abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60909524
Enige tijd geleden (een jaar ofzo) heb ik mij een doe-het-zelf finoven-bouwpakket gekocht.

Een finoven is een hoogrendement houtkachel met een enorme bak massa. Alle stookwarmte wordt opgeslagen in de steenmassa en deze straalt langzaam uit. Er verdwijnt maar een heel klein beetje warmte door de schoorsteen naar de vogeltjes.
Zo'n kachel stook je door 1 of 2maal daags er een portie hout in te stoppen en deze in de hens te steken; de rest van de tijd hoef je de kachel niet te voeren.

Finovens worden altijd op maat gemaakt voor de plaats waar ze moeten komen. het hart (stookgedeelte) is in een paar standaardmaten verkrijgbaar, de buitenkant is steeds uniek. Vaak gestuukte organische vormen als bijvoorbeeld:

Mijne wordt strakker: schoon metselwerk en rechthoekig.

Doordat alle warmte stralingswarmte is, hoeft voor een aangename temperatuur de lucht in de ruimte minder warm gestookt te worden. Vooral als de woning zelf ook veel massa bevat. Laat nou mijn woning erop bedacht zijn: een stenen vloer en (aan de buitenzijde geisoleerde) stenen muren.

Maar goed, alles goed & wel, maar de kachel moet dus nog wel even gebouwd worden.
Het pakket bestaat uit vuurvaste en andere geprefabriceerde onderdelen, en een bouwtekening. De tekening is op basis van onze wensen & situatie gemaakt. In dit geval een kachel met ingebouwde oven. Er zijn twee varianten van een oven in zo'n kachel: een gesloten gietijzeren doos en een open stenen oven. Wij hebben dat laatste. Voordeel daarvan is dat je er ook fikkie in kan stoken, bijvoorbeeld als de kachel uit is.

Om de vuurvaste onderdelen, die op de juiste wijze gestapeld moeten worden, moeten wij de kachel zelf metselen. Het wordt schoon metselwerk, uitgevoerd in een zwarte baksteen. Je kan zo'n kachel ook laten metselen, dan is 'ie (nog!) duurder. Ik heb het gevraagd: zij zijn er 80 manuren aan kwijt. Wij rekenen een week of drie (geen volle dagen en met drie personen). Het meeste werk gaat, naar ik nu verwacht, zitten in het dichtfrutten en aan de binnenkant netjes afstrijken van het metselwerk. Hierdoor gaat het metselen erg langzaam.

We moeten eerst een schoorsteen metselen. Tegen de muur aan: de muur vormt de achterwand van de schoorsteen.
Daarvan staat al een stukje: vorige week in twee dagen opgetrokken.

De derde dag is besteed aan het plaatsen van de stelposten voor het metselen van de kachel en daarna kwamen we erachter dat er iets ontbrak in het pakket. De vuurvaste deken die we tegen de schoorsteen moeten plakken. Dus toen lag het stil. Gebeld, deken gehaald, en dinsdag gaan we weer verder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909696
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:31:38 #3
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_60909826
gaan we even volgen, succes!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_60909897
Nuttig, wat is nuttig.. Het is duur maar daarna zou het stoken minder bewerkelijk moeten zijn dan een 'gewone' houtkachel. Ecologisch staat het heel behoorlijk aangeschreven. Vanwege het hoge rendement en de duurzaamheid van hout, geloof ik.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909923
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:27 schreef Khadgar het volgende:
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
quote:
De warmteaccumulerende eigenschappen van de massieve Finse kachel vragen slechts een korte stooktijd per etmaal. De extreem hoge stooktemperatuur van ongeveer van 1000ºC zorgt ervoor dat het hout volledig wordt ontleedt en dat de verbrandingsgassen schoon zijn.

Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
pi_60910164
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:34 schreef Stali het volgende:

[..]

[..]

Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:44:11 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60910255
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
Leuk en interessant topic, Sigme! Wanneer je richting Boxtel komt, laat het me weten!
The End Times are wild
pi_60910256
Finoven!

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Toen ik nog actief aan duurzaam bouwen deed leek een finoven me fantastisch.
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:46:24 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60910313
Boeren hebben hier vaak nog een hele grote kachel annex fornuis in de woonkamer staan. Een beetje hetzelfde principe, alleen wordt de hete bovenkant ook nog gebruikt om op te koken. Vooral voor dingen die uren moeten sudderen, zoals stoofvlees, soep, pap en pudding is dat natuurlijk efficiënt. Heb je er aan gedacht om ook een kook-faciliteit te integreren, S?
The End Times are wild
pi_60910317
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.
Zal wel even zoeken.

Succes met de opbouw, leuk om te volgen. .
pi_60910417
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:46 schreef Stali het volgende:

[..]

Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.

Tuinkachel = allesbrander?
pi_60910650
knoppenprobleempje.

[ Bericht 90% gewijzigd door Stali op 17-08-2008 23:04:10 ]
pi_60910932
Walter-Ego, dan moet ik wel uit deze bewoonde straat weg. Het is zo'n grote lantaarnkachel en crematies kunnen er niet in plaatsvinden. .

He maar luister eens? Ik zit zo eens te zoeken op Google he, wat kost zo'n Finoven eigenlijk?

Het volgende las ik al over een tegelkachel:
quote:
Met een aanschafprijs tussen 6000 en 16000 euro blijft de tegelkachel voorlopig eerste keus van een beperkt publiek.
Misschien heeft Sigme de loterij gewonnen maar hier hoef ik hier thuis niet mee aan te komen voor terrasverwarming he.

[ Bericht 14% gewijzigd door Stali op 17-08-2008 23:06:55 (:'). ) ]
pi_60915732
Het zelfbouwpakket dat ik kocht was iets boven de 7500,-.
Maar voor een buiten-knutselwerk heb je een minder geavanceerde kachel nodig hoor. Beetje rookgas steekt dan niet zo nauw en 90% rendement is dan ook overdreven - je stookt immers toch voor de vogeltjes.

-edit- Hier het linkje naar iemand met ook een vraag over een buitenstookgeval .

