quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:27 schreef Khadgar het volgende:
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
quote:De warmteaccumulerende eigenschappen van de massieve Finse kachel vragen slechts een korte stooktijd per etmaal. De extreem hoge stooktemperatuur van ongeveer van 1000ºC zorgt ervoor dat het hout volledig wordt ontleedt en dat de verbrandingsgassen schoon zijn.
Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buitenquote:Op zondag 17 augustus 2008 22:34 schreef Stali het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
Leuk en interessant topic, Sigme! Wanneer je richting Boxtel komt, laat het me weten!quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten.
Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten.
Tuinkachel = allesbrander?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:46 schreef Stali het volgende:
[..]
Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.
Misschien heeft Sigme de loterij gewonnen maar hier hoef ik hier thuis niet mee aan te komen voor terrasverwarming he.quote:Met een aanschafprijs tussen 6000 en 16000 euro blijft de tegelkachel voorlopig eerste keus van een beperkt publiek.
Ja, en dat kloptquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 11:17 schreef Orval het volgende:
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
200 m2 ervaring opgedaan de afgelopen twee jaarquote:Op vrijdag 19 september 2008 12:00 schreef Stali het volgende:
He wat leuk, hij is af!
Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
Oeh ik ook! En de oven, vooral de oven..quote:Ben benieuwd naar hoe hij stookt..
Bakstenen. Zwartquote:Op vrijdag 19 september 2008 13:39 schreef maedel het volgende:
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Blijft 'ie na het fikkie steken en het laten wegtrekken van de rook nog lang genoeg heet om in de resterende hitte een taart te bakken? Of een brood? Een tosti desnoods?quote:Op donderdag 25 september 2008 18:52 schreef sigme het volgende:
[..] wel is nu duidelijk dat er behoorlijk rook & as door stroomt: iets bakken met het vuur eronder brandende is niet handig.
Zo klinkt het niet erg aantrekkelijk.quote:Op zaterdag 27 september 2008 16:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
oftwel je hebt nu een stroomloos tostiapparaat.. wat veul ruimte kost
Okee, wanneer kan ik komen?quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:28 schreef sigme het volgende:
De lamsbout is verorberd. Tegen een uurtje of half elf in de niet zo hete oven geschoven, zo rond half zeven eruit gehaald en opgegeten. Langzaam botergaar geworden.
Kun je niet kleine hoeveelheden hout binnen bewaren zodat het snel droogt? Dat je steeds als je wat in de kachel gooit, ook weer van buiten haalt? En dan dat hout vlakbij de kachel leggen zodat het sneller droogt...quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:00 schreef sigme het volgende:
Voor optimaal rendement moet er kurkdroog hout gestookt worden in die finoven. Om die reden hebben we een half jaar geleden hout ingekocht dat al enige tijd gelegen had. Dat hebben we in een mooi hok opgestapeld om verder te drogen. Nu hebben we er ook een houtvochtigheidsmeter bij aangeschaft en gemeten hoe droog het hout nu eigenlijk was geworden.
Dat viel tegen; hele dunne stukjes berk waren wel droog genoeg; maar de beetje normale stukken waren nog behoorlijk nat - eigenlijk te nat voor deze kachel. (Zo'n 20%).
Laatst toch maar door de zure appel gebeten en een pallet echt kurkdroog hout gekocht. Duur.
Maar dan kunnen we nu daarmee stoken terwijl het andere hout dan langer kan nadrogen.
Vanochtend dan met echt droog hout de kachel gestookt - we zitten hier nu met de ramen open.
Het brandt echt heeeel anders en de oven bereikt er ook heel andere temperaturen mee. Waar we met het andere hout net 150o direct na het stoken halen, viel het nu buiten bereik van de thermometer (310o). Dat is andere koek.
Overmorgen maar wat minder hout erin. En bidden dat het snel herfst en daarna een strenge winter wordt.
Uhuhquote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:31 schreef Isegrim het volgende:
Hm, het is nog een hele wetenschap!
De kachel wordt niet erg warm aan de buitenkant; je kan ertegenaan staan. Alleen zolang het vuur brandt (1 uur ofzo) is het voor het raampje in het deurtje heter.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:54 schreef Gospodin het volgende:
Hoe is de warmte die van zoiets af komt precies? De stralingswarmte uit een open haard heb ik nooit enorm fijn gevonden als hoofd-warmtebron. Er wordt maar 1 kant van je lijf warm, de andere kant blijft vrij koud. En alles wat je aanraakt (en waar je op zit...) is ook niet enorm warm. Of is het beter als de ruimte eenmaal ook op temperatuur is? Voorgaande is namelijk een ervaring uit een koud huis, waar de CV enoooorm lang deed over het aanslaan, zodat we de eerste uren altijd de open haard aan deden.
Ontwikkeld in Boxtel, dus dan is het goed.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Uhuh.
Een hele wetenschap, en de ontwerper van de onze staat hoog aangeschreven in het finovenwereldje (ja, dat bestaat).
[ afbeelding ]
Dit plaatje is van een model zonder oven.
De mijne is een Friesquote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ontwikkeld in Boxtel, dus dan is het goed.
Mooi hé Boxtel en Liempdequote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:10 schreef LXIV het volgende:
Hier zitten echt meerdere van dat soort instellingen en bedrijven, S. Van bioboerderijen tot geitenmelkerijen. En dat dan allemaal vlak bij elkaar in een vrij klein dorp. Wil je niet eens komen kijken?
kom officieel uit Schijndel maar woon sinds een jaar of 3 in Liempde, mijn man is oorspronkelijk wel Liempdenaarquote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:21 schreef LXIV het volgende:
De hele Meijerij is gewoon kei-mooi. En de driehoek tussen Boxtel, Oirschot en Sint Oedenrode is wat mij betreft het allermooist.
Kom jij uit Liempde dan? Dat zullen er niet zoveel zijn hier!
De finoven valt helemaal niet tegen, integendeel. Ik had me er wel wat zorgen over gemaakt: of het wel echt zou werken (die rook die helemaal naar beneden moet) en of het er wel warm van zou worden.Maar dat doet het allebei uitstekend: hij brandt als een lier en het wordt er hier goed warm van.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 22:21 schreef Stali het volgende:
Ligt het aan mij of valt de finoven een pietsje tegen, of is het nog instoken? De investering was toch even niet niks.
Dit begrijp ik niet helemaal? Hoe bedoel je dat ik dan m'n eigen hout kan drogen? Ik zou die pallets opstoken.quote:Is er geen industrieterrein ergens in de buurt waar je afkeurpallets kunt halen? Hier in de omgeving zijn bedrijven er blij om vanaf te zijn en dan kost het niets. Dan heb je transportkosten en de moeite om er zelf stukjes van te maken. Informeer eens bij de bedrijven in je buurt? Dan kan je eigen hout verder drogen.
Dat bedoelde ik idd.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 09:28 schreef Rewimo het volgende:
Volgens mij bedoelt ie dat ook, dat je de pallets klein maakt en opstookt. Ondertussen kan je eigen hout drogen
Wat betaal je in NL voor een kuub stookhout, eigenlijk?
Dat is helemaal ideaal natuurlijk. Maar je moet er wel ruimte voor hebben.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:24 schreef Rewimo het volgende:
Wij betalen hier in DLD ongeveer 45 euro voor een kuub, zo uit mijn hoofd. Dat is dan wel stookklaar.
Maar we hebben onlangs een deal gemaakt met de buurman. Hij wilde een aantal bomen kappen, wij mochten het hout hebben als we de kosten voor het verwijderen van de stronken betaalden. Nu hebben we voor 4 tientjes (plus een paar dagen bloed, zweet en tranen van qltel) een voorraad vers hout waar we wel een paar winters mee toekunnen
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:28 schreef OxygeneFRL het volgende:
Een oud stagebegeleider van mij had ook een Finoven geinstalleerd en die zorgde ook voor verwarming van het watersysteem. Kranen en cv waren er ook op aangesloten en hij heeft zichzelf toen afgesloten van gas van Essent. Tsja ieder zijn eigen meuk natuurlijk.
Ik staar nooit naar verwarmingsbronnen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:49 schreef Rewimo het volgende:
Wij hebben een cv op oliestook. Onze buren - zonder houtkachel - gebruiken ongeveer 5000 liter stookolie per jaar. Wij hebben vorig jaar 3000 liter gekocht, daar is nog een ruime 1000 liter van over. Sinds we de houtkachel hebben, stoken we de cv veel minder. 's Morgens even in de badkamer, 's avonds tijdens het eten in de keuken (als het nodig is).
En een houtkachel is stukken leuker om naar te staren dan een radiator
Geloof me, naar een houtkachel staren is leukquote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik staar nooit naar verwarmingsbronnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doe dat kloven toch maar beter directquote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:04 schreef Rewimo het volgende:
Het hout van de buren is van fruitbomen. Dat moet nog wel een poos drogen natuurlijk. Het grootste deel moet ook nog gekloofd worden. Maar dat heeft niet zo'n haast. We gaan het eerst onder de carport stapelen, zodat het droog ligt. Ten eerste is het kloven makkelijker / minder zwaar als het hout nog vers is en ten tweede droogt het gekloofd beter & sneller. Uitstellen is echt verlies-verlies..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Ik sluit me aan bij Sigme, hout direct kloven, gaat stukken makkelijker, en zeker dat taaie fruitbomen hout moet je snel klovenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:18 schreef sigme het volgende:
Doe dat kloven toch maar beter direct. Ten eerste is het kloven makkelijker / minder zwaar als het hout nog vers is en ten tweede droogt het gekloofd beter & sneller. Uitstellen is echt verlies-verlies..
Maar wat voor restafval heb je hiervan, toch geen mooie gekloofde stammetjes zeker, maar meer allemaal versnipperd hout met blad en al?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:21 schreef junami het volgende:
Zo kloof ik miijn hout.
3 hectare fruitbomen per dag, aanstaande maandag komt hij weer
[ afbeelding ]
Ik heb qltel gewaarschuwdquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 08:39 schreef Gurb het volgende:
Ik sluit me aan bij Sigme, hout direct kloven, gaat stukken makkelijker, en zeker dat taaie fruitbomen hout moet je snel kloven
Mooi dat het resultaat datgene is geworden wat je van te voren ervan verwachtequote:Op vrijdag 5 december 2008 16:55 schreef sigme het volgende:
Vandaag is meneer Tigchelaar, de man van de tigchelkachels, langsgeweest om het resultaat te komen bekijken. Hij was heel tevreden over onze arbeid.
Hij had ook een (betere) houtmeter dan wij en vond ons hout droog zat. En dat onze schoorsteengastemperatuur niet hoog wordt vindt hij ook uitstekend. Kortom: we zijn geslaagd.
Hij heeft nog wat finesses van het betere stoken uitgelegd, en gezegd dat ik dat hout echt niet zo fien hoef te hakken. Dat scheelt, bij nog (pak 'm beet) 37 kuub te gaan..
Zijn schatting is dat we, bij deze ruimte & deze kachel ongeveer 5 kuub per jaar verstoken. Dan kunnen we nog een jaar of 8 vooruit met de voorraad.
Voor al dat hakwerk kreeg ik ook nog een reuze blitse bijl van hem. Een Fiskars - het op een na oudste bedrijf te wereld
. Die bijl is van alle moderne snufjes voorzien - ik heb 'm gelijk getest natuurlijk. Ik kan er ongeveer evengoed mee hakken als met mijn vorige kloofbijl - maar diens kop weegt 3500 gr , de Fiskars 1050.. En dan is van deze de steel ook nog hol (en onbreekbaar).
[ afbeelding ]
Oh, het houthok is groter dan die 37 kuub.. Er ligt meer dan 50 kuub in.quote:Op maandag 8 december 2008 08:46 schreef Gurb het volgende:
[..]
Mooi dat het resultaat datgene is geworden wat je van te voren ervan verwachte![]()
En 37 kuub hout is heel wat, daar heb je een fiks houthok voor nodig!
Hier bij ons binnen is het maar 19,8 graden.quote:
maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doenquote:Op zondag 29 augustus 2010 11:00 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Hier bij ons binnen is het maar 19,8 graden.
kamertemperatuur van 18 a 19 graden in de winter is echt te koud. 20 a 21 is confortabel. Dan hoef je niet als centenneukers met een extra trui op de bank te zitten.quote:Op zondag 29 augustus 2010 11:13 schreef gateway het volgende:
[..]
maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doen
Het is augustus, dus heb is binnen maar 19,8 gradenquote:Op zondag 29 augustus 2010 11:13 schreef gateway het volgende:
[..]
maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doen
Mag ik even binnen kijken #3quote:Op zondag 29 augustus 2010 12:18 schreef Ml-etje het volgende:
Wat gaaf Sigme!! Nu ebn ik heel benieuwd naar de rest van je huis
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |