abonnement Unibet Coolblue
pi_49870664
Vorige deel: [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden, deel 5

Laatste post:
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:07 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Oke, ik weet één ding zeker. Het wordt een 400D.

Nu zit ik alleen nog een beetje met die lenzen. ( Grappig in een ander topic over contactlenzen heb je me geadviseerd)

Is het niet beter dat ik die camera koop, alleen met de kitlens. Vervolgens die cursus doe die je erbij kan nemen. En daarna ga orienteren op de juiste lens?

Ohja bij wat voor soort winkel kan ik het best de camera aanschaffen? Via internet ben ik het iig niet van plan. Is FOKA een goede?
  maandag 28 mei 2007 @ 23:13:57 #2
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_49870848
De kitlens van de 400d is een hartstikke leuk ding voor allround gebruik en om de camera mee te leren kennen. "De juiste lens" is er niet, tenminste... wil je 1 lens met een groot bereik? 18-200mm dan zul je moet inleveren op scherpte/lichtsterkte en kwaliteit. Wat veel mensen doen is met 3 lenzen al het bereik afvangen. D.w.z 1 lens voor groothoek, 1 lens voor groothoek-tele en 1 lens voor ver tele.

Ik zou zeggen: ga eerst met die kitlens aan de gang en als je daarna het gevoel hebt dat je iets mist dan kan je altijd nog gaan kijken naar andere lenzen.
There IS no global warming -- The Matrix
  dinsdag 29 mei 2007 @ 11:55:55 #3
58200 Breemz
A New Form Of Intelligence
pi_49882740
okee,

onze olympus nog wat heeft het begeven, nu op zoek naar een nieuwe Camera.
Zijn hier in huis geen top fotografen, zoeken gewoon een leuke camera (voor niet al teveel centjes)

heb beetje rond gekeken en bij deze uitgekomen:

Fujifilm Finepix A800
Fujifilm Finepix A820
Fujifilm FinePix A900
Olympus FE-140

waarom? wil een camera met batterij geen accu(weet niet waarom, we hebben van die batterijen voor de camera dusch), wil een camera die XD card ondersteund (omdat we deze nog hebben van de olympus die dood is.)

wat is jullie mening over deze drie instap camera's?
Of heeft iemand een andere optie ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Breemz op 29-05-2007 12:01:34 ]
I love to be in charge
Heracles Black & White Army!!
Ere-divisie here we are, 3th year in a row!
pi_49890919
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het is inderdaad jammer dat de S3 geen RAW's maakt. De jpeg's zijn echter bijzonder goed en redden het meestal wel zonder verdere bewerking.
Omdat de S3 een stabilisator heeft komt ie bij ons zelden boven de laagste gevoeligheid. Van de ISO800 wordt je niet blij, maar dat geldt voor de ISO800 van elke andere compact. De stabilisator werkt overigens meer dan verdienstelijk. Omdat de compact ook nauwelijks bewegende delen heeft hou je hem met wat oefening een eeuwigheid stil.
Onze ervaring met batterijgebruik van de Powershot SxIS is dat de S3IS ongeveer drie keer zo lang met een setje accu's doet als onze S1IS deed. In ruil daarvoor is de S3IS voor een superzoomcompact razend snel met scherpstelling en continueopnamen.

De S5IS heeft een aansluiting voor een externe flitser. Dat gaat overigens alleen goed als je er een Canon E-TTLflitser op zet. Die externe flitser heeft vooral nut als je heel veel binnenopnamen maakt of gekke dingen van plan bent met macro en zo. Hou wel weer rekening met een extra aanschaf waarvan je alleen zelf kunt inschatten of je hem vaak gaat gebruiken.
Behalve wat irrelevante megapixels meer dan de S3IS en dat flitscontact wijkt de S5IS weinig af van de S3, tenzij je blödsinn als gezichtsherkennin belangrijk vind.

Een eerlijk vergelijk met de Sony H's kan ik niet maken, wel met diens voorlopers, de Konica-Minolta Z-serie, en die toonde aan dat K-M in niets voor Canon onder hoeft te doen. Uit de reviews blijkt dat de Sony's dat beeld goed kunnen vasthouden.
Bedankt voor je reactie Ouwesok. Dus de kwaliteit van deze camera is zodanig dat er weinig aan gephotoshopt hoeft te worden. Ook fijn dat je wat over de batterijen en de externe flitser hebt gezegd.
I
Is er verder iemand die hier ervaring heeft met de Canon S3 IS en mij hier meer over wil vertellen? Ook graag vertellen wat jullie beweegredenen voor de aanschaf van deze camera is geweest en waarom niet bijvoorbeeld voor de Sony DSC H5

Alvast bedankt

Groetjes Beau
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:10:08 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_49945231
quote:
“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De een wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen Dit lijstje kan daar ook bij helpen.


Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houdt er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij D-SLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 4 segmenten:

  • Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.

  • Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties. Modellen als de Canon Powershot A*** reeks.

  • SLR-achtig: Camera’s met een flinke vaste lens, en die qua opties niet onderdoen aan een Digitale Spiegelreflex. Modellen als de Canon G series, Fuji Finepix S9500.

  • D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires. Modellen als de Canon 350D 400D 30D 5D, Nikon D50, D70 D200 enz.


    Doel:
    Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.


    De fotograaf:
    is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?


    Huidige camera:
    Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeldt ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.


    Bijzondere eisen:
    Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'


    Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

    Budget:
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
    Doel:
    Fotograaf:
    Huidige camera:
    Welke camera’s twijfel je over:
    Bijzonderheden:


  • LInk naar vorig topic: [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden, deel 5

    Ik wil een nieuwe fotocamera kopen, budget ongeveer 200 - 300 euro. Optische zoom van 10 of 12. Het liefst ook beeldstabilisator. MP's maakt niet zoveel uit, zolang het maar 6 of meer is. Ik zit vooral te dubben of ik wel diafragma en sluitertijd wil kunnen instellen aangezien ik er niet echt veel verstand van heb

    Ik heb me een beetje georienteerd op kieskeurig.nl en heb wel een selectie gemaakt van toestellen die in de prijsklasse vallen, maar ieder toestel heeft wel een nadeel. Ik heb de volgende toestellen:

    Panasonic TZ-1/TZ-2:
    nadeel is accu, TZ-1 heeft 5 MP en geen instelmogelijkheden, TZ-2 is met 285 euro aan de dure kant. wel zuinige accu en beste superzoom camera van 2006/2007, TZ-2 is ook relatief klein.

    Sony H2:
    Nadeel is de memorystick, gewicht van 500 gram en purple fringing heeft die last van (is dit erg), krijgt wel veel goede reacties en heeft 12 x optische zoom

    Kodak Z710:
    Heeft niet veel nadelen, maar reacties waren niet onverdeeld positief.

    Kodak Z612/Z712:
    Nadeel is accu die ook snel leeg is, uiterlijk van de Z712 vind ik wel strak in het zwart en hebben beide 12 x optische zoom

    Fujifilm S5700:
    Weinig reacties op internet, heeft niet echt nadelen. Kan er niet echt hoogte van krijgen hoe die is

    Olympus SP-510: Nadeel is XD-card, geen USB 2.0 en relatief veel negatieve reacties, hij is wel erg zuinig met de batterijen

    Kortom: ik weet het niet meer, mijn voorkeuren gaan op dit moment uit naar de Panasonics en de Sony H2. Die krijgen de beste reacties op internet, maar ze hebben voor mij ook echte nadelen zoals de accu's (moet je er een 2de bij kopen) en de memorystick van de Sony, of bij de Sony die purple fringing echt belangrijk is weet ik niet.

    Iemand ervaringen, suggesties, nog andere camera's die ik vergeten ben. Laat het me weten.

    [ Bericht 22% gewijzigd door Chell op 31-05-2007 09:44:41 (OP aangevuld) ]
    pi_49949304
    Blik: Panasonic Lumix DMC FZ 7 of 8. Wel wat meer ruis dan gemiddeld, maar wellicht een om in je lijstje er bij te zetten. Zie verder www.dpreview.com om ze handig te vergelijken of uitgebreide reviews te lezen.
    Voor die prijs en met die eisen ga je toch concessies doen wat betreft de kwaliteit, dat kan niet anders.
    Purple fringing zijn de paarse randen langs bijvoorbeeld takken tegen een witte lucht (veelvoorkomend, vandaar dit voorbeeld). Het beste te zien in de foto op volledige resolutie, op afdrukken al minder. Ik weet niet hoe erg de Sony het heeft, wellicht is daar op dpreview bijvoorbeeld iets meer over te vinden.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_49954272
    Wat Elefes zegt idd, 10-12 x optische zoom onder de 300E, daar heb je geen toppertjes voor, maar altijd nog hele redelijke camera's. Van de camera's die je noemt, ken ik alleen de Sony en de Panasonic die Elefes noemt. Die zijn beide goed, al denk ik dat je aan de FZ 7 een betere koop doet. Panasonic, Sony, Fuji en Olympus zijn iig merken waar je je geen buil aan valt, bij Kodak heb ik wat negatieve verhalen gehoord over de camera's in de lagere prijsklassen, geen idee of dat ook voor deze 2 types geldt.

    memorystick bij Sony is idd een groot nadeel. Die krengen zijn duur en als je later over wilt naar een ander merkt, heb je er geen zak meer aan

    Verder kan ik je aanraden een camera te nemen waar ook een Av en een M stand op zit. Dat geeft je de ruimte voor eigen inbreng en om net iets meer te kunnen dan de standaard kiekjes.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      donderdag 31 mei 2007 @ 17:12:30 #8
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_49970468
    Misschien is die FZ8 van Panasonic ook wel een optie idd. Die heeft in ieder geval wel alles wat ik ongeveer wil hebben inclusief instelmogelijkheden.

    Misschien toch nog ff met mijn vriendin overleggen wat het budget gaat worden, Als het budget hoger wordt, wat voor camera's hebben we het dan over? De H7 van Sony en de Canon Powershot S3 IS?
    pi_49970502
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 17:12 schreef Blik het volgende:
    Misschien is die FZ8 van Panasonic ook wel een optie idd. Die heeft in ieder geval wel alles wat ik ongeveer wil hebben inclusief instelmogelijkheden.

    Misschien toch nog ff met mijn vriendin overleggen wat het budget gaat worden, Als het budget hoger wordt, wat voor camera's hebben we het dan over? De H7 van Sony en de Canon Powershot S3 IS?
    bijvoorbeeld. Kijk zeker ook nog even naar andere Powershot modellen van Canon, die hebben vaak veel opties, goede kwaliteit en zijn niet zo duur.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
      donderdag 31 mei 2007 @ 19:30:01 #10
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_49975005
    Pff moeilijk hoor, bij dpreview.com ontlopen de Panasonic FZ8 en Sony H2 elkaar nauwelijks. De Canon POwershot S3 IS is volgens dpreview wat minder.

    De Panasonic kan ook .raw fotograferen, maar of ik daar iets mee doe valt te bezien. Het nadeel is dat zodra de ISO hoger is, de foto´s meer ruis vertonen bij de Panasonic. zie quote
    quote:
    If you accept that the size and convenience of this type of product means a certain level of compromise you won't be disappointed. Viewed on-screen at 100% the output often leaves a little to be desired, but for 'normal' use (standard sized prints, full screen viewing) the excellent lens and reliable focus/exposure systems cannot fail to impress. On this basis I think it's safe to say that the FZ8 just about offers enough to earn a qualified Highly Recommended, but I'd urge you to check out the sample images - and decide if you're prepared to shoot raw when it matters and to stick to ISO 100 whenever possible - before deciding.


    De Panasonic heeft SD-kaartjes en een hele goede beeldstabilisator. Maar de Panasonic heeft weer een accu waar ik niet zo'n fan van ben (aangezien je een 2de accu moet kopen voor de vakantie).

    pff. lastig
    pi_49984237
    quote:
    Op maandag 28 mei 2007 14:05 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Het is inderdaad jammer dat de S3 geen RAW's maakt. De jpeg's zijn echter bijzonder goed en redden het meestal wel zonder verdere bewerking.
    Omdat de S3 een stabilisator heeft komt ie bij ons zelden boven de laagste gevoeligheid. Van de ISO800 wordt je niet blij, maar dat geldt voor de ISO800 van elke andere compact. De stabilisator werkt overigens meer dan verdienstelijk. Omdat de compact ook nauwelijks bewegende delen heeft hou je hem met wat oefening een eeuwigheid stil.
    Onze ervaring met batterijgebruik van de Powershot SxIS is dat de S3IS ongeveer drie keer zo lang met een setje accu's doet als onze S1IS deed. In ruil daarvoor is de S3IS voor een superzoomcompact razend snel met scherpstelling en continueopnamen.

    De S5IS heeft een aansluiting voor een externe flitser. Dat gaat overigens alleen goed als je er een Canon E-TTLflitser op zet. Die externe flitser heeft vooral nut als je heel veel binnenopnamen maakt of gekke dingen van plan bent met macro en zo. Hou wel weer rekening met een extra aanschaf waarvan je alleen zelf kunt inschatten of je hem vaak gaat gebruiken.
    Behalve wat irrelevante megapixels meer dan de S3IS en dat flitscontact wijkt de S5IS weinig af van de S3, tenzij je blödsinn als gezichtsherkennin belangrijk vind.

    Een eerlijk vergelijk met de Sony H's kan ik niet maken, wel met diens voorlopers, de Konica-Minolta Z-serie, en die toonde aan dat K-M in niets voor Canon onder hoeft te doen. Uit de reviews blijkt dat de Sony's dat beeld goed kunnen vasthouden.
    Hierbij mijn reactie nog een keer die ik ook al in een ander deel heb gepost welke ook deel 6 heet: [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden. Deel 6 Misschien kan een Mod deze 2 delen samenvoegen?

    Bedankt voor je reactie Ouwesok. Dus de kwaliteit van deze camera is zodanig dat er weinig aan gephotoshopt hoeft te worden. Ook fijn dat je wat over de batterijen en de externe flitser hebt gezegd.
    I
    Is er verder iemand die hier ervaring heeft met de Canon S3 IS en mij hier meer over wil vertellen? Ook graag vertellen wat jullie beweegredenen voor de aanschaf van deze camera is geweest en waarom niet bijvoorbeeld voor de Sony DSC H5

    Alvast bedankt

    Groetjes Beau
    pi_49989953
    Beau: Ik heb geen ervaring met beide camera's, maar aan wat ik her en der langs zie komen aan foto's en aan de specs te oordelen, zijn dit de toppers onder de compacts. Ik heb zelf een KM Z2 gehad (een voorouder van de H5, zoals Ouwesok al zegt) en ik kan alleen maar onderschrijven dat die niet onderdeed voor de Canon's die je destijds kon krijgen.

    Voorzover ik kan oordelen (foto's die ik zie, specs, reviews, ervaring met beide merken) zijn beide toestellen ongeveer gelijkwaardig en komt het aan op specifieke aspecten, zoals gebruiksgemak en ligging in de hand. Kwestie van eens vast gaan houden dus. Ik weet niet of de H5 ook met die idioot dure memory sticks werkt, dat zou niet in zijn voordeel werken iig.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      FOK!fotograaf zaterdag 2 juni 2007 @ 00:45:25 #13
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_50022414
    De topics worden even gelijmd
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_50035829
    Budget: max 750 Euro.
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body De laatste 2 categorieen.
    Doel: Landschappen (De polder in en shoot, vakantie), steden (dagje die en die stad, mooie gebouwen), mensen (op vakantie, cultuur laten zien, in de stad, beetje urban fotografie achtig). Absoluut geen studio en/of portret fotografie, totaal niet in geinteresseerd.
    Fotograaf: Beginner, wil me graag meer gaan verdiepen in fotografie, ben zeer geinteresseerd in de mogelijkheden van een camera te benutten, en daardoor kwalitatief betere foto's te maken.
    Huidige camera: Fuji A345, ideaal, NOT...
    Welke camera’s twijfel je over: Op dit moment de Fuji S9600 (heb al een aantal XD kaartjes i.v.m. huidige camera) en de Nikon D40. Tips voor vergelijkbare camera's zie ik met plezier tegemoet.
    Bijzonderheden: Ik wil graag een camera met de functionaliteit van een volwaardige DSLR, dus met alle diverse opties die je in kan stellen (ISO, sluitertijd, etc.), waarbij het geen probleem is om aanvullende lenzen, filters en statief te gebruiken, en waarbij de kwaliteit van de foto's voorop staat. Om een voorbeeld te geven, ik erger me dood aan de ca op de A345 die ik heb, maar voor de rest valt de kwaliteit van de foto's niet tegen voor die prijs.

    Ook zou ik het fijn vinden om advies te krijgen over diverse lenzen en filters die ik zou kunnen gebruiken voor de diverse doelen waar ik de camera voor zou willen gebruiken. Dus voor landschappen, steden, etc. Eventueel macro, maar ik denk dat ik daar pas mee begin als ik wat gevorderd ben.

    Zelf had ik in ieder geval een polarisatie- en uv filter in gedachten, mits deze beschikbaar zijn en passen op de uiteindelijke camera.
    Ain't no bitch shit nowhere here dog!
    Parkour
    Hell no to J.Lo
    pi_50037880
    Otpor: Heb je de nieuwe Olympus E-410 gezien? Voldoet aan al je eisen, werkt o.a. met je bestaande xD-kaartjes en is bovendien heel compact en licht, ideaal om mee te reizen. Ik heb zelf een zwak voor Olympus omdat ik hun lenzen heel erg goed vind.

    Leuke review: http://www.megapixel.net/reviews/oly-e410/e410-gen.php
      zondag 3 juni 2007 @ 10:02:46 #16
    154451 joeltje
    Oldskooler
    pi_50053453
    Goed, mijn Fuji E550 is gisteren gesneuveld Heel jammer want ik was erg tevreden oved de foto qualiteit en de snelheid van deze cam. Maar goed, ik zoek dus een nieuwe, maar weet echt niet welke. Ik zit erg te denken aan de Panasonic TZ3, die heeft nml. 10x optische zoom. En die zoom, die miste ik wel een beetje bij de E550... Maar ik weet dus niet of dit ook idd een cam voor mij is. Wellicht kan iemand nog met wat alternatieven komen?

    even op een rijtje:

  • Nu de Fuji E550, dus de E900 zou een logisch vervolg zijn, maar die zoomt "maar" 4x
  • Snelheid is voor mij belangrijk (dus niet op de knop duwen om vervolgens een 2-tal seconden later pas een fotomoment te hebben)
  • MP's maken me niet gek veel uit, ik heb er nu 6, een beetje meer is leuk, maar geen must
  • Optische zoom is belangrijk, hoe meer hoe beter
  • Cam moet in een broekzak passen
  • Hij moet "point en shoot" zijn, maar ik wil er ook mee kunnen spelen (qua instelling dus vergelijkbaar met de E550)
  • Zoeker is niet belangrijk voor me (optisch / lcd) vermits een lcd maar wel snel genoeg is...

    Als ik deze site invul kom ik inderdaad uit bij de Panasonic TZ3 en de Canon A710

    nou moet ik dus alleen nog ff kiezen

    [ Bericht 11% gewijzigd door joeltje op 03-06-2007 10:08:09 ]
  • Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
      zondag 3 juni 2007 @ 10:59:35 #17
    16550 Scope
    nietsnut
    pi_50054185
    Help! Ik ga binnenkort op vakantie en mijn oude Canon Powershot S1 is nu toch echt aan vervanging toe. Ik neem mezelf voor dat ik hierna meer met fotografie wil gaan doen, dus niet alleen maar puur voor vakantiekiekjes. Alleen weet ik niet of ik dat voor mezelf kan waarmaken... Het punt is dus nu dat ik zit te twijfelen tussen ofwel een simpele point n shoot, met wat manuele opties, bv de Canon A710... ófwel dat ik toch de overstap ga maken naar den dSLR. Het probleem dan is dat ik qua prijs de D40x of 400D wel interessant vind, maar eigenlijk vind ik de 400D niet lekker vast houden en heeft de D40x geen AF-motor. Dan kom je weer uit op de D80 of 30D maar die zijn weer behoorlijk duur...

    Ik vraag me af: is zo'n dSLR nu écht zóveel beter als een goede point-n-shoot? Ik heb me altijd laten vertellen dat het niet aan het fototoestel ligt maar aan de fotograaf...

    En verder: denken jullie dat het verstandig is om te wachten, wie weet komt er wel een generatie fullframe dSLR's die net zo goedkoop zijn als de instap-dSLR's nu...
    En vast!
    pi_50054614
    Scope,
    Je bent met een dslr uiteindelijk veel beter uit. Je zegt zelf al je wilt wat meer met fotografie gaan doen. Bij Kamera express koop je de 30D body al voor ¤888. Plus je krijgt nog eens via de cashback actie ¤100 retour. Je creatieve vrijheid wordt veel groter. En met de canon 30D heb je een dijk van een camera in huis. Je moet ook niet vergeten dat in een point and shoot cam de foto's die je gemaakt hebt al grotendeels bewerkt zijn door de software in de camera, Het ligt ook niet zozeer aan de camera maar wel als de persoon die hem bediend.

    Maak je de overstap dan geef ik je wel dit mee. Je zal heel erg moeten wennen aan de dslr. Leer je camera kennen doormiddel van doen en je zal in het begin denken wat een bagger maakt die camera , maar dit is slechts van tijdelijke aard.
    Het prijsverschil tussen de 30D en de 400D of de D40 is eigenlijk Nihil. Voor 965 heb je dus al een kitset van de 30D en voor de 400 D 709 en voor de d40x 739. Dus dat prijsverschil is wel aanwezig maar is ook eigenlijk nihil.

    Het gereedschap waarmee je werkt zal je altijd merken. Ik heb sinds twee weken een 30D en zal je zeggen nog geen moment spijt van gehad. Solide body tenminste het gevoel dat ik een camera in me hand heb of om me hals hangt etc.
    pi_50073434
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 10:59 schreef Scope het volgende:
    Help! Ik ga binnenkort op vakantie en mijn oude Canon Powershot S1 is nu toch echt aan vervanging toe. Ik neem mezelf voor dat ik hierna meer met fotografie wil gaan doen, dus niet alleen maar puur voor vakantiekiekjes. Alleen weet ik niet of ik dat voor mezelf kan waarmaken... Het punt is dus nu dat ik zit te twijfelen tussen ofwel een simpele point n shoot, met wat manuele opties, bv de Canon A710... ófwel dat ik toch de overstap ga maken naar den dSLR. Het probleem dan is dat ik qua prijs de D40x of 400D wel interessant vind, maar eigenlijk vind ik de 400D niet lekker vast houden en heeft de D40x geen AF-motor. Dan kom je weer uit op de D80 of 30D maar die zijn weer behoorlijk duur...

    Ik vraag me af: is zo'n dSLR nu écht zóveel beter als een goede point-n-shoot? Ik heb me altijd laten vertellen dat het niet aan het fototoestel ligt maar aan de fotograaf...

    En verder: denken jullie dat het verstandig is om te wachten, wie weet komt er wel een generatie fullframe dSLR's die net zo goedkoop zijn als de instap-dSLR's nu...
    Ik zou lekker die Canon Powershot A710 halen, volgens mij een hele leuke cam en helemaal niet duur. Een high-end compact, je kunt zowat alles instellen wat je maar wilt dus genoeg te ontdekken.
    En als je toch meer met fotografie wilt gaan doen, is de A710 een leuke cam, en als je toch nog later naar een dSLR over wilt is het ook een leuk ding om er bij te houden, voor als je een keer niet je hele tas mee wilt nemen met fotospullen. Ook is ie helemaal niet zo duur (zo'n 265 euro meen ik) en inderdaad is de fotograaf het belangrijkste ingredient voor het maken van een mooie foto.
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_50077750
    Ik weet weinig tot niks van digitale camera's, dus ik hoop dat jullie me hier wat meer over kunnen vertellen.

    Budget
    De camera mag niet meer kosten dan ¤300,-

    Formaat
    Compact camera

    Doel
    De meeste foto's worden binnenshuis genomen, zoals met kerstdagen of verjaardagen etc. Op vakantie worden er redelijk veel foto's van landschappen gemaakt. Het liefst heb ik camera die vooral goed is om indoor foto's te maken van personen.

    De fotograaf
    Bij de camera die ik nou heb, was het doos openen en fotograferen. Heb nooit de handleiding nodig gehad, omdat ik geen moeilijkheden tegen kwam.

    Huidige camera
    Een trust camera met 5.0 megapixels! Het kreng is alweer meer dan 3.5 jaar oud, en heb het ooit op Sinterklaas gekregen. De foto's die dit geval maakt bij daglicht zijn redelijk goed. Maar aangezien ik veel foto's indoor maak, worden ze vaak of te overbelicht (vooral personen) of het is allemaal alsof er een donkere waas over zit. Foto's van landschappen zijn redelijk als er genoeg daglicht is.

    Bijzondere eisen
    Nou ja.. zoals je net las moet ie binnenshuis goede foto's maken. Ben het een beetje zat om overbelichte mensen te zien, of helemaal niks

    Zelf heb ik een sdkaartje (512mb) in de oude camera zitten, en het is de bedoeling dat de nieuwe camera dit ook ondersteund. Ook moet de camera werken op een lithium accu, want ik vertik het om met aa-batterijen verder te gaan (krengen)

    ~Denise
      maandag 4 juni 2007 @ 09:07:12 #21
    154451 joeltje
    Oldskooler
    pi_50082629
    Xanteh,

    Zie mijn eerdere post, de E900, A710 (SD-kaart) zitten wel in je budget, de TZ3 (SD) is net wat duurder (337 eur). Wellicht kun je daar ook eens naar kijken...

    Ik kan niet zonder cam, dus heb inmiddels de TZ3 maar besteld.

    Ik had dus de E550, en die is heel prima ook indoor, dus ik vermoed dat de E900 (XD kaart) (opvolger) dat nog beter doet. De cam is iig heel snel, en dat is zeer prettig, dan mis je je shot niet...

    Succes met kiezen!

    PS. De A710 is in de aanbieding bij Mediamarkt, voor 249 geloof ik

    [edit] niet de MM, ik heb hem wel in een folder zien staan gisteren [/edit]

    [ Bericht 7% gewijzigd door joeltje op 04-06-2007 11:25:03 ]
    Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
    pi_50084613
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 11:18 schreef Mach3 het volgende:
    Scope,
    Je bent met een dslr uiteindelijk veel beter uit. Je zegt zelf al je wilt wat meer met fotografie gaan doen. Bij Kamera express koop je de 30D body al voor ¤888. Plus je krijgt nog eens via de cashback actie ¤100 retour. Je creatieve vrijheid wordt veel groter. En met de canon 30D heb je een dijk van een camera in huis. Je moet ook niet vergeten dat in een point and shoot cam de foto's die je gemaakt hebt al grotendeels bewerkt zijn door de software in de camera, Het ligt ook niet zozeer aan de camera maar wel als de persoon die hem bediend.

    Maak je de overstap dan geef ik je wel dit mee. Je zal heel erg moeten wennen aan de dslr. Leer je camera kennen doormiddel van doen en je zal in het begin denken wat een bagger maakt die camera , maar dit is slechts van tijdelijke aard.
    Het prijsverschil tussen de 30D en de 400D of de D40 is eigenlijk Nihil. Voor 965 heb je dus al een kitset van de 30D en voor de 400 D 709 en voor de d40x 739. Dus dat prijsverschil is wel aanwezig maar is ook eigenlijk nihil.

    Het gereedschap waarmee je werkt zal je altijd merken. Ik heb sinds twee weken een 30D en zal je zeggen nog geen moment spijt van gehad. Solide body tenminste het gevoel dat ik een camera in me hand heb of om me hals hangt etc.
    Slecht advies, heel sterk gekleurd door je eigen beginnersenthousiasme en helemaal vergeten te kijken wat de vraagsteller wil.

    Om te beginnen geeft Scope aan nog niet te weten of hij/zij de wens om meer te doen met fotografie waar gaat maken. Dan lijkt me een startinvestering van rond de 1000E ronduit debiel (ben trouwens benieuwd waar jij een 30D-kot voor 965 hebt gezien). Voor onder de 400E heb je een camera uit het topsegment van de compacts: alle instelmogelijkheden, 10-12 x optische zoom (vraagsteller gaat op vakantie, remember?) en een beeldkwaliteit die pas bij afdrukken groter dan A3 formaat zichtbaar afwijkt van een dSLR plus kitlens.

    Heel fijn voor je dat je nog geen moment spijt hebt van je 30D, maar ga je eigen voorkeuren niet projecteren op anderen die eigenlijk aanngeven naar iets anders op zoek te zijn.

    Ik ga mee met Elefes.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      maandag 4 juni 2007 @ 13:13:58 #23
    166294 KD-fotografie
    mama van Demi & Nika!!
    pi_50089139
    Ik ben aan het kijken voor de 30D, in totaal zo'n 2500 euro te besteden.
    wil er graag wat lenzen bij en een extrene flitser.
    Ik zal voornamnelijk fotograferen in de studio, dus een goede lens voor portretfotografie is belangrijk.
    Verders wil ik zelf nog graag een macrolens.

    Wie kan mijn het juiste advies geven?
    pi_50096754
    quote:
    Op maandag 4 juni 2007 13:13 schreef KD-fotografie het volgende:
    Ik ben aan het kijken voor de 30D, in totaal zo'n 2500 euro te besteden.
    wil er graag wat lenzen bij en een extrene flitser.
    Ik zal voornamnelijk fotograferen in de studio, dus een goede lens voor portretfotografie is belangrijk.
    Verders wil ik zelf nog graag een macrolens.

    Wie kan mijn het juiste advies geven?
    Hier zijn een paar opties:

    Body:
    30D body 900,- (minus 100,- Canon cashback 800,-)
    Battery Grip 139,- (zou ik je aanraden erbij te kopen, erg fijn als je vaak in de portretstand fotografeert. )
    Extra accu 30,-

    Macrolens:
    Tamron SP 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro (ø55mm) 375,-
    (Deze is ook evt. te gebruiken als portretlens)

    Flitser:
    Canon Speedlite 430EX 229,-
    Canon Speedlite 580 EX 409,- (wat meer toeters en bellen die je misschien in eerste instantie niet zult gebruiken maar wel meer groeimogelijkheden dus)

    Portretlens:
    Afhankelijk van grootte van de studio en van je persoonlijke voorkeur:
    Canon EF 50mm f/1.8 II 89,- (deze zou ik sowieso aanschaffen, veel geroemde, lichtsterke en goedkope lens)
    Canon EF 85mm f/1.8 USM 339,-

    All Round Lens (ook te gebruiken als portretlens):
    Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF 319,-
    Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM 850,- (gelijk een heel stuk duurder, maar wel beeldstabilisatie, handig voor binnenshuis)

    Als je overal voor de goedkopere opties kies houd je nog wat geld over voor bijvoorbeeld een telelens (zoals de Canon EF 70-200mm f/4L USM of de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, beide rond de 600 euro) en heb je een erg complete set.
    pi_50098298
    quote:
    Op maandag 4 juni 2007 17:18 schreef PiperMaru het volgende:

    [..]

    Hier zijn een paar opties:

    Body:
    30D body 900,- (minus 100,- Canon cashback 800,-)
    Battery Grip 139,- (zou ik je aanraden erbij te kopen, erg fijn als je vaak in de portretstand fotografeert. )
    Extra accu 30,-

    Macrolens:
    Tamron SP 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro (ø55mm) 375,-
    (Deze is ook evt. te gebruiken als portretlens)

    Flitser:
    Canon Speedlite 430EX 229,-
    Canon Speedlite 580 EX 409,- (wat meer toeters en bellen die je misschien in eerste instantie niet zult gebruiken maar wel meer groeimogelijkheden dus)

    Portretlens:
    Afhankelijk van grootte van de studio en van je persoonlijke voorkeur:
    Canon EF 50mm f/1.8 II 89,- (deze zou ik sowieso aanschaffen, veel geroemde, lichtsterke en goedkope lens)
    Canon EF 85mm f/1.8 USM 339,-

    All Round Lens (ook te gebruiken als portretlens):
    Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF 319,-
    Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM 850,- (gelijk een heel stuk duurder, maar wel beeldstabilisatie, handig voor binnenshuis)

    Als je overal voor de goedkopere opties kies houd je nog wat geld over voor bijvoorbeeld een telelens (zoals de Canon EF 70-200mm f/4L USM of de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, beide rond de 600 euro) en heb je een erg complete set.
    Kan ik me in het algemeen wel bij aansluiten. Let wel even op dat Tamron SP 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro qua bereik heel dicht bij de Canon EF 85mm f/1.8 USM ligt. Beide lichtsterk en prima voor portretten op full frame. Allebei kopen lijkt me niet zo geschikt, dus tenzij je de 1.8 lichttsterkte echt nodig hebt (naast de 50 mm 1.8, die je hoe dan ook moet hebben), zou ik me beperken tot de Tamron.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')