quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:03 schreef DJKoster het volgende:
Icesave online bankieren is erg langzaam.. Hoe zou dat toch komen?
Ik kwam tot het 'overboeken' schermquote:Sessie is verlopen
* Uw sessie is verlopen, u dient opnieuw in te loggen.
De jaarcijfers van Fortis waren toch ook allemaal goed?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:48 schreef Fugie het volgende:
[..]
Dan krijg ik mijn geld zeker terug
Ik vind het een beetje matig dat iedereen zich laat opnaaien. Volgens mij waren de half jaar cijfers in augustus nog goed van landsbankski, en aangezien mijn geld toch veilig is zie ik niet in waarom je zou overstappen naar een 'veiligere' bank (wat als de ceb straks wat lijken uit de kast haalt ?).
Dat wil ik ook graag weten. Ik heb mijn deel er gisteren afgehaald en dat van mijn ouders vandaag, beide rekeningen staan nu dan ook op 0 euro, maar kan ik dan zeker weten dat het er echt af is en dat het dus 'onderweg' is naar de andere rekening?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:15 schreef hplaserjet het volgende:
[..]
ik heb het gisteravond overgemaakt, is mijn geld dan veilig, het staat nog niet op mijn gewone betaalrekening, ik knijp hem echt
geen idee, die cijfers ken ik nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De jaarcijfers van Fortis waren toch ook allemaal goed?
Ah, ik lees dit in een ander topic:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat wil ik ook graag weten. Ik heb mijn deel er gisteren afgehaald en dat van mijn ouders vandaag, beide rekeningen staan nu dan ook op 0 euro, maar kan ik dan zeker weten dat het er echt af is en dat het dus 'onderweg' is naar de andere rekening?
Nog ff wachten dusquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:17 schreef Wexy het volgende:
[..]
alle betalingen die voor 14.00 worden gedaan stonden altijd al later de middag op de rekening. Neem aan dat gisteravond ook gezien wordt als vandaag voor 14.00 en dat het dus straks op je rekening zal staan.
duurt een dag volgens de site voor 1400 dan staat het er de volgende dag opquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat wil ik ook graag weten. Ik heb mijn deel er gisteren afgehaald en dat van mijn ouders vandaag, beide rekeningen staan nu dan ook op 0 euro, maar kan ik dan zeker weten dat het er echt af is en dat het dus 'onderweg' is naar de andere rekening?
verstandig wel, goed voor het hart van 50.000 rekeninghouders is iets andersquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:23 schreef Fugie het volgende:
[..]
geen idee, die cijfers ken ik niet
Ik snap alleen dat paniekgedrag totaal niet. Het zou verstandig zijn om hier alle tegoeden ook te bevriezen totdat mensen weer even tot rust zijn gekomen.
Die mogelijkheid om het saldo te bevriezen hebben ze zelf uit de voorwaarden gehaald, dat stond er eerst wel in. Het zou misschien idd beter zijn, maar aan de andere kant ben ik wel blij dat mijn geld er nu weg is. Blij dat ik geen Brit benquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:23 schreef Fugie het volgende:
[..]
geen idee, die cijfers ken ik niet
Ik snap alleen dat paniekgedrag totaal niet. Het zou verstandig zijn om hier alle tegoeden ook te bevriezen totdat mensen weer even tot rust zijn gekomen.
Net gekeken, het volgende staat er:quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
duurt een dag volgens de site voor 1400 dan staat het er de volgende dag op
Nouja, die 2 uurtjes overleef ik wel. Als het goed is moet het vandaag dus binnen zijnquote:Overboekingen die plaatsvinden voor 16.00 uur staan normaliter dezelfde dag op de Icesave Spaarrekening(afhankelijk van de bank waar uw tegenrekening loopt). Overboekingen die na 16.00 uur plaatsvinden worden de volgende werkdag op de Icesave Spaarrekening bijgeschreven.
dat si NAAR de icesave rekening niet er VANAFquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:28 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Net gekeken, het volgende staat er:
[..]
Nouja, die 2 uurtjes overleef ik wel. Als het goed is moet het vandaag dus binnen zijn
ik begrijp het wel als je meer dan 40k hebt staan, en misschien zelfs wel als je meer dan 20k hebt staan. Maar alles onder de 20k is sowieso 100% gegarandeerd. Een brief schrijven naar ijsland is niet veel anders dan naar je buurman, dus dat is ook niet echt het probleem :xquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die mogelijkheid om het saldo te bevriezen hebben ze zelf uit de voorwaarden gehaald, dat stond er eerst wel in. Het zou misschien idd beter zijn, maar aan de andere kant ben ik wel blij dat mijn geld er nu weg is. Blij dat ik geen Brit ben
Ware het niet dat de Landsbanki 374% zo groot is als het gehele IJslandse BNP. Het lijkt me een redelijke vraag als je wil weten of IJsland zo'n bedrag überhaupt wel kan garanderen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:35 schreef Fugie het volgende:
[..]
ik begrijp het wel als je meer dan 40k hebt staan, en misschien zelfs wel als je meer dan 20k hebt staan. Maar alles onder de 20k is sowieso 100% gegarandeerd. Een brief schrijven naar ijsland is niet veel anders dan naar je buurman, dus dat is ook niet echt het probleem :x
en het geen belgie of duitsland waar je zo bent wanneer de shit the fan raaktquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:38 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ware het niet dat de Landsbanki 374% zo groot is als het gehele IJslandse BNP. Het lijkt me een redelijke vraag als je wil weten of IJsland zo'n bedrag überhaupt wel kan garanderen.
Je hebt helemaal niks met IJsland of regelingen in IJsland te maken. Iedere bank die op de Nederlandse markt wil zitten moet een licentie aanvragen bij De Nederlandse Bank. In het geval van de Landsbanki heeft de Luxemburgse tak van de Landsbanki die licentie verworven via een Nederlandse dochter (dat is verplicht van de DNB). Het is dus DNB die garant staat voor jouw spaargeld, ook al is het moederbedrijf misschien een buitenlandse bank. DNB garandeert het spaargeld pas niet meer als jij actief naar het buitenland gaat met je spaargeld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:38 schreef HuHu het volgende:
Ware het niet dat de Landsbanki 374% zo groot is als het gehele IJslandse BNP. Het lijkt me een redelijke vraag als je wil weten of IJsland zo'n bedrag überhaupt wel kan garanderen.
zitten daar nog nadelen aan, aan dat moneyouquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:51 schreef PirE het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb mijn geld trouwens al binnen, is nu onderweg naar MoneYou
nope volgens hun eigen site nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niks met IJsland of regelingen in IJsland te maken. Iedere bank die op de Nederlandse markt wil zitten moet een licentie aanvragen bij De Nederlandse Bank. In het geval van de Landsbanki heeft de Luxemburgse tak van de Landsbanki die licentie verworven via een Nederlandse dochter (dat is verplicht van de DNB). Het is dus DNB die garant staat voor jouw spaargeld, ook al is het moederbedrijf misschien een buitenlandse bank. DNB garandeert het spaargeld pas niet meer als jij actief naar het buitenland gaat met je spaargeld.
Ze geven 0,15% minder rentequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zitten daar nog nadelen aan, aan dat moneyou
als alles in IJsland gegarandeerd is, keert het NL stelsel dus niks uit. Mooi.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nope volgens hun eigen site niet
de eerste 20.000 (en nu alles) vallen onder het ijslandse stelsel
en nu ga jij iedereen even lekker bang makenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hey stelletje Eynsteins, die garantstelling in IJsland is gebaseerd op een wet. Wat is een kenmerk van een wet? Juist, dat die zomaar gewijzigd kan worden. Zonder eerbiedigende werking. Kijken wat die garantstelling nog waard is als IJsland het simpelweg niet blijkt te kunnen betalen.
Het enige zure is dat Nederlandse banken (en dan uiteindelijk de spaarders van die banken) dan (deels) mogen betalen voor het feit dat spaarders van Icesave voor een beetje meer rente anderen met de rekening willen doen opzadelen. Hoger rendement graag, meer risico, neuh, laat daar anderen maar voor opdraaien.
Wat wil je dan doen, voor de deur gaan liggenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en het geen belgie of duitsland waar je zo bent wanneer de shit the fan raakt
Gaat het er niet om hoe de wet was toen ik mijn contract afsloot ? Want anders is het heel simpel voor ijsland, namelijk alle garanties intrekken, banken failliet verklaren en doorstarten en het probleem is weg.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hey stelletje Eynsteins, die garantstelling in IJsland is gebaseerd op een wet. Wat is een kenmerk van een wet? Juist, dat die zomaar gewijzigd kan worden. Zonder eerbiedigende werking. Kijken wat die garantstelling nog waard is als IJsland het simpelweg niet blijkt te kunnen betalen.
Het enige zure is dat Nederlandse banken (en dan uiteindelijk de spaarders van die banken) dan (deels) mogen betalen voor het feit dat spaarders van Icesave voor een beetje meer rente anderen met de rekening willen doen opzadelen. Hoger rendement graag, meer risico, neuh, laat daar anderen maar voor opdraaien.
misschien moet je dan je geld gaan claimen bij de persdienst.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
en nu ga jij iedereen even lekker bang maken
terwijl er nieuwsberichten uit gaan dat de staat ijsland het volledige bedrag vergoed in geval van fallissement??
wel een stuk duurder en wanneer ik mijn spaargeld kwijt raak wil dat graag botvieren op iets of iemand die er mee te maken heeftquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Fugie het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen, voor de deur gaan liggen
Met de huidige infrastructuur is het niet zon moeite om even naar ijsland te gaan of contact te krijgen met ijsland.
[..]
Gaat het er niet om hoe de wet was toen ik mijn contract afsloot ? Want anders is het heel simpel voor ijsland, namelijk alle garanties intrekken, banken failliet verklaren en doorstarten en het probleem is weg.
Zo simpel is het. Als wetgever kan ik alles in de wet zetten: eerbiedigende werking, terugwerkende kracht, of niet. Kun je klagen bij de IJslandse rechter, die alleen maar de IJslandse wet kan toepassen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Fugie het volgende:
Gaat het er niet om hoe de wet was toen ik mijn contract afsloot ? Want anders is het heel simpel voor ijsland, namelijk alle garanties intrekken, banken failliet verklaren en doorstarten en het probleem is weg.
ik meende ergens gelezen te hebben dat de overheid dat ergens ondergebracht heeft bij een verzekering.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Smultie2 het volgende:
Hoe vaak is er nou al vermeld dat IJsland het geld níet heeft om alles uit te betalen...
Niet te vergeten: de bank heeft ook heel veel tegoeden in diverse landen! Nu worden die leningen niet direct terugbetaald, maar op de lange termijn komt dat best goed.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:38 schreef HuHu het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen... Hoeveel klanten hebben ze in NL? Ik gok wat getallen: 50.000? De helft heeft er niets op staan? De andere helft gemiddeld 5000 euro? Dat is 250 miljoen euro. 1 % van wat de Staat even naar Fortis schuift...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mooi landje hoor, ik wil er wel heen! Telt gewoon bij de Waddeneilanden: IJsland, Texel, Vlieland, enz.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze het eiland verkopen aan een rijke rusNederlander!
ik wist dat, ik weet ook dat scandinavie (1.5 miljard) en nu ook rusland (4 miljard) hebben toegezegd ijsland te helpen bij eventuele problemen. Ik vind het dan ook raar dat iedereen nu opeens zijn geld gaat opnemen, terwijl deze risico's allang bekend waren. Dat het land ijsland failliet gaat is voor het enige risico, maar die kans acht ik dusdanig klein dat ik niet de moeite neem om mijn geld terug te storten naar mijn rabo rekening.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zo simpel is het. Als wetgever kan ik alles in de wet zetten: eerbiedigende werking, terugwerkende kracht, of niet. Kun je klagen bij de IJslandse rechter, die alleen maar de IJslandse wet kan toepassen.
Kortom: als de bedragen te groot worden kan IJsland wel een grote mond hebben, maar geld wat er niet is kunnen ze niet uitgeven. Ik zou als IJslandse wetgever wel een uitzondering maken voor IJslandse staatsburger, maar buitenlanders (free loaders) zouden wat mij betreft de bietenbrug op kunnen. Het is zodadelijk niet de vraag of mensen hun geld terug krijgen, maar of de IJslandse economsie nog bestaat. Misschien kunnen ze het eiland verkopen aan een rijke rus
Het hoeft zo niet te gaan, maar als je dat niet besefte toen je zo'n vage rekening afsloot met een rente die toen ver boven de markt ging, ben je wel redelijk naief.
In berichten van een paar maanden terug werd gesproken over een gemiddeld vermogen van zo'n 25k op de rekeningen. Oftewel er zijn een aantal mensen die flink meer op hun rekening daar hebben dan de garantie terug zou geven.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen... Hoeveel klanten hebben ze in NL? Ik gok wat getallen: 50.000? De helft heeft er niets op staan? De andere helft gemiddeld 5000 euro? Dat is 250 miljoen euro. 1 % van wat de Staat even naar Fortis schuift...
[..]
Mooi landje hoor, ik wil er wel heen! Telt gewoon bij de Waddeneilanden: IJsland, Texel, Vlieland, enz.
mooi, als dat wel meevalt kunnen we ook zeggen: jammer, u heeft gegokt, u heeft verloren, en wat heeft u daarvan geleerd? In het vervolg zelf nadenken, en niet zomaar wel alle lusten maar niet de lasten willen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen... Hoeveel klanten hebben ze in NL? Ik gok wat getallen: 50.000? De helft heeft er niets op staan? De andere helft gemiddeld 5000 euro? Dat is 250 miljoen euro. 1 % van wat de Staat even naar Fortis schuift...
[..]
Mooi landje hoor, ik wil er wel heen! Telt gewoon bij de Waddeneilanden: IJsland, Texel, Vlieland, enz.
We hebben het hier over spaargeld. Als ik risico wil ga ik wel beleggen. Op hun spaargeld willen consumenten gewoon zekerheid. Die zekerheid is ook nodig, anders zou er echt niet zoveel gespaard worden. En dat spaargeld is hard nodig voor banken om hun leningen te dekken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
mooi, als dat wel meevalt kunnen we ook zeggen: jammer, u heeft gegokt, u heeft verloren, en wat heeft u daarvan geleerd? In het vervolg zelf nadenken, en niet zomaar wel alle lusten maar niet de lasten willen.
Bij een hoger rendement hoort een hoger risico.
Nee, niet alles.. Maar misschien nog wel 20K per persoon.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Smultie2 het volgende:
Hoe vaak is er nou al vermeld dat IJsland het geld níet heeft om alles uit te betalen...
Ik denk dat ze gewoon 100% bijven garanderen, zoveel mensen zullen er niet naar die landen gaan met hun geld aangezien er slechts 2% van de bevolking meer dan 100k spaargeld bezit.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:16 schreef dyna18 het volgende:
http://www.elsevier.nl/we(...)aar-100.000-euro.htm
Hier staat het al iets duidelijker... EU landen dienen een garantie te geven tussen de 50k en 100k.
Nederland kiest dus voor 100.000....
SeLang hoeft dus wat minder te spreiden nu
Wel roept dat bij mij nog wat vragen op.
- Is deze 100.000 nu voor 100% gegarandeerd of zit er toch een component eigen risico in?
- Hoe gaat het nu met Duitsland en Ierland waar de overheid al heeft geroepen alles te garanderen?
Juist die 2% wil je behouden, aangezien die flink meer dan 2% van het totaal uitmakenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:22 schreef James52 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze gewoon 100% bijven garanderen, zoveel mensen zullen er niet naar die landen gaan met hun geld aangezien er slechts 2% van de bevolking meer dan 100k spaargeld bezit.
per directquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:20 schreef darktower het volgende:
Die 100.000 EUR garantie, is dat per direct, of per 1-11 of een andere datum? Daar zie ik niets over.
Vanaf vandaag voor wat ik Bos al de hele tijd hoor zeggen vanaf 15.00 uur op de tv en radio.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:20 schreef darktower het volgende:
Die 100.000 EUR garantie, is dat per direct, of per 1-11 of een andere datum? Daar zie ik niets over.
Ijsland zegt dat ze van IceSave ook 100% garanderen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:20 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Nee, niet alles.. Maar misschien nog wel 20K per persoon.
Ik denk dat je in dat slechtste geval een briefje krijgt van de Ijslandse staat met daarin de melding dat ze een schuldbekentenis voor je hebben.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
als IJsland 100% vergoed, valt dus niks onder de NL garantieregeling.
voor de juristen onder ons: als IJsland 100% zegt te vergoeden, je dus een vordering op de IJslandse overheid hebt, en deze uiteindelijk niet uitkeert: valt de vordering op de IJslandse overheid onder de NL depositiogarantieregeling?
Als Nederlandse banken o.g.v. de depositogarantieregeling opdraaien voor de schade, weet ik het antwoord van Rabo/JFZ wel, denk ik
/edit/ik wil het best aan DNB vragen, maar die zeggen dan toch dat ze dat bekend zullen maken als zich dat voordoet.... Bos is een juridische ramp op pootjes /edit/
da's mooi dan, want dat is geen deposito bij een instelling die een NL bankvergunning heeft, en valt dus niet onder de depositogarantieregeling. Bovendien loop je dan waarschijnlijk valutarisico op de Ijslandse Krone (alhoewel die vandaag 'gekoppeld' is aan de Euro....geen idee hoe ze dat willen bekostigen gezien het renteverschil)quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:56 schreef Wexy het volgende:
[..]
Ik denk dat je in dat slechtste geval een briefje krijgt van de Ijslandse staat met daarin de melding dat ze een schuldbekentenis voor je hebben.
Nu moet je geen beleggingswijsheden op spaarrekeningen gaan loslaten...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bij een hoger rendement hoort een hoger risico.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |