abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62046794
Studieswitchen is niets raars. De een weet vanaf zijn 5e al wat hij wil worden, de ander doet er wat langer over en moet al doende maar leren wat hij met zijn leven wil.

Je denkt dat iets helemaal geweldig is, begint vol goede moed, en na korte of langere tijd kom je erachter dat dit toch niet helemaal is wat je wilt met de rest van je leven.

Zelf ben ik ook aan mijn 4e studie bezig, maar dit is toch wel een blijver, terwijl ik van de andere 3 al snel zoiets had van: hm... is dit alles/het?

Daar hielp niet bij dat er van me 'verwacht werd' dat ik ging studeren na mn VWO diploma te hebben gehaald, en ondanks dat ik niet wist wat ik nou eigenlijk wilde, heb ik toen 'toch maar' een wel leuke studie gekozen, omdat ik toch wát moest: het werd immers van me verwacht.
Inmiddels heb ik daar aardig wat spijt van, dat ik neit naar mezelf maar naar de verwachtingen van anderen heb geluisterd, kost me toch een jaar stufi, maargoed, inmiddels met een kleine overstap van HBO naar WO gevonden wat ik wil doen.

Dit topic gaat over dit verloop: hoe lang heb jij erover gedaan om te vinden wat je wilt (met je leven)?

Met welke studies ben jij

A) begonnen?

en

B) wat verwachtte je ervan / waarom ben je daarmee begonnen

en

C) waarom ben je uiteindelijk gestopt/overgestapt?

-----------------------------------------------------------------------------------------
TS begint.

Ben als eerst begonnen met Italiaans aan de Universiteit Leiden.
Waarom? Ik 'moest' wat kiezen omdat ik VWO had gedaan.Dus toen iets gekozen wat 'me wel leuk leek'.
Ik zag het wel voor me: tolken of vertalen bij een internationaal bedrijf ofzo? Maar de opleiding was me veel te droog, veel te schools en ik had na een paar maanden niet meer het geweldige toekomstplan voor ogen. Had ik uberhaupt wel genoeg interesse om dit af te ronden? Dus ben ik na een half jaar overgestapt naar:

Kunstgeschiedenis, ook aan de Universiteit Leiden. Leek me ook interessant, was altijd geboeid door de klassieken en dacht dat ik daarmee wel mijn brood kon verdienen later: als ik het immers maar 'leuk vond'.
Maarja.. ik zag me toch ook niet zitten in een stoffig museum of tussen de oude doeken en fresco's.
Kwam tot de conclusie dat ik dat allemaal, net als Italiaans, beter eens als LOI cursus in mijn vrije tijd kon leren. Vind het nog steeds erg interessant, maar niet om mijn toekomst mee te vullen. Dus na dat half jaar (heel collegejaar dus twee studies geprobeerd) gestopt.

Toen ben ik 3 jaar gaan werken omdat ik niet wilde blijven switchen terwijl ik eigenlijk niet wist wat ik wilde en ben ik tijdens dat werken erachter gekomen wat ik wilde worden:

Ben begonnen aan Bedrijfskundige Informatica aan HAN in Arnhem.
Ik wilde zorgen dat informatica-mensen (bouwers) 'het goede systeem' bouwen voor bedrijven.
Alleen toen het HBO-niveau / het onderwijs op de HAN specifiek me niet helemaal aansprak ben ik overgestapt naar de WO-variant:

Informatiekunde aan de RU in Nijmegen. Dit is uitdagend genoeg, precies wat ik 'later wil worden' en de toekomstperspectieven zijn rooskleurig.

Dus na 3 'falers' eindelijk gevonden wat ik écht af ga maken.

Hoe zijn jouw omzwervingen gegaan?

[ Bericht 4% gewijzigd door motorbloempje op 01-10-2008 13:54:20 ]
Ja doei.
pi_62047028
Je had altijd nog als studieloopbaanbegeleider kunnen gaan met zoveel ervaring .
pi_62047085
dan had ik ze iig 3 studies af kunnen raden
Ja doei.
pi_62047997
Ik heb High School gedaan een jaar, toen een half jaar journalistiek, toen communicatiesystemen en nu ICT leg het straks wel uit
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_62048806
Lijkt wel alsof TS niet echt (of echt niet?) veel moeite heeft gedaan om eerst te beseffen wat een studie inhoudt, en wat je er later mee kan.
pi_62048949
lees je uberhaupt wel eens een OP voordat je reageert?

Inderdaad, dat was het verhaal ja, voor de eerste 2 studies
Heb die 'maar gekozen omdat er van me verwacht werd dat ik ging studeren' terwijl ik dat eigenlijk (nog) helemaal niet wilde, dus heb ik maar gekozen wat me 'wel leuk leek'.

BI had ik me wel in verdiept, opleiding zou me ook wel brengen uiteindelijk waar ik wil komen (nog steeds), maar de opleiding zelf, hoe je het ervaart, merk je pas als je daar echt aan de slag gaat aan een onderwijsinstelling.

Toen ik niet kon vragen 'waarom' ik iets deed, en alleen te horen kreeg 'hoe' ik iets moest doen, ik mijn docent webdesign uit moest leggen hoe CSS werkte heb ik besloten het op WO-niveau te gaan doen. Maar dat zegt niet dat ik an sich de verkeerde studiekeuze had gemaakt, het lag puur aan de onderwijsinstelling en de docenten dat ik overgestapt ben.
Ja doei.
pi_62049168
A) Bestuurskunde - Erasmus Universiteit Rotterdam
B) Zag mezelf al als diplomaat in het buitenland op een consulaat of ambassade zitten. Had interesse voor politiek en maatschappelijk ontwikkelingen.
C) Na 3 maanden mee gestopt, we zaten alleen maar beleidsplannen te schrijven, en behandelden alleen maar onderwerpen die ik niet interessant vond. Kreeg het idee dat je echt als beleidsmedewerker werd opgeleid, en dat zag ik niet zitten. Beetje beleidsplannen bedenken over onderwerpen waar je geen interesse in hebt, vanuit het oogpunt van de dominerende politieke stroming (nu dus links van het midden), en dan word er vervolgens niks mee gedaan.

A) Economie - Universiteit Utrecht
B) Had interesse in financiële onderwerpen (vooral beleggen en sparen). Was op het VWO wel goed in economie. Met economie kan je alle kanten uit, zag mezelf later al veel geld verdienen.
C) Na 3 weken kwam ik er al achter dat Economie het toch niet ging worden. Ik had vooraf het idee dat ik de benodigde wiskunde kennis wel kon leren, dat viel erg tegen, economie is eigenlijk gewoon toegepaste wiskunde, en wiskunde ben ik gewoon slecht in. Ik zie er heel erg tegen op om de studie af te ronden.

Ik maak de eerste periode van Economie af, en ga vanaf de 2e periode (begin november) Informatiekunde (Universiteit Utrecht) studeren. Dit ligt toch meer binnen mijn interessegebied, en hier heb je geen wiskundige vakken (nee, echt niet). Ik hoop dat dit wél de studie voor mij is.

[ Bericht 1% gewijzigd door MoneyTalks op 01-10-2008 13:57:50 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62049239
Informatiekunde
Ja doei.
pi_62050324
Grappig topic!

A) Cognitieve Kunstmatige Intelligentie
B) Heel breed, combineren van verschillende vakgebieden sprak me aan (psychologie, taalwetenschap, wiskunde, informatica). Moest ook m'n keuze maken vanuit het buitenland, dus dat maakte het er niet makkelijker op
C) Het was idd wel heel breed, maar uiteindelijk toch allemaal toegespitst op lerende netwerken, ik vond de taalwetenschap-kant het interessantst en kon die richting op doorschuiven zonder vertraging op te lopen

A) Taal- en cultuurstudies (maar eigenlijk gewoon heel van het programma van Taalwetenschap gevolgd)
B) Leuk en echt superinteressant!
C) Bachelor afgemaakt, maar wat je er mee kan gaan doen sprak me niet heel erg aan, daarom...

A) Nederlands
B) Ik wil voor de klas! En Nederlands is gewoon leuk! En eindelijk ga ik gewoon echt iets duidelijks worden, heerlijk!
C) Nog bezig
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 1 oktober 2008 @ 18:21:38 #10
213248 BellieB
Vers is tijdloos
pi_62056585
A. Business Studies aan de UVT
B. Interessante management opleiding
C. Vond het maar slappe hap bij die studie, niet veel inhoud en tja, manager zijn klinkt leuk maar ik ga liever voor de inhoudelijke financiele wereld.. dus..

A. Bedrijfseconomie aan de EUR en daar ben ik nu mee bezig en ga ik gewoon halen.
pi_62063896
A: rechten: te veel leeswerk, saai en PGO was ruk
B: psychologie: tijdelijke studie vanwege uitloting
C: tandheelkunde: studie die afgemaakt gaat worden
pi_62064704
dat is niet helemaal het idee van de ABC-constructie in de OP, maar soit, weer een serieuze reactie erbij
Ja doei.
pi_62073662
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 18:21 schreef BellieB het volgende:
A. Business Studies aan de UVT
B. Interessante management opleiding
C. Vond het maar slappe hap bij die studie, niet veel inhoud en tja, manager zijn klinkt leuk maar ik ga liever voor de inhoudelijke financiele wereld.. dus..
Bij optie C nog: "Verschrikkelijke groepsopdrachten" erbij en hij past helemaal bij mij
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 2 oktober 2008 @ 13:54:10 #14
105263 Litso
Interlectueel.
pi_62076098
Ik heb na wat gekwakkel met VWO en Havo in 1 keer de juiste vervolgopleiding gekozen. CMD is me op het lijf geschreven
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_62076299
opschepper

Ja doei.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 14:12:47 #16
105263 Litso
Interlectueel.
pi_62076625
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 14:00 schreef motorbloempje het volgende:
opschepper

Ik zeg niet dat ik er zo goed in ben, wel dat ik me gewoon geen leukere opleiding kon bedenken
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_62076688
Volgens Maverick-tdf ben je per definitie een faler als je erachter komt dat iets niet helemaal zo tof is als men beweerde
Ja doei.
pi_62077082
Ik ben begonnen met Recht&Management aan de UvT. Reden was dat mijn ouders van mij verwachtten na het vwo naar de uni te gaan en ik had geen idee van wat ik wilde. Ik heb hiervoor gekozen omdat je na afronding twee titels zou hebben: drs. en mr. Dat leek me wel leuk in het telefoonboek
Ik vond het vréselijk dus ben al snel gestopt...

Daarna heb ik 1,5 jaar niets gedaan. Erg lang ziek geweest en daarvoor en daarna nog even gewerkt. Toen mij ter ore kwam dat Sociaal Pedagogische Hulpverlening in februari startte in Eindhoven, ben ik dat gaan doen. Motivatie: ik ga nóóit meer naar de uni en ik wil 'iets met mensen'. Dit heb ik wel afgerond, dus ik ben al hulpverlener

Nu ben ik net gestart met (ortho)pedagogiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, omdat ik tijdens SPH merkte dat ik nevernooitnie de rest van mijn leven op een groep wil werken. Wel wil ik graag met de kids/jongeren en hun ouders blijven werken en ik denk nu richting diagnostiek/kortdurende hulpverlening te willen. Dus ja...nog 'even' 3 jaar dit studeren en dan ben ik orthopedagoog! En dat is toch echt wel iets wat ik héél graag wil, dus als de uni me niet gaat lukken, word ik erg verdrietig...
pi_62077917
Eerst bedrijfskundige informatica, maar ik haatte het echt. De mensen (alleen mannen, en dat is echt kut. Snap niet dat er volk is dat 4 jaar volhoudt alleen maar tussen de mannen) en de vakken (programmeren )
Ben er na 3 maanden mee gestopt.

Zit nu in mn 4e jaar Communicatie. Opzich bevalt me het wel, geen idee of ik er aan het werk wil, maar ik ga het sowieso afmaken.

Valt best mee
pi_62077952
A: Politicologie - Leiden
B: Nieuws verslaafd
C: Niet helemaal wat ik had verwacht en ik vond het er niet echt gezellig ofzo

A: Aarde en Economie (Vrije universiteit Amsterdam)
B: Leuke afwisseling tussen aardwetenschappen en economie. Veel veldwerken etc
C: Zit nu in 2e jaar, af en toe twijfel ik nog wel doordat ik meer beta vakken heb dan ik van te voren had verwacht. Het goede nieuws is dat ik alle kanten op kan gaan met mijn minor vakken en master (Hydrologie, Kwartair Geologie, Energy en Resource Management, Aarde en Economie, Ruimtelijke Economie) Dus ja..ik zie wel wat ik terecht kom, hoewel ik naar de economische kant neig.
わたしはヤスパーです!
pi_62079542
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 15:00 schreef kikoooooo het volgende:
Eerst bedrijfskundige informatica, maar ik haatte het echt. De mensen (alleen mannen, en dat is echt kut. Snap niet dat er volk is dat 4 jaar volhoudt alleen maar tussen de mannen) en de vakken (programmeren )
Ben er na 3 maanden mee gestopt.

Zit nu in mn 4e jaar Communicatie. Opzich bevalt me het wel, geen idee of ik er aan het werk wil, maar ik ga het sowieso afmaken.

Valt best mee
alleen mannen

Programmeren moet je gewoon doorheen bijten.... maar als je al weet dat je niet met alleen maar mannen wilt zitten, waarom ben je dan uberhaupt aan een echte mannenstudie begonnen? dacht je dat het 'wel mee zou vallen'?
Ja doei.
pi_62080052
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 16:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

alleen mannen

Programmeren moet je gewoon doorheen bijten.... maar als je al weet dat je niet met alleen maar mannen wilt zitten, waarom ben je dan uberhaupt aan een echte mannenstudie begonnen? dacht je dat het 'wel mee zou vallen'?
ben een man hoor. Wist na het mbo niet goed wat te doen, dus vandaar
pi_62080160
wat is er als man mis met alleen maar mannen?
Ja doei.
pi_62081309
nerds. Gasten die het alleen maar over hun pc konden hebben, eigenlijk nooit uit gingen ed. Opleiding met een gemengde klas is echt 100keer leuker, echt een totaal andere sfeer
pi_62081990
dan ben ik een vrouwelijke nerd

al ga ik vanavond wel naar een feest, wel een nerdfeest, dat wel
Ja doei.
pi_62082321
eerst heb ik drie jaar journalistiek gestudeerd in Zwolle maar de hele mentaliteit kwam me daar vreselijk de strot uit. Het soort mensen, dat altijd haantje de voorste moeten en willen zijn daar

nu doe ik SPH aan de HRO in rotterdam. Veel betere sfeer en leuke mensen. En ik heb er tijdens gesprekstechnieken ook nog best veel aan mn interviewskills van journalistiek, dus dat scheelt weer
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_62083838
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 16:24 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

ben een man hoor. Wist na het mbo niet goed wat te doen, dus vandaar
verander je female icoontje dan
pi_62093167
0 .

Gewoon 5 jaar havo, 4 jaar HEAO BE, 1 jaar schakelprogramma en nu de uitloop van de 1jarige master Economics & ICT .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62093422
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 14:15 schreef motorbloempje het volgende:
Volgens Maverick-tdf ben je per definitie een faler als je erachter komt dat iets niet helemaal zo tof is als men beweerde
Je moet me geen woorden in de mond leggen. Heb zoiets absoluut niet beweerd. Vind alleen wel dat je zelf het initiatief mag nemen om er achter te komen waar een studie over gaat, en niet als een kip zonder kop een studie gaat doen die je 'wel leuk lijkt'.
pi_62094067
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 16:29 schreef motorbloempje het volgende:
Ik deed eerst HBO International Business & Man. Studies, leek me wel leuk, jaartje naar het buitenland. Helaas iets minder romantisch dan ik dacht, dus na 1 jaar gestopt. Toe Commerciële Economie, super voor moi. Maar er miste nog iets, dus maar de Minor Gaming gaan doen. Ik en 13 mannen Heerlijk!!

Twijfel nu over een extra Bachelor Mediatechnologie.
Why don't you pre-suck my genital situation?
pi_62094188
A) WO Bedrijfskunde
B) Ik had na mijn VWO eigenlijk totaal geen idee wat ik wilde doen. Er werd geadviseerd iets technisch te gaan doen, omdat ik hier goed in was en N&T had gedaan, maar dat wilde ik absoluut niet. Ik heb toen maar bedrijfskunde gekozen omdat het een lekke algemene studie was, waarbij je carrièrekansen ook goed waren.
C) Na 6 weken ben ik gekapt, ik vond de stof te droog, het interesseerde me eigenlijk niets en ik had een nogal vertekend beeld van studeren. Ik dacht dat ik nu alleen maar leuke stof ging leren op middelbare schooltempo en dat viel best tegen. Een jaartje werken en er even helemaal uit zag ik na die 6 weken meer zitten.

A) Na het jaar werken HBO Forensic Sciences
B) Na de flop met bedrijfskunde toch maar de adviezen opgevolgd en iets technisch gekozen. Deze studie leek me leuk vanwege de breedte van de opleiding en daardoor de afwisseling.
C) Na 2 jaar toch gestopt, omdat bleek dat je in praktijk toch bij één wetenschap bleef hangen en ik het idee had geen ruk te leren op het HBO. Het projectwerk was ik ook meer dan zat, ik wilde meer uitdaging en individueel beoordeeld worden in plaats van elke periode stressen omdat een stel meelifters mijn cijfer verknalde.

A) Ben dit jaar begonnen met WO Geschiedenis
B) Ik heb besloten nu naar mezelf te kijken, wat ík interessant vind en niet wat er geadviseerd wordt. Carrière zie ik later wel, ik ga nu voor een leuke studie, zodat ik ook eens iets afmaak en zie dan wel wat ik er mee doe. Al lijkt een baan in het onderwijs me erg leuk. Tot nu toe nog geen moment spijt gehad, erg leuke stof en colleges en een goed niveau. Ben ook van plan dit echt af te maken, zowel financieel als psychologisch tegenover mezelf kan ik het niet verantwoorden nu weer te stoppen, en ik heb het idee dat ik nu eindelijk op mijn plaats zit
pi_62094289
Ik had min of meer hetzelfde. Ook eerst een economische opleiding geprobeerd op WO niveau. Accounting/Wiskunde enzo vond ik allemaal maar niks. Toen de Bachelor Geschiedenis begonnen en daar ben ik nu op 1 vak na mee klaar. Wat de toekomst mij gaat brengen moet ik ook nog zien, maar er komt vanzelf wel iets op je pad. Onderwijs zie ik ook altijd nog als een uitweg. Soms zal je tijdens die studie ook wel weer een dip krijgen, maar andere vakken maken dat wel weer goed.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_62094408
Zat te twijfelen tussen Geschiedenis leraar (wat ik altijd al heb willen worden) en journalistiek. Toch voor journalistiek gekozen. Mede dankzij me ouders die zeiden dat ik beter Journalistiek kon doen en dan er mee stoppen, dan over een paar jaar afvragen wat er gebeurd zou zijn als ik Journalistiek was gaan doen.
Journalistiek. Het leek me heel erg leuk, maar ik vond het zo saai en de mensen waren daar zo onaardig. Dus toen Leraren opleiding Geschiedenis gaan doen. ZItn u in het derde jaar en het bevalt me erg goed! VInd het erg leuk om voor de klas te staan.
Xbox Live: koenpijl
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:59:43 #34
164364 HipKip
Bossa nova baby!
pi_62100005
1 HBO Technische Bedrijfskunde, THRijswijk. Paar maanden volgehouden en mee gekapt omdat ik me daar niet op mn plek voelde.

2 HTS autotechniek, hogeschool rotterdam. Nu 3e jaars en ik vermaak me prima daar.
"Never miss a good chance to shut up."
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:45:11 #35
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62101012
Ik heb al aardig wat studies gedaan, dus maak je borst maar nat.

1) HBO Communicatie
Ik kwam van de havo, dus een HBO-opleiding lag voor de hand, ik was talig aangelegd, dus het leek me een leuke studie. Ik ben na 2 dagen ofzo al gestopt (nog tijdens de introductieperiode) . Zag het groepswerk helemaal niet zitten en zat niet lekker in m'n vel op dat moment.

2) HBO Bedrijfseconomie via LOI
What was I thinking?! . Geen commentaar dus .

3) HBO lerarenopl Nederlands via LOI
Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik met deze opleiding ben gestart. Achteraf zeg ik dat het een logische vooropleiding was voor de universitaire studie Nederlands die ik daarna ging volgen, maar ik herinner me niet dat ik toen ik hieraan begon al van plan was om naar de uni te gaan. Ben na mijn P gestopt om mijn loopbaan aan de uni te vervolgen.

4) WO Nederlandse taal en cultuur
Ik hield van taal, wilde schrijven, dus dit leek me een uitstekende keuze.
Na het eerste jaar ben ik even gestopt, omdat ik twijfelde of dit het wel was. Zie punt 5.

5) WO Algemene Taalwetenschap
Ik twijfelde of ik niet liever iets met taalkunde ging doen, dus ik liet Nederlands (en Constantijn Huygens ) even voor wat het was en ging ATW doen. 3 maanden ofzo, toen was ik alweer terug bij Nederlands .

6) WO Engelse taal en cultuur
Naast Nederlands heb ik nog een half jaartje Engels gestudeerd. Achteraf had ik hiermee door moeten gaan, maar in het eerste jaar had ik veel vakken die ik ook al bij Nederlands had gehad. Weinig toegevoegde waarde dus. Daarom ben ik hier ook weer mee genokt.

En uiteindelijk heb ik na 5 jaar WO toch m'n masterbul Nederlandse taal en cultuur gehaald. En toch heb ik nog een gevoel van ontevredenheid: Heb ik wel de juiste studie gekozen? Is dit wel wat ik wil? Ik heb mezelf gepushed om door te zetten, want met al dat geswitch haal je nooit een diploma natuurlijk.
Niet meer actief op Fok!
pi_62113504
Klopt, ik stop nu ook niet meer omdat ik niet wil blijven switchen.
Geloof dat ik sowieso een persoonlijkheid heb die snel dingen zat ben, en elke studie heeft super vakken en vakken waar je jezelf echt doorheen moet sleuren.
De perfecte studie bestaat niet (iig niet voor mij )
わたしはヤスパーです!
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:20:10 #37
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62113547
Nou ja, ik kan altijd nog studieadviseur worden . Ben inmiddels wel van een heleboel markten thuis .
Niet meer actief op Fok!
pi_62113604
Interessant topic!
pi_62118792
Met welke studie ben jij
A) begonnen?

1. HEAO Communicatie aan INHOLLAND Rotterdam, gedaan van september 2002 tot februari 2004

B) wat verwachtte je ervan / waarom ben je daarmee begonnen ?
Wat ik ervan verwachtte? Niet zo veel eigenlijk, de enige reden dat ik dit ben gaan doen is puur en alleen omdat ik van mijn ouders deze opleiding moest gaan doen Ik wilde graag naar het conservatorium of anders naar de School voor Journalistiek, maar dat mocht niet

Het niveau was veel te laag, ik leerde te weinig en ik vond de opleiding niet zo leuk.

A) ]begonnen?
2. Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, gedaan van februari 2005 tot september 2005

Een leuke studie, toch wel gericht op journalistiek, en ook het bestuderen van wat film/tv nu precies doet in de maatschappij.

Twee redenen: 1) burnout, daarom veel niet gehaald, en geen zin om alles weer over te doen. 2) Ik vond het te veel op film/tv gericht, niet zozeer op de samenleving. Ik bedoel, je kan wel een betekenis aan een film/tv programma toekennen, maar vindt de rest van de samenleving dat ook? I mean, iets van 6% van de bevolking heeft een academische titel, nog veel minder daarvan hebben film en televisiewetenschappen gestudeerd. Ik vond het niet erg nuttig. Bovendien wilde ik graag meer leren over tja... de samenleving, wat meer maatschappelijkere onderwerpen. Ben daarna Europese studies gaan doen, ook aan de UvA.

Later nog wel een keer een variantswitch gedaan van Europese studies, van Pools naar geschiedenis. Pools was te moeilijk voor mij. Geschiedenis bevalt echter goed, zozeer zelfs dat ik besloten heb om ook een Geschiedenisbul te halen
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_62120061
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 20:20 schreef Viking84 het volgende:
Ben inmiddels wel van een heleboel markten thuis .
Behalve de arbeidsmarkt.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 oktober 2008 @ 11:36:11 #41
862 Arcee
Look closer
pi_62124053
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 10:45 schreef Viking84 het volgende:
En uiteindelijk heb ik na 5 jaar WO toch m'n masterbul Nederlandse taal en cultuur gehaald. En toch heb ik nog een gevoel van ontevredenheid: Heb ik wel de juiste studie gekozen? Is dit wel wat ik wil? Ik heb mezelf gepushed om door te zetten, want met al dat geswitch haal je nooit een diploma natuurlijk.
gepusht
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62124360
!
Ja doei.
pi_62124379
0 tot nu toe, maar daar komt dit jaar misschien verandering in.
Toegang is geen open deur.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 12:03:36 #44
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62124476
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 11:36 schreef Arcee het volgende:

[..]

gepusht
Gelukkig is het een Engels woord .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 15:24:44 #45
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_62128019
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 16:29 schreef motorbloempje het volgende:
Pfff, als je dat niet snapt. .... alleen maar mannen maakt de sfeer totaal anders, ongezonder, saaier en er ontstaat al snel een irritant stoer-macho mannensfeertje.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_62128090
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 15:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Pfff, als je dat niet snapt. .... alleen maar mannen maakt de sfeer totaal anders, ongezonder, saaier en er ontstaat al snel een irritant stoer-macho mannensfeertje.
Ach, en gewoon nerddingen Daar ergerde ik me nog het meeste aan
pi_62128178
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 15:29 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

idd, schrale opleidingen zijn dat
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_62128409
quote:

[..]

bij ons is het gewoon 'gezellig', dus nee, ik snap dat niet nee
Ja doei.
pi_62128419
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 15:29 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

je ergert je aan nerd-dingen, maar koos wel voor een ICT-opleiding..... ok...
Ja doei.
pi_62128971
quote:

[..]

Denk dat je dat juist minder ziet (bedoel, voor wie zou je macho doen als er geen vrouwen zijn?). Een alleen mannen groep is waarschijnlijk wat kinderachtiger maar ach, moet zeggen dat ik er nooit echt last van gehad heb.
pi_62129149
dat ook

echt, juist omdat er alleen mannen zijn is de sfeer juist NIET macho, maar gewoon, gezapig, en eerder 'saai' maargoed.. ieder z'n ding: als vrouw vind ik een groep met alleen mannen/meerderheid mannen heerlijk.

niet dat eeuwige vrouwen gezeik
Ja doei.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 20:01:13 #52
124676 RobertoCarlos
pi_62133788
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 16:12 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Denk dat je dat juist minder ziet (bedoel, voor wie zou je macho doen als er geen vrouwen zijn?).
Voor elkaar. Met vrouwen erbij wordt het normaler. Daarnaast is het gewoon ook saaier.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 23:36:23 #53
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_62138333
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 11:56 schreef motorbloempje het volgende:
Studieswitchen is niets raars.
Omdat....."iedereen het doet"?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_62138751
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:01 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Voor elkaar. Met vrouwen erbij wordt het normaler. Daarnaast is het gewoon ook saaier.
Oh, nou ik heb het in ieder geval nooit zo ervaren. En saaier? Ach, voor gezelligheid heb je echt niet per se meiden nodig hoor
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 23:56:37 #55
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_62138860
Studie 3 nu, maar deze ben ik aan het afmaken.
[KNE]-Mod
pi_62145985
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:36 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Omdat....."iedereen het doet"?
nee, er zijn genoeg mensen die wel in een keer iets vinden wat bij ze past. Maar na 6 jaar middelbare school is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je meteen weet wat je met je leven wil, dus kies je vaak wat je het leukst lijkt.

En ja, dat kan wel eens verkeerd uitpakken, niets raars, niets naars, zolang je maar niet tot je 30ste blijft studiehoppen op de centen van pa
Ja doei.
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:19:51 #57
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_62146810
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 13:37 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

nee, er zijn genoeg mensen die wel in een keer iets vinden wat bij ze past. Maar na 6 jaar middelbare school is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je meteen weet wat je met je leven wil, dus kies je vaak wat je het leukst lijkt.

En ja, dat kan wel eens verkeerd uitpakken, niets raars, niets naars, zolang je maar niet tot je 30ste blijft studiehoppen op de centen van pa
Dat je op je achtiende jaar dient te beslissen over het leerdomein waar je minimaal de vier volgende jaren mee bezig zult zijn vind ik evenmin goede zaak, simpelweg omdat de meesten zichzelf dan nog niet genoeg kennen.

Ik dacht alleen even dat je redeneerde aan de hand van "iedereen doet het, dus is het niet slecht", maar dat valt me dus weer mee.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_62148346
Die stap moet je in principe al veel eerder maken. In de derde wordt gekozen met welk profiel je doorgaat. Dat vind ik een nog veel slechtere zaak.
pi_62150268
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef Lennox het volgende:
Die stap moet je in principe al veel eerder maken. In de derde wordt gekozen met welk profiel je doorgaat. Dat vind ik een nog veel slechtere zaak.
ik wilde vanmiddag exact hetzelfde typen, maar in feite was het vroeger niet veel anders: daar moest je ook je vakkenpakket kiezen, en ondanks dat je daar iets meer vrijheid in hebt dan de tegenwoordige hokjescultuur van het profiel-systeem, was dat ook een flinke keuze:

Wiskunde of geen wiskunde bijvoorbeeld.
Dat kon je toen nog HELEMAAL laten vallen, iets waar veel mensen wellicht spijt van hebben gekregen.

Je stopte jezelf in een soort hokje door een richting aan vakken te kiezen, je koos meestal voor een aantal vakken omdat je 'later dokter wilde worden', of 'leraar nederlands'.
Maar als je 15 bent denk je daar misschien heel anders over dan 4 jaar later, als je op het HBO/WO zit en denkt: gets!
Ja doei.
pi_62152221
Studie 1: American Studies

Destijds gestopt vanwege familieomstandigheden, en ik was nog niet echt klaar om naar de universiteit te gaan denk ik. De combinatie van taal, cultuur en geschiedenis was erg leuk, maar het feit dat de studie alleen op Amerika gericht is, was me waarschijnlijk toch de keel gaan uithangen.

Studie 2: Sociologie

Ik heb in 3 jaar tijd op twee vakken na mijn bachelor gehaald. Het was wel leuk om te studeren, en ik heb er absoluut veel geleerd over mezelf en hoe ik de wereld bekijk, maar toen de master (en daarbij komend de carrieremogelijkheden) dichterbij kwamen, kreeg ik door dat ik toch niet verder wilde in dit veld. (Overigens maak ik de bachelor sowieso nog wel af )

Studie 3: Engelse Taal en Cultuur

Vorig jaar ben ik na veel twijfelen (en het krijgen van een jaar extra studie) Engels gaan studeren. Dit blijkt toch echt mijn ding te zijn. Mijn studie bestaat op dit moment vooral uit het lezen van interessante (lees)boeken, van Beowulf tot Shakespeare tot modernere auteurs. En binnen het Engelse vakgebied kun je zelf kiezen wat je interessant vindt. De mensen zijn ook geweldig... Dus dit hoop ik nog een tijdje vol te houden
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_62161267
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 23:30 schreef Ewelina het volgende:
Met welke studie ben jij
A) begonnen?

1. HEAO Communicatie aan INHOLLAND Rotterdam, gedaan van september 2002 tot februari 2004

Wat ik ervan verwachtte? Niet zo veel eigenlijk, de enige reden dat ik dit ben gaan doen is puur en alleen omdat ik van mijn ouders deze opleiding moest gaan doen Ik wilde graag naar het conservatorium of anders naar de School voor Journalistiek, maar dat mocht niet

Het niveau was veel te laag, ik leerde te weinig en ik vond de opleiding niet zo leuk.

A) ]begonnen?
2. Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, gedaan van februari 2005 tot september 2005

Een leuke studie, toch wel gericht op journalistiek, en ook het bestuderen van wat film/tv nu precies doet in de maatschappij.

Twee redenen: 1) burnout, daarom veel niet gehaald, en geen zin om alles weer over te doen. 2) Ik vond het te veel op film/tv gericht, niet zozeer op de samenleving. Ik bedoel, je kan wel een betekenis aan een film/tv programma toekennen, maar vindt de rest van de samenleving dat ook? I mean, iets van 6% van de bevolking heeft een academische titel, nog veel minder daarvan hebben film en televisiewetenschappen gestudeerd. Ik vond het niet erg nuttig. Bovendien wilde ik graag meer leren over tja... de samenleving, wat meer maatschappelijkere onderwerpen. Ben daarna Europese studies gaan doen, ook aan de UvA.

Later nog wel een keer een variantswitch gedaan van Europese studies, van Pools naar geschiedenis. Pools was te moeilijk voor mij. Geschiedenis bevalt echter goed, zozeer zelfs dat ik besloten heb om ook een Geschiedenisbul te halen
Dit lijkt op mijn pad.

A) Media en cultuur. Heb het gedaan omdat ik van mn ouders een wetenschappelijke opleiding moest doen, terwijl ik eigenlijk journalistiek HBO wilde doen.
B) Ik verwachtte dat het enigszins praktisch zou zijn.
C) Maar het is alleen maar filosofisch gelul en gaat echt nergens over. Je hebt er werkelijk niks aan, op 1 praktisch ingesteld vak na dan. Er bestaan ook helemaal geen boeken over dit vak, ze gooien random wat teksten uit andere vakgebieden in een reader en doen alsof de studie bestaat. Heb het wel afgemaakt, maar eigenlijk heb ik na de propedeuse al m'n zinnen gezet op:

A) Europese studies, variant economie.
B) Globale studie over de actualiteit, economie zonder teveel wiskunde, internationale betrekkingen, etc
C) Klopte aardig dat beeld en het is ook wel interessant. Nu had ik echter gewild dat het wat specifieker zou zijn. Het is veel te breed allemaal, zelfs de masterfase. Ik zou nu graag een keuze willen maken tussen de vakken en niet geschiedenis, literatuur, taal, cultuur, internationale betrekkingen, politiek, economie, filosofie en recht tegelijk. Zo krijg je in al deze dingen 1 of 2 vakken, maar weet je eigenlijk bijna niks.
pi_62161398
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 16:51 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ik wilde vanmiddag exact hetzelfde typen, maar in feite was het vroeger niet veel anders: daar moest je ook je vakkenpakket kiezen, en ondanks dat je daar iets meer vrijheid in hebt dan de tegenwoordige hokjescultuur van het profiel-systeem, was dat ook een flinke keuze:

Dat kon je toen nog HELEMAAL laten vallen, iets waar veel mensen wellicht spijt van hebben gekregen.

Je stopte jezelf in een soort hokje door een richting aan vakken te kiezen, je koos meestal voor een aantal vakken omdat je 'later dokter wilde worden', of 'leraar nederlands'.
Maar als je 15 bent denk je daar misschien heel anders over dan 4 jaar later, als je op het HBO/WO zit en denkt: gets!
Ja, echt belachelijk dit

Ze moeten niet 14-jarigen vakken of profielen laten kiezen. Helemaal niet in een hierarchisch systeem: immers, N&T + biologie kan je elke studie mee doen en is beter dan alle andere profielen. Wie bedenkt zoiets, geef dan iedereen dat pakket.
pi_62161497
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 22:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Heb het gedaan omdat ik van mn ouders een wetenschappelijke opleiding moest doen, terwijl ik eigenlijk journalistiek HBO wilde doen.
.
pi_62161963
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:00 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ja, echt belachelijk dit

Ze moeten niet 14-jarigen vakken of profielen laten kiezen. Helemaal niet in een hierarchisch systeem: immers, N&T + biologie kan je elke studie mee doen en is beter dan alle andere profielen. Wie bedenkt zoiets, geef dan iedereen dat pakket.
Dan haalt 3/4 van de leerlingen geen diploma.
  zondag 5 oktober 2008 @ 23:26:53 #65
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_62162095
quote:

nou bij ons moest je tenminste Wiskunde A of B hoor...
[KNE]-Mod
pi_62162590
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:03 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

.
Behoorlijk kansloos ja. Maar als klein kindje kon ik daar weinig aan doen iig.
pi_62162755
1. Na de Havo CMD gaan doen. Eerste jaar was erg leuk, tweede jaar werd ineens ontzettend technisch en je werd doodgegooid met marketing. Ik zag mezelf dat niet doen. Halverwege het tweede jaar m'n P gehaald en gekapt.

2. Kunstgeschiedenis in Leiden, zelfde verhaal als mevrouw de TS . Ik ben niet voor de universiteit gemaakt, het is me niet interactief genoeg. Verder teveel zweverig gezeik van studenten die indruk willen maken op docenten, daar ben ik gewoon te nuchter voor. Na 5 maanden afgekapt.
Vind het inhoudelijk nog steeds ontzettend interessant allemaal.

3. Terug naar het HBO, lerarenopleiding Maatschappijleer. Het voortgezet onderwijs lijkt me ontzettend interessant, ik vind het heerlijk hoe duidelijk deze opleiding is wat betreft je toekomst. Men gaat er van uit dat je docent wil worden en zo word je dan ook opgeleid (direct didactische vakken, stage lopen direct in je eerste jaar). Jammer is dat het HBO organisatorisch gezien zo belabberd is, zeker vergeleken met de uni, maar ik weet dat ik op het HBO op m'n plek zit, dus ik neem het voor lief .
pi_62162867
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 22:32 schreef wiener8 het volgende:
A: rechten: te veel leeswerk, saai en PGO was ruk
B: psychologie: tijdelijke studie vanwege uitloting
C: tandheelkunde: studie die afgemaakt gaat worden
Moet je bij tandheelkunde ook niet heeeeel veel specialistische boeken en papers lezen?
pi_62163000
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:53 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Behoorlijk kansloos ja. Maar als klein kindje kon ik daar weinig aan doen iig.
Jij was op je 17e/18e/19e nog een klein kindje ?
pi_62163750
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:15 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Jij was op je 17e/18e/19e nog een klein kindje ?
Vind ik wel ja . Op die leeftijd kunnen de meesten nog geen goede keuze maken iig. Zie dit topic.
  maandag 6 oktober 2008 @ 09:11:50 #71
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62165370
quote:

[..]

Nou, ik denk dat de meeste mensen wel een idee hebben van welke richting ze uit willen. Als je op de middelbare school goed bent in talen en een gloeiende hekel hebt aan wiskunde en scheikunde (en daar bovendien ook erg slecht in bent), dan zul je nooit voor een exacte studie kiezen .
Ik heb het profiel Economie & Maatschappij gedaan en ik kon dus zowel iets taligs doen als iets economisch.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 6 oktober 2008 @ 09:14:03 #72
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_62165416
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 23:00 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ja, echt belachelijk dit

Krijg je met N&T en N&G wel voldoende economie om een economische studie te kunnen doen? En als iedereen dat profiel kiest, beheerst straks niemand meer het Frans of het Duits .
Niet meer actief op Fok!
pi_62168304
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:14 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Krijg je met N&T en N&G wel voldoende economie om een economische studie te kunnen doen? En als iedereen dat profiel kiest, beheerst straks niemand meer het Frans of het Duits .
Dan hoef je dus alleen maar economie in je vrije deel te stoppen en klaar ben je.
pi_62168911
Ze moeten absoluut wel leerlingen al op jonge leeftijd vakken of profielen laten kiezen, want als je tot in de bovenbouw bij elk vak met iedereen door moet, zakt het niveau nog dieper dan nu al het geval is.

Ja, op je 20e wil je misschien iets heel anders met je leven dan op je 15e. Maar op je 25e wellicht ook weer. En op je 30e. En 35e.

Stap eens af van het idee dat een pakket- of studiekeuze de rest van je leven onherroepelijk vastlegt. Relax!
pi_62172775
ik vind van niet.

Mensen (kinderen/jongeren) vinden vooral de vakken leuk waar ze 'wel goed in zijn' en zijn vaak goed in de vakken die ze leuk vinden

Het nut van economie en minimaal wiskunde A12 lijkt op het moment dat je het niet leuk vindt misschien minder dan wanneer je weet wat de vakken inhouden die je later op je vervolgopleiding zult krijgen.

Zelf baal ik ontzettend dat ik toch niet Wiskunde A12 heb gekozen op de middelbare school, maarjah, ik vond het niet leuk en was er niet goed in. Weet overigens niet welke versie het bij mij is, niet leuk --> niet goed of niet goed --> niet leuk.
Als ik even had doorgebeten had ik bij mijn huidige opleiding minder problemen gehad met wiskunde, omdat het hier een stuk sneller gaat en men verwacht dat je de vereiste voorkennis al bezit.
Ben zelf met een toets tot deze opleiding toegelaten, omdat ik wiskunde A1 had gedaan, en A12 vereist was.

Gelukkig hebben ze inmiddels in de vernieuwde tweede fase wiskunde A1 en A12 (en B1 en B12) samengevoegd, zodat iedereen minimaal A12 krijgt (iig op het VWO, Havo weet ik niet).

Dus ja, nee, een pakket legt NIET de rest van je leven al vast, máár het zou verdomd handig zijn als je kinderen van 15 niet alleen meer laat kiezen 'wat ze leuk vinden', maar ook voor ze vooruit denkt ze dát opdraagt in een pakket waar ze later, waarschijnlijk, dankbaar voor zijn
Ja doei.
pi_62174703
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 00:07 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Moet je bij tandheelkunde ook niet heeeeel veel specialistische boeken en papers lezen?
klopt helemaal, maar voor mij geldt dat de studie verder zo leuk is dat ik dat voor lief neem!!
  maandag 6 oktober 2008 @ 20:17:54 #77
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_62183204
Na 3 compleet verschillende studies, waarvan twee met diploma (6 weken SPH, KHBO Toerisme en Recreatie, HBO Bedrijfskundige Informatica) ben ik nu bezig met mijn derde baan binnen drie jaar .

Voor mij geldt duidelijk: 3x is scheepsrecht. De derde opleiding was de meest passende, en mijn derde baan is ook de meest passende .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 6 oktober 2008 @ 20:37:50 #78
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_62183969
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:49 schreef ShadyLane het volgende:

Stap eens af van het idee dat een pakket- of studiekeuze de rest van je leven onherroepelijk vastlegt. Relax!
Dat is idd ook niet zo, maar je "moet" wel een studie afmaken, en een verkeerde studiekeuze kan dat toch wel in de weg staan.
[KNE]-Mod
  maandag 6 oktober 2008 @ 20:38:47 #79
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_62184013
Zelf van Technische Informatica via Bedrijfskunde (en wat baantjes) naar Sociologie nu, die laatste gaat eigenlijk wel goed, bijna BSc nu en Master gaat ook voortvarend denk ik zo.
[KNE]-Mod
pi_62191498
Ben nu bezig aan studie twee.
How old were you when you first let a man make love to you?
Next, who was he? Next, how did you feel at the time?
What did you feel, what did you think, were you pleased, frightened, ecstatic, disgusted?
pi_62197227
Ik ben begonnen met SPH, eerste jaar ging prima, tijdens tweede jaar P gehaald, maar na een half jaar wel gestopt met 2e jaar vanwege persoonlijke problemen. In september opnieuw begonnen met het tweede jaar, maar na ongeveeer een half jaar weer gestopt vanwege privé-omstandigheden. Toen ben ik daarna in september SPW4 Woonbegeleiding gaan doen, maar daar ook weer mee gestopt vanwege lichamelijke problemen en omdat het gewoon veel te veel onder mijn niveau lag. Nu ben ik afgelopen september weer met SPH begonnen, in het tweede jaar en nu maar hopen dat het wel allemaal goed gaat en ik mijn diploma eens haal. Want eigenlijk had ik nu al afgestudeerd kunnen zijn...
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:54:07 #82
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_62197967
1.A) Sterrenkunde (Richting binnen Natuur- en Sterrenkunde)
1. B) Ik verwachtte te leren hoe het heelal in elkaar zit
1. C) Na één jaar had ik mijn p gehaald. In het eerste jaar zit vooral wis en natuurkunde, en wat inleidende sterrenkunde. Behalve dat ik de meeste stof van sterrenkunde al kende (gelezen in boeken ofzo), niks mis mee.

2. A) Psychologie.
2. B) Alleen sommetjes maken werd ik niet vrolijk van. Dus ik ging dit ernaast doen.
2. C) Na een half jaar interessante dingen leren wilden ze een psycholoog van me maken, met vakken waarin je onderzoekjes moest doen enzo. Ja dat was de bedoeling niet, ik wilde alleen interessante dingen leren.

1. C) In het tweede jaar sterrenkunde werd ik achter een computer gezet. Ga maar modelletjes programmeren en dingen uitrekenen. Ja, dat was dus niet de bedoeling. Ik zag mezelf niet achter een computer zitten programmeren. Dat was een streep door de rekening, want ik wilde al sinds ik 12 was sterrenkunde studeren.

3. A) Natuurkunde. Ik zat er toch en hoewel ik zonder toekomstplan zat: natuurkunde vond ik nog wel leuk, ik ging maar gewoon verder.
3. B) Dat een andere studie echt niet leuker zou zijn. (Wet van behoud van gezeik.)
3. C) Ik besloot toch te stoppen. DWZ Bachelor natuurkunde af te maken (Inmiddels was het nieuwe systeem ingevoerd) en iets anders te gaan studeren. Master Geschiedenis of Politicologie dacht ik aan.

4. A) Schakeljaar Geschiedenis, richting Internationale Betrekkingen.
4. B) Interessante geschiedenis om te lezen en uitdagende opdrachten om te schrijven.
4. C) Tweeledig:
1. Ik deed ondertussen mijn bacheloronderzoek bij geschiedenis en filosofie van de natuurkunde. Geschiedenis van de ontwikkeling van de quantum mechanica in kaart brengen. Fantastisch vond ik het.
2. Het niveau bij geschiedenis. Ik trok het echt niet. Mensen die het verschil tussen een vraag en een stelling niet wisten. Ik besloot: geschiedenis leer ik wel uit de krant, van TV en uit boeken.

5. A) Master Grondslagen van de Natuurkunde.
5. B) Nadenken over wat natuurkunde nou eigenlijk zegt over de wereld. Hoe zit het nou in elkaar? Wat dachten die mensen toen ze die theorieën bedachten?
5. C) Ik ga ermee stoppen omdat ik bijna klaar ben Wat ook wel weer jammer is. Maar ja, aan alles komt een eind.

Ik heb wel extreem geluk gehad, want ik ben naar Utrecht gegaan om sterrenkunde te studeren, en een departement Geschiedenis, Filosofie en Grondslagen van de natuurkunde bestaat alleen hier.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_62206093
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:14 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Krijg je met N&T en N&G wel voldoende economie om een economische studie te kunnen doen?
En als iedereen dat profiel kiest, beheerst straks niemand meer het Frans of het Duits .
Zelfs als je geen economie bij kiest is er geen probleem, men heeft bij economie studies alsnog liever mensen met N&T of N&G profiel zonder economie dan mensen met E&M.

Edit: ohnee toch niet
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 18:08:15 #84
124676 RobertoCarlos
pi_62208178
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:54 schreef ErikT het volgende:
5. B) Nadenken over wat natuurkunde nou eigenlijk zegt over de wereld. Hoe zit het nou in elkaar? Wat dachten die mensen toen ze die theorieën bedachten?
5. C) Ik ga ermee stoppen omdat ik bijna klaar ben Wat ook wel weer jammer is. Maar ja, aan alles komt een eind.

Ik heb wel extreem geluk gehad, want ik ben naar Utrecht gegaan om sterrenkunde te studeren, en een departement Geschiedenis, Filosofie en Grondslagen van de natuurkunde bestaat alleen hier.
Lijkt me idd een leuke richting. Ik weet er erg weinig van, maar ik zag een tijdje terug een docu over de periode waarin Bohr en Einstein en co.aan het steggelen waren hoe een atoom in elkaar zat. Bohr met zijn zweverige, dubbele ideeën van de atoom en Einstein die voortborduurde op zijn starre ideeën.
Fantastisch interessant!
En toen realiseerde ik me dat de (fundamentele) natuurkunde en filosofie in feite heel dicht bij elkaar lagen en mss wel in ckere zin hetzelfde zijn. En dat die scheiding van alfa en beta er hier iig niet is, itt wat men soms denkt. Leuke master dus!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 18:17:04 #85
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_62208393
Ik heb een 1e jaar Bouwkunde/Civiele Techniek/Verkeerskunde gedaan en daarna een half jaar Bouwkunde, ik dacht dat je wel lekker wat vrij kon ontwerpen maar al dat gedoe met wiskunde, regelgeving en sterkteleer vond ik maar niks..... eigenlijk ook begonnen omdat ik niet goed wist wat ik wilde en het eerste jaar dus meer een orientatiejaar van 3 studies die wel veel raakvlakken hebben.
Nu net alsnog in kunnen stromen bij Journalistiek... eigenlijk gekozen omdat je redelijk breed kunt doorstuderen maar misschien bevalt het wel zo goed dat ik het ga afmaken

Op de HAVO heb ik trouwens N&T gedaan met Economie 1... op de talen en biologiedingen na kan ik dus zo'n beetje alles wel kiezen, maarja ik weet niet zo goed wat dus
Bernie en ik zijn tof.
pi_62210900
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:54 schreef ErikT het volgende:

Hoe natuurkundig is dat in vergelijking met andere natuurkunde masters?
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 22:17:37 #87
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_62216009
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:50 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Hoe natuurkundig is dat in vergelijking met andere natuurkunde masters?
Ligt natuurlijk ook aan met welke natuurkunde master je het vergelijkt. Deze opmerking schiet niet op, ik probeer het ff als volgt uit te leggen.

Naar mijn idee kan je het zo natuurkundig maken als je zelf wilt. Het punt is een beetje: het onderzoek dat je doet is literatuuronderzoek. En de literatuur gaat over natuurkunde. Dat kan je zo 'hard' maken als je wil. Het idee is een beetje dat als je natuurkunde gaat interpreteren dat je dan problemen (paradoxen zo je wil) krijgt. En de Big Kahuna's van toen (en nu) hadden daar allerlei ideeën over. En die ideeën van ze kwamen voort uit de formalismen, of uit hun intuïtie. Als je ze wilt volgen, moet je wel een natuurkundige basis hebben.

Maar daar moet ik aan toevoegen dat grondslagen vd natuurkunde een richting is binnen de master History and Philosophy of Science, waar ook geschiedenis en filosofie vd natuurkunde zitten. Die zijn uiteraard minder 'hard'.

Laatste nuttige wat ik kan zeggen: verwacht niet dat je tijdens je onderzoek gaat rekenen zoals bij Theorie. Je gaat ook niet aan een opstelling prutsen zoals bij Experimenteel. Je gaat ook niet programmeren zoals bij sterrenkunde of meteorologie. Het is vooral lezen, denken, luisteren en discussiëren. En uiteindelijk schrijven.

Wat ik mooi vind is dat alle verschillende natuurkunde bij elkaar komt. Voor mijn scritpie over een probleem in de thermodynamica heb ik me moeten wenden tot quantummechanica, deeltjesfysica, electriciteitsleer en vooral kosmologie.
(De master heet HPS en heeft een website.)

[ Bericht 4% gewijzigd door ErikT op 07-10-2008 22:23:22 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_62217140
Interessant Bedankt.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:59:26 #89
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62262298
Leuk topic

Iemand die Rechten, Psychologie of Criminologie heeft gedaan & hiermee is gestopt of het juist fantastisch vindt?

Dat zijn namelijk de studies waarover ik momenteel aan het twijfelen ben
Primum non nocere
pi_62284918
Ik heb het iets anders aangepakt. Ik wist na het VWO ook niet precies wat ik wilde doen. Uiteindelijk gekozen om zowel Economie als Rechten te gaan doen aan de EUR. Nu doe ik inmiddels nog steeds economie maar rechten doe ik in Leiden.

Florian_: ik vind rechten echt een topstudie, als je wat wil weten moet je het maar laten horen. Ik vind het leuker dan Economie.

Ik heb het topic nog even verder zitten doorlezen en het valt me op dat er zoveel mensen zijn die hun studiekeuze zo erg laten beïnvloeden door hun ouders dat ze de verkeerde keuze maken. Dat snap ik echt niet, toon ruggengraat!

[ Bericht 24% gewijzigd door ChRoNiC op 10-10-2008 13:08:52 ]
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:25:43 #91
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62285647
quote:
Florian_: ik vind rechten echt een topstudie, als je wat wil weten moet je het maar laten horen. Ik vind het leuker dan Economie.
Nou, graag! Ik zit er namelijk aan te denken om Rechten te doen in Leiden. Ik heb op mijn huidige studie (Marketing & Communicatie) ook recht gehad als vak, maar dat was erg globaal. Ik vond dit erg leuk, maar ik hoor van veel mensen dat de studie rechten wel héél erg droog is, klopt dat? En om eerlijk te zijn ben ik nooit echt een ster geweest in dingen goed uit mn hoofd leren (wetteksten) en presenteren (moot court), dus ik twijfel of het wel echt een goede keus is. (hoewel het me wel erg interessant lijkt).

Ook dacht ik aan Criminologie en Psychologie, maar ik denk dat Recht beter bij mijn huidige studie aansluit. Criminologie is wel leuk omdat zowel recht als psychologie gecombineerd worden, maar je kunt in je latere loopbaan maar één kant op, namelijk de misdaad. Psychologie lijkt me wel interessant, maar je kunt er geen droog brood in verdienen. Dilemma's
Primum non nocere
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:27:31 #92
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62285678
Oh en welke uni is leuker? EU of Leiden?
Primum non nocere
pi_62285883
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Criminologie is wel leuk omdat zowel recht als psychologie gecombineerd worden, maar je kunt in je latere loopbaan maar één kant op, namelijk de misdaad.
Waar heb je die wijsheid vandaan?
pi_62285956
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:27 schreef Florian_ het volgende:
Oh en welke uni is leuker? EU of Leiden?
ik vond Leiden niet zo geweldig, EU heb ik geen beeld van.

Nijmegen is wel tof kan ik je zeggen
Ja doei.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:38:19 #95
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62285963
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:35 schreef Lennox het volgende:

[..]

Waar heb je die wijsheid vandaan?
Brochure van Uni Leiden..Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar je wordt in principe opgeleid tot criminoloog. Als ik bedenk dat ik nu Marketing doe, dan is Criminologie natuurlijk een aparte vervolgstap
Primum non nocere
pi_62286232
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:38 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar je wordt in principe opgeleid tot criminoloog.
Dat is toch bij iedere opleiding zo? Je wordt voor iets opgeleid, maar dat wil niet zeggen dat je daarin komt te werken. Lijkt iets je leuk, ga er dan gewoon voor. Heb precies hetzelfde gedaan, en geen spijt van gehad.
pi_62286802
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:58 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik heb het iets anders aangepakt. Ik wist na het VWO ook niet precies wat ik wilde doen. Uiteindelijk gekozen om zowel Economie als Rechten te gaan doen aan de EUR. Nu doe ik inmiddels nog steeds economie maar rechten doe ik in Leiden.

Ik heb het topic nog even verder zitten doorlezen en het valt me op dat er zoveel mensen zijn die hun studiekeuze zo erg laten beïnvloeden door hun ouders dat ze de verkeerde keuze maken. Dat snap ik echt niet, toon ruggengraat!
Ik doe ook economie en rechten aan de EUR, ik vind economie juist een stuk leuker.
Rechten is voor mij behoorlijk droog en totaal niet uitdagend, als je de boeken bij rechten een keer doorleest heb je meteen al een supercijfer..
Misschien ligt het wel aan de rechtenstudie hier in Rotterdam, ik hoor van mensen die in andere steden zoals Maastricht en Leiden studeren dat het daar wel leuk is. Maar misschien komt dit ook omdat zij geen vergelijkingsmateriaal hebben..
pi_62292655
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Nou, graag! Ik zit er namelijk aan te denken om Rechten te doen in Leiden. Ik heb op mijn huidige studie (Marketing & Communicatie) ook recht gehad als vak, maar dat was erg globaal. Ik vond dit erg leuk, maar ik hoor van veel mensen dat de studie rechten wel héél erg droog is, klopt dat? En om eerlijk te zijn ben ik nooit echt een ster geweest in dingen goed uit mn hoofd leren (wetteksten) en presenteren (moot court), dus ik twijfel of het wel echt een goede keus is. (hoewel het me wel erg interessant lijkt).

Ook dacht ik aan Criminologie en Psychologie, maar ik denk dat Recht beter bij mijn huidige studie aansluit. Criminologie is wel leuk omdat zowel recht als psychologie gecombineerd worden, maar je kunt in je latere loopbaan maar één kant op, namelijk de misdaad. Psychologie lijkt me wel interessant, maar je kunt er geen droog brood in verdienen. Dilemma's
Leiden is een vele malen leukere stad dan R'Dam. Dat geldt ook voor de Uni. De campus van de EUR straalt dat ook uit, zoek maar eens op. Verder heb ik het idee dat Rechten in Leiden een wat beter niveau heeft dan in Rotterdam. En ten slotte heeft Leiden een naam qua rechten, hoe dom dit ook klinkt telt het wel mee.

Rechten is wat mij betreft niet te droog, ik heb dat juist met Economie. Alleen maar theorie en geen enkele koppeling met de praktijk. Rechten is constant praktijk omdat het ontzettend leeft. Dingen die je leert zijn in principe direct toepasbaar op zaken die in je leven voorkomen. Dat maakt het voor mij een leuke studie. Als ik toch bezig ben wil ik meteen wat dingen ontkrachten, wetteksten leer je niet uit je hoofd want je wettenbundels mag je bij elk tentamen houden. Je moet dus alleen weten waar het staat. Moot court is een 2e jaars vak van 5 punten. Dat stelt dus niet zo gek veel voor, en je hoeft je er al helemaal geen zorgen over te maken want iedereen haalt dat wel.
Verder moet je bij elke studie wel eens een presentatie houden, dat leer je vanzelf.

Psychologie is ook een leuke studie, ik zou het niet snel doen omdat ik vaak het idee heb dat het niveau zo laag ligt. Maar dat kan aan mijn perceptie liggen, ik heb het nooit gestudeerd. Als je de richting van de organisatie psychologie op gaat kan je trouwens een leuke boterham verdienen, bijvoorbeeld bij de verschillende consultancy bedrijven.

Als je meer wilt weten: vraag gericht ik weet het als het goed is allemaal .
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:09 schreef Finitio het volgende:

[..]

Ik doe ook economie en rechten aan de EUR, ik vind economie juist een stuk leuker.
Rechten is voor mij behoorlijk droog en totaal niet uitdagend, als je de boeken bij rechten een keer doorleest heb je meteen al een supercijfer..
Misschien ligt het wel aan de rechtenstudie hier in Rotterdam, ik hoor van mensen die in andere steden zoals Maastricht en Leiden studeren dat het daar wel leuk is. Maar misschien komt dit ook omdat zij geen vergelijkingsmateriaal hebben..
Aha, ook InDuplo lid ? Misschien ken ik je wel namelijk, ik ben 4e jaars (master economie nu bezig). Jij? 2005 begonnen. Ik heb vergelijkingsmateriaal tussen Leiden en Rotterdam en ik vind Leiden stukken leuker, ook qua faculteit/vakken/colleges/docenten. Maar dat kan aan mij liggen.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:15:04 #99
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_62293403
De Elsevier met alle uni's op een lijstje ligt momenteel in de winkel --> Tilburg komt het beste uit de bus met Rechten

En bedankt voor je reactie Chronic!
Primum non nocere
pi_62299211
1:Theaterwetenschap (half jaar)
want: leek me oprecht heel interessant en ik wilde vooral achter de schermen de theaterwereld in.
gestopt: het was helemaal niet interessant en ik had geen idee wat ik er deed

2: Culturele Maatschappelijke vorming (drie maanden, volhoudertje he *kuch* )
want: ik werkte in de culturele sector en wilde me nuttig voelen
gestopt: ik zweefde bijna weg en werd overal met randgroepjongeren om de oren geslagen terwijl ik denk dat 'maatschappelijk' een iets breder begrip is dan dat...

3: Nederlands
want: alle vakken die ik zou krijgen leken me leuk, het maakte me niks uit of ik er wel of niet iets mee zou kunnen, en ik raakte een beetje uitgekeken op de baantjes die ik had...
gestopt; NEEEEE ik ben al ZES WEKEN BEZIG (hehe) en ik vind het heel erg leuk en ik wil de studie afmaken!
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:39:15 #101
124676 RobertoCarlos
pi_62306612
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:15 schreef Florian_ het volgende:
De Elsevier met alle uni's op een lijstje ligt momenteel in de winkel --> Tilburg komt het beste uit de bus met Rechten

Kijk hier anders nog ff, is nog objectiever
http://www.nvao.net/beoordeelde-opleidingen/basic
pi_62325921
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:15 schreef Florian_ het volgende:

Ik vind persoonlijk die lijstjes niet zoveel zeggen, die zijn allemaal afhankelijk van rare dingen. Kwaliteitsmeting wordt eigenlijk niet echt gedaan, het is meer een soort van afweging van een paar factoren. Zoals of er genoeg computers zijn, of genoeg vrouwelijke hoogleraren. Of je daar kwaliteit mee meet? Ik denk van niet.

Maar goed dat is een andere discussie uiteraard.
  zondag 12 oktober 2008 @ 21:07:49 #103
124676 RobertoCarlos
pi_62335230
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 13:31 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk die lijstjes niet zoveel zeggen, die zijn allemaal afhankelijk van rare dingen. Kwaliteitsmeting wordt eigenlijk niet echt gedaan, het is meer een soort van afweging van een paar factoren. Zoals of er genoeg computers zijn, of genoeg vrouwelijke hoogleraren. Of je daar kwaliteit mee meet? Ik denk van niet.

Maar goed dat is een andere discussie uiteraard.
Dan heb je mijn lijstje nog niet gelezen
pi_62336432
Dat lijstje van jou is inderdaad wel handig om door te lezen. Herkenbaar stuk bij mijn studie, maar ook niet altijd even objectief hoor. Alleen hecht ik er wel meer waarde aan, dan bij studenten die hun studie een cijfer gaan geven.
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:53:12 #105
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_62377869
Ik ben met mijn tweede (WO) studie bezig en heb de eerste (HBO) netjes afgemaakt
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_62379130
Kan iemand die elsevier hier posten?
pi_62821158
Havo NT + ec1 afgerond met zessen en zevens, en een 4 voor wiskunde. Vanwege die 4 naar MBO Werktuigbouwkunde gegaan, ingestroomd in 2e jaar. Veel en veel te makkelijk, en slecht geregeld onderwijs. Overgestapt naar HTS Autotechniek in Arnhem, nog steeds slechte wiskunde, te veel op project gericht ipv tentamens. Gestopt in Februari en half jaar gewerkt. Nu weer begonnen met HTS AutotechniekV ( ) waar de mechanica stukken beter gaat, alleen wiskunde is nog steeds havo 3 niveau...

volgende week 2 tentamens, 1tje gaat wel goed en de ander is wiskunde
  donderdag 30 oktober 2008 @ 22:03:27 #108
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_62823354
Met welke studies ben jij

A) begonnen?
Na vwo dacht ik: jaaaa ik word illustratrice! Ik ga naar de kunstacademie

en

B) wat verwachtte je ervan / waarom ben je daarmee begonnen
Ik had al toelating gedaan en was toegelaten, al vonden ze me aanvankelijk wat jong (vroege leerling und so) en mijn artsy fartsy-ness wat onontwikkeld. Ik had na de eerste tijd grote hoop en wou allemaal nieuwe technieken leren en weetikveel. Was een grote faal.

en

Was een faal, want nieuwe technieken aanleren gebeurde niet. Je moest aanklooien in principe en dan op eigen houtje jezelf ontwikkelen. Als je echter niet goed kon vertellen waarom je iets deed / gemaakt had, wat het betekende, weetikveel, dan was het al snel slechter. Plus helaas speelde smaak en 'whim' bij docenten een grote rol, leek wel. Na negatief studieadvies ben ik bij mezelf te rade gegaan en leek hobbyisten-tekenen me toch een logischer stap

EN NU! Nu ben ik blij. Ik ben Literatuurwetenschap gaan studeren aan de UU, heb in het tweede jaar gekozen om Engels erbij te doen met een ruime minor Middeleeuwse Studies en nu heb ik binnen 3 jaar 2 bachelors in da pockit. Nu een Master Literatuurwetenschap en dan zien wat daarna het plan is!
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_62834591
Na de HAVO biologie en medisch laboratoriu onderzoek gekozen en ben nog steeds blij, en zelfs beter dan ik verwachte

4e jaars reeds en op afstuderen
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_62837367
Economie & informatica @ EUR =
Bedrijfskunde @ EUR =
Geschiedenis @ EUR =
pi_62843805
Hoeveelste jaars ben je met GS @ EUR?
pi_62846258
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 14:09 schreef Laurens. het volgende:
Economie & informatica @ EUR =
Bedrijfskunde @ EUR =
Geschiedenis @ EUR =
EUR =

grapje hoor
pi_62862411
Na VWO N&T begonnen aan studie advanced technology aan Universiteit Twente, dat was een harde faal en binnen half jaar gestopt.

Opvolgende studiejaar begonnen aan werktuigbouwkunde aan de TH Rijswijk, waar ik 2 jaar heb gezeten en eigenlijk 1 jaar vooruit ben gekomen. Op een gegeven moment kreeg ik wel een bepaald studieritme te pakken (ander verhaal) en daardoor vond ik het veelte makkelijk worden. Dus ik zag het niet echt zitten om dit af te maken met 2 vingers in mijn neus en de studie vond ik uiteindelijk ook niet mijn ding.

Dus nu dit jaar begonnen met studie natuurkunde aan de Universiteit Leiden en dat bevalt zeer goed, jammer dat het zo lang heeft moeten duren .
pi_62920449
Ben begonnen op havo / vwo, maar dankzij een een 5,4 voor Engels (afgerond een 5) terug gezet naar vmbo TL. Waarom ik geen havo mocht doen is me nog steeds niet echt duidelijk, iets met motivatieproblemen zeiden ze... Nog steeds dood en doodzonde, want nu zit ik eerst vast aan het MBO.

2002 - 2006 VMBO TL, geslaagd in 2006.

2006 - 2008 MBO ICT-Beheerder niveau 4

Niet helemaal afgemaakt, omdat ICT meer een veredelde hobby is. Ik heb alle competenties voor niveau 3 afgerond en zodoende een MBO Medewerker-beheer ICT niveau 3 gehaald. Zeer matig niveau ook trouwens, zonder enige moeite gehaald. Enige reden waarom ik nog doorging was om geen 2 jaar weg te gooien. Nu heb ik tenminste een diploma overgehouden aan deze twee jaar.

Afgelopen zomer heel hard nagedacht over wat ik wou. Het liefst een HBO-opleiding, maar dat is voor nu niet mogelijk. Daarom heb ik gekozen voor een van de minst-makkelijke MBO-opleidingen: Bank- en Verzekeren. Ben nu een aantal maanden bezig, bevalt goed. Niveau nog vrij aardig en na het behalen van dit diploma goede mogelijkheden.

2008 - heden MBO Bank-en Verzekeringswezen niveau 4
pi_62935708
Ik heb afgelopen jaar economisch propedeusejaar gedaan aan de HAN in Arnhem. Beviel me totaal niet. Sinds afgelopen september doe ik HBO Rechten in Utrecht. Nog steeds spijt dat ik na de havo geen vwo ben gaan doen.
pi_62980475
Ik heb één studie gedaan (HBO Chemistry), begonnen in 2003 en afgestudeerd in 2007. Geen vertraging opgelopen.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  woensdag 5 november 2008 @ 20:59:59 #117
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62981420
1. B.Sc. in political science op Columbia University. Vier jaar afgedaan, met mooi resultaat afgesloten.

2. Juris Doctor op Harvard University, drie jaartjes. Magna cum laude. Daarnaast nog wat nevenactiviteiten gedaan, o.a. bij de Harvard Law Review.

Doceer nu al weer wat jaartjes op de University of Chicago
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_62982093
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 14:39 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb afgelopen jaar economisch propedeusejaar gedaan aan de HAN in Arnhem. Beviel me totaal niet. Sinds afgelopen september doe ik HBO Rechten in Utrecht. Nog steeds spijt dat ik na de havo geen vwo ben gaan doen.
Uhm je bent 18, je kan nu toch nog steeds VWO doen als je wil? Okee je zal wat ouder zijn als de gemiddelde scholier, maar sowieso is 5 en 6 VWO erg leuk
pi_62982199
quote:
Op woensdag 5 november 2008 20:59 schreef Scaurus het volgende:
1. B.Sc. in political science op Columbia University. Vier jaar afgedaan, met mooi resultaat afgesloten.

2. Juris Doctor op Harvard University, drie jaartjes. Magna cum laude. Daarnaast nog wat nevenactiviteiten gedaan, o.a. bij de Harvard Law Review.

Doceer nu al weer wat jaartjes op de University of Chicago

[ Bericht 7% gewijzigd door MoneyTalks op 05-11-2008 21:33:04 ]
pi_62982518
quote:
Op woensdag 5 november 2008 21:19 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Respect

Ambieer je een politieke carrière? In Nederland zijn we nog steeds op zoek naar politieke talenten (zeker met zo'n CV)
Pssst.... hij studeert gewoon geschiedenis, aan de UU als ik me niet vergis

Leuk geprobeerd Scaurus
  woensdag 5 november 2008 @ 21:58:24 #121
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62983765
I'm Barack Obama and I approve this message
pi_62983909
quote:
Op woensdag 5 november 2008 21:58 schreef Scaurus het volgende:
  woensdag 5 november 2008 @ 22:31:39 #123
124676 RobertoCarlos
pi_62984952
quote:
............
  woensdag 5 november 2008 @ 22:40:33 #124
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_62985280
Ben ooit, na het doorlopen van MAVO, HAVO en VWO begonnen aan:

A) een studie commerciële economie
B) want economie ging me altijd erg gemakkelijk af en het leek financieel aantrekkelijk.
C) Na enkele maanden was me wel al duidelijk dat dit niks werd want de mensen daar lagen me totaal niet en de stof trok me maar matig.

Daarna overgestapt naar
A) Milieukunde:
B) sloot aan bij mijn interesses en vond en vind ik erg belangrijk. Was midden jaren negentig sowieso redelijk booming dus ook baanperspectief leek goed.
C) Na 4 jaar zonder diploma gestopt om een scala aan uiteenlopende redenen, grotendeels op privé-vlak.

Toen een hele tijd gewerkt in verschillende branches en functies. Daarna:
A) PABO
B) Ik kwam in mijn werk tot de conclusie dat ik toch nog iets nieuws wou en dat ik informatieoverdracht en groepsmanagement erg leuke aspecten uit mijn werk vond. Daar ben ik op gaan concentreren.
C) Ben nu 4de jaars en dus spendeer ik al mijn avonden en weekenden aan mijn studie.

Had ik destijds maar beter inzicht in mijzelf gehad, het was toen een stuk gemakkelijker om een studie te organiseren dan nu met baan en kinderen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Schanulleke op 05-11-2008 22:59:37 ]
Life is what you make it.
pi_62985341
quote:
Het duurde even

Btw, Barack is pas op zijn 27e begonnen aan de Harvard Law School
Greece
pi_62988541
quote:
Op woensdag 5 november 2008 22:42 schreef Mendeljev het volgende:

[..]
Btw, Barack is pas op zijn 27e begonnen aan de Harvard Law School
En wat is daar zo vreemd aan volgens jou?
  donderdag 6 november 2008 @ 00:57:10 #127
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62988617
Denkt ie dat je bij de Harvard Law School binnenkomt als 18-jarige?
pi_62988768
eerste.
HBO IBL.
Vond talen en bedrijfseconomie leuk, vandaar IBL. Heb op de mavo/mbo nooit talen gehad behalve wat Engels, er werd mij ook geadviseerd om te kiezen voor de variant commerciele economie, maarja aangezien 90% daar meer zit om zijn vrije tijd uit te zitten (imagoprobleem van CE) besloot ik toch eigenwijs te doen.

ik verwachtte de talen binnen snelle tijd weer te kunnen leren, viel wat tegen. Uiteindelijk ook om die reden gestopt. Ook omdat ik niet de voordelen zag van naast Engels ook nog Frans, Spaans, Chinees, Rusisch, etc te beheersen.

tweede
sportmanagement op de HAN, studie was wel leuk, maar het niveau was echt heel droevig. Alles was ook PGO, kwam na een paar maanden al mn strot uit. Wel eerste jaar afgemaakt en met P op zak op zoek naar het volgende avontuur...

derder
Sportmanagement in een andere stad dus, ook hier was het niveau van kwaliteit dat ik het idee had weer terug gezakt te zijn naar mbo. Achteraf natuurlijk veel te snel gekozen, maarja..

Dus inmiddels 3 jaar "gestudeerd" en behalve 2 p's op zak niet zoveel. Gelukkig wel al die tijd diverse bijbanen gehad en met die ervaring begin ik volgende week ergens te werken en in september ga ik deeltijd hbo of wo bedrijfseconomie erbij doen . Weet nog niet of het hbo of wo wordt, ene kant hbo kost een stuk minder energie (zeker deeltijd!), andere kant stelt dat hele hbo gebeuren eigenlijk ook vrij weinig voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2008 01:16:04 ]
  donderdag 6 november 2008 @ 01:14:23 #129
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62988807
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:10 schreef Sport_Life het volgende:
ik verwachtte de talen binnen snelle tijd weer te kunnen leren, viel wat tegen. Uiteindelijk ook om die reden gestopt. Ook omdat ik niet de voordelen zag van naast Engels ook nog Frans, Spaans, Chinees, Rusisch, etc te beheersen.
Dat is overdreven. Kennis van bijv. Duits is zeker van nut, vooral gezien het feit dat Duitsland veruit de grootste handelspartner van Nederland is en Nederlandse bedrijven in Duitsland schreeuwen om personeel dat goed Duits kan.
pi_62988842
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:14 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat is overdreven. Kennis van bijv. Duits is zeker van nut, vooral gezien het feit dat Duitsland veruit de grootste handelspartner van Nederland is en Nederlandse bedrijven in Duitsland schreeuwen om personeel dat goed Duits kan.
Dat klopt. Maar voor mezelf zie ik er geen voordelen in. Voor mij maakt het niet uit of ik op een grote multinational werk of gewoon op een klein kantoor met 30 medewerkers. En als ik native Engels wil spreken ga ik daar wel een tijd wonen, leer ik veel meer van.
  donderdag 6 november 2008 @ 01:20:42 #131
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62988872
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:17 schreef Sport_Life het volgende:
Dat klopt. Maar voor mezelf zie ik er geen voordelen in. Voor mij maakt het niet uit of ik op een grote multinational werk of gewoon op een klein kantoor met 30 medewerkers. En als ik native Engels wil spreken ga ik daar wel een tijd wonen, leer ik veel meer van.
Dat zeg je nu. Als je eenmaal afgestudeerd bent en het economisch klimaat is slecht (niet onwaarschijnlijk met de huidige crisis), dan is een goede beheersing van Duits alleen maar in je eigen voordeel bij het vinden van een baan.
pi_62988936
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:20 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat zeg je nu. Als je eenmaal afgestudeerd bent en het economisch klimaat is slecht (niet onwaarschijnlijk met de huidige crisis), dan is een goede beheersing van Duits alleen maar in je eigen voordeel bij het vinden van een baan.
Ik weet zeker dat ik bij een grote financiele crisis meer kans op een baan heb met bedrijfseconomie (waarbij ik me evt kan omscholen tot accountant) dan met commerciele economie.. (of de variant ibl daarvan) .
pi_62992410
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:27 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat ik bij een grote financiele crisis meer kans op een baan heb met bedrijfseconomie (waarbij ik me evt kan omscholen tot accountant) dan met commerciele economie.. (of de variant ibl daarvan) .
Ik denk dat dat wel meevalt, kennis van de talen is gewoon ontzettend handig, zeker als je bij een groot commercieel bedrijf wil werken.
pi_62992460
quote:
Op donderdag 6 november 2008 01:14 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik kan je wel zeggen dat men in het hoger onderwijs start op eindexamenniveau (VWO of HAVO) en dat dat behoorlijk lastig is in te halen als je dat nooit gehad hebt.

Ik spreek uit ervaring, ik moet een taalminor doen voor mijn studie en dat is echt een groot struikelblok. Bijna alles is nu afgerond, maar die taal is een drama
pi_62999992
quote:
Op donderdag 6 november 2008 10:22 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt, kennis van de talen is gewoon ontzettend handig, zeker als je bij een groot commercieel bedrijf wil werken.
mja dit wordt offtopic, maargoed neem van mij maar aan dat er echt wel genoeg werk is en blijft als bedrijfseconoom
pi_63003345
quote:
Op donderdag 6 november 2008 00:57 schreef Scaurus het volgende:
Denkt ie dat je bij de Harvard Law School binnenkomt als 18-jarige?
Ja, niet dan?

Ik snap wel dat sommigen later zullen binnenstromen vanwege het kostenplaatje, maar blijkbaar gelden er ook restricties op de leeftijd om door te stromen?
Greece
  donderdag 6 november 2008 @ 19:37:05 #137
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63008947
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:09 schreef Mendeljev het volgende:
Ja, niet dan?

Ik snap wel dat sommigen later zullen binnenstromen vanwege het kostenplaatje, maar blijkbaar gelden er ook restricties op de leeftijd om door te stromen?
De Juris Doctor is een soort 'professionele' PhD. Obama mag zichzelf dan ook Dr. noemen. Voor je PhD kan je alleen gaan als je een bachelor degree hebt. Je bent dus sowieso minimaal 21 of 22 als je aan je J.D. begint. En ik denk dat je bij wel minstens twee jaartjes daarbij mag optellen, omdat werkervaring tot aanbeveling strekt.
  donderdag 6 november 2008 @ 19:41:08 #138
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63009046
quote:
Op donderdag 6 november 2008 10:23 schreef Ewelina het volgende:
Ik spreek uit ervaring, ik moet een taalminor doen voor mijn studie en dat is echt een groot struikelblok. Bijna alles is nu afgerond, maar die taal is een drama
Vakken volgen bij taalstudies op de uni lijkt me dan ook anders dan taalcursussen op het HBO. Bij taalstudies bestudeer je een taal op een wetenschappelijke manier. Bij HBO-cursussen lijkt het me meer schools.
pi_63009274
quote:
Op donderdag 6 november 2008 19:41 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Vakken volgen bij taalstudies op de uni lijkt me dan ook anders dan taalcursussen op het HBO. Bij taalstudies bestudeer je een taal op een wetenschappelijke manier. Bij HBO-cursussen lijkt het me meer schools.
Ah, weer een azijnzeiker
pi_63009416
quote:
Op donderdag 6 november 2008 16:09 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ja, niet dan?
Ze zullen niemand aannemen van die leeftijd. De gemiddelde leeftijd op Harvard Law School ligt rond de 25. Ze willen dat je wat bijzonders hebt gedaan met je leven tot dusver, en selecteren alleen de beste mensen. Er is weinig bijzonders aan een 18 jarige die net van de middelbare school komt, dus nee, er is niks vreemds aan.
  donderdag 6 november 2008 @ 20:05:54 #141
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63009898
quote:
Op donderdag 6 november 2008 19:47 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ah, weer een azijnzeiker
Dude, shut the fuck up.
pi_63010495
quote:
Op donderdag 6 november 2008 20:05 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dude, shut the fuck up.
Ik snap niet dat je expres denigrerend over wil komen tegenover het HBO en HBO studenten. HBO is inderdaad beroepsgericht in plaats van onderzoeksgericht en natuurlijk ook wel van lager niveau maar komop dude, daarom heet HBO zoals het heet en heet het geen universiteit.

Je kunt je intellect beter op andere manieren laten zien dan het proberen te kleineren van anderen.
pi_63010636
quote:

[..]

Haha, met die wetenschappelijke manier valt het wel mee hoor, je moet gewoon een taal leren. Lekker schools zonder wetenschappelijke insteek, net zoals het HBO. Maar het tempo ligt enorm hoog, en het instapniveau ook, dat laatste is wel echt een probleem aangezien ik nooit een VWO diploma heb gehaald. De rest van de vakken is geen probleem, maar die taal wel. Ik vrees toch dat er niks anders opzit dan bij een particulier instituut een taalcursus te gaan volgen om het bij te spijkeren. Wel kut, want dan heb ik mijn bachelor dit jaar nog niet.
pi_63018973
quote:

[..]

... Zegt iemand die geschiedenis studeert.. Of heb je hiervoor een talenstudie gedaan?

Het verschil tussen HBO talen en WO talen is te vergelijken met 2 havo-Frans en 2 vwo-Frans. Bij het vwo gaat het gewoon allemaal een stuk rapper, uiteindelijk leer je hetzelfde (namelijk vloeiend Engels/Frans/Duits). Komt verder weinig wetenschap bij kijken.. (mja misschien bij andere vakken op een taal/cultuur-studie, maar niet de taalvakken).

Bron: klasgenoot (ex vwo) die overgestapt was van WO Franse taal en Cultuur (ben ff de exacte titel kwijt) naar hbo talenopleiding. Verschil was gewoon dat het op het hbo veel makkelijker bij te benen is qua talen, inhoudelijk kwam het aardig overeen.
  vrijdag 7 november 2008 @ 00:14:26 #145
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63019005
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:12 schreef Sport_Life het volgende:
... Zegt iemand die geschiedenis studeert.. Of heb je hiervoor een talenstudie gedaan?
Mijn bron is een taal & cultuur student die vakken Engels heeft gedaan
Zelf nooit talen gestudeerd, een geschiedenisstudent kent zijn talen al
pi_63019069
quote:
Op donderdag 6 november 2008 20:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Haha, met die wetenschappelijke manier valt het wel mee hoor, je moet gewoon een taal leren. Lekker schools zonder wetenschappelijke insteek, net zoals het HBO. Maar het tempo ligt enorm hoog, en het instapniveau ook, dat laatste is wel echt een probleem aangezien ik nooit een VWO diploma heb gehaald. De rest van de vakken is geen probleem, maar die taal wel. Ik vrees toch dat er niks anders opzit dan bij een particulier instituut een taalcursus te gaan volgen om het bij te spijkeren. Wel kut, want dan heb ik mijn bachelor dit jaar nog niet.
Je kunt het proberen bij een HBO-instelling. Ik weet dat het bij veel hogescholen mogelijk is in de vorm van een soort minor. Voordeel is dat het je dan geen extra geld kost, behalve de studieboeken (je betaalt namelijk al collegegeld aan de uni). Weet alleen niet of ze externen aannemen.
pi_63019208
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:14 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Mijn bron is een taal & cultuur student die vakken Engels heeft gedaan
Zelf nooit talen gestudeerd, een geschiedenisstudent kent zijn talen al
Hoe denk jij trouwens aan het werk te gaan straks, met als achtergrond geschiedenis? (vriend van me is economie er maar naast gaan doen, voor de zekerheid )
  vrijdag 7 november 2008 @ 00:26:13 #148
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63019301
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:22 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Hoe denk jij trouwens aan het werk te gaan straks, met als achtergrond geschiedenis? (vriend van me is economie er maar naast gaan doen, voor de zekerheid )
Mond houden
pi_63019394
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:26 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Mond houden
Ja meester (of ga je niet het onderwijs in?)
pi_63019441
Communicatie: Echt een onzin studie imo.
Accountancy: Te droog.

Het was de bedoeling om Fysiotherapie dit jaar te doen, maar helaas niet ingeloot.
  vrijdag 7 november 2008 @ 00:33:31 #151
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63019455
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:29 schreef Sport_Life het volgende:
Ja meester (of ga je niet het onderwijs in?)
Meester zou ik alleen in de rechten worden.
pi_63019476
3. Ben er klaar mee.

(Accountancy op Nyenrode, CMD op HRO, Kunstacademie St. Joost.)

Werk nu als zelfstandig fotograaf, gaat goed.
pi_63019513
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:32 schreef robbolo het volgende:
Communicatie: Echt een onzin studie imo.
Accountancy: Te droog.

Het was de bedoeling om Fysiotherapie dit jaar te doen, maar helaas niet ingeloot.
Bedrijfseconomie niet iets voor je dan? Is veeeeeeel minder saai dan accountancy (tenminste, na de propedeuse) en wat zinvoller dan communicatie..
  vrijdag 7 november 2008 @ 00:37:02 #154
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_63019518
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:34 schreef Toeps het volgende:

Accountancy op Nyenrode <-> Kunstacademie St. Joost

En dan dacht ik dat van Informatica naar Sociologie (via bedrijfskunde) apart was.
[KNE]-Mod
pi_63019600
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:36 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Bedrijfseconomie niet iets voor je dan? Is veeeeeeel minder saai dan accountancy (tenminste, na de propedeuse) en wat zinvoller dan communicatie..
Ben wel een beetje klaar met de "zaken" wereld. Wil toch meer met me handen doen, en me ook echt nuttig voelen
pi_63019647
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:37 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

En dan dacht ik dat van Informatica naar Sociologie (via bedrijfskunde) apart was.
Lolz.

Ik was wel goed in accountancy, maar mijn passie lag er absoluut niet. Die ligt bij media en communicatie en zo. CMD was gewoon kut qua organisatie, kunstacademie te pushy en vaag...

Dus mja.
pi_63437539
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:16 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Je kunt het proberen bij een HBO-instelling. Ik weet dat het bij veel hogescholen mogelijk is in de vorm van een soort minor. Voordeel is dat het je dan geen extra geld kost, behalve de studieboeken (je betaalt namelijk al collegegeld aan de uni). Weet alleen niet of ze externen aannemen.
Mag niet, 't moet universitair niveau zijn.

Anders ga ik wel Engels doen, dat haalt iedereen De minor Frans staat ook bekend als de zwaarste taalminor. Nou, dat kan ik beamen
pi_63438105
Ik ben begonnen met Engelse Taal en Cultuur richting Amerikanistiek aan de RU, ik had wat minder literatuur verwacht:P Beetje dom mss aangezien dat vrij normaal is bij een taal en cultuur studie. En bij 2 lessen missen kon je je P meteen al niet halen, dus had ook wat minder strengheid verwacht, daarom ben ik dus ook gestopt.

Nu zit ik op de Fontys en doe MER, Vastgoed en Makelaardij. Op zich bevalt het wel, hoewel het niveau niet heel uitdagend is. Heb getwijfeld of ik nog over zal stappen naar Rechten aan de uni, in mijn hoop ooit een studie te vinden waar ik gruwelijk gemotiveerd voor ben. Maar na wat nadenken heb ik bedacht dat ik die studie waarschijnlijk niet ga vinden. Dus ik kijk iig dit jaar nog even aan, mss maak ik deze studie wel af
  zaterdag 22 november 2008 @ 22:55:17 #159
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63439385
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 21:17 schreef Ewelina het volgende:
Anders ga ik wel Engels doen, dat haalt iedereen De minor Frans staat ook bekend als de zwaarste taalminor. Nou, dat kan ik beamen
Gaat 't nog lukken met je minor? Hopen dat je het haalt!
  zaterdag 22 november 2008 @ 23:00:46 #160
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_63439458
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:34 schreef Toeps het volgende:
3. Ben er klaar mee.

(Accountancy op Nyenrode, CMD op HRO, Kunstacademie St. Joost.)

Werk nu als zelfstandig fotograaf, gaat goed.
Accountancy op Nyenrode? Dat is dan zeker niet die opleiding van 16 maanden intern?

Dat waren namelijk drie richtingen, General Management, Financial Management en Marketing Management
Primum non nocere
pi_63439519
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 22:55 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Gaat 't nog lukken met je minor? Hopen dat je het haalt!
Nee, 't was een kansloze poging Volgend jaar weer een kans.

Beetje zuur alleen, dan is alles afgerond dit jaar, incl. scriptie op die minor na. Ga komend semester verder met mijn bachelor geschiedenis. Die wil ik sowieso halen, ik wil ook een geschiedenis-master gaan doen.
pi_63440195
3 studies, 6 universiteiten, 3 landen. Het was de ervaring waard.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
  zaterdag 22 november 2008 @ 23:59:03 #163
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63440236
Zit je op MIT? Wat doet je daar eigenlijk? Hoe ben je binnen gekomen?
pi_63440736
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:59 schreef Scaurus het volgende:
Zit je op MIT? Wat doet je daar eigenlijk? Hoe ben je binnen gekomen?
Economics. Om daar een volledige undergraduate study te doen, is het niet waard. Ik heb een transfer destijds aangevraagd op aanraden van een professor toen ik in Engeland studeerde.

Om binnen te komen heb je iig 6 uit de 8 modules van het 1e jaar het cijfer, A nodig.
Daarna moet je ´opnieuw´ een Engelse test doen omdat engels niet je moedertaal is. (toefl)
Je moet een korte en een lange essay opsturen.

De korte gaat over de dingen in het leven die je interesse hebben, sport etc. Wat je doet en gedaan hebt in de afgelopen jaren.
De lange essay gaat over jou! Wat is je drive! Wat stimuleert je, en waar wil je terecht komen?

Daarna een lijstje van extra-curricular activities. Plus uitleg waarom je deze baantjes of stage plekken als winst zag voor je eigen ontwikkeling.

Plus nog 2 aanbevelingen van je professoren of als je volledige undergraduate studie wil doen van je leraren op de middelbare school. 1 aanbeveling van een leraar in de beta richting en 1 aanbeveling van een leraar op alfa afdeling.

Mocht alles goed gaan heb je nog een interview met of een EC of een professor, afhankelijk hoe lucky je bent.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
  dinsdag 25 november 2008 @ 03:30:41 #165
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_63496954
Toen ik van de middelbare school kwam had ik geen idee wat ik voor studie wilde doen. Wiskunde en dingen met getallen waren mijn sterkste kant op de middelbare school. In mijn studie wilde ik me niet puur met wiskundige zaken bezig houden maar dit combineren met ontwerpen en creativiteit. Omdat je dit niet terugvindt in zoiets als econometrie heb ik voor de technische kant gekozen.
Ook heb ik bewust voor beroepsonderwijs gekozen omdat ik me niet bezig wilde houden met de wetenschap zelf maar met het toepassen van wetenschap. Verder vond ik afwisseling belangrijk. Omdat ik niet iedere dag hetzelfde wil doen maar ook zodat je er ook later nog alle kanten mee uit kunt.

A) HBO Werktuigbouwkunde
B) Wat ik al zei. Producten ontwerpen. Kijken of het technisch haalbaar is. En je verdiepen in de bijbehorende techniek.
C) Het ontwerpen was op mijn opleiding erg beperkt en zag er weinig uitdaging in.
Verder keek ik niet erg uit naar het productieproces, het fabrieken/industrie wereldje.

A) HBO Civiele Techniek
B) Meer unieke dingen bedenken. Grote projecten waar je je op kunt richten. Dichter bij de burger staan in plaats van ergens in een hoekje te zitten rekenen en onderzoeken. Dezelfde breedte als bij Werktuigbouwkunde. De propedeuse was gecombineerd met Bouwkunde. Dus als Civiele Techniek me niet zou bevallen of tè technisch was had ik nog altijd kunnen terugvallen op bouwkunde.
C) Heb het afgerond binnen 4 jaar en ben nu werkzaam in het vak. Het is de beste keuze geweest voor mij en heb er geen seconde meer over getwijfeld. Maar ik mis wel dat ik op mijn opleiding te weinig over management/financiën/rechten heb gehad. Dit is logisch omdat de opleiding maar 4 jaar duurt en vol zit met technische zaken die allemaal erg belangrijk en onmisbaar zijn. Dan blijft er weinig ruimte over voor wat anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ixnay op 25-11-2008 03:36:42 ]
pi_63497824
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:00 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Accountancy op Nyenrode? Dat is dan zeker niet die opleiding van 16 maanden intern?

Dat waren namelijk drie richtingen, General Management, Financial Management en Marketing Management
Nee het was niet intern. De opleiding was speciaal vormgegeven samen met de Belastingdienst (mijn werkgever destijds). Het was een speciaal programma met de beste docenten enz., voor de 28 "uitverkorenen" die geselecteerd waren voor dit traject. De Belastingdienst heeft ernstig RA-tekort, dus ze dachten, kom laten we ze zelf opleiden. Ik geloof dat er van mijn groep van 28 nu nog minder dan 8 werken...
pi_63522859
Mijn probeersels;

Na VMBO-Kader te hebben gehaald ben ik MBO-ICT niv. 4 gaan studeren.. Dit beviel mij echt helemaal niet, je leerde er helemaal niks en het niveau was zwaar laag, in 1 jaar mijn MBO ICT niv2 diploma gehaald en gestopt (met tegenzin van de leraren) ik wou de Havo gaan afmaken, wegens "beleid" enzo eerst VMBO-T op de Vavo gedaan en toen na 1 jaar Havo op de Vavo mijn diploma gehaald en nu zit ik op Hoger Hotelmanagement in Eindhoven wat wel leuk is, maar de methodes kloppen niet.. En aangezien het een privéschool is (te laat met inschrijven bij andere scholen enzo) lijkt het net alsof je je diploma koopt.. Het gaat niet om je prestatie maar om je geslijm.. Echt verschrikkelijk.

Switchen ga ik zeker, maar naar wat?! Tja nog 'n half jaar om over te denken I guess, eerst m'n P halen, als ik het uithou
When you have a lifestyle to maintain, health is a secondary consideration.
pi_63525534
Echt superveel geschiedenis studenten hier in dit topic.

A. Begonnen met Geschiedenis
B. Ik verwachtte om de journalistiek in te gaan. Ik was notabene uitgeloot voor hogeschool journalistiek in Utrecht en toen ging ik maar de wetenschap in . Eerlijk gezegd, ik voelde me niet gelijk op mn plek. Niet omdat iedereen geitenwollensokken vegetariers waren. Maar ik vond uitgaan, lekker eten, kleding, make-up en roddelnieuws ook wel leuk. En ik vond mijn medestudenten wel suf wat dat betreft. Ook een jaartje tussenuit geweest met werken en even gestopt vanwege studiedip. Maar uiteindelijk heeft de passie overwonnen, ik pikte het weer op en hield weer van mn studie.
C. Bezig met de afronding. Omdat ik mezelf waarschijnlijk niet links genoeg vind, volg ik nu een studie sociologie.

Als ik nu nog geen hippie ben, weet ik het ook niet meer.
pi_63558621
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 00:22 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Alsof je opgeleid wordt voor een vak. Met geschiedenis kan je prima overal aan de bak, een opleiding bepaalt niet waar je kunt werken. Er werken toch ook zat natuurkundigen (sterker nog, ze willen liever natuurkundigen dan economen) in de bancaire sector.
  donderdag 27 november 2008 @ 13:35:12 #170
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_63564202
tvp
pi_63564582
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:05 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Alsof je opgeleid wordt voor een vak. Met geschiedenis kan je prima overal aan de bak, een opleiding bepaalt niet waar je kunt werken. Er werken toch ook zat natuurkundigen (sterker nog, ze willen liever natuurkundigen dan economen) in de bancaire sector.
Plus dat je Bachelorfase in principe heel anders is dan de Master. Heb als Bachelor ook Geschiedenis, maar mijn Master is een hele andere richting
pi_63645242
1e opleiding was HBO bouwtechnische bedrijfskunde.
Had meer gedacht dat er economische vakken gegeven werden tijden de opleiding. Er er waren meer studenten die dit dachten. Daarna meteen mee gestopt na 2 maanden les.
Nu bezig met me 2e studie bedrijfseconomie.
pi_63667457
Scandinavische talen en cultuur --> master afgerond
Roemeense taal en cultuur --> bachelor afgerond
Maatschappelijk werk en dienstverlening --> propedeuse afgerond
Filosofie --> twee maanden gedaan
Mai am un singur dor. În liniştea serii să mă lăsaţi să mor
pi_63672593
in welke volgorde?
Ja doei.
pi_63676858
van HAVO 3 naar MAVO 4 gegaan, Mijn moeder heeft nog voor mij gepleit, maar die 3 tekorten op frans (wat ik het volgende jaar met C&M niet zou hebben) maakten samen met 1 tekort op Duits 4 tekorten, en dat is teveel, regels zijn regels. Eigenlijk was ik wel blij, want ik werd op school gepest, en wilde er zo snel mogelijk mee klaar zijn.

Enige mogelijkheid is dan MBO, op het ROC hier in de buurt kon ik geen opleiding vinden die me trok, maar het minst erg was SPW, dacht ik. Met drie maanden ben ik gekapt, veel te veel vrouwen, en ik geloof dat de lesuitval wel 50% was.

Datzelfde jaar wat later toch maar HAVO 4 ingestapt, maar dit was het eerste jaar Tweede Fase (met die profielen dus) en behalve tussenuren, kreeg je nu dus ook 'zelfstudieuren' dit betekende dus ook geen hulp van leraren bij ons, maar ja, als je het niet begrijpt kan je niet studeren, en als het huiswerk af is (of, 'dat doe ik wel thuis') ga je maar met vrienden naar een park, in de stad hangen, of in mijn geval bij een winkel waar Warhammer en Magic gespeelt werden.

Datzelfde jaar ontheffing van de leerplicht aangevraagd door mijn moeder, omdat ze niet een derde keer boeken kon betalen. Ik ben gaan werken de rest van dat jaar, mijn moeder fl: 1000,-- (terug)betaald en goed nagedacht wat ik dan wel wilde. Dat werd cameraman(vrouw). Op MBO niveau heb je dan nog niet zoveel keuze, maar uiteindelijk voor Fotonica in Ede gegaan. Bijna het jaar afgemaakt!

Ik wilde geld hebben en gewaardeert worden, dus ik ben weer gaan werken, in de hoop een studie te krijgen van een werkgever. Ben bijna 8 jaar uitzendkracht geweest, bijna nooit zonder werk gezeten, maar wel zonder toekomstperspectief. Ben dit jaar (okt 2008) begonnen met HBO Toegepaste Psychologie bij het NTI. Ik heb mijn 21+ toets gehaald en krijg StudieFinanciering in verband met een test 'Open Bestel'. Zonder dat had ik geen keuze gehad dan te moeten blijven werken, want mijn partner kan niet alleen alle lasten van het huis dragen.
And the druids turn to stone...
pi_63692074
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:06 schreef motorbloempje het volgende:
in welke volgorde?
1. MWD (had alleen HAVO, dus ik moest een propedeuse hebben om naar de universiteit te kunnen)
2. Filosofie (altijd in geinteresseerd geweest, maar dat bleek niet genoeg om het ook daadwerkelijk te gaan studeren)
3. Scandinavische talen en Roemeens (heb ik tegelijkertijd gedaan)
Mai am un singur dor. În liniştea serii să mă lăsaţi să mor
pi_63694951
MBO Dans, hield het maar liefst 1 week vol!
MTRO, een half jaar volgehouden.
Toch maar 2 jaartjes HAVO. Geslaagd, dus dat is wel fijn.
Daarna Hogere Europese Beroepen Opleiding in Maastricht. Dat was ook weer een half jaartje in de schoolbanken. Heb ook al 12 bijbaantjes gehad, blijf ook daarin maar switchen.

En nu?

Werkelijk waar geen idee!

Ik kan snel typen, heb profiel C&M gedaan, ben 21 (dus uni kan), en ik ben vooral goed in dingen uit m'n hoofd leren. Lastig man die studiekeuze. Tips zijn welkom.
pi_63698115
Met zo'n kerkhof aan mislukkingen kan je jezelf afvragen of je wel in de wieg gelegd bent voor een universitaire studie.
pi_63713581
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 13:52 schreef denise87 het volgende:
MBO Dans, hield het maar liefst 1 week vol!
MTRO, een half jaar volgehouden.
Toch maar 2 jaartjes HAVO. Geslaagd, dus dat is wel fijn.
Daarna Hogere Europese Beroepen Opleiding in Maastricht. Dat was ook weer een half jaartje in de schoolbanken. Heb ook al 12 bijbaantjes gehad, blijf ook daarin maar switchen.

En nu?

Werkelijk waar geen idee!

Ik kan snel typen, heb profiel C&M gedaan, ben 21 (dus uni kan), en ik ben vooral goed in dingen uit m'n hoofd leren. Lastig man die studiekeuze. Tips zijn welkom.
Ben het eens met die kerel hierboven.

Sowieso is het nogal naief om te denken dat je met een 21+ toets zo de uni in kan stappen. Dingen goed uit je hoofd kunnen leren is natuurlijk mooi meegenomen, maar belangrijker is verbanden kunnen zien. Ook een typsnelheid is nou niet echt relevant voor een studie, of een baan.

Beetje rare combinatie ook, van dans opleiding naar toerisme en dan weer wat met talen/economie, echt 3 totaal verschillende dingen. Zou adviseren om zoiets als MER of CE te gaan doen op HBO, is vrij breed en makkelijk te doen. Mocht dat allemaal makkelijk gaan kun je met een propedeuse diploma altijd nog naar de uni, maar dan kun je wel terugvallen op het HBO. En met MER of CE kun je een dansschool beginnen, toerisme in (financieel of commercieel), etc. Maargoed ook daar kom je saaie vakken tegen, zoals op elke opleiding.

[ Bericht 29% gewijzigd door Sport_Life op 02-12-2008 23:57:45 ]
pi_63714270
als je 'snel typen' en 'dingen uit je hoofd leren' Ls kwaliteiten ziet zou ik de uni-keus sowieso heroverwegen....

de eerste is echt een kul-argument en dingen uit je hoofd kunnen leren gaat je niet redden op WO niveau... iets met inzicht enzo
Ja doei.
pi_63714305
mja rechten enzo.. wordt weleens gezegd geloof ik
pi_63714351
een deel misschien, het wordt niet voor niets gezegd.. maar een advocaat zonder inzicht ja, nee, dan voer ik mn eigen verdediging wel
Ja doei.
pi_63714389
Bij sommige advocaten betwijfel ik idd of ze wel inzicht hebben.. met name strafrechtadvocaten Doel op advocaten van criminelen, enige inzicht dat ze hebben is (zwart) geld verdienen
  woensdag 3 december 2008 @ 00:23:07 #184
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_63714448
Erg leuk topic Tvp voor wanneer ik zin heb hier een langer verhaal te plaatsen.
Huilen dan.
pi_63718977
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:19 schreef Sport_Life het volgende:
Bij sommige advocaten betwijfel ik idd of ze wel inzicht hebben.. met name strafrechtadvocaten Doel op advocaten van criminelen, enige inzicht dat ze hebben is (zwart) geld verdienen
Ik denk dat je hier compleet de plank mis slaat maar goed. Eigenlijk is dat een andere discussie.

Hou je even in je hoofd dat een advocaat voor een client werkt en zich dus in zijn positie inleeft? Of dat nou zijn persoonlijke mening is of niet, het is zijn werk. Over inzicht gesproken .
  woensdag 3 december 2008 @ 12:28:23 #186
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_63722609
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die niet kan kiezen

A) Sept 2003 - Technische Informatica, HvA
B) Ik kon wel goed overweg met computers, en embedded systems vond ik wel interessant. Min of meer ingerold omdat ik niet echt wist wat ik wou, dus doen heb ik maar gedaan waar ik goed in was.
C) Tijdens het eerste jaar merkte ik dat ik niet veel tijd kwijt was voor de studie (opzich goed natuurlijk) maar ik leerde er niet zoveel nieuws bij. Dus toen wel verder gezocht naar andere studies, maar om te voorkomen dat ik veel zou schakelen tussen studies heb ik besloten om in iedergeval deze studie af te maken. Daarna wel mn draai gevonden en was het wel gezellig, en ben ik daar afgestudeerd.

A) Sept 2007 - Bioinformatica TUDelft
B) Leek me interessant en uitdagend
C) Na 1 week gestopt Te moeilijk.

A) Sept 2007 - Human Computer Interaction, UvA
B) Ik dacht dat het wat simpeler zou zijn, maar het bleek wel erg saai te zijn.
C) Veel statistieken en xml typen... Na twee weken overgestapt naar AI.

A) Okt/Nov 2007 - Artificial Intelligence, UvA
B) Was iets dat ik altijd wel interessant vond, dus dat ook geprobeerd.
C) Wel veel geleerd, maar in het begin al teveel lessen gemist om én de lessen te volgen én in te halen wat ik gemist had; de cijferlijst bleef onder de 5 steken

En nu werk ik full time. Opzich bevalt het wel (geld verdienen!), maar ik zou nog wel een andere studie willen doen. Want de hele dag code typen zie ik ook niet meer zo zitten...
Tot zover het nieuws
  woensdag 3 december 2008 @ 14:52:11 #187
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_63726000
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:28 schreef L.Mo het volgende:
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die niet kan kiezen

A) Sept 2003 - Technische Informatica, HvA
B) Ik kon wel goed overweg met computers, en embedded systems vond ik wel interessant. Min of meer ingerold omdat ik niet echt wist wat ik wou, dus doen heb ik maar gedaan waar ik goed in was.
C) Tijdens het eerste jaar merkte ik dat ik niet veel tijd kwijt was voor de studie (opzich goed natuurlijk) maar ik leerde er niet zoveel nieuws bij. Dus toen wel verder gezocht naar andere studies, maar om te voorkomen dat ik veel zou schakelen tussen studies heb ik besloten om in iedergeval deze studie af te maken. Daarna wel mn draai gevonden en was het wel gezellig, en ben ik daar afgestudeerd.

A) Sept 2007 - Bioinformatica TUDelft
B) Leek me interessant en uitdagend
C) Na 1 week gestopt Te moeilijk.

A) Sept 2007 - Human Computer Interaction, UvA
B) Ik dacht dat het wat simpeler zou zijn, maar het bleek wel erg saai te zijn.
C) Veel statistieken en xml typen... Na twee weken overgestapt naar AI.

A) Okt/Nov 2007 - Artificial Intelligence, UvA
B) Was iets dat ik altijd wel interessant vond, dus dat ook geprobeerd.
C) Wel veel geleerd, maar in het begin al teveel lessen gemist om én de lessen te volgen én in te halen wat ik gemist had; de cijferlijst bleef onder de 5 steken

En nu werk ik full time. Opzich bevalt het wel (geld verdienen!), maar ik zou nog wel een andere studie willen doen. Want de hele dag code typen zie ik ook niet meer zo zitten...
Je hebt wel een mooi diploma dus het is meer een luxeprobleem.
pi_63739128
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:16 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier compleet de plank mis slaat maar goed. Eigenlijk is dat een andere discussie.

Hou je even in je hoofd dat een advocaat voor een client werkt en zich dus in zijn positie inleeft? Of dat nou zijn persoonlijke mening is of niet, het is zijn werk. Over inzicht gesproken .
idd laten we die discussie maar niet gaan voeren .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')