quote:Geachte klant
Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.
DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega�s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.
Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in d�confiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financi�n besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van ��n jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.
Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.
Inderdaad... dag 1.25quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:34 schreef Dennis101 het volgende:
En toen lag de site eruit, het volgende staat er als je naar de site van icesave gaat:
[..]
Ik werk hier met google chrome, en kreeg dat mooie bericht...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:35 schreef avonne het volgende:
ik lees op een ander forum dat men met andere browsers wel kan inloggen EN OVERBOEKEN.
Ik ken het niet. Safari en Opera?
Kan iemand daar wat mee?
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:42 schreef Apie74 het volgende:
Dit bericht betekend dus kort gezegd dat ze failliet zijn en verwijzen naar de depositogarantieregelingen?
daar ziet het naar uit, bereid je voor op een papierwinkel van hier tot tokio en reken nergens op, en al zeker niet de komende maanden...meer valt er niet van te maken ben ik bangquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:42 schreef Apie74 het volgende:
Dit bericht betekend dus kort gezegd dat ze failliet zijn en verwijzen naar de depositogarantieregelingen?
Bij beiden krijg ik dezelfde melding als bij IE en FFquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:35 schreef avonne het volgende:
ik lees op een ander forum dat men met andere browsers wel kan inloggen EN OVERBOEKEN.
Ik ken het niet. Safari en Opera?
Kan iemand daar wat mee?
Ik zie het ja. Ik heb de OP maar weer eens een update gegeven. Het ziet er nu wel heel slecht uit voor Icesave.quote:
weg negen euro en een paar cent...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:44 schreef err het volgende:
[..]
daar ziet het naar uit, bereid je voor op een papierwinkel van hier tot tokio en reken nergens op, en al zeker niet de komende maanden...meer valt er niet van te maken ben ik bang
Onze excusesquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:46 schreef avonne het volgende:
http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen
Hét antwoord staat er
En ik mijn 100 euro rente die ik maandagmiddag had teruggeboekt en nu ergens in cyberspace rondzwerft.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:45 schreef MoneyTalks het volgende:
Godverdomme, ik als arme student kon die ¤255,33 toch zeker goed gebruiken
Zoals ik dus... Dat is echt klote, want ik zal nu de maand rond moeten komen met 150 euro op met betaalrekening...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:50 schreef Apie74 het volgende:
[..]
En ik mijn 100 euro rente die ik gisterenmiddag had teruggeboekt en nu ergens in cyberspace rondzwerft.![]()
Maar erger is het voor mensen die al hun spaarcenten erop hadden staan en er niet aan toe zijn gekomen om het terug te boeken.
haha, ja..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:58 schreef James52 het volgende:
als ze mijn 20k alleen van mn account saldo af hebben gehaald en niet daadwerkelijk over hebben geboekt ben ik dus zwaar de sjaak.
Dat zou ik niet slim vinden, dat geeft het signaal dat buitenlandse banken maar kunnen doen wat ze willen, Nederland betaald wel als het fout gaat...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:11 schreef DABAMaster het volgende:
Ik ga er overigens stiekem van uit dat als Ijsland failliet is, DNB alsnog bijschiet met geld...
Dit was bekend bij het openen en bij het storten. Heeft overal in gestaan. En is hier ook uitgebreid besloten. Dat risico heb ik zelf ook genomen bij het storten toendertijd.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:02 schreef err het volgende:
wat mij niet zo zint is dat ijsland de eerste 20.000 zelf moet ophoesten en pas de rest voor rekening van de dnb is. Een failliet land heef een paar sparende nederlanders waarschijnlijk niet als prioriteit nummer 1 staan..
Ik denk eerder de Russen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:11 schreef DABAMaster het volgende:
Ik ga er overigens stiekem van uit dat als Ijsland failliet is, DNB alsnog bijschiet met geld...
Dat zou dan uiteraard gewoon bij de schuld van ijsland opgeteld worden = later terug halen + rentequote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:13 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Dat zou ik niet slim vinden, dat geeft het signaal dat buitenlandse banken maar kunnen doen wat ze willen, Nederland betaald wel als het fout gaat...
Ze zitten nu echt zwaar in de shit daar in Ijsland. Ze gaan proberen hulp te zoeken vanuit het buitenland om bij te springen. Waaronder Rusland dat interesse heeft getoond.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:00 schreef Pony-Lover het volgende:
icesave ist kaput.
(en het is maar de vraag hoe scheutig de DNB in dit geval gaat zijn, ze hebben nu iig ruzie met ijsland)
DNB heeft de 'verplichting' voor Nederlandse spaarders op te komen, zeker omdat icesave een (bij)kantoor in Nederland heeft en 'gedeeltelijk' onder deze garantieregeling valt...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:13 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Dat zou ik niet slim vinden, dat geeft het signaal dat buitenlandse banken maar kunnen doen wat ze willen, Nederland betaald wel als het fout gaat...
ijsland kan voorlopig alleen nog in vis betalen (als die sector tenmiste overeind te houden is).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:15 schreef James52 het volgende:
[..]
Dat zou dan uiteraard gewoon bij de schuld van ijsland opgeteld worden = later terug halen + rente
DNB komt ook voor de spaarders op... Maar je denkt toch niet dat de DNB een paar 100 miljoen heeft liggen? Als het geld ergens vandaan moet komen denk ik dat dat eerder bij de overheid vandaan komt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:16 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
DNB heeft de 'verplichting' voor Nederlandse spaarders op te komen, zeker omdat icesave een (bij)kantoor in Nederland heeft en 'gedeeltelijk' onder deze garantieregeling valt...
sorry, ben er al geweestquote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:14 schreef Wexy het volgende:
[..]
Dit was bekend bij het openen en bij het storten. Heeft overal in gestaan. En is hier ook uitgebreid besloten. Dat risico heb ik zelf ook genomen bij het storten toendertijd.
Dus om daar nu over te vallen is een beetje mosterd na de maaltijd.....
We gaan gewoon de fokmeet in Ijsland doen
FOKmeet in IJsland
vestzak, broekzakquote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
DNB komt ook voor de spaarders op... Maar je denkt toch niet dat de DNB een paar 100 miljoen heeft liggen? Als het geld ergens vandaan moet komen denk ik dat dat eerder bij de overheid vandaan komt.
Misschien door een leuk dealtje met de Russen om in hun territorale wateren(en die zijn groot) eens naar olie te gaan boren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:17 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
ijsland kan voorlopig alleen nog in vis betalen (als die sector tenmiste overeind te houden is).
De vraag is dus maar of ze iets kunnen en willen doen voor de tegoeden onder de 20.887 euro...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:16 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
DNB heeft de 'verplichting' voor Nederlandse spaarders op te komen, zeker omdat icesave een (bij)kantoor in Nederland heeft en 'gedeeltelijk' onder deze garantieregeling valt...
DNB heeft zeker een paar honderd miljoen liggen, maar dan is het ook op. Als de overheid 17 miljard euro weet op te hoesten voor Fortis en ABN, kan het ook wel een paar honderd miljoen vinden voor de gedupeerden van IceSave. immers, ze kunnen tot de ton per persoon garanderen blijkbaarquote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
DNB komt ook voor de spaarders op... Maar je denkt toch niet dat de DNB een paar 100 miljoen heeft liggen? Als het geld ergens vandaan moet komen denk ik dat dat eerder bij de overheid vandaan komt.
Zoals je op de site van de DNB kunt lezen komt dat geld niet direct bij de DNB zelf vandaag maar mede door inbreng van andere banken. lees:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:21 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
DNB heeft zeker een paar honderd miljoen liggen, maar dan is het ook op. Als de overheid 17 miljard euro weet op te hoesten voor Fortis en ABN, kan het ook wel een paar honderd miljoen vinden voor de gedupeerden van IceSave. immers, ze kunnen tot de ton per persoon garanderen blijkbaar
quote:Wie betaalt het Nederlandse depositogarantiestelsel?
DNB zorgt voor de vaststelling en betaling van de uitkeringen door het Nederlandse depositogarantiestelsel en slaat vervolgens het door haar betaalde bedrag om over de deelnemende banken, naar rato van hun bedrijfsomvang.
Ter verduidelijking en voorkoming van eventueel misverstand:
Wanneer een buitenlands depositogarantiestelsel (mede) van toepassing is, dan kan voor de vaststelling en betaling van uikeringen onder dat buitenlandse depositogarantiestelsel geen beroep worden gedaan op DNB. Uitkeringen onder die buitenlandse depositogarantiestelsels worden ook niet door DNB voorgeschoten. (Zie ook de vragen over bijkantoren en over de mogelijkheid tot aanvullende deelname aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.)
nee, dat kunnen ze niet (in het hypothetische geval dat ze het 16 miljoen keer zouden moeten kunnen) het is een uitspraak om het vertrouwen te herstellen, geen voornemen om het ook te doen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:21 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
DNB heeft zeker een paar honderd miljoen liggen, maar dan is het ook op. Als de overheid 17 miljard euro weet op te hoesten voor Fortis en ABN, kan het ook wel een paar honderd miljoen vinden voor de gedupeerden van IceSave. immers, ze kunnen tot de ton per persoon garanderen blijkbaar
Dan is het tijd dat Woutertje Bos weer eens gaat ingrijpen denk ikquote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals je op de site van de DNB kunt lezen komt dat geld niet direct bij de DNB zelf vandaag maar mede door inbreng van andere banken. lees:
[..]
Tja, er zijn regels aan het deposito stelsel gebonden en iedereen die bij icesave wist dat dan ook dondersgoed. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre de Nederlandse overheid bereid om een voorschot te betalen, mocht Ijsland het geld echt niet kunnen ophoesten op korte termijn.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:30 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Dan is het tijd dat Woutertje Bos weer eens gaat ingrijpen denk ik
*hoopt*
Die worden onder de hoede genomen van een veel groter land die wat kapitaal inbrengt in ruil voor iets waar die weer wat met opschieten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:32 schreef James52 het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk met een land waarvan de economie echt daadwerkelijk zodanig omvalt, dat het geld nog zoveel waard is als het papier waarop het gedrukt staat, en de nationale bank een schuld heeft waar ze in geen 1000 jaar iets aan kunnen doen?
Ik hoop dat ik morgen of donderdag van de ABN te horen krijg dat mn geld is bijgestort....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 01:49 schreef Furia het volgende:
Nou feest. Hopen dat er morgen wat (beter) nieuws is...
Al was jij de enige op de website, transacties zijn geblokkeerdquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:19 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik ga het vannacht nog een keer proberen, zou dan rustig moeten zijn..
De grote vraag is alleen vanaf wanneer ze zijn geblokkeerd. En of iedereen die er gisterenmiddag doorheen kwam dus nog veilig zit of niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 02:17 schreef Arclight-S het volgende:
[..]
Al was jij de enige op de website, transacties zijn geblokkeerd
Je bent je geld sowieso een tijd kwijt, zo niet permanent.
Het gaat om het vertrouwen in het financiële systeem..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 02:42 schreef Wexy het volgende:
Even logica er in brengen...
DNB zou gek zijn als ze voor de bedragen tot 20.880 ook op gaan draaien.
Namelijk om het feit dat dan de banken in NL net zo hard mee naar beneden gaan.
Misschien dat ze niet helemaal mee naar de grond gaan. Getuige toch het feit dat er een aantal mensen zijn die 'slechts een tietje of 200 euro er hebben staan (slechts terwijl dat voor de spaarder in kwestie natuurlijk veel kan zijn)
Ondanks dat de banken niet helemaal zullen zakken naar fallissement zal het voorschieten van bedragen (of volledig betalen) van IceSave klanten natuurlijk een slecht voorbeeld geven voor mensen die nu in Verweggistan bankieren en als dat land failliet gaat.
DNB heeft zelf geen geld. DNB is namelijk min of meer een groep banken samen die de bedragen samen moeten ophoesten.
Vandaar ook dat er banken niet blij waren dat IceSave boven de 20.880 wel in NL verzekerd werd. Aangezien Ijsland echt niet zou mee betalen bij een neerval van ING Rabo ABN Fortis SNS of welke andere bank ook.
Voor de mensen die gisteren hebben overgeboekt duim ik mee dat het morgen of overmorgen gewoon in NL staat... Liever morgen dan overmorgen natuurlijk
Wat is daar nou weer slikken aan? Zou eerder zeggen dat er reden tot slikken is als je er geld hebt staan, en dan nog...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 07:09 schreef Dr_Crouton het volgende:
Da's even slikken zeg, paar maanden terug nog overwogen om een rekening te openen bij Icesave vanwege de rente en solide indruk, gelukkig toch niet gedaan. En dan zie ik in de koffieruimte op tv het nieuws over die bank.
Als iedereen dat van te voren had beseft hadden de regeltjes niet eens toegepast hoeven worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 07:41 schreef RJD het volgende:
Als de regeltjes kloppen, dan heeft in principe niemand iets te vrezen. Het geld is namelijk gewoon gegarandeerd. Hoe lang dat gaat duren is een ander verhaal, maar het is een feit dat alles tot een ton nu in principe gegarandeerd is.
Maar ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik geen vertrouwen heb in deze regeltjes... ijsland is ook zo goed als faillietquote:Op woensdag 8 oktober 2008 07:42 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Als iedereen dat van te voren had beseft hadden de regeltjes niet eens toegepast hoeven worden.
Denk je dat Nederland en het Verenigd Koninkrijk dat zouden laten gebeuren? Alleen die 350 000 spaarders zijn denk ik al een reden dat het buitenland zo'n faillissement niet zou laten plaatsvinden. En stel je eens de deuk in het consumentenvertrouwen op als zelfs Europese *landen* failliet kunnen gaan - dan stopt iedereen overal zijn geld in een sok. Dat laat de EU niet gebeuren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 07:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Maar ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik geen vertrouwen heb in deze regeltjes... ijsland is ook zo goed als failliet
Ijsland is geen EU...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:05 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Denk je dat Nederland en het Verenigd Koninkrijk dat zouden laten gebeuren? Alleen die 350 000 spaarders zijn denk ik al een reden dat het buitenland zo'n faillissement niet zou laten plaatsvinden. En stel je eens de deuk in het consumentenvertrouwen op als zelfs Europese *landen* failliet kunnen gaan - dan stopt iedereen overal zijn geld in een sok. Dat laat de EU niet gebeuren.
Dan helpt de UK hooguit alleen zijn eigen spaarders. In IJsland wonen net zoveel mensen als in een grote stad in Nederland. Landsbanki was echter 100 miljard waard. Denk je nu werkelijk dat Europa tientallen miljarden gaat opofferen om IJsland maar te redden? Dit soort acties (zoals de Bos-actie mbt Fortis) worden hooguit gedaan als men er zelf beter van wordt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:05 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Denk je dat Nederland en het Verenigd Koninkrijk dat zouden laten gebeuren? Alleen die 350 000 spaarders zijn denk ik al een reden dat het buitenland zo'n faillissement niet zou laten plaatsvinden. En stel je eens de deuk in het consumentenvertrouwen op als zelfs Europese *landen* failliet kunnen gaan - dan stopt iedereen overal zijn geld in een sok. Dat laat de EU niet gebeuren.
quote:Beslaglegging op Icesave Nederland voorbereid
ANP | Gepubliceerd op 08 oktober 2008, 08:05
Laatst bijgewerkt op 08 oktober 2008, 08:11
AMERSFOORT -
Het Nationaal Incasso Bureau (NIB) bereidt op verzoek van een aantal spaarders een beslaglegging voor op de tegoeden van Icesave Nederland. De spaarbank wordt gesommeerd de spaartegoeden direct en voor 12.00 uur beschikbaar te stellen. Dat heeft het NIB bekendgemaakt.
Icesave Nederland is onderdeel van de in problemen geraakte IJslandse bank Landsbanki. Het NIB is verbolgen over het feit dat toezichthouder De Nederlandsche Bank de afgelopen 36 uur niet adequaat heeft opgetreden, door niet in te grijpen bij Icesave Nederland.
De bank had tot dinsdagmiddag op haar website staan dat het een zeer solide bankinstelling is met een positieve beoordeling van de kredietwaardigheid. Ook stond er dat spaargeld te allen tijde vrij opneembaar was. ,,Niets van waar'', aldus het NIB. ,,Op dit moment kunnen spaarders helemaal niet in contact komen met de bank of bij hun tegoeden komen.''
Spaar je de moeite.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:11 schreef HumbertoT het volgende:
Ik probeer de site van de DNB te bereiken, maar die zal wel overbelast zijn. Heeft iemand enig idee hoe je de procedure in gang zet tot het terugvorderen van het spaargeld?
Tja, je gierigheid is beloond.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 05:56 schreef JeOma het volgende:
GOD-VER
Waaruit concludeer jij dit?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:06 schreef dyna18 het volgende:
Ondertussen kunnen we er vanuit gaan dat alle transacties na Maandag 14:00 uur niet zijn uitgevoerd. Waarschijnlijk zijn toen alle lijnen naar Equens dichtgegooid en stopgezet.
Plus dat transacties naar Icesave toe, door Equens geweigerd zijn en terug zijn gestort.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:18 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld uit het feit dat hij zijn geld nog niet heeft. Ik ook niet (maandag 21:00)
Er is pas 1 werkdag verstreken als het er aan t einde van vandaag nog niet op staat geloof ik het pas.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:18 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld uit het feit dat hij zijn geld nog niet heeft. Ik ook niet (maandag 21:00)
Kraakpandquote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:18 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Jah.... sparen is gierig zijn.....![]()
Ga toch snel terug naar je kraakpand.
LUL
Je gaat voorbij aan het belangrijkste punt. De economie draait om vertrouwen. Wat zal een faillissement van een Europees land wel niet doen met het consumentenvertrouwen? Ze verhogen niet voor niets de garanties tot een ton. Als een land failliet kan gaan stelt die garantie ook niets meer voor. Als we dan met zijn allen ook nog even het vertrouwen in het principe cash opzeggen kunnen we binnenkort weer een brood voor een kilo aardappelen ruilen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:27 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dan helpt de UK hooguit alleen zijn eigen spaarders. In IJsland wonen net zoveel mensen als in een grote stad in Nederland. Landsbanki was echter 100 miljard waard. Denk je nu werkelijk dat Europa tientallen miljarden gaat opofferen om IJsland maar te redden? Dit soort acties (zoals de Bos-actie mbt Fortis) worden hooguit gedaan als men er zelf beter van wordt.
Hoe hoger het risico, hoe hoger het rendement. Het is een keuze die je hebt gemaakt. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Met dat verschil dat je geld gegarandeerd wordt in het geval dat het tegenzit.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:25 schreef Arclight-S het volgende:
[..]
Kraakpand
Veel rente willen en dan zomaar op 1 of andere vage bank storten, ik ben iig nooit zo dom geweest.
Gefeliciteerd dan maar, het is natuurlijk heerlijk om nu met het vingertje te wijzen naar wanhopige mensenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:25 schreef Arclight-S het volgende:
[..]
Kraakpand
Veel rente willen en dan zomaar op 1 of andere vage bank storten, ik ben iig nooit zo dom geweest.
Slachtoffers als dom afschilderen getuigt van een lage intelligentie, een zeer laag inlevingsvermogen en van een groot misplaatst superioriteitsgevoel.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:25 schreef Arclight-S het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik maandag om 4 uur. Zal ook wel niet meer aankomen helaas. Nou ja, het was spaargeld dus op korte termijn heb ik het ook niet echt nodig. Als ik over deze periode van problemen maar wel gewoon mijn rente krijg
http://www.rtl.nl/(/finan(...)save_loket_dicht.xmlquote:Van de corporate site:
In very exceptional circumstances only, to enable us to comply with legal requirements and maintain appropriate liquidity levels, we may temporarily cease or limit withdrawals from accounts for up to 60 days. This limitation on withdrawals will apply even if we have already received notice of a withdrawal from your account. Money in your account will still earn interest during any such period and we will follow any instructions received during the period of suspension once this period has finished.
quote:DNB overlegt met IJsland over Icesave
Uitgegeven: 7 oktober 2008 23:30
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 08:44
AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank (DNB) is in gesprek met de IJslandse autoriteiten over de internetspaarbank Icesave.
De centrale bank wil opheldering over de rekeningtegoeden van Nederlandse spaarders bij Icesave, een dochter van de in moeilijkheden geraakte bank Landsbanki. Nederlandse klanten van Icesave kunnen geen geld meer opnemen via de website.
Duidelijkheid
DNB wil vooral duidelijkheid over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen.
IJsland staat in dat geval garant voor een deel van de spaartegoeden. DNB zal indien nodig rekeninghouders helpen een beroep te doen op de IJslandse garantieregeling.
Icesave
Icesave kon dinsdag geen opheldering verschaffen over de verdere gang van zaken. "De zaak is nu in handen van DNB. Daar kan ik niet zoveel aan toevoegen", aldus een woordvoerder van de internetspaarbank.
Hoeveel spaarders tot nu toe zijn weggelopen bij Icesave is volgens hem onbekend. "Tot aan het weekeinde was hier geen sprake van. Maandag begon je het wel te merken", aldus de zegsman.
Icesave is een betrekkelijk nieuwe speler op de Nederlandse spaarmarkt, maar heeft al enkele tienduizenden spaarders weten te lokken met een aantrekkelijk rentetarief. Moederbedrijf Landsbanki is evenwel door de kredietcrisis in grote problemen geraakt. IJsland nationaliseerde dinsdag de gehele bankensector.
Beslaglegging
Een aantal spaarders heeft via het Nationaal Incasso Bureau (NIB) beslag laten leggen op hun tegoeden bij Icesave Nederland.
"De groep vertegenwoordigt ongeveer 250.000 euro", aldus incassodirecteur Maarten van der Donk van NIB woensdag.
Het NIB is verbolgen over het feit dat toezichthouder De Nederlandsche Bank de afgelopen 36 uur niet adequaat heeft opgetreden, door niet in te grijpen bij Icesave Nederland.
Niets van waar
De bank had tot dinsdagmiddag op haar website staan dat het een zeer solide bankinstelling is met een positieve beoordeling van de kredietwaardigheid. Ook stond er dat spaargeld te allen tijde vrij opneembaar was. "Niets van waar", aldus het NIB. "Op dit moment kunnen spaarders helemaal niet in contact komen met de bank of bij hun tegoeden komen."
vergeeet alleen niet dat het wel nieuws is wat door heel nederland is gelezen. Ik krijg van iedereen vragen omdat ze weten dat ik er geld heb staan. Als de dnb straks bekend maakt dat iedere spaarder zijn geld kwijt is lezen alle nederlanders dat dus ook. Lijkt mij niet inderdaad dat het vetrouwen niet echt toeneemt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:27 schreef dyna18 het volgende:
Even een rekensommetje.
Nederlandse huishuidens hadden in 2007 296 miljard aan spaargeld uitstaan.
Men gaat uit van 75.000 klanten van Icesave, die volgens Icesave zelf, gemiddeld zo'n 25.000 hadden staan op hun rekening. Bij Icesave stond dus een geschat vermogen van 1,875 miljard geparkeerd.
Dat is 0,6% van al het spaargeld van particulieren in Nederland.
Aan de ene kant is 1,9 miljard een fors bedrag. Aan de andere kant is het nog geen 1% en spreken we dus over een hele kleine partij gezien vanuit de Nederlandse bank.
Vraag is dus wat DNB zal doen.... Hoe belangrijk is ingrijpen voor hun.
http://www.destentor.nl/a(...)paarders-Icesave.ecequote:Staat helpt spaarders Icesave
woensdag 08 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 09:35
Tekstgrootte
DEN HAAG - Nederlandse spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen hun geld terug als de noodlijdende bank omvalt.
De Nederlandsche Bank (DNB) zal in dat geval voor de vijftigduizend Nederlandse spaarders het geld ophalen in IJsland. Als de regels onveranderd zouden zijn gebleven, zouden Nederlanders de eerste twintigduizend euro zelf in IJsland moeten ophalen. Het spaarbedrag daarboven zou wel weer onder het Nederlandse garantiestelsel vallen. Die rompslomp neemt DNB de Nederlandse spaarder uit handen. DNB, het ministerie van Financiën en de IJslandse autoriteiten overlegden gisteravond over een regeling voor Nederlandse spaarders bij rentestunter Icesave.
Klanten van de internetspaarbank zijn ongerust door de problemen die zijn ontstaan bij moederbedrijf Landsbanki. Omdat de bank in nood verkeert, probeerden veel klanten hun geld van de rekening af te halen. De klantenservice en de website van Icesave waren gisteren zeer moeilijk bereikbaar. Landsbanki, dat inmiddels onder staatscontrole is gesteld, legde de website van het Britse Icesave zelfs helemaal plat uit angst dat spaarders massaal hun geld weg zouden halen.
DNB trof gisteren ook al een regeling voor spaarders die hun geld bij de Indonesische bank Indover hebben geparkeerd. Het Nederlandse particuliere spaargeld valt onder de garantieregeling.
De Europese ministers van Financiën spraken gisteren af de minimum spaargarantie op te trekken van twintigduizend naar vijftigduizend euro. Minister Bos verhoogde de garantieregeling voor Nederland gisteren naar 100.0000 euro.
Als het akkoord het vertrouwen van in de financiële markten had moeten terugbrengen, was daar gisteren op de beurzen niets van te merken. De Europese beurzen doken allemaal in de min.
ze zullen ingrijpen, omdat anders komt pijnlijk bloot komt te liggen dat het toezicht van DNB ernstig tekort schiet. Als toezicht dit niet kan voorkomen, zijn ze overbodig.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:27 schreef dyna18 het volgende:
Even een rekensommetje.
Nederlandse huishuidens hadden in 2007 296 miljard aan spaargeld uitstaan.
Men gaat uit van 75.000 klanten van Icesave, die volgens Icesave zelf, gemiddeld zo'n 25.000 hadden staan op hun rekening. Bij Icesave stond dus een geschat vermogen van 1,875 miljard geparkeerd.
Dat is 0,6% van al het spaargeld van particulieren in Nederland.
Aan de ene kant is 1,9 miljard een fors bedrag. Aan de andere kant is het nog geen 1% en spreken we dus over een hele kleine partij gezien vanuit de Nederlandse bank.
Vraag is dus wat DNB zal doen.... Hoe belangrijk is ingrijpen voor hun.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |