Nogmaals, hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste, staat er in de ingrediënten lijst echt mozzarella (als dat er echt in zit) of staan er de ingrediënten van de mozzarella? En als er daadwerkelijk mozzarella op staat, welke garantie heb je dat die mozzarella 100% is en niet vermengt?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:33 schreef Windigo het volgende:
Het komt er toch op neer dat het verstandig is om de etikketten te lezen van wat je koopt. Staat er 'mozzarella'' op, kijk dan ook of dat op de achterkant staat. Zal tegenvallen hoe vaak dat werkelijk het geval is. Ik let er altijd op, en ben dus niet verbaasd dat dit uit een onderzoek komt. Het geldt natuurlijk vooral voor goedkope producten, mozzarella bijvoorbeeld is gewoon niet goedkoop als je het pure product gebruikt.
En als je dan een cheeseburger bij de Mac koopt, klaag dan ook niet dat je nepkaas krijgt. Je kunt dat namelijk teruglezen als je even de moeite doet, en bovendien, als je zeker wilt zijn over kwaliteit, smaak en inhoud maak je het zelf toch?
Het staat volgens jou zeker in de grondwetquote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:26 schreef Vork het volgende:
[..]
o.a. kiparoma.
Maar kaas is kaas wanneer het aan de eisen voor het label 'kaas', zoals die in de wet zijn voorgeschreven, voldoet. Wat jij of ik kaas vindt doet er dan niet toe.
Voor EEN broodje?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb vandaag een dubbele whopper aan een smaaktest onderworpen.![]()
Broodje was redelijk, vlees was goed, de kaas smaakte echt naar niks en het zag er ook niet uit; echt zoon rare oranje cheddarplak.Er zat wel échte sla en tomaat op, en viezige slasaus. 5.95 Euro
Tsja het smaakt net naar plastic, dan is kaas van de kaasboer toch echt anders..quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:07 schreef Snow84 het volgende:
Vandaar dat ik de kaas van de cheeseburger altijd zo goor heb gevonden..
Volgens mij is die garantie wettelijk geregeld, als een producent in de ingredientenlijst ''mozzarella'' claimt, is hij volgens mij ook verplicht dat erop te doen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:46 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Nogmaals, hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste, staat er in de ingrediënten lijst echt mozzarella (als dat er echt in zit) of staan er de ingrediënten van de mozzarella? En als er daadwerkelijk mozzarella op staat, welke garantie heb je dat die mozzarella 100% is en niet vermengt?
Dat klopt, je ziet het bij de Mac niet snel. Dat zou dus wel verplicht moeten worden als je het mij vraagt, bijvoorbeeld door het op de verpakking weer te geven. Als er 'kaas' staat moet dat volgens de wet ook geleverd worden volgens mij.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:46 schreef The_stranger het volgende:
Ten tweede kun je bij de Mac ook zo snel niet zoen dat het (gedeeltelijk) nep kaas is. SHE claimt dat je een brochure kunt opvragen (daar ga ik ff van uit), maar wederom zal er niet uit de lijst duidelijk naar voren komen dat het niet 100% kaas is. (want wederom, zal er als ingrediënt "kaas" staan, of "melkbestandelen, zout en stremsel" staan, wat kaas kan zijn, maar net zo goed iets anders en als er "kaas" staat, is dat dan 100% of gemengd)
De wet zegt dat dat zo moet zijn. En ik kan het zelf controleren door om de ingredienten te vragen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:46 schreef The_stranger het volgende:
Persoonlijk maakt het me niet uit of het echte of nep kaas is, maar ik vind wel dat je dat op een redelijk simpele manier (en het afstrepen van elk ingrediënt in een kant-en-klaar maaltijd is niet redelijk simpel) te weten moet kunnen komen.
Als je het zelf gaat maken, wie zegt je dat de gebruikte kaas van de kaasboer wel 100% is? Je vlees wel 100% vlees is?
Zo vreemd is dat niet. Een dubbele whopper levert volgens mij een kleine 1000 kcal.quote:
Ja, ok dat is waarquote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:08 schreef SHE het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat niet. Een dubbele whopper levert volgens mij een kleine 1000 kcal.
Beste chefkok die dat in zijn diner weet te proppen.
Nee, value 4 your money is het zeker wel. Goed gevuld, in 2 minuten, voor maar 6 euro.
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een opzienbaring. Maar wel mooi dat zoiets nu eens wat meer mediaaandacht krijgt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 22:16 schreef hassanjassan het volgende:
We worden gewoon genept....kaas is kaas niet 50% kaas en 50% imitatiekaas
Ja en niet zo'n beetje aandacht ook. Zelfs McD is al met een verklaring gekomen al voor de uitzending er was. Ik had ergens allang door dat al die soorten kaas helemaal geen echte kaas is.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 22:26 schreef Noork het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een opzienbaring. Maar wel mooi dat zoiets nu eens wat meer mediaaandacht krijgt.
Oftewel, analoge kaas is net zoveel een echte kaas als dat margarine echte boter is.quote:Analoge kaas staat tot kaas als margarine staat tot boter
quote:
En dat is precies het probleem.... Goed voedsel krijgt in Nederland niet de waardering die het verdient.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:14 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik snap die commotie niet echt. Er worden zo veel kunstmatige stoffen gebruikt, wat maakt dat uit...
Mensen willen nou eenmaal niet te veel betalen
dat is niet zo. je hebt mensen die alsmaar die troep eten, en je hebt mensen die iedere avond gewoon een zelf gekookte maaltijd tijd maken,quote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:26 schreef grif het volgende:
[..]
En dat is precies het probleem.... Goed voedsel krijgt in Nederland niet de waardering die het verdient.
Het mag geen 'feta' meer heten omdat het niet uit Griekenland komt. Feta is een beschermde benaming geworden, net zoals bijvoorbeeld champagne en parmaham.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:18 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Het viel me laatst (het is vast al een half jaar ofzo) op dat het liedje van de apetina reclame veranderd is!
De 'feta' is eruitgehaald! Het was al geen echte, maar nu noemen ze het op een etiket 'gekruide kaasblokjes op olie' ofzo. Is dat dan nog wel 'kaas'?
Wat maakt het dan ook eigenlijk uit? In Frankrijk of Italie is het normaal om uitgebreid te gaan betogen wat er nou lekker of minder is aan wat je zojuist in je mond hebt gestopt. Het gros van de Nederlanders beoordeelt niet wat ze proeven, ruiken, zien of voelen: Er zit mozarella op? Dan is het dus lekker, het staat immers op de verpakking.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:26 schreef grif het volgende:
[..]
En dat is precies het probleem.... Goed voedsel krijgt in Nederland niet de waardering die het verdient.
Ehm... misschien is het je opgevallen dat bij Apetina tegenwoordig geen feta meer staat? En dat het ook niet meer gezongen wordt in dat spuugirritante liedje van de reclame?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 12:43 schreef SHE het volgende:
Je wilt feta.
Kijk je op de verpakking van appetina, dan staat er een hele rits aan producten die EN niets met geitenkaas te maken hebben EN ook niet te herleiden zijn naar het oorspronkelijke product.
Kijk je op de verpakking van bv Dodoni, dan staat er 80% schapenmelk, 20% geitenmelk, zout.
Welke denk jij dat feta is?
Als er geen kaas genoemd wordt op een verpakking, dan zit er geen kaas in.
Als kaas wel genoemd wordt en je nog een hele rits aan onverklaarbare items ziet, dan mag je concluderen dat er geklooid is met de kaas.
Ik maak ook wel eens hamburgers, uiteraard pak je goed vlees, maar biefstuk?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 22:16 schreef hassanjassan het volgende:
Ik heb deze avond uit protest tegen nepkaas, nepvlees en nep-voedsel......zelf cheeseburgers gemaakt...voor mij en de familie (6 pers.)
Van ECHT vlees, dus biefstuk in de magimix, kruiden en specerijen erbij, eitje, broodkruimels, knof, 2,5 cm dik en dan medium rear gebakken met een ECHTE plak cheddar....
DAMN, dat proef je dan wel hoor....da's pas echt genieten. En de totale kosten voor een complete maaltijd van pieperschijfjes en bloemkool met eigengemaakte jus incl. bereidingstijd en afwassen/drogen (1 uur a 25 euro) ong. 45 euri voor 6 hamburger maaltijden. Dus ja het is aardig prijzig, maar goed, je hebt dan wel onwijs goed eten.
En ik ben blij dat er programma's zoals KVW is, als iets al jaren gemeengoed is, dan betekent het nog niet dat het zomaar door kan gaan.
Dat komt omdat sinds kort Feta een beschermde naam is. De geitenkaas moet uit Griekenland komen om in aanmerking te komen voor de naam Feta. Net als Champagne dus eigenlijk, maar dan in Griekenland & met kaasquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 19:39 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ehm... misschien is het je opgevallen dat bij Apetina tegenwoordig geen feta meer staat? En dat het ook niet meer gezongen wordt in dat spuugirritante liedje van de reclame?
Ik denk dat ze het geen feta meer mogen noemen. Sterker, nog dat weet ik wel zeker.
Verpakking voorheen:
[ afbeelding ]
Verpakking nu:
[ afbeelding ]
Check the difference![]()
Ehm dat zeg ik toch?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 19:39 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ehm... misschien is het je opgevallen dat bij Apetina tegenwoordig geen feta meer staat? En dat het ook niet meer gezongen wordt in dat spuugirritante liedje van de reclame?
Ik denk dat ze het geen feta meer mogen noemen. Sterker, nog dat weet ik wel zeker.
Verpakking voorheen:
[ afbeelding ]
Verpakking nu:
[ afbeelding ]
Check the difference![]()
Idd smerige nepzooi, net als mozzarella van koeienmelk heeft niks met echte mozzarella te maken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:12 schreef SHE het volgende:
[..]
Ehm dat zeg ik toch?
Apetina is geen feta en mag ook niet zo genoemd worden.
Feta-arrest 2005. En die Grieken hebben nog gelijk ook, optiefen met die nepzooi.
bronquote:Albert Heijn in actie tegen nepkaas
DOETINCHEM - Albert Heijn neemt maatregelen om consument beter te informeren over het gebruik van nepkaas. De supermarktketen doet dit na de stroom mediaberichten over het massale gebruik van analoogkaas in levensmiddelenproducten.
Dat zegt woordvoerder Els van Dijk van Albert Heijn tegenover EVMI.nl. In het geval van Albert Heijn zou het gaan om het eigen merk lasagna, moussaka en hamburgers. 'We gebruiken in deze producten 100 procent analoogkaas om een langere houdbaarheid te garanderen. Bij de lasagne hebben we kaas op het etiket staan waarbij we tussen haakjes vermelden achter de term 'kaas' welke ingrediënten deze bevat. We zijn wel van plan om de term kaas van het etiket te halen om verwarring onder consumenten te voorkomen.'
Van Dijk betreurt wel dat in sommige media de suggestie is gewekt dat AH op grote schaal producten met nepkaas zou verkopen. 'Al onze pizza's bevatten 100 procent kaas.' Volgens de supermarktketen is er echter geen reden tot ophef. Ook Dr. Oetker heeft inmiddels verklaard dat het uitsluitend kaas gebruikt op haar pizza's. 'Immers, alleen echte kaas staat garant voor de volle smaak van de pizza.'
Aanleiding voor de verklaringen is een stukje op de site van de Keuringsdienst van Waarde. In een vooraankondiging van de uitzending van donderdag wordt gesteld dat supermarkten, McDonalds en pizzeria's op grote schaal producten verkopen met nepkaas. Overigens is de Keuringsdienst van Waarde niet de eerste die het gebruik van analoogkaas heeft laten onderzoeken. In 2005 nam de VWA 24 bedrijven onder de loep. Drie bedrijven kregen toen een boete vanwege grove misleiding.
'Jaarlijks worden er wereldwijd honderden miljoenen kilo’s imitatiekaas gegeten', zegt Mel Tunderman, directeur van Vika, in De Volkskrant
Hypocriet gelul. Als de AH gewoon duidelijk aangeeft wanneer ze je met welk product nepkaas proberen te slijten dan ontstaat er ook geen onduidelijkheid over de echte kaas. Ze creeeren zelf de verwarring, en dan nu klagen dat het niet duidelijk is dat ze ook echte kaas gebruiken.quote:Van Dijk betreurt wel dat in sommige media de suggestie is gewekt dat AH op grote schaal producten met nepkaas zou verkopen. 'Al onze pizza's bevatten 100 procent kaas.' Volgens de supermarktketen is er echter geen reden tot ophef.
Dat dus! Ze doen net alsof de consument retarded isquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hypocriet gelul. Als de AH gewoon duidelijk aangeeft wanneer ze je met welk product nepkaas proberen te slijten dan ontstaat er ook geen onduidelijkheid over de echte kaas. Ze creeeren zelf de verwarring, en dan nu klagen dat het niet duidelijk is dat ze ook echte kaas gebruiken.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Op mij kwam het over alsof je dacht dat Apetina nog steeds pretendeert feta te zijn. En dat staat niet meer op de verpakking.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:12 schreef SHE het volgende:
[..]
Ehm dat zeg ik toch?
Apetina is geen feta en mag ook niet zo genoemd worden.
Feta-arrest 2005. En die Grieken hebben nog gelijk ook, optiefen met die nepzooi.
Maar vervolgens staat er op hun website:quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:33 schreef Ewelina het volgende:
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Op mij kwam het over alsof je dacht dat Apetina nog steeds pretendeert feta te zijn. En dat staat niet meer op de verpakking.
quote:ARLA APETINA
Mediterrane stijl witte kaas etc
Feta - een boeiende geschiedenis
Ach campina kan ook wel de geschiedenis van cola beschrijven op hun websitequote:Op maandag 1 september 2008 21:13 schreef Trusten het volgende:
[..]
Maar vervolgens staat er op hun website:
[..]
Vreemd genoeg is dit sterk afhankelijk van de locatie:quote:Op woensdag 27 augustus 2008 12:39 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Volgens een onderzoek door het Duitse Stiftung Warentest was de patat van BK juist beter, o.a. door het lagere aandeel transvetten.
Het gaat om de landelijke wetgeving. In Denemarken is de max hoeveelheid trans vet die er in mag zitten 2%. En in Zwitserland is er per april zo'n zelfde wetgeving ingevoerd.quote:Op woensdag 3 september 2008 17:42 schreef Aether het volgende:
[..]
Vreemd genoeg is dit sterk afhankelijk van de locatie:
[ afbeelding ]
Edit: zie dat het om KFC en niet BK gaat.
Dat is geen non-issue het is het beschermen van producenten van traditionele producten, en omdat de omstandigheden voor die regio uniek zijn in heel Europa.quote:Op maandag 1 september 2008 21:09 schreef kawotski het volgende:
ach gelukkig houdt de EU zich alleen maar bezig met non-issues als dat bv. Gouda kaas alleen in Gouda gemaakt mag worden.
Biefstuk zoals men het kent in de volksmond: Nee. Vrij mager vlees en zo'n lapje gooi je niet op je broodje, dat verwerk je en dan is het eigenlijk geen biefstuk meer. Het kan natuurlijk wel maar da's een ander verhaal. (Lean beef burger)quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:09 schreef SHE het volgende:
Neh, tartaar is helemaal niet vet genoeg om goede burgers van te bakken. Je hebt vet nodig, zonder vet geen burgers. Basta.
Overigens heeft meneer Biefstuk toch echt gelijk hoor. Hamburgers maak je van entrecote en biefstuk. ( meer entrecote, ivm vet )
Even door de molen jassen en klaar is klaartje.
Jullie paupers zijn die meuk uit de super gewend he? En dan nog vallen over meneer de conaisseur ook!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |