Achter scharen voor wat?quote:Bindingsmiddel. Hogere macht welke je dient, waar je je achter kunt scharen, etc.
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat is dit? Bijbelinterpretatie met Noin? Lukas 1:34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne? Daar heb je je maagdelijkheid. Verder slaat de onbevlekte ontvangenis op de erfzonde, niet op de zonde van de seks. (Wat goed beschouwd binnen een huwelijk niet zondig is.) Als laatste, ‘vrouw’ is een vrouwelijk woord (goh), dus ‘vrouw wier’.
Omdat netzoals in een sekte iedereen achter een ventje aanloopt die $iets gelooft en denkt dat als ze goed leven in de hemel belanden. En de rest die niet gelooft, die gaat naar de hel. Zoiets?quote:
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:17 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Overleving voor wat? Volgens mij verwar je geloof met hoop.
Jij hebt dus overduidelijk nog nooit kennis gemaakt met een liberale christen. Niet iedere gelovige is de stijve grefo die iedere zondag drie keer op een dag in de kerk zit met het hoofd onderdanig naar beneden gebogen al luisterend naar de preken van de dominee die hem vertelt dat hij een zondaar is, eigenlijk niet waardig om in het aangezicht Gods te verschijnen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef slakkie het volgende:
[..]
Omdat netzoals in een sekte iedereen achter een ventje aanloopt die $iets gelooft en denkt dat als ze goed leven in de hemel belanden. En de rest die niet gelooft, die gaat naar de hel. Zoiets?
quote:
Het heeft ook niet zoveel te maken met willen scharen. Bekijk het in het licht van de evolutie: een populatie waarvan alle leden dezelfde denkbeelden aanhangen, heeft een grotere cohesie en daardoor meer overlevingskansen dan een populatie zonder dezelfde denkbeelden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Anna-van-Kleef het volgende:
Bescherming, groepsgevoel enz. Dat snap ik dan nog wel. Maar dat je dan achter zoiets als God wilt scharen. Dat snap ik dan weer niet.
ik maak duidelijk dat het niet nodig is om je hoog IQ te vermelden in deze discussie en er komt iemand met een verhaal over een vrachtwagen chauffeur en een rimboe-man.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:55 schreef Noin het volgende:
[..]
IQ heeft wel een beetje met de discussie te maken denk ik.
Nou ja, eigenlijk heeft kennis er mee te maken. Met kennis komt weten. Alleen moet je IQ wel hoog genoeg zijn om echt gebruik te kunnen maken van de kennis die je aangeboden wordt.
Voorbeeld: Nederlands persoon met normale opvoeding, is vrachtwagenchauffeur en heeft al best vaak een dieselmotor compleet uit elkaar zien liggen in de garage van zijn baas. Als men echter aan de chauffeur vraagt hoe zo'n dieselmotor precies werkt, kan ie daar geen antwoord op geven. Hij heeft de kennis (door observatie/ervaring) maar door zijn lage IQ kan ie er geen gebruik van maken.
Anders: een rimboe-iemand heeft nog nooit een auto gezien. Rimboe-iemand heeft wel zelf een speer gemaakt en is zeer handig. Rimboe heeft echter niet de kennis om iets van diesel-motoren te weten.
Echter, het grote verschil is: als ik de rimboe-persoon 3 maanden laat meekijken in een garage kan ik die persoon uitleggen hoe een diesel-motor werkt. En dan snapt die rimboe-persoon het ook echt. Als de diesel-motor niet werkt, kan rimboe-persoon het zelfstandig oplossen, kan verbeteringen aanbrengen, beheerst de materie.
De vrachtwagenchauffeur die helaas het IQ niet heeft maar wel de kennis kan ik 10 maanden mee laten kijken in de garage, maar echt snappen zal ie het nooit. Tuurlijk, hij weet waar de dieseltank zit dus hij kan gewoon rondrijden maar deze chauffeur is in principe erg beperkt, zal nooit tot een verbetering komen van het design van de dieselmotor. Zal als monteur zijnde nooit een stap verder komen.
Nu is de vraag nog: vindt die chauffeur het belangrijk om een goede monteur te zijn of heeft ie genoeg aan het feit dat ie een goeie chauffeur is? Ik denk dat 95% van de chauffeurs het wel prima vind zo en verder niks wil.
Dat klopt, maar het is in wezen geen zinloze discussie. Het enige probleem is dat het erg veel moeite kost om iedereen het noodzakelijke inzicht te laten verkrijgen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:30 schreef Maikuuul het volgende:Over dit soort dingen kun je topics blijven openen.
Ik kan ook de Katholieke Encyclopedie erop na slaan, wat iets praktischer is. Lijkt me heel gepast aangezien onbevlekte ontvangenis een Katholiek dogma is, en die stelt:quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Noin het volgende:
[..]
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.
Je kunt de Bijbel ook zelf lezen en op je eigen manier interpreteren dat is ook prima, maar het Woord Gods moet wel op een goede manier worden uitgelegd.
Nu mag jij eens onderbouwen waar je je verhaal over seks vandaan haalt.quote:In the Constitution Ineffabilis Deus of 8 December, 1854, Pius IX pronounced and defined that the Blessed Virgin Mary "in the first instance of her conception, by a singular privilege and grace granted by God, in view of the merits of Jesus Christ, the Saviour of the human race, was preserved exempt from all stain of original sin."
sorrie wat zei je? ik word afgeleid door je avatarquote:
Oorlog, versteviging van de machtspositie van de heersende klasse, etcquote:
In feite leg je daar mee de stelling van dat geloof een overlevingstrategie is om en blijft mijn stelling staan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.
Daar heb je geen geloof voor nodig maar een beetje hersenen en wat hoop.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Oorlog, versteviging van de machtspositie van de heersende klasse, etc
Buitengewoon arrogant, iddquote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dan valt mijn arrogantie in het niet bij figuren als Papierversnipperaar die het allemaal wel denken te weten maar in werkelijkheid geen ruk verstand hebben van religie. Zij weten het allemaal wel. Ben ik arrogant als ik wat tegengas op die alwetendheid geef?
Wat is dit nou weer voor opmerking?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
[..]
Jij bent de allesweter van het geloof ofzo? Misschien moet je eens een boek publiceren.
Als je goed leest, zie je dat ik daar meer bronnen noem.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Een literatuuronderzoek op basis van 1 bron, een ander onderzoek.
Mwah, de verhalen zijn 'plenty'. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan maakt dat voor mij niet uit.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Gek genoeg is er nooit meer een persoon opgestaan nadat ie gedood is.
Als dit jouw tegenargument is, begrijp je er vrij weinig van.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
UFO's bestaan ook echt, aangezien mensen ze onafhankelijk van elkaar gezien hebben. Aliens ook!
Dat klinkt alweer heel anders dan een 'sprookjesboek', niet?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
En mix tussen fictie en non-fictie. Based on a true story, maar je mag zeker niet alles serieus nemen.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Veel zinniger dan jij, en sterker nog, geloofwaardiger.
De bijbel zegt nergens dat God de 'aarde' heeft gekneed met zijn handen ofzo. Het is veel waarschijnlijker dat de aarde is geschapen d.m.v. natuurlijke processen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Geloof kan ik niet serieus nemen, aangezien het niet te controleren is, in tegenstelling tot wetenschappelijke bewijzen die mij vertellen dat de wereld niet geschapen is door God, we niet zijn gemaakt in het evenbeeld van God, etc etc.
Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Waarom zou ik geloven als ik heilig (hehehe) overtuigd ben van het feit dat de wetenschappelijke wereld het bij het juiste eind heeft over het universum en het leven op aarde.
Nee, juist niet. Geloof is een heel sterke overlevingsstrategie, dat laat de empirie duidelijk zien.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:34 schreef Heathen. het volgende:
[..]
In feite leg je daar mee de stelling van dat geloof een overlevingstrategie is om en blijft mijn stelling staan.
Totaal niet. Door wie dan en met welke argumenten?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:55 schreef slakkie het volgende:
[..]
Whehehe, de aap komt uit de mouw, bedankt voor de linkjes, maar zelfs in het paastopic wordt je stelling omtrent Jesus onderuitgeschopt.
Je blijft echt maar onzin spuien he? Ongelooflijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:11 schreef slakkie het volgende:
binnen een huwelijk (ik ga er maar vanuit dat ze getrouwd zijn) mag je volgens de kerk sex hebben voor de voortplanting, niet voor het plezier.
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Noin het volgende:
[..]
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.
Je kunt de Bijbel ook zelf lezen en op je eigen manier interpreteren dat is ook prima, maar het Woord Gods moet wel op een goede manier worden uitgelegd.
Ook jij bent er dus een die niet de Bijbel voor waar aanneemt en er zelf allerlei dingen bij gaat verzinnen. Ik vind dat er van het Heilige Woord Gods uit gegaan moet worden en niet van dingen die er de afgelopen 50 jaar aan zijn toegevoegd. De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan ook de Katholieke Encyclopedie erop na slaan, wat iets praktischer is. Lijkt me heel gepast aangezien onbevlekte ontvangenis een Katholiek dogma is, en die stelt:
[..]
Nu mag jij eens onderbouwen waar je je verhaal over seks vandaan haalt.
Voetbal fans met allemaal hetzelfde t-shirtje zijn dus evolutionair gezien verder dan mensen die geen fan zijn van een sportclub. Dit allemaal omdat ze solidair zijn met elkaar, elkaar herkennen en een moraal hebben waardoor ze zich allemaal hetzelfde gedragen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.
gereformeerdequote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je blijft echt maar onzin spuien he? Ongelooflijk.
Volgens welke kerk is dat precies?
Niet per se, met het Woord van God op een goede manier uitleggen kan ze bedoelen: op basis van je eigen gevoel interpreteren. Dit in tegenstelling tot de praktijk waarbij 'Bijbeldeskundigen' (zoals een dominee) een ander een interpretatie voorschotelen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen.
Prima, wat weet die 2000 jaar menselijke geschiedenis nou eigenlijk te vertellen?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:35 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Daar heb je geen geloof voor nodig maar een beetje hersenen en wat hoop.
In your mind it does, waar God ook bestaatquote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:38 schreef koningdavid het volgende:
Er wordt een hoop geluld, maar inhoudelijke tegenargumenten zijn er weinig geweest. Mijn betoog staat nog altijd als een huis.
Precies en het geloof is daarin erg succesvol geweest. Wel even een kanttekening bij je post dat 'evolutionair gezien verder' niet bestaat.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:41 schreef slakkie het volgende:
[..]
Voetbal fans met allemaal hetzelfde t-shirtje zijn dus evolutionair gezien verder dan mensen die geen fan zijn van een sportclub. Dit allemaal omdat ze solidair zijn met elkaar, elkaar herkennen en een moraal hebben waardoor ze zich allemaal hetzelfde gedragen.
Eigenlijk is het solidair zijn aan anderen, anderen herkennen van je soort en deze willen schermen voor het kwaad heel normaal voor een kuddedier. Want dat zorgt ervoor dat indien er rare dingen gebeuren een deel van de groep het overleeft en zo de genen kan verspreiden. Nature 101.
Ik ben zelf gereformeerd, christelijk gereformeerd. Maar bij ons is het echt wel algemeen aanvaard dat seks ook voor genot kan zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:42 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
gereformeerde
Ga niet zeggen dat er geen aanzienlijke groep mensen is die deze opvatting (naar buiten toe althans) onderschrijft, want het is zo.
Omdat gelovigen helemaal geen behoefte hebben aan dat inzicht.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het is in wezen geen zinloze discussie. Het enige probleem is dat het erg veel moeite kost om iedereen het noodzakelijke inzicht te laten verkrijgen.
Doe niet flauw en reageer eens inhoudelijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:43 schreef slakkie het volgende:
[..]
In your mind it does, waar God ook bestaat
Niet generaliseren, of wil jij ook graag op één hoop worden gegooid met die zelfbenoemde atheïsten die het woord nog niet eens kunnen spellen?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat gelovigen helemaal geen behoefte hebben aan dat inzicht.
Onderbouw je stelling dan eens met Bijbelpassages. Jij hebt het hier over een specifiek Katholieke doctrine (namelijk die van de onbevlekte ontvangenis), zodra ik er dan de Katholieke leer bijhaal, wat die inhoudt, ga je me beschuldigen dat ik me niet aan de Bijbel houd?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:41 schreef Noin het volgende:
[..]
Ook jij bent er dus een die niet de Bijbel voor waar aanneemt en er zelf allerlei dingen bij gaat verzinnen. Ik vind dat er van het Heilige Woord Gods uit gegaan moet worden en niet van dingen die er de afgelopen 50 jaar aan zijn toegevoegd. De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.
Bij jou wel, bij anderen niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:44 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben zelf gereformeerd, christelijk gereformeerd. Maar bij ons is het echt wel algemeen aanvaard dat seks ook voor genot kan zijn.
Niet alle indianenverhalen geloven doe je hoort.
Nee, je legt die stelling plat door die eigenschap ook aan atheïsten toe te schrijven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Geloof is een heel sterke overlevingsstrategie, dat laat de empirie duidelijk zien.
Ik denk dat dit veruit een minderheid is eerlijk gezegd, ook binnen gereformeerde christenen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Bij jou wel, bij anderen niet.
Ik heb dit uit 1e hand, niet via via.
Tja, maar daarin zit nou precies het probleem, de Bijbel is sterk onderhevig aan interpretatie, dus wie zegt dat jouw interpretatie van de onbevlekte ontvangenis of zelf die van de Paus, beter is dan iemand die daar een andere interpretatie daarover heeft.?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:41 schreef Noin het volgende:
De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.
Nou interpreteer jij haar post op je eigen manier, maar is het wel de goede?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:42 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Niet per se, met het Woord van God op een goede manier uitleggen kan ze bedoelen: op basis van je eigen gevoel interpreteren. Dit in tegenstelling tot de praktijk waarbij 'Bijbeldeskundigen' (zoals een dominee) een ander een interpretatie voorschotelen.
Je ontwijkt mijn post.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Niet generaliseren, of wil jij ook graag op één hoop worden gegooid met die zelfbenoemde atheïsten die het woord nog niet eens kunnen spellen?
Het bestaan van aliens is voor net zo onduidelijk als het bestaan van een god of dergelijke. Voor beide zijn geen goede argumenten dat ze daadwerkelijk bestaan. Ga nu niet beginnen over dat het geschreven staat enzovoort, want hoeveel alien gerelateerde boeken zijn er wel niet. Dat is dus een kut argument.quote:Als dit jouw tegenargument is, begrijp je er vrij weinig van.
Ik had ook niet anders verwacht eigenlijk.
Ze hebben een voorsprong boven anderen die niet samenkomen omdat die niet de bescherming genieten en dus minder makkelijk kunnen voortplanten (dat bedoelde ik dus ermee te zeggen, maar dat had je door gok ik zoquote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:44 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Precies en het geloof is daarin erg succesvol geweest. Wel even een kanttekening bij je post dat 'evolutionair gezien verder' niet bestaat.
't zijn dezelfde mensen die geen TV hebben enzo over het algemeen (niet dat je daar wat aan mist)quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik denk dat dit veruit een minderheid is eerlijk gezegd, ook binnen gereformeerde christenen.
Bovendien leert de bijbel ons zelf d.m.v. Hooglied dat seks ook voor genot bedoeld is.
Wat betreft zijn er w.m.b. wel goede argumenten voor dat hij bestaat hoor.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef daftme het volgende:
[..]
Het bestaan van aliens is voor net zo onduidelijk als het bestaan van een god of dergelijke. Voor beide zijn geen goede argumenten dat ze daadwerkelijk bestaan.
Nou totaal niet dus. Je hebt verschillende stromingen waaronder 3 á 4 hoofdstromingen van het christendom (binnen Nederland dan). En die zijn al totaal verschillend in beleving en interpretatie van de bijbel en in de kerk en het omgaan met elkaar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Hoeveel geloven zijn er nou eigenlijk?
Iemand had het over Gereformeerden zijn die anders dan Gereformeerd Christelijken?
En zijn die weer anders dan de Christelijken?
Ik dacht dat er maar 1 Bijbel was en dat dat de maatstaf van alle geloven was.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat betreft zijn er w.m.b. wel goede argumenten voor dat hij bestaat hoor.
En vergeet de hindoes en de moslims niet!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Iemand had het over Gereformeerden zijn die anders dan Gereformeerd Christelijken?
Zet ze even op een rijtje wil je?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat betreft zijn er w.m.b. wel goede argumenten voor dat hij bestaat hoor.
Tja... vaak verwijs ik naar mijn eigen posts omdat ik geen zin hem mijzelf eindeloos te herhalen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:53 schreef slakkie het volgende:
@kd
Ik heb wat topics van je gelezen en het grappige is dat je in zulke topics vaak verwijst naar je eigen posts om je argumenten kracht bij te zetten. Op zich geen probleem, ware het niet dat ik vervolgens las dat je een orthodoxe gelovige bent. Vanaf dat moment neem ik geen moeite meer om tegen je in te gaan met argumenten. Want ik heb mensen gezien die met argumenten tegen je ingaan je blijft je argumenten met andere argumenten aanvullen uit dubieuze bronnen of uit eigen werk uit andere topics. Zoals je ook in dit topic hebt gedaan.
Blijkt maar weer eens dat je een nogal raar beeld van wat orthodoxe gelovigen precies geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:53 schreef slakkie het volgende:
Ik kan overigens ook niet geloven dat je als orthodoxe gelovige gelooft in de evolutietheorie, de big bang en nog wat andere wetenschappelijke theorie'en.
En daarnaast zijn er nog wel wat geloven die helemaal al niet de bijbel als leidraad hanteren natuurlijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:54 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nou totaal niet dus. Je hebt verschillende stromingen waaronder 3 á 4 hoofdstromingen van het christendom (binnen Nederland dan). En die zijn al totaal verschillend in beleving en interpretatie van de bijbel en in de kerk en het omgaan met elkaar.
Er zijn geregistreert ongeveer 2000 goden door de eeuwen heen verzonnen door mensen. Per god waarschijnlijk gemiddeld een stuk of 3 groepsgeloven. Maar als je wilt weten hoeveel geloven er zijn dan staat dat gelijk aan het totale aantal mensen dat heeft geleeft.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Er zijn verschillene Bijbels, alhoewel ze grotendeels overlappen. Je hebt de zgn. Deuterocanonieke boeken die voor de Protestanten niet tot de Bijbel behoren, maar voor de Katholieken wel. Verder heb je hoofdstromingen binnen het Christendom, zoals Katholieken, Oosters Orthdoxen, wederdopers, Protestanten, die staan in dit schema:quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Nou probeer je weer die leugen te recyclen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:58 schreef koningdavid het volgende:
Wist je trouwens dat de 'big-bang' ontdekt is door een christen en de ontdekking door seculiere wetenschappers werd afgedaan als 'religieuze nonsens'?
Amen to thatquote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou probeer je weer die leugen te recyclen.
Wetenschappers ontdekten dat het heelal veel ouder moest zijn dan de bijbelse 6000 jaar (misschien wel oneindig oud) en de gelovigen waren het daar pertinent mee oneens. Het heelal moest persé een begin hebben natuurlijk. Toen met mat dat het heelal eventueel wel een begin had claimden de gelovigen heel hypocriet dat idee en riepen dat ze "altijd al gezegd hadden dat het heelal een begin had"
Net zoals gelovigen continue nieuwe inzichten in hun religie incorporeren om de religie te kunnen laten overleven.
Tot op een zekere hoogte, ja, aangezien je doet overkomen dat alles wat je opschrijft over het geloof 100% correct is (bijvoorbeeld in je paastopic). Als mensen (Doffy in dat topic, en wat anderen) dan tegengas geven en je vragen om naar daadwerkelijk bewijs blijf je claimen dat er wetenschappers zijn en studies die dit onderschrijven, echter blijven bronnen uit. En wijs je alleen naar het onderzoek waar jij je gehele stelling op hebt gebaseerd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:37 schreef koningdavid het volgende:
Wat is dit nou weer voor opmerking?
Wordt het me nou kwalijk genomen dat ik, in tegenstelling tot jou, weet waar ik over praat?
Wonderen bestaan niet, het is geen wonder dat Jesus weer wakker werd na zijn dood. Het is een leugen, die als wonder wordt uitgelegd omdat men niet kon verklaren waar zijn lichaam was gebleven. Dat is precies waarom ik in eerste instantie heb gezegd, het geloof komt voort uit dingen die men niet kan verklaren maar toch wilt verklaren: the supernatural, een God heeft het gedaan. En het is opvallend dat alle culturen wel een religie gehad hebben of een God (en zelf meer dan alleen een (1) God) om zo dingen te verklaren die ze in eerste instantie niet konden verklaren.quote:Mwah, de verhalen zijn 'plenty'. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan maakt dat voor mij niet uit.
W.b. de dood en opstanding van Jezus gaat het om een ingrijpen van God, een wonder.
Dat klinkt inderdaad anders, maar het blijft een sprookjesboek of mythische verhalen. Mythen en sprookjes zijn ook gebasseerd op waarheden, met een sausje erover.quote:Dat klinkt alweer heel anders dan een 'sprookjesboek', niet?
Misschien was dat fout, maar je hebt nog steeds geen gelijk daardoor.quote:Dat was ook te zien in die mailsessie he? Vandaar dat ze zo uitgeluld waren dat ze mij maar blokkeerden.
Heb ik gezegd dat wij eruit zien zoals God? Ik heb gezegd dat wij niet naar het evenbeeld van God zijn gemaakt.quote:De bijbel zegt nergens dat God de 'aarde' heeft gekneed met zijn handen ofzo. Het is veel waarschijnlijker dat de aarde is geschapen d.m.v. natuurlijke processen.
En dat wij gemaakt zijn naar 'Gods evenbeeld' duidt niet op zijn uiterlijk o.i.d.
Wat zei je zelf nou, als dit je argument is dan.. Same here.quote:Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.
Onderzoek naar de leeftijd van de aarde begon bij de kerk (de mensen die konden lezen en schrijven en soms wat tijd overhadden).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wetenschappers ontdekten dat het heelal veel ouder moest zijn dan de bijbelse 6000 jaar (misschien wel oneindig oud) en de gelovigen waren het daar pertinent mee oneens. Het heelal moest persé een begin hebben natuurlijk. Toen men mat dat het heelal eventueel wel een begin had claimden de gelovigen heel hypocriet dat idee en riepen dat ze "altijd al gezegd hadden dat het heelal een begin had"
Net zoals gelovigen continue nieuwe inzichten in hun religie incorporeren om de religie te kunnen laten overleven.
Dat is ook logisch omdat als er beperkte kennis is er ook weinig valt te snijden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Onderzoek naar de leeftijd van de aarde begon bij de kerk (de mensen die konden lezen en schrijven en soms wat tijd overhadden).
In eerste instantie sneden het geloof en de vroegste vorm van wetenschap elkaar niet of nauwelijks.
Dat zijn geen leugens pvs. Jij bent hier aan het liegen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wetenschappers ontdekten dat het heelal veel ouder moest zijn dan de bijbelse 6000 jaar (misschien wel oneindig oud) en de gelovigen waren het daar pertinent mee oneens. Het heelal moest persé een begin hebben natuurlijk. Toen men mat dat het heelal eventueel wel een begin had claimden de gelovigen heel hypocriet dat idee en riepen dat ze "altijd al gezegd hadden dat het heelal een begin had"
quote:In the 1920s and '30s almost every major cosmologist preferred an eternal universe, and several complained that the beginning of time implied by the Big Bang imported religious concepts into physics; this objection was later repeated by supporters of the steady state theory.[58] This perception was enhanced by the fact that Georges Lemaître, who put the theory forth, was a Roman Catholic priest.
Omdat iedereen in principe een gelovige was en omdat mensen die wetenschap bedreven meestal iets te maken hadden met de kerk. Er was toen nog geen openbaar onderwijs. Probeer de boekenpers van de kerk maar eens te lenen om een anti-kerkelijk boek te drukken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Onderzoek naar de leeftijd van de aarde begon bij de kerk (de mensen die konden lezen en schrijven en soms wat tijd overhadden).
In eerste instantie sneden het geloof en de vroegste vorm van wetenschap elkaar niet of nauwelijks.
Dat zeg ik. Nou is 15 miljard jaar heel wat dichter bij een "eternal universe" dan 6000 jaar. Vertel dat gedeelte er dan bij.quote:
Het is zoals het is, ik zeg niet dat het iets betekent - ik geef alleen aan hoe de zaken er toen voorstonden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat iedereen in principe een gelovige was en omdat mensen die wetenschap bedreven meestal iets te maken hadden met de kerk. Er was toen nog geen openbaar onderwijs. Probeer de boekenpers van de kerk maar eens te lenen om een anti-kerkelijk boek te drukken.
Zo kan je zeggen dat in Noord-Korea alle successen aan het communisme te danken zijn omdat alla andere mensen verstopt zijn in concentratiekampen.
Overigs legt de kerk of bijbel ook niks uit over het metafysische. Of is het erkennen van God uitleg dat er een metafysisch iets bestaat? Dubieus om te zeggen dat een metafysisch iets bestaat om zo het bestaan van metafysica te bewijzen. Beetje een self-fulfilling prophecy.quote:Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.
Lemaître heeft als eerste het idee van de moderne Big-Bangtheorie gemaakt. Hoyle was z'n bekendste tegenstander, en vond de theorie maar niets. Hubble leverde echter al snel na het model van Lemaître ondersteunend empirisch bewijs, de ondersteuning was dan ook zeker niet verdeeld in ‘Christenen’ en ‘seculieren’, alhoewel Hoyle destijds atheïst was en Lemaître priester.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:58 schreef koningdavid het volgende:
Wist je trouwens dat de 'big-bang' ontdekt is door een christen en de ontdekking door seculiere wetenschappers werd afgedaan als 'religieuze nonsens'?
Soms zijn dingen niet zo zwart-wit als ze lijken.
Het is alleen huichelachtig dat de gelovigen nu roepen dat zaken te danken zijn aan hun geloof terwijl mensen met een andere levenshouding toen gewoon geen kans hadden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:23 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het is zoals het is, ik zeg niet dat het iets betekent - ik geef alleen aan hoe de zaken er toen voorstonden.
Nee, nee een misverstand maakt meester van je.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zijn geen leugens pvs. Jij bent hier aan het liegen.
Ten eerste: is de big-bang min of meer 'ontdekt' door een christen?
Ja. De Belgische fysicus en priester Georges Lemaître.
Hoe werd de 'big-bang' ontvangen?
Er waren veel atheïstische filsofen en wetenschappers die altijd hebben betoogd dat het universum eeuwig was en dus geen begin kende. Christelijke filosofen en wetenschappers beweerden altijd dat het universum wel een begin moet hebben gehad.
De big-bang toont aan dat het universum wel een begin heeft, en aangezien deze ontdekking min of meer werd gedaan door een christen, werd het door velen gekscherend afgedaan als 'religieuze nonsens'.
Zoals Wiki het ook zegt:
[..]
Dat die wetenschapper dat nonsens vonden is toch juist dé kracht van de wetenschap. Niet zomaar dingen aannemen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er waren veel atheïstische filsofen en wetenschappers die altijd hebben betoogd dat het universum eeuwig was en dus geen begin kende. Christelijke filosofen en wetenschappers beweerden altijd dat het universum wel een begin moet hebben gehad.
De big-bang toont aan dat het universum wel een begin heeft, en aangezien deze ontdekking min of meer werd gedaan door een christen, werd het door velen gekscherend afgedaan als 'religieuze nonsens'.
Zoals Wiki het ook zegt:
[..]
Dit is een leugen, ik heb relevante bronnen genoemd waar nodig.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
[..]
Tot op een zekere hoogte, ja, aangezien je doet overkomen dat alles wat je opschrijft over het geloof 100% correct is (bijvoorbeeld in je paastopic). Als mensen (Doffy in dat topic, en wat anderen) dan tegengas geven en je vragen om naar daadwerkelijk bewijs blijf je claimen dat er wetenschappers zijn en studies die dit onderschrijven, echter blijven bronnen uit.
Dat is een betrouwbaar onderzoek van een gerenommeerde professor, een autoriteit op dit gebied. Wat is daar mis mee? Heb jij een beter onderzoek?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
En wijs je alleen naar het onderzoek waar jij je gehele stelling op hebt gebaseerd.
Wat bedoel je hiermee? Dat hij zijn kruisiging heeft overleeft?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Wonderen bestaan niet, het is geen wonder dat Jesus weer wakker werd na zijn dood.
Ah, dat zal het geweest zijn. Daarom zijn er ook zoveel ooggetuigen die geclaimd hebben hem gezien te hebben? Daarom zijn er ook ooggetuigen die anti-Jezus en anti-christenen waren die hem toch gezien hebben na zijn dood?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Het is een leugen, die als wonder wordt uitgelegd omdat men niet kon verklaren waar zijn lichaam was gebleven.
Wat ik al eerder aangaf, de bijbel kent ook zat boeken die niet binnen het genre 'mythe' of 'sprookje' kunnen vallen. Maar goed, ik blijf mijzelf herhalen op dit vlak...quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Dat klinkt inderdaad anders, maar het blijft een sprookjesboek of mythische verhalen. Mythen en sprookjes zijn ook gebasseerd op waarheden, met een sausje erover.
Nee. Ik heb gelijk door mijn argumenten. Ik heb elk punt van Zeitgeist deel 1 waterdicht ontkracht.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Misschien was dat fout, maar je hebt nog steeds geen gelijk daardoor.
Hoe bedoel je dat dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Heb ik gezegd dat wij eruit zien zoals God? Ik heb gezegd dat wij niet naar het evenbeeld van God zijn gemaakt.
Huh... dat is toch gewoon een feit?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Wat zei je zelf nou, als dit je argument is dan.. Same here.
Dus 'het geloof' is eigenlijk maar een enorm rommeltje van allerlei verhalen en niemand heeft een idee wie het nou bij het rechte eind heeft?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er zijn verschillene Bijbels, alhoewel ze grotendeels overlappen. Je hebt de zgn. Deuterocanonieke boeken die voor de Protestanten niet tot de Bijbel behoren, maar voor de Katholieken wel. Verder heb je hoofdstromingen binnen het Christendom, zoals Katholieken, Oosters Orthdoxen, wederdopers, Protestanten, die staan in dit schema:
[ afbeelding ]
En dan heb je in Nederland b.v. nog de Oud-Katholieken die de bisschoppelijke hiërarchie en de Paus niet erkennen en waarbij vrouwen Priesters mogen zijn, maar daarnaast heb je een veelvoud aan Protestantse stromingen:
[ afbeelding ]
En elk heeft zo z'n eigen interpretatie van de Bijbel en bepaalde leerregels die deze interpretatie uitleggen, zoals de Heidelberger Catechismus.
Maar wat je hier ziet is dat bewijs uiteindelijk het laatste woord heeft. Ook al is het ideologisch misschien niet in het straatje van sommigen. Toen Lemaître zijn model ontwierp was de kosmische achtergrondstraling b.v. nog niet ontdekt. Zijn model was empirisch nog zeker niet volledig geverifieerd. Daar is onderzoek naar gedaan. En natuurlijk heeft dit model bepaalde theologische implicaties en consequenties (zoals evolutietheorie dit ook heeft), en die zullen wellicht een rol gespeeld hebben in de voorkeur van deze of gene voor de ene theorie of de andere. Uiteindelijk is natuurkunde echter geen ideologieënstrijd met dogmata maar een theorie die empirisch geverifieerd kan worden, en dat is gebeurd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zoals Wiki het ook zegt:
[..]
Dat hangt een beetje van de stroming af. Volgens sommigen zijn er meerdere manieren om de here Jezus als je persoonlijke redder te accepteren, en volgens anderen is iedereen die niet hun geloof aanhangt een ketter en heiden en verdoemd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:29 schreef Noin het volgende:
[..]
Dus 'het geloof' is eigenlijk maar een enorm rommeltje van allerlei verhalen en niemand heeft een idee wie het nou bij het rechte eind heeft?
Ik bedoel... stel dat er (effe diagrammetje simpel interpreteren...) 25 verschillende stromingen zijn, alleen al bij het Christendom, dan heeft dus maar 1 stroming het bij het rechte eind en zijn er 24 'verkeerde' stromingen. Dus 24 op de 25 Christenen gaan naar de hel omdat ze het verkeerde geloof aanhangen of zo?
Geen redelijke christen gelooft dat. Er is verdeeldheid, wat niet betekent dat alleen leden van de Oud-Gereformeerde Gemeente buiten verband in de hemel komen. Er wordt binnen het christendom juist veel moeite gedaan om eenheid te creëren, zie Samen op Weg en toenaderingspogingen tussen protestanten en katholieken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:29 schreef Noin het volgende:
Ik bedoel... stel dat er (effe diagrammetje simpel interpreteren...) 25 verschillende stromingen zijn, alleen al bij het Christendom, dan heeft dus maar 1 stroming het bij het rechte eind en zijn er 24 'verkeerde' stromingen. Dus 24 op de 25 Christenen gaan naar de hel omdat ze het verkeerde geloof aanhangen of zo?
Je hebt al een tijdje geen argumenten meer, merk ik. Ben je door je ouders zo verpest dat je als "Atheïst" er toch nog een christelijke gedachtegang op na houd?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:28 schreef Scaurus het volgende:
This topic proves my point. Atheïsten hebben zelden enig besef van de rol die religie in de geschiedenis speelt. Prachtig om te zien hoe figuren als Papierversnipperaar volharden in hun dogmatiek.
Klopt, maar geschiedsvervalsing zit de fanatici in het bloed.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is alleen huichelachtig dat de gelovigen nu roepen dat zaken te danken zijn aan hun geloof terwijl mensen met een andere levenshouding toen gewoon geen kans hadden.
Deze post hangt aan elkaar van contradicties.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:23 schreef slakkie het volgende:
@kd
[..]
Overigs legt de kerk of bijbel ook niks uit over het metafysische. Of is het erkennen van God uitleg dat er een metafysisch iets bestaat? Dubieus om te zeggen dat een metafysisch iets bestaat om zo het bestaan van metafysica te bewijzen. Beetje een self-fulfilling prophecy.
"Oog"getuigen zijn onbetrouwbaar. Mensen zien wat ze willen zien, getuigen en verdachten verklaren onder druk pertinente onwaarheden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:29 schreef koningdavid het volgende:
. Daarom zijn er ook zoveel ooggetuigen die geclaimd hebben hem gezien te hebben?
Dit is de standaard manier om je uit een verloren discussie terug te trekkenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:36 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb jou al van genoeg argumenten bediend in andere topics, Papierversnipperaar. Als je werkelijk zo vergeetachtig bent, kan je het nog even in je eigen postgeschiedenis teruglezen.
Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin meer om met figuren als jij te discussiëren over deze standaardonderwerpen. Rolling over the same old ground, daar ga ik mijn tijd niet aan verspillen.
Klopt. En gelukkig maar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:30 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar wat je hier ziet is dat bewijs uiteindelijk het laatste woord heeft. Ook al is het ideologisch misschien niet in het straatje van sommigen. Toen Lemaître zijn model ontwierp was de kosmische achtergrondstraling b.v. nog niet ontdekt. Zijn model was empirisch nog zeker niet volledig geverifieerd. Daar is onderzoek naar gedaan. En natuurlijk heeft dit model bepaalde theologische implicaties en consequenties (zoals evolutietheorie dit ook heeft), en die zullen wellicht een rol gespeeld hebben in de voorkeur van deze of gene voor de ene theorie of de andere. Uiteindelijk is natuurkunde echter geen ideologieënstrijd met dogmata maar een theorie die empirisch geverifieerd kan worden, en dat is gebeurd.
Generalisatie is inderdaad heerlijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:28 schreef Scaurus het volgende:
This topic proves my point. Atheïsten hebben zelden enig besef van de rol die religie in de geschiedenis speelt. Prachtig om te zien hoe figuren als Papierversnipperaar volharden in hun dogmatiek.
Hoezo? Waar staat in de bijbel dat het heelal 6000 jaar oud is?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Nou is 15 miljard jaar heel wat dichter bij een "eternal universe" dan 6000 jaar. Vertel dat gedeelte er dan bij.
Allemaal leuk en aardig dat de meeste Christenen niet geloven dat iemand die buiten verband is in de hel komt, maar uiteindelijk ligt het laatste Oordeel bij God en niet bij de kerk. Wat als Hij tot de conclusie komt dat er toch echt 24 van de 25 Christenen het verkeerde geloof gevolgd hebben?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:33 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Geen redelijke christen gelooft dat. Er is verdeeldheid, wat niet betekent dat alleen leden van de Oud-Gereformeerde Gemeente buiten verband in de hemel komen. Er wordt binnen het christendom juist veel moeite gedaan om eenheid te creëren, zie Samen op Weg en toenaderingspogingen tussen protestanten en katholieken.
Ach ja, maar zelfs jij kan toch niet ontkennen dat de toenaderingspogingen iets is van de laatste tijd, eeuwen lang hebben protestanten gepredikt dat katholieken naar de hel gingen en visa versa, sterker nog er zijn zat splintergroepjes dat dit nog steeds claimen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:33 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Geen redelijke christen gelooft dat. Er is verdeeldheid, wat niet betekent dat alleen leden van de Oud-Gereformeerde Gemeente buiten verband in de hemel komen. Er wordt binnen het christendom juist veel moeite gedaan om eenheid te creëren, zie Samen op Weg en toenaderingspogingen tussen protestanten en katholieken.
Volgens mij ben je slecht in rekenen op school. De bijbel verteld heel erg duidelijk welke generaties er zijn geweest. Een optelsom leert ons gauw dat dat om en nabij de 6000 jaar ligt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoezo? Waar staat in de bijbel dat het heelal 6000 jaar oud is?
Vergeleken met een oneindig universumquote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:37 schreef koningdavid het volgende:
Het was mijn punt om te verduidelijken dat de 'big-bang' helemaal niet zo onchristelijk is als mensen (slakkie in dit geval) vaak denken. Het is juist hartstikke 'christelijk'.
Je hebt overduidelijk een beeld van het christendom dat je is voorgeschoteld door creationisten. Theologen als Augustinus zagen het als mogelijk dat de Aarde veel ouder dan 6000 jaar was. Hij interpreteerde de Schrift immers niet letterlijk, maar zocht naar de werkelijke betekenis achter de tekst.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:40 schreef Heathen. het volgende:
Volgens mij ben je slecht in rekenen op school. De bijbel verteld heel erg duidelijk welke generaties er zijn geweest. Een optelsom leert ons gauw dat dat om en nabij de 6000 jaar ligt.
Jij bent heel goed in het negeren van religieuze zaken die jou in een discussie niet uitkomen, hé?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoezo? Waar staat in de bijbel dat het heelal 6000 jaar oud is?
Twist en verdeeldheid is nou eenmaal inherent aan de Westerse beschaving. Al ver voor Jezus leefde vocht men elkaar al de tent uit. Het onderwerp van de discussies veranderde alleen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:39 schreef Semisane het volgende:
Dat het een absurde stelling is en niet meer van deze tijd, daar heb je gelijk in, maar je kan mensen niet kwalijk nemen als men nog steeds denkt dat de verdeeldheid binnen het Christelijk geloof, nog steeds dat soort absolute stellingen voortbrengt, daar zijn de verschillende kerkgenoodschappen zelf debet aan.
Goed, ik moet het dus maar niet letterlijk interpreteren dat je af en toe drie hoofdstukken lang te horen krijgt wie het met wie doet en wat voor kinderen ze hebben gekregen. Dat is op me op te geilen zeker?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:43 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je hebt overduidelijk een beeld van het christendom dat je is voorgeschoteld door creationisten. Theologen als Augustinus zagen het als mogelijk dat de Aarde veel ouder dan 6000 jaar was. Hij interpreteerde de Schrift immers niet letterlijk, maar zocht naar de werkelijke betekenis achter de tekst.
Dat terwijl de creatonisten blijkbaar veel meer aanhangers hebben in bijv de USA, dan Augustinus.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:43 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je hebt overduidelijk een beeld van het christendom dat je is voorgeschoteld door creationisten. Theologen als Augustinus zagen het als mogelijk dat de Aarde veel ouder dan 6000 jaar was. Hij interpreteerde de Schrift immers niet letterlijk, maar zocht naar de werkelijke betekenis achter de tekst.
Dan zou de aarde dus 6000 jaar oud zijn, niet het universum?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:40 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Volgens mij ben je slecht in rekenen op school. De bijbel verteld heel erg duidelijk welke generaties er zijn geweest. Een optelsom leert ons gauw dat dat om en nabij de 6000 jaar ligt.
Blablabla.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vergeleken met een oneindig universum![]()
Maar net zei je nog dat het door christenen was uitgevonden, Ik weet dat je je dat graag zo voorstelt, maar het is niet de waarheid. Wetenschap werkt zo helemaal niet.
Ja, dat moet je niet letterlijk interpreteren. Is dat zo moeilijk? Zoek naar de betekenis van het verhaal, de mythologische thema's, de symbolen en allegorieën.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:47 schreef Heathen. het volgende:
Goed, ik moet het dus maar niet letterlijk interpreteren dat je af en toe drie hoofdstukken lang te horen krijgt wie het met wie doet en wat voor kinderen ze hebben gekregen. Dat is op me op te geilen zeker?
Dit zeg jij als antwoord op een vraag die je zelf negeert. Hoe hypocriet kan het worden?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij bent heel goed in het negeren van religieuze zaken die jou in een discussie niet uitkomen, hé?
Vertel mij dan, wat voor gedachte er achter steekt om een kwartier lang namen aan te horen wat totaal het verhaal niet spannend maakt of enigszins relevant. (het is voor mij nu niet relevant aangezien jij zegt het niet de bedoeling is om het letterlijk te nemen dus is het nut stamboom daarmee vervallen)quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ja, dat moet je niet letterlijk interpreteren. Is dat zo moeilijk? Zoek naar de betekenis van het verhaal, de mythologische thema's, de symbolen en allegorieën.
Over welke stamboom heb je het nu?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:52 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Vertel mij dan, wat voor gedachte er achter steekt om een kwartier lang namen aan te horen wat totaal het verhaal niet spannend maakt of enigszins relevant. (het is voor mij nu niet relevant aangezien jij zegt het niet de bedoeling is om het letterlijk te nemen dus is het nut stamboom daarmee vervallen)
Mij hoor je niet zeggen dat die religieuze verdeeldheid niet goed is geweest, sterker nog het is heel gezond geweest, zeker voor de verspreiding van kennis en ideeën die door de "almachtige" Roomse kerk als gevaarlijk werden gezien. Het opende de weg voor de renaissance (als in de culturele opleving in Europa, de daarop volgende "verlichting".quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Twist en verdeeldheid is nou eenmaal inherent aan de Westerse beschaving. Al ver voor Jezus leefde vocht men elkaar al de tent uit. Het onderwerp van de discussies veranderde alleen.
De kerkscheuringen zijn ongelofelijk triest, maar tonen ook de vitaliteit van onze beschaving aan. Met een diversiteit aan ideeën kunnen 'gevaarlijke' denkbeelden als Galilei's natuurkunde overleven en zelfs floreren. De verspreiding van de ideeën van Galilei en Descartes zijn dan ook deels te danken aan de religieuze verdeeldheid in Europa.
Want?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:34 schreef koningdavid het volgende:
Deze post hangt aan elkaar van contradicties.
Dat is niet waar, want men kan anti-materie ook bewijzen.quote:Ten eerste: "metafysica bewijzen" is een contradictie. Iets dat metafysisch is, is per definitie NIET te bewijzen.
De bijbel, koran en veda's iig niet. Zoals gezegd, de wetenschap is betrouwbaar omdat ik daarvan kan nagaan of het klopt en omdat men later door nieuw bewijs huidige theorie'en kan ontkrachten.quote:De bijbel leert van alles over het metafysische, net als de Koran, of Veda's, of beschouwingen van Plato over de schepping.
Het gaat er alleen om, wat vind je betrouwbaar en wat niet?
Ik ben een andere mening toegedaan als lezer van dat topic.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit is een leugen, ik heb relevante bronnen genoemd waar nodig.
Doffy is alleen inhoudelijk ingegaan over of Jezus echt was gestorven of niet. Daar heb ik vervolgens inhoudelijk op gereageerd met vele tegenargumenten. Toen ging Doffy wat lullen in de marge over dat eigenlijk het woord 'feit' niet mag gebruiken.
Ik heb geen bewijs dat God niet bestaat, of bronnen die dat ontkrachten. Wat ik wel kan is ontkrachten zijn de bewijzen dat God bestaat. Aangezien het bewijs dat God bestaat .o.a. stoelt op het feit dat Jesus zijn zoon was. En dat was Jesus niet, waarom niet? Omdat ie niet opnieuw is opgestaan, omdat ie gewoon net zoals elk ander mens dood is gegaan en toen voer werd voor wormen. En omdat je niet geboren kan worden uit een vrouw die nog maagd is (tegenwoordig wel, in theorie). Met andere woorden, het verhaal van de bijbel is zo breekbaar dat je onmogelijk kan zeggen, door hetgeen wat in de Bijbel staat, kan ik bewijzen dat God bestaat.quote:Dat is een betrouwbaar onderzoek van een gerenommeerde professor, een autoriteit op dit gebied. Wat is daar mis mee? Heb jij een beter onderzoek?
Did not say that, ik heb gezegd, ik geloof niet in zijn wederopstanding. Dit staat los van het feit of ie wel of niet gekruisigd is. Ik heb ook niet gezegd dat ie niet dood is gegaan door zijn kruisiging, ik heb gezegd, hij is niet opnieuw opgestaan (of wakker geworden).quote:Wat bedoel je hiermee? Dat hij zijn kruisiging heeft overleeft?![]()
Ooit gehoord dat getuigen verklaringen van hetzelfde event elkaar tegenspreken, van kleur van de broeken. In onder de tram (tv programma met komische ondertoon) hebben ze er ooit nog eens een testje over gedaan. Man loopt plots de zaal in, en toen werd aan de gasten gevraagd, wat is er gebeurd. Delen waren goed onthouden, delen klopte van geen kanten. Getuigeverklaringen kan je niet zo serieus nemen, vooral niet van voorvallen van zoveel jaar geleden die later door een redactie gehaald zijn om zo de waarheid *kuch* boven water te halen. Makes sense indeed.quote:Ah, dat zal het geweest zijn. Daarom zijn er ook zoveel ooggetuigen die geclaimd hebben hem gezien te hebben? Daarom zijn er ook ooggetuigen die anti-Jezus en anti-christenen waren die hem toch gezien hebben na zijn dood?
En daarom gingen de discipelen, en aanvankelijke vijanden van Jezus, ook lekker een leugen verzinnen om vervolgens hun leven daarvoor op te offeren.
Makes perfect sense.
Zoals ik dat zeg, we zijn niet gemaakt naar het evenbeeld van God. Ik besta, God niet, dat is het meest simpele antwoord dat ik hierop kan geven.quote:Hoe bedoel je dat dan?
En toch probeer je het iedere keer weer, hé?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Blablabla.
De belangrijkste grondlegger van de big-bang-theorie was een christen. Simpel als dat.
Ik claim ook niet dat een bepaalde groepering verantwoordelijk is voor alle goeds in de wereld.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit zeg jij als antwoord op een vraag die je zelf negeert. Hoe hypocriet kan het worden?
Geloof maakt niet echt uit of je gaat iets ontdekken of niet. De vraag is eerder of geloof wetenschap onderdrukt. En dat is lang niet altijd het geval, omdat het ook vaak nooit botst. Maar op de momenten dat het wel botst wordt het proces vertraagd of gestaakt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:53 schreef Scaurus het volgende:
Het valt niet te negeren. Christenen hebben een groot aandeel gehad in het ontstaan en vooruit helpen van de wetenschap. Dan heb ik het niet over christenen die christen waarom omdat iedereen het toen was, maar christenen die ook actief waren in de theologie en hun wetenschappelijk werk als geloofswerk zagen. Isaac Newton bijvoorbeeld.
Verschillende, je hebt die van jacob maar natuurlijk ook over de 12.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:53 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Over welke stamboom heb je het nu?
Maar nu neem jij het letterlijk. Terwijl servas zegt dat ik het niet letterlijk moet nemen. En wat voor gedachte steekt er dan achter om ze op te noemen als ze niet eens als stamboom betiteld mogen worden?quote:De bedoeling is vaak om de afkomst van de desbetreffende persoon te vermelden. Een letterlijke chronologische stamboom was iets wat ze in die tijd amper kenden. Generaties die niet echt relevant waren werden simpelweg overgeslagen.
Ik heb helemaal niet gezegd dat de big bang theorie on-christelijk is. Ik heb gezegd dat ik moeite heb om te geloven dat een orthodoxe gelovige in dat soort theorie'en gelooft. Dat komt omdat ik, zodra ik aan orthodoxe gelovige moet denken aan gelijk beelden van zwarte kouzen, streng gelovig, de bijbel heeft alle waarheid in pacht etc etc.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:37 schreef koningdavid het volgende:
Het is mijn punt ook niet om te de atheïstische wetenschappers en filosofen van die tijd in hun hemd te zetten o.i.d. Het was mijn punt om te verduidelijken dat de 'big-bang' helemaal niet zo onchristelijk is als mensen (slakkie in dit geval) vaak denken. Het is juist hartstikke 'christelijk'. Zo christelijk dat veel atheïsten het eerst niet wilde aannemen...
Dat leg ik daaronder uit.quote:
Je weet nooit wat er in de toekomst nog kan gebeuren, maar nu is het per definitie niet te bewijzen omdat 'metafysica' voorbijgaat aan alles wat te bewijzen is.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
Dat is niet waar, want men kan anti-materie ook bewijzen.
En ok, men kan nu geen meta-fysica ontkrachten of bevestigen, maar dat betekend niet dat het per definitie niet te bewijzen is.
Prima. Maar... zucht... de wetenschap leert ons niks over het metafysische. Daarom is de wetenschap niet zo relevant bij dit onderwerp als jij doet overkomen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
De bijbel, koran en veda's iig niet. Zoals gezegd, de wetenschap is betrouwbaar omdat ik daarvan kan nagaan of het klopt en omdat men later door nieuw bewijs huidige theorie'en kan ontkrachten.
Het is jammer dat je die mening constant weigert te onderbouwen. En dat voor iemand die naar eigen zeggen zoveel waarde hecht aan de wetenschappelijke methoden. Zelf iets gedegen onderbouwen lijkt je vreemd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
Ik ben een andere mening toegedaan als lezer van dat topic.
Prima. Maar dan wordt je enkel en alleen geleid door jouw naturalistische en materialistische vooronderstellingen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
Ik heb geen bewijs dat God niet bestaat, of bronnen die dat ontkrachten. Wat ik wel kan is ontkrachten zijn de bewijzen dat God bestaat. Aangezien het bewijs dat God bestaat .o.a. stoelt op het feit dat Jesus zijn zoon was. En dat was Jesus niet, waarom niet? Omdat ie niet opnieuw is opgestaan, omdat ie gewoon net zoals elk ander mens dood is gegaan en toen voer werd voor wormen.
En omdat je niet geboren kan worden uit een vrouw die nog maagd is (tegenwoordig wel, in theorie). Met andere woorden, het verhaal van de bijbel is zo breekbaar dat je onmogelijk kan zeggen, door hetgeen wat in de Bijbel staat, kan ik bewijzen dat God bestaat.
Ok, ik vond je verwoording alleen wat onduidelijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
Did not say that, ik heb gezegd, ik geloof niet in zijn wederopstanding. Dit staat los van het feit of ie wel of niet gekruisigd is. Ik heb ook niet gezegd dat ie niet dood is gegaan door zijn kruisiging, ik heb gezegd, hij is niet opnieuw opgestaan (of wakker geworden).
Dat gelul ovver 'zoveel jaar geleden' en 'redactie' zal ik maar even negeren. Dat zijn vast weer van die 'monniken schreven de bijbel'-indianenverhalen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
Ooit gehoord dat getuigen verklaringen van hetzelfde event elkaar tegenspreken, van kleur van de broeken. In onder de tram (tv programma met komische ondertoon) hebben ze er ooit nog eens een testje over gedaan. Man loopt plots de zaal in, en toen werd aan de gasten gevraagd, wat is er gebeurd. Delen waren goed onthouden, delen klopte van geen kanten. Getuigeverklaringen kan je niet zo serieus nemen, vooral niet van voorvallen van zoveel jaar geleden die later door een redactie gehaald zijn om zo de waarheid *kuch* boven water te halen.
Tja. Een onderbouwing simpelweg gefundeerd op jouw materialistische vooronderstellingen. Dat is geen fatsoenlijke onderbouwing.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:55 schreef slakkie het volgende:
Zoals ik dat zeg, we zijn niet gemaakt naar het evenbeeld van God. Ik besta, God niet, dat is het meest simpele antwoord dat ik hierop kan geven.
Lijkt me logisch, vooral de Roomse kerk had een enorme hoeveelheid kennis, geschriften en boeken geerft toen uiteindelijk de klasieke wereld in elkaar storte in West-Europa. Mede door dat die kennis in de Kerk bleef, de gelettertheid van monikken, priester enz en de kruistochten, waardoor veel kennis van het midden-oosten naar Europa werd gehaald, was de kerk de plaats waar men ook die kennis bestudeerden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:53 schreef Scaurus het volgende:
Het valt niet te negeren. Christenen hebben een groot aandeel gehad in het ontstaan en vooruit helpen van de wetenschap. Dan heb ik het niet over christenen die christen waarom omdat iedereen het toen was, maar christenen die ook actief waren in de theologie en hun wetenschappelijk werk als geloofswerk zagen. Isaac Newton bijvoorbeeld.
Ja. Omdat het feiten zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En toch probeer je het iedere keer weer, hé?
Je gaat door met negeren blijkbaar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik claim ook niet dat een bepaalde groepering verantwoordelijk is voor alle goeds in de wereld.
- Wat er beschreven is over mijn God vind ik vanuit filosofisch oogpunt aannemelijk en rationeel aanvaardbaar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:57 schreef Supersoep het volgende:
Hoi David,
Ik geloof in Odin, wat maakt jouw god nou geloofwaardiger dan de mijne?
Ik neem ze niet 'letterlijk' in de zin van het is een stamboom die naar onze maatstaven precies klopt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:00 schreef Heathen. het volgende:
Maar nu neem jij het letterlijk. Terwijl servas zegt dat ik het niet letterlijk moet nemen.
Wat ik al eerder zei. Om een en ander duidelijk te maken over iemands afkomst.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:00 schreef Heathen. het volgende:
En wat voor gedachte steekt er dan achter om ze op te noemen als ze niet eens als stamboom betiteld mogen worden?
Als ze irrelevant zijn, waarom worden ze dan genoemd? Immers voor het stamboom principe hoeven we ze niet op te noemen omdat die toch niet kloppen volgens jou.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik neem ze niet 'letterlijk' in de zin van het is een stamboom die naar onze maatstaven precies klopt.
[..]
Wat ik al eerder zei. Om een en ander duidelijk te maken over iemands afkomst.
Wat betreft Jezus is het essentieel dat hij van David en van Adam afstamt. Heel veel tussengelegen generaties zijn verder irrelevant.
Dat kan. Maar dan laat je jouw beeld veel teveel leiden door culturele uitingen, en te weinig door kennis.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:04 schreef slakkie het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd dat de big bang theorie on-christelijk is. Ik heb gezegd dat ik moeite heb om te geloven dat een orthodoxe gelovige in dat soort theorie'en gelooft. Dat komt omdat ik, zodra ik aan orthodoxe gelovige moet denken aan gelijk beelden van zwarte kouzen, streng gelovig, de bijbel heeft alle waarheid in pacht etc etc.
Huh? Waar heb ik die ontdekking ooit aan de kerk toegeschreven?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:04 schreef slakkie het volgende:
En ik ben me bewust van gelovige mensen die wetenschap bedrijven. Op het moment dat zij wat ontdekken kan en mag het niet zo zijn dat die ontdekking aan de kerk toegeschreven wordt. Zoals jij dat wel doet.
Klopt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:04 schreef slakkie het volgende:
Die ontdekking is gedaan door de wetenschapper, die toevallig ook nog een geloof aanhangt.
Misschien wel, misschien niet. Dit is dermate hypothetisch dat er niet veel zinnigs over te zeggen is denk ik.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:04 schreef slakkie het volgende:
En over de discussie door geloof zijn we waar we nu zijn. Het is dat ik het niet kan bewijzen, aangezien ik geen tijdmachine heb, maar zou het niet zo maar kunnen dat indien er geen geloof was dat we nu hetzelfde zouden weten, aangezien de mens, gelovig of niet, nieuwsgierig is?
De stambomen kloppen in zekere zin wel, ze zijn alleen niet 100% compleet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:18 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Als ze irrelevant zijn, waarom worden ze dan genoemd? Immers voor het stamboom principe hoeven we ze niet op te noemen omdat die toch niet kloppen volgens jou.
Dat is geen antwoord op de vraag. Jij stelt dat ze irrelevant zijn en niet volledig in elkaar zitten. Dat het slechts is om 'aan te tonen' dat Jezus voortkomt uit Adam. Waarom worden ze dan vermeld? Het hoeft niets te bewijzen omdat het niet volledig is. En 'men'/'schrijver' vind dat er een aantal niet zo belangrijk zijn. Daarmee is de vermelding er van eigenlijk overbodig omdat het de doelen die jij stelt niet nastreeft.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:20 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De stambomen kloppen in zekere zin wel, ze zijn alleen niet 100% compleet.
De meest belangrijke namen worden genoemd, heel veel anderen niet.
Wat wil je nu precies zeggen, dat de wetenschap, omdat het meta-fysica niet kan bewijzen of ontkrachten, geen invloed heeft op meta-fysica? En dat een paar heilige boeken die het bestaan van een God erkennen dus gelijk instituten zijn die alleen-recht hebben op meta-fysica.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:06 schreef koningdavid het volgende:
Je weet nooit wat er in de toekomst nog kan gebeuren, maar nu is het per definitie niet te bewijzen omdat 'metafysica' voorbijgaat aan alles wat te bewijzen is.
Prima. Maar... zucht... de wetenschap leert ons niks over het metafysische. Daarom is de wetenschap niet zo relevant bij dit onderwerp als jij doet overkomen.
Right, ik heb meer wetenschappers die mijn mening onderstrepen dan de Bijbel aan bladzijdes heeft.quote:Het is jammer dat je die mening constant weigert te onderbouwen. En dat voor iemand die naar eigen zeggen zoveel waarde hecht aan de wetenschappelijke methoden. Zelf iets gedegen onderbouwen lijkt je vreemd.
Sure...quote:Prima. Maar dan wordt je enkel en alleen geleid door jouw naturalistische en materialistische vooronderstellingen.
Wat was er onduidelijk aan, jesus is niet opnieuw opgestaan?quote:Ok, ik vond je verwoording alleen wat onduidelijk.
Tuurlijk, omdat dat juist de bijbel en de verhalen die erin staan ontkrachten en dat draagt niet bij in jou argumentatie van het geheel.quote:Dat gelul ovver 'zoveel jaar geleden' en 'redactie' zal ik maar even negeren. Dat zijn vast weer van die 'monniken schreven de bijbel'-indianenverhalen.
Wacht even, ik ga even wat opzoeken uit een van je topics:quote:Als je met een dergerlijk sceptisisme over ooggetuigen ooit rechter zou worden, zou niemand ooit meer veroordeeld worden denk ik.
Ooggetuigen zijn niet perfect. Daarom is het zaak dat je zoveel mogelijk ooggetuigen hebt om de variabelen en onwaarheden eruit te filteren. Als alle ooggetuigen eensgezind zijn over een bepaalde gebeurtenissen maar verschillen in details kan je daar wel conclusies uit trekken.
Dit dus, waarom 4 geschriften pakken die hoogst onwaarschijnlijk zijn en niet meer waarheidsgetrouwe geschriften pakken die meer over Jesus vertellen. Met andere woorden, er is gewoon selectief gelezen en heeft gepakt wat voor hun het voordeligst was, of wat ze zelf zou graag willen geloven.quote:Op maandag 24 maart 2008 12:49 schreef Locusta het volgende:
Bij feit 5 haal je de apostelen aan. Denk er wel aan dat de bijbel (NT) pas in de 4e eeuw N.C. is samengesteld tijdens een conclilie (volgens mij die van Nicea) door mensen. Zij bepaalden de inhoud van het boek en (een gedeelte van) de Christelijke leer van de toekomst. Zij konden dus op die manier kiezen wat "marketing technisch" gezien de beste uitdraging zou zijn voor de Christelijke leer. Logisch natuurlijk dat zij dan kiezen voor de 4 geschriften van mensen die de wederopstandig hebben gezien.
Maar waarom juist die 4 mensen? Waarom niet bijv. de geschriften van Thomas, die meer verteld over Jezus, of de geschriften van Maria Magdalena? Het is toch op z'n minst gezegd apart dat er 4 geschriften voor het NT zijn gekozen die allemaal berichtten over de wederopstanding, maar verder vrij weinig over Jezus, zijn leer en de persoon die hij was.
Kortom: ik vind niet dat je feit 5 als een "feit" kunt zien. Immers, als je er even over nadenkt is het natuurlijk voor het geloof een goede marketing strategie door te berichtten over wonderen en een messias die terug keert na zijn dood, dan te vertellen over iemand die gestorven is aan het kruis en "that's it".
Overigens ben ik het wel met je eens dat er, rond 3-5 V.C., een "Jezus-figuur" heeft geleefd en is gestorven aan het kruis.
Verder vind ik dat Doffy ook een goed punt heeft, vooral met betrekking tot de medische ontwikkelingen van die tijd.
Op basis van getuigeverklaringen wil jij zeggen dat een mens dood is gegaan en weer is opgestaan? Jongen, je hebt hierbij net bewezen dat UFO's en aliens bestaan.quote:Dat is precies wat er is gebeurd omtrent Jezus zijn leven, dood en opstanding.
Mag ik jou uitleg over een mens die naar het evenbeeld van God is gemaakt? Wacht, die onderbouwing komt uit een geschrift van een paar jaar geleden (let op, figure of speech), waarin een paar monikken (die jij negeert) en een redactie (die conclilie van de quote, die je ook negeert) die je gewoon niet serieus kan nemen. Fantastische onderbouwing! If I may say so.quote:Tja. Een onderbouwing simpelweg gefundeerd op jouw materialistische vooronderstellingen. Dat is geen fatsoenlijke onderbouwing.
Voor de maatstaven van die tijd wel. Het laat zien dat Jezus dus afkomstig is van Adam en David. Maar de schrijver vond het waarschijnlijk irrelevant en bovendien papier(us) verspelling om alle tussengelegen generaties te noemen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:26 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Jij stelt dat ze irrelevant zijn en niet volledig in elkaar zitten. Dat het slechts is om 'aan te tonen' dat Jezus voortkomt uit Adam. Waarom worden ze dan vermeld? Het hoeft niets te bewijzen omdat het niet volledig is. En 'men'/'schrijver' vind dat er een aantal niet zo belangrijk zijn. Daarmee is de vermelding er van eigenlijk overbodig omdat het de doelen die jij stelt niet nastreeft.
Of hij zoog het uit z'n duim en had er eigenlijk geen sluitend bewijs voor. Dat Jezus van Adam afstamt was natuurlijk ook zonder stamboom wel duidelijk, aangezien volgens de Bijbelse traditie Adam de eerste mens is.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voor de maatstaven van die tijd wel. Het laat zien dat Jezus dus afkomstig is van Adam en David. Maar de schrijver vond het waarschijnlijk irrelevant en bovendien papier(us) verspelling om alle tussengelegen generaties te noemen.
Ik snap niet wat jij niet snapt hieraan?
Nou ik snap het punt niet dat de schrijver(s) iets aan wil tonen door generaties op te schrijven maar vervolgens denkt: "ach weet je wat... ik schrijf er maar een paar op". Vervolgens zit je met een bijbel die allerlei generaties in de oude testament opnoemt maar die maar half kloppen en uiteindelijk dat juist papier/tijd verspilling is omdat niks wordt aangetoond en het totaal niet voor gelovigen interessant is wie het met wie deed in die tijd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voor de maatstaven van die tijd wel. Het laat zien dat Jezus dus afkomstig is van Adam en David. Maar de schrijver vond het waarschijnlijk irrelevant en bovendien papier(us) verspelling om alle tussengelegen generaties te noemen.
Ik snap niet wat jij niet snapt hieraan?
Als er iets een culturele uiting is, dan is het wel het geloof. Zoals gezegd alle vroegere culturen hadden een vorm van religie om zaken te verklaren die men niet kon verklaren (omdat ze nog geen wetenschap hadden die wij nu hebben).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat kan. Maar dan laat je jouw beeld veel teveel leiden door culturele uitingen, en te weinig door kennis.
Ik merk ook constant dat dit het geval lijkt.
Serieus, moet ik je echt gaan quoten: Atheïsten #2quote:Huh? Waar heb ik die ontdekking ooit aan de kerk toegeschreven?![]()
Genoeg zinnigs over te zeggen, ik denk dat het geloof eerder een baricade was voor de wetenschap, gezien het feit dat Darwin enorme weerstand kreeg vanuit de kerk en gelovigen, dat men ook een lange tijd niet wilde geloven dat de wereld plat was (de kerk zei ook dat de wereld plat was als ik het me niet vergis). Leonardo had ook problemen met de kerk vanwege idee'en die niet strookte met de ideologie van de kerk. En zo zijn er meer voorbeelden die onderschrijven dat de kerk wetenschap dwarsboomde.quote:Misschien wel, misschien niet. Dit is dermate hypothetisch dat er niet veel zinnigs over te zeggen is denk ik.
De conclusies die jij er aan verbind zijn dat niet.quote:
Ik ga tekeer tegen jouw interpretaties van de feiten. Hierboven heeft iemand het al uitgelegd, een wetenschapper (toevallige een gelovige) ontdekt iets en vervolgens roep jij dat dat komt omdat hij gelovig is.quote:
Het is wel schrijnend dat jij zo hardcore anti-christelijk bent dat je geschiedkundige feiten gaat ontkennen.
Wel zielig eigenlijk dat het geloof blijkbaar zoveel impact op je heeft.
Integendeel, jij misinterpreteerd mijn kritiek waardoor je argumenten nergens op slaan.quote:Je gaat door met negeren blijkbaar.
Ja dat doe je wel, zie boven.quote:
Ik zeg trouwens ook nergens dat een bepaalde groepering verantwoordelijk is voor alle goeds in de wereld. Ik snap niet wat je wilt zeggen hiermee?
Dat zeg ik dus niet. Zucht...quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
[..]
Wat wil je nu precies zeggen, dat de wetenschap, omdat het meta-fysica niet kan bewijzen of ontkrachten, geen invloed heeft op meta-fysica? En dat een paar heilige boeken die het bestaan van een God erkennen dus gelijk instituten zijn die alleen-recht hebben op meta-fysica.
Wat een domme bullshit allemaal.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Laat ik even met je meegaan, en geloven in meta-fysica, wil je dan erkennen, dat het bestaan van spoken niet gelijk is aan het bestaan van een God. Dus, de stelling is dan, omdat spoken bestaan, bestaat God ook. Spoken zijn immers ook meta-fysisch, maar indien hun bestaan kan worden bevestigd, betekend het niet dat God bestaat.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Right, ik heb meer wetenschappers die mijn mening onderstrepen dan de Bijbel aan bladzijdes heeft.
Dat wil je ontkennen dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Sure...
Omdat het onzin is en dat wil ik best voor je ontkrachten. I.t.t. jou ben ik namelijk niet te beroerd om iets te onderbouwen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Tuurlijk, omdat dat juist de bijbel en de verhalen die erin staan ontkrachten en dat draagt niet bij in jou argumentatie van het geheel.
Heb je ook mijn reactie daarop gelezen?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Wacht even, ik ga even wat opzoeken uit een van je topics:
[..]
Dit dus,
Hoezo zijn ze onwaarschijnlijk? Graag onderbouwen. Of is dat enkel gebaseerd op vooronderstellingen?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
waarom 4 geschriften pakken die hoogst onwaarschijnlijk zijn
Je weet echt geen fuck he.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
en niet meer waarheidsgetrouwe geschriften pakken die meer over Jesus vertellen.
Ja, en Amerika is nooit geland op de maan. Tof die complottheoriën.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Met andere woorden, er is gewoon selectief gelezen en heeft gepakt wat voor hun het voordeligst was, of wat ze zelf zou graag willen geloven.
Ja, want alle ooggetuigenverslagen zijn gelijk!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Op basis van getuigeverklaringen wil jij zeggen dat een mens dood is gegaan en weer is opgestaan? Jongen, je hebt hierbij net bewezen dat UFO's en aliens bestaan.
Dit gaat over een kwestie van iets wel of niet geloven. Als jij niet gelooft dat God bestaat is een discussie over het wel of niet gemaakt zijn naar Gods evenbeeld vrij zinloos.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Mag ik jou uitleg over een mens die naar het evenbeeld van God is gemaakt?
'figure of speech'quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
Wacht, die onderbouwing komt uit een geschrift van een paar jaar geleden (let op, figure of speech)
Monniken die de bijbel hebben geschreven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
waarin een paar monikken (die jij negeert)
Negeert? Je geeft me niet eens de kans?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:28 schreef slakkie het volgende:
en een redactie (die conclilie van de quote, die je ook negeert)
Dan moet je kijken naar de gebruiken van die tijd. Voor joden was een dergelijke stamboom aanvaardbaar en had het betekenis. Ons, als westerlingen met andere maatstaven, zegt het weinig.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:36 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nou ik snap het punt niet dat de schrijver(s) iets aan wil tonen door generaties op te schrijven maar vervolgens denkt: "ach weet je wat... ik schrijf er maar een paar op". Vervolgens zit je met een bijbel die allerlei generaties in de oude testament opnoemt maar die maar half kloppen en uiteindelijk dat juist papier/tijd verspilling is omdat niks wordt aangetoond en het totaal niet voor gelovigen interessant is wie het met wie deed in die tijd.
Ok. En dat is relevant, waarom?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef slakkie het volgende:
[..]
Als er iets een culturele uiting is, dan is het wel het geloof. Zoals gezegd alle vroegere culturen hadden een vorm van religie om zaken te verklaren die men niet kon verklaren (omdat ze nog geen wetenschap hadden die wij nu hebben).
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef slakkie het volgende:
Serieus, moet ik je echt gaan quoten: Atheïsten #2
Ik zeg dat ik het raar vind dat een gelovige de big bang theorie onderschrijft. Waarop jij semi verbaasd reageert en mij de les probeert te lezen over het feit dat gelovige het wel moeten geloven omdat een christen het ontdekt heeft.
Dat slaat nergens op. Ik zeg enkel dat de beste man christelijk is. Ik schrijf het helemaal niet toe aan een kerk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef slakkie het volgende:
Dat is het direct toeschrijven aan de kerk (aka het geloof)
WTF is dat voor onzin.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef slakkie het volgende:
omdat die christen het ontdekt heeft, klopt het, en heb ik geen verdere onderbouwing nodig.
Klopt. En ook heeft de kerk wetenschap en wetenschappelijke ontdekkingen vaak gestimuleerd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef slakkie het volgende:
Genoeg zinnigs over te zeggen, ik denk dat het geloof eerder een baricade was voor de wetenschap, gezien het feit dat Darwin enorme weerstand kreeg vanuit de kerk en gelovigen, dat men ook een lange tijd niet wilde geloven dat de wereld plat was (de kerk zei ook dat de wereld plat was als ik het me niet vergis). Leonardo had ook problemen met de kerk vanwege idee'en die niet strookte met de ideologie van de kerk. En zo zijn er meer voorbeelden die onderschrijven dat de kerk wetenschap dwarsboomde.
Welke conclusies verbind ik eraan dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De conclusies die jij er aan verbind zijn dat niet.
DAT ROEP IK NERGENS.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ga tekeer tegen jouw interpretaties van de feiten. Hierboven heeft iemand het al uitgelegd, een wetenschapper (toevallige een gelovige) ontdekt iets en vervolgens roep jij dat dat komt omdat hij gelovig is.
Wat een bullshit. Dat zeg ik helemaal niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is precies hetzelfde als wat jij doet met metafysica. Je zegt dat je over metafysische dingen niets zeggen en vervolgens zie jij daarin bevestiging dat er een God is en dat je daar op jouw manier in moet geloven.
Ik stelde je gewoon een vraag die jij constant weigert de beantwoorden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Integendeel, jij misinterpreteerd mijn kritiek waardoor je argumenten nergens op slaan.
Ik zeg dat ECHT nergens.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ja dat doe je wel, zie boven.
Waarom wel?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:52 schreef Heathen. het volgende:
Goed, maar de bijbel van tegenwoordig kan er passages uithalen.. waarom gebeurd dat niet?
Ja, en dat was minder geloofwaardig dan de post van die ene dame/gast die feit 5 tegensprak.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:46 schreef koningdavid het volgende:
Heb je ook mijn reactie daarop gelezen?
Maar vertel dan wat het evenbeeld van God is...quote:Dit gaat over een kwestie van iets wel of niet geloven. Als jij niet gelooft dat God bestaat is een discussie over het wel of niet gemaakt zijn naar Gods evenbeeld vrij zinloos.
Een paar honderd jaar geleden dan. What ever suits you.quote:'figure of speech'![]()
Nee, ik heb al eerder gezegd dat de bijbel door moniken en door een redactie is heengehaald, die post van lusomthing met de concille onderschrijft deze redactie gewoon. En ja, monikken, priesters, hoe je ze noemen wilt hebben de bijbel geschreven, overgeschreven/vertaald.quote:Monniken die de bijbel hebben geschreven.![]()
Negeert? Je geeft me niet eens de kans?![]()
Wat disccussieer jij oneerlijk zeg.
Omdat het in deze tijd geen nut meer heeft.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom wel?
Je kan het toch beter aan mensen zelf overlaten wat ze met een bepaalde passage wensen te doen?
Nee, je impliceert het:quote:
En als er iets op teruggezegd word was je je handen in onschuld. Dat is gewoon een huichelachtige discussiemethode.quote:Wist je trouwens dat de 'big-bang' ontdekt is door een christen en de ontdekking door seculiere wetenschappers werd afgedaan als 'religieuze nonsens'?
ONDERBOUW HET EENS.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende:
[..]
Ja, en dat was minder geloofwaardig dan de post van die ene dame/gast die feit 5 tegensprak.
Dat heeft te maken met creativiteit, vrije wil en de gaven tot 'scheppen', niet zozeer met uiterlijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende:
Maar vertel dan wat het evenbeeld van God is...
Dan is het nog steeds geen 'figure of speech', maar goed.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende:
Een paar honderd jaar geleden dan. What ever suits you.
De bijbel is door monniken heengehaald? Wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende:
Nee, ik heb al eerder gezegd dat de bijbel door moniken en door een redactie is heengehaald
Dat concilie ging erom om vast te stellen welke boeken betrouwbaar genoeg waren om in de bijbel te bundelen. Ik snap niet wat daar mis mee is.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende: die post van lusomthing met de concille onderschrijft deze redactie gewoon.
Wat bedoel je nou?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende:
En ja, monikken, priesters, hoe je ze noemen wilt hebben de bijbel geschreven, overgeschreven/vertaald.
Aha. Welke argumenten dan? En waar heb ik ongelijk?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef slakkie het volgende:
Ik discuseer niet oneerlijk, ik heb jou eigen argumenten gebruikt om je ongelijk aan te tonen.
Ik zeg niet dat het toaal geen zin meer heeft. Je moet het alleen met onze maatstaven interpreteren.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:01 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Omdat het in deze tijd geen nut meer heeft.
En je begeeft je op een hellend vlak met die zin.
En wat denk je dat mensen gedaan hebben toen ze Jesus zagen vliegen... It is GOD!!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het toaal geen zin meer heeft. Je moet het alleen met onze maatstaven interpreteren.
De mens heeft God naar zijn evenbeeld geschapenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:07 schreef koningdavid het volgende:
Dat heeft te maken met creativiteit, vrije wil en de gaven tot 'scheppen', niet zozeer met uiterlijk.
Hoe impliceer ik met die post het volgende:quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, je impliceert het:
[..]
Jij legt mij woorden in de mond die ik nooit gezegd heb, daar kan ik niks aan doen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En als er iets op teruggezegd word was je je handen in onschuld. Dat is gewoon een huichelachtige discussiemethode.
Zagen ze Jezus vliegen dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:09 schreef slakkie het volgende:
[..]
En wat denk je dat mensen gedaan hebben toen ze Jesus zagen vliegen... It is GOD!!
Je moet kunnen vliegen om een hemelvaart te kunnen beginnen. Luchtvaart 101.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zagen ze Jezus vliegen dan?
Aha, dus je erkent dat Jezus hemelvaart echt gebeurd is. Je bent op de goede weg.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:13 schreef slakkie het volgende:
[..]
Je moet kunnen vliegen om een hemelvaart te kunnen beginnen. Luchtvaart 101.
Daar kan je heel lang op wachten, want ik ga Scrubs kijken en eten en boodschappen doen en me niet verder laten uitlokken door orthodoxe gelovigen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha, dus je erkent dat Jezus hemelvaart echt gebeurd is. Je bent op de goede weg.![]()
Waar blijven trouwens al die onderbouwingen waar ik naar gevraagd heb?
Net wat ik dacht dus. Een atheïstische schreeuwlelijk die boude en domme uitspraken doet zonder ze te onderbouwen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:18 schreef slakkie het volgende:
[..]
Daar kan je heel lang op wachten, want ik ga Scrubs kijken en eten en boodschappen doen en me niet verder laten uitlokken door orthodoxe gelovigen.
Ik zeg juist dat het geen zin heeft als je het naar onze maatstaven interpreteert.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:08 schreef koningdavid het volgende:
Ik zeg niet dat het toaal geen zin meer heeft. Je moet het alleen met onze maatstaven interpreteren.
Hier vat je het weer letterlijk op, ipv naar onze maatstaven.quote:- Mijn God zelf heeft d.m.v. de mens Jezus op aarde laten zien dat hij bestaat en wat zijn boodschap is. Jezus heeft bewezen dat Hij God was door op te staan uit de dood, iets dat op mij vanuit historisch perspectief aannemelijk is.
Mijn God. Een atheïstische 'conspiracy-nut'. Mooie posts krijg je dan altijd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:21 schreef slakkie het volgende:
Overigens erken ik z'n hemelvaart niet, maar als je gaat vliegen, moet je kunnen vliegen. En dus moeten mensen hem hebben zien vliegen om van een hemelvaart te kunnen spreken. Of je moet zijn geest gezien hebben (aka het spookje Jesus, waarmee je gelijk het bestaan van God kan bevestigen, want als je blauwe stenen ziet, betekend het automatisch dat er rode stenen bestaan).
Snap je het nog? Ik wel namelijk. Fiction of my imagination... God.. Jesus die opstaat, de heilige moeder Maria, en meer van wonderen die niet onderzocht mogen worden van de kerk.
-1 voor je bewering, aangezien ik heb aangegeven waarom ik niet geloof. Omdat de bijbel.. Zie ik doe het weer, laat me uitlokken. Later.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:20 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Net wat ik dacht dus. Een atheïstische schreeuwlelijk die boude en domme uitspraken doet zonder ze te onderbouwen.
+1 voor Scaurus zijn OP.
Dat bedoelde ik ook, onzorgvuldig getypt. Sorry.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:22 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat het geen zin heeft als je het naar onze maatstaven interpreteert.
Dat is ook letterlijk bedoeld.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:22 schreef Heathen. het volgende:
Hier vat je het weer letterlijk op, ipv naar onze maatstaven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |