Wat brengt een beetje ijsbeer, of zeehondje eigenlijk op ?!quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 17:40 schreef rja het volgende:
[..]
Dat spaargeld mogen 300,000 duizend Ijslanders garanderen , veel geluk Britten.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 17:59 schreef Hooghoudt het volgende:
Hoe lang kun je stoken op 3000 euro aan zeehondenblubber?
Nee, zware overbelasting... Al die 25.000 Nederlanders willen hun geld terugquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:13 schreef Omkron het volgende:
Klote.. heb daar net een rekening lopen. icesave.nl is niet meer bereikbaar?
50.000 duizend Nederlanders, had ik begrepen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:22 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Nee, zware overbelasting... Al die 25.000 Nederlanders willen hun geld terug
Wil je in 2008 een bankrun voorkomen als bank, dan sluit je gewoon je internetpagina.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:46 schreef rja het volgende:
[..]
50.000 duizend Nederlanders, had ik begrepen.
Een bankrun via internet.
Ja, 4 miljard uit Ruslandquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:30 schreef PICHT het volgende:
[..]
Rusland heeft de boel al gered door 4 miljard in de economie te pompen. Volgens berichten schiet de waarde van de IJslandse kroon flink omhoog.
de drie ijslandse banken ( glitnir, kaupthing en banka islandska of whatever) zijn nochtans al enkele maanden in de spotlights als risicobanken ... ze stonden met hun drie te prijken in de top drie van de risicobanken in west-europa...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:22 schreef gebrokenglas het volgende:
Een volslagen onbekende hoek van problemen. Nooit gedacht aan landen als ijsland als probleemgebieden.
Ik heb een Rabo internet spaar rekening.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:49 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Wil je in 2008 een bankrun voorkomen als bank, dan sluit je gewoon je internetpagina.
Ik heb gelukkig wel alles er weggehaald...gister avond mijn deel...maar nog niks op mijn tegenrekening, dus nog ff wachtenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:49 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Wil je in 2008 een bankrun voorkomen als bank, dan sluit je gewoon je internetpagina.
Ik heb precies hetzelfde, ook gisteravond rond 21:00 en nog niks terug. ik verwacht dat het er morgen gewoon bijkomt, maar ik zal wel wat meer opgelucht zijn als het er echt bijstaat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:10 schreef Whiteguy het volgende:
Ik heb gisterenavond (21:00) vanaf icesave teruggeboekt naar rabo, maar (omdat het na 14:00 was?) staat het er (nog) niet op. Kan ik nog wel verwachten dat mijn geld morgen bij de rabo er op staat dan?
Bel eens de bank van de tegenrekening ofzo, hoe zouden wij dat weten???quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:10 schreef Whiteguy het volgende:
Ik heb gisterenavond (21:00) vanaf icesave teruggeboekt naar rabo, maar (omdat het na 14:00 was?) staat het er (nog) niet op. Kan ik nog wel verwachten dat mijn geld morgen bij de rabo er op staat dan?
nee, natuurlijk nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:10 schreef Whiteguy het volgende:
Omdat er zoveel afgehaald is door iedereen dat ze in werkelijkheid niks meer hebben? Het zal wel niet, maar in de praktijk kunnen ze nooit iedereen uitbetalen als iedereen zijn geld er weg haalt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:13 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
nee, natuurlijk niet![]()
serieus, leg jij mij even uit waarom het bedrag niet zou overgeschreven worden?
wees gerust, dat geld zal overgeschreven worden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:15 schreef MrBadGuy het volgende:
Omdat er zoveel afgehaald is door iedereen dat ze in werkelijkheid niks meer hebben? Het zal wel niet, maar in de praktijk kunnen ze nooit iedereen uitbetalen als iedereen zijn geld er weg haalt.
Omdat er niet genoeg geld aanwezig is bij die bank.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:13 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
nee, natuurlijk niet![]()
serieus, leg jij mij even uit waarom het bedrag niet zou overgeschreven worden?
Daarom zijn ze ook van die spaarproducten (icesave) in west europa gaan aanbieden, ze konden op andere manieren geen geld meer krijgen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:55 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
de drie ijslandse banken ( glitnir, kaupthing en banka islandska of whatever) zijn nochtans al enkele maanden in de spotlights als risicobanken ... ze stonden met hun drie te prijken in de top drie van de risicobanken in west-europa...
In Nederland is er denk ik wel een aardig deel afgehaald, het is de hele dag slecht in het nieuws geweest op RTL en op diverse websites. Internationaal zal het wel meevallen, in het VK zijn ze nog veel groter dan in Nederland en daar zijn de tegoeden bevroren, dat is nog een pluspuntje voor Nederlandse klanten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:16 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
wees gerust, dat geld zal overgeschreven worden.
en is er wel zoveel afgehaald? wie kent de exacte cijfers? volgens mij is het relatief gezien nog steeds een peuleschil.
Tja.. maar als de ijslanders al vanaf maandag niet eens meer konden pinnen.. is er toch wel serieus stront aan de knikker lijkt me.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
In Nederland is er denk ik wel een aardig deel afgehaald, het is de hele dag slecht in het nieuws geweest op RTL en op diverse websites. Internationaal zal het wel meevallen, in het VK zijn ze nog veel groter dan in Nederland en daar zijn de tegoeden bevroren, dat is nog een pluspuntje voor Nederlandse klanten.
moest dat het geval zijn, dan zou die website gewoon niet meer toegankelijk zijn ( want de bank is failliet als ze niet in staat is om te lenen en zich in de schulden te werken om aan de klant uit te betalen).quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:18 schreef Whiteguy het volgende:
Omdat er niet genoeg geld aanwezig is bij die bank.
met zo'n instelling zouden volgens mij al ALLE banken failliet zijnquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef vipergts het volgende:
Tja dit soort dingen ga je krijgen als mensen hebberig worden. Ik weet niet eens wat ik voor rente krijg bij de rabobank. Maar als de rabobank slim is bieden ze alle "met de staart tussen de benen terugkomende spaarders" -1% rente. En anders rotten ze maar op naar fortis op zulke mensen zit je als bank toch niet te wachten.
Ik ga met mijn geld gewoon naar CEB, niet naar de Rabo, die gebruik ik alleen voor mijn betaalrekeningquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef vipergts het volgende:
Tja dit soort dingen ga je krijgen als mensen hebberig worden. Ik weet niet eens wat ik voor rente krijg bij de rabobank. Maar als de rabobank slim is bieden ze alle "met de staart tussen de benen terugkomende spaarders" -1% rente. En anders rotten ze maar op naar fortis op zulke mensen zit je als bank toch niet te wachten.
Niet per sé. Als jij je spaargeld naar de bank brengt, leggen ze dat niet in een kluis neer om te wachten tot je het op komt halen. Ze investeren dat geld. Zeg dat ze van alle klanten 90% investeren en 10% in huis houden voor mensen die (in normale situatie) geld van hun rekening af halen. Dat gaat dan goed, omdat nooit iedereen te gelijk geld nodig heeft.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:23 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
moest dat het geval zijn, dan zou die website gewoon niet meer toegankelijk zijn ( want de bank is failliet als ze niet in staat is om te lenen en zich in de schulden te werken om aan de klant uit te betalen).
Ik ga m´n spaargeld niet zetten op een Turkse bank.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik ga met mijn geld gewoon naar CEB, niet naar de Rabo, die gebruik ik alleen voor mijn betaalrekening
Valt volledig onder de Nederlandse Depositogarantieregeling, kan me verder niet schelen waar die bank oorspronkelijk vandaan komt eigenlijk. Waarom zou me dat wel wat moeten schelen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:39 schreef rja het volgende:
[..]
Ik ga m´n spaargeld niet zetten op een Turkse bank.
Sorry.
Ik heb liever een Nederlandse bank.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Valt volledig onder de Nederlandse Depositogarantieregeling, kan me verder niet schelen waar die bank oorspronkelijk vandaan komt eigenlijk. Waarom zou me dat wel wat moeten schelen?
Bron: APquote:Iceland's central bank said in a statement that it had been informed by the Russian ambassador, Victor I. Tatarintsev, that Iceland would be given a loan of 4 billion euros ($5.4 billion), and that this had been confirmed by Prime Minister Vladimir Putin.
However, the Russian state news agency RIA-Novosti quoted Deputy Finance Minister Dmitry Pankin as saying there had been no formal approach from Iceland and no decision had been made.
Bijna goed: ze investeren 900 %. ..quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:35 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Niet per sé. Als jij je spaargeld naar de bank brengt, leggen ze dat niet in een kluis neer om te wachten tot je het op komt halen. Ze investeren dat geld. Zeg dat ze van alle klanten 90% investeren en 10% in huis houden voor mensen die (in normale situatie) geld van hun rekening af halen. Dat gaat dan goed, omdat nooit iedereen te gelijk geld nodig heeft.
De IJslanders hebben de Amerikanen net van Keflavik afgeschopt. Ik denk niet dat ze de Russen binnen zullen halen. Op die voorwaarden hadden ze wel weer aansluiting bij de US of de EU gezochtquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:43 schreef remlof het volgende:
Hoe zit het nu met die russische lening van 4 miljard?
[..]
Bron: AP
Als de Russen IJsland zo'n lening gaan verstrekken zal er wel wat tegenover moeten staan lijkt mij, zoals Q. al zei.
Toegang tot marinehavens en militaire vliegvelden misschien? Zullen de yanks blij mee zijn, en lijkt me voor de EU ook niet echt handig. Misschien spelen de IJslanders het wel zo om bij de EU of US een soepele lening te krijgen
Ik ben anders toch erg benieuwd hoeveel Icesave nog over gaat maken aan de buitenlandse spaarders. Ik neem aan 0.00 EUR. 1) Ze zijn failliet, dus dat geld kunnen ze zelf niet meer overboeken, zeker niet op korte termijn (hoogstens is er op lange termijn nog wat beschikbaar na verkoop van assets) 2) De ijslandse overheid heeft duidelijk gezegd dat ze alleen BINNENLANDSE spaartegoeden gaan vergoeden. 3) De ijslandse overheid heeft het geld zelf ook niet, dus die buitenlandse spaarders kan ze niks schelen 4) De Nederlandse bank garandeert in principe niks van Icesave accounts.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:16 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
wees gerust, dat geld zal overgeschreven worden.
en is er wel zoveel afgehaald? wie kent de exacte cijfers? volgens mij is het relatief gezien nog steeds een peuleschil.
Tussen de ¤ 20.000 en ¤ 100.000 garanderen ze iig.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:00 schreef MrUnchained het volgende:
4) De Nederlandse bank garandeert in principe niks van Icesave accounts.
Landesbanki (Icesave) werd enkel door de ijslandese centrale bank gegarandeert (en laten die nu ook ongeveer failliet zijn). Nederlandse bank heeft nooit Icesave gegarandeertquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tussen de ¤ 20.000 en ¤ 100.000 garanderen ze iig.
Jawel:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:12 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Landesbanki (Icesave) werd enkel door de ijslandese centrale bank gegarandeert (en laten die nu ook ongeveer failliet zijn). Nederlandse bank heeft nooit Icesave gegarandeert
quote:In de financiële wereld krijg je niets voor niets. Dat geldt ook voor de geweldige 5 procent spaarrente die de nieuwe internetspaarbank Icesave aanbiedt. Icesave werkt hier uiteraard legaal, maar heeft geen Nederlandsche bankvergunning, waardoor onze riante Depositogarantieregeling niet (helemaal) van toepassing is.
De regeling die wel geldt, is af te leiden uit de algemene voorwaarden van Icesave. Daar staat in bepaling 14.1:
Deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst zijn beschermd volgens de IJslandse depositogarantie- en de beleggerscompensatieregeling. Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot de eerste ¤ 20.887 van het totaal aan deposito's dat u bij ons aanhoudt. Daarnaast zijn deposito’s die op een Icesave Account worden geplaatst beschermd volgens de Nederlandse depositogarantieregeling.
Betalingen volgens deze regeling zijn beperkt tot ¤ 40.000 van al uw deposito’s bij ons, met een eigen risico van 10% voor het gedeelte boven ¤ 20.000 minus eventuele betalingen waartoe u onder de IJslandse regeling gerechtigd bent. Dit betekent dat het totaal maximaal te vorderen bedrag per 1 januari 2008 ¤ 38.000 bedraagt. De totale financiële bescherming die u wordt geboden volgens beide regelingen is niet minder dan de bescherming waartoe u gerechtigd bent wanneer uw deposito alleen werd beschermd volgens de Nederlandse regeling.
Omvallen
Deze bepaling betekent dat als Landsbanki, de bank waaronder Icesave valt, zou omvallen, dat dan je eerste 20.887 euro spaargeld gegarandeerd is door de IJslandse Centrale Bank. De rest, tot 38.000 euro van 40.000 euro spaargeld, valt onder de dekking van de Nederlandse Bank. Zou je 40.000 euro spaargeld kwijtraken, dan krijg je dus in principe 38.000 euro, net als in Nederland. Daarvan moet echter 20.887 euro uit IJsland komen. De rest, 17.113 euro, krijg je uit Nederland. Je moet wel de IJslandse Centrale Bank aanschrijven om je geld terug te krijgen. Ik heb geen idee of zoiets soepel gaat.
Oh? Op de site van icesave staat:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:12 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Landesbanki (Icesave) werd enkel door de ijslandese centrale bank gegarandeert (en laten die nu ook ongeveer failliet zijn). Nederlandse bank heeft nooit Icesave gegarandeert
quote:Is mijn geld veilig bij Icesave? (Wat houdt het depositogarantiestelsel in?)
Het depositogarantiestelsel is een regeling die de belangen van de rekeninghouders waarborgt. Particulieren en kleine ondernemingen (te weten ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren) kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel.
Landsbanki is genotificeerd door De Nederlandsche Bank voor het voeren van een bijkantoor in Nederland. Alle activiteiten van Landsbanki in Nederland vallen volledig onder toezicht van de IJslandse toezichthouder FME. Daarnaast voert De Nederlandsche bank liquiditeitstoezicht op de activiteiten van Landsbanki in Nederland.
Buitenlandse banken die in EU-landen of de Europees Economische Ruimte gevestigd zijn, vallen onder de deposito garantieregeling van dat betreffende land. Daarnaast neemt Landsbanki deel aan het Nederlandse deposito garantiestelsel.
Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon per bankinstelling ongeacht het aantal rekeningen.
Een rekenvoorbeeld
Totaal spaartegoed
¤ 40.000,-
Uitkering door IJslandse depositogarantiestelsel
¤ 20.887,-
Uitkering door Nederlands depositogarantiestelsel
(((¤ 40.000 – ¤ 20.000 = ¤ 20.000)*0,90) – ¤ 887,-)
¤17.113,-
Totaal uitkering
¤ 38.000,-
Meer informatie over het depositogarantiestelsel vindt u op de website van De Nederlandsche Bank. Icesave is een onderdeel van Landsbanki . In het WFT register staat Landsbanki ingeschreven als Landsbanki Íslands hf.
Het tweede gedeelte (vanaf ¤ 20.000) heeft altijd al onder DNB gevallen, dus nu ook nog.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:12 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Niet waar:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Jawel:
UItleg in http://www.nrcnext.nl/gel(...)ece/Iets_minder_safe
[..]
*kuch* jij zei net dat er niks onder DNB viel en dat alles via IJsland ging, dat klopt dus niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:19 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Niet waar:
Lees het laatste stuk dan eens: er moet EUR 20,887 van de ijslandse overheid komen, dat stuk gaat niet door de nederlandse centrale bank betaald worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |