abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62193663
Wall Street Journal:
quote:
Iceland Risks Bankruptcy, Leader Says

REYKJAVÍK, Iceland -- Saying Iceland was at risk of "national bankruptcy," Prime Minister Geir Haarde prepared to give regulators authority to take over the nation's ailing banks as a worsening financial crisis all but cut off the island from the global financial system.

Credit lines to Iceland's banks closed down Monday, Mr. Haarde said in a televised address. Late Monday, Iceland's parliament was voting on an emergency law that could put the entire banking system under government control. It was expected to pass.

"There is a very real danger, fellow citizens, that the Icelandic economy, in the worst case, could be sucked with the banks into the whirlpool and the result could be national bankruptcy," Mr. Haarde said. After the speech, Standard & Poors cut Iceland's foreign-currency sovereign-debt rating for a second time in a week.

"The banking system is not functioning," said Paul Biszko, an analyst at RBC Capital Markets in Toronto. "Everybody's cutting them off."

In theory, putting the banks under the government's wing and downsizing them should encourage others to lend to them. But that's far from assured, and Iceland is still likely to need capital to save its banking system, analysts say, given the economy's small size.

Mr. Haarde said Iceland was in touch with other countries in a hunt for outside sources of liquidity. Those efforts didn't yield any fruit. "It's turning out that it is every man for himself, every country for itself," he said.

In years of easy credit, Iceland's banks swelled. They lent at home and abroad. Their assets rose to 10 times the economic output of the nation of 300,000. Then the credit crunch sapped access to funding, leaving them vulnerable to fears their small country couldn't stand behind them if trouble struck.

The government's task is to ensure a less-ambitious banking system that is sufficient to "serve the Icelandic people and Icelandic industry," said Ólafur Ísleifsson, an economist at Reykjavík University.

Under the bill in Parliament, the government has wide-ranging authority to take over banks, seize control of management and direct asset sales. Mr. Haarde wouldn't say whether the government would use the full powers but said "it is conceivable that some [banks] will not be able to function without the authorities intervening."

One of Iceland's three big banks, Glitnir Bank hf, was effectively nationalized last week, when the government put in ¤600 million ($810 million) for a 75% stake. Ratings agencies quickly cut Iceland's sovereign-debt ratings, and the cost of insuring the debt against default jumped.

Some analysts believed nationalization of the remaining big banks is now likely. A spokesman for Kaupthing Bank hf, Iceland's biggest, said Kaupthing was getting support from Iceland's central bank but "will not be nationalized." A spokesman for a third large bank, Landsbanki Íslands hf, declined to comment.

If banks dump their foreign assets, that should also boost the wilting Icelandic krona. The currency is off more than 40% against the euro this year, an example of how badly the banking crisis is bleeding into the broader economy. The devalued currency has set the stage for further inflation -- the rate stood recently at 14% -- on the import-dependent island.

The increases in cost of living and in household-debt servicing, as many car and home loans are linked to inflation, have crimped lifestyles in a country that had become accustomed to credit-fed consumption.

Meantime, the International Monetary Fund sent a fact-finding team to Iceland, an IMF spokesman said Monday.
De Telegraaf:
quote:
Moeder Icesave in problemen

Het vertrouwen in IJslandse banken smelt als sneeuw voor de zon. De IJslandse Inspectie van Financiën heeft gistermiddag dan ook de handel in bankaandelen van zes IJslandse banken stilgelegd, omdat de koersen keihard onderuit gingen. Dit meldden verschillende Scandinavische media.

In Nederland is de IJslandse bank Landsbanki actief via dochter Icesave, Kaupthing maakte in het recente verleden nog aanstalten Landsbanki te volgen naar ons land. Icesave is al maandenlang dé prijsstunter op de Nederlandse spaarmarkt met een rente van 5,25% op een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden.

Het vertrouwen in de IJslandse banken, toch al niet groot, kelderde gisterochtend nadat de IJslandse regering niet met een extra reddingspakket wilde komen om de economie te stutten. Na de beslissing pasten kredietbeoordelaars meteen de waarde van de IJslandse banken naar beneden bij. Vorige week nationaliseerde IJsland al Glitnir, de derde bank van het land.

Het IJslandse garantiestelsel biedt Europese spaarders bescherming tot minimaal ¤20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤20.887 en ¤40.000 voor 90 procent.
Uit IJsland zelf duiken inmiddels de eerste berichten op over halflege supermarkten, die geen geld hebben voor verdere bevoorrading vanuit het buitenland, nu de IJslandse munt, de kroon, in een ongeremde val is geraakt en inwoners van het eiland aan het hamsteren slaan.
Meer @ Google News
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 08:31:46 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62193722
IceSave.... die waren 3 of 4 mnd geleden in het nieuws op BNR.
Was geloof ik de eerste internet spaarbank (prijsstunter) die boven de 5 % ging zitten.

Gaat niet goed daaro.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 08:40:23 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_62193815
Dat krijg je met een kleine economie die buitenproportioneel afhankelijk is van financiële instellingen... Ow, hoe doet de zwitserse frank het trouwens?
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 08:41:46 #4
18079 neok
all the way
pi_62193834
Daar komt zo een Fokmeet!

FOKmeet in IJsland

Buenos dias Tristeza
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 08:45:41 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62193889
Hebben ze goed bekeken! Enorme schulden opbouwen, het beste land zijn om te leven, en dan zeggen "nee we kunnen het niet terugbetalen"! 't Is niet alsof hun mooie huisjes worden ingepikt o.i.d. ...
censuur :O
pi_62194088
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 08:31 schreef Drugshond het volgende:
IceSave.... die waren 3 of 4 mnd geleden in het nieuws op BNR.
Was geloof ik de eerste internet spaarbank (prijsstunter) die boven de 5 % ging zitten.

Gaat niet goed daaro.
Die hoge rente wordt dan ook niet zonder reden geboden .
pi_62194116
Vanochtend ook in De Pers een lijstje van banken die een groter balanstotaal hebben dan het Bruto Nationaal Product van hun thuisland. Op plaatsen 1 en 3:

- Kaupthing met 623%
- Landsbanki met 374%

Als er wat mis gaat met die banken, dan kan IJsland er toch nooit meer wat aan doen? Ze hebben daar gewoon te weinig geld voor.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:12:40 #8
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_62194261
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 08:40 schreef remlof het volgende:
Dat krijg je met een kleine economie die buitenproportioneel afhankelijk is van financiële instellingen... Ow, hoe doet de zwitserse frank het trouwens?
Ook in Zwitserland zijn er een aantal banken met een besmette balans...
Neerkomen wel!
pi_62194282
Ach, Californie doet het ook nog...
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:17:07 #10
141482 Q.
JurassiQ
pi_62194327
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:01 schreef HuHu het volgende:
Vanochtend ook in De Pers een lijstje van banken die een groter balanstotaal hebben dan het Bruto Nationaal Product van hun thuisland. Op plaatsen 1 en 3:

- Kaupthing met 623%
- Landsbanki met 374%

Als er wat mis gaat met die banken, dan kan IJsland er toch nooit meer wat aan doen? Ze hebben daar gewoon te weinig geld voor.
IJsland is gewoon way te klein voor deze internationale klanten; vergeet niet dat er in heel IJsland minder mensen wonen dan in de stad Utrecht!
For great justice!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:19:53 #11
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_62194378
Hoorde gisteren van mijn schoonzus (die in IJsland woont) dat alle banken en geldautomaten gesloten of buiten bedrijf waren.
Als dat geen teken aan de wand is....

[ Bericht 4% gewijzigd door tisauch op 07-10-2008 09:45:31 ]
Qui habet aures audiendi audiat
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:24:13 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_62194441
De EU zal ze wel helpen als ze echt in nood komen, al zijn ze geen lidstaat. Na die ingreep zijn ze dan lid én hebben ze de euro
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:25:42 #13
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_62194466
Je zult er maar je spaargeld naar toe hebben gebracht.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_62194649
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:25 schreef fathank het volgende:
Ja dat zijn er heel veel geweest die dat nog niet zolang gelden hebben gedaan !
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:39:41 #15
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_62194731
Ik weet het, ik wou het eerst ook doen maar na enig inlezen leek me dat niet zo verstandig. Heb dan ook een rekening geopend bij de Credit Europe Bank, welke wel door het Nederlandse depositogarantiefonds wordt gedekt. En het scheelt maar 0,25% rente.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_62194803
Hmmm, dus binnenkort goedkope hoertjes op Ijsland
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:43:11 #17
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_62194806
Oe, kunnen we dat land niet kopen voor een prikkie?
Zo'n mooi land
I follow you......but not on Twitter
pi_62194829
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:39 schreef fathank het volgende:
Ik weet het, ik wou het eerst ook doen maar na enig inlezen leek me dat niet zo verstandig. Heb dan ook een rekening geopend bij de Credit Europe Bank, welke wel door het Nederlandse depositogarantiefonds wordt gedekt. En het scheelt maar 0,25% rente.
Ik twijfelde ook om over te stappen van Credit Europe naar Icesave. ben blij dat ik het niet gedaan heb, al was het alleen maar voor mijn gemoedsrust..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_62194939
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:43 schreef LaTiNo het volgende:
Spannende vrouwen met geile kousen en strakke Björkjes.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 10:01:55 #20
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62195210
quote:
Ijsland, het Thailand van Europa? Moeten ze toch eerst de drankprijzen eens naar beneden gooien....
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62195731
Tijd om naar ijsland op Vakantie te gaan. Het eiland is erg mooi.

(edit) dit was mijn eerste gedachte bij de OP. maar anderen hebben het ook al bedacht
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 10:36:59 #22
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_62195906
quote:
Komt allemaal goed
quote:
Icesave. Part of Landsbanki, Reykjavik, Iceland

Geachte heer PirE,

Hierbij bevestigen wij de overboeking van xxxxx.xx Euro van uw Icesave Spaarrekening naar uw tegenrekening.
Het waren 3 geweldige maanden .
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_62195983
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:01 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ijsland, het Thailand van Europa? Moeten ze toch eerst de drankprijzen eens naar beneden gooien....
ach, je bespaart weer op je vliegticket
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:50 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Spannende vrouwen met geile kousen en strakke Björkjes.
kousen? Altijd goed!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 10:40:41 #24
141482 Q.
JurassiQ
pi_62195992
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:36 schreef PirE het volgende:

[..]

Komt allemaal goed
[..]

Het waren 3 geweldige maanden .
In de jaren 20/30 waren die bankruns toch een stuk makkelijker te fotograferen.
For great justice!
pi_62195999
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:29 schreef vaarsuvius het volgende:
Tijd om naar ijsland op Vakantie te gaan. Het eiland is erg mooi.

(edit) dit was mijn eerste gedachte bij de OP. maar anderen hebben het ook al bedacht
Denk dat 't juist nóg duurder gaat worden daar.... Die inflatie van 14% zal wel alleen maar oplopen.... Mooi is het daar zeker . Staat hoog op m'n places-to-go-lijstje.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 10:43:07 #26
153506 Captain_Fabulous
pi_62196047
Ik zou m'n aandelen Iceland Air wel even dumpen als je die hebt...
pi_62196057
Ik hoorde ook al van iemand die naar IJsland op vakantie wil gaan dat er brandstoftekorten zijn. Dacht eigenlijk dat het onzin was, maar als ik dit lees kan het best waar zijn.
pi_62196061
quote:
Nederlandse klanten van de internetspaarbank Icesave kunnen gewoon bij hun geld. Dat heeft een woordvoerder van Icesave dinsdag gezegd. Maandag nam de IJslandse overheid volledige controle over de nationale bankensector. Icesave is een dochter van de IJslandse bank Landsbanki.
pi_62196178
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:40 schreef Q. het volgende:

[..]

In de jaren 20/30 waren die bankruns toch een stuk makkelijker te fotograferen.

Dat had toch veel meer sfeer dan internetbankieren.
pi_62196424
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:47 schreef HuHu het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat had toch veel meer sfeer dan internetbankieren.
Vroeger was alles beter
pi_62196476
ik heb trouwens wel het idee dat we deze maand het dieptepunt gaan halen en dat het daarna beter word.

volgensmij komt nu elk groot bedrijf zijn lijken uit de kast halen om steun te krijgen.
hebben we dit gehad dan kunnen we weer de wonden likken en opkrabbelen.

althans ik hoop dat ik gelijk heb ....
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:08:21 #32
153506 Captain_Fabulous
pi_62196754
Een collega hoorde gisteren van zijn private banker dat ze nog 6 maanden lang dalingen verwachten, een een AEX naar 200 punten...stilzitten als je geschoren wordt mensen....
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:11:17 #33
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62196830
Nou ik tref het wel, en bij icesave een rekening en bij ABN...
Ik ben lelijk.
pi_62196872
quote:
hmm zal dit maar in de gaten houden heb pas geleden mijn geld idd naar icesave gebracht omdat ze itt dsb wel onder het depositiestelsel vallen en 2x zo veel rente geven dan de rabo
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62196891
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:39 schreef fathank het volgende:
dat wordt icesave ook, maar goed zit nu toch te twijfelen alles terug te storten naar de rabobank kijk het nog een dagje aan.
ik geloof wel dat ik mijn geld terug krijg echter geeft het minder gezeur
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:15:16 #36
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62196927
Lees net dat rusland er 4 miljard in heeft gepompt.
Ik ben lelijk.
pi_62196969
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat wordt icesave ook, maar goed zit nu toch te twijfelen alles terug te storten naar de rabobank kijk het nog een dagje aan
Die garantie geldt toch op in dat land gevestigde banken? Vandaar dat men ook bang is voor kapitaalvlucht als bepaalde landen 100% garantie bieden en andere niet...
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:17:43 #38
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62196977
En Landsbanki is nu ook genationaliseerd.
Ik ben lelijk.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:19:22 #39
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62197019
Wat kan het toch snel gaan allemaal
Ik ben lelijk.
pi_62197029
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:17 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Die garantie geldt toch op in dat land gevestigde banken? Vandaar dat men ook bang is voor kapitaalvlucht als bepaalde landen 100% garantie bieden en andere niet...
klpot echter hebben ze een dependance in NL bij de NL bank
quote:
Het depositogarantiestelsel is een regeling die de belangen van de rekeninghouders waarborgt. Particulieren en kleine ondernemingen (te weten ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren) kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel.

Landsbanki is genotificeerd door De Nederlandsche Bank voor het voeren van een bijkantoor in Nederland. Alle activiteiten van Landsbanki in Nederland vallen volledig onder toezicht van de IJslandse toezichthouder FME. Daarnaast voert De Nederlandsche bank liquiditeitstoezicht op de activiteiten van Landsbanki in Nederland.

Buitenlandse banken die in EU-landen of de Europees Economische Ruimte gevestigd zijn, vallen onder de deposito garantieregeling van dat betreffende land. Daarnaast neemt Landsbanki deel aan het Nederlandse deposito garantiestelsel.

Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon per bankinstelling ongeacht het aantal rekeningen.
pi_62197061
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:19 schreef PICHT het volgende:
Wat kan het toch snel gaan allemaal
toch lees dit net een half uur terug

Maar even een vraag nu het genationaliseerd is is het toch veilig
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:22:42 #42
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62197110
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

toch lees dit net een half uur terug

Maar even een vraag nu het genationaliseerd is is het toch veilig
Lijkt me wel ja. Nu blijven m'n knaken er mooi staan. Zie fortis/ABN.
Ik ben lelijk.
pi_62197195
zou ik ook geld kunnen verzinnen en dat gebruiken om een huis te kopen ?
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:26:22 #44
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62197208
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:17 schreef PICHT het volgende:
Bron hiervan?
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62197215
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:22 schreef PICHT het volgende:

[..]

echter met als verschil dat de NL regering het wel kan garanderen en ijsland niet
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:27:33 #46
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62197246
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:26 schreef MrFl0ppY het volgende:

[..]

Bron hiervan?
http://www.ft.com/cms/s/0(...)dc-000b5df10621.html
Ik ben lelijk.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:28:41 #47
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62197277
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:22 schreef PICHT het volgende:

[..]

Maar geldt dit ook als IJsland zelf failliet gaat, ipv alleen de banken?
pi_62197295
Wouter Bos sla je slag.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:30:17 #49
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62197330
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:28 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Maar geldt dit ook als IJsland zelf failliet gaat, ipv alleen de banken?
Rusland heeft de boel al gered door 4 miljard in de economie te pompen. Volgens berichten schiet de waarde van de IJslandse kroon flink omhoog.
Ik ben lelijk.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:31:00 #50
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62197347
Oja, en deze ook nog voor als mensen de financial times niet betrouwbaar vinden.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7656387.stm
Ik ben lelijk.
pi_62197398
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:31 schreef PICHT het volgende:
Oja, en deze ook nog voor als mensen de financial times niet betrouwbaar vinden.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7656387.stm
Uit dat bericht:
quote:
Icesave says that it is not currently allowing customers to take money out of their accounts or to put in deposits.
Dat is het tegenovergestelde van dat wat in het Nederlandse bericht eerder in dit topic staat.....
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:33:10 #52
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62197410
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:17 schreef PICHT het volgende:
Als dat waar is is het heel snel gegaan! Van A2-bank (de hoogste rating van alle buitenlandse banken in Nederland!) naar afgrond-niveau in 2 weken...
pi_62197421
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:32 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Uit dat bericht:
[..]

Dat is het tegenovergestelde van dat wat in het Nederlandse bericht eerder in dit topic staat.....
Dat bericht gaat dan ook over de UK-tak van Icesave. In NL kun je (nog) wel gewoon bij je tegoeden.
pi_62197523
http://www.nu.nl/news/177(...)er_bankensector.html
quote:
Dinsdag werd ook bekend dat IJsland een lening heeft afgesloten met Rusland van 4 miljard euro om de kapitaalreserves van de IJslandse centrale bank te vergroten. Daarvan profiteerde de IJslandse kroon met een koerswinst van meer dan 35 procent tegenover de euro, waarmee het verlies van de kroon van eerder op de dag volledig werd goedgemaakt. De kroon daalde door alle onrust rond de IJslandse economie sterk in waarde.

IJslandse banken zijn in de problemen gekomen door hun sterke expansionisme van de laatste jaren. Daardoor zijn de schulden sterk gestegen. De IJslandse overheid nam vorige week nog een belang van 75 procent in Glitnir Bank omdat de bank onvoldoende liquiditeit had om te blijven functioneren.

