abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61107829
Met het invoeren van het nieuwe paspoort moeten we een vingerafdruk en gelaatscan inleveren. Ik heb al een paar keer geprobeerd om te weten te komen wat de consequenties zijn van het weigeren van deze gegevens. Echter krijg ik geen reactie van de instanties (justitie, bnr etc.). Wellicht dat één van jullie mij hier mee kunnen helpen.

Discussie over het waarom ik dit wil weigeren is niet aan de orde. Mocht je die toch willen voeren, kun je het beste terech in het BNW topic hierover: Vingerafdrukken en gelaatsscan, weigeren?
pi_61107890
Huillie
Neem dan gewoon een ID kaart
pi_61107897
Gewoon zeggen dat het tegen je geloof in gaat.
pi_61107937
Gewoon al je vingers verbranden zodat je geen vingerafdruk hebt de komende tijd.
pi_61107950
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef CasB het volgende:
Gewoon al je vingers verbranden zodat je geen vingerafdruk hebt de komende tijd.
Dan vragen ze een afdruk van je stompjes denk ik
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:45:06 #6
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_61107981
interesant....

vooral omdat die instanties niet reageren. Waarschijnlijk weet niemand op die departementen hoe of wat
pi_61107984
Dan krijg je dus geen paspoort! Gewoon een kwestie van kiezen of delen. Hetzelfde wanneer je naar Amerika gaat. Je kunt er op kankeren wat je wilt, maar je doet mee of je komt er niet in!
pi_61108010
quote:
Ik heb al een paar keer geprobeerd om te weten te komen wat de consequenties zijn van het weigeren van deze gegevens.
Dat is heel makkelijk. Dan val je vroeg of laat compleet buiten de boot.
Je hebt dan geen geldig ID meer. Zonder ID kun je het afsluiten van een hypotheek rustig op je buik schrijven. Je kunt geen bankrekening meer openen. Aankloppen bij een nieuwe baas kan niet meer, want die wil ook een ID zien. Afsluiten van allerhande verzekeringen kan niet meer, je kan geen auto mee rop je naam zetten etc etc etc.

Kortom, in de loop der tijd val je compleet buiten de samenleving denk ik zo.

Overigens hoef ik ook geen vingerafdruk op mn ID
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:46:27 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_61108012
Het enige gevolg lijkt mij dat je de genoemde documenten niet krijgt en dus ook niet kunt gebruiken. Met een ID kaart kun je ver komen, maar voor sommige landen heb je nog steeds een paspoort nodig.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:47:15 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_61108025
Vraag het de Joker
Where law ends, tyrrany begins.
pi_61108040
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Buschetta het volgende:
interesant....

vooral omdat die instanties niet reageren. Waarschijnlijk weet niemand op die departementen hoe of wat
Dat viel mij dus ook al op. Ik ben door Justitie zelfs doorverwezen naar een andere organisatie Terwijl hun dit, naar mijn idee, zouden moeten weten.

Verder heb ik geen interesse in manieren van het ontwijken van het afgeven van mijn vingerafdruk. Enkel in de consequenties. Het weigeren gaat toch wel gebeuren .
pi_61108050
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:46 schreef karr-1 het volgende:
Het enige gevolg lijkt mij dat je de genoemde documenten niet krijgt en dus ook niet kunt gebruiken. Met een ID kaart kun je ver komen, maar voor sommige landen heb je nog steeds een paspoort nodig.
Het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook verplicht stellen op een ID kaart hoor
  maandag 25 augustus 2008 @ 12:49:38 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_61108073
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:45 schreef Buschetta het volgende:
interesant....

Neuh,

Die zullen allemaal gebriefd zijn over het hoe en wat, dat het gewoon verplicht is en die uit principe weigeraar huillies gewoon negeren.

En consequenties. Eigenlijk niet veel; voor de staat dan. Voor TS genoeg:

Geen ID bij hebben boete, niet buiten Nederland kunnen reizen, gezeik bij de balie tijdens het weigeren. Geen uitkering of andere zaken waarvoor paspoort nodig is kunnen aanvragen (rijbewijs of ander ID bewijs, zoals een ID kaart bijv. ^^ ), geen auto overschrijven, geen hypotheek aanvragen, geen nieuwe baan kunnen aannemen, geen nieuwe bankrekeningen openen, geen leningen aangaan etc... etc...
Dum de dum
pi_61108124
Als je het weigert krijg je gene paspoort, lijkt me nogal simpel.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:05:20 #15
152789 karr-1
pi_61108405
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:48 schreef NED het volgende:

[..]

Het is een kwestie van tijd voordat ze dat ook verplicht stellen op een ID kaart hoor
Dat zou kunnen, lijkt me niet onwaarschijnlijk.
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:05:47 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61108419
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:41 schreef Pakspul het volgende:
Gewoon zeggen dat het tegen je geloof in gaat.
Hoog tijd dat ze die geloofs-uitzonderingen afschaffen! Geloven wat je wilt: prima! Maar uitzonderingen daarvoor maken is niet meer van deze tijd...

Ontopic: zelfs als ze zeggen wat ze er mee doen, houden ze zich er niet aan! Ik moest me voor DigiD aanmelden (anders kan ik de verplichte belastingaangifte niet meer doen), en de voorwaarden hiervan zeggen dat de overheid mij dan spam mag sturen. Ik heb ze hierover gemaild, met de mededeling dat ik geen enkele mail van de overheid wens te ontvangen. Dat zou geen probleem zijn (kreeg ik per email te horen)... Een week na m'n aanmelding had ik de eerste spam binnen: een herinnering dat ik m'n aanmelding nog niet had afgemaakt... Oftewel, zoals het hoort liegen ambtenaren zoals het uitkomt.
censuur :O
pi_61108477
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoog tijd dat ze die geloofs-uitzonderingen afschaffen! Geloven wat je wilt: prima! Maar uitzonderingen daarvoor maken is niet meer van deze tijd...
Dan mot je ook niet gaan zeiken als ze chips in je paspoort/hoofd/auto willen gaan rammen
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:09:10 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61108503
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:08 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Dan mot je ook niet gaan zeiken als ze chips in je paspoort/hoofd/auto willen gaan rammen
Wat heeft dat met geloofsuitzonderingen te maken?

Mijn geloof verbiedt mij belasting te betalen! Gek genoeg wordt daar geen uitzondering voor gemaakt, ondanks de grondwettelijke bescherming van vrijheid van godsdienst...
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:12:33 #19
152789 karr-1
pi_61108592
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat heeft dat met geloofsuitzonderingen te maken?

Mijn geloof verbiedt mij belasting te betalen! Gek genoeg wordt daar geen uitzondering voor gemaakt, ondanks de grondwettelijke bescherming van vrijheid van godsdienst...
Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:14:35 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61108637
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Kerken betalen geen belasting toch? Of is dat een fabel die ik ooit ergens gehoord heb.
Ik kwam kortgeleden inderdaad tegen dat ze zwaar boos waren omdat ze dat binnenkort wellicht wel moeten gaan betalen! Zou een goede zaak zijn...
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:17:43 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61108714
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:

Een week na m'n aanmelding had ik de eerste spam binnen: een herinnering dat ik m'n aanmelding nog niet had afgemaakt...
Dat is geen spam.

Tevens TvP, want ik moet er dus ook niets van hebben dat de overheid biometrische gegevens opslaat. Ik zou misschien best geinteresseerd zijn in een proefproces of om hier in verenigingsverband iets mee te doen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61121748
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:17 schreef soylent het volgende:

[..]

Dat is geen spam.

Tevens TvP, want ik moet er dus ook niets van hebben dat de overheid biometrische gegevens opslaat. Ik zou misschien best geinteresseerd zijn in een proefproces of om hier in verenigingsverband iets mee te doen.
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de (volgens justitie) instantie die hier over gaat. Even het antwoord afwachten, dan kijken wat de mogelijkheden zijn voor een proefproces.

Mochten mensen zelf een mail willen sturen, het adres is agentschap@bprbzk.nl

Tis nu dus ff afwachten. Maar ik hoop eigenlijk ook op wat antwoorden hier van iemand die meer verstand heeft van de materie dan ik
pi_61122041
Tegenwoordig is iedereen een potentieel terrorist, kinderverkrachter en crimineel, dus als je weigert geeft je in principe aan dat je iets te verbergen hebt, dus je bent psychopathische misdadiger.
pi_61122317
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee, dat kan wel kloppen. Toch is dit niet vreemd, de meeste stichtingen, verenigingen en dus ook kerkgenootschappen drijven geen onderneming en zijn dus niet belastingplichtig.
pi_61125634
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 21:23 schreef Nee het volgende:
dus als je weigert geeft je in principe aan dat je iets te verbergen hebt, dus je bent psychopathische misdadiger.
Mensen die beweren niets te verbergen te hebben zijn pas verdacht.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 25 augustus 2008 @ 23:14:25 #26
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61126073
quote:

[..]

Dat is geen spam.
Als ik aanvink dat ik geen mail wens te ontvangen, bedoel ik dat ik geen mail wens te ontvangen...
pi_61130830
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 23:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als ik aanvink dat ik geen mail wens te ontvangen, bedoel ik dat ik geen mail wens te ontvangen...
Spam heeft per definitie een commercieel doel, een herinneringsbericht dat er wat gegevens missen is dus gene spam
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61133618
quote:

[..]

Dat is geen spam.

Ik ook!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:32:34 #29
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_61134013
Onzin. Ik ben er juist voor dat bij geboorte DNA wordt afgenomen en opgeslagen bijv.

Je elimineert er veel meer ongewenste activiteiten mee dan dat je er problemen of last van hebt. DNA blijkt redelijk uniek te zijn; en gemakkelijk te vinden.

Misdaad zou astronomisch laag worden naar mate er de DNA databank gevuld wordt, en ongewenste figuren uit deze samenleving veel gemakkelijker eruit gevist en opgesloten.

Snap niet wat men ertegen heeft, als je geen kut te verbergen hebt dan hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Dum de dum
pi_61134355
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
Onzin. Ik ben er juist voor dat bij geboorte DNA wordt afgenomen en opgeslagen bijv.
"Grote mannen danken voor een kwart hun roem aan hun dapperheid, voor de helft aan geluk, en voor het overige kwart aan misdaad.\"
pi_61134535
Sinds wanneer is dat zo dat je een vingerafdruk / gelaatscam moet hebben in je paspoort? 2 maanden geleden nieuw paspoort voor mijn vrouw gehaald, en niets van gehoord?
pi_61134573
quote:

Misdaad zou astronomisch laag worden
Want...?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:47:45 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_61136156
De pakkans wordt astronomisch hoog.

Zie trajectcontroles, je weet dat je gepakt wordt omdat er een 100% controle is. Idem met misdaad, je weet dat je DNA of vingerafdrukken of andere sporen achterlaat, en dus gepakt wordt. Of thans de kans heel hoog is.
Dum de dum
pi_61136662
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:47 schreef Fe2O3 het volgende:
De pakkans wordt astronomisch hoog.

Zie trajectcontroles, je weet dat je gepakt wordt omdat er een 100% controle is. Idem met misdaad, je weet dat je DNA of vingerafdrukken of andere sporen achterlaat, en dus gepakt wordt. Of thans de kans heel hoog is.
DNA sporen zijn niet 100% betrouwbaar. En mensen die kwaad willen doen dragen handschoenen me dunkt. En wie weet wat er in de toekomst gebeurt. Ik vind dat je wel erg veel vertrouwen in de overheid stelt...
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:10:04 #35
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_61136747
quote:
Snap niet wat men ertegen heeft, als je geen kut te verbergen hebt dan hoef je toch ook nergens bang voor te zijn?
Simpel... ik heb niks te verbergen, maar wel een tering hoeveelheid dingen waarvoor ik me schaam. Daarnaast is het weer een gevalletje: wie krijgen er allemaal toegang tot die database?
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
pi_61137749
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 13:10 schreef Jikpunth het volgende:

[..]

Simpel... ik heb niks te verbergen, maar wel een tering hoeveelheid dingen waarvoor ik me schaam. Daarnaast is het weer een gevalletje: wie krijgen er allemaal toegang tot die database?
en het belangrijkste argument: Wat als de wereld die we vandaag kennen over 5 jaar niet meer bestaat? Ben je dan nog zo blij dat je destijds zonder problemen al je rechten en privacy heb opgegeven.

Denk daar maar eens over na!!!!!!

Ongelovelijk hoe kortzichtig en makkelijk sommige mensen zijn als het om onze vrijheid en burgerrechten gaat waar onze voorrouders hard voor gevochten hebben
pi_61137880
Inderdaad zeer slecht dat ze dit verplicht stellen. Eerst maken ze een wet dat iedereen verplicht een Ausweis ID moet hebben. En dan verplichten ze dat je biometrische gegevens moet afgeven als je je ID opnieuw aanvraagt. Dit wordt dan natuurlijk in een centrale database opgeslagen waar elke boswachter met opsporingsbevoegdheid in mag grasduinen.

Ik heb er persoonlijk ervaring mee dat er zeer veel misbruik gemaakt wordt van dit soort grote databasen. Kijk bijv. alleen maar naar de medewerkers van een helpdesk voor een grote energieleverancier (of RDW, of gemeente, etc). Wanneer zo'n medewerker persoonlijk gegevens van iemand wil weten zoeken ze dat gewoon even op, ook voor privegebruik. Ook voor betaling worden er vaak ongeoorloofd gegevens verstrekt bijv. aan deurwaarders en prive-detectives. Daarnaast is ook de politie niet te vertrouwen. Kijk bijv. maar naar het opsporingsdossier dat ging over een bekende voetballer. Maar liefst 200! agenten hebben toen geprobeerd dat dossier in te zien terwijl men er niets mee te maken had.
Ik heb er dus 0 belang bij dat elke helpdesk Miep zomaar bij mijn gegevens kan, en heb er dan ook bezwaar tegen dat ik biometrische gegevens moet afgeven.
Maar ja.... Terroristen he... daarmee krijg je elke wetsvoorstel er doorgedrukt. Terwijl dat natuurlijk kul is. Met de ID-plicht hebben ze nog 0 terroristen gepakt. Wel honderduizenden studenten, joggers en andere eerlijke burgers die ze mooi een extra belasting van 35 euro konden geven.
pi_61137951
lijkt me inderdaad vrij makkelijk, als je weigert krijg je je paspoort gewoon niet

dusuh, get it over with will ya
No Guts, No Glory
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:06:54 #39
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_61138229
tvp ik ben ook wel benieuwd. En voor diegenen die zeggen dat als je niks te verbergen hebt je ook niks te vrezen hebt:

De Nederlandse overheid hield in de jaren '30 ook een heel accuraat systeem bij om Joden te registreren. De Duitsers hebben hier sjiek gebruik van gemaakt om al deze lui op een lang kampeerweekend Polen te sturen.

De gemiddelde inwoner schijnt tegenwoordig vergeten te zijn dat de overheid van de burger is en niet andersom. Dat hele anti terrorisme gemier komt me de strot uit en ik ben van mening dat het geen effect heeft.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_61142974
quote:

Je elimineert er veel meer ongewenste activiteiten mee dan dat je er problemen of last van hebt. DNA blijkt redelijk uniek te zijn; en gemakkelijk te vinden.

Misdaad zou astronomisch laag worden naar mate er de DNA databank gevuld wordt, en ongewenste figuren uit deze samenleving veel gemakkelijker eruit gevist en opgesloten.

Ben je nou echt zo dom of doe je zo dom. En wat dacht je van vergissingen zoals laatst nog in het nieuws was.
http://www.crimelink.nl/a(...)oste-zaken-heropend/

Het is nu wel een keer leuk geweest met de overheid en hun anti-terroristen bull shit. Eerst wordt er bij iedereen zon gele ster op de borst genaaid id kaart verplicht gesteld. Dan moeten we vingerafdrukken afstaan, en of u dan volgende week ook nog even langs wilt komen voor het bloedonderzoek dan plaatsen we er ook direct even een chip bij u in.
Zoooo nu is de wereld weer lekker veilig
Pokerkoning Kurt C. : Its okay to eat fish cause they dont have any feelings
pi_61143155
Ik heb sinds paar weken ook een nieuw paspoort en heb ook niets moeten laten registreren of iets hoor
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_61143285
Vingerafdruk voor je paspoort?
Klinkt als dat de overheid een gigantische database aan het aanleggen is met alle vingerafdrukken van alle Nederlanders...
Lijkt me dat het normaal is dat je daar vragen over stelt: Wie mag die database benaderen? Wie heeft er toegang? Hoe is het beveiligd? Wie houdt er toezicht op? Waar kan ik correcties of foutieve info laten wijzigen etc.
Make my day!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:25:20 #43
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_61148405
Het College Bescherming Persoonsgegevens adviseert in ieder geval het niet te doen:

Het advies, zie pagina 8-9 voor conclusie
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_61158757
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 13:55 schreef nuget het volgende:
lijkt me inderdaad vrij makkelijk, als je weigert krijg je je paspoort gewoon niet

dusuh, get it over with will ya
Als jij je rechten zomaar wilt opgeven best, maar blijf van de mijne af!!

De RFID chip is overigens zo zwak als maar kan, en men wilt niet dat er peer-review op gedaan wordt (er is duidelijk wat mis met de chip, anders laat je mensen wel een kijkje in de keuken nemen).

Je privacy wordt geschaadt voor wat? Helemaal niks, ja voor "terrorisme". De staat is zelf bezig om deze samenleving te ontwrichten.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_61158802
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 17:05 schreef klotezooi het volgende:
Ik heb sinds paar weken ook een nieuw paspoort en heb ook niets moeten laten registreren of iets hoor
2009 of 2010 willen ze het doorvoeren. Ik wilde geen paspoort met RFID chip. Maar heb 'm toch moeten nemen.. Omdat er geen andere instantie dan de NL staat een paspoort vervaardigd.. (logisch, I know, maar het blijft krom dat ik niet kan kiezen voor een niet RFID chip paspoort, ik hoef niet naar de VS, en hoef dus ook niet aan de eisen van de VS te voldoen).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_61171873
quote:

Iedereen heeft wel iets te verbergen. Sommige dingen gaan andere mensen of instanties, waaronder ook de overheid, simpelweg niet aan. Verder kun je je ook afvragen of de informatie die de overheid beheert niet door anderen gebruikt gaat worden. Het is misschien een beetje flauw, maar dat is wat er tussen 1940 en 1945 is gebeurd. De overheid had een boel informatie, niemand had tenslotte iets te verbergen. Hoewel de overheid zelf geen slechte bedoelingen had, had een bezetter dit wel, die dankbaar gebruik maakte van de inspanningen van onze eigen overheid.

Of iemand al of niet iets te verbergen hebt lijkt mij niet het criterium, dat "argument" kan in een totalitaire staat ook gebruikt worden. Belangrijker is de vraag of de overheid een redelijk belang heeft om bepaalde gegevens te registreren en of dit belang in verhouding staat met belangen van de burger (privacy, kosten paspoort, etc.)
pi_61172605
Kan iemand mij vertellen waar die vingerafdrukken voor gebruikt worden?
Wordt het bestand ook gekoppeld aan bijv. opsporingsinstanties?
Make my day!
pi_61173814
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef Devrim_ het volgende:

[..]

Dan vragen ze een afdruk van je stompjes denk ik
en als je nu echt stompjes hebt? (die mensen bestaan echt hoor )
uit een aspergernest
pi_61173881
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 12:43 schreef CasB het volgende:
Dat dus, egale vingerafdrukloze vingers
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_61173893
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:52 schreef wendytje het volgende:

[..]

en als je nu echt stompjes hebt? (die mensen bestaan echt hoor )
Stompjes zullen ook wel vrij uniek zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')