vaak een zak groene roerbakgroente uit de diepvries van de AH, evt aangevuld met taugé. Dat is ook erg lekker.

En breng eens een bezoekje aan een grote toko. Je wil niet weten hoe veel varianten Patak's er zijn!
[. [__] .]
[+[__]◊]
  donderdag 16 oktober 2008 @ 16:15:10 #20
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_62437172
Wij hebben een Patakcurry bij de toko gehaald. Mild curry paste / coriander & cumin / mild. Ik dacht, ik probeer deze maar eerst, want hier stond dus op dat hij mild was. Maar ik vond hem nog behoorlijk pittig.

Omdat het de eerste keer was dat we zo'n Patakcurry aten, heb ik gewoon het recept van het potje gevolgd (en heb voor het gemak aangenomen dat Single cream Creme Fraiche was ).
Ik vond het erg lekker, maar voor mij toch net iets te pittig. Mijn vriend vond het niet pittig genoeg .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  donderdag 16 oktober 2008 @ 17:10:57 #21
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_62438762
Ik ben echt dol op curry
Bij de Makro hebben ze vaak geniale curry-kruiden-pakketjes, het merk is me even ontschoten, maar die zijn echt verschrikkelijk lekker
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_62441862
Ohhh Curry! Een van mijn favo's. Ik maak het vaak zo:
- kipfilet in blokjes en bakken
- eventueel uitje in ringen er bij
- paksoi in stukjes en even mee bakken tot er vocht vrij komt
- flinke leper Patak's milde currypasta er bij
- even laten pruttelen (evt. iets water toevoegen om goeie saus te maken)
- 125ml creme fraiche er doorheen roeren en even mee warmen
- cocosschaafsel er door om de saus lobbig te maken
serveren met goede rijst en smullen maar!!

En soms gebruik ik de pasta om sate's te marineren (gewoon puur met iets extra olie) of om viscurry te maken (vis insmeren er mee, in een pan wat uiringen smoren, blikje tomatenblokjes er bij, vis er in leggen en deksel op de pan, gaarstoven, koriander er overheen en eigenlijk is dat al genoeg.. )
  donderdag 16 oktober 2008 @ 19:46:35 #23
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_62442463
heb hier in een thais kookboek een top recept om zelf heerlijke groene curry pasta te maken
zal het eens overtypen voor hier
an urge to help mankind overcomes me
pi_62446454
vraag me dan ook meteen af hoe lang je dit kunt bewaren in de koelkast
of maak je dan precies genoeg voor één keer?
Ja doei.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:54:39 #25
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_62447391
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 19:46 schreef saaw het volgende:
heb hier in een thais kookboek een top recept om zelf heerlijke groene curry pasta te maken
zal het eens overtypen voor hier
please do
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:11:19 #26
74276 saaw
pi_62449348
GROENE CURRY PASTA

ingredienten voor 125 gram currypasta:
- 1 tl gemalen korianderzaad
- 1 tl gemalen komijnzaad
- 9 klene groene chillipepers, zonder zaad
- 2 stengels citroengras, alleen het witte deel, fijngehakt
- 2,5 cm galanga, fijngehakt
- 1 tl fijngehakte limoenschil [helft van de schil]
- 4 tenen knoflook, fijngehakt
- 4 aziatische sjalotjes, gehakt
- 5 korianderwortels, fijngehakt
- hand vol blaadjes heilig basilicum, fijngehakt
- 2 tl garnalenpasta

Rooster de koriander in een droge koekenpan 1 minuut tot de geur vrijkomt. Schep de koriander uit de pan en rooster dan de komijn.
Doe het citroengras, de chilipepers, galanga en limoenschil in een vijzel en stamp alles tt een pasta. Voeg de knoflook, sjalotjes en korianderwortels toe en stamp ze fijn. Voeg de rest van de ingredienten en de geroosterde specerijen een voor een toe en stamp ales tot een gladde pasta.

Voeg zo nodig wat olie toe.

RODE CURRYPASTA

ingredienten voor 125 gram:
- 4 gedroogde grote rode chillipepers
- 9 gedroogde kleine rode chillipepers of 10 verse zonder zaad
- 2,5 cm galanga, in dunne plakjes
- 1 tl fijn gehakte limoenschil [halve schil]
- 4 tenen knoflook, fijngehakt
- 4 aziatische sjalotjes, fijngehakt
- 6 koriaderwortels, fijngehakt
- 2 tl garnalenpasta
- 1 tl gemalen korianderzaad, geroosterd

Verwijder de steeltjes van de gedroogde chilipepers en halveer de pepers in de lengte. Verwijder de zaadjes. Laat de chilipepers 1-2 minuten in heet water weken, of tot ze zacht zijn. Giet ze af en hak ze grof.
Doe het citroengras, de chilipepers, galanga en limoenschil in en vijzel en stamp alles tot een pasta. Voeg de rest van de ingredienten toe en stamp nog 1 minuut goed door elkaar, tot het mengsel een gladde pasta vormt.

GELE CURRYPASTA

ingredienten voor 125 gram
- 3 tl korianderzaad, geroosterd
- 1 tl komijnzaad, geroosterd
- 3 grote gedroogde rode chilipepers
- 3 aziatische sjalotjes, fijngehakt
- 2 tenen knoflook, fijngehakt
- 2 el geraspte geelwortel of 1 tl gemalen geelwortel
- 1 tl garnalenpasta

Stamp het korianderzaad in een vijzel tot poeder en doe hetzelfe met het komijnzaad.
Verwijder de steeltjes van de gedroogde chilipepers en halveer ze in de lengte. Verwijder de zaadjes en laat ze 1-2 minuten in heet water weken, of tot ze zacht zijn. Giet ze af en hak ze grof.
Stamo het citroengras, de chilipepers, sjalotjes, knoflook en heelwortel in een vijzel tot een zo glas mogelijke pasta. Voeg de garnalenpasta en het koriander- en komijnpoeder toe en meng tot alle ingredienten een gladde pasta vormen.

Gebruik de pasta's direct of bewaar hem in een luchtdichte pot. In de koelkast tenminste 2 weken houdbaar, in de vriezer 2 maanden.

Uit de keuken van Thailand, mijn favoriete kookboek
Hoop dat jullie er wat aan hebben!

[ Bericht 24% gewijzigd door saaw op 17-10-2008 00:21:25 ]
pi_62453475
Nice, saaw! Thanks!
Ik ga de gele eens proberen, om te beginnen. Bij de Thaise toko hebben ze vast wel Aziatische sjalotjes, toch? Of gebruik jij Franse?
pi_62453914
Ik maar lekker Nederlandse curry uit een potje van thai cuisine.

Groene curry, kokosmelk, koolvis en bloemkool, zo lekker!

Of met paksoi en grote garnalen.
Sweet and innocent...
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:20:53 #29
74276 saaw
pi_62458467
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:02 schreef ColdFeet het volgende:
Nice, saaw! Thanks!
Ik ga de gele eens proberen, om te beginnen. Bij de Thaise toko hebben ze vast wel Aziatische sjalotjes, toch? Of gebruik jij Franse?
Bij de Toko hebben ze alles wat je nodig hebt ja. Met Aziatische sjalotjes is het wel lekkerer dan met Franse, want die zijn net te overheersend. Het kan eventueel wel maar dan zou ik er wat minder gebruiken.

Je herkent ze makkelijk aan de rode kleur en ze zijn iets groter dan zilveruitjes.
pi_62461343
tijd voor een housewarming, want op de cadeautiplijst staat een vijzel
Ja doei.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 22:50:40 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62626468
Ik maak mijn groene en rode currypasta ook altijd zelf. Zoveel lekkerder dan wanneer je 'm in een potje koopt. Die in een potje moet lang houdbaar gemaakt worden, dus daar zitten extra dingen in die voor de smaak niks doen. Integendeel. En bovendien smokkelen ze natuurlijk met de verhoudingen, de goedkopere ingredienten wat meer. En de duurdere vervangen door iets anders.

Ik maak meestal een dubbele hoeveelheid van het recept uit de Curry bijbel en vries dat in zakjes in, steeds genoeg voor 1 keer koken. En dan is het echt wel langer dan 2 maanden houdbaar hoor. En nog steeds lekkerder dan een potje. Maar vooral ook leuk.

En mijn tip is het gewoon in de blender gooien en de blender heeeeeel hard heen en weer schudden als ie staat te blenden. Dan lukt het best en krijg je een fijne pasta zonder stukjes. (ik hou niet van stukjes)
pi_62627338
Lekkere recepten.
Ik vraag me alleen af of je niet beter heel korianderzaad en komijnzaad kan gebruiken, dan roosteren en dan fijn vijzelen. Het lijkt me dat het dan iets meer smaak heeft?
  donderdag 23 oktober 2008 @ 23:17:56 #33
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62627462
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
[ afbeelding ]
Deze gebruik ik!

De laatste keer was het buitengewoon basic met bamboereepjes en rundvlees. Alleen was de kokosmelk op de een of andere manier 'korrelig'.

Was overigens wél lekker.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_62627466
Dat mengen zou ook wel goed moeten lukken met het hakmolentje van de staafmixer lijkt mij. Ik maak daar op humus, tapenade, pesto e.d. in.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:52:36 #35
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62629559
Hoewel ik niet zo kapot ben van de staafmixer denk ik wel dat dat een goede 2e optie is ja.
pi_62629704
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 00:52 schreef RobinOok het volgende:
Hoewel ik niet zo kapot ben van de staafmixer denk ik wel dat dat een goede 2e optie is ja. [ afbeelding ]
Ik bedoel niet de staafmixer zelf hè maar een hakmolentje dat ik erbij heb. Een soort minikeukenmachine.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 01:22:18 #37
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62629983
Oh, bedoel je dat! Maar dat vind ik juist derde keus. :-)
In die hakmolentjes (minikeukenmachine inderdaad, wat je zegt) gaat alles aan de zijkant zitten en krijg je het nooit echt fijn. Ik heb het laatst weer eens ergens meegemaakt, bij iemand die geen blender had. Dat ding zat redelijk vol, dus daar lag het niet aan, maar toch krijg je er geen pasta/boemboe in.

Kijk, zo wordt het in de blender. Als je maar goed schudt:

Zo fijn krijg je het niet in een keukenmachine of het keukenmachientje van de staafmixer.
pi_62630046
Hmm goed punt. Maar ik vind het met van die dikke drap altijd zo kut om de troep weer uit je blender te krijgen.
pi_62630069
Hoeveel van die pasta heb je eigenlijk nodig per keer?
Die recepten van saaw zijn voor 125 gr pasta, maar hoeveel curry maak je daar eigenlijk mee?
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:38:54 #40
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62635433
Het ligt er een beetje aan hoe heet het is geworden en hoe heet je je curry aankan. :-)
Maar met dat recept van saaw kun je wel 3 of 4 curries maken, denk ik.
Je gebruikt meestal zo ongeveer 2 eetlepels.

(de dikke drab is geen erg plakkerige drab, dus het valt best mee om dat uit de blender te krijgen)
pi_62638099
Als je bij de toko vraagt om korianderwortels kijken ze dan niet zo ?
Ik weet dat je het blad, de stengels, de bloemen en het zaad kunt gebruiken maar de wortels is nieuw voor mij.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:46:24 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62638995
Je moet ook niet om de wortels vragen, maar gewoon koriander inclusief wortels vragen.
Kijk, zo zien die eruit :

En hier kun je daar iets meer over lezen : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/

Die wortels zijn heerlijk kruidig en fris. Met een sterke koriandersmaak, maar op de 1 of andere manier minder "bitter". Niet dat korianderblad nou zo bitter is, maar toch. En perfect dus om in currypasta's of soepen te gebruiken.
pi_62639151
Hier is een recept om zelf groene currypaste te maken (wel in het engels maar het is goed te volgen!)
http://kokrobin.wordpress.com/2008/04/19/thai-green-curry-paste/
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:27:30 #44
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640296
Ik denk dat het stukken lekkerder is als je het zonder currypasta uit een zakkie doet, maar gewoon zelf de kruiden mengt.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:35:04 #45
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640542
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef -Mellow- het volgende:
Ik denk dat het stukken lekkerder is als je het zonder currypasta uit een zakkie doet, maar gewoon zelf de kruiden mengt.
Oh, die optie werd al voorgesteld
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:37:32 #46
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640608
Ik maak btw nooit een pasta als ik curry maak. Ik doe er gewoon los de kruiden etc. in. Ik weet wel dat mijn moeder wel eens pasta gebruikt, en veel anders smaakt het niet vind ik.
pi_62640640
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:46 schreef RobinOok het volgende:
Je moet ook niet om de wortels vragen, maar gewoon koriander inclusief wortels vragen.
Kijk, zo zien die eruit :

[ afbeelding ]

En hier kun je daar iets meer over lezen : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/

Die wortels zijn heerlijk kruidig en fris. Met een sterke koriandersmaak, maar op de 1 of andere manier minder "bitter". Niet dat korianderblad nou zo bitter is, maar toch. En perfect dus om in currypasta's of soepen te gebruiken.
Dan ruk ik volgend jaar gewoon de hele plant uit de grond in plaats van af te knippen.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:22:01 #48
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62641961
Ja, als die toch niet meer uit zou lopen zou ik dat doen ja. Je kunt die wortels ook goed invriezen. Met het blad gaat dat niet. Of nou ja, je kunt het blad natuurlijk ook wel invriezen, maar dat komt er als snot weer uit.
pi_62671364
Zo, ik ben even bij de thaise toko geweest... Poosje staan praten met de eigenaar, die me ging vertellen wat ik nodig had om zelf groene currypasta te maken. Komt redelijk overeen met jouw lijstje, Robin, maar in plaats van limoenzest moesten er volgens hem kaffir lime leaves in. Dus die heb ik nu gekocht. En koriander met wortels

Morgen eens proberen!
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:58:57 #50
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62671557
Hm, ik denk wel dat kaffir limes origineler/authentieker zijn ja, dat zijn kleine, wrattige limoentjes.
Maar ik denk niet dat het blad ervan in de currypasta hoort hoor. Wel in de curry zelf trouwens!
Voor als je dat nog niet gezien had, daarvan heb ik ook een recept.
Hierzo : http://kokrobin.wordpress.com/2008/04/22/thai-green-curry/

Ik ben benieuwd hoe het je zal bevallen. Ga je meteen ook wat meer maken om in te vriezen?
pi_62671839
Dat is wel het plan, ja.
pi_62671923
Trouwens, voor degenen die geen zin hebben om zelf currypasta te maken: exotische supermarkten verkopen soms ook fresh home-made spul. Lijkt mij een zeer behoorlijk alternatief.
pi_62671992
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:50 schreef RobinOok het volgende:
Ik maak mijn groene en rode currypasta ook altijd zelf. Zoveel lekkerder dan wanneer je 'm in een potje koopt. Die in een potje moet lang houdbaar gemaakt worden, dus daar zitten extra dingen in die voor de smaak niks doen. Integendeel. En bovendien smokkelen ze natuurlijk met de verhoudingen, de goedkopere ingredienten wat meer. En de duurdere vervangen door iets anders.

Ik maak meestal een dubbele hoeveelheid van het recept uit de Curry bijbel en vries dat in zakjes in, steeds genoeg voor 1 keer koken. En dan is het echt wel langer dan 2 maanden houdbaar hoor. En nog steeds lekkerder dan een potje. Maar vooral ook leuk.

En mijn tip is het gewoon in de blender gooien en de blender heeeeeel hard heen en weer schudden als ie staat te blenden. Dan lukt het best en krijg je een fijne pasta zonder stukjes. (ik hou niet van stukjes)
oeh, ik ga 't zeker een keer proberen
Ja doei.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:51:30 #54
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62674378
Leuk hoor, ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen.
pi_62675332
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 19:12 schreef ColdFeet het volgende:
Trouwens, voor degenen die geen zin hebben om zelf currypasta te maken: exotische supermarkten verkopen soms ook fresh home-made spul. Lijkt mij een zeer behoorlijk alternatief.
Dat is inderdaad wel een goede tip.
pi_62751177
Hemel, ik heb het recept van Robin gebruikt, en in vier tweepersoonsporties (denk ik) ingevroren. Maar: 14 rawits, dat is héét! Echt, de geur als je de blender opent, is adembenemend; ik moest er heel erg van hoesten

Afijn, het ligt nu in de vriezer, binnenkort ga ik 't weleens gebruiken.
pi_62754066
Morgen krijg ik gasten, en dus maak ik indiaas:

tandoorikip onder de grill
tikka massala
groentecurry (waarvoor nog een lekker recept gevraagd?)
basmatirijst, naan en salade.
Mijn foto's op Flickr!
pi_62754338
Ga je zelf naan maken of koop je van die afbakdingen?

OMG, ik heb laatst zulke lekkere naan gehad bij een Indiaas restaurant dat ik denk dat ik die afbakdingen nooit meer kan eten.
pi_62754556
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:

OMG, ik heb laatst zulke lekkere naan gehad bij een Indiaas restaurant dat ik denk dat ik die afbakdingen nooit meer kan eten.
Ik meen mij te herinneren dat naan helemaal niet zo moeiljk te maken is. Chapati's zijn iig een eitje
pi_62754618
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:

Zelf maken zou wel heel leuk zijn, nu je het zegt vind ik mezelf ook wel een eikel dat ik genoegen neem met die afbak-pannenlappen van pataks, terwijl ik weet hoe ze in Indiase restaurants smaken...

t ziet er inderdaad niet moeilijk uit: http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/brood/knoflooknaan.htm
Mijn foto's op Flickr!
pi_62754664
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 16:05 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik meen mij te herinneren dat naan helemaal niet zo moeiljk te maken is. Chapati's zijn iig een eitje
Dat lijkt mij ook niet. Gewoon een plat brood dus bloem, water, zout en dat is het wel zo ongeveer vermoed ik.
En dan in een loeihete oven of in een koekenpan.
pi_62754724
naan brood

25 gr verse gist
1/2 tl suiker
3 el volle yoghurt
450 gr witte tarwebloem
2 tl zout
2 tl sesamzaad
1 tl maanzaad
1 el gesmolten boter of margarine

los de gist op in 4 el lauwwarm water, voeg suiker toe en laat het mengsel 10 mi op ee warme plaats staan. roer de yoghurt los en voeg 1 dl lauwwarm water toe. meng de bloem met het zoout en die het mengsel in een kom. maak een kuiltje in midden en schenk de gistmengsel eri. roer alles met een lepel door elkaar en voeg dan sesam en maanzaad toe.

kneed het deeg 15min tot het zeer soepel is. Voeg, als het deeg te droog is, wat extra water. vorm een bal van deeg en leg het in een ingevette kom, dek af met vochtige doek en laat t een uur rijzen op warme plaats. kneed het deeg daarna weer goed en verdeel het in 8 stukken. laat het deeg nogmaals 10 min liggen. vorm daarna met de handpalm tot ovale broodjes die in midden dunner zijn dan aan de rand.Ze moeten niet dikker zijn dan 1/2 cm. Verwarmd de oven op 225 grade en bestrijk de broodjes met boter en leg ze op de bakplaat. Bak de in 10-12 min lichtbruin in midden van de oven.

-------------

Naanbrood
3 theel. droge gist, 4 eetl.warme melk, 3 theel. suiker, 500 gr. bloem, 2 theel. bakpoeder, 3/4 theel. zout, 1 1/2 dl melk, 1 1/2 dl losgeklopte yoghurt, 1 losgeklopt ei, 25 gr. geklaarde boter, bloem om te bestrooien, geklaarde boter om te bestrijken, fijngehakte koriander en uienzaadjes. De gist, warme melk en suiker door elkaar roeren en laten staan tot er luchtbellen op komen. De bloem met het bakpoeder en zout zeven. In het midden een kuiltje maken en er het gistmengsel, de melk, yoghurt, ei en boter door roeren. Goed mengen. Dan het deeg goed kneden en afgedekt op een warme plaats laten rijzen tot het volume verdubbeld is. Als er een vinger in het deeg wordt gestoken moet het terugveren. Het deeg op een met bloem bestoven werkvlak uitrollen tot langwerpige broden van ongeveer 25 cm lang en 15 cm breed. Bestrooien met koriander en uienzaad. Op een ingevette bakplaat leggen en bruin bakken in een op 200 graden voorverwarmde oven.

-----------

Bijgerecht, 4 stuks

Dit Naanbrood is lekker bij curries, massalakip enz. Serveer de platte 'broden' bij voorkeur zó uit de oven. Overigens zijn ze veel lichter van kleur dan degene die kant en klaar in pakken van 2 stuks te koop zijn. Ook lekker met een komkommer raïta (het Indiase neefje van de Griekse tzatziki), of bij butter chicken (morgen in de krant).

Ingrediënten
1 theelepel gedroogde gist
1 theelepel rietsuiker
200 g bloem
zout
afgestreken theelepel bakpoeder
1 eetlepels olie
2 eetlepels yoghurt
2 eetlepels melk

Bereidingswijze
Los de gist op in een eetlepel warm water en voeg hier de rietsuiker aan toe. Roer en laat ongeveer 5 minuten op een warme plek staan tot zich belletjes aan het oppervlak gaan vormen.

Meng intussen in een kom de bloem met een flinke mespunt zout en het bakpoeder. Meng hier de olie, de yoghurt en melk door en als laatste de gistoplossing.

Roer met een vork of lepel dooreen en kneed aansluitend met de hand tot een soepel deeg in ongeveer 5-6 minuten. Leg over de kom een vochtige theedoek en laat het deeg 15 minuten rijzen. Verwarm intussen de oven voor op ca. 140 °C.

Verdeel het deeg in 4 gelijke stukken. Rol de stukken in de lengte uit tot 4 ovalen met een dikte van ca. 0,5 cm (niet dunner anders worden ze knapperig) ). Vet een bakplaat in met olie en leg de stukken deeg hierop. Bak in ca. 10-15 minuten goudkleurig en mooi licht gerezen. Serveer ze zó warm uit de oven. (JANNY VAN DER HEIJDEN)
pi_62754764
Wat een mooie recepten allemaal, ga er zeker ff een van proberen binnenkort!
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:25:37 #64
74276 saaw
pi_62764844
Dikke kokosroom in een wok op laag vuur totdat er een bruin randje langs komt, dan 2 eetlepels rode curry pasta toevoegen en doorroeren. Als de geur goed vrijkomt je ingredienten [mijn variant: kip, courgette, bloemkool, peultjes] een voor een toevoegen en omscheppen tot alles gaar is.
Serveren met mienestjes.

Simpel, snel en heerlijk [zeker met zelfgemaakte curry pasta]
pi_62765828
Dat klinkt wel lekker.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 12:40:30 #66
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_62779534
Heerlijk die curry pasta van de toko (die plastic-potten die op de vorige pagina staat bv)
Het lekkerste vind ik nog om eerst de kip te wokken en dan de curry pasta met kokosroom toevoegen. Zout of vissaus naar smaak en dan een warme naanbrood erbij en dan met je handen lekker alle oppeuzelen!!!!
Ik ga zeker proberen de currypasta en naanbrood zelf te maken!!!!
It's all a blur!!!
  woensdag 29 oktober 2008 @ 13:53:05 #67
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62781398
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 14:25 schreef ColdFeet het volgende:
Hemel, ik heb het recept van Robin gebruikt, en in vier tweepersoonsporties (denk ik) ingevroren. Maar: 14 rawits, dat is héét! Echt, de geur als je de blender opent, is adembenemend; ik moest er heel erg van hoesten

Afijn, het ligt nu in de vriezer, binnenkort ga ik 't weleens gebruiken.
Ojee, ik zou dat misschien bij het recept moeten schrijven ja, hihi. Dat je zelf een beetje in de gaten moet houden hoe scherp je pepertjes zijn. Die rawits kunnen inderdaad enooooorm scherp zijn. Soms gebruik ik er dan wat minder. En de spaanse lomboks zijn soms juist helemaal niet zo scherp, als ik die heb gebruik ik er meer.

Straks bij het maken van de curry maar even opletten. En er gaat ook nog een blik kokosmelk door he? Dat verzacht het ook wel. Maar ja, een thaise curry is nu eenmaal niet voor mietjes.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 13:56:12 #68
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62781464
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 21:25 schreef saaw het volgende:als de geur goed vrijkomt je ingredienten [mijn variant: kip, courgette, bloemkool, peultjes] een voor een toevoegen en omscheppen tot alles gaar is.
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 12:40 schreef xxjosjex het volgende:
Het lekkerste vind ik nog om eerst de kip te wokken en dan de curry pasta met kokosroom toevoegen.
Ik voeg de kip het liefste pas op mijn bord toe. Geroerbakt en afgeblust met wat shaoxing rijstwijn. Op de een of andere manier heb ik er moeite mee om vlees te koken in saus, behalve misschien als het geen suddervlees is.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 15:07:55 #69
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62783466
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 13:56 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[..]

Ik voeg de kip het liefste pas op mijn bord toe. Geroerbakt en afgeblust met wat shaoxing rijstwijn. Op de een of andere manier heb ik er moeite mee om vlees te koken in saus, behalve misschien als het geen suddervlees is.
Ik vind dat meestal ook lekkerder.
Dat van die rijstwijn lijkt me wel een goed idde, ga ik ook eens proberen.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:10:20 #70
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62839213
Terugvindcurry.
  donderdag 6 november 2008 @ 00:56:15 #71
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_62988606
Ik heb echt nog nooit ergens korianderwortel te koop gezien en ook geen koriander inclusief wortel (behalve complete planten, maar om die nou helemaal te slopen vind ik ook wat zonde). Waar kopen jullie dat?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 6 november 2008 @ 01:03:58 #72
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62988706
Bij iedere grotere toko. Dus Oriental of Nam Wah, of Cheung Kong of weet ik veel.
Kijk hier voor meer info : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/

Als je me vertelt waar je woont kan ik je misschien vertellen waar je moet zijn. Maar koriander met wortel en al is echt niet abnormaal hoor. Alleen de nederlandse supermarkten verkopen het zonder wortel.
pi_62988735
Tvp! Thaise Curry
pi_62988778
Oh enne! Die meuk voor de currypasta, kan je dat ook halen bij die toko in Z'meer in die passage?
Ben er eens geweest maar was toen puur en alleen op zoek naar sambal tomaat, dus niet zo opgelet
  donderdag 6 november 2008 @ 01:16:15 #75
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62988829
Volgens mij kun je bij de meeste supermarkten ook al groene of rode currypasta's kopen, dus ook vast bij jouw toko in Z'meer. Maar goed, ik kom daar nooit, dus ik kan het niet beloven.
pi_62988863
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:16 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij kun je bij de meeste supermarkten ook al groene of rode currypasta's kopen, dus ook vast bij jouw toko in Z'meer. Maar goed, ik kom daar nooit, dus ik kan het niet beloven.
Het is de enige die ik ken is voor mij ook 3 kwartier met de bus en ik heb in de supermarkt het echt nog nooit zien staan!
Digros kom ik bijvoorbeeld vrijwel dagelijks, alle schappen wel 1000en keren gezien, zou het zo over het hoofd gezien kunnen hebben hoor, daar niet van .

Maar het zelf maken lijkt mij wel lekkerder!
  donderdag 6 november 2008 @ 01:30:15 #77
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62988964
Ja, zelf maken is altijd lekkerder!!!!
En in Den Haag zitten chinese supermarkten genoeg waar je alles wat je nodig hebt vers in kunt slaan.
  donderdag 6 november 2008 @ 06:44:30 #78
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_62989625
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:03 schreef RobinOok het volgende:
Bij iedere grotere toko. Dus Oriental of Nam Wah, of Cheung Kong of weet ik veel.
Kijk hier voor meer info : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/

Als je me vertelt waar je woont kan ik je misschien vertellen waar je moet zijn. Maar koriander met wortel en al is echt niet abnormaal hoor. Alleen de nederlandse supermarkten verkopen het zonder wortel.
In Amsterdam dat moet toch lukken, zou je denken. Ben de hele Albert Kuyp afgeweest, alle Turkse winkeltjes met verse kruiden die ik kon vinden en de Amazing Orientals in Duivendrecht en op de Nieuwmarkt. Die link van je heeft een foto van de koriander van de Oriental Group (daar is Amazing Oriental van, volgens mij) mét wortel, maar die ik daar zag had geen wortel
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 6 november 2008 @ 08:19:05 #79
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_62990174
terugvindpasta
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_62990259
Even terugkomend op die Thaise basilicum, die is niet per se paars, en paarse basilicum niet per se Thais.

Je kan ook Thaise basilicum prima thuis opkweken; vreeken verkoopt zaden. ( www.vreeken.nl , zoekwoord basilicum (duh)).

Ik vind Thaise basilicum *niet* lekker .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 6 november 2008 @ 14:10:14 #81
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62999534
quote:
Op donderdag 6 november 2008 06:44 schreef Flurry het volgende:

[..]

In Amsterdam dat moet toch lukken, zou je denken. Ben de hele Albert Kuyp afgeweest, alle Turkse winkeltjes met verse kruiden die ik kon vinden en de Amazing Orientals in Duivendrecht en op de Nieuwmarkt. Die link van je heeft een foto van de koriander van de Oriental Group (daar is Amazing Oriental van, volgens mij) mét wortel, maar die ik daar zag had geen wortel
Dat is wel heeeeel raar. Amazing Oriental moet het op zeker hebben hoor. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zonder wortel gezien!!! Niet bij een toko tenminste.
Maar in die currypasta kun je ook gewoon alleen de steeltjes en blaadjes doen hoor. Gaat ook heel goed.
pi_62999673
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:11 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Oh enne! Die meuk voor de currypasta, kan je dat ook halen bij die toko in Z'meer in die passage?
Ben er eens geweest maar was toen puur en alleen op zoek naar sambal tomaat, dus niet zo opgelet
AH heeft gewoon 'THAI' Pasta's in 3 smaken (rood, een andere rood en groen)

ook kant en klare pakketjes met jasmijnrijst erbij enzo

en bij de mééste toko's kun je het wel krijgen, al heb ik bijvoorbeeld bij de toko hier het dichtst bij het niet zien staan
Ja doei.
  donderdag 6 november 2008 @ 14:18:24 #83
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62999828
Op Tokowijzer kun je meer lezen over Thaise basilicum en Thaise/Heilige basilicum
Heb ooit de blaadjes naast elkaar gelegd, om het verschil te zien.

Ik vind die heilige basilicum niet veel smaak hebben en er zitten vaak haartjes op, net als bij brandnetels en dat vin'k nie fijn. Maar de thaise/zoete vind ik wel erg lekker hoor. Het moet alleen wel toevallig zo passen, want het is nogal een sterke anijsachtige smaak he? Maar in sommige gerechten vind ik dat juist heerlijk.

En oja, daarom begon ik deze reply, haha, de paarse kleur zegt niet zo heel veel. Er zijn meerdere soorten die soms paars vlammen. Maar in NL is het dan meestal wel de gewone Thaise basilicum.
pi_62999855
gisteren trouwens met goedkope euroshopper rijst gegeten doe ik dus ook niet meer

jasmijnrijst
Ja doei.
pi_63000382
Ik vind jasmijnrijst juist weer niet te pruimen maar ik vind jasmijn sowieso vies. Ik wil het niet als luchtverfrisser, niet in mijn thee en niet in mijn rijst. Brrrr.
Ik heb meestal basmati rijst.
pi_63000427
ik vind jasmijnrijst geweldig
Ja doei.
  donderdag 6 november 2008 @ 14:48:43 #87
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63000941
Ja, hier komt er ook alleen nog maar jasmijnrijst in! Heeeeeeeerlijk.
Had alleen laatst een kartonnen doosje met jasmijnrijst, gadverdamme zeg, die was vies!!!
Dus nu alleen nog maar jasmijn/pandanrijst uit een zak!
Zoooo lekker.
Kijk, deze 2 merken heb ik vaak:

En echt wel lekkerder dan basmati! Probeer eens een zakje van dit merk Mindermutsig, echt!
pi_63000988
ik vind opzich alle soorten rijst wel te pruimen, maar die van EuroShopper komt er écht niet meer in

voor die zakken ga ik ook maar 's kijken bij de toko binnenkort
Ja doei.
pi_63001342
Ik gruwel gewoon echt van de parfumachtige smaak van jasmijn. In alles.
Dus een ander merk gaat echt geen verschil maken.
pi_63001381
was volgens mij ook niet bedoeld om jou aan de jasmijnrijst te krijgen hoor, die post van RobinOok
Ja doei.
pi_63001612
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:01 schreef motorbloempje het volgende:
was volgens mij ook niet bedoeld om jou aan de jasmijnrijst te krijgen hoor, die post van RobinOok
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:48 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]

En echt wel lekkerder dan basmati! Probeer eens een zakje van dit merk Mindermutsig, echt!
pi_63001621
daar heb ik dan overheen gelezen
Ja doei.
  donderdag 6 november 2008 @ 16:14:30 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63003503
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:01 schreef motorbloempje het volgende:
Jawel hoor.
pi_63005795
quote:
Op donderdag 6 november 2008 14:18 schreef RobinOok het volgende:
Op Tokowijzer kun je meer lezen over Thaise basilicum en Thaise/Heilige basilicum
Heb ooit de blaadjes naast elkaar gelegd, om het verschil te zien.
[ afbeelding ]

Weet van m'n hindoestaanse groenteman dat ze van die planten vooral de bloem gebruiken en de blaadjes juist weggooien? Iig dat is wat hij me vertelde nader ik overal op zoek was geweest naar basilicum en ik toch eens moest laten zien wat dat dan was.
Sweet and innocent...
  donderdag 6 november 2008 @ 17:37:01 #95
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63005846
Oh, dat heb ik nog nooit gehoord. Of nou ja, wel dat ze bloempjes gebruiken bij het koken, maar niet specifiek van de basilicum.
  vrijdag 7 november 2008 @ 12:18:46 #96
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63027099
Hmm ik heb nog nooit jasmijnrijst gehad geloof ik. In eerste instantie lijkt het me niks, maar ik zal het binnenkort eens proberen.
  vrijdag 7 november 2008 @ 12:37:01 #97
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63027563
Het is gewoon rijst, alleen met een heerlijke nootachtige, pandanachtige geur erbij. Dus geen jasmijngeur, zoals je zou kunnen denken door die naam. Vroeger vond ik rijst altijd maar niks, ik at het omdat het nu eenmaal hoorde bij oosters eten, maar tegenwoordig kan ik me er echt op verheugen als het zo heerlijk staat te geuren in de rijstkoker.
  maandag 1 december 2008 @ 17:44:00 #98
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63673594
Heeft er iemand een recept met Patak's en grote garnalen? Ik kom hierboven wel een opmerking tegen 'of met paksoi en garnalen' maar dat is net even te summier voor een kook-newbie als ik.
  maandag 1 december 2008 @ 21:55:41 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63680763
Subtiel schopje in de hoop dat er wat meer culi-wizards online zijn nu.
  maandag 1 december 2008 @ 22:58:29 #100
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63683196

Ik maakte er vorige week eentje, een simpele, uit "de eenvoudige indiase keuken" van Madhur Jaffrey.

Rooster in een koekenpan tot de geuren loskomen, laat afkoelen en maal fijn (in oude koffiemolen):
1 t zwarte peperkorrels
1 t venkelzaad
0,5 t fenegriek zaad
1 T korianderzaad
4 kruidnagels
4 gedroogde rode chilipepers

Bak zachtjes in wat olie voor ongeveer 4 minuutjes of tot de randjes bruin worden:
1 ui, in hele dunne ringen

Dan erbij en 20 seconden roeren:
2 knoflookjes, gehakt
2 t geraspte gemberwortelr
3 groene chilipepertjes, fijngehakt

Gooi het volgende erbij en bak op hoog vuur paar minuutjes tot mooi bruin::
500 g blokjes lamsbout, (flinke 4 cm stukken)
zout

Doe er de zelfgemalen kruiden door, roer voor een paar seconden en dan erbij:
400 ml kokosmelk
2 tomaten, in dunne plakjes (of whatever)
Giet over in een braadpan of pan met dikke bodem en laat 1 of 2 uurtjes sudderen, tot het vlees zacht en mals is.

De saus moet ingedikt worden. Handigste/veiligste is om dit op het laatst even snel te doen door de saus in een koekenpan te kiepen en op hoog vuur al roerend in te laten dikken. Daarna terug

Ik serveerde het met nasi kuning (=gele rijst) en plakjes lichtgroene courgette, ingesmeerd met olie en zout, paar minuutjes gebakken in de grillpan. Vond het erg, erg lekker. Warme, diepe, zalige curry.
pi_63683406
Ik maak wel eens (thaise) Phanaengcurry.Dat is echt heerlijk!!
Gewoon de currypaste met de kokosmelk bij elkaar voegen.De kip erbij,die gaar laten worden (eventueel uien of andere groentes)
Vissaus,palmsuiker en limeleaves erbij.....en klaar!!!

Erbij basmati,pandan of jasmijnrijst.

Indiase curry's ook erg lekker en de groene,rode,gele en massamancurrys uit de Thaise keuken ook! maar phanaeng blijft favoriet.

Fijn die recepten.
We want more
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
  dinsdag 2 december 2008 @ 00:37:46 #102
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_63685710
Penang maak ik ook vaak. Lekker ja! Maar eigenlijk altijd met varkenshaas. En natuurlijk wel de currypasta even zelf maken. Zit hier ook standaard in de vriezer, naast de rode en groene currypasta.
pi_63686093
OE! curries, daar wil ik meer van weten, ik maak zelf regelmatig allerlei frutsels met patak's mild curry (oeee wat ruikt dat spul toch heerlijk als je die pot opendraait).
(:
pi_65741509
Na een keer een curry gegeten te hebben bij een La Place ben ik helemaal verzot geraakt en heb al vele familieleden laten genieten! Ik gebruik(te) altijd de curry's van het merk Thai en kocht deze bij de AH. Tot mijn verbazing en teleurstelling hebben zij dit merk laten vallen voor andere. Maar de smaak van dit merk vind ik nog steeds de lekkerste. Weten jullie waar dit merk eventueel te verkrijgen is?
Niets is wat het lijkt
pi_65742592
Volgens mij heeft Xenos af en toe potjes Thai staan. Maar dat kan per Xenos verschillen.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_65888230
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:46 schreef huuphuup het volgende:
Volgens mij heeft Xenos af en toe potjes Thai staan. Maar dat kan per Xenos verschillen.

Bedankt voor de tip!
Niets is wat het lijkt
pi_77697848
Topickick

Vandaag ook een curry maken. Ben alleen bang dat ik de verkeerde groene pepers heb?

Dus daarom ff een picca:

Zijn dit die rawit pepers? Zo nee, deze kan ik ook gebruiken?
pi_77698402
Ja, zien eruit als rawit.
Mijn vader kweekt ze, zien er net zo uit.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 21:43:02 #109
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77715257
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:50 schreef Dennis.1 het volgende:
Zijn dit die rawit pepers?
Ja.
pi_77723695
Mijn vriend komt uit Nepal en heeft laatst Nepalese curry voor me gemaakt. Je moet wel echt langs de toko om alles te halen.
laurierbladeren
korianderpoeder
komijnpoeder
kurkumapoeder
garam masala
chicken curry masala
tomaat
ui
koriander
lente-uitjes
hele kip in stukken
gember
Kip bakken in de olie. Daarna de groenten erbij. Dan alle kruiden erbij, dit moet op gevoel. Water erbij en laten smoren. Dit is wel een pittige curry.
  zondag 7 februari 2010 @ 12:28:16 #111
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77726397
Euh "chicken curry masala", wat moet ik me daarbij voorstellen?
Is dat niet toevallig de naam van het gerecht of zo?
pi_77730862
dat is een pakje met kruiden dat je krijgt bij de toko of de surinaamse winkel.
  zondag 7 februari 2010 @ 16:12:31 #113
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77732305
Oh, een pakje. Nee, dank je.
  zondag 7 februari 2010 @ 16:20:32 #114
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77732523
quote:
Op zondag 7 februari 2010 16:12 schreef RobinOok het volgende:
Oh, een pakje. Nee, dank je.
Dan maak je het toch zelf?
  zondag 7 februari 2010 @ 16:39:12 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77733142
Ja, maar dan dus niet dit "recept".
  zondag 7 februari 2010 @ 16:48:05 #116
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77733453
quote:
Op zondag 7 februari 2010 16:39 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar dan dus niet dit "recept".
Je kunt toch dit recept maken met zelfgemaakte masalas? Ik snap je even niet.
  zondag 7 februari 2010 @ 17:55:46 #117
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77735705
Alles kan. Maar ik wil het niet. Ik kies wel gewoon een recept zonder kant-en-klaar zakjes. Ik ga toch ook geen Knorr wereldgerecht recept namaken en dan proberen hun poedertjes te reproduceren? Recepten genoeg op de wereld.

Ik geloof trouwens best dat bovenstaande curry erg lekker was, maar ik ga 'm gewoon niet maken.
  zondag 7 februari 2010 @ 17:59:14 #118
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77735817
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:55 schreef RobinOok het volgende:
Alles kan. Maar ik wil het niet. Ik kies wel gewoon een recept zonder kant-en-klaar zakjes. Ik ga toch ook geen Knorr wereldgerecht recept namaken en dan proberen hun poedertjes te reproduceren? Recepten genoeg op de wereld.

Curry masala en garam masala zijn slechts gepoederde kruiden. Als je DAAR al niet mee wil koken, dan moet je je helemaal niet aan Indiaas koken wagen
  zondag 7 februari 2010 @ 18:03:10 #119
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77735944
Ik waag me anders regelmatig aan Indiaas koken.
En ik heb google er geven bijgehaald, maar euh: No definitions were found for curry masala
  zondag 7 februari 2010 @ 18:05:03 #120
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77736002
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:03 schreef RobinOok het volgende:
Ik waag me anders regelmatig aan Indiaas koken.
En ik heb google er geven bijgehaald, maar euh: No definitions were found for curry masala
Frapant, ik wel.

http://www.amazon.com/Cur(...)powder/dp/B0000TI2OC
http://www.astray.com/rec(...)der%20(dry%20masala)
http://www.tropilab.com/masalapowder.html

Ik haal het hier bij de lokale toko in doorzichtige zakjes. Je weet wel dat "kerriepoeder" wat we hier hebben gewoon ook een mix is en eigenlijk gewoon hetzelfde is he?

-edit- gevonden. Deze dus:

zondag 7 februari 2010 @ 18:09:34 #121
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77736124
Oh, surinaamse/hindoestaanse kerrie. Zeg dat dan.
Denk alleen niet dat Han 1987 dat gebruikte in zijn recept.
Maar misschien ook wel. Wie weet.
In ieder geval is dat niet wat ik vind als ik op "chicken curry masala" plaatjes zoek.

Op die link naar amazon is het weer wat anders. Een veel roder mengsel.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:11:05 #122
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77736175
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:09 schreef RobinOok het volgende:
Oh, surinaamse/hindoestaanse kerrie. Zeg dat dan.
Denk alleen niet dat Han 1987 dat gebruikte in zijn recept.
Maar misschien ook wel. Wie weet.
In ieder geval is dat niet wat ik vind als ik op "chicken curry masala" plaatjes zoek.
Dat komt omdat "chicken" er niet bij moet. Het wordt vaak voor kip gebruikt, dat wel. Denk dat het er daarom bij staat.
En kerrie is niet helemaal hetzelfde, maar then again..de meeste masalas zijn niet identiek.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:11:47 #123
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77736201
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:09 schreef RobinOok het volgende:
Op die link naar amazon is het weer wat anders.
En dat komt omdat iedereen zijn masala anders maakt.

Er zijn ook 1000-en recepten te vinden voor garam masala en die zijn allemaal anders.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:13:40 #124
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77736257
Juist, daarom vind ik het een budrecept. Als ik het allemaal zelf moet verzinnen verzin ik het wel gewoon zelf. Als ik een recept volg, wil ik een duidelijk recept.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:15:48 #125
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_77736315
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:13 schreef RobinOok het volgende:
Juist, daarom vind ik het een budrecept. Als ik het allemaal zelf moet verzinnen verzin ik het wel gewoon zelf. Als ik een recept volg, wil ik een duidelijk recept.
Dan snap jij Indiaas koken niet
  zondag 7 februari 2010 @ 18:29:09 #126
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_77736704
Whatever.
pi_77742841
die chicken curry masala is gewoon een combinatie van allerlei soorten kruiden die je er nog een keer doorgooit. ik kan even geen foto vinden, maar je kunt inderdaad ook die surinaamse kerrie gebruiken.
  maandag 15 maart 2010 @ 17:07:43 #128
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_79175629
Heb op vakantie in Lissabon voor het eerst Indiaas gegeten en wil me nu gaan verdiepen in de curry's.
TVP dus om thuis op m'n gemak te lezen
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 16:37:02 #129
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_88027319
ik als kookn00b ff vraag over het volgende:
quote:
Currykip met groente
Ingrediënten

200 gram sperziebonen
stuk bloemkool
2 tomaten
1 ui
200 gram kipfilet
1 eetlepel olie
1 teentje knoflook
1-2 eetlepels currypasta (pot)
1½ dl (kippen)bouillon
100 gram champignons
Bereiding

Maak de groente schoon.
Breek de sperziebonen in stukken, verdeel de bloemkool in roosjes, snijd de tomaten in parten en de ui in snippers.
Snijd de kipfilet in blokjes.
Verwarm de olie in een braadpan en bak hierin de kip en de ui bruin. Pers het teentje knoflook er boven uit.
Voeg de currypasta toe met de bouillon, de sperziebonen en de tomaten. Stoof het gerecht enkele minuten.
Maak de champignons schoon en halveer ze.
Voeg de roosjes bloemkool aan de kip toe met de champignons en stoof het gerecht verder gaar.

De bloemkool kook ik dus helemaal niet maar stoof je alleen aan het einde :?

En die kippenbouillon....is dat nodig :?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:25:08 #130
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_88057727
Mensen het moet vandaag gebeuren :P .
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:09:12 #131
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_88058839
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 16:37 schreef PLAE@ het volgende:
ik als kookn00b ff vraag over het volgende:
[..]

De bloemkool kook ik dus helemaal niet maar stoof je alleen aan het einde :?

En die kippenbouillon....is dat nodig :?
Ja en ja.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:10:05 #132
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_88058872
Hela curry is de beste
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
  donderdag 28 oktober 2010 @ 12:44:38 #133
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_88062182
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:10 schreef Hyman het volgende:
Hela curry is de beste
:')
  donderdag 28 oktober 2010 @ 13:19:48 #134
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88063614
quote:
6s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 11:10 schreef Hyman het volgende:
Hela curry is de beste
Alhoewel je gelijk hebt krijg je toch o|O

Curry, oftwel die duitsige gekruide ketchup, is iets fundamenteel anders dan hier in het topic bedoeld wordt...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 13:28:28 #135
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_88063950
Oh is het ook een gerecht, ik ken het alleen van die tubes/flessen.
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')