[ Bericht 36% gewijzigd door sigme op 18-08-2008 08:04:44 ]
pi_60918207
Mijn ouders hebben sinds verleden jaar een Speksteen hout kachel het hout haalt mijn vader overal vandaan maar sinds ze dat ding hebben zijn de gast kosten echt drastisch gedaald ze hebben de eneco al de eerste keer over de vloer gehad omdat ze te weinig gas hadden gebruikt
  Moderator maandag 18 augustus 2008 @ 16:44:39 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_60927678
Aparte manier van verwarmen, ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Het lijkt mij wel een duurzame manier van verwarmen; is dit straks ook de enige manier om die ruimte / het huis te verwarmen ?
pi_60928523
Verwarmen met een finoven/tegelkachel werkt vooral plaatselijk erg goed. Dit komt door het grote aandeel stralingswarmte. Tenzij al je gebruiksruimtes om je kachel heen liggen zal je nog wel een andere manier van verwarmen moeten hebben. Maar aangezien de grootste warmtevraag meestal in het vertrek bij de kachel is, spaar je nog steeds veel stookkosten.
pi_60929769
In mijn geval is de finoven de enige warmtebron, en bestaat de leefruimte uit 1 grote (ongeveer 45 m2) ruimte. Voor het gemak zet ik de ruimte even op 9 lang en 5 breed; de finoven staat dan halverwege de 9m lange muur. Hij bestraalt dus de hele ruimte.
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:43:19 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60931967
Ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien als het klaar is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60932062
Oh, wat tof! Ik moet echt eens bij jou thuis komen kijken!
pi_61015036
Gister de onderste laag van de kachel gemetseld, en de basis van de kachel gesteld: de staalplaat waar het grootste deel van de kolos op rust. En het veegluikje.

Metselwerk:

Staalplaat:
pi_61015241
En vandaag de stookkamer gestapeld:

Maandag (pas) weer verder!
  donderdag 21 augustus 2008 @ 17:53:57 #23
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61015840
ben benieuwd!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61017266
Zo, dat gaat al aardig. .
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 21 augustus 2008 @ 19:56:31 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61018218
Hoe groot is zo'n kachel ongeveer?

Wij hebben hier ook zo'n speksteenkachel als iemand hierboven noemde. Scheelt inderdaad flink in het verwarmen. Sinds we de kachel hebben gaat de verwarming niet meer aan (in ons geval bespaart dat een flinke slok stookolie). En echt vuur in je woonkamer is hartstikke leuk
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_61029438
Deze kachel beslaat een grondoppervlak van 65cm bij 1m10. En dan wordt het geheel 2m10 hoog.
Tegen de zijkant zit dan nog de gemetselde schoorsteen, die ook deel uitmaakt van de 'warme massa'.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 22 augustus 2008 @ 07:11:43 #27
13151 crew  Rewimo
pi_61029981
In DLD en Oostenrijk zijn die kachels vaak zo gemaakt, dat je er ook op of tegenaan kunt zitten, lekker warm!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:47:54 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_61036363
Leuk ding, ga ik in de gaten houden
pi_61045939
Interessant, maar wel flink groot. Ik volg deze ook even!
pi_61200818
Een aardig end gevorderd!

Het hart van de kachel bestaat uit drooggestapelde onderdelen van chamottebeton (vuurvast). Dat is allemaal gecodeerd en we hebben er een bouwtekening bij waarop staat welk onderdeel waar moet. Ook op de bouwhandleiding staat wat wij er omheen moeten metselen.

Links en rechts tegen het hart van de kachel aan staan twee 'tussenmuurtjes'.

Hierdoor worden tussen die muurtjes en de buitenmuren van de kachel links en rechts twee rookkanalen gevormd. Die rookkanalen moeten aan de binnenzijde ietwat glad afgewerkt worden: alle stoot en lintvoegen dichtfrotten dus en daarna met een sponsje afwerken.

Dat dichtfrotten kost veel tijd & werk, hierdoor duurt al met al het metselen van 1 laag rondom ongeveer 1 uur. Maar langzaam maar zeker klimmen we omhoog. Een malletje gemaakt voor de plaats van de stookdeur om tegenaan te kunnen metselen.

En daarna de onderdelen van de oven erop gestapeld en beplakt met vuurvast vilt:
pi_61208973
Ziet er netjes en strak uit!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 augustus 2008 @ 07:21:46 #32
13151 crew  Rewimo
pi_61211058
Een hoop werk, maar het wordt mooi! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat
pi_61213700
tvp! leuk idee, jammer dat ik zelf geen ruimte in huis voor zoiets heb
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:17:25 #34
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_61215525
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_61221228
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 11:17 schreef Orval het volgende:
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
Ja, en dat klopt . Veel stenen massa = veel trage warmte.
pi_61226675
Uiteindelijk zijn we gister geeindigd met het enige siermetselkunststukje in de grote zwarte kolos.
Maar gister had ik er nog geen foto van.
pi_61258273
TVP, ben heel benieuwd naar je creatie
#geen
pi_61358299
Het schiet mooi op! De kachel is tot bovenaan opgemetseld. Een foutje in de tekening kostte ons nog een halve dag en we komen nu 5cm hoger uit dan op de tekening stond, maar dat kan de pret niet drukken.

Achterkant:

Voorkant:

Nu kunnen we verder met de schoorsteen. Die staat tussen de kachel en de muur erachter: aan de achterzijde lijkt ie deel uit te maken van de kachel, aan de voorzijde vormt het inspringen van de schoorsteen een nis. De schoorsteen moet nog iets opgemetseld worden, dan kan de plaat erop waar de afsluitklep in zit. Zodra we weten waar die precies uitkomt kan het huidige gat in het dak wat vergroot worden en een nieuwe doorvoer geplaatst.

En de kachel moet nog gevoegd worden natuurlijk. Eerst metselwerk laten uitharden, dan pas voegen. Nog genoeg te doen dus.
pi_61749359
Het is af

Voegen was, zoals gewoonlijk, meer werk dan verwacht (en takkewerk). Daarentegen viel het zetten van de dakdoorvoer & de pijp mee.

Nu krijgen de voegen even een paar dagen tijd om goed uit te harden. En daarna kan begonnen worden met zachtjes & voorzichtig instoken: de kachel moet eerst gedurende ongeveer een week langzaam drooggestookt worden. Pas als 'ie goed droog is kan er echt gestookt worden.
  vrijdag 19 september 2008 @ 08:20:34 #40
62913 Blik
The one and Only!
pi_61749928
kost je helaas wel erg veel ruimte, maar het is wel een cool (of hot) idee
pi_61755168
He wat leuk, hij is af!

Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
Ben benieuwd naar hoe hij stookt. .
pi_61755963
Wauw Sigme, wat mooi! Het lijkt me heerlijk, zo'n kachel
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_61757830
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:00 schreef Stali het volgende:
He wat leuk, hij is af!

Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
200 m2 ervaring opgedaan de afgelopen twee jaar . Er moet dit jaar nog 1 muurtje van ongeveer 2m2, en daarna heb ik hopelijk levenslange vrijstelling verdiend.
quote:
Ben benieuwd naar hoe hij stookt. .
Oeh ik ook! En de oven, vooral de oven..

De kachel wordt gestookt door 'm vol zeer droog hout te zetten, en dit met vol lucht zo hard mogelijk op te fikken. Daarna gaat de schoorsteenklep dicht , is er geen vuur meer maar nog wel veel warmte.

De rookgassen stromen gewoon door de oven, de oven maakt deel uit van het rookkannaal. Ik ben benieuwd hoe heet het wordt tijdens het stoken en hoe snel het daarna afkoelt.

Voordeel van deze ovenconstructie is dat er ook in de oven een klein vuurtje gestookt kan worden - bijvoorbeeld in de zomer als de kachel niet gestookt wordt.
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:39:28 #44
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61758030
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Of had je dat al gezegd?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61758750
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:39 schreef maedel het volgende:
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Bakstenen. Zwart . Ik heb geen idee. Op sommige staat aan de binnenkant een merkje, zoiets als NVO474.

Ik heb een tijd geleden een oplegger vol bakstenen laten komen, van die restpartijen. De helft ervan bestond uit deze zwarte stenen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 14:06:31 #46
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61758887
oh
Euh ja, ik vond de kleur mooi, vandaar
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61889448
Sigme, zit je al helemaal rozig voor de oven? .

Het wordt al wat kouder nu dus hoop dat je er al profijt van hebt.
pi_61897093
Ik heb verder geen nuttige bijdrage, maar ik wil je wel even zeggen dat ik het erg leuk vond om het hele topic door te lezen. Je verslag is hier goed ontvangen . Het zal een lekker knus huisje geworden zijn met zo'n kachel.
pi_61901609
Heb je gewoon straat stenen in je woonkamer liggen?
pi_61911409
Geen straatstenen, grindtegels. Die gewoonlijk op terrassen gebruikt worden.
Dat bevalt trouwens niet heel goed; niet omdat die tegels niet prettig zijn, dat zijn ze wel, maar omdat de ondergrond (tempex) ietwat veert en daarmee die tegels meeveren. Over een jaar of wat zullen we daarom de boel vervangen door een laag gewapend beton en daar dan iets bovenop. Vanwege de dikte worden dat dan waarschijnlijk andere, dunnere tegels.

Inmiddels hebben we (gelukkig) warmte van de kachel. Het instoken is begonnen .
Kleine vuurtjes om het vocht uit de kachel te stoken.

De kachel werkt als volgt: in de schoorsteen zitten twee openingen: een helemaal op de grond en een op ongeveer tweederde van de hoogte van de kachel.
In de kachel zit een schuif die de hoge schoorsteenopening kan afsluiten. De kachel wordt eerst gestookt met die schuif open, zodat de schoorsteen opwarmt en er zich trek ontwikkelt. Na enige tijd duw je die schuif dicht, en moet de trek ervoor zorgen dat de rookgassen van het brandende hout helemaal naar beneden stromen; onder de stookkamer door, en dan pas de schoorsteen in.

Als het vuur is uitgebrand gaat er ook nog een klep in de schoorsteen dicht zodat de (nog lang aanwezige trek) de warme lucht niet meer de kachel uittrekt - alle warmte blijft dus binnen.

Bij het instoken wat we nu doen blijven alle kleppen steeds open - we halen dus helemaal geen hoog rendement. Maar wel goed merkbaar is al de traagheid: kachel stoken geeft pas na een uurtje wat warmte aan de buitenkant van de kachel, en de kamer warmt daarna langzaam op - ook nog opwarmend als het vuur al wel een uur uit is. Heeeeeel apart .

Met dit stookpatroon wordt ook de oven nog niet echt warm; wel is nu duidelijk dat er behoorlijk rook & as door stroomt: iets bakken met het vuur eronder brandende is niet handig. (Maar het kan wel; ik heb er al een appel-griesmeel-toetje in gefabriceerd ).
pi_61946552
quote:
Op donderdag 25 september 2008 18:52 schreef sigme het volgende:
[..] wel is nu duidelijk dat er behoorlijk rook & as door stroomt: iets bakken met het vuur eronder brandende is niet handig.
Blijft 'ie na het fikkie steken en het laten wegtrekken van de rook nog lang genoeg heet om in de resterende hitte een taart te bakken? Of een brood? Een tosti desnoods?
pi_61947410
Nu nog niet, dvr, maar als 'ie straks echt brandt zou het daarvoor warm genoeg moeten zijn. Voor iets meer dan alleen een tosti .
pi_61952856
oftwel je hebt nu een stroomloos tostiapparaat.. wat veul ruimte kost
pi_61954654
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
oftwel je hebt nu een stroomloos tostiapparaat.. wat veul ruimte kost
Zo klinkt het niet erg aantrekkelijk.
pi_61955500
Het is dan ook in de eerste plaats een kachel.

Daarnaast zit er een oven in van chamottebeton. Da's andere koek dan zo'n pizzasteen in een gewone oven . (Dit is dus gewoon een echte bakoven, waarin je vuur kan stichten en daarna brood en pizza kan bakken zoals ze gebakken horen te worden. )
pi_61955679
Nu kom ik zéker een keer bij je eten.

Wat dacht je van een lekkere lamsbout uit de oven met tijm en honing?
pi_61955755
Joh - er ligt al tijden een complete achterpoot in de vriezer te wachten tot 'ie eindelijk mag..

En die moet nog even wachten - het instoken is nog niet afgelopen..
Maar tegen de tijd dat je een keer komt eten hoop ik lamsbout uit de houtoven onder de knie te hebben .
pi_61955789
pi_61958020
wat kost zo`n ding nou?

nou nog een sterling motortje er in met dynamo er aan.. en er komt stroom uit
pi_61958392
Zo'n ding kost een duizendje over zeveneneenhalf.

Dat van dat wankelmotortje hadden wij ook al bedacht ja .
pi_61958703
Het lijkt mij een supergaaf ding en ik hoop dat het de investering dubbel en dwars waard is. .
Van tosti naar lamspootjes, post het he?

Ps. verende grindtegels is wel een heel aparte vloer in de woonkamer. Maar je hebt nu een back to basic huishouden. Ik vind het zo tof om te lezen hoe je het allemaal rooit. Bijzonder ook trouwens. .
pi_61961913
Het schijnt in een Finoven tot 1200 graden heet te kunnen worden. Ik voorzie een leuke bijverdienste in het smelten van ijzererts en het verzorgen van crematies.
pi_61964987
jammer dat de fotos het niet doen...
  Moderator zondag 28 september 2008 @ 11:05:12 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 28 september 2008 @ 13:25:55 #65
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61968606
Heb je ook foot's van hem als ie af en ingebruik is?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_61977501
Heb je ook vuurvaste stenen en cement gebuikt?
pi_62101400
wauw, gaaf project
Ben erg nieuwsgierig naar de uitkomst
pi_62122228
Inmiddels zijn we overgestapt op HR-stoken, dus kachel vullen met een portie hout, aanmaakhout erop, aansteken, deur dicht & lucht open, niet meer naar omkijken en een uurtje later de kleppen sluiten.

Zo te zien is het voor ons een hele vooruitgang.
Met eenmaal stoken is er inderdaad uuuuuuuuurenlag een warmtebron actief - we kunnen makkelijk een avond weg, thuiskomen, en dat het dan lekker warm is in huis. Verder verbruikt het echt veel minder hout en is het stoken heel veel minder werk. Nou moet ik daarbij wel aantekenen dat mijn alternatief geen gaskachel of cv is, maar een 'gewone' houtkachel.

Dat zo'n finoven vreselijk heet kan worden lees ik ook her & der, maar deze wordt helemaal niet heet. Aan de buitenkant lekker warm, en aan de binnenkant warm, maar niet loeiheet, Geen idee waar al die hitte blijft - niet in de oven in elk geval; die wordt met moeite 150o. Het gaat ook niet naar de vogeltjes - de temperatuur van de rookgassen in de schoorsteen haalt krap-an de 75o.

Bij de bouw hebben we geen vuurvaste bakstenen of specie gebruikt - dat is helemaal niet nodig. Natuurlijk is wel het hele binnenwerk van vuurvaste chamotte, dat was allemaal op maat geleverd en is allemaal 'droog' gestapeld (geen specie dus). Tussen alle vuurvaste delen en de bakstenen zit een laag vuurvaste vilt. Het warmteopnemend vermogen van de chamotte en de vrije ruimte tussen chamotte en baksteen zorgt ervoor dat baksteen en metselwerk nergens zo heet wordt dat het aan speciale eisen moet voldoen.

Ik heb inmiddels een en ander bereid in de oven. Dat wil best, al is het voorlopig allemaal stoofschotelwerk en moet ik nog wat handiger worden met het roetvrij houden van pannelappen. De schalen zelf zet ik op een stuk bakpapier om de onderkant schoon te houden. Gister geexperimenteerd met een siliconenbaklap eronder, maar dat is niet handiger geloof ik.
Morgen ga ik er maar eens een behoorlijke lamsbout in schuiven.
pi_62156057
De lamsbout is verorberd. Tegen een uurtje of half elf in de niet zo hete oven geschoven, zo rond half zeven eruit gehaald en opgegeten. Langzaam botergaar geworden .
pi_62156170
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 20:28 schreef sigme het volgende:
De lamsbout is verorberd. Tegen een uurtje of half elf in de niet zo hete oven geschoven, zo rond half zeven eruit gehaald en opgegeten. Langzaam botergaar geworden .
Okee, wanneer kan ik komen?
pi_62156396
Nou weet je, Isegrim, voorlopig brandt de kachel iedere dag, en aan lamsbout is hier nooit gebrek. Wel moet een bout twee dagen voor bereiding uit de diepvries, dus geef eergister even een seintje, gerekend vanaf de dag dat je langskomt.

Dovriza niet des avonds.
pi_62156692
Ik heb eerst een vakantie naar Texas in 't verschiet, daarna hebben we wel even PM-contact. Ik neem heiden6 ook mee, die is dol op schaapjes (maar alleen in overleden toestand; als ze nog leven blijft hij het liefst zo ver mogelijk uit de buurt ).
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:22:37 #73
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_62205031
Al hou ik van een wat strakkere stijl. Ik waardeer wel je knutselvaardigheden en de culinaire mogelijkheden van je enorme verwarmingselement.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_62205749
Wat een gaaf ding zeg! Als ik een heel groot huis en veel geld zou hebben, zou ik dat ook wel willen.
pi_62209865
creatief stoken kan ik altijd waarderen .

Leuk project.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:17:23 #76
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_62245827
mooi zeg, nu nog een groot hek om het erf
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_62301572
Sigme? Wil jij deze jongen helpen? welk fruit, groenten en kruiden in de tuin?
pi_62415707
Voor optimaal rendement moet er kurkdroog hout gestookt worden in die finoven. Om die reden hebben we een half jaar geleden hout ingekocht dat al enige tijd gelegen had. Dat hebben we in een mooi hok opgestapeld om verder te drogen. Nu hebben we er ook een houtvochtigheidsmeter bij aangeschaft en gemeten hoe droog het hout nu eigenlijk was geworden.

Dat viel tegen; hele dunne stukjes berk waren wel droog genoeg; maar de beetje normale stukken waren nog behoorlijk nat - eigenlijk te nat voor deze kachel. (Zo'n 20%).
Laatst toch maar door de zure appel gebeten en een pallet echt kurkdroog hout gekocht. Duur .
Maar dan kunnen we nu daarmee stoken terwijl het andere hout dan langer kan nadrogen.

Vanochtend dan met echt droog hout de kachel gestookt - we zitten hier nu met de ramen open .
Het brandt echt heeeel anders en de oven bereikt er ook heel andere temperaturen mee. Waar we met het andere hout net 150o direct na het stoken halen, viel het nu buiten bereik van de thermometer (310o). Dat is andere koek .

Overmorgen maar wat minder hout erin. En bidden dat het snel herfst en daarna een strenge winter wordt .
pi_62416063
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:00 schreef sigme het volgende:
Voor optimaal rendement moet er kurkdroog hout gestookt worden in die finoven. Om die reden hebben we een half jaar geleden hout ingekocht dat al enige tijd gelegen had. Dat hebben we in een mooi hok opgestapeld om verder te drogen. Nu hebben we er ook een houtvochtigheidsmeter bij aangeschaft en gemeten hoe droog het hout nu eigenlijk was geworden.

Dat viel tegen; hele dunne stukjes berk waren wel droog genoeg; maar de beetje normale stukken waren nog behoorlijk nat - eigenlijk te nat voor deze kachel. (Zo'n 20%).
Laatst toch maar door de zure appel gebeten en een pallet echt kurkdroog hout gekocht. Duur .
Maar dan kunnen we nu daarmee stoken terwijl het andere hout dan langer kan nadrogen.

Vanochtend dan met echt droog hout de kachel gestookt - we zitten hier nu met de ramen open .
Het brandt echt heeeel anders en de oven bereikt er ook heel andere temperaturen mee. Waar we met het andere hout net 150o direct na het stoken halen, viel het nu buiten bereik van de thermometer (310o). Dat is andere koek .

Overmorgen maar wat minder hout erin. En bidden dat het snel herfst en daarna een strenge winter wordt .
Kun je niet kleine hoeveelheden hout binnen bewaren zodat het snel droogt? Dat je steeds als je wat in de kachel gooit, ook weer van buiten haalt? En dan dat hout vlakbij de kachel leggen zodat het sneller droogt...

Zo doet mijn zusje het ongeveer met haar kota (Finse sauna).
pi_62416478
Nee, dat droogt niet echt sneller. Wel iets, maar niet genoeg.
Berk moet 3 jaar drogen; harder hout 6 jaar. Hout droogt voornamelijk door wind, warmte an sich helpt niet echt (zoals was droogt in de wind; wel in een droogtrommel maar niet in een lauwe oven).

Binnen leggen van hout maakt het wel makkelijker branden omdat het hout een warmere aanvangstemperatuur heeft. Maar droger wordt het er niet echt van.

Kleiner hakken helpt ook wel - ten eerste droogt het dan veel sneller; maar dan moet je dus wel wachten. Het stookt ook ongedroogd makkelijker, maar alweer niet geschikt voor deze kachel: het brandt sneller & harder omdat het houtgas makkelijk ontsnapt, maar het vocht dat erin zit moet nog steeds allemaal verdampt worden - ten koste van het rendement.
pi_62416725
Hm, het is nog een hele wetenschap!
pi_62417445
Hoe is de warmte die van zoiets af komt precies? De stralingswarmte uit een open haard heb ik nooit enorm fijn gevonden als hoofd-warmtebron. Er wordt maar 1 kant van je lijf warm, de andere kant blijft vrij koud. En alles wat je aanraakt (en waar je op zit...) is ook niet enorm warm. Of is het beter als de ruimte eenmaal ook op temperatuur is? Voorgaande is namelijk een ervaring uit een koud huis, waar de CV enoooorm lang deed over het aanslaan, zodat we de eerste uren altijd de open haard aan deden.
pi_62417539
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:31 schreef Isegrim het volgende:
Hm, het is nog een hele wetenschap!
Uhuh .

Een hele wetenschap, en de ontwerper van de onze staat hoog aangeschreven in het finovenwereldje (ja, dat bestaat ).

Dit plaatje is van een model zonder oven.
pi_62417681
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:54 schreef Gospodin het volgende:
Hoe is de warmte die van zoiets af komt precies? De stralingswarmte uit een open haard heb ik nooit enorm fijn gevonden als hoofd-warmtebron. Er wordt maar 1 kant van je lijf warm, de andere kant blijft vrij koud. En alles wat je aanraakt (en waar je op zit...) is ook niet enorm warm. Of is het beter als de ruimte eenmaal ook op temperatuur is? Voorgaande is namelijk een ervaring uit een koud huis, waar de CV enoooorm lang deed over het aanslaan, zodat we de eerste uren altijd de open haard aan deden.
De kachel wordt niet erg warm aan de buitenkant; je kan ertegenaan staan. Alleen zolang het vuur brandt (1 uur ofzo) is het voor het raampje in het deurtje heter.
De warme baksteen verwamt langzaam de ruimte; het 'aan-een-kant-gebakken'-effect is er niet. De kachel blijft heel lang warm - 's ochtends gestookt is 24u later de buitenkant nog steeds voelbaar warm.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:02:17 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62417682
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Uhuh .

Een hele wetenschap, en de ontwerper van de onze staat hoog aangeschreven in het finovenwereldje (ja, dat bestaat ).

[ afbeelding ]
Dit plaatje is van een model zonder oven.
Ontwikkeld in Boxtel, dus dan is het goed.
The End Times are wild
pi_62417748
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ontwikkeld in Boxtel, dus dan is het goed.
De mijne is een Fries .
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:04:56 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62417797
Ik had begrepen dat ze er hier nogal aan hadden bijgedragen wat ontwikkeling betreft.
The End Times are wild
pi_62417855
Dat klopt volgens mij wel, LXIV. Al vindt men geloof ik dat de 12 ambachten daarna wel wat stil is gaan staan.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:10:04 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62417985
Hier zitten echt meerdere van dat soort instellingen en bedrijven, S. Van bioboerderijen tot geitenmelkerijen. En dat dan allemaal vlak bij elkaar in een vrij klein dorp. Wil je niet eens komen kijken?
The End Times are wild
pi_62418300
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:10 schreef LXIV het volgende:
Hier zitten echt meerdere van dat soort instellingen en bedrijven, S. Van bioboerderijen tot geitenmelkerijen. En dat dan allemaal vlak bij elkaar in een vrij klein dorp. Wil je niet eens komen kijken?
Mooi hé Boxtel en Liempde vergeet ook ff de klompmaakkunsten niet en de GoedeAarde daar is veel leuks te bekijken.
Mama van Isa en Ties
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:21:13 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62418364
De hele Meijerij is gewoon kei-mooi. En de driehoek tussen Boxtel, Oirschot en Sint Oedenrode is wat mij betreft het allermooist.

Kom jij uit Liempde dan? Dat zullen er niet zoveel zijn hier!
The End Times are wild
pi_62418377
Ligt het aan mij of valt de finoven een pietsje tegen, of is het nog instoken? De investering was toch even niet niks.

Is er geen industrieterrein ergens in de buurt waar je afkeurpallets kunt halen? Hier in de omgeving zijn bedrijven er blij om vanaf te zijn en dan kost het niets. Dan heb je transportkosten en de moeite om er zelf stukjes van te maken. Informeer eens bij de bedrijven in je buurt? Dan kan je eigen hout verder drogen.
pi_62418540
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:21 schreef LXIV het volgende:
De hele Meijerij is gewoon kei-mooi. En de driehoek tussen Boxtel, Oirschot en Sint Oedenrode is wat mij betreft het allermooist.

Kom jij uit Liempde dan? Dat zullen er niet zoveel zijn hier!
kom officieel uit Schijndel maar woon sinds een jaar of 3 in Liempde, mijn man is oorspronkelijk wel Liempdenaar
En je hebt gelijk de Meijerij is gewoon erg mooi Ik wil hier nooit weg iig.
Mama van Isa en Ties
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:29:23 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62418633
Ik ook niet. Ik ben geboren in Gestel, en hoewel ik zowat iedere heg en steg ken in de buurt, denk ik nog vaak als ik hier rondfiets "Wá is ut hier toch skon!" Het went gewoon niet, het blijft me opvallen!

Ik heb een jaar of 8 buiten de Meijerij gewoond, toen had ik altijd een onrustig gevoel, ik wou zelfs emigreren, maar toen ik hier weer terug was, viel het kwartje op zijn plaats.
The End Times are wild
pi_62419144
Lekker offtopic
pi_62419190
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:43 schreef Oksel het volgende:
Lekker offtopic
Wat maakt dat nu uit? Beetje leuteren is niks mis mee toch?
pi_62425902
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:21 schreef Stali het volgende:
Ligt het aan mij of valt de finoven een pietsje tegen, of is het nog instoken? De investering was toch even niet niks.
De finoven valt helemaal niet tegen, integendeel. Ik had me er wel wat zorgen over gemaakt: of het wel echt zou werken (die rook die helemaal naar beneden moet) en of het er wel warm van zou worden.Maar dat doet het allebei uitstekend: hij brandt als een lier en het wordt er hier goed warm van.

En daarbij zitten de (voor ons) grote voordelen
  • er hoeft weinig tijd / aandacht besteed te worden aan stoken; in tegenstelling tot een gewone houtkachel waar je minstens ieder uur even naar moet kijken en dan mee moet frutten.
  • de boel blijft een hele dag (of langer) warm zonder dat je iets hoeft te doen.

Eten bereiden in de oven is nog wat experimenteel, ik kan niet zeggen dat het tegenvalt al is het wel echt anders dan ik dacht. Ik had gedacht er ook makkelijk brood in te kunnen bakken, bij het nattere hout kunnen dat alleen maar kleine platte broden zijn, maar bij dat echt droge hout moet busbrood ook kunnen.

Wat wel echt tegenvalt is dat kloterige hout, en de droogte daarvan. Weinig aan te doen, we gaan het meer uitstapelen en de grotere stukken opnieuw klieven - en dan moet het volgend jaar toch echt beter zijn.
    quote:
    Is er geen industrieterrein ergens in de buurt waar je afkeurpallets kunt halen? Hier in de omgeving zijn bedrijven er blij om vanaf te zijn en dan kost het niets. Dan heb je transportkosten en de moeite om er zelf stukjes van te maken. Informeer eens bij de bedrijven in je buurt? Dan kan je eigen hout verder drogen.
    Dit begrijp ik niet helemaal? Hoe bedoel je dat ik dan m'n eigen hout kan drogen? Ik zou die pallets opstoken.

Misschien ga ik inderdaad nog wel op sprokkeltochten uit, maar niet nu; ik heb eigenlijk geen bergruimte voor hout meer vrij.
  • ik moet verrassend weinig
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 09:28:42 #98
    13151 crew  Rewimo
    pi_62426616
    Volgens mij bedoelt ie dat ook, dat je de pallets klein maakt en opstookt. Ondertussen kan je eigen hout drogen

Wat betaal je in NL voor een kuub stookhout, eigenlijk?
    pi_62429231
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 09:28 schreef Rewimo het volgende:
    Volgens mij bedoelt ie dat ook, dat je de pallets klein maakt en opstookt. Ondertussen kan je eigen hout drogen

Wat betaal je in NL voor een kuub stookhout, eigenlijk?
    Dat bedoelde ik idd. .

De prijzen weet ik niet exact maar wel dat het reuze duur is. Heb er afgelopen zomer naar gekeken i.v.m. een tuinkachel en om e.e.a. gehakt te laten bezorgen zou een paar honderd euro kosten.
    Dus haalde ik maar steeds zakjes van de Boerenbond, 6 euro het stuk en daar gingen er vrolijk twee per avond doorheen. Totdat we een mannetje wisten die gehakt pallethout voor een krats verkocht.
    Hij gaat bedrijven langs en krijgt daar voor niets afkeurpallets. Ook haalt hij bomen op bij particulieren die maar al te blij zijn er vanaf te zijn. Dus die handelaren in hout zijn wel te omzeilen.
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 11:24:10 #100
    13151 crew  Rewimo
    pi_62429439
    Wij betalen hier in DLD ongeveer 45 euro voor een kuub, zo uit mijn hoofd. Dat is dan wel stookklaar.

Maar we hebben onlangs een deal gemaakt met de buurman. Hij wilde een aantal bomen kappen, wij mochten het hout hebben als we de kosten voor het verwijderen van de stronken betaalden. Nu hebben we voor 4 tientjes (plus een paar dagen bloed, zweet en tranen van qltel) een voorraad vers hout waar we wel een paar winters mee toekunnen
    pi_62429541
    Een oud stagebegeleider van mij had ook een Finoven geinstalleerd en die zorgde ook voor verwarming van het watersysteem. Kranen en cv waren er ook op aangesloten en hij heeft zichzelf toen afgesloten van gas van Essent. Tsja ieder zijn eigen meuk natuurlijk.
    pi_62429884
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 11:24 schreef Rewimo het volgende:
    Wij betalen hier in DLD ongeveer 45 euro voor een kuub, zo uit mijn hoofd. Dat is dan wel stookklaar.

Maar we hebben onlangs een deal gemaakt met de buurman. Hij wilde een aantal bomen kappen, wij mochten het hout hebben als we de kosten voor het verwijderen van de stronken betaalden. Nu hebben we voor 4 tientjes (plus een paar dagen bloed, zweet en tranen van qltel) een voorraad vers hout waar we wel een paar winters mee toekunnen
    Dat is helemaal ideaal natuurlijk. Maar je moet er wel ruimte voor hebben.
    pi_62430003
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 11:28 schreef OxygeneFRL het volgende:
    Een oud stagebegeleider van mij had ook een Finoven geinstalleerd en die zorgde ook voor verwarming van het watersysteem. Kranen en cv waren er ook op aangesloten en hij heeft zichzelf toen afgesloten van gas van Essent. Tsja ieder zijn eigen meuk natuurlijk.

ach als je je hele keet er mee warm houd zonder al te veel moeite? waai not?
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 11:49:13 #104
    13151 crew  Rewimo
    pi_62430110
    Wij hebben een cv op oliestook. Onze buren - zonder houtkachel - gebruiken ongeveer 5000 liter stookolie per jaar. Wij hebben vorig jaar 3000 liter gekocht, daar is nog een ruime 1000 liter van over. Sinds we de houtkachel hebben, stoken we de cv veel minder. 's Morgens even in de badkamer, 's avonds tijdens het eten in de keuken (als het nodig is).

En een houtkachel is stukken leuker om naar te staren dan een radiator
    pi_62430389
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 11:49 schreef Rewimo het volgende:
    Wij hebben een cv op oliestook. Onze buren - zonder houtkachel - gebruiken ongeveer 5000 liter stookolie per jaar. Wij hebben vorig jaar 3000 liter gekocht, daar is nog een ruime 1000 liter van over. Sinds we de houtkachel hebben, stoken we de cv veel minder. 's Morgens even in de badkamer, 's avonds tijdens het eten in de keuken (als het nodig is).

En een houtkachel is stukken leuker om naar te staren dan een radiator
    Ik staar nooit naar verwarmingsbronnen.
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 12:17:36 #106
    13151 crew  Rewimo
    pi_62430837
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 11:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
    Ik staar nooit naar verwarmingsbronnen.
    Geloof me, naar een houtkachel staren is leuk

pi_62431103
    In vlammetjes kijken is heel ontspannend. .

Wil ook zoiets in het volgende huis. Als het maar niet zo'n gelgebeuren is.
    pi_62441174
    Brandhout kost hier ook 40 - 50 euro per kuub. Brandklaar.. voor een gewone houtkachel.
    Voor mijn finoven is dat nog veel te nat - het moet dan zeker nog 1 jaar (berk) of langer (eiken, beuk, zeker 3 jaar) liggen drogen.

Om die reden hebben we dan ook 40 kuub ingeslagen - dan kunnen we het merendeel daarvan inderdaad een paar jaar laten liggen.

Enerzijds is dat natuurlijk een groot nadeel van die finoven, maar anderzijds kost het gewoon per saldo minder hout. Het kost bergruimte & tijd - en dat hebben we wel.

Hoeveel minder hout de finoven kost dan een gewone houtkachel is wat lastig te zeggen, maar naar het zich laat aanzien gaat dat enorm schelen. En bij de gewone houtkachel jubelden we er toch wel 10 kuub door, per jaar.
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 19:04:29 #109
    13151 crew  Rewimo
    pi_62441354
    Wij hebben eiken voor de houtkachel maar ze hebben ook beuken. We hebben ons laten vertellen dat eiken beter is, ik heb geen idee. Qua prijs maakt het hier niet uit, dus doen we eiken

Het hout van de buren is van fruitbomen. Dat moet nog wel een poos drogen natuurlijk. Het grootste deel moet ook nog gekloofd worden. Maar dat heeft niet zo'n haast. We gaan het eerst onder de carport stapelen, zodat het droog ligt (carport is er goed voor, die gebruiken we toch niet voor de auto's )
    pi_62441716
    Eik en beuk valt hier ook in dezelfde prijsklasse, wordt wel meestal gemengd aangeboden.

Ik heb nu trommelgedroogd hout gekocht. Dat is duur. Heel duur. En dan nog veel duurder. Wel heel strak gestapeld, dat wel.
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 19:04 schreef Rewimo het volgende:

Het hout van de buren is van fruitbomen. Dat moet nog wel een poos drogen natuurlijk. Het grootste deel moet ook nog gekloofd worden. Maar dat heeft niet zo'n haast. We gaan het eerst onder de carport stapelen, zodat het droog ligt
    Doe dat kloven toch maar beter direct . Ten eerste is het kloven makkelijker / minder zwaar als het hout nog vers is en ten tweede droogt het gekloofd beter & sneller. Uitstellen is echt verlies-verlies..
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 19:27:59 #111
    13151 crew  Rewimo
    pi_62441948
    Ik zal het doorgeven aan qltel Die mag aan de kloof
    pi_62442153
    Laat 'm maar eens stevig in de handen spuwen. Niks zo lekker als kloven. Hier is het mijn pakkie-an; vandaag weer een stapeltje weggehakt.
    pi_62446504
    Zo kloof ik miijn hout.
    3 hectare fruitbomen per dag, aanstaande maandag komt hij weer
    pi_62451799
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 19:18 schreef sigme het volgende:

Doe dat kloven toch maar beter direct . Ten eerste is het kloven makkelijker / minder zwaar als het hout nog vers is en ten tweede droogt het gekloofd beter & sneller. Uitstellen is echt verlies-verlies..
    Ik sluit me aan bij Sigme, hout direct kloven, gaat stukken makkelijker, en zeker dat taaie fruitbomen hout moet je snel kloven
    pi_62451818
    quote:
    Op donderdag 16 oktober 2008 22:21 schreef junami het volgende:
    Zo kloof ik miijn hout.
    3 hectare fruitbomen per dag, aanstaande maandag komt hij weer
    [ afbeelding ]
    Maar wat voor restafval heb je hiervan, toch geen mooie gekloofde stammetjes zeker, maar meer allemaal versnipperd hout met blad en al?
      Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:55:10 #116
    13151 crew  Rewimo
    pi_62452008
    quote:
    Op vrijdag 17 oktober 2008 08:39 schreef Gurb het volgende:
    Ik sluit me aan bij Sigme, hout direct kloven, gaat stukken makkelijker, en zeker dat taaie fruitbomen hout moet je snel kloven
    Ik heb qltel gewaarschuwd Volgens hem is het met een kloofmachine geen probleem, maar dat merkt ie dan vanzelf wel
      vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:02:37 #117
    151515 verita
    Happy days
    pi_62452140
    Het hout is ook veel sneller droog als ie het nu doet, en met een kloofmachine maakt dat dan toch geen verschil (om het nu te doen? of heb je nog geen klover?)
    It ain't over 'till the fat lady sings
    La prudencia es la madre de la ciencia.
      Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:10:31 #118
    13151 crew  Rewimo
    pi_62453669
    Nee, die hebben we nog niet. Even wachten tot de Praktiker weer 20% korting geeft
    pi_63786755
    Vandaag is meneer Tigchelaar, de man van de tigchelkachels, langsgeweest om het resultaat te komen bekijken. Hij was heel tevreden over onze arbeid .

Hij had ook een (betere) houtmeter dan wij en vond ons hout droog zat. En dat onze schoorsteengastemperatuur niet hoog wordt vindt hij ook uitstekend. Kortom: we zijn geslaagd.
    Hij heeft nog wat finesses van het betere stoken uitgelegd, en gezegd dat ik dat hout echt niet zo fien hoef te hakken . Dat scheelt, bij nog (pak 'm beet) 37 kuub te gaan..

Zijn schatting is dat we, bij deze ruimte & deze kachel ongeveer 5 kuub per jaar verstoken. Dan kunnen we nog een jaar of 8 vooruit met de voorraad .
    Voor al dat hakwerk kreeg ik ook nog een reuze blitse bijl van hem . Een Fiskars - het op een na oudste bedrijf te wereld . Die bijl is van alle moderne snufjes voorzien - ik heb 'm gelijk getest natuurlijk. Ik kan er ongeveer evengoed mee hakken als met mijn vorige kloofbijl - maar diens kop weegt 3500 gr , de Fiskars 1050.. En dan is van deze de steel ook nog hol (en onbreekbaar).
    pi_63788237
    Fiskars bijlen die dingen krijg je gewoon niet kapot, bij houten kloofbijlen sneuvelen de stelen vaak als luciferhoutjes .

Ze hebben ook bijltjes in kinderspeelgoedformaat

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_63793938

hier hoef ik geen woorden aan toe te voegen denk ik
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
    pi_63843466
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2008 16:55 schreef sigme het volgende:
    Vandaag is meneer Tigchelaar, de man van de tigchelkachels, langsgeweest om het resultaat te komen bekijken. Hij was heel tevreden over onze arbeid .

Hij had ook een (betere) houtmeter dan wij en vond ons hout droog zat. En dat onze schoorsteengastemperatuur niet hoog wordt vindt hij ook uitstekend. Kortom: we zijn geslaagd.
    Hij heeft nog wat finesses van het betere stoken uitgelegd, en gezegd dat ik dat hout echt niet zo fien hoef te hakken . Dat scheelt, bij nog (pak 'm beet) 37 kuub te gaan..

Zijn schatting is dat we, bij deze ruimte & deze kachel ongeveer 5 kuub per jaar verstoken. Dan kunnen we nog een jaar of 8 vooruit met de voorraad .
    Voor al dat hakwerk kreeg ik ook nog een reuze blitse bijl van hem . Een Fiskars - het op een na oudste bedrijf te wereld . Die bijl is van alle moderne snufjes voorzien - ik heb 'm gelijk getest natuurlijk. Ik kan er ongeveer evengoed mee hakken als met mijn vorige kloofbijl - maar diens kop weegt 3500 gr , de Fiskars 1050.. En dan is van deze de steel ook nog hol (en onbreekbaar).
    [ afbeelding ]
    Mooi dat het resultaat datgene is geworden wat je van te voren ervan verwachte
    En 37 kuub hout is heel wat, daar heb je een fiks houthok voor nodig!
    pi_63843583
    quote:
    Op maandag 8 december 2008 08:46 schreef Gurb het volgende:

[..]

Mooi dat het resultaat datgene is geworden wat je van te voren ervan verwachte
    En 37 kuub hout is heel wat, daar heb je een fiks houthok voor nodig!
    Oh, het houthok is groter dan die 37 kuub.. Er ligt meer dan 50 kuub in.

Er moet nog zo'n 37 kuub (nogmaals) gekliefd worden. We hebben van 't voorjaar 40 kuub laten bezorgen, gekloofd en wel, maar dat zijn deels wel hele grote stukken. Een extra goeie bijl is dan best aangenaam..

De kachel werkt echt geweldig, en inmiddels heb ik de oven ook beter in de vingers. Nog niet alle truukjes - een extra vuurtje rechtstreeks in de oven moet ik nog beter mee experimenteren.
    Nu stoken we de kachel de ene dag 1 maal en de andere 2 maal, na tweemaal stoken kan er goed pizza gebakken worden. En broodbakken wil ook al beter, ik ben nu overgestapt op zelfgemaakte zuurdesem.
      maandag 8 december 2008 @ 09:04:45 #124
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_63843747
    Mmmmm
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_64631599
    Ik hou niet zo van zuurdesem.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
      zondag 4 januari 2009 @ 00:08:09 #126
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_64632339
    7500 voor de kachel, hoop geld voor hout.... Hoop hakwerk, boel ruimte nodig..... Hmmz, iets in mij doet me denken dat CV dan toch goedkoper is

maar houtkachels zijn , dat wel.......
    pi_85825769
    *schop*

In de twee winters dat we gestookt hebben, waren er wat voegen gesneuveld.
    Liefste heeft deze een tijdje geleden vervangen, en vandaag hebben we de eerste stookdag van het seizoen 2010-2011 gehad. Hij doet 't nog!
      zondag 29 augustus 2010 @ 10:36:12 #128
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_85826677
    quote:
    Op zondag 29 augustus 2010 10:36 schreef gateway het volgende:
    nu al?? zo koud is het toch niet?
    Hier bij ons binnen is het maar 19,8 graden.
    R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
      zondag 29 augustus 2010 @ 11:13:25 #130
    12821 gateway
    @ [DPC]Fokschaap
    pi_85826883
    quote:
    Op zondag 29 augustus 2010 11:00 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Hier bij ons binnen is het maar 19,8 graden.
    maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doen
    pi_85827438
    quote:
    Op zondag 29 augustus 2010 11:13 schreef gateway het volgende:

[..]

maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doen
    kamertemperatuur van 18 a 19 graden in de winter is echt te koud. 20 a 21 is confortabel. Dan hoef je niet als centenneukers met een extra trui op de bank te zitten.
    -weg, zie banmeldtopic-
    pi_85828317
    Wat gaaf Sigme!! Nu ebn ik heel benieuwd naar de rest van je huis :@
    Balorig, niet te verwarren met ballorig!
    Assumption is the mother of all mistakes....
    pi_85828762
    Het was hier afgekoeld naar 16,4o vanochtend. En we haalden al dagen de 20o niet meer, na verloop van tijd vind ik dat toch onprettig worden.
    pi_85828851
    quote:
    Op zondag 29 augustus 2010 11:13 schreef gateway het volgende:

[..]

Het is augustus, dus heb is binnen maar 19,8 graden :)
    R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
    pi_85830005
    quote:
    Op zondag 29 augustus 2010 12:18 schreef Ml-etje het volgende:
    Wat gaaf Sigme!! Nu ebn ik heel benieuwd naar de rest van je huis :@
    Mag ik even binnen kijken #3
    pi_85830073
    quote:
    *O* zo leuk!!!
    Balorig, niet te verwarren met ballorig!
    Assumption is the mother of all mistakes....
      zondag 29 augustus 2010 @ 14:13:07 #137
    277627 Seven.
    We are Borg.
    pi_85831655
    Ah, mijn vader stookt maar liefst 3 kachels (3 woonkamers) door het hele huis. Bij hen thuis gaat de verwarming per definitie nooit aan. Dus ja, boven is het teringkoud en met name als kind werd ik daar knettergek van. Nu ik er niet meer woon interesseert het me niet.

Wat betreft je houtvoorraad, misschien heb je er iets aan maar mijn vader heeft dus gewoon zelf een stuk bos gekocht en dan verdwijnt hij in februari-maart voor een week of 6 in dat bos om een aantal bomen om te kappen. Vervolgens heeft hij zelf een kloofmachine gebouwd en inmiddels heeft hij een voorraad voor 9 winters (3 dus met 3 kachels).
    Resistance is futile.
    pi_85842128
    Oh ja, ik ben ook opgegroeid in huizen zonder verwarming in de slaapkamer. Een kruik mee, en niet zeuren (en als klein kind werd ik vastgebonden in bed, uit vrees dat ik dekens af zou woelen en dood zou vriezen).

Dat van jouw vader en die kloofmachine en die 9 winters, dat had ik nog onthouden. Geheugen als een olifant ;).
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')