abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62119208
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 23:24 schreef Borizzz het volgende:
Ja dit helpt wel! Bedankt! Een aantal dingen had ik zelf al wel bedacht maar de overstap naar euler niet. Daar zat m de kneep.
Ja. Nog even afmaken, want de formule uit het antwoordenboekje die je hierboven gaf klopt niet helemaal. Het ventiel begint en eindigt onderaan, en dat bereik je door t te laten lopen van ½π tot 2½π. Maar we moeten de horizontale eenparige beweging er nog bij optellen, en de vergelijking daarvoor is niet z(t) = t, maar z(t) = t - ½π, omdat we beginnen bij t = ½π. Uiteindelijk krijg je dan:

z(t) = (t - ½π) + i + e-it, ½π ≤ t ≤ 2½π
quote:
Een complexe functie integreren langs een recht lijnstuk van 0+0i naar 2+4i en een ander lijnstuk 1+i naar 2+4i.
Je moet dus x(t) en een y(t) vinden die samen z(t) = x(t) + iy(t) opleveren.
dus bijvoorbeeld x(t) =2t en y(t)=4t -> samen z(t) = 2t+i4t voor het eerste rechte lijnstuk op [0,1] en
x(t) = 1 + t en y(t) = 1 +3t, wat samen z(t) = 1+t + i(1+3t) geeft voor het tweede lijnstuk op [0,1]

Klopt dit een beetje?
.

Edit: toch nog een fout in je tweede parametervoorstelling. Dat moet zijn:

z(t) = (1+i) + (1+3i)t, 0 ≤ t ≤ 1

[ Bericht 5% gewijzigd door Riparius op 04-10-2008 04:18:00 ]
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 10:53:08 #102
155557 divided
for rental use only
pi_62123497
ik heb een les statistiek gemist waardoor ik het antw op de vraag niet weet en eigenlijk ook niet heel duidelijk is wat ik moet doen.

vraag bepaal met de F-toets of de standaardafwijking of van de 2 partijen significant verschillen.

MuA= 0.910% SigmaA = 0.01265%
MuB= 1.033% SigmaB = 0.00977 %

F= s1^2 / s2^2
als ik dat invul heb ik 0.01265^2 / 0.00977^2 = 1.67

Als de uitkomtst van F niet groter is dan de uitkomst van de tabel dan is het verschil minimaal en mag het dus met elkaar vergeleken worden.
dat moet ik vergelijken met de waarde v1 env2 uit de tabel alleen bij welke v1 en welke v2 moet ik kijken

Ftoets

V1 = 1,2,3,4,5,6,8,10,15,20,30

V2 =
1
2
3
4
5
6
8
10
15
20
30

en daar staan natuurlijk waardes bij.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 11:39:12 #103
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62124097
Ik zie geen hypotheses en geen significantieniveau gekozen worden. Omdat je nu al met de data begonnen bent te werken, kun je die niet meer onbevooroordeeld kiezen. Je zult je hypotheses en significantieniveau moeten kiezen en opnieuw data moeten verzamelen.

Bij je F-toets gebruik je nu dat de term (n-1) wegvalt in de teller en de noemer. Zijn de groepen inderdaad even groot? En je moet hier zowel voor grote als voor kleine waarden van je test-statistic H0 verwerpen (mits H0 juist gekozen), jij kijkt alleen naar grote waarden.

Om te kijken wat v1 en v2 zijn, lees http://en.wikipedia.org/wiki/F-distribution onder Characterisation door (6 regels) en gebruik dat (n-1)s˛/σ˛ chi˛ verdeeld is met n-1 vrijheidsgraden mits de steekproef genomen is uit een normale verdeling.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 11:54:04 #104
155557 divided
for rental use only
pi_62124327
ik snap er zo niks van :S ..

de opgave zoals als hierboven heb ik gekregen van school :S vaag
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 16:23:54 #105
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62129209
Dan volstaat het antwoord 'ik weet niet hoe of de steekproeven van dezelfde grootte zijn' dus.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 18:09:00 #106
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_62131508
quote:
Ja. Nog even afmaken, want de formule uit het antwoordenboekje die je hierboven gaf klopt niet helemaal. Het ventiel begint en eindigt onderaan, en dat bereik je door t te laten lopen van ½π tot 2½π.
Maakt het voor de uitkomst uit welke complexwaardige functie je neemt? Want hoe beter de complexwaardige functie aansluit op de boog, des te nauwkeuriger de uitkomt van de booglengte lijkt me.
kloep kloep
pi_62132283
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:09 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Maakt het voor de uitkomst uit welke complexwaardige functie je neemt? Want hoe beter de complexwaardige functie aansluit op de boog, des te nauwkeuriger de uitkomst van de booglengte lijkt me.
Ik begrijp niet wat je hier precies mee bedoelt. Er zijn altijd oneindig veel parametervoorstellingen mogelijk voor een gegeven pad, maar het is niet zo dat de ene parametervoorstelling nauwkeuriger is dan de andere. De parametervoorstelling klopt of klopt niet.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 20:30:21 #108
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_62134419
Nu zit ik al een tijd te lezen over de ML eigenschap van contour integralen.
En ik snap nog niet precies wat dit nu inhoudt. Volgens mij gaat het om de afstand tussen 2 punten in het complexe vlak. Deze afstand is een rechte lijn of een boog. De rechte lijn is altijd het kortst. Als je de afstand volgens een contour gaat parametriseren dan is die altijd groter (of even lang). Daar is het volgens mij op gebaseerd.

1) Wat wil die M zeggen? Er staat een bovengrens, maar van wat?
2) Ze melden | int(f(z)dz | < ML
is datgene wat tussen de absoluut tekens in staat, staat dit voor de rechte lijn tussen de 2 complexe punten?
Met L wordt de lengte van de contour bedoeld.

Nog bedankt voor je tip over parametriseren; dat gaat nu prima. Je kan het doen via A+t(Z-A) als je A=beginpunt en Z=eindpunt neemt.
kloep kloep
pi_62135992
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:30 schreef Borizzz het volgende:
Nu zit ik al een tijd te lezen over de ML eigenschap van contour integralen.
En ik snap nog niet precies wat dit nu inhoudt. Volgens mij gaat het om de afstand tussen 2 punten in het complexe vlak. Deze afstand is een rechte lijn of een boog. De rechte lijn is altijd het kortst. Als je de afstand volgens een contour gaat parametriseren dan is die altijd groter (of even lang). Daar is het volgens mij op gebaseerd.

1) Wat wil die M zeggen? Er staat een bovengrens, maar van wat?
2) Ze melden | int(f(z)dz | < ML
is datgene wat tussen de absoluut tekens in staat, staat dit voor de rechte lijn tussen de 2 complexe punten?
Met L wordt de lengte van de contour bedoeld.
M is de maximale waarde die |f(z)| aanneemt langs het pad waarover je integreert en L de lengte van het pad. Noem het pad Γ, dan zegt het estimation lemma dat de absolute waarde (modulus) van de padintegraal kleiner of gelijk is aan het product ML:

Zie verder hier.
pi_62146103
tvp
pi_62154775
http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=&random=false

Handige site die sommige integralen voor je kan uitrekenen
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_62155438
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 19:40 schreef -J-D- het volgende:
http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=&random=false

Handige site die sommige integralen voor je kan uitrekenen
1. Die site staat al genoemd in de OP.

2. Ik vind deze veel beter (zou aan de OP toegevoegd kunnen worden).
pi_62155745
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 20:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

1. Die site staat al genoemd in de OP.

2. Ik vind deze veel beter (zou aan de OP toegevoegd kunnen worden).
Oops, ik lees de OP zelden
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_62156216
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Dinsdag het tentamen en ik snap er helemaal niets van...
Het gaat om WO-Informatica, het vak "Wiskundige technieken in de informatica".
Ik moet een niet-homogene recurrente betrekking oplossen:
an=5an-1-6an-2+n*n2
ik moet dus de dwangterm eruit halen en dit lukt mij niet helemaal. Wil iemand mij alsjeblieft helpen?
Hoe ver ik tot nu toe ben gekomen (als iemand mij hier al op fouten betrapt hoor ik het heel graag!)
De polynoom heeft een vorm van ns(an+b*n)*2n.
Proberen: s=0
geeft:
(an+bn)*2n=(5a(n-1)+5bn)*2n-(6a(n-2)+6bn)*2n+n*2n=> an+bn = 5an-5a+5bn-6an+12a+6bn+n
dus
an+bn=-an+11bn+7a-bn+n

en nu? Of is dit ook al fout?
pi_62156540
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 20:34 schreef Morna het volgende:
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Dinsdag het tentamen en ik snap er helemaal niets van...
Het gaat om WO-Informatica, het vak "Wiskundige technieken in de informatica".
Ik moet een niet-homogene recurrente betrekking oplossen:
an=5an-1-6an-2+n*n2
ik moet dus de dwangterm eruit halen en dit lukt mij niet helemaal. Wil iemand mij alsjeblieft helpen?
Hoe ver ik tot nu toe ben gekomen (als iemand mij hier al op fouten betrapt hoor ik het heel graag!)
De polynoom heeft een vorm van ns(an+b*n)*2n.
Proberen: s=0
geeft:
(an+bn)*2n=(5a(n-1)+5bn)*2n-(6a(n-2)+6bn)*2n+n*2n=> an+bn = 5an-5a+5bn-6an+12a+6bn+n
dus
an+bn=-an+11bn+7a-bn+n

en nu? Of is dit ook al fout?
Ik snap geen zak van wat je aan het doen bent. Los eerst de gehomogeniseerde recursie maar op.
pi_62156669
hmm... dat kan toch niet? daarvoor moet ik mijn startwaarden aanpassen, en dat kan pas als ik mijn dwangterm heb omgetoverd naar een particuliere oplossing. Maar dat is dus waar ik vastloop. Verder heb ik geen moeite met homogene betrekkingen. Enkel die dwangterm.
Ik zal even het stukje uit de reader erbij kopieren:
----
Voor het oplossen van an = c1an−1 + c2an−2 + . . . + ckan−k + f(n) met
n  k is het volgende een goede strategie:
1. Vind een particuliere oplossing pn voor an.
2. Vind de oplossing hn van het homogene probleem (f(n) = 0) met aangepaste
startwaarden.
3. De oplossing is dan an = hn + pn

maar de praktijk valt een beetje tegen...
Hoe zou jij het dan aanpakken?
  zondag 5 oktober 2008 @ 20:57:13 #117
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62156894
Normaal doe je eerst stap 2 en dan stap 1. Maar als je eerst stap 1 wilt doen:

f(n) = n^3, dus we proberen a_n = c1*n^3 + c2*n^2 + c3*n + c4 als particuliere oplossing.
pi_62157498
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 20:49 schreef Morna het volgende:
hmm... dat kan toch niet? daarvoor moet ik mijn startwaarden aanpassen, en dat kan pas als ik mijn dwangterm heb omgetoverd naar een particuliere oplossing. Maar dat is dus waar ik vastloop. Verder heb ik geen moeite met homogene betrekkingen. Enkel die dwangterm.
Ik zal even het stukje uit de reader erbij kopieren:
----
Voor het oplossen van an = c1an−1 + c2an−2 + . . . + ckan−k + f(n) met
n  k is het volgende een goede strategie:
1. Vind een particuliere oplossing pn voor an.
2. Vind de oplossing hn van het homogene probleem (f(n) = 0) met aangepaste
startwaarden.
3. De oplossing is dan an = hn + pn

maar de praktijk valt een beetje tegen...
Hoe zou jij het dan aanpakken?
Startwaarden vul je op het eind pas in. Eerst de algemene oplossing bepalen.
  zondag 5 oktober 2008 @ 21:40:19 #119
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62158259
Je doet trouwens eerst stap 2 en dan pas stap 1 omdat je anders bij 1 al een homogene oplossing kunt vinden en dus werk dubbel doet.
pi_62158443
echt waar? Dat is echt vaag, wij krijgen het dus heel anders aangeleerd. Ik zal het eens navragen. Dank je wel in elk geval.
pi_62166446
Een vraagje over vezelbundels. Stel ik heb een principiele vezelbundel P(M,G) (principal fibre bundle) waarbij M m'n basisvarieteit is en G de vezel (een Lie groep dus). Daarbij heb ik een projectie pi van P naar M. Dus pi(u) = p voor u in P en p in M. Als ik nu een verticaal vectorveld neem dan is de claim dat als ik met de projectie dat verticale vectorveld van m'n bundel naar m'n basis terugtrek, de nulvector krijgt. Waarom is dit zo? Als ik de definitie van een pullback op dit verticale vectorveld loslaat, dan zie ik niet in waarom dit 0 oplevert.
pi_62170030
Hallo,
ik heb een probleem ;
wij leren in wiskunde nu over allerlei soorten functies
en nu zijn we bij het derde hoofdstuk irrationale functies,
maar in het vorige hoofdstuk begreep ik de volgende oef. niet:

Gegeven is de familie van functies f(x)= (ax^2 + 27)/(x-a)

1, Bepaal a zodat f een verticale en een horizontale asymptoot heeft.
2, Bepaal a zodat de grafiek f een rechte is met een opening ter hoogte van x = a
3, Bepaal a zodat de grafiek een verticale en een schuine asymptoot heeft.

Ik heb de antwoorden wel maar begrijp er niets van...
pi_62179383
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:30 schreef notebook het volgende:
Hallo,
ik heb een probleem ;
wij leren in wiskunde nu over allerlei soorten functies
en nu zijn we bij het derde hoofdstuk irrationale functies,
maar in het vorige hoofdstuk begreep ik de volgende oef. niet:

Gegeven is de familie van functies f(x)= (ax^2 + 27)/(x-a)

1, Bepaal a zodat f een verticale en een horizontale asymptoot heeft.
2, Bepaal a zodat de grafiek f een rechte is met een opening ter hoogte van x = a
3, Bepaal a zodat de grafiek een verticale en een schuine asymptoot heeft.

Ik heb de antwoorden wel maar begrijp er niets van...
1. Je kunt de functie als volgt herschrijven:

f(x) = ax2/(x - a) + 27/(x - a)

Als nu |x| zeer groot wordt ten opzichte van |a|, dan nadert de tweede term 27/(x - a) tot 0. Maar voor de eerste term is dat niet het geval. Voor de eerste term geldt dat de verhouding van x tot ( x- a), oftewel x/(x - a) nadert tot 1 als |x| zeer groot wordt in verhouding tot |a|. En dus zal ax2/(x - a) = ax∙ x/(x-a) naderen tot ax. De waarde van f(x) zal dus als |x| zeer groot wordt naderen tot de waarde van ax, hetgeen niets anders betekent dan dat de grafiek van f een asymptoot heeft met als vergelijking y = ax. Dit is de vergelijking van een lijn door de oorsprong met richtingscoëfficient a, en deze lijn loopt dus horizontaal voor a = 0.

De grafiek van f is in zijn algemeenheid een hyperbool met een verticale asymptoot x = a en een schuine asymptoot y = ax.

2. Zoals gezegd is de grafiek van f in zijn algemeenheid een hyperbool, maar daarop is één uitzondering, namelijk als ax2 + 27 deelbaar is door (x - a), want dan reduceert het quotiënt (ax2 + 27)/(x - a) tot een lineaire functie. Dat is het geval voor a = -3, want -3x2 + 27 = -3(x2 - 9) = -3(x + 3)(x - 3). In dit geval is f(x) = -3(x + 3)(x - 3)/(x + 3) = -3(x - 3) = -3x + 9 zolang x ongelijk is aan -3. Voor x = -3 is het quotiënt 0/0 en dat is niet gedefinieerd. Voor a = -3 is de grafiek van f dus een rechte met een opening bij x = -3.

3. De laatste vraag is nu eenvoudig te beantwoorden: de grafiek van f heeft een verticale en een schuine asymptoot zolang a niet gelijk is aan 0 en ook niet gelijk is aan -3.
pi_62181513
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje over vezelbundels. Stel ik heb een principiele vezelbundel P(M,G) (principal fibre bundle) waarbij M m'n basisvarieteit is en G de vezel (een Lie groep dus). Daarbij heb ik een projectie pi van P naar M. Dus pi(u) = p voor u in P en p in M. Als ik nu een verticaal vectorveld neem dan is de claim dat als ik met de projectie dat verticale vectorveld van m'n bundel naar m'n basis terugtrek, de nulvector krijgt. Waarom is dit zo? Als ik de definitie van een pullback op dit verticale vectorveld loslaat, dan zie ik niet in waarom dit 0 oplevert.
Wat is de definitie van een verticaal vectorveld?
pi_62195370
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 19:27 schreef thabit het volgende:

[..]

Wat is de definitie van een verticaal vectorveld?
Ik hoop dat je wikipedia linkjes kunt waarderen

http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_bundle

Ik weet niet hoe bekend je met dit soort zaken bent, maar ik heb het idee dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie
pi_62205649
Ik heb een vraag mbt toetsingsmodellen.
Een korte omschrijving van de vraag:

Roulette vakjes 0 t/m 36 (37 in totaal). Normaal gesproken heeft ieder vakje evenveel kans om te winnen. De croupier beweert dat hij de uitslag kan beďnvloeden.
Experiment met 600 spelen. Van te voren wordt een willekeurig nummer gekozen. Bij 22 vd 600 spelen is het winnende nummer het gekozen nummer.
Mag de conclusie getrokken worden dat bij een significantieniveau van 5% het gekozen nummer een verhoogde winkans heeft?

Nu is mijn vraag: waarom wordt de H1 hypothese gesteld als p>1/37 (en waarom niet <, dit principe is mij sowieso niet duidelijk)
In het antwoordenboek staat:
P(X≥22|n=600 en p=1/37) ≈
P(N≥21,5|µ≈16,2 en sigma≈3,97) ≈ ( , hoe komen ze hieraan? )
P(Z≥1,33|)≈1-0,9082=0,0918 (dit heeft vast met bovenstaande te maken)
Conclusie: P>0,05 --> H0 niet verworpen (wanneer wordt H0 wel verworpen en wanneer niet ?)

Ik weet dat er een manier is om dit ook op de GR uit te rekenen (STAT --> TEST --> Z-Test) maar ik weet niet precies hoe ik dit in moet voeren.

Alvast bedankt
pi_62213591
quote:
Nu is mijn vraag: waarom wordt de H1 hypothese gesteld als p>1/37 (en waarom niet <, dit principe is mij sowieso niet duidelijk)
Het gekozen nummer wordt naar verwachting n*p keer gegooid, oftewel 600 *1/37 ≈ 16,2. Aangezien het nummer vaker is gegooid dan je vooraf zou verwachten, zou je kunnen vermoeden dat het gekozen nummer een hogere kans heeft om gegooid te worden. Dit is dan ook je alternatieve hypothese.
quote:
In het antwoordenboek staat:
P(X≥22|n=600 en p=1/37) ≈
P(N≥21,5|µ≈16,2 en sigma≈3,97) ≈ ( , hoe komen ze hieraan? )
De verdeling van X (X is binomiaal verdeeld) wordt hier benaderd met de normale verdeling. Als gevolg daarvan past men de continuiteitscorrectie toe (N≥21.5 ipv N≥22) .
quote:
de continuďteitscorrectie moet je toepassen als je een discrete verdeling (waar X alleen maar gehele getallen kan aannemen) benadert met een continue verdeling (meestal de normale verdeling).

Doordat een continue verdeling alle waarden kan aannemen (dus ook X = 21,6 etc.) moet je kijken welke waarden uit de continue verdeling je allemaal moet meenemen. Handig is om te bedenken welke getallen naar de juiste kant afgerond hetzelfde getal nog opleveren. In het voorbeeld hierboven willen we alle getallen groter gelijk 22 meenemen, maar in het continue geval is 21,5 afgerond naar boven ook nog 22.
Bron

µ is de verwachting van de verdeling, deze bereken je via de formule µ=n*p
sigma is de standaarddeviatie van de verdeling, deze bereken je via de formule sigma=wortel(n*p*(1-p)).
quote:
Conclusie: P>0,05 --> H0 niet verworpen (wanneer wordt H0 wel verworpen en wanneer niet ?)
Aangezien het gehanteerde significantieniveau 5% is, wordt de nulhypothese niet verworpen. Als er echter een significantieniveau van 10% was gebruikt, dan was de nulhypothese wel verworpen aangezien de berekende kans lager is dan 0,10.
pi_62213782
Echt super bedankt, het is nu een heel stuk duidelijker
pi_62214730
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik hoop dat je wikipedia linkjes kunt waarderen

http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_bundle

Ik weet niet hoe bekend je met dit soort zaken bent, maar ik heb het idee dat ik iets heel triviaals over het hoofd zie
Sowieso begrijp ik je vraagstelling niet helemaal. Op welke varieteit is de vezelbundel gedefinieerd? De projectie gaat bovendien naar de basis toe, dus je kunt niet een vezelbundel langs die projectie naar de basis terugtrekken; terugtrekken gaat immers de andere kant op.

Maar in elk geval kun je een vezelbundel lokaal natuurlijk schrijven als een product en dan zou je het voorbeeld dat op diezelfde wikipediapagina staat kunnen gebruiken.
pi_62226218
Vandaag gaan we het hebben over maďs.
Maďs is een belangrijke voedselbron in de wereld.
Miljoenen mensen zijn er afhankelijk van, zo ook de boer in onderstaand verhaal.

Een boer in het land Verweggistan handelt onder andere in maďs.
Per gerooide maďskolf krijgen boeren in Verweggistan een subsidie van de Verweggistaanse regering van ¤ 0,02 bovenop de verkoopprijs.

De boer verkoopt zijn maďs per kilo maďskolf.
In een kilo zitten ca. 35 maďskolven.
Eén maďskolf kost ¤ 0,15
De munteenheid van Verweggistan heet de Verweggo.
De koers van 100 Verweggo’s ten opzichte van de Euro: aankoop 0,35 / verkoop 0,41

Het maďsverwerkende bedrijf Maizeno in Nederland heeft interesse in een proefzending maďskolven van deze boer en zij komen tot de volgende overeenkomst:

Maizeno neemt van de boer het aantal van A kilo maďskolven af.

A + B - C = D
B = 75
D = 220
(A * C) – D = 530

Om deze partij maďskolven naar Nederland te krijgen gelden de volgende regels:
- Invoerrechten per kilo maďskolf: ¤ 0,75
- Vervoerskosten per kilo maďskolf: ¤ 4,50
- Verzekeringskosten: 10% van de waarde van de verzending (excl. invoerrechten, incl. vervoerskosten)

Wat is het totaalbedrag in Euro’s wat Maizeno dient te betalen, om het afgesproken aantal kilo’s maďskolven in Nederland bij Maizeno afgeleverd te krijgen, rekening houdend met alleen de bovenstaande gegevens?

iemand???
pi_62226944
quote:
Volgens mij is je vraagstelling niet correct, nergens spreek je namelijk van kosten in Verweggo's, alle bedragen staan in Euro's. Ik heb een vermoeden dat de prijs van de kolven in Verweggo's moet zijn, maar dat mag je zelf dan even opnieuw uitrekenen. Ik heb het dus gedaan op basis van jouw letterlijke vraagstelling.

Eerste stap is het uitwerken van die vergelijkingen. Het makkelijkste is om de waardes van B en D in te vullen, dan heb je nog maar 2 onbekenden.

A+75+C=220 --> A-C=145 --> A=145+C

Vervolgens vervang je A voor de "145+C" zodat je nog maar één onbekende hebt.

(A*C)=750 --> ((145+C)*C)=750 --> C2+145C-750=0

ABC formule uitvoeren. Hieruit komen twee waardes, maar de negatieve waarde kan niet omdat je ook geen negatief aantal kilo's kunt bestellen.

C=5 en A=150

Vervolgens bereken je alle kosten die gemoeid zijn met het bestellen van een product.

Kiloprijs van Maďs is het aantal kolven per kilo keer stuksprijs --> ¤0,15*35=¤5,25/kg

(Vervoersprijs+kiloprijs)*10%= bedrag voor verzekering

(4,50+5,25)*0,10=¤ 0,975 verzekeringskosten per kilo
Totaalkosten per kilo: (productkosten + vervoerskosten + verzekering + importheffing)

5,25+4,50+0,975+0,75=¤ 11,475/kg

In totaal zal de Nederlandse fabrikant dus A*totaalprijs per kilo moeten betalen

150*11,475= ¤1721,25

Edit: Volgens mij doet de subsidie die de boer van zijn eigen regering krijgt er niet zoveel toe, daar heeft Maizeno in ieder geval niets mee te maken. Misschien een instinkertje in de vraag?

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilverSpoon op 08-10-2008 11:47:25 ]
pi_62227617
C=4,05 en A=149,05

klopt dat wel??

ik kom op
A=150 en C is 5

aangezien
(A x C) - D = 530 = (150 x 5 ) - 220 = 530 = 750 - 220 = 530 ..... en
A +B - C = D = 150 + 75 - 5 = D = 225 - 5 = 220

??
pi_62227843
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:38 schreef Gerrittt het volgende:
C=4,05 en A=149,05

klopt dat wel??

ik kom op
A=150 en C is 5
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik had per ongeluk D als 75 meegerekend ipv 220 in de vergelijking (A*C)-D=530. Hierdoor kwam ik op (A*C)=605 in plaats van 750.

Maar goed, de berekening is helder denk ik? Verder gewoon logisch nadenken. Zoals gezegd zou ik nog wel even kijken naar de koers van de munt, want ik ben er van overtuigd dat de prijs van maďs en misschien zelfs het vervoer wel in de Verweggo zijn opgegeven en niet in Euro's.
pi_62230367
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:43 schreef thabit het volgende:

[..]

Sowieso begrijp ik je vraagstelling niet helemaal. Op welke varieteit is de vezelbundel gedefinieerd? De projectie gaat bovendien naar de basis toe, dus je kunt niet een vezelbundel langs die projectie naar de basis terugtrekken; terugtrekken gaat immers de andere kant op.

Maar in elk geval kun je een vezelbundel lokaal natuurlijk schrijven als een product en dan zou je het voorbeeld dat op diezelfde wikipediapagina staat kunnen gebruiken.
Ja, je hebt gelijk, ik bedoelde naar voren duwen. De vezelbundel is gedefinieerd op een willekeurige varieteit M, en de structuurgroep is gelijk aan de vezel zelf. Het idee is dat je met een connectie 1 vorm de raakruimte van je bundel gaat opdelen in een horizontaal deel en een verticaal deel. Het horizontale deel bestaat uit de vectoren die in de kern van die 1 vorm liggen, en het verticale deel bestaat dus (kennelijk) uit het deel dat in de kern van de pushforward van je projectie (die van je bundel P naar je basisvarieteit M gaat) ligt. Het is echter de vraag hoe je dat aantoont met de definitie van dit verticale vectorveld. Zoals ik het begrijp is de pushforward van dat verticale vectorveld (gedefinieerd in de raakruimte van je bundel, dus TP) een vectorveld in je basisvarieteit en ligt dus in TM.

M'n vraagstelling is wellicht wat vaag, maar ik heb nu geen beschikking over m'n boeken hier en ik ben nog niet zo bekend met de stof zoals je misschien al doorhad

Nou ja, ik zal er vanavond nog even naar kijken
pi_62234501
Ik heb nog een twee vragen mbt toetsingsmodellen:

Binomiale kansexperimenten, berekend met normale benadering:
  • Ik weet, als je bijvoorbeeld P(X≤35|n=80 en p=0,3) --> P(X≤35,5|µ=24 en sigma=4,1) dat je dat op de GR met normalcdf kunt berekenen en het goede (volgens antwoordenboek) antwoord krijgt.

EN als je hebt: P(X≥70|n=120 en p=0,6) --> P(X≥69,5|µ=72 en sigma=5,37). Als ik op de GR dan 1-normalcdf(-10^99; 69,5; 72; 5,37) doe, dan is komt het antwoord wel in de buurt van wat er in het boek staat maar er zit toch een afwijking in. Mijn vraag is dus Hoe moet je dit op je GR intoetsen?

• Normaal verdeelde oppervlakte met µ=10 en sigma=1,2. Na toetsing blijk je met één blik verf gemiddeld 9,3 m2 kan verven. Significantieniveau = 0,05
    Nu stellen ze H0:µ=10 tegenover H1:µ<10 (tot zover snap ik het)
    Maar dan staat eronder X onder H0 normaal verdeeld met µ=10 en sigma=0,4.
    Waarom wordt in de som gegeven sigma=1,2 en bij het model sigma=0,4?
  •   woensdag 8 oktober 2008 @ 17:37:28 #136
    217051 Brons_Juweel
    I'm not going home.
    pi_62237219
    Geef van elk van de volgende functies het domein; het bereik.

a. f(x)=2+ √ x - 1
    b. g (x)= -2 √ x + 3
    c. h (x)= √ (-x +4)

Ik kan maar niet uikomen hier. Ik probeer het uit te werken, maar bij geen enkele kom ik tot het juiste antwoord.
    Gangstarr
    pi_62237753
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef Brons_Juweel het volgende:
    Geef van elk van de volgende functies het domein; het bereik.

a. f(x)=2+ √ x - 1
    b. g (x)= -2 √ x + 3
    c. h (x)= √ (-x +4)

Ik kan maar niet uikomen hier. Ik probeer het uit te werken, maar bij geen enkele kom ik tot het juiste antwoord.
    f(x)

Als er staat 2 + (wortel van x) - 1 dan:

Domein: wortel van negatieve getallen wil niet. Domein is derhalve Df=[0; oneindig>

Bereik: Kleiner dan 1 wordt de functie niet, wortelfunctie is immers groeiend. Dus het bereik is [1;oneindig>

g(x) -> zelfde wijze

h(x)

Worteltrekken kan alleen over positieve getallen (als we het over reële getallen hebben). Als x groter wordt dan 4, dan komt die situatie voor. Het domein is dus Dg(x)= <-oneindig; 4]

Hoe negatiever x wordt, des te groter de waarde van de functie, die daardoor doorloopt tot in het oneindige. Bij x=4 is de functiewaarde 0. Het bereik is derhalve [0; oneindig>

(lang geleden dat ik dit heb moeten doen, dus het kan zijn dat mijn notatie niet helemaal juist is)

[ Bericht 13% gewijzigd door TheSilverSpoon op 08-10-2008 18:07:03 ]
      woensdag 8 oktober 2008 @ 19:05:34 #138
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62239381
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef Brons_Juweel het volgende:
    Geef van elk van de volgende functies het domein
    Een functie bestaat uit een domein plus functievoorschrift. De vraagsteller heeft het dus ergens niet begrepen.
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 15:52 schreef Niconigger het volgende:
    EN als je hebt: P(X≥70|n=120 en p=0,6) --> P(X≥69,5|µ=72 en sigma=5,37). Als ik op de GR dan 1-normalcdf(-10^99; 69,5; 72; 5,37) doe, dan is komt het antwoord wel in de buurt van wat er in het boek staat maar er zit toch een afwijking in. Mijn vraag is dus Hoe moet je dit op je GR intoetsen?
    Je doet het juist. Alternatief is normalcdf(69.5, 10^99, 72, 5.37).
    quote:
  • Normaal verdeelde oppervlakte met µ=10 en sigma=1,2. Na toetsing blijk je met één blik verf gemiddeld 9,3 m2 kan verven. Significantieniveau = 0,05
    Nu stellen ze H0:µ=10 tegenover H1:µ<10 (tot zover snap ik het)
    Maar dan staat eronder X onder H0 normaal verdeeld met µ=10 en sigma=0,4.
    Waarom wordt in de som gegeven sigma=1,2 en bij het model sigma=0,4?
  • Fout in de opgave.
    pi_62239770
    Oké bedankt , maar bij een andere opgave is gegeven:

Lengte van een draad op een rol is normaal verdeeld met gemiddelde van 100 en standaardafwijking van 2.
    Significantieniveau 5%.
    Vraag: Wat betekent de garantie van de fabrikant voor de verdeling van de totale draadlengte S van vier aselect gekozen rollen?

Dan is E(S)=400 (logisch want 4*100) maar dan is sigma(S)=4 (moet dit ook nog omgezet worden omdat je 4 ipv 1 gebruikt?) Zo ja hoe, zo nee is dit dan weer een fout in het boek?

[ Bericht 35% gewijzigd door Niconigger op 08-10-2008 21:30:40 ]
      woensdag 8 oktober 2008 @ 21:12:44 #140
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_62243485
    Als ik { z | Im (3+i)z > 0 } moet tekenen in het compleze vlak. dan kies ik z=x+iy.
    Dan vind ik (3+i)(x+iy) >0 wat na enig rekenwerk 3x-y + i(x+3y) > 0 (+0i) oplevert. Dan moet ik enkel letten op het imaginaire deel. dus x+3y > 0i dus y<1/3x. Dus ik wil het gebied onder deze lijn.
    Correct?
    kloep kloep
      woensdag 8 oktober 2008 @ 21:17:42 #141
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_62243674
    Dan een andere die ik (nog) niet gevonden heb:
    Laat zien dat | a + b | = | a | + | b | alleen als a=o of b=0 of a/b is reeel en groter dan 0.
    Nog geen idee welke kant dit op moet.
    kloep kloep
    pi_62244074
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:12 schreef Borizzz het volgende:
    Als ik { z | Im (3+i)z > 0 } moet tekenen in het compleze vlak. dan kies ik z=x+iy.
    Dan vind ik (3+i)(x+iy) >0 wat na enig rekenwerk 3x-y + i(x+3y) > 0 (+0i) oplevert. Dan moet ik enkel letten op het imaginaire deel. dus x+3y > 0i dus y<1/3x. Dus ik wil het gebied onder deze lijn.
    Correct?
    Let op je notatie. Groter dan en kleiner dan hebben alleen betekenis bij reële grootheden. Dus schrijf:
    Im (3x-y + i(x+3y)) > 0.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 08-10-2008 21:43:15 ]
      woensdag 8 oktober 2008 @ 21:34:32 #143
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62244322
    quote:
    Dan vind ik (3+i)(x+iy) >0
    Nee, dan vind je Im (3+i)(x+iy) >0.
    quote:
    Dan moet ik enkel letten op het imaginaire deel. dus x+3y > 0i dus y<1/3x. Dus ik wil het gebied onder deze lijn.
    Die i hoort daar niet, en y moet juist groot zijn.
    quote:
    Laat zien dat | a + b | = | a | + | b | alleen als a=0 of b=0 of a/b is reeel en groter dan 0.
    Als a=0 of b=0 is het triviaal. Je moet nu alleen nog aantonen dat als a!=0 en b!=0 dan |a+b| = |a|+|b| desda a/b > 0. De 'terugkant' is makkelijk; stel dat a/b > 0 dan geldt dus b=c*a met c>0, ofwel we krijgen |a+c*a| = |a||1+c| = |a|(1+c) = |a| + c|a| = |a| + |ca| = |a| + |b|. De andere kant is ook wel te doen: begin met |a+b|˛ waarbij je a vervangt door x1+i*y1 en b door x2+i*y2. Je komt uit op x1x2 + y1y2 = 0 en daarmee kom je denk ik wel verder.
    pi_62244534
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:17 schreef Borizzz het volgende:
    Laat zien dat | a + b | = | a | + | b | alleen als a=o of b=0 of a/b is reeel en groter dan 0.
    Denk eens meetkundig. Maak een tekening waarbij je de complexe getallen a en b (beiden ongelijk aan 0) als vectoren voorstelt en teken ook a+b als vector. Dan zie je dat | a |, | b | en | a + b | de lengtes van de zijden van een driehoek voorstellen, behalve wanneer de vectoren die a en b voorstellen in elkaars verlengde leggen (en dus a/b een reëel getal is). Je hebt dus | a + b | < | a | + | b |, behalve als a/b reëel is.
      woensdag 8 oktober 2008 @ 21:47:41 #145
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62244814
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Denk eens meetkundig. Maak een tekening waarbij je de complexe getallen a en b (beiden ongelijk aan 0) als vectoren voorstelt en teken ook a+b als vector. Dan zie je dat | a |, | b | en | a + b | de lengtes van de zijden van een driehoek voorstellen, behalve wanneer de vectoren die a en b voorstellen in elkaars verlengde leggen (en dus a/b een reëel getal is). Je hebt dus | a + b | < | a | + | b |, behalve als a/b reëel is.
    Het gevaarlijke aan een praatjesbewijs met een plaatje: je ziet snel iets over het hoofd (a/b > 0 gebruik je niet).
    pi_62244998
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:47 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het gevaarlijke aan een praatjesbewijs met een plaatje: je ziet snel iets over het hoofd (a/b > 0 gebruik je niet).
    Die grafische voorstelling is ook maar bedoeld als een eerste aanzet. Ik heb het verhaal bewust niet afgemaakt. Natuurlijk moet Borizzz het analytisch aanpakken maar ik ga niet alles voorkauwen.
      woensdag 8 oktober 2008 @ 22:05:00 #147
    105018 Borizzz
    Thich Nhat Hanh
    pi_62245436
    Voorkauwen hoeft ook niet! Bedankt. Juist door niet alles te vertellen, maar op weg helpen, kan je werken aan vergroten van inzicht.
    Ik heb nu bijna alles van dit eerst vak complexe analyse gedaan: complex getallen, compl. functies incl. e-macht, logaritmen en goniometrie en kringintegraal en residuen stelling.
    Ik loop wat voor op de rest maar dan heb ik nu flink wat tijd over om tentamen voor te bereiden.
    kloep kloep
    pi_62246039
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 19:05 schreef GlowMouse het volgende:
    Een functie bestaat uit een domein plus functievoorschrift. De vraagsteller heeft het dus ergens niet begrepen.
    Het domein van een functie bestaat toch simpelweg uit alle toegestane invulwaarden van de functie? De vvraagstelling klinkt mij ook niet slecht in de oren. Van mijn middelbare schoolperiode kan ik me herinneren dat dit ook een zeer gebruikelijke vraag is. In sommige gevallen werd een bepaald domein opgegeven om daarvan het bereik te bepalen, maar niet noodzakelijk.

Ik begrijp wat je zegt, en natuurlijk heeft een functie een domein en functievoorschrift nodig, maar dat neemt toch niet weg dat je het mogelijke domein voor een functievoorschrift kan aangeven? Mocht dit niet zo zijn, dan ben ik benieuwd wat er verkeerd aan is.
      woensdag 8 oktober 2008 @ 22:37:53 #149
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62246536
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 22:23 schreef TheSilverSpoon het volgende:
    Het domein van een functie bestaat toch simpelweg uit alle toegestane invulwaarden van de functie?
    In dat geval vraag ik mij af waarom jij je beperkt tot reële getallen. Ook voor veel imaginaire getallen komt er een zinnige waarde uit. Je kunt er zelfs een functie ingooien, (en dan komt er een functie uit).
    quote:
    De vraagstelling klinkt mij ook niet slecht in de oren. Van mijn middelbare schoolperiode kan ik me herinneren dat dit ook een zeer gebruikelijke vraag is. In sommige gevallen werd een bepaald domein opgegeven om daarvan het bereik te bepalen, maar niet noodzakelijk.
    Dat zou heel slordig zijn.
    quote:
    Ik begrijp wat je zegt, en natuurlijk heeft een functie een domein en functievoorschrift nodig, maar dat neemt toch niet weg dat je het mogelijke domein voor een functievoorschrift kan aangeven? Mocht dit niet zo zijn, dan ben ik benieuwd wat er verkeerd aan is.
    Als ik jou een papiervernietiger geef, ga jij toch ook niet proberen om er andere dingen dan papier in te stoppen, zelfs als hij het mogelijk kapot krijgt.
    pi_62247289
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 22:37 schreef GlowMouse het volgende:
    [..]
    In dat geval vraag ik mij af waarom jij je beperkt tot reële getallen. Ook voor veel imaginaire getallen komt er een zinnige waarde uit. Je kunt er zelfs een functie ingooien, (en dan komt er een functie uit).
    [..]

Dat zou heel slordig zijn.
    [..]

Als ik jou een papiervernietiger geef, ga jij toch ook niet proberen om er andere dingen dan papier in te stoppen, zelfs als hij het mogelijk kapot krijgt.
    Ik heb me beperkt tot reële getallen omdat ik het sterke vermoeden heb dat het gaat om een vraag voor een middelbare school.

Voor wat de laatste opmerking... don't blame the messenger. Dit soort vragen zijn vaak zo bedoeld. Het gaat er om dat de leerling inzicht krijgt in de gebieden waarop de functie 'werkt' en waar niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')