abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62046794
Studieswitchen is niets raars. De een weet vanaf zijn 5e al wat hij wil worden, de ander doet er wat langer over en moet al doende maar leren wat hij met zijn leven wil.

Je denkt dat iets helemaal geweldig is, begint vol goede moed, en na korte of langere tijd kom je erachter dat dit toch niet helemaal is wat je wilt met de rest van je leven.

Zelf ben ik ook aan mijn 4e studie bezig, maar dit is toch wel een blijver, terwijl ik van de andere 3 al snel zoiets had van: hm... is dit alles/het?

Daar hielp niet bij dat er van me 'verwacht werd' dat ik ging studeren na mn VWO diploma te hebben gehaald, en ondanks dat ik niet wist wat ik nou eigenlijk wilde, heb ik toen 'toch maar' een wel leuke studie gekozen, omdat ik toch wát moest: het werd immers van me verwacht.
Inmiddels heb ik daar aardig wat spijt van, dat ik neit naar mezelf maar naar de verwachtingen van anderen heb geluisterd, kost me toch een jaar stufi, maargoed, inmiddels met een kleine overstap van HBO naar WO gevonden wat ik wil doen.

Dit topic gaat over dit verloop: hoe lang heb jij erover gedaan om te vinden wat je wilt (met je leven)?

Met welke studies ben jij

A) begonnen?

en

B) wat verwachtte je ervan / waarom ben je daarmee begonnen

en

C) waarom ben je uiteindelijk gestopt/overgestapt?

-----------------------------------------------------------------------------------------
TS begint.

Ben als eerst begonnen met Italiaans aan de Universiteit Leiden.
Waarom? Ik 'moest' wat kiezen omdat ik VWO had gedaan.Dus toen iets gekozen wat 'me wel leuk leek'.
Ik zag het wel voor me: tolken of vertalen bij een internationaal bedrijf ofzo? Maar de opleiding was me veel te droog, veel te schools en ik had na een paar maanden niet meer het geweldige toekomstplan voor ogen. Had ik uberhaupt wel genoeg interesse om dit af te ronden? Dus ben ik na een half jaar overgestapt naar:

Kunstgeschiedenis, ook aan de Universiteit Leiden. Leek me ook interessant, was altijd geboeid door de klassieken en dacht dat ik daarmee wel mijn brood kon verdienen later: als ik het immers maar 'leuk vond'.
Maarja.. ik zag me toch ook niet zitten in een stoffig museum of tussen de oude doeken en fresco's.
Kwam tot de conclusie dat ik dat allemaal, net als Italiaans, beter eens als LOI cursus in mijn vrije tijd kon leren. Vind het nog steeds erg interessant, maar niet om mijn toekomst mee te vullen. Dus na dat half jaar (heel collegejaar dus twee studies geprobeerd) gestopt.

Toen ben ik 3 jaar gaan werken omdat ik niet wilde blijven switchen terwijl ik eigenlijk niet wist wat ik wilde en ben ik tijdens dat werken erachter gekomen wat ik wilde worden:

Ben begonnen aan Bedrijfskundige Informatica aan HAN in Arnhem.
Ik wilde zorgen dat informatica-mensen (bouwers) 'het goede systeem' bouwen voor bedrijven.
Alleen toen het HBO-niveau / het onderwijs op de HAN specifiek me niet helemaal aansprak ben ik overgestapt naar de WO-variant:

Informatiekunde aan de RU in Nijmegen. Dit is uitdagend genoeg, precies wat ik 'later wil worden' en de toekomstperspectieven zijn rooskleurig.

Dus na 3 'falers' eindelijk gevonden wat ik écht af ga maken.

Hoe zijn jouw omzwervingen gegaan?

[ Bericht 4% gewijzigd door motorbloempje op 01-10-2008 13:54:20 ]
Ja doei.
pi_62047028
Je had altijd nog als studieloopbaanbegeleider kunnen gaan met zoveel ervaring .
pi_62047085
dan had ik ze iig 3 studies af kunnen raden
Ja doei.
pi_62047997
Ik heb High School gedaan een jaar, toen een half jaar journalistiek, toen communicatiesystemen en nu ICT leg het straks wel uit
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_62048806
Lijkt wel alsof TS niet echt (of echt niet?) veel moeite heeft gedaan om eerst te beseffen wat een studie inhoudt, en wat je er later mee kan.
pi_62048949
lees je uberhaupt wel eens een OP voordat je reageert?

Inderdaad, dat was het verhaal ja, voor de eerste 2 studies
Heb die 'maar gekozen omdat er van me verwacht werd dat ik ging studeren' terwijl ik dat eigenlijk (nog) helemaal niet wilde, dus heb ik maar gekozen wat me 'wel leuk leek'.

BI had ik me wel in verdiept, opleiding zou me ook wel brengen uiteindelijk waar ik wil komen (nog steeds), maar de opleiding zelf, hoe je het ervaart, merk je pas als je daar echt aan de slag gaat aan een onderwijsinstelling.

Toen ik niet kon vragen 'waarom' ik iets deed, en alleen te horen kreeg 'hoe' ik iets moest doen, ik mijn docent webdesign uit moest leggen hoe CSS werkte heb ik besloten het op WO-niveau te gaan doen. Maar dat zegt niet dat ik an sich de verkeerde studiekeuze had gemaakt, het lag puur aan de onderwijsinstelling en de docenten dat ik overgestapt ben.
Ja doei.
pi_62049168
A) Bestuurskunde - Erasmus Universiteit Rotterdam
B) Zag mezelf al als diplomaat in het buitenland op een consulaat of ambassade zitten. Had interesse voor politiek en maatschappelijk ontwikkelingen.
C) Na 3 maanden mee gestopt, we zaten alleen maar beleidsplannen te schrijven, en behandelden alleen maar onderwerpen die ik niet interessant vond. Kreeg het idee dat je echt als beleidsmedewerker werd opgeleid, en dat zag ik niet zitten. Beetje beleidsplannen bedenken over onderwerpen waar je geen interesse in hebt, vanuit het oogpunt van de dominerende politieke stroming (nu dus links van het midden), en dan word er vervolgens niks mee gedaan.

A) Economie - Universiteit Utrecht
B) Had interesse in financiële onderwerpen (vooral beleggen en sparen). Was op het VWO wel goed in economie. Met economie kan je alle kanten uit, zag mezelf later al veel geld verdienen.
C) Na 3 weken kwam ik er al achter dat Economie het toch niet ging worden. Ik had vooraf het idee dat ik de benodigde wiskunde kennis wel kon leren, dat viel erg tegen, economie is eigenlijk gewoon toegepaste wiskunde, en wiskunde ben ik gewoon slecht in. Ik zie er heel erg tegen op om de studie af te ronden.

Ik maak de eerste periode van Economie af, en ga vanaf de 2e periode (begin november) Informatiekunde (Universiteit Utrecht) studeren. Dit ligt toch meer binnen mijn interessegebied, en hier heb je geen wiskundige vakken (nee, echt niet). Ik hoop dat dit wél de studie voor mij is.

[ Bericht 1% gewijzigd door MoneyTalks op 01-10-2008 13:57:50 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62049239
Informatiekunde
Ja doei.
pi_62050324
Grappig topic!

A) Cognitieve Kunstmatige Intelligentie
B) Heel breed, combineren van verschillende vakgebieden sprak me aan (psychologie, taalwetenschap, wiskunde, informatica). Moest ook m'n keuze maken vanuit het buitenland, dus dat maakte het er niet makkelijker op
C) Het was idd wel heel breed, maar uiteindelijk toch allemaal toegespitst op lerende netwerken, ik vond de taalwetenschap-kant het interessantst en kon die richting op doorschuiven zonder vertraging op te lopen

A) Taal- en cultuurstudies (maar eigenlijk gewoon heel van het programma van Taalwetenschap gevolgd)
B) Leuk en echt superinteressant!
C) Bachelor afgemaakt, maar wat je er mee kan gaan doen sprak me niet heel erg aan, daarom...

A) Nederlands
B) Ik wil voor de klas! En Nederlands is gewoon leuk! En eindelijk ga ik gewoon echt iets duidelijks worden, heerlijk!
C) Nog bezig
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 1 oktober 2008 @ 18:21:38 #10
213248 BellieB
Vers is tijdloos
pi_62056585
A. Business Studies aan de UVT
B. Interessante management opleiding
C. Vond het maar slappe hap bij die studie, niet veel inhoud en tja, manager zijn klinkt leuk maar ik ga liever voor de inhoudelijke financiele wereld.. dus..

A. Bedrijfseconomie aan de EUR en daar ben ik nu mee bezig en ga ik gewoon halen.
pi_62063896
A: rechten: te veel leeswerk, saai en PGO was ruk
B: psychologie: tijdelijke studie vanwege uitloting
C: tandheelkunde: studie die afgemaakt gaat worden
pi_62064704
dat is niet helemaal het idee van de ABC-constructie in de OP, maar soit, weer een serieuze reactie erbij
Ja doei.
pi_62073662
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 18:21 schreef BellieB het volgende:
A. Business Studies aan de UVT
B. Interessante management opleiding
C. Vond het maar slappe hap bij die studie, niet veel inhoud en tja, manager zijn klinkt leuk maar ik ga liever voor de inhoudelijke financiele wereld.. dus..
Bij optie C nog: "Verschrikkelijke groepsopdrachten" erbij en hij past helemaal bij mij
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 2 oktober 2008 @ 13:54:10 #14
105263 Litso
Interlectueel.
pi_62076098
Ik heb na wat gekwakkel met VWO en Havo in 1 keer de juiste vervolgopleiding gekozen. CMD is me op het lijf geschreven
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_62076299
opschepper

Ja doei.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 14:12:47 #16
105263 Litso
Interlectueel.
pi_62076625
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 14:00 schreef motorbloempje het volgende:
opschepper

Ik zeg niet dat ik er zo goed in ben, wel dat ik me gewoon geen leukere opleiding kon bedenken
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_62076688
Volgens Maverick-tdf ben je per definitie een faler als je erachter komt dat iets niet helemaal zo tof is als men beweerde
Ja doei.
pi_62077082
Ik ben begonnen met Recht&Management aan de UvT. Reden was dat mijn ouders van mij verwachtten na het vwo naar de uni te gaan en ik had geen idee van wat ik wilde. Ik heb hiervoor gekozen omdat je na afronding twee titels zou hebben: drs. en mr. Dat leek me wel leuk in het telefoonboek
Ik vond het vréselijk dus ben al snel gestopt...

Daarna heb ik 1,5 jaar niets gedaan. Erg lang ziek geweest en daarvoor en daarna nog even gewerkt. Toen mij ter ore kwam dat Sociaal Pedagogische Hulpverlening in februari startte in Eindhoven, ben ik dat gaan doen. Motivatie: ik ga nóóit meer naar de uni en ik wil 'iets met mensen'. Dit heb ik wel afgerond, dus ik ben al hulpverlener

Nu ben ik net gestart met (ortho)pedagogiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, omdat ik tijdens SPH merkte dat ik nevernooitnie de rest van mijn leven op een groep wil werken. Wel wil ik graag met de kids/jongeren en hun ouders blijven werken en ik denk nu richting diagnostiek/kortdurende hulpverlening te willen. Dus ja...nog 'even' 3 jaar dit studeren en dan ben ik orthopedagoog! En dat is toch echt wel iets wat ik héél graag wil, dus als de uni me niet gaat lukken, word ik erg verdrietig...
pi_62077917
Eerst bedrijfskundige informatica, maar ik haatte het echt. De mensen (alleen mannen, en dat is echt kut. Snap niet dat er volk is dat 4 jaar volhoudt alleen maar tussen de mannen) en de vakken (programmeren )
Ben er na 3 maanden mee gestopt.

Zit nu in mn 4e jaar Communicatie. Opzich bevalt me het wel, geen idee of ik er aan het werk wil, maar ik ga het sowieso afmaken.

Valt best mee
pi_62077952
A: Politicologie - Leiden
B: Nieuws verslaafd
C: Niet helemaal wat ik had verwacht en ik vond het er niet echt gezellig ofzo

A: Aarde en Economie (Vrije universiteit Amsterdam)
B: Leuke afwisseling tussen aardwetenschappen en economie. Veel veldwerken etc
C: Zit nu in 2e jaar, af en toe twijfel ik nog wel doordat ik meer beta vakken heb dan ik van te voren had verwacht. Het goede nieuws is dat ik alle kanten op kan gaan met mijn minor vakken en master (Hydrologie, Kwartair Geologie, Energy en Resource Management, Aarde en Economie, Ruimtelijke Economie) Dus ja..ik zie wel wat ik terecht kom, hoewel ik naar de economische kant neig.
わたしはヤスパーです!
pi_62079542
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 15:00 schreef kikoooooo het volgende:
Eerst bedrijfskundige informatica, maar ik haatte het echt. De mensen (alleen mannen, en dat is echt kut. Snap niet dat er volk is dat 4 jaar volhoudt alleen maar tussen de mannen) en de vakken (programmeren )
Ben er na 3 maanden mee gestopt.

Zit nu in mn 4e jaar Communicatie. Opzich bevalt me het wel, geen idee of ik er aan het werk wil, maar ik ga het sowieso afmaken.

Valt best mee
alleen mannen

Programmeren moet je gewoon doorheen bijten.... maar als je al weet dat je niet met alleen maar mannen wilt zitten, waarom ben je dan uberhaupt aan een echte mannenstudie begonnen? dacht je dat het 'wel mee zou vallen'?
Ja doei.
pi_62080052
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 16:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

alleen mannen

Programmeren moet je gewoon doorheen bijten.... maar als je al weet dat je niet met alleen maar mannen wilt zitten, waarom ben je dan uberhaupt aan een echte mannenstudie begonnen? dacht je dat het 'wel mee zou vallen'?
ben een man hoor. Wist na het mbo niet goed wat te doen, dus vandaar
pi_62080160
wat is er als man mis met alleen maar mannen?
Ja doei.
pi_62081309
nerds. Gasten die het alleen maar over hun pc konden hebben, eigenlijk nooit uit gingen ed. Opleiding met een gemengde klas is echt 100keer leuker, echt een totaal andere sfeer
pi_62081990
dan ben ik een vrouwelijke nerd

al ga ik vanavond wel naar een feest, wel een nerdfeest, dat wel
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')