abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60285628
De 100 meter sprint belooft ook deze Spelen weer een echt hoogtepunt te worden. Drie kanshebbers die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Waar Asafa Powell het wereldrecord vorig jaar op 9.74 bracht, dook Bolt daar dit jaar weer onder met 9.72. Gay deed het daarna nog beter met 9.68, maar met een meewind van 4,1m/s, waardoor die tijd niet als wereldrecord in de boeken staat.

Asafa Powell (Linstead, 1972) was vorig jaar uitmuntend. In 2005, 2006 en 2007 was hij de enige die onder de 9.80 dook, vijfmaal zelfs in die drie jaar.

Powell is extreem blessuregevoelig en ook nu heeft hij alweer de nodige problemen gekend in de aanloop naar de Olympische Spelen. Daarnaast heeft de Jamaicaan geen goede staat van dienst als het om toernooien gaat. Zo voldeed hij in 2004 niet aan de verwachtingen met slechts een vijfde plaats en stelde hij op het WK in 2007 opnieuw teleur met 'slechts' brons. Zal hij nu met dit juk afrekenen en eindelijk een grote prijs pakken?

Tyson Gay (Lexington, 1982) heeft zich gestaag ontwikkeld tot een van de beste sprinters ter wereld. Aanvankelijk was hij meer een man van de 200 meter, maar in 2006 heeft hij echt de stap naar de absolute wereldtop gemaakt op de kortste sprintafstand op de Olympische Spelen.

Gay ging als een raket op de Amerikaanse trials en kwalificeerde zich daar zonder enige problemen. Op de 200 meter ging het echter mis, hij moest in de kwartfinales afhaken met een hamstringblessure, waardoor hij een zekere medaille in rook op zag gaan. Hierdoor zal hij nog meer gebrand zijn op succes op de 100 meter. Gay staat veel meer dan Powell bekend als echte toernooiloper, gaat hij zijn status waarmaken?

Usain Bolt (Trelawny, 1986) was tot voor kort een man van de 200 en 400 meter. Hij besloot dit jaar om een paar 100 meters te lopen met als aanvankelijke doel extra snelheid opdoen voor de 200 en 400 meter.

Met slechts een paar echt competitieve 100 meters in de benen benaderde hij het toenmalige wereldrecord van Powell al tot op 2 honderdsten. Eind mei verbrak hij daadwerkelijk het wereldrecord. Opmerkelijk is dat hij bijna 2 meter is en een totaal andere bouw heeft dan de topsprinters van de laatste jaren. Hij is na het wegvallen van Gay op de 200 meter de gedoodverfde winnaar op die afstand, maar gaat hij ook zegevieren op de halve afstand?

Zijn er dan geen andere kanshebbers? Nee, eigenlijk niet. Normaalgesproken komt de winnaar uit de bovengenoemde drie atleten. Natuurlijk bestaat de rest van het veld niet uit prutsers, dus daarom toch maar even de belangrijkste namen aanstippen:

Bij gebrek aan een landgenoot moet de Nederlandse hoop gevestigd worden op een 'reservelandgenoot'. Wie is dat dan zal de oppervlakkige sportvolger denken. Churandy Martina natuurlijk. Op zowel de 100 als de 200 meter is hij in staat de finale te halen.

Verder heb je Walter Dix en Darvis Patton: De andere twee Amerikanen die zich gekwalificeerd hebben. Als je je kunt plaatsen als Amerikaan wil dat zeggen dat je wat kunt. Normaalgesproken komen ze dan ook in de finale.

Ook Derrick Atkins, tweede op het afgelopen WK, moet in het oog gehouden worden. De Europese hoop zal gevestigd zijn op de 'Portugees' Francis Obikwelu en de Noor Jaysuma Saidy Ndure. Richard Thompson, Marc Burns en Darrel Brown zullen namens het altijd sterke Trinidad&Tobago de eer proberen hoog te houden. Wat kan de import-Qatarees Samuel Francis? Kan de wereldkampioen van 2003, Kim Collins, nog een keer verrassen namens Saint Kitts&Nevis?

Volg hier het nieuws en de strijd op dit geweldige nummer!

pi_60285657
quote:
Powell eenhonderdste sneller dan Bolt

STOCKHOLM - De Jamaicaanse sprinter Asafa Powell heeft dinsdag op de 100 meter het onderlinge duel met zijn landgenoot en vriend Usain Bolt gewonnen. Powell finishte tijdens de Super Grand Prix in Stockholm als eerste in 9,88, eenhonderdste van een seconde eerder dan Bolt (9,89).

Wereldrecordhouder Bolt had een slechte start en lag op een derde van de race al 2 meter achter op Powell. De 21-jarige Jamaicaan kwam knap terug, maar kon zijn landgenoot niet meer achterhalen.

Bolt pakte eind mei in New York het wereldrecord af van zijn 25-jarige landgenoot. Het record staat sindsdien op 9,72 seconden. Tijdens hun eerste onderlinge ontmoeting op de nationale kampioenschappen in Jamaica, in juni, won Bolt (9,85) nog makkelijk. Powell (9,97) was toen net hersteld van een blessure.
pi_60285675
Voor Gay komt alles aan op dit nummer, nu zich niet voor de 200 gekwalificeerd heeft. Powell moet oppassen dat hij geen inter-Olympisch fenomeen wordt. Bolt is de rijzende ster aan het firmament. We hebben alle ingrediėnten voor een schitterende race.
Thus, what is of supreme importance in war is to attack the enemy's strategy. - SUN TZU
pi_60288625
Powell is sowieso geen toernooi loper, zie bijvoorbeeld de finale van de WK 2007 in Osaka. Gisteren bestond de top 4 alleen maar uit Jamaicanen..
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_60288831
Dit wordt geweldig.

Hopelijk herstelt Tyson Gay op tijd.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 23 juli 2008 @ 13:20:45 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_60293749
Zaterdag 16 augustus 22.30 lokale tijd, dus 16.30 NL tijd is de finale.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_60295359
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 13:20 schreef borisz het volgende:
Gelukkig niet onder werktijd
  woensdag 23 juli 2008 @ 14:35:51 #8
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_60295611
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 14:23 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Gelukkig niet onder werktijd
Om in de agenda te schrijven! Een van de leukste onderdelen van de OS!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  Trouwste user 2022 woensdag 23 juli 2008 @ 15:55:57 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_60297245
Mooi topic en mooie OP.

Ik lag in bed tijdens de race van de eeuw. Johnson Lewis. Ik zag het en was overdonderd. Ik was zelf vol adrenaline.

Ik kan er nu nog niet van slapen.

Dit jaar wordt het weer zo mooi.

Ik kijk er naar uit.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_60299064

Om aan wat geschiedenis te doen.
Wells Christie Hines

Ik gok op Gay, stressbestendiger en meer ervaring dan Powell en Bolt. Powell kan alleen in enorme ontspanning lopen. Bolt is een redelijk onbekende in dat opzicht, maar ik denk dat hij zijn topvorm dit jaar al heeft gehad, helaas. Zal vast wel hard gaan, maar geen wereldrecord. Misschien het Olympische record van Bailey: 9.84

[ Bericht 37% gewijzigd door Brownietje op 23-07-2008 17:19:11 ]
pi_60302224
Ik ben benieuwd of de overtuigende winnaars in de halve finales het in de finale ook een keer kunnen flikken.
That's all folks!
  woensdag 23 juli 2008 @ 20:16:42 #12
67174 Dos37
Come on Twente
pi_60303578
Mooiste nummer van de hele OS is dit altijd.

Ik ga het kijken
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_60313898
Leuk
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
pi_60313991
Spannendste 100 meter sinds jaren. Gay, Bolt, Powell. Kan me niet heugen dat er zoveel talent tegelijk op de baan verscheen. Natuurlijk was de finale van 1991 (WK) uitzonderlijk maar drie lopers die sub 9:80 kunnen lopen zijn nog een stuk uitzonderlijker.
pi_60314708
Het is voor de spankracht natuurlijk te hopen dat Tyson Gay op tijd volledig herstelt.

Alledrie mannen die een lage 9.7 in de benen hebben.

Als de omstandigheden perfect zijn en zowel Gay, Bolt en Powell op de top van hun kunnen lopen, gaat het wel zo ongelofelijk knetterhard.
  Trouwste user 2022 donderdag 24 juli 2008 @ 17:07:14 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_60324100
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:25 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik ben benieuwd of de overtuigende winnaars in de halve finales het in de finale ook een keer kunnen flikken.
Ben Johnson verloor 2 weken voor de spelen van Lewis. In de halve finale ging ie ook niet voluit.

Maar dit jaar is het idd zo dat je niet kunt inhouden. De top is zo breed geworden.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 24 juli 2008 @ 17:07:57 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_60324117
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 13:20 schreef borisz het volgende:

Dan moet ik vroeg opstaan

pi_60324637
Doet Bolt nu mee aan de 100, 200 en 400 meter?
pi_60324928
Geen 400m. Dat zal niet in het programma passen, als het op dezelfde manier is opgebouwd als de laatste WK's en OS'
pi_60325332
9.79 = kippenvel.

Dope of geen dope.
pi_60328339
Die kop van Lewis in 1988 bijft priceless, Lewis kon met een storm komen tot 9.78 en wist dus dat 9.79 gewoon buitenaards was voor die tijd.

Wel grappig dat op dezelfde dag (16-07-88) door Griffith een WR werd gelopen van 10:49 en daar opeens geen wind meer stond. Lewis liep met 5.2m wind voordeel, Griffith zonder windvoordeel. Maar dat laatste is gewoon onmogelijk gelet op de beelden, Griffith had een groot voordeel maar de windmeting is of mee gefraudeerd of kapot geweest. Griffiths haren zie je ook wapperen voor de start.

9.78 Lewis

WR Griiffith op dezelfde dag. Zie hoe haar haren wapperen na de race, windstil my ass.
pi_60329187
Je hoort bij de eerste de wind razen langs de microfoons trouwens. Bij de 2de hoor je dat wel minder. Er staat bij de eerste ook al een zijwind, zeggen ze. