Jouw tong is nat, en dat vocht wordt <0 graden als je aan ijsje likt en bevriest dus.quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:05 schreef oompaloompa het volgende:
Mag je hier gewoon een vraag posten?
Zo ja, weet iemand waarom dieren die in sneeuw/ijs-landschappen wonen niet vastvriezen?
Waarom plakt mijn tong vast aan en ijsje, maar een pinguin niet aan het ijs?
Een ijsbeer heeft misschien genoeg isolatie om zijn oppervlaktetemperatuur op 0 te zetten, maar een pinguin moet best warme voeten hebben toch?
Ook niet als ze net uit het water komen?quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:12 schreef gebrokenglas het volgende:
De voetzolen van een pinguin en ijsbeer zijn niet nat
Ja, dit zal wel kloppen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
volgens mij is je nadekende ik correct. Stel je even voor dat ze allebei 100 km/u rijded, en A 100 km voorligt op B. A passeert punt x en versnelt naar 125 km/u. Een uur later passeert B punt X en versnelt naar 125 km/u. Op dat moment ligt A 125km voor B.
Maar het ijs waar de pinguin met >0 graden-voetjes op staat smelt toch?quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:12 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Jouw tong is nat, en dat vocht wordt <0 graden als je aan ijsje likt en bevriest dus.
Hetzelfde als met handen: droge handen zitten minder snel aan koud metaal vast dan natte.
De voetzolen van een pinguin en ijsbeer zijn niet nat, en kunnen aldus niet bevriezen.
Tenminste zo denk ik dat het zit.
- Omdat het ijs anders gevormd is? Als een plas water bevriest krijg je massief ijs zonder lucht in. Maar ginder heb je zelden plassen (zoet) water, het ijs bestaat voornamelijk uit samengeperste sneeuwlagen die veel lucht bevatten. De structuur is veel losser en minder sterk dan massief ijs, ook al vriest je voet vast aan het oppervlak, als je hem opheft trek je gewoon de bovenste millimeters sneeuw mee.quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:05 schreef oompaloompa het volgende:
Mag je hier gewoon een vraag posten?
Zo ja, weet iemand waarom dieren die in sneeuw/ijs-landschappen wonen niet vastvriezen?
Waarom plakt mijn tong vast aan en ijsje, maar een pinguin niet aan het ijs?
Een ijsbeer heeft misschien genoeg isolatie om zijn oppervlaktetemperatuur op 0 te zetten, maar een pinguin moet best warme voeten hebben toch?
De afstand wordt groter. Je kunt dat berekenen met de volgende formules:quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik zuig in klassieke mechanica dus here goes nothing:
Auto A rijdt met 70 km/u 1000 meter vóór auto B die ook 70 km/u rijdt.
Echter op punt X versnellen ze beiden met dezelfde versnelling tot 80 km/u. Omdat auto A met een constante snelheid voor auto B rijdt zal deze eerder bij punt X aankomen waarna deze versnelt.
Blijft de afstand tussen de 2 auto's 1000 meter?
Mijn intuitie zegt van wel, maar als ik er over na ga denken begin ik te twijfelen;
Auto A versnelt naar 80 terwijl auto B nog 70 rijdt. Hierdoor zal de afstand meer dan 1000 meter worden. Auto B versnelt óók naar 80 als deze op punt X komt, maar auto A rijdt dan al 80, dus zal niet inlopen op auto A.
Wat is waar?
het tijdsverschil is een constante, niet de afstandquote:Op maandag 10 augustus 2009 22:15 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, dit zal wel kloppen.
stel dat ze vervolgens op een punt Y komt waarna ze weer eenparig naar 70km/u vertragen, zal uiteindelijk de afstand weer 1000m zijn. Dat dan weer wel.
thx voor de post,quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De afstand wordt groter. Je kunt dat berekenen met de volgende formules:
de afgelegde weg: x = 0.5at2 + v0t + x0
de snelheid: v = at + v0
hierin is a de versnelling, v de snelheid op een bepaald moment, v0 de beginsnelheid en x0 de beginpositie.
Stel we nemen een versnelling van 2 m/s2, de beginsnelheid is 70/3.6 = 19.4 m/s, de beginpositie voor A is 1000 m, voor B 0 m, want A ligt 1000 m voor op B.
Dan krijg je de volgende formule voor de snelheid van A tijdens het versnellen:
vA = 2t + 19.4
Stel vA = 80/3.6 = 22.2 m, dat geeft voor t bij invullen 1.4 s
De afgelegde weg van A tijdens versnellen:
xA = 0.5*2*1.42 + 19.4*1.4 + 1000 = 1028.9 m. Het versnellen van 70 naar 80 km/h vergt dus 28.9 m.
De formule voor de afgelegde weg van B totdat hij gaat versnellen luidt: x = v0t, want B rijdt constante snelheid, dus er is geen versnelling. De beginpositie van B heb ik op 0m gesteld. In de tijd die A nodig heeft om te versnellen legt B de volgende afstand af: xB = 19.4*1.4 = 27.2 m. Na het versnellen heeft A dus een extra voorsprong van 1.7 m genomen op B.
De tijd die nodig is om B het punt van versnellen te laten bereiken volgt uit t = 1000/19.4 = 51.5 s. In die tijd legt A de volgende weg af: xB = 28.9 + (51.5 - 1.4)* 22.2 = 1143.5 m. Met andere woorden A heeft al 143.5 m extra afgelegd in de tijd die B nodig heeft om het punt van versnellen te bereiken.
Vervolgens versnelt B. Dat kost ook 1.4 s en in die tijd legt B een afstand van 28.9 m af. In die tijd legt A een afstand van 22.2*1.4 = 30.9 m af. Dus na versnellen van B heeft A een afstand afgelegd van 1143.5+30.9 = 1174.3 m en B 1028.9 m. Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.
Ik zou dit overigens dynamica noemen en geen mechanica.
quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
maar ik zuig in klassieke mechanica
Volgens mij kun je toch ook gewoon 80/70 *1000 = 1.142,85 doen?quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De afstand wordt groter. Je kunt dat berekenen met de volgende formules:
de afgelegde weg: x = 0.5at2 + v0t + x0
de snelheid: v = at + v0
hierin is a de versnelling, v de snelheid op een bepaald moment, v0 de beginsnelheid en x0 de beginpositie.
Stel we nemen een versnelling van 2 m/s2, de beginsnelheid is 70/3.6 = 19.4 m/s, de beginpositie voor A is 1000 m, voor B 0 m, want A ligt 1000 m voor op B.
Dan krijg je de volgende formule voor de snelheid van A tijdens het versnellen:
vA = 2t + 19.4
Stel vA = 80/3.6 = 22.2 m, dat geeft voor t bij invullen 1.4 s
De afgelegde weg van A tijdens versnellen:
xA = 0.5*2*1.42 + 19.4*1.4 + 1000 = 1028.9 m. Het versnellen van 70 naar 80 km/h vergt dus 28.9 m.
De formule voor de afgelegde weg van B totdat hij gaat versnellen luidt: x = v0t, want B rijdt constante snelheid, dus er is geen versnelling. De beginpositie van B heb ik op 0m gesteld. In de tijd die A nodig heeft om te versnellen legt B de volgende afstand af: xB = 19.4*1.4 = 27.2 m. Na het versnellen heeft A dus een extra voorsprong van 1.7 m genomen op B.
De tijd die nodig is om B het punt van versnellen te laten bereiken volgt uit t = 1000/19.4 = 51.5 s. In die tijd legt A de volgende weg af: xB = 28.9 + (51.5 - 1.4)* 22.2 = 1143.5 m. Met andere woorden A heeft al 143.5 m extra afgelegd in de tijd die B nodig heeft om het punt van versnellen te bereiken.
Vervolgens versnelt B. Dat kost ook 1.4 s en in die tijd legt B een afstand van 28.9 m af. In die tijd legt A een afstand van 22.2*1.4 = 30.9 m af. Dus na versnellen van B heeft A een afstand afgelegd van 1143.5+30.9 = 1174.3 m en B 1028.9 m. Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.
Ik zou dit overigens dynamica noemen en geen mechanica.
http://oceanlink.island.net/biodiversity/ask/repsnbirds.htmlquote:Why don't penguins feet stick to the ice? - Received from Mike Smith in Georgia.
Q: Why dont penguins feet stick to the ice?
A: Interesting question. Penguins are unique in that they are more completely covered in feathers than almost any other bird. This indeed includes their feet. When a penguin's feathers are lying flat, the scale-like exposed parts overlap and form a surface that is practically impermeable to wind and water. Furthermore, the shafts below them are tufts that form an insulating layer. On top of all this, penguins secrete oil into their feathers, as do other birds, to prevent water penetration. I believe, and I'm only speculating here, that the insulating properties of the penguins feet, tight-knit feathers and secreted oil, would prevent their feet from sticking to the ice when they hop out of the water.
Dan hou je geen rekening met het stuk waarover A versnelt. Het verschil tussen jouw en mijn antwoord is erg klein, omdat het snelheidsverschil klein is en de afstand tussen A en B groot. In dit geval is jouw schatting daarom behoorlijk nauwkeurig.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:11 schreef oompaloompa het volgende:
Volgens mij kun je toch ook gewoon 80/70 *1000 = 1.142,85 doen?
Al zoekend naar een plaatje van deze gevederde voeten (wat niet lukte, het lijken gewoon zwemvliesachtige pootjes te zijn) kam ik wel de verklaring tegen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:12 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Heel ander antwoord:
[..]
http://oceanlink.island.net/biodiversity/ask/repsnbirds.html
Oompaloompa heeft gelijk.quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:54 schreef starla het volgende:
Hele domme vraag waarschijnlijk, maar ik zuig in klassieke mechanica dus here goes nothing:
Auto A rijdt met 70 km/u 1000 meter vóór auto B die ook 70 km/u rijdt.
Echter op punt X versnellen ze beiden met dezelfde versnelling tot 80 km/u. Omdat auto A met een constante snelheid voor auto B rijdt zal deze eerder bij punt X aankomen waarna deze versnelt.
Blijft de afstand tussen de 2 auto's 1000 meter?
Mijn intuitie zegt van wel, maar als ik er over na ga denken begin ik te twijfelen;
Auto A versnelt naar 80 terwijl auto B nog 70 rijdt. Hierdoor zal de afstand meer dan 1000 meter worden. Auto B versnelt óók naar 80 als deze op punt X komt, maar auto A rijdt dan al 80, dus zal niet inlopen op auto A.
Wat is waar?
Ok, en hoe gaat dit als ze een punt Y passeren en het omgekeerde gebeurt: ze vertragen weer naar 70km/u?quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef lyolyrc het volgende:
Na een enorm ingewikkelde berekening.... Het verschil is 145.5 m. De afstand wordt dus groter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.samenvatting: organen zitten hoog in t lichaam waardoor de voeten tot bijna 0 graden af mogen koelen. Het warme lichaamsbloed dat naar de voeten gaat warmt het koude bloed uit de voeten opgewarmd. Als het heel erg koud is staan ze niet op hun voeten maar slechts op de puntjes van hun hielen / hakken en staart om zo zo weinig mogelijk contact met de grond te maken.
Ik vermoed dat om deze redenen de pinguin niet warm genoeg is om het ijs te doen smelten...Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
Het hangt er vanaf hoe ze vertragen, een noodstop of geleidelijk aan. Maar als ik aanneem dat absolute vertraging even groot was als de versnelling, dan wordt de afstand niet weer precies 1000 m.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 21:47 schreef gebrokenglas het volgende:
Ok, en hoe gaat dit als ze een punt Y passeren en het omgekeerde gebeurt: ze vertragen weer naar 70km/u?
Kan het niet berekenen maar iets zegt me dat ze dan weer met 1000m afstand rijden, net als voordat het begon.
Kun je hem wel ingewikkeld even uitschrijven? Het afstandsverschil is namelijk heel erg couterintuitive en ik vraag me af waar die ontstaat.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:49 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het hangt er vanaf hoe ze vertragen, een noodstop of geleidelijk aan. Maar als ik aanneem dat absolute vertraging even groot was als de versnelling, dan wordt de afstand niet weer precies 1000 m.
Voor de liefhebbers wil ik wel de berekening posten, maar aangezien de meesten het ingewikkeld vonden, hou ik het bij de antwoorden.
Tijdens het vertragen wint B 2.0 m op A (B rijdt 30.9 m en A 28.9 m). In de tijd die B nodig heeft om de 1145.5 m tot het vertragingspunt te rijden, legt A 1004.2 m af. Totdat B gaat vertragen, loopt B dus 141.3 m in op A. Tijdens het vertragen van loopt B 1.9 m in op A (B legt tijdens het vertragen 28.9 m af, A 27.0 m). Toen B ging vertragen, moest B nog 4.2 m inlopen op A om weer de oorspronkelijke afstand tot A te hebben. Tijdens het vertragen loopt B maar 1.9 m in. De afstand tussen A en B wordt na vertragen 1002.3 m en niet 1000 m.
We nemen weer dezelfde formules om alles te berekenen:quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:24 schreef oompaloompa het volgende:
Kun je hem wel ingewikkeld even uitschrijven? Het afstandsverschil is namelijk heel erg couterintuitive en ik vraag me af waar die ontstaat.
Ik heb precies datzelfde gevoel, daarom ook om de uitwerking gevraagd. Kon alleen het "dit klopt niet gevoel" niet benoemen, maar jij verwoord precies waarom het niet goed voeldequote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:22 schreef Lyrebird het volgende:
Iets zegt me dat dit niet klopt. Misschien gaan we uit van twee verschillende beginvoorwaarden.
Auto A en B ondergaan namelijk precies hetzelfde proces, onafhankelijk van elkaar. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot dezelfde afstand tussen de auto's.
Vergelijk het met twee auto's die een dal doorkruisen (wat dit voorbeeld in feite is). Beide auto's zullen versnellen en vertragen in het dal, maar nadat beide auto's uit het dal zijn geklommen en met 70 km/h doortjutteren, is de afstand tussen die twee auto's gelijk.
Nja ik ben net iets te lui om het uit te werken en zit dus voor me uit te staren ^_^quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:30 schreef Iblis het volgende:
Mij verbaast het ook. Zijn er al meer mensen bezig het uit te werken?
Ik ben het nog even aan het narekenen, er zitten inderdaad wat afrondingsfouten in.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:37 schreef oompaloompa het volgende:
Nja ik ben net iets te lui om het uit te werken en zit dus voor me uit te staren ^_^
Feit is dat evrsnelling op oneindig zetend, dus van 70 direct naar 80 km/u er geen verschil is. Het verschil moet dus óf in het versnellingsstukje zitten, óf een afrondfout zijn (vermoed ik om eerlijk te zijn). De versnelling is namelijk voor beide autos hetzelfde, beide autos bevinden zich daarom precies even lang in alle snelheids categorieën. Ik kan us echt niet vinden wáár dit verschil zou moeten ontstaan.
Ik ben juist best een goede boekhouder, maar snelle berekeningen op een rekenmachine en onafgeronde berekeningen met Matlab laten zich niet combineren. Dit was overigens het enige onderdeel van dynamica dat ik wel onder de knie had. Voor de rest ben ik het geurtjes-en-kleurtjes dynamicaboek bij werktuigbouwkunde niet te boven gekomen. Dynamica is wel iets waar ik nog een keer mijn tanden in wil gaan zetten, wanneer ik nog wat tijd over heb.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:58 schreef Lyrebird het volgende:
Niks om je druk over te maken, lyolyrc. Een van de redenen dat ik altijd slechte cijfers haalde, was dat ik een verschrikkelijk slechte boekhouder ben. Minnen en enen raakten vaak verloren of kwamen er vanzelf bij. Nu doe ik dat soort berekeningen in Mathcad.
Een aantal jaren geleden had ik een vriendin die lucht & ruimtevaart studeerde, en die moest heel snel in mechanica en dynamica worden bijgespijkerd. Zoals eerder gemeld, was ik daar geen ster in, maar ja, ik wilde me niet laten kennen. Nadat ik haar boeken had bestudeerd, en alles aan haar uit moest leggen, kwam ik er achter dat ik toen wel alles begreep, zelfs het impulsmoment. Dat was echt een goede motivatie.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:12 schreef lyolyrc het volgende:
Dynamica is wel iets waar ik nog een keer mijn tanden in wil gaan zetten, wanneer ik nog wat tijd over heb.
Ik snap je vraag niet.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Kan digitale informatie opgeslagen worden in de hersenen van mensen?
Degene die weet hoe de hersenen überhaupt informatie opslaan, die kan alvast een vliegticket naar Stockholm boeken.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 15:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Kan digitale informatie opgeslagen worden in de hersenen van mensen?
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:52 schreef lyolyrc het volgende:
Er zaten rekenfoutjes in de eerste berekening, die ik vervolgens heb meegenomen in de tweede berekening.![]()
Maar de afstand wordt dus totaal ingelopen.
Ik zou het iets anders opschrijven, maar dit is inderdaad een snellere methode om het te berekenen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:53 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
aangezien beide auto's op elke plaats dezelfde snelheid hebben moet de afgelegde afstand voor beide door dezelfde formule gegeven worden.
noem die f(t). f(t) geeft de afstand weer tot het nulpunt of de oorsprong, die we kiezen op de plaats waar auto B zich op t=0 bevindt.
daaruit volgt dat f(t) = afstand van auto B op tijdstip t.
en f(t + t0) = afstand van auto A op tijdstip t
A start 1000 meter verder, dus f(0+t0) = 1000
B rijdt dit stuk aan een constante snelheid van 70 km/u, dus f(t) = 70 * t / 3.6
f(0 + t0) = 1000 wordt 70 * t0 /3.6 = 1000 of t0 = 3600 / 70 (= 51.43 sec)
Nu mag je een andere oorsprong voor f=0 of t=0 kiezen, de t0 blijft geldig.
Dus als ze 80 per uur rijden is f(t) = 80 * t / 3.6
en de afstand van A tot B is 80 * t0 / 3.6 vullen we t0 =3600/70 in geeft 80 * 3600 / 70 / 3.6 = 8000 / 7 = 1142 meter.
Voor elk tijdstip moet je dus slechts het verloop van de functie tussen de respectieve posities kennen om de afstand te berekenen, het eerdere verloop is irrelevant.
ik zou de moed niet hebben om jouw berekeningen uit te voeren. En zonder jouw resultaten om de mijne te checken had ik niet gepost.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:39 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik zou het iets anders opschrijven, maar dit is inderdaad een snellere methode om het te berekenen.![]()
Als ik dan naar mijn eigen berekeningen kijk, weet ik ook weer waarom een professor mij een keer een mierenneuker noemde.
Als het om snelheid gaat is mijn (80/70)*100 nog het allersnelste ^_^quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:39 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik zou het iets anders opschrijven, maar dit is inderdaad een snellere methode om het te berekenen.![]()
Als ik dan naar mijn eigen berekeningen kijk, weet ik ook weer waarom een professor mij een keer een mierenneuker noemde.
nietquote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:04 schreef Jelle24nl het volgende:
Hoe zet ik een fatamorgana op de foto?
vraag 1 vogelsquote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:20 schreef Jelle24nl het volgende:
We hebben een nieuw slootje gegraven. De dichtstbijzijnde sloot ligt aan de andere kant van het spoor. Hoe komen die vissen in onze sloot terecht? (Karper, voorn, snoek, baars, stekelbaars) Het is op afgesloten terrein, er zijn geen mensen geweest die deze vissen er in hebben gegooid.
Ik zou graag de echte manier waarop die beesten er komen willen weten en helaas geloof ik niet in spontaan ontstaan van dieren. Hoeveel mensen gaan er door mijn bericht wel geloven in het spontaan verschijnen van dieren en welke methode gebruik je om dit te schatten? (Graag inclusief betrouwbaarheidsinterval)
Ik schat 15%+/-.10% van de fok bezoekers. Als ik dat extrapoleer naar de Nederlandse bevolking kom ik op 2,4M +/- 1,6M mensen.
Daarom ook geen woorden verspild aan uitleg, maar wel aan het aangeven dat de, zogenaamd intelligente, vraag net zo dom was als de mensen die de poster er mee voor schut probeert te zetten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:58 schreef boyv het volgende:
Bijvoorbeeld, maar die vragen zijn gewoon om te kutten als je het mij vraagt.
Hoezo?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 02:15 schreef oompaloompa het volgende:
niet
Ook hier vraagt hij of voeding een kind op genetisch niveau kan beinvloeden, het antwoord moet dus nee zijn zoals je in een post eerder terecht aangeeft. Dat bepaalde (teratogene) stoffen de ontwikkeling schaden is alleszins logisch.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:22 schreef kepler het volgende:
En ja voeding zal zeker wel invloed hebben op bepaalde aspecten van de ontwikkeling van een kind. De vraag is welke effecten en welke voeding en welke hoeveelheiden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |