In de teller is de grootste term van de orde x³ met coëfficient sqrt(3).quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:36 schreef frenkck het volgende:
ow x gaat naar oneindig, maar dat staat verkeerd. Dat was ik vergeten aan te passen.
Je komt er vrij snel uit als je ziet dat termen als +1, -37 e.d. verwaarloosbaar worden tov de x.quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:53 schreef frenkck het volgende:
mm, ik dacht weer veelste moeilijk over die wortels. Zo lastig is hij eigenlijk niet eens. Bedankt.
Lijk me duidelijk. Je moet (verhoudingen van) oppervlaktes gaan bepalen. En (x - ½)² + (y - ½)² = ¼ is de vergelijking van een cirkel met middelpunt (½,½) en straal ½. Niet moeilijk toch?quote:Op woensdag 17 september 2008 00:46 schreef Thomass het volgende:
A point (x, y) is to be selected from the square S containing all points (x, y) such that 0 <= x <= 1 and 0 <= y <= 1. Suppose that the probability that the selected point will belong to each specified subset of S is equal to the area of that subset. Find the probability of each of the following subsets:
(a) the subset of points such that (x - ½)² + (y - ½)² ≥ ¼
Hoe in godsnaam?
er is ook nog een b en een c, als ik daar niet uitkom horen jullie dat later wel
Nouja als je het zo bekijkt niet natuurlijk, maar als je gaat proberen om x in y uit te drukken en je een voorstelling maken van hoe het 'gearceerde' deel in het vierkantje eruitziet wel.quote:Op woensdag 17 september 2008 01:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Lijk me duidelijk. Je moet (verhoudingen van) oppervlaktes gaan bepalen. En (x - ½)² + (y - ½)² = ¼ is de vergelijking van een cirkel met middelpunt (½,½) en straal ½. Niet moeilijk toch?
Ik heb geen idee.quote:Op zondag 21 september 2008 13:31 schreef GlowMouse het volgende:
Voor zo'n lijnstuk geldt dat LOG(y ) = a*LOG(x ) + b, toch? Kun je dat omschrijven in iets als y = ...?
De formule voor elasticiteit?quote:Op zondag 21 september 2008 14:34 schreef GlowMouse het volgende:
Als je LOG(kolom1 ) = a*LOG(kolom2 ) + b niet om kunt schrijven naar iets in de vorm van kolom 1 = .... dan kun je de betekenis van a niet vinden. Probeer eens wat, hoe krijg je die log weg aan de linkerkant?
Of anders: a = d LOG(kolom 1) / d LOG(kolom 2) = d(kolom 1) / d(kolom 2) * kolom 2 / kolom 1, misschien dat je daar wat in ziet.
Bedankt!quote:Op zondag 21 september 2008 14:46 schreef GlowMouse het volgende:
Inderdaad, je kon het zelf verzinnen
Vanaf = F7[x]/(x2-2,x-3)... is alles te volgen maar het idee om F7[x] te nemen vind ik wel apart. Hoe ga je van Z[sqrt(-19)] naar F7[x]... ? Heeft dit te maken met het feit dat (7) een hoofdideaal in Z[sqrt(-19)]? Welke achterliggende gedachte gebruik je eigenlijk?quote:Op zondag 21 september 2008 17:08 schreef thabit het volgende:
R/I is makkelijk te bepalen. Dat is gewoon isomorf met F7[x]/(x2+19,x+18) = F7[x]/(x2-2,x-3). Het polynoom x2-2 ontbindt over F7 als (x-3)(x+3) dus wat je overhoudt is F7[x]/(x-3), wat isomorf is met F7. R/I is dus een lichaam en daaruit volgt dat I een maximaal ideaal is.
Nee, mijn aanpak is wel juist en nergens eis ik u1=u2. Ik stel alleen de x1+x2+x3=0 om een unieke oplossing te krijgen, maar dat gaat natuurlijk fout wanneer er geen x negatief is. Vervang je die vergelijking door x1+x2+x3 = 1 dan krijg je x1=1/2, x2=3/8 en x3=1/8, en dat is wel juist. Lees mijn oplossing maar goed doorquote:Op zondag 21 september 2008 18:53 schreef Guest10101 het volgende:
Het gaat dus om een derde lijn door de oorsprong die zowel l (of u1) als m (of u2) snijdt, maar niet in hetzelfde punt, want l en m snijden elkaar niet. Volgens mij probeer jij (GM) nu de vergelijking u1 = u2 op te lossen? Wel bedankt iig.. iemand nog een idee?
Ik snap het, thanksquote:Op zondag 21 september 2008 19:06 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, mijn aanpak is wel juist. Ik stel alleen de x1+x2+x3=0 om een unieke oplossing te krijgen, maar dat gaat natuurlijk fout wanneer er geen x negatief is. Vervang je die vergelijking door x1+x2+x3 = 1 dan krijg je x1=1/2, x2=3/8 en x3=1/8, en dat is wel juist. Lees mijn oplossing maar goed door
Ik heb echt geen idee hoe ik dit aan moet pakken!quote:bepaal p zodat de grafiek van y = 2x^2 en x^2 + p*y^2 = 5 elkaar loodrecht snijden.
Ahhhh! ik snap het al. Thanks.quote:Op zondag 21 september 2008 18:47 schreef teletubbies het volgende:
[..]
Vanaf = F7[x]/(x2-2,x-3)... is alles te volgen maar het idee om F7[x] te nemen vind ik wel apart. Hoe ga je van Z[sqrt(-19)] naar F7[x]... ? Heeft dit te maken met het feit dat (7) een hoofdideaal in Z[sqrt(-19)]? Welke achterliggende gedachte gebruik je eigenlijk?
bedankt!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | basex = [0; 0; 1; 1;]; imagex = repmat(basex,16,64); basey = [0; 0; 0; 0; 0; 0; 0; 0; 1; 1; 1; 1; 1; 1; 1; 1;]; imagey = repmat(basey,4,64); subplot(2,2,1); imshow(imagex); title('Image X'); subplot(2,2,2); imshow((fft2(imagex))); title('2D Fourier Transform of Image X'); subplot(2,2,3); imshow(imagey); title('Image Y'); subplot(2,2,4); imshow((fft2(imagey))); title('2D Fourier Transform of Image Y'); |
quote:Het model waar ik naar toe moet is inderdaad exact wat je zegt, zo had ik 'm ook opgesteld. Het zit 'm echter in de bewerkingen die zij uitvoeren, en hoe ik bijvoorbeeld de baseline sales eruit haal.
Het eerste bezwaar kan ik niet zomaar oplossen maar het is onduidelijk hoe groot dat probleem is, het tweede is eenvoudig op te lossen door generalized least squares te gebruiken.quote:The main aim of this paper is to develop the multivariate
time series modeling method in the framework of a general
state space model [13]. One can consider the use of the standard
regression technique. Compared with the regression
technique, however, an advantage of the proposed method
is it can incorporate prior information that characterizes the
dynamic behavior of daily sales. For example, it can estimate
the long term trend of baseline sales. Furthermore,
Shapiro-Wilk normality test rejected the null hypotheses of
the normality of our dataset, which is one the most essential
assumption of the standard regression technique.
quote:
Dat is strikt genomen geen 'afspraak', hoewel ez soms inderdaad zo wordt gedefinieerd. Didactisch vind ik dat niet aan te bevelen, want zo komt het wel erg uit de lucht vallen en wordt het voor studenten niet inzichtelijk waarom je een e-macht met een imaginaire exponent zou willen verbinden met goniometrische functies.quote:Op zaterdag 27 september 2008 10:15 schreef Borizzz het volgende:
(daar ben ik weer met complexe getallen!)
Het complexe getal eiy ligt op de eenheidscirkel. Dit werd voor mij inzichtelijk als je bedenkt dat het argument van dit getal y radialen is, en de modulus 1 is. Dit komt door de afspraak dat ex+iy = ex[cos(y) + isin(y)].
We zoeken z=a+bi zdd a(cos(b) + i*sin(b)) = 1. Hieruit volgt a=1 en cos(b) = 1 <> b = 0 + k*2pi. De modulus is 1.quote:Op zondag 28 september 2008 13:29 schreef Borizzz het volgende:
Nu heb ik problemen met het vinden van modulus en argumenten bij e-machten
modulus van ez = 1?
waar komt die z vandaan?quote:modulus van ex+iy = ex ?? Deze zouden toch hetzelfe zijn?? want z=x+iy...
i(x+iy) = -y+ix, niet y-ix. Verder is cos(x) - i*sin(x) niet gelijk aan 1, zie bv x=pi/4.quote:| eiz | = | ei(x+iy) | = | ey-ix | = | ey [ cos(x) - isin(x)]| = ey volgens mij.... want cos2 +sin2 =1
We lossen op e-y + ix = 2+2i.quote:de vergelijking die ik op moet lossen is eiz = 2 +2i
dus dan vond ik ey = sqrt(8)
en y = ln(sqrt(8))
Weet je toevallig ook of dit fout gerekend wordt op het examen? En over dat vwo, welke methode wordt daar gebruikt? Iig bedankt voor je antwoord.quote:Op zondag 28 september 2008 15:14 schreef GlowMouse het volgende:
Beide methoden zijn even juist. Jouw methode vind ik niet slechter dan die van de docent en omgekeerd. Het zijn echter wel slechte methodes; op het vwo gaat het al iets beter.
Dus vwo gebruikt gebruikt zelf een formule en niet normalcdf als ik het goed begrijp. Bedankt voor je antwoord. Voel ik me toch wat sterker tegenover mijn leraar.quote:Op zondag 28 september 2008 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
Bij het vwo normaliseren ze de normaal verdeelde grootheid. Door de verwachting eraf te trekken en te delen door de standaardafwijking krijg je een grootheid die normaal verdeeld is met mu=0 en standaardafwijking = 1. Met die eigenschap kun je alle varianten oplossen.
Als de grafische oplossing van je docent goedgerekend wordt, wordt jouw oplossing ook goedgerekend.
Je ziet direct dat het gelijk is aan z, en dat is weer gelijk aan Re(z) + Im(z).quote:Op zondag 28 september 2008 20:34 schreef Borizzz het volgende:
Verder kwam ik tegen dat | z| * [ cos(arg(z)) + isin(arg(z))] gelijk zou moeten zijn aan Re(z) +Im(z) = z.
Kan iemand dit toelichten?![]()
Dit is, zoals je zelf al opmerkt, gewoon een reëel getal. De modulus is dus simpelweg de absolutie waarde. Dit is voor complexe nummers een generalisatie van de modulus voor reële getallen. Je mag er van mij (e3 + 0i) van maken, maar het komt op hetzelfde neer, de modulus is |-e3| = e3; volgens mij proberen ze je een beetje in de war te brengen met Eulers formule. Maar die is vooral handig als de exponent imaginair is, en dat is hier niet zo.quote:Op zondag 28 september 2008 20:34 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben op zoek naar de modulus en argument van -e3.
Argument moet zijn Pi, omdat -e3 op de negatieve reele as ligt.
Je kunt natuurlijk Eulers formule invullen, en dan krijg je: eiy = cos(y) + i sin(y); dan pas je de formule van de absolute waarde toe, en dan krijg je dat |cos(y) + i sin(y)| = sqrt(cos(y)2 + sin(y)2) = sqrt(1) = 1.quote:maar de modulus.. ik raak steeds hierbij een beetje in de war. eiy ligt op de eenheidscirkel, dus die modulus moet 1 zijn. Maar hoe vind ik dit getal uberhaupt ergens,,,??
Is de complexe logaritme behandeld? Want die kan ‘meer’. Maar, ik weet niet in hoeverre dit behandeld is. Ik denk dat je beter kunt zeggen ‘heeft geen reëele oplossing’. En dat zie je ook. Dus zolang je alleen met reële getallen werkt, is er geen oplossing inderdaad, maar daarom ben je nu ook met complexe getallen bezig.quote:In een andere opdracht staat dat als z=-1 en w=-1; dan log(z) + log(w) = 2i Pi. Maar de log uti een negatief getal bestaat toch niet?
Ik denk dat je bedoelt Re(z) + i * Im(z), want Im(z) pakt weliswaar het imaginaire deel, maar is zelf reëel!, maar enfin. Dit is gewoon de polaire vorm van het complexe getal die hier geconverteerd wordt naar de reële vorm. In polaire vorm schrijf je een getal als (r, φ), met r de straat en φ de hoek. Die hoek is natuurlijk arg(z), en r = |z|. Om die uitdrukking terug te rekenen naar cartesische vorm, zie je dat de x waarde gelijk is aan r cos(φ) en de y waarde aan r sin(φ) – en die y-waarde is het imaginaire deel. Dat kun je op Wikipedia anders nalezen.quote:Verder kwam ik tegen dat | z| * [ cos(arg(z)) + isin(arg(z))] gelijk zou moeten zijn aan Re(z) +Im(z) = z.
Kan iemand dit toelichten?![]()
Nu een wat zinniger versie:quote:Op maandag 29 september 2008 21:21 schreef MartyMarty het volgende:
oke ik heb ook een vraag over wiskunde namelijk:
bereken p uit p = p*g^2-1
is er iemand met een idee hoe ik dit doe en hoe ik deze netjes uitwerk?
bij voorbaad dank martin
1 2 3 4 | p = -------- 2 (1 - g ) |
Oh, de schaamte. Ik verbeter m'n post direct even. Ik moet wel zeggen dat ik afgeleid was, maar dan nog is het niet goed te praten.quote:Op maandag 29 september 2008 22:27 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis, wat krijg je precies als je door p deelt rechts?
Oh, dan blijf ik wel Maple-stijl-console-uitvoer wiskunde maken in code-tags.quote:Op maandag 29 september 2008 23:02 schreef GlowMouse het volgende:
De tex-site werkt inderdaad niet omdat de harddisk waarop hij stond stuk is. Er zijn geen backups (niet mijn keuze), wat voor dit script niet zo'n probleem is, maar er zal nog wel door een bedrijf geprobeerd worden zoveel mogelijk data van de schijf te redden. Tot die tijd heb ik er een werkend iets opgezet dat de oude site naadloos vervangt, het kan best een maand of langer duren tot de oude weer terugkomt.
Ik zou zweren dat ik vandaag tweemaal geprobeerd hebt, en dat ik tweemaal een timeout kreeg; simpelweg door in de link in de OP te klikken. Nu werkt het inderdaad.quote:Op maandag 29 september 2008 23:20 schreef GlowMouse het volgende:
http://betahw.mine.nu/ werkt toch gewoon nu?
Aaah, duh! Ik ben wel helder zeg vanavond.quote:Op maandag 29 september 2008 23:25 schreef GlowMouse het volgende:
Ja omdat ik het net gerepareerd heb
Het vetgedrukte deel is toch gewoon een toepassing van de productregel voor differentiëren?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:53 schreef fakk3L het volgende:
Bereken de afgeleide van:
y = 6x * 40.3x+2
Iemand?
-edit-
Uitwerkingen geeft:
y = 40.3x + 2 = 4u met u = 0.3x + 2
dy/du = 4 u * ln 4
du/dx = 0.3
dy/du * du/dx = 4u * ln 4 * 0.3 = 0.3 * 40.3x + 2 * ln 4
Dus y = 6x * 40.3x+2 geeft
dy/dx = 6 * 40.3x+2 + 6x * 0.3 * 40.3x + 2 * ln 4 = 6 * 40.3x+2 + 1.8x * 40.3x+2 * ln 4
Het eerste gedeelte begrijp ik wel, alleen het vetgedrukte kom ik maar niet uit..
quote:
baas boven baas zullen we maar zeggenquote:Op donderdag 2 oktober 2008 08:46 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat je het iets sneller kunt zien dan middels de priemfactorisatie. Als je een deler ‘x’ hebt van het getal ‘g’, dan heb je ook een deler ‘y’ met y = g/x; alle delers komen dus in paartjes: b.v. bij 6 (1,6) en (2,3). Alleen als g een kwadraat is kun je hebben x = y, en daarmee een oneven aantal delers.
Het sleutelinzicht is denk ik echter om te bedenken dat je een oneven aantal delers nodig hebt.
Dit is zo niet te beantwoorden. In plaats van het antwoordenboekje over te schrijven kun je beter de oorspronkelijke opgave hier neer zetten.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 17:41 schreef Borizzz het volgende:
Hallo. Ik heb een moeilijkheid bij het vinden van een geschikte parametrisering bij het integreren van een complexwaardige functie langs een boog.
Het voorbeeld: ik zie een grafiek met daarin een boog. De boog start in de oorsprong, dan een deel van een cirkel met als hoogste punt 3+2i, en iets voorbij de 6 snijdt de boog de reële as weer.
De parametrisering die ik moest vinden moest zijn z(t) = t + i + e^-it. met t op het interval [0,5Pi - 2,5Pi].
De vraag is eigenlijk of iemand een geschikte methode heeft om een goede parametrisering te vinden.
OK. Je kunt de baan die het ventiel beschrijft beschouwen als een samenstelling van twee bewegingen, nl. een circulaire beweging (met een constante hoeksnelheid) en een eenparige lineaire beweging langs een horizontale lijn (wiskundig gezien is het wiel is een cirkel en het ventiel is een punt op die cirkel). De straal van de cirkel is gelijk aan 1. Overigens zijn deze gegevens niet voldoende om een eenduidige parametervoorstelling te geven. Je weet bijv. niet waar het ventiel zich bevindt op tijdstip t=0 en wat de omwentelingssnelheid is. Helpt dit?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 20:54 schreef Borizzz het volgende:
Er staat enkel dit:
we bekijken een fietswiel met een straal van 1 meter waarop een ventiel zit.
Geef een parametrisering van de boog die het ventiel beschrijft als het wiel één rondje over de weg rolt.
Dit is gewoon een beetje analytische meetkunde, en dat had je dus al lang moeten weten. Waarschijnlijk wordt het bekend verondersteld.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:58 schreef Borizzz het volgende:
Er is nog een figuurtje bij. Het ventriel begint in 0+0i en eindigt ergens in 6+0i ongeveer.
Vreemd dat parametriseren niet behandeld werd in het college, terwijl 't wel een belangrijk ding lijkt...
Ja. Nog even afmaken, want de formule uit het antwoordenboekje die je hierboven gaf klopt niet helemaal. Het ventiel begint en eindigt onderaan, en dat bereik je door t te laten lopen van ½π tot 2½π. Maar we moeten de horizontale eenparige beweging er nog bij optellen, en de vergelijking daarvoor is niet z(t) = t, maar z(t) = t - ½π, omdat we beginnen bij t = ½π. Uiteindelijk krijg je dan:quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 23:24 schreef Borizzz het volgende:
Ja dit helpt wel! Bedankt! Een aantal dingen had ik zelf al wel bedacht maar de overstap naar euler niet. Daar zat m de kneep.
.quote:Een complexe functie integreren langs een recht lijnstuk van 0+0i naar 2+4i en een ander lijnstuk 1+i naar 2+4i.
Je moet dus x(t) en een y(t) vinden die samen z(t) = x(t) + iy(t) opleveren.
dus bijvoorbeeld x(t) =2t en y(t)=4t -> samen z(t) = 2t+i4t voor het eerste rechte lijnstuk op [0,1] en
x(t) = 1 + t en y(t) = 1 +3t, wat samen z(t) = 1+t + i(1+3t) geeft voor het tweede lijnstuk op [0,1]
Klopt dit een beetje?
Maakt het voor de uitkomst uit welke complexwaardige functie je neemt? Want hoe beter de complexwaardige functie aansluit op de boog, des te nauwkeuriger de uitkomt van de booglengte lijkt me.quote:Ja. Nog even afmaken, want de formule uit het antwoordenboekje die je hierboven gaf klopt niet helemaal. Het ventiel begint en eindigt onderaan, en dat bereik je door t te laten lopen van ½π tot 2½π.
Ik begrijp niet wat je hier precies mee bedoelt. Er zijn altijd oneindig veel parametervoorstellingen mogelijk voor een gegeven pad, maar het is niet zo dat de ene parametervoorstelling nauwkeuriger is dan de andere. De parametervoorstelling klopt of klopt niet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:09 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Maakt het voor de uitkomst uit welke complexwaardige functie je neemt? Want hoe beter de complexwaardige functie aansluit op de boog, des te nauwkeuriger de uitkomst van de booglengte lijkt me.
M is de maximale waarde die |f(z)| aanneemt langs het pad waarover je integreert en L de lengte van het pad. Noem het pad Γ, dan zegt het estimation lemma dat de absolute waarde (modulus) van de padintegraal kleiner of gelijk is aan het product ML:quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:30 schreef Borizzz het volgende:
Nu zit ik al een tijd te lezen over de ML eigenschap van contour integralen.
En ik snap nog niet precies wat dit nu inhoudt. Volgens mij gaat het om de afstand tussen 2 punten in het complexe vlak. Deze afstand is een rechte lijn of een boog. De rechte lijn is altijd het kortst. Als je de afstand volgens een contour gaat parametriseren dan is die altijd groter (of even lang). Daar is het volgens mij op gebaseerd.
1) Wat wil die M zeggen? Er staat een bovengrens, maar van wat?
2) Ze melden | int(f(z)dz | < ML
is datgene wat tussen de absoluut tekens in staat, staat dit voor de rechte lijn tussen de 2 complexe punten?
Met L wordt de lengte van de contour bedoeld.
1. Die site staat al genoemd in de OP.quote:Op zondag 5 oktober 2008 19:40 schreef -J-D- het volgende:
http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=&random=false
Handige site die sommige integralen voor je kan uitrekenen
Oops, ik lees de OP zeldenquote:Op zondag 5 oktober 2008 20:06 schreef Riparius het volgende:
[..]
1. Die site staat al genoemd in de OP.
2. Ik vind deze veel beter (zou aan de OP toegevoegd kunnen worden).
Ik snap geen zak van wat je aan het doen bent. Los eerst de gehomogeniseerde recursie maar op.quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:34 schreef Morna het volgende:
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Dinsdag het tentamen en ik snap er helemaal niets van...
Het gaat om WO-Informatica, het vak "Wiskundige technieken in de informatica".
Ik moet een niet-homogene recurrente betrekking oplossen:
an=5an-1-6an-2+n*n2
ik moet dus de dwangterm eruit halen en dit lukt mij niet helemaal. Wil iemand mij alsjeblieft helpen?
Hoe ver ik tot nu toe ben gekomen (als iemand mij hier al op fouten betrapt hoor ik het heel graag!)
De polynoom heeft een vorm van ns(an+b*n)*2n.
Proberen: s=0
geeft:
(an+bn)*2n=(5a(n-1)+5bn)*2n-(6a(n-2)+6bn)*2n+n*2n=> an+bn = 5an-5a+5bn-6an+12a+6bn+n
dus
an+bn=-an+11bn+7a-bn+n
en nu? Of is dit ook al fout?
Startwaarden vul je op het eind pas in. Eerst de algemene oplossing bepalen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:49 schreef Morna het volgende:
hmm... dat kan toch niet? daarvoor moet ik mijn startwaarden aanpassen, en dat kan pas als ik mijn dwangterm heb omgetoverd naar een particuliere oplossing. Maar dat is dus waar ik vastloop. Verder heb ik geen moeite met homogene betrekkingen. Enkel die dwangterm.
Ik zal even het stukje uit de reader erbij kopieren:
----
Voor het oplossen van an = c1an−1 + c2an−2 + . . . + ckan−k + f(n) met
n k is het volgende een goede strategie:
1. Vind een particuliere oplossing pn voor an.
2. Vind de oplossing hn van het homogene probleem (f(n) = 0) met aangepaste
startwaarden.
3. De oplossing is dan an = hn + pn
maar de praktijk valt een beetje tegen...
Hoe zou jij het dan aanpakken?
1. Je kunt de functie als volgt herschrijven:quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:30 schreef notebook het volgende:
Hallo,
ik heb een probleem ;
wij leren in wiskunde nu over allerlei soorten functies
en nu zijn we bij het derde hoofdstuk irrationale functies,
maar in het vorige hoofdstuk begreep ik de volgende oef. niet:
Gegeven is de familie van functies f(x)= (ax^2 + 27)/(x-a)
1, Bepaal a zodat f een verticale en een horizontale asymptoot heeft.
2, Bepaal a zodat de grafiek f een rechte is met een opening ter hoogte van x = a
3, Bepaal a zodat de grafiek een verticale en een schuine asymptoot heeft.
Ik heb de antwoorden wel maar begrijp er niets van...
Wat is de definitie van een verticaal vectorveld?quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje over vezelbundels. Stel ik heb een principiele vezelbundel P(M,G) (principal fibre bundle) waarbij M m'n basisvarieteit is en G de vezel (een Lie groep dus). Daarbij heb ik een projectie pi van P naar M. Dus pi(u) = p voor u in P en p in M. Als ik nu een verticaal vectorveld neem dan is de claim dat als ik met de projectie dat verticale vectorveld van m'n bundel naar m'n basis terugtrek, de nulvector krijgt. Waarom is dit zo? Als ik de definitie van een pullback op dit verticale vectorveld loslaat, dan zie ik niet in waarom dit 0 oplevert.
Ik hoop dat je wikipedia linkjes kunt waarderenquote:Op maandag 6 oktober 2008 19:27 schreef thabit het volgende:
[..]
Wat is de definitie van een verticaal vectorveld?
Het gekozen nummer wordt naar verwachting n*p keer gegooid, oftewel 600 *1/37 ≈ 16,2. Aangezien het nummer vaker is gegooid dan je vooraf zou verwachten, zou je kunnen vermoeden dat het gekozen nummer een hogere kans heeft om gegooid te worden. Dit is dan ook je alternatieve hypothese.quote:Nu is mijn vraag: waarom wordt de H1 hypothese gesteld als p>1/37 (en waarom niet <, dit principe is mij sowieso niet duidelijk)
De verdeling van X (X is binomiaal verdeeld) wordt hier benaderd met de normale verdeling. Als gevolg daarvan past men de continuiteitscorrectie toe (N≥21.5 ipv N≥22) .quote:In het antwoordenboek staat:
P(X≥22|n=600 en p=1/37) ≈
P(N≥21,5|µ≈16,2 en sigma≈3,97) ≈ (, hoe komen ze hieraan? )
Bronquote:de continuïteitscorrectie moet je toepassen als je een discrete verdeling (waar X alleen maar gehele getallen kan aannemen) benadert met een continue verdeling (meestal de normale verdeling).
Doordat een continue verdeling alle waarden kan aannemen (dus ook X = 21,6 etc.) moet je kijken welke waarden uit de continue verdeling je allemaal moet meenemen. Handig is om te bedenken welke getallen naar de juiste kant afgerond hetzelfde getal nog opleveren. In het voorbeeld hierboven willen we alle getallen groter gelijk 22 meenemen, maar in het continue geval is 21,5 afgerond naar boven ook nog 22.
Aangezien het gehanteerde significantieniveau 5% is, wordt de nulhypothese niet verworpen. Als er echter een significantieniveau van 10% was gebruikt, dan was de nulhypothese wel verworpen aangezien de berekende kans lager is dan 0,10.quote:Conclusie: P>0,05 --> H0 niet verworpen (wanneer wordt H0 wel verworpen en wanneer niet ?)
Sowieso begrijp ik je vraagstelling niet helemaal. Op welke varieteit is de vezelbundel gedefinieerd? De projectie gaat bovendien naar de basis toe, dus je kunt niet een vezelbundel langs die projectie naar de basis terugtrekken; terugtrekken gaat immers de andere kant op.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik hoop dat je wikipedia linkjes kunt waarderen
http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_bundle
Ik weet niet hoe bekend je met dit soort zaken bent, maar ik heb het idee dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie
Volgens mij is je vraagstelling niet correct, nergens spreek je namelijk van kosten in Verweggo's, alle bedragen staan in Euro's. Ik heb een vermoeden dat de prijs van de kolven in Verweggo's moet zijn, maar dat mag je zelf dan even opnieuw uitrekenen. Ik heb het dus gedaan op basis van jouw letterlijke vraagstelling.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:47
iemand???
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik had per ongeluk D als 75 meegerekend ipv 220 in de vergelijking (A*C)-D=530. Hierdoor kwam ik op (A*C)=605 in plaats van 750.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:38 schreef Gerrittt het volgende:
C=4,05 en A=149,05
klopt dat wel??
ik kom op
A=150 en C is 5
Ja, je hebt gelijk, ik bedoelde naar voren duwen. De vezelbundel is gedefinieerd op een willekeurige varieteit M, en de structuurgroep is gelijk aan de vezel zelf. Het idee is dat je met een connectie 1 vorm de raakruimte van je bundel gaat opdelen in een horizontaal deel en een verticaal deel. Het horizontale deel bestaat uit de vectoren die in de kern van die 1 vorm liggen, en het verticale deel bestaat dus (kennelijk) uit het deel dat in de kern van de pushforward van je projectie (die van je bundel P naar je basisvarieteit M gaat) ligt. Het is echter de vraag hoe je dat aantoont met de definitie van dit verticale vectorveld. Zoals ik het begrijp is de pushforward van dat verticale vectorveld (gedefinieerd in de raakruimte van je bundel, dus TP) een vectorveld in je basisvarieteit en ligt dus in TM.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Sowieso begrijp ik je vraagstelling niet helemaal. Op welke varieteit is de vezelbundel gedefinieerd? De projectie gaat bovendien naar de basis toe, dus je kunt niet een vezelbundel langs die projectie naar de basis terugtrekken; terugtrekken gaat immers de andere kant op.
Maar in elk geval kun je een vezelbundel lokaal natuurlijk schrijven als een product en dan zou je het voorbeeld dat op diezelfde wikipediapagina staat kunnen gebruiken.
f(x)quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef Brons_Juweel het volgende:
Geef van elk van de volgende functies het domein; het bereik.
a. f(x)=2+ √ x - 1
b. g (x)= -2 √ x + 3
c. h (x)= √ (-x +4)
Ik kan maar niet uikomen hier. Ik probeer het uit te werken, maar bij geen enkele kom ik tot het juiste antwoord.
Een functie bestaat uit een domein plus functievoorschrift. De vraagsteller heeft het dus ergens niet begrepen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef Brons_Juweel het volgende:
Geef van elk van de volgende functies het domein
Je doet het juist. Alternatief is normalcdf(69.5, 10^99, 72, 5.37).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:52 schreef Niconigger het volgende:
EN als je hebt: P(X≥70|n=120 en p=0,6) --> P(X≥69,5|µ=72 en sigma=5,37). Als ik op de GR dan 1-normalcdf(-10^99; 69,5; 72; 5,37) doe, dan is komt het antwoord wel in de buurt van wat er in het boek staat maar er zit toch een afwijking in. Mijn vraag is dus Hoe moet je dit op je GR intoetsen?
Fout in de opgave.quote:Normaal verdeelde oppervlakte met µ=10 en sigma=1,2. Na toetsing blijk je met één blik verf gemiddeld 9,3 m2 kan verven. Significantieniveau = 0,05
Nu stellen ze H0:µ=10 tegenover H1:µ<10 (tot zover snap ik het)
Maar dan staat eronder X onder H0 normaal verdeeld met µ=10 en sigma=0,4.
Waarom wordt in de som gegeven sigma=1,2 en bij het model sigma=0,4?
Let op je notatie. Groter dan en kleiner dan hebben alleen betekenis bij reële grootheden. Dus schrijf:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:12 schreef Borizzz het volgende:
Als ik { z | Im (3+i)z > 0 } moet tekenen in het compleze vlak. dan kies ik z=x+iy.
Dan vind ik (3+i)(x+iy) >0 wat na enig rekenwerk 3x-y + i(x+3y) > 0 (+0i) oplevert. Dan moet ik enkel letten op het imaginaire deel. dus x+3y > 0i dus y<1/3x. Dus ik wil het gebied onder deze lijn.
Correct?
Nee, dan vind je Im (3+i)(x+iy) >0.quote:Dan vind ik (3+i)(x+iy) >0
Die i hoort daar niet, en y moet juist groot zijn.quote:Dan moet ik enkel letten op het imaginaire deel. dus x+3y > 0i dus y<1/3x. Dus ik wil het gebied onder deze lijn.
Als a=0 of b=0 is het triviaal. Je moet nu alleen nog aantonen dat als a!=0 en b!=0 dan |a+b| = |a|+|b| desda a/b > 0. De 'terugkant' is makkelijk; stel dat a/b > 0 dan geldt dus b=c*a met c>0, ofwel we krijgen |a+c*a| = |a||1+c| = |a|(1+c) = |a| + c|a| = |a| + |ca| = |a| + |b|. De andere kant is ook wel te doen: begin met |a+b|² waarbij je a vervangt door x1+i*y1 en b door x2+i*y2. Je komt uit op x1x2 + y1y2 = 0 en daarmee kom je denk ik wel verder.quote:Dan een andere die ik (nog) niet gevonden heb:
Laat zien dat | a + b | = | a | + | b | alleen als a=0 of b=0 of a/b is reeel en groter dan 0.
Nog geen idee welke kant dit op moet.
Denk eens meetkundig. Maak een tekening waarbij je de complexe getallen a en b (beiden ongelijk aan 0) als vectoren voorstelt en teken ook a+b als vector. Dan zie je dat | a |, | b | en | a + b | de lengtes van de zijden van een driehoek voorstellen, behalve wanneer de vectoren die a en b voorstellen in elkaars verlengde leggen (en dus a/b een reëel getal is). Je hebt dus | a + b | < | a | + | b |, behalve als a/b reëel is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:17 schreef Borizzz het volgende:
Dan een andere die ik (nog) niet gevonden heb:
Laat zien dat | a + b | = | a | + | b | alleen als a=o of b=0 of a/b is reeel en groter dan 0.
Nog geen idee welke kant dit op moet.
Het gevaarlijke aan een praatjesbewijs met een plaatje: je ziet snel iets over het hoofd (a/b > 0 gebruik je niet).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Denk eens meetkundig. Maak een tekening waarbij je de complexe getallen a en b (beiden ongelijk aan 0) als vectoren voorstelt en teken ook a+b als vector. Dan zie je dat | a |, | b | en | a + b | de lengtes van de zijden van een driehoek voorstellen, behalve wanneer de vectoren die a en b voorstellen in elkaars verlengde leggen (en dus a/b een reëel getal is). Je hebt dus | a + b | < | a | + | b |, behalve als a/b reëel is.
Die grafische voorstelling is ook maar bedoeld als een eerste aanzet. Ik heb het verhaal bewust niet afgemaakt. Natuurlijk moet Borizzz het analytisch aanpakken maar ik ga niet alles voorkauwen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het gevaarlijke aan een praatjesbewijs met een plaatje: je ziet snel iets over het hoofd (a/b > 0 gebruik je niet).
Het domein van een functie bestaat toch simpelweg uit alle toegestane invulwaarden van de functie? De vvraagstelling klinkt mij ook niet slecht in de oren. Van mijn middelbare schoolperiode kan ik me herinneren dat dit ook een zeer gebruikelijke vraag is. In sommige gevallen werd een bepaald domein opgegeven om daarvan het bereik te bepalen, maar niet noodzakelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:05 schreef GlowMouse het volgende:
Een functie bestaat uit een domein plus functievoorschrift. De vraagsteller heeft het dus ergens niet begrepen.
In dat geval vraag ik mij af waarom jij je beperkt tot reële getallen. Ook voor veel imaginaire getallen komt er een zinnige waarde uit. Je kunt er zelfs een functie ingooien, (en dan komt er een functie uit).quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:23 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Het domein van een functie bestaat toch simpelweg uit alle toegestane invulwaarden van de functie?
Dat zou heel slordig zijn.quote:De vraagstelling klinkt mij ook niet slecht in de oren. Van mijn middelbare schoolperiode kan ik me herinneren dat dit ook een zeer gebruikelijke vraag is. In sommige gevallen werd een bepaald domein opgegeven om daarvan het bereik te bepalen, maar niet noodzakelijk.
Als ik jou een papiervernietiger geef, ga jij toch ook niet proberen om er andere dingen dan papier in te stoppen, zelfs als hij het mogelijk kapot krijgt.quote:Ik begrijp wat je zegt, en natuurlijk heeft een functie een domein en functievoorschrift nodig, maar dat neemt toch niet weg dat je het mogelijke domein voor een functievoorschrift kan aangeven? Mocht dit niet zo zijn, dan ben ik benieuwd wat er verkeerd aan is.
Ik heb me beperkt tot reële getallen omdat ik het sterke vermoeden heb dat het gaat om een vraag voor een middelbare school.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
In dat geval vraag ik mij af waarom jij je beperkt tot reële getallen. Ook voor veel imaginaire getallen komt er een zinnige waarde uit. Je kunt er zelfs een functie ingooien, (en dan komt er een functie uit).
[..]
Dat zou heel slordig zijn.
[..]
Als ik jou een papiervernietiger geef, ga jij toch ook niet proberen om er andere dingen dan papier in te stoppen, zelfs als hij het mogelijk kapot krijgt.
Dit had ik inderdaad al wel uitgeplozen, maar ik kom hier dus (nog) niet op.quote:f(z) * z' = f(z) * i*e^it = f(z) * iz
We moeten dus hebben (z+1)^2 / (z^2 + 4z +1) = f(z) * iz.
Als je substituties gaat uitvoeren bij integralen kun je beter met differentialen werken, dan zie je beter wat je doet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:01 schreef Borizzz het volgende:
Vraagje over de residuenstelling. Het is (voor mij) het laatste onderdeel.
Ik ben bang dat het inzichtelijk nog niet helemaal goed zit.
Gevraagd wordt de integraal van (1+cos(t)) / (2+cos(t)) tussen 0 en 2Pi.
ik voer cos(t) =( e^it + e^-it ) /2 in en na wat rekenwerk vind ik met z=e^it:
(z+1)^2 / (z^2 + 4z +1).
Nu moet ik zorgen dat dit ding gelijk wordt aan f(z) * z'.
Er staat nu in het dictaat bij een voorbeeld dat f(z) = (z+1)^2 / (z(z^2 + 4z + 1))
Die ene "z" zit daar vreemd. Als ik eenmaal f(z) etc lukt het oplossen wel; maar enkel deze ombouw stappen veroozaken nog een probleem. Is er iemand die weet welke stap(pen) ik nog niet goed doe?
Als je in de t-tabel kijkt bij alpha = 0,05 dan vind je 2.2010. Bij deze opgave moet je de t-tabel juist andersom gebruiken. Dus zoeken naar 1.19 en dan kijken welke alpha waarde daar bij hoort.quote:Op maandag 13 oktober 2008 02:53 schreef mark_alder het volgende:
Als ik het uit de z-tabel haal is het 2*0.1170, maar dat is niet de bedoeling en zo komt het ook niet uit.
Haal ik het uit de t-tabel kom ik alleen op 2.2010. Waarom geef je niet gewoon het antwoord ik denk dat ik na 3 uur hierover nadenken kan concluderen dat ik er niet uitkom.
Dat is een derdegraadsvergelijking. Ben je bekend met de formules van Cardano?quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:41 schreef Robin__ het volgende:
Ik kom er niet uit hoe ik de volgende functie op 0 kan stellen. ivm met snijpunten op de x as.
9x2 - x 3 - 36 = 0
Tips zijn zeer welkom.
Is het de bedoeling dat je deze met de hand oplost? Of op je grafische rekenmachine? Want de uitkomsten zijn niet bepaald 'mooi'.quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:41 schreef Robin__ het volgende:
Ik kom er niet uit hoe ik de volgende functie op 0 kan stellen. ivm met snijpunten op de x as.
9x2 - x 3 - 36 = 0
Tips zijn zeer welkom.
Nee. Ik snap er dan ook niets van.quote:Op maandag 13 oktober 2008 20:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is een derdegraadsvergelijking. Ben je bekend met de formules van Cardano?
Lijkt me allebei sterk. Maar als je op een middelbare school zit is het inderdaad niet waarschijnlijk dat er van je verwacht wordt dat je cubische vergelijkingen oplost.quote:Op maandag 13 oktober 2008 21:30 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nee. Ik snap er dan ook niets van.
Boek even bekeken, de formules van Cardano staan niet in de wiskunde boeken die ik heb, dus dat lijkt me niet de bedoeling. Ik hoor morgen wel hoe het zit, vermoed een druk fout.. of 'enthousiasme' van m'n wiskunde leraar zoals ie dat dan noemt.
Dat moet je nooit zeggen van jezelf natuurlijk. Kijk maar even hier.quote:Kon het alleen niet uitstaan :p maar heeft niet heel veel haast.. maar was toch wel benieuwd. (maar ja zonder de kennis van die formules zal ik van de uitwerking ook weinig snappen denk ik).
De discriminant van de gereduceerde vergelijking z3 - 27z - 18 = 0 is negatief, dus je vergelijking heeft inderdaad drie reële wortels.quote:had op grm idd gezien dat het geen mooie getallen waren.. helaas waren ze wel reëel bij de opgave.
dit boek word alle gebruikt voor de propedeuse wiskunde, twijfel er niet aan dat het in het volgende boek staat.quote:Op maandag 13 oktober 2008 21:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Lijkt me allebei sterk. Maar als je op een middelbare school zit is het inderdaad niet waarschijnlijk dat er van je verwacht wordt dat je cubische vergelijkingen oplost.
[..]
Dat moet je nooit zeggen van jezelf natuurlijk. Kijk maar even hier.
[..]
De discriminant van de gereduceerde vergelijking z3 - 27z - 18 = 0 is negatief, dus je vergelijking heeft inderdaad drie reële wortels.
Even heel snel danquote:Op maandag 13 oktober 2008 21:53 schreef Robin__ het volgende:
[..]
dit boek wordt alleen gebruikt voor de propedeuse wiskunde, twijfel er niet aan dat het in het volgende boek staat.
Ik was zelf idd ook al naar wikipedia gegaan om te kijken wat het was, maar snel weg geklikt.. ik heb ook nog andere vakken te doen vanavond![]()
Eens wat nader willen verklaren? Ik werk reele integralen wel uit met differentialen, maar ik kan de stappen die jij neemt bij complexe integralen niet zo snel achterhalen. Het dictaat dat ik heb doet het niet op jouw manier, maar toch wil ik deze wel begrijpen. Want jouw methode lijkt me universeler; je kunt een reele integraal ook wel via een andere parametrisering berekenen in plaats van alleen maar via de eenheidscirkel.quote:Als je substituties gaat uitvoeren bij integralen kun je beter met differentialen werken, dan zie je beter wat je doet.
Je substitutie is z = eit, dus dan is dz/dt = i∙eit = i∙z en dus dt/dz = -i∙z-1 en dus dt = -i∙z-1∙dz.
Je integreert de functie f(z) = -i∙(z+1)2 / (z∙(z2 + 4z + 1)) langs de eenheidscirkel, dus de volgende stap is dan te kijken welke polen van deze functie er binnen de eenheidscirkel liggen en dan de residuen bepalen voor elk van deze polen.
Ja hoor, met plezier. Heb je trouwens de integraal wel uit kunnen rekenen? Ik heb het ook even uitgewerkt en ik kom opquote:Op dinsdag 14 oktober 2008 20:00 schreef Borizzz het volgende:
Riparius, zou je
[..]
Eens wat nader willen verklaren?
De substitutiemethode werkt voor reële en complexe integralen eigenlijk op dezelfde manier (en dus ook wanneer je door een substitutie een reële integraal verandert in een complexe integraal).quote:Ik werk reële integralen wel uit met differentialen, maar ik kan de stappen die jij neemt bij complexe integralen niet zo snel achterhalen. Het dictaat dat ik heb doet het niet op jouw manier, maar toch wil ik deze wel begrijpen. Want jouw methode lijkt me universeler; je kunt een reële integraal ook wel via een andere parametrisering berekenen in plaats van alleen maar via de eenheidscirkel.
Tja, als je in een integraal eit vervangt door z (om even bij je opgave te blijven) dan voer je toch echt een substitutie uit. Ik zou niet weten hoe je dat anders zou willen noemen, en het is ook een heel gangbare methode om integralen te berekenen. Als je toegang hebt tot Usenet kan ik je wel een paar geschikte boeken of dictaten aanraden die min of meer de stof omvatten die je nu kennelijk moet bestuderen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 21:53 schreef Borizzz het volgende:
Ik zal morgen nog eens opgaven maken adh van een subsitutie; en ik zal posten hoe het volgens het dictaat gaat. Want om een integraal van f(z)dz gelijk te stellen aan f(z) * iz voelt teveel als een truc; die me waarschijnlijk wel het tentamen door zal gaan helpen, maar ja... ik ben alleen tevreden als ik het ook begrijp. Ik snap aleeen niet waarom het dictaat subsitutie in het geheel niet noemt.
Maar bedankt tot zover!
OK. Dat tentamen wordt echt een eitjequote:Op dinsdag 14 oktober 2008 22:38 schreef Borizzz het volgende:
Ik moet nu ong. de volgende onderwerpen beheersen:
werken met compl. getallen (x+iy, e-macht en poolvorm), geconjugeerde z, complexe functies, differentieren, complexe e-macht, complexe logaritme, complexe sinus en cosinus en de integraalrekening.
Vooral dat laatste heb ik nog wat moeite mee (residuenstelling).
Dus als je extra materiaal hebt, graag! Maar het moet dan wel tot deze stof behoren. Vanwege het tentamen (over 3 weken) wil ik het even bij deze onderdelen laten.
Jan van de Craats heeft overigens over complexe getallen ook een werk gemaakt (gratis te downloaden):
http://staff.science.uva.nl/~craats/CGnieuw.pdf
Alleen treedt hij soms buiten de stof, en op integraalrekening gaat hij (helaas niet in).
z = i∙(-3/2 + ½∙√5) of z = i∙(-3/2 - ½∙√5)quote:Op woensdag 15 oktober 2008 14:27 schreef Borizzz het volgende:
Oke, maar ik zocht een mooiere oplossing
Je hebt a = x1 + i∙y1 en b = x2 + i∙y2. Als nu a en b beide ongelijk 0 zijn dan geef jij als voorwaarde voor de gelijkheid van |a + b| en |a| + |b| dat x1y1 + x2y2 = 0 moet zijn. Maar dát klopt niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 15:45 schreef GlowMouse het volgende:
Ik had aangenomen dat a>0 als je dat bedoelt, maar wat gaat er anders fout?
In het (x,y,z)-vlak dus een cilinder met As de z-as.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:11 schreef -J-D- het volgende:
Hmmz, dat ziet er vaag uit.
x^2 + y^2 = 1 is een cirkel met middelpunt (0,0) en straal 1.
Dat is dus geen cilinder.
Ik weet niet welke theorie er allemaal geweest is, maar ik zou het zo doen:quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:18 schreef GlowMouse het volgende:
Als je die matrix M noemt, moet M41 0 zijn ipv 0,5. Dat is een typo in je post, want je komt wel goed op die 0,5837 uit.
Ik zit te denken hoe je de verwachting uit een Markov-keten kunt halen. Met de rekenregel (die geldt voor discrete niet-negatieve stochasten X) [ afbeelding ] krijg je dat je voor elke macht van M de eerste drie elementen uit de eerste rij op moet tellen, maar dat is nog geen mooi antwoord.
1 2 3 4 5 6 7 | [ ] [1/2 0 1/2 0 ] M := [ ] [1/2 0 0 1/2] [ ] [ 0 0 0 1 ] |
1 2 | [0 I] |
1 2 3 4 5 | [ ] Q := [1/2 0 1/2] [ ] [1/2 0 0 ] |
1 2 3 4 5 | [ ] W := [6 4 2] [ ] [4 2 2] |
Gefikst.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:32 schreef GlowMouse het volgende:
M44 = 1
En ik zat met (I-Q)-1, maar dan de verkeerde Q en kwam er niet uitOver een week heb ik weer Markovketens
I is simpelweg de eenheidsmatrix. De formule zelf is iets wat je gehad moet hebben, anders zul je er niet zelf achterkomen, tenzij je rocket scientist bent (!?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:57 schreef Dzy het volgende:
Ik snap het nog niet.
Hoe kom je bij de formule (I-Q)^-1?
Daarom zei ik, ik weet niet hoeveel theorie je gehad hebt, in had eigenlijk aangenomen dat dit langs was gekomen. Je kunt het ook op een andere manier oplossen, door zelf een stelsel vergelijkingen op te stellen. Gebruik je een bep. (bekend?) boek, dan zou je dat kunnen noemen, en eventueel wat je zelf geprobeerd hebt.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 14:57 schreef Dzy het volgende:
Ik snap het nog niet.
Hoe kom je bij de formule (I-Q)^-1?
Maar wat heb je wél gehad? Ik wil je met alle plezier helpen… maar hoe ga jij verder na het opstellen van de Matrix?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 15:06 schreef Dzy het volgende:
Ok, dat heb ik gewoon niet gehad. Dan ga ik het binnenkort wel aan de leraar vragen. Heel erg bedankt!
De primitieve van 1 is 1*xquote:Op donderdag 16 oktober 2008 16:36 schreef Agiath het volgende:
De integraal van dx is toch gewoon x?
Je hebt wat frisse lucht nodigquote:Op donderdag 16 oktober 2008 16:56 schreef Agiath het volgende:
wacht ik leg het hele probleem uit.
Maar even een foto gemaakt ervan
[ afbeelding ]
Ik zit me helemaal blind te staren op die laatste stap, ik heb dit zeker 100x gedaan maar nu zie ik het gewoon even echt niet meer....
De integraal in de teller is sin(theta) met als grenzen pi/2 en 0.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 16:56 schreef Agiath het volgende:
wacht ik leg het hele probleem uit.
Maar even een foto gemaakt ervan
[ afbeelding ]
Ik zit me helemaal blind te staren op die laatste stap, ik heb dit zeker 100x gedaan maar nu zie ik het gewoon even echt niet meer....
Zo maak je Agiath nog meer in de war.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De integraal in de noemer is theta tussen pi/2 en 0.
Dus de integraal van de bovenste is sin(Thèta) en die van de onderste gewoon Thèta.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:05 schreef GlowMouse het volgende:
In de teller krijg je R², in de noemer R * pi/2.
Er mag ook nog wel ietsiepietsie zelf gedacht worden heurquote:Op donderdag 16 oktober 2008 17:11 schreef Riparius het volgende:
[..]
Zo maak je Agiath nog meer in de war.
Edit: als je erbij zegt dat dit de primitieve is van 1 dan moet het wel duidelijk zijn.
ABC formule toepassen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:27 schreef Borizzz het volgende:
z2 -2iz = 1+2i
Is dit ook op te lossen via poolcoordinaten en/of e-macht?
Lijkt mij sneller, alleen vind ik m nog niet.
als ik z=reiy noem vind ik
reiy(reiy-2i) = 1+2i
maar ik kom daar nog niet verder mee. Ik wil modulus en argument gelijkstellen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | \ / \ / \ / \ / + + + + \ / \ / + + \ / \ / \ / + |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | \ / | | | | \ / + \ / \ / + \ + + / \_|__/ / | / \| + + \_ / + |
Ja, ik denk dat hij op de juiste weg zit. Als je met n getallen begint, dan raak je er na 1 stap m kwijt (immers m paartjes worden door m uitkomsten vervangen), dus bij n = 8 en m = 3 ga je van 8 naar 5:quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 12:52 schreef V2 het volgende:
edit: ah, ik loop alweer achter. GlowMouse: ik ga er even naar staren en nadenken
Ik zou hier met kwadraatafsplitsing werken:quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 11:27 schreef Borizzz het volgende:
z2 -2iz = 1+ 2i
Is dit ook op te lossen via poolcoordinaten en/of e-macht?
Lijkt mij sneller, alleen vind ik m nog niet.
Inderdaad ook de methode hoe ik het zou doenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:27 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik zou hier met kwadraatafsplitsing werken:
z2 - 2iz = 1 + 2i
z2 -2iz - 1 = 1 + 2i -1
(z - i)2 = 2i
(z - i)2 = (1 + i)2
z - i = 1 + i of z - i = -1 - i
z = 1 + 2i of z = -1
Ik wilde net ook posten dat ik daarop uitkwam, domme foutquote:Op zondag 19 oktober 2008 13:12 schreef GlowMouse het volgende:
Je hebt hem verkeerd uitgewerkt, uit die integraal komt 162 pi
Door het omzetten van een integraal over x y en z naar poolcoordinaten met r, hoek en z. Ik zoek wel even in calculus het bewijs op hoe en watquote:Op zondag 19 oktober 2008 13:41 schreef GlowMouse het volgende:
Ik had mijn post nog aangepast.
(0,0,A) met variabele A inderdaad vanwege symmetrie. We weten dat het moment met de oorsprong als draaipunt gelijk is aan 144 pi * A.
Maar het moment is ook de som van de momenten van de individuele stukjes. Zo is dat hoe je het zwaartepunt al op het vwo vondEn door die twee aan elkaar gelijk te stellen, krijg je A.
Ik vraag me overigens nog steeds af hoe je aan die integraal komt. Voor een inhoud is een driedubbelintegraal zonder functie erin al voldoende, wat doet die r nog in het midden?
Je wilt er een uitkomst uit krijgen in termen van arctan(2) = x/y * Pi o.i.d., of wat is je bedoeling precies?quote:Op zondag 19 oktober 2008 20:44 schreef Agiath het volgende:
Hoe kan je arctan(2) uitdrukken in radialen? Zonder rekenmachine dus?
De vraag is e^-i*arctan(2) = ?quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je wilt er een uitkomst uit krijgen in termen van arctan(2) = x/y * Pi o.i.d., of wat is je bedoeling precies?
Niet superscript combineren met ^, dat is dubbelop.quote:
Ah, kijk, dat verandert de zaak ... Het is helemaal niet de bedoeling dat je arctan(2) rechtstreeks uitdrukt in radialen. Probeer cos en sin eens uit te drukken in tan ...quote:Dan dat is gelijk aan cos(arctan(2)) - i*sin(arctan(2))
Dus als ik mooie radialen krijg kan ik daar iets mee...
dus cos(x) = sinx/tanx en dan verder?quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet superscript combineren met ^, dat is dubbelop.
[..]
Ah, kijk, dat verandert de zaak ... Het is helemaal niet de bedoeling dat je arctan(2) rechtstreeks uitdrukt in radialen. Probeer cos en sin eens uit te drukken in tan ...
Nee, dat bedoelde ik niet. Druk eerst cos α en sin α uit in tan α (voor 0 < α < ½π).quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:55 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dus cos(arctan(2)) = tan(pi/2 - arctan(2))
Dat kan. Je kunt ook iets sneller werken door b.v. de uitdrukkingen op te zoeken (alhoewel je die zelf kunt afleiden), of nog makkelijker op dezelfde pagina de standaarduitdrukkingen voor wat jij zoekt, of nog makkelijker (mijns inziens) even een driehoek schetsen:quote:Op zondag 19 oktober 2008 21:55 schreef Agiath het volgende:
[..]
dus cos(x) = sinx/tanx en dan verder?
1 2 3 4 5 | 2 | \ | \ ----\ <- Hoek is arctan(2) 1 |
Duidelijke uitleg, bedanktquote:Op zondag 19 oktober 2008 22:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat kan. Je kunt ook iets sneller werken door b.v. de uitdrukkingen op te zoeken (alhoewel je die zelf kunt afleiden), of nog makkelijker op dezelfde pagina de standaarduitdrukkingen voor wat jij zoekt, of nog makkelijker (mijns inziens) even een driehoek schetsen:
[ code verwijderd ]
Uit Pythagoras volgt dat de schuine zijde sqrt(5) is natuurlijk, en dan kun je zo uitreken wat sin(arctan(2)) en wat cos(arctan(2)) is.
Het zal vast een hele domme vraag zijn, maar wat wil je nou precies?quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:27 schreef Agiath het volgende:
Ik zit nu weer vast bij de volgende, impliciet differentiëren.
[ afbeelding ]
Dus ik doe dit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar dan krijg ik ellenlange vergelijking, dat niet lekker werkt als je daarna ook nog impliciet gaat differentiëren.
Dus hoe kan dit beter?
Ik moet het richtingscoëfficiënt uitrekenen in het punt (1,2)quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zal vast een hele domme vraag zijn, maar wat wil je nou precies?( impliciet differentieren? Is dat een gradient uitrekenen ofzo? )
Laat de vergelijking zoals ie is en beschouw y als functie van x. Dan gewoon differentiëren met de bekende rekenregels (kettingregel, productregel ...). Daarna x=1 en y=2 invullen in het resultaat en je kunt dy/dx bepalen.quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:52 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik moet de richtingscoëfficiënt uitrekenen in het punt (1,2)
Even om te beginnen: de uitwerking van Iblis hierboven is uitstekend. Maar als er alleen gevraagd wordt naar de richtingscoëfficiënt van de raaklijn in het punt (1,2), dan is het niet nodig een uitdrukking voor dy/dx in x en y af te leiden. Het kan dus korter.quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:27 schreef Agiath het volgende:
Ik zit nu weer vast bij de volgende, impliciet differentiëren.
[ afbeelding ]
Dus ik doe dit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar dan krijg ik ellenlange vergelijking, dat niet lekker werkt als je daarna ook nog impliciet gaat differentiëren.
Dus hoe kan dit beter?
Dit is vrij standaard vergelijkingen oplossen van de middelbare school. Als dat weggezakt is, dan moet je dat nodig ophalen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 14:38 schreef denthemen het volgende:
Misschien een domme vraag:
ik heb hier een uitwerking van een oud tentamen, hierin staat:
3(5x - 9)-5(7-6x)=20x + 38
Als uitwerking staat er: 15x - 27 - 35 + 30x = 20x + 38 . Dat is allemaal wel duidelijk, maar opeens staat er: 25x = 100. Hoe kun je dat hier nou uit opmaken?
Bedankt! Ik snap hem weer helemaalquote:Op dinsdag 21 oktober 2008 15:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is vrij standaard vergelijkingen oplossen van de middelbare school. Als dat weggezakt is, dan moet je dat nodig ophalen.Aangezien je het over een tentamen hebt neem ik aan dat je het over iets van hoger onderwijs hebt, die zullen dit wel bekend veronderstellen. Maar daarom een uitgebreide uitwerking. We beginnen zo:
15x - 27 - 35 + 30x = 20x + 38
Dan herschikken we eerst wat links en rechts:
15x + 30x - 27 - 35 = 20x + 38
De termen met x kun je samennemen links, en ook die zonder x:
45x - 62 = 20x + 38
Het is dus een vergelijking, en hier staat dat wat links van het = teken gelijk is aan wat er rechts van staat. Dat lijkt bijna een banale opmerking, maar eigenlijk zit hier de essentie in. Als ik nu links 62 optel, en ik doe dat rechts ook, dan is de vergelijking nog steeds in evenwicht, bovenstaande is dus gelijk aan (het onderstreepte is dus hetgene wat ingevoegd wordt):
45x - 62 + 62 = 20x + 38 + 62 (*)
Nu kan er weer vereenvoudigd worden:
45x = 20x + 100
Ofwel ‘we hebben de 62 naar de andere kant gebracht’, dan hetzelfde voor de 20x:
45x - 20x = 20x - 20x + 100 (*)
Vereenvoudigt tot:
25x = 100
Let wel dat je de stappen met (*) normaliter nooit opschrijft. Je gaat simpelweg van 45x = 20x + 100 naar 25x = 100.
Nu kun je links en rechts nog delen door 25 overigens, en dan krijg je:
x = 4
Dit vul je ter controle in: 3(5x - 9)-5(7-6x)=20x + 38 wordt dus:
3(5*4 - 9) - 5(7 - 6*4) = 20*4 + 38
3*11 - (5*-17) = 80 + 38
33 + 85 = 118
118 = 118
Dat klopt als een zwervende vinger, dus je oplossing is correct.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 13:47 schreef GlowMouse het volgende:
Ze zijn allemaal fout omdat je de standaardafwijking niet kunt berekenen. Je kunt hem wel schatten. Verder valt er niets zinnigs over te zetten wanneer je de symbolen niet definieert.
Wat bedoel je?quote:Een afleiding voor de formules erbij geven zou ook wel handig zijn.
Bijv. met de quotientregel.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:23 schreef Opperkwal het volgende:
hoe bereken je de afgeleide van: (2x-40)/(x-19)
Je kunt de quotiëntregel het beste onthouden in de beknopte notatie, als volgt:quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:27 schreef Opperkwal het volgende:
Ik kom er even niet uit hoe ik die moet afleiden, help me even.
Ja. Maar zou iemand die al moeite heeft met het differentiëren van een quotiënt de combinatie van de productregel en de kettingregel wel foutloos kunnen toepassen?quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:50 schreef GlowMouse het volgende:
Ja of je onthoudt hem helemaal niet en past gewoon de productregel toe met de kettingregel voor de term die in de noemer staat.
Iets meer uitleg over wat je nu aan het doen bent zou wel helpen. Wat is f(x) en wat is x in f(x) = 2 ?quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:57 schreef Opperkwal het volgende:
zou de helling van f(x)=2 dan f'(2)=-0,26 kunnen zijn
Ok. Maar dan moet je niet schrijven f(x) = 2, want die functie die je hebt neemt voor geen enkele waarde van x de waarde 2 aan. Zie je ook waarom dat zo is?quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:01 schreef Opperkwal het volgende:
we bedoelen over f(x)=(2x-40)/(x-19)
En dan de helling in x=2
ja dat snappen we, we bedoelden dus wanneer de helling 2 is, dat kun je berekenen door (2x-40)/(X-19) af te leiden, maar die formule kunnen we niet afleidenquote:Op zondag 26 oktober 2008 20:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ok. Maar dan moet je niet schrijven f(x) = 2, want die functie die je hebt neemt voor geen enkele waarde van x de waarde 2 aan. Zie je ook waarom dat zo is?
haha bedankt, we waren even onlogisch bezigquote:Op zondag 26 oktober 2008 20:12 schreef Niconigger het volgende:
Je hebt de afgeleide nu bepaald.
Als je de helling in x=2 wilt weten moet je f'(2) kiezen. Als het goed is krijg je het antwoord wat GlowMouse hierboven heeft gegeven (2/289)
f(x)=(2x-40)/(x-19)quote:Op zondag 26 oktober 2008 20:01 schreef Opperkwal het volgende:
we bedoelen over f(x)=(2x-40)/(x-19)
En dan de helling in x=2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |