rijst zelfquote:Op zaterdag 13 september 2008 15:48 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb pas met zo'n startkit (niet van AH, maar een die je in elke andere supermarkt ziet) zelf wat gefröbeld. Ging best goed en het was lekker.
Ik vroeg me af wat de rijst plakkerig maakt, is dat de rijstazijn of de rijst zelf?
Mango, Advocado, bij de toko kun je van die ingelegde soort radijs kopen, komkommer, geblanceerde wortelquote:Op zaterdag 13 september 2008 17:07 schreef motorbloempje het volgende:
Voor Vork iets met alleen groente/fruit, maar evt ook iets met vlees voor Lein?
Dat kan wel, ik ben ook even aan het loeren geweest. Ik ga rond maart/april. Vorig jaar hebben we het niet gedaan, eerst Japan rondgeweest.quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:49 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ga hopelijk volgend jaar naar Tokyo... Zou je daar een cursus kunnen doen?
die radijs is zo viesquote:Op zaterdag 13 september 2008 17:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mango, Advocado, bij de toko kun je van die ingelegde soort radijs kopen, komkommer, geblanceerde wortel
Afgezien van het feit dat ik vis dus niet zo lekker vind, walg ik van het idee van rauwe/bijna rauwe visquote:Op zondag 14 september 2008 21:58 schreef motorbloempje het volgende:
echt goede vis smaakt niet naar 'vis', dus zorg dat je goede zalm en tonijn haalt![]()
alsof er een engeltje over je tong piest
Afhankelijk van de eisen die je stelt aan sushi (vind je de AH sushi ook best te pruimen of eet je alleen de top notch sushi uit een van de Okura restaurants) moet je overwegen of je sushi wil severen op een feestje. Sushi is het lekkerste vers. Maken en dan gelijk op eten. Maar misschien ben ik nu wel aan het muggenziften.quote:Op zondag 14 september 2008 21:56 schreef clumsy_clown het volgende:
Vandaag besloten dat op mijn housewarming sushi geserveerd gaat worden. Ik heb het nog nooit op omdat ik geen vis-fan ben, en het me best ranzig leek, maar ik moet er nu dan toch aan geloven. Gelukkig is dat pas over een maand, dus genoeg tijd om me in te lezen
Tvp dus.
quote:Op zondag 14 september 2008 21:48 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Hoe goed is nori eigenlijk te bewaren? Heb nog wat vellen liggen..
Dat is ook leuk, eens weer iets anders dan gourmetten!quote:Op maandag 15 september 2008 07:50 schreef Pheno het volgende:
jOf je kunt alle ingredienten op tafel zetten en mensen zelf hun temaki sushi (bv) laten maken
vaak wordt het geleverd met zo'n silica zakje om vocht bij de vellen weg te houden. Ik stop mn overgebleven nori in een ziplock zakje met zo'n silica builtje erbij, en de langste bewaarduur tot nu toe was 1,5 maand, probleemloos.quote:
In een doos die goed afsluitbaar is.quote:
http://www.videojug.com/film/how-to-make-cucumber-makiquote:Op woensdag 1 oktober 2008 20:44 schreef Greys het volgende:
Tvp voor de ongetwijfeld gewellllllldig gefröbelde sushi die Conleche en ik vrijdag gaan maken!
Zeg, ben jij vandaag in een plaag-Isegrim-bui ofzo?quote:
quote:Op zondag 5 oktober 2008 22:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zeg, ben jij vandaag in een plaag-Isegrim-bui ofzo?![]()
Ik hou niet van TVP's, dus als ik er eentje plaats probeer ik er altijd wat inhoud aan te geven.
Vorige week trouwens lekker gegeten bij Japans restaurant Fugu in R'dam. Misosoep en een hoofdgerecht van sushi's en sashimi's. Ik voel me altijd zo vreselijk gezond als ik dat spul eet.
Nee, ze hebben er geen fugu.quote:Op zondag 5 oktober 2008 22:49 schreef Pheno het volgende:
Giftig restaurantnaampjeHebben ze er ook fugu? Oh nee, dat zal wel weer verboden hier zijn.
goede vis moet naast niet naar vis smaken ook niet naar vis ruiken maar lekker fris en ziltig.quote:Op zondag 14 september 2008 21:58 schreef motorbloempje het volgende:
echt goede vis smaakt niet naar 'vis', dus zorg dat je goede zalm en tonijn haalt![]()
alsof er een engeltje over je tong piest
Komkommer, japans omelet (wel wat werk eraan als je het goed wilt doen), zalm, tonijn, makreel, paling. Vis dusquote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:05 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik ga morgen of overmorgen denk ik maar weer rollen, alleen geen flauw idee wat ik er in moet doen. Vorige keer heb ik er maar gewoon komkommer en ei in gedaan aan gebrek aan beter, en eigenlijk beviel het wel :$
Bij onze viswinkel verkopen ze tonijn, zalm en tilapia van sashimi-kwaliteit. Gewoon even naar vragen. Overigens vond ik de tilpaiaquote:Op woensdag 15 oktober 2008 16:13 schreef ftt1989 het volgende:
even wat vragen voor jullie,
ik wil zaterdag sashimi gaan serveren, maar hoe zit dat nou?
welk vis kan ik het best gebruiken? gewoon zalm en tonijn van een goede viswinkel toch?
moet er nog iets met de vis gebeuren, op het internet vind ik dingen zoals de vis in heet water dompelen, moet dit ook echt?
serveer ik de vis alleen met sojasaus en wasabi of zijn er nog meer dingen die er fijn bij smaken?
iemand die mijn vragen kan beantwoorden?
ouwe snuivertquote:Op woensdag 15 oktober 2008 19:36 schreef honda1990 het volgende:
Ik vind sushi heerlijk, werk bij een cokewinkel dus zal daar een keer een starterspakket halen
De rijst die je kookt: haal de deksel niet van de pan om om de 5 minuten even te loeren ofzo!quote:Op donderdag 16 oktober 2008 12:36 schreef honda1990 het volgende:
Mijn mamma heeft vandaag een set meegenomen van de AH, ben hier een volkomen leek in. Heeft iemand regels waar ik me vooral aan moet houden zodat het niet meteen mislukt?
Ben benieuwd!
De rijst is al voorgekookt bij de AH starterspakket geloof ik, is het trouwens ook mogelijk risottorijst te gebruiken? We hebben ook gewone rijst, maar die heb ik nog nooit gekookt. Net gekookte rijst lijkt me toch lekkerder dan uit zon gevacumeerd pakketjequote:Op donderdag 16 oktober 2008 12:42 schreef Pheno het volgende:
[..]
De rijst die je kookt: haal de deksel niet van de pan om om de 5 minuten even te loeren ofzo!
Wat jij wilt, maar omdat mijn vrouw allergisch is heb ik het nooit geprobeerd.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:18 schreef honda1990 het volgende:
Misschien een hele gekke vraag, maar kan sushi met mosselen? Ik zou het zelf zo niet proberen, maar als jullie er goeie ervaringen mee hebben wil ik het wel proberen
Misschien probeer ik het wel evenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:49 schreef Pheno het volgende:
[..]
Wat jij wilt, maar omdat mijn vrouw allergisch is heb ik het nooit geprobeerd.
Zoals al eerder egzegd, ik ken varianten met knakworst, je kunt zelf wat experimenteren. Alleen vraag ik me af of mossel niet te nattig is waardoor de rijst weer los gaat laten.
ah okequote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:09 schreef n0a het volgende:
Omdat de stoom in de pan moet blijven om de rijst te garen, je raakt een hoop kwijt door steeds de deksel er af te halen. Bij rijst die je in ruimkokend water kookt maakt dit natuurlijk niet uit.
Het scheelt toch wel wat aardig energie en tijd als je je deksel gewoon gebruiktquote:Op donderdag 16 oktober 2008 15:28 schreef Wampi het volgende:
[..]
ah oke. ik was sowieso nooit zo van het koken met deksel op de pan, maar heb laatst ontdekt (
) dat het toch wel nuttig is.
Terug invriezen doe ik niet. Wel haal ik de zalm uit de vriezer van de supermarkt. Puristen die zeggen dat dat niet vers is: ik vrees dat de vis bij de visboer ook ooit ingevroren is geweestquote:Op zaterdag 15 november 2008 17:41 schreef Maanbeertje het volgende:
Ik vroeg me af of je ook sushi kan maken met zalm die je zelf hebt ingevroren. Dus vers gekocht, en gelijk ingevroren. Is dat ontdooit te gebruiken voor sushi?
Zalm haal ik idd liever bij de AH dan bij de nieuwe visboer hier in de buurtquote:Op zondag 16 november 2008 09:18 schreef Pheno het volgende:
[..]
Terug invriezen doe ik niet. Wel haal ik de zalm uit de vriezer van de supermarkt. Puristen die zeggen dat dat niet vers is: ik vrees dat de vis bij de visboer ook ooit ingevroren is geweest
Tonijn en andere vissoorten bij de supermarkt is dan weer niet te eten, gewoon qua smaak, dus die haal ik bij de visboer. Maar bij zalm proef ik te weinig verschil om de prijs te rechtvaardigen.
Had je wel gezien dat je hier zelf nog Japanse wijnazijn doorheen moet gooien met poedersuiker etc? Wij hebben het gisteren gebruikt (AH Sushi rijst) en het ging prima, maar ik kan me voorstellen dat het zonder deze 'marinade' een droog zootje wordtquote:Op woensdag 19 november 2008 10:17 schreef Sorbootje het volgende:
Afgelopen vrijdag was geen succes trouwens. Ik laat de foto's maar achterwege. Ik had me, omdat ik te lui was om naar de toko te gaan, vergrepen aan een zakje 'sushirijst' van de AH. Wat een rotspul. Het was nog droger en losser dan ongekookte rijst! Ik kon er helemaal niks mee en het zag er gewoon niet uit. Niet leuk voor een perfectionist![]()
Is dat bij gedroogde zakjes? Ik heb ooit van die dingen gekocht en alleen maar open gevrut en gevuld. Stond ook niks op om er verder iets mee te doen. Misschien dat het daarom zo'n gedoe was om open te krijgen.quote:Op zaterdag 6 december 2008 11:12 schreef RobinOok het volgende:
De abura-age zakjes eerst 1 minuutje blancheren in kokend water. Uitlekken, uitknijpen en halveren, zodat je 2 zakjes hebt. Dan in een litertje dashi ongeveer 20 minuutjes koken. En tijdens dat koken in 3 keer 6 el basterdsuiker toevogen. Dus elke keer 2 el. Daarna nog 15 minuten op het laagste pitje.
Dab 2 el sake toevoegen en 4,5 el sojasaus. Laat dit doorstoven tot het vocht bijna geheel verdampt is. (huh?)
Uit laten lekken in een zeef.
Dan vullen met sushirijst en wat geroosterde sesamzaadjes.
Zegt mijn kookboek. Ik heb het zelf nooit geprobeerd. Heb die zakjes wel een keer gekocht, maar het kwam er niet van. Zoals zo vaak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |