Heel veel waarschijnlijk!quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:31 schreef PurnodePurno het volgende:
Hoeveel verdient hij in alle eerlijkheid nou zelf aan al die paniekzaaierij?
Mwah, wat is 17 miljard euro als het niet je eigen geld is...quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:50 schreef shilizous_88 het volgende:
Een vraag die hierop volgt is hoeveel de Nederlandse staat nu op het spel zet in het geval de klanten niet terugkomen en er geen koper gevonden kan worden?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:31 schreef PurnodePurno het volgende:
hier ben ik ook benieuwd naar.quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:31 schreef PurnodePurno het volgende:
Probleem is: waneer is de crisis voorbij?quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:40 schreef WebHawkjuh het volgende:
Vandaag hoorde ik 'probeer nooit een vallend mes te pakken', waarmee ze volgens mij bedoelde dat je niet in dalende koersen moet beleggen. Maar, is het niet zo dat de koersen na de crisis weer omhoog gaan, en je dus hoe dan ook winst zal halen? Op zie ik het nu verkeerd?
Waarom zou je dat willen?quote:
Als het bedrijf failliet gaat is je aandeel compleet waardeloos, dus je winst is niet gegarandeerd.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:40 schreef WebHawkjuh het volgende:
Vandaag hoorde ik 'probeer nooit een vallend mes te pakken', waarmee ze volgens mij bedoelde dat je niet in dalende koersen moet beleggen. Maar, is het niet zo dat de koersen na de crisis weer omhoog gaan, en je dus hoe dan ook winst zal halen? Op zie ik het nu verkeerd?
Best aardige vraag. Want die geruchten ving ik ook op.quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:28 schreef dvr het volgende:
Ik vang hier en daar geluiden op, dat Amerikaanse banken mogelijk een tijdje verplicht gesloten zullen worden zodat ze orde op zaken kunnen stellen.
Zou het kunnen dat de Amerikaanse regering met dat soort maatregelen en met Paulson's bail-out tijd probeert te winnen totdat in Europa de eerste grote banken omvallen, zodat het vertrouwen in de Euro verdwijnt en men wereldwijd in de dollar vlucht, zodat het Amerikaanse liquiditeitsprobleem weer even opgelost is en Europa berooid achterblijft? (de huidige stijging van de dollar lijkt daar al een voorbode van).
En zo ja, heeft Europa noodplannen om zich tegen zo'n strategie te wapenen, bijvoorbeeld door ook hier de banken onmiddellijk op slot te kunnen gooien?
Is je spaargeld safe ?!?... moeilijk te geloven.quote:The Federal Deposit Insurance Corp., which guarantees individual accounts up to $100,000, only has about $50 billion to “insure” about $1 trillion in assets across the nation’s financial institutions.
Inderdaad - dank voor de link! Op de sites waar ik dat gerucht las, was nog niks gerectificeerd. Blij te horen dat het onzin was.quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:59 schreef Drugshond het volgende:
Best aardige vraag. Want die geruchten ving ik ook op.
Deze wordt hier een beetje gedebunked.
http://www.infowars.com/?p=5052
Als infowars het zelfs al ontkend....dan moet het wel een hoax zijn.
quote:Op maandag 6 oktober 2008 @ 19:07 schreef chielsen het volgende:
Ik heb in de 2005 de dag dat de dollar valt gezien, en het boek van willem middelkoop gewonnen bij een voorspelling van de dollar koers. Ik volg hem dus ondertussen al ene behoorlijke poos. Ik heb eigenlijk dan ook 2 vragen:
1) Hoe kunnen we met bv 500E hier toch nog een beetje winst uit halen als je denkt dat de aex naar de honderd gaat, zakken met graan kopen of toch een put optie.
2) Waarschijnlijke komen we in een behoorlijke recessie, jij hebt ( als je teminste je eigen adviezen op lange termijn hebt gevolgd) een leuke zak met geld verdient. Blijf je in nederland wonen, of ga je verhuizen naar het middenoosten of azie?
Eh...quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:26 schreef drumstickNL het volgende:
Vraag aan Willem Middelkoop:
Als ik wat wil importeren uit Amerika is dit het beste moment of kan ik beter even wachten tot de dollar nog verder daalt?
0quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:35 schreef coppicoppi het volgende:
Vraagje : Wat zou de absolute bodem zijn van AEX ?
Dat laatste dus, want hij zegt net dat hij verwacht dat de dollar op termijn minder waard zal worden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:26 schreef drumstickNL het volgende:
Vraag aan Willem Middelkoop:
Als ik wat wil importeren uit Amerika is dit het beste moment of kan ik beter even wachten tot de dollar nog verder daalt?
dat wil ik ook wel graag wetenquote:Op maandag 6 oktober 2008 23:58 schreef HIHIHIHI het volgende:
Waar kun je deze uitzending terug luisteren?
'Iedereen deed mee aan de kredietorgie'quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:38 schreef shilizous_88 het volgende:
was het interessant?, want ik heb het helaas moeten missen
De reden dat deflatie veel gevaarlijker is dan een (hoge) inflatie is dat geldontwaarding het fundament onder alles wegslaat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:49 schreef en_door_slecht het volgende:
En waarom is dat gevaarlijk? De commodoties bubble barst gewoon. Zat er dik in. Ding leeg en we kunnen weer verder. Overigens moet van goud nog eens zo'n 50% af, pas dan is de bel weer leeg. (Zie langjarig gemiddelde prijs van 300 euro/ounce)
In andere woorden:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:53 schreef Cinq-Marquis het volgende:
[..]
De reden dat deflatie veel gevaarlijker is dan een (hoge) inflatie is dat geldontwaarding het fundament onder alles wegslaat.
De overheid gaat uit van groei, de banken gaan uit van een vermeerdering van OG waarde, de hele maatschappij is 'ge-geared' op toename van....
Als je die grondslag wegvalt is alles verloren of dacht je dat je hypo'tje van 400.000 bij verlenging met een onderliggende waarde van 250.000 gewoon weer vrolijk verlengt wordt met een rente van 4,6% ?
Dream on.
Deflatie treedt hooguit op in de orde van grote van enkele procenten hoor.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:05 schreef Jamiroquai het volgende:
In andere woorden:
Als je nu met 1$, 100 knikkers kan kopen, en morgen met hetzelfde geld 104 knikkers. Waarom nu kopen?
Jij ziet deflatie als een probleem, ik als een gevolg.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:53 schreef Cinq-Marquis het volgende:
[..]
De reden dat deflatie veel gevaarlijker is dan een (hoge) inflatie is dat geldontwaarding het fundament onder alles wegslaat.
De overheid gaat uit van groei, de banken gaan uit van een vermeerdering van OG waarde, de hele maatschappij is 'ge-geared' op toename van....
Als je die grondslag wegvalt is alles verloren of dacht je dat je hypo'tje van 400.000 bij verlenging met een onderliggende waarde van 250.000 gewoon weer vrolijk verlengt wordt met een rente van 4,6% ?
Dream on.
Nee hoor ik zie deflatie (een altijd al aanwezige onderstroming) niet als probleem maar een feit. Waar dat een gevolg van is is punt twee.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:27 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Jij ziet deflatie als een probleem, ik als een gevolg.
Wat je met je huis voorbeeld in feite zegt, is dat je een altijd aanwezige lokale inflatie (=stijgen v/d huizenprijzen) als gunstig ziet. Ik niet. Ik zie dat de huizenprijzen hard zijn gestegen. In de VS is dat een speculatieve stijging geweest, die nul komma nul met een gebrek aan (goede) huizen te maken heeft gehad. Die lucht moet er uit, de daaruit voorkomende deflatie is van tijdelijke aard en zeer wenselijk.
*grinnik*quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Deflatie treedt hooguit op in de orde van grote van enkele procenten hoor.Waarom nu met 1 USD 100 knikkers kopen als je er over een jaar 104 kan kopen, zou de vraag eerder moeten luiden. En dan hebben we ook meteen een fundamentele denkfout te maken. Consumptie komt voort uit preferenties van iemand, als nu het knikkerseizoen aanbreekt dan zijn die 100 knikker die je nu kan kopen veel meer waard dan de 104 knikkers die je over een jaar kan kopen, dan is het knikkerseizoen immers al weer voorbij.
De angst van velen dat delfatie zal leiden tot een terugval in de consumptie is totaal ongegrond en berust wellicht op onvoldoende kennis van micro-economie, daarin beschrijft men waarom mensen consumeren.
laten we om te beginnen zowel inflatie als deflatie fatsoenlijk en eenduidig definieren eer we discussieren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:58 schreef en_door_slecht het volgende:
Mat wat zie je nu als het probleem dan? Deflatie en inflatie an sich zeggen helemaal niets. Het vervelende is alleen dat de rentestand daar wel op wordt aangepast. Deflatie wordt pas een robleem als het een gevolg is van een groeiende productie en een gelijkblijvende geldhoeveelheid.
Overigens hebben we net een jaar of 15 van deflatie gehad (althans, in een deel van de economie) doordat de Chinezen steeds meer konden produceren voor minder dan wij in het Westen. Daar heb ik nooit iemand over horen klagen. (Ja, die Jongerius en Jan de tomatensmijter, om louter egoistische redenen.)
@1. Het zegt niets maar alleen de rentestand wordt aangepast. Huhhh ??? Rente(stand) is een van de belangrijkste factoren in onze economie...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:58 schreef en_door_slecht het volgende:
Deflatie en inflatie an sich zeggen helemaal niets. Het vervelende is alleen dat de rentestand daar wel op wordt aangepast.
Deflatie wordt pas een robleem als het een gevolg is van een groeiende productie en een gelijkblijvende geldhoeveelheid.
Nou, lees zelf eerst mijn opmerking nog eens. Ik geef helemaal geen definitie.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:06 schreef Cinq-Marquis het volgende:
@2. Dat is waarschijnlijk een definitie uit een middelbare school economieboekje op vmbo niveau, lees je eens in.
Ik stem voor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inflatiequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:01 schreef simmu het volgende:
[..]
laten we om te beginnen zowel inflatie als deflatie fatsoenlijk en eenduidig definieren eer we discussieren.
ik stem voor: inkrimpen en uitzetten van de totale geldvoorraad.
Maar doet dat meestal niet. Zo kende GB en de VS in de laatste kwart eeuw van de 19e eeuw jarenlang een deflatie van rond de 1%. Ook de periode van deflatie in Japan bedroeg hooguit een percentage van 1 tot 3 procent per jaar.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:05 schreef Cinq-Marquis het volgende:
Deflatie kan veel sneller gaan dan een paar procent per jaar.
Dat is geen realistische vergelijking, zoals ik hierboven al aangaf komt deflatie zelden boven de 3 % procent uit. En dat is ook de crux van het hele verhaal. Preferenties waar consumptie uit voortkomt zijn aan tijd gebonden, voor een brood dat ik vandaag kan eten heb ik nu 1 euro over, voor een brood dat ik pas over een jaar kan heb ik nu niks over. Effecten van een lage deflatie op de consumptie worden dus uitgevlakt door de tijdswaarde van preferenties.quote:Jij had gisteren voor je $1.00 100 knikkers, vandaag 104 en mogen 110 stuks.
Nogmaals zo'n hoge deflatie is totaal niet reëel, anders kan ik ook wel Zimbabwe er bij halen om aan te tonen dat inflatie slecht is. Bovendien, mensen die geen knikkers hebben maar wel knikkers willen hebben zouden bij mij knikkers kunnen kopen. Hoewel, ik heb die knikkers vandaag gekocht en zou ze dus alleen tegen een vrij hoge prijs kwijt willen, ik heb er immers nog niet mee kunnen spelen.quote:Probleem is dat je buurman $10 had en nu al over 1100+extra korting van 50 = 1150 knikker bezit, beiden kunnen jullie niets met al die knikkers want mogen heeft de overbuurman er voor zijn $100 er 12500... wie zou er in godsnaam nog knikkers (van jou) willen hebben ?
Consumptie komt wel voort uit preferenties, ook in het geval van eerste levensbehoeften, sterker nog eerste levensbehoeften kennen een nog veel sterkere tijdswaardering dan luxe goederen. Waarom denk je dat iedere eerste jaars student economie fanatiek budgetrestricties tegen indifferentiecurven uit zet.quote:Consumptie komt niet voort uit "preferenties", consumptie is voornamelijk (eerste)levensbehoefte, vraag de gemiddelde Nederlander maar eens hoeveel % hij/zij van hun inkomen overhouden om van te sparen.
Het zou heel goed zijn om de huizenprijzen te laten dalen, dan loopt die luchtbel ook eindelijk eens leeg.quote:Ik heb geen angst dat deflatie enige consumptie zal afremmen, maar wel dat het het vermogen van de gemiddelde Nederlander (voornamelijk zijn huis) zal doen verdampen.
De vraag en aanbodaggregaten die men in de macro-economie gebruikt zijn anders weldegelijk een sommatie van alle individuele vraag en aanbodcurven. En die vraag en aanbodcurven kunnen per individu weer worden afgeleid vanuit de budgetrestricties en indifferentielijnen van deze individuen. Consumptie en productie heeft weldegelijk alles met micro-economie te maken.quote:Verder heeft het niet veel met micro maar alles met macro economie te maken, vrind.
*grinnik* Lees je eens in, dan zou je ook geweten hebben dat dat allemaal voort kwam uit speculatie op inflatie (iets wat nu ook gebeurt zoals Cinq terecht aangeeft) en banken die daar vrolijk aan mee deden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:58 schreef simmu het volgende:
*grinnik*
leg jij dit verhaal dan nu maar eens uit aan de jappanners!
en lees je dan in, bijvoorbeeld over deflatie.
Laten we het liever over de oorzaken van inflatie en deflatie hebben, de Oostenrijkse School schept enige helderheid:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:01 schreef simmu het volgende:
laten we om te beginnen zowel inflatie als deflatie fatsoenlijk en eenduidig definieren eer we discussieren.
ik stem voor: inkrimpen en uitzetten van de totale geldvoorraad.
Voor de goede orde, ik ben 3e jaars economie student aan de EUR.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:51 schreef Cinq-Marquis het volgende:
Bolkie,
Je zou je grafiekjes die je straks als eerste jaar student economie gaat krijgen beter gewoon kunnen vergeten. Dat zijn vingeroefeningen die weinig tot niets met echte economie te maken hebben.
Dat kun je beter niet doen. Die slaan wel degelijk ergens op. Misschien dat jij met je eerste argument moet komen, in plaast van anderen als ongeletterde sufferdjes wegzetten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:51 schreef Cinq-Marquis het volgende:
Bolkie,
Je zou je grafiekjes die je straks als eerste jaar student economie gaat krijgen beter gewoon kunnen vergeten. Dat zijn vingeroefeningen die weinig tot niets met echte economie te maken hebben.
Dat was helemaal niet ondenkbaar. Dat er in de VS en IJsland nog banken over zijn is veel verbazingwekkender.quote:Ennuh, een paar maanden geleden was het ondenkbaar dat er in Europa meerdere banken zouden omrollen, heden gaan er diverse per dag !
Welke vorm van deflatie en hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?quote:Zo ook met deflatie dat kan heel rap naar vele procenten of enkele tientallen procenten gaan....
dan zou je om te beginnen de gevaren van deflatie niet zo moeten onderschatten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Voor de goede orde, ik ben 3e jaars economie student aan de EUR.
Thank youquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:32 schreef Jamiroquai het volgende:
Over massamedia en massapsychologie enzo
Deflatie is net als inflatie enkel een gevolg van bepaalde ontwikkelingen in de economie. Deflatie als gevolg van geld te kort is zeker schadelijk, deflatie als gevolg van productiviteitsverhogingen door technologische ontwikkeling is een positief effect. De termen inflatie en deflatie zijn an sich niet zo heel boeiend, veel belangrijker is het om te kijken waar het vandaan komt. Ik vind het ook geen goede ontwikkeling dat de politiek per definitie in zet op een paar procent inflatie, dat benadeeld de mensen die geld sparen en ik zie niet in waarom de overheid dat recht zou hebben.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:52 schreef simmu het volgende:
dan zou je om te beginnen de gevaren van deflatie niet zo moeten onderschatten.
En weet je ook waarom? :pquote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Deflatie is net als inflatie enkel een gevolg van bepaalde ontwikkelingen in de economie. Deflatie als gevolg van geld te kort is zeker schadelijk, deflatie als gevolg van productiviteitsverhogingen door technologische ontwikkeling is een positief effect.
Leg het zelf uit.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 13:57 schreef Jamiroquai het volgende:
En weet je ook waarom? :p
(ff pesten, vind je hopelijk niet erg toch? ^^)
Het staat hierboven, dus uitleggen hoef ik nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:51 schreef Cinq-Marquis het volgende:
Vind een betere definitie en dieper gaande omschrijving van deflatie hier;
http://inflationdata.com/(...)ticles/Deflation.asp
Wees gerust, ik zit nu op de WB faculteit van m'n tweede studie. Geen economisch boek te vinden hier.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 14:19 schreef Jamiroquai het volgende:
Ik zit te kijken of je die definitie niet gewoon net hebt overgeschreven uit je studieboek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |