Dan vragen ze een afdruk van je stompjes denk ikquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef CasB het volgende:
Gewoon al je vingers verbranden zodat je geen vingerafdruk hebt de komende tijd.
Dat is heel makkelijk. Dan val je vroeg of laat compleet buiten de boot.quote:Ik heb al een paar keer geprobeerd om te weten te komen wat de consequenties zijn van het weigeren van deze gegevens.
Dat viel mij dus ook al op. Ik ben door Justitie zelfs doorverwezen naar een andere organisatiequote:Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Buschetta het volgende:
interesant....
vooral omdat die instanties niet reageren. Waarschijnlijk weet niemand op die departementen hoe of wat
Het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook verplicht stellen op een ID kaart hoorquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:46 schreef karr-1 het volgende:
Het enige gevolg lijkt mij dat je de genoemde documenten niet krijgt en dus ook niet kunt gebruiken. Met een ID kaart kun je ver komen, maar voor sommige landen heb je nog steeds een paspoort nodig.
Neuh,quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Buschetta het volgende:
interesant....
vooral omdat die instanties niet reageren. Waarschijnlijk weet niemand op die departementen hoe of wat
Dat zou kunnen, lijkt me niet onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:48 schreef NED het volgende:
[..]
Het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook verplicht stellen op een ID kaart hoor
Hoog tijd dat ze die geloofs-uitzonderingen afschaffen! Geloven wat je wilt: prima! Maar uitzonderingen daarvoor maken is niet meer van deze tijd...quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:41 schreef Pakspul het volgende:
Gewoon zeggen dat het tegen je geloof in gaat.
Dan mot je ook niet gaan zeiken als ze chips in je paspoort/hoofd/auto willen gaan rammenquote:Op maandag 25 augustus 2008 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoog tijd dat ze die geloofs-uitzonderingen afschaffen! Geloven wat je wilt: prima! Maar uitzonderingen daarvoor maken is niet meer van deze tijd...
Wat heeft dat met geloofsuitzonderingen te maken?quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:08 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Dan mot je ook niet gaan zeiken als ze chips in je paspoort/hoofd/auto willen gaan rammen
Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat heeft dat met geloofsuitzonderingen te maken?
Mijn geloof verbiedt mij belasting te betalen! Gek genoeg wordt daar geen uitzondering voor gemaakt, ondanks de grondwettelijke bescherming van vrijheid van godsdienst...
Ik kwam kortgeleden inderdaad tegen dat ze zwaar boos waren omdat ze dat binnenkort wellicht wel moeten gaan betalen! Zou een goede zaak zijn...quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.
Dat is geen spam.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Een week na m'n aanmelding had ik de eerste spam binnen: een herinnering dat ik m'n aanmelding nog niet had afgemaakt...
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de (volgens justitie) instantie die hier over gaat. Even het antwoord afwachten, dan kijken wat de mogelijkheden zijn voor een proefproces.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:17 schreef soylent het volgende:
[..]
Dat is geen spam.
Tevens TvP, want ik moet er dus ook niets van hebben dat de overheid biometrische gegevens opslaat. Ik zou misschien best geinteresseerd zijn in een proefproces of om hier in verenigingsverband iets mee te doen.
Nee, dat kan wel kloppen. Toch is dit niet vreemd, de meeste stichtingen, verenigingen en dus ook kerkgenootschappen drijven geen onderneming en zijn dus niet belastingplichtig.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.
Mensen die beweren niets te verbergen te hebben zijn pas verdacht.quote:Op maandag 25 augustus 2008 21:23 schreef Nee het volgende:
dus als je weigert geeft je in principe aan dat je iets te verbergen hebt, dus je bent psychopathische misdadiger.
Als ik aanvink dat ik geen mail wens te ontvangen, bedoel ik dat ik geen mail wens te ontvangen...quote:
Spam heeft per definitie een commercieel doel, een herinneringsbericht dat er wat gegevens missen is dus gene spamquote:Op maandag 25 augustus 2008 23:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ik aanvink dat ik geen mail wens te ontvangen, bedoel ik dat ik geen mail wens te ontvangen...
Ik ook!quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:17 schreef soylent het volgende:
[..]
Dat is geen spam.
Tevens TvP, want ik moet er dus ook niets van hebben dat de overheid biometrische gegevens opslaat. Ik zou misschien best geinteresseerd zijn in een proefproces of om hier in verenigingsverband iets mee te doen.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Onzin. Ik ben er juist voor dat bij geboorte DNA wordt afgenomen en opgeslagen bijv.
Want...?quote:
DNA sporen zijn niet 100% betrouwbaar. En mensen die kwaad willen doen dragen handschoenen me dunkt. En wie weet wat er in de toekomst gebeurt. Ik vind dat je wel erg veel vertrouwen in de overheid stelt...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:47 schreef Fe2O3 het volgende:
De pakkans wordt astronomisch hoog.
Zie trajectcontroles, je weet dat je gepakt wordt omdat er een 100% controle is. Idem met misdaad, je weet dat je DNA of vingerafdrukken of andere sporen achterlaat, en dus gepakt wordt. Of thans de kans heel hoog is.
Simpel... ik heb niks te verbergen, maar wel een tering hoeveelheid dingen waarvoor ik me schaam. Daarnaast is het weer een gevalletje: wie krijgen er allemaal toegang tot die database?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Snap niet wat men ertegen heeft, als je geen kut te verbergen hebt dan hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
en het belangrijkste argument: Wat als de wereld die we vandaag kennen over 5 jaar niet meer bestaat? Ben je dan nog zo blij dat je destijds zonder problemen al je rechten en privacy heb opgegeven.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:10 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Simpel... ik heb niks te verbergen, maar wel een tering hoeveelheid dingen waarvoor ik me schaam. Daarnaast is het weer een gevalletje: wie krijgen er allemaal toegang tot die database?
Ben je nou echt zo dom of doe je zo dom. En wat dacht je van vergissingen zoals laatst nog in het nieuws was.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Onzin. Ik ben er juist voor dat bij geboorte DNA wordt afgenomen en opgeslagen bijv.
Je elimineert er veel meer ongewenste activiteiten mee dan dat je er problemen of last van hebt. DNA blijkt redelijk uniek te zijn; en gemakkelijk te vinden.
Misdaad zou astronomisch laag worden naar mate er de DNA databank gevuld wordt, en ongewenste figuren uit deze samenleving veel gemakkelijker eruit gevist en opgesloten.
Snap niet wat men ertegen heeft, als je geen kut te verbergen hebt dan hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Als jij je rechten zomaar wilt opgeven best, maar blijf van de mijne af!!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:55 schreef nuget het volgende:
lijkt me inderdaad vrij makkelijk, als je weigert krijg je je paspoort gewoon niet
dusuh, get it over with will ya
2009 of 2010 willen ze het doorvoeren. Ik wilde geen paspoort met RFID chip. Maar heb 'm toch moeten nemen.. Omdat er geen andere instantie dan de NL staat een paspoort vervaardigd.. (logisch, I know, maar het blijft krom dat ik niet kan kiezen voor een niet RFID chip paspoort, ik hoef niet naar de VS, en hoef dus ook niet aan de eisen van de VS te voldoen).quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:05 schreef klotezooi het volgende:
Ik heb sinds paar weken ook een nieuw paspoort en heb ook niets moeten laten registreren of iets hoor
Iedereen heeft wel iets te verbergen. Sommige dingen gaan andere mensen of instanties, waaronder ook de overheid, simpelweg niet aan. Verder kun je je ook afvragen of de informatie die de overheid beheert niet door anderen gebruikt gaat worden. Het is misschien een beetje flauw, maar dat is wat er tussen 1940 en 1945 is gebeurd. De overheid had een boel informatie, niemand had tenslotte iets te verbergen. Hoewel de overheid zelf geen slechte bedoelingen had, had een bezetter dit wel, die dankbaar gebruik maakte van de inspanningen van onze eigen overheid.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
en als je nu echt stompjes hebt? (die mensen bestaan echt hoorquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Dan vragen ze een afdruk van je stompjes denk ik
Dat dus, egale vingerafdrukloze vingersquote:Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef CasB het volgende:
Gewoon al je vingers verbranden zodat je geen vingerafdruk hebt de komende tijd.
Stompjes zullen ook wel vrij uniek zijnquote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:52 schreef wendytje het volgende:
[..]
en als je nu echt stompjes hebt? (die mensen bestaan echt hoor)
Dat is wel het idee geloof ik. En als dat voorlopig niet de bedoeling is zal het binnen nu en pakweg tien jaar wel gekoppeld worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:10 schreef agter het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar die vingerafdrukken voor gebruikt worden?
Wordt het bestand ook gekoppeld aan bijv. opsporingsinstanties?
Geschiedenis zal zich niet herhalen, maar verdomme je kunt er wel veel van leren. Laat ze eerst maar aantonen hoeveel misdrijven dit op gaat lossen, laat ze een proef houden onder Nederlanders die vrijwillig hun gegevens af staan of iets dergelijks.quote:In verschillende discussies worden dan altijd weer WO2 en diverse andere zaken erbij gesleept onder het motto "Stel dat...." Tsja als je zo gaat denken kunnen we net zo goed ophouden met leven, dan is er overal wel wat op aan te merken.
Dat is dus het probleem. Het verleden heeft meerdere malen uitgewezen (dan heb ik het niet over WO2, maar over de afgelopen jaren) dat de overheid NIET zorgvuldig omgaat met privacygevoelige informatie.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 21:32 schreef karr-1 het volgende:
Ik ga er vanuit dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt.
Maar verder is het niet duidelijk waarvoor ze het gaan gebruiken?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is wel het idee geloof ik. En als dat voorlopig niet de bedoeling is zal het binnen nu en pakweg tien jaar wel gekoppeld worden.
Voor de mensen die willen weten waarvoor de overheid alle data wil gaan gebruiken, read it, and weep!!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:25 schreef Andromache het volgende:
Het College Bescherming Persoonsgegevens adviseert in ieder geval het niet te doen:
Het advies, zie pagina 8-9 voor conclusie
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:31 schreef slakkie het volgende:
Voor de mensen die willen weten waarvoor de overheid alle data wil gaan gebruiken, read it, and weep!!
Etc etc.quote:Nu de officier van justitie de biometrische gegevens kan ontvangen bij bepaalde misdrijven, krijgt deze administratie in feite ook de functie van een opsporingsregister. Deze consequentie vormt een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer omdat ook de gegevens van niet verdachte burgers zijn opgenomen in het register.
In artikel 4b van het wetsvoorstel wordt de lijst van personen en organisaties genoemd waaraan
persoonsgegevens kunnen worden verstrekt. Dat zijn er al veel. Wanneer deze centrale
reisdocumentenadministratie eenmaal is gerealiseerd, dan zullen er – zo leert de praktijk - nieuwe
soorten doeleinden en gebruikerswensen ontstaan. De gegevens die eens werden opgeslagen voor specifieke doeleinden, zullen de belangstelling krijgen van andere personen en organisaties
(‘function creep’) waardoor de wettelijk verankerde doelbinding in gevaar komt. Ook
overheidsvoornemens blijken in de loop der tijd veranderlijk. In de door het CBP georganiseerde
expertmeeting op 20 februari 2006 zijn EU-systemen (VIS en SISII) waarin biometrisch gegevens
zijn opgenomen, besproken. Ten aanzien van deze systemen bleek dat het bedoelde gebruik in de
loop der tijd werd verruimd. Dit laat zien dat het risico van breder gebruik niet denkbeeldig is.
Bij serieuze grootschalige toepassing en gebruik van biometrie zullen er alleen al door de
intrinsieke fouten in biometrie veel personen serieuze nadelen ondervinden van valse meldingen
van die toepassingen.
Grote collecties van gegevens van belang vormen echter een aantrekkelijk aanvalsobject voor hackers en/of criminelen (een centrale administratie zou het richtpunt kunnen worden voor manipulatie, zegt de toelichting op bladzijde 28). Als het bezit van oneerlijk verkregen gegevens tot voordelen kan leiden, terwijl er vertrouwd wordt op de feilloze werking van de systemen waarin die gegevens gebruikt worden, is het voor deze groep personen aantrekkelijk om gegevens te compromitteren, vooral naarmate er meer vertrouwd wordt op de unieke gegevensbron. Dit kan grote gevolgen hebben voor burgers die hun vertrouwen juist hebben gesteld in een zorgvuldige en betrouwbare overheid. Het CBP mist een nadere uitwerking van de maatregelen die er worden getroffen wanneer het systeem feitelijk gehacked wordt. Wat zijn de gevolgen in die situatie voor burgers? Worden zij ingelicht? Welke rechtsbescherming wordt hen geboden?
maar mag je dan amerika niet in?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:55 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Stompjes zullen ook wel vrij uniek zijn
Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:35 schreef Strani het volgende:
Zoals veel mensen hier gelukkig al hebben aangegeven zijn die 'Ik heb toch niks te verbergen-types' een vloek voor onze samenleving en onze vrijheid.
Nee, nù heb je niks te verbergen. Maar als die database compleet is kan de politiek heerlijk regels gaan aanpassen. En op een gegeven moment komen ze aan dingen die jij tot nog toe als vanzelfsprekend nam. Je zult dingen ineens niet meer mogen die je altijd wel hebt kunnen doen. En zo komen ze steeds een stukje dichterbij. Paranoide? Ik denk het niet.
De vraag is mensen, wat gaan we hier aan doen? Een proef-proces las ik?
Onder anderen op de niet geheel onrealistische gedachte dat onze overheid het wellicht niet eeuwig voor het zeggen zal hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?
Jij aan de andere kant lijkt misbruik van de gegevens, dan wel gebruik van de gegevens op een manier die niet in het belang is van degene die zijn biometrische gegevens inlevert, volledig uit te sluiten. Op basis van logisch redeneren is die stelling niet houdbaar. Jij kunt dat simpelweg niet garanderen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verlorenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ben er ook bang voor.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 02:48 schreef dddour het volgende:
Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verloren
Ik zeg niet dat ik er zo over denk, ik vraag het me alleen af. De uitleg van bv Soylent kan ik dan prima volgen, uiteraard worden er fouten gemaakt en bestaat de mogelijkheid van vals gebruik.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 02:48 schreef dddour het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verloren
Dat zou kunnen, maar dan beloven ze aan alle kanten beterschap om het na de verkiezingen weer net zo hard te vergeten en toch te doen waar ze zin in hebben.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 05:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ben er ook bang voor.
Weinig meer aan te doen dan dit zoveel mogelijk een issue proberen te maken bij verkiezingen ofzo.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 19:49 schreef RvLaak het volgende:
Dat er een discussie is ontstaan over het hoe en waarom men de gegevens wil hebben en of ze deze zullen misbruiken of niet is mooi, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Zijn er mensen hier aanwezig die kennis hebben van de relevante wetteksten? Zij het de nederlandse, of de europese?
Voor mensen die willen weten wanneer dit verplicht wordt gesteld; lees de volgende link maar even: http://www.paspoortinform(...)afdrukken_ingevoerd?
Verder heb ik tot op heden nog steeds geen mail terug gehad van justitie. Daar is nog altijd het wachten op, helaas.
Voor zover ik weet draaien ze 24 uur per dag. De cameras bij het bedrijf waar ik werk in ieder geval wel.quote:Op zondag 31 augustus 2008 00:49 schreef revange2008 het volgende:
[..]
Ik vermoet dat je ook geen reactie krijgt, zit al zeker 5 maanden te wachten op de vraag of de beveiligings camera's alleen s'avonds en in het weekend werken of 24/7 tot nu toe geen bericht en of publiekaties terug gehad/gevonden(geen bordjes op de camera paaltjes ook)
quote:Ben ondertussen wel bezig om mijn vingerafdruk te verwijderen/gladmaken; elke dag een kwartier over de stenen schuren.
Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van een dergelijk proces.quote:een proefproces ondersteun ik van harte, en het liefst zo snel mogenlijk.
Straks planten ze nog een chop in je hoofd bij je geboorte dan ben je de rest van je leven te volgen,.quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:14 schreef DennisMoore het volgende:
Nu je vingerafdruk, straks je DNA.
En da's niet alleen identificerend, maar er zijn nog veul meer leuke dingen mee te doen....
Voor de meeste mensen is in de huidige maatschappij zo'n chip niet eens nodig.quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Straks planten ze nog een chop in je hoofd bij je geboorte dan ben je de rest van je leven te volgen,.
De overheid hoeft niet per se slechte dingen er mee te doen. De informatie kan ook weer voor andere dingen gebruikt worden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Informatie is niet goed of slecht, het zijn de mensen die er wat mee doen die het goed of slecht gebruiken.quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:38 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De overheid hoeft niet per se slechte dingen er mee te doen. De informatie kan ook weer voor andere dingen gebruikt worden.
deze video is leuk
Filmpje gezien?quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:41 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Informatie is niet goed of slecht, het zijn de mensen die er wat mee doen die het goed of slecht gebruiken.
En hier stopte ik met lezen...... Science Fiction hoeft niet perse waarheid te worden.quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:47 schreef Wombcat het volgende:
Ja, het is fictief
Niettemin wel goed om er eens over na te denken. Bestanden worden steeds meer aan elkaar gekoppeld (ondanks dat het niet mag), en ook als je niets te verbergen hebt, kan dat in je nadeel werken.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En hier stopte ik met lezen...... Science Fiction hoeft niet perse waarheid te worden.
En het mag steeds meer. Want we kunnen er terroristen en pedofielen mee opsporenquote:Op zondag 31 augustus 2008 12:09 schreef Wombcat het volgende:
Niettemin wel goed om er eens over na te denken. Bestanden worden steeds meer aan elkaar gekoppeld (ondanks dat het niet mag), en ook als je niets te verbergen hebt, kan dat in je nadeel werken.
En niet te vergeten uitkeringsfraudeurs, illegalen, belastingontduikers etc.quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:11 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En het mag steeds meer. Want we kunnen er terroristen en pedofielen mee opsporen.
De volkskrant heeft 2 jar geleden ook nog een stuk geschreven over wat er gebeurd als we steeds meer burgervrijheden opgeven voor de politiestaat.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En hier stopte ik met lezen...... Science Fiction hoeft niet perse waarheid te worden.
en de Volkskrant is betrouwbaar omdat.....quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:49 schreef slakkie het volgende:
[..]
De volkskrant heeft 2 jar geleden ook nog een stuk geschreven over wat er gebeurd als we steeds meer burgervrijheden opgeven voor de politiestaat.
Yup, als zorgverzekeraars zulke info in hun klauwen krijgen gaat dat naar uitpakken voor mensen. Maar de meeste mensen riepen jaren daarvoor dat ze toch niks te verbergen hadden :'0.quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:14 schreef DennisMoore het volgende:
Nu je vingerafdruk, straks je DNA.
En da's niet alleen identificerend, maar er zijn nog veul meer leuke dingen mee te doen....
Zorgverzekeraars gaan DNA gebruiken? De verhalen wordt steeds mooier hier, je zou er bijna een film van maken, maar die zou niet geloofwaardig genoeg zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:01 schreef Steeven het volgende:
[..]
Yup, als zorgverzekeraars zulke info in hun klauwen krijgen gaat dat naar uitpakken voor mensen. Maar de meeste mensen riepen jaren daarvoor dat ze toch niks te verbergen hadden :'0.
Ik zeg alleen dat als geanalyseerde info van DNA bij de verkeerde mensen in handen komt, dat nare consequenties kan hebben. Zorgverzekeraars zullen zeker blij zijn om te weten welke klanten kanker gaan krijgen, of andere nare ziektes die ze moeten bekostigen. Dan krijg je straks net als in de VS dat ze je niet eens meer als klant willen, omdat je te duur bent.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:02 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zorgverzekeraars gaan DNA gebruiken? De verhalen wordt steeds mooier hier, je zou er bijna een film van maken, maar die zou niet geloofwaardig genoeg zijn.
Is dat wel zo? Zorgverzekeraars lijken erg graag klanten te hebben in Nederland. Je kunt zelfs met ze onderhandelen. Op dat moment weten ze al dat het geld gaat kosten en toch halen ze je graag binnen..quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:01 schreef Steeven het volgende:
[..]
Yup, als zorgverzekeraars zulke info in hun klauwen krijgen gaat dat naar uitpakken voor mensen. Maar de meeste mensen riepen jaren daarvoor dat ze toch niks te verbergen hadden :'0.
Technisch gezien wordt dat dan mogelijk. Dat het juridisch niet mogelijk is, betekent niet dat het in de toekomst niet wel zo kan zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:02 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zorgverzekeraars gaan DNA gebruiken? De verhalen wordt steeds mooier hier, je zou er bijna een film van maken, maar die zou niet geloofwaardig genoeg zijn.
Maar niet als ze kunnen uitrekenen dat ze verlies op je zullen lijden. Moet dan weer via de overheid uit de grote pot worden gecompenseerd.quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:53 schreef Alicey het volgende:
Is dat wel zo? Zorgverzekeraars lijken erg graag klanten te hebben in Nederland. Je kunt zelfs met ze onderhandelen. Op dat moment weten ze al dat het geld gaat kosten en toch halen ze je graag binnen..
Hypotheekverstrekkers kunnen daar ook heel leuke dingen mee doen inderdaad. Je bent overigens sowieso al verplicht om dingen die je weet te melden en dat lijkt mij ook meer dan genoeg.quote:Op zondag 31 augustus 2008 19:02 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Maar niet als ze kunnen uitrekenen dat ze verlies op je zullen lijden. Moet dan weer via de overheid uit de grote pot worden gecompenseerd.
Of ehm... hypotheekverstrekkers, ook leuk.
Dude, als je niet ge-interesseerd ben in stelselmatige schending van je rechten, houdt dan gewoon je waffel.quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
en de Volkskrant is betrouwbaar omdat.....
Ik maak me geen zorgen om mijn rechten, dus ik zal inderdaad maar niets meer zeggen. Paranoide denken is niet mijn ding....quote:Op maandag 1 september 2008 07:44 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dude, als je niet ge-interesseerd ben in stelselmatige schending van je rechten, houdt dan gewoon je waffel.
Het is een stuk die "geschreven" is in de toekomst en gaat over wat er kan gebeuren indien alle informatie over jou bekend is bij de overheid en overal camera's hangen en what not. Niemand zegt dat het echt waar is of echt gaat gebeuren, maar het zijn zeker dingen waarmee je rekening moet houden als burger voordat je zomaar instemt met zgn anti-terreur maatregelen.
Gaap, je wil niet luisteren alleen iedereen ff vertellen dat wij allemaal paranoia zijn. Er worden zoveel argumenten aangevoerd om tegen dit soort maatregelen te zijn, maar bijna alle domkoppen bljiven blaten dat de overheid toch wel te vertrouwen is en dat ze niks te verbergen hebben. Ja in een stabiel klimaat zoals nu het geval is (waarschijnlijk) wel, totdat er weer eens een of andere machtsbeluste klootzak opstaat die het op zijn manier wil ....quote:Op maandag 1 september 2008 09:09 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik maak me geen zorgen om mijn rechten, dus ik zal inderdaad maar niets meer zeggen. Paranoide denken is niet mijn ding....
quote:Op woensdag 3 september 2008 17:53 schreef Pr0-n00b het volgende:
[..]
Gaap, je wil niet luisteren alleen iedereen ff vertellen dat wij allemaal paranoia zijn. Er worden zoveel argumenten aangevoerd om tegen dit soort maatregelen te zijn, maar bijna alle domkoppen bljiven blaten dat de overheid toch wel te vertrouwen is en dat ze niks te verbergen hebben. Ja in een stabiel klimaat zoals nu het geval is (waarschijnlijk) wel, totdat er weer eens een of andere machtsbeluste klootzak opstaat die het op zijn manier wil ....
Denk je werkelijk dat dat bekend wordt gemaakt?quote:Op maandag 8 september 2008 23:03 schreef revange2008 het volgende:
[..]
Weet iemand ondertussen al of er iemand voor terrorisme is ondervraagd en of veroordeeld door de legitimatie plicht??
en dan bedoel ik niet die mensen die een boete hebben gekregen omdat ze dat ding niet mee hadden.
Nu ff kijken wat de volgende stappen worden.quote:Geachte heer Van Laak,
Indien de aanvrager van een reisdocument niet de gegevens verschaft die ingevolge de regelgeving worden vereist, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Hier is art. 4:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, dat luidt:
Artikel 4:5
1. Het bestuursorgaan kan besluiten de aanvraag niet te behandelen, indien:
a. de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag, of
b. de aanvraag geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, of
c. de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking,
mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.
Het gevolg is dat aan de aanvrager geen reisdocument wordt verstrekt.
Met vriendelijke groet,
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Het progamma Generatie Elektronische Reisdocumenten
De gevolgen zijn dat je geen paspoort krijgt en aangezien je verplicht bent om je te legitimeren ben je dus strafbaar als je geen paspoort hebt.quote:Op woensdag 20 mei 2009 08:22 schreef merkens11 het volgende:
Is er inmiddels al iets bekend over wat de gevolgen zijn bij het weigeren? Mijn vingerafdruk krijgen ze in ieder geval niet. Ik ben verdomme toch geen misdadiger?
De discussie over het waarom van het wel/niet weigeren loopt momenteel hier: Verlengen ID-kaar voor Juni (vingerafdruk)quote:Op woensdag 20 mei 2009 08:49 schreef er1969 het volgende:
[..]
De gevolgen zijn dat je geen paspoort krijgt en aangezien je verplicht bent om je te legitimeren ben je dus strafbaar als je geen paspoort hebt.
Weinig keus lijkt me.![]()
Maar als je geen misdadiger bent en ook niet van plan bent om er een te worden is een vingerafdruk toch geen probleem
Gokjequote:Op woensdag 20 mei 2009 23:59 schreef Sloggi het volgende:
Goed idee, dat van die magnetron. Hoe weet je dat 't werkt?
quote:Op woensdag 20 mei 2009 23:59 schreef Sloggi het volgende:
Goed idee, dat van die magnetron. Hoe weet je dat 't werkt?
quote:Op donderdag 21 mei 2009 00:12 schreef kraakvandaal het volgende:
Mijn vingerafdrukken staan allang geregistreerd.
Alleen het verkeer (adressen), niet de inhoud volgens mij.quote:Op woensdag 20 mei 2009 23:58 schreef Thomass het volgende:
Paspoort eventjes in de magnetron stoppen en de chip is kaput, trouwens: al het internetverkeer wordt al opgeslagen - dus pas op wat je zegt..
Als jij post dan doe je een http request met daarin de postdata, hoe weet je dat ze dat strippen?quote:Op donderdag 21 mei 2009 09:27 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Alleen het verkeer (adressen), niet de inhoud volgens mij.
En dat denk jij....quote:Op donderdag 21 mei 2009 09:27 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Alleen het verkeer (adressen), niet de inhoud volgens mij.
Dat weet je omdat onder de bewaarplicht deze informatie door de providers wordt opgeslagen Tevens moeten alle informatie-bevragingen via de providers lopen. Zij vormen dus een controle op de overheid. En hoewel zij geheimhoudingsplicht hebben, is het veel moeilijker voor de overheid om iets "geheim" te doen. Als ze 100.000 burgers willen scannen moeten ze 100.000 keer langs een provider. Dat gaat opvallen, en uitlekken...quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:07 schreef Thomass het volgende:
[..]
Als jij post dan doe je een http request met daarin de postdata, hoe weet je dat ze dat strippen?
Dat heb ik eerder gehoord.quote:Dit is overigens geen Nederlandse regelgeving, maar een Europese richtlijnbepaling die rechtstreeks doorwerkt in de regelgeving van alle EU-landen. Het heeft dus geen zin om de Nederlandse overheid op dit beleid aan te kijken.
Vuurwerkslachtoffers hebben weer eens geluk!quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:31 schreef wingdings het volgende:
Personen die geen vingers hebben kunnen een paspoort krijgen wegens 'permanent gebrek'.
Hoe type je dit?quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:31 schreef wingdings het volgende:
De invoeringsdatum van de vingerafdrukken in reisdocumenten is Europees bepaald op uiterlijk 28 juni 2009. Momenteel is dat nog niet ingevoerd in Nederland. De vraag is ook of de invoeringsdatum in NL wel gehaald gaat worden. Mogelijkerwijs vindt de invoering pas plaats in het najaar.
Een aanvrager kan zich niet beroepen op enig bezwaar, bijv. o.g.v. overtuiging, om geen vingerafdrukken af te staan. Geen vingerafdrukken afstaan = geen reisdocument. Dit is overigens geen Nederlandse regelgeving, maar een Europese richtlijnbepaling die rechtstreeks doorwerkt in de regelgeving van alle EU-landen. Het heeft dus geen zin om de Nederlandse overheid op dit beleid aan te kijken.
Personen die geen vingers hebben kunnen een paspoort krijgen wegens 'permanent gebrek'. Van personen die, al dan niet moedwillig, al hun vingers hebben beschadigd of geen vingerafdrukken kunnen afstaan wegens medische redenen krijgen een paspoort voor de duur van een jaar wegens 'tijdelijk gebrek' en moeten na dat jaar wederom naar het gemeentehuis.
Voor zover de berichtgeving van iemand die dichtbij het vuur zit
Nou gewoon, zwetendquote:
quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:31 schreef wingdings het volgende:
mooi, even vingertoppen afschuren voor de vakantie buiten europa, paspoortje halen á 50 euro en klaar is kees. die 50 euro past nog wel in mijn reisbudget :}quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:31 schreef wingdings het volgende:
De invoeringsdatum van de vingerafdrukken in reisdocumenten is Europees bepaald op uiterlijk 28 juni 2009. Momenteel is dat nog niet ingevoerd in Nederland. De vraag is ook of de invoeringsdatum in NL wel gehaald gaat worden. Mogelijkerwijs vindt de invoering pas plaats in het najaar.
Een aanvrager kan zich niet beroepen op enig bezwaar, bijv. o.g.v. overtuiging, om geen vingerafdrukken af te staan. Geen vingerafdrukken afstaan = geen reisdocument. Dit is overigens geen Nederlandse regelgeving, maar een Europese richtlijnbepaling die rechtstreeks doorwerkt in de regelgeving van alle EU-landen. Het heeft dus geen zin om de Nederlandse overheid op dit beleid aan te kijken.
Personen die geen vingers hebben kunnen een paspoort krijgen wegens 'permanent gebrek'. Van personen die, al dan niet moedwillig, al hun vingers hebben beschadigd of geen vingerafdrukken kunnen afstaan wegens medische redenen krijgen een paspoort voor de duur van een jaar wegens 'tijdelijk gebrek' en moeten na dat jaar wederom naar het gemeentehuis.
ze testen dat nu al op huisdieren, als je je poes kwijt bent, kunnen ze hem dan mooi via gps terug vindenquote:Op donderdag 21 mei 2009 20:20 schreef Boowtje het volgende:
Je kunt je nu wel gaan druk maken over vingerafdrukken maar uiteindelijk lopen we allemaal met een chip over een tig aantal jaar. Gaan ze het eerst introduceren op pedofielen en criminelen, want ja jij wilt toch weten of die in je straat wonen??
Ik denk dat je hem eerder als een hoopje plat gereden vlees met haren terug krijgt dan 'mooi'.quote:Op donderdag 21 mei 2009 23:50 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ze testen dat nu al op huisdieren, als je je poes kwijt bent, kunnen ze hem dan mooi via gps terug vinden
quote:Op maandag 25 mei 2009 11:26 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ik wil best een site opzetten.
Weet iemand (het liefst een jurist) iets over de wetmatigheid hiervan? Op de vorige pagina worden een paar uitspraken gedaan dat dit in strijd zou zijn met de EU regels en Europese Rechten van de Mens. Kan een jurist dit bevestigen?
Vraag me af in hoeverre die regeling voor het opslaan van je vingerafdrukken op je paspoort EN in een landelijke database vallen onder 8.2quote:Artikel 8 - Recht op eerbiediging van privéleven, familie- en gezinsleven
1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privéleven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Bedankt voor het eindigen van dit topic, aller reactie's na deze zijn nutteloos.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:52 schreef DroogDok het volgende:
Als je het weigert krijg je gene paspoort, lijkt me nogal simpel.
Mooi, geeft ons meer tijd om de website onzeprivacy.nl verder te organiserenquote:Op vrijdag 29 mei 2009 14:10 schreef wingdings het volgende:
De invoeringsdatum vingerafdrukken voor de 'normale' reisdocumenten is inmiddels bekend: 21 september 2009.
Per 28 juni 2009 worden de vingerafdrukken wel al opgenomen in diplomatieke- en dienstpaspoorten.
Bron http://www.bzk.nl/actueel/119968/nieuw
Goed initiatief, maar dan? Uitprinten en opsturen naar de Tweede Kamer?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:02 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Mooi, geeft ons meer tijd om de website onzeprivacy.nl verder te organiseren
Eerst informeren, daarna verder kijken en eventueel actie. Maar aangezien kennis macht is, is de informatie verspreiden een prioquote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:16 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Goed initiatief, maar dan? Uitprinten en opsturen naar de Tweede Kamer?
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Eerst informeren, daarna verder kijken en eventueel actie. Maar aangezien kennis macht is, is de informatie verspreiden een prio
dat was ironisch bedoeld hoop ik?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:15 schreef Gia het volgende:
Mijn vingerafdruk mogen ze hebben. Ik laat die overigens dagelijks op heel veel plaatsen achter
Mijn reden om tegen te zijn is dat die chip in je paspoort (met daarin opgeslagen je vingerafdruk) op afstand te kopiëren valt. Mogelijk is je vingerafdruk dan ook te dupliceren (door crimi's), voor ongewenste redenen?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 16:15 schreef Gia het volgende:
Mijn vingerafdruk mogen ze hebben. Ik laat die overigens dagelijks op heel veel plaatsen achter, dus waarom niet in mijn paspoort.
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:10 schreef freako het volgende:
Het zal vast een hele domme vraag zijn, maar worden die vingerafdrukken wel ergens centraal opgeslagen na het aanmaken van het paspoort?
Waarschijnlijk wel. Maar nog waarschijnlijker is dat de database veel meer pasfoto's bevat. Denk maar aan de foto's die je hebt in moeten leveren voor je rijbewijs en je ID kaart.quote:En betekent dat dan ook dat de overheid nu al een database heeft met 16 miljoen pasfoto's?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |