abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 oktober 2008 @ 22:50:40 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62626468
Ik maak mijn groene en rode currypasta ook altijd zelf. Zoveel lekkerder dan wanneer je 'm in een potje koopt. Die in een potje moet lang houdbaar gemaakt worden, dus daar zitten extra dingen in die voor de smaak niks doen. Integendeel. En bovendien smokkelen ze natuurlijk met de verhoudingen, de goedkopere ingredienten wat meer. En de duurdere vervangen door iets anders.

Ik maak meestal een dubbele hoeveelheid van het recept uit de Curry bijbel en vries dat in zakjes in, steeds genoeg voor 1 keer koken. En dan is het echt wel langer dan 2 maanden houdbaar hoor. En nog steeds lekkerder dan een potje. Maar vooral ook leuk.

En mijn tip is het gewoon in de blender gooien en de blender heeeeeel hard heen en weer schudden als ie staat te blenden. Dan lukt het best en krijg je een fijne pasta zonder stukjes. (ik hou niet van stukjes)
pi_62627338
Lekkere recepten.
Ik vraag me alleen af of je niet beter heel korianderzaad en komijnzaad kan gebruiken, dan roosteren en dan fijn vijzelen. Het lijkt me dat het dan iets meer smaak heeft?
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 23:17:56 #33
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62627462
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 15:58 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb geleerd in Thailand dat je je currypasta of zelf moet maken of Mae Ploy Brand moet kopen.
[ afbeelding ]
Te koop bij iedere fatsoenlijke toko.
Deze gebruik ik!

De laatste keer was het buitengewoon basic met bamboereepjes en rundvlees. Alleen was de kokosmelk op de een of andere manier 'korrelig'.

Was overigens wél lekker.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_62627466
Dat mengen zou ook wel goed moeten lukken met het hakmolentje van de staafmixer lijkt mij. Ik maak daar op humus, tapenade, pesto e.d. in.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:52:36 #35
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62629559
Hoewel ik niet zo kapot ben van de staafmixer denk ik wel dat dat een goede 2e optie is ja.
pi_62629704
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 00:52 schreef RobinOok het volgende:
Hoewel ik niet zo kapot ben van de staafmixer denk ik wel dat dat een goede 2e optie is ja. [ afbeelding ]
Ik bedoel niet de staafmixer zelf hè maar een hakmolentje dat ik erbij heb. Een soort minikeukenmachine.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 01:22:18 #37
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62629983
Oh, bedoel je dat! Maar dat vind ik juist derde keus. :-)
In die hakmolentjes (minikeukenmachine inderdaad, wat je zegt) gaat alles aan de zijkant zitten en krijg je het nooit echt fijn. Ik heb het laatst weer eens ergens meegemaakt, bij iemand die geen blender had. Dat ding zat redelijk vol, dus daar lag het niet aan, maar toch krijg je er geen pasta/boemboe in.

Kijk, zo wordt het in de blender. Als je maar goed schudt:

Zo fijn krijg je het niet in een keukenmachine of het keukenmachientje van de staafmixer.
pi_62630046
Hmm goed punt. Maar ik vind het met van die dikke drap altijd zo kut om de troep weer uit je blender te krijgen.
pi_62630069
Hoeveel van die pasta heb je eigenlijk nodig per keer?
Die recepten van saaw zijn voor 125 gr pasta, maar hoeveel curry maak je daar eigenlijk mee?
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:38:54 #40
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62635433
Het ligt er een beetje aan hoe heet het is geworden en hoe heet je je curry aankan. :-)
Maar met dat recept van saaw kun je wel 3 of 4 curries maken, denk ik.
Je gebruikt meestal zo ongeveer 2 eetlepels.

(de dikke drab is geen erg plakkerige drab, dus het valt best mee om dat uit de blender te krijgen)
pi_62638099
Als je bij de toko vraagt om korianderwortels kijken ze dan niet zo ?
Ik weet dat je het blad, de stengels, de bloemen en het zaad kunt gebruiken maar de wortels is nieuw voor mij.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:46:24 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62638995
Je moet ook niet om de wortels vragen, maar gewoon koriander inclusief wortels vragen.
Kijk, zo zien die eruit :

En hier kun je daar iets meer over lezen : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/

Die wortels zijn heerlijk kruidig en fris. Met een sterke koriandersmaak, maar op de 1 of andere manier minder "bitter". Niet dat korianderblad nou zo bitter is, maar toch. En perfect dus om in currypasta's of soepen te gebruiken.
pi_62639151
Hier is een recept om zelf groene currypaste te maken (wel in het engels maar het is goed te volgen!)
http://kokrobin.wordpress.com/2008/04/19/thai-green-curry-paste/
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:27:30 #44
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640296
Ik denk dat het stukken lekkerder is als je het zonder currypasta uit een zakkie doet, maar gewoon zelf de kruiden mengt.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:35:04 #45
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640542
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:27 schreef -Mellow- het volgende:
Ik denk dat het stukken lekkerder is als je het zonder currypasta uit een zakkie doet, maar gewoon zelf de kruiden mengt.
Oh, die optie werd al voorgesteld
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:37:32 #46
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62640608
Ik maak btw nooit een pasta als ik curry maak. Ik doe er gewoon los de kruiden etc. in. Ik weet wel dat mijn moeder wel eens pasta gebruikt, en veel anders smaakt het niet vind ik.
pi_62640640
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 12:46 schreef RobinOok het volgende:
Je moet ook niet om de wortels vragen, maar gewoon koriander inclusief wortels vragen.
Kijk, zo zien die eruit :

[ afbeelding ]

En hier kun je daar iets meer over lezen : http://tokowijzer.wordpress.com/2008/08/27/koriander/

Die wortels zijn heerlijk kruidig en fris. Met een sterke koriandersmaak, maar op de 1 of andere manier minder "bitter". Niet dat korianderblad nou zo bitter is, maar toch. En perfect dus om in currypasta's of soepen te gebruiken.
Dan ruk ik volgend jaar gewoon de hele plant uit de grond in plaats van af te knippen.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:22:01 #48
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62641961
Ja, als die toch niet meer uit zou lopen zou ik dat doen ja. Je kunt die wortels ook goed invriezen. Met het blad gaat dat niet. Of nou ja, je kunt het blad natuurlijk ook wel invriezen, maar dat komt er als snot weer uit.
pi_62671364
Zo, ik ben even bij de thaise toko geweest... Poosje staan praten met de eigenaar, die me ging vertellen wat ik nodig had om zelf groene currypasta te maken. Komt redelijk overeen met jouw lijstje, Robin, maar in plaats van limoenzest moesten er volgens hem kaffir lime leaves in. Dus die heb ik nu gekocht. En koriander met wortels

Morgen eens proberen!
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:58:57 #50
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62671557
Hm, ik denk wel dat kaffir limes origineler/authentieker zijn ja, dat zijn kleine, wrattige limoentjes.
Maar ik denk niet dat het blad ervan in de currypasta hoort hoor. Wel in de curry zelf trouwens!
Voor als je dat nog niet gezien had, daarvan heb ik ook een recept.
Hierzo : http://kokrobin.wordpress.com/2008/04/22/thai-green-curry/

Ik ben benieuwd hoe het je zal bevallen. Ga je meteen ook wat meer maken om in te vriezen?
pi_62671839
Dat is wel het plan, ja.
pi_62671923
Trouwens, voor degenen die geen zin hebben om zelf currypasta te maken: exotische supermarkten verkopen soms ook fresh home-made spul. Lijkt mij een zeer behoorlijk alternatief.
pi_62671992
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:50 schreef RobinOok het volgende:
Ik maak mijn groene en rode currypasta ook altijd zelf. Zoveel lekkerder dan wanneer je 'm in een potje koopt. Die in een potje moet lang houdbaar gemaakt worden, dus daar zitten extra dingen in die voor de smaak niks doen. Integendeel. En bovendien smokkelen ze natuurlijk met de verhoudingen, de goedkopere ingredienten wat meer. En de duurdere vervangen door iets anders.

Ik maak meestal een dubbele hoeveelheid van het recept uit de Curry bijbel en vries dat in zakjes in, steeds genoeg voor 1 keer koken. En dan is het echt wel langer dan 2 maanden houdbaar hoor. En nog steeds lekkerder dan een potje. Maar vooral ook leuk.

En mijn tip is het gewoon in de blender gooien en de blender heeeeeel hard heen en weer schudden als ie staat te blenden. Dan lukt het best en krijg je een fijne pasta zonder stukjes. (ik hou niet van stukjes)
oeh, ik ga 't zeker een keer proberen
Ja doei.
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:51:30 #54
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_62674378
Leuk hoor, ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen.
pi_62675332
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 19:12 schreef ColdFeet het volgende:
Trouwens, voor degenen die geen zin hebben om zelf currypasta te maken: exotische supermarkten verkopen soms ook fresh home-made spul. Lijkt mij een zeer behoorlijk alternatief.
Dat is inderdaad wel een goede tip.
pi_62751177
Hemel, ik heb het recept van Robin gebruikt, en in vier tweepersoonsporties (denk ik) ingevroren. Maar: 14 rawits, dat is héét! Echt, de geur als je de blender opent, is adembenemend; ik moest er heel erg van hoesten

Afijn, het ligt nu in de vriezer, binnenkort ga ik 't weleens gebruiken.
pi_62754066
Morgen krijg ik gasten, en dus maak ik indiaas:

tandoorikip onder de grill
tikka massala
groentecurry (waarvoor nog een lekker recept gevraagd?)
basmatirijst, naan en salade.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_62754338
Ga je zelf naan maken of koop je van die afbakdingen?

OMG, ik heb laatst zulke lekkere naan gehad bij een Indiaas restaurant dat ik denk dat ik die afbakdingen nooit meer kan eten.
pi_62754556
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:

OMG, ik heb laatst zulke lekkere naan gehad bij een Indiaas restaurant dat ik denk dat ik die afbakdingen nooit meer kan eten.
Ik meen mij te herinneren dat naan helemaal niet zo moeiljk te maken is. Chapati's zijn iig een eitje
pi_62754618
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 15:58 schreef MinderMutsig het volgende:

Zelf maken zou wel heel leuk zijn, nu je het zegt vind ik mezelf ook wel een eikel dat ik genoegen neem met die afbak-pannenlappen van pataks, terwijl ik weet hoe ze in Indiase restaurants smaken...

t ziet er inderdaad niet moeilijk uit: http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/brood/knoflooknaan.htm
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')