quote:Op woensdag 23 juli 2008 01:19 schreef wimderon het volgende:
De 100 meter sprint belooft ook deze Spelen weer een echt hoogtepunt te worden. Drie kanshebbers die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Waar Asafa Powell het wereldrecord vorig jaar op 9.74 bracht, dook Bolt daar dit jaar weer onder met 9.72. Gay deed het daarna nog beter met 9.68, maar met een meewind van 4,1m/s, waardoor die tijd niet als wereldrecord in de boeken staat.
Asafa Powell (Linstead, 1972) was vorig jaar uitmuntend. In 2005, 2006 en 2007 was hij de enige die onder de 9.80 dook, vijfmaal zelfs in die drie jaar.
[ afbeelding ]
Powell is extreem blessuregevoelig en ook nu heeft hij alweer de nodige problemen gekend in de aanloop naar de Olympische Spelen. Daarnaast heeft de Jamaicaan geen goede staat van dienst als het om toernooien gaat. Zo voldeed hij in 2004 niet aan de verwachtingen met slechts een vijfde plaats en stelde hij op het WK in 2007 opnieuw teleur met 'slechts' brons. Zal hij nu met dit juk afrekenen en eindelijk een grote prijs pakken?
Tyson Gay (Lexington, 1982) heeft zich gestaag ontwikkeld tot een van de beste sprinters ter wereld. Aanvankelijk was hij meer een man van de 200 meter, maar in 2006 heeft hij echt de stap naar de absolute wereldtop gemaakt op de kortste sprintafstand op de Olympische Spelen.
[ afbeelding ]
Gay ging als een raket op de Amerikaanse trials en kwalificeerde zich daar zonder enige problemen. Op de 200 meter ging het echter mis, hij moest in de kwartfinales afhaken met een hamstringblessure, waardoor hij een zekere medaille in rook op zag gaan. Hierdoor zal hij nog meer gebrand zijn op succes op de 100 meter. Gay staat veel meer dan Powell bekend als echte toernooiloper, gaat hij zijn status waarmaken?
Usain Bolt (Trelawny, 1986) was tot voor kort een man van de 200 en 400 meter. Hij besloot dit jaar om een paar 100 meters te lopen met als aanvankelijke doel extra snelheid opdoen voor de 200 en 400 meter.
[ afbeelding ]
Met slechts een paar echt competitieve 100 meters in de benen benaderde hij het toenmalige wereldrecord van Powell al tot op 2 honderdsten. Eind mei verbrak hij daadwerkelijk het wereldrecord. Opmerkelijk is dat hij bijna 2 meter is en een totaal andere bouw heeft dan de topsprinters van de laatste jaren. Hij is na het wegvallen van Gay op de 200 meter de gedoodverfde winnaar op die afstand, maar gaat hij ook zegevieren op de halve afstand?
Zijn er dan geen andere kanshebbers? Nee, eigenlijk niet. Normaalgesproken komt de winnaar uit de bovengenoemde drie atleten. Natuurlijk bestaat de rest van het veld niet uit prutsers, dus daarom toch maar even de belangrijkste namen aanstippen:
Bij gebrek aan een landgenoot moet de Nederlandse hoop gevestigd worden op een 'reservelandgenoot'. Wie is dat dan zal de oppervlakkige sportvolger denken. Churandy Martina natuurlijk. Op zowel de 100 als de 200 meter is hij in staat de finale te halen.
Verder heb je Walter Dix en Darvis Patton: De andere twee Amerikanen die zich gekwalificeerd hebben. Als je je kunt plaatsen als Amerikaan wil dat zeggen dat je wat kunt. Normaalgesproken komen ze dan ook in de finale.
Ook Derrick Atkins, tweede op het afgelopen WK, moet in het oog gehouden worden. De Europese hoop zal gevestigd zijn op de 'Portugees' Francis Obikwelu en de Noor Jaysuma Saidy Ndure. Richard Thompson, Marc Burns en Darrel Brown zullen namens het altijd sterke Trinidad&Tobago de eer proberen hoog te houden. Wat kan de import-Qatarees Samuel Francis? Kan de wereldkampioen van 2003, Kim Collins, nog een keer verrassen namens Saint Kitts&Nevis?
Volg hier het nieuws en de strijd op dit geweldige nummer!
[ afbeelding ]
de spanning loopt langzaam opquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:46 schreef Ambrosius het volgende:
Nog een kleine 2 uur!
psies genoeg voor een voetbalwedstrijdje tussendoor.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:46 schreef Ambrosius het volgende:
Nog een kleine 2 uur!
Laat ik het zo zeggen: als jij of ik vanaf morgen elke dag traint als een wereldtopper met de beste coaches, ideale omstandigheden en je voor 100% op de 100m sprint kan richten, zullen wij beiden nooit Olympisch kampioen worden. Topsport in het algemeen, maar in het bijzonder een onderdeel als de 100m, is niet eerlijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Tja , wat moet je denken van iemand die op z'n dooie gemakjes sneller loopt dan een hele hele reeks mannen die allemaal op doping betrapt zijn. Zowat elke gouden plak of wereldrecordhouder sinds Ben Johnson is betrapt geweest. Wat moet je dan denken van iemand die nog sneller loopt ? Ofwel komt hij van Mars , ofwel tjah ...
Uit 1982. Powell is zeker geen kampioensloper, zie het WK Osaka.. toen hij volgens mij derde werd.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:52 schreef LoveProfusion het volgende:
Powell is toch uit 1982 en niet uit 1972?
Powell is een choker.
Bolt gaat goud pakken.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om het eens te duiden: ik vind de 100 m van Ben Johnson nog altijd een van de mooiste sportmomenten die ik gezien heb. Die explosie, die overmacht: gewéldig.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.![]()
[ afbeelding ]
Een van de meest zinderende sportmomenten ooit.
Misschien vanmiddag wel. Bolt zou een sub 9'70 kunnen lopen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:59 schreef Leatherface het volgende:
Seoul 1988:
KIP-PEN-VEL.
Wordt zoiets ooit geëvenaard?
Ik bedoel de excitement. Het kippenvel-gehalte.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Misschien vanmiddag wel. Bolt zou een sub 9'70 kunnen lopen.
Of een 9.66, dat liep Michael Johnson gemiddeld 2 keer achter elkaar tijdens zijn WR op de 200m van 19.32 tijdens de Spelen van 1996.
Denk het niet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:59 schreef Leatherface het volgende:
Seoul 1988:
KIP-PEN-VEL.
Wordt zoiets ooit geëvenaard?
Staat ook een interview met Lewis over de rivaliteit tussen hem en Ben Johnson.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:05 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Denk het niet.
Vandaag niet wat mij betreft.
De rivaliteit tussen Johnson en Lewis zoals die er toen was is er nu toch minder en dat speelt ook mee.
Dat snap ik, maar een tijd kan ook excitement teweegbrengen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:03 schreef Leatherface het volgende:
Ik bedoel de excitement. Het kippenvel-gehalte.
Valse starts aannaaienquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:08 schreef Brownietje het volgende:
Er hoeft maar een valse start te zijn of iets fouts en dan komt Bolt niet aan zo'n enorme tijd. Hij is wel topfavoriet en het Olympisch record van Bailey zal er wel aangaan.
Ik duim voor Martina
Kan tactisch zijn, je concurrenten zullen nu even wachten bij de herstartquote:
Werd die toen afgekeurd?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar een tijd kan ook excitement teweegbrengen.
Die 9'79 was toch buitenaards toen.
Voor de kijker duurt het allemaal wat langer.. en als de gediskwalificeerde nog een showtje gaat maken... dan duurt het helemaal lang.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:22 schreef Arcee het volgende:
Ja, maar voor mij als kijker is het niks.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:26 schreef DeeBee het volgende:
Ben benieuwd, halve finales gemist, maar Bolt was weer impressive zo te lezen.
Mwah, Bolt start vandaag en gisteren compleet op safe en loopt 9.92 en 9.85 terwijl hij duidelijk niet voluit ging en nauwelijks wind.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:08 schreef Brownietje het volgende:
Er hoeft maar een valse start te zijn of iets fouts en dan komt Bolt niet aan zo'n enorme tijd.
Ik denk het niet, hij gaat dan zeker voor een WR.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:01 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik denk een lage 9,7. Bolt houdt vast weer in als de overmacht er weer is.
Ik vraag het me af, Powell is denk ik een te grote bedreiging om in te houden. Of Bolt moet zich los lopen zoals Johnson dat deed in 1988.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:01 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik denk een lage 9,7. Bolt houdt vast weer in als de overmacht er weer is.
quote:
We zullen zienquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:05 schreef Leatherface het volgende:
Dat is wel erg negatief ingeschat, 9.89.
Nee, nooit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:10 schreef koemleit het volgende:
Is het welleens voorgekomen dat er 8 man onder de 10 sec liepen in een race?
6, Tokyo 1991. Zat nog met de race van Johnson in mijn hoofd en typte eerst Seoul.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoeveel onder de 10 is het record?
Nee. Maar als het vandaag gebeurd zou me dat niet eens verbazenquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:10 schreef koemleit het volgende:
Is het welleens voorgekomen dat er 8 man onder de 10 sec liepen in een race?
10,3 en het WR was 10,2. Op zich snelle tijden gelet op de baansoort.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:15 schreef Zwansen het volgende:
Waar won Jesse Owens in 1936 ook al weer mee? 10'4 ofzo?
Ja, maar volgens mij waren dat toen nog minuten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:15 schreef Zwansen het volgende:
Waar won Jesse Owens in 1936 ook al weer mee? 10'4 ofzo?
Ja en ze liepen ook nog op hun handen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:18 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ja, maar volgens mij waren dat toen nog minuten.
Da's helemaal niet waar.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:19 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Ja en ze liepen ook nog op hun handen.
Die kneuzen gaan zo even over. Echt triest hoe weinig besef ze hebben van dit nummer. De voorbereiding hoort er bij.quote:
Niet aanstellen, het voetbalelftal speelt atm, en ze zenden de finale uit met een paar minuten ervoor. Boeit mij het nou hoe ze de baan op komen en de spieren losgooien of whatever.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
Die kneuzen gaan zo even over. Echt triest hoe weinig besef ze hebben van dit nummer. De voorbereiding hoort er bij.
NOS
Bolt is inderdaad rank, dat was Lewis ook.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:25 schreef Playmaker het volgende:
Licht het aan mij of is Bolt vergeleken met die andere sprinters vrij "normaal" gebouwd? Normaal zijn het allemaal van die krachtpatsers.
Brons is goed mogelijk, dat zou een enorme verrassing zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:27 schreef Gordon_Shumway het volgende:
En die Arubaan natuurlijk, maar die zal niet verder kunnen verrassen denk ik
Ja, blanken zijn inferieur.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:28 schreef InTrePidIvity het volgende:
Is dit onderdeel alleen open voor donkere mensen?
9,71.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:30 schreef InTrePidIvity het volgende:
9.66 voor Bolt zeg ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |