abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 augustus 2008 @ 09:42:29 #1
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_61159737
Let the search continue!

OP van vorige topic:

“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De één wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen Dit lijstje kan daar ook bij helpen.


Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houdt er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij D-SLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 4 segmenten:

  • Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.

  • Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties. Modellen als de Canon Powershot A*** reeks.

  • SLR-achtig: Camera’s met een flinke vaste lens, en die qua opties niet onderdoen aan een Digitale Spiegelreflex. Modellen als de Canon G series, Fuji Finepix S9500.

  • D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires. Modellen als de Canon 350D 400D 30D 5D, Nikon D50, D70 D200 enz.


    Doel:
    Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.


    De fotograaf:
    is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?


    Huidige camera:
    Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeldt ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.


    Bijzondere eisen:
    Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'


    Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

    Budget:
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
    Doel:
    Fotograaf:
    Huidige camera:
    Welke camera’s twijfel je over:
    Bijzonderheden:

    Vorige delen:
    [centraal] Wie helpt me een nieuwe camera vinden, deel 13
    [centraal] Wie helpt me een nieuwe camera vinden, deel 12
    [centraal] Wie helpt me een nieuwe camera vinden, deel 11
    [CENTR.] Wie helpt me een nieuwe camera vinden, deel 10
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 9
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 8
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 7
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 6
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden, deel 5
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 4
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 3
  • GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      woensdag 27 augustus 2008 @ 09:43:52 #2
    20641 portier
    Parkeer binnen de vakken!
    pi_61159772
    quote:
    Op maandag 25 augustus 2008 17:41 schreef portier het volgende:
    Budget: 500-1000 voor body + kitlens + zoomlens
    Formaat: D-SLR Body
    Doel: Vanalles, van macro tot landschappen
    Fotograaf: Probeer het altijd direct uit en lees achteraf nog even de hele handleiding voor alle mogelijkheden .
    Huidige camera: Panasonic Lumix FZ-20
    Welke camera’s twijfel je over: Nikon D60, Pentax K200D, evt de Olympus 520/420 en als Pentax echt goed blijkt te zijn misschien op zoek naar een goede aanbieding voor een Pentax K20D (heb al 1019 euro gezien).
    Bijzonderheden: Wil overstappen naar een DSLR omdat ik bij de Lumix al teveel tegen beperkingen (minimale sluitertijd, snelheid, lichtsterkte, fletsheid foto's) aanloop. Schiet vaak op Auto, maar piel ook regelmatig met diafragma en sluitertijd om ISO op 100 proberen te houden.
    Ik neig naar de Pentax K200D vanwege vuil en spatwater dicht en interne IS. Verder heeft deze een aansluiting voor Sigma en Tamron lenzen. Ik heb de Nikon D80 geprobeerd maar vind deze iets te log. Vandaar liever D60 of K200D (K20D zou ik nog moeten proberen). Olympus vind ik een beetje eng ivm compabiliteit van lenzen en filters.

    Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 09:39 schreef portier het volgende:
    Is er uberhaupt iemand met ervaring met de Pentax K200D?
    GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 27 augustus 2008 @ 10:30:23 #3
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_61160688
    ik geloof wel dat Sugar een K10D heeft
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      woensdag 27 augustus 2008 @ 11:42:49 #4
    20641 portier
    Parkeer binnen de vakken!
    pi_61162220
    Ik heb de keus wel teruggebracht tot de K10D of de K200D. De K10D is natuurlijk wat professioneler, maar ook wat duurder. De K200D is een wat luxer instapmodel en wat nieuwer.
    Op internet lees ik veel mensen die de K10D kopen omdat die met name meer knopjes op de body heeft en goedkoper is dan de K200D. Die discussies zijn wel wat ouder, maar ik vind alleen maar K10D's die duurder zijn (als in, 150 euro duurder). Dat samen met dat ik eigenlijk een instapmodel wil denk ik dat ik gewoon de K200D neem en dan altijd nog later over kan stappen naar een K20D als ik wat meer centjes en ervaring heb.

    Tenzij iemand weet waar ik de K10D goedkoper kan krijgen (buiten 2e hands) .

    Vandaag waarschijnlijk maar even langs de fotoboer om 'm goed uit te proberen.
    GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 28 augustus 2008 @ 09:00:46 #5
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_61184674
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 11:42 schreef portier het volgende:
    Tenzij iemand weet waar ik de K10D goedkoper kan krijgen (buiten 2e hands) .
    Het lijkt erop dat de K10D zeldzamer wordt waardoor je net het mazzeltje moet hebben dat er nog ergens een exemplaar voorhanden is. Helaas giert een K20D nog uit je budget en da's best jammer want dat is de grootste sprong die Pentax ooit gemaakt heeft.
    Bekijk je echter de specs van zo'n K200D, dan is het ook niet echt een straf om daarmee te fotograferen.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      maandag 1 september 2008 @ 22:07:11 #6
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_61305986
    Budget: ong. 600.-

    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
    D-SLR

    Doel:Vooral planten en bomen fotograferen, verder van alles, ook sport

    Fotograaf:is een praktijktype, vind meestal uit hoe een apparaat werkt zónder handleiding.

    Huidige camera: compact

    Welke camera’s twijfel je over:
    EOS 1000 met 18-55 kitlens + extra accu + geheugenkaartje 2 a 4 gig

    Bijzonderheden:
    Heb vandaag ff rondgekeken en ik vind de Canon een mooi machientje, lees hier echter veel goeds over Olympus ivm betere prijs-kwaliteitverhouding etc. Ik heb nog een Sony in m'n handen gehad en een Nikon.
    Ik denk zelf dat een 18-55 kitlens voldoende is voor wat ik er voorlopig mee wil.

    Grappig om te zien dat de camera bij MM iets duurder was dan bij de Calumet winkel waar ik was. Respectievelijk 508.- en 498.- Ik heb m ook nog in een andere winkel voor 479.- kunnen bestellen maar ik vind dat eigenlijk een beetje ruis. Ik koop m liever niet bij MM btw.
      dinsdag 2 september 2008 @ 08:57:08 #7
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_61313854
    quote:
    Op donderdag 10 juli 2008 15:21 schreef Xith het volgende:

    [..]

    Canikons zijn lang niet de beste sDLRS. Behalve op high end (de duizenden dollar camera's). Voor 550 EURO heb je een Olympus e-510 met 2 lenzen die 1) goedkoper is dan dezelfde klasse Canikons, 2) een betere body heeft dan de zelfde klasse Canikons en 3) meer en betere kwaliteit kitlenzen heeft dan de Canikons voor die prijs. Probleem is alleen vaak dat de verkopers meer van Canikons weten omdat deze ze overladen met foldertjes en bonusjes...

    Verder komt de e-510 met image stabilization in de body, niet in de lens (wat de lenzen een stuk duurder maakte!)

    Zie hier een 30 pagina review van de e-510 body:

    http://www.dpreview.com/reviews/olympuse510/

    en hier een review van een van de kitlenzen van olympus vs. de kitlens van canon:

    http://www.dpreview.com/l(...)p5-5p6_o20/page4.asp
    http://www.dpreview.com/l(...)5p6_is_c16/page5.asp

    Verder zal ik je deze link geven welke natuurkijk wat bevooroordeeld is maar de reacties zijn wel leuk om te lezen.
    Als je budget ~500 EUR is dan kan ik je echt alleen de Olympus e-510 aanraden, de camera's die in de buurt ervan komen (ook qua lenzen) zijn allemaal een stuk duurder.
    Dees ga ik dan ook nog ff checken vd week
      dinsdag 2 september 2008 @ 09:37:52 #8
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_61314486
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2008 09:00 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Het lijkt erop dat de K10D zeldzamer wordt waardoor je net het mazzeltje moet hebben dat er nog ergens een exemplaar voorhanden is. Helaas giert een K20D nog uit je budget en da's best jammer want dat is de grootste sprong die Pentax ooit gemaakt heeft.
    Bekijk je echter de specs van zo'n K200D, dan is het ook niet echt een straf om daarmee te fotograferen.
    En zo is het(vp)
      dinsdag 2 september 2008 @ 10:29:01 #9
    20641 portier
    Parkeer binnen de vakken!
    pi_61315367
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2008 09:37 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    En zo is het(vp)
    Hij staat in de wachtrij bij Broer Konijn. Even wachten tot ie geleverd is en dan zal ik een stukje ervaring plaatsen .
    GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      FOK!fotograaf dinsdag 2 september 2008 @ 10:57:16 #10
    25504 Ronhui
    Ja...Dus...?
    pi_61315991
    Even een vraagje tussendoor.

    Mijn moeder heeft een EOS350 met verschillende objectieven. Ik kijk daarom bij het aanschaffen van een camera ook richting een EOS zodat wij de objectieven onderling makkeljiker kunnen uitwisselen. Nu las ik wat over tussenringen zodat het ene objectief op een andere boddy zou kunnen, maar dat dit ook weer extra gevoelig is voor stof en dergelijke.

    Wat is jullie ervaring hiermee en wat zijn jullie aanbevelingen?
    pi_61402747
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2008 10:57 schreef Ronhui het volgende:
    Even een vraagje tussendoor.

    Mijn moeder heeft een EOS350 met verschillende objectieven. Ik kijk daarom bij het aanschaffen van een camera ook richting een EOS zodat wij de objectieven onderling makkeljiker kunnen uitwisselen. Nu las ik wat over tussenringen zodat het ene objectief op een andere boddy zou kunnen, maar dat dit ook weer extra gevoelig is voor stof en dergelijke.

    Wat is jullie ervaring hiermee en wat zijn jullie aanbevelingen?
    Mijn aanbeveling is vooral om de camera te kopen die jou het beste in de hand ligt. Natuurlijk is het fijn om objectieven te kunnen uitwisselen, maar ergonomie is erg belangrijk (en persoonlijk).
    Objectieven wisselen geeft altijd de kans op stof op de sensor, dat ga je dan onherroepelijk krijgen (maar is ook schoon te maken). Het klinkt erger dan het is, en over het algemeen hoef je niet elke maand je sensor schoon te (laten) maken i.v.m. stof.
    Van tussenringen weet ik niet zo heel veel af, het is wel mogelijk om een body van een ander merk te gebruiken en in combinatie met een tussenring de objectieven van de Canon van je moeder. Maar vaak werken dan een aantal functies niet meer, zoals bijv. de autofocus en lichtmeting. En dat is imho niet ideaal.
    (Maar er zijn hier mensen die je daar beter en meer over kunnen vertellen.)
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_61449707
    Budget:
    +/- 300 euro?

    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body

    Neig naar SLR-like.

    Doel:

    landschappen, huis-tuin-keuken, macro (nog nooit gedaan, maar lijkt me erg leuk/interessant), dieren etc.
    Ga dit najaar naar Londen, Praag, Wenen en nog wat grote steden in Europa en wil daarvoor dus een wat professionelere camera hebben om flink wat foto's te schieten onderweg. Daarnaast misschien in de toekomst dus macro-fotografie e.d. Maar absoluut niet als 'professional' - het zal altijd een hobby blijven.

    Fotograaf:

    Combinatie van zelf uitzoeken en de handleiding lezen.

    Huidige camera:

    Heb een 6 jaar oude Canon Powershot S30. Veel plezier mee gehad - stevige body, redelijk wat zelf in te stellen, erg goede kwaliteitfoto's over het algemeen etc. Maar wil nu toch wat professionelers.

    Welke camera’s twijfel je over:

    Heb zitten kijken naar diverse superzoom camera's zoals de Fuji Finepix S9600 en de Olympus SP-570. Neig erg naar de Fuji camera, ziet er goed en stevig uit, lees er veel positiefs over etc. Maar is 'al' en twee jaar oud model...?

    Bijzonderheden:
    - Ik heb tijdens mijn studie een half jaar fotografie gehad en daar gewerkt met een ouderwetse spiegelreflexcamera (nog met film erin). Scherpstellen/zoomen met een focusring/zoomring vond ik erg prettig - weet niet of dat in de prijsklasse die ik in gedachten heb mogelijk is?
    - Minimaal 6 á 7x optische zoom.
    Bleuh.
    pi_61504807
    Niemand ervaring met de S9600?
    Bleuh.
    pi_61559524
    Hoi,

    Sindskort ben ik wat foto's aan het maken met de camera van mijn kleine zusje (de Fuji Finepix s5700) en het bevalt me eigenlijk heel goed. Deze camera is echt een leuk speeltje maar ik zit toch te denken om er wat meer mee te gaan doen van modelfotografie tot macro, maar welke camera is daar nou geschikt voor?

    Budget: Rond de 200 - 300 euro, uitzonderingen daargelaten
    Formaat: SLR-like / D-SLR Body, de compacte s5700 bevalt me prima, maar het lijkt me heel leuk om met verschillende lenzen te gaan spelen ed.
    Doel: Van model tot macro, van landschap tot sport
    Fotograaf: Ikzelf ben geen fan van handleidingen, maar als het me een beetje kan interresseren heb ik er zeker geen problemen mee : - )
    Huidige camera: Fuji Finepix s5700
    Welke camera’s twijfel je over: Of ik deze zal blijven gebruiken of dat er degelijke "upgrades" zijn
    Bijzonderheden: Zover ik weer geen
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 september 2008 @ 22:29:36 #15
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_61563658
    quote:
    Op dinsdag 9 september 2008 18:20 schreef PimD het volgende:
    Niemand ervaring met de S9600?
    De S9600 is een fraai stukje Fuji, op grond van de specs en hetgeen er op het wilde wereldweb over is geschreven al moet je niet alles geloven is het verstandiger om de S100FS te kiezen. Ongeveer hetzelfde concept als de S9600, alleen dan met alles wat je op de 9600 nog te wensen over had, zoals beeldstabilisatie en een waanzinnig goeie sensor.
    Mocht dat financieus te dol worden, dan zou ik in elk geval nimmer een superzoom kopen zonder stabilisator. De genoemde Olympus is dan ook een prima alternatief (en wat handzamer mee te nemen)
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 september 2008 @ 22:33:18 #16
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_61563771
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 20:08 schreef weda het volgende:
    Budget: Rond de 200 - 300 euro, uitzonderingen daargelaten
    Formaat: SLR-like / D-SLR Body,
    Gewoon lekker met die Fuji doorfotograferen, dingetje kan van alles. Koop je binnen je budget iets anders dan heb je of een superzoom die zo ongeveer hetzelfde kan maar dan wat luxer, of je hebt een kale reflex uit de categorie 'uitloopmodelletje' of tweedehands en dan kun je fotograferen met minder ruis maar ook met veel minder mogelijkheden dan je nu hebt.
    Lekker met die Fuji doorspelen dus en in die tijd sparen tot je budget hebt voor een echt compleet setje.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_61564989
    en wat zou dat ongeveer kosten?
    financiën zijn geen probleem zegmaar, maar ik zie het (nog) als een hobby
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 september 2008 @ 23:41:16 #18
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_61565720
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 23:12 schreef weda het volgende:
    en wat zou dat ongeveer kosten?
    financiën zijn geen probleem zegmaar, maar ik zie het (nog) als een hobby
    We calculeren even een voordelige maar goed bruikbare set van een 'instapcamera' met daarbij een flink zoombereik*. Denk dan aan een EOS1000D, een Pentax K200D of een Nikon D60 of een Oly420
    Hou dan rekening met de aanschaf van het volgende
    - DSLR met standaardzoom (kleine 500 euri)**
    - Telezoom (zo'n 250 euri)
    - Geheugen, tas, evt UVfilters, poetsdoek, kortom klein spul(150 euri)
    Reken op 900 eur voor een set waarmee je niet snel uitgespeeld raakt en die zich nog verder laat aankleden. Laat je niet belazeren door het begrip instapcamera, die dingen zijn qua features behoorlijk overcompleet, je groeit er niet echt snel uit.
    Die 900 neem je als richtprijs, het kan altijd nog meevallen. Calculeer je te laag, dan valt het altijd tegen en dat geeft, hoe kortstondig ook, verdriet

    * voor de start is het het handigst om je hele bereik met zoomlenzen af te dekken, later ga je (misschien) waarde hechten aan vaste brandpunten, maar tegenwoordig beginnen we daar niet meer mee
    ** Ja, Sok weet dat het allemaal veeeeeeel goedkoper kan als je dit en dat en zus en zo, alleen is dan het tweede deel van je setje altijd weer zoveel duurder dat je weer op je ouwe bedrag terugkomt. Bovendien leiden mooiweerplanningen altijd tot grote tegenvallers
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      donderdag 11 september 2008 @ 23:43:41 #19
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_61565771
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 23:12 schreef weda het volgende:
    en wat zou dat ongeveer kosten?
    financiën zijn geen probleem zegmaar, maar ik zie het (nog) als een hobby
    Oh in dat geval raad ik je een Canon 1D aan.
      FOK!fotograaf vrijdag 12 september 2008 @ 01:52:00 #20
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_61567582
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 23:43 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Oh in dat geval raad ik je een Canon 1D aan.
    Doe het dan goed:

    Product Prijs
    Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye ¤ 544,-
    Canon EF 16-35mm f/2.8L USM ¤ 619,-
    Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM ¤ 1.138,-
    Canon EF 24-70mm f/2.8L USM ¤ 1.033,-
    Canon EF 400mm f/2.8L IS USM ¤ 5.879,-
    Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM ¤ 1.448,-
    Canon EOS 1Ds Mark III ¤ 6.399,-
    Canon Extender EF 1.4x II ¤ 270,-
    Canon Speedlite 580EX II ¤ 359,-
    Lowepro DZ200 Dryzone Black/Yellow Zwart ¤ 274,95
    Sandisk Compact Flash I 16GB (Extreme III) ¤ 85,- ¤ 85,-
    Bestelkosten berekenen Totaal ¤ 18.048,95

    Natuurlijk moet er nog wat kleine dingen bij, UV filters voor de lenzen, extra accutje en een fijn statief, remote trigger setje en je komt op zo'n 19.000 euro uit.

    Ben je in een keer klaar

    Even alle gekheid op een stokje, Wat ouwesok voorrekent klopt wel redelijk. Hou er wel rekening dat dit pas het begin is.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 12 september 2008 @ 08:35:11 #21
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_61569017
    quote:
    Op vrijdag 12 september 2008 01:52 schreef Marc H het volgende:

    [..]

    Doe het dan goed:
    <boodschappenlijstje>
    Bestelkosten berekenen Totaal ¤ 18.048,95

    Daarvoor heb je ook een

    maar dan zonder lenzen
    quote:
    Op donderdag 11 september 2008 23:12 schreef weda het volgende:
    maar ik zie het (nog) als een hobby
    In dat geval laat je die H3D ook liever liggen
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      zaterdag 13 september 2008 @ 21:57:58 #22
    189229 Eva4Evah
    Niet teveel zuipen
    pi_61609841
    Ik zou ook graag advies willen

    Budget:
    +/- 300 euro, 350 max

    Formaat:
    Liefst een micro, compact is ook goed. Rest valt af. Moet eigenlijk in de broekzak passen.

    Doel:
    Ik ga een reis van 8,5 maand maken door Australie en Nieuw-Zeeland, dus het worden vooral landschappen, steden, maar ook wel feesten en wil ook wel goed in het donker foto's kunnen maken.

    De fotograaf:
    Eerst wil ik zelf alles proberen, als het niet lukt lees ik de handleiding wel, maar ik lees eigenlijk nooit echt grondig handleidingen.

    Huidige camera:
    Geen, maar ik fotografeer wel eens met de camera van m'n ouders (HP R717), en die kan voor geen meter in het donker fotograferen, dus dat wil ik zeker niet. Soms is ie ook erg langzaam.

    Welke camera’s twijfel je over:
    Nog geen opties.

    Bijzondere eisen:
    - Graag een camera op batterijen, of bestaat dat niet meer? Haha komt vast heel dom over, heb er echt nul verstand van maar ik moet écht een camera hebben die niet zo snel 'op' is en anders snel op te laden is.

    Hoop dat dit genoeg informatie is
    pi_61626509
    Formaat: Compact
    Doel: Gewoon, foto'tjes maken van weinig bijzondere dingen. Puur voor de 'leuk'
    Budget: Om en nabij de 200 euro?
    Fotograaf: Heeft weinig verstand van camera's en foto's maken, maar is technisch snel van begrip
    Huidige camera: Geen
    Welke camera’s twijfel je over: Ik heb niet genoeg verstand van camera's om twijfel te kunnen hebben tussen verschillende merken en/of modellen
    Bijzonderheden: Bij voorkeur met losse batterijen en een SD-kaartje, want die kan direct in mn laptop Gemak dient de mensch

    Vragen staat vrij
      donderdag 18 september 2008 @ 21:13:41 #24
    189229 Eva4Evah
    Niet teveel zuipen
    pi_61740983
    quote:
    Op zaterdag 13 september 2008 21:57 schreef Eva4Evah het volgende:
    Ik zou ook graag advies willen

    Budget:
    +/- 300 euro, 350 max

    Formaat:
    Liefst een micro, compact is ook goed. Rest valt af. Moet eigenlijk in de broekzak passen.

    Doel:
    Ik ga een reis van 8,5 maand maken door Australie en Nieuw-Zeeland, dus het worden vooral landschappen, steden, maar ook wel feesten en wil ook wel goed in het donker foto's kunnen maken.

    De fotograaf:
    Eerst wil ik zelf alles proberen, als het niet lukt lees ik de handleiding wel, maar ik lees eigenlijk nooit echt grondig handleidingen.

    Huidige camera:
    Geen, maar ik fotografeer wel eens met de camera van m'n ouders (HP R717), en die kan voor geen meter in het donker fotograferen, dus dat wil ik zeker niet. Soms is ie ook erg langzaam.

    Welke camera’s twijfel je over:
    Nog geen opties.

    Bijzondere eisen:
    - Graag een camera op batterijen, of bestaat dat niet meer? Haha komt vast heel dom over, heb er echt nul verstand van maar ik moet écht een camera hebben die niet zo snel 'op' is en anders snel op te laden is.

    Hoop dat dit genoeg informatie is
    Kan iemand me helpen? Ik wil zaterdag even rondsnuffelen voor een nieuwe camera en advies is meer dan welkom...
    pi_61777534
    Ik ga in oktober voor 6 maanden naar Florida en wil daarvoor een nieuwe camera aanschaffen. Ik heb momenteel een Sony Cybershot maar zoek toch nog iets beters. Ik wil graag een camera met een superzoom en zit te denken aan een Panasonic Lumix.

    Budget: 200-300 euro

    Formaat: Compact, maar tegen een D-SLR aan.

    Doel: Vooral het fotograferen van landschappen e.d. Dus redelijke tot grote zoom, zo'n 8 megapixel zou fijn zijn.

    Fotograaf: Ik fotografeer al enige jaren en heb een camera snel onder de knie. Echter waren dit vooral point-and-shoot camera's. Ik wil langzaamaan naar een D-SLR toe, maar eerst even een tussencamera aanschaffen.

    Huidige camera: Sony Cybershot DSC-W80 en daarvoor een Olympus Fe-140.

    Welke camera’s twijfel je over: Panasonic Lumix FZ-8 of Panasonic Lumix FZ-18 (welke is nou echt beter en is die extra ¤100 euro het waard voor de FZ18?) Een Fuij camera lijkt mij ook wel wat, alleen ik raak helemaal in de war wanneer ik alle specificaties zie.

    Bijzonderheden: Ik heb wat ervaring met fotograferen, maar technische specificaties snap ik niet veel van en zie nu door de bomen het bos niet meer.
    pi_61793987
    quote:
    Op zaterdag 20 september 2008 11:51 schreef colorito1986 het volgende:
    Ik ga in oktober voor 6 maanden naar Florida en wil daarvoor een nieuwe camera aanschaffen. Ik heb momenteel een Sony Cybershot maar zoek toch nog iets beters. Ik wil graag een camera met een superzoom en zit te denken aan een Panasonic Lumix.

    Budget: 200-300 euro

    Formaat: Compact, maar tegen een D-SLR aan.

    Doel: Vooral het fotograferen van landschappen e.d. Dus redelijke tot grote zoom, zo'n 8 megapixel zou fijn zijn.

    Fotograaf: Ik fotografeer al enige jaren en heb een camera snel onder de knie. Echter waren dit vooral point-and-shoot camera's. Ik wil langzaamaan naar een D-SLR toe, maar eerst even een tussencamera aanschaffen.

    Huidige camera: Sony Cybershot DSC-W80 en daarvoor een Olympus Fe-140.

    Welke camera’s twijfel je over: Panasonic Lumix FZ-8 of Panasonic Lumix FZ-18 (welke is nou echt beter en is die extra ¤100 euro het waard voor de FZ18?) Een Fuij camera lijkt mij ook wel wat, alleen ik raak helemaal in de war wanneer ik alle specificaties zie.

    Bijzonderheden: Ik heb wat ervaring met fotograferen, maar technische specificaties snap ik niet veel van en zie nu door de bomen het bos niet meer.
    UP!! Iemand?
      zondag 21 september 2008 @ 10:29:14 #27
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_61794725
    quote:
    Op zondag 21 september 2008 09:14 schreef colorito1986 het volgende:

    [..]

    UP!! Iemand?
    Fuji FinePix S9600
    pi_61794870
    quote:
    Op zondag 21 september 2008 10:29 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Fuji FinePix S9600
    Ok, thanks voor de suggestie. In welke opzichten vind jij deze beter dan een Lumix?
      zondag 21 september 2008 @ 11:00:41 #29
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_61795158
    quote:
    Op zondag 21 september 2008 10:39 schreef colorito1986 het volgende:

    [..]

    Ok, thanks voor de suggestie. In welke opzichten vind jij deze beter dan een Lumix?
    Er zit een echte focusring op, dus je kan écht MF-en in plaats van met knopjes

    Ook zitten er veel meer knoppen op, je hoeft dus minder in menu's te klooien:



    pi_61797500
    Ik zit nog steeds te dubben - of Fuji S9500/S9600 (S9500 kan ik tweedehands kopen voor 175 incl. geheugenkaartjes, tas etc - en voor zover ik weet zitten er weinig grote verschillen tussen de S9500/S9600) of een simpele starterskit DSLR (Nikon D40 o.i.d.).

    Moeilijk moeilijk moeilijk. De S9600 spreekt me erg aan vanwege zijn volledigheid + prijs, maar lees ik wat negatieve dingen over beeldruis, snelheid etc. D40 kun je natuurlijk veel langer mee vooruit - maar is dus ook ruim 400 euro zonder een fatsoenlijke lens erbij (de kitlens schijnt weinig bijzonders te zijn)...
    Bleuh.
      zondag 21 september 2008 @ 13:22:11 #31
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_61797786
    quote:
    Op zondag 21 september 2008 13:10 schreef PimD het volgende:
    Ik zit nog steeds te dubben - of Fuji S9500/S9600 (S9500 kan ik tweedehands kopen voor 175 incl. geheugenkaartjes, tas etc - en voor zover ik weet zitten er weinig grote verschillen tussen de S9500/S9600) of een simpele starterskit DSLR (Nikon D40 o.i.d.).

    Moeilijk moeilijk moeilijk. De S9600 spreekt me erg aan vanwege zijn volledigheid + prijs, maar lees ik wat negatieve dingen over beeldruis, snelheid etc. D40 kun je natuurlijk veel langer mee vooruit - maar is dus ook ruim 400 euro zonder een fatsoenlijke lens erbij (de kitlens schijnt weinig bijzonders te zijn)...
    Ik zou voor de Fuiji gaan zodat je om kan leren gaan met een fatsoenlijke camera voor je een DSLR koopt
    pi_61799183
    quote:
    Op zondag 21 september 2008 11:00 schreef Erasmo het volgende:

    [..]

    Er zit een echte focusring op, dus je kan écht MF-en in plaats van met knopjes

    Ook zitten er veel meer knoppen op, je hoeft dus minder in menu's te klooien:

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]
    Ok, ik heb even gezocht en deze camera klinkt en ziet er erg goed uit. Nou zag ik ook dat er een wat oudere (goedkopere) camera (de Fujifilm FinePix S1000 fd) bestaat en die is volgens mij ong. hetzelfde? Of heb ik dat fout? Ik weet dat je daarmee niet in RAW kan schieten, maar ik denk dat ik weinig tijd zal hebben om al mijn foto's te bewerken en zal dus het meeste in JPEG schieten.
    pi_62108484
    Ik heb me hier aangemeld doordat ik dit mooie fotografie subforum zag. Ik ben op zoek naar een nieuwe en wil graag wat hulp.

    Budget: 250-400

    Formaat:SLR-like / D-SLR Body

    Doel: Ga aankomende zomer naar afrika en wil daar mooie foto's maken. Daarnaast zal ik hem ook wel voor concerten willen gebruiken.

    Fotograaf: Ben tot nu toe nog nooit technisch bezig geweest, dus vind het handig als er ook een automatische piloot op zit, maar vind het wel leuk om te leren.

    Huidige camera: canon pwoershot a430

    Welke camera’s twijfel je over:
    Na wat lezen heb ik dit rijtje:
    Kodak Z1015 IS
    FujiFilm FinePix S9600
    Panasonic FZ18
    Canon S5
    Canon G7
    Olympus SP-570
    Panasonic Lumix DMC-FZ50

    Bijzonderheden:
    Wil graag weten of ik in deze prijsklasse belangrijke modellen vergeet te noemen en wat geschikt is voor mijn doel.
      FOK!fotograaf vrijdag 3 oktober 2008 @ 17:49:39 #34
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_62110272
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:23 schreef _explosions_ het volgende:
    Ik heb me hier aangemeld doordat ik dit mooie fotografie subforum zag. Ik ben op zoek naar een nieuwe en wil graag wat hulp.

    Budget: 250-400

    Formaat:SLR-like / D-SLR Body

    Doel: Ga aankomende zomer naar afrika en wil daar mooie foto's maken. Daarnaast zal ik hem ook wel voor concerten willen gebruiken.

    Fotograaf: Ben tot nu toe nog nooit technisch bezig geweest, dus vind het handig als er ook een automatische piloot op zit, maar vind het wel leuk om te leren.

    Huidige camera: canon pwoershot a430

    Welke camera’s twijfel je over:
    Na wat lezen heb ik dit rijtje:
    Kodak Z1015 IS
    FujiFilm FinePix S9600
    Panasonic FZ18
    Canon S5
    Canon G7
    Olympus SP-570
    Panasonic Lumix DMC-FZ50

    Bijzonderheden:
    Wil graag weten of ik in deze prijsklasse belangrijke modellen vergeet te noemen en wat geschikt is voor mijn doel.
    Erg lastig. Als je met afrika bedoelt: leeuwtjes fotograferen in kruger park of iets dergelijks, wordt het erg lastig. (hoewel een dikke D-SLR met een sigma 50-500 Telelens ook niet alles zegt, collega is net terug van een vakantie daar en zijn fotos waren niet om aan te zien,ondanks de dure apparatuur van +/- 3000 euro)

    Voor jouw budget hoef je niet aan een dslr te denken, omdat de benodigde lenzen al over je budget heen gaan.

    Een ander punt is dat een SLR-like met goede telelens en liefst goede stabilisatie in de lens, wat je wil voor dieren in het wild, vaak mindere Wide Angle opties heeft voor landschappen, en daarnaast meestal niet erg geschikt is voor concerten, omdat de lens weer niet lichtsterk genoeg is voor half donkere lokaties.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      zaterdag 4 oktober 2008 @ 17:20:08 #35
    230436 Tia_Dalma
    A touch... of destiny
    pi_62130469
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 17:49 schreef Marc H het volgende:

    [..]
    Een ander punt is dat een SLR-like met goede telelens en liefst goede stabilisatie in de lens, wat je wil voor dieren in het wild, vaak mindere Wide Angle opties heeft voor landschappen, en daarnaast meestal niet erg geschikt is voor concerten, omdat de lens weer niet lichtsterk genoeg is voor half donkere lokaties.
    Heb dit topic gevolgd, dank voor alle adviezen aan iedereen waar ik ook wat van heb kunnen leren.
    Om de reden die Marc H hier ook noemt (tele en stabilisatie) heb ik als beginner met de wens om mooie plaatjes te kunnen schieten, gisteren de SX110 IS van Canon aangeschaft. Het tekort aan groothoek (hij heeft een kleinbeeld formaat van 36mm) heb ik schoorvoetend opgeofferd aan mijn wens om een compacte camera te willen hebben die ik in mijn zak kan stoppen in plaats van een complete tas mee te moeten zeulen. Wel heb ik er 10x optische zoom (met digitaal erbij in totaal 40x, en door de IS nog steeds behoorlijk scherp) en dus Image Stabilisation.
    Kijken of het wat wordt met die plaatjes later dit jaar in Patagonië!
    "Tia Dalma! Out and about eh? You add an agreeable sense of the macabre to any delerium."
    pi_62216572
    Hallo,

    Ik zit op de kunstacademie (grafisch ontwerp) en heb hier nu ook een vak fotografie. Ik had nog geen digitale camera dus leek het me handig er nu een te kopen. Ik wil niet te veel uitgeven (niet boven de 300). Ik wil echter wel een redelijk goed ding waar je het een en ander op in kan stellen. Ik moet in ieder geval ISO waarde en sluitertijd kunnen instellen. Ik weet niet of ik nou een spiegelreflex moet nemen of niet. Wat is hier het voordeel van? De eenige spiegelreflex die in mijn prijsklasse komt is de Nikon d40 (AF 18-55). Die nu in de aanbieding is bij de Mediamarkt is voor 280. Hij heeft echter maar 6,1 mp. Is dit weinig? Een ander die me goed leek maar niet spiegelreflex is is de Panasonic DMC-FZ28 Lumix. Ik ben niet iemand die me er persee helemaal in gaat verdiepen met allerlei lenzen en andere opzetstukken, dus de camera hoeft niet heel erg professioneel te zijn, maar ik wil wel het een en ander in kunnen stellen. Wat voor camera kan ik het best nemen (mag opzich ook een camera zijn die niet in de vorm is van een spiegelreflex maar zo'n compact camera)? Alvast bedankt
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 oktober 2008 @ 22:35:00 #37
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_62216658
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2008 22:32 schreef Samonsuke het volgende:
    Hallo,

    Ik zit op de kunstacademie (grafisch ontwerp) en heb hier nu ook een vak fotografie. Ik had nog geen digitale camera dus leek het me handig er nu een te kopen. Ik wil niet te veel uitgeven (niet boven de 300). Ik wil echter wel een redelijk goed ding waar je het een en ander op in kan stellen. Ik moet in ieder geval ISO waarde en sluitertijd kunnen instellen. Ik weet niet of ik nou een spiegelreflex moet nemen of niet. Wat is hier het voordeel van? De eenige spiegelreflex die in mijn prijsklasse komt is de Nikon d40 (AF 18-55). Die nu in de aanbieding is bij de Mediamarkt is voor 280. Hij heeft echter maar 6,1 mp. Is dit weinig? Een ander die me goed leek maar niet spiegelreflex is is de Panasonic DMC-FZ28 Lumix. Ik ben niet iemand die me er persee helemaal in gaat verdiepen met allerlei lenzen en andere opzetstukken, dus de camera hoeft niet heel erg professioneel te zijn, maar ik wil wel het een en ander in kunnen stellen. Wat voor camera kan ik het best nemen (mag opzich ook een camera zijn die niet in de vorm is van een spiegelreflex maar zo'n compact camera)? Alvast bedankt
    k zou idd eens kijken naar een high end compactcamera
    zoals die panasonic, maar kijk ook eens richting een canon S5 of Gnogwat
    bij zo'n camera kun je tzelfde instellen als bij een SLR maar heb je geen lenzen die nog apart aangeschaft moeten worden
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      woensdag 8 oktober 2008 @ 18:22:15 #38
    115062 onderjas
    Eigenlijk een trui
    pi_62238314
    Oke komt hij dan

    -Kosten; maakt me niet uit, goedkoop is duurkoop dus als hij maar goed is en tegen een stootje kan.

    Liefst dus eentje met alles erop en eraan, liefst ook dat je de flitsding eraf kan halen en die vanuit iedere richting kan belichten snapt vu

    Wel een spiegelreflex, Denk dat dat D-SLR is maar heb hier geen verstand van.

    (het wordt wel mijn eerste camera)

    Ik wil alles fotograferen, vooral closeups vind ik rete interestant dusja. Ik snap de technologie achter een camera best snel, zou niet snel de handleiding gebruiken maar hou wel van eindeloos veel opties die je nooit allemaal kan hebben gebruikt

    Geen camera reets

    Geen echte twijfeling, enige die ik heb gekeken is nikon D80 maar dat komt omdat iemand die ik ken die heeft

    Belangrijkste optie voor mij: Very very fast fotos maken, dus ook snel opstarten en zo. Daarbij ook goeie kwaliteit. Grote maakt niet zoveel uit.

    Accu maakt ook niet veel uit, batterijen is hendiger maar accu heeft ook z'n voordelen.

    Even in het kort

    Budget: Niet boven de 500/550 euro
    Formaat: Maakt niet veel uit
    Doel: Snel veel fotos schieten met goeie kwaliteit en heel scherp
    Huidige camera: Geen
    pi_62244718
    Voor mijn moeder zoek ik een leuke camera. Zelf stelt ze geen eisen, behalve dat hij klein moet zijn. De grootte van een pakje Marlboro is het maximale waarschijnlijk.
    Omdat ze bijna 70 is moet het ding zou eenvoudig mogelijk zijn. Als ze foto's kan verknallen door op het verkeerde knopje te drukken of schakelaartjes om te zetten, dan gaat dit gebeuren en is het de schuld van de camera.
    Ik weet dat een kleine camera ook een kleinere sensor heeft en dus vaker iets meer ruis produceert. Het hoeft geen megapixelkanon te zijn, 6MP is meer dan genoeg.

    Budget: 200-300 euro

    Formaat: Zo klein mogelijk.

    Doel: Vakantiefoto's en bloemstukken.

    Fotograaf: Aanzetten, knopje drukken, klaar. Geen verstand van fotografie en gaat dit ook niet leren.

    Huidige camera: Canon Powershot A50.

    Welke camera’s twijfel je over: Nikon Coolpix S9

    Bijzonderheden: Zo eenvoudig mogelijk te bedienen. Liefst met maar 3 knoppen, aan-uit, zoom en ontspanknop. Instellingen het liefst blokkeerbaar zodat ik het ding 1x kan instellen en alles blijft zoals het moet zijn.
    pi_62245596
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 18:22 schreef onderjas het volgende:
    Oke komt hij dan

    -Kosten; maakt me niet uit, goedkoop is duurkoop dus als hij maar goed is en tegen een stootje kan.

    Liefst dus eentje met alles erop en eraan, liefst ook dat je de flitsding eraf kan halen en die vanuit iedere richting kan belichten snapt vu

    Wel een spiegelreflex, Denk dat dat D-SLR is maar heb hier geen verstand van.

    (het wordt wel mijn eerste camera)

    Ik wil alles fotograferen, vooral closeups vind ik rete interestant dusja. Ik snap de technologie achter een camera best snel, zou niet snel de handleiding gebruiken maar hou wel van eindeloos veel opties die je nooit allemaal kan hebben gebruikt

    Geen camera reets

    Geen echte twijfeling, enige die ik heb gekeken is nikon D80 maar dat komt omdat iemand die ik ken die heeft

    Belangrijkste optie voor mij: Very very fast fotos maken, dus ook snel opstarten en zo. Daarbij ook goeie kwaliteit. Grote maakt niet zoveel uit.

    Accu maakt ook niet veel uit, batterijen is hendiger maar accu heeft ook z'n voordelen.

    Even in het kort

    Budget: Niet boven de 500/550 euro
    Formaat: Maakt niet veel uit
    Doel: Snel veel fotos schieten met goeie kwaliteit en heel scherp
    Huidige camera: Geen
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2008 22:35 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    k zou idd eens kijken naar een high end compactcamera
    zoals die panasonic, maar kijk ook eens richting een canon S5 of Gnogwat
    bij zo'n camera kun je tzelfde instellen als bij een SLR maar heb je geen lenzen die nog apart aangeschaft moeten worden
    Als je geen handleiding wil lezen neem je best een pointNshoot camera.
    quote:
    liefst ook dat je de flitsding eraf kan halen en die vanuit iedere richting kan belichten snapt vu
    Als je een DSLR zou nemen, moet je zo'n flitsding nog eens extra aanschaffen, alsook je lenzen, filters enz.
    Ik gok dat je met een D80 of soortgelijks niet lang gaat fotograferen.
    maargoed 't is uw geld, endoch verdiep je dan eerst een klein beetje voor je aan een dslr denkt
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_62246276
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:45 schreef Osramp het volgende:
    Voor mijn moeder zoek ik een leuke camera. Zelf stelt ze geen eisen, behalve dat hij klein moet zijn. De grootte van een pakje Marlboro is het maximale waarschijnlijk.
    Omdat ze bijna 70 is moet het ding zou eenvoudig mogelijk zijn. Als ze foto's kan verknallen door op het verkeerde knopje te drukken of schakelaartjes om te zetten, dan gaat dit gebeuren en is het de schuld van de camera.
    Ik weet dat een kleine camera ook een kleinere sensor heeft en dus vaker iets meer ruis produceert. Het hoeft geen megapixelkanon te zijn, 6MP is meer dan genoeg.

    Budget: 200-300 euro

    Formaat: Zo klein mogelijk.

    Doel: Vakantiefoto's en bloemstukken.

    Fotograaf: Aanzetten, knopje drukken, klaar. Geen verstand van fotografie en gaat dit ook niet leren.

    Huidige camera: Canon Powershot A50.

    Welke camera’s twijfel je over: Nikon Coolpix S9

    Bijzonderheden: Zo eenvoudig mogelijk te bedienen. Liefst met maar 3 knoppen, aan-uit, zoom en ontspanknop. Instellingen het liefst blokkeerbaar zodat ik het ding 1x kan instellen en alles blijft zoals het moet zijn.
    Ik zou ook eens kijken naar de Olympus FE-370.
    Die heeft een intelligente automatische modus die je camera instellen op portret, landschap enz.. zonder dat je een knop moet aanraken.
    Ook de beeldstabilisatie is handig voor de wat ouder wordende fotografen
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_62246753
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2008 22:32 schreef Samonsuke het volgende:
    Hallo,

    Ik zit op de kunstacademie (grafisch ontwerp) en heb hier nu ook een vak fotografie. Ik had nog geen digitale camera dus leek het me handig er nu een te kopen. Ik wil niet te veel uitgeven (niet boven de 300). Ik wil echter wel een redelijk goed ding waar je het een en ander op in kan stellen. Ik moet in ieder geval ISO waarde en sluitertijd kunnen instellen. Ik weet niet of ik nou een spiegelreflex moet nemen of niet. Wat is hier het voordeel van? De eenige spiegelreflex die in mijn prijsklasse komt is de Nikon d40 (AF 18-55). Die nu in de aanbieding is bij de Mediamarkt is voor 280. Hij heeft echter maar 6,1 mp. Is dit weinig? Een ander die me goed leek maar niet spiegelreflex is is de Panasonic DMC-FZ28 Lumix. Ik ben niet iemand die me er persee helemaal in gaat verdiepen met allerlei lenzen en andere opzetstukken, dus de camera hoeft niet heel erg professioneel te zijn, maar ik wil wel het een en ander in kunnen stellen. Wat voor camera kan ik het best nemen (mag opzich ook een camera zijn die niet in de vorm is van een spiegelreflex maar zo'n compact camera)? Alvast bedankt
    Op zich mag 6,1MP weinig lijken naast het 8-10MP geweld van sommige camera's. 6MP is echter al ruim (heel ruim) voldoende voor 20x30cm afdrukken. Onthou dat niet de megapixels de foto maken, maar de persoon die de camera vast heeft. Het nadeel van de D40 is dat je alleen lenzen et ingebouwde focusmotor kunt gebruiken, die zijn iets duurder dan die zonder (wel beter van kwaliteit door de bank genomen, dat wel). Een weinig gebruikte lens tweedehands aanschaffen of er een uit het analoge tijdperk gebruiken gaat dan helaas niet.
    Verder zit je met een spiegelreflex als snel aan een extra flitser, extra lenzen enz.
    Een stevige compact camera (hybride) heeft een lens met een heel groot zoombereik waarin alles afgedekt is (wel wat concessies aan de kwaliteit, maar dat heb je met een DSLR met een enkele lens met vergelijkbaar bereik evengoed).
    Als je het verschil in speigelreflex en compact op dit moment niets zegt (no offense), dan neem je het beste een compactcamera. Een van de voordelen van een compact is dat je er ook een filmpje mee kunt maken (al zijn er DSLR's die dat ook kunnen).
    En die FZ28 is een behoorlijk kanon, daar doe je heel zeker geen miskoop aan.
    pi_62246838
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 22:30 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

    [..]

    Ik zou ook eens kijken naar de Olympus FE-370.
    Die heeft een intelligente automatische modus die je camera instellen op portret, landschap enz.. zonder dat je een knop moet aanraken.
    Ook de beeldstabilisatie is handig voor de wat ouder wordende fotografen
    Die FE-370 lijkt me nog best groot eigenlijk. Morgen eens even de afmetingen opzoeken.
    pi_62247545
    10cm op 6cm en 2,5cm dik is inderdaad wat aan de grote kant, en past toch prima in een handtas.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 08-10-2008 23:25:32 ]
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 8 oktober 2008 @ 23:15:31 #45
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_62247845
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:45 schreef Osramp het volgende:
    Voor mijn moeder zoek ik een leuke camera. Zelf stelt ze geen eisen, behalve dat hij klein moet zijn. De grootte van een pakje Marlboro is het maximale waarschijnlijk.
    Omdat ze bijna 70 is moet het ding zou eenvoudig mogelijk zijn. Als ze foto's kan verknallen door op het verkeerde knopje te drukken of schakelaartjes om te zetten, dan gaat dit gebeuren en is het de schuld van de camera.
    Ik weet dat een kleine camera ook een kleinere sensor heeft en dus vaker iets meer ruis produceert. Het hoeft geen megapixelkanon te zijn, 6MP is meer dan genoeg.

    Budget: 200-300 euro

    Formaat: Zo klein mogelijk.

    Doel: Vakantiefoto's en bloemstukken.

    Fotograaf: Aanzetten, knopje drukken, klaar. Geen verstand van fotografie en gaat dit ook niet leren.

    Huidige camera: Canon Powershot A50.

    Welke camera’s twijfel je over: Nikon Coolpix S9

    Bijzonderheden: Zo eenvoudig mogelijk te bedienen. Liefst met maar 3 knoppen, aan-uit, zoom en ontspanknop. Instellingen het liefst blokkeerbaar zodat ik het ding 1x kan instellen en alles blijft zoals het moet zijn.
    Panasonic TZ5. Klein en plat. Het ding is gestabiliseerd, heeft behoorlijk wat zoombereik en de bediening is te simpel om uit te leggen, gewoon aanzetten, inzoomen, richten en afvuren. (instellingen zat achter de schermen)
    De Pany heeft een enorm scherm en qua knoppen hebben ze het vakkundig tot een minimum beperkt.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      donderdag 9 oktober 2008 @ 00:07:25 #46
    20641 portier
    Parkeer binnen de vakken!
    pi_62249280
    Ik zie hier regelmatig mensen langskomen die een DSLR willen kopen zonder dat ze enige fotografie ervaring hebben. Even een tip voor die mensen; koop geen DSLR.
    Ik heb al jarenlang een bovenmatige interesse voor fotografie, heb al diverse fotoboeken en fotografieleerboeken doorgelezen, diverse fora regelmatig bezocht, een fotocursus gevolgd, jarenlang met een bridge (een Panasonic FZ20) gefotografeerd en inmiddels met een DSLR, de Pentax K200D.

    Een DSLR ziet er misschien toffer uit, maar vergeet niet wat de nadelen zijn. Je moet een body kopen (¤450) met 2 a 3 lenzen, in ieder geval een standaard zoom en een telezoom objectief, wellicht nog een macro, groothoek of tele objectief met vast brandpuntafstand (samen goed voor ¤500 - ¤800 als je low end gaat zitten). Het wisselen levert ook nog eens grote kans op stof in je body op. Die dure lenzen wil je wellicht beschermen met een filter, moet je 3x een UV filter = ¤45. Voor al je spullen moet je een tas hebben die ¤100 euro kost.
    Je geeft dus zo ¤1000 - ¤1500 uit aan een hobby waarvan je nog niet eens weet of je die leuk vindt of vaak gaat doen. Voor ¤300 heb je een bridge camera die precies hetzelfde doet (en meer) en veel minder gesleep kost om mee te nemen. Daarnaast moet je veel voorzichtiger zijn omdat een DSLR en objectieven veel delicater zijn.

    Ik heb pas na 4 jaar mijn fotografie als hobby echt opgepakt. Ik ben blij dat ik altijd wist dat het slechts een bridge van 300 euro was die lag te verstoffen. Staar je niet blind op de bereikbaarheid van de DSLR camera's, je gaat er echt geen mooiere foto's van maken.
    GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      donderdag 9 oktober 2008 @ 14:36:33 #47
    81882 Lips
    Een vrouwtje
    pi_62260072
    is op zoek naar een camera.

    Budget: Maximaal 150 euro
    Formaat: micro of compact
    Doel: huis, tuin en keukenkiekjes
    De fotograaf: moet vooral niet over te veel knopjes hoeven te beschikken
    Geen huidige camera.

    Gewoon een leuke camera dus voor niet al te veel geld. Liefste een die gebruik maakt van SD kaarten.
    Miauw
    Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:36:40 #48
    115062 onderjas
    Eigenlijk een trui
    pi_62284375
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 22:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

    [..]


    [..]

    Als je geen handleiding wil lezen neem je best een pointNshoot camera.
    [..]

    Als je een DSLR zou nemen, moet je zo'n flitsding nog eens extra aanschaffen, alsook je lenzen, filters enz.
    Ik gok dat je met een D80 of soortgelijks niet lang gaat fotograferen.
    maargoed 't is uw geld, endoch verdiep je dan eerst een klein beetje voor je aan een dslr denkt
    Ja wil ook niet zomaar wat kopen hoor :p, heb eigenlijk niet zoveel eisen als ik maar vette plaatjes kan schieten. Zal ff kijken of die pointNshoot wat is.

    edit:
    Ofja, de enige eis die ik heb is dat hij antigelijk snel is, het moment is vaak snel voorbij namelijk. Verder kan ik met mijn mobiel ook mooie plaatjes schieten en heb daar ook super veel opties op dus een simpele camera mag eigenlijk best.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:38:55 #49
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_62284439
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 12:36 schreef onderjas het volgende:

    [..]

    Ja wil ook niet zomaar wat kopen hoor :p, heb eigenlijk niet zoveel eisen als ik maar vette plaatjes kan schieten. Zal ff kijken of die pointNshoot wat is.
    onthoud iig dat het de fotograaf is die de plaatjes maakt
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_62286332
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 12:36 schreef onderjas het volgende:

    [..]

    edit:
    Ofja, de enige eis die ik heb is dat hij antigelijk snel is, het moment is vaak snel voorbij namelijk. Verder kan ik met mijn mobiel ook mooie plaatjes schieten en heb daar ook super veel opties op dus een simpele camera mag eigenlijk best.
    Nikon D3 is wat voor jou, is egt antigelijk snel man!
    [ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
    pi_62355426
    Ook ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe digitale camera...hellup...ik zie door de bomen het bos niet meer!

    Budget:
    175 - 300 euro

    Formaat:
    compact of SLR-like

    Doel
    Vakantiefoto's, portretten, landschappen, huisdieren, uitvergrotingen kunnen maken, canvas afdrukken, (digitale) fotoalbums maken

    Fotograaf:
    hobby, lees zeker wel de handleiding en wil weten wat een camera allemaal kan

    Huidige camera:
    Sony PSC-52

    Welke camera’s twijfel je over:
    Casio Exilim Z150, Sony W150, Sony H10, Canon SX110, Panasonic lumix FX33 of FX37

    Bijzonderheden:
    belangrijk: kwaliteit foto's, buiten maar ook binnen goede foto's, delen kunnen uitvergroten, optische zoom
    pi_62365326
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Panasonic TZ5. Klein en plat. Het ding is gestabiliseerd, heeft behoorlijk wat zoombereik en de bediening is te simpel om uit te leggen, gewoon aanzetten, inzoomen, richten en afvuren. (instellingen zat achter de schermen)
    De Pany heeft een enorm scherm en qua knoppen hebben ze het vakkundig tot een minimum beperkt.
    Mooi toestel, maar mijn moeder heeft net bedacht dat ze er hooguit ¤200,- aan wil uitgeven
    Op zich redelijk, met haar kiekgedrag kmt de afschrijving van het toestel al snel op 10eurocent per foto.
    pi_62375799
    Waanzinnig topic dit! Er is veel goeds bijgekomen sinds ik hier voor het laatst was.

    Graag hulp:

    Budget: EUR 600,- à 700,-

    Formaat: DSLR

    Doel: Portretten, portretten en nog eens portretten... Oh ja, en landschaps- en macrofotografie. En ik panning, maar dat kan ik ook prima met mijn huidige compactcamera.

    Fotograaf: Geen Dikke Van Dale formaat handleidingen aub. De knoppen op de camera moeten mij duidelijk kunnen maken wat ik ermee moet doen, niet de gebruiksaanwijzing (die ik overigens wel altijd een keer doorneem.)

    Huidige camera: Panasonic DMC-FZ5, de fijnste compactcamera die ik ooit heb gehad, alleen heeft hij geen invulflits (of is die niet herkenbaar als zodanig) en is de maximale sluitertijd iets te kort. Ik wil namelijk ook graag een keer onweer proberen te schieten. -> een afstandbediening moet dus er dus ook voor te koop zijn.
    Oh ja, en natuurlijk het gebrek aan handmatige scherpstelling.

    Welke camera’s twijfel je over: Sony A350, die liveview trekt me enorm, maar wil graag weten wat de ervaringen ermee zijn en welke alternatieven er zijn + prijzen, natuurlijk.

    Bijzonderheden: Ik ben niet persé op zoek naar een extra kitlens, tenzij die uitzonderlijk van kwaliteit zou zijn.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    [ Bericht 1% gewijzigd door CalamityJane op 14-10-2008 14:04:52 ]
    [. [__] .]
    [+[__]◊]
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:23:24 #54
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_62378619
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 13:37 schreef CalamityJane het volgende:
    Waanzinnig topic dit! Er is veel goeds bijgekomen sinds ik hier voor het laatst was.

    Graag hulp:

    Budget: EUR 600,- à 700,-

    Formaat: DSLR

    Doel: Portretten, portretten en nog eens portretten... Oh ja, en landschaps- en macrofotografie. En ik panning, maar dat kan ik ook prima met mijn huidige compactcamera.

    Fotograaf: Geen Dikke Van Dale formaat handleidingen aub. De knoppen op de camera moeten mij duidelijk kunnen maken wat ik ermee moet doen, niet de gebruiksaanwijzing (die ik overigens wel altijd een keer doorneem.)

    Huidige camera: Panasonic DMC-FZ5, de fijnste compactcamera die ik ooit heb gehad, alleen heeft hij geen invulflits (of is die niet herkenbaar als zodanig) en is de maximale sluitertijd iets te kort. Ik wil namelijk ook graag een keer onweer proberen te schieten. -> een afstandbediening moet dus er dus ook voor te koop zijn.
    Oh ja, en natuurlijk het gebrek aan handmatige scherpstelling.

    Welke camera’s twijfel je over: Sony A350, die liveview trekt me enorm, maar wil graag weten wat de ervaringen ermee zijn en welke alternatieven er zijn + prijzen, natuurlijk.

    Bijzonderheden: Ik ben niet persé op zoek naar een extra kitlens, tenzij die uitzonderlijk van kwaliteit zou zijn.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
    Even beginnen met die Liveview, die werkt binnen voortreffelijk, buiten bij veel licht is ie minder aangenaam, maar dan heb je een prachtige reflexzoeker. Opvallend is dat je bij de Alfa niet van die rare spiegelbewegingen hebt, de camera is zodoende met live-view net zo rap in de bediening als met de reflexzoeker.
    Ideaal op de Alfa is het kantelbare scherm waardoor je ermee in hele rare hoeken kunt komen, of over hoofden heen kunt fotograferen.

    Tipje: Neem niet de Alfa350, maar de Alfa300. Iets minder megapixels, maar 10 is toch meer dan je ooit nodig zou hebben. In ruil daarvoor is de Alfa300 merkbaar sneller met zijn schrijfacties en het scheelt in de nieuwprijs toch weer een paar tientjes.
    Binnen het budget dat je stelt zou ik kiezen voor een camera met zijn standaardlensje (18-70) en een 70-300 telezoom van ofwel Sony, of Tamron. Je kunt dan in zo ongeveer alle disciplines lekker rondsnuffelen, met de Tamron kun je al heel leuk macro'en.
    Qua instelling kunnen de Sony's van beresimpel tot alles manual en je hebt meer mogelijkheden dan goed is voor een mens.
    Nog een opvallertje aan de Alfa is dat ie wel errug spaarzaam met een accu omspringt.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_62378663
    Super, 1000xdank Ouwesok.
    [. [__] .]
    [+[__]◊]
    pi_62380067
    Ik wil over een tijdje een nieuwe camera kopen (over een paar maanden), maar ik weet nog niet echt wat ik wil.

    Budget: Erg variabel, ligt eraan wat ik over een paar maanden op m'n bankrekening heb staan Denk aan 600 euro (echt meer wil ik ook in totaal niet besteden)
    Formaat: SLR-like / D-SLR Body <
    Doel: Ik hou van reizen en wil graag daar mooie foto's maken, ik vind foto's maken ook erg leuk. Ik heb sinds kort ontdekt dat ik naast landschappen en steden het ook erg leuk vind om mensen op straat te fotograferen (goede zoom is dus handig). Ik ben dus nogal breed, maar macrofotografie, opgezette portretfotografie en experimentele fotografie ben ik niet in geinteresseerd. Ik ben er vooral in geinteresseerd om wat ik zie zo precies mogelijk op beeld te krijgen, geen poespas.
    Fotograaf: Ik hou niet van veel voorbereiding, veel point en click dus. Ik wil niet uren aan de juiste instelling sleutelen of wachten op een zonsondergang. Ik weet echter wel het 1 en ander van de hoe het in elkaar steekt, ik ben niet met alle technische termen onbekend.
    Huidige camera: Geen, is gestolen Ik had een goede compact camera (een Powershot, ben even de precieze naam kwijt).
    Welke camera’s twijfel je over: Nog niet echt naar gekeken.
    Bijzonderheden: Ik vind het ook erg leuk om tijdens het reizen filmpjes te maken, de videofunctie is dus ook belangrijk.

    Iemand die dit leest en denkt al de perfecte camera voor mij te hebben? En een belangrijke vraag: Is een D-SLR camera iets voor mij denken jullie?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:27:11 #57
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_62380226
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 16:21 schreef yootje het volgende:
    Ik wil over een tijdje een nieuwe camera kopen (over een paar maanden), maar ik weet nog niet echt wat ik wil.

    Budget: Erg variabel, ligt eraan wat ik over een paar maanden op m'n bankrekening heb staan Denk aan 600 euro (echt meer wil ik ook in totaal niet besteden)
    Formaat: SLR-like / D-SLR Body <
    Doel: Ik hou van reizen en wil graag daar mooie foto's maken, ik vind foto's maken ook erg leuk. Ik heb sinds kort ontdekt dat ik naast landschappen en steden het ook erg leuk vind om mensen op straat te fotograferen (goede zoom is dus handig). Ik ben dus nogal breed, maar macrofotografie, opgezette portretfotografie en experimentele fotografie ben ik niet in geinteresseerd. Ik ben er vooral in geinteresseerd om wat ik zie zo precies mogelijk op beeld te krijgen, geen poespas.
    Fotograaf: Ik hou niet van veel voorbereiding, veel point en click dus. Ik wil niet uren aan de juiste instelling sleutelen of wachten op een zonsondergang. Ik weet echter wel het 1 en ander van de hoe het in elkaar steekt, ik ben niet met alle technische termen onbekend.
    Huidige camera: Geen, is gestolen Ik had een goede compact camera (een Powershot, ben even de precieze naam kwijt).
    Welke camera’s twijfel je over: Nog niet echt naar gekeken.
    Bijzonderheden: Ik vind het ook erg leuk om tijdens het reizen filmpjes te maken, de videofunctie is dus ook belangrijk.

    Iemand die dit leest en denkt al de perfecte camera voor mij te hebben? En een belangrijke vraag: Is een D-SLR camera iets voor mij denken jullie?
    bij mijn weten (maar dat kan ook een vergissing zijn) kun je niet filmen met een dslr
    dan zou ik eerder richting een canon S5/Gnogwat/S110 of de eerder genoemde panasonics kijken

    daarbij geef je aan dat je niet meer voor het totaal als 600 euro wilt uitgeven
    bij een slr houd het niet op bij het beginpakket, extra bereik betekent extra lenzen, is extra geld
    dat heb je bij een highend compact niet, daarmee ben je voor de aanschafprijs klaar
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      FOK!fotograaf dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:33:49 #58
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_62380411
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 16:27 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    bij mijn weten (maar dat kan ook een vergissing zijn) kun je niet filmen met een dslr
    dan zou ik eerder richting een canon S5/Gnogwat/S110 of de eerder genoemde panasonics kijken

    daarbij geef je aan dat je niet meer voor het totaal als 600 euro wilt uitgeven
    bij een slr houd het niet op bij het beginpakket, extra bereik betekent extra lenzen, is extra geld
    dat heb je bij een highend compact niet, daarmee ben je voor de aanschafprijs klaar
    Canon 5d M2 en Nikon d90 kunnen allebei filmpjes maken, maar vallen niet in het budget van de TS.

    Een high end compact is waarschijnlijk beter voor de TS.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:34:39 #59
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_62380438
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 16:33 schreef Marc H het volgende:

    [..]

    Canon 5d M2 en Nikon d90 kunnen allebei filmpjes maken, maar vallen niet in het budget van de TS.
    thnx dat wist ik niet, maar of t een echte toevoeging is?
    quote:
    Een high end compact is waarschijnlijk beter voor de TS.
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:19:45 #60
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_62461858
    Budget: +/- 500,-

    Formaat: D-SLR Body

    Doel: landschap, natuur, macro

    Fotograaf: Heb altijd gezegd: Ik wordt niet gelimiteerd door mijn camera, maar door mijn eigen vaardigheid. Begin nu bij het punt te komen, dat ik in steeds grotere mate gelimiteerd wordt door mijn camera.

    Huidige camera: Konika Minolta Z2 (4MP, 10x optische zoom, fijne camera)

    Welke camera’s twijfel je over: Canon 400D/450D/1000D, Nikon D60 ???

    Bijzonderheden: Ik geef liever voor de body iets meer uit, wanneer extra lenzen goedkoper zijn, dan andersom (goedkope body, dure lenzen)

    Btw: Mijn vader heeft nog een oude SLR liggen (niet digitaal), ik geloof van Pentax...moet ik nakijken. Met erg veel (dure) lenzen erbij die nog prima zijn. Zouden deze met een adapter op een DSLR passen? Zo ja, welke camera's zijn hier beter voor egschikt en waar zou ik aan een dergelijke adapter kunnen komen?
    pi_62470976
    Waarom neem je dan geen k200D? Is echt een top body. Daar passen je oude pentax lenzen allemaal op en heb je en lichtmeting ook focusbevestiging en als 't primes zijn van pentax dan is er vrij weinig te koop nu wat evengoed is(in je prijsklasse).
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_62498348
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 16:33 schreef Marc H het volgende:

    [..]

    Canon 5d M2 en Nikon d90 kunnen allebei filmpjes maken, maar vallen niet in het budget van de TS.

    Een high end compact is waarschijnlijk beter voor de TS.
    Dankje

    Zijn er high end compact camera's die wel wat filters ondersteunen toevallig? Ik dacht dat ik ooit daar over had gelezen. Een ND Grad filter zou namelijk wel een super meerwaarde zijn.
    pi_62498582
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 23:15 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Panasonic TZ5. Klein en plat. Het ding is gestabiliseerd, heeft behoorlijk wat zoombereik en de bediening is te simpel om uit te leggen, gewoon aanzetten, inzoomen, richten en afvuren. (instellingen zat achter de schermen)
    De Pany heeft een enorm scherm en qua knoppen hebben ze het vakkundig tot een minimum beperkt.
    Bedankt voor de tip. Moeders vindt de Panasonic net wat te duur. Ik kijk nu naar een coolpix s550 of s600. Hebben allebei goede reviews, alleen nergens vind je of ze "bejaarden-proof" zijn.
    pi_62535209
    Wat een handig topic!! Ik hoop dat iemand mij ook iets verder kan helpen, zou dat top vinden!!


    Budget:
    - Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
    ¤400 - ¤500

    Formaat:
    Ik wil graag een digitale spiegelreflex. Wil wel graag bij Canon blijven

    Doel: De fotograaf:
    Voornamelijk sporten, wielrennen en schaatsen. En daarnaast, als de gelegenheid ervoor is, concerten. Dat laatste deed ik al met de camera die ik nu nog heb, dat eerste lukt me maar niet en vind het zonde om eerst een rolletje te verpesten, het ontwikkelen te betalen om er dan achter te komen dat alles onscherp is.
    De optredens/concerten heb ik nu redelijk onder de knie, nu alleen nog de schaatsers/trainers scherp op de camera :S

    Huidige camera:
    Ik heb een analoge spiegelreflex, Canon EOS 3000. Daarbij heb ik 2 lenzen: Tamron 28-80 en Canon 80 -200

    Welke camera’s twijfel je over:
    Ik ben vandaag in de winkel geweest om informatie te krijgen, maar werd niet veel wijzer. Ik twijfel nu tussen de 1000D en de 450D, volgens mij zitten die ook nog in mijn budget, maar ik heb dus geen flauw idee of er voor mij nog meer opties zijn!

    Bijzondere eisen:
    De lenzen die ik nu heb wil ik graag kunnen blijven gebruiken, maar zijn ze wel geschikt voor sportfotografie? Voornamelijk het schaatsen waar de hallen soms niet perfect verlicht zijn en je natuurlijk zelf niet kan staan flitsen bij de start.
    pi_62535473
    Tamron 28-80mm heeft een f3.5-f5.6 en ik vermoed dat je de Canon 80-200mm f/4.5-5.6 hebt en niet de 80-200mm f2.8
    Je hebt niet echt een lichtsterke lens, dan moet je voor die schaatsfoto's al op een hoge ISO waarde gaan schieten. Je neemt dus best een body en op termijn nog een lichtsterke lens.
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_62535684
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 19:13 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
    Tamron 28-80mm heeft een f3.5-f5.6 en ik vermoed dat je de Canon 80-200mm f/4.5-5.6 hebt en niet de 80-200mm f2.8
    Je hebt niet echt een lichtsterke lens, dan moet je voor die schaatsfoto's al op een hoge ISO waarde gaan schieten. Je neemt dus best een body en op termijn nog een lichtsterke lens.
    Ik heb even moeten kijken haha, maar heb inderdaad de Canon 80-200mm f/4.5-5.6. Wat is dan een goede lichtsterke lens en wat houdt dat precies in?

    Bedankt in ieder geval al voor deze tip
    pi_62535894
    hoe groter je diafragma, hoe meer je lens open kan. En hoe meer je lens open staat, hoe meer licht je binnen krijgt.
    Een laag f-getal is dus een lichtsterke lens. Zo heb je bv. de 50mm f1.8, met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. En de 80-200mm f2,8 is een lens die ik ook vaak gebruik bij concertfotografie, alleen heb je die range al helemaal met een f4.5-5.6.
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_62536050
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 19:27 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
    hoe groter je diafragma, hoe meer je lens open kan. En hoe meer je lens open staat, hoe meer licht je binnen krijgt.
    Een laag f-getal is dus een lichtsterke lens. Zo heb je bv. de 50mm f1.8, met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. En de 80-200mm f2,8 is een lens die ik ook vaak gebruik bij concertfotografie, alleen heb je die range al helemaal met een f4.5-5.6.
    Wederom bedankt.. Zo makkelijk heb je dus niet even een camera aangeschaft, waarschijnlijk wordt het voor mij dus eerst een goede body en doorsparen voor goede lenzen
    pi_62624953
    Ook ik ben op zoek naar een nieuwe cam. i.v.m. aankomende reizen in de winter.

    Budget: ¤275-¤325
    Formaat: Micro
    Doel: Landschappen/Dieren/Gebouwen
    Fotograaf: amateur
    Huidige camera: Canon Ixus 70. Lekker makkelijk te bedienen, maar beesten op afstand in de Jungle/op de savanne fotograferen is wat lastig
    Welke camera’s twijfel je over: Canon IIxus 870, Ixus 970, Ixus 980.
    Bijzonderheden: Ik zou graag weer een model uit de Ixus-serie kopen omdat deze gewoon erg goed bevallen. Het grote punt is de zoom. Moet ik een camera kopen met meer optische zoom, of meer megapixels zodat de digitale zoom beter is?
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
    pi_62627165
    Optische zoom is een stuk beter dan meer megapixels.
    Je kan dan namelijk nog altijd op de pc een crop maken, en je drukt je foto's toch niet allemaal af op posterformaat (neem ik aan)
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_62629432
    Geen camera, wel toebehoren: Waar vind ik (niet te duur) zo'n bevestigingsplaatje voor op een statief?
    dag
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:51:22 #72
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_62637536
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 00:46 schreef petre86 het volgende:
    Geen camera, wel toebehoren: Waar vind ik (niet te duur) zo'n bevestigingsplaatje voor op een statief?
    kweet niet wat voor statief je hebt maar die kopjes kun je bij kamera expresse gewoon onder de accessoires terugvinden
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_62639183
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2008 11:51 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    kweet niet wat voor statief je hebt maar die kopjes kun je bij kamera expresse gewoon onder de accessoires terugvinden
    tnx, ga ff kijken
    dag
    pi_62664932
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2008 23:09 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
    Optische zoom is een stuk beter dan meer megapixels.
    Je kan dan namelijk nog altijd op de pc een crop maken, en je drukt je foto's toch niet allemaal af op posterformaat (neem ik aan)
    Nee, dat was ik niet van plan idd als ik het goed begrijp kan ik dus beter de 970 kopen dan de 980?
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
    pi_62807929
    Ik ga me ook maar eens wagen aan een D-SLR. Ik heb me natuurlijk al wat georiënteerd en de keuze zal tussen de Sony A300, Canon 1000D óf Canon 450D en de Nikon D60 gaan. Welk van deze toestellen geeft nu de beste kwaliteit foto (met standaard kitlens)? De sony en de Nikon schijnen foto's te geven die meteen 'af' zijn en waar je dus verder niet aan hoeft te fotoshoppen. Maar nu lees ik ook dat de Sony wel erg ruisgevoelig is en dat al na ISO 400. Maar de liveview van Sony is ook weer erg handig en ik ben gewend om zo foto's te nemen. Maar Canon heeft weer de betere sensor.. Aaargghh Help!!
    pi_62809581
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 12:35 schreef Meaghan het volgende:
    Ik ga me ook maar eens wagen aan een D-SLR. Ik heb me natuurlijk al wat georiënteerd en de keuze zal tussen de Sony A300, Canon 1000D óf Canon 450D en de Nikon D60 gaan. Welk van deze toestellen geeft nu de beste kwaliteit foto (met standaard kitlens)? De sony en de Nikon schijnen foto's te geven die meteen 'af' zijn en waar je dus verder niet aan hoeft te fotoshoppen. Maar nu lees ik ook dat de Sony wel erg ruisgevoelig is en dat al na ISO 400. Maar de liveview van Sony is ook weer erg handig en ik ben gewend om zo foto's te nemen. Maar Canon heeft weer de betere sensor.. Aaargghh Help!!
    Volgens mij hebben allebei de Canon's die je noemt ook liveview (van de Nikon weet ik het niet). Maar daar zou ik niet teveel op letten, als je het eenmaal geprobeerd hebt is het veel fijner om door de zoeker foto's te maken en heb je zo afgeleerd dat op het scherm te doen. Je kunt je camera dan ook makkelijker stil houden.
    Verder is het allerbelangrijkste de ergnomie. Ga dus naar de winkel en neem dan de camera die jij het fijnste vast vindt houden. Qua kwaliteit en mogelijkheden ontlopen ze elkaar niet veel.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 14:04:46 #77
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_62810534
    Hmmm, ik zit te denken om een 450D aan te schaffen. Echter, ik zie een klein beetje op tegen de prijs (hij is relatief goedkoop, dat weet ik...) nu vraag ik me af, is het slimmer om te wachten tot rond de kerst? Zijn er dan over het algemeen acties met DSLR's? Of komt Canon toevallig binnenkort met een opvolger uit waardoor de 450D's goedkoop wegkunnen?

    Iemand hier ideeën over?
    pi_62810535
    Tnx Elefes Ik ga ze vanavond allemaal van dichtbij bekijken en vastpakken, maar denk toch dat het uiteindelijk een Canon gaat worden. Het prijsverschil tussen de 1000D en de 450D is 170 euro, en ik vraag me af of ik voor die 170 euro extra zoveel meer waar voor mijn geld krijg. Is de 450D echt zoveel meer dan de 1000D?
    pi_62810675
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 14:04 schreef mol_air het volgende:
    Hmmm, ik zit te denken om een 450D aan te schaffen. Echter, ik zie een klein beetje op tegen de prijs (hij is relatief goedkoop, dat weet ik...) nu vraag ik me af, is het slimmer om te wachten tot rond de kerst? Zijn er dan over het algemeen acties met DSLR's? Of komt Canon toevallig binnenkort met een opvolger uit waardoor de 450D's goedkoop wegkunnen?

    Iemand hier ideeën over?
    De 450D is nu 770 euro bij de Dixons en dan krijg je er een 18-55 én een 70-300 mm lens bij.
    pi_62812681
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 14:09 schreef Meaghan het volgende:

    [..]

    De 450D is nu 770 euro bij de Dixons en dan krijg je er een 18-55 én een 70-300 mm lens bij.
    Rond de 540 euro op internet (o.a. bij Digitalstreet en Kamera Express) voor de gewone kit (met 18-55mm IS lens).
    Veel van de internetwinkels hebben tegenwoordig ook een winkel waar je heen kunt om je spullen op te halen.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      donderdag 30 oktober 2008 @ 15:31:11 #81
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_62813084
    Ja precies, maar het probleem is dat ik, als arme student, niet zo ontzettend veel te besteden heb, maar ik zou toch graag een leuke DSLR willen...ik weet het, iets met kleingeld en eerste rang enzo, maar toch. Op zich heb ik niet zoveel haast, dus ik vroeg me af hoe dat dan zit zo rond kerst....
    pi_62813391
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 15:16 schreef Elefes het volgende:

    [..]

    Rond de 540 euro op internet (o.a. bij Digitalstreet en Kamera Express) voor de gewone kit (met 18-55mm IS lens).
    Veel van de internetwinkels hebben tegenwoordig ook een winkel waar je heen kunt om je spullen op te halen.
    Oh dat scheelt wel
      vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:50:46 #83
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_62848347
    Ik zag vandaag de 450D bij Mediamarkt in Zoetermeer voor 488,- incl. 18-55 kit. Vraag is nu, welke (één) lens zou ik daarbij moeten kopen om een mooie startset te hebben? Ik twijfel tussen deze:

    Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM ø 58
    Canon EF 55-200mm F 4,5-5,6 II USM

    De 55-200 is iets goedkoper, en sluit 'naadloos' aan op de 18-55, de 75-300 is dus iets duurder, maar heeft wel een iets groter bereik....heb ik dat extra bereik nodig? Hoeveel ga ik merken van die 0.5 hoger F?
    pi_62863447
    quote:
    Op donderdag 30 oktober 2008 15:31 schreef mol_air het volgende:
    Ja precies, maar het probleem is dat ik, als arme student, niet zo ontzettend veel te besteden heb, maar ik zou toch graag een leuke DSLR willen...ik weet het, iets met kleingeld en eerste rang enzo, maar toch. Op zich heb ik niet zoveel haast, dus ik vroeg me af hoe dat dan zit zo rond kerst....
    Ik zou het gewoon even uit je hoofd zetten, je bent echt wel duurder uit dan alleen de kit als je een dSLR koopt! Er moet een fatsoenlijke tas bij, evt. filters voor je lenzen en je begint ook al over een telelens..
    Waarom wil je een dSLR, en wat voor een camera heb je nu?
    Er zijn veel high-end compactcamera's die juist een groot bereik hebben, vrij goede kwaliteit en veel opties, maar dan voor veel minder geld.

    Of en welke telelens je het beste kunt kopen hangt af van wat je wilt fotograferen. Ik zou sowieso afraden om er meteen een extra lens bij te kopen, eerst maar eens roeien (en vooral leren!) met de standaardkitlens-riemen die je hebt. Daar heb je m.i. veel en veel meer aan (en je portemonnee ook).
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      zondag 2 november 2008 @ 11:39:39 #85
    20641 portier
    Parkeer binnen de vakken!
    pi_62878366
    quote:
    Op vrijdag 31 oktober 2008 20:50 schreef mol_air het volgende:
    Ik zag vandaag de 450D bij Mediamarkt in Zoetermeer voor 488,- incl. 18-55 kit. Vraag is nu, welke (één) lens zou ik daarbij moeten kopen om een mooie startset te hebben? Ik twijfel tussen deze:

    Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM ø 58
    Canon EF 55-200mm F 4,5-5,6 II USM

    De 55-200 is iets goedkoper, en sluit 'naadloos' aan op de 18-55, de 75-300 is dus iets duurder, maar heeft wel een iets groter bereik....heb ik dat extra bereik nodig? Hoeveel ga ik merken van die 0.5 hoger F?
    Hangt er vanaf wat je doet .
    In principe kan je tot 200mm uit de hand vasthouden, dus als je geen statief gebruikt is 300mm overbodig. Die 55-75mm die je mist bij de andere lens ga je zeer waarschijnlijk niet missen, het verschil is bijna nihil. Kwestie van iets naar voren of naar achter stappen of bijwerken op de computer als het echt precies in die sweetspot valt, maar denk niet dat je daar veel van zal merken. Een groter diafragma over de hele range bij de 75-300mm kan je nodig hebben bij bijvoorbeeld portretfotografie. Als je veel situaties denkt tegen te komen waar je toch net die kleinere scherptediepte denkt nodig te hebben kan het wel het overwegen waard zijn. Het verschil is echter niet enorm, dus ik denk dat je er als beginner weinig van zult merken.
    Vergeet overigens ook niet naar Sigma/Tamron/Tokina lenzen te kijken .
    GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      zondag 2 november 2008 @ 11:49:34 #86
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_62878524
    quote:
    Op vrijdag 31 oktober 2008 20:50 schreef mol_air het volgende:
    Ik zag vandaag de 450D bij Mediamarkt in Zoetermeer voor 488,- incl. 18-55 kit. Vraag is nu, welke (één) lens zou ik daarbij moeten kopen om een mooie startset te hebben? Ik twijfel tussen deze:

    Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM ø 58
    Canon EF 55-200mm F 4,5-5,6 II USM

    De 55-200 is iets goedkoper, en sluit 'naadloos' aan op de 18-55, de 75-300 is dus iets duurder, maar heeft wel een iets groter bereik....heb ik dat extra bereik nodig? Hoeveel ga ik merken van die 0.5 hoger F?
    Vraag: weet je überhaupt wel waar die 'F' voor staat?
      maandag 3 november 2008 @ 11:01:46 #87
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_62902736
    Ik weet dat de F het diafragmagetal is, en een waarde is voor de lichtsterkte van een lens (hoeveel licht er door valt), maar wat ik niet weet is welke waarden welk effect hebben. Wanneer kan ik met een F4-5.6 lens niet meer fotograferen? Als het schemert?
    pi_62903130
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 11:01 schreef mol_air het volgende:
    Ik weet dat de F het diafragmagetal is, en een waarde is voor de lichtsterkte van een lens (hoeveel licht er door valt), maar wat ik niet weet is welke waarden welk effect hebben. Wanneer kan ik met een F4-5.6 lens niet meer fotograferen? Als het schemert?
    Je kan met een f4-5.6 lens altijd fotograferen, zelfs bij kaarslicht. Je moet alleen rekening houden dat je sluitertijd een stuk langer wordt. Als compensatie kan je een hogere iso waarde kiezen, wat dan weer ruis tot gevolg heeft.
    Om toch een antwoord op je vraag te geven. Op 300mm kan je met een f5.6 niet meer fotograferen als het schemert, en je moet al een behoorlijk zonnige dag hebben om op lage ISO waarde uit de hand te schieten. Bij bewolking kan je al beter een statief meenemen.
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
      maandag 3 november 2008 @ 11:22:48 #89
    20641 portier
    Parkeer binnen de vakken!
    pi_62903294
    Als je feitelijk nog niets weet over fotograferen, waarom begin je dan niet met een bridge cam? Veel goedkoper, zeker om te leren.
    GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
    pi_63001543
    Hallo,
    Ook ik heb wat advies nodig!

    Budget:
    500 inclusief alle benodigdheden

    Micro camera en eventueel een Compact camera mocht deze beter bij mijn eisen passen.

    Doel:
    Wat ga je fotograferen?
    Feesten, mijn vriend is dj en moet regelmatig draaien op feesten. Daar wil ik mijn camera onder andere voor gebruiken. Voor de rest zal ik hem gebruiken voor vakantie foto's/huis- tuin- en keuken foto's.

    De fotograaf:
    De handleiding lezen doe ik zeker, citeren in mijn slaap nog net niet.

    Huidige camera:
    Ik had een sony cybershot, die is inmiddels alweer een ruim jaar kapot.

    Welke camera’s twijfel je over:
    Ik heb zelf zitten kijken naar de Sony DSC-W300 en de DSC-T77. Eigenlijk omdat ik geen idee had waar ik moest beginnen met zoeken en deze er erg compact uitzagen. Nadeel aan de DSC-W300 is dat hij maar 3x optische zoom heeft. Nu heb ik niet zo heel veel verstand van camera's maar volgens mij is dit wel een belangrijk item. Verder heb ik ook nog naar de Sony DSC-W170 gekeken aangezien 5x optische zoom heeft.
    Camera hoeft overigens niet per se van Sony te zijn.

    Bijzondere eisen:
    Duidelijk beeld op feesten. Ik weet niet hoe het met het formaat foto's zit maar ik zou ook graag foto's willen kunnen uitvergroten (a-4 formaat)

    alvast heel erg bedankt!
    pi_63055173
    Na maanden twijfelen of ik nu voor spiegelreflex ga of toch weer voor een compact, komt Canon ineens met de Powershot SX1 IS.

    Met 10mp, cmos, 1080p movie, 2.8inch draaibaar tft, 20x optische zoom (28 - 560) hele mooie specs.

    Is er al iemand die deze camera heeft of in handen heeft gehad?



    Ik heb nu overigens een 5,5 jaar oude Sony F717 en ik wilde hem gaan vervangen zodra defect. Helaas lukt dat nog niet erg want hij doet het nog steeds...



    [ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2008 17:36:57 ]
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 november 2008 @ 17:30:37 #92
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_63056513
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 16:18 schreef MaGNeT het volgende:
    Na maanden twijfelen of ik nu voor spiegelreflex ga of toch weer voor een compact, komt Canon ineens met de Powershot SX1 IS.

    Met 10mp, cmos, 1080p movie, 2.8inch draaibaar tft, 20x optische zoom (28 - 560) hele mooie specs.

    Is er al iemand die deze camera heeft of in handen heeft gehad?

    [ afbeelding ]
    Zal wat rottig gaan, volgens mij is ie nog niet leverbaar, maar het verschijnsel dat KameraExpress een paar lege plekken op hun Canon compactenblaadje heeft gereserveerd doet vermoeden dat dat niet echt heel lang gaat duren.
    Qua specs ziet de SX1IS er bijzonder veelbelovend uit. Alleen jammer dat Canon er geen RAW in heeft gezet.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      zaterdag 8 november 2008 @ 18:56:13 #93
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_63058193
    Ik probeer overal zoveel mogelijk informatie vandaan te halen, dus zo ook hier. Ben ook al bij verschillende winkels geweest, maar je hoord overal weer wat anders helaas. Ik twijfel namelijk tussen de 450D en de 40D van Canon. De 40D is natuurlijk al wat ouder, maar schijnt toch een goede camera te zijn. De 450D is natuurlijk ook een goede camera maar zit een serie lager.

    Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan en wat neem je dan in overweging voor deze beslissing?
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 november 2008 @ 19:16:05 #94
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_63058641
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 18:56 schreef dragonrider het volgende:
    Ik probeer overal zoveel mogelijk informatie vandaan te halen, dus zo ook hier. Ben ook al bij verschillende winkels geweest, maar je hoord overal weer wat anders helaas. Ik twijfel namelijk tussen de 450D en de 40D van Canon. De 40D is natuurlijk al wat ouder, maar schijnt toch een goede camera te zijn. De 450D is natuurlijk ook een goede camera maar zit een serie lager.

    Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan en wat neem je dan in overweging voor deze beslissing?
    Heb je de beide kandidaten als eens vastgehouden en uitgeprobeerd of zo Dat is uiterst behulpzaam om een keuze te kunnen maken.
    Met beide camera's ben je in staat om goeie opnamen te maken, alleen verschillen sommige accenten iets.

    De mate waarin die verschillen invloed hebben op je keuze moet je zelf bepalen aan de hand van hetgeen je ermee denkt te gaan fotograferen. Volgt daaruit dat je behoefte hebt aan een snelle en robuuste camera, dan is de meerprijs van een 40D gerechtvaardigd. Moet het accent meer op gemak liggen, dan ben je met de 450D prima bediend.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_63061412
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 19:16 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Heb je de beide kandidaten als eens vastgehouden en uitgeprobeerd of zo Dat is uiterst behulpzaam om een keuze te kunnen maken.
    Met beide camera's ben je in staat om goeie opnamen te maken, alleen verschillen sommige accenten iets.

    De mate waarin die verschillen invloed hebben op je keuze moet je zelf bepalen aan de hand van hetgeen je ermee denkt te gaan fotograferen. Volgt daaruit dat je behoefte hebt aan een snelle en robuuste camera, dan is de meerprijs van een 40D gerechtvaardigd. Moet het accent meer op gemak liggen, dan ben je met de 450D prima bediend.
    Ik heb pasgeleden enkele foto's gemaakt met zo'n 450D; hele mooie camera en ik denk dat vooral (of alleen) de lenzen nog enig verschil kunnen maken.
    Begin met de goedkoopste body van de 2 en investeer de komende jaren in de lenzen.
    Die lenzen kan je over enkele jaren altijd weer overzetten naar een betere body

    Dat is overigens hoe ik het zou doen, al twijfel ik nog steeds of ik nu een body met lenzen wil of die SX1 IS.
    De hele dag rondhossen met een rugzak met lenzen is niet echt mijn ding...

    [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2008 21:02:22 ]
      FOK!fotograaf zaterdag 8 november 2008 @ 23:58:51 #96
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63065418
    quote:
    Op zaterdag 8 november 2008 20:56 schreef MaGNeT het volgende:

    [..]

    Ik heb pasgeleden enkele foto's gemaakt met zo'n 450D; hele mooie camera en ik denk dat vooral (of alleen) de lenzen nog enig verschil kunnen maken.
    Begin met de goedkoopste body van de 2 en investeer de komende jaren in de lenzen.
    Die lenzen kan je over enkele jaren altijd weer overzetten naar een betere body

    Dat is overigens hoe ik het zou doen, al twijfel ik nog steeds of ik nu een body met lenzen wil of die SX1 IS.
    De hele dag rondhossen met een rugzak met lenzen is niet echt mijn ding...
    Het grote verschil tussen beide bodies is, behalve bouwkwaliteit, voornamelijk de snelheid. De 40D is meer georienteerd op sportfotografie als de 4XX modellen. 3 tegen 6 frames per seconde, en een grotere buffer zijn de grote verschillen.

    En de 40D is beter te finetunen via custom instellingen, en meer functies zijn te regelen via knopjes op de body, in plaats van in het menu te moeten duiken.
    Nadelen zijn er ook, de 40D is een stukje groter en zwaarder. Zeker met de extra grip eronder wordt het een zeer indrukwekkende (en zware) camera. Ik vind persoonlijk de 4xxD te klein, maar ik heb altijd met grotere bodies gewerkt, eerst een 10D, later een 30D en nu ook de 40D.

    Voor beide camera's geld dat als je het maximale eruit wil halen heb je goed glas nodig hebt. Vaak zijn dat soort lenzen groot en relatief zwaar. Ik loop meestal rond met 3 lenzen, een Sigma 10-20, een Canon 24-105L, en een Canon 100-400L, samen goed voor heel wat kilo's (kilotje of 6) om mee te slepen.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_63067657
    Budget:
    Zo'n 300 a 400 euro, als ik voor iets meer geld een betere camera kan krijgen, is dat ook geen erg groot probleem. Dit is zonder een tas of extra geheugenkaartjes.

    Formaat:
    Een digitale spiegelreflex camera, zelf dacht ik al aan de D40, maar die heeft volgens mij toch nog behoorlijk wat nadelen

    Doel:
    Heel erg varierend: fotokiekjes, maar ook bijvoorbeeld 'landschappen'


    De fotograaf:
    Ik ben wel iemand die de handleiding doorleest, maar als ik tig instellingen moet veranderen om een bepaald iets voor elkaar te krijgen, ben ik daar helaas vaak te lui voor. Ik zoek dan dus ook een instapmodel dsr die niet al te ingewikkeld in elkaar zit.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Ik twijfel nu vooral over de D40, het is een goedkope camera, maar het bevalt me niet dat ik er een speciale lens voor moet kopen. Daarnaast heb ik ook de D70 gevonden, wat weer bijna het uiterste is. Tweedehands valt ie binnen mijn budget, maar ik vraag me af of het niet veels te uitgebreid is. Volgens mij is het geen instapmodel.

    Bijzondere eisen:
    Ik heb al behoorlijk wat CF kaartjes, dus het zou handig zijn als ik die gewoon weer kan gebruiken. Dit is echter absoluut geen eis, het gaat me veel meer om de camera zelf.

    Verder zoek ik dus een instapmodel voor een dsr, hiervoor fotografeerde ik altijd met compact camera's, maar daar ben ik toch te beperkt qua opties. Ik zoek nu dus iets anders. De camera mag ook als tweedehands binnen mijn budget vallen, maar ik heb natuurlijk liever een nieuwe camera.

    Ik ben overigens de grootste fotocamera noob die er is, een beetje hulp kan ik dus erg goed gebruiken. Welk merk kanik bijvoorbeeld beter naar kijken? Nikon? Canon? Of nog een andere? En kan ik met mijn budget uberhaupt een redelijke camera vinden, of kan ik nog beter even doorsparen?

    Alvast heel erg bedankt!
      FOK!fotograaf zondag 9 november 2008 @ 03:21:21 #98
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63068156
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 02:11 schreef MoreMark het volgende:
    Budget:
    Zo'n 300 a 400 euro, als ik voor iets meer geld een betere camera kan krijgen, is dat ook geen erg groot probleem. Dit is zonder een tas of extra geheugenkaartjes.

    Formaat:
    Een digitale spiegelreflex camera, zelf dacht ik al aan de D40, maar die heeft volgens mij toch nog behoorlijk wat nadelen

    Doel:
    Heel erg varierend: fotokiekjes, maar ook bijvoorbeeld 'landschappen'


    De fotograaf:
    Ik ben wel iemand die de handleiding doorleest, maar als ik tig instellingen moet veranderen om een bepaald iets voor elkaar te krijgen, ben ik daar helaas vaak te lui voor. Ik zoek dan dus ook een instapmodel dsr die niet al te ingewikkeld in elkaar zit.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Ik twijfel nu vooral over de D40, het is een goedkope camera, maar het bevalt me niet dat ik er een speciale lens voor moet kopen. Daarnaast heb ik ook de D70 gevonden, wat weer bijna het uiterste is. Tweedehands valt ie binnen mijn budget, maar ik vraag me af of het niet veels te uitgebreid is. Volgens mij is het geen instapmodel.

    Bijzondere eisen:
    Ik heb al behoorlijk wat CF kaartjes, dus het zou handig zijn als ik die gewoon weer kan gebruiken. Dit is echter absoluut geen eis, het gaat me veel meer om de camera zelf.

    Verder zoek ik dus een instapmodel voor een dsr, hiervoor fotografeerde ik altijd met compact camera's, maar daar ben ik toch te beperkt qua opties. Ik zoek nu dus iets anders. De camera mag ook als tweedehands binnen mijn budget vallen, maar ik heb natuurlijk liever een nieuwe camera.

    Ik ben overigens de grootste fotocamera noob die er is, een beetje hulp kan ik dus erg goed gebruiken. Welk merk kanik bijvoorbeeld beter naar kijken? Nikon? Canon? Of nog een andere? En kan ik met mijn budget uberhaupt een redelijke camera vinden, of kan ik nog beter even doorsparen?

    Alvast heel erg bedankt!
    400 is heeeel erg weinig voor een dslr. D40 Is inderdaad een wat mindere keuze, omdat veel oudere lenzen geen autofocus hebben op die camera. Grote verschillen zijn er verder niet echt in de klasse tot 400 euro. Persoonlijk zou ik de keuze maken tussen Canon, Nikon en evt Sony, olympus of pentax.

    Belangrijkste is echter dat het jou bevalt. Ik schiet al jaren met canon en op de meeste canon camera's kan ik al vrij snel alle belangrijkste functies vinden. Hoe kom je erachter welke camera jou bevalt? Ga proberen. Ga naar een goede fotowinkel, en probeer ze uit.
    De reden dat ik primair voor Canon/nikon zou gaan is het assortiment lenzen. voor Canon/Nikon is er zoveel te koop dat je altijd wel iets kan vinden wat bevalt, ook tweedehands. Nieuwe lenzen voor de sony is nog aan de krappe kant, al komen er steeds meer bij, en met de Konika/Minolta mount die sony gebruikt, zijn er ook veel tweedehands lenzen te koop die passen. Het pentax assortiment is wat kleiner. Olympus gebruikt een vrij nieuwe "open standaard", four-thirds mount, waar nog weinig voor te koop is. verder heeft de Olympus een crop factor van 2x, de andere bodies hebben een 1.6x crop.

    Verder vraag ik mij af of je niet beter af bent met een bridge camera/SLR-like model, in plaats van een SLR. Bijvoorbeeld de nieuwe Canon Powershot SX10 IS. Om maar wat te noemen. Doet alles wat een D-SLR kan, maar met een vaste lens.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_63071034
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 03:21 schreef Marc H het volgende:

    [..]


    Verder vraag ik mij af of je niet beter af bent met een bridge camera/SLR-like model, in plaats van een SLR. Bijvoorbeeld de nieuwe Canon Powershot SX10 IS. Om maar wat te noemen. Doet alles wat een D-SLR kan, maar met een vaste lens.
    Dan zou ik persoonlijk die SX10 IS links laten liggen en voor de SX1 IS gaan.

    Voordelen?

    - CMOS ipv CCD
    - 4 foto's per seconde ipv 1,4
    - 1080p video
    - 2.8 ipv 2.5 inch schermpje
    - HDMI uitgang

    - beiden 20x optische zoom
    - beiden een hotshoe voor een betere flitser!

    Sony heeft helaas geen antwoord op deze camera.
    De DSC-H50 komt in de buurt maar de foto's zijn nogal blurry vergeleken met de SX1, als ik de samples vergelijk die ik hier en daar vind.

    Sample foto's van de Canon Powershot SX1 IS:
    http://www.canon.co.jp/imaging/dcp/pssx1is/samples.html

    [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-11-2008 12:25:35 ]
    pi_63085685
    quote:
    Op zondag 9 november 2008 02:11 schreef MoreMark het volgende:
    Budget:
    Zo'n 300 a 400 euro, als ik voor iets meer geld een betere camera kan krijgen, is dat ook geen erg groot probleem. Dit is zonder een tas of extra geheugenkaartjes.

    Formaat:
    Een digitale spiegelreflex camera, zelf dacht ik al aan de D40, maar die heeft volgens mij toch nog behoorlijk wat nadelen

    Doel:
    Heel erg varierend: fotokiekjes, maar ook bijvoorbeeld 'landschappen'


    De fotograaf:
    Ik ben wel iemand die de handleiding doorleest, maar als ik tig instellingen moet veranderen om een bepaald iets voor elkaar te krijgen, ben ik daar helaas vaak te lui voor. Ik zoek dan dus ook een instapmodel dsr die niet al te ingewikkeld in elkaar zit.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Ik twijfel nu vooral over de D40, het is een goedkope camera, maar het bevalt me niet dat ik er een speciale lens voor moet kopen. Daarnaast heb ik ook de D70 gevonden, wat weer bijna het uiterste is. Tweedehands valt ie binnen mijn budget, maar ik vraag me af of het niet veels te uitgebreid is. Volgens mij is het geen instapmodel.

    Bijzondere eisen:
    Ik heb al behoorlijk wat CF kaartjes, dus het zou handig zijn als ik die gewoon weer kan gebruiken. Dit is echter absoluut geen eis, het gaat me veel meer om de camera zelf.

    Verder zoek ik dus een instapmodel voor een dsr, hiervoor fotografeerde ik altijd met compact camera's, maar daar ben ik toch te beperkt qua opties. Ik zoek nu dus iets anders. De camera mag ook als tweedehands binnen mijn budget vallen, maar ik heb natuurlijk liever een nieuwe camera.

    Ik ben overigens de grootste fotocamera noob die er is, een beetje hulp kan ik dus erg goed gebruiken. Welk merk kanik bijvoorbeeld beter naar kijken? Nikon? Canon? Of nog een andere? En kan ik met mijn budget uberhaupt een redelijke camera vinden, of kan ik nog beter even doorsparen?

    Alvast heel erg bedankt!
    Als je er echt heel weinig van weet, en vaak te lui bent om veel instellingen te veranderen, zou ik je aanraden om naar een goede compact te kijken. Ook gezien je budget. Dan heb je precies wat je wilt, maar voor veel minder geld (als je toch niet veel in gaat stellen en lenzen gaat wisselen...).

    Wat vind je te beperkt qua opties op een compact?
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_63090892
    Laat ik het anders stellen: Ik wil niet tientallen knopjes in moeten hoeven drukken om net dát ene te krijgen wat anders (met een andere camera) met 5 knopjes kan. En wat ik te beperkt vind: vooral de mogelijkheid van verschillende lenzen is iets wat me vooral aantrekt, het formaat van een compact camera vind ik niet prettig, te klein.. En juist net die extra opties van instellen bij een spiegelreflex trekken me weer aan.

    Een compact is dus zeker geen optie, een SLR-like model misschien wel, maar ik vraag me af of ik daar later geen spijt van krijg omdat ik geen extra lenzen kan kopen..

    Voor mij is de D40 inmiddels al afgevallen door de speciale lenzen.. Nu viel mijn oog op de D60, die is toch geen speciale lenzen nodig? En hij valt ook nog ongeveer binnen mijn budget. Is de D60 wat? Of kleven daar ook weer een aantal nadelen aan?
      zondag 9 november 2008 @ 23:37:43 #102
    122997 zquing
    Drama Junk
    pi_63090993
    Bijna alles wat nikon nu uitbrengt is AF-S, de enige reden voor een nikon zonder AF motor te gaan is als je nog AF lensen liggen hebt. Voor de D60 heb je trouwens ook AF-S lenzen nodig
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_63092045
    Dus de D40 en D60 hebben hetzelfde minpunt en als ik daartussen zou moeten kiezen, zou ik dus net zo goed voor de D40 kunnen gaan(kijkend naar de lenzen ofcourse)? En als Nikon alleen nog maar AF-S uitbrengt, wordt de markt in dat soort lenzen dus ook veel groter lijkt me?
      maandag 10 november 2008 @ 00:18:52 #104
    52187 Woodpecker
    One happy bunny
    pi_63092130
    Hallo, iemand al ervaringen met de Canon SX1 IS? Deze lijkt te voldoen aan al mijn eisen: mooie foto's maken, HD filmpjes schieten en niet al te moeilijke bediening. En rond de 500 euro lekker geprijsd...
    pi_63100716
    Ik heb nu een iets duidelijker beeld van wat ik wil.
    Budget:
    +- 400 euro

    Formaat:
    SLR-like.

    Doel:
    Ik zoek een redelijk allround camera'tje, landschappen, leeuwtjes in afrika, architectuur, maar ook partypics en misschien een keer een concertfoto. Redelijk lastig?

    De fotograaf:
    Ik doe wel moeite om dingen uit te vogelen, zoek een handleiding erbij als dat nodig is. Maar zal deze niet van buiten leren, ik ben meer van dingen uitproberen en zo uitzoeken wat het best werkt.

    Huidige camera:
    Canon Powershot a430. Vind hem te klein en daardoor niet lekker vasthouden, weinig mogelijkheden.

    Welke camera's twijfel je over:
    Ik neig naar een panasonic fz50, past mooi binnen mn prijsklasse, wordt hoog gewaardeerd en goede specificaties.

    Ik ben een leek dus misschien is die panasonic wel waardeloos of kan ik in dezelfde prijsklasse beter naar andere merken, modellen kijken?
    pi_63106260
    Ik blijf stug doorzoeken naar een digitale spiegelreflex camera Ik heb nu de Canon 1000d gevonden.. Geen gedoe met speciale lenzen en als ik hem zo eens vergelijk met de D40 ook een stukje beter.

    Heeft er hier toevallig iemand ervaring met de 1000D? Is het een aanrader of kleven ook aan deze camera weer nadelen?
    pi_63193784
    Handig dit topic Gisteren al naar gezocht maar blijkbaar overheen gelezen. Ik heb een vraagje.

    Ik wil een spiegelreflexcamera gaan kopen. Nu kan ik de Olympus E510 overnemen van iemand met dubbele zoom kit ED 14-42 mm en 40-150 mm lens. Er zit ook een extra accu bij en een tas. Dit alles voor ongeveer 350-400 euro.

    Doen of niet doen? Ik heb nog nooit een spiegelreflexcamera gehad en wil er eentje die niet al te moeilijk is om mee te beginnen.. Zit ik hier dan goed mee of niet?
    pi_63194495
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 16:10 schreef Puala het volgende:
    Handig dit topic Gisteren al naar gezocht maar blijkbaar overheen gelezen. Ik heb een vraagje.

    Ik wil een spiegelreflexcamera gaan kopen. Nu kan ik de Olympus E510 overnemen van iemand met dubbele zoom kit ED 14-42 mm en 40-150 mm lens. Er zit ook een extra accu bij en een tas. Dit alles voor ongeveer 350-400 euro.

    Doen of niet doen? Ik heb nog nooit een spiegelreflexcamera gehad en wil er eentje die niet al te moeilijk is om mee te beginnen.. Zit ik hier dan goed mee of niet?
    Spiegelreflex camera's is een dure hobby. Olympus is een mooi cameraatje, klein, licht en eenvoudig. De prijs is laag aan gezien er twee stukken glas bij zitten. Lijk me goed om mee te beginnen.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
    pi_63195622
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 16:32 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

    [..]

    Spiegelreflex camera's is een dure hobby. Olympus is een mooi cameraatje, klein, licht en eenvoudig. De prijs is laag aan gezien er twee stukken glas bij zitten. Lijk me goed om mee te beginnen.
    Ik heb het er wel voor over. Ben al ruim een jaar niet meer tevreden mijn mijn digitale fototoestel. Maar dankjewel voor je advies. Je bent de eerste die iets nuttigs zegt waar ik wat mee kan.
    pi_63195811
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 17:13 schreef Puala het volgende:

    [..]

    Ik heb het er wel voor over. Ben al ruim een jaar niet meer tevreden mijn mijn digitale fototoestel. Maar dankjewel voor je advies. Je bent de eerste die iets nuttigs zegt waar ik wat mee kan.
    geen probleem, wil best uitvoeriger op in gaan hoor, maar dat wordt een heeeeeeeeeeeeeeeel lang verhaal
    Ietsiepietsie te lang op de fotoafdeling van een groot elektronica concern gewerkt. Ik had je misschien wel naar een ander merk geluld, maar da's misschien ook wel weer persoonlijk.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
    pi_63196464
    quote:
    Op maandag 10 november 2008 13:40 schreef explosions het volgende:
    Ik heb nu een iets duidelijker beeld van wat ik wil.
    Budget:
    +- 400 euro

    Formaat:
    SLR-like.

    Doel:
    Ik zoek een redelijk allround camera'tje, landschappen, leeuwtjes in afrika, architectuur, maar ook partypics en misschien een keer een concertfoto. Redelijk lastig?

    De fotograaf:
    Ik doe wel moeite om dingen uit te vogelen, zoek een handleiding erbij als dat nodig is. Maar zal deze niet van buiten leren, ik ben meer van dingen uitproberen en zo uitzoeken wat het best werkt.

    Huidige camera:
    Canon Powershot a430. Vind hem te klein en daardoor niet lekker vasthouden, weinig mogelijkheden.

    Welke camera's twijfel je over:
    Ik neig naar een panasonic fz50, past mooi binnen mn prijsklasse, wordt hoog gewaardeerd en goede specificaties.

    Ik ben een leek dus misschien is die panasonic wel waardeloos of kan ik in dezelfde prijsklasse beter naar andere merken, modellen kijken?
    Kijk ook even naar deze camera. Door DPreview boven aan de lijst gezet. Zit een erg goede lens in (lichtsterk). Lekker compact en zelfde prijs range. Je kunt er zelfs objectieven op zetten of een externe flitser.
    pi_63197418
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 17:48 schreef Noxa het volgende:

    [..]

    Kijk ook even naar deze camera. Door DPreview boven aan de lijst gezet. Zit een erg goede lens in (lichtsterk). Lekker compact en zelfde prijs range. Je kunt er zelfs objectieven op zetten of een externe flitser.
    Totaal ongeschikt voor party & concert fotografie vanwege de ENORME hoge ruis.
    Neig in dit geval zelfs naar een Canon 1000D incl 18-55 en voor de lichtsterkte een 50 mm 1.8.
    Overschrijding budget +- 50 euro. En alter evt uit te breiden met telelenzen. En een grote sensor, dus ruis arm.
    Nadeel, grootte en extra kosten voor tele bereik.
    Mooi alternatief: Fuji S1000FS of een ander van Fuji. Zeer ruisarme modellen. En handiger in het gebruik (eigen mening).

    succes
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
    pi_63197641
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 18:34 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

    [..]

    Totaal ongeschikt voor party & concert fotografie vanwege de ENORME hoge ruis.
    Neig in dit geval zelfs naar een Canon 1000D incl 18-55 en voor de lichtsterkte een 50 mm 1.8.
    Overschrijding budget +- 50 euro. En alter evt uit te breiden met telelenzen. En een grote sensor, dus ruis arm.
    Nadeel, grootte en extra kosten voor tele bereik.
    Mooi alternatief: Fuji S1000FS of een ander van Fuji. Zeer ruisarme modellen. En handiger in het gebruik (eigen mening).

    succes
    Beetje appels met peren vergelijken. Een DSLR met grotere sensor en meer mogelijk qua variatie in glas versus een compact model.

    Qua ruis is die LX 3 niet super nee. Maar qua lichsterkte wel. Op de tele en zoom laat ie het dan wel een beetje afweten. Maar erg fantastisch wordt dat toch niet op een compact.
    pi_63197772
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 18:44 schreef Noxa het volgende:

    [..]

    Beetje appels met peren vergelijken. Een DSLR met grotere sensor en meer mogelijk qua variatie in glas versus een compact model.

    Qua ruis is die LX 3 niet super nee. Maar qua lichsterkte wel. Op de tele en zoom laat ie het dan wel een beetje afweten. Maar erg fantastisch wordt dat toch niet op een compact.
    koper zegt:

    Formaat:
    SLR-like.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
      donderdag 13 november 2008 @ 19:22:14 #115
    150897 ebeaydojraes
    Gek Zijn Is Gezond (.nl)
    pi_63198607
    geloof me . de LX3 is qua ruis zeker nog erg bruikbaar. Zeker als je hem op zwart wit zet is ISO 1600 zelfs nog relatief bruikbaar. (kheb hem zelf voor "erbij").






    maar goed. vogeltjes schieten zal er moeilijk mee gaan.

    Fuji S100FS is wel een redelijk goed alternatief. ook mee geschoten en je staat er soms van versteld wat er uit kan komen. En rate ik beter dan FZ50 vanwege de handmatige (mechanische niet electronische) zoomring.

    [ Bericht 17% gewijzigd door ebeaydojraes op 13-11-2008 19:27:59 ]
    - "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
    - 'ye cannae change the laws of physics'
    Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
    pi_63210196
    Bedankt voor jullie tips, die lx3 vind ik te klein, ik wil wat hebben om vast te houden.

    De s100fs was ik ook tegengekomen op kieskeurig en voldoet ook zeker aan mn eisen, alleen vind die toch wat prijzig. Heb het nog niet helemaal uitgesloten, maar eigenlijk moet ik dat niet doen.
    pi_63211881
    quote:
    Op vrijdag 14 november 2008 01:14 schreef _explosions_ het volgende:
    Bedankt voor jullie tips, die lx3 vind ik te klein, ik wil wat hebben om vast te houden.

    De s100fs was ik ook tegengekomen op kieskeurig en voldoet ook zeker aan mn eisen, alleen vind die toch wat prijzig. Heb het nog niet helemaal uitgesloten, maar eigenlijk moet ik dat niet doen.
    Succes met kiezen
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
    pi_63212189
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 17:21 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

    [..]

    geen probleem, wil best uitvoeriger op in gaan hoor, maar dat wordt een heeeeeeeeeeeeeeeel lang verhaal
    Ietsiepietsie te lang op de fotoafdeling van een groot elektronica concern gewerkt. Ik had je misschien wel naar een ander merk geluld, maar da's misschien ook wel weer persoonlijk.
    Mwah een lang verhaal is welkom hoor.

    Maar een ander merk.. ik weet ook wel dat nikon en canon waarschijnlijk beter zijn.. maar ik heb nu dit aanbod en ik wil eerst eens kijken of het uberhaubt wel echt iets voor mij is.

    En mijn oma doet hem waarschijnlijk voor sinterklaas cadeau zelfs
    pi_63212824
    quote:
    Op vrijdag 14 november 2008 08:50 schreef Puala het volgende:

    [..]

    Mwah een lang verhaal is welkom hoor.

    Maar een ander merk.. ik weet ook wel dat nikon en canon waarschijnlijk beter zijn.. maar ik heb nu dit aanbod en ik wil eerst eens kijken of het uberhaubt wel echt iets voor mij is.

    En mijn oma doet hem waarschijnlijk voor sinterklaas cadeau zelfs
    naja, beter, beter....ze zijn anders. In principe is het allemaal wel goed hoor, welk merk je ook neemt. Maar anyhow, veel plezier met je sinterklaaskado dan! Mooi kado.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
      zaterdag 15 november 2008 @ 12:54:19 #120
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_63242086
    Even een kort vraagje.

    Een canon 40D met 18-55mm IS of doorsparen voor 17-85mm IS USM? Of eventueel nog iets anders, zoja wat? Prijs is wel belangrijk want hoe goedkoper de lens hoe eerder ik dat ding heb.
      FOK!fotograaf zaterdag 15 november 2008 @ 13:03:12 #121
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63242269
    Gewoon de 18-55 kopen, en daarmee gaan fotograferen. Dan kom je er vanzelf wel achter welk bereik je je tekort komt.

    En als budget belangrijk is, misschien is het handiger om een 450D kit te kopen, en de rest te reserveren voor lenzen.

    Wat wil je gaan fotograferen?
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      zaterdag 15 november 2008 @ 18:04:21 #122
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_63247769
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 13:03 schreef Marc H het volgende:
    Gewoon de 18-55 kopen, en daarmee gaan fotograferen. Dan kom je er vanzelf wel achter welk bereik je je tekort komt.

    En als budget belangrijk is, misschien is het handiger om een 450D kit te kopen, en de rest te reserveren voor lenzen.

    Wat wil je gaan fotograferen?
    Ja, ik zit al de hele tijd tussen de 450D en de 40D te twijfelen en switchen, zit nu wel erg sterk toch aan de 40D te denken. En dan gewoon met een 'normale' lens de camera verkennen enzo en in de toekomst als er weer wat geld binnen stroomt wat lensen bij kopen.

    Wat ik wil gaan fotograferen weet ik nog niet echt, maar ik wil wel alles uitproberen en dan kijken wat ik leuk vind. En dan moet niet achteraf blijken dat de 450D niet voldoet voor wat ik leuk vind.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 15 november 2008 @ 18:12:49 #123
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_63247972
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 18:04 schreef dragonrider het volgende:

    [..]

    Ja, ik zit al de hele tijd tussen de 450D en de 40D te twijfelen en switchen, zit nu wel erg sterk toch aan de 40D te denken. En dan gewoon met een 'normale' lens de camera verkennen enzo en in de toekomst als er weer wat geld binnen stroomt wat lensen bij kopen.

    Wat ik wil gaan fotograferen weet ik nog niet echt, maar ik wil wel alles uitproberen en dan kijken wat ik leuk vind. En dan moet niet achteraf blijken dat de 450D niet voldoet voor wat ik leuk vind.
    de 450 zal niet snel niet voldoen aan wat je leuk vind, het is een goede camera, waarbij je echt jaartjes zoet bent voor je die ontgroeid bent
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_63248950
    Budget:
    Ongeveer 500 euro, met uitloop naar 100 meer. (Body, 1 lens, tas en evt extra accu)

    Formaat:
    DSLR

    Doel:
    Wat ik nu vooral doe: binnenfotografie (huisdier en evt verjaardagen), soms sportfotografie (meestal niet, omdat camera het niet aankan), macro bloemetjes/plantjes en landschappen/omgeving op vakantie. Voor macro zou ik op een later moment een aparte lens kunnen aanschaffen.

    De fotograaf:
    Heeft een plaatje in haar hoofd en gaat dan uizoeken hoe ze dat voor elkaar krijgt. Veel mogelijkheden zijn leuk, maak op dit moment gebruik van praktisch alle mogelijkheden op mijn huidige camera. Deels gebruik maken van handleiding, deels zelf klooien.

    Huidige camera:
    Canon Powershot A520. Leuk dingetje voor een compact camera, maar erg beperkt. Ik wil graag zelf scherpstellen (dus naast of ipv de kitlens, nog een aparte lens) en op die manier mooie plaatjes maken. Deze camera kan binnenshuis (ondanks veel lampen/licht in omgeving) nooit helemaal scherp zijn zonder flits, geeft dan ruis of bewogen beelden, niet lichtgevoelig genoeg waarschijnlijk? Foto's met flits zijn niet mooi. Landschappen vallen ook vaak tegen.

    Welke camera’s twijfel je over:
    Canon 450D of 1000D. En ik las hier ook iets over de 40D?

    Bijzondere eisen:
    Ik wil een camera met SD geheugen, heb een mooi (snel) kaartje gekregen wat ik ook wel wil gebruiken. Daarbij wil ik graag bij Canon blijven, omdat mijn huidige camera dat ook is en ik merk dat ik met een Canon vrijwel automatisch alles weet te vinden. Ik twijfel nog over de body (is de 450D dat extra geld echt waard, of eigenlijk, waarom is de 1000D minder goed?) en over de lens (2 lenzen, een kit waarbij je niet kan scherpstellen voor 'even snel een foto' en een andere lens voor de plaatjes waar tijd in zit, of alleen die laatste? Want scherpstellen is het grootste probleem met huidige camera).

    Iemand advies?

    Edit: heb beide (450 en 1000) al in mijn handen gehad, geen bijzonderheden, ik had vooral oog voor de lens.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Chicolate op 15-11-2008 19:22:48 ]
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 november 2008 @ 19:24:33 #125
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_63249449
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 19:01 schreef Chicolate het volgende:
    Budget:
    Ongeveer 500 euro, met uitloop naar 100 meer. (Body, 1 lens, tas en evt extra accu)

    Welke camera’s twijfel je over:
    Canon 450D of 1000D. En ik las hier ook iets over de 40D?

    Bijzondere eisen:
    Ik wil een camera met SD geheugen, heb een mooi (snel) kaartje gekregen wat ik ook wel wil gebruiken. Daarbij wil ik graag bij Canon blijven, omdat mijn huidige camera dat ook is en ik merk dat ik met een Canon vrijwel automatisch alles weet te vinden. Ik twijfel nog over de body (is de 450D dat extra geld echt waard, of eigenlijk, waarom is de 1000D minder goed?) en over de lens (2 lenzen, een kit waarbij je niet kan scherpstellen voor 'even snel een foto' en een andere lens voor de plaatjes waar tijd in zit, of alleen die laatste? Want scherpstellen is het grootste probleem met huidige camera).

    Iemand advies?
    Even vooropstellen : Laat je niet leiden door een geheugenkaartje dat je al hebt. Een gigabyte solidstate-geheugen (CF, SD etc) is momenteel even duur als twee kleinbeeldfilmpjes.
    De snelheid van een geheugenkaartje is leuk op de folder, in de praktijk merk je het verschil tussen een snelle of een trage kaart gewoon niet.

    Ander punt : Een 1000D is niet slechter dan een 450D en die is niet slechter dan een 40D in de zin van dat je niet per definitie met een 40D betere plaatjes maakt. Het grootste verschil merk je in de bouw van de camera's, een 1000D is licht terwijl je aan een 40D een aardige hand vol Canon hebt. De 450D zit daar ongeveer tussenin.
    Voor de snelheid van de camera geldt iets dergelijks. De 40D is een regelrecht brulijzer waar het met de 1000D qua opnamesnelheid wat trager gaat.
    Dan nu : Wat merk je er in de praktijk van
    Ik werk zelf met een 350D en een 30D en doe hoofdzakelijk fotodingen in de natuur. De enige beperking die ik tot nog toe gemerkt heb met de 350D was één keer dat zijn interne buffer volliep en de camera drie hele seconden buiten adem was. Voor het overige komt ie helemaal niks tekort. (Dat de toch wat grotere 30D me iets lekkerder in de handen staat is persoonlijk)

    Een ander verhaal is dat je binnen het gestelde budget precies een kale 40Dbody kunt kopen, dus zonder lens en zo. Met wat creatief prikwerk zou je dan nog aan de pinholefotografie kunnen gaan maar daar is het ook wel zo ongeveer mee gezegd.
    Binnen datzelfde budget heb je met de 450D al plek voor een leuk standaardzoompje en met de 1000D ruimte voor een tweetal leuke zoomlensjes waarmee het lekker spelevaren is.(en als laatste geldt voor 450D en 1000D dat je ook nog eens dat SDkaartje kan blijven gebruiken, iedereen blij)
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 november 2008 @ 19:27:13 #126
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_63249509
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 16:10 schreef Puala het volgende:
    Handig dit topic Gisteren al naar gezocht maar blijkbaar overheen gelezen. Ik heb een vraagje.

    Ik wil een spiegelreflexcamera gaan kopen. Nu kan ik de Olympus E510 overnemen van iemand met dubbele zoom kit ED 14-42 mm en 40-150 mm lens. Er zit ook een extra accu bij en een tas. Dit alles voor ongeveer 350-400 euro.

    Doen of niet doen? Ik heb nog nooit een spiegelreflexcamera gehad en wil er eentje die niet al te moeilijk is om mee te beginnen.. Zit ik hier dan goed mee of niet?
    Voor dat bedrag en mits niet al te doorleefd, direct doen

    Geen enkele reflex is moeilijk om mee te beginnen, gewoon eerst de boel op de automaat en schieten met die hap. Naarmate je het ding leert kennen schakel je naar keuze meer automatiek uit, het apparaat groeit gewoon met je mee.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      FOK!fotograaf zondag 16 november 2008 @ 01:08:17 #127
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63254051
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 18:04 schreef dragonrider het volgende:

    [..]

    Ja, ik zit al de hele tijd tussen de 450D en de 40D te twijfelen en switchen, zit nu wel erg sterk toch aan de 40D te denken. En dan gewoon met een 'normale' lens de camera verkennen enzo en in de toekomst als er weer wat geld binnen stroomt wat lensen bij kopen.

    Wat ik wil gaan fotograferen weet ik nog niet echt, maar ik wil wel alles uitproberen en dan kijken wat ik leuk vind. En dan moet niet achteraf blijken dat de 450D niet voldoet voor wat ik leuk vind.
    Hier staan de spec's van beide camera's naast elkaar.

    De verschillen, en wat dat in de praktijk betekend:

    Max resolution:
    De 450D heeft 2 Megapixels meer, in de praktijk lood om oud ijzer.

    Pixel density:
    het aantal pixels op een vierkante centimeter. In theorie hoe hoger de pixelcount, des te meer ruis. De 450D heeft een fractie meer ruis. als je de reviews vergelijkt zal je dat ook zien, maar het verschil is dusdanig klein dat het eigenlijk niet uitmaakt.

    ISO rating:
    De 40D heeft ook een 3200 iso stand, en kan dus bij minder licht nog fotograferen. Ik heb de 3200 stand gedisabled staan op mijn 40D zelfs iso 1600 gebruik ik als het even kan niet, veel teveel ruis.

    Auto Focus:
    De 40D heeft andere sensoren die met lichtsterke (lees dure ) lenzen wat sneller kan scherpstellen. In de praktijk bepaald de lens grotendeels de AF snelheid.

    White balance override:
    De 40D kan je de licht temperatuur in kelvin opgeven. is handig als je in een studio werkt, en je de waardes van je studiolampen in kan programmeren.

    Max shutter:
    de 40D kan 2x zo snel de sluiter open en dicht doen. voor 1/4000 heb je echter al zo extreem veel licht nodig dat het vrijwel nooit voorkomt. Je moet bijvoorbeeld recht in de zon gaan fotograferen.

    Continuous Drive:
    Het grote verschil tussen beide camera's. De 40D is 2 keer zo snel, en kan meer foto's maken. Voor mij een van de redenen om een 40D te gebruiken. Voor sport/actiefotografie heel erg fijn. voor alle andere soorten van fotografie: leuk maar niet nodig. (ik fotografeer veel sport)

    Remote control:
    De 450D kan ook via een infrarood afstandbediening gebruikt worden(remote zelf moet je kopen, 40D standaard niet.

    Storage types:
    Compact flash of SD kaart, qua prijzen is de SD wat goedkoper. voor de rest is er geen verschil.

    Uncompressed format:
    De 40D heeft een optie om een kleinere foto in raw te maken. Met de huidige prijzen van opslagkaartjes, waarom zou je dat willen doen?

    Viewfinder:
    De zoeker van de 40D is wat groter en helderder als die van de 450D. De 40D gebruikt een prisma, de 450D gebruikt spiegels, waardoor je zoeker iets minder helder is. In de praktijk merk je dat alleen als je tussen de beide camera's wisselt.

    Battery:
    De 40D gebruikt een sterkere batterij. maar ook de batterij van een 450D is meer dan sterk genoeg. 500 foto's moet voor beide camera's geen probleem zijn.

    Weight & Dimensions.
    De 40D is groter en zwaarder. De een vind de 40D fijner om vast te houden, de ander vind de 40D te groot/zwaar of beide. is puur persoonlijk.
    Ik gebruik vaak zware telelenzen (canon 100-400 L, Sigma 70-200 EX f2.8) , en vind daarbij een zwaardere camera lekkerder in de hand liggen. Sterker nog, ik gebruik om die reden ook nog eens een batterygrip op mijn 40D. Maar ik heb altijd al met grote en zware bodies rondgelopen, dus ik ben niet anders gewend. daarom voelt een 450D voor mij ook "vreemd" aan. Het verschil in gewicht komt ook omdat de 40D meer magnesium in de body gebruikt in plaats van kunststof.

    Verder zijn er nog een paar kleine verschillen tussen beide camera's die je niet uit het lijstje kan halen. De 40D heeft ook nog een display bovenop met de belangrijkste instellingen. En voor een paar functies moet je bij de 450D het menu gebruiken, terwijl de 40D er een knopje voor heeft. De lijst met custom Functions van de 40D is uitgebreider dan de 450D, maar als je niet weet wat die functies doen, maakt dat niet uit.

    Maar het belangrijkste: ga ze uitproberen. kijk welke jij het fijnste vind, en kijk niet alleen naar cijfertjes.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      zondag 16 november 2008 @ 11:27:19 #128
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_63257971
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 01:08 schreef Marc H het volgende:

    [..]
    *knip
    Bedankt voor de info! dit zijn de posts waar je wat aan hebt.

    Wat voor lenzen gebruik je nog meer, naast die twee genoemde telelenzen? 17-85mm? en hoe denk je dan over een 18-55mm op een 40D?
    pi_63258271
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 11:27 schreef dragonrider het volgende:

    [..]

    Bedankt voor de info! dit zijn de posts waar je wat aan hebt.

    Wat voor lenzen gebruik je nog meer, naast die twee genoemde telelenzen? 17-85mm? en hoe denk je dan over een 18-55mm op een 40D?
    18-55 mm is vergelijkbaar met 2.5x zoom op een compact camera. Maar dan vanuit de groothoek stand tot 1:1 met je oog (ongeveer). Wil je dus meer zoom, heb je meer millimeters nodig. En die lensjes zijn duur
    Wat ook kan, is een 18-200 lens (10x zoom vergelijkbaar) Ben je ineens overal van af. Tamron en sigma hebben die geloof ik.

    Mij assortiment bestaat momenteel uit een 24-105 mm f4 en een 50 mm f1.8. De 24-105 is mn standaard zoomlens en de 50 mm gebruik ik binnen en voor foto's met een groot verschil in scherpte-diepte.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
      FOK!fotograaf zondag 16 november 2008 @ 14:22:53 #130
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63262287
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 11:27 schreef dragonrider het volgende:

    [..]

    Bedankt voor de info! dit zijn de posts waar je wat aan hebt.

    Wat voor lenzen gebruik je nog meer, naast die twee genoemde telelenzen? 17-85mm? en hoe denk je dan over een 18-55mm op een 40D?
    Mijn complete verzameling lenzen:
    Canon 24-105 L f4 is, 50mm F1.8, 100-400 L is.
    Sigma EX: 10-20, 20 F1.8, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 180 F3.5 macro, 1.4x en 2x extenders.

    Ik geef toe, het is een berg.
    Sommige van deze lenzen gebruik ik ook niet veel meer. De 20mm 1.8 prime is een lens die misschien 1x per jaar nog gebruikt wordt, de 10-20 is veel flexibeler. Maar toen ik die 20 kocht was de 10-20 nog niet op de markt.
    De Sigma 24-70 2.8 is recentelijk vervangen door de Canon 24-105L. De trage AF van de sigma irriteerde mij teveel. De canon heeft razendsnelle USM, en ook nog eens een bonus: IS. Misschien gaat de 24-70 de verkoop in.
    De 70-200 EX 2.8 Sigma is ook een lens die niet vaak meer buiten speelt. de 100-400 is mijn favoriete telelens. Alleen als ik echt de lichtsterkte nodig hebt gaat hij in mijn tas.

    Wat meestal meegaat: 40D, Sigma 10-20, canon 24-105 en 100-400. samen met een 580 EXII flitser past dat perfect in mijn schoudertas.

    Zowel de 18-55 als de 17-85 ken ik niet. Maar mij persoonlijk lijkt de 17-85 een fijner bereik om mee te beginnen. Maar ik heb geen idee hoe beide lenzen optisch presteren.
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 11:45 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

    [..]

    18-55 mm is vergelijkbaar met 2.5x zoom op een compact camera. Maar dan vanuit de groothoek stand tot 1:1 met je oog (ongeveer). Wil je dus meer zoom, heb je meer millimeters nodig. En die lensjes zijn duur
    Wat ook kan, is een 18-200 lens (10x zoom vergelijkbaar) Ben je ineens overal van af. Tamron en sigma hebben die geloof ik.

    Mij assortiment bestaat momenteel uit een 24-105 mm f4 en een 50 mm f1.8. De 24-105 is mn standaard zoomlens en de 50 mm gebruik ik binnen en voor foto's met een groot verschil in scherpte-diepte.
    18-200 raad ik af. dat soort superzoom lenzen is en blijft altijd een compromis. Er zijn een paar uitzonderingen (Sigma 50-500 EX, Canon EF 28-300mm F3.5-5.6 L IS USM bijv,) maar die vallen niet binnen je budget.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_63264682
    quote:
    Op zaterdag 15 november 2008 19:24 schreef Ouwesok het volgende:

    *lang en nuttig verhaal*
    Hey bedankt . Hier heb ik wel wat aan ja. De 40D valt bij deze weer af. Maar dan nog de keuze tussen de 450D en de 1000D. Laatste is dus goedkoper, kan meteen een leukere lens bij (twijfel ik nog steeds over de kit (18-55) + een 55-200 oid, of alleen een 18-200).

    Maar heeft de 450D voor mij nog grote voordelen, waardoor ik later alsnog wil overstappen/spijt zou krijgen van de 1000D? Op de site zie ik de volgende verschillen: aantal megapixel (lijkt me triviaal, 10 of 12), scherpstelpunten (7 ipv 9) en max bps (3 ipv 3.5). Zijn er nog addertjes? Duurdere lenzen voor de 1000D, minder goede chip, minder 'accesoires' beschikbaar?

    Ik neig nu vooral naar een 1000D.
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
      zondag 16 november 2008 @ 16:09:09 #132
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_63265005
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 15:54 schreef Chicolate het volgende:

    [..]

    Hey bedankt . Hier heb ik wel wat aan ja. De 40D valt bij deze weer af. Maar dan nog de keuze tussen de 450D en de 1000D. Laatste is dus goedkoper, kan meteen een leukere lens bij (twijfel ik nog steeds over de kit (18-55) + een 55-200 oid, of alleen een 18-200).

    Maar heeft de 450D voor mij nog grote voordelen, waardoor ik later alsnog wil overstappen/spijt zou krijgen van de 1000D? Op de site zie ik de volgende verschillen: aantal megapixel (lijkt me triviaal, 10 of 12), scherpstelpunten (7 ipv 9) en max bps (3 ipv 3.5). Zijn er nog addertjes? Duurdere lenzen voor de 1000D, minder goede chip, minder 'accesoires' beschikbaar?

    Ik neig nu vooral naar een 1000D.
    Hmmm ik sinds een paar maanden de 1000D en ik ben er best wel happy mee Chico
    pi_63266219
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 16:09 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]

    Hmmm ik sinds een paar maanden de 1000D en ik ben er best wel happy mee Chico
    Jij zit nu in Japan he? Is ie daar een beetje geschikt voor? Welke lens heb jij er trouwens op zitten?

    Voorlopige plan: 1000D met 18-55 en 55-250. Kosten: minstens 694 euro. Tja .
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 16 november 2008 @ 17:02:02 #134
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_63266310
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 16:58 schreef Chicolate het volgende:

    [..]

    Jij zit nu in Japan he? Is ie daar een beetje geschikt voor? Welke lens heb jij er trouwens op zitten?

    Voorlopige plan: 1000D met 18-55 en 55-250. Kosten: minstens 694 euro. Tja .
    je kunt ook beginnen met de kitlens, je camera van haver tot gort uittesten en leren kennen en dan pas een telelens erbij kopen
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_63266595
    Kan ik hier ook terecht voor mn vragen over lenzen en flitsers??

    Ik heb op dit moment een canons eos400.
    Maar nu zoeken mn vriendin en ik een lens om dingen van veraf dichterbij te halen.
    We zullen de camera overal voor gebruiken,maar vooral voor de natuur komend jaar in Indonesie. Dus dieren,natuur,maar ook dingen in de omgeving om ons heen.

    Tevens gaan we trouwen volgend jaar en zoeken voor het feest s'avonds een flitser,welke wij ook met reizen en/of verjaardagen willen gebruiken.

    Wie heeft er tips? We zijn dus beginners en weten er echt niks van.

    Budget voor beide 400 - 500 euro? Is dat teveel, te weinig??
    pi_63266794
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 17:02 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    je kunt ook beginnen met de kitlens, je camera van haver tot gort uittesten en leren kennen en dan pas een telelens erbij kopen
    Dat is inderdaad ook een optie . Maar kan de 1000D qua opties veel meer dan mijn huidige A520? De voornaamste reden dat ik een nieuwe camera wil, is omdat ik spontaan verliefd werd toen ik zag dat je met sommige lenzen zelf kan scherpstellen, en het effect daarvan op je foto. De camera stond toen zelfs nog uit. Daarom vraag ik me af of de kitlens wel genoeg nieuwe mogelijkheden geeft, om mij een paar maanden zoet te houden.

    Met mijn pc zou ik ook eerst een nieuwe pc kopen, en dan later scherm/toetsenbord/geluid/muis vervangen. Een week later had ik mijn set alsnog compleet, zonder voelde het niet compleet genoeg.
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 16 november 2008 @ 17:25:35 #137
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_63266856
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 17:14 schreef nelisb het volgende:
    Kan ik hier ook terecht voor mn vragen over lenzen en flitsers??

    Ik heb op dit moment een canons eos400.
    Maar nu zoeken mn vriendin en ik een lens om dingen van veraf dichterbij te halen.
    We zullen de camera overal voor gebruiken,maar vooral voor de natuur komend jaar in Indonesie. Dus dieren,natuur,maar ook dingen in de omgeving om ons heen.

    Tevens gaan we trouwen volgend jaar en zoeken voor het feest s'avonds een flitser,welke wij ook met reizen en/of verjaardagen willen gebruiken.

    Wie heeft er tips? We zijn dus beginners en weten er echt niks van.

    Budget voor beide 400 - 500 euro? Is dat teveel, te weinig??
    wil je voor in de natuur richting een telelens. voor niet teveel geld zijn er de 70-300 van sigma en tamron
    er is ook een tele van canon die niet zo heel duur is, maar daar weet ik de afstanden niet van
    ben zelf begonnen met de 70-300 van sigma, tis best een goede lens voor de prijs. k meen dat de nieuwprijs van die sigma rond de 260 euro ligt

    Flitser, hier een van canon geloof de 420 maar die zit meer niet werkend in mijn tas dan dat ik m wel gebruik, k gebruik liever een lichtsterke lens en flits niet.
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 16 november 2008 @ 17:30:00 #138
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_63266941
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 17:23 schreef Chicolate het volgende:

    [..]

    Dat is inderdaad ook een optie . Maar kan de 1000D qua opties veel meer dan mijn huidige A520? De voornaamste reden dat ik een nieuwe camera wil, is omdat ik spontaan verliefd werd toen ik zag dat je met sommige lenzen zelf kan scherpstellen, en het effect daarvan op je foto. De camera stond toen zelfs nog uit. Daarom vraag ik me af of de kitlens wel genoeg nieuwe mogelijkheden geeft, om mij een paar maanden zoet te houden.

    Met mijn pc zou ik ook eerst een nieuwe pc kopen, en dan later scherm/toetsenbord/geluid/muis vervangen. Een week later had ik mijn set alsnog compleet, zonder voelde het niet compleet genoeg.
    een kitlens geeft echt in t begin genoeg ruimte om je camera te leren kennen. kijk je hebt niet meteen in de dierentuin tot achterin bereik maar ach
    en de verhalen dat de kitlens een kutlens is, das in mijn ogen ook niet waard, hij zit nog altijd in mn tas, komt er veel minder uit, ja dat wel, maar als ik wat meer groothoek nodig heb, gebruik ik m zeker nog.
    zelf ben ik van mening dat je t ding (slr) eerst moet leren kennen, uittesten, kijken wat je ermee kunt, en je lens uittesten, ook kijken wat je ermee kunt, dan dat je meteen een compleet volle tas koopt en t dan misschien niet gebruikt.

    dan verder die 55-200, als je 1 of 2 stappen zet heb je de ruimte tussen 55 en 70 opgevuld, je zou dus ook kunnen kijken naar een tele 70-300 of 70-200.
    die ene stap ertussen zul je echt niet snel missen
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      FOK!fotograaf zondag 16 november 2008 @ 17:54:02 #139
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63267560
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 17:25 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    wil je voor in de natuur richting een telelens. voor niet teveel geld zijn er de 70-300 van sigma en tamron
    er is ook een tele van canon die niet zo heel duur is, maar daar weet ik de afstanden niet van
    ben zelf begonnen met de 70-300 van sigma, tis best een goede lens voor de prijs. k meen dat de nieuwprijs van die sigma rond de 260 euro ligt

    Flitser, hier een van canon geloof de 420 maar die zit meer niet werkend in mijn tas dan dat ik m wel gebruik, k gebruik liever een lichtsterke lens en flits niet.
    Qua flitser zou ik de 430EX II aanraden, die is net over de 200 euro. Doet alles wat je van een flitser verwacht, zonder poespas die je toch nooit gebruikt.

    Ik zou eerder neigen naar een canon 70-200 F4, maar die is alleen al 500 euro. Fijne af, goede bouw, en optisch heel erg sterk. Maar het is dan ook een lens uit de "professionele" serie van canon. Andere optie is een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. groter bereik, Beeldstabilisatie, en optisch ook erg goed. Nadeel: voelt nogal goedkoop aan qua bouw. prijs: 450 euro.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 16 november 2008 @ 17:56:31 #140
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_63267631
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 17:54 schreef Marc H het volgende:

    [..]

    Qua flitser zou ik de 430EX II aanraden, die is net over de 200 euro. Doet alles wat je van een flitser verwacht, zonder poespas die je toch nooit gebruikt.

    Ik zou eerder neigen naar een canon 70-200 F4, maar die is alleen al 500 euro. Fijne af, goede bouw, en optisch heel erg sterk
    . Maar het is dan ook een lens uit de "professionele" serie van canon. Andere optie is een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. groter bereik, Beeldstabilisatie, en optisch ook erg goed. Nadeel: voelt nogal goedkoop aan qua bouw. prijs: 450 euro.
    das echt een lens, die heb ik hier ook in mijn tas zitten
    k mistte alleen toen in de Oostvaardersplassen ietwat aan bereik
    das eigenlijk de enige keer geweest qua bereik tot nu toe
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      FOK!fotograaf zondag 16 november 2008 @ 18:02:17 #141
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63267791
    Dat bereik probleem ken ik, had ik ook wel eens last van met mijn sigma 70-200. Heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit echt last meer van
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 16 november 2008 @ 18:04:25 #142
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_63267839
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 18:02 schreef Marc H het volgende:
    Dat bereik probleem ken ik, had ik ook wel eens last van met mijn sigma 70-200. Heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit echt last meer van
    hahahah, kan ik me voorstellen
    die had wel zo'n trek/duw zoomding he?
    dat lijkt me erg wennen in t begin
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
      FOK!fotograaf zondag 16 november 2008 @ 18:09:23 #143
    63 Marc H
    - Satan's Livecoach -
    pi_63267949
    Valt mee, omdat het een nieuwe handeling is. was er heel snel aan gewend. Had meer problemen met het overstappen van mijn 24-70 sigma naar de 24-105 canon, de zoomring draait contra aan wat ik gewend was. Ik draaide de eerste paar dagen constant de verkeerde kant op.
    You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
    pi_63280986
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 15:54 schreef Chicolate het volgende:

    [..]

    Hey bedankt . Hier heb ik wel wat aan ja. De 40D valt bij deze weer af. Maar dan nog de keuze tussen de 450D en de 1000D. Laatste is dus goedkoper, kan meteen een leukere lens bij (twijfel ik nog steeds over de kit (18-55) + een 55-200 oid, of alleen een 18-200).

    Maar heeft de 450D voor mij nog grote voordelen, waardoor ik later alsnog wil overstappen/spijt zou krijgen van de 1000D? Op de site zie ik de volgende verschillen: aantal megapixel (lijkt me triviaal, 10 of 12), scherpstelpunten (7 ipv 9) en max bps (3 ipv 3.5). Zijn er nog addertjes? Duurdere lenzen voor de 1000D, minder goede chip, minder 'accesoires' beschikbaar?

    Ik neig nu vooral naar een 1000D.
    Wat je niet moet vergeten is dat lenzen (meestal) blijven en de body's gaan. En glas is wat waardevaster als een body. Mocht je er ooit van af willen.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
    pi_63293531
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 08:28 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

    [..]

    Wat je niet moet vergeten is dat lenzen (meestal) blijven en de body's gaan. En glas is wat waardevaster als een body. Mocht je er ooit van af willen.
    Ik hou het in de gaten . Bedankt voor het meedenken/tip.
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 17:30 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    een kitlens geeft echt in t begin genoeg ruimte om je camera te leren kennen. kijk je hebt niet meteen in de dierentuin tot achterin bereik maar ach
    en de verhalen dat de kitlens een kutlens is, das in mijn ogen ook niet waard, hij zit nog altijd in mn tas, komt er veel minder uit, ja dat wel, maar als ik wat meer groothoek nodig heb, gebruik ik m zeker nog.
    zelf ben ik van mening dat je t ding (slr) eerst moet leren kennen, uittesten, kijken wat je ermee kunt, en je lens uittesten, ook kijken wat je ermee kunt, dan dat je meteen een compleet volle tas koopt en t dan misschien niet gebruikt.

    dan verder die 55-200, als je 1 of 2 stappen zet heb je de ruimte tussen 55 en 70 opgevuld, je zou dus ook kunnen kijken naar een tele 70-300 of 70-200.
    die ene stap ertussen zul je echt niet snel missen
    Ik ben ondertussen om , als de aankoop nog doorgaat (opeens wat krapper in het geld), wordt het een D1000 met kitlens, om mee te beginnen. Beter glas komt pas als ik er alles mee kan.

    Financieel vraagje: voor sommige spullen geldt dat ze voor sinterklaas/kerst wat duurder zijn, en rond januari opeens tientallen euro's goedkoper. Geldt dit ook voor camera's? En hoe 'dollar-gevoelig' zijn camera's, worden ze op dit moment steeds goedkoper, of toch weer even wat duurder (zoals bij computerhardware het geval is)?
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
    pi_63296003
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 17:22 schreef Chicolate het volgende:

    [..]

    Ik hou het in de gaten . Bedankt voor het meedenken/tip.
    [..]

    Ik ben ondertussen om , als de aankoop nog doorgaat (opeens wat krapper in het geld), wordt het een D1000 met kitlens, om mee te beginnen. Beter glas komt pas als ik er alles mee kan.

    Financieel vraagje: voor sommige spullen geldt dat ze voor sinterklaas/kerst wat duurder zijn, en rond januari opeens tientallen euro's goedkoper. Geldt dit ook voor camera's? En hoe 'dollar-gevoelig' zijn camera's, worden ze op dit moment steeds goedkoper, of toch weer even wat duurder (zoals bij computerhardware het geval is)?
    Niet mijn ervaring, meeste winkels willen dan juist heeeeeel veeeeeel omzet draaien. Dus prijzen juist omlaag en zo meer producten wegzetten. Je kan wachten op de aanbiedingen. De grootste zullen voor kerst komen i.p.v. Sinterklaas. Enne natuurlijk internetwinkels in de gaten houden hé, (Foto konijn en kamera express bv) die zitten meestal wel onder de prijs van een "normale" winkel.
    "Do or do not, there is no try!"
    Kick my ass!
    Xblog360
    [url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
    pi_63296549
    quote:
    Op maandag 17 november 2008 19:02 schreef Evil_Boterbloem het volgende:

    [..]

    Niet mijn ervaring, meeste winkels willen dan juist heeeeeel veeeeeel omzet draaien. Dus prijzen juist omlaag en zo meer producten wegzetten. Je kan wachten op de aanbiedingen. De grootste zullen voor kerst komen i.p.v. Sinterklaas. Enne natuurlijk internetwinkels in de gaten houden hé, (Foto konijn en kamera express bv) die zitten meestal wel onder de prijs van een "normale" winkel.
    Ok, dankje .

    Ik heb nu een aanbieding op het oog, van 370 euro. Voor Canon 1000D + 18-55 mm IS lens (volgens de site), is goedkoper dan beide webshops en nog bij mij in de stad ook . Nadeel: moet woensdagavond aangeschaft worden, en weet niet of ze het op voorraad hebben in filiaal, is een tijdelijke (2 uur durende) actie.
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
      dinsdag 18 november 2008 @ 22:07:36 #148
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_63330188
    quote:
    Op zondag 16 november 2008 16:58 schreef Chicolate het volgende:

    [..]

    Jij zit nu in Japan he? Is ie daar een beetje geschikt voor? Welke lens heb jij er trouwens op zitten?

    Voorlopige plan: 1000D met 18-55 en 55-250. Kosten: minstens 694 euro. Tja .
    Ja, inmiddels weer terug met een berg foto´s ik heb een gewoon 18/55 kitlens er op. Ben ook nog een beetje aan het experimenteren enzo. Ik kocht m bij een speciaalzaak voor 495,- oid. met een extra accu, tasje, 4 gig kaart en een filterkapje was ik iets van 600 Euro kwijt. Ik kreeg er wel een cursus digitale fotografie bij twv ong 120 euro en onderwerp & datum mag ik zelf kiezen. Als ik m wat beter onder de knie heb ga ik die doen.

    pi_63396559
    Ok, ik zit ook wat tegen een nieuwe aan te hikken..

    Budget:
  • +/- 350 euro

    Formaat:
  • SLR-achtig

    Doel:
  • Landschappen, natuur, af en toe wat bewegend wild op de Veluwe, verjaardagen, etc etc.

    De fotograaf:
  • Ik ben een man, en echte mannen lezen geen handleiding. Maar ik heb hem meestal wel in de buurt als ik eens wat wil experimenteren etc, en ben er niet allergisch voor. Ik ben wel benieuwd naar de diverse fotografie technieken, maar wil ook een camera die een goed auto stand heeft voor de sneller genomen spontane foto's.

    Huidige camera:
  • Een panasonic FZ-8

    Welke camera’s twijfel je over:
  • Panasonic FZ-28.

    Bijzondere eisen:

  • Wat minder ruis op lagere ISO settings, en wat meer zoom bereik, aangezien ik van het weekend een hert net niet mooi er op kon krijgen..


    Even serieus, ik ben eigenlijk op zoek naar wat ervaringen met de FZ-28, volgens de cijfers en on-line reviews van de wat simpeler sites is het een aardige verbetering t.o.v. de FZ-18, dus dan zou het een nog grotere zijn tt.o.v. mijn FZ-8? als ik ze naast elkaar zet, zie ik dat al die dingen zoals de ruis & zoombereik etc verbeterd zijn, maar mijn camera is goed 11/2 jaar oud, en dus nog lang niet afgeschreven. Zijn de verschillen echt de aankoop waard?
  • Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
    pi_63409760
    Ik zoek ook een nieuwe camera, en ik kom er niet uit.

    Budget:
    +/- 200 euro

    Formaat:
    Micro / compact. Broekzakformaat iig.

    Doel:
    Goede foto's ( landschap, natuur ) maar ook erg belangrijk: Prima kwaliteit video + geluid! En hierdoor is het wat lastig zoeken voor mij.

    Huidige camera:
    Canon S3. Mooie camera, maar te groot.

    Welke camera’s twijfel je over:

    Lumix DMX Lx3, maar is te duur
    Geef mij maar Amsterdam
    pi_63411128
    Bedankt voor al het advies , ik heb mijn camera besteld: Canon 1000D met enkel de kitlens.
    quote:
    Op dinsdag 18 november 2008 22:07 schreef kaasplankje het volgende:

    [..]

    Ja, inmiddels weer terug met een berg foto´s ik heb een gewoon 18/55 kitlens er op. Ben ook nog een beetje aan het experimenteren enzo. Ik kocht m bij een speciaalzaak voor 495,- oid. met een extra accu, tasje, 4 gig kaart en een filterkapje was ik iets van 600 Euro kwijt. Ik kreeg er wel een cursus digitale fotografie bij twv ong 120 euro en onderwerp & datum mag ik zelf kiezen. Als ik m wat beter onder de knie heb ga ik die doen.

    [ afbeelding ]
    Ik krijg de mijne dinsdag waarschijnlijk . Heb hem toch maar besteld, 368 Euro. Geen tas (zal hem in het begin alleen thuis/binnen gebruiken en wil even goed zoeken naar een geschikte tas), geen extra accu (zie eerder argument) en geen gedoe, gewoon de camera. Komen ze me vragen of ik hem wil verzekeren. Tegen vallen/regen etc. En mij vreemd aankijken toen ik dat niet nodig vond, ze wilden me bijna dwingen . Maar ik krijg geen cursus fotografie . Lijkt me juist zo stoer.

    Maargoed, dinsdag dus .
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')