abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61174107
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:10 schreef agter het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar die vingerafdrukken voor gebruikt worden?
Wordt het bestand ook gekoppeld aan bijv. opsporingsinstanties?
Dat is wel het idee geloof ik. En als dat voorlopig niet de bedoeling is zal het binnen nu en pakweg tien jaar wel gekoppeld worden.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:06:34 #52
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_61174255
Hmm very interesting. Tvp dus.
Be water my friend
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:14:09 #53
214589 X7MG
InfraRed X7 Design
pi_61174451
Van mijn vingerafdrukken blijven ze af!
Fucking dom volk.."ja je hebt toch niets te verbergen"...bladibla...NEKSCHOT voor dat soort mensen...

tvp
Ik weet alles. Ik weet dus ook wie je bent.
Je echte ik,
Diep van binnen.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 21:32:59 #54
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_61176589
Dit is meestal een onderwerp voor paranoide denkers. Persoonlijk mogen ze mijn vingerafdrukken zonder meer hebben, het zal me een zorg zijn. Ik ga er vanuit dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt.

In verschillende discussies worden dan altijd weer WO2 en diverse andere zaken erbij gesleept onder het motto "Stel dat...." Tsja als je zo gaat denken kunnen we net zo goed ophouden met leven, dan is er overal wel wat op aan te merken.

Waar ik wel wat op tegen heb is het dwingende karakter dat er achter zit. Je moet je vingerafdrukken afstaan anders krijg je geen document. Waarom kunnen we niet iedereen de vrije keuze geven over het wel of niet afstaan van vingerafdrukken of DNA materiaal?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_61178180
quote:
In verschillende discussies worden dan altijd weer WO2 en diverse andere zaken erbij gesleept onder het motto "Stel dat...." Tsja als je zo gaat denken kunnen we net zo goed ophouden met leven, dan is er overal wel wat op aan te merken.
Geschiedenis zal zich niet herhalen, maar verdomme je kunt er wel veel van leren. Laat ze eerst maar aantonen hoeveel misdrijven dit op gaat lossen, laat ze een proef houden onder Nederlanders die vrijwillig hun gegevens af staan of iets dergelijks.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_61179233
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:32 schreef karr-1 het volgende:
Ik ga er vanuit dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt.
Dat is dus het probleem. Het verleden heeft meerdere malen uitgewezen (dan heb ik het niet over WO2, maar over de afgelopen jaren) dat de overheid NIET zorgvuldig omgaat met privacygevoelige informatie.
pi_61179313
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is wel het idee geloof ik. En als dat voorlopig niet de bedoeling is zal het binnen nu en pakweg tien jaar wel gekoppeld worden.
Maar verder is het niet duidelijk waarvoor ze het gaan gebruiken?
Dat lijkt me een slecht idee.
Als ik vingerafdrukken af zou geven, dan wil ik weten waarvoor ze gebruikt worden. Eventueel geef ik daar dan toestemming voor. En niet voor iets anders.
Straks worden al je gegevens even gekoppeld met de USA (zoals ze nu willen doen met de credit card gegevens).
Ik zit hier niet op te wachten.
Make my day!
pi_61180547
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:25 schreef Andromache het volgende:
Het College Bescherming Persoonsgegevens adviseert in ieder geval het niet te doen:

Het advies, zie pagina 8-9 voor conclusie
Voor de mensen die willen weten waarvoor de overheid alle data wil gaan gebruiken, read it, and weep!!
pi_61180860
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 23:31 schreef slakkie het volgende:

Voor de mensen die willen weten waarvoor de overheid alle data wil gaan gebruiken, read it, and weep!!
quote:
Nu de officier van justitie de biometrische gegevens kan ontvangen bij bepaalde misdrijven, krijgt deze administratie in feite ook de functie van een opsporingsregister. Deze consequentie vormt een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer omdat ook de gegevens van niet verdachte burgers zijn opgenomen in het register.

In artikel 4b van het wetsvoorstel wordt de lijst van personen en organisaties genoemd waaraan
persoonsgegevens kunnen worden verstrekt. Dat zijn er al veel. Wanneer deze centrale
reisdocumentenadministratie eenmaal is gerealiseerd, dan zullen er – zo leert de praktijk - nieuwe
soorten doeleinden en gebruikerswensen ontstaan. De gegevens die eens werden opgeslagen voor specifieke doeleinden, zullen de belangstelling krijgen van andere personen en organisaties
(‘function creep’) waardoor de wettelijk verankerde doelbinding in gevaar komt. Ook
overheidsvoornemens blijken in de loop der tijd veranderlijk. In de door het CBP georganiseerde
expertmeeting op 20 februari 2006 zijn EU-systemen (VIS en SISII) waarin biometrisch gegevens
zijn opgenomen, besproken. Ten aanzien van deze systemen bleek dat het bedoelde gebruik in de
loop der tijd werd verruimd. Dit laat zien dat het risico van breder gebruik niet denkbeeldig is.

Bij serieuze grootschalige toepassing en gebruik van biometrie zullen er alleen al door de
intrinsieke fouten in biometrie veel personen serieuze nadelen ondervinden van valse meldingen
van die toepassingen.

Grote collecties van gegevens van belang vormen echter een aantrekkelijk aanvalsobject voor hackers en/of criminelen (een centrale administratie zou het richtpunt kunnen worden voor manipulatie, zegt de toelichting op bladzijde 28). Als het bezit van oneerlijk verkregen gegevens tot voordelen kan leiden, terwijl er vertrouwd wordt op de feilloze werking van de systemen waarin die gegevens gebruikt worden, is het voor deze groep personen aantrekkelijk om gegevens te compromitteren, vooral naarmate er meer vertrouwd wordt op de unieke gegevensbron. Dit kan grote gevolgen hebben voor burgers die hun vertrouwen juist hebben gesteld in een zorgvuldige en betrouwbare overheid. Het CBP mist een nadere uitwerking van de maatregelen die er worden getroffen wanneer het systeem feitelijk gehacked wordt. Wat zijn de gevolgen in die situatie voor burgers? Worden zij ingelicht? Welke rechtsbescherming wordt hen geboden?
Etc etc.
pi_61182357
tvp
ne okuyon, bokmu var?
pi_61187912
Zoals ik eerder al schreef.
Ook van de huidige databases met persoonsgegevens wordt al door jan en alleman misbruik gemaakt. Het komt zeer veel voor dat medewerkers van organisaties die toegang hebben,de gegevens voor privé gebruiken of voor geld gegevens doorspelen. Dat betekend dus letterlijk dat al je persoonlijke gegevens op straat komen te liggen, waar kwaad willende personen dankbaar gebruik van zullen maken.
pi_61197386
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:55 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Stompjes zullen ook wel vrij uniek zijn
maar mag je dan amerika niet in?
uit een aspergernest
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:35:35 #63
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61197572
Zoals veel mensen hier gelukkig al hebben aangegeven zijn die 'Ik heb toch niks te verbergen-types' een vloek voor onze samenleving en onze vrijheid.

Nee, nù heb je niks te verbergen. Maar als die database compleet is kan de politiek heerlijk regels gaan aanpassen. En op een gegeven moment komen ze aan dingen die jij tot nog toe als vanzelfsprekend nam. Je zult dingen ineens niet meer mogen die je altijd wel hebt kunnen doen. En zo komen ze steeds een stukje dichterbij. Paranoide? Ik denk het niet.

De vraag is mensen, wat gaan we hier aan doen? Een proef-proces las ik?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 28 augustus 2008 @ 21:09:45 #64
152789 karr-1
pi_61203057
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:35 schreef Strani het volgende:
Zoals veel mensen hier gelukkig al hebben aangegeven zijn die 'Ik heb toch niks te verbergen-types' een vloek voor onze samenleving en onze vrijheid.

Nee, nù heb je niks te verbergen. Maar als die database compleet is kan de politiek heerlijk regels gaan aanpassen. En op een gegeven moment komen ze aan dingen die jij tot nog toe als vanzelfsprekend nam. Je zult dingen ineens niet meer mogen die je altijd wel hebt kunnen doen. En zo komen ze steeds een stukje dichterbij. Paranoide? Ik denk het niet.

De vraag is mensen, wat gaan we hier aan doen? Een proef-proces las ik?
Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?
pi_61203239
Ervaringen uit het verleden, duh .

En het heden trouwens.
pi_61203671
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik noem het gewoon paranoide. Mensen gaan er al bij voorbaat van uit dat de overheid wel slechte dingen zal willen en dus ook slechte dingen zal doen. Waar is dat op gebaseerd?
Onder anderen op de niet geheel onrealistische gedachte dat onze overheid het wellicht niet eeuwig voor het zeggen zal hebben.
pi_61204557
Bovendien bestaat de overheid gewoon uit mensen. Mensen die goede of kwade zin hebben, die domme dingen doen en fouten maken.

Bijvoorbeeld USB-stickjes met gevoelige info laten slingeren. Of het doodnormaal vinden om iedereen preventief te fouilleren en te filmen, omdat we toch niks te verbergen hebben en het doel de middelen heiligt.
pi_61206316
quote:

[..]

Dude... kijk eens naar het (recente) verleden!
Ben je nu echt zo blind of loop je de boel hier lekker op te fokkken.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 23:32:38 #69
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61207193
quote:

[..]

Jij aan de andere kant lijkt misbruik van de gegevens, dan wel gebruik van de gegevens op een manier die niet in het belang is van degene die zijn biometrische gegevens inlevert, volledig uit te sluiten. Op basis van logisch redeneren is die stelling niet houdbaar. Jij kunt dat simpelweg niet garanderen.

Er valt te denken aan:
  • de inbreuk op de privacy die niet of nauwelijks gerechtvaardigd wordt door het belang
  • het onbedoeld lekken van de gegevens, bijvoorbeeld op een verloren gegevensdrager (de recente voorbeelden op dit gebied zijn talrijk)
  • de erkenning van de overheid dat de gegevens naast hun originele doel (identificatie) ook kunnen worden gebruikt voor opsporingshandelingen, waardoor de gegevens van grote groepen burgers (waarvoor geen gerede verdenking bestaat) naar boven kunnen komen in zoekacties en een situatie ontstaat waarbij burgers zonder redelijke verdenking bij voorbaat als verdachte worden gezien
  • type I fouten ofwel "false positives" bij identificatie van vingerafdrukken, forensisch expert Cole noemt hiervoor een getal van 0,8 procent (Cole, Journal of Criminal Law & Criminology, 95, 3(2005), pp. 985-1078). Wanneer er 16 miljoen vingerafdrukken ter beschikking staan in de database zullen er voor een willekeurige zoekactie dus gemiddeld tot 128.000 positieve matches naar voren komen. Huidige vingerafdrukdatabases zijn biased naar veelplegers, en daarom is het risico om ten onrechte als verdachte aangemerkt te worden (met alle schade en leed van dien) voor de gewone burger klein en geldt dit bezwaar in mindere mate voor de oude situatie.
  • het delen van informatie met "bevriende" staten onder de vlag van terrorismebestrijding
  • de onomkeerbaarheid van het afstaan van de informatie, ook wanneer er op dit moment geen direct aanwijsbare reden zou bestaan om de overheid te wantrouwen - het is onmogelijk om op dit moment te beperken wat een toekomstige overheid met de nu eenmaal beschikbare gegevens zal doen.
  • Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_61210178
    quote:

[..]

Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verloren
    Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
    pi_61210774
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 02:48 schreef dddour het volgende:

Ik zou zeggen: sla eens een geschiedenisboekje open. Wat een naïviteit, de rillingen lopen over m'n rug, en het ergste is dat 90% zo denkt. We zijn verloren
    Ben er ook bang voor.

Weinig meer aan te doen dan dit zoveel mogelijk een issue proberen te maken bij verkiezingen ofzo.
      vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:47:04 #72
    152789 karr-1
    pi_61211769
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 02:48 schreef dddour het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik er zo over denk, ik vraag het me alleen af. De uitleg van bv Soylent kan ik dan prima volgen, uiteraard worden er fouten gemaakt en bestaat de mogelijkheid van vals gebruik.
      vrijdag 29 augustus 2008 @ 08:47:46 #73
    152789 karr-1
    pi_61211783
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 05:21 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ben er ook bang voor.

Weinig meer aan te doen dan dit zoveel mogelijk een issue proberen te maken bij verkiezingen ofzo.
    Dat zou kunnen, maar dan beloven ze aan alle kanten beterschap om het na de verkiezingen weer net zo hard te vergeten en toch te doen waar ze zin in hebben.
    pi_61228698
    Dat er een discussie is ontstaan over het hoe en waarom men de gegevens wil hebben en of ze deze zullen misbruiken of niet is mooi, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Zijn er mensen hier aanwezig die kennis hebben van de relevante wetteksten? Zij het de nederlandse, of de europese?

Voor mensen die willen weten wanneer dit verplicht wordt gesteld; lees de volgende link maar even: http://www.paspoortinform(...)afdrukken_ingevoerd?

Verder heb ik tot op heden nog steeds geen mail terug gehad van justitie. Daar is nog altijd het wachten op, helaas.
    pi_61257417
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2008 19:49 schreef RvLaak het volgende:
    Dat er een discussie is ontstaan over het hoe en waarom men de gegevens wil hebben en of ze deze zullen misbruiken of niet is mooi, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Zijn er mensen hier aanwezig die kennis hebben van de relevante wetteksten? Zij het de nederlandse, of de europese?

Voor mensen die willen weten wanneer dit verplicht wordt gesteld; lees de volgende link maar even: http://www.paspoortinform(...)afdrukken_ingevoerd?

Verder heb ik tot op heden nog steeds geen mail terug gehad van justitie. Daar is nog altijd het wachten op, helaas.

Ik vermoet dat je ook geen reactie krijgt, zit al zeker 5 maanden te wachten op de vraag of de beveiligings camera's alleen s'avonds en in het weekend werken of 24/7 tot nu toe geen bericht en of publiekaties terug gehad/gevonden(geen bordjes op de camera paaltjes ook)

Ben ondertussen wel bezig om mijn vingerafdruk te verwijderen/gladmaken; elke dag een kwartier over de stenen schuren.

een proefproces ondersteun ik van harte, en het liefst zo snel mogenlijk.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')