Let wel dat deze manier van kiezen tussen 'een aantal hebben' en 'een aantal heeft' slechts een advies is van bepaalde grammatici. De Nederlandse grammatica verbiedt geen van beide.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 10:15 schreef Frollo het volgende:
[..]
Wie heeft/hebben een medaille gewonnen? 'De sporters', niet 'het aantal'.
Wie krijgt/krijgen een onderscheiding? 'De sporters', niet 'het aantal'.
In beide gevallen meervoud, zou ik zeggen.
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 20:33 schreef wwwer het volgende:
succes met het slepen van je drank in de boot
ennuu voor de rest, op een drukke mooie dag ergens op een knooppunt gaan zitten dan is het botsboodjes kijken... echt je hebt er een berg aanvaringen elk weekend
daarom zijn de huur boten allemaal van staal...
De theorie over de verkorting van "de beste ooit geleverd" gaat niet op.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 13:10 schreef Bleie het volgende:
Leuk topic dit, maar even voor de goede orde: er is niet zo veel bezwaar tegen 'de x-ste ooit' en al helemaal geen tegen 'dodelijke slachtoffers'. Zie ook:
http://www.onzetaal.nl/advies/ooit.php en http://www.onzetaal.nl/advies/dodelijk.php.
In het eerste geval met "tot", in het tweede geval zonder voorzetsel, maar met infinitief.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
beˇhoˇren3 (onovergankelijk werkwoord; behoorde, heeft behoord)
1 (formeel) toebehoren
2 (formeel) horen, volgens bepaalde normen moeten
Ik ben het met je eens en wel op grond van het ontbreken van de komma achter de sporters.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 18:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Haha, ik zie dat we er nog niet helemaal uit zijnHet zijn inderdaad de sporters die een medaille hebben gewonnen, maar slechts een aantal krijgt een onderscheiding.
Na het lezen van jullie argumenten blijf ik vooralsnog van mening dat deze zin correct Nederlands is:
'Een aantal Olympische sporters die een medaille hebben gewonnen, heeft een koninklijke onderscheiding gekregen.'
En met het laatste en ik het eensquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 18:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Haha, ik zie dat we er nog niet helemaal uit zijnHet zijn inderdaad de sporters die een medaille hebben gewonnen, maar slechts een aantal krijgt een onderscheiding.
Na het lezen van jullie argumenten blijf ik vooralsnog van mening dat deze zin correct Nederlands is:
'Een aantal Olympische sporters die een medaille hebben gewonnen, heeft een koninklijke onderscheiding gekregen.'
Oh, en wat betreft je onderschrift: ik heb daar een trapje van gemaakt.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 19:00 schreef Svensational het volgende:
[..]
Er staat trouwens nog een fout in, Olympische moet met een kleine letter.
Wat je wil zeggen ontgaat me, maar "je behoort dat er niet af te halen" is mijns inziens gewoon correct Nederlands.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 23:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In het eerste geval met "tot", in het tweede geval zonder voorzetsel, maar met infinitief.
Oh, sorry, ik vatte het wel erg compact samen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:42 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat je wil zeggen ontgaat me, maar "je behoort dat er niet af te halen" is mijns inziens gewoon correct Nederlands.
Over Atlantis en Egypte en zo.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 08:12 schreef whosvegas het volgende:
Ze moeten gewoon die kamer onder de Swinx openen en onderzoeken
Ik ben er benieuwd wat daar te vinden is
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 23:33 schreef thijsltc het volgende:
Ben er morgen ook! Moet 's ochtends wat spullen afleveren voor warschild voor mijn werk, daarna moet ik me tot 10 uur savonds vermaken daar! Heb een kaartje gekregen!
Ik oordeel voor!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:17 schreef maruda het volgende:
Jeetje wat een gelul zeg allemaal!!! Wat denken jullie wel niet, ik wordt hier uitgemaakt van slechte vriendin/slechte moeder dit en dat.. Daar had ik toch niet om gevraagd??!! En dat is trouwens helemaal niet waar zeg echt niet normaal. Dat jullie zomaar mensen gaan vooroordelen bah.
Ik vind hem origineel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:47 schreef Lord Dreamer het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat bedoelde ik. niet iedereen leest alles en voor velen is het een verrasing. leuker zou zijn al een mooi aankondiging met een datum enzo ipv out of the blue
quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:45 schreef CantFazeMe het volgende:
Nee man, is lachen. Hij doet er wel zijn eer aan vindt ik. Hij doet tenminste iets en nagelt ze graag aan de schandpaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |