ik begrijp het wel als je meer dan 40k hebt staan, en misschien zelfs wel als je meer dan 20k hebt staan. Maar alles onder de 20k is sowieso 100% gegarandeerd. Een brief schrijven naar ijsland is niet veel anders dan naar je buurman, dus dat is ook niet echt het probleem :xquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die mogelijkheid om het saldo te bevriezen hebben ze zelf uit de voorwaarden gehaald, dat stond er eerst wel in. Het zou misschien idd beter zijn, maar aan de andere kant ben ik wel blij dat mijn geld er nu weg is. Blij dat ik geen Brit ben
Ware het niet dat de Landsbanki 374% zo groot is als het gehele IJslandse BNP. Het lijkt me een redelijke vraag als je wil weten of IJsland zo'n bedrag überhaupt wel kan garanderen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:35 schreef Fugie het volgende:
[..]
ik begrijp het wel als je meer dan 40k hebt staan, en misschien zelfs wel als je meer dan 20k hebt staan. Maar alles onder de 20k is sowieso 100% gegarandeerd. Een brief schrijven naar ijsland is niet veel anders dan naar je buurman, dus dat is ook niet echt het probleem :x
en het geen belgie of duitsland waar je zo bent wanneer de shit the fan raaktquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:38 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ware het niet dat de Landsbanki 374% zo groot is als het gehele IJslandse BNP. Het lijkt me een redelijke vraag als je wil weten of IJsland zo'n bedrag überhaupt wel kan garanderen.
Je hebt helemaal niks met IJsland of regelingen in IJsland te maken. Iedere bank die op de Nederlandse markt wil zitten moet een licentie aanvragen bij De Nederlandse Bank. In het geval van de Landsbanki heeft de Luxemburgse tak van de Landsbanki die licentie verworven via een Nederlandse dochter (dat is verplicht van de DNB). Het is dus DNB die garant staat voor jouw spaargeld, ook al is het moederbedrijf misschien een buitenlandse bank. DNB garandeert het spaargeld pas niet meer als jij actief naar het buitenland gaat met je spaargeld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:38 schreef HuHu het volgende:
Ware het niet dat de Landsbanki 374% zo groot is als het gehele IJslandse BNP. Het lijkt me een redelijke vraag als je wil weten of IJsland zo'n bedrag überhaupt wel kan garanderen.
zitten daar nog nadelen aan, aan dat moneyouquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:51 schreef PirE het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb mijn geld trouwens al binnen, is nu onderweg naar MoneYou
nope volgens hun eigen site nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niks met IJsland of regelingen in IJsland te maken. Iedere bank die op de Nederlandse markt wil zitten moet een licentie aanvragen bij De Nederlandse Bank. In het geval van de Landsbanki heeft de Luxemburgse tak van de Landsbanki die licentie verworven via een Nederlandse dochter (dat is verplicht van de DNB). Het is dus DNB die garant staat voor jouw spaargeld, ook al is het moederbedrijf misschien een buitenlandse bank. DNB garandeert het spaargeld pas niet meer als jij actief naar het buitenland gaat met je spaargeld.
Ze geven 0,15% minder rentequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zitten daar nog nadelen aan, aan dat moneyou
als alles in IJsland gegarandeerd is, keert het NL stelsel dus niks uit. Mooi.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nope volgens hun eigen site niet
de eerste 20.000 (en nu alles) vallen onder het ijslandse stelsel
en nu ga jij iedereen even lekker bang makenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hey stelletje Eynsteins, die garantstelling in IJsland is gebaseerd op een wet. Wat is een kenmerk van een wet? Juist, dat die zomaar gewijzigd kan worden. Zonder eerbiedigende werking. Kijken wat die garantstelling nog waard is als IJsland het simpelweg niet blijkt te kunnen betalen.
Het enige zure is dat Nederlandse banken (en dan uiteindelijk de spaarders van die banken) dan (deels) mogen betalen voor het feit dat spaarders van Icesave voor een beetje meer rente anderen met de rekening willen doen opzadelen. Hoger rendement graag, meer risico, neuh, laat daar anderen maar voor opdraaien.
Wat wil je dan doen, voor de deur gaan liggenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en het geen belgie of duitsland waar je zo bent wanneer de shit the fan raakt
Gaat het er niet om hoe de wet was toen ik mijn contract afsloot ? Want anders is het heel simpel voor ijsland, namelijk alle garanties intrekken, banken failliet verklaren en doorstarten en het probleem is weg.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hey stelletje Eynsteins, die garantstelling in IJsland is gebaseerd op een wet. Wat is een kenmerk van een wet? Juist, dat die zomaar gewijzigd kan worden. Zonder eerbiedigende werking. Kijken wat die garantstelling nog waard is als IJsland het simpelweg niet blijkt te kunnen betalen.
Het enige zure is dat Nederlandse banken (en dan uiteindelijk de spaarders van die banken) dan (deels) mogen betalen voor het feit dat spaarders van Icesave voor een beetje meer rente anderen met de rekening willen doen opzadelen. Hoger rendement graag, meer risico, neuh, laat daar anderen maar voor opdraaien.
misschien moet je dan je geld gaan claimen bij de persdienst.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
en nu ga jij iedereen even lekker bang maken
terwijl er nieuwsberichten uit gaan dat de staat ijsland het volledige bedrag vergoed in geval van fallissement??
wel een stuk duurder en wanneer ik mijn spaargeld kwijt raak wil dat graag botvieren op iets of iemand die er mee te maken heeftquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Fugie het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen, voor de deur gaan liggen
Met de huidige infrastructuur is het niet zon moeite om even naar ijsland te gaan of contact te krijgen met ijsland.
[..]
Gaat het er niet om hoe de wet was toen ik mijn contract afsloot ? Want anders is het heel simpel voor ijsland, namelijk alle garanties intrekken, banken failliet verklaren en doorstarten en het probleem is weg.
Zo simpel is het. Als wetgever kan ik alles in de wet zetten: eerbiedigende werking, terugwerkende kracht, of niet. Kun je klagen bij de IJslandse rechter, die alleen maar de IJslandse wet kan toepassen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Fugie het volgende:
Gaat het er niet om hoe de wet was toen ik mijn contract afsloot ? Want anders is het heel simpel voor ijsland, namelijk alle garanties intrekken, banken failliet verklaren en doorstarten en het probleem is weg.
ik meende ergens gelezen te hebben dat de overheid dat ergens ondergebracht heeft bij een verzekering.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:00 schreef Smultie2 het volgende:
Hoe vaak is er nou al vermeld dat IJsland het geld níet heeft om alles uit te betalen...
Niet te vergeten: de bank heeft ook heel veel tegoeden in diverse landen! Nu worden die leningen niet direct terugbetaald, maar op de lange termijn komt dat best goed.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:38 schreef HuHu het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen... Hoeveel klanten hebben ze in NL? Ik gok wat getallen: 50.000? De helft heeft er niets op staan? De andere helft gemiddeld 5000 euro? Dat is 250 miljoen euro. 1 % van wat de Staat even naar Fortis schuift...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mooi landje hoor, ik wil er wel heen! Telt gewoon bij de Waddeneilanden: IJsland, Texel, Vlieland, enz.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze het eiland verkopen aan een rijke rusNederlander!
ik wist dat, ik weet ook dat scandinavie (1.5 miljard) en nu ook rusland (4 miljard) hebben toegezegd ijsland te helpen bij eventuele problemen. Ik vind het dan ook raar dat iedereen nu opeens zijn geld gaat opnemen, terwijl deze risico's allang bekend waren. Dat het land ijsland failliet gaat is voor het enige risico, maar die kans acht ik dusdanig klein dat ik niet de moeite neem om mijn geld terug te storten naar mijn rabo rekening.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zo simpel is het. Als wetgever kan ik alles in de wet zetten: eerbiedigende werking, terugwerkende kracht, of niet. Kun je klagen bij de IJslandse rechter, die alleen maar de IJslandse wet kan toepassen.
Kortom: als de bedragen te groot worden kan IJsland wel een grote mond hebben, maar geld wat er niet is kunnen ze niet uitgeven. Ik zou als IJslandse wetgever wel een uitzondering maken voor IJslandse staatsburger, maar buitenlanders (free loaders) zouden wat mij betreft de bietenbrug op kunnen. Het is zodadelijk niet de vraag of mensen hun geld terug krijgen, maar of de IJslandse economsie nog bestaat. Misschien kunnen ze het eiland verkopen aan een rijke rus
Het hoeft zo niet te gaan, maar als je dat niet besefte toen je zo'n vage rekening afsloot met een rente die toen ver boven de markt ging, ben je wel redelijk naief.
In berichten van een paar maanden terug werd gesproken over een gemiddeld vermogen van zo'n 25k op de rekeningen. Oftewel er zijn een aantal mensen die flink meer op hun rekening daar hebben dan de garantie terug zou geven.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen... Hoeveel klanten hebben ze in NL? Ik gok wat getallen: 50.000? De helft heeft er niets op staan? De andere helft gemiddeld 5000 euro? Dat is 250 miljoen euro. 1 % van wat de Staat even naar Fortis schuift...
[..]
Mooi landje hoor, ik wil er wel heen! Telt gewoon bij de Waddeneilanden: IJsland, Texel, Vlieland, enz.
mooi, als dat wel meevalt kunnen we ook zeggen: jammer, u heeft gegokt, u heeft verloren, en wat heeft u daarvan geleerd? In het vervolg zelf nadenken, en niet zomaar wel alle lusten maar niet de lasten willen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen... Hoeveel klanten hebben ze in NL? Ik gok wat getallen: 50.000? De helft heeft er niets op staan? De andere helft gemiddeld 5000 euro? Dat is 250 miljoen euro. 1 % van wat de Staat even naar Fortis schuift...
[..]
Mooi landje hoor, ik wil er wel heen! Telt gewoon bij de Waddeneilanden: IJsland, Texel, Vlieland, enz.
We hebben het hier over spaargeld. Als ik risico wil ga ik wel beleggen. Op hun spaargeld willen consumenten gewoon zekerheid. Die zekerheid is ook nodig, anders zou er echt niet zoveel gespaard worden. En dat spaargeld is hard nodig voor banken om hun leningen te dekken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
mooi, als dat wel meevalt kunnen we ook zeggen: jammer, u heeft gegokt, u heeft verloren, en wat heeft u daarvan geleerd? In het vervolg zelf nadenken, en niet zomaar wel alle lusten maar niet de lasten willen.
Bij een hoger rendement hoort een hoger risico.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |