Achter scharen voor wat?quote:Bindingsmiddel. Hogere macht welke je dient, waar je je achter kunt scharen, etc.
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat is dit? Bijbelinterpretatie met Noin? Lukas 1:34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne? Daar heb je je maagdelijkheid. Verder slaat de onbevlekte ontvangenis op de erfzonde, niet op de zonde van de seks. (Wat goed beschouwd binnen een huwelijk niet zondig is.) Als laatste, ‘vrouw’ is een vrouwelijk woord (goh), dus ‘vrouw wier’.
Omdat netzoals in een sekte iedereen achter een ventje aanloopt die $iets gelooft en denkt dat als ze goed leven in de hemel belanden. En de rest die niet gelooft, die gaat naar de hel. Zoiets?quote:
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:17 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Overleving voor wat? Volgens mij verwar je geloof met hoop.
Jij hebt dus overduidelijk nog nooit kennis gemaakt met een liberale christen. Niet iedere gelovige is de stijve grefo die iedere zondag drie keer op een dag in de kerk zit met het hoofd onderdanig naar beneden gebogen al luisterend naar de preken van de dominee die hem vertelt dat hij een zondaar is, eigenlijk niet waardig om in het aangezicht Gods te verschijnen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef slakkie het volgende:
[..]
Omdat netzoals in een sekte iedereen achter een ventje aanloopt die $iets gelooft en denkt dat als ze goed leven in de hemel belanden. En de rest die niet gelooft, die gaat naar de hel. Zoiets?
quote:
Het heeft ook niet zoveel te maken met willen scharen. Bekijk het in het licht van de evolutie: een populatie waarvan alle leden dezelfde denkbeelden aanhangen, heeft een grotere cohesie en daardoor meer overlevingskansen dan een populatie zonder dezelfde denkbeelden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Anna-van-Kleef het volgende:
Bescherming, groepsgevoel enz. Dat snap ik dan nog wel. Maar dat je dan achter zoiets als God wilt scharen. Dat snap ik dan weer niet.
ik maak duidelijk dat het niet nodig is om je hoog IQ te vermelden in deze discussie en er komt iemand met een verhaal over een vrachtwagen chauffeur en een rimboe-man.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:55 schreef Noin het volgende:
[..]
IQ heeft wel een beetje met de discussie te maken denk ik.
Nou ja, eigenlijk heeft kennis er mee te maken. Met kennis komt weten. Alleen moet je IQ wel hoog genoeg zijn om echt gebruik te kunnen maken van de kennis die je aangeboden wordt.
Voorbeeld: Nederlands persoon met normale opvoeding, is vrachtwagenchauffeur en heeft al best vaak een dieselmotor compleet uit elkaar zien liggen in de garage van zijn baas. Als men echter aan de chauffeur vraagt hoe zo'n dieselmotor precies werkt, kan ie daar geen antwoord op geven. Hij heeft de kennis (door observatie/ervaring) maar door zijn lage IQ kan ie er geen gebruik van maken.
Anders: een rimboe-iemand heeft nog nooit een auto gezien. Rimboe-iemand heeft wel zelf een speer gemaakt en is zeer handig. Rimboe heeft echter niet de kennis om iets van diesel-motoren te weten.
Echter, het grote verschil is: als ik de rimboe-persoon 3 maanden laat meekijken in een garage kan ik die persoon uitleggen hoe een diesel-motor werkt. En dan snapt die rimboe-persoon het ook echt. Als de diesel-motor niet werkt, kan rimboe-persoon het zelfstandig oplossen, kan verbeteringen aanbrengen, beheerst de materie.
De vrachtwagenchauffeur die helaas het IQ niet heeft maar wel de kennis kan ik 10 maanden mee laten kijken in de garage, maar echt snappen zal ie het nooit. Tuurlijk, hij weet waar de dieseltank zit dus hij kan gewoon rondrijden maar deze chauffeur is in principe erg beperkt, zal nooit tot een verbetering komen van het design van de dieselmotor. Zal als monteur zijnde nooit een stap verder komen.
Nu is de vraag nog: vindt die chauffeur het belangrijk om een goede monteur te zijn of heeft ie genoeg aan het feit dat ie een goeie chauffeur is? Ik denk dat 95% van de chauffeurs het wel prima vind zo en verder niks wil.
Dat klopt, maar het is in wezen geen zinloze discussie. Het enige probleem is dat het erg veel moeite kost om iedereen het noodzakelijke inzicht te laten verkrijgen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:30 schreef Maikuuul het volgende:Over dit soort dingen kun je topics blijven openen.
Ik kan ook de Katholieke Encyclopedie erop na slaan, wat iets praktischer is. Lijkt me heel gepast aangezien onbevlekte ontvangenis een Katholiek dogma is, en die stelt:quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Noin het volgende:
[..]
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.
Je kunt de Bijbel ook zelf lezen en op je eigen manier interpreteren dat is ook prima, maar het Woord Gods moet wel op een goede manier worden uitgelegd.
Nu mag jij eens onderbouwen waar je je verhaal over seks vandaan haalt.quote:In the Constitution Ineffabilis Deus of 8 December, 1854, Pius IX pronounced and defined that the Blessed Virgin Mary "in the first instance of her conception, by a singular privilege and grace granted by God, in view of the merits of Jesus Christ, the Saviour of the human race, was preserved exempt from all stain of original sin."
sorrie wat zei je? ik word afgeleid door je avatarquote:
Oorlog, versteviging van de machtspositie van de heersende klasse, etcquote:
In feite leg je daar mee de stelling van dat geloof een overlevingstrategie is om en blijft mijn stelling staan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.
Daar heb je geen geloof voor nodig maar een beetje hersenen en wat hoop.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Oorlog, versteviging van de machtspositie van de heersende klasse, etc
Buitengewoon arrogant, iddquote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:49 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dan valt mijn arrogantie in het niet bij figuren als Papierversnipperaar die het allemaal wel denken te weten maar in werkelijkheid geen ruk verstand hebben van religie. Zij weten het allemaal wel. Ben ik arrogant als ik wat tegengas op die alwetendheid geef?
Wat is dit nou weer voor opmerking?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
[..]
Jij bent de allesweter van het geloof ofzo? Misschien moet je eens een boek publiceren.
Als je goed leest, zie je dat ik daar meer bronnen noem.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Een literatuuronderzoek op basis van 1 bron, een ander onderzoek.
Mwah, de verhalen zijn 'plenty'. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan maakt dat voor mij niet uit.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Gek genoeg is er nooit meer een persoon opgestaan nadat ie gedood is.
Als dit jouw tegenargument is, begrijp je er vrij weinig van.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
UFO's bestaan ook echt, aangezien mensen ze onafhankelijk van elkaar gezien hebben. Aliens ook!
Dat klinkt alweer heel anders dan een 'sprookjesboek', niet?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
En mix tussen fictie en non-fictie. Based on a true story, maar je mag zeker niet alles serieus nemen.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Veel zinniger dan jij, en sterker nog, geloofwaardiger.
De bijbel zegt nergens dat God de 'aarde' heeft gekneed met zijn handen ofzo. Het is veel waarschijnlijker dat de aarde is geschapen d.m.v. natuurlijke processen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Geloof kan ik niet serieus nemen, aangezien het niet te controleren is, in tegenstelling tot wetenschappelijke bewijzen die mij vertellen dat de wereld niet geschapen is door God, we niet zijn gemaakt in het evenbeeld van God, etc etc.
Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:
Waarom zou ik geloven als ik heilig (hehehe) overtuigd ben van het feit dat de wetenschappelijke wereld het bij het juiste eind heeft over het universum en het leven op aarde.
Nee, juist niet. Geloof is een heel sterke overlevingsstrategie, dat laat de empirie duidelijk zien.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:34 schreef Heathen. het volgende:
[..]
In feite leg je daar mee de stelling van dat geloof een overlevingstrategie is om en blijft mijn stelling staan.
Totaal niet. Door wie dan en met welke argumenten?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:55 schreef slakkie het volgende:
[..]
Whehehe, de aap komt uit de mouw, bedankt voor de linkjes, maar zelfs in het paastopic wordt je stelling omtrent Jesus onderuitgeschopt.
Je blijft echt maar onzin spuien he? Ongelooflijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:11 schreef slakkie het volgende:
binnen een huwelijk (ik ga er maar vanuit dat ze getrouwd zijn) mag je volgens de kerk sex hebben voor de voortplanting, niet voor het plezier.
Je spreekt jezelf tegen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Noin het volgende:
[..]
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.
Je kunt de Bijbel ook zelf lezen en op je eigen manier interpreteren dat is ook prima, maar het Woord Gods moet wel op een goede manier worden uitgelegd.
Ook jij bent er dus een die niet de Bijbel voor waar aanneemt en er zelf allerlei dingen bij gaat verzinnen. Ik vind dat er van het Heilige Woord Gods uit gegaan moet worden en niet van dingen die er de afgelopen 50 jaar aan zijn toegevoegd. De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan ook de Katholieke Encyclopedie erop na slaan, wat iets praktischer is. Lijkt me heel gepast aangezien onbevlekte ontvangenis een Katholiek dogma is, en die stelt:
[..]
Nu mag jij eens onderbouwen waar je je verhaal over seks vandaan haalt.
Voetbal fans met allemaal hetzelfde t-shirtje zijn dus evolutionair gezien verder dan mensen die geen fan zijn van een sportclub. Dit allemaal omdat ze solidair zijn met elkaar, elkaar herkennen en een moraal hebben waardoor ze zich allemaal hetzelfde gedragen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:25 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.
gereformeerdequote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je blijft echt maar onzin spuien he? Ongelooflijk.
Volgens welke kerk is dat precies?
Niet per se, met het Woord van God op een goede manier uitleggen kan ze bedoelen: op basis van je eigen gevoel interpreteren. Dit in tegenstelling tot de praktijk waarbij 'Bijbeldeskundigen' (zoals een dominee) een ander een interpretatie voorschotelen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen.
Prima, wat weet die 2000 jaar menselijke geschiedenis nou eigenlijk te vertellen?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:35 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Daar heb je geen geloof voor nodig maar een beetje hersenen en wat hoop.
In your mind it does, waar God ook bestaatquote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:38 schreef koningdavid het volgende:
Er wordt een hoop geluld, maar inhoudelijke tegenargumenten zijn er weinig geweest. Mijn betoog staat nog altijd als een huis.
Precies en het geloof is daarin erg succesvol geweest. Wel even een kanttekening bij je post dat 'evolutionair gezien verder' niet bestaat.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:41 schreef slakkie het volgende:
[..]
Voetbal fans met allemaal hetzelfde t-shirtje zijn dus evolutionair gezien verder dan mensen die geen fan zijn van een sportclub. Dit allemaal omdat ze solidair zijn met elkaar, elkaar herkennen en een moraal hebben waardoor ze zich allemaal hetzelfde gedragen.
Eigenlijk is het solidair zijn aan anderen, anderen herkennen van je soort en deze willen schermen voor het kwaad heel normaal voor een kuddedier. Want dat zorgt ervoor dat indien er rare dingen gebeuren een deel van de groep het overleeft en zo de genen kan verspreiden. Nature 101.
Ik ben zelf gereformeerd, christelijk gereformeerd. Maar bij ons is het echt wel algemeen aanvaard dat seks ook voor genot kan zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:42 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
gereformeerde
Ga niet zeggen dat er geen aanzienlijke groep mensen is die deze opvatting (naar buiten toe althans) onderschrijft, want het is zo.
Omdat gelovigen helemaal geen behoefte hebben aan dat inzicht.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het is in wezen geen zinloze discussie. Het enige probleem is dat het erg veel moeite kost om iedereen het noodzakelijke inzicht te laten verkrijgen.
Doe niet flauw en reageer eens inhoudelijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:43 schreef slakkie het volgende:
[..]
In your mind it does, waar God ook bestaat
Niet generaliseren, of wil jij ook graag op één hoop worden gegooid met die zelfbenoemde atheïsten die het woord nog niet eens kunnen spellen?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat gelovigen helemaal geen behoefte hebben aan dat inzicht.
Onderbouw je stelling dan eens met Bijbelpassages. Jij hebt het hier over een specifiek Katholieke doctrine (namelijk die van de onbevlekte ontvangenis), zodra ik er dan de Katholieke leer bijhaal, wat die inhoudt, ga je me beschuldigen dat ik me niet aan de Bijbel houd?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:41 schreef Noin het volgende:
[..]
Ook jij bent er dus een die niet de Bijbel voor waar aanneemt en er zelf allerlei dingen bij gaat verzinnen. Ik vind dat er van het Heilige Woord Gods uit gegaan moet worden en niet van dingen die er de afgelopen 50 jaar aan zijn toegevoegd. De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.
Bij jou wel, bij anderen niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:44 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben zelf gereformeerd, christelijk gereformeerd. Maar bij ons is het echt wel algemeen aanvaard dat seks ook voor genot kan zijn.
Niet alle indianenverhalen geloven doe je hoort.
Nee, je legt die stelling plat door die eigenschap ook aan atheïsten toe te schrijven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Geloof is een heel sterke overlevingsstrategie, dat laat de empirie duidelijk zien.
Ik denk dat dit veruit een minderheid is eerlijk gezegd, ook binnen gereformeerde christenen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Bij jou wel, bij anderen niet.
Ik heb dit uit 1e hand, niet via via.
Tja, maar daarin zit nou precies het probleem, de Bijbel is sterk onderhevig aan interpretatie, dus wie zegt dat jouw interpretatie van de onbevlekte ontvangenis of zelf die van de Paus, beter is dan iemand die daar een andere interpretatie daarover heeft.?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:41 schreef Noin het volgende:
De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.
Nou interpreteer jij haar post op je eigen manier, maar is het wel de goede?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:42 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Niet per se, met het Woord van God op een goede manier uitleggen kan ze bedoelen: op basis van je eigen gevoel interpreteren. Dit in tegenstelling tot de praktijk waarbij 'Bijbeldeskundigen' (zoals een dominee) een ander een interpretatie voorschotelen.
Je ontwijkt mijn post.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Niet generaliseren, of wil jij ook graag op één hoop worden gegooid met die zelfbenoemde atheïsten die het woord nog niet eens kunnen spellen?
Het bestaan van aliens is voor net zo onduidelijk als het bestaan van een god of dergelijke. Voor beide zijn geen goede argumenten dat ze daadwerkelijk bestaan. Ga nu niet beginnen over dat het geschreven staat enzovoort, want hoeveel alien gerelateerde boeken zijn er wel niet. Dat is dus een kut argument.quote:Als dit jouw tegenargument is, begrijp je er vrij weinig van.
Ik had ook niet anders verwacht eigenlijk.
Ze hebben een voorsprong boven anderen die niet samenkomen omdat die niet de bescherming genieten en dus minder makkelijk kunnen voortplanten (dat bedoelde ik dus ermee te zeggen, maar dat had je door gok ik zoquote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:44 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Precies en het geloof is daarin erg succesvol geweest. Wel even een kanttekening bij je post dat 'evolutionair gezien verder' niet bestaat.
't zijn dezelfde mensen die geen TV hebben enzo over het algemeen (niet dat je daar wat aan mist)quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik denk dat dit veruit een minderheid is eerlijk gezegd, ook binnen gereformeerde christenen.
Bovendien leert de bijbel ons zelf d.m.v. Hooglied dat seks ook voor genot bedoeld is.
Wat betreft zijn er w.m.b. wel goede argumenten voor dat hij bestaat hoor.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef daftme het volgende:
[..]
Het bestaan van aliens is voor net zo onduidelijk als het bestaan van een god of dergelijke. Voor beide zijn geen goede argumenten dat ze daadwerkelijk bestaan.
Nou totaal niet dus. Je hebt verschillende stromingen waaronder 3 á 4 hoofdstromingen van het christendom (binnen Nederland dan). En die zijn al totaal verschillend in beleving en interpretatie van de bijbel en in de kerk en het omgaan met elkaar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Hoeveel geloven zijn er nou eigenlijk?
Iemand had het over Gereformeerden zijn die anders dan Gereformeerd Christelijken?
En zijn die weer anders dan de Christelijken?
Ik dacht dat er maar 1 Bijbel was en dat dat de maatstaf van alle geloven was.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat betreft zijn er w.m.b. wel goede argumenten voor dat hij bestaat hoor.
En vergeet de hindoes en de moslims niet!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Iemand had het over Gereformeerden zijn die anders dan Gereformeerd Christelijken?
Zet ze even op een rijtje wil je?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat betreft zijn er w.m.b. wel goede argumenten voor dat hij bestaat hoor.
Tja... vaak verwijs ik naar mijn eigen posts omdat ik geen zin hem mijzelf eindeloos te herhalen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:53 schreef slakkie het volgende:
@kd
Ik heb wat topics van je gelezen en het grappige is dat je in zulke topics vaak verwijst naar je eigen posts om je argumenten kracht bij te zetten. Op zich geen probleem, ware het niet dat ik vervolgens las dat je een orthodoxe gelovige bent. Vanaf dat moment neem ik geen moeite meer om tegen je in te gaan met argumenten. Want ik heb mensen gezien die met argumenten tegen je ingaan je blijft je argumenten met andere argumenten aanvullen uit dubieuze bronnen of uit eigen werk uit andere topics. Zoals je ook in dit topic hebt gedaan.
Blijkt maar weer eens dat je een nogal raar beeld van wat orthodoxe gelovigen precies geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:53 schreef slakkie het volgende:
Ik kan overigens ook niet geloven dat je als orthodoxe gelovige gelooft in de evolutietheorie, de big bang en nog wat andere wetenschappelijke theorie'en.
En daarnaast zijn er nog wel wat geloven die helemaal al niet de bijbel als leidraad hanteren natuurlijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:54 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nou totaal niet dus. Je hebt verschillende stromingen waaronder 3 á 4 hoofdstromingen van het christendom (binnen Nederland dan). En die zijn al totaal verschillend in beleving en interpretatie van de bijbel en in de kerk en het omgaan met elkaar.
Er zijn geregistreert ongeveer 2000 goden door de eeuwen heen verzonnen door mensen. Per god waarschijnlijk gemiddeld een stuk of 3 groepsgeloven. Maar als je wilt weten hoeveel geloven er zijn dan staat dat gelijk aan het totale aantal mensen dat heeft geleeft.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Er zijn verschillene Bijbels, alhoewel ze grotendeels overlappen. Je hebt de zgn. Deuterocanonieke boeken die voor de Protestanten niet tot de Bijbel behoren, maar voor de Katholieken wel. Verder heb je hoofdstromingen binnen het Christendom, zoals Katholieken, Oosters Orthdoxen, wederdopers, Protestanten, die staan in dit schema:quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:52 schreef Noin het volgende:
Ik ben even confuus.
Nou probeer je weer die leugen te recyclen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:58 schreef koningdavid het volgende:
Wist je trouwens dat de 'big-bang' ontdekt is door een christen en de ontdekking door seculiere wetenschappers werd afgedaan als 'religieuze nonsens'?
Amen to thatquote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou probeer je weer die leugen te recyclen.
Wetenschappers ontdekten dat het heelal veel ouder moest zijn dan de bijbelse 6000 jaar (misschien wel oneindig oud) en de gelovigen waren het daar pertinent mee oneens. Het heelal moest persé een begin hebben natuurlijk. Toen met mat dat het heelal eventueel wel een begin had claimden de gelovigen heel hypocriet dat idee en riepen dat ze "altijd al gezegd hadden dat het heelal een begin had"
Net zoals gelovigen continue nieuwe inzichten in hun religie incorporeren om de religie te kunnen laten overleven.
Tot op een zekere hoogte, ja, aangezien je doet overkomen dat alles wat je opschrijft over het geloof 100% correct is (bijvoorbeeld in je paastopic). Als mensen (Doffy in dat topic, en wat anderen) dan tegengas geven en je vragen om naar daadwerkelijk bewijs blijf je claimen dat er wetenschappers zijn en studies die dit onderschrijven, echter blijven bronnen uit. En wijs je alleen naar het onderzoek waar jij je gehele stelling op hebt gebaseerd.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:37 schreef koningdavid het volgende:
Wat is dit nou weer voor opmerking?
Wordt het me nou kwalijk genomen dat ik, in tegenstelling tot jou, weet waar ik over praat?
Wonderen bestaan niet, het is geen wonder dat Jesus weer wakker werd na zijn dood. Het is een leugen, die als wonder wordt uitgelegd omdat men niet kon verklaren waar zijn lichaam was gebleven. Dat is precies waarom ik in eerste instantie heb gezegd, het geloof komt voort uit dingen die men niet kan verklaren maar toch wilt verklaren: the supernatural, een God heeft het gedaan. En het is opvallend dat alle culturen wel een religie gehad hebben of een God (en zelf meer dan alleen een (1) God) om zo dingen te verklaren die ze in eerste instantie niet konden verklaren.quote:Mwah, de verhalen zijn 'plenty'. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan maakt dat voor mij niet uit.
W.b. de dood en opstanding van Jezus gaat het om een ingrijpen van God, een wonder.
Dat klinkt inderdaad anders, maar het blijft een sprookjesboek of mythische verhalen. Mythen en sprookjes zijn ook gebasseerd op waarheden, met een sausje erover.quote:Dat klinkt alweer heel anders dan een 'sprookjesboek', niet?
Misschien was dat fout, maar je hebt nog steeds geen gelijk daardoor.quote:Dat was ook te zien in die mailsessie he? Vandaar dat ze zo uitgeluld waren dat ze mij maar blokkeerden.
Heb ik gezegd dat wij eruit zien zoals God? Ik heb gezegd dat wij niet naar het evenbeeld van God zijn gemaakt.quote:De bijbel zegt nergens dat God de 'aarde' heeft gekneed met zijn handen ofzo. Het is veel waarschijnlijker dat de aarde is geschapen d.m.v. natuurlijke processen.
En dat wij gemaakt zijn naar 'Gods evenbeeld' duidt niet op zijn uiterlijk o.i.d.
Wat zei je zelf nou, als dit je argument is dan.. Same here.quote:Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.
Onderzoek naar de leeftijd van de aarde begon bij de kerk (de mensen die konden lezen en schrijven en soms wat tijd overhadden).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wetenschappers ontdekten dat het heelal veel ouder moest zijn dan de bijbelse 6000 jaar (misschien wel oneindig oud) en de gelovigen waren het daar pertinent mee oneens. Het heelal moest persé een begin hebben natuurlijk. Toen men mat dat het heelal eventueel wel een begin had claimden de gelovigen heel hypocriet dat idee en riepen dat ze "altijd al gezegd hadden dat het heelal een begin had"
Net zoals gelovigen continue nieuwe inzichten in hun religie incorporeren om de religie te kunnen laten overleven.
Dat is ook logisch omdat als er beperkte kennis is er ook weinig valt te snijden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Onderzoek naar de leeftijd van de aarde begon bij de kerk (de mensen die konden lezen en schrijven en soms wat tijd overhadden).
In eerste instantie sneden het geloof en de vroegste vorm van wetenschap elkaar niet of nauwelijks.
Dat zijn geen leugens pvs. Jij bent hier aan het liegen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wetenschappers ontdekten dat het heelal veel ouder moest zijn dan de bijbelse 6000 jaar (misschien wel oneindig oud) en de gelovigen waren het daar pertinent mee oneens. Het heelal moest persé een begin hebben natuurlijk. Toen men mat dat het heelal eventueel wel een begin had claimden de gelovigen heel hypocriet dat idee en riepen dat ze "altijd al gezegd hadden dat het heelal een begin had"
quote:In the 1920s and '30s almost every major cosmologist preferred an eternal universe, and several complained that the beginning of time implied by the Big Bang imported religious concepts into physics; this objection was later repeated by supporters of the steady state theory.[58] This perception was enhanced by the fact that Georges Lemaître, who put the theory forth, was a Roman Catholic priest.
Omdat iedereen in principe een gelovige was en omdat mensen die wetenschap bedreven meestal iets te maken hadden met de kerk. Er was toen nog geen openbaar onderwijs. Probeer de boekenpers van de kerk maar eens te lenen om een anti-kerkelijk boek te drukken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Onderzoek naar de leeftijd van de aarde begon bij de kerk (de mensen die konden lezen en schrijven en soms wat tijd overhadden).
In eerste instantie sneden het geloof en de vroegste vorm van wetenschap elkaar niet of nauwelijks.
Dat zeg ik. Nou is 15 miljard jaar heel wat dichter bij een "eternal universe" dan 6000 jaar. Vertel dat gedeelte er dan bij.quote:
Het is zoals het is, ik zeg niet dat het iets betekent - ik geef alleen aan hoe de zaken er toen voorstonden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat iedereen in principe een gelovige was en omdat mensen die wetenschap bedreven meestal iets te maken hadden met de kerk. Er was toen nog geen openbaar onderwijs. Probeer de boekenpers van de kerk maar eens te lenen om een anti-kerkelijk boek te drukken.
Zo kan je zeggen dat in Noord-Korea alle successen aan het communisme te danken zijn omdat alla andere mensen verstopt zijn in concentratiekampen.
Overigs legt de kerk of bijbel ook niks uit over het metafysische. Of is het erkennen van God uitleg dat er een metafysisch iets bestaat? Dubieus om te zeggen dat een metafysisch iets bestaat om zo het bestaan van metafysica te bewijzen. Beetje een self-fulfilling prophecy.quote:Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.
Lemaître heeft als eerste het idee van de moderne Big-Bangtheorie gemaakt. Hoyle was z'n bekendste tegenstander, en vond de theorie maar niets. Hubble leverde echter al snel na het model van Lemaître ondersteunend empirisch bewijs, de ondersteuning was dan ook zeker niet verdeeld in ‘Christenen’ en ‘seculieren’, alhoewel Hoyle destijds atheïst was en Lemaître priester.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:58 schreef koningdavid het volgende:
Wist je trouwens dat de 'big-bang' ontdekt is door een christen en de ontdekking door seculiere wetenschappers werd afgedaan als 'religieuze nonsens'?
Soms zijn dingen niet zo zwart-wit als ze lijken.
Het is alleen huichelachtig dat de gelovigen nu roepen dat zaken te danken zijn aan hun geloof terwijl mensen met een andere levenshouding toen gewoon geen kans hadden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:23 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het is zoals het is, ik zeg niet dat het iets betekent - ik geef alleen aan hoe de zaken er toen voorstonden.
Nee, nee een misverstand maakt meester van je.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zijn geen leugens pvs. Jij bent hier aan het liegen.
Ten eerste: is de big-bang min of meer 'ontdekt' door een christen?
Ja. De Belgische fysicus en priester Georges Lemaître.
Hoe werd de 'big-bang' ontvangen?
Er waren veel atheïstische filsofen en wetenschappers die altijd hebben betoogd dat het universum eeuwig was en dus geen begin kende. Christelijke filosofen en wetenschappers beweerden altijd dat het universum wel een begin moet hebben gehad.
De big-bang toont aan dat het universum wel een begin heeft, en aangezien deze ontdekking min of meer werd gedaan door een christen, werd het door velen gekscherend afgedaan als 'religieuze nonsens'.
Zoals Wiki het ook zegt:
[..]
Dat die wetenschapper dat nonsens vonden is toch juist dé kracht van de wetenschap. Niet zomaar dingen aannemen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zijn geen leugens pvs. Jij bent hier aan het liegen.
Ten eerste: is de big-bang min of meer 'ontdekt' door een christen?
Ja. De Belgische fysicus en priester Georges Lemaître.
Hoe werd de 'big-bang' ontvangen?
Er waren veel atheïstische filsofen en wetenschappers die altijd hebben betoogd dat het universum eeuwig was en dus geen begin kende. Christelijke filosofen en wetenschappers beweerden altijd dat het universum wel een begin moet hebben gehad.
De big-bang toont aan dat het universum wel een begin heeft, en aangezien deze ontdekking min of meer werd gedaan door een christen, werd het door velen gekscherend afgedaan als 'religieuze nonsens'.
Zoals Wiki het ook zegt:
[..]
Dit is een leugen, ik heb relevante bronnen genoemd waar nodig.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
[..]
Tot op een zekere hoogte, ja, aangezien je doet overkomen dat alles wat je opschrijft over het geloof 100% correct is (bijvoorbeeld in je paastopic). Als mensen (Doffy in dat topic, en wat anderen) dan tegengas geven en je vragen om naar daadwerkelijk bewijs blijf je claimen dat er wetenschappers zijn en studies die dit onderschrijven, echter blijven bronnen uit.
Dat is een betrouwbaar onderzoek van een gerenommeerde professor, een autoriteit op dit gebied. Wat is daar mis mee? Heb jij een beter onderzoek?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
En wijs je alleen naar het onderzoek waar jij je gehele stelling op hebt gebaseerd.
Wat bedoel je hiermee? Dat hij zijn kruisiging heeft overleeft?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Wonderen bestaan niet, het is geen wonder dat Jesus weer wakker werd na zijn dood.
Ah, dat zal het geweest zijn. Daarom zijn er ook zoveel ooggetuigen die geclaimd hebben hem gezien te hebben? Daarom zijn er ook ooggetuigen die anti-Jezus en anti-christenen waren die hem toch gezien hebben na zijn dood?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Het is een leugen, die als wonder wordt uitgelegd omdat men niet kon verklaren waar zijn lichaam was gebleven.
Wat ik al eerder aangaf, de bijbel kent ook zat boeken die niet binnen het genre 'mythe' of 'sprookje' kunnen vallen. Maar goed, ik blijf mijzelf herhalen op dit vlak...quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Dat klinkt inderdaad anders, maar het blijft een sprookjesboek of mythische verhalen. Mythen en sprookjes zijn ook gebasseerd op waarheden, met een sausje erover.
Nee. Ik heb gelijk door mijn argumenten. Ik heb elk punt van Zeitgeist deel 1 waterdicht ontkracht.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Misschien was dat fout, maar je hebt nog steeds geen gelijk daardoor.
Hoe bedoel je dat dan?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Heb ik gezegd dat wij eruit zien zoals God? Ik heb gezegd dat wij niet naar het evenbeeld van God zijn gemaakt.
Huh... dat is toch gewoon een feit?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:12 schreef slakkie het volgende:
Wat zei je zelf nou, als dit je argument is dan.. Same here.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |