quote:Hirsch Ballin: afstaan DNA is burgerplicht
Het afstaan van DNA-materiaal voor een grootschalig onderzoek naar de dader van een misdaad is een burgerplicht. Dat zei minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) vandaag in de Tweede Kamer, in navolging van zijn partijgenoot Tweede Kamerlid Sybrand van Haersma Buma.
Hirsch Ballin en het CDA willen dat het verplicht wordt om mee te werken aan DNA-onderzoek bij een grootschalig onderzoek naar de dader van een zwaar misdrijf, zoals mishandeling of verkrachting.
Vroeger moest voor dergelijk DNA-onderzoek nog bloed worden afgenomen. Volgens Van Haersma Buma is het afstaan van DNA inmiddels echter al lang geen inbreuk meer op de persoonlijke integriteit. "Het is nu mogelijk met een wattenstaafje wat wangslijm weg te halen. Wat is het verschil met een foto of een duimafdruk?"
De VVD steunt het idee van het CDA. De SP en ChristenUnie lopen er niet erg warm voor. "Moet wat mogelijk is, ook wenselijk zijn?", vroeg SP-Kamerlid Jan de Wit zich af. De Wit wil dat het nog steeds mogelijk moet zijn om te weigeren zonder direct verdachte te worden.
De ChristenUnie noemt zichzelf kritisch voorstander van het gebruik van DNA in opsporingsonderzoek, maar vindt het afnemen van DNA bij een grootschalig onderzoek een inbreuk op de lichamelijke integriteit. Ook PvdA-Kamerlid Ton Heerts had nog veel vragen. Het is nog onduidelijk of zijn partij het voorstel uiteindelijk haar steun zal verlenen.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 @ 20:45 schreef PankPinther het volgende:
Mooi om te zien hoe dit soort berichten altijd volgen op dit soort berichten:
Nederland voorkeursdoelwit terroristen geworden
En niemand heeft het door![]()
Wat lul jij nou? Wil jij mijn huur betalen ofzo?quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:56 schreef Nee het volgende:
Even flink zeiken op onze kut regering maar morgen weer fijn aan het werk en belastingcentjes betalen, want daar zijn we met z'n allen zo goed in: Klagen maar verder niks ondernemen.
Waar de fuck moet dat nou weer op slaan?quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:59 schreef X7MG het volgende:
[..]
Wat lul jij nou? Wil jij mijn huur betalen ofzo?
Nee? Rot dan ff een eind op ofzo??
waar en wanneer is dat dan, niks van gehoord.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:58 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer je het er niet mee eens bent, er is binnenkort een demonstratie tegen dit soort praktijken van "onze" overheid.....
En vergeten, dat ook.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:56 schreef Nee het volgende:
Even flink zeiken op onze kut regering maar morgen weer fijn aan het werk en belastingcentjes betalen, want daar zijn we met z'n allen zo goed in: Klagen maar verder niks ondernemen.
Ja, heb je helemaal gelijk in.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:02 schreef OldJeller het volgende:
[..]
En vergeten, dat ook.
Op een gegeven moment wordt onopvallend, zonder al te veel aandacht in de media, aangekondigd dat er weer iets dergelijks verplicht is, en geleidelijk accepteert men het wel.
Net zoals de verplichte vingerafdruk die elke burger van Nederland moet afstaan bij het aanschaffen van een nieuw identiteitsbewijs vanaf Juni 2009. Heel veel mensen zijn hier niet eens van op de hoogte, maar als ze straks aan de balie staan leveren ze wel rustig hun vingerafdruk in "tsja, blijkbaar moet dat".
Nou, ik werk vooral om mijn huur en levensonderhoud te kunnen betalen. En als ik werk betaal ik helaas belasting.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:00 schreef Nee het volgende:
[..]
Waar de fuck moet dat nou weer op slaan?
http://www.volksopstand2008.nl/quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:01 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
waar en wanneer is dat dan, niks van gehoord.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:56 schreef Nee het volgende:
okay, is even kijken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:05 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://www.volksopstand2008.nl/
En wat mag dat helpen? Het effect van dit soort demonstraties is nul. Veel beter is het om anderen te overtuigen niet op partijen als het CDA/VVD/PvdA te stemmen. Als ik hoor dat iemand CDA/VVD/PvdA stemt vraag ik hem altijd waarom hij dat doet, en vaak blijkt men maar uit gewoonte te stemmen op deze partijen. Als je vervolgens uitlegt wat daar mis mee is heb je hopelijk al weer een stem voorkomen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:58 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer je het er niet mee eens bent, er is binnenkort een demonstratie tegen dit soort praktijken van "onze" overheid.....
Klopt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En wat mag dat helpen? Het effect van dit soort demonstraties is nul. Veel beter is het om anderen te overtuigen niet op partijen als het CDA/VVD/PvdA te stemmen. Als ik hoor dat iemand CDA/VVD/PvdA stemt vraag ik hem altijd waarom hij dat doet, en vaak blijkt men maar uit gewoonte te stemmen op deze partijen. Als je vervolgens uitlegt wat daar mis mee is heb je hopelijk al weer een stem voorkomen.
Dan kan je dus geen identiteitsbewijs krijgen en kan je dus een boete krijgen als je wordt aangehouden en er geen kan tonen. Kan je ook niet meer met het vliegtuig reizen en naar bepaalde landen waar altijd grenscontrole is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ga ook nee zeggen tegen het geven van mijn vingerafdruk bij de aanvraag van een nieuw paspoort, en ik zal ook nee zeggen tegen dit soort maatregelen.
Ik zie het al voor me; Er wordt een vrouw verkracht en de hele buurt/stad moet DNA afstaan, vervolgens wordt de dader gepakt en krijgt een taakstraf.quote:Hirsch Ballin en het CDA willen dat het verplicht wordt om mee te werken aan DNA-onderzoek bij een grootschalig onderzoek naar de dader van een zwaar misdrijf, zoals mishandeling of verkrachting.
"Het echt waar we gaan het alleen voor dit doeleind gebruiken en echt nooit voor wat anders, echt waar echt echt echt beloofd burgertje, we doen echt echt echt niets anders met die gegevens".-verhaal is continu onwaar gebleken en als ze besloten hebben dat bv. sofinummer niet gekoppeld mag worden, dan noemen we het gewoon burgerservicenummer en dan mag het wel. Hoezee!quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:28 schreef pvdploeg het volgende:
Als er dan ook maar echt heel zeker wordt gesteld dat het afgestane DNA voor geen enkel ander doel mag en kan worden gebruikt. Ik vrees dat die garantie niet gegeven kan worden. Een uitspraak van regering en parlement is wat dat betreft volstrekt onvoldoende lijkt mij. Helemaal met al die christenen en andere religieuzen in de regering en in het parlement, met hun eigen particuliere onbewijsbare versie van de waarheid die naar believen kan worden aangepast.
Waar denk je dat ze jouw dna nog voor zullen gaan gebruiken, dan?quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:28 schreef pvdploeg het volgende:
Als er dan ook maar echt heel zeker wordt gesteld dat het afgestane DNA voor geen enkel ander doel mag en kan worden gebruikt.
Tja, wat moet je dan stemmen? VInd het maar lastig, wat je ook stemt altijd is er wel een partij die voor een of andere kutwet is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En wat mag dat helpen? Het effect van dit soort demonstraties is nul. Veel beter is het om anderen te overtuigen niet op partijen als het CDA/VVD/PvdA te stemmen. Als ik hoor dat iemand CDA/VVD/PvdA stemt vraag ik hem altijd waarom hij dat doet, en vaak blijkt men maar uit gewoonte te stemmen op deze partijen. Als je vervolgens uitlegt wat daar mis mee is heb je hopelijk al weer een stem voorkomen.
Verder helpt het ook als je gewoon consequent nee zegt tegen zaken die je privacy inperken. Een tijdje geleden stuurde mijn bank mij herhaaldelijk het verzoek dat ik een mijn paspoort moest laten zien op het bankkantoor in verband met EU-wetgeving. Ik heb daarop drie keer een antwoord teruggestuurd waarin ik aangaf bezwaren te hebben tegen een dergelijke manier van handelen en dat ik mijn paspoort dus niet ging laten zien. Toen heb ik er nooit meer iets van gehoord. Ik ga ook nee zeggen tegen het geven van mijn vingerafdruk bij de aanvraag van een nieuw paspoort, en ik zal ook nee zeggen tegen dit soort maatregelen. Verder gebruik ik GPG voor de versleuteling van e-mail om mij te beschermen tegen jarenlange opslag van mijn e-mail verkeer.
En natuurlijk ook de vrouwen he. Iedereen DNA inleveren.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me; Er wordt een vrouw verkracht en de hele buurt/stad moet DNA afstaan, vervolgens wordt de dader gepakt en krijgt een taakstraf.
Of de veroordeelde is haar geheime minnaar.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me; Er wordt een vrouw verkracht en de hele buurt/stad moet DNA afstaan, vervolgens wordt de dader gepakt en krijgt een taakstraf.
Ik had ook niet echt in de gaten dat er bij mishandeling grootschalige onderzoeken plaatsvinden, volgens mij moet je blij zijn dat je überhaupt aangifte kan doen.
Verraderquote:Op dinsdag 9 september 2008 21:49 schreef Vampier het volgende:
Jammer dat ze in nederland het woord Patriot niet kunnen gebruiken![]()
Wat hebben jullie een enge regering!!
quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:49 schreef Vampier het volgende:
Dit soort dingen spelen toch ook in de VS?quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:49 schreef Vampier het volgende:
..quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:54 schreef Vodkadruppel het volgende:
Er is niks aan de hand mensen, gewoon doorgaan met waar je mee bezig was!
Welja, maar daar noemt iedereen het vaderlandsliefdequote:Op dinsdag 9 september 2008 21:54 schreef t-8one het volgende:
[..]
Dit soort dingen spelen toch ook in de VS?
Trek wel een wijze les uit G8 demonstraties. Het plein hangt vol met camera's. Op de dag van de demonstratie zullen er zeer waarschijnlijk meer zijn, en mogelijk fotografen. Draag dus een zwarte zonnebril, (evt. petje) capuchontrui/jas en een sjaaltje.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:54 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Overigens zit ik nog te twijfelen om mee te doen met dat protest, maar goed is het zeker (als begin?).
Komt zo leuk overquote:Op dinsdag 9 september 2008 23:00 schreef Yildiz het volgende:
Privacy, vrijheid en mensenrechten beschermen is een, ja, is dat een woord? Nee, en dat geeft al bijna te denken.. overheidsplicht.
[..]
Trek wel een wijze les uit G8 demonstraties. Het plein hangt vol met camera's. Op de dag van de demonstratie zullen er zeer waarschijnlijk meer zijn, en mogelijk fotografen. Draag dus een zwarte zonnebril, (evt. petje) capuchontrui/jas en een sjaaltje.
quote:Lentz vormt een treffende illustratie van de door Hannah Arendt ontwikkelde theorie van de Banaliteit van het kwaad. Het kwaad heeft iets banaals (iets gewoons en toch plat; onbegrijpelijk eigenlijk). De banaliteit van het kwaad betekent ook dat het kwaad zijn kans krijgt omdat mensen weigeren na te denken over de gevolgen van hun daden. Een man als Lentz had door lichte tegenwerking, zonder noemenswaardig gevaar voor hemzelf, duizenden het leven kunnen redden. Hij deed het niet en leverde daarmee een forse bijdrage aan de gruwelen van het nazi-regime, zonder dat hij ooit zelf daadwerkelijk iemand heeft vermoord
quote:Lentz' catastrofale gedrag is een voorbeeld van wat gewone mensen kunnen doen als ze niet goed blijven nadenken in bijzondere omstandigheden. Ook vele ambtenaren van de burgerlijke stand hebben in WO II soortgelijk gedrag vertoond
Overigens meld Wiki wel netjes dat je hem oa niet kan vergelijken met een Anton Mussert die moedwillig 'fout' was.quote:De Rijksinspectie was zijn leven, het bevolkingsregister zijn lust. Daar speelde Lentz, zonder verder na te denken, als een kind met zijn speelgoed, aldus een typering van Loe de Jong. In de bezettingstijd bleek hoe gevaarlijk dergelijke mensen kunnen zijn. Lentz was een uiterst ijverige en consciëntieuze ambtenaar. Hij realiseerde zich echter niet dat een kwaadwillige bezetter zijn arbeid heeft gebruikt voor zeer kwade doeleinden.
Als alle mensen die gaan protesteren op 11 oktober zich met dit soort acties zou gaan bezighouden heeft dat denk ik een groter effect. Ieder bezwaarschrift moet gelezen worden en beantwoord worden, tegen ieder bezwaarschrift kan men in beroep gaan enzovoort. Stel dat er 20000 man naar de demonstratie komt, dan denk ik dat BiZa wel een extra vleugel kan gaan bouwen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:22 schreef OldJeller het volgende:
Dan kan je dus geen identiteitsbewijs krijgen en kan je dus een boete krijgen als je wordt aangehouden en er geen kan tonen. Kan je ook niet meer met het vliegtuig reizen en naar bepaalde landen waar altijd grenscontrole is.
Een partij die toch meer op de privacyhand is en op economische gebied ook niet echt stomme dingen zegt is D66, maar ik geef inderdaad toe dat het niet echt een denderende keus is. Blanco stemmen kan ook. Jammer dat de Libertarische Partij niet meer mee doet.quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:40 schreef Repeat het volgende:
Tja, wat moet je dan stemmen? VInd het maar lastig, wat je ook stemt altijd is er wel een partij die voor een of andere kutwet is.
In Groot-Brittannië wordt DNA van verdachten die onterecht verdacht bleken inderdaad niet vernietigd. Word jij daar opgepakt vanwege ‘ordeverstoring’, dan kan je DNA afgenomen worden, ook al word je later naar huis gestuurd. In Nederland gaat het ook hard die kant op.quote:Op woensdag 10 september 2008 00:23 schreef DennisMoore het volgende:
Want natuurlijk wordt al dat afgenomen DNA niet meteen vernietigd nadat het onderzoek naar die verkrachting is afgerond.
Nee, als je het eenmaal hebt, kan het mooi voor 20 jaar de DNA-databank in. Daarin sparen we nu al DNA van kinderen trouwens.
Voor het eerst in m'n leven geen CDA meer stemmen.
Bestaan die nog?quote:Op woensdag 10 september 2008 07:56 schreef Wokkel het volgende:
Voor de mensen die denken dat de overheid te vertrouwen is
En de argumentatie voor al dit soort onzin kun je ook al opdreunen:quote:Op woensdag 10 september 2008 07:52 schreef Jarno het volgende:
Het gekke is dat je er gewoon niet meer van opkijkt. Het zat er gewoon aan te komen.
Vergeet de pedo's niet JMG! Hiermee gaan we alle pedo's van Nederland vangen!!quote:Op woensdag 10 september 2008 08:04 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
En, om het af te toppen:
"Denk aan de kinderen!"
Nou, ik ben overtuigd hoor!quote:Op woensdag 10 september 2008 08:10 schreef Jarno het volgende:
[..]
Vergeet de pedo's niet JMG! Hiermee gaan we alle pedo's van Nederland vangen!!
Dat is zo'n door Hollywood bedachte gimick.quote:Op woensdag 10 september 2008 07:58 schreef DustPuppy het volgende:
Eigenlijk vraagt deze demonstratie op 11 oktober om een Guy Fawkes masker.
Het is inderdaad ongelooflijk. En het bezwaar van de Christenunie is blijkbaar de lichamelijke integriteit. Als het afnemen zo gemakkelijk zou gaan als een pasfoto maken vermoed ik dat ze er geen problemen mee zouden hebben.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:04 schreef Semisane het volgende:
Wat me trouwens opvalt is dat er geen enkele partij deze absurde uitspraak van Ballin keihard aanvalt, het is toch om heel diep triest van te worden.
Het maakt mensen, m.i., bij voorbaat al verdachte. De ervaring leert dat zulk soort mechanismen stap voor stap uitgebreid worden (heeft het CPB ook terecht opgemerkt). Het is niet ondenkbaar dat er ooit een soort van preventieve scan uitgevoerd wordt om mensen met een genetische predispositie te vinden.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:17 schreef DennisMoore het volgende:
Wat zijn de voornaamste argumenten tegen DNA-opslag?
Misbruik.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:17 schreef DennisMoore het volgende:
Nou ik denk dat de politiek nog steeds het idee heeft dat de bevolking van Nederland onder de indruk is van terroristen en dan men daardoor geen kritiek durft te geven op dit soort idiote uitspraken, omdat men bang is de kiezer van zich te vervreemden.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is inderdaad ongelooflijk. En het bezwaar van de Christenunie is blijkbaar de lichamelijke integriteit. Als het afnemen zo gemakkelijk zou gaan als een pasfoto maken vermoed ik dat ze er geen problemen mee zouden hebben.
Maar er is geen enkeling die fundamenteel bezwaar op grond van het al genoemde nemo tenetur of privacy maakt; ook worden er geen kritische vragen gesteld wat er met die gegevens zou moeten gebeuren. Is iedereen dan echt zó onder de indruk van de terroristen?
Voor mij de heksenjacht en de 'magie' in de vorm van onfeilbaarheid die er bij velen omheen hangt. Nog steeds is er, denk ik, een meerderheid die denkt dat als er DNA van persoon X is gevonden op plaats delict, dat persoon X, die toevallig toch al niet zo'n sterk verhaal had, schuldig is.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:17 schreef DennisMoore het volgende:
Precies, over het algemeen maken we ons drukker om de uitslagen in de Eredivisie dan om een stel terroristen. En die figuren hebben dan het predikaat 'terrorist' gekregen door de overheid, niet eens door de burgers.quote:Op woensdag 10 september 2008 09:31 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ik denk dat de politiek nog steeds het idee heeft dat de bevolking van Nederland onder de indruk is van terroristen en dan men daardoor geen kritiek durft te geven op dit soort idiote uitspraken, omdat men bang is de kiezer van zich te vervreemden.
De VVD heeft mijn stem verloren op het moment dat ze accoord gingen met het invoeren van de algehele legitimatieplicht in Nederland. En ze maken pas kans mijn stem weer terug te krijgen wanneer ze zich actief hard maken om die onzin terug te draaien.quote:Op woensdag 10 september 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:
Ik kan er trouwens niet bij dat 'liberaal' VVD dit steunt. [ afbeelding ], [ afbeelding ].
De vvd is al jaren niet meer liberaal. Ik sta hier niet verbaasd van. Groen-Links is m.i. op de meeste vlakken nog liberaler dan de vvd.quote:Op woensdag 10 september 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:
Ik kan er trouwens niet bij dat 'liberaal' VVD dit steunt. [ afbeelding ], [ afbeelding ].
hoe kan je zoiets over je strot krijgen. Politici zijn allang gestopt het land te dien, het land dient de politici.quote:"Iedereen vindt het een burgerplicht, behalve de mensen die wat te verbergen hebben," voegt Syb daar aan toe,
Ja, want links wil de belastingen verhogen en geld aan beestjes geven!111! communistisch!11! Dat rechtse partijen voorstander zijn van gigantische inbreuken op de privacy en het onschuldprincipe omdraaien maakt niks uit, want rechts belooft dat je als burger elke maand wat meer geld overhoudt. Mensen denken niet verder dan hun portemonnee helaas.quote:Op woensdag 10 september 2008 11:45 schreef Yildiz het volgende:
Welkom in Nederland, waar zichzelf links noemende partijen, die voor terughoudend toezicht op de burger zijn, communistisch genoemd worden, en waar zichzelf rechts noemende, liberale partijen een grotere, machtigere overheid willen.
Best verwarrend, als je zoiets niet gewend ben..
Weer een zood aan de dijk/indamming van onze privacyquote:Op dinsdag 9 september 2008 22:23 schreef Da_Ripper het volgende:
Verrekte vieze Adolf![]()
![]()
Burgerplicht m'n ass
zolang de zaak openblijft zeker... met een verjarings totaal van 25 jaar ongeveer...quote:Op woensdag 10 september 2008 11:26 schreef Pappie_Culo het volgende:
http://frontpage.fok.nl/column/7833![]()
Overigens stelt men dat men de verkregen DNA profielen niet wil bewaren.
Maar ja... in de UK is dit dus wel gebeurd zonder toestemming van de mensen. De beloftes van dit soort lieden lijken doorgaans weinig waard, maar het is het vermelden wel waard.
dat niet denk ik maar je wordt wel verdachte.. immers je hebt toch iets te verbergenquote:Op woensdag 10 september 2008 12:52 schreef PaarsBeestje het volgende:
Ik vraag me af, als je het dan gewoon toch niet wilt afstaan, word je dan al tegenstribbelend en hevig spartelend afgevoerd naar het ziekenhuis waar ze je dwingen haar, bloed en andere samples af te geven?
Dat lijkt me wel ja. Inclusief een gratis levensvergalling door sensatiemedia, als het een beetje meezit.quote:Op woensdag 10 september 2008 12:52 schreef PaarsBeestje het volgende:
Ik vraag me af, als je het dan gewoon toch niet wilt afstaan, word je dan al tegenstribbelend en hevig spartelend afgevoerd naar het ziekenhuis waar ze je dwingen haar, bloed en andere samples af te geven?
De argumentatie voor die boete ook. "ja, dit levert ons heel veel geld op dus het is verantwoord om mensen er jaren voor op te sluiten".quote:Op woensdag 10 september 2008 12:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel ja. Inclusief een gratis levensvergalling door sensatiemedia, als het een beetje meezit.
Tot een paar dagen geleden dacht ik nog van niet, maar als ik nu al zie dat je voor het afschermen van je GPSapparaat (voor rekeningrijden) een celstraf van 4 jaar of tienduizenden euro's boete kunt krijgen (daar schrok ik wel van), lijkt me niet dat hier ineens heel zacht mee omgegaan wordt...
+1quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
"Het echt waar we gaan het alleen voor dit doeleind gebruiken en echt nooit voor wat anders, echt waar echt echt echt beloofd burgertje, we doen echt echt echt niets anders met die gegevens".-verhaal is continu onwaar gebleken en als ze besloten hebben dat bv. sofinummer niet gekoppeld mag worden, dan noemen we het gewoon burgerservicenummer en dan mag het wel. Hoezee!
Ze zullen een pistool op mijn harses moeten zetten alvorens ik DNA afsta.
tof.. op deze manier wordt verkrachting ook wel de meest populaire misdaad zeg.. 4 jaar voor het bedekken van je GPS dingetje, 4 weken schoffelen voor het gebruiken van je dingetje in iemand die dat niet wilt.quote:Op woensdag 10 september 2008 12:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel ja. Inclusief een gratis levensvergalling door sensatiemedia, als het een beetje meezit.
Tot een paar dagen geleden dacht ik nog van niet, maar als ik nu al zie dat je voor het afschermen van je GPSapparaat (voor rekeningrijden) een celstraf van 4 jaar of tienduizenden euro's boete kunt krijgen (daar schrok ik wel van), lijkt me niet dat hier ineens heel zacht mee omgegaan wordt...
En dat ook zo kort na de presentatie van het liberaal manifest van de VVD.quote:Op woensdag 10 september 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:
Niet dat ik verbaasd was... sinds ik Mark Rutte -een aantal jaar geleden- in de HMH op het podium hoorde roepen, tegen Marijnissen, dat 'ie niets te verbergen had' (het ging over de ID plicht) verwacht ik er niet veel meer van.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dat ook zo kort na de presentatie van het liberaal manifest van de VVD.
Ja, ik hoor er ook maar één, steeds dezelfde: Privacy!!quote:Op woensdag 10 september 2008 09:17 schreef DennisMoore het volgende:
Wellicht een teken dat er een paar fikse balken in je oog zitten, want die argumenten zijn tot in den treure uitgekauwd, uitgekotst, herkauwd en in slow motion herhaald.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, ik hoor er ook maar één, steeds dezelfde: Privacy!!
quote:Op woensdag 10 september 2008 14:42 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat echt zo'n onzin! Hoezo is het opslaan van DNA een aantasting van je privacy?
bijvoorbeeldquote:Op woensdag 10 september 2008 13:28 schreef probeer het volgende:
maar laat alle schaapjes die het geen probleem vinden maar leuk hun DNA afstaan. moet je over 5 jaar niet raar opkijken als je geen verzekering meer af kan sluiten omdat je toch een aanleg hebt voor een bepaalde ziekte.
denken jullie nu echt dat die DNA gegevens alleen bij justitie blijven? komop zeg, hoe verscrhikkelijk naief kan je zijn.
Hoezo is het geen aantasting dan?quote:Op woensdag 10 september 2008 14:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind dat echt zo'n onzin! Hoezo is het opslaan van DNA een aantasting van je privacy?
Dat zijn allemaal voorbeelden van wat zou kunnen gebeuren. Vooralsnog gaat het alleen om het afstaan van DNA bij een buurtonderzoek in gevallen van ernstige misdrijven, zoals destijds de puttense moordzaak.quote:
Ja, want de overheid is zijn natuurlijk nog nooit privacy gevoelige gegevens ergens kwijt geraakt.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal voorbeelden van wat zou kunnen gebeuren. Vooralsnog gaat het alleen om het afstaan van DNA bij een buurtonderzoek in gevallen van ernstige misdrijven, zoals destijds de puttense moordzaak.
Die figuur die ze nu hebben, is er toentertijd ook onderuit gekropen en daardoor hebben 2 mannen onschuldig jaren vast gezeten.
En nee, het is nooit op zichzelf staand bewijs. Alleen op grond van dna wordt je niet veroordeeld. Er is toch altijd nog minstens motief of gelegenheid.
Als iemand in Groningen wordt vermoord, die ik niet ken. En men vindt daar dna dat toevallig voor 95 % overeenkomt met het mijne (zou zomaar kunnen, ik heb daar familie wonen), terwijl ik de vermoorde niet ken en kan aantonen niet in Groningen te zijn geweest, dan wordt ik daar niet voor veroordeeld.
Sommige mensen zijn zo paranoïa als de pest.
Wat raar dat politici niet de zaak Cees B. erbij halen, deze persoon zijn DNA zat op het lichaam, en zo werd Cees B. even veroordeeld. Jaren later bleek het allemaal mis gegaan te zijn. Alleen maar omdat de échte moordenaar zich meldde. Anders zat Cees B. een volledige straf, onschuldig, uit. Leg dat maar eens uit met de woorden 'alleen op DNA wordt je niet veroordeeld'.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal voorbeelden van wat zou kunnen gebeuren. Vooralsnog gaat het alleen om het afstaan van DNA bij een buurtonderzoek in gevallen van ernstige misdrijven, zoals destijds de puttense moordzaak.
Die figuur die ze nu hebben, is er toentertijd ook onderuit gekropen en daardoor hebben 2 mannen onschuldig jaren vast gezeten.
En nee, het is nooit op zichzelf staand bewijs. Alleen op grond van dna wordt je niet veroordeeld. Er is toch altijd nog minstens motief of gelegenheid.
Als iemand in Groningen wordt vermoord, die ik niet ken. En men vindt daar dna dat toevallig voor 95 % overeenkomt met het mijne (zou zomaar kunnen, ik heb daar familie wonen), terwijl ik de vermoorde niet ken en kan aantonen niet in Groningen te zijn geweest, dan wordt ik daar niet voor veroordeeld.
Ik heb een vervangen hartklep. Niks erfelijks. En was al in een verzekering opgenomen voordat ik daar klachten van kreeg.quote:Op woensdag 10 september 2008 15:00 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Ja, want de overheid is zijn natuurlijk nog nooit privacy gevoelige gegevens ergens kwijt geraakt.
Had jij niet het nodige onder de leden? Volgens mij wordt het toch bijzonder vervelend als jij ergens je dna hebt moeten afstaan en je er een aantal jaren later achter komt dat jij of je kinderen niet worden geaccepteerd door een verzekeringsmaatschappij.
Dan kun je nu wel proberen iedereen als dom af te schilderen, maar het lijkt me dat de consequenties nogal groot zullen zijn als het een keer mis gaat.
En daar moet je dus vooral niet over nadenken? Gewoon de overheid vertrouwen? Die al meerdere keren aantoonbaar heeft gefaalt in het beschermen van vertrouwelijke en persoonlijke gegevens!quote:Op woensdag 10 september 2008 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal voorbeelden van wat zou kunnen gebeuren.
Ja en? In mijn ogen nog steeds totaal niet gewenst, men zorgt er maar voor dat men _enkel_ DNA afneemt van de mensen die verdacht zijn ipv iedereen impliciet verdacht maken door DNA af te nemen of door ze in een hokje te stoppen als ze weigeren DNA te geven. {quote:Vooralsnog gaat het alleen om het afstaan van DNA bij een buurtonderzoek in gevallen van ernstige misdrijven, zoals destijds de puttense moordzaak.
Dat had echt totaal niks te maken met de weigering DNA te geven en alles te maken met een falende rechercheursteam die hoe dan ook die twee mannen beschuldigd wilde krijgen, des te meer reden om de overheid niet te vertrouwen met verplichte DNA afname, lijkt me.quote:Die figuur die ze nu hebben, is er toentertijd ook onderuit gekropen en daardoor hebben 2 mannen onschuldig jaren vast gezeten.
Nee? Vertel dat eens aan die twee van de Puttense moordzaak, daar zijn juist enorm veel aanwijzingen genegeert, enkel maar om die twee mannen veroordeeld te krijgen.quote:En nee, het is nooit op zichzelf staand bewijs. Alleen op grond van dna wordt je niet veroordeeld. Er is toch altijd nog minstens motief of gelegenheid.
Wellicht toch wat minder paranoïa als jij denkt? Van mij mag je natuurlijk een volledig vertrouwen hebben in de onfeilbaarheid van de overheid, ik heb dat, gezien de blunders van de afgelopen jaren, iets minder.quote:Sommige mensen zijn zo paranoïa als de pest.
Geloof er maar niet in. Wie weet belanden jouw gegevens via een verloren USB-stickje bij verzekeraars. Albert Heijn heeft in ieder geval geen probleem met het doorverkopen van gegevens van Bonuskaart-klanten aan verzekeraars.quote:Op woensdag 10 september 2008 15:04 schreef Gia het volgende:
Maar ik geloof niet dat verzekeraars toegang zullen krijgen tot dergelijke gegevens, anders zouden ze ook wel toegang hebben tot labgegevens van ziekenhuizen.
Het landelijk medisch dosier database is al een aantal keren kinderlijk eenvoudig gehacked overigens.quote:Op woensdag 10 september 2008 15:04 schreef Gia het volgende:
Maar ik geloof niet dat verzekeraars toegang zullen krijgen tot dergelijke gegevens, anders zouden ze ook wel toegang hebben tot labgegevens van ziekenhuizen.
vertel dat de Joden in de tweede wereld oorlog die er goed bijgehouden werden door de Nederalndse regering.. was een makkie voor de Duitsers om ze mooi via leuke lijstjes op te pakken en als brandstof te laten fungeren voor hun ovensquote:Op woensdag 10 september 2008 14:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Nope. Er zijn genoeg zaken waarin de politie ontzettend de mist in gaat. De Schiedammer parkmoord en Puttense moordzaak zijn daar voorbeelden van. De politie lijdt aan tunnelvisie. Dan is er de interpretatie van het DNA-bewijs. Het is een statistische interpretatie. Wat is de kans dat iemand dat DNA heeft, en wat is de kans dat je als je een hele grote databank hebt iemand vindt die dat DNA heeft. Hoe groter de databank, hoe meer fout-positieven.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:51 schreef Gia het volgende:
Het gaat erom dat je verplicht wordt openheid van zaken te geven terwijl je het recht hebt die voor jezelf te houden.quote:Ik vind dat echt zo'n onzin! Hoezo is het opslaan van DNA een aantasting van je privacy?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |