abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67570748
quote:
Op maandag 30 maart 2009 16:36 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Even gegoogled, en kwam op nog een redelijke hoofdrekenmethode uit:
[..]
Ik denk dat je qua hoofdrekenen 99% al kwijt bent bij:
"deel 25 door 5,125 = 4,87804..."
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_67584843
quote:
Op maandag 12 januari 2009 01:29 schreef Marble het volgende:
Wat is de klinische/wetenschappelijke term voor verslaving aan het bezoeken van begrafenissen ook al weer? Geprobeerd te googlen maar ik kan het even zo snel niet vinden.
ik zou deze ook nog wel willen weten eigenlijk

als daar een term voor is dan
pi_67585708
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 17:33 schreef boyv het volgende:

[..]

ik zou deze ook nog wel willen weten eigenlijk

als daar een term voor is dan
Als ik deze link mag geloven, is er nog geen term voor deze vrij unieke verslaving...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 31 maart 2009 @ 18:13:18 #54
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67585885
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:34 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik gok er op dat de mensen die wortels uit hun hoofd willen berekenen wel iets verder komen dan de tafels en optellen tot 120.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_67586058
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:13 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ik gok er op dat de mensen die wortels uit hun hoofd willen berekenen wel iets verder komen dan de tafels en optellen tot 120.
Dat geloof ik ook wel, maar dan nog zijn er weinig mensen die die som uit hun hoofd kunnen, er even van uitgaande dat je met hoofdrekenen geen pen en papier mag gebruiken...
C. Sagan
  dinsdag 31 maart 2009 @ 18:30:33 #56
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_67586333
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:20 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook wel, maar dan nog zijn er weinig mensen die die som uit hun hoofd kunnen, er even van uitgaande dat je met hoofdrekenen geen pen en papier mag gebruiken...
Anekdote: laatst haalde ik vier flesjes bier in een supermarkt, normaal werden ze per zes verkocht. De barcode bleek voor één biertje niet in het systeem te staan. Volgend een dialoog tussen twee caissières:
- Hmm, hoeveel is een six-pack dan?
(Six-pack word er bij gehaald en gescanned.)
- 9,96 euro
- Owh.... [lange stilte] dus ongeveer 30 cent?
- Ja, zoiets....

En toen werd er netjes 4 x 30 cent aangeslagen.

Is volgens mij minder hoofdrekenen dan getalsbegrip, maar goed.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_67590681
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:30 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Anekdote: laatst haalde ik vier flesjes bier in een supermarkt, normaal werden ze per zes verkocht. De barcode bleek voor één biertje niet in het systeem te staan. Volgend een dialoog tussen twee caissières:
- 9,96 euro
- Ja, zoiets....

Da's dan wel weer het andere uiterste

Ach, goedkoop bier is altijd goed denk ik dan maar.. (dacht dat ze zelfs voor achter de kassa tegenwoordig minimaal HAVO vroegen, blijkbaar niet dus..)
C. Sagan
pi_67959267
quote:
Op donderdag 18 december 2008 00:00 schreef kamikaze het volgende:
Misschien niet geheel wetenschappelijke vraag, maar misschien toch even een breinbrekertje voor de meesten:

Ik wil een woord vinden dat zowel productief als zorgvuldig betekent. Bestaat er een Nederlands woord dat die twee woorden verenigd? (of een woord in een andere taal) Je kan het ook zien als een woord dat kwantiteit en kwaliteit verbind, alleen dan als als een eigenschap van een persoon.
Wat dacht je van produced with care: producared?
  zondag 12 april 2009 @ 21:01:51 #59
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_67959558
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 18:30 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

- 9,96 euro
- Ja, zoiets....

Nu vraag ik me alleen af hoe ze op 30 cent komen.
Ergens moet er een bepaalde redenering zijn waardoor ze daar op uit kwamen.
Wie dit leest is gek
pi_68184371
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:34 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Het ging om een methode om vierkantswortels te bepalen zonder gebruik te maken van een rekenmachine (of computer), maar dat houdt niet persé in dat de berekening uit het hoofd moet. Bedoeld was een berekening met potlood en papier, en zoals Haushofer hierboven aangeeft bestaat daarvoor een eenvoudig algoritme (dat overigens al aan de oude Babyloniërs bekend was).

Er is ook een methode met potlood en papier die een beetje doet denken aan het uitvoeren van een staartdeling en die een stuk handiger is dan de iteratieve methode omdat je daarbij rechtstreeks de opeenvolgende decimalen van een vierkantswortel kunt bepalen, zie hier.
pi_68301174
quote:
Op zondag 19 april 2009 21:35 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het ging om een methode om vierkantswortels te bepalen zonder gebruik te maken van een rekenmachine (of computer), maar dat houdt niet persé in dat de berekening uit het hoofd moet. Bedoeld was een berekening met potlood en papier, en zoals Haushofer hierboven aangeeft bestaat daarvoor een eenvoudig algoritme (dat overigens al aan de oude Babyloniërs bekend was).

Er is ook een methode met potlood en papier die een beetje doet denken aan het uitvoeren van een staartdeling en die een stuk handiger is dan de iteratieve methode omdat je daarbij rechtstreeks de opeenvolgende decimalen van een vierkantswortel kunt bepalen, zie hier.
Dat snap ik, maar Invictus schreef dat hij een redelijke hoofdrekenmethode gevonden had...
C. Sagan
pi_68316354
quote:
Op donderdag 23 april 2009 13:00 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar Invictus schreef dat hij een redelijke hoofdrekenmethode gevonden had...
Invictus weet niet waarover hij het heeft. Hij quote alleen maar een klein stukje van een discussie op tweakers en doet dan net of dat een methode is om vierkantswortels uit het hoofd te berekenen. Maar daar gaat de discussie op Tweakers helemaal niet over, die gaat over iteratieve methoden zoals Haushofer die hier ook aan heeft gegeven.

Ik denk dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is vierkantswortels van getallen die geen kwadraat zijn van een natuurlijk getal uit het hoofd in bijvoorbeeld 10 decimalen nauwkeurig te berekenen, maar uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.
pi_68324080
Met potlood en papier moet de manier van Invictus te doen zijn. Met hoofdrekenen wens ik je veel succes als je geen Willem Klein heet
pi_68324866
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 00:15 schreef boyv het volgende:
Met potlood en papier moet de manier van Invictus te doen zijn. Met hoofdrekenen wens ik je veel succes als je geen Willem Klein heet
Willem Klein, was hem helemaal vergeten. Ik heb hem heel lang geleden wel eens zijn kunsten op TV zien vertonen. Toch wel een tragische figuur als ik zijn biografie zo lees.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 24-04-2009 01:38:11 ]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 07:03:10 #65
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_68680913
Hoe kan het dat de koekjes sneller slap worden als je 2 verschillende soorten koekjes in 1 trommel bewaart?
pi_68687454
is dat zo dan
  woensdag 6 mei 2009 @ 07:22:05 #67
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_68718282
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 12:12 schreef boyv het volgende:
is dat zo dan
Mijn moeder beweert van wel.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 00:01:41 #68
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_69278271
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 07:03 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe kan het dat de koekjes sneller slap worden als je 2 verschillende soorten koekjes in 1 trommel bewaart?
Hmm, lijkt me sterk
Maar wellicht dat de trommel vaker geopend wordt als er 2 verschillende soorten koekjes in een trommel bewaard worden.

Mijn vraag: Wat is de definitie van een eiland?

• Waarom is Groot Brittannië een eiland, en Australië een continent?
  • Waarom wordt Europa+Azië geen eiland genoemd?
  • Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
    Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
    Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
    Jij begrijpt _O_
      vrijdag 22 mei 2009 @ 14:20:18 #70
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_69291416
    Ik ben op zoek naar een (wetenschappelijke) term mbt eenheden.

Je hebt bijvoorbeeld een eenheid als meter, daarvan kan je zeggen dat 2m twee keer zo lang is dan 1m. Dit komt omdat 0 meter een 'absoluut nulpunt' is, en meters 'gelijk verdeeld' zijn (van 5m tot 10m is evengroot als van 34m tot 39m).
    Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld graden Celsius, waar 0 graden Celsius geen echt nulpunt is, ondanks wel een gelijke verdeling, waarbij je dus niet kan zeggen dat 10 graden C niet twee keer warm is als 5 graden C.
    En ook bijvoorbeeld decibel valt in de tweede categorie waar je niet kan zeggen dat 20dB twee keer zo luid is als 10dB. Bij decibel ligt het aan de logaritmische verdeling.

Heeft iemand een idee hoe de categorieen van eenheden worden genoemd, en welk onderscheid er precies is?
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_69292665
    quote:
    Op vrijdag 22 mei 2009 14:20 schreef Montov het volgende:
    Ik ben op zoek naar een (wetenschappelijke) term mbt eenheden.

Je hebt bijvoorbeeld een eenheid als meter, daarvan kan je zeggen dat 2m twee keer zo lang is dan 1m. Dit komt omdat 0 meter een 'absoluut nulpunt' is, en meters 'gelijk verdeeld' zijn (van 5m tot 10m is evengroot als van 34m tot 39m).
    Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld graden Celsius, waar 0 graden Celsius geen echt nulpunt is, ondanks wel een gelijke verdeling, waarbij je dus niet kan zeggen dat 10 graden C niet twee keer warm is als 5 graden C.
    En ook bijvoorbeeld decibel valt in de tweede categorie waar je niet kan zeggen dat 20dB twee keer zo luid is als 10dB. Bij decibel ligt het aan de logaritmische verdeling.

Heeft iemand een idee hoe de categorieen van eenheden worden genoemd, en welk onderscheid er precies is?
    Dat is geen gemakkelijke.

Mijn BINAS geeft niet zo maar een antwoord. Maar de basiseenheden van het SI, te weten de meter, kilogram, seconde, ampere, kelvin, candela en mol vallen MI onder jouw eerste verdeling.

De graad Celsius daarentegen is een eenheid waar fysici eigenlijk van gruwen, omdat het 0-punt maar heel weinig met 0 te maken heeft, vanwege een referentie tov het smeltpunt van water, dat op iets boven de 273 Kelvin ligt.

Waarmee we meteen op een belangrijke factor stuiten die de dB en de graad Celsius met elkaar gemeen hebben: ze worden allebei gerefereerd (anglicisme?) aan een referentie. In het geval van de graad Celsius aan het smeltpunt van water, in het geval van de dB aan de gehoordrempel ("absolute stilte"). Die ligt niet op 0 W/m2, maar op ~10-12 W/m2.

Geen flauw idee hoe je deze twee groepen noemt. De eerste groep is absoluut, terwijl de tweede groep relatief is.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      vrijdag 22 mei 2009 @ 19:48:58 #72
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_69301704
    Hoe lang leeft een rode reus gemiddeld nog?
    Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
    pi_69731182
    Een rode reus is niet echt de dood van een ster. Een rode reus wordt na verloop van tijd een witte dwerg, en vervolgens een zwarte dwerg. Het schijnt dat het vormen van een zwarte dwerg zo lang duurt dat er nu nog geen (gevonden?) zijn.

Aangezien een rode reus niet echt het eindpunt van de ster is, is het een beetje hetzelfde als vragen hoe lang een peuter nog leeft
      woensdag 10 juni 2009 @ 19:36:55 #74
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_69908728
    Hoezo spuwt een zwart gat materie uit?
      woensdag 10 juni 2009 @ 20:38:31 #75
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_69911507
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 19:36 schreef Parafernalia het volgende:
    Bedoel je 'hoe' of 'waarom'? In ieder geval:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_69911780
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 19:36 schreef Parafernalia het volgende:
    Ik denk dat je die accretieschijven bedoelt die rondom een zwart gat kunnen zitten? Dat mechanisme begrijp ik ook niet helemaal, maar die materie komt niet uit het zwarte gat zelf. Volgens mij worden die accretieschijven door wrijving erg heet en wordt er daardoor zoveel straling uitgezonden.
      woensdag 10 juni 2009 @ 21:47:57 #77
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_69914549
    quote:
    Op woensdag 10 juni 2009 20:38 schreef Montov het volgende:

[..]

Bedoel je 'hoe' of 'waarom'? In ieder geval:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
    Ja ik vind dit in het Nederlands al lastig zat
    pi_70066305
    Wat bepaalt de toonhoogte van de wind als je deze hoort waaien?
    pi_70067076
    quote:
    Op dinsdag 16 juni 2009 17:27 schreef NiekL het volgende:
    Wat bepaalt de toonhoogte van de wind als je deze hoort waaien?
    Me dunkt dat de omgeving daar een zeer grote rol in speelt. Harde wind op het strand klinkt anders dan in een steegje of in een bos... Dus de wervelingen die veroorzaak worden door de obstakels bepalen het geluid...
    C. Sagan
    pi_70104849
    Ja, zover was ik zelf ook al, ook als je je hoofd draait verandert de toon een beetje. Maar er moet vast wel ergens een formule voor zijn
    pi_70122276
    quote:
    Op woensdag 17 juni 2009 18:37 schreef NiekL het volgende:
    Ja, zover was ik zelf ook al, ook als je je hoofd draait verandert de toon een beetje. Maar er moet vast wel ergens een formule voor zijn
    Gezien de hoeveelheid objecten en de invloed die ze op elkaar uitoefenen, kun je dat voor een echte situatie op straat niet berekenen lijkt me.

Maar als ik ervan uitga dat het geluid van een fluit volgens het zelfde principe werkt als je wind in een steegje, kijk dan eens op deze site, misschien dat je daar je formule tegenkomt?
    C. Sagan
    pi_70361039
    Wat is het nut van een zoutmolen?
    Als ik het me goed kan herinerren van de middelbare school zwerven er toch alleen wat extra Na+ en Cl- ionen door je water nadat je er zout bij hebt gedaan. Zit er vervuiling in zout dat invloed heeft op de smaak en bederfelijk is? Of zie ik iets over het hoofd?
    Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
    Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
    BZB - Zeven Sloten
    pi_70362216
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 15:17 schreef FrankRicard het volgende:
    Als ik het me goed kan herinerren van de middelbare school zwerven er toch alleen wat extra Na+ en Cl- ionen door je water nadat je er zout bij hebt gedaan. Zit er vervuiling in zout dat invloed heeft op de smaak en bederfelijk is? Of zie ik iets over het hoofd?
    Bedoel je zo'n ding?

Neem aan dat het leuk staat naast je pepermolen en mocht je liefhebber zijn van grote zoutkristallen, in plaats van kleine korreltjes, kun je deze kristallen indien nodig met deze molen kleiner maken, zodat je beide kanten op kan.

Qua verontreinigingen ligt het er maar aan welk zout je kiest. Zeezout bestaat uit meer dan alleen natriumzout (bijv. magnesiumchloride en natriumsulfaat). Dit beinvloedt vast de smaak.. (en dan heb ik het nog niet over kristalzout uit het himalayagebergte, al schijnt dat voor 97% uit NACL te bestaan)
    C. Sagan
    pi_70485486
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 07:03 schreef gebrokenglas het volgende:
    Kan één mogelijkheid bedenken: Elke koekje bevat een hoeveelheid vocht en zout (en andere ...); koekjes van dezelfde soort zijn in evenwicht, maar bij twee soorten zal één ervan makkelijker vocht vasthouden, die worden slap, de andere worden droger...
    I'll be back
    pi_70493571
    quote:
    Op donderdag 25 juni 2009 15:17 schreef FrankRicard het volgende:
    folklore, traditie, antiek...
    I'll be back
    pi_70593670
    Ik lees net ergens dat er 1 Quadrillion 1015 mieren op de wereld zijn.

1,000,000,000,000,000

Klopt dit?
    Of zijn het er meer of minder?

Zet toch wel veel in perspectief. Vooral omdat een soort mier nu heel de wereld over lijkt te nemen net als mensen.

http://www.nu.nl/wetensch(...)mt-wereld-over-.html
    pi_70597189
    quote:
    Op donderdag 2 juli 2009 22:07 schreef IHVK het volgende:
    Ik lees net ergens dat er 1 Quadrillion 1015 mieren op de wereld zijn.

1,000,000,000,000,000

Klopt dit?
    Of zijn het er meer of minder?

Zet toch wel veel in perspectief. Vooral omdat een soort mier nu heel de wereld over lijkt te nemen net als mensen.

http://www.nu.nl/wetensch(...)mt-wereld-over-.html
    ze zouden 15 tot 30% van de totale dierenmassa op land vertegenwoordigen, en nesten van meerdere miljoenen zijn geen uitzondering... effe zoeken
    quote:
    Ants became dominant after adaptive radiation at the beginning of the Tertiary period. By the Oligocene and Miocene ants had come to represent 20–40% of all insects found in major fossil deposits.
    impressive

Twee antwoorden gevonden: 1015
    http://pages.prodigy.net/jhonig/bignum/z15fram.html
    en tussen 1016 en 1017
    quote:
    EO Wilson , a noted Harvard biologist and expert on ants, estimates that the number of ants in the world is between ten to the sixteenth and ten to the seventeen or: 100,000,000,000,000,000 ants
    http://everything2.com/?node_id=1793020

[ Bericht 9% gewijzigd door Gavin_de_Becker op 03-07-2009 18:39:50 ]
    I'll be back
      dinsdag 14 juli 2009 @ 19:39:49 #88
    241811 Matthijs-
    Nice car, Bob
    pi_70977570
    Niet echt wetenschappelijk; heeft meer met biologie of algemene kennis van doen....maar toch: waar the fock komen die naaktslakken vandaan?

Na een fikse regenbui kom ik buiten en op ons grasveld kruipen werkelijk tientallen, zo niet honderden naaktslakken. Het heeft maar even geregend en aangezien die beestjes nou ook niet direct vliegensvlug zijn moesten ze toch wel een beetje in de buurt geweest zijn. Ik kom die slakken echter nooit massaal in de bosjes tegen en zie ze ook niet regelmatig uit de grond omhoog komen. Waar the fock komen ze vandaan?
    Oh really?
      dinsdag 14 juli 2009 @ 22:40:58 #89
    134103 gebrokenglas
    Half human, half coffee
    pi_70983840
    Een autovraagje: waarom draait je stuur wat naar rechts als je optrekt?

Een automotor draait doorgaans linksom. Als een blok in de lengte in de auto zit, is het logisch dat de auto iets naar rechts veert als je flink gasgeeft (actie = reactie, de motor wil linksom versnellen en drukt daarom het chassis rechtsom).

Maarrrr: als een blok dwars in de auto is geplaatst zou de auto bij flink gas geven alleen wat extra door de achterveren moeten zakken, en niet links of rechtsom willen bewegen, toch? Een dwarsgeplaatst blok draait in dezelfde richting als de wielen, bij vooruit rijden. En toch slaat de auto naar rechts, of, anders gezegd, mijn stuur draait naar rechts.

[ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 18-07-2009 17:20:51 ]
      dinsdag 14 juli 2009 @ 22:42:39 #90
    134103 gebrokenglas
    Half human, half coffee
    pi_70983910
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 19:39 schreef Matthijs- het volgende:
    Niet echt wetenschappelijk; heeft meer met biologie of algemene kennis van doen....maar toch: waar the fock komen die naaktslakken vandaan?

Na een fikse regenbui kom ik buiten en op ons grasveld kruipen werkelijk tientallen, zo niet honderden naaktslakken. Het heeft maar even geregend en aangezien die beestjes nou ook niet direct vliegensvlug zijn moesten ze toch wel een beetje in de buurt geweest zijn. Ik kom die slakken echter nooit massaal in de bosjes tegen en zie ze ook niet regelmatig uit de grond omhoog komen. Waar the fock komen ze vandaan?
    Uit de grond, toch wel. Lijkt me.
    pi_71073220
    Waarom spat olie toch zo gigantisch als er wat water doorheen zit omdat je bijvoorbeeld net de pan hebt gewassen en niet goed hebt afgedroogd?
    I feel kinda Locrian today
    pi_71073376
    quote:
    Op vrijdag 17 juli 2009 17:34 schreef starla het volgende:
    Waarom spat olie toch zo gigantisch als er wat water doorheen zit omdat je bijvoorbeeld net de pan hebt gewassen en niet goed hebt afgedroogd?
    Ik denk dat het water aan de kook raakt, en omdat de waterdruppeltjes eerst zijn ingesloten in de olie, gebeurt dit op een explosieve manier.
    pi_71087854
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 22:40 schreef gebrokenglas het volgende:
    Een autovraagje: waarom draait je stuur wat naar rechts as je optrekt?

Een automotor draait doorgaans linksom. Als een blok in de lengte in de auto zit, is het logisch dat de auto iets naar rechts veert als je flink gasgeeft (actie = reactie, de motor wil linksom versnellen en drukt daarom het chassis rechtsom).

Maarrrr: als een blok dwars in de auto is geplaatst zou de auto bij flink gas geven alleen wat extra door de achterveren moeten zakken, en niet links of rechtsom willen bewegen, toch? Een dwarsgeplaatst blok draait in dezelfde richting als de wielen, bij vooruit rijden. En toch slaat de auto naar rechts, of, anders gezegd, mijn stuur draait naar rechts.
    Dat heeft waarschijnlijk alleen te maken met de manier waarop je banden staan uitgelijnd. Die staan naar rechts uitgelijnd, zodat als je in slaap valt achter het stuur je tegen een boom aanknalt, en niet tegen een tegenligger die op de andere weghelft rijdt.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      zaterdag 18 juli 2009 @ 13:54:18 #94
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_71092834
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 06:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat heeft waarschijnlijk alleen te maken met de manier waarop je banden staan uitgelijnd. Die staan naar rechts uitgelijnd, zodat als je in slaap valt achter het stuur je tegen een boom aanknalt, en niet tegen een tegenligger die op de andere weghelft rijdt.
    Is dat echt ja? Misschien kunnen ze de banden beter recht vooruit uitlijnen
      zaterdag 18 juli 2009 @ 14:12:29 #95
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71093189
    Volgens mij zijn de banden recht uitgelijnd, althans, bij een normale auto. Misschien is Lyrebird in de war met de rechtse afwijking van koplampen zodat het licht minder fel in de ogen van tegenliggers schijnt.

Er zijn verschillende verklaringen voor wat gebrokenglas beschrijft, maar de meest waarschijnlijke is dat de straten ook wat 'bolvormig' wat ervoor zorgt dat je richting de stoeprand gaat wanneer je je stuur niet vasthoudt.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_71093223
    Misschien de gyroscopische actie van een (groot) draaiend onderdeel?
    C. Sagan
    pi_71093340
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 14:12 schreef Montov het volgende:
    Volgens mij zijn de banden recht uitgelijnd, althans, bij een normale auto. Misschien is Lyrebird in de war met de rechtse afwijking van koplampen zodat het licht minder fel in de ogen van tegenliggers schijnt.
    Misschien is het een urban myth, maar dit vond ik online:
    quote:
    Answer: All vehicles are designed to veer slightly to the right when hands are taken off the steering wheel to prevent head-on collisions should someone fall a sleep while driving. Assuming your truck pulls more than just slightly to the right, you probably need to have some work done on the front end. This involves removing the upper control arms and slotting the mounting holes to accomplish wheel alignment adjustment.
      zaterdag 18 juli 2009 @ 15:31:08 #98
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_71094931
    Mja, ik heb tijdens rijlessen anders gehoord en ook proefondervindelijk waargenomen dat een auto in een rechte lijn rechtuit blijft rijden wanneer je het stuur loslaat. Een handige les zodat je niet teveel aan je stuur gaat sjorren.

Die link straalt niet al te veel autoriteit uit. En sowieso lijkt het mij vaag dat je een auto uit balans gaat halen puur voor situaties dat mensen in slaap kunnen vallen. Uiteindelijk levert het meer slijtage op ook. En is het een nadeel als je er in Engeland mee gaat rijden. En ik heb liever dat de auto een kilometer gewoon rechtdoor blijft rijden wanneer ik in slaap val en niet direct in de sloot belandt. En, en, en, ...

Nee, het klinkt me veel te onlogisch.
    Géén kloon van tvlxd!
      zaterdag 18 juli 2009 @ 17:19:02 #99
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_71097423
    quote:
    Op zaterdag 18 juli 2009 14:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Misschien is het een urban myth, maar dit vond ik online:
    [..]
    Maar in GB en al die andere landen waar ze links rijden worden ze weer de andere kant op gestuurd?
    pi_71097536
    quote:
    Op dinsdag 14 juli 2009 22:40 schreef gebrokenglas het volgende:
    Een autovraagje: waarom draait je stuur wat naar rechts als je optrekt?
    Komt door de Corioliskracht
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')