abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60909524
Enige tijd geleden (een jaar ofzo) heb ik mij een doe-het-zelf finoven-bouwpakket gekocht.

Een finoven is een hoogrendement houtkachel met een enorme bak massa. Alle stookwarmte wordt opgeslagen in de steenmassa en deze straalt langzaam uit. Er verdwijnt maar een heel klein beetje warmte door de schoorsteen naar de vogeltjes.
Zo'n kachel stook je door 1 of 2maal daags er een portie hout in te stoppen en deze in de hens te steken; de rest van de tijd hoef je de kachel niet te voeren.

Finovens worden altijd op maat gemaakt voor de plaats waar ze moeten komen. het hart (stookgedeelte) is in een paar standaardmaten verkrijgbaar, de buitenkant is steeds uniek. Vaak gestuukte organische vormen als bijvoorbeeld:

Mijne wordt strakker: schoon metselwerk en rechthoekig.

Doordat alle warmte stralingswarmte is, hoeft voor een aangename temperatuur de lucht in de ruimte minder warm gestookt te worden. Vooral als de woning zelf ook veel massa bevat. Laat nou mijn woning erop bedacht zijn: een stenen vloer en (aan de buitenzijde geisoleerde) stenen muren.

Maar goed, alles goed & wel, maar de kachel moet dus nog wel even gebouwd worden.
Het pakket bestaat uit vuurvaste en andere geprefabriceerde onderdelen, en een bouwtekening. De tekening is op basis van onze wensen & situatie gemaakt. In dit geval een kachel met ingebouwde oven. Er zijn twee varianten van een oven in zo'n kachel: een gesloten gietijzeren doos en een open stenen oven. Wij hebben dat laatste. Voordeel daarvan is dat je er ook fikkie in kan stoken, bijvoorbeeld als de kachel uit is.

Om de vuurvaste onderdelen, die op de juiste wijze gestapeld moeten worden, moeten wij de kachel zelf metselen. Het wordt schoon metselwerk, uitgevoerd in een zwarte baksteen. Je kan zo'n kachel ook laten metselen, dan is 'ie (nog!) duurder. Ik heb het gevraagd: zij zijn er 80 manuren aan kwijt. Wij rekenen een week of drie (geen volle dagen en met drie personen). Het meeste werk gaat, naar ik nu verwacht, zitten in het dichtfrutten en aan de binnenkant netjes afstrijken van het metselwerk. Hierdoor gaat het metselen erg langzaam.

We moeten eerst een schoorsteen metselen. Tegen de muur aan: de muur vormt de achterwand van de schoorsteen.
Daarvan staat al een stukje: vorige week in twee dagen opgetrokken.

De derde dag is besteed aan het plaatsen van de stelposten voor het metselen van de kachel en daarna kwamen we erachter dat er iets ontbrak in het pakket. De vuurvaste deken die we tegen de schoorsteen moeten plakken. Dus toen lag het stil. Gebeld, deken gehaald, en dinsdag gaan we weer verder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909696
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:31:38 #3
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_60909826
gaan we even volgen, succes!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_60909897
Nuttig, wat is nuttig.. Het is duur maar daarna zou het stoken minder bewerkelijk moeten zijn dan een 'gewone' houtkachel. Ecologisch staat het heel behoorlijk aangeschreven. Vanwege het hoge rendement en de duurzaamheid van hout, geloof ik.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909923
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:27 schreef Khadgar het volgende:
Hee, zoiets heb ik gezien in oostenrijk! Mooi systeem, maar is het voor Nederland echt nuttig en ecologisch/nomisch verantwoord?
quote:
De warmteaccumulerende eigenschappen van de massieve Finse kachel vragen slechts een korte stooktijd per etmaal. De extreem hoge stooktemperatuur van ongeveer van 1000ºC zorgt ervoor dat het hout volledig wordt ontleedt en dat de verbrandingsgassen schoon zijn.

Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
pi_60910164
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:34 schreef Stali het volgende:

[..]

[..]

Ik vraag me af of je zoiets ook buiten kunt aanleggen en wat de minimale grote moet zijn om een klein terras aangenaam te maken?
Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:44:11 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60910255
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar heb ik toevallig vandaag iets over gelezen. Bij http://www.de12ambachten.nl maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Het kan buiten .
Leuk en interessant topic, Sigme! Wanneer je richting Boxtel komt, laat het me weten!
The End Times are wild
pi_60910256
Finoven!

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Toen ik nog actief aan duurzaam bouwen deed leek een finoven me fantastisch.
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:46:24 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60910313
Boeren hebben hier vaak nog een hele grote kachel annex fornuis in de woonkamer staan. Een beetje hetzelfde principe, alleen wordt de hete bovenkant ook nog gebruikt om op te koken. Vooral voor dingen die uren moeten sudderen, zoals stoofvlees, soep, pap en pudding is dat natuurlijk efficiënt. Heb je er aan gedacht om ook een kook-faciliteit te integreren, S?
The End Times are wild
pi_60910317
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.
Zal wel even zoeken.

Succes met de opbouw, leuk om te volgen. .
pi_60910417
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:46 schreef Stali het volgende:

[..]

Dat is wel gaaf. Ik zit altijd graag en ook zo lang mogelijk buiten maar onze tuinkachel kan ik niet meer aan doen vanwege de buren.

Tuinkachel = allesbrander?
pi_60910650
knoppenprobleempje.

[ Bericht 90% gewijzigd door Stali op 17-08-2008 23:04:10 ]
pi_60910932
Walter-Ego, dan moet ik wel uit deze bewoonde straat weg. Het is zo'n grote lantaarnkachel en crematies kunnen er niet in plaatsvinden. .

He maar luister eens? Ik zit zo eens te zoeken op Google he, wat kost zo'n Finoven eigenlijk?

Het volgende las ik al over een tegelkachel:
quote:
Met een aanschafprijs tussen 6000 en 16000 euro blijft de tegelkachel voorlopig eerste keus van een beperkt publiek.
Misschien heeft Sigme de loterij gewonnen maar hier hoef ik hier thuis niet mee aan te komen voor terrasverwarming he.

[ Bericht 14% gewijzigd door Stali op 17-08-2008 23:06:55 (:'). ) ]
pi_60915732
Het zelfbouwpakket dat ik kocht was iets boven de 7500,-.
Maar voor een buiten-knutselwerk heb je een minder geavanceerde kachel nodig hoor. Beetje rookgas steekt dan niet zo nauw en 90% rendement is dan ook overdreven - je stookt immers toch voor de vogeltjes.

-edit- Hier het linkje naar iemand met ook een vraag over een buitenstookgeval .

[ Bericht 36% gewijzigd door sigme op 18-08-2008 08:04:44 ]
pi_60918207
Mijn ouders hebben sinds verleden jaar een Speksteen hout kachel het hout haalt mijn vader overal vandaan maar sinds ze dat ding hebben zijn de gast kosten echt drastisch gedaald ze hebben de eneco al de eerste keer over de vloer gehad omdat ze te weinig gas hadden gebruikt
  Moderator maandag 18 augustus 2008 @ 16:44:39 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_60927678
Aparte manier van verwarmen, ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Het lijkt mij wel een duurzame manier van verwarmen; is dit straks ook de enige manier om die ruimte / het huis te verwarmen ?
pi_60928523
Verwarmen met een finoven/tegelkachel werkt vooral plaatselijk erg goed. Dit komt door het grote aandeel stralingswarmte. Tenzij al je gebruiksruimtes om je kachel heen liggen zal je nog wel een andere manier van verwarmen moeten hebben. Maar aangezien de grootste warmtevraag meestal in het vertrek bij de kachel is, spaar je nog steeds veel stookkosten.
pi_60929769
In mijn geval is de finoven de enige warmtebron, en bestaat de leefruimte uit 1 grote (ongeveer 45 m2) ruimte. Voor het gemak zet ik de ruimte even op 9 lang en 5 breed; de finoven staat dan halverwege de 9m lange muur. Hij bestraalt dus de hele ruimte.
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:43:19 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60931967
Ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien als het klaar is.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60932062
Oh, wat tof! Ik moet echt eens bij jou thuis komen kijken!
pi_61015036
Gister de onderste laag van de kachel gemetseld, en de basis van de kachel gesteld: de staalplaat waar het grootste deel van de kolos op rust. En het veegluikje.

Metselwerk:

Staalplaat:
pi_61015241
En vandaag de stookkamer gestapeld:

Maandag (pas) weer verder!
  donderdag 21 augustus 2008 @ 17:53:57 #23
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_61015840
ben benieuwd!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_61017266
Zo, dat gaat al aardig. .
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 21 augustus 2008 @ 19:56:31 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_61018218
Hoe groot is zo'n kachel ongeveer?

Wij hebben hier ook zo'n speksteenkachel als iemand hierboven noemde. Scheelt inderdaad flink in het verwarmen. Sinds we de kachel hebben gaat de verwarming niet meer aan (in ons geval bespaart dat een flinke slok stookolie). En echt vuur in je woonkamer is hartstikke leuk
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_61029438
Deze kachel beslaat een grondoppervlak van 65cm bij 1m10. En dan wordt het geheel 2m10 hoog.
Tegen de zijkant zit dan nog de gemetselde schoorsteen, die ook deel uitmaakt van de 'warme massa'.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 22 augustus 2008 @ 07:11:43 #27
13151 crew  Rewimo
pi_61029981
In DLD en Oostenrijk zijn die kachels vaak zo gemaakt, dat je er ook op of tegenaan kunt zitten, lekker warm!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:47:54 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_61036363
Leuk ding, ga ik in de gaten houden
pi_61045939
Interessant, maar wel flink groot. Ik volg deze ook even!
pi_61200818
Een aardig end gevorderd!

Het hart van de kachel bestaat uit drooggestapelde onderdelen van chamottebeton (vuurvast). Dat is allemaal gecodeerd en we hebben er een bouwtekening bij waarop staat welk onderdeel waar moet. Ook op de bouwhandleiding staat wat wij er omheen moeten metselen.

Links en rechts tegen het hart van de kachel aan staan twee 'tussenmuurtjes'.

Hierdoor worden tussen die muurtjes en de buitenmuren van de kachel links en rechts twee rookkanalen gevormd. Die rookkanalen moeten aan de binnenzijde ietwat glad afgewerkt worden: alle stoot en lintvoegen dichtfrotten dus en daarna met een sponsje afwerken.

Dat dichtfrotten kost veel tijd & werk, hierdoor duurt al met al het metselen van 1 laag rondom ongeveer 1 uur. Maar langzaam maar zeker klimmen we omhoog. Een malletje gemaakt voor de plaats van de stookdeur om tegenaan te kunnen metselen.

En daarna de onderdelen van de oven erop gestapeld en beplakt met vuurvast vilt:
pi_61208973
Ziet er netjes en strak uit!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 augustus 2008 @ 07:21:46 #32
13151 crew  Rewimo
pi_61211058
Een hoop werk, maar het wordt mooi! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat
pi_61213700
tvp! leuk idee, jammer dat ik zelf geen ruimte in huis voor zoiets heb
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:17:25 #34
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_61215525
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_61221228
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 11:17 schreef Orval het volgende:
knap werk...maar is dit in je woonkamer? Het lijkt namelijk wel alsof je van die grindtegels op de vloer hebt liggen........
Ja, en dat klopt . Veel stenen massa = veel trage warmte.
pi_61226675
Uiteindelijk zijn we gister geeindigd met het enige siermetselkunststukje in de grote zwarte kolos.
Maar gister had ik er nog geen foto van.
pi_61258273
TVP, ben heel benieuwd naar je creatie
#geen
pi_61358299
Het schiet mooi op! De kachel is tot bovenaan opgemetseld. Een foutje in de tekening kostte ons nog een halve dag en we komen nu 5cm hoger uit dan op de tekening stond, maar dat kan de pret niet drukken.

Achterkant:

Voorkant:

Nu kunnen we verder met de schoorsteen. Die staat tussen de kachel en de muur erachter: aan de achterzijde lijkt ie deel uit te maken van de kachel, aan de voorzijde vormt het inspringen van de schoorsteen een nis. De schoorsteen moet nog iets opgemetseld worden, dan kan de plaat erop waar de afsluitklep in zit. Zodra we weten waar die precies uitkomt kan het huidige gat in het dak wat vergroot worden en een nieuwe doorvoer geplaatst.

En de kachel moet nog gevoegd worden natuurlijk. Eerst metselwerk laten uitharden, dan pas voegen. Nog genoeg te doen dus.
pi_61749359
Het is af

Voegen was, zoals gewoonlijk, meer werk dan verwacht (en takkewerk). Daarentegen viel het zetten van de dakdoorvoer & de pijp mee.

Nu krijgen de voegen even een paar dagen tijd om goed uit te harden. En daarna kan begonnen worden met zachtjes & voorzichtig instoken: de kachel moet eerst gedurende ongeveer een week langzaam drooggestookt worden. Pas als 'ie goed droog is kan er echt gestookt worden.
  vrijdag 19 september 2008 @ 08:20:34 #40
62913 Blik
The one and Only!
pi_61749928
kost je helaas wel erg veel ruimte, maar het is wel een cool (of hot) idee
pi_61755168
He wat leuk, hij is af!

Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
Ben benieuwd naar hoe hij stookt. .
pi_61755963
Wauw Sigme, wat mooi! Het lijkt me heerlijk, zo'n kachel
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_61757830
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 12:00 schreef Stali het volgende:
He wat leuk, hij is af!

Je hebt het voegen dan ook wel heel netjes gedaan trouwens.
200 m2 ervaring opgedaan de afgelopen twee jaar . Er moet dit jaar nog 1 muurtje van ongeveer 2m2, en daarna heb ik hopelijk levenslange vrijstelling verdiend.
quote:
Ben benieuwd naar hoe hij stookt. .
Oeh ik ook! En de oven, vooral de oven..

De kachel wordt gestookt door 'm vol zeer droog hout te zetten, en dit met vol lucht zo hard mogelijk op te fikken. Daarna gaat de schoorsteenklep dicht , is er geen vuur meer maar nog wel veel warmte.

De rookgassen stromen gewoon door de oven, de oven maakt deel uit van het rookkannaal. Ik ben benieuwd hoe heet het wordt tijdens het stoken en hoe snel het daarna afkoelt.

Voordeel van deze ovenconstructie is dat er ook in de oven een klein vuurtje gestookt kan worden - bijvoorbeeld in de zomer als de kachel niet gestookt wordt.
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:39:28 #44
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61758030
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Of had je dat al gezegd?
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61758750
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 13:39 schreef maedel het volgende:
wat voor soort stenen zijn dat die je gebruikt het voor de buitenkant? Qua kleur enzo?
Bakstenen. Zwart . Ik heb geen idee. Op sommige staat aan de binnenkant een merkje, zoiets als NVO474.

Ik heb een tijd geleden een oplegger vol bakstenen laten komen, van die restpartijen. De helft ervan bestond uit deze zwarte stenen.
  vrijdag 19 september 2008 @ 14:06:31 #46
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_61758887
oh
Euh ja, ik vond de kleur mooi, vandaar
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_61889448
Sigme, zit je al helemaal rozig voor de oven? .

Het wordt al wat kouder nu dus hoop dat je er al profijt van hebt.
pi_61897093
Ik heb verder geen nuttige bijdrage, maar ik wil je wel even zeggen dat ik het erg leuk vond om het hele topic door te lezen. Je verslag is hier goed ontvangen . Het zal een lekker knus huisje geworden zijn met zo'n kachel.
pi_61901609
Heb je gewoon straat stenen in je woonkamer liggen?
pi_61911409
Geen straatstenen, grindtegels. Die gewoonlijk op terrassen gebruikt worden.
Dat bevalt trouwens niet heel goed; niet omdat die tegels niet prettig zijn, dat zijn ze wel, maar omdat de ondergrond (tempex) ietwat veert en daarmee die tegels meeveren. Over een jaar of wat zullen we daarom de boel vervangen door een laag gewapend beton en daar dan iets bovenop. Vanwege de dikte worden dat dan waarschijnlijk andere, dunnere tegels.

Inmiddels hebben we (gelukkig) warmte van de kachel. Het instoken is begonnen .
Kleine vuurtjes om het vocht uit de kachel te stoken.

De kachel werkt als volgt: in de schoorsteen zitten twee openingen: een helemaal op de grond en een op ongeveer tweederde van de hoogte van de kachel.
In de kachel zit een schuif die de hoge schoorsteenopening kan afsluiten. De kachel wordt eerst gestookt met die schuif open, zodat de schoorsteen opwarmt en er zich trek ontwikkelt. Na enige tijd duw je die schuif dicht, en moet de trek ervoor zorgen dat de rookgassen van het brandende hout helemaal naar beneden stromen; onder de stookkamer door, en dan pas de schoorsteen in.

Als het vuur is uitgebrand gaat er ook nog een klep in de schoorsteen dicht zodat de (nog lang aanwezige trek) de warme lucht niet meer de kachel uittrekt - alle warmte blijft dus binnen.

Bij het instoken wat we nu doen blijven alle kleppen steeds open - we halen dus helemaal geen hoog rendement. Maar wel goed merkbaar is al de traagheid: kachel stoken geeft pas na een uurtje wat warmte aan de buitenkant van de kachel, en de kamer warmt daarna langzaam op - ook nog opwarmend als het vuur al wel een uur uit is. Heeeeeel apart .

Met dit stookpatroon wordt ook de oven nog niet echt warm; wel is nu duidelijk dat er behoorlijk rook & as door stroomt: iets bakken met het vuur eronder brandende is niet handig. (Maar het kan wel; ik heb er al een appel-griesmeel-toetje in gefabriceerd ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')