abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62429541
Een oud stagebegeleider van mij had ook een Finoven geinstalleerd en die zorgde ook voor verwarming van het watersysteem. Kranen en cv waren er ook op aangesloten en hij heeft zichzelf toen afgesloten van gas van Essent. Tsja ieder zijn eigen meuk natuurlijk.
pi_62429884
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:24 schreef Rewimo het volgende:
Wij betalen hier in DLD ongeveer 45 euro voor een kuub, zo uit mijn hoofd. Dat is dan wel stookklaar.

Maar we hebben onlangs een deal gemaakt met de buurman. Hij wilde een aantal bomen kappen, wij mochten het hout hebben als we de kosten voor het verwijderen van de stronken betaalden. Nu hebben we voor 4 tientjes (plus een paar dagen bloed, zweet en tranen van qltel) een voorraad vers hout waar we wel een paar winters mee toekunnen
Dat is helemaal ideaal natuurlijk. Maar je moet er wel ruimte voor hebben.
pi_62430003
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:28 schreef OxygeneFRL het volgende:
Een oud stagebegeleider van mij had ook een Finoven geinstalleerd en die zorgde ook voor verwarming van het watersysteem. Kranen en cv waren er ook op aangesloten en hij heeft zichzelf toen afgesloten van gas van Essent. Tsja ieder zijn eigen meuk natuurlijk.

ach als je je hele keet er mee warm houd zonder al te veel moeite? waai not?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 11:49:13 #104
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_62430110
Wij hebben een cv op oliestook. Onze buren - zonder houtkachel - gebruiken ongeveer 5000 liter stookolie per jaar. Wij hebben vorig jaar 3000 liter gekocht, daar is nog een ruime 1000 liter van over. Sinds we de houtkachel hebben, stoken we de cv veel minder. 's Morgens even in de badkamer, 's avonds tijdens het eten in de keuken (als het nodig is).

En een houtkachel is stukken leuker om naar te staren dan een radiator
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_62430389
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:49 schreef Rewimo het volgende:
Wij hebben een cv op oliestook. Onze buren - zonder houtkachel - gebruiken ongeveer 5000 liter stookolie per jaar. Wij hebben vorig jaar 3000 liter gekocht, daar is nog een ruime 1000 liter van over. Sinds we de houtkachel hebben, stoken we de cv veel minder. 's Morgens even in de badkamer, 's avonds tijdens het eten in de keuken (als het nodig is).

En een houtkachel is stukken leuker om naar te staren dan een radiator
Ik staar nooit naar verwarmingsbronnen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 12:17:36 #106
13151 crew  Rewimo
pi_62430837
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 11:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik staar nooit naar verwarmingsbronnen.
Geloof me, naar een houtkachel staren is leuk

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_62431103
In vlammetjes kijken is heel ontspannend. .

Wil ook zoiets in het volgende huis. Als het maar niet zo'n gelgebeuren is.
pi_62441174
Brandhout kost hier ook 40 - 50 euro per kuub. Brandklaar.. voor een gewone houtkachel.
Voor mijn finoven is dat nog veel te nat - het moet dan zeker nog 1 jaar (berk) of langer (eiken, beuk, zeker 3 jaar) liggen drogen.

Om die reden hebben we dan ook 40 kuub ingeslagen - dan kunnen we het merendeel daarvan inderdaad een paar jaar laten liggen.

Enerzijds is dat natuurlijk een groot nadeel van die finoven, maar anderzijds kost het gewoon per saldo minder hout. Het kost bergruimte & tijd - en dat hebben we wel.

Hoeveel minder hout de finoven kost dan een gewone houtkachel is wat lastig te zeggen, maar naar het zich laat aanzien gaat dat enorm schelen. En bij de gewone houtkachel jubelden we er toch wel 10 kuub door, per jaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 19:04:29 #109
13151 crew  Rewimo
pi_62441354
Wij hebben eiken voor de houtkachel maar ze hebben ook beuken. We hebben ons laten vertellen dat eiken beter is, ik heb geen idee. Qua prijs maakt het hier niet uit, dus doen we eiken

Het hout van de buren is van fruitbomen. Dat moet nog wel een poos drogen natuurlijk. Het grootste deel moet ook nog gekloofd worden. Maar dat heeft niet zo'n haast. We gaan het eerst onder de carport stapelen, zodat het droog ligt (carport is er goed voor, die gebruiken we toch niet voor de auto's )
pi_62441716
Eik en beuk valt hier ook in dezelfde prijsklasse, wordt wel meestal gemengd aangeboden.

Ik heb nu trommelgedroogd hout gekocht. Dat is duur. Heel duur. En dan nog veel duurder. Wel heel strak gestapeld, dat wel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 19:04 schreef Rewimo het volgende:

Het hout van de buren is van fruitbomen. Dat moet nog wel een poos drogen natuurlijk. Het grootste deel moet ook nog gekloofd worden. Maar dat heeft niet zo'n haast. We gaan het eerst onder de carport stapelen, zodat het droog ligt
Doe dat kloven toch maar beter direct . Ten eerste is het kloven makkelijker / minder zwaar als het hout nog vers is en ten tweede droogt het gekloofd beter & sneller. Uitstellen is echt verlies-verlies..
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 oktober 2008 @ 19:27:59 #111
13151 crew  Rewimo
pi_62441948
Ik zal het doorgeven aan qltel Die mag aan de kloof
pi_62442153
Laat 'm maar eens stevig in de handen spuwen. Niks zo lekker als kloven. Hier is het mijn pakkie-an; vandaag weer een stapeltje weggehakt.
pi_62446504
Zo kloof ik miijn hout.
3 hectare fruitbomen per dag, aanstaande maandag komt hij weer
pi_62451799
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 19:18 schreef sigme het volgende:

Doe dat kloven toch maar beter direct . Ten eerste is het kloven makkelijker / minder zwaar als het hout nog vers is en ten tweede droogt het gekloofd beter & sneller. Uitstellen is echt verlies-verlies..
Ik sluit me aan bij Sigme, hout direct kloven, gaat stukken makkelijker, en zeker dat taaie fruitbomen hout moet je snel kloven
pi_62451818
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:21 schreef junami het volgende:
Zo kloof ik miijn hout.
3 hectare fruitbomen per dag, aanstaande maandag komt hij weer
[ afbeelding ]
Maar wat voor restafval heb je hiervan, toch geen mooie gekloofde stammetjes zeker, maar meer allemaal versnipperd hout met blad en al?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 oktober 2008 @ 08:55:10 #116
13151 crew  Rewimo
pi_62452008
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 08:39 schreef Gurb het volgende:
Ik sluit me aan bij Sigme, hout direct kloven, gaat stukken makkelijker, en zeker dat taaie fruitbomen hout moet je snel kloven
Ik heb qltel gewaarschuwd Volgens hem is het met een kloofmachine geen probleem, maar dat merkt ie dan vanzelf wel
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:02:37 #117
151515 verita
Happy days
pi_62452140
Het hout is ook veel sneller droog als ie het nu doet, en met een kloofmachine maakt dat dan toch geen verschil (om het nu te doen? of heb je nog geen klover?)
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:10:31 #118
13151 crew  Rewimo
pi_62453669
Nee, die hebben we nog niet. Even wachten tot de Praktiker weer 20% korting geeft
pi_63786755
Vandaag is meneer Tigchelaar, de man van de tigchelkachels, langsgeweest om het resultaat te komen bekijken. Hij was heel tevreden over onze arbeid .

Hij had ook een (betere) houtmeter dan wij en vond ons hout droog zat. En dat onze schoorsteengastemperatuur niet hoog wordt vindt hij ook uitstekend. Kortom: we zijn geslaagd.
Hij heeft nog wat finesses van het betere stoken uitgelegd, en gezegd dat ik dat hout echt niet zo fien hoef te hakken . Dat scheelt, bij nog (pak 'm beet) 37 kuub te gaan..

Zijn schatting is dat we, bij deze ruimte & deze kachel ongeveer 5 kuub per jaar verstoken. Dan kunnen we nog een jaar of 8 vooruit met de voorraad .
Voor al dat hakwerk kreeg ik ook nog een reuze blitse bijl van hem . Een Fiskars - het op een na oudste bedrijf te wereld . Die bijl is van alle moderne snufjes voorzien - ik heb 'm gelijk getest natuurlijk. Ik kan er ongeveer evengoed mee hakken als met mijn vorige kloofbijl - maar diens kop weegt 3500 gr , de Fiskars 1050.. En dan is van deze de steel ook nog hol (en onbreekbaar).
pi_63788237
Fiskars bijlen die dingen krijg je gewoon niet kapot, bij houten kloofbijlen sneuvelen de stelen vaak als luciferhoutjes .

Ze hebben ook bijltjes in kinderspeelgoedformaat

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_63793938

hier hoef ik geen woorden aan toe te voegen denk ik
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_63843466
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 16:55 schreef sigme het volgende:
Vandaag is meneer Tigchelaar, de man van de tigchelkachels, langsgeweest om het resultaat te komen bekijken. Hij was heel tevreden over onze arbeid .

Hij had ook een (betere) houtmeter dan wij en vond ons hout droog zat. En dat onze schoorsteengastemperatuur niet hoog wordt vindt hij ook uitstekend. Kortom: we zijn geslaagd.
Hij heeft nog wat finesses van het betere stoken uitgelegd, en gezegd dat ik dat hout echt niet zo fien hoef te hakken . Dat scheelt, bij nog (pak 'm beet) 37 kuub te gaan..

Zijn schatting is dat we, bij deze ruimte & deze kachel ongeveer 5 kuub per jaar verstoken. Dan kunnen we nog een jaar of 8 vooruit met de voorraad .
Voor al dat hakwerk kreeg ik ook nog een reuze blitse bijl van hem . Een Fiskars - het op een na oudste bedrijf te wereld . Die bijl is van alle moderne snufjes voorzien - ik heb 'm gelijk getest natuurlijk. Ik kan er ongeveer evengoed mee hakken als met mijn vorige kloofbijl - maar diens kop weegt 3500 gr , de Fiskars 1050.. En dan is van deze de steel ook nog hol (en onbreekbaar).
[ afbeelding ]
Mooi dat het resultaat datgene is geworden wat je van te voren ervan verwachte
En 37 kuub hout is heel wat, daar heb je een fiks houthok voor nodig!
pi_63843583
quote:
Op maandag 8 december 2008 08:46 schreef Gurb het volgende:

[..]

Mooi dat het resultaat datgene is geworden wat je van te voren ervan verwachte
En 37 kuub hout is heel wat, daar heb je een fiks houthok voor nodig!
Oh, het houthok is groter dan die 37 kuub.. Er ligt meer dan 50 kuub in.

Er moet nog zo'n 37 kuub (nogmaals) gekliefd worden. We hebben van 't voorjaar 40 kuub laten bezorgen, gekloofd en wel, maar dat zijn deels wel hele grote stukken. Een extra goeie bijl is dan best aangenaam..

De kachel werkt echt geweldig, en inmiddels heb ik de oven ook beter in de vingers. Nog niet alle truukjes - een extra vuurtje rechtstreeks in de oven moet ik nog beter mee experimenteren.
Nu stoken we de kachel de ene dag 1 maal en de andere 2 maal, na tweemaal stoken kan er goed pizza gebakken worden. En broodbakken wil ook al beter, ik ben nu overgestapt op zelfgemaakte zuurdesem.
  maandag 8 december 2008 @ 09:04:45 #124
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_63843747
Mmmmm
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_64631599
Ik hou niet zo van zuurdesem.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 4 januari 2009 @ 00:08:09 #126
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64632339
7500 voor de kachel, hoop geld voor hout.... Hoop hakwerk, boel ruimte nodig..... Hmmz, iets in mij doet me denken dat CV dan toch goedkoper is

maar houtkachels zijn , dat wel.......
pi_85825769
*schop*

In de twee winters dat we gestookt hebben, waren er wat voegen gesneuveld.
Liefste heeft deze een tijdje geleden vervangen, en vandaag hebben we de eerste stookdag van het seizoen 2010-2011 gehad. Hij doet 't nog!
  zondag 29 augustus 2010 @ 10:36:12 #128
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_85826677
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 10:36 schreef gateway het volgende:
nu al?? zo koud is het toch niet?
Hier bij ons binnen is het maar 19,8 graden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 29 augustus 2010 @ 11:13:25 #130
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_85826883
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 11:00 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Hier bij ons binnen is het maar 19,8 graden.
maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doen
pi_85827438
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 11:13 schreef gateway het volgende:

[..]

maar?? dat is het bij ons altijd, ook in de winter. Met een trui aan niks mis mee, thermostaat staat vaak op 18 a 19 graden. Prima te doen
kamertemperatuur van 18 a 19 graden in de winter is echt te koud. 20 a 21 is confortabel. Dan hoef je niet als centenneukers met een extra trui op de bank te zitten.
-weg, zie banmeldtopic-
pi_85828317
Wat gaaf Sigme!! Nu ebn ik heel benieuwd naar de rest van je huis :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_85828762
Het was hier afgekoeld naar 16,4o vanochtend. En we haalden al dagen de 20o niet meer, na verloop van tijd vind ik dat toch onprettig worden.
pi_85828851
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 11:13 schreef gateway het volgende:

[..]

Het is augustus, dus heb is binnen maar 19,8 graden :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_85830005
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 12:18 schreef Ml-etje het volgende:
Wat gaaf Sigme!! Nu ebn ik heel benieuwd naar de rest van je huis :@
Mag ik even binnen kijken #3
pi_85830073
quote:
*O* zo leuk!!!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 29 augustus 2010 @ 14:13:07 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_85831655
Ah, mijn vader stookt maar liefst 3 kachels (3 woonkamers) door het hele huis. Bij hen thuis gaat de verwarming per definitie nooit aan. Dus ja, boven is het teringkoud en met name als kind werd ik daar knettergek van. Nu ik er niet meer woon interesseert het me niet.

Wat betreft je houtvoorraad, misschien heb je er iets aan maar mijn vader heeft dus gewoon zelf een stuk bos gekocht en dan verdwijnt hij in februari-maart voor een week of 6 in dat bos om een aantal bomen om te kappen. Vervolgens heeft hij zelf een kloofmachine gebouwd en inmiddels heeft hij een voorraad voor 9 winters (3 dus met 3 kachels).
Resistance is futile.
pi_85842128
Oh ja, ik ben ook opgegroeid in huizen zonder verwarming in de slaapkamer. Een kruik mee, en niet zeuren (en als klein kind werd ik vastgebonden in bed, uit vrees dat ik dekens af zou woelen en dood zou vriezen).

Dat van jouw vader en die kloofmachine en die 9 winters, dat had ik nog onthouden. Geheugen als een olifant ;).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')