Om paniekverkopen te voorkomen, werd de handel in aandelen van alle IJslandse banken maandag stilgelegd in Reykjavik.

[ Bericht 4% gewijzigd door Roel_Jewel op 07-10-2008 11:43:29 ]
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:36:49 #55
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62197524
quote:

[..]

Uit dat bericht:
[..]

A spokeswoman for Icesave said the website was not operating "due to technical difficulties", but did not offer any further reason for it being down.

Kunnen ook gewoon technische problemen zijn. Maar begrijpelijk dat men er bedenkingen bij heeft
Ik ben lelijk.
pi_62197580
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:30 schreef PICHT het volgende:

[..]

Rusland heeft de boel al gered door 4 miljard in de economie te pompen. Volgens berichten schiet de waarde van de IJslandse kroon flink omhoog.
waarom zou rusland dat doen die hebben zelf al problemen genoeg
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:41:13 #57
141482 Q.
JurassiQ
pi_62197641
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

waarom zou rusland dat doen die hebben zelf al problemen genoeg
Mooie stepping stone naar de USA. Denk Koude Oorlog 2.0.
For great justice!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:43:46 #58
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62197698
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:41 schreef Q. het volgende:

[..]

Mooie stepping stone naar de USA. Denk Koude Oorlog 2.0.
Ik denk eerder de noordpool...
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62197747
quote:

[..]

Uit dat bericht:
[..]

heb net mijn geld terug geboek naar de rabo mocht het allemaal niet erg zijn staat het er zo weer terug op.

Overigens nog niets te vinden op de NL site
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:43:16 #60
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62199423
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

heb net mijn geld terug geboek naar de rabo mocht het allemaal niet erg zijn staat het er zo weer terug op.

Overigens nog niets te vinden op de NL site
Als iedereen dat doet pleurt die bende gewoon in elkaar
Ik ben lelijk.
pi_62199694
de IJslandse overheid garandeert de spaartegoeden nu volledig; dus je kunt vast niet meer terugvallen op de 90% NL garantie boven de 20.000 euro.
pi_62199799
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:43 schreef PICHT het volgende:

[..]

Als iedereen dat doet pleurt die bende gewoon in elkaar
Prima toch? Itt Fortis is men in IJsland veel te ver gegaan in het (uit)lenen van geld. Die rommel zou niets meer mogen voorstellen dan een stadsbank en is nu (was) veel en veel groter.

Ik denk zelfs dat het een absolute must is als we het systeem weer in de rails willen kijgen om de rotte appels (waar de IJslandse banken zeker bij horen) om te laten donderen. Vergeet niet: dat geld van de spaarders die op tijd hun geld weg hebben gehaald, versterken de positie van andere banken.
pi_62199895
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:54 schreef poemojn het volgende:
de IJslandse overheid garandeert de spaartegoeden nu volledig; dus je kunt vast niet meer terugvallen op de 90% NL garantie boven de 20.000 euro.
maar hoe gaat dat dan in zijn werk
krijg ik straks een brief van de regering, moet ik zelf naar ijsland komen, etc.
dat is allemaal zeer onduidelijk
pi_62199949
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

krijg ik straks een brief van de regering, moet ik zelf naar ijsland komen, etc.
W.s. krijg jij een staatsobligatie, uitgekeerd in kronen. Tegen de tijd dat je dat geld dan van ze krijgt, is 't geen donder meer waard.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:10:24 #65
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62200022
Op RTLZ zijn ze ook al niet al te positief met betrekking tot icesave. Ik ga ook maar m'n zooi terugboeken. EN als hetw eer goed gaat kan het ook wel eer terug. God wat ben ik hypocriet
Ik ben lelijk.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:14:55 #66
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_62200125
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Lees je hier maar ff in, dan wordt het wel duidelijk
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_62200195
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:10 schreef PICHT het volgende:
Op RTLZ zijn ze ook al niet al te positief met betrekking tot icesave. Ik ga ook maar m'n zooi terugboeken. EN als hetw eer goed gaat kan het ook wel eer terug. God wat ben ik hypocriet
Helemaal niet. Je krijgt 5,25% voor een zeer risicovolle 'belegging'. Als jij 4,25% kunt krijgen en aanzienlijk minder risico loopt, ben je gek als je dat niet zou doen, volgens mij.
pi_62200220
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:10 schreef PICHT het volgende:
heerlijk toch
ben ook niet van de paniek maar heb mijn geld dan toch liever in NL waar ik dhr wellink theoretisch nog kan bij slaan wanneer het fout gaat
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:26:03 #69
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62200357
Lekker dan, kan ik niet eens inloggen. NU maak ik me zorgen
Ik ben lelijk.
pi_62200359
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:18 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Helemaal niet. Je krijgt 5,25% voor een zeer risicovolle 'belegging'. Als jij 4,25% kunt krijgen en aanzienlijk minder risico loopt, ben je gek als je dat niet zou doen, volgens mij.
het enige jammere is, is dat rabo met die toevlucht van spaarders zich niet echt geneigd voelen de rente te verhogen
en met de huidige inflatie is dat dus om te janken.

Overigens schijnt moneyyou van de abn te zijn en die geven ook een hoge rente zal me maar eens gaan inlezen
pi_62200370
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:26 schreef PICHT het volgende:
Lekker dan, kan ik niet eens inloggen. NU maak ik me zorgen
ik gok overbelast vanmorgen stond het nog op sites maar nu rtl`z er over heeft gerapporteerd zal het snel gegaan zijn.

Ben blij dat ik een uur eerder was
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:30:01 #72
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62200428
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik gok overbelast vanmorgen stond het nog op sites maar nu rtl`z er over heeft gerapporteerd zal het snel gegaan zijn.

Ben blij dat ik een uur eerder was
Wat een zooi zeg!
Ik ben lelijk.
pi_62200531
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:30 schreef PICHT het volgende:

[..]

Wat een zooi zeg!
klopt kan er ook niet meer op

http://www.landsbanki.is/(...)leases/?NewsID=13284

overigens zie je hier staan dat hun rating 5 dagen geleden al ernstig gedaald was
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:34:58 #74
2710 Lafayette
Wat ben jij ziek bezig!
pi_62200547
Nogal dom beleid in Ijsland. Zo hebben ze er ook om gevraagd.
Aan de andere kant zijn die gasten daar zo cool. Misschien zitten ze daarom nu zo in de shit.
Ze komen er wel bovenop. 310.000 mensen in een land half zo groot als Frankrijk.
Steek daar een pijp in de grond en je hebt warm water. :-)
pi_62200857
IceSave: spaargelden zijn vrij beschikbaar
Je kunt het alleen niet overboeken omdat de website eruit ligt
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_62201010
pi_62201200
Na de vele banken en hypotheekverstrekers, nu ook een land dat om gaat vallen? Misschien ideetje voor Bos om IJsland op te kopen
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:05:49 #79
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62201250
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
IceSave: spaargelden zijn vrij beschikbaar
Je kunt het alleen niet overboeken omdat de website eruit ligt
Ben blij dat ik onze bankrekeningen vanmorgen leeg getrokken heb.
pi_62201323
Icesave.nl doet het nog gewoon, duurt wel 3 minuten per pagina... Virtuele bankrun
pi_62201324
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:03 schreef MrBadGuy het volgende:
Na de vele banken en hypotheekverstrekers, nu ook een land dat om gaat vallen? Misschien ideetje voor Bos om IJsland op te kopen
argentia here we come
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:12:10 #82
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62201377
quote:
Das sowieso al aangezien ze op IJsland een behoorlijk vrouwen overschot hebben.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:13:06 #83
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62201399
quote:
Goed idee. Ik ga er direct heen verhuizen.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:24:41 #84
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62201662
Het afgelopen uur geprobeerd erop te komen maar het lukt me nog steeds niet
Ik ben lelijk.
pi_62201777
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Das sowieso al aangezien ze op IJsland een behoorlijk vrouwen overschot hebben.
En wat voor vrouwen .
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:35:55 #86
2710 Lafayette
Wat ben jij ziek bezig!
pi_62203537
Mooi land.
Inderdaad een gevaarlijke combi: vrouwenoverschot en een paar geysers.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:38:44 #87
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62203599
quote:
Ruilen voor Fortis lijkt me een plan!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:48:05 #88
212207 Jamiroquai
...Consumers?
pi_62203882
Banken met hoge rente #14 - Waar we Fortis geen geld geven..

Icesave (Landsbanki), betrouwbaar?
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
net gebeld naar icesave, je krijgt een bandje dat ze niet meer bereikbaar zijn
pi_62203930
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:35 schreef Lafayette het volgende:
Mooi land.
Inderdaad een gevaarlijke combi: vrouwenoverschot en een paar geysers.
misschien kunnen we het ruilen tegen de nederlandse antillen en de marokkanen die we hebben?
nemen we gratis hun bankschulden over en de dames
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:01:14 #90
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62204302
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:49 schreef downthedrain het volgende:

[..]

misschien kunnen we het ruilen tegen de nederlandse antillen en de marokkanen die we hebben?
nemen we gratis hun bankschulden over en de dames
IJsland hoort toch nog bij Denemarken? Of was dat Groenland?
Wellicht willen ze hun koude eilandje wel ruilen voor een warm eilandje.
pi_62204940
ik ben wel benieuwd wat hier gaat gebeuren. Hopelijk nationaliseren ze het gehele financiele stelsel in het land en zorgen ze ervoor dat er alleen kan worden geleend bij de overheid en zonder rente. Helaas is zo'n systeem waarschijnlijk onwerkbaar omdat geen enkel land volledig zelf afhankelijk is.
pi_62205176
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:20 schreef Apogist het volgende:
ik ben wel benieuwd wat hier gaat gebeuren. Hopelijk nationaliseren ze het gehele financiele stelsel in het land en zorgen ze ervoor dat er alleen kan worden geleend bij de overheid en zonder rente. Helaas is zo'n systeem waarschijnlijk onwerkbaar omdat geen enkel land volledig zelf afhankelijk is.
Waarom zou je zonder rente willen uitlenen en waarom zou een overheid dat moeten doen?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:37:21 #93
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62205596
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wellicht willen ze hun koude eilandje wel ruilen voor een warm eilandje.
IJsland is een soevereine staat.

Nogmaals ik zou er zo willen wonen. Tenminste... toen het economisch nog welvarend was
pi_62205837
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Groenland is van Denemarken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_62206060
wat willen die russen terug voor die 4 miljard
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:51:48 #96
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_62206098
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:50 schreef vipergts het volgende:
wat willen die russen terug voor die 4 miljard
IJslandse deernes.
Ik ben lelijk.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:03:14 #97
89730 Drugshond
pi_62206473
quote:
British customers making withdrawals as bank goes into receivership

More than 200,000 British investors in the Icelandic internet bank Icesave were today unable to make any deposits or withdrawals from their accounts.

Customers hoping to access their account were met with a message on the bank's website this morning which said that Icesave was not 'currently processing any deposits or withdrawal requests'.

There was no explanation for the move but it comes as Iceland's government grappled with a major crisis in its banking sector.

This morning Iceland used emergency powers adopted on Monday to dismiss the board of directors of Landsbanki, the bank that owns Icesave, and put the bank into receivership.
Die zullen nu wel piepen denk ik.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:26:39 #98
212207 Jamiroquai
...Consumers?
pi_62207154
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:26 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Waarom zou je zonder rente willen uitlenen en waarom zou een overheid dat moeten doen?
Volgens mij hoopt ie op een soort Idealistische oplossing.

Ze zouden het moeten doen omdat het "het goede" is
pi_62207531
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 17:03 schreef Drugshond het volgende:
More than 200,000 British investors in the Icelandic internet bank Icesave were today unable to make any deposits or withdrawals from their accounts.
Dat spaargeld mogen 300,000 duizend Ijslanders garanderen , veel geluk Britten.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:43:05 #100
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:49:06 #101
89730 Drugshond
pi_62207758
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 17:40 schreef rja het volgende:

[..]

Dat spaargeld mogen 300,000 duizend Ijslanders garanderen , veel geluk Britten.
Wat brengt een beetje ijsbeer, of zeehondje eigenlijk op ?!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:59:02 #102
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_62207953
Hoe lang kun je stoken op 3000 euro aan zeehondenblubber?
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_62208312
Klote.. heb daar net een rekening lopen. icesave.nl is niet meer bereikbaar?
pi_62208368
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 17:59 schreef Hooghoudt het volgende:
Hoe lang kun je stoken op 3000 euro aan zeehondenblubber?
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 18:22:30 #105
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_62208484
Een volslagen onbekende hoek van problemen. Nooit gedacht aan landen als ijsland als probleemgebieden.
How can I make this topic about me?
pi_62208489
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:13 schreef Omkron het volgende:
Klote.. heb daar net een rekening lopen. icesave.nl is niet meer bereikbaar?
Nee, zware overbelasting... Al die 25.000 Nederlanders willen hun geld terug
pi_62209053
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:22 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Nee, zware overbelasting... Al die 25.000 Nederlanders willen hun geld terug
50.000 duizend Nederlanders, had ik begrepen.

Een bankrun via internet.
pi_62209136
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:46 schreef rja het volgende:

[..]

50.000 duizend Nederlanders, had ik begrepen.

Een bankrun via internet.
Wil je in 2008 een bankrun voorkomen als bank, dan sluit je gewoon je internetpagina.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 18:52:57 #109
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62209203
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:30 schreef PICHT het volgende:

[..]

Ja, 4 miljard uit Rusland

Of wel die hebben straks een hoop terug te doen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62209275
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:22 schreef gebrokenglas het volgende:
Een volslagen onbekende hoek van problemen. Nooit gedacht aan landen als ijsland als probleemgebieden.
de drie ijslandse banken ( glitnir, kaupthing en banka islandska of whatever) zijn nochtans al enkele maanden in de spotlights als risicobanken ... ze stonden met hun drie te prijken in de top drie van de risicobanken in west-europa...
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_62209307
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:49 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Wil je in 2008 een bankrun voorkomen als bank, dan sluit je gewoon je internetpagina.
Ik heb een Rabo internet spaar rekening.

Ik kan geeneens fysiek m´n geld ophalen bij m´n Rabo bank.

Bij Icesave is hetzelfde volgens mij.
pi_62209586
Had vorige maand ook een keer op hun site gekeken vanwege het hoge rentepercentage. Maar ik blijf nog wel even stabiel bij de boerenleenbank.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_62209645
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:49 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Ik heb gelukkig wel alles er weggehaald...gister avond mijn deel...maar nog niks op mijn tegenrekening, dus nog ff wachten
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:10:55 #114
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62209701
Ik heb gisterenavond (21:00) vanaf icesave teruggeboekt naar rabo, maar (omdat het na 14:00 was?) staat het er (nog) niet op. Kan ik nog wel verwachten dat mijn geld morgen bij de rabo er op staat dan?
pi_62209750
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:10 schreef Whiteguy het volgende:
Ik heb gisterenavond (21:00) vanaf icesave teruggeboekt naar rabo, maar (omdat het na 14:00 was?) staat het er (nog) niet op. Kan ik nog wel verwachten dat mijn geld morgen bij de rabo er op staat dan?
Ik heb precies hetzelfde, ook gisteravond rond 21:00 en nog niks terug. ik verwacht dat het er morgen gewoon bijkomt, maar ik zal wel wat meer opgelucht zijn als het er echt bijstaat.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:13:31 #116
153506 Captain_Fabulous
pi_62209773
quote:
Bel eens de bank van de tegenrekening ofzo, hoe zouden wij dat weten???
pi_62209780
quote:
nee, natuurlijk niet

serieus, leg jij mij even uit waarom het bedrag niet zou overgeschreven worden?
pi_62209828
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:13 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

nee, natuurlijk niet

Omdat er zoveel afgehaald is door iedereen dat ze in werkelijkheid niks meer hebben? Het zal wel niet, maar in de praktijk kunnen ze nooit iedereen uitbetalen als iedereen zijn geld er weg haalt.
pi_62209872
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:15 schreef MrBadGuy het volgende:

Omdat er zoveel afgehaald is door iedereen dat ze in werkelijkheid niks meer hebben? Het zal wel niet, maar in de praktijk kunnen ze nooit iedereen uitbetalen als iedereen zijn geld er weg haalt.
wees gerust, dat geld zal overgeschreven worden.

en is er wel zoveel afgehaald? wie kent de exacte cijfers? volgens mij is het relatief gezien nog steeds een peuleschil.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:18:08 #120
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62209911
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:13 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

nee, natuurlijk niet

Omdat er niet genoeg geld aanwezig is bij die bank.
pi_62209940
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 18:55 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

de drie ijslandse banken ( glitnir, kaupthing en banka islandska of whatever) zijn nochtans al enkele maanden in de spotlights als risicobanken ... ze stonden met hun drie te prijken in de top drie van de risicobanken in west-europa...
Daarom zijn ze ook van die spaarproducten (icesave) in west europa gaan aanbieden, ze konden op andere manieren geen geld meer krijgen.
pi_62209942
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:16 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

en is er wel zoveel afgehaald? wie kent de exacte cijfers? volgens mij is het relatief gezien nog steeds een peuleschil.
In Nederland is er denk ik wel een aardig deel afgehaald, het is de hele dag slecht in het nieuws geweest op RTL en op diverse websites. Internationaal zal het wel meevallen, in het VK zijn ze nog veel groter dan in Nederland en daar zijn de tegoeden bevroren, dat is nog een pluspuntje voor Nederlandse klanten.
pi_62209956
DNB is in onderhandeling daarover, zie http://www.volkskrant.nl/(...)ndse_klanten_Icesave
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:20:27 #124
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62209983
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:19 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

In Nederland is er denk ik wel een aardig deel afgehaald, het is de hele dag slecht in het nieuws geweest op RTL en op diverse websites. Internationaal zal het wel meevallen, in het VK zijn ze nog veel groter dan in Nederland en daar zijn de tegoeden bevroren, dat is nog een pluspuntje voor Nederlandse klanten.
Tja.. maar als de ijslanders al vanaf maandag niet eens meer konden pinnen.. is er toch wel serieus stront aan de knikker lijkt me.
pi_62210056
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:18 schreef Whiteguy het volgende:

Omdat er niet genoeg geld aanwezig is bij die bank.
moest dat het geval zijn, dan zou die website gewoon niet meer toegankelijk zijn ( want de bank is failliet als ze niet in staat is om te lenen en zich in de schulden te werken om aan de klant uit te betalen).
pi_62210097
Tja dit soort dingen ga je krijgen als mensen hebberig worden. Ik weet niet eens wat ik voor rente krijg bij de rabobank. Maar als de rabobank slim is bieden ze alle "met de staart tussen de benen terugkomende spaarders" -1% rente. En anders rotten ze maar op naar fortis op zulke mensen zit je als bank toch niet te wachten.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_62210142
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef vipergts het volgende:
Tja dit soort dingen ga je krijgen als mensen hebberig worden. Ik weet niet eens wat ik voor rente krijg bij de rabobank. Maar als de rabobank slim is bieden ze alle "met de staart tussen de benen terugkomende spaarders" -1% rente. En anders rotten ze maar op naar fortis op zulke mensen zit je als bank toch niet te wachten.
met zo'n instelling zouden volgens mij al ALLE banken failliet zijn
pi_62210294
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef vipergts het volgende:
Ik ga met mijn geld gewoon naar CEB, niet naar de Rabo, die gebruik ik alleen voor mijn betaalrekening
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:35:04 #129
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_62210409
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:23 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

moest dat het geval zijn, dan zou die website gewoon niet meer toegankelijk zijn ( want de bank is failliet als ze niet in staat is om te lenen en zich in de schulden te werken om aan de klant uit te betalen).
Niet per sé. Als jij je spaargeld naar de bank brengt, leggen ze dat niet in een kluis neer om te wachten tot je het op komt halen. Ze investeren dat geld. Zeg dat ze van alle klanten 90% investeren en 10% in huis houden voor mensen die (in normale situatie) geld van hun rekening af halen. Dat gaat dan goed, omdat nooit iedereen te gelijk geld nodig heeft.

Het gaat goed tot het moment dat meer dan 10% van de mensen hun rekening leeg gaan halen. Dat is er een te kort aan direct beschikbaar geld. Ze hebben nog wel die 90% in investeringen zetten, maar daar kunnen ze minder snel bij. Of tegen hele hoge kosten.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 19:37:41 #130
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_62210487
Wat een doos bij 't RTL Nieuws die haar 30k bij Icesave wil weghalen .
pi_62210546
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik ga met mijn geld gewoon naar CEB, niet naar de Rabo, die gebruik ik alleen voor mijn betaalrekening
Ik ga m´n spaargeld niet zetten op een Turkse bank.

Sorry.
pi_62210609
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:39 schreef rja het volgende:

[..]

Ik ga m´n spaargeld niet zetten op een Turkse bank.

Sorry.
Valt volledig onder de Nederlandse Depositogarantieregeling, kan me verder niet schelen waar die bank oorspronkelijk vandaan komt eigenlijk. Waarom zou me dat wel wat moeten schelen?
pi_62211140
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:41 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Valt volledig onder de Nederlandse Depositogarantieregeling, kan me verder niet schelen waar die bank oorspronkelijk vandaan komt eigenlijk. Waarom zou me dat wel wat moeten schelen?
Ik heb liever een Nederlandse bank.

Dan ga ik liever naar MoneYou.een dochter van ABN AMRO.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 20:35:54 #134
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62212393

Die prijs gaan ze dit jaar niet meer in de wacht slepen denk ik.
pi_62212441
Ik wil mijn ¤777,33 terug..
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 20:43:04 #136
104871 remlof
Europees federalist
pi_62212614
Hoe zit het nu met die russische lening van 4 miljard?
quote:
Iceland's central bank said in a statement that it had been informed by the Russian ambassador, Victor I. Tatarintsev, that Iceland would be given a loan of 4 billion euros ($5.4 billion), and that this had been confirmed by Prime Minister Vladimir Putin.
However, the Russian state news agency RIA-Novosti quoted Deputy Finance Minister Dmitry Pankin as saying there had been no formal approach from Iceland and no decision had been made.
Bron: AP

Als de Russen IJsland zo'n lening gaan verstrekken zal er wel wat tegenover moeten staan lijkt mij, zoals Q. al zei.
Toegang tot marinehavens en militaire vliegvelden misschien? Zullen de yanks blij mee zijn, en lijkt me voor de EU ook niet echt handig. Misschien spelen de IJslanders het wel zo om bij de EU of US een soepele lening te krijgen
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 20:43:42 #137
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_62212629
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:35 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Niet per sé. Als jij je spaargeld naar de bank brengt, leggen ze dat niet in een kluis neer om te wachten tot je het op komt halen. Ze investeren dat geld. Zeg dat ze van alle klanten 90% investeren en 10% in huis houden voor mensen die (in normale situatie) geld van hun rekening af halen. Dat gaat dan goed, omdat nooit iedereen te gelijk geld nodig heeft.
Bijna goed: ze investeren 900 %. ..
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 21:00:03 #138
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_62213190
900%? Dat kan niet. 100% is alles. En ze kunnen geen geld uitlenen dat ze niet hebben. Dat zou slecht zijn voor de economie.
...

...
........... ow, wacht
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 oktober 2008 @ 21:00:15 #139
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_62213198
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 20:43 schreef remlof het volgende:
Hoe zit het nu met die russische lening van 4 miljard?
[..]

Bron: AP

Als de Russen IJsland zo'n lening gaan verstrekken zal er wel wat tegenover moeten staan lijkt mij, zoals Q. al zei.
Toegang tot marinehavens en militaire vliegvelden misschien? Zullen de yanks blij mee zijn, en lijkt me voor de EU ook niet echt handig. Misschien spelen de IJslanders het wel zo om bij de EU of US een soepele lening te krijgen
De IJslanders hebben de Amerikanen net van Keflavik afgeschopt. Ik denk niet dat ze de Russen binnen zullen halen. Op die voorwaarden hadden ze wel weer aansluiting bij de US of de EU gezocht
pi_62213221
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:16 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

Ik ben anders toch erg benieuwd hoeveel Icesave nog over gaat maken aan de buitenlandse spaarders. Ik neem aan 0.00 EUR. 1) Ze zijn failliet, dus dat geld kunnen ze zelf niet meer overboeken, zeker niet op korte termijn (hoogstens is er op lange termijn nog wat beschikbaar na verkoop van assets) 2) De ijslandse overheid heeft duidelijk gezegd dat ze alleen BINNENLANDSE spaartegoeden gaan vergoeden. 3) De ijslandse overheid heeft het geld zelf ook niet, dus die buitenlandse spaarders kan ze niks schelen 4) De Nederlandse bank garandeert in principe niks van Icesave accounts.
Abre los ojos
pi_62213259

1.37

moest nog even terugkijken.
pi_62213285
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:00 schreef MrUnchained het volgende:
4) De Nederlandse bank garandeert in principe niks van Icesave accounts.
Tussen de ¤ 20.000 en ¤ 100.000 garanderen ze iig.
pi_62213582
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Tussen de ¤ 20.000 en ¤ 100.000 garanderen ze iig.
Landesbanki (Icesave) werd enkel door de ijslandese centrale bank gegarandeert (en laten die nu ook ongeveer failliet zijn). Nederlandse bank heeft nooit Icesave gegarandeert
Abre los ojos
pi_62213662
http://www.volkskrant.nl/(...)ndse_klanten_Icesave

"De eerste 20.887 euro aan spaartegoed wordt gegarandeerd door de IJslandse overheid."

In de categorie: we gaan u helpen te kijken wat er nog over is....
Abre los ojos
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 21:17:12 #145
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_62213754
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:12 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Landesbanki (Icesave) werd enkel door de ijslandese centrale bank gegarandeert (en laten die nu ook ongeveer failliet zijn). Nederlandse bank heeft nooit Icesave gegarandeert
Jawel:
UItleg in http://www.nrcnext.nl/gel(...)ece/Iets_minder_safe
quote:
In de financiële wereld krijg je niets voor niets. Dat geldt ook voor de geweldige 5 procent spaarrente die de nieuwe internetspaarbank Icesave aanbiedt. Icesave werkt hier uiteraard legaal, maar heeft geen Nederlandsche bankvergunning, waardoor onze riante Depositogarantieregeling niet (helemaal) van toepassing is.

De regeling die wel geldt, is af te leiden uit de algemene voorwaarden van Icesave. Daar staat in bepaling 14.1:

Deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst zijn beschermd volgens de IJslandse depositogarantie- en de beleggerscompensatieregeling. Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot de eerste ¤ 20.887 van het totaal aan deposito's dat u bij ons aanhoudt. Daarnaast zijn deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst beschermd volgens de Nederlandse depositogarantieregeling.

Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot ¤ 40.000 van al uw deposito’s bij ons, met een eigen risico van 10% voor het gedeelte boven ¤ 20.000 minus eventuele betalingen waartoe u onder de IJslandse regeling gerechtigd bent. Dit betekent dat het totaal maximaal te vorderen bedrag per 1 januari 2008 ¤ 38.000 bedraagt. De totale financiële bescherming die u wordt geboden volgens beide regelingen is niet minder dan de bescherming waartoe u gerechtigd bent wanneer uw deposito alleen werd beschermd volgens de Nederlandse regeling.

Omvallen
Deze bepaling betekent dat als Landsbanki, de bank waaronder Icesave valt, zou omvallen, dat dan je eerste 20.887 euro spaargeld gegarandeerd is door de IJslandse Centrale Bank. De rest, tot 38.000 euro van 40.000 euro spaargeld, valt onder de dekking van de Nederlandse Bank. Zou je 40.000 euro spaargeld kwijtraken, dan krijg je dus in principe 38.000 euro, net als in Nederland. Daarvan moet echter 20.887 euro uit IJsland komen. De rest, 17.113 euro, krijg je uit Nederland. Je moet wel de IJslandse Centrale Bank aanschrijven om je geld terug te krijgen. Ik heb geen idee of zoiets soepel gaat.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 21:18:15 #146
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62213799
quote:

[..]

Oh? Op de site van icesave staat:
quote:
Is mijn geld veilig bij Icesave? (Wat houdt het depositogarantiestelsel in?)

Het depositogarantiestelsel is een regeling die de belangen van de rekeninghouders waarborgt. Particulieren en kleine ondernemingen (te weten ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren) kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel.

Landsbanki is genotificeerd door De Nederlandsche Bank voor het voeren van een bijkantoor in Nederland. Alle activiteiten van Landsbanki in Nederland vallen volledig onder toezicht van de IJslandse toezichthouder FME. Daarnaast voert De Nederlandsche bank liquiditeitstoezicht op de activiteiten van Landsbanki in Nederland.

Buitenlandse banken die in EU-landen of de Europees Economische Ruimte gevestigd zijn, vallen onder de deposito garantieregeling van dat betreffende land. Daarnaast neemt Landsbanki deel aan het Nederlandse deposito garantiestelsel.

Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon per bankinstelling ongeacht het aantal rekeningen.
Een rekenvoorbeeld

Totaal spaartegoed

¤ 40.000,-

Uitkering door IJslandse depositogarantiestelsel

¤ 20.887,-

Uitkering door Nederlands depositogarantiestelsel

(((¤ 40.000 – ¤ 20.000 = ¤ 20.000)*0,90) – ¤ 887,-)

¤17.113,-

Totaal uitkering

¤ 38.000,-

Meer informatie over het depositogarantiestelsel vindt u op de website van De Nederlandsche Bank. Icesave is een onderdeel van Landsbanki . In het WFT register staat Landsbanki ingeschreven als Landsbanki Íslands hf.
pi_62213816
quote:

[..]

Het tweede gedeelte (vanaf ¤ 20.000) heeft altijd al onder DNB gevallen, dus nu ook nog.
pi_62213864
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:17 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Jawel:
UItleg in http://www.nrcnext.nl/gel(...)ece/Iets_minder_safe
[..]

Niet waar:
Lees het laatste stuk dan eens: er moet EUR 20,887 van de ijslandse overheid komen, dat stuk gaat niet door de nederlandse centrale bank betaald worden.
Abre los ojos
pi_62213990
Het nieuws valt een beetje stil nu, ik check morgen maar weer hoe ik mijn geld kan terugkrijgen.
pi_62214044
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:19 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Niet waar:
Lees het laatste stuk dan eens: er moet EUR 20,887 van de ijslandse overheid komen, dat stuk gaat niet door de nederlandse centrale bank betaald worden.
*kuch* jij zei net dat er niks onder DNB viel en dat alles via IJsland ging, dat klopt dus niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')