abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61227470
Het is ook 'het aantal' dat gewonnen heeft .

Als het, zoals in Lienekiens voorbeeld, 'een aantal van de Olympische sporters, dan kan het wel, zonder dat 'van de' gaat het twee keer over 'een aantal' dus óf meervoud, óf enkelvoud.

Er staat trouwens nog een fout in, Olympische moet met een kleine letter .

[ Bericht 58% gewijzigd door Svensational op 29-08-2008 19:06:11 ]
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_61227572
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:15 schreef Frollo het volgende:

[..]

Wie heeft/hebben een medaille gewonnen? 'De sporters', niet 'het aantal'.
Wie krijgt/krijgen een onderscheiding? 'De sporters', niet 'het aantal'.

In beide gevallen meervoud, zou ik zeggen.
Let wel dat deze manier van kiezen tussen 'een aantal hebben' en 'een aantal heeft' slechts een advies is van bepaalde grammatici. De Nederlandse grammatica verbiedt geen van beide.

Desalniettemin pleit ik juist voor het gebruik van 'een aantal heeft' in alle gevallen, omdat een groot deel van de taalgebruikers het alternatief als incorrect beschouwt. Op de middelbare school wordt 'een aantal hebben' immers resoluut afgewezen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:48:33 #103
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61230228
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 20:33 schreef wwwer het volgende:
succes met het slepen van je drank in de boot

ennuu voor de rest, op een drukke mooie dag ergens op een knooppunt gaan zitten dan is het botsboodjes kijken... echt je hebt er een berg aanvaringen elk weekend

daarom zijn de huur boten allemaal van staal...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_61234647
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 13:10 schreef Bleie het volgende:
Leuk topic dit, maar even voor de goede orde: er is niet zo veel bezwaar tegen 'de x-ste ooit' en al helemaal geen tegen 'dodelijke slachtoffers'. Zie ook:
http://www.onzetaal.nl/advies/ooit.php en http://www.onzetaal.nl/advies/dodelijk.php.
De theorie over de verkorting van "de beste ooit geleverd" gaat niet op.
Ik heb de uitdrukking alert gevolgd, vanaf de jaren 70, omdat ik wel verwachtte dat die uitdrukking, die overigens in het Engels wel mogelijk maar ook lelijk is, ingeburgerd zou raken.
Maar goed, dit is een achterhoedegevecht, net als tegen "hun" i.p.v. "zij".
En "dodelijke slachtoffers" is inderdaad wel een rare uitdrukking, behalve in het geval van een zelfmoordterrorist.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61234722
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

beˇhoˇren3 (onovergankelijk werkwoord; behoorde, heeft behoord)
1 (formeel) toebehoren
2 (formeel) horen, volgens bepaalde normen moeten
In het eerste geval met "tot", in het tweede geval zonder voorzetsel, maar met infinitief.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_61235012
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 18:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Haha, ik zie dat we er nog niet helemaal uit zijn Het zijn inderdaad de sporters die een medaille hebben gewonnen, maar slechts een aantal krijgt een onderscheiding.

Na het lezen van jullie argumenten blijf ik vooralsnog van mening dat deze zin correct Nederlands is:
'Een aantal Olympische sporters die een medaille hebben gewonnen, heeft een koninklijke onderscheiding gekregen.'
Ik ben het met je eens en wel op grond van het ontbreken van de komma achter de sporters.
Volgens mij betekent dat, dat "die een medaille hebben gewonnen" een beperkende omschrijving is van de sporters, en geen bijvoeglijke bepaling van het aantal. Bovendien moet het voornaamwoord "die" wel op de sporters slaan, want aantal is onzijdig.
Laten we de overbodige woorden weg, dan wordt de zin: "Een aantal sporters heeft een onderscheiding gekregen."
pi_61235168
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 18:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Haha, ik zie dat we er nog niet helemaal uit zijn Het zijn inderdaad de sporters die een medaille hebben gewonnen, maar slechts een aantal krijgt een onderscheiding.

Na het lezen van jullie argumenten blijf ik vooralsnog van mening dat deze zin correct Nederlands is:
'Een aantal Olympische sporters die een medaille hebben gewonnen, heeft een koninklijke onderscheiding gekregen.'
En met het laatste en ik het eens

http://www.onzetaal.nl/advies/aantal2.php gaat om een ander voorbeeld

Oh, het is in de Groene spelling 'olympische sporters', en niet met een hoofdletter

[ Bericht 1% gewijzigd door Sally op 29-08-2008 23:26:52 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_61235265
Ik ben ook om

[23:09:46] <iemand> ik zou zeggen dat aantal slaat op 'olympische sporters die een medialle hebben gewonnen'
[23:09:51] <iemand> en dan zou het wel kunnen
[23:09:55] <iemand> mv - ev
pi_61235279
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:00 schreef Svensational het volgende:
[..]

Er staat trouwens nog een fout in, Olympische moet met een kleine letter .
Oh, en wat betreft je onderschrift: ik heb daar een trapje van gemaakt.

Wat mijn argumenten in dit aantal-probleem betreft, zie hierboven.

| ik loop. . loop ik
.jij loopt. | loop jij ..
.hij loopt.. loopt hij |
pi_61235432
Hee, die ga ik (proberen) te onthouden !
pi_61237160
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 23:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

In het eerste geval met "tot", in het tweede geval zonder voorzetsel, maar met infinitief.
Wat je wil zeggen ontgaat me, maar "je behoort dat er niet af te halen" is mijns inziens gewoon correct Nederlands.
pi_61238046
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 00:42 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Wat je wil zeggen ontgaat me, maar "je behoort dat er niet af te halen" is mijns inziens gewoon correct Nederlands.
Oh, sorry, ik vatte het wel erg compact samen.
1) "behoren tot" betekent: "horen bij", "deel zijn van"
2) "behoren te doen" betekent: "het is gebruikelijk/beschaafd/gewenst om iets te doen"

Dus "behoren .... af te halen" is Nederlands, volgens 2).

Ik refereerde aan het verschijnsel, dat de betekenis van een werkwoord sterk af kan hangen van het bijbehorende voorzetsel.
1) houden
2) houden op
3) houden van
4) houden met
etc.
Tussen Belgen en Nederlanders kan dat voor verwarring zorgen. Maar ook bij allochtonen.
pi_61238360
Om deze moest ik wel lachen:
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:12 schreef whosvegas het volgende:
Ze moeten gewoon die kamer onder de Swinx openen en onderzoeken
Ik ben er benieuwd wat daar te vinden is
Over Atlantis en Egypte en zo.
pi_61239663
Origineel kun je dit nauwelijks nog noemen, maar nieuwswaarde heeft het zeker:
Wedden op sport deel 952 - Waar FC Utrecht gaat verassen !

We kunnen vast een plekje op Teletekst-pagina 101 reserveren, lijkt me zo.
pi_61240519
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 23:33 schreef thijsltc het volgende:
Ben er morgen ook! Moet 's ochtends wat spullen afleveren voor warschild voor mijn werk, daarna moet ik me tot 10 uur savonds vermaken daar! Heb een kaartje gekregen!
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:29:08 #116
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_61253492
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 21:17 schreef maruda het volgende:
Jeetje wat een gelul zeg allemaal!!! Wat denken jullie wel niet, ik wordt hier uitgemaakt van slechte vriendin/slechte moeder dit en dat.. Daar had ik toch niet om gevraagd??!! En dat is trouwens helemaal niet waar zeg echt niet normaal. Dat jullie zomaar mensen gaan vooroordelen bah.
Ik oordeel voor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61268676
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 15:47 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat bedoelde ik. niet iedereen leest alles en voor velen is het een verrasing. leuker zou zijn al een mooi aankondiging met een datum enzo ipv out of the blue
Ik vind hem origineel.
There is no love sincerer than the love of food.
  Moderator zondag 31 augustus 2008 @ 19:24:47 #119
42184 crew  DaMart
pi_61276805
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:45 schreef CantFazeMe het volgende:
Nee man, is lachen. Hij doet er wel zijn eer aan vindt ik. Hij doet tenminste iets en nagelt ze graag aan de schandpaal.
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')