Onzinquote:Op donderdag 28 augustus 2008 02:08 schreef RaptoR-X het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij nog al Anti-Amerikaans.
Ze mogen dan in deze landen niet zelfstandig te werk zijn gegaan, in de 2e wereldoorlog was het wel het enige geallieerde land wat over wat materiaal beschikte. Engeland moest het zelfs nog doen met geleend Amerikaans spul. Bovendien is de VS dus wel in staat om over de hele wereld te vechten, van welk ander land kun je dit nog meer verwachten? Juist, geen 1.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:24 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
WO-I als zelfstandig land? nope
WO-II als zelfstandig land? nope
Irak 1 & 2 als zelfstandig land? nope
Joegoslavië als zelfstandig land? nope
Afganistan als zelfstandig land? nope
En ik vermoed Grenada en Panama ook niet zelfstandig...![]()
Dat de VS er een miljarden budget op na houdt om oorlogje te voeren is hun eigen keuze.
ik denk dat jij politiek bedrijven en oorlog voeren door elkaar haalt. Of geloof je nu echt dat als er geen politieke restricties waren de VS zowel Irak als Joegoslavie en Afghanistan niet een kleine week zou kunnen 'verslaan'? Probleem met bv Irak is dat het leger zo snel verslagen werd en praktisch zo vlekkeloos dat de bevolking (of in dit geval de milities) niet oorlogsmoe waren. Er veranderde praktisch niets, binnen een paar dagen was er een nieuwe machthebber, die voor de verandering niet met beulen door de straten liep om angst rond te zaaien.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:24 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
WO-I als zelfstandig land? nope
WO-II als zelfstandig land? nope
Irak 1 & 2 als zelfstandig land? nope
Joegoslavië als zelfstandig land? nope
Afganistan als zelfstandig land? nope
En ik vermoed Grenada en Panama ook niet zelfstandig...![]()
Dat de VS er een miljarden budget op na houdt om oorlogje te voeren is hun eigen keuze.
heb jij wel geschiedenis gehad om de middelbare school? Tot de aanval op Pearl Harbor was er praktisch geen oorlogsindustrie in de VS en wilde het congres niets te maken hebben met de zaken in Europa. Door de aanval van Japan werd de VS in de oorlog gesleept in de Pacific, en iets later in Europa door een oorlogsverklaring van Duitsland. Wat er in die paar jaren daarna gebeurde is het juist het wonderbaarlijke.. van praktisch geen leger tot opeens een wereldleger dat overal present is. En het mag dan wel een Allied effort zijn, zowel GB als Rusland waren een stuk zwakker geweest zonder de steun van de VS.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:11 schreef sp3c het volgende:
dat heeft meer te maken met het feit dat de oorlog al 3 jaar bezig was voor de Amerikanen actief mee gingen doen (= verliezen begonnen te lijden) zelfs na Pearl Harbor moesten de kleine bondgenoten (Nederland bv) de Japanners dusdanig vertragen dat zodat de Amerikanen snel konden gaan bouwen. de Commandant van de troepen in de Oost rapporteerde niet voor niets dat de situatie in de oost er een stuk beter voor zou staan als we niet zulke machtige bondgenoten hadden!
daarnaast was bv de vliegtuigindustrie voor 60% afhankelijk van bauxiet uit Suriname om maar wat te noemen
niet dat de Amerikanen hun nut niet hebben bewezen tijdens de tweede wereldoorlog hoor maar het blijft een Allied effort bovendien is het zowieso slimmer om niet in je eentje oorlogjes uit te vechten dus hoe dat een argument is snap ik zowieso niet
zeg ik iets wat niet klopt dan??quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:22 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
heb jij wel geschiedenis gehad om de middelbare school?
en dussssssss ... wat?quote:Tot de aanval op Pearl Harbor was er praktisch geen oorlogsindustrie in de VS en wilde het congres niets te maken hebben met de zaken in Europa. Door de aanval van Japan werd de VS in de oorlog gesleept in de Pacific, en iets later in Europa door een oorlogsverklaring van Duitsland. Wat er in die paar jaren daarna gebeurde is het juist het wonderbaarlijke.. van praktisch geen leger tot opeens een wereldleger dat overal present is.
dat ontken ik toch ook niet??quote:En het mag dan wel een Allied effort zijn, zowel GB als Rusland waren een stuk zwakker geweest zonder de steun van de VS.
geen enkele oorlog verloopt praktisch vlekkeloos en de oorlog tegen Saddam komt er niet eens heel erg dicht bij in de buurt. Die Apache's die in puin zijn geschoten, de constante achterhoede gevechten etc. en dan heb ik het niet eens over het feit dat het Iraakse leger aan de basis staat van al het verzet tegen de Amerikanen, die waren gewoon nog niet verslagen en belangrijker nog hun wapentuig lag zonder wachtposten in de opslagplaatsen!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:18 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
ik denk dat jij politiek bedrijven en oorlog voeren door elkaar haalt. Of geloof je nu echt dat als er geen politieke restricties waren de VS zowel Irak als Joegoslavie en Afghanistan niet een kleine week zou kunnen 'verslaan'? Probleem met bv Irak is dat het leger zo snel verslagen werd en praktisch zo vlekkeloos dat de bevolking (of in dit geval de milities) niet oorlogsmoe waren. Er veranderde praktisch niets, binnen een paar dagen was er een nieuwe machthebber, die voor de verandering niet met beulen door de straten liep om angst rond te zaaien.
nogmaals.. dat zijn allemaal politieke beslissingen. De politiek wilde niet met meer troepen het land binnenvallen en stond er op om zo snel mogelijk de helft naar huis te sturen. Dit zegt niets over de militaire capaciteiten van de VS. En die paar apaches die neer zijn gehaald (gelukstreffers), daar ga je toch niet over vallen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
geen enkele oorlog verloopt praktisch vlekkeloos en de oorlog tegen Saddam komt er niet eens heel erg dicht bij in de buurt. Die Apache's die in puin zijn geschoten, de constante achterhoede gevechten etc. en dan heb ik het niet eens over het feit dat het Iraakse leger aan de basis staat van al het verzet tegen de Amerikanen, die waren gewoon nog niet verslagen en belangrijker nog hun wapentuig lag zonder wachtposten in de opslagplaatsen!
dat had wel iets beter gekund hoor
jij hebt het via Fox news gevolgd of wat?
onzin, als je te weinig manschappen meekrijgt van de politiek dan moet het leger zijn plannen daarop aanpassen en niet met te weinig man te snel opgerukt naar bagdad zonder eerst de veroverde gebieden te zuiveren. Die Apache's vlogen met zijn allen op klaarlichte dag over een gigantisch veld luchtdoelartillerie om een aantal doelen uit te schakelen ... dat is prijsschieten, dat was een blunder van formaat en die doelen moesten vervolgens door F15's oid uitgeschakeld wordenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:01 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
nogmaals.. dat zijn allemaal politieke beslissingen. De politiek wilde niet met meer troepen het land binnenvallen en stond er op om zo snel mogelijk de helft naar huis te sturen. Dit zegt niets over de militaire capaciteiten van de VS. En die paar apaches die neer zijn gehaald (gelukstreffers), daar ga je toch niet over vallen.
de Ba'ath partij en het Iraakse leger kun je niet los van elkaar zienquote:En niet het Iraakse leger stond aan de basis van het verzet, maar de Ba'ath partij die dag 1 uit alle politieke functies was gezet. Dat was een blunder, zoals Bremer later ook in zijn boek heeft beschreven, maar komt wel weer neer op politiek.
daar ben ik het nog wel mee eens maar de bewering dat het allemaal vlekkeloos is gegaan durven ze bij Fox niet eens meer te doen want dat is complete nonsensequote:Kortom, haal nou geen politiek met militair vermogen door elkaar. Er is geen land ter wereld wat de VS (los van nukes) kan verslaan wanneer er geen politieke restricties zijn en militaire bevelhebbers mogen beslissen hoe ze een oorlog willen voeren.
er zijn 4 apaches in totaal neer gehaald in Irak, waar hebben we het over? Wordt echt moe van die onzin dat de VS zogenaamd zware verliezen lijdt in Irak. De operatie in maart 2003 is juist één van de meest opmerkelijke militaire overwinningen uit de geschiedenis, waarbij de media handig werd gebruikt. Even ter herinnering.. de VS zei dat het moeizaam ging en Irak meer tegenstand bood dan verwacht. Echter, dit bleek later allemaal handige propaganda te zijn om het Iraakse leger uit de steden te lokken en zo in 1x de genadeklap uit te delen met een zeer kleine legermacht. In mei 2003 was iedereen positief verbaasd over de aanpak van de Amerikanen om binnen 2 weken een shift of power te realiseren. Lees voor de grap eens een Elsevier uit die maand met als titel "De list van Rumsfeld".quote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
onzin, als je te weinig manschappen meekrijgt van de politiek dan moet het leger zijn plannen daarop aanpassen en niet met te weinig man te snel opgerukt naar bagdad zonder eerst de veroverde gebieden te zuiveren. Die Apache's vlogen met zijn allen op klaarlichte dag over een gigantisch veld luchtdoelartillerie om een aantal doelen uit te schakelen ... dat is prijsschieten, dat was een blunder van formaat en die doelen moesten vervolgens door F15's oid uitgeschakeld worden
[..]
de Ba'ath partij en het Iraakse leger kun je niet los van elkaar zien
[..]
daar ben ik het nog wel mee eens maar de bewering dat het allemaal vlekkeloos is gegaan durven ze bij Fox niet eens meer te doen want dat is complete nonsense
hoop dat je hem wel goed leest. Het zijn er dus 4148 in totaal. En die estimated, ik zou niet weten waarom die officieel 3x lager zou moeten zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 12:52 schreef Esses het volgende:
Date
Total
In Combat
American Deaths
Since war began (3/19/03): 4148 3371
Since "Mission Accomplished" (5/1/03) (the list)
4009
3263
Since Capture of Saddam (12/13/03): 3687 3065
Since Handover (6/29/04): 3289 2738
Since Election (1/31/05): 2711 2475
American Wounded Official Estimated
Total Wounded: 30568 Over 100000
http://antiwar.com/casualties/
Redelijk wat verliezen of niet?
ik heb het over een raid bij Karbala waar 30 toestellen aan meededen, alle 30 werden beschadigd (sommigen total loss) en 1 werd neergeschoten (die van die boer met die karabijn) dat was heel slim werk van de Irakezen of heel dom werk van de Amerikanenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 11:44 schreef LGOPEN het volgende:
[..]
er zijn 4 apaches in totaal neer gehaald in Irak, waar hebben we het over?
dat zeg ik nietquote:Wordt echt moe van die onzin dat de VS zogenaamd zware verliezen lijdt in Irak.
dat is het al helemaal nietquote:De operatie in maart 2003 is juist één van de meest opmerkelijke militaire overwinningen uit de geschiedenis,
Rumsfeld en zijn listen en doctrines worden door iedereen met verstand van zaken uitgekotst momenteel!!quote:waarbij de media handig werd gebruikt. Even ter herinnering.. de VS zei dat het moeizaam ging en Irak meer tegenstand bood dan verwacht. Echter, dit bleek later allemaal handige propaganda te zijn om het Iraakse leger uit de steden te lokken en zo in 1x de genadeklap uit te delen met een zeer kleine legermacht. In mei 2003 was iedereen positief verbaasd over de aanpak van de Amerikanen om binnen 2 weken een shift of power te realiseren. Lees voor de grap eens een Elsevier uit die maand met als titel "De list van Rumsfeld".
er is geen 'na de militaire campagne' die is nog steeds bezigquote:Niemand realiseerde zich op dat moment dat de slimme militaire overwinning later een politieke blunder zou worden en er complete anarchie kon uitbreken, waar de Ba'ath partij handig op in kon springen (en natuurlijk Al Sadr). Dat er na de militaire campagne verliezen werden geleden is het directe gevolg van de politieke beslissing om niet meer troepen te sturen.
