Studieswitchen is niets raars. De een weet vanaf zijn 5e al wat hij wil worden, de ander doet er wat langer over en moet al doende maar leren wat hij met zijn leven wil.
Je denkt dat iets helemaal geweldig is, begint vol goede moed, en na korte of langere tijd kom je erachter dat dit toch niet helemaal is wat je wilt met de rest van je leven.
Zelf ben ik ook aan mijn 4e studie bezig, maar dit is toch wel een blijver, terwijl ik van de andere 3 al snel zoiets had van: hm... is dit alles/het?
Daar hielp niet bij dat er van me 'verwacht werd' dat ik ging studeren na mn VWO diploma te hebben gehaald, en ondanks dat ik niet wist wat ik nou eigenlijk wilde, heb ik toen 'toch maar' een wel leuke studie gekozen, omdat ik toch wát moest: het werd immers van me verwacht.
Inmiddels heb ik daar aardig wat spijt van, dat ik neit naar mezelf maar naar de verwachtingen van anderen heb geluisterd, kost me toch een jaar stufi, maargoed, inmiddels met een kleine overstap van HBO naar WO gevonden wat ik wil doen.
Dit topic gaat over dit verloop: hoe lang heb jij erover gedaan om te vinden wat je wilt (met je leven)?
Met welke studies ben jij
A) begonnen?
en
B) wat verwachtte je ervan / waarom ben je daarmee begonnen
en
C) waarom ben je uiteindelijk gestopt/overgestapt?
-----------------------------------------------------------------------------------------
TS begint.
Ben als eerst begonnen met
Italiaans aan de Universiteit Leiden.
Waarom? Ik 'moest' wat kiezen omdat ik VWO had gedaan.Dus toen iets gekozen wat 'me wel leuk leek'.
Ik zag het wel voor me: tolken of vertalen bij een internationaal bedrijf ofzo? Maar de opleiding was me veel te droog, veel te schools en ik had na een paar maanden niet meer het geweldige toekomstplan voor ogen. Had ik uberhaupt wel genoeg interesse om dit af te ronden? Dus ben ik na een half jaar overgestapt naar:
Kunstgeschiedenis, ook aan de Universiteit Leiden. Leek me ook interessant, was altijd geboeid door de klassieken en dacht dat ik daarmee wel mijn brood kon verdienen later: als ik het immers maar 'leuk vond'.
Maarja.. ik zag me toch ook niet zitten in een stoffig museum of tussen de oude doeken en fresco's.
Kwam tot de conclusie dat ik dat allemaal, net als Italiaans, beter eens als LOI cursus in mijn vrije tijd kon leren. Vind het nog steeds erg interessant, maar niet om mijn toekomst mee te vullen. Dus na dat half jaar (heel collegejaar dus twee studies geprobeerd) gestopt.
Toen ben ik 3 jaar gaan werken omdat ik niet wilde blijven switchen terwijl ik eigenlijk niet wist wat ik wilde en ben ik tijdens dat werken erachter gekomen wat ik wilde worden:
Ben begonnen aan
Bedrijfskundige Informatica aan HAN in Arnhem.
Ik wilde zorgen dat informatica-mensen (bouwers) 'het goede systeem' bouwen voor bedrijven.
Alleen toen het HBO-niveau / het onderwijs op de HAN specifiek me niet helemaal aansprak ben ik overgestapt naar de WO-variant:
Informatiekunde aan de RU in Nijmegen. Dit is uitdagend genoeg, precies wat ik 'later wil worden' en de toekomstperspectieven zijn rooskleurig.
Dus na 3 'falers' eindelijk gevonden wat ik écht af ga maken.
Hoe zijn jouw omzwervingen gegaan?
[ Bericht 4% gewijzigd door motorbloempje op 01-10-2008 13:54:20 ]