abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61107829
Met het invoeren van het nieuwe paspoort moeten we een vingerafdruk en gelaatscan inleveren. Ik heb al een paar keer geprobeerd om te weten te komen wat de consequenties zijn van het weigeren van deze gegevens. Echter krijg ik geen reactie van de instanties (justitie, bnr etc.). Wellicht dat één van jullie mij hier mee kunnen helpen.

Discussie over het waarom ik dit wil weigeren is niet aan de orde. Mocht je die toch willen voeren, kun je het beste terech in het BNW topic hierover: Vingerafdrukken en gelaatsscan, weigeren?
pi_61107890
Huillie
Neem dan gewoon een ID kaart
pi_61107897
Gewoon zeggen dat het tegen je geloof in gaat.
pi_61107937
Gewoon al je vingers verbranden zodat je geen vingerafdruk hebt de komende tijd.
pi_61107950
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef CasB het volgende:
Gewoon al je vingers verbranden zodat je geen vingerafdruk hebt de komende tijd.
Dan vragen ze een afdruk van je stompjes denk ik
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:45:06 #6
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_61107981
interesant....

vooral omdat die instanties niet reageren. Waarschijnlijk weet niemand op die departementen hoe of wat
pi_61107984
Dan krijg je dus geen paspoort! Gewoon een kwestie van kiezen of delen. Hetzelfde wanneer je naar Amerika gaat. Je kunt er op kankeren wat je wilt, maar je doet mee of je komt er niet in!
pi_61108010
quote:
Ik heb al een paar keer geprobeerd om te weten te komen wat de consequenties zijn van het weigeren van deze gegevens.
Dat is heel makkelijk. Dan val je vroeg of laat compleet buiten de boot.
Je hebt dan geen geldig ID meer. Zonder ID kun je het afsluiten van een hypotheek rustig op je buik schrijven. Je kunt geen bankrekening meer openen. Aankloppen bij een nieuwe baas kan niet meer, want die wil ook een ID zien. Afsluiten van allerhande verzekeringen kan niet meer, je kan geen auto mee rop je naam zetten etc etc etc.

Kortom, in de loop der tijd val je compleet buiten de samenleving denk ik zo.

Overigens hoef ik ook geen vingerafdruk op mn ID
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:46:27 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_61108012
Het enige gevolg lijkt mij dat je de genoemde documenten niet krijgt en dus ook niet kunt gebruiken. Met een ID kaart kun je ver komen, maar voor sommige landen heb je nog steeds een paspoort nodig.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:47:15 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_61108025
Vraag het de Joker
Where law ends, tyrrany begins.
pi_61108040
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Buschetta het volgende:
interesant....

vooral omdat die instanties niet reageren. Waarschijnlijk weet niemand op die departementen hoe of wat
Dat viel mij dus ook al op. Ik ben door Justitie zelfs doorverwezen naar een andere organisatie Terwijl hun dit, naar mijn idee, zouden moeten weten.

Verder heb ik geen interesse in manieren van het ontwijken van het afgeven van mijn vingerafdruk. Enkel in de consequenties. Het weigeren gaat toch wel gebeuren .
pi_61108050
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:46 schreef karr-1 het volgende:
Het enige gevolg lijkt mij dat je de genoemde documenten niet krijgt en dus ook niet kunt gebruiken. Met een ID kaart kun je ver komen, maar voor sommige landen heb je nog steeds een paspoort nodig.
Het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook verplicht stellen op een ID kaart hoor
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:49:38 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_61108073
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Buschetta het volgende:
interesant....

Neuh,

Die zullen allemaal gebriefd zijn over het hoe en wat, dat het gewoon verplicht is en die uit principe weigeraar huillies gewoon negeren.

En consequenties. Eigenlijk niet veel; voor de staat dan. Voor TS genoeg:

Geen ID bij hebben boete, niet buiten Nederland kunnen reizen, gezeik bij de balie tijdens het weigeren. Geen uitkering of andere zaken waarvoor paspoort nodig is kunnen aanvragen (rijbewijs of ander ID bewijs, zoals een ID kaart bijv. ^^ ), geen auto overschrijven, geen hypotheek aanvragen, geen nieuwe baan kunnen aannemen, geen nieuwe bankrekeningen openen, geen leningen aangaan etc... etc...
Dum de dum
pi_61108124
Als je het weigert krijg je gene paspoort, lijkt me nogal simpel.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:05:20 #15
152789 karr-1
pi_61108405
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:48 schreef NED het volgende:

[..]

Het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook verplicht stellen op een ID kaart hoor
Dat zou kunnen, lijkt me niet onwaarschijnlijk.
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:05:47 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61108419
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:41 schreef Pakspul het volgende:
Gewoon zeggen dat het tegen je geloof in gaat.
Hoog tijd dat ze die geloofs-uitzonderingen afschaffen! Geloven wat je wilt: prima! Maar uitzonderingen daarvoor maken is niet meer van deze tijd...

Ontopic: zelfs als ze zeggen wat ze er mee doen, houden ze zich er niet aan! Ik moest me voor DigiD aanmelden (anders kan ik de verplichte belastingaangifte niet meer doen), en de voorwaarden hiervan zeggen dat de overheid mij dan spam mag sturen. Ik heb ze hierover gemaild, met de mededeling dat ik geen enkele mail van de overheid wens te ontvangen. Dat zou geen probleem zijn (kreeg ik per email te horen)... Een week na m'n aanmelding had ik de eerste spam binnen: een herinnering dat ik m'n aanmelding nog niet had afgemaakt... Oftewel, zoals het hoort liegen ambtenaren zoals het uitkomt.
censuur :O
pi_61108477
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoog tijd dat ze die geloofs-uitzonderingen afschaffen! Geloven wat je wilt: prima! Maar uitzonderingen daarvoor maken is niet meer van deze tijd...
Dan mot je ook niet gaan zeiken als ze chips in je paspoort/hoofd/auto willen gaan rammen
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:09:10 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61108503
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:08 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Dan mot je ook niet gaan zeiken als ze chips in je paspoort/hoofd/auto willen gaan rammen
Wat heeft dat met geloofsuitzonderingen te maken?

Mijn geloof verbiedt mij belasting te betalen! Gek genoeg wordt daar geen uitzondering voor gemaakt, ondanks de grondwettelijke bescherming van vrijheid van godsdienst...
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:12:33 #19
152789 karr-1
pi_61108592
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat heeft dat met geloofsuitzonderingen te maken?

Mijn geloof verbiedt mij belasting te betalen! Gek genoeg wordt daar geen uitzondering voor gemaakt, ondanks de grondwettelijke bescherming van vrijheid van godsdienst...
Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:14:35 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61108637
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.
Ik kwam kortgeleden inderdaad tegen dat ze zwaar boos waren omdat ze dat binnenkort wellicht wel moeten gaan betalen! Zou een goede zaak zijn...
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:17:43 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61108714
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:

Een week na m'n aanmelding had ik de eerste spam binnen: een herinnering dat ik m'n aanmelding nog niet had afgemaakt...
Dat is geen spam.

Tevens TvP, want ik moet er dus ook niets van hebben dat de overheid biometrische gegevens opslaat. Ik zou misschien best geinteresseerd zijn in een proefproces of om hier in verenigingsverband iets mee te doen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61121748
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:17 schreef soylent het volgende:

[..]

Dat is geen spam.

Tevens TvP, want ik moet er dus ook niets van hebben dat de overheid biometrische gegevens opslaat. Ik zou misschien best geinteresseerd zijn in een proefproces of om hier in verenigingsverband iets mee te doen.
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de (volgens justitie) instantie die hier over gaat. Even het antwoord afwachten, dan kijken wat de mogelijkheden zijn voor een proefproces.

Mochten mensen zelf een mail willen sturen, het adres is agentschap@bprbzk.nl

Tis nu dus ff afwachten. Maar ik hoop eigenlijk ook op wat antwoorden hier van iemand die meer verstand heeft van de materie dan ik
pi_61122041
Tegenwoordig is iedereen een potentieel terrorist, kinderverkrachter en crimineel, dus als je weigert geeft je in principe aan dat je iets te verbergen hebt, dus je bent psychopathische misdadiger.
pi_61122317
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee, dat kan wel kloppen. Toch is dit niet vreemd, de meeste stichtingen, verenigingen en dus ook kerkgenootschappen drijven geen onderneming en zijn dus niet belastingplichtig.
pi_61125634
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 21:23 schreef Nee het volgende:
dus als je weigert geeft je in principe aan dat je iets te verbergen hebt, dus je bent psychopathische misdadiger.
Mensen die beweren niets te verbergen te hebben zijn pas verdacht.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 25 augustus 2008 @ 23:14:25 #26
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61126073
quote:

[..]

Dat is geen spam.
Als ik aanvink dat ik geen mail wens te ontvangen, bedoel ik dat ik geen mail wens te ontvangen...
pi_61130830
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 23:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als ik aanvink dat ik geen mail wens te ontvangen, bedoel ik dat ik geen mail wens te ontvangen...
Spam heeft per definitie een commercieel doel, een herinneringsbericht dat er wat gegevens missen is dus gene spam
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61133618
quote:

[..]

Dat is geen spam.

Ik ook!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:32:34 #29
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_61134013
Onzin. Ik ben er juist voor dat bij geboorte DNA wordt afgenomen en opgeslagen bijv.

Je elimineert er veel meer ongewenste activiteiten mee dan dat je er problemen of last van hebt. DNA blijkt redelijk uniek te zijn; en gemakkelijk te vinden.

Misdaad zou astronomisch laag worden naar mate er de DNA databank gevuld wordt, en ongewenste figuren uit deze samenleving veel gemakkelijker eruit gevist en opgesloten.

Snap niet wat men ertegen heeft, als je geen kut te verbergen hebt dan hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Dum de dum
pi_61134355
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Onzin. Ik ben er juist voor dat bij geboorte DNA wordt afgenomen en opgeslagen bijv.
"Grote mannen danken voor een kwart hun roem aan hun dapperheid, voor de helft aan geluk, en voor het overige kwart aan misdaad.\"
pi_61134535
Sinds wanneer is dat zo dat je een vingerafdruk / gelaatscam moet hebben in je paspoort? 2 maanden geleden nieuw paspoort voor mijn vrouw gehaald, en niets van gehoord?
pi_61134573
quote:

Misdaad zou astronomisch laag worden
Want...?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:47:45 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_61136156
De pakkans wordt astronomisch hoog.

Zie trajectcontroles, je weet dat je gepakt wordt omdat er een 100% controle is. Idem met misdaad, je weet dat je DNA of vingerafdrukken of andere sporen achterlaat, en dus gepakt wordt. Of thans de kans heel hoog is.
Dum de dum
pi_61136662
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:47 schreef Fe2O3 het volgende:
De pakkans wordt astronomisch hoog.

Zie trajectcontroles, je weet dat je gepakt wordt omdat er een 100% controle is. Idem met misdaad, je weet dat je DNA of vingerafdrukken of andere sporen achterlaat, en dus gepakt wordt. Of thans de kans heel hoog is.
DNA sporen zijn niet 100% betrouwbaar. En mensen die kwaad willen doen dragen handschoenen me dunkt. En wie weet wat er in de toekomst gebeurt. Ik vind dat je wel erg veel vertrouwen in de overheid stelt...
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:10:04 #35
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_61136747
quote:
Snap niet wat men ertegen heeft, als je geen kut te verbergen hebt dan hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Simpel... ik heb niks te verbergen, maar wel een tering hoeveelheid dingen waarvoor ik me schaam. Daarnaast is het weer een gevalletje: wie krijgen er allemaal toegang tot die database?
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
pi_61137749
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 13:10 schreef Jikpunth het volgende:

[..]

Simpel... ik heb niks te verbergen, maar wel een tering hoeveelheid dingen waarvoor ik me schaam. Daarnaast is het weer een gevalletje: wie krijgen er allemaal toegang tot die database?
en het belangrijkste argument: Wat als de wereld die we vandaag kennen over 5 jaar niet meer bestaat? Ben je dan nog zo blij dat je destijds zonder problemen al je rechten en privacy heb opgegeven.

Denk daar maar eens over na!!!!!!

Ongelovelijk hoe kortzichtig en makkelijk sommige mensen zijn als het om onze vrijheid en burgerrechten gaat waar onze voorrouders hard voor gevochten hebben
pi_61137880
Inderdaad zeer slecht dat ze dit verplicht stellen. Eerst maken ze een wet dat iedereen verplicht een Ausweis ID moet hebben. En dan verplichten ze dat je biometrische gegevens moet afgeven als je je ID opnieuw aanvraagt. Dit wordt dan natuurlijk in een centrale database opgeslagen waar elke boswachter met opsporingsbevoegdheid in mag grasduinen.

Ik heb er persoonlijk ervaring mee dat er zeer veel misbruik gemaakt wordt van dit soort grote databasen. Kijk bijv. alleen maar naar de medewerkers van een helpdesk voor een grote energieleverancier (of RDW, of gemeente, etc). Wanneer zo'n medewerker persoonlijk gegevens van iemand wil weten zoeken ze dat gewoon even op, ook voor privegebruik. Ook voor betaling worden er vaak ongeoorloofd gegevens verstrekt bijv. aan deurwaarders en prive-detectives. Daarnaast is ook de politie niet te vertrouwen. Kijk bijv. maar naar het opsporingsdossier dat ging over een bekende voetballer. Maar liefst 200! agenten hebben toen geprobeerd dat dossier in te zien terwijl men er niets mee te maken had.
Ik heb er dus 0 belang bij dat elke helpdesk Miep zomaar bij mijn gegevens kan, en heb er dan ook bezwaar tegen dat ik biometrische gegevens moet afgeven.
Maar ja.... Terroristen he... daarmee krijg je elke wetsvoorstel er doorgedrukt. Terwijl dat natuurlijk kul is. Met de ID-plicht hebben ze nog 0 terroristen gepakt. Wel honderduizenden studenten, joggers en andere eerlijke burgers die ze mooi een extra belasting van 35 euro konden geven.
pi_61137951
lijkt me inderdaad vrij makkelijk, als je weigert krijg je je paspoort gewoon niet

dusuh, get it over with will ya
No Guts, No Glory
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:06:54 #39
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_61138229
tvp ik ben ook wel benieuwd. En voor diegenen die zeggen dat als je niks te verbergen hebt je ook niks te vrezen hebt:

De Nederlandse overheid hield in de jaren '30 ook een heel accuraat systeem bij om Joden te registreren. De Duitsers hebben hier sjiek gebruik van gemaakt om al deze lui op een lang kampeerweekend Polen te sturen.

De gemiddelde inwoner schijnt tegenwoordig vergeten te zijn dat de overheid van de burger is en niet andersom. Dat hele anti terrorisme gemier komt me de strot uit en ik ben van mening dat het geen effect heeft.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_61142974
quote:

Je elimineert er veel meer ongewenste activiteiten mee dan dat je er problemen of last van hebt. DNA blijkt redelijk uniek te zijn; en gemakkelijk te vinden.

Misdaad zou astronomisch laag worden naar mate er de DNA databank gevuld wordt, en ongewenste figuren uit deze samenleving veel gemakkelijker eruit gevist en opgesloten.

Ben je nou echt zo dom of doe je zo dom. En wat dacht je van vergissingen zoals laatst nog in het nieuws was.
http://www.crimelink.nl/a(...)oste-zaken-heropend/

Het is nu wel een keer leuk geweest met de overheid en hun anti-terroristen bull shit. Eerst wordt er bij iedereen zon gele ster op de borst genaaid id kaart verplicht gesteld. Dan moeten we vingerafdrukken afstaan, en of u dan volgende week ook nog even langs wilt komen voor het bloedonderzoek dan plaatsen we er ook direct even een chip bij u in.
Zoooo nu is de wereld weer lekker veilig
Pokerkoning Kurt C. : Its okay to eat fish cause they dont have any feelings
pi_61143155
Ik heb sinds paar weken ook een nieuw paspoort en heb ook niets moeten laten registreren of iets hoor
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_61143285
Vingerafdruk voor je paspoort?
Klinkt als dat de overheid een gigantische database aan het aanleggen is met alle vingerafdrukken van alle Nederlanders...
Lijkt me dat het normaal is dat je daar vragen over stelt: Wie mag die database benaderen? Wie heeft er toegang? Hoe is het beveiligd? Wie houdt er toezicht op? Waar kan ik correcties of foutieve info laten wijzigen etc.
Make my day!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:25:20 #43
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_61148405
Het College Bescherming Persoonsgegevens adviseert in ieder geval het niet te doen:

Het advies, zie pagina 8-9 voor conclusie
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_61158757
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 13:55 schreef nuget het volgende:
lijkt me inderdaad vrij makkelijk, als je weigert krijg je je paspoort gewoon niet

dusuh, get it over with will ya
Als jij je rechten zomaar wilt opgeven best, maar blijf van de mijne af!!

De RFID chip is overigens zo zwak als maar kan, en men wilt niet dat er peer-review op gedaan wordt (er is duidelijk wat mis met de chip, anders laat je mensen wel een kijkje in de keuken nemen).

Je privacy wordt geschaadt voor wat? Helemaal niks, ja voor "terrorisme". De staat is zelf bezig om deze samenleving te ontwrichten.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_61158802
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 17:05 schreef klotezooi het volgende:
Ik heb sinds paar weken ook een nieuw paspoort en heb ook niets moeten laten registreren of iets hoor
2009 of 2010 willen ze het doorvoeren. Ik wilde geen paspoort met RFID chip. Maar heb 'm toch moeten nemen.. Omdat er geen andere instantie dan de NL staat een paspoort vervaardigd.. (logisch, I know, maar het blijft krom dat ik niet kan kiezen voor een niet RFID chip paspoort, ik hoef niet naar de VS, en hoef dus ook niet aan de eisen van de VS te voldoen).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_61171873
quote:

Iedereen heeft wel iets te verbergen. Sommige dingen gaan andere mensen of instanties, waaronder ook de overheid, simpelweg niet aan. Verder kun je je ook afvragen of de informatie die de overheid beheert niet door anderen gebruikt gaat worden. Het is misschien een beetje flauw, maar dat is wat er tussen 1940 en 1945 is gebeurd. De overheid had een boel informatie, niemand had tenslotte iets te verbergen. Hoewel de overheid zelf geen slechte bedoelingen had, had een bezetter dit wel, die dankbaar gebruik maakte van de inspanningen van onze eigen overheid.

Of iemand al of niet iets te verbergen hebt lijkt mij niet het criterium, dat "argument" kan in een totalitaire staat ook gebruikt worden. Belangrijker is de vraag of de overheid een redelijk belang heeft om bepaalde gegevens te registreren en of dit belang in verhouding staat met belangen van de burger (privacy, kosten paspoort, etc.)
pi_61172605
Kan iemand mij vertellen waar die vingerafdrukken voor gebruikt worden?
Wordt het bestand ook gekoppeld aan bijv. opsporingsinstanties?
Make my day!
pi_61173814
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Dan vragen ze een afdruk van je stompjes denk ik
en als je nu echt stompjes hebt? (die mensen bestaan echt hoor )
uit een aspergernest
pi_61173881
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef CasB het volgende:
Dat dus, egale vingerafdrukloze vingers
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_61173893
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:52 schreef wendytje het volgende:

[..]

en als je nu echt stompjes hebt? (die mensen bestaan echt hoor )
Stompjes zullen ook wel vrij uniek zijn
pi_61174107
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:10 schreef agter het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar die vingerafdrukken voor gebruikt worden?
Wordt het bestand ook gekoppeld aan bijv. opsporingsinstanties?
Dat is wel het idee geloof ik. En als dat voorlopig niet de bedoeling is zal het binnen nu en pakweg tien jaar wel gekoppeld worden.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:06:34 #52
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_61174255
Hmm very interesting. Tvp dus.
Be water my friend
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:14:09 #53
214589 X7MG
InfraRed X7 Design
pi_61174451
Van mijn vingerafdrukken blijven ze af!
Fucking dom volk.."ja je hebt toch niets te verbergen"...bladibla...NEKSCHOT voor dat soort mensen...

tvp
Ik weet alles. Ik weet dus ook wie je bent.
Je echte ik,
Diep van binnen.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 21:32:59 #54
152789 karr-1
pi_61176589
Dit is meestal een onderwerp voor paranoide denkers. Persoonlijk mogen ze mijn vingerafdrukken zonder meer hebben, het zal me een zorg zijn. Ik ga er vanuit dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt.

In verschillende discussies worden dan altijd weer WO2 en diverse andere zaken erbij gesleept onder het motto "Stel dat...." Tsja als je zo gaat denken kunnen we net zo goed ophouden met leven, dan is er overal wel wat op aan te merken.

Waar ik wel wat op tegen heb is het dwingende karakter dat er achter zit. Je moet je vingerafdrukken afstaan anders krijg je geen document. Waarom kunnen we niet iedereen de vrije keuze geven over het wel of niet afstaan van vingerafdrukken of DNA materiaal?
pi_61178180
quote:
In verschillende discussies worden dan altijd weer WO2 en diverse andere zaken erbij gesleept onder het motto "Stel dat...." Tsja als je zo gaat denken kunnen we net zo goed ophouden met leven, dan is er overal wel wat op aan te merken.
Geschiedenis zal zich niet herhalen, maar verdomme je kunt er wel veel van leren. Laat ze eerst maar aantonen hoeveel misdrijven dit op gaat lossen, laat ze een proef houden onder Nederlanders die vrijwillig hun gegevens af staan of iets dergelijks.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_61179233
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:32 schreef karr-1 het volgende:
Ik ga er vanuit dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt.
Dat is dus het probleem. Het verleden heeft meerdere malen uitgewezen (dan heb ik het niet over WO2, maar over de afgelopen jaren) dat de overheid NIET zorgvuldig omgaat met privacygevoelige informatie.
pi_61179313
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is wel het idee geloof ik. En als dat voorlopig niet de bedoeling is zal het binnen nu en pakweg tien jaar wel gekoppeld worden.
Maar verder is het niet duidelijk waarvoor ze het gaan gebruiken?
Dat lijkt me een slecht idee.
Als ik vingerafdrukken af zou geven, dan wil ik weten waarvoor ze gebruikt worden. Eventueel geef ik daar dan toestemming voor. En niet voor iets anders.
Straks worden al je gegevens even gekoppeld met de USA (zoals ze nu willen doen met de credit card gegevens).
Ik zit hier niet op te wachten.
Make my day!
pi_61180547
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:25 schreef Andromache het volgende:
Het College Bescherming Persoonsgegevens adviseert in ieder geval het niet te doen:

Het advies, zie pagina 8-9 voor conclusie
Voor de mensen die willen weten waarvoor de overheid alle data wil gaan gebruiken, read it, and weep!!
pi_61180860
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 23:31 schreef slakkie het volgende:

Voor de mensen die willen weten waarvoor de overheid alle data wil gaan gebruiken, read it, and weep!!
quote:
Nu de officier van justitie de biometrische gegevens kan ontvangen bij bepaalde misdrijven, krijgt deze administratie in feite ook de functie van een opsporingsregister. Deze consequentie vormt een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer omdat ook de gegevens van niet verdachte burgers zijn opgenomen in het register.

In artikel 4b van het wetsvoorstel wordt de lijst van personen en organisaties genoemd waaraan
persoonsgegevens kunnen worden verstrekt. Dat zijn er al veel. Wanneer deze centrale
reisdocumentenadministratie eenmaal is gerealiseerd, dan zullen er – zo leert de praktijk - nieuwe
soorten doeleinden en gebruikerswensen ontstaan. De gegevens die eens werden opgeslagen voor specifieke doeleinden, zullen de belangstelling krijgen van andere personen en organisaties
(‘function creep’) waardoor de wettelijk verankerde doelbinding in gevaar komt. Ook
overheidsvoornemens blijken in de loop der tijd veranderlijk. In de door het CBP georganiseerde
expertmeeting op 20 februari 2006 zijn EU-systemen (VIS en SISII) waarin biometrisch gegevens
zijn opgenomen, besproken. Ten aanzien van deze systemen bleek dat het bedoelde gebruik in de
loop der tijd werd verruimd. Dit laat zien dat het risico van breder gebruik niet denkbeeldig is.

Bij serieuze grootschalige toepassing en gebruik van biometrie zullen er alleen al door de
intrinsieke fouten in biometrie veel personen serieuze nadelen ondervinden van valse meldingen
van die toepassingen.

Grote collecties van gegevens van belang vormen echter een aantrekkelijk aanvalsobject voor hackers en/of criminelen (een centrale administratie zou het richtpunt kunnen worden voor manipulatie, zegt de toelichting op bladzijde 28). Als het bezit van oneerlijk verkregen gegevens tot voordelen kan leiden, terwijl er vertrouwd wordt op de feilloze werking van de systemen waarin die gegevens gebruikt worden, is het voor deze groep personen aantrekkelijk om gegevens te compromitteren, vooral naarmate er meer vertrouwd wordt op de unieke gegevensbron. Dit kan grote gevolgen hebben voor burgers die hun vertrouwen juist hebben gesteld in een zorgvuldige en betrouwbare overheid. Het CBP mist een nadere uitwerking van de maatregelen die er worden getroffen wanneer het systeem feitelijk gehacked wordt. Wat zijn de gevolgen in die situatie voor burgers? Worden zij ingelicht? Welke rechtsbescherming wordt hen geboden?
Etc etc.
pi_61182357
tvp
ne okuyon, bokmu var?
pi_61187912
Zoals ik eerder al schreef.
Ook van de huidige databases met persoonsgegevens wordt al door jan en alleman misbruik gemaakt. Het komt zeer veel voor dat medewerkers van organisaties die toegang hebben,de gegevens voor privé gebruiken of voor geld gegevens doorspelen. Dat betekend dus letterlijk dat al je persoonlijke gegevens op straat komen te liggen, waar kwaad willende personen dankbaar gebruik van zullen maken.
pi_61197386
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:55 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Stompjes zullen ook wel vrij uniek zijn
maar mag je dan amerika niet in?
uit een aspergernest
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:35:35 #63
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61197572
Zoals veel mensen hier gelukkig al hebben aangegeven zijn die 'Ik heb toch niks te verbergen-types' een vloek voor onze samenleving en onze vrijheid.

Nee, nù heb je niks te verbergen. Maar als die database compleet is kan de politiek heerlijk regels gaan aanpassen. En op een gegeven moment komen ze aan dingen die jij tot nog toe als vanzelfsprekend nam. Je zult dingen ineens niet meer mogen die je altijd wel hebt kunnen doen. En zo komen ze steeds een stukje dichterbij. Paranoide? Ik denk het niet.

De vraag is mensen, wat gaan we hier aan doen? Een proef-proces las ik?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 28 augustus 2008 @ 21:09:45 #64
152789 karr-1
pi_61203057
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:35 schreef Strani het volgende:
Zoals veel mensen hier gelukkig al hebben aangegeven zijn die 'Ik heb toch niks te verbergen-types' een vloek voor onze samenleving en onze vrijheid.

Nee, nù heb je niks te verbergen. Maar als die database compleet is kan de politiek heerlijk regels gaan aanpassen. En op een gegeven moment komen ze aan dingen die jij tot nog toe als vanzelfsprekend nam. Je zult dingen ineens niet meer mogen die je altijd wel hebt kunnen doen. En zo komen ze steeds een stukje dichterbij. Paranoide? Ik denk het niet.

De vraag is mensen, wat gaan we hier aan doen? Een proef-proces las ik?
Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?
pi_61203239
Ervaringen uit het verleden, duh .

En het heden trouwens.
pi_61203671
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?
Onder anderen op de niet geheel onrealistische gedachte dat onze overheid het wellicht niet eeuwig voor het zeggen zal hebben.
pi_61204557
Bovendien bestaat de overheid gewoon uit mensen. Mensen die goede of kwade zin hebben, die domme dingen doen en fouten maken.

Bijvoorbeeld USB-stickjes met gevoelige info laten slingeren. Of het doodnormaal vinden om iedereen preventief te fouilleren en te filmen, omdat we toch niks te verbergen hebben en het doel de middelen heiligt.
pi_61206316
quote:

[..]

Dude... kijk eens naar het (recente) verleden!
Ben je nu echt zo blind of loop je de boel hier lekker op te fokkken.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 23:32:38 #69
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61207193
quote:

[..]

Jij aan de andere kant lijkt misbruik van de gegevens, dan wel gebruik van de gegevens op een manier die niet in het belang is van degene die zijn biometrische gegevens inlevert, volledig uit te sluiten. Op basis van logisch redeneren is die stelling niet houdbaar. Jij kunt dat simpelweg niet garanderen.

Er valt te denken aan:
  • de inbreuk op de privacy die niet of nauwelijks gerechtvaardigd wordt door het belang
  • het onbedoeld lekken van de gegevens, bijvoorbeeld op een verloren gegevensdrager (de recente voorbeelden op dit gebied zijn talrijk)
  • de erkenning van de overheid dat de gegevens naast hun originele doel (identificatie) ook kunnen worden gebruikt voor opsporingshandelingen, waardoor de gegevens van grote groepen burgers (waarvoor geen gerede verdenking bestaat) naar boven kunnen komen in zoekacties en een situatie ontstaat waarbij burgers zonder redelijke verdenking bij voorbaat als verdachte worden gezien
  • type I fouten ofwel "false positives" bij identificatie van vingerafdrukken, forensisch expert Cole noemt hiervoor een getal van 0,8 procent (Cole, Journal of Criminal Law & Criminology, 95, 3(2005), pp. 985-1078). Wanneer er 16 miljoen vingerafdrukken ter beschikking staan in de database zullen er voor een willekeurige zoekactie dus gemiddeld tot 128.000 positieve matches naar voren komen. Huidige vingerafdrukdatabases zijn biased naar veelplegers, en daarom is het risico om ten onrechte als verdachte aangemerkt te worden (met alle schade en leed van dien) voor de gewone burger klein en geldt dit bezwaar in mindere mate voor de oude situatie.
  • het delen van informatie met "bevriende" staten onder de vlag van terrorismebestrijding
  • de onomkeerbaarheid van het afstaan van de informatie, ook wanneer er op dit moment geen direct aanwijsbare reden zou bestaan om de overheid te wantrouwen - het is onmogelijk om op dit moment te beperken wat een toekomstige overheid met de nu eenmaal beschikbare gegevens zal doen.
  • Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_61210178
    quote:

[..]

Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verloren
    Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
    pi_61210774
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 02:48 schreef dddour het volgende:

Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verloren
    Ben er ook bang voor.

Weinig meer aan te doen dan dit zoveel mogelijk een issue proberen te maken bij verkiezingen ofzo.
      vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:47:04 #72
    152789 karr-1
    pi_61211769
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 02:48 schreef dddour het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik er zo over denk, ik vraag het me alleen af. De uitleg van bv Soylent kan ik dan prima volgen, uiteraard worden er fouten gemaakt en bestaat de mogelijkheid van vals gebruik.
      vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:47:46 #73
    152789 karr-1
    pi_61211783
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 05:21 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ben er ook bang voor.

Weinig meer aan te doen dan dit zoveel mogelijk een issue proberen te maken bij verkiezingen ofzo.
    Dat zou kunnen, maar dan beloven ze aan alle kanten beterschap om het na de verkiezingen weer net zo hard te vergeten en toch te doen waar ze zin in hebben.
    pi_61228698
    Dat er een discussie is ontstaan over het hoe en waarom men de gegevens wil hebben en of ze deze zullen misbruiken of niet is mooi, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Zijn er mensen hier aanwezig die kennis hebben van de relevante wetteksten? Zij het de nederlandse, of de europese?

Voor mensen die willen weten wanneer dit verplicht wordt gesteld; lees de volgende link maar even: http://www.paspoortinform(...)afdrukken_ingevoerd?

Verder heb ik tot op heden nog steeds geen mail terug gehad van justitie. Daar is nog altijd het wachten op, helaas.
    pi_61257417
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 19:49 schreef RvLaak het volgende:
    Dat er een discussie is ontstaan over het hoe en waarom men de gegevens wil hebben en of ze deze zullen misbruiken of niet is mooi, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Zijn er mensen hier aanwezig die kennis hebben van de relevante wetteksten? Zij het de nederlandse, of de europese?

Voor mensen die willen weten wanneer dit verplicht wordt gesteld; lees de volgende link maar even: http://www.paspoortinform(...)afdrukken_ingevoerd?

Verder heb ik tot op heden nog steeds geen mail terug gehad van justitie. Daar is nog altijd het wachten op, helaas.

Ik vermoet dat je ook geen reactie krijgt, zit al zeker 5 maanden te wachten op de vraag of de beveiligings camera's alleen s'avonds en in het weekend werken of 24/7 tot nu toe geen bericht en of publiekaties terug gehad/gevonden(geen bordjes op de camera paaltjes ook)

Ben ondertussen wel bezig om mijn vingerafdruk te verwijderen/gladmaken; elke dag een kwartier over de stenen schuren.

een proefproces ondersteun ik van harte, en het liefst zo snel mogenlijk.
      zondag 31 augustus 2008 @ 09:02:17 #76
    152789 karr-1
    pi_61260130
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 00:49 schreef revange2008 het volgende:

[..]

Ik vermoet dat je ook geen reactie krijgt, zit al zeker 5 maanden te wachten op de vraag of de beveiligings camera's alleen s'avonds en in het weekend werken of 24/7 tot nu toe geen bericht en of publiekaties terug gehad/gevonden(geen bordjes op de camera paaltjes ook)
    Voor zover ik weet draaien ze 24 uur per dag. De cameras bij het bedrijf waar ik werk in ieder geval wel.
    quote:
    Ben ondertussen wel bezig om mijn vingerafdruk te verwijderen/gladmaken; elke dag een kwartier over de stenen schuren.
    En dan nog AUW !!!
    quote:
    een proefproces ondersteun ik van harte, en het liefst zo snel mogenlijk.
    Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van een dergelijk proces.
    pi_61260236
    Nu je vingerafdruk, straks je DNA.

En da's niet alleen identificerend, maar er zijn nog veul meer leuke dingen mee te doen... .
      zondag 31 augustus 2008 @ 09:29:05 #78
    152789 karr-1
    pi_61260343
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 09:14 schreef DennisMoore het volgende:

En da's niet alleen identificerend, maar er zijn nog veul meer leuke dingen mee te doen... .
    Straks planten ze nog een chop in je hoofd bij je geboorte dan ben je de rest van je leven te volgen,.
      zondag 31 augustus 2008 @ 09:33:48 #79
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_61260369
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 09:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Straks planten ze nog een chop in je hoofd bij je geboorte dan ben je de rest van je leven te volgen,.
    Voor de meeste mensen is in de huidige maatschappij zo'n chip niet eens nodig.
    pi_61260389
    quote:

[..]

De overheid hoeft niet per se slechte dingen er mee te doen. De informatie kan ook weer voor andere dingen gebruikt worden.
    deze video is leuk
      zondag 31 augustus 2008 @ 09:41:29 #81
    152789 karr-1
    pi_61260409
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 09:38 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De overheid hoeft niet per se slechte dingen er mee te doen. De informatie kan ook weer voor andere dingen gebruikt worden.
    deze video is leuk
    Informatie is niet goed of slecht, het zijn de mensen die er wat mee doen die het goed of slecht gebruiken.
    pi_61260437
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 09:41 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Informatie is niet goed of slecht, het zijn de mensen die er wat mee doen die het goed of slecht gebruiken.
    Filmpje gezien?
    Gaat over iemand die niets te verbergen heeft, maar toch opgepakt wordt. Ja, het is fictief en in de toekomst (met nog wat meer wetten doorgevoerd), en misschien wat overdreven. Maar bevat wel een grond van waarheid.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2008 09:48:47 ]
      zondag 31 augustus 2008 @ 12:05:03 #83
    152789 karr-1
    pi_61262077
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 09:47 schreef Wombcat het volgende:
    Ja, het is fictief
    En hier stopte ik met lezen...... Science Fiction hoeft niet perse waarheid te worden.
    pi_61262159
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 12:05 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En hier stopte ik met lezen...... Science Fiction hoeft niet perse waarheid te worden.
    Niettemin wel goed om er eens over na te denken. Bestanden worden steeds meer aan elkaar gekoppeld (ondanks dat het niet mag), en ook als je niets te verbergen hebt, kan dat in je nadeel werken.
    pi_61263381
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 12:09 schreef Wombcat het volgende:

Niettemin wel goed om er eens over na te denken. Bestanden worden steeds meer aan elkaar gekoppeld (ondanks dat het niet mag), en ook als je niets te verbergen hebt, kan dat in je nadeel werken.
    En het mag steeds meer. Want we kunnen er terroristen en pedofielen mee opsporen .
    pi_61263991
    't Is natuurlijk ook nog een optie om even iemands anders vingerafdrukken over te nemen:

http://www.ccc.de/biometr(...)eren.xml?language=en

Best handig, aangezien ik ook nergens kan vinden hoe je dit kunt weigeren.
      zondag 31 augustus 2008 @ 15:11:02 #87
    152789 karr-1
    pi_61265964
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 13:11 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En het mag steeds meer. Want we kunnen er terroristen en pedofielen mee opsporen .
    En niet te vergeten uitkeringsfraudeurs, illegalen, belastingontduikers etc.
    pi_61268398
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 12:05 schreef karr-1 het volgende:

[..]

De volkskrant heeft 2 jar geleden ook nog een stuk geschreven over wat er gebeurd als we steeds meer burgervrijheden opgeven voor de politiestaat.
      zondag 31 augustus 2008 @ 16:59:17 #89
    152789 karr-1
    pi_61268687
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 16:49 schreef slakkie het volgende:

[..]

De volkskrant heeft 2 jar geleden ook nog een stuk geschreven over wat er gebeurd als we steeds meer burgervrijheden opgeven voor de politiestaat.
    en de Volkskrant is betrouwbaar omdat.....
    pi_61268732
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 09:14 schreef DennisMoore het volgende:

Yup, als zorgverzekeraars zulke info in hun klauwen krijgen gaat dat naar uitpakken voor mensen. Maar de meeste mensen riepen jaren daarvoor dat ze toch niks te verbergen hadden :'0.
      zondag 31 augustus 2008 @ 17:02:52 #91
    152789 karr-1
    pi_61268793
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 17:01 schreef Steeven het volgende:

[..]

Yup, als zorgverzekeraars zulke info in hun klauwen krijgen gaat dat naar uitpakken voor mensen. Maar de meeste mensen riepen jaren daarvoor dat ze toch niks te verbergen hadden :'0.
    Zorgverzekeraars gaan DNA gebruiken? De verhalen wordt steeds mooier hier, je zou er bijna een film van maken, maar die zou niet geloofwaardig genoeg zijn.
    pi_61269029
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 17:02 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Zorgverzekeraars gaan DNA gebruiken? De verhalen wordt steeds mooier hier, je zou er bijna een film van maken, maar die zou niet geloofwaardig genoeg zijn.
    Ik zeg alleen dat als geanalyseerde info van DNA bij de verkeerde mensen in handen komt, dat nare consequenties kan hebben. Zorgverzekeraars zullen zeker blij zijn om te weten welke klanten kanker gaan krijgen, of andere nare ziektes die ze moeten bekostigen. Dan krijg je straks net als in de VS dat ze je niet eens meer als klant willen, omdat je te duur bent.
    pi_61271159
    Of het 'criminaliteits-gen' en het 'homo-gen'.

Over een aantal jaren zijn de politieke partijen nog wat extremer geworden, en zullen met bovenstaande informatie partijen als resp. PVV en CU heel blij zijn. Dan kan er een 'cure' worden onderzocht, en 'preventief gehandeld'.

.
    pi_61271174
    En als straks op de plaats van een misdrijf een vingerafdruk opduikt die heel sterk lijkt op die van jou, dan mag jij straks gaan uitleggen waarom je niét schuldig bent.
      zondag 31 augustus 2008 @ 18:53:31 #95
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_61271397
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 17:01 schreef Steeven het volgende:

[..]

Is dat wel zo? Zorgverzekeraars lijken erg graag klanten te hebben in Nederland. Je kunt zelfs met ze onderhandelen. Op dat moment weten ze al dat het geld gaat kosten en toch halen ze je graag binnen..
      zondag 31 augustus 2008 @ 18:55:26 #96
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_61271434
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 17:02 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Technisch gezien wordt dat dan mogelijk. Dat het juridisch niet mogelijk is, betekent niet dat het in de toekomst niet wel zo kan zijn.
    pi_61271564
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 18:53 schreef Alicey het volgende:

Is dat wel zo? Zorgverzekeraars lijken erg graag klanten te hebben in Nederland. Je kunt zelfs met ze onderhandelen. Op dat moment weten ze al dat het geld gaat kosten en toch halen ze je graag binnen..
    Maar niet als ze kunnen uitrekenen dat ze verlies op je zullen lijden. Moet dan weer via de overheid uit de grote pot worden gecompenseerd.

Of ehm... hypotheekverstrekkers, ook leuk.
      zondag 31 augustus 2008 @ 19:13:51 #98
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_61271801
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 19:02 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Maar niet als ze kunnen uitrekenen dat ze verlies op je zullen lijden. Moet dan weer via de overheid uit de grote pot worden gecompenseerd.

Of ehm... hypotheekverstrekkers, ook leuk.
    Hypotheekverstrekkers kunnen daar ook heel leuke dingen mee doen inderdaad. Je bent overigens sowieso al verplicht om dingen die je weet te melden en dat lijkt mij ook meer dan genoeg.
    pi_61283699
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2008 16:59 schreef karr-1 het volgende:

[..]

en de Volkskrant is betrouwbaar omdat.....
    Dude, als je niet ge-interesseerd ben in stelselmatige schending van je rechten, houdt dan gewoon je waffel.

Het is een stuk die "geschreven" is in de toekomst en gaat over wat er kan gebeuren indien alle informatie over jou bekend is bij de overheid en overal camera's hangen en what not. Niemand zegt dat het echt waar is of echt gaat gebeuren, maar het zijn zeker dingen waarmee je rekening moet houden als burger voordat je zomaar instemt met zgn anti-terreur maatregelen.
    pi_61284038
    "But he has nothing to hide..."

.
      maandag 1 september 2008 @ 09:09:17 #101
    152789 karr-1
    pi_61284460
    quote:
    Op maandag 1 september 2008 07:44 schreef slakkie het volgende:

[..]

Dude, als je niet ge-interesseerd ben in stelselmatige schending van je rechten, houdt dan gewoon je waffel.

Het is een stuk die "geschreven" is in de toekomst en gaat over wat er kan gebeuren indien alle informatie over jou bekend is bij de overheid en overal camera's hangen en what not. Niemand zegt dat het echt waar is of echt gaat gebeuren, maar het zijn zeker dingen waarmee je rekening moet houden als burger voordat je zomaar instemt met zgn anti-terreur maatregelen.
    Ik maak me geen zorgen om mijn rechten, dus ik zal inderdaad maar niets meer zeggen. Paranoide denken is niet mijn ding....
      maandag 1 september 2008 @ 16:01:47 #102
    222937 crazy987
    KROEPOEK!!!!!
    pi_61294350
    ik heb in april men paspoort laten vernieuwen maar heb er toen nog niks van gehoort
    sinds wanneer is dit ?
    You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
    pi_61352885
    quote:
    Op maandag 1 september 2008 09:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik maak me geen zorgen om mijn rechten, dus ik zal inderdaad maar niets meer zeggen. Paranoide denken is niet mijn ding....
    Gaap, je wil niet luisteren alleen iedereen ff vertellen dat wij allemaal paranoia zijn. Er worden zoveel argumenten aangevoerd om tegen dit soort maatregelen te zijn, maar bijna alle domkoppen bljiven blaten dat de overheid toch wel te vertrouwen is en dat ze niks te verbergen hebben. Ja in een stabiel klimaat zoals nu het geval is (waarschijnlijk) wel, totdat er weer eens een of andere machtsbeluste klootzak opstaat die het op zijn manier wil ....
    Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
    pi_61487715
    quote:
    Op woensdag 3 september 2008 17:53 schreef Pr0-n00b het volgende:

[..]

Gaap, je wil niet luisteren alleen iedereen ff vertellen dat wij allemaal paranoia zijn. Er worden zoveel argumenten aangevoerd om tegen dit soort maatregelen te zijn, maar bijna alle domkoppen bljiven blaten dat de overheid toch wel te vertrouwen is en dat ze niks te verbergen hebben. Ja in een stabiel klimaat zoals nu het geval is (waarschijnlijk) wel, totdat er weer eens een of andere machtsbeluste klootzak opstaat die het op zijn manier wil ....

Weet iemand ondertussen al of er iemand voor terrorisme is ondervraagd en of veroordeeld door de legitimatie plicht??
    en dan bedoel ik niet die mensen die een boete hebben gekregen omdat ze dat ding niet mee hadden.
    pi_61489036
    Wat denk je zelf .

Ze kunnen hier lui oppakken met wapens in bezit, en plannen van 't Binnenhof en kerncentrales enzo, en dan lukt het nog niet om ze een beetje zinvol veroordeeld te krijgen.

Nee, boetes uitdelen voor onzinnigheden. Da's een stuk makkelijker .
      dinsdag 9 september 2008 @ 00:41:31 #106
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_61489227
    quote:
    Op maandag 8 september 2008 23:03 schreef revange2008 het volgende:

[..]

Weet iemand ondertussen al of er iemand voor terrorisme is ondervraagd en of veroordeeld door de legitimatie plicht??
    en dan bedoel ik niet die mensen die een boete hebben gekregen omdat ze dat ding niet mee hadden.
    Denk je werkelijk dat dat bekend wordt gemaakt?
    En als het al bekend wordt gemaakt, dan krijg je alle randdebielen en nsb-ers achter je aan 'omdat je bent opgepakt dus toch wel fout zal zijn en nu zielig je verhaal komt doen'...
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_61490031
    Het ding is, ook al heb je niets te verbergen, je weet niet waar die gegevens voor worden gebruikt of voor gaan worden gebruikt.

Als zulke dingen eenmaal vastliggen heeft iemand anders dan jij er macht over. Je weet niet hoe betrouwbaar de instantie is die deze gegevens opslaat en of je gegevens altijd in handen van deze instantie zullen blijven. Als grote hoeveelheden persoonsgegevens in verkeerde handen vallen zijn er best vervelende dingen denkbaar. Des te meer gebundelde gegevens iemand van jou heeft, des te groter het risico.

[ Bericht 98% gewijzigd door Manono op 09-09-2008 01:59:08 ]
    Jusqu'ici tout va bien...
    pi_61490064
    "Privacyorganisaties adviseren gewetensbezwaarden die toch een paspoort nemen om hem dan maar in aluminiumfolie te bewaren. Dat houdt namelijk het zendsignaal tegen. Er worden zelfs al speciale portemonnees verkocht met een beschermende laag erin. "

bron
    Make my day!
    pi_62026902
    Sorry dat ik al een tijd niet gereageerd heb. Was bezig met andere zaken die prioriteit hadden. Maar goed, ik heb ondertussen wel een reactie mogen ontvangen van "the powers that be".
    quote:
    Geachte heer Van Laak,

Indien de aanvrager van een reisdocument niet de gegevens verschaft die ingevolge de regelgeving worden vereist, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Hier is art. 4:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, dat luidt:

Artikel 4:5
    1. Het bestuursorgaan kan besluiten de aanvraag niet te behandelen, indien:
    a. de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag, of
    b. de aanvraag geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, of
    c. de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking,

mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.

Het gevolg is dat aan de aanvrager geen reisdocument wordt verstrekt.

Met vriendelijke groet,

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    Het progamma Generatie Elektronische Reisdocumenten
    Nu ff kijken wat de volgende stappen worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2008 16:32:26 ]
    pi_69214671
    Is er inmiddels al iets bekend over wat de gevolgen zijn bij het weigeren? Mijn vingerafdruk krijgen ze in ieder geval niet. Ik ben verdomme toch geen misdadiger?
      woensdag 20 mei 2009 @ 08:49:09 #111
    215322 er1969
    blablabla
    pi_69215189
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 08:22 schreef merkens11 het volgende:
    Is er inmiddels al iets bekend over wat de gevolgen zijn bij het weigeren? Mijn vingerafdruk krijgen ze in ieder geval niet. Ik ben verdomme toch geen misdadiger?
    De gevolgen zijn dat je geen paspoort krijgt en aangezien je verplicht bent om je te legitimeren ben je dus strafbaar als je geen paspoort hebt.

Weinig keus lijkt me.

Maar als je geen misdadiger bent en ook niet van plan bent om er een te worden is een vingerafdruk toch geen probleem
    pi_69244946
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 08:49 schreef er1969 het volgende:

[..]

De gevolgen zijn dat je geen paspoort krijgt en aangezien je verplicht bent om je te legitimeren ben je dus strafbaar als je geen paspoort hebt.

Weinig keus lijkt me.

Maar als je geen misdadiger bent en ook niet van plan bent om er een te worden is een vingerafdruk toch geen probleem
    De discussie over het waarom van het wel/niet weigeren loopt momenteel hier: Verlengen ID-kaar voor Juni (vingerafdruk)

Ik zal kijken of ik vrijdag mijn rechtsbijstand kan raadplegen ivm de privacy issue. Ben benieuwd wat zij te zeggen hebben.
    pi_69245686
    tjah en straks werkt dit niet, en dan krijgen we de chip wel zo handig!
    Ben daar zeer op tegen, waarom?
    Je privacy is weg, men kan je dan volgen waar je ook bent, met een ingebouwde navigatiesysteem in je chippie..
    En men wil zo graag mensen inenten tegen alles en nog wat...misschien zit er al een minichipje in?

Ik zeg altijd maar zo, wat een intens geluk dat er tijdens Hitler geen chips bestonden!
    Want hij had alles opgespoord wat hij wilde vernietigen en daarom ben ik tegen.
    Tzt kan er weer een Hitler opstaan, die misbruik maakt van gegevens en weer idiote gedachten heeft over een supervolk oid.
    Gevaarlijk dit.
    En misschien gebeurd dit niet in ons leven nu, maar misschien later bij ons nageslacht en ik wens niemand dat toe!
    Dus daarom blijf ik tegen!
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
    pi_69247010
    Paspoort eventjes in de magnetron stoppen en de chip is kaput, trouwens: al het internetverkeer wordt al opgeslagen - dus pas op wat je zegt..

pi_69247048
    Goed idee, dat van die magnetron. Hoe weet je dat 't werkt?
    pi_69247395
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 23:59 schreef Sloggi het volgende:
    Gokje
      donderdag 21 mei 2009 @ 00:10:10 #117
    215322 er1969
    blablabla
    pi_69247437
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 23:59 schreef Sloggi het volgende:
    gewoon de magnetron aanzetten lijkt me
    pi_69247534
    Mijn vingerafdrukken staan allang geregistreerd.
    *****Kraak........
      donderdag 21 mei 2009 @ 00:13:42 #119
    215322 er1969
    blablabla
    pi_69247566
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 00:12 schreef kraakvandaal het volgende:
    Mijn vingerafdrukken staan allang geregistreerd.
    pi_69252325
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 23:58 schreef Thomass het volgende:

Paspoort eventjes in de magnetron stoppen en de chip is kaput, trouwens: al het internetverkeer wordt al opgeslagen - dus pas op wat je zegt..

Alleen het verkeer (adressen), niet de inhoud volgens mij.
    pi_69259628
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 09:27 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Als jij post dan doe je een http request met daarin de postdata, hoe weet je dat ze dat strippen?
    pi_69259994
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 09:27 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En dat denk jij....
      donderdag 21 mei 2009 @ 15:05:31 #123
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_69261349
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 14:07 schreef Thomass het volgende:

[..]

Als jij post dan doe je een http request met daarin de postdata, hoe weet je dat ze dat strippen?
    Dat weet je omdat onder de bewaarplicht deze informatie door de providers wordt opgeslagen Tevens moeten alle informatie-bevragingen via de providers lopen. Zij vormen dus een controle op de overheid. En hoewel zij geheimhoudingsplicht hebben, is het veel moeilijker voor de overheid om iets "geheim" te doen. Als ze 100.000 burgers willen scannen moeten ze 100.000 keer langs een provider. Dat gaat opvallen, en uitlekken...

Je vingerafdrukken echter staan gewoon centraal opgeslagen en politie, justitie, vage overheidsdiensten, krijgen ongetwijfeld een mooie applicatie waarmee ze alles kunnen doen. MISSCHIEN NIET - maar er is geen scheiding van verantwoordelijkheden zoals je dat bij de bewaarplicht en ZELFS het EPD wel hebt. Werkelijk niets garandeert ons dat de gegevens vertrouwelijk zijn - ja toezeggingen van politici maar we weten allemaal hoeveel DAT waard is.

On topic: zijn er al mensen die hebben verlengd? Ging dat goed? Wat hebben jullie als reden opgegeven? Ik moet het nog doen
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_69262024
    De invoeringsdatum van de vingerafdrukken in reisdocumenten is Europees bepaald op uiterlijk 28 juni 2009. Momenteel is dat nog niet ingevoerd in Nederland. De vraag is ook of de invoeringsdatum in NL wel gehaald gaat worden. Mogelijkerwijs vindt de invoering pas plaats in het najaar.
    Een aanvrager kan zich niet beroepen op enig bezwaar, bijv. o.g.v. overtuiging, om geen vingerafdrukken af te staan. Geen vingerafdrukken afstaan = geen reisdocument. Dit is overigens geen Nederlandse regelgeving, maar een Europese richtlijnbepaling die rechtstreeks doorwerkt in de regelgeving van alle EU-landen. Het heeft dus geen zin om de Nederlandse overheid op dit beleid aan te kijken.
    Personen die geen vingers hebben kunnen een paspoort krijgen wegens 'permanent gebrek'. Van personen die, al dan niet moedwillig, al hun vingers hebben beschadigd of geen vingerafdrukken kunnen afstaan wegens medische redenen krijgen een paspoort voor de duur van een jaar wegens 'tijdelijk gebrek' en moeten na dat jaar wederom naar het gemeentehuis.

Voor zover de berichtgeving van iemand die dichtbij het vuur zit
    pi_69264559
    quote:
    Dit is overigens geen Nederlandse regelgeving, maar een Europese richtlijnbepaling die rechtstreeks doorwerkt in de regelgeving van alle EU-landen. Het heeft dus geen zin om de Nederlandse overheid op dit beleid aan te kijken.
    Dat heb ik eerder gehoord.
      Donald Duck held donderdag 21 mei 2009 @ 16:54:47 #126
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_69264621
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 15:31 schreef wingdings het volgende:
    Personen die geen vingers hebben kunnen een paspoort krijgen wegens 'permanent gebrek'.
    Vuurwerkslachtoffers hebben weer eens geluk!
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      donderdag 21 mei 2009 @ 17:38:10 #127
    146875 aaipod
    Primus inter pares
    pi_69266091
    quote:
    De invoeringsdatum van de vingerafdrukken in reisdocumenten is Europees bepaald op uiterlijk 28 juni 2009. Momenteel is dat nog niet ingevoerd in Nederland. De vraag is ook of de invoeringsdatum in NL wel gehaald gaat worden. Mogelijkerwijs vindt de invoering pas plaats in het najaar.
    Een aanvrager kan zich niet beroepen op enig bezwaar, bijv. o.g.v. overtuiging, om geen vingerafdrukken af te staan. Geen vingerafdrukken afstaan = geen reisdocument. Dit is overigens geen Nederlandse regelgeving, maar een Europese richtlijnbepaling die rechtstreeks doorwerkt in de regelgeving van alle EU-landen. Het heeft dus geen zin om de Nederlandse overheid op dit beleid aan te kijken.
    Personen die geen vingers hebben kunnen een paspoort krijgen wegens 'permanent gebrek'. Van personen die, al dan niet moedwillig, al hun vingers hebben beschadigd of geen vingerafdrukken kunnen afstaan wegens medische redenen krijgen een paspoort voor de duur van een jaar wegens 'tijdelijk gebrek' en moeten na dat jaar wederom naar het gemeentehuis.

Hoe type je dit?
    pi_69266201
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 17:38 schreef aaipod het volgende:

[..]

Hoe type je dit?
    Nou gewoon, zwetend
    quote:
      donderdag 21 mei 2009 @ 20:20:40 #129
    245114 Boowtje
    redhead_woman
    pi_69271080
    Je kunt je nu wel gaan druk maken over vingerafdrukken maar uiteindelijk lopen we allemaal met een chip over een tig aantal jaar. Gaan ze het eerst introduceren op pedofielen en criminelen, want ja jij wilt toch weten of die in je straat wonen?? Kan je allemaal op zoeken dan op internet. Vervolgens willen ze het aanbevelen om je kind er ook één te laten krijgen, je wilt het toch niet op je geweten hebben dat mocht je kind vermist raken je haar/hem niet kan vinden?? En uiteindelijk is het gewoon verplicht anders krijg je geen sofinummer meer en als je al langer hier rond loopt geen id, rijbewijs, rekening nummer, verzekering etc meer. Dan besta je gewoon weg niet meer.

Nu ben ik niet van de complot theorieen hoor Werd even meegesleept in mijn gedachten stroom
    pi_69273094
    "Zover zal het niet komen"

pi_69276047
    quote:

mooi, even vingertoppen afschuren voor de vakantie buiten europa, paspoortje halen á 50 euro en klaar is kees. die 50 euro past nog wel in mijn reisbudget :}
      donderdag 21 mei 2009 @ 23:50:32 #132
    147172 THEFXR
    Alpha Bear
    pi_69277876
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 20:20 schreef Boowtje het volgende:
    Je kunt je nu wel gaan druk maken over vingerafdrukken maar uiteindelijk lopen we allemaal met een chip over een tig aantal jaar. Gaan ze het eerst introduceren op pedofielen en criminelen, want ja jij wilt toch weten of die in je straat wonen??
    ze testen dat nu al op huisdieren, als je je poes kwijt bent, kunnen ze hem dan mooi via gps terug vinden
    pi_69284433
    Net ff gebeld met de rechtsbijstand verzekering (Achmea Rechtshulp). Zij kunnen mij niet helpen, aangezien de wet reeds is aangenomen door de 2e en 1e kamer. Vervolgens contact gezocht met "Het Juridisch Loket". Daar werd ik helemaal niet wijzer. Zij wisten mij enkel te melden dat een eventuele procedure enkel met behulp van een advocaat geregeld kan worden.

Volgens de mevrouw die ik aan de lijn had, zou ik geen recht hebben op een "toevoeging" (tegemoedkoming in de kosten van een advocaat). Waar zij dat op basseerde, geen idee.

Of ik recht zou hebben op een toevoeging, zou ik na kunnen kijken op de site van de Raad voor Rechtsbijstand (www.rvr.org). Daar kon ik het echter niet vinden en die lui zijn ook niet bereikbaar vandaag.

We gaan verder kijken .
    Weer ww vergeten van mn kl00n :$
      vrijdag 22 mei 2009 @ 10:51:46 #134
    95906 scrumple
    uhh moet dit
    pi_69284557
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 23:50 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ze testen dat nu al op huisdieren, als je je poes kwijt bent, kunnen ze hem dan mooi via gps terug vinden
    Ik denk dat je hem eerder als een hoopje plat gereden vlees met haren terug krijgt dan 'mooi'.
    dit is een lege sig
      vrijdag 22 mei 2009 @ 11:38:26 #135
    3542 Gia
    User under construction
    pi_69285786
    Ik verwacht dat dit voor de toekomst voor elk identiteitsbewijs ingevoerd zal gaan worden. Dus voor zowel je paspoort of ID-kaart en ook je rijbewijspasje.

Iemand die hier bezwaar tegen heeft, zou net voor de invoering alles kunnen vernieuwen. Dan kan hij/zij er nog een aantal jaartjes mee vooruit. Tegen de tijd dat hij/zij dan weer de zaak moet vernieuwen, is het al zo ingeburgerd dat ook bij hen wellicht de bezwaren zijn weggeëbt.

Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee.
    pi_69377144
    FF een crosspost, aangezien hier meer kans is op juridisch advies
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 11:26 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Ik wil best een site opzetten.

Weet iemand (het liefst een jurist) iets over de wetmatigheid hiervan? Op de vorige pagina worden een paar uitspraken gedaan dat dit in strijd zou zijn met de EU regels en Europese Rechten van de Mens. Kan een jurist dit bevestigen?
    Weer ww vergeten van mn kl00n :$
    pi_69385195
    Enigzins relevante uitspraak van het Europese Hof:

http://www.njcm.nl/site/jurisprudentie/show/51
    quote:
    Artikel 8 - Recht op eerbiediging van privéleven, familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privéleven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
    Vraag me af in hoeverre die regeling voor het opslaan van je vingerafdrukken op je paspoort EN in een landelijke database vallen onder 8.2

Dat mijn vingerafdrukken bij de overheid bekend zijn, daar maak ik me niet eens druk over, nog het minst moet ik zeggen. Dat de chip waarop deze info staat makkelijk te kopiëren is, en zelfs op afstand... daarin ligt het gevaar!

En wat als je je paspoort verliest, of als het gestolen wordt? Zijn dan je vingerafdrukken na te maken?

Kun je als crimineel 'met opzet' je paspoort 'verliezen' en vervolgens als je vingerafdrukken ergens opduiken claimen: die zullen wel nagemaakt zijn meneer de rechter!!

Ik ben benieuwd naar deze antwoorden...
      maandag 25 mei 2009 @ 16:10:37 #138
    116091 Heatseeker
    ATTAMOTTAMOTTA
    pi_69385302
    quote:
    Op maandag 25 augustus 2008 12:52 schreef DroogDok het volgende:
    Als je het weigert krijg je gene paspoort, lijkt me nogal simpel.
    Bedankt voor het eindigen van dit topic, aller reactie's na deze zijn nutteloos.
    Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
    pi_69525751
    De invoeringsdatum vingerafdrukken voor de 'normale' reisdocumenten is inmiddels bekend: 21 september 2009.
    Per 28 juni 2009 worden de vingerafdrukken wel al opgenomen in diplomatieke- en dienstpaspoorten.

Bron http://www.bzk.nl/actueel/119968/nieuw
    pi_69633121
    quote:
    Op vrijdag 29 mei 2009 14:10 schreef wingdings het volgende:
    De invoeringsdatum vingerafdrukken voor de 'normale' reisdocumenten is inmiddels bekend: 21 september 2009.
    Per 28 juni 2009 worden de vingerafdrukken wel al opgenomen in diplomatieke- en dienstpaspoorten.

Bron http://www.bzk.nl/actueel/119968/nieuw
    Mooi, geeft ons meer tijd om de website onzeprivacy.nl verder te organiseren
      dinsdag 2 juni 2009 @ 15:16:52 #142
    188877 Stupendous76
    pi_69635134
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 14:02 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Mooi, geeft ons meer tijd om de website onzeprivacy.nl verder te organiseren
    Goed initiatief, maar dan? Uitprinten en opsturen naar de Tweede Kamer?
    Repent, Pray, Forgive
    pi_69635473
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 15:16 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Goed initiatief, maar dan? Uitprinten en opsturen naar de Tweede Kamer?
    Eerst informeren, daarna verder kijken en eventueel actie. Maar aangezien kennis macht is, is de informatie verspreiden een prio
      dinsdag 2 juni 2009 @ 16:13:24 #144
    188877 Stupendous76
    pi_69636743
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 15:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Eerst informeren, daarna verder kijken en eventueel actie. Maar aangezien kennis macht is, is de informatie verspreiden een prio
    Repent, Pray, Forgive
      dinsdag 2 juni 2009 @ 16:15:12 #145
    3542 Gia
    User under construction
    pi_69636793
    Mijn vingerafdruk mogen ze hebben. Ik laat die overigens dagelijks op heel veel plaatsen achter, dus waarom niet in mijn paspoort.
    pi_69640767
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 16:15 schreef Gia het volgende:
    Mijn vingerafdruk mogen ze hebben. Ik laat die overigens dagelijks op heel veel plaatsen achter
    dat was ironisch bedoeld hoop ik?
    pi_69641335
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 16:15 schreef Gia het volgende:
    Mijn vingerafdruk mogen ze hebben. Ik laat die overigens dagelijks op heel veel plaatsen achter, dus waarom niet in mijn paspoort.
    Mijn reden om tegen te zijn is dat die chip in je paspoort (met daarin opgeslagen je vingerafdruk) op afstand te kopiëren valt. Mogelijk is je vingerafdruk dan ook te dupliceren (door crimi's), voor ongewenste redenen?
      dinsdag 2 juni 2009 @ 20:10:28 #148
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_69644405
    Het zal vast een hele domme vraag zijn, maar worden die vingerafdrukken wel ergens centraal opgeslagen na het aanmaken van het paspoort? En betekent dat dan ook dat de overheid nu al een database heeft met 16 miljoen pasfoto's?
    pi_69654071
    tvp en tevens eens met RvLaak
    Ik weet het ook niet
    pi_69656551
    quote:
    Op dinsdag 2 juni 2009 20:10 schreef freako het volgende:
    Het zal vast een hele domme vraag zijn, maar worden die vingerafdrukken wel ergens centraal opgeslagen na het aanmaken van het paspoort?

quote:
    En betekent dat dan ook dat de overheid nu al een database heeft met 16 miljoen pasfoto's?
    Waarschijnlijk wel. Maar nog waarschijnlijker is dat de database veel meer pasfoto's bevat. Denk maar aan de foto's die je hebt in moeten leveren voor je rijbewijs en je ID kaart.

Ik weet niet wat de procedures en termijnen zijn hiervoor, maar in het bedrijfsleven worden gegevens doorgaans 5 jaar na aflopen van een periode (contract etc.) bewaard. Mocht dit bij de overheid ook zo zijn, dan kun je er vanuit gaan dat je foto 5 jaar lang in de database blijft staan na dat je rijbewijs, ID kaart of paspoort verlopen is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')