MAAR DAT SCHRIJF IK TOCH HELEMAAL NIET, QUOTE ME ANDERS MAAR EENSquote:Maar schrijf nu niet dat de VS veel materieel zijn verloren tijdens de Irak oorlog, want dat is gewoon nergens op gebaseerd.. tenzij je dus het verliezen van 4 Apaches in 3 jaar tijd veel vind.
Ook niet Zo'n SAS commando kan waarschijnlijk die toren ook wel in een hoop puin veranderen met als bijkomend voordeel dat ze ook levend wegkomen. De baardmannen veroorzaken alleen meer angst.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:33 schreef speknek het volgende:
Wat dan, je denkt dat de motivatie van slecht betaalde, ondervoede soldaten beter is dan die van goed betaalde?
Daarbij, als het om pure badassness gaat, dan winnen de baardmannen hands-down. Geen goed getrainde SAS commando die met een burgervliegtuig in een civiele toren gaat vliegen. Maar met een badass zijn schiet je ook niet zoveel op in een moderne oorlog.
Gewonnen zonder de VS? Duitsland zou uiteindelijk inderdaad hebben verloren tegen Rusland schat ik. Maar om nou te zeggen dat de oorlog dan gewonnen zou zijn? Rusland zou de oorlog dan hebben gewonnen, maar wij, het Westen, niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 00:37 schreef Verluste het volgende:
[..]
De 2e WO was ook wel gewonnen zonder de VS hoor. 90% van alle militaire verliezen voltrok zich aan het Oostfront. Het had hoogstens een jaar langer geduurd. Qua Japan weet ik het niet, maar dat doet er niet toe.
En de bombardementen die de VS uitvoerde op Duitsland was relatief gezien niet-effectief. De Duitse oorlogsindustrie piekte juist in de periode toen Duitsland veelvuldig werd gebombardeerd.
Maar dat is de 2e WO. het gaat om het nu.
Beetje flauwe argumentatie vind ik dat. We hebben het hier over oorlog. Daarin wint de beste. Ja, als we allemaal gewoon naakt op de vuist met elkaar gaan, dan wint China het ongetwijfeld met hun kung-fu moves en hun 1.3 miljard mensen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:04 schreef ErwinRommel het volgende:
Leuk al die peppie zaakjes, maar als er ook maar iets van die peppie zaakjes uitvalt door bv een anti-radar raket, een raket die het complete magnetische veld beïnvloed dan heb je niks aan al die electronica in een full-scale war.
Juist dan komt het aan op de drills and skills van de individuele soldaat en hun motivatie.
Al die technologie is leuk ja, als je weet dat je wint.
De VS troepen zijn té veel gefuccused op hun technologie, en dat kan maar wat vaak falen.
Beter zou zijn om te meten naar motivatie, de combat-skills van de pure soldaat zonder al die technologie om hem heen, en naar aantal.
Dan komen we uit op denk ik een totaal ander beeld.
Daarom moet je een leger ook beoordelen op meer vlakken. Het Amerikaanse leger is al enorm (2e grootste ter wereld dacht ik), het is het beste uitgerust kwa technologie, het heeft een thuisbasis die afgeschermd is door 2 enorme oceanen en het heeft een vloot die volledig in staat is om beide oceanen totaal te domineren tegen elke potentiele vijand, het heeft de beste luchtmacht ter wereld en is in staat om min of meer ongehinderd bombardementen uit te voeren vrijwel overal ter wereld, het heeft 14 vliegdekschepen waardoor het in staat is om vrijwel overal ter wereld binnen korte tijd de lucht en de zee te domineren, ze beschikken ook over goede support systemen zoals een autonoom GPS, etc etc etcquote:Op donderdag 28 augustus 2008 18:25 schreef sp3c het volgende:
daarom zijn dit soort onderwerpen altijd zo 'moeilijk'
als je 1 tegen 1 puur naar de slagkracht kijkt dan is nummer 1. Amerika, nummer 2 Rusland en nummer 3 China etc. die hebben gewoon meer geld, meer mensen en dus ook meer mogelijkheden
voor een realistisch plaatje moet je ook het gebied en het aantal mensen wat dat leger moet verdedigen bekijken want daar is het immers voor bedoeld, de verdediging van het eigen grondgebied ... in dat geval komt een land als Denemarken wat anders op nummer 152 ofzo zou staan nog vrij hoog op de lijst denk ik hoor
Ja, dat geloof ik wel ja.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 01:27 schreef uwbftp het volgende:
[..]
Ja precies, dan had Japan dus ongehinderd Azie kunnen bedwingen (Denk je nou echt dat Engeland/Australië en Indie iets samen tegen een gefocust Japan konden doen zonder het hinderen van een Amerikaanse vloot (plus die andere geallieerde schepen)
En leuk dat de Russen zo idioot waren om hele generaties naar de slachtbank te sturen maar het heeft strategisch nooit zoveel zin gehad. Pas toen de tank productie gestaag ging werden er serieuze overwinningen geboekt.
En grappig trouwens dat Stalin smeekte om een tweede front, de Russen hadden de Duitsers er zeker zonder de Amerikanen er onder gekregen.
nou dat Amerika op 1 staat wil ik wel in meegaan hoorquote:Op donderdag 28 augustus 2008 18:45 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
Daarom moet je een leger ook beoordelen op meer vlakken. Het Amerikaanse leger is al enorm (2e grootste ter wereld dacht ik), het is het beste uitgerust kwa technologie, het heeft een thuisbasis die afgeschermd is door 2 enorme oceanen en het heeft een vloot die volledig in staat is om beide oceanen totaal te domineren tegen elke potentiele vijand, het heeft de beste luchtmacht ter wereld en is in staat om min of meer ongehinderd bombardementen uit te voeren vrijwel overal ter wereld, het heeft 14 vliegdekschepen waardoor het in staat is om vrijwel overal ter wereld binnen korte tijd de lucht en de zee te domineren, ze beschikken ook over goede support systemen zoals een autonoom GPS, etc etc etc
Welk ander land kan dit allemaal claimen?
Die beslissende factor is in Irak anders weinig waard, net zoals het in Vietnam weinig waard was. Je kijkt te veel met een westerse bril, waar we zoiets kennen als een eervolle nederlaaag. In Azië kennen ze dat niet. Toen Japanse soldaten aan het eind van WO-II hoorden van de overgave pleegden ze in grote aantallen zelfmord, om niet met de schande van een nederlaag thuis te hoeven komen. Vietnamezen vochten 15 jaar lang door, tegen hoge kosten, en met alleen een dagelijkse kom rijst als beloning. Irakezen vechten door, net als Palestijnen en Afghanen door blijven vechten, ook al worden ze duizend jaar lang elk voorjaar en elk najaar verslagen. Moslims vieren elke gedode tegenstander als een totale overwinning.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 18:30 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
Beetje flauwe argumentatie vind ik dat. We hebben het hier over oorlog. Daarin wint de beste. Ja, als we allemaal gewoon naakt op de vuist met elkaar gaan, dan wint China het ongetwijfeld met hun kung-fu moves en hun 1.3 miljard mensen.
Maar we leven hier in een wereld waarin technologie wel degelijk de beslissende factor kan betekenen in een strijd. Die kun je dus niet even voor het gemak wegdenken zodat het resulterende beeld jou beter bevalt.
Amerikanen zijn gewend om het volledige overzicht te hebben, dankzij hun ICT, Satelliet - en luchtoverwicht. Haal je deze factoren weg, dan moeten ze improviseren en flexibel kunnen zijn. Ik heb hier zo mijn twijfels over.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 13:39 schreef sp3c het volgende:
probleem met de Amerikanen is dat ze niet of nauwelijks lijken te kunnen improviseren
zolang de vijand doet wat van de vijand verwacht wordt zijn ze onverslaanbaar maar zodra je rare dingen gaat doen die niet in het (hun) handboek staan dan gaat het allemaal fout en gaan ze met bommen smijten.
Het heeft jaren geduurt voor er een generaal (Petreus) bedacht dat ze misschien betere resultaten konden halen als ze met de Irakezen samen zouden werken ... daar kwamen wij op Atjeh al meer dan 100 jaar geleden achter!
En nu is Petreus op de internationale forums een volksheld die het wel even opgelost heeft allemaal uit zichzelf bij dezelfde figuren die daarvoor de Europeanen (Nederlanders, Britten) uitmaakten voor lafbekken omdat ze exact op dezelfde manier te werk gingen ... sterker nog Fox news noemde hem generaal Betrayus toen hij zijn plan voorstelde!
cultuurverschil denk ik, waar een Amerikaan ervanuit gaat dat hij altijd het volledige pakket aan ondersteunende middelen achter zich heeft staan gaat de Europeaan er vanuit dat hij helemaal moederziel alleen is en dezelfde klus moet klaren ... imo valt er wat voor beide denkwijze te zeggen dus ideaal zou het zijn als wij als Europeanen 1 op 1 de dingen met de Amerikanen zouden delen als gelijkwaardige partner maar zover zijn we nog lang niet
And if all else fails, hebben we altijd Chuck Norris nog!quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 13:59 schreef Verluste het volgende:
[..]
Amerikanen zijn gewend om het volledige overzicht te hebben, dankzij hun ICT, Satelliet - en luchtoverwicht. Haal je deze factoren weg, dan moeten ze improviseren en flexibel kunnen zijn. Ik heb hier zo mijn twijfels over.
Zelfs met overzicht, ICT satellieten en luchtoverwicht kan het nog fout gaan bij ze. De VS zijn inderdaad niet gewend om te improviseren. Dat zit niet in hun systeem, of liever: het is er bij ze uitgeslagen door bij fouten te straffen, in plaats van mensen van hun fouten te laten leren. Niemand durft meer een risico te nemen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 13:59 schreef Verluste het volgende:
[..]
Amerikanen zijn gewend om het volledige overzicht te hebben, dankzij hun ICT, Satelliet - en luchtoverwicht. Haal je deze factoren weg, dan moeten ze improviseren en flexibel kunnen zijn. Ik heb hier zo mijn twijfels over.
tijdens oefeningen stil blijven staan en doen of je niet meedoet wil ook wel eens helpenquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:36 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zelfs met overzicht, ICT satellieten en luchtoverwicht kan het nog fout gaan bij ze. De VS zijn inderdaad niet gewend om te improviseren. Dat zit niet in hun systeem, of liever: het is er bij ze uitgeslagen door bij fouten te straffen, in plaats van mensen van hun fouten te laten leren. Niemand durft meer een risico te nemen.
Een paar jaar geleden deed India voor het eerst mee aan een grote oefening bij de VS luchtmacht (ik geloof tijdens Cope Thunder). De VS dachten India wel even aan te pakken, en doken er met standaard tactieken vol in. India vliegt voor het grootste deel met Russisch materieel (aangevuld met wat in licentie gebouwd Engles spul), dus ze zullen ook wel door de Russen zijn opgeleid in tactieken.
Die gedachtengang heeft ze zeer gedaan. India vliegt wel met Russisch materieel, maar de Indiase Luchtmacht is gebaseerd op de Royal Air Force, en voor een heel groot deel ook getraind door de Royal Air Force (dat wil zeggen: Instructeurs in tactieken krijgen hun opleiding in Engeland, en gewapend met die kennis leiden ze in eigen land piloten op). De VS werden dus geconfromteerd met een vijand die vocht zoals zij zelf, en niet zoals ze verwacht hadden zoals de Russen. De oefening duurde te kort voor de VS om er van te leren, ze werden ontzettend in gemaakt omdat ze vast bleven houden aan hun eigen tactieken.
En ik heb dat vaker gezien: VS militairen zijn over het algemeen niet in staat om te improviseren, en degenen die dat wel kunnen worden bestraft. Piloten uit elke NAVO-luchtmacht kunnen je verhalen vertellen over hoe ze F-15 squadrons een 'run for their money' gegeven hebben, door zich niet aan het standaard aanvalsplan te houden. Oud-collega's van me hebben tijdens war-games Amerikaanse troepen stil laten vallen omdat ze geen (verwachte) tegenaanval uitvoerden, maar in plaats daarvan alle bruggen achter het Amerikaanse front bombardeerden. Daardoor kregen de aanvallers geen voorraden meer, raakten door hun brandstof en munitie, en vielen ze stil. Pas toen de (Amerikaanse) oefenleiding tegen de "vijand" had gezegd hoe zich te gedragen, en de oefening herstart werd (zonder opgeblazen bruggen dit keer) wisten de VS te winnen.
Ja, als Iran zijn Abom niet krijgt gaan ze een Chuck bouwenquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:32 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
And if all else fails, hebben we altijd Chuck Norris nog!
If you have five dollars and Chuck Norris has five dollars, Chuck Norris has more money than you.
There is no 'ctrl' button on Chuck Norris's computer. Chuck Norris is always in control.
Apple pays Chuck Norris 99 cents every time he listens to a song.
Chuck Norris can sneeze with his eyes open.
Chuck Norris can eat just one Lay's potato chip.
Chuck Norris is suing Myspace for taking the name of what he calls everything around you.
Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.
Chuck Norris can kill two stones with one bird.
There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.
Chuck Norris counted to infinity - twice.
Waarop basseer jij je? Alleen de T72?quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:40 schreef Scaurus het volgende:
Het Russische leger is niets waard. Kijk dan naar de oorlog in Georgië, daar moeten de Russen het nog steeds doen met oude T72's. De soldaten krijgen amper betaald en de officieren zwaaien bij checkpoints dronken met pistolen om vervolgens op journalisten te gaan schieten.
de USA heeft 300miljoen inwoners, en volgens mij 1,5 miljoen militairen ofzo.quote:Op zaterdag 20 september 2008 13:14 schreef SpeedyRich het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijk dat de VS maar relatief zo weinig militairen hebben,
3,5 miljoen op +/- 5 a 600 miljoen inwoners.
Nog dus geen 1% van totale inwoner aantal
Als de VS 5 - 10 % militaire strijdkrachten hebben zouden ze wat meer een militaire grootmacht zijn.
Meer dan 5% onder de wapenen houdt geen land langer dan een paar jaar vol. Zelfs in de donkere dagen van de Tweede Punische Oorlog tegen Hannibal hadden de Romeinen diende niet meer dan 10% van de bevolking. Meer zou amper mogelijk zijn, aangezien er voedsel geproduceerd moet worden voor soldaten én burgers.quote:Op zaterdag 20 september 2008 13:14 schreef SpeedyRich het volgende:
Als de VS 5 - 10 % militaire strijdkrachten hebben zouden ze wat meer een militaire grootmacht zijn.
Het zijn er tegenwoordig nog 'maar' 11 groepen, waarvan 6 onmiddelijk klaar voor inzet binnen 30 dagen, twee op 90 dagen, en de rest is in onderhoud of bezig met oefeningen. Tegenstanders van het vliegtuigschip hebben gewezen op het gebrek aan kracht vergeleken met land-based systemen, supercarriers hebben weliswaar zo'n 80 toestellen aan boord, maar genereren in de praktijk maar weinig uren boven hun doel.quote:Op zaterdag 20 september 2008 13:42 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
de USA heeft 300miljoen inwoners, en volgens mij 1,5 miljoen militairen ofzo.
Hun macht zit hem sowieso niet in het aantal, maar in het feit dat zij hun air-superiority overal ter wereld kunnen projecteren middels hun enorm aantal vliegdekschepen (iets van 15 dacht ik). Komt nog bij dat hun vliegtuigen veruit de beste zijn ter wereld. Amerika legt 2 carier battle groups voor je land en je hele land ligt al aan gort voordat zij ook nog maar 1 militair aan wal hebben gebracht.
Eens, maar de VS zijn niet de enige die carriers hebben. Gecombineerd heeft de rest van de wereld bijna evenveel carriers als dat de VS hebben, die weliswaar per stuk niet zo veel slagkracht produceren, maar wel degelijk een factor van belang vormen, in de zin dat ze in staat moeten zijn om tijdens de eerste kritieke dagen van een invasie defensieve slagkracht te kunnen leveren. Daarbij komt nog dat het verlies van een Amerikaanse carrier enorm kapitaalvernietigend is, terwijl dat bij de andere landen veel minder van toepassing is.quote:Dus nee, als Amerika het op de grond gaat afleggen tegen China, zullen ze hoogstwaarschijnlijk verliezen, maar wat Amerika kan doen met landen aan de andere kant van de wereld, kan China nauwelijks doen met Taiwan wat vlak naast haar ligt. Simpelweg omdat China geen capaciteiten heeft hun enorme landmacht snel en effectief te verplaatsen over de zee/lucht.
Hmm, niet helemaal mee eens.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 01:27 schreef uwbftp het volgende:
[..]
Ja precies, dan had Japan dus ongehinderd Azie kunnen bedwingen (Denk je nou echt dat Engeland/Australië en Indie iets samen tegen een gefocust Japan konden doen zonder het hinderen van een Amerikaanse vloot (plus die andere geallieerde schepen)
En leuk dat de Russen zo idioot waren om hele generaties naar de slachtbank te sturen maar het heeft strategisch nooit zoveel zin gehad. Pas toen de tank productie gestaag ging werden er serieuze overwinningen geboekt.
En grappig trouwens dat Stalin smeekte om een tweede front, de Russen hadden de Duitsers er zeker zonder de Amerikanen er onder gekregen.
Interessant. Ik heb ook begrepen van een vriend bij de marine dat carier battle groups ook steeds meer hun belang verliezen in deze globaliserende wereld waarin echte grote oorlogen tussen naties niet zo snel meer zullen voorkomen, maar dat je als land meer macht kunt hebben met een goede geheime dienst en infiltranten en dat soort duistere dingen.quote:Op zaterdag 20 september 2008 18:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het zijn er tegenwoordig nog 'maar' 11 groepen, waarvan 6 onmiddelijk klaar voor inzet binnen 30 dagen, twee op 90 dagen, en de rest is in onderhoud of bezig met oefeningen. Tegenstanders van het vliegtuigschip hebben gewezen op het gebrek aan kracht vergeleken met land-based systemen, supercarriers hebben weliswaar zo'n 80 toestellen aan boord, maar genereren in de praktijk maar weinig uren boven hun doel.
[..]
Volgens mij is 1 land met 11 cariers sterker dan bijvoorbeeld 8 landen met elk 1 of 2 cariers. Het komt er op neer dat als Frankrijk eentje verliest dan houdt het op voor hun, aangezien ze geen vervanging hebben en geen vliegdekschepen van engeland kunnen gebruiken, omdat ze daar niet mee getrained hebben.quote:Eens, maar de VS zijn niet de enige die carriers hebben. Gecombineerd heeft de rest van de wereld bijna evenveel carriers als dat de VS hebben, die weliswaar per stuk niet zo veel slagkracht produceren, maar wel degelijk een factor van belang vormen, in de zin dat ze in staat moeten zijn om tijdens de eerste kritieke dagen van een invasie defensieve slagkracht te kunnen leveren. Daarbij komt nog dat het verlies van een Amerikaanse carrier enorm kapitaalvernietigend is, terwijl dat bij de andere landen veel minder van toepassing is.
Het hele carrier verhal is alleen niet zo bijster spannend, aangezien de hele wereld gebruik kan maken van velden in Canada, Mexico en Cuba.
Frankrijk op 5quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:24 schreef NL_075 het volgende:
Mijn lijstje:
1 Amerika
2 Rusland
3 China
4 Turkije
5 Frankrijk
6 India
7 Uk
8 Duitsland
9 Japan
10 Iran
quote:Op zondag 31 augustus 2008 18:40 schreef Scaurus het volgende:
Het Russische leger is niets waard. Kijk dan naar de oorlog in Georgië, daar moeten de Russen het nog steeds doen met oude T72's. De soldaten krijgen amper betaald en de officieren zwaaien bij checkpoints dronken met pistolen om vervolgens op journalisten te gaan schieten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |