abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60922094
Chinezen moeten niets hebben van bijbels. Vier Amerikanen weigeren sinds gisteren te vertrekken van een vliegveld in de Chinese stad Kunming. Toen ze gisteren arriveerden met 315 bijbels in hun bagage, kwamen ze niet door de douane heen. De Amerikanen behoren tot de groep van Vision Borders, een organisatie die bijbels en christelijk lesmateriaal over de wereld verspreidt, meldt De Pers.

Verboden bijbels

Het is in China verboden om bijbels in te voeren. De douaniers stonden wel toe dat elk van hen één bijbel mocht meenemen. De Amerikanen hebben laten weten het vliegveld pas te zullen verlaten als ze al hun heilige boekwerken weer terugkrijgen. "Het heeft ons veel geld gekost om ze hierheen te brengen. Ze zeggen dat het illegaal is om bijbels mee te nemen en dat we vooraf toestemming hadden moeten vragen", zei een van de Amerikanen, Pat Klein.

Bekeren

Bijbels in China komen allemaal uit een drukkerij die in handen is van de regering. In China is het verboden om te proberen mensen tot het christendom te bekeren

Tja wat moet je daar nu van denken blijft toch een Achterlijk land of niet.
pi_60922187
Toch zou het niet gek zijn als we dat hier ook eens gaan verbieden. Inclusief het drukken van.

En uiteraard worden de Koran en andere boekwerken niet ontzien.

Geloof
  maandag 18 augustus 2008 @ 13:31:36 #3
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_60922207
Het blijft een communistiche dictatuur. Het verbieden van een boek is onmogelijk. Het ontmoedigen van het letterlijk nemen van een boek als de bijbel is echter wel wenselijk.
Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 18 augustus 2008 @ 13:31:37 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_60922210
idd, doe maar afschaffen dat geloof.. Alleen maar gezeik.
Huilen dan.
pi_60922224
Achterlijk land misschien maar het is blijkbaar gewoon een wet , dus waar zeiken die Amerikanen nou om?

Ik ga toch ook niet naar Amerika, 20 gram wiet vervoeren om vervolgens te zeggen " Ja in Nederland mag je gewoon blowen " .
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_60922240
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:32 schreef boem-dikkie het volgende:
Achterlijk land misschien maar het is blijkbaar gewoon een wet , dus waar zeiken die Amerikanen nou om?

Ik ga toch ook niet naar Amerika, 20 gram wiet vervoeren om vervolgens te zeggen " Ja in Nederland mag je gewoon blowen " .
idd, slotje
  maandag 18 augustus 2008 @ 13:34:51 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_60922291
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:32 schreef boem-dikkie het volgende:

Wiet exporteren is gewoon verboden hoor. Maar je punt is duidelijk - die amerikanen hebben geen poot om op te staan. Het standpunt van de douane is juist.
Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 18 augustus 2008 @ 13:35:47 #8
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_60922316
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:26 schreef IFU het volgende:

Genomineerd voor meest kansloze opmerking onder een nieuwsbericht
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
pi_60922319
"Mein Kampf" is hier ook verboden lectuur. Chinezen zijn echt niet uniek in het verbieden van boekwerken.
pi_60922498
quote:

Ik zou eerder spreken van een Achterlijk boek
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_60923202
Goedzo!
Laat mensen lekker zelf uitvinden waar ze in geloven of als ze uberhaupt willen geloven.
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:23:02 #12
162268 Knoflook
Lekker bij Döner
pi_60923712
Mooi zo...
Klap eens in je handjes.
pi_60923764
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:35 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
"Mein Kampf" is hier ook verboden lectuur. Chinezen zijn echt niet uniek in het verbieden van boekwerken.
Nee hoor, dat mag je hier gewoon bezitten of inzien. De staat bezit alleen de rechten op het boek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:30:27 #14
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60923934
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee hoor, dat mag je hier gewoon bezitten of inzien. De staat bezit alleen de rechten op het boek.
Ik neem aan dat dat gewoon een juridisch trucje is om de verkoop te kunnen verbieden.
pi_60924316
quote:
Goed, dan krijgen we het Mein Kampf verhaal weer.

In Duitsland en Nederland is het bezitten en het uitlenen (door bibliotheken) van het boek niet verboden. Dit geldt ook voor de Nederlandse vertaling Mijn kamp uit 1939, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft in 1974 op grond daarvan de handel in een herdruk van het boek verboden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf#Mein_Kampf_in_Nederland
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:43:24 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60924338
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:30 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dat gewoon een juridisch trucje is om de verkoop te kunnen verbieden.
In feite wel, want dan maak je inbreuk op het auteursrecht van de Nederlandse staat. Zo heeft de Duitse staat Beieren de rechten op de Duitse editie, het is echter wellicht wel mogelijk dat het origineel in bepaalde jurisdicties in 2015 in het publieke domein komt, of dat van bepaalde Engelse vertalingen al eerder het auteursrecht verloopt.

En wat China betreft, het verbod is natuurlijk suf, maar het is ook ontzettend suf van die Amerikaanse missionarissen om zich daar niets van aan te trekken. In Nieuw-Zeeland kun je al gedonder krijgen als je een appel vergeet aan te geven bij de douane omdat ze erg voorzichtig zijn geen ecologische verstoringen te krijgen door virussen of vreemde organismen. Het is dus altijd goed dat even te controleren voordat je ergens naartoe gaat.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_60924399
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:30 schreef Frollo het volgende:

[..]

Uiteraard is het dat, maar het boek is wel gewoon in te zien in de betere bibliotheek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_60924649
Haha illegaal het is china jongens, alsof het hun een reet kan schelen dat het illegaal is om boeken in te nemen. Illegaal volgens wie?
  maandag 18 augustus 2008 @ 15:06:37 #19
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_60924984
quote:
Bijbels in China komen allemaal uit een drukkerij die in handen is van de regering.
Nietes, ik heb zelf nog tijdens een vakantiebaantje Chinese Bijbels staan drukken en dat zouden ze heul niet doen als ze wisten dat ze ze aan de straatstenen niet kwijt konden.
Ik ga naar huis.
pi_60926763
Je kan veel over China zeggen, maar ze snappen in ieder geval wel dat je dat achterlijke geloof zoveel mogelijk buiten de deur moet houden.
pi_60928883
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:12 schreef Sora het volgende:
Je kan veel over China zeggen, maar ze snappen in ieder geval wel dat je dat achterlijke geloof zoveel mogelijk buiten de deur moet houden.
Ja natuurlijk, ze hebben daar namelijk al een behoorlijk achterlijk geloof, waarom zou je er nog meer bij willen?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:42:33 #22
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_60929090
Volgens mij is het bezit van de Koran in China ook verboden. Wat dat betreft kan Wilders wat van de Chinezen leren. Ze discrimineren in ieder geval niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ghazi op 18-08-2008 17:48:49 ]
What lies in the shadow of the statue?
pi_60929132
Goedzo! Dat religieuze tuig mag eigenlijk ook meteen oprotten.
pi_60929292
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:31 schreef Isdatzo het volgende:
idd, doe maar afschaffen dat geloof.. Alleen maar gezeik.
Een geloof verbied je niet door een boek te verbieden.

Beetje erg simpele gedachten.
pi_60929306
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:42 schreef Ghazi het volgende:
Volgens mij is het bezit van de Koran in China ook verboden. Wat dat betreft kan Wilders wat van de Chinezen leren. Ze discrimineren in ieder geval niet.

Denk niet dat de nederlandse bevolking in China wil wonen.

Wij bepalen liever zelf wat we willen lezen of schrijven.

En ja ze discrimineren gelovigen.

Je mag alleen boekies van MAO lezen en andere Communistische shit.
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:19:01 #26
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60931273
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:44 schreef DemonRage het volgende:
Goedzo! Dat religieuze tuig mag eigenlijk ook meteen oprotten.
Je doet je nickname en avator eer aan
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60936991
Ben niet zo'n voorstander van boeken verbieden of de verspreiding ervan te beperken.

Maar ik moet zeggen dat die christenen die je proberen te bekeren echt schijtirritant zijn!
  maandag 18 augustus 2008 @ 23:23:14 #28
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_60938518
Het Christendom is achterlijk want God bestaat niet. Best slimme mensen, die Chinezen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_60943890
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:33 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, ze hebben daar namelijk al een behoorlijk achterlijk geloof, waarom zou je er nog meer bij willen?
Kun je zeggen... Maar zou China uberhaupt nog bestaan zonder de Partij? Valt nog te bezien.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60943899
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 17:54 schreef IFU het volgende:

[..]

Denk niet dat de nederlandse bevolking in China wil wonen.

Wij bepalen liever zelf wat we willen lezen of schrijven.

En ja ze discrimineren gelovigen.

Je mag alleen boekies van MAO lezen en andere Communistische shit.
Dat geloof ik ook weer niet.
pi_60944081
"Afschaffen dat geloof" "Geloof "

Wat een domheid..
pi_60944149
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:17 schreef Taurus het volgende:
"Afschaffen dat geloof" "Geloof "

Wat een domheid..
Domheid?

Het zijn erg slecht uitgewerkte afkeurende meningen. Maar waarom direct dom?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:21:14 #33
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_60944183
quote:
Niet waar
pi_60944205
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:21 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Niet waar
Neem jij binnenkort even 250 kopieen van Mein Kampf mee naar Nederland.
pi_60944266
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:20 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Domheid?

Het zijn erg slecht uitgewerkte afkeurende meningen. Maar waarom direct dom?
Hoe denk je geloof te kunnen afschaffen? God bestaat niet, maar vervolgens wel erkennen dat 'zo'n geloof' alleen maar voor ellende zorgt? Direct dom dus. Geloof is geen ding an sich, de mens is geloof. In feite staat er dus al meerdere keren in dit topic: "de mens, afschaffen " "de mens zorgt alleen maar voor ellende" "zouden ze hier ook moeten doen, mensen, bah"

Ik vind dat dom. Of in ieder geval onwetend, dat klinkt wat vriendelijker en begripvoller.
pi_60944304
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:25 schreef Taurus het volgende:

[..]

Hoe denk je geloof te kunnen afschaffen? God bestaat niet, maar vervolgens wel erkennen dat 'zo'n geloof' alleen maar voor ellende zorgt? Direct dom dus. Geloof is geen ding an sich, de mens is geloof. In feite staat er dus al meerdere keren in dit topic: "de mens, afschaffen " "de mens zorgt alleen maar voor ellende" "zouden ze hier ook moeten doen, mensen, bah"

Ik vind dat dom. Of in ieder geval onwetend, dat klinkt wat vriendelijker en begripvoller.
Geloof afschaffen schiet niet erg op aangezien je iemands gedachten niet kunt controleren.

Maar zoals bv het Christendom en de Islam politieke instrumenten (kunnen) zijn, zo zal de politiek in China gedonder voor willen zijn, en komen er dus geen Bijbels het land in.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:30:38 #37
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60944373
kijk. op dit punt steun ik die chinezen wel.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:36:54 #38
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60944499
Opvallend dat mensen hier sympathie tonen voor het communistische China omdat deze godsdienstige praxis niet toelaat. Een zeer kinderachtige sympathie. De Chinese overheid beperkt hiermee namelijk de vrijheid van meningsuiting in grote mate: ze staat alleen niet-godsdienstige meningen toe. Het getuigt van achterlijkheid als je dit toelaat omdat het jouw mening (atheïsme) bevoordeelt en andersdenkenden beperkt. Blijkbaar hechten atheïsten weinig waarde aan de vrije markt van ideeën die John Stuart Mill voorstelde, hetgeen geen verrassing is aangezien moderne atheïsten qua intolerantie en felheid niet onderdoen voor streng gelovigen. Mill schreef in On Liberty al dat een overheid die censuur pleegt, mensen niet de kans geeft hun eigen opvattingen te falsificeren. Is dat wat wij willen?
pi_60944503
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:27 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Geloof afschaffen schiet niet erg op aangezien je iemands gedachten niet kunt controleren.

Maar zoals bv het Christendom en de Islam politieke instrumenten (kunnen) zijn, zo zal de politiek in China gedonder voor willen zijn, en komen er dus geen Bijbels het land in.
Mijn reactie was gebaseerd op de mensen in dit topic die geloof graag willen afschaffen. Niet op de berichtgeving in de OP, dus inderdaad, wat jij zegt lijkt me logisch.
pi_60944530
Beangstigend hoeveel communisten hier kennelijk rondlopen met VERBOTENVERBOTENVERBOTEN in hun kop als het om geloof aankomt.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_60944555
Ja, blijkbaar ligt de frustratie om religie vreselijk hoog hier. Het is toch ook lastig he, die jehova's getuige 1 keer per jaar aan je deur. Of die kerkklokken, walgelijk.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:39:22 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60944560
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:38 schreef Jarno het volgende:
Beangstigend hoeveel communisten hier kennelijk rondlopen met VERBOTENVERBOTENVERBOTEN in hun kop als het om geloof aankomt.
hoezo beangstigend? ik ben ook niet voor een vrije verkoop van vuurwapens. nou moet ik wel zeggen dat ik de bijbel en dan metname het nt, nog enigzins te pruimen vind. liever zie ik het verbod voor de koran, daar komt alleen maar ellende van, zit niks van liefde voor de medemens in.
pi_60944574
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:39 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

hoezo beangstigend? ik ben ook niet voor een vrije verkoop van vuurwapens.
Dat is idd exact hetzelfde.

.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_60944594
Atheïstisch-fundamentalisme, bestaat dat woord al? .
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:41:00 #45
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60944597
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dat is idd exact hetzelfde.

.
ja sorry, ik heb er nog iets aan toegevoegd, misschien kan je daar wel mee leven?
pi_60944608
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:36 schreef Scaurus het volgende:
Opvallend dat mensen hier sympathie tonen voor het communistische China omdat deze godsdienstige praxis niet toelaat. Een zeer kinderachtige sympathie. De Chinese overheid beperkt hiermee namelijk de vrijheid van meningsuiting in grote mate: ze staat alleen niet-godsdienstige meningen toe. Het getuigt van achterlijkheid als je dit toelaat omdat het jouw mening (atheïsme) bevoordeelt en andersdenkenden beperkt. Blijkbaar hechten atheïsten weinig waarde aan de vrije markt van ideeën die John Stuart Mill voorstelde, hetgeen geen verrassing is aangezien moderne atheïsten qua intolerantie en felheid niet onderdoen voor streng gelovigen. Mill schreef in On Liberty al dat een overheid die censuur pleegt, mensen niet de kans geeft hun eigen opvattingen te falsificeren. Is dat wat wij willen?
Alsof de religieuzen respect hebben voor andersdenkenden.
pi_60944611
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:41 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja sorry, ik heb er nog iets aan toegevoegd, misschien kan je daar wel mee leven?
Je hebt kennelijk niet veel op met het begrip vrijheid, zoveel is me wel duidelijk nu.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:46:15 #48
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60944677
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:41 schreef Pappie_Culo het volgende:
Alsof de religieuzen respect hebben voor andersdenkenden.
Wat een non-argument zeg
pi_60944701
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:41 schreef Jarno het volgende:

[..]

Je hebt kennelijk niet veel op met het begrip vrijheid, zoveel is me wel duidelijk nu.
Omdat gelovigen die vrijheid ALTIJD misbruiken om andere hun achterlijke denkbeelden op te leggen.

Niet zozeer het individu, maar het overkoepelende religieuze instituut (bv een CDA, of het Vaticaan, noem maar op) of wat daar voor door pleegt te gaan wel.

Met steun van individuen.

Dus is een beperking op geloofsvrijheid een manier om vrijheid van anderen te beschermen. Maar het zou niet nodig moeten zijn daarvoor een religie in z'n geheel af te schaffen, dat ben ik met je eens.
pi_60944716
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:46 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wat een non-argument zeg
Waarom is dat een non-argument? Als ik het CDA z'n gang laat gaan dan kan ik over 5 jaar m'n leven niet meer leven zoals ik wil.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:48:47 #51
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60944740
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:39 schreef zoalshetis het volgende:
hoezo beangstigend? ik ben ook niet voor een vrije verkoop van vuurwapens. nou moet ik wel zeggen dat ik de bijbel en dan metname het nt, nog enigzins te pruimen vind. liever zie ik het verbod voor de koran, daar komt alleen maar ellende van, zit niks van liefde voor de medemens in.
Vuurwapens zijn dodelijke wapens. Religie niet. De Bijbel kent genoeg mooie verhalen, religie heeft kunst beïnvloed, heeft mensen tot grootse daden geïnspireerd, heeft onderdrukt maar ook getroost, kortom: de wereld is niet zo zwart en wit als in jouw atheïstisch denkraam.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:50:17 #52
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60944762
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
Omdat gelovigen die vrijheid ALTIJD misbruiken om andere hun achterlijke denkbeelden op te leggen.
Dat is dan nogal vreemd, aangezien de burgerlijke vrijheden die wij genieten voor een aardig deel vanuit het christendom zijn ontstaan.
pi_60944780
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:50 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat is dan nogal vreemd, aangezien de burgerlijke vrijheden die wij genieten voor een aardig deel vanuit het christendom zijn ontstaan.
Zoals?

Ik weet namelijk niet beter dan dat het Christenen en Moslims zijn die hun moraal opdringen aan de niet gelovigen aangezien ze, arrogant als ze zijn, menen het patent op moraal te hebben.
pi_60944810
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:47 schreef Pappie_Culo het volgende:

Dus is een beperking op geloofsvrijheid een manier om vrijheid van anderen te beschermen.
En hoe bepaal je welke vrijheid meer waard is dan? Want hoe je het ook went of keert, gedacht in bevolkingsgroepen, als je iemand anders vrijheid vergoot, gaat er altijd ergens anders vrijheid verloren. En like it or not, er zijn nu eenmaal bergen gelovigen in de wereld. (Ik ben er niet één van trouwens).

Iemand zou net zo vrij moeten zijn om de bijbel in te voeren in China als om Mein Kampf te verkopen in Nederland. Beide is niet de realiteit, kennelijk.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:55:55 #55
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60944862
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:51 schreef Pappie_Culo het volgende:
Zoals?
Vrijheid van godsdienst en vrije meningsuiting. Niet los te denken van de godsdienstige kaart van Europa. Deze vrijheid heeft wortels in landen als Nederland waar er niet één dominante kerk kon zijn omdat er simpelweg teveel andersdenkenden waren die economische macht hadden. Het idee dat meerdere meningen naast elkaar kunnen bestaan is sowieso christelijk van aard. In de Islam is dit idee niet aanwezig: daar wordt de waarheid als absoluut en dus overal geldend gezien.
quote:
Ik weet namelijk niet beter dan dat het Christenen en Moslims zijn die hun moraal opdringen aan de niet gelovigen aangezien ze, arrogant als ze zijn, menen het patent op moraal te hebben.
Lees misschien eens een recent boek over godsdienstgeschiedenis. Karen Armstrong of iets dergelijks. Misschien zie je dan in dat de geschiedenis niet zo zwart-wit is als men vanaf de Verlichting graag voorstelt.
pi_60944870
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:53 schreef Jarno het volgende:

[..]

En hoe bepaal je welke vrijheid meer waard is dan? Want hoe je het ook went of keert, gedacht in bevolkingsgroepen, als je iemand anders vrijheid vergoot, gaat er altijd ergens anders vrijheid verloren. En like it or not, er zijn nu eenmaal bergen gelovigen in de wereld. (Ik ben er niet één van trouwens).
Welke vrijheden hebben we de christenen ontnomen dan?

Wat je zegt is gewoon niet waar. De vrijheid van godsdienst is meer dan voldoende gewaarborgd in dit land. Het is niet meer dan redelijk dat onze verworvenheden als euthanasie en (zelfs) abortus, maar eigenlijk de zelfbeschikking in het algemeen, gerespecteerd wordt.

Maar dat respect is bij een meerderheid van de religieuzen ver te zoeken. Stank voor dank.
pi_60944914
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:56 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Welke vrijheden hebben we de christenen ontnomen dan?
Ik had het over het Chinese voorbeeld, wat kennelijk velen een uitermate tof idee vinden hier. Daarnaast heb ik mijn twijfels of China dit doet om de vrijheid van hun burgers te kunnen vergroten of garanderen ( ) maar goed, dit terzijde.
pi_60944950
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:55 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Vrijheid van godsdienst en vrije meningsuiting. Niet los te denken van de godsdienstige kaart van Europa. Deze vrijheid heeft wortels in landen als Nederland waar er niet één dominante kerk kon zijn omdat er simpelweg teveel andersdenkenden waren die economische macht hadden. Het idee dat meerdere meningen naast elkaar kunnen bestaan is sowieso christelijk van aard. In de Islam is dit idee niet aanwezig: daar wordt de waarheid als absoluut en dus overal geldend gezien.
Veralgemenisatie ter promotie van het eigen straatje. Mooi werk hoor.

Vergeten dat er in Nederland ook geheime kerken waren e.d.? Vergeten dat onze zogenaamde tolerantie en inspraak diende om de handel te stimuleren?

Maar maak er gerust je eigen christelijke zegetocht van.
quote:
Lees misschien eens een recent boek over godsdienstgeschiedenis. Karen Armstrong of iets dergelijks. Misschien zie je dan in dat de geschiedenis niet zo zwart-wit is als men vanaf de Verlichting graag voorstelt.
Waarom moet ik een boek lezen van een Amerikaanse (?) over een situatie die ik zich in mijn eigen land zie afspelen?

Waarom verwijs je me naar een boek in plaats van gewoon met argumenten te komen? En waarom komt dat me zo bekend voor?
pi_60944966
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:57 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik had het over het Chinese voorbeeld, wat kennelijk velen een uitermate tof idee vinden hier. Daarnaast heb ik mijn twijfels of China dit doet om de vrijheid van hun burgers te kunnen vergroten of garanderen ( ) maar goed, dit terzijde.
China doet het om de nationale eenheid te bevorderen denk ik. Maar het komt ongetwijfeld ook voort uit de oude communistische opvattingen.
pi_60945087
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:59 schreef Pappie_Culo het volgende:

Waarom moet ik een boek lezen van een Amerikaanse (?) over een situatie die ik zich in mijn eigen land zie afspelen?
Vertel, wat zie jij allemaal voor narigheid die ontstaan is door het bestaan van een christelijke God..
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:06:47 #61
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60945117
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:59 schreef Pappie_Culo het volgende:
Veralgemenisatie ter promotie van het eigen straatje. Mooi werk hoor.
Eigen straatje? Ik ben atheïst.
quote:
Vergeten dat er in Nederland ook geheime kerken waren e.d.? Vergeten dat onze zogenaamde tolerantie en inspraak diende om de handel te stimuleren?
Er was in de 17de eeuw geen absolute vrijheid van meningsuiting, je kon niet doen en laten wat je wou. Er was echter relatief veel vrijheid om je eigen geloof te belijden. Katholieke kerken en synagogen werden toegestaan, niet actief bestreden zoals in bijv. Frankrijk. Natuurlijk was het uit economische overwegingen dat men deze vrijheid gaf. Dat doet echter af aan die vrijheid? Nee. Uit deze vrijheid is namelijk onze moderne vrijheid van meningsuiting voortgekomen.
quote:
Omdat het issue godsdienst en vrijheid niet alleen in jouw eigen landje afspeelt, maar ook in, zeg, het Bagdad van de negende eeuw en het oude Rome.
quote:
Waarom verwijs je me naar een boek in plaats van gewoon met argumenten te komen? En waarom komt dat me zo bekend voor?
Omdat ik het zat wordt telkens te moeten uitleggen dat de mensen vroeger niet achterlijk waren, dat godsdienst geen martelwerktuig is, dat gelovigen geen monsters zijn.

Wel, een argument dan. Je zegt dat gelovigen hun moraal constant opdringen. Als ik naar de 20ste eeuw kijk, zie ik echter dat gelovigen opvallend stil zijn en dat de moraal gedicteerd wordt door secularisten. Zij willen de mens herscheppen door het communistische project en verklaren moraal dood in het existentialisme en postmodernisme.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:09:19 #62
207555 Sowflow
Spelfauten verplicht op FOK!
pi_60945169
Elk land zijn regels. Oneens? Wegblijven.

Edit: trouwens, Christenen staan er bekend om (jaaaa...zoals ook Moslims...) om de ander te willen bekeren.
Zogenaamd "het beste met je voor te hebben..."
*The more we see, the more we understand, the less we feel the need to blame. -S2008-
*Wees niet bang dat het leven zal eindigen, wees bang dat het nooit zal beginnen.
*OP ZOEK NAAR OVERWINTERINGSPLEK! 20 GRADEN.
pi_60945215
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:06 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Eigen straatje? Ik ben atheïst.
[..]

Er was in de 17de eeuw geen absolute vrijheid van meningsuiting, je kon niet doen en laten wat je wou. Er was echter relatief veel vrijheid om je eigen geloof te belijden. Katholieke kerken en synagogen werden toegestaan, niet actief bestreden zoals in bijv. Frankrijk. Natuurlijk was het uit economische overwegingen dat men deze vrijheid gaf. Dat doet echter af aan die vrijheid? Nee. Uit deze vrijheid is namelijk onze moderne vrijheid van meningsuiting voortgekomen.
Maar om te doen alsof het allemaal dankzij het christendom is, dat is dus volkomen lulkoek.
quote:
Omdat het issue godsdienst en vrijheid niet alleen in jouw eigen landje afspeelt, maar ook in, zeg, het Bagdad van de negende eeuw en het oude Rome.
Volstrekt andere tijden in een volstrekt andere wereld met volstrekt andere waarden.
quote:
Omdat ik het zat wordt telkens te moeten uitleggen dat de mensen vroeger niet achterlijk waren, dat godsdienst geen martelwerktuig is, dat gelovigen geen monsters zijn.
Zeker niet allemaal nee. Hoor je mij ook niet zeggen.

Maar ik ben niet blind voor het gevaar dat geinstitutionaliseerde religie met zich meebrengt.
quote:
Wel, een argument dan. Je zegt dat gelovigen hun moraal constant opdringen. Als ik naar de 20ste eeuw zie, zie ik echter dat gelovigen opvallend stil zijn en dat de moraal gedicteerd wordt door secularisten. Zij willen de mens herscheppen door het communistische project en verklaren moraal dood in het existentialisme en postmodernisme.
Je doet alsof de moraal uit het christendom destijds terug te vinden was in het maatschappelijk verkeer, hetgeen natuurlijk volstrekte nonsens is.

Welke moraal wordt gedicteerd door secularisten? Welke beperkingen hebben de religieuzen zoal moeten slikken volgens jou?
pi_60945261
ongelooflijk, een land dat mensenrechten schend op een manier zo barbaars dat van sommige omschrijvingen echt je maag omkeert .. maar als ze de invoer van Bijbels verbieden of het erop lijkt dat ze de 'moslims' gaan aanpakken stappen we daar met gemak overheen en zijn het ineens best toffe lui, die hebben wel begrepen hoe het moet
pleased to meet you
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:16:53 #65
207555 Sowflow
pi_60945338
Elke doorgeschoten overtuiging is bij voorbaat al iets waar je voor moet waken, of het nu godsdienst is of vriendenkring, werkkring, therapievormen enz. enz. Af en toe moet je je losmaken van vastomlijnde kaders om het zelfstandig denken, zijn (meer) ruimte te kunnen geven.
*The more we see, the more we understand, the less we feel the need to blame. -S2008-
*Wees niet bang dat het leven zal eindigen, wees bang dat het nooit zal beginnen.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:19:47 #66
207555 Sowflow
pi_60945424
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:13 schreef moussie het volgende:
ongelooflijk, een land dat mensenrechten schend op een manier zo barbaars dat van sommige omschrijvingen echt je maag omkeert .. maar als ze de invoer van Bijbels verbieden of het erop lijkt dat ze de 'moslims' gaan aanpakken stappen we daar met gemak overheen en zijn het ineens best toffe lui, die hebben wel begrepen hoe het moet
If you don't like it, stay away.
Elk land, cultuur heeft vormen die schadelijk zijn. Zelfs Nederland. We hebben nogal de neiging te denken dat het ene leed erger is dan het andere. Nu we toch over bijbels (hoeft toch niet per sé met hoofdletter, of wel?) hebben:

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.
pi_60945482
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:13 schreef moussie het volgende:
Ach... de Chinezen hebben met de Jappen ook genoeg te verduren gehad, en zoals ik in een ander topic al zei zijn de grootste oorlogsmisdadigers (dan hebben we het over experimenten op tienduizenden levende mensen, maar bv ook bajonet oefeningen) die konden daarna bij de Geallieerden aan de slag en werden later succesvolle toppers in de zakelijke markt.

Smeerlapperij is een breed gedragen menselijke waarde
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:23:36 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60945530
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:55 schreef Scaurus het volgende:
Ik weet niet of je dit zo gemakkelijk kunt stellen, het Christendom heeft ook een uitgesproken waarheidsclaim, tot op vandaag de dag: vanuit de Katholieke kerk is onlangs nog uitgegaan dat de Protestanten het fout hebben. Zulke absolute claims hoor je niet zelden. De Katholieke kerk heeft ketters (zoals de Katharen, of de Bogomielen) altijd hard proberen te bestrijden, ook de schismata binnen de kerk zijn hier getuige van. In China – waar we het nu toch over hebben – heeft de Katholieke kerk zichzelf ook in de vingers gesneden doordat ze de voorouderverering wilden beknotten, omdat dit niet-Christelijk was.

Veel Moslimlanden kunnen echter ook in hun geschiedenis periodes van relatieve godsdienstige tolerantie aanwijzen, waarin Joden en Christenen als dhimmi’s getolereerd werden en hun godsdienst konden uitoefenen in tijden waar in het Christelijke gebied absolute waarheden golden. Dat de Sefardische Joden uit Spanje moesten vertrekken was omdat het gebied Christelijk werd. Overigens mochten ze in Amsterdam hun religie ook niet direct publiekelijk belijden.

Uiteindelijk denk ik dat voor veel godsdiensten en andere ideologieën wat dat betreft de waarheidsclaim te verleidelijk is. Het communisme valt ervoor, maar ook de Islam en het Christendom: zodra de macht er is andere ideologieën willen onderdrukken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_60945885
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:22 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ach... de Chinezen hebben met de Jappen ook genoeg te verduren gehad, en zoals ik in een ander topic al zei zijn de grootste oorlogsmisdadigers (dan hebben we het over experimenten op tienduizenden levende mensen, maar bv ook bajonet oefeningen) die konden daarna bij de Geallieerden aan de slag en werden later succesvolle toppers in de zakelijke markt.

Smeerlapperij is een breed gedragen menselijke waarde
hehe, ik heb er alle begrip voor dat ze bijbels (geen idee of het met een hoofdletter moet trouwens) verbieden hoor, de evangelisatie-drang/dwang van de christenen is zonder meer irritant ..

wat ik zo frappant vind is dat een land waarin vrije meningsuiting geen recht is, waar dingen gebeuren die even bruut zo niet bruter zijn dan er in sommige islamitische landen gebeurt, waar informatie niet vrij toegankelijk is en waar de geschiedenis 'tankman' verdonkeremaand heeft .. en daarvan wordt dan gezegd dat die wel begrepen hebben 'hoe het moet'
pleased to meet you
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:54:30 #70
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60946389
Bijbel moet van Van Dale met een hoofdletter, net als Koran en Talmoed. Zo, weten we dat ook weer.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:04:03 #71
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_60946630
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:22 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Neem jij binnenkort even 250 kopieen van Mein Kampf mee naar Nederland.
Ik heb 2 maanden geleden Mein Kampf gewoon gekocht. Nederlands talig etc. Het verbod is een jaar of wat geleden opgeheven....
pi_60946692
groot gelijk, bijbels
Ja doei.
pi_60946703
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:04 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ik heb 2 maanden geleden Mein Kampf gewoon gekocht. Nederlands talig etc. Het verbod is een jaar of wat geleden opgeheven....
Nog geen jaar dan.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:13:59 #74
pi_60946913
quote:
Opvallend dat mensen hier sympathie tonen voor het communistische China omdat deze godsdienstige praxis niet toelaat. Een zeer kinderachtige sympathie. De Chinese overheid beperkt hiermee namelijk de vrijheid van meningsuiting in grote mate:
Dat hebben religies ook altijd gedaan.

Maar dat krijg je met concurrerende ideologieën.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:17:27 #75
pi_60946998
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:06 schreef Scaurus het volgende:

Wel, een argument dan. Je zegt dat gelovigen hun moraal constant opdringen. Als ik naar de 20ste eeuw kijk, zie ik echter dat gelovigen opvallend stil zijn en dat de moraal gedicteerd wordt door secularisten. Zij willen de mens herscheppen door het communistische project en verklaren moraal dood in het existentialisme en postmodernisme.
E hebben tenminste argumenten.
pi_60947013
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

idd.

Als jij een bedrijf opricht met bepaalde regels en ideologieën, wil je toch ook niet dat er mensen vanuit een ander bedrijf aan jouw werknemers komen vertellen dat 't anders MOET en dat ze dat gaan geloven en ze jou in de steek laten?

Daarbij heb ik liever een oosterse stroming als geloof dan het nare christendom islam moet ik ook niets van hebben overigens... al die monotheïstische godsdienst meuk VIND IK van een achterlijk niveau die de mensen indoctrineert met leugens
Ja doei.
pi_60947196
Het communisme is nu opeens een 'oosterse stroming' oid?

Nogmaals, bizar dat er mensen zijn die zich hier wel in kunnen vinden. Echt, ik kan er niet bij. Het begrip is onvoorstelbaar.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:24:24 #78
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60947201
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Wat toont dat atheïsten en communisten vaak niet meer tolerant zijn dan gelovigen
pi_60947284
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:24 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wat toont dat atheïsten en communisten vaak niet meer tolerant zijn dan gelovigen
Want?

Nogmaals, waarin worden de religieuzen beperkt volgens jou?

Zet dat dan eens naast de beperkingen diezij bv in NL voor anderen wensen, en kom dan met droge ogen nogmaals je zielige verhaal doen.

Niet te geloven dit.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:27:18 #80
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60947297
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:24 schreef Jarno het volgende:
Nogmaals, bizar dat er mensen zijn die zich hier wel in kunnen vinden. Echt, ik kan er niet bij. Het begrip is onvoorstelbaar.
Het is vrij voorstelbaar. Censuur en Gedachtepolizei zijn in de moderne tijd het felst bedreven door secularisten met een hekel aan godsdienst.
pi_60947319
quote:

ik praat het communisme niet goed, maar ik kan me wel voorstellen dat ze hun eigen grenzen stellen. En ergens vind ik 't altijd nog beter dan 't christendom, maargoed, ik leef er dan ook niet, dus kan ik geen GOED oordeel geven. Wel moet je niet gaan janken als je weet dat bijbels verboden zijn, dat je wordt tegengehouden

Ik kan me voorstellen dat je het christendom weert, evenals de islam, het jodendom, etc.
Liever zou ik het Boeddhisme herbergen. Weet niet uit mn hoofd wat de verhoudingen zijn tussen de religies in China, maar ik dacht dat het christendom wel aangehangen wordt, maar niet echt gewaardeerd wordt.

Zouden ze hier ook moeten doen
Kunnen ze van al die kerken (en moskeeën en synagoges) Poptempels maken
Ja doei.
pi_60947344
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:27 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het is vrij voorstelbaar. Censuur en Gedachtepolizei zijn in de moderne tijd het felst bedreven door secularisten met een hekel aan godsdienst.
Kom dan eens met voorbeelden, oh grote geschiedsvervalser.
pi_60947440
Het is een foute gedachte om aan te nemen dat het boeddhisme een geweldloze stroming is. Om maar even te beginnen: http://www.iivs.de/~iivs01311/EN/links.htm .

Daarnaast is de (christelijke) ontkerkelijking in Nederland in volle gang, dus die leegstaande kerken komen er toch wel, voor zover ze er al niet zijn.
pi_60947469
heb je de EO-jongeren dag gezien? Weer meer geïndoctrineerde kiddo's hoor dit jaar
Ja doei.
pi_60947552
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:31 schreef Jarno het volgende:
Het is een foute gedachte om aan te nemen dat het boeddhisme een geweldloze stroming is. Om maar even te beginnen: http://www.iivs.de/~iivs01311/EN/links.htm .

Daarnaast is de (christelijke) ontkerkelijking in Nederland in volle gang, dus die leegstaande kerken komen er toch wel, voor zover ze er al niet zijn.
Volgens mij winnen ze nu weer terrein.

Maar wel in een moderner jasje. Blijft de vraag of het een wenselijke ontwikkeling is voor mensen zoals ik die geloven in het zelfbeschikking.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:36:35 #86
pi_60947609
quote:
Er is in principe geen verschil tussen een politieke of religieuze ideologie. Al denk je daar natuurlijk anders over als je er zelf 1 aan hangt.
quote:

Ik kan me in geen enkele ideologie vinden, ik verklaar de situatie alleen maar.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:39:45 #87
pi_60947704
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:24 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Atheïsme is geen ideologie. Mijn ongeloof dicteert mij of jou niet hoe jij je leven moet leiden.
pi_60948480
quote:

Ik kan mij er niet in vinden, maar er wordt naar mijn smaak teveel gewezen naar andere landen terwijl we hier min of meer naar een politiestaat afglijden. De controle op de mens is hier van dien aard dat voormalig oostbloklanden hun vingers er bij af zouden likken

Edit: Ik zie daar Chinezen gewoon lachen en pret hebben, net zoals mensen hier. En ja, er zal genoeg fout zitten daar, maar hier dus ook!
pi_60950876
quote:
Nee.
Dit is weer een zielige christelijke groepering die missionarissen stuurt naar mensen die met een paar mooie praatjes en wat eten zich meteen tot het christendom willen bekeren. Dit is geen vrijheid van meningsuiting, dit is pure manipulatie. En dit word massaal gedaan in Azië door christenen, dan kan ik China alleen maar steunen met deze actie.
pi_60952539
Lastig topic voor het onderbuikgevoel. Gaan we nou christenen bashen of totalitaire regimes. mmmmm....
pi_60952565
christenen en moslims en joden
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:08:16 #92
3542 Gia
User under construction
pi_60954023
De wetten van een land zijn de wetten van een land. Als het de mensenrechten niet aantast, lijkt me niks mis met het handhaven van 's lands wetten. En de verkoop van bijbels verbieden, lijkt me geen aantasting van de rechten van de mens. Het staat Chinezen vrij om Christen te worden en elders een bijbel te kopen. Schijnbaar mag je per persoon ook gewoon één bijbel invoeren.

Er zijn landen waar zelfs dat nog niet eens mag.

Maar goed, als Nederland de invoer en verkoop van korans zou verbieden, zou de wereld uiteraard te klein zijn. Dat dan wel weer.
pi_60954075
ja, ik snap die chinezen wel.. wat moet je met nog meer oud papier..
No Guts, No Glory
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:15:20 #94
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60956168
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 13:30 schreef Asgard het volgende:
Dit is weer een zielige christelijke groepering die missionarissen stuurt naar mensen die met een paar mooie praatjes en wat eten zich meteen tot het christendom willen bekeren. Dit is geen vrijheid van meningsuiting, dit is pure manipulatie.
Blijkbaar weet je nog niet eens wat vrijheid van meningsuiting inhoudt, dus waar praat je over?
pi_60956341
Kom je nog een keer met voorbeelden van de onderdrukking door religieuzen door seculieren?
pi_60956349
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 16:15 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Blijkbaar weet je nog niet eens wat vrijheid van meningsuiting inhoudt, dus waar praat je over?
Tuurlijk jongen.
pi_60957085
quote:
De Amerikanen hebben laten weten het vliegveld pas te zullen verlaten als ze al hun heilige boekwerken weer terugkrijgen. "Het heeft ons veel geld gekost om ze hierheen te brengen. Ze zeggen dat het illegaal is om bijbels mee te nemen en dat we vooraf toestemming hadden moeten vragen", zei een van de Amerikanen, Pat Klein.
En dat kwam zeker als een volledige verrassing voor ze.
Ik ben het absoluut niet eens met dergelijke censuur maar iedere christen en praktisch iedere andere wereldburger zal weten dat bijbels in China niet zijn toegestaan.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60958675
quote:
Aangezien geloof achterlijke meningen en een ronduit idiote denkwijze propageert is dit een zeer handige zet van China. Het geloof is immers nergens goed voor, enkelt voor mensen die niet sterk genoeg in hun schoenen staan of iets anders als een god of jezus of mo (dmsmv) nodig hebben om dingen die ze zelf niet kunnen verklaren te verklaren. Oftewel, slimme zet als je je bevolking wilt beschermen tegen de achterlijke invloeden van religie.
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 09:48 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Vuurwapens zijn dodelijke wapens. Religie niet. De Bijbel kent genoeg mooie verhalen, religie heeft kunst beïnvloed, heeft mensen tot grootse daden geïnspireerd, heeft onderdrukt maar ook getroost, kortom: de wereld is niet zo zwart en wit als in jouw atheïstisch denkraam.
Religie heeft meer doden op het geweten dan Stalin, Mao, Pol Pot, hitler en Bush bij elkaar. oh en je mag dat aantal ook rustig kwadrateren.
pi_60959439
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 17:42 schreef Sora het volgende:
Religie heeft meer doden op het geweten dan Stalin, Mao, Pol Pot, hitler en Bush bij elkaar. oh en je mag dat aantal ook rustig kwadrateren.
als je het puur over aantallen hebt denk ik dat dat zwaar zal tegenvallen, zo groot was een volk niet in het verleden .. en Hitler alleen is al goed voor minstens 6 miljoen ..

Daarnaast, het zijn allemaal ideologieën die een andersdenkende met geweld worden opgelegd, dus ik zie het verschil niet zo .. en ja, dat is incluis 'de democratie komen brengen'
pleased to meet you
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:27:16 #100
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60959570
quote:
Voorbeelden, graag. Welke massamoorden heeft religie op haar geweten? Hoeveel en welke mensen heeft zij vermoord, waar en wanneer?
pi_60959717
quote:

[..]

Complete onzin natuurlijk. Religie was de smoes die gebruikt werd om mensen te vermoorden. Als religie niet bestaan had had men wel andere smoesjes gevonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')