abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 27 augustus 2008 @ 11:33:21 #1
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_61162014
Fabrikanten gebruiken massaal nepkaas

AMSTERDAM - Kaas op pizza’s en cheeseburgers is vaak nep. De zogenoemde analoogkaas wordt vaak gebruikt omdat het veel goedkoper is dan echte kaas. Ook heeft het voor fabrikanten prettige 'smelteigenschappen'.

Dat blijkt uit een onderzoek van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde dat donderdagavond wordt uitgezonden. Het programma toont dat zowel bij verse pizza’s als bij kant-en-klaarmaaltijden en diepvriesproducten de kaas vaak vervangen wordt door nepkaas.

Kenners schatten dat 25 tot 40 procent van de kaas die in kant-en- klaarmaaltijden, snacks, pizza’s en pasta’s wordt gebruikt, nepkaas is. Zo vonden de onderzoekers in de cheeseburgers van McDonalds 30 procent nepkaas. in de lasagne van het huismerk van Albert Heijn zat 40 procent, en op een pizza van de COOP, onderdeel van Superunie zat 70 procent nepkaas.

De Consumentenbond spreekt van misleiding en wil dat de Voedsel en Warenautoriteit onderzoek gaat doen. Volgens de Warenwet mag een fabrikant geen onjuiste indruk wekken over de samenstelling van het product. ,,En dat is denken wij wel het geval als je een pizza met kaas verkoopt, waarvan 70 procent nepkaas blijkt te zijn’’, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond tegenover het AD.

Fabrikanten vermelden het gebruik van de imitatiekaas heel versluierd op hun producten. ,,Bij de ingrediënten staat dan plantaardige olie, zetmeel en zouten", aldus de woordvoerder.

bron

Tja... verbaast me niet eigenlijk.
Is het erg dat het geen echte kaas is?
Of is het vooral erg dat je belazerd wordt. maar maakt het verder niet uit? "Als het maar smaakt"?
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  Donald Duck held woensdag 27 augustus 2008 @ 11:37:04 #2
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_61162104
het is niet schadelijk en de smaak is hetzelfde. Zo'n probleem is het dus echt niet.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_61162131
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:37 schreef __Saviour__ het volgende:

de smaak is hetzelfde.
Voor rokende McDonalds fanaten wellicht.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_61162133
Ik vind kaas toch niet lekker, hoe minder, hoe beter!
censuur :O
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:45:11 #5
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61162275
Alsof dat nieuws is; iedereen die kan lezen kan toch zien dat er geen kaas te vinden is op die prefab rommel?

Ziedaar mijn aversie jegens kaas. Zelfs in de zakjes geraspte kaas vind je zetmeel terug. Zodat het niet aan elkaar plakt
Gewoon naar de ouderwetse kaasboer, stukkie kaas kopen en zelf raspen. Maar goed, deze nepkaas is natuurlijk maar een tipje van de sluier, want als je eens echt kritisch naar de producten in de super gaat kijken dan eet je niets meer.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:45:55 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61162300
Ik kook zelf.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61162386
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:33 schreef Gert het volgende:
Is het erg dat het geen echte kaas is?
Of is het vooral erg dat je belazerd wordt. maar maakt het verder niet uit? "Als het maar smaakt"?
Of het erg is... Nee op zich niet, maar dan moet je wel verteld worden dat het geen echte kaas is. Achteraf verbaast het me niet echt, maar had er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Wetende dat er in de states non-dairy cheese te koop is, is dit niet zo gek natuurlijk.
Zolang het smaakt en niet ongezon dis, zie ik er geen kwaad in, maar nogmaals, dan moet het wel van te voren aangegeven zijn, zodat je weet wat je eet...
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:45 schreef SHE het volgende:
Alsof dat nieuws is; iedereen die kan lezen kan toch zien dat er geen kaas te vinden is op die prefab rommel?
Ik kom niet zo vaak bij de McD, maar kan me niet herinneren dat ik ergens kon lezen dat de cheeseburger geen cheese bevat.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:52:01 #8
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_61162441
Lekker belangrijk!
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:52:34 #9
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61162449
Er is natuurlijk niets gezonds aan een mengsel van zetmeel, olie en zout.

Echte kaas is ook geen super product ofzo, maar levert tenminste nog calcium. Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met dat mengseltje hierboven.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:54:10 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_61162487
I can't believe it's not cheese!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_61162494
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:52 schreef SHE het volgende:
...met dat mengseltje hierboven.
Is dat je omschrijving van Armageddon ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:55:29 #12
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61162523
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:49 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Of het erg is... Nee op zich niet, maar dan moet je wel verteld worden dat het geen echte kaas is. Achteraf verbaast het me niet echt, maar had er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Wetende dat er in de states non-dairy cheese te koop is, is dit niet zo gek natuurlijk.
Zolang het smaakt en niet ongezon dis, zie ik er geen kwaad in, maar nogmaals, dan moet het wel van te voren aangegeven zijn, zodat je weet wat je eet...
[..]

Ik kom niet zo vaak bij de McD, maar kan me niet herinneren dat ik ergens kon lezen dat de cheeseburger geen cheese bevat.
je kunt bij mcdonalds een datasheet van de producten opvragen; op de producten zelf staat het niet vermeld. UItsluitend de voedingswaarden.

De producten in de supermarkt daarentegen hebben alles op de verpakking staan en ik neem aan dat je kijkt naar wat je koopt. Pak maar eens een pakje vleeswaren, ik weet zeker dat je moet huilen als je ziet wat daar inzit.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:57:11 #13
2964 Armageddon
pi_61162555
Ik heb het net even gevraagd hier maar wij gebruiken 100% echte kaas op de pizza's.

Dus haal je verse pizza's bij de Jumbo of Vomar of Super de Boer.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:57:47 #14
2964 Armageddon
pi_61162565
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:54 schreef elcastel het volgende:

[..]

Is dat je omschrijving van Armageddon ?
pi_61162722
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:45 schreef SHE het volgende:
Alsof dat nieuws is
pi_61162882
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:55 schreef SHE het volgende:

[..]

je kunt bij mcdonalds een datasheet van de producten opvragen; op de producten zelf staat het niet vermeld. UItsluitend de voedingswaarden.
Op de site zelf is niets te vinden, als ik google vind ik:
quote:
Pasteurized Process American Cheese Milk, milkfat, water, cream, sodium citrate, salt, sodium phosphate, sorbic acid (preservative), artificial color, cheese culture, acetic acid, soy lecithin, enzymes, with starch added for slice separation.
Afgezien van de kleurstof, zie ik zo op het oog niets wat mij verteld dat het voor bijna de helft niet uit kaas bestaat...
quote:
De producten in de supermarkt daarentegen hebben alles op de verpakking staan en ik neem aan dat je kijkt naar wat je koopt. Pak maar eens een pakje vleeswaren, ik weet zeker dat je moet huilen als je ziet wat daar inzit.
Bij een pakje vleeswaren is het redelijk makkelijk, het gaat om 1 produkt. Bij een pizza wordt het al snel lastiger, het aantal ingrediënten neemt dan snel toe. Als men stelt dat er: "plantaardige olie, zetmeel en zouten" inzitten, zegt mij niet dat dat de nepkaas betreft, het zou ook op de bodem kunnen slaan.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:20:05 #17
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61163051
Ik zei: ' datasheet opvragen bij mcdonals' dan krijg je een uitgebreid overzicht van de inhoud en toevoegingen. Bij mcdonalds zit er gelukkig wel echte kaas doorheen, ware het niet dat het maar een gedeelte kaas betreft ( zie OP ) en de rest gewoon een plastic substituut is.

Op een pakje vleeswaren zou je denken dat je alleen vlees tegen komt, maar de lijst is eindeloos. Echt niet veel beter dan een pak pizza.
En vwb de pizza, als jij nergens het woord KAAS in de lijst tegenkomt, vertelt je logica je dan niet dat er geen kaas in zit?
pi_61163117
ten eerste vreet ik nooit bij de McDonalds (smerige kleffe shit)

ten tweede: het boeit me geen flikker wat voor kaas, als het maar lekker is..

Ten Derde: Kut topic

No Guts, No Glory
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:24:17 #19
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61163135
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:57 schreef Armageddon het volgende:
Ik heb het net even gevraagd hier maar wij gebruiken 100% echte kaas op de pizza's.

Dus haal je verse pizza's bij de Jumbo of Vomar of Super de Boer.
Check.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_61163168
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:20 schreef SHE het volgende:
Ik zei: ' datasheet opvragen bij mcdonals' dan krijg je een uitgebreid overzicht van de inhoud en toevoegingen. Bij mcdonalds zit er gelukkig wel echte kaas doorheen, ware het niet dat het maar een gedeelte kaas betreft ( zie OP ) en de rest gewoon een plastic substituut is.

Die kaas op de Big Mac bij McDonalds ziet er ook uit als plastic, dus het verbaast me niets.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:28:31 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61163207
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Die kaas op de Big Mac bij McDonalds ziet er ook uit als plastic, dus het verbaast me niets.
Ja, fabriekscheddar. Niet zo vreemd.
pi_61163228
Mwoah dit noem ik niet schokkend.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:31:10 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61163269
Het zou me eerder verbazen als de "kaas" op een cheeseburger wél echt kaas zou zijn. Van pizza's ed. verbaast het me niet, maar ik had er eigenlijk ook nooit zo bij stil gestaan. Hoeveel kaas zou er eigenlijk op een "4-kazen-pizza" zitten?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_61163287
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:20 schreef SHE het volgende:
En vwb de pizza, als jij nergens het woord KAAS in de lijst tegenkomt, vertelt je logica je dan niet dat er geen kaas in zit?
Nee, dat verteld mijn logica niet. Als er staat "melk, stremsel, plantaardige olie, zetmeel en zouten", dan verteld mij dat niet dat er voor 70% nepkaas op zit... (zoals op de genoemde COOP pizza)

In het geval van de cheeseburger zal er ook staat dat er wel degelijk kaasachtige stoffen in zitten, aangevuld met andere stoffen. Maar welke slaan op het broodje, het "vlees" of op de kaas?
Is het een kwestie van 100% nep kaas, dan kun je mogelijk uit de ingrediënten lijst halen dat er geen kaas op zit, maar zit er een mengeling op, dan lijkt het mij onmogelijk om dat, zonder gedegen onderzoek, als consument van de verpakking te halen.
C. Sagan
pi_61163358
Duh. Het verbaast me eigenlijk meer dat er blijkbaar zowaar ook echte kaas te vinden is bij de Mac.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:37:07 #26
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61163390
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:23 schreef nuget het volgende:
ten eerste vreet ik nooit bij de McDonalds (smerige kleffe shit)

ten tweede: het boeit me geen flikker wat voor kaas, als het maar lekker is..

Ten Derde: Kut topic

Toch is Mcdonalds wel de gezondste tov BK.
Mcdonalds friet en burgers ( zowel cheese als big mac vs BK cheese en whopper ) leveren niet alleen minder kcal, maar ook minder KH's en leveren meer proteinen. BK friet en burgers leveren meer vet, meer suikers en minder eiwitten.

Strikt genomen is Mcdonalds dus de meest verantwoorde keuze.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:39:03 #27
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_61163427
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:37 schreef SHE het volgende:
BK friet en burgers leveren meer vet, meer suikers en minder eiwitten.

Volgens een onderzoek door het Duitse Stiftung Warentest was de patat van BK juist beter, o.a. door het lagere aandeel transvetten.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_61163487
Wat maakt het eigenlijk uit als toch niemand het proeft? Veel 'echte' kaas komt dan technisch gesproken wel van een koe, maar daar is dan ook echt alles mee gezegd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:43:13 #29
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61163507
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:32 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Nee, dat verteld mijn logica niet. Als er staat "melk, stremsel, plantaardige olie, zetmeel en zouten", dan verteld mij dat niet dat er voor 70% nepkaas op zit... (zoals op de genoemde COOP pizza)

In het geval van de cheeseburger zal er ook staat dat er wel degelijk kaasachtige stoffen in zitten, aangevuld met andere stoffen. Maar welke slaan op het broodje, het "vlees" of op de kaas?
Is het een kwestie van 100% nep kaas, dan kun je mogelijk uit de ingrediënten lijst halen dat er geen kaas op zit, maar zit er een mengeling op, dan lijkt het mij onmogelijk om dat, zonder gedegen onderzoek, als consument van de verpakking te halen.
Dat ligt toch echt aan jou; want ik ken niemand die moeite heeft met het lezen van labels.
Je krijgt wat je ziet en als ik een heel lulverhaal over stremsel, olie, zout en zetmeel zie staan dan haak ik af.

Een voorbeeld:

Je wilt feta.
Kijk je op de verpakking van appetina, dan staat er een hele rits aan producten die EN niets met geitenkaas te maken hebben EN ook niet te herleiden zijn naar het oorspronkelijke product.

Kijk je op de verpakking van bv Dodoni, dan staat er 80% schapenmelk, 20% geitenmelk, zout.

Welke denk jij dat feta is?
Als er geen kaas genoemd wordt op een verpakking, dan zit er geen kaas in.
Als kaas wel genoemd wordt en je nog een hele rits aan onverklaarbare items ziet, dan mag je concluderen dat er geklooid is met de kaas.

Wat je met deze zin bedoeld snap ik niet:

Je weet toch wel dat in het broodje van de burger alleen suiker, meel en water zit? Lijkt me logisch dat je daar geen kaasachtige stoffen in terug zult vinden.
Evenmin als in het vlees; het vlees bevat alleen zout, smaakversterkers en rund.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:46:14 #30
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61163573
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:39 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Volgens een onderzoek door het Duitse Stiftung Warentest was de patat van BK juist beter, o.a. door het lagere aandeel transvetten.
Wil ik graag zien, want ik vind het verschil in vetten behoorlijk hoog ( 13 gram tov 20 gram )

For a medium order of French fries from Burger King, you will consume 400 calories, 20 grams of fat, 43 grams of carbohydrates and 5 grams of protein. For a medium order of French fries from McDonald's, you will consume 380 calories, 13 grams of fat, 30 grams of carbohydrates and 2 grams of protein.
pi_61163586
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:37 schreef SHE het volgende:

[..]

Toch is Mcdonalds wel de gezondste tov BK.
Mcdonalds friet en burgers ( zowel cheese als big mac vs BK cheese en whopper ) leveren niet alleen minder kcal, maar ook minder KH's en leveren meer proteinen. BK friet en burgers leveren meer vet, meer suikers en minder eiwitten.

http://www.associatedcont(...)nalds_or_burger.html

Qua friet en burgers is de Mac het "gezondst", qua kip komt de BK vaak het beste uit de bus...
C. Sagan
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:47:41 #32
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61163599
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:46 schreef SHE het volgende:

[..]

Wil ik graag zien, want ik vind het verschil in vetten behoorlijk hoog ( 13 gram tov 20 gram )

For a medium order of French fries from Burger King, you will consume 400 calories, 20 grams of fat, 43 grams of carbohydrates and 5 grams of protein. For a medium order of French fries from McDonald's, you will consume 380 calories, 13 grams of fat, 30 grams of carbohydrates and 2 grams of protein.
En de medium porties zijn even groot?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:49:12 #33
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61163636
De beste burgers komen nog steeds van mijn BBQ

Ik vind de verschillen in vetten wel groot en mijn ervaring is dat BK er meer groen spul op flikkert...maar ik krijg altijd een pre-infarct als ik het aantal kcal zie. Het is bijna kunst, zoveel kcal in een broodje stoppen.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:55:54 #34
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61163789
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:47 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

En de medium porties zijn even groot?
Dat is afhankelijk van de medewerker die je zakje vult natuurlijk; in principe moeten ze hetzelfde zijn, maar je kunt onmogelijk er vanuit gaan dat het altijd precies hetzelfde is.
Deze voedingswaarden zijn dan ook berekend per 100gr bereid product.

Als dit niet zo zou worden berekend dan zou het onderzoek nutteloos zijn.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:57:28 #35
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61163824
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:55 schreef SHE het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van de medewerker die je zakje vult natuurlijk; in principe moeten ze hetzelfde zijn, maar je kunt onmogelijk er vanuit gaan dat het altijd precies hetzelfde is.
Deze voedingswaarden zijn dan ook berekend per 100gr bereid product.

Als dit niet zo zou worden berekend dan zou het onderzoek nutteloos zijn.
Vandaar de vraag ook, aangezien in het stuk in jouw post niets wordt gemeld over voedingswaarden per 100 gram, maar alleen per portie. En per portie is inderdaad onmogelijk goed te vergelijken.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:57:33 #36
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_61163826
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:49 schreef SHE het volgende:
Ik vind de verschillen in vetten wel groot en mijn ervaring is dat BK er meer groen spul op flikkert...maar ik krijg altijd een pre-infarct als ik het aantal kcal zie. Het is bijna kunst, zoveel kcal in een broodje stoppen.
Maar het is wel lekker!
Where law ends, tyrrany begins.
pi_61163840
quote:

Ik snap het ook gewoon niet, die hele voedingsmiddelen industrie. Wat is er nou de fun aan om een broodje zo 'slecht' mogelijk te maken? Is dat echt alleen het kostenaspect? Is het nou echt zo goedkoop mogelijk om een broodje zo vet en kunstmatig mogelijk te maken? Of is het iets van 'laten we ze vet mesten zodat we ze daarna aan de light meuk kunnen lullen' ?

Achja. Van het weekend maar weer eens de Weber aan (met . Firespice . )
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_61163867
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:57 schreef Gunner het volgende:

[..]

Maar het is wel lekker!
Nee, 'we' hebben gewoon een verknipt idee van wat lekker is nowadays.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:01:33 #39
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61163925
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:58 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik snap het ook gewoon niet, die hele voedingsmiddelen industrie. Wat is er nou de fun aan om een broodje zo 'slecht' mogelijk te maken? Is dat echt alleen het kostenaspect?
Het moet goedkoop, snel en de gebruikte producten moeten lang houdbaar zijn. Dus je krijgt een product met goedkope, chemische ingrediënten dat al vooraf bereid is en warm gehouden wordt tot iemand het ophaalt. Dan verbaast het mij niet dat het troep is.
  Moderator woensdag 27 augustus 2008 @ 13:05:44 #40
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_61164019
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:43 schreef SHE het volgende:

Een voorbeeld:

Je wilt feta.
Kijk je op de verpakking van appetina, dan staat er een hele rits aan producten die EN niets met geitenkaas te maken hebben EN ook niet te herleiden zijn naar het oorspronkelijke product.

Kijk je op de verpakking van bv Dodoni, dan staat er 80% schapenmelk, 20% geitenmelk, zout.

Appetina heet tegenwoordig dan ook "witte kaas" (ivm beschermde oorsprongsbenaming)

Misschien moet McDonalds zijn cheeseburger ook maar omdopen tot chemoburger.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:05:49 #41
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61164025
quote:

[..]

Ik snap het ook gewoon niet, die hele voedingsmiddelen industrie. Wat is er nou de fun aan om een broodje zo 'slecht' mogelijk te maken? Is dat echt alleen het kostenaspect? Is het nou echt zo goedkoop mogelijk om een broodje zo vet en kunstmatig mogelijk te maken? Of is het iets van 'laten we ze vet mesten zodat we ze daarna aan de light meuk kunnen lullen' ?

Achja. Van het weekend maar weer eens de Weber aan (met . Firespice . )
Ha, maar daar stel je een leuke vraag.
Nee, het is zeker niet hun intentie het slechtste broodje te maken; het is de bedoeling dat ze het broodje maken waar je voor terugkomt.
Voeding = wetenschap; en precies de juiste hoeveelheid vetten, smaakversterkers en suikers zorgt ervoor dat jij je dat broodje herinnert als zaligmakend. Er is een urban myth die vertelt dat die ketens een speciaal stofje in de burgers doen ( en friet ) zodat je steeds terugkomt voor meer, maar helaas is dat niet zo sexy.
De reden dat je hersenen het als lekker registrereren komt door de verhoudingen vetten-suikers en de smaakversterkers ( gaat over je friet EN zit in je burger )
Bij sommige mensen zijn die receptoren er gevoeliger voor ; afhankelijk van je levensstijl. Hoe meer suikers je eet, hoe sneller je geneigd zult zijn dit soort producten als 'lekker' te ervaren.

Gemaksvoer moet er zijn natuurlijk, en niet iedereen heeft zin om zijn BBQ aan te steken als hij zin heeft in een burger. Daarom hebben dit soort ketens ook bestaansrecht.
Gek genoeg ken ik dan weer niemand die een burger van BK of Mac lekkerder vind dan een zelfgemaakte runderburger van de grill.

Ik vind het alleen ver gaan om te zeggen dat het allemaal crap is; deze ketens investeren een hoop geld in het 'gezonder' maken van de producten die ze aanbieden. Ik denk dat we binnenkort dan ook de sugar-free/fatfree burger kunnen verwachten, om de simpele reden dat het publiek steeds minder dom wordt.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:06:41 #42
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_61164046
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:59 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nee, 'we' hebben gewoon een verknipt idee van wat lekker is nowadays.
Ach. Weet je. Iemand die naar de Burger King gaat om gezond te eten zit er toch echt verkeerd, dat er ook salades verkocht worden doet niets aan dat feit af.
Where law ends, tyrrany begins.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:16:53 #43
2964 Armageddon
pi_61164266
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:31 schreef Tinkepink het volgende:
Het zou me eerder verbazen als de "kaas" op een cheeseburger wél echt kaas zou zijn. Van pizza's ed. verbaast het me niet, maar ik had er eigenlijk ook nooit zo bij stil gestaan. Hoeveel kaas zou er eigenlijk op een "4-kazen-pizza" zitten?
Als ie bij ons vandaan komt dan is het 100% kaas.
pi_61164493
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:05 schreef SHE het volgende:
Er is een urban myth die vertelt dat die ketens een speciaal stofje in de burgers doen ( en friet ) zodat je steeds terugkomt voor meer, maar helaas is dat niet zo sexy.
Meer praktisch gezien is de filosofie van McDonalds (met hun menutjes met kadotjes en de clown) er op gericht om bij kinderen de associatie te maken McDonalds=leuk. En die associatie blijft dan later ook hangen.
pi_61164685
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:52 schreef SHE het volgende:
Echte kaas is ook geen super product ofzo, maar levert tenminste nog calcium. Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met dat mengseltje hierboven.
Kaas eet je niet voor het gezond, kaas is voor het lekker
Atetina heeft overigens een rare textuur... Dodoni is beter en die van de turk meestal ook.
quote:

Het gaat om gemak hè. Kaas die niet gaat plakken in een warme omgeving, bijvoorbeeld. Geen dingen meer weg hoeven gooien omdat niets meer bederft

Getver, ik kreeg in het buitenland weleens van die sandwiches met 'process cheese'. 30% zuivel. Yeah right
pi_61164844
quote:

Tsja, ik eet toch voornamelijk om energie binnen te krijgen. Ik weet het, het is een vreemd concept tegenwoordig...
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:46:32 #47
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61164938
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:42 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Tsja, ik eet toch voornamelijk om energie binnen te krijgen. Ik weet het, het is een vreemd concept tegenwoordig...
Wat is je punt?
pi_61165169
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:05 schreef SHE het volgende:

Gemaksvoer moet er zijn natuurlijk, en niet iedereen heeft zin om zijn BBQ aan te steken als hij zin heeft in een burger. Daarom hebben dit soort ketens ook bestaansrecht.
Gek genoeg ken ik dan weer niemand die een burger van BK of Mac lekkerder vind dan een zelfgemaakte runderburger van de grill.
Het lijkt me ook niet dat die twee met elkaar concurreren. Het is beide vlees met brood maar daar houdt de overeenkomst wel ongeveer op. Ik snap de aantrekkingskracht van een ketenhamburger wel, maar dat is een hele andere dan die van een zelfgemaakte burger. Niet alleen qua gemak, qua alles.
quote:
Ik vind het alleen ver gaan om te zeggen dat het allemaal crap is; deze ketens investeren een hoop geld in het 'gezonder' maken van de producten die ze aanbieden. Ik denk dat we binnenkort dan ook de sugar-free/fatfree burger kunnen verwachten, om de simpele reden dat het publiek steeds minder dom wordt.
Dat vraag ik me af, vet heeft zijn eigen aantrekkingskracht en je kunt er heel goedkoop dingen mee op een aanvaardbare smaak krijgen. Ik vraag me af of een fastfoodbedrijf er überhaupt toe in staat is om het zonder te doen. Vet is toch min of meer de belangrijkste peiler onder het succes.
pi_61165199
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:46 schreef SHE het volgende:

[..]

Wat is je punt?
Dat ik moe word van dat gejank over hoeveel Kcal er ergens in zit. Het hele idee van eten is juist om energie binnen te krijgen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_61165412
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:55 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Dat ik moe word van dat gejank over hoeveel Kcal er ergens in zit. Het hele idee van eten is juist om energie binnen te krijgen.
Er zijn wel meer factoren die een rol spelen dan enkel energetische waarde, nietwaar 100 kcal aan wortels doet wat anders met je lijf dan 100 kcal aan friet of aan biefstuk.

Ik vind het bij de Mac altijd vervelend om te bedenken hoeveel kcal ik naar binnen werk, terwijl ik zonder blikken of blozen dezelfde hoeveelheid energie aan risotto of stamppot wegwerk.
pi_61165551
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:46 schreef SHE het volgende:

[..]

Even off-topic; maar dit bovenstaande verhaal kan niet kloppen, tenzij de frietjes ook nog alcohol bevatten
  woensdag 27 augustus 2008 @ 14:42:07 #52
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61166231
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 14:10 schreef Weird- het volgende:

[..]

Even off-topic; maar dit bovenstaande verhaal kan niet kloppen, tenzij de frietjes ook nog alcohol bevatten
Waar heb je het over?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 14:43:22 #53
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61166257
Wat is er mis met die nepkaas?

Op neppe flubberhamburgers van de Mac/BK en rommelige pizza's hoort die troep juist.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_61166360
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 14:42 schreef SHE het volgende:

[..]

Waar heb je het over?
Dat de voedingswaarde declaratie niet kan kloppen; 13 gram vet + 30 gram KH + 2 gram eiwit kan geen 380 kcal zijn.
Ik weet het, een beetje off-topic
  woensdag 27 augustus 2008 @ 14:50:39 #55
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61166438
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 14:47 schreef Weird- het volgende:

[..]

Dat de voedingswaarde declaratie niet kan kloppen; 13 gram vet + 30 gram KH + 2 gram eiwit kan geen 380 kcal zijn.
Ik weet het, een beetje off-topic
edit: wakker worden trut

alcohol kan het niet bevatten overigens; dus er is een rekenfout gemaakt.

[ Bericht 11% gewijzigd door SHE op 27-08-2008 15:00:35 ]
  woensdag 27 augustus 2008 @ 14:57:46 #56
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61166600
Nederlanse lijst zegt per 100gr:

36,3 KH + 3.8 eiwit + 11,5 vet = 265 kcal
pi_61166707
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 14:50 schreef SHE het volgende:

[..]

edit: wakker worden trut

alcohol kan het niet bevatten overigens; dus er is een rekenfout gemaakt.
Zal een fout zijn; kcal/vetten/eiwitten per 100 gram, portie groter dan 100 gram, denk ik.
pi_61167258
quote:
Het is bijna kunst, zoveel kcal in een broodje stoppen.
Kijk eens voor de gein hoeveel Kcal een big king XXL bij de BK heeft..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
C. Sagan
pi_61167286
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 15:27 schreef The_stranger het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
pi_61167673
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 15:27 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

SPOILER
Is de enige burger die ik wel te eten vind
C. Sagan
  woensdag 27 augustus 2008 @ 15:48:25 #61
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61167839
Ik vind de burgers bij de King ook lekker hoor. Zelfs de ordinaire hamburger van de mac vind ik prima, net snoep
Mijn ultieme foute gerecht was zo'n naar suiker smakende hamburger van de mac, die ik dan open vouwde en helemaal nat en rood spoot met ketchup, zodat je een soort burger-soep kreeg.
Fantastisch!
Ze hadden milkshakes met die smaak moeten verkopen

Het is een soort sex wat ze verkopen, lekker omdat het zo smerig is.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 18:56:20 #62
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_61172290
Vanavond was er bij EenVandaag ook alvast een heel item over met o.a. die vreselijke Johannes van dam.
Morgenavond dus maar even naar de Kids van de Keuringsdienst kijken voor de hele uitzending.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_61172797
Het viel me laatst (het is vast al een half jaar ofzo ) op dat het liedje van de apetina reclame veranderd is!
De 'feta' is eruitgehaald! Het was al geen echte, maar nu noemen ze het op een etiket 'gekruide kaasblokjes op olie' ofzo. Is dat dan nog wel 'kaas'?
Het mooi kotsende meisje.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 19:38:40 #64
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61173361
Jammergenoeg is de term cheddar niet beschermd, zoals bijvoorbeeld Goudse Kaas of Stilton dat wel is. De plakjes chedaar zoals je die terugvindt op de burgers en indiviueel verpakt in hun vierkante vorm in inmiddels iede re supermarkt kunt vinden hebben echt geen reet van doen met een echt stukje goede cheddar, waardoor het beeld van de consument van het product cheddar dus totaal is verdraaid.

Geniaal is echter wel dat voor de bereiding van die prefab plastic 'cheddar' onder andere weipoeder wordt gebruikt. Wei is een afvalproduct uit het kaasbereidingsproces. Waardevol afval, dat wel, want het wordt voor erg veel dingen gebruikt, waaronder dus de productie van andersoortige 'kaas'. Ergens is het wel briljant natuurlijk, dat je nepkaas, deels gemaakt uit 'kaasafval' voor een hogere prijs kunt verkopen dan gewoon kaas.
pi_61173408
áls ik dan een burger eet ooit dan neem ik er wel een van de Quick

ongetwijfeld ook met nepkaas maar wel lekker
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:23:50 #66
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61174708
Ik heb nog nooit een goede hamburger bij een fastfoodketen gegeten.

Wel een klef broodje met 'iets', niet eens echt slecht hoor maar zeker geen goede hamburger natuurlijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 21:15:30 #67
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61176112
Als ik later groot ben kom ik bij Ome Popo hamburgers eten.

en Buffalo wings
  woensdag 27 augustus 2008 @ 21:34:41 #68
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61176634
Oei, wings.
  Donald Duck held woensdag 27 augustus 2008 @ 21:50:22 #69
46149 __Saviour__
pi_61177124
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 15:27 schreef The_stranger het volgende:

[..]

SPOILER
Zo af en toe maar eens zo'n vette burger kan echt geen kwaad, het is niet dat het ineens aan aanslag op je gezondheid is.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_61177539
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Zo af en toe maar eens zo'n vette burger kan echt geen kwaad, het is niet dat het ineens aan aanslag op je gezondheid is.
Nee, moet absoluut kunnen. maar ik sta er versteld van dat ze 1000Kcal kwijt kunne in zo'n burger.. Nog een grote friet en een milkshake en je hebt je dagelijkse behoefte aan energie weer binnen...
C. Sagan
  Moderator woensdag 27 augustus 2008 @ 22:27:51 #71
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_61178490
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 22:02 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Nee, moet absoluut kunnen. maar ik sta er versteld van dat ze 1000Kcal kwijt kunne in zo'n burger..
Als al die caloriëen in een "gewone" burger zaten, was het inderdaad een prestatie. Maar als je een toren van vlees, "kaas" en brood bouwt, dan is het niet zo moeilijk. Ik bedoel...

woensdag 27 augustus 2008 @ 23:12:22 #72
3869 David
Drum the drums
pi_61180034
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Eens af en toe in de zin van: eens per half jaar, akkoord. Voor veel mensen schijnt er echter geen gulden middenweg te bestaan. Vandaar dat ik het nooit eet.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 23:53:37 #73
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61181074
nepkaas
pi_61181892
Waarom zo'n groot probleem van maken. We weten toch allemaal dat je regelmatig troep koopt. Wat dacht je van de goedkope ketchup, dat kan je niet eens ketchup noemen. Of wat dacht je van kipleverworst met meer dan 50% varkenslever erin?

En dan druk maken om een stuk kaas. Als je namaakspullen koopt, dan zeur je toch ook niet.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:39:12 #75
2964 Armageddon
pi_61181979
Ik word behoorlijk moe van mensen in het algemeen tegenwoordig. Je weet dat als je naar de Mac of BK gaat dat je iets koopt wat niet geheel goed is voor je gezondheid.

Het is gewoon smerig lekker, iets wat SHE als zei, gewoon sex op een broodje.

Waar gaat deze hele discussie dan over? Over een plakje nepkaas? Wie maakt zich daar in godsnaam dan druk om? Je vreet die burger op en that's it. Lekker belangrijk dat er geen echte kaas op zit.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:40:14 #76
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61182001
Ik snap het probleem ook niet zo. het is algemeen bekend dat die dieprvriesmaaltijden en andere kleffe zooi vol zitten met goedkope troep.

Ga gewoon af en toe eens naar de markt. Ik ga regelmatig naar de farmers market waar mensen gewoon hun eigen verbouwde spullen verkopen. Lekker en goedkoper.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:41:00 #77
2964 Armageddon
pi_61182015
En als je je zo drukt maakt om je gezondheid dat koop je deze producten al geen eens. Van die bleke tofuvreters heb ik het dan over. Die kopen sowieso al geen kaas dus waar gaat dit over?
pi_61182139
Wel eens een diepvriespizza vergeleken met een pizza uit Italie? Wel eens een echte hamburger vergeleken met een burger van de McDonalds? Het product zelf is al zo nep als het maar kan, laat staan wat erin zit.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 07:04:55 #79
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61183876
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:39 schreef Armageddon het volgende:
Ik word behoorlijk moe van mensen in het algemeen tegenwoordig. Je weet dat als je naar de Mac of BK gaat dat je iets koopt wat niet geheel goed is voor je gezondheid.

Het is gewoon smerig lekker, iets wat SHE als zei, gewoon sex op een broodje.

Waar gaat deze hele discussie dan over? Over een plakje nepkaas? Wie maakt zich daar in godsnaam dan druk om? Je vreet die burger op en that's it. Lekker belangrijk dat er geen echte kaas op zit.
Dus jij neukt met een opblaaspop? Ik vind nepzooi helemaal niet smerig lekker. Als jij een Big Mac of een Whopper sex op een broodje vind heb ik best medelijden met je
  donderdag 28 augustus 2008 @ 07:59:13 #80
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61184088
Mag ik van u een Mac Fake en een grote Mac Ruk aardbeiensmaak?
pi_61185132
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:34 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Waarom zo'n groot probleem van maken. We weten toch allemaal dat je regelmatig troep koopt. Wat dacht je van de goedkope ketchup, dat kan je niet eens ketchup noemen. Of wat dacht je van kipleverworst met meer dan 50% varkenslever erin?

En dan druk maken om een stuk kaas. Als je namaakspullen koopt, dan zeur je toch ook niet.
Heinz ketchup FTW. Ook vwb de ingredienten

Armageddon, als je geen Mac of BK vreet omdat het vies en zompig is, ben je nog niet direct een tofuvreter
  donderdag 28 augustus 2008 @ 09:35:05 #82
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61185344
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 07:04 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dus jij neukt met een opblaaspop? Ik vind nepzooi helemaal niet smerig lekker. Als jij een Big Mac of een Whopper sex op een broodje vind heb ik best medelijden met je
?

Jij hebt nog nooit iets gegeten wat eigenlijk een jammerlijk alternatief is? Tenzij je Amish bent, geloof ik daar natuurlijk niets van.
pi_61185465
Echt of nep: ik vind kaas iets walgelijks.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  donderdag 28 augustus 2008 @ 11:46:30 #84
2964 Armageddon
pi_61188165
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 09:35 schreef SHE het volgende:

[..]

?

Jij hebt nog nooit iets gegeten wat eigenlijk een jammerlijk alternatief is? Tenzij je Amish bent, geloof ik daar natuurlijk niets van.
Wat jij zegt. Neuken?
pi_61188296
Maar alle gekheid op een stokje, je gaat naar de Mac omdat ze daar nepkaas hebben. Waarom denk je nou dat de QP veel populairder is dan de McBacon? Door die nepkaas natuurlijk!
  donderdag 28 augustus 2008 @ 14:50:45 #86
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61193028
En wat is er trouwens mis met tofu?
pi_61193112
als je je over de smaak en de zinloosheid van het concept heenzet, is het best te pruimen
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61193188
Tofu? Smaak? He?
pi_61193296
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 14:55 schreef Jarno het volgende:
Tofu? Smaak? He?
dat dus.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:01:20 #90
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61193358
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 14:53 schreef Pappie_Culo het volgende:
als je je over de smaak en de zinloosheid van het concept heenzet, is het best te pruimen
Aangezien dit als schokkend nieuws wordt gebracht (terwijl het al jaren een gegeven is), kun je er dus van uit gaat dat het overgrote gedeelte van de mensen het verschil in dergelijke producten toch niet merkt. Het is ook niet dat het ineens allemaal super slecht voor je is ofzo, het blijft gewoon een samenraapsel van door diverse instanties, na grondig onderzoek goedgekeurde, veilige ingredienten (mits in gezonde hoeveelheden geconsumeerd). Het is niet dat we ineens dood gaan omdat we jarenlang massaal nepkaas hebben gegeten.

Mooi stukje media om van niets iets te maken. En wat schieten we ermee op? Nou niets, tenzij een aanzienlijk deel van de consumenten gepiekeerd is en een hoop producten blijft boycotten, misschien dat er dan ooit meer 'echte' kaas wordt gebruikt, de prijs omhoog schiet en men evengoed nog ontevreden is. Nog meer dan voorheen, want een verhoogde prijs, dat snapt de consument wel en dat maakt natuurlijk wel wat uit. Maar ik denk niet dat hiervan de gevolgen nog lang meetbaar zullen zijn.

Oja en eigenlijk is tofu ook een soort van kaas. Sojakaas .
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:14:56 #91
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61193700
Om het nog mooier te maken, je kunt ook van die 0.99 cent hamburgers en kipburgers kopen. Wat verwacht je dan eigenlijk? Een culinair hoogstandje met verse ingredienten?
pi_61193761
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:14 schreef popolon het volgende:
Om het nog mooier te maken, je kunt ook van die 0.99 cent hamburgers en kipburgers kopen. Wat verwacht je dan eigenlijk? Een culinair hoogstandje met verse ingredienten?
Tsja, als bedrijven kunnen en mogen leveren 'wat de klant verwacht' ipv waar men mee adverteert, is natuurlijk het hek van de dam. Als men adverteert met kaas, moet men kaas leveren. Klaar.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:16:55 #93
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61193767
Kipseperatorvlees en een shitload aan paneermeel.
pi_61193799
als ze zeggen Kaas dan moeten ze ook Kaas erop gooien, geen geval wat lijkt op kaas..
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:19:31 #95
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61193844
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:16 schreef Jarno het volgende:
Als men adverteert met kaas, moet men kaas leveren. Klaar.
De vraag is hoe kaas staat gedefinieerd in de huidige wetgeving. Ik heb nu geen zin om dat op te zoeken, maar die omschrijving zou best nog wel eens zo ruim kunnen zijn, dat alles wat nu wordt aangemerkt als 'nepkaas' volgens de warenwet gewoon kaas mag heten. In feite doet men in dat geval niets fout, maar daar zal nu ongetwijfeld veelvuldig naar worden gekeken door diverse mensen.
pi_61193874
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:19 schreef Vork het volgende:

[..]

De vraag is hoe kaas staat gedefinieerd in de huidige wetgeving. Ik heb nu geen zin om dat op te zoeken, maar die omschrijving zou best nog wel eens zo ruim kunnen zijn, dat alles wat nu wordt aangemerkt als 'nepkaas' volgens de warenwet gewoon kaas mag heten. In feite doet men in dat geval niets fout, maar daar zal nu ongetwijfeld veelvuldig naar worden gekeken door diverse mensen.
Ik las een tijdje terug dat de overheid zelfs voorschrijft hoeveel vet er in een bal gehakt mag/moet zitten, dus ik geloof best dat 'kaas' als zodanig gedefinieerd is, ergens.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:20:56 #97
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_61193882
Dit is een boerenbericht, van een boeren wittemans TS.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:22:40 #98
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61193945
0.99 cent 99 cent bedoel ik.

En wat is kaas? Als je alle ingredienten letterlijk gaat nemen, de definitie dus, moet je ook geen kip van de supermarkt kopen, da's vaak maar 80%-90% vlees die ingespoten wordt met water en andere duistere stoffen.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:25:23 #99
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61194043
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:20 schreef Jarno het volgende:
Ik las een tijdje terug dat de overheid zelfs voorschrijft hoeveel vet er in een bal gehakt mag/moet zitten, dus ik geloof best dat 'kaas' als zodanig gedefinieerd is, ergens.
Niet alles is evenduidelijk omschreven. Sterker nog, er zijn maar weinig dingen echt goed helder omschreven. Veelal de vleeswaren, omdat daar natuurlijk ook veel problemen mee zijn geweest en worden voorkomen. De warenwet is een ramp om mee te werken, maar biedt genoeg mogelijkheden voor creativiteit, betreft naamgeving van producten.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:26:59 #100
3878 Vork
Manisch creatief
pi_61194106
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:22 schreef popolon het volgende:
0.99 cent 99 cent bedoel ik.

En wat is kaas? Als je alle ingredienten letterlijk gaat nemen, de definitie dus, moet je ook geen kip van de supermarkt kopen, da's vaak maar 80%-90% vlees die ingespoten wordt met water en andere duistere stoffen.
o.a. kiparoma.
Maar kaas is kaas wanneer het aan de eisen voor het label 'kaas', zoals die in de wet zijn voorgeschreven, voldoet. Wat jij of ik kaas vindt doet er dan niet toe.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:33:11 #101
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_61196109
Het komt er toch op neer dat het verstandig is om de etikketten te lezen van wat je koopt. Staat er 'mozzarella'' op, kijk dan ook of dat op de achterkant staat. Zal tegenvallen hoe vaak dat werkelijk het geval is. Ik let er altijd op, en ben dus niet verbaasd dat dit uit een onderzoek komt. Het geldt natuurlijk vooral voor goedkope producten, mozzarella bijvoorbeeld is gewoon niet goedkoop als je het pure product gebruikt.

En als je dan een cheeseburger bij de Mac koopt, klaag dan ook niet dat je nepkaas krijgt. Je kunt dat namelijk teruglezen als je even de moeite doet, en bovendien, als je zeker wilt zijn over kwaliteit, smaak en inhoud maak je het zelf toch?
pi_61196454
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:33 schreef Windigo het volgende:
Het komt er toch op neer dat het verstandig is om de etikketten te lezen van wat je koopt. Staat er 'mozzarella'' op, kijk dan ook of dat op de achterkant staat. Zal tegenvallen hoe vaak dat werkelijk het geval is. Ik let er altijd op, en ben dus niet verbaasd dat dit uit een onderzoek komt. Het geldt natuurlijk vooral voor goedkope producten, mozzarella bijvoorbeeld is gewoon niet goedkoop als je het pure product gebruikt.

En als je dan een cheeseburger bij de Mac koopt, klaag dan ook niet dat je nepkaas krijgt. Je kunt dat namelijk teruglezen als je even de moeite doet, en bovendien, als je zeker wilt zijn over kwaliteit, smaak en inhoud maak je het zelf toch?
Nogmaals, hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste, staat er in de ingrediënten lijst echt mozzarella (als dat er echt in zit) of staan er de ingrediënten van de mozzarella? En als er daadwerkelijk mozzarella op staat, welke garantie heb je dat die mozzarella 100% is en niet vermengt?

Ten tweede kun je bij de Mac ook zo snel niet zoen dat het (gedeeltelijk) nep kaas is. SHE claimt dat je een brochure kunt opvragen (daar ga ik ff van uit), maar wederom zal er niet uit de lijst duidelijk naar voren komen dat het niet 100% kaas is. (want wederom, zal er als ingrediënt "kaas" staan, of "melkbestandelen, zout en stremsel" staan, wat kaas kan zijn, maar net zo goed iets anders en als er "kaas" staat, is dat dan 100% of gemengd)

Persoonlijk maakt het me niet uit of het echte of nep kaas is, maar ik vind wel dat je dat op een redelijk simpele manier (en het afstrepen van elk ingrediënt in een kant-en-klaar maaltijd is niet redelijk simpel) te weten moet kunnen komen.
Als je het zelf gaat maken, wie zegt je dat de gebruikte kaas van de kaasboer wel 100% is? Je vlees wel 100% vlees is?
C. Sagan
pi_61197281
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:26 schreef Vork het volgende:

[..]

o.a. kiparoma.
Maar kaas is kaas wanneer het aan de eisen voor het label 'kaas', zoals die in de wet zijn voorgeschreven, voldoet. Wat jij of ik kaas vindt doet er dan niet toe.
Het staat volgens jou zeker in de grondwet
  donderdag 28 augustus 2008 @ 19:54:27 #104
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_61201215
Ik heb vandaag een dubbele whopper aan een smaaktest onderworpen.

Broodje was redelijk, vlees was goed, de kaas smaakte echt naar niks en het zag er ook niet uit; echt zoon rare oranje cheddarplak. Er zat wel échte sla en tomaat op, en viezige slasaus. 5.95 Euro
  donderdag 28 augustus 2008 @ 20:04:19 #105
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_61201448
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb vandaag een dubbele whopper aan een smaaktest onderworpen.

Broodje was redelijk, vlees was goed, de kaas smaakte echt naar niks en het zag er ook niet uit; echt zoon rare oranje cheddarplak. Er zat wel échte sla en tomaat op, en viezige slasaus. 5.95 Euro
Voor EEN broodje? Belachelijk
pi_61201529
Vandaar dat ik de kaas van de cheeseburger altijd zo goor heb gevonden..
  donderdag 28 augustus 2008 @ 20:08:10 #107
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_61201542
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:07 schreef Snow84 het volgende:
Vandaar dat ik de kaas van de cheeseburger altijd zo goor heb gevonden..
Tsja het smaakt net naar plastic, dan is kaas van de kaasboer toch echt anders..
Maar dat wist ik ook al voor dit onderzoek
  donderdag 28 augustus 2008 @ 20:11:45 #108
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_61201636
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:46 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Nogmaals, hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste, staat er in de ingrediënten lijst echt mozzarella (als dat er echt in zit) of staan er de ingrediënten van de mozzarella? En als er daadwerkelijk mozzarella op staat, welke garantie heb je dat die mozzarella 100% is en niet vermengt?
Volgens mij is die garantie wettelijk geregeld, als een producent in de ingredientenlijst ''mozzarella'' claimt, is hij volgens mij ook verplicht dat erop te doen.
quote:
Ten tweede kun je bij de Mac ook zo snel niet zoen dat het (gedeeltelijk) nep kaas is. SHE claimt dat je een brochure kunt opvragen (daar ga ik ff van uit), maar wederom zal er niet uit de lijst duidelijk naar voren komen dat het niet 100% kaas is. (want wederom, zal er als ingrediënt "kaas" staan, of "melkbestandelen, zout en stremsel" staan, wat kaas kan zijn, maar net zo goed iets anders en als er "kaas" staat, is dat dan 100% of gemengd)
Dat klopt, je ziet het bij de Mac niet snel. Dat zou dus wel verplicht moeten worden als je het mij vraagt, bijvoorbeeld door het op de verpakking weer te geven. Als er 'kaas' staat moet dat volgens de wet ook geleverd worden volgens mij.
quote:
Persoonlijk maakt het me niet uit of het echte of nep kaas is, maar ik vind wel dat je dat op een redelijk simpele manier (en het afstrepen van elk ingrediënt in een kant-en-klaar maaltijd is niet redelijk simpel) te weten moet kunnen komen.
Als je het zelf gaat maken, wie zegt je dat de gebruikte kaas van de kaasboer wel 100% is? Je vlees wel 100% vlees is?
De wet zegt dat dat zo moet zijn. En ik kan het zelf controleren door om de ingredienten te vragen.
pi_61202736
De kaasfraude is dus straks te zien in de Keuringsdienst van Waarde op Ned. 3 om 21:55.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 21:08:22 #110
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61203018
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:04 schreef Windigo het volgende:

[..]

Zo vreemd is dat niet. Een dubbele whopper levert volgens mij een kleine 1000 kcal.
Beste chefkok die dat in zijn diner weet te proppen.

Nee, value 4 your money is het zeker wel. Goed gevuld, in 2 minuten, voor maar 6 euro.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 21:36:49 #111
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_61203755
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 21:08 schreef SHE het volgende:

[..]

Zo vreemd is dat niet. Een dubbele whopper levert volgens mij een kleine 1000 kcal.
Beste chefkok die dat in zijn diner weet te proppen.

Nee, value 4 your money is het zeker wel. Goed gevuld, in 2 minuten, voor maar 6 euro.
Ja, ok dat is waar Je hebt natuurlijk wel unieke chemische toevoegingen die het exclusief maken
pi_61204913
Het is smullen op TV hoor !

We worden gewoon genept....kaas is kaas niet 50% kaas en 50% imitatiekaas
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_61205226
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 22:16 schreef hassanjassan het volgende:
We worden gewoon genept....kaas is kaas niet 50% kaas en 50% imitatiekaas
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een opzienbaring. Maar wel mooi dat zoiets nu eens wat meer mediaaandacht krijgt.
pi_61205964
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 22:26 schreef Noork het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een opzienbaring. Maar wel mooi dat zoiets nu eens wat meer mediaaandacht krijgt.
Ja en niet zo'n beetje aandacht ook. Zelfs McD is al met een verklaring gekomen al voor de uitzending er was. Ik had ergens allang door dat al die soorten kaas helemaal geen echte kaas is.

Zo had me ma es een keertje van die kaasstrips gekocht, kaas die je zo leuk kan afpellen tot draadjes. Ja da' dus geen echte kaas he, was net rubber en heb het na een halve hap weggetieft.

Een erg belangrijke quote uit de aflevering was deze:
quote:
Analoge kaas staat tot kaas als margarine staat tot boter
Oftewel, analoge kaas is net zoveel een echte kaas als dat margarine echte boter is.
  Donald Duck held donderdag 28 augustus 2008 @ 22:57:44 #115
46149 __Saviour__
pi_61206163
net een hamburger op met echte kaas. tof.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  donderdag 28 augustus 2008 @ 23:08:49 #116
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_61206493
Wat mij vooral opviel is dat die fabrikanten het niet op de verpakking hoeven te zetten omdat de meeste ingrediënten van die nep-kaas ook al in de rest van het product (pizza of lasagne) zitten: plantaardige olie, palmvet etc.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 28 augustus 2008 @ 23:14:02 #117
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61206646
Kaas op hamburgers is sowieso fout.
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
dubbele whopper

5.95 Euro
pi_61206652
Ik snap die commotie niet echt. Er worden zo veel kunstmatige stoffen gebruikt, wat maakt dat uit...

Mensen willen nou eenmaal niet te veel betalen
٩๏̯͡๏)۶
pi_61207006
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 23:14 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik snap die commotie niet echt. Er worden zo veel kunstmatige stoffen gebruikt, wat maakt dat uit...

Mensen willen nou eenmaal niet te veel betalen
En dat is precies het probleem.... Goed voedsel krijgt in Nederland niet de waardering die het verdient.
Never try to outstubborn a cat.
pi_61208136
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 23:26 schreef grif het volgende:

[..]

En dat is precies het probleem.... Goed voedsel krijgt in Nederland niet de waardering die het verdient.
dat is niet zo. je hebt mensen die alsmaar die troep eten, en je hebt mensen die iedere avond gewoon een zelf gekookte maaltijd tijd maken,
van de jonge samende wonende mensen die ik ken koken ze iedere dag hun eigen potje,
De Puta Madre
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 01:54:13 #121
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_61209720
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:18 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Het viel me laatst (het is vast al een half jaar ofzo ) op dat het liedje van de apetina reclame veranderd is!
De 'feta' is eruitgehaald! Het was al geen echte, maar nu noemen ze het op een etiket 'gekruide kaasblokjes op olie' ofzo. Is dat dan nog wel 'kaas'?
Het mag geen 'feta' meer heten omdat het niet uit Griekenland komt. Feta is een beschermde benaming geworden, net zoals bijvoorbeeld champagne en parmaham.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:12:40 #122
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61211354
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:04 schreef Windigo het volgende:

[..]

Da's de prijs voor een menuutje, dus ook met frietjes en drinken
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:14:54 #123
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_61213729
Die "kaas" die ze bij de Subway tussen hun broodjes doen, zal ook wel geen echte kaas zijn?
Ik heb nog nooit "kaas" geproefd die zo nep smaakte.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_61214452
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 23:26 schreef grif het volgende:

[..]

Wat maakt het dan ook eigenlijk uit? In Frankrijk of Italie is het normaal om uitgebreid te gaan betogen wat er nou lekker of minder is aan wat je zojuist in je mond hebt gestopt. Het gros van de Nederlanders beoordeelt niet wat ze proeven, ruiken, zien of voelen: Er zit mozarella op? Dan is het dus lekker, het staat immers op de verpakking.

Dus of het nou gewoon hele ellendige mozarella is of mozarella vermengd met nepkaas, wat niet weet wat niet deert. Als Nederlanders toch blindvaren op een leuk Italiaans naampje dan is het ook verspilde moeite en verspild geld om daar een fatsoenlijke kaas op te leggen.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:15:27 #125
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_61222498
Dat meisje in die uitzending het smaakt heel anders dan normale mozzarella moet je nagaan hoe dat nietsvermoedende meisje onderworpen word aan de verkrachting van nepvoedsel als "plasticmozzarella"

(ik had niks anders verwacht dan SHE hier te zien, we strijden voor een goed doel )
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_61228405
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:43 schreef SHE het volgende:

Je wilt feta.

Als er geen kaas genoemd wordt op een verpakking, dan zit er geen kaas in.
Als kaas wel genoemd wordt en je nog een hele rits aan onverklaarbare items ziet, dan mag je concluderen dat er geklooid is met de kaas.
Ehm... misschien is het je opgevallen dat bij Apetina tegenwoordig geen feta meer staat? En dat het ook niet meer gezongen wordt in dat spuugirritante liedje van de reclame?

Ik denk dat ze het geen feta meer mogen noemen. Sterker, nog dat weet ik wel zeker.

Verpakking voorheen:

Verpakking nu:

Check the difference
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 19:46:48 #127
182728 honda1990
pi_61228624
Ik zie geen verschil, het is beide niet te vreten
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:28:56 #128
97745 Thorical
finding a way
pi_61229681
Het klopt natuurlijk niet dat als een consument kaas verwacht, hij iets uit een chemische fabriek krijgt dat naar kaas smaakt. Zeker niet als je een halve chemicus moet zijn om te achterhalen hoeveel procent van de mozzarella echt kaas is.
Ik eet bijna nooit geprefabriceerde dingen als pizza's, lasagnes ed. Maar ik verbaas me wel eens over dat ik nooit een Big Mack of zo'n speciale Wopper op krijg. Terwijl jonge kinderen er een menuutje van maken met xxtra aardappelen,kaas, spek enz.
pi_61233254
Ik heb deze avond uit protest tegen nepkaas, nepvlees en nep-voedsel......zelf cheeseburgers gemaakt...voor mij en de familie (6 pers.)

Van ECHT vlees, dus biefstuk in de magimix, kruiden en specerijen erbij, eitje, broodkruimels, knof, 2,5 cm dik en dan medium rear gebakken met een ECHTE plak cheddar....

DAMN, dat proef je dan wel hoor....da's pas echt genieten. En de totale kosten voor een complete maaltijd van pieperschijfjes en bloemkool met eigengemaakte jus incl. bereidingstijd en afwassen/drogen (1 uur a 25 euro) ong. 45 euri voor 6 hamburger maaltijden. Dus ja het is aardig prijzig, maar goed, je hebt dan wel onwijs goed eten.

En ik ben blij dat er programma's zoals KVW is, als iets al jaren gemeengoed is, dan betekent het nog niet dat het zomaar door kan gaan.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 22:22:30 #130
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_61233471
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 22:16 schreef hassanjassan het volgende:
Ik heb deze avond uit protest tegen nepkaas, nepvlees en nep-voedsel......zelf cheeseburgers gemaakt...voor mij en de familie (6 pers.)

Van ECHT vlees, dus biefstuk in de magimix, kruiden en specerijen erbij, eitje, broodkruimels, knof, 2,5 cm dik en dan medium rear gebakken met een ECHTE plak cheddar....

DAMN, dat proef je dan wel hoor....da's pas echt genieten. En de totale kosten voor een complete maaltijd van pieperschijfjes en bloemkool met eigengemaakte jus incl. bereidingstijd en afwassen/drogen (1 uur a 25 euro) ong. 45 euri voor 6 hamburger maaltijden. Dus ja het is aardig prijzig, maar goed, je hebt dan wel onwijs goed eten.

En ik ben blij dat er programma's zoals KVW is, als iets al jaren gemeengoed is, dan betekent het nog niet dat het zomaar door kan gaan.
Ik maak ook wel eens hamburgers, uiteraard pak je goed vlees, maar biefstuk?
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:02:48 #131
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61246427
Ik ook even: Biefstuk?
pi_61247950
Ik gebruik ook het liefst tartaar. Technisch gesproken is dat volgens mij biefstuk, ze snijden eerst de mooie stukken vlees, en de restjes worden vermalen tot tartaar. Ik haal het zelf bij de biologische slager, maar die steak du boeuf van de AH is ook best bruikbaar.

En dan even in de grillpan en goed rood van binnen en mooie plak redelijk zachte kaas erop. Een goede cheddar is prima, maar ook double gloucester, maar met jong belegen boerenkaas of een restje camembert verpest je er ook niks aan.
pi_61249245
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:39 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ehm... misschien is het je opgevallen dat bij Apetina tegenwoordig geen feta meer staat? En dat het ook niet meer gezongen wordt in dat spuugirritante liedje van de reclame?

Ik denk dat ze het geen feta meer mogen noemen. Sterker, nog dat weet ik wel zeker.

Verpakking voorheen:
[ afbeelding ]
Verpakking nu:
[ afbeelding ]

Check the difference
Dat komt omdat sinds kort Feta een beschermde naam is. De geitenkaas moet uit Griekenland komen om in aanmerking te komen voor de naam Feta. Net als Champagne dus eigenlijk, maar dan in Griekenland & met kaas
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:09:54 #134
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61249884
Neh, tartaar is helemaal niet vet genoeg om goede burgers van te bakken. Je hebt vet nodig, zonder vet geen burgers. Basta.

Overigens heeft meneer Biefstuk toch echt gelijk hoor. Hamburgers maak je van entrecote en biefstuk. ( meer entrecote, ivm vet )
Even door de molen jassen en klaar is klaartje.

Jullie paupers zijn die meuk uit de super gewend he? En dan nog vallen over meneer de conaisseur ook!
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:12:55 #135
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61249980
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:39 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Verpakking voorheen:
[ afbeelding ]
Verpakking nu:
[ afbeelding ]

Check the difference
Ehm dat zeg ik toch?
Apetina is geen feta en mag ook niet zo genoemd worden.

Feta-arrest 2005. En die Grieken hebben nog gelijk ook, optiefen met die nepzooi.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:28:22 #136
182728 honda1990
pi_61250263
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:12 schreef SHE het volgende:

[..]

Ehm dat zeg ik toch?

Feta-arrest 2005. En die Grieken hebben nog gelijk ook, optiefen met die nepzooi.
Idd smerige nepzooi, net als mozzarella van koeienmelk heeft niks met echte mozzarella te maken.
pi_61250525
quote:
Albert Heijn in actie tegen nepkaas

DOETINCHEM - Albert Heijn neemt maatregelen om consument beter te informeren over het gebruik van nepkaas. De supermarktketen doet dit na de stroom mediaberichten over het massale gebruik van analoogkaas in levensmiddelenproducten.

Dat zegt woordvoerder Els van Dijk van Albert Heijn tegenover EVMI.nl. In het geval van Albert Heijn zou het gaan om het eigen merk lasagna, moussaka en hamburgers. 'We gebruiken in deze producten 100 procent analoogkaas om een langere houdbaarheid te garanderen. Bij de lasagne hebben we kaas op het etiket staan waarbij we tussen haakjes vermelden achter de term 'kaas' welke ingrediënten deze bevat. We zijn wel van plan om de term kaas van het etiket te halen om verwarring onder consumenten te voorkomen.'

Van Dijk betreurt wel dat in sommige media de suggestie is gewekt dat AH op grote schaal producten met nepkaas zou verkopen. 'Al onze pizza's bevatten 100 procent kaas.' Volgens de supermarktketen is er echter geen reden tot ophef. Ook Dr. Oetker heeft inmiddels verklaard dat het uitsluitend kaas gebruikt op haar pizza's. 'Immers, alleen echte kaas staat garant voor de volle smaak van de pizza.'

Aanleiding voor de verklaringen is een stukje op de site van de Keuringsdienst van Waarde. In een vooraankondiging van de uitzending van donderdag wordt gesteld dat supermarkten, McDonalds en pizzeria's op grote schaal producten verkopen met nepkaas. Overigens is de Keuringsdienst van Waarde niet de eerste die het gebruik van analoogkaas heeft laten onderzoeken. In 2005 nam de VWA 24 bedrijven onder de loep. Drie bedrijven kregen toen een boete vanwege grove misleiding.

'Jaarlijks worden er wereldwijd honderden miljoenen kilo’s imitatiekaas gegeten', zegt Mel Tunderman, directeur van Vika, in De Volkskrant
bron
pi_61251089
quote:
Van Dijk betreurt wel dat in sommige media de suggestie is gewekt dat AH op grote schaal producten met nepkaas zou verkopen. 'Al onze pizza's bevatten 100 procent kaas.' Volgens de supermarktketen is er echter geen reden tot ophef.
Hypocriet gelul. Als de AH gewoon duidelijk aangeeft wanneer ze je met welk product nepkaas proberen te slijten dan ontstaat er ook geen onduidelijkheid over de echte kaas. Ze creeeren zelf de verwarring, en dan nu klagen dat het niet duidelijk is dat ze ook echte kaas gebruiken.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:08:57 #139
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61251212
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hypocriet gelul. Als de AH gewoon duidelijk aangeeft wanneer ze je met welk product nepkaas proberen te slijten dan ontstaat er ook geen onduidelijkheid over de echte kaas. Ze creeeren zelf de verwarring, en dan nu klagen dat het niet duidelijk is dat ze ook echte kaas gebruiken.
Dat dus! Ze doen net alsof de consument retarded is
pi_61251315
Zullen ze bij de klantenservice leuk vinden.
pi_61251963
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:12 schreef SHE het volgende:

[..]

Ehm dat zeg ik toch?

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Op mij kwam het over alsof je dacht dat Apetina nog steeds pretendeert feta te zijn. En dat staat niet meer op de verpakking.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ewelina op 30-08-2008 20:40:50 ]
pi_61303335
elke keer als ik de afleveringen van de KVW zie begrijp ik meer en meer waarom mn darmen de laatste jaren zo raar zijn gaan doen..
ach gelukkig houdt de EU zich alleen maar bezig met non-issues als dat bv. Gouda kaas alleen in Gouda gemaakt mag worden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_61303537
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 20:33 schreef Ewelina het volgende:
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Op mij kwam het over alsof je dacht dat Apetina nog steeds pretendeert feta te zijn. En dat staat niet meer op de verpakking.
Maar vervolgens staat er op hun website:
quote:
ARLA APETINA
Mediterrane stijl witte kaas etc

Feta - een boeiende geschiedenis
  maandag 1 september 2008 @ 22:22:26 #144
182728 honda1990
pi_61306647
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:13 schreef Trusten het volgende:

[..]

Maar vervolgens staat er op hun website:
[..]
Ach campina kan ook wel de geschiedenis van cola beschrijven op hun website
pi_61352624
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 12:39 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Vreemd genoeg is dit sterk afhankelijk van de locatie:

Edit: zie dat het om KFC en niet BK gaat.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 3 september 2008 @ 18:44:17 #146
37887 Dauthi
Progressive
pi_61354013
quote:
Op woensdag 3 september 2008 17:42 schreef Aether het volgende:

[..]

Vreemd genoeg is dit sterk afhankelijk van de locatie:
[ afbeelding ]

Edit: zie dat het om KFC en niet BK gaat.
Het gaat om de landelijke wetgeving. In Denemarken is de max hoeveelheid trans vet die er in mag zitten 2%. En in Zwitserland is er per april zo'n zelfde wetgeving ingevoerd.
In Nederland zijn we echter niet zo bekommert om de volksgezondheid. We verbieden producten die totaal geen gevaar zijn, en producten waarvan bewezen zijn dat ze een gevaar voor de volksgezondheid zijn worden doodleuk toegestaan.

pfff wat ben ik blij dat straks in het Slow Food gebied woon.
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:09 schreef kawotski het volgende:
ach gelukkig houdt de EU zich alleen maar bezig met non-issues als dat bv. Gouda kaas alleen in Gouda gemaakt mag worden.
Dat is geen non-issue het is het beschermen van producenten van traditionele producten, en omdat de omstandigheden voor die regio uniek zijn in heel Europa.
Zelfde voor parmaham als jij de ham exact hetzelfde bereidt als het originele recept zal ie nooit hetzelfde smaken als de ham uit parma.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 3 september 2008 @ 19:16:18 #147
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61354859
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 19:09 schreef SHE het volgende:
Neh, tartaar is helemaal niet vet genoeg om goede burgers van te bakken. Je hebt vet nodig, zonder vet geen burgers. Basta.

Overigens heeft meneer Biefstuk toch echt gelijk hoor. Hamburgers maak je van entrecote en biefstuk. ( meer entrecote, ivm vet )
Even door de molen jassen en klaar is klaartje.

Jullie paupers zijn die meuk uit de super gewend he? En dan nog vallen over meneer de conaisseur ook!
Biefstuk zoals men het kent in de volksmond: Nee. Vrij mager vlees en zo'n lapje gooi je niet op je broodje, dat verwerk je en dan is het eigenlijk geen biefstuk meer. Het kan natuurlijk wel maar da's een ander verhaal. (Lean beef burger)

Geef mij maar de wat vettere stukken vlees om daar ground beef van te maken, en dat kun je natuurlijk met meerder soorten vlees doen.

Overigens vraag ik me nog steeds af waar 'biefstuk' vandaan komt. Welk deel van het beestje.
  woensdag 3 september 2008 @ 19:22:02 #148
37887 Dauthi
Progressive
pi_61354997
Is biefstuk niet gewoon een huishoud naam voor al het vlees van de dikke en dunne lende. Aangezien we in Nederland eigenlijk nooit meer de benamingen gebruiken voor de juiste snedes.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 3 september 2008 @ 19:29:25 #149
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61355227
Ja dat bedoel ik dus, het lijkt wel een verzamelnaam.

Zoiets zou al wat duidelijker zijn:
  woensdag 3 september 2008 @ 19:46:24 #150
37887 Dauthi
Progressive
pi_61355766
Ja true, maar tegenwoordig weten slagers zelfs niet meer welke snedes wat zijn, omdat ze tegenwoordig alles voorgesneden kregen En de snedes zijn in ieder land ook anders, dus minder verwarrend wordt het er niet op.

Der was van de week ook een artikel in de volkskrant over het afhangen van vlees, en er werd net gedaan alsof het de allerlaatste hype uit amerika was. En daar uit bleek dat de VWA zelfs er huiverig was over het droog afhangen van vlees, waarom weet niemand want het word pas 4000 jaar gedaan.
Nee, de Nederlandse kennis van voedsel begint echt cumulatief slechter te worden.

Maar goed laten we ontopic verder gaan want het gaat over een bonk vet en zetmeel dat zich moet voordoen als kaas. Terwijl kaas toch wel een extreem ingewikkeld product is en eigenlijk ten alle tijden nog leeft.
pi_61355861
quote:
Op woensdag 3 september 2008 18:44 schreef Dauthi het volgende:

Dat is geen non-issue het is het beschermen van producenten van traditionele producten, en omdat de omstandigheden voor die regio uniek zijn in heel Europa.
Zelfde voor parmaham als jij de ham exact hetzelfde bereidt als het originele recept zal ie nooit hetzelfde smaken als de ham uit parma.
Het maakt echter niet uit waar het biggetje opgroeit en wat hij eet alvorens hij in Parma geslacht wordt. Ik denk dat dat toch veel bepalender is voor de smaak.
  woensdag 3 september 2008 @ 19:55:41 #152
37887 Dauthi
Progressive
pi_61356060
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:48 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Het maakt echter niet uit waar het biggetje opgroeit en wat hij eet alvorens hij in Parma geslacht wordt. Ik denk dat dat toch veel bepalender is voor de smaak.
Wel voor de kwaliteit van het totale eindproduct en de smaak, maar voor de specifieke karakteristieken van Parmaham niet. Het lokale klimaat doet voor de rest hetzelfde
Maar dan kan je volgend jaar alles over vertellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')