Mijn Russisch is niet echt goed, maar de Nederlandse vertaling heet Oorlog en Vrede?quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:47 schreef Mainport het volgende:
Zal ik dan maar de spits afbijten:
1. Война и Мир - Lev Tolstoj
Geen vaste poster, wel lezer, in TTK, maar goed idee. Zal het ook doen, om ook andere subfora te bereiken.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:57 schreef Mainport het volgende:
Wellicht is het een idee dat je een berichtje op de FP zet, en vaste TTK-bezoekers oproept de verkiezing in hun signature te vermelden.
Hier kom ik nog even op terug!quote:Op maandag 1 september 2008 01:42 schreef Wouter1989 het volgende:
Meneer DaMart, doen poëzie en toneelstukken ook mee? En closetdrama's?
quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:47 schreef Mainport het volgende:
1. Война и Мир - Lev Tolstoj
2. Cien Años de Soledad - Gabriel García Márquez
6. Nome della Rosa, Il - Umberto Eco
7. Plateforme, au Milieu du Monde - Michel Houellebecq
Omdat dat het enige boek van Reve is dat ik heb gelezen.quote:Op maandag 1 september 2008 22:42 schreef LXIV het volgende:
Oh DaMart. Als je Reve op je lijst zet, waarom dan de 4e man?
Ach, ik heb me prima vermaakt met die boeken, en dat is toch waar het om draait bij ht samenstellen van een toplijst. Maar er zijn nog een hoop boeken die ik ooit wil lezen, die mijn lijst in de toekomst zomaar zouden kunnen omgooien. Kijk naar W.F. Hermans, die stond vorig jaar ook nog niet in mijn lijstquote:Op maandag 1 september 2008 22:53 schreef LXIV het volgende:
Dat maakt Dan Brown, Stephan King et al. ook een stuk duidelijker!
*denkt dat VodEvil de regels nog moet lezen*quote:Op maandag 1 september 2008 23:25 schreef VodEvil het volgende:
Mijn lijstje
1: Isaac Asimov - Robots of Dawn (serie)
2: Christoper Paolini - Eragon
3: Christoper Paolini - Eldest
4: Christoper Paolini - Brisingr
5: Lloyd Pye - Starchild
6: Erich von Däniken - The Gods Were Astronauts
7: Erich von Däniken - The Return of the Gods
8: Greg Bear - EON
9: Greg Bear - Blood Music
10: Isaac Asimov - Robot City (serie)
11: Isaac Asimov - Foundation (serie)
12: Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
13: Julian May - Het veelkleurige land (4 delen)
quote:1. Lijmen/Het Been – Willem Elsschot
2. De Uitvreter. Titaantjes. Dichtertje – Nescio
3. De man zonder eigenschappen (Der Mann ohne Eigenschaften) – Robert Musil
4. Kafka op het Strand (海辺のカフカ) – Haruki Murakami
5. Het parfum (Das Parfum) – Patrick Süskind
6. De toverberg (Der Zauberberg) – Thomas Mann
7. Anna Karenina (Анна Каренина) – Leo Tolstoj
8. De kleine prins (Le Petit Prince) – Antoine de Saint-Exupéry
9. De vreemdeling (L'étranger) – Albert Camus
10. Demian – Herman Hesse
11. In de naam van de Roos (Il nome della rosa) - Umberto Eco
12. De metamorfose (Die Verwandlung) – Franz Kafka
13. Brieven aan een jonge dichter (Briefe an einen jungen Dichter) – Rainer Maria Rilke
14. Portret van een jongeman (Youth) – J.M. Coetzee
15. Elementaire Deeltjes (Les Particules Élémentaires) – Michel Houellebecq
16. In koelen bloede (In Cold Blood) – Truman Capote
17. Honderd jaar eenzaamheid (Cien Años de Soledad) – Gabriel García Márquez
18. Nooit meer slapen – W.F. Hermans
19. Reis naar het einde van de nacht (Voyage au bout de la nuit) – Louis-Ferdinand Céline
20. Toen niemand iets te doen had – Toon Tellegen
21. Oblomov (Обломов) – Gontsjarov
22. De broers Karamazov (Братья Карамазовы) – Fjodor Dostojevski
23. Walging (La Nausée) – J.P. Sartre
24. Mijn naam is Asher Lev (My Name is Asher Lev) – Chaim Potok
25. Over de kortheid van het leven (De Brevitate Vitae) – Seneca Minor
26. De Avonden – Gerard Reve
27. De Stille Kracht – Louis Couperus
28. Bekentenissen (Confessiones) – Augustinus
29. Terug tot Ina Damman – Simon Vestdijk
30. Onderweg (On the road) - Jack Kerouac
Ik ben bang dat ik dit lijstje niet in deze vorm kan verwerken. Series kunnen namelijk niet als geheel worden genomineerd, en er is een maximum van 1 schrijver per 10 boeken. Met 13 boeken, kun je iedere schrijver dus maar één keer noemen.quote:Op maandag 1 september 2008 23:25 schreef VodEvil het volgende:
Mijn lijstje
3: Christoper Paolini - Eldest
5: Lloyd Pye - Starchild
6: Erich von Däniken - The Gods Were Astronauts
7: Erich von Däniken - The Return of the Gods
8: Greg Bear - EON
9: Greg Bear - Blood Music
10: Isaac Asimov - Robot City (serie)
11: Isaac Asimov - Foundation (serie)
12: Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
13: Julian May - Het veelkleurige land (4 delen)
Het verhalende element is het belangrijkst. Dus bijvoorbeeld een waargebeurd verhaal als het Dagboek van Anne Frank mag wel genoemd worden, maar een verhandeling over de paartijd van de geelgestipte vlinderbeslijster nietquote:Op dinsdag 2 september 2008 01:39 schreef Sicstus het volgende:
Ik neem aan dat het alleen om fictie gaat?
Purisme valt meestal te prijzen, maar ik vind het niet netjes om anderen, en vooral de organisator van dit gebeuren dan maar te laten raden wat je bedoelt. Dan is het niet langer functioneel en vind ik het aanstellerij van hier tot 東京.quote:Op maandag 1 september 2008 21:22 schreef Mainport het volgende:
Dag sympathieke vriend Frollo,
Wanneer ik het over boeken of films heb, neem ik de originele titel in de mond. Zoals het hoort. Maar jij mag gewoon Het belang van Ernst of Het belang om Ernst te zijn van mij zeggen hoor.
Groetjes, een sneue kleuter.
Als je bij 1. (Deel 3 uit de Robot serie) neerzet, blijft ie in je lijstje staanquote:Op dinsdag 2 september 2008 07:11 schreef VodEvil het volgende:
3: Lloyd Pye - Starchild
4: Greg Bear - EON
5: Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
6: Julian May - Het veelkleurige land (4 delen)
@DaMart. Aangepast. Blijft alleen weinig over
Is dat een (fictief of waargebeurd) verhaal, of meer een informatief naslagwerk?quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:51 schreef mkrijt het volgende:
2. Alexander SOLZJENITSYN - De Goelag archipel, 1918-1956 : proeve van een artistieke studie (Serie)
Kun je één titel uit de serie kiezen die je wilt nomineren? Een hele serie is namelijk niet mogelijk.quote:9. C.S. Lewis - Narnia (de hele reeks)
Graag, ik ben er ook benieuwd naar! Ik zie dat iemand al een paar stukken van Shakespeare heeft genomineerd, en mij lijkt dat veel toneelstukken net zo 'verhalend' zijn als verhalende non-fictie.quote:
Dit vind ik behoorlijk non-fictie (non-fictie, populair wetenschappelijk).quote:Op dinsdag 2 september 2008 00:09 schreef BasOne het volgende:
29. A Brief History of Time - Stephen
Is dat wel fictie of overwegend verhalend? Het eerste is toch een verhandeling over het kapitalisme en de gevolgen ervan, en het tweede een geschiedenis van bestialiteit?quote:Op dinsdag 2 september 2008 01:12 schreef MB88 het volgende:
12 Das Kapital; Kritik der politische Ökonomie / Karl Marx
29 Lief dier / Midas Dekkers
Iets is hier niet in overeenstemming met de regels.quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:50 schreef sylvietjoo het volgende:
1. Amy Tan - The Hundred Secret Senses
2. Neil Gaiman - Anansi Boys
11. Neil Gaiman - American Gods
12. Neil Gaiman - Neverwhere
14. Amy Tan - The Bonesetters Daughter
16. Neil Gaiman - Stardust
Dit klinkt als een boek waarin bewijs wordt geleverd voor Jezus' bestaan. Dat klinkt alsof de auteur het als non-fictie beschouwt, en misschien zelfs wel als wetenschappelijk.quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:51 schreef mkrijt het volgende:
8. Lee Strobel - Bewijs genoeg (The Case for Christ)
Laten we anders 'literaire stijl' als criterium nemen. Niet dat zoiets gemakkelijk te definiëren is, maar het is in elk geval breder dan 'verhalend'.quote:Op dinsdag 2 september 2008 06:48 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het verhalende element is het belangrijkst. Dus bijvoorbeeld een waargebeurd verhaal als het Dagboek van Anne Frank mag wel genoemd worden, maar een verhandeling over de paartijd van de geelgestipte vlinderbeslijster niet.
Mee eens.quote:Op dinsdag 2 september 2008 10:04 schreef Melusine het volgende:
Oh ja, dan heb ik ook nog iets. Ik zet The Lord of The Rings als één boek in mijn lijstje, want volgens mij valt het absoluut niet onder de serie-regel. Het boek was door Tolkien uitdrukkelijk als een enkel boek bedoeld, en is alleen door de uitgever in drie banden verdeeld uit praktische overwegingen. Geen serie dus.
Gewoon even benieuwd hoe dit kan:quote:Op maandag 1 september 2008 23:25 schreef VodEvil het volgende:
Mijn lijstje
Die discussie is vorig jaar ook gevoerd, en daar kwam toen uit dat het niet als één boek mee kan doen voor de top 100, maar alleen als losse delen. Leidend is daarbij hoe het is verschenen, niet hoe de auteur het bedoeld heeftquote:Op dinsdag 2 september 2008 10:04 schreef Melusine het volgende:
Oh ja, dan heb ik ook nog iets. Ik zet The Lord of The Rings als één boek in mijn lijstje, want volgens mij valt het absoluut niet onder de serie-regel. Het boek was door Tolkien uitdrukkelijk als een enkel boek bedoeld, en is alleen door de uitgever in drie banden verdeeld uit praktische overwegingen. Geen serie dus.
Verhalenbundels mag je ook noemen. Als er meerdere auteurs zijn, dan kun je wat mij betreft volstaan met de vermelding "Diverse auteurs".quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:04 schreef ranja het volgende:
oja, boeken met korte verhalen van meerdere schrijvers, mogen die ook?
en hoe benoem ik die? diversen/various? Schrijver 1 en anderen?
Wat een onzin zeg, slechte redenatie. Maar goed, dat maakt een plekje vrij voor een ander boek, daar ben ik wel weer blij mee.quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die discussie is vorig jaar ook gevoerd, en daar kwam toen uit dat het niet als één boek mee kan doen voor de top 100, maar alleen als losse delen. Leidend is daarbij hoe het is verschenen, niet hoe de auteur het bedoeld heeft.
Daarnaast zou je het bijna fictie kunnen noemen, je weet 't maar nooit met Bobquote:Op dinsdag 2 september 2008 10:19 schreef placebeau het volgende:
wat is de policy rond chronicles van bob dylan?
een autobiografie mt een heel verhalend karakter
We zijn er achter de schermen nog mee bezig, maar ik verwacht vanavond e.e.a. hierover toe te kunnen voegen aan het reglementquote:Op dinsdag 2 september 2008 09:38 schreef Melusine het volgende:
[..]
Graag, ik ben er ook benieuwd naar! Ik zie dat iemand al een paar stukken van Shakespeare heeft genomineerd, en mij lijkt dat veel toneelstukken net zo 'verhalend' zijn als verhalende non-fictie.
Trouwens wel weinig, 30 boeken, zeker in vergelijking met andere Top 100 topics (film, games). Dat wordt nog lastig.
Deze en andere boeken waarover twijfel bestaat zal ik vanavond wat nader bekijken. Misschien is het handig als ik een lijst van genoemde boeken die niet mee kunnen doen in de OP opneem?quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:57 schreef Iblis het volgende:
Even wat commentaar op lijstjes:
[..]
Dit vind ik behoorlijk non-fictie (non-fictie, populair wetenschappelijk).
[..]
Is dat wel fictie of overwegend verhalend? Het eerste is toch een verhandeling over het kapitalisme en de gevolgen ervan, en het tweede een geschiedenis van bestialiteit?
[..]
Iets is hier niet in overeenstemming met de regels.Alhoewel in een top 20 twee keer Amy Tan zou mogen volgens mij, maar niet vier keer Neil Gaiman.
[..]
Dit klinkt als een boek waarin bewijs wordt geleverd voor Jezus' bestaan. Dat klinkt alsof de auteur het als non-fictie beschouwt, en misschien zelfs wel als wetenschappelijk.
Volgens mij ontloopt het elkaar niet veel qua bedoeling inderdaad. En bij twijfel kijken we gewoon of een boek past of niet. We hebben de regel van 'verhalend' werk dit jaar toegevoegd, omdat vorig jaar wat titels uitgesloten werden, die eigenlijk best mee hadden kunnen doen. Dat proberen we zo te voorkomen. Maar bij twijfel neem ik het mee naar achterenquote:Op dinsdag 2 september 2008 10:04 schreef Frollo het volgende:
[..]
Laten we anders 'literaire stijl' als criterium nemen. Niet dat zoiets gemakkelijk te definiëren is, maar het is in elk geval breder dan 'verhalend'.
Maerlants wereld van Frits van Oostrom is bijvoorbeeld in wezen een (populair-)wetenschappelijk werk, maar is zo fraai geschreven dat het in 1996 de AKO Literatuurprijs won. Op dezelfde manier kunnen dan ook bijvoorbeeld Herfsttij der Middeleeuwen of het werk van Jan en Annie Romein meedingen.
Maar misschien bedoelen we gewoon hetzelfde hoor.
Ook dat is een titel waar ik vanavond nog even naar kijk, maar in principe kan een verhalende autobiografie meedoen.quote:Op dinsdag 2 september 2008 10:19 schreef placebeau het volgende:
wat is de policy rond chronicles van bob dylan?
een autobiografie mt een heel verhalend karakter
De meningen waren vorig jaar ook verdeeld, maar toch kwam dit eruit als oplossing. Een andere manier om met series om te gaan, is ze alleen als geheel meetellen, maar dat zou weer oneerlijk zijn t.o.v. bijvoorbeeld de Harry Potter-boeken, die feitelijk ook een serie vormen.quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:47 schreef Melusine het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, slechte redenatie. Maar goed, dat maakt een plekje vrij voor een ander boek, daar ben ik wel weer blij mee.
1. De Goelag archipel is een comi van bijde (in mijn optiek dan), het is een verhalend informatief naslagwerk welke de nobelprijs van de literatuur heeft gewonnen (1970)quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:08 schreef DaMart het volgende:
[..]
Is dat een (fictief of waargebeurd) verhaal, of meer een informatief naslagwerk?
[..]
Kun je één titel uit de serie kiezen die je wilt nomineren? Een hele serie is namelijk niet mogelijk.
2. Doe maar De Leeuw, de Heks en de Kleerkastquote:Wat is De Goelagarchipel voor boek? Het is een encyclopedie van het kampbestaan, zij het met zeer breedsprakige lemma's. Het is geschiedenis, sociologie, filosofie, psychologie, antropologie. Naast de geschiedenis van de kampen van 1918 tot 1956 bevat het systeemkritiek, persoonlijke memoires, portretten van bijzondere kampbewoners. Het behandelt morele vraagstukken van collaboratie en verzet. Het gaat over de taal van de terreur, de terminologie van de repressie. Maar het geeft ook nuchtere beschrijvingen van procedures: arrestatie, ondervraging, transport, dwangarbeid, honger, uitputting, dood, opstand. Het schetst de psychologie van de homo sovieticus, van de kampbewaarder, van de verklikker, van de eeuwige uitbreker, en niet te vergeten van de blatnye, de criminelen in de kampen die zich graag door de kampleiding lieten gebruiken om de `politieken' eronder te houden. Het bevat antropologische essays over `Gevangenen als natie', over de kampleiding, over de omwonenden van de kampen. Maar ook verbazingwekkende gedachten over de vrijheid van de kampbewoner (onder het Siberische motto `Dalsje ne sosjljoet' verder weg kunnen ze je toch niet sturen).
bron
Ooh, dat had ik nog niet eens bedacht. Hoewel het wel in mijn achterhoofd moet hebben gezeten toen ik het over installments had, want dan denk ik inderdaad aan Dickens.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Het hoe-ze-verschenen-zijn-argument is inderdaad eigenlijk niet zo sterk, omdat b.v. ook David Copperfield oorspronkelijk in afleveringen is verschenen. Voor Anna Karenina geldt hetzelfde.
Besides, elk boek is niet even sterk van de potter reeks.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Het hoe-ze-verschenen-zijn-argument is inderdaad eigenlijk niet zo sterk, omdat b.v. ook David Copperfield oorspronkelijk in afleveringen is verschenen. Voor Anna Karenina geldt hetzelfde.
Harry Potter is weliswaar een reeks, maar met name de eerste boeken introduceren de karakters opnieuw, zodat ook een lezer die de voorgaande delen niet gelezen heeft het kan volgen. Dat is bij de Lord of the Rings niet het geval.
Ook voor bv The Green Mile, niet dat die nou direct in mijn lijst zou komen...quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Ja, ach. Ik viel er vorig jaar over en besloot dan ook geen enkel boek van bijv. LotR te nomineren, aangezien het in mijn ogen gewoon 1 boek is. Dit jaar zal dat weer precies hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Harry Potter is weliswaar een reeks, maar met name de eerste boeken introduceren de karakters opnieuw, zodat ook een lezer die de voorgaande delen niet gelezen heeft het kan volgen. Dat is bij de Lord of the Rings niet het geval.
Om verwarring te voorkomen series weggehaald. Wel lastig hoorquote:Op dinsdag 2 september 2008 08:15 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je bij 1. (Deel 3 uit de Robot serie) neerzet, blijft ie in je lijstje staan
Julian May ook, (deel 1 van een 4 delige serie).
Of gewoon 'serie' weglaten.
Nu lijkt het of je een complete serie nomineerd, en dat mag niet
Op de titels die vandaag ter discussie werden gesteld, kom ik een dezer dagen nog terugquote:Toneelstukken en Closet Drama’s
Een toneelstuk kan meedoen voor de top 100, wanneer het als boek is uitgebracht. Dit geldt ook als het in scriptvorm is gepubliceerd. Dit geldt uiteraard ook voor de closet drama’s, die van nature een geschreven toneelstuk zijn. Betreft het echter een toneelstuk dat gebaseerd is op een bestaand boek, dan doet alleen het oorspronkelijke boek mee voor de top 100.
Poëzie
Poëzie kan niet meedoen voor de top 100. Ook hiervoor geldt dat het op een andere manier en op andere gronden wordt beoordeeld dan ‘gewone’ boeken, waar de top 100 eigenlijk voor bedoeld is.
Het is inderdaad dezelfde discussie als vorig jaarquote:Op dinsdag 2 september 2008 13:30 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ja, ach. Ik viel er vorig jaar over en besloot dan ook geen enkel boek van bijv. LotR te nomineren, aangezien het in mijn ogen gewoon 1 boek is. Dit jaar zal dat weer precies hetzelfde zijn.
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.quote:Op woensdag 3 september 2008 02:26 schreef Melusine het volgende:
Het gaat mij absoluut niet om het wel of niet nomineren van hele series (de oplettende lezer ziet The Amber Spyglass in mijn lijst, dat ook gewoon een deel van een trilogie is) maar om het feit dat LOTR geen serie ís. Het is geen serie. Werkelijk de enige reden om het een serie te noemen is de verschijningsvorm in drie banden, want de schrijver zelf heeft uitdrukkelijk gezegd dat het geen. trilogie. is. En het argument van de verschijningsvorm is door Iblis al afdoende ontkracht.
Maar goed, volgend jaar dan maar.
Tolkien heeft zijn hele boek in één keer geschreven, en toen in één keer willen uitgeven. Dat doet Rowling of Terry Pratchet b.v. niet. Die schrijven een boek en geven en het uit, en schrijven dan later een nieuw boek. Het was vanwege de na-oorlogse omstandigheden waarin er papier tekort was dat de uitgever heeft besloten het boek op te splitsen in drie banden van twee delen.quote:Op woensdag 3 september 2008 07:47 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.
Als je als criterium 'de intentie van de schrijver' gaat gebruiken kun je vrijwel alle doorlopende series nomineren.
En vaak weet je de intentie van de schrijver niet.
Dat klopt, alleen dan moet bijvoorbeeld Anna Karenina, al enkele malen genomineerd, ook in delen worden gezien. En die wordt dan wel weer als 1 boek neergezet.quote:Op woensdag 3 september 2008 07:47 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.
Als je als criterium 'de intentie van de schrijver' gaat gebruiken kun je vrijwel alle doorlopende series nomineren.
En vaak weet je de intentie van de schrijver niet.
Tot mijn grote verbazing, ben ik 'One flew over the cuckoo's' nest vergetenquote:Op dinsdag 2 september 2008 01:00 schreef robbolo het volgende:
Hier dan maar een (kort) lijstje
1. Hersenschimmen - Bernlef
2. Misdaad en straf - Dostojewski
3. De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans
4. Kafka on the shore - Haruki Murakami
5. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
6. Indecision - Benjamin Kunkel
7. Supertex - Leon de Winter
8. Alles is verlicht - Jonathan Safran Foer
9. De azielzoeker - Arnon Grunberg
10. Er komt een vrouw bij de dokter - Kluun
11. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
12. Koot droomt zich af - Kees van Kooten
Waarschijnlijk nog wel een paar aanpassingen, maar het gaat de goede kant uit
Wikipedia lijkt me nou niet echt leidend voor dit soort situaties. Het uitgangspunt van de schrijver kan ook niet zonder meer de doorslag geven. J.J. Voskuil heeft Het Bureau als 1 geheel bij zijn uitgeverij ingeleverd, die heeft besloten om het als zeven losse delen uit te geven, verspreid over een periode van 4 jaar. Dat laatste zorgt er wel voor dat de boeken aanzienlijk meer op zichzelf komen te staan dan wanneer je ze in 1 keer uitgeeft.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:04 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat er ook wel gekeken kan worden naar b.v. Wikipedia die LotR ook als één roman, verschenen in drie banden, zien, of naar de verkiezing van het beste buitenlandse boek in Nederland vorig jaar, waar LotR ook als één werk meetelde.
Dit jaar verandert er wat dit betreft niets. Vorig jaar zijn na de start van de boekentop 100 nog wijzigingen doorgevoerd in toegestane boeken, waarna diverse mensen hun lijst moesten aanpassen. Dat wil ik dit jaar voorkomen. Qua toneelstukken en dichtbundels hebben we e.e.a. verduidelijkt, omdat daarover niets geregeld was, maar wat geregeld is, verandert dit jaar niet.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:09 schreef Frollo het volgende:
Als ik de reacties van Melusine, Iblis en Steven184 zo lees, pleit eigenlijk alles ervoor om LotR gewoon mee te laten doen. Al vind ik het persoonlijk een ongelofelijk slecht boek en haat ik het om het te zien winnen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).
Zo, Voltaire zou trots op me zijn.
Zeker zijn de meningen verdeeld, maar ik zou even rond kijken wat een tamelijk courante interpretatie is. Natuurlijk is Wikipedia niet leidinggevend, maar er zijn meer encyclopedieën. De Britannica heeft b.v. Lord of the Rings (work by Tolkien) en Lord of the Rings (film trilogy by Jackson). En dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat LotR doorgaans als één werk en niet als reeks beschouwd wordt.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:32 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
Wikipedia lijkt me nou niet echt leidend voor dit soort situaties. Het uitgangspunt van de schrijver kan ook niet zonder meer de doorslag geven. J.J. Voskuil heeft Het Bureau als 1 geheel bij zijn uitgeverij ingeleverd, die heeft besloten om het als zeven losse delen uit te geven, verspreid over een periode van 4 jaar. Dat laatste zorgt er wel voor dat de boeken aanzienlijk meer op zichzelf komen te staan dan wanneer je ze in 1 keer uitgeeft.
Ook bij de literaire prijzen is er geen eenduidigheid over hoe je met dit soort gevallen om moet gaan. Toen A.F.Th. van der Heijden eindelijk klaar was met het langverwachte derde deel van zijn ooit als trilogie opgezette cyclus de Tandeloze Tijd werd dit dermate omvangrijk dat het twee boeken werden (Het hof van barmhartigheid & Onder het plaveisel het moeras) die overigens wel tegelijkertijd verschenen. Beide boeken hebben samen de gouden uil gekregen, aangezien de jury van die prijs beide boeken als 1 geheel beschouwde, terwijl de generale bankprijs het wel als 2 losse boeken zag en de prijs toekende aan onder het plaveisel het moeras.
Conclusie: de meningen zijn verdeeld, elke keuze heeft zijn voor- en nadelen.
Geeft niet, ik heb in elk geval weer even kunnen opmerken dat ik LotR een kutboek vind.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:38 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dit jaar verandert er wat dit betreft niets.
Tja, Het boek van Violet en Dood had toch mijn voorkeur! En ik wilde Reve geen zes keer vernoemen!quote:
De vraag is niet of het 1 werk is, de vraag is of het 1 boek is. Een werk kan uit meerdere boeken bestaan, maar dat is niet waar het hier om gaat, gevraagd wordt om je favoriete boeken, niet om je favoriete werken.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zeker zijn de meningen verdeeld, maar ik zou even rond kijken wat een tamelijk courante interpretatie is. Natuurlijk is Wikipedia niet leidinggevend, maar er zijn meer encyclopedieën. De Britannica heeft b.v. Lord of the Rings (work by Tolkien) en Lord of the Rings (film trilogy by Jackson). En dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat LotR doorgaans als één werk en niet als reeks beschouwd wordt.
Die moet ik nog steeds lezen.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, Het boek van Violet en Dood had toch mijn voorkeur!
Laat ik nu toevallig LotR in één boek hebben, dus dat lijkt me niet helemaal de precieze interpretatie.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:48 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
De vraag is niet of het 1 werk is, de vraag is of het 1 boek is. Een werk kan uit meerdere boeken bestaan, maar dat is niet waar het hier om gaat, gevraagd wordt om je favoriete boeken, niet om je favoriete werken.
Maar gelukkig bieden de spelregels daarvoor uitkomst. Al vind ik de regels niet overal even consequent. Een bundeling van eerder los verschenen verhalen mag wel genoemd worden, maar een bundeling van eerder los verschenen romans niet. Dat lijkt me voor verbetering vatbaar.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Laat ik nu toevallig LotR in één boek hebben, dus dat lijkt me niet helemaal de precieze interpretatie.
Lange zinnen, hè. Toen ik een boekbespreking daarover had maakte ik zelf ook zulke lange zinnen dat ik aan het eind van mijn zin niet meer wist wat ik aan het begin had gezegd.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:10 schreef ranja het volgende:
ik heb nav de lijst van vorig jaar 2 boeken gekocht, Dorian Gray en Catcher in the rye. De laatste moet ik nog steeds lezenen de eerste vond ik bijna niet door te komen.
Over lange zinnen gesproken, niemand heeft Proust nog genoemd.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:19 schreef wyccie het volgende:
Lange zinnen, hè. Toen ik een boekbespreking daarover had maakte ik zelf ook zulke lange zinnen dat ik aan het eind van mijn zin niet meer wist wat ik aan het begin had gezegd.
LotR heeft vorig jaar toch ook niet gewonnen.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:09 schreef Frollo het volgende:
Als ik de reacties van Melusine, Iblis en Steven184 zo lees, pleit eigenlijk alles ervoor om LotR gewoon mee te laten doen. Al vind ik het persoonlijk een ongelofelijk slecht boek en haat ik het om het te zien winnen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).
Zo, Voltaire zou trots op me zijn.
De tweede leest heel makkelijkquote:Op woensdag 3 september 2008 14:10 schreef ranja het volgende:
ik heb nav de lijst van vorig jaar 2 boeken gekocht, Dorian Gray en Catcher in the rye. De laatste moet ik nog steeds lezenen de eerste vond ik bijna niet door te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |