abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 20:24:44 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53650143
“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De één wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen Dit lijstje kan daar ook bij helpen.


Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houdt er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij D-SLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 4 segmenten:

  • Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.

  • Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties. Modellen als de Canon Powershot A*** reeks.

  • SLR-achtig: Camera’s met een flinke vaste lens, en die qua opties niet onderdoen aan een Digitale Spiegelreflex. Modellen als de Canon G series, Fuji Finepix S9500.

  • D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires. Modellen als de Canon 350D 400D 30D 5D, Nikon D50, D70 D200 enz.


    Doel:
    Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.


    De fotograaf:
    is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?


    Huidige camera:
    Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeldt ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.


    Bijzondere eisen:
    Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'


    Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

    Budget:
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
    Doel:
    Fotograaf:
    Huidige camera:
    Welke camera’s twijfel je over:
    Bijzonderheden:

    Vorige delen:
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 8
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 7
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 6
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden, deel 5
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 4
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 3

    [ Bericht 99% gewijzigd door Xilantof op 02-10-2007 21:41:24 ]
  • Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      FOK!fotograaf dinsdag 2 oktober 2007 @ 21:37:40 #2
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_53652555
    Ik ga even aan de OP sleutelen!
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
      dinsdag 2 oktober 2007 @ 21:56:10 #3
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_53653180
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 2 oktober 2007 @ 22:55:50 #4
    132419 melluk
    vidi, vici, veni
    pi_53655531
    Budget:
    tussen de 100 en 150 euro

    Formaat:
    micro of compact

    Doel:
    gok de huis tuin en keuken activiteiten..dat wil zeggen, een 25-jaar huwelijks feestje, een vakantie en misschien een enkele keer een voetbalwedstrijd (hun zoon voetbald)

    Fotograaf:
    handleiding wordt wel gelezen maar zeker niet uit het hoofd geleerd...

    Huidige camera:
    weet niet precies wat ze hebben als camera maar het is geen digitale. Het is volgens mij een vrij professionele met vaste lens en grote flitser (ziet er pro uit). De digitale camera zal vooral zijn voor er bij, voor de echt moeilijke dingen om te fotograferen zal de huidige camera worden gebruikt.

    Welke camera’s twijfel je over:
    ik heb 2 camera's gezien. De Samsung S730, voor 99 euro..en de canon A550 voor ong 149 euro. Als ik ze vergelijk met elkaar komt de samsung beter naar voren qua simpele specs. Er zit bijvoorbeeld een beeldstabilisator op de samsung maar op de canon niet. Voor de rest ontloopt het elkaar niet. Waar zit dan het verschil in prijs in, is dit vooral de lenskwaliteit? En zo ja, is de samsung dan veel slechter?
    (hoe zit het bijvoorbeeld met de laadtijd tussen het foto's nemen? is de samsung veel langzamer? minder foto;s in korte tijd...daar kon ik nergens over vinden)

    Bijzonderheden:
    De bijzonderheden zijn ja het liefst zo snel mogelijk achter elkaar foto's kunnen nemen in korte tijd en voor de rest niet echt veel eisen (ja beste kwaliteit voor de prijs natuurlijk

    Ik sta natuurlijk ook altijd open voor andere camera's en andere types, mits in de prijsklasse!
    pi_53658035
    Weet iemand misschien of er een eenvoudig statiefkopje bestaat waarmee je je camera voorwaarts en achterover kunt kantelen - d.w.z. je lens naar beneden en naar boven kunt richten? Ik heb een monopod van Manfrotto en ik dacht dat onderstaande kop (type 234RC) dat zou doen, maar hij blijkt zijwaarts te scharnieren, zodat je de orientatie van je camera tussen portrait en landscape kunt wisselen. Afgezien van die verkeerde kantelrichting is hij precies wat ik zoek (eenvoudig, klein, met snelkoppelingsplaatje). Ik ken de 'kogelkop' (mini bal head), maar die beweegt teveel kanten op.

      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 3 oktober 2007 @ 00:56:35 #6
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_53658513
    quote:
    Op dinsdag 2 oktober 2007 22:55 schreef melluk het volgende:

    Welke camera’s twijfel je over:
    ik heb 2 camera's gezien. De Samsung S730, voor 99 euro..en de canon A550 voor ong 149 euro. Als ik ze vergelijk met elkaar komt de samsung beter naar voren qua simpele specs. Er zit bijvoorbeeld een beeldstabilisator op de samsung maar op de canon niet.
    Die simpele specs zijn redelijk verraderlijk, dat zijn namelijk cijfertjes die door de fabrikant zo hoog mogelijk worden opgeleukt om maar vooral op te vallen. Zo moet je je over megapixels boven de 5 helemaal geen zorgen maken.
    Een andere hedendaags inflatiebegrip is beeldstabilisering. Kijk voor je erin tuint of het een echte stabilisator is (optisch of een bewegende sensor) of alleen een ISOheelveel-stand waarbij je weliswaar met korte tijden kunt werken maar door de ruis het struikgewas niet eens meer ziet.

    Van de beide genoemde types zou ik op grond van ervaring de Canon nemen omdat daar een iets beter lensje op zal zitten en een iets betere processor, kortom over de hele linie presteert ie een tandje beter dan de Samsung
    Qua snelheid zullen het allebei geen echte racemonsters zijn, maar dat moet je binnen de gestelde prijsklasse ook niet willen.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 3 oktober 2007 @ 01:00:58 #7
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_53658560
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 00:27 schreef dvr het volgende:
    Weet iemand misschien of er een eenvoudig statiefkopje bestaat waarmee je je camera voorwaarts en achterover kunt kantelen - d.w.z. je lens naar beneden en naar boven kunt richten? Ik heb een monopod van Manfrotto en ik dacht dat onderstaande kop (type 234RC) dat zou doen, maar hij blijkt zijwaarts te scharnieren, zodat je de orientatie van je camera tussen portrait en landscape kunt wisselen. Afgezien van die verkeerde kantelrichting is hij precies wat ik zoek (eenvoudig, klein, met snelkoppelingsplaatje). Ik ken de 'kogelkop' (mini bal head), maar die beweegt teveel kanten op.

    [afbeelding]
    Ik heb een vergelijkbaar kopje op mijn éénpoot zitten en ik vind hem berehandig werken.
    Het is in het leven een kwestie van keuzes. Wil ik voor en achterover kunnen bewegen dan zet ik gewoon mijn camera er een kwartslag gedraaid op (meestal gebruik ik in die gevallen een lens met statiefgondel waardoor orientatie met díe ring geregeld wordt)

    Voor meer bewegingsmogeiljkheden zul je een tweewegkop moeten hebben, alleen kun je je afvragen of dat zo handig is op een éénpoot(die zijn namelijk nogal groot willen ze stabiel zijn), een balhoofd is dan veel flexibeler en nog veel stabieler ook.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_53658898
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 01:00 schreef Ouwesok het volgende:

    Wil ik voor en achterover kunnen bewegen dan zet ik gewoon mijn camera er een kwartslag gedraaid op
    Dat is natuurlijk ook een idee. Werkt dat? Ik bedoel, zit je camera dan nog wel stevig genoeg op de plaat gedraaid? Ik wil juist alléén voor en achterover kantelen, niet zijwaarts of om de statief-as, want ik wil de camera horizontaal en recht vooruit houden.

    Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zo'n snelwisselplaatje gewoon vierkant was. Maar goed, Italiaans fabrikaat.

    Dank voor je antwoord!
    pi_53659826
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 00:56 schreef Ouwesok het volgende:

    Een andere hedendaags inflatiebegrip is beeldstabilisering. Kijk voor je erin tuint of het een echte stabilisator is (optisch of een bewegende sensor) of alleen een ISOheelveel-stand waarbij je weliswaar met korte tijden kunt werken maar door de ruis het struikgewas niet eens meer ziet.
    Ah, dit wist ik niet. Aan het eind van het vorige topic vroeg ik om advies om te kunnen kiezen tussen de Panasonic Lumix FZ8, de Fuji Finepix S5700 en de Canon Powershot SX100 IS. Blijkt dat de S5700, waarvan ik al bijna zeker wist dat ik hem zou gaan halen vanwege de uiterst mooie prijs (¤199), geen optische beeldstabilisatie heeft. De Lumix en de Powershot wel... Denk dat ik er dan misschien toch beter ¤90 voor de Canon of ¤150 voor de Panasonic bij kan leggen. Nu dus nog zien of ik een keuze tussen een van deze twee toestellen kan maken... het is niet gemakkelijk

    Aan de andere kant, ik heb nu de Powershot A95 en daar zit ook geen beeldstabilisator op en ik mis hem niet. Heb je dat dan wel echt nodig... Mja, daar komen de twijfels weer. Bah!

    [ Bericht 8% gewijzigd door blue_funk op 03-10-2007 07:22:33 ]
    Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
    Last.fm | Flickr
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 3 oktober 2007 @ 08:39:28 #10
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_53660423
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 07:05 schreef blue_funk het volgende:
    Aan de andere kant, ik heb nu de Powershot A95 en daar zit ook geen beeldstabilisator op en ik mis hem niet. Heb je dat dan wel echt nodig... Mja, daar komen de twijfels weer. Bah!
    Op een 'nomale' compact mis je de stabilisator niet echt. Dat wordt anders bij een superzoom waar het in de uiterste telestand goed wiebelen geblazen is.
    Om de twijfel in stand te houden: ik heb ook mensen hele mooie dingen zien maken met Fuji's uit de 5x00-serie. Is zo'n ding echter gestabiliseerd dan gaat het zoveel makkelijker.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      woensdag 3 oktober 2007 @ 11:44:21 #11
    132419 melluk
    vidi, vici, veni
    pi_53664398
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 00:56 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Die simpele specs zijn redelijk verraderlijk, dat zijn namelijk cijfertjes die door de fabrikant zo hoog mogelijk worden opgeleukt om maar vooral op te vallen. Zo moet je je over megapixels boven de 5 helemaal geen zorgen maken.
    Een andere hedendaags inflatiebegrip is beeldstabilisering. Kijk voor je erin tuint of het een echte stabilisator is (optisch of een bewegende sensor) of alleen een ISOheelveel-stand waarbij je weliswaar met korte tijden kunt werken maar door de ruis het struikgewas niet eens meer ziet.

    Van de beide genoemde types zou ik op grond van ervaring de Canon nemen omdat daar een iets beter lensje op zal zitten en een iets betere processor, kortom over de hele linie presteert ie een tandje beter dan de Samsung
    Qua snelheid zullen het allebei geen echte racemonsters zijn, maar dat moet je binnen de gestelde prijsklasse ook niet willen.
    dus als ik jou zo hoor dan is die canon die 50 euro meer wel waard?
    op die samsung zit een ISO stand van max 1000 en de canon een max van 800...
    maar het is en blijft huis tuin en keuken foto;s van een feestje en een vakantie...
    terwijl ze een vrij prof camera hebben daarnaast voor de moeilijkere foto's
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 3 oktober 2007 @ 15:03:52 #12
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_53668738
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 11:44 schreef melluk het volgende:

    [..]

    dus als ik jou zo hoor dan is die canon die 50 euro meer wel waard?
    op die samsung zit een ISO stand van max 1000 en de canon een max van 800...
    maar het is en blijft huis tuin en keuken foto;s van een feestje en een vakantie...
    terwijl ze een vrij prof camera hebben daarnaast voor de moeilijkere foto's
    Op een compactcamera moet je in principe alles boven de ISO200 uitvlakken voor plaatjesmakerij. Het ruist door de kleine, ietwat overbevolkte sensor zodanig dat het alleen voor uiterst kunstzinnige toepassingen inzetbaar is. Die ISO1000-stand van de Samsung is leuk voor de folder, maar in de praktijk kun je er bitter weinig mee tenzij je je kwaliteitsbesef operatief laat verwijderen.
    Binnen het gestelde budget is de Canon (volgens mij) het betere alternatief.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_53669534
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 08:39 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Op een 'nomale' compact mis je de stabilisator niet echt. Dat wordt anders bij een superzoom waar het in de uiterste telestand goed wiebelen geblazen is.
    Om de twijfel in stand te houden: ik heb ook mensen hele mooie dingen zien maken met Fuji's uit de 5x00-serie. Is zo'n ding echter gestabiliseerd dan gaat het zoveel makkelijker.
    Ok, klaar met twijfelen. Heb echt alle mogelijke reviews gelezen van alle modellen gelezen, alles tot de bodem uitgezocht en volgens mijn bevindingen ben ik het beste af met de duurste van het stel, de Panasonic Lumix FZ8. Nu heb ik ook nog een leuk dealtje kunnen maken bij mijn favoriete winkel, er gaat ¤50,00 vanaf (dan wordt de camera dus ¤299,00) en ik krijg daarbovenop nog 20% korting op accessoires (mocht ik die nodig hebben). Kijk... da's mooi. Nu alleen nog even naar de winkel rennen om even in het ding te knijpen, maar ik verwacht niet dat daarmee mijn beslissing weer een andere kant opschiet
    Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
    Last.fm | Flickr
      woensdag 3 oktober 2007 @ 18:15:20 #14
    132419 melluk
    vidi, vici, veni
    pi_53672772
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 15:03 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Op een compactcamera moet je in principe alles boven de ISO200 uitvlakken voor plaatjesmakerij. Het ruist door de kleine, ietwat overbevolkte sensor zodanig dat het alleen voor uiterst kunstzinnige toepassingen inzetbaar is. Die ISO1000-stand van de Samsung is leuk voor de folder, maar in de praktijk kun je er bitter weinig mee tenzij je je kwaliteitsbesef operatief laat verwijderen.
    Binnen het gestelde budget is de Canon (volgens mij) het betere alternatief.
    haha bedankt voor je reactie ben ook langs een paar winkels geweest en het is me u wel duidelijk dat de canon een stuk beter is. Het wordt waarschijnlijk de canon A560 aangezien deze bij bol.com voor 149 euro staat. Bedankt
    pi_53674295
    quote:
    Op woensdag 3 oktober 2007 15:37 schreef blue_funk het volgende:

    [..]

    Ok, klaar met twijfelen. Heb echt alle mogelijke reviews gelezen van alle modellen gelezen, alles tot de bodem uitgezocht en volgens mijn bevindingen ben ik het beste af met de duurste van het stel, de Panasonic Lumix FZ8. Nu heb ik ook nog een leuk dealtje kunnen maken bij mijn favoriete winkel, er gaat ¤50,00 vanaf (dan wordt de camera dus ¤299,00) en ik krijg daarbovenop nog 20% korting op accessoires (mocht ik die nodig hebben). Kijk... da's mooi. Nu alleen nog even naar de winkel rennen om even in het ding te knijpen, maar ik verwacht niet dat daarmee mijn beslissing weer een andere kant opschiet
    Het wordt dus toch de LEICA lens

    Maar gelukkig wel om beter doordachte redenen dan het enkele feit dat er LEICA op staat.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_53744687
    Hallo,

    Ik heb even een vraag over een SLR A100 van Sony
    Ik heb deze kit gevonden http://www.foka.nl/site/s(...)mm-f4556-p-3057.html

    Maar welke lens is nu de macro lens en welke de gewone lens?
    alvast bedankt
    Only the dead have seen the end of the war - Plato
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 6 oktober 2007 @ 16:34:09 #17
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53744893
    quote:
    Op zaterdag 6 oktober 2007 16:23 schreef klotezooi het volgende:
    Hallo,

    Ik heb even een vraag over een SLR A100 van Sony
    Ik heb deze kit gevonden http://www.foka.nl/site/s(...)mm-f4556-p-3057.html

    Maar welke lens is nu de macro lens en welke de gewone lens?
    alvast bedankt
    Er zit bij deze kit geen macrolens
    je hebt de "normale" 18-70 mm F/3.5-5.6
    en de telezoom 75-300 mm F/4.5-5.6
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_53745080
    Mm ok dan
    Dan had ik het verkeerd begrepen in de winkel
    Maar met welke lens kan je nu het beste fotograferen?
    Dus zowel verder weg als van normale afstand?
    Only the dead have seen the end of the war - Plato
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 6 oktober 2007 @ 16:46:06 #19
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53745138
    quote:
    Op zaterdag 6 oktober 2007 16:43 schreef klotezooi het volgende:
    Mm ok dan
    Dan had ik het verkeerd begrepen in de winkel
    Maar met welke lens kan je nu het beste fotograferen?
    Dus zowel verder weg als van normale afstand?
    dr bestaat niet iets als standaard t beste gebruik maken van die of die lens. dat is allemaal persoonsafhankelijk.
    De tele gebruik je voornamelijk voor verderaf als je bv in de dierentuin een dier groot of alleen zijn koppie wil hebben. Die ander kun je gebruiken voor totaalshots, overzichten maar ook als je dat wilt bij portetten, dieren of wat dan ook.

    Mag ik vragen waarom je voor de Alpha 100 gekozen hebt?
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_53745248
    Ben een beetje erg nieuw met SLR en heb ik de winkel in Goes er naar gekeken
    Heb hem ook vastgehad en ligt me lekker in de hand
    Ook speelt de prijs wel een beetje mee moet ik eerlijk zeggen
    In de winkel vond ik de prijs voor 900 euro voor die kit wel redelijk eerst, maar na zoeken op internet vond ik hem al goedkoper
    Nu wil ik bijv eerst de body en dan 1 lens kopen en daar mee oefenen
    Ook vindt ik trouwens dat steady shot en dat antistof wel een mooie functie
    Voor andere opties sta ik altijd open
    Only the dead have seen the end of the war - Plato
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 6 oktober 2007 @ 16:54:29 #21
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_53745318
    quote:
    Op zaterdag 6 oktober 2007 16:51 schreef klotezooi het volgende:
    Ben een beetje erg nieuw met SLR en heb ik de winkel in Goes er naar gekeken
    Heb hem ook vastgehad en ligt me lekker in de hand
    Ook speelt de prijs wel een beetje mee moet ik eerlijk zeggen
    In de winkel vond ik de prijs voor 900 euro voor die kit wel redelijk eerst, maar na zoeken op internet vond ik hem al goedkoper
    Nu wil ik bijv eerst de body en dan 1 lens kopen en daar mee oefenen
    Ook vindt ik trouwens dat steady shot en dat antistof wel een mooie functie
    Voor andere opties sta ik altijd open
    Ik kan je keuze volgen, maar heb je ook eens gespeeld met het menu enzo?
    tis niet dat je van je keuze af wil halen helemaal niet, maar ik heb een aantal mensen die ook een alpha 100 hebben al horen zeggen er spijt van te hebben.

    houd er iig wel rekening mee dat als je bv een externe flitser wilt hebben deze heel erg in de kosten loopt. juist omdat het een nieuw merk/model is zouden daar nog geen van andere merken op passen
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_53745382
    Wat zou je me dan kunnen aanraden?
    Canon of iets?
    Only the dead have seen the end of the war - Plato
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 6 oktober 2007 @ 17:11:25 #23
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_53745632
    quote:
    Op zaterdag 6 oktober 2007 16:54 schreef Ynske het volgende:

    [..]

    Ik kan je keuze volgen, maar heb je ook eens gespeeld met het menu enzo?
    tis niet dat je van je keuze af wil halen helemaal niet, maar ik heb een aantal mensen die ook een alpha 100 hebben al horen zeggen er spijt van te hebben.


    Ik ken ze ook die niet anders meer willen
    quote:
    houd er iig wel rekening mee dat als je bv een externe flitser wilt hebben deze heel erg in de kosten loopt. juist omdat het een nieuw merk/model is zouden daar nog geen van andere merken op passen


    Sigma en Metz hebben ook geschikte flitsers voor Dynax/Alfa, zijn zelfs goedkoper dan Nikon, Canon of Sony.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_53745884
    Heb ik echt een flitser nodig?
    Ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer


    Wat kan ik nu beter nemen?
    Sony A100 of een Canon 400d?
    Only the dead have seen the end of the war - Plato
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:10:07 #25
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_53750593
    quote:
    Op zaterdag 6 oktober 2007 17:23 schreef klotezooi het volgende:
    Heb ik echt een flitser nodig?
    Ik zie nu echt door de bomen het bos niet meer


    Wat kan ik nu beter nemen?
    Sony A100 of een Canon 400d?


    Welke lag beter in de hand en had je een beter gevoel bij Dan moet je die hebben. Verkrijgbaarheid van lenzen is voor beide types uitstekend, Sony heeft weliswaar geen L-compensatieglas maar wel weer Carl Zeiss-optiekjes en voor zowel Canon als Sony is zat mooi vreemdmerkspul te koop.

    Beide camera's zijn op zijn minst gelijkwaardig, dus een miskoop doe je niet op dat gebied.

    Of je een externe flitser nodig bent hangt af van wat je fotografisch allemaal op het menu hebt staan. Ik gebruik ze errug veel, anderen gebruiken hem zelden. Je komt er pas in gebruik achter of je een externe flits moet hebben of niet, wanneer je na een tijdje gebruik doorlopend met die ingebouwde flitser zit te martelen dan komt de aanschaf van een externe in beeld. Reportageflitsers zijn voor zowel Sony als Canon dus in ruime mate voorhanden. Alleen wanneer je bijv een speciale macroflitser wilt(waar je buiten macro'en dus ook geen zak mee kunt beginnen) is Sony nog niet helemaal je merk (maar dat komt nog wel)
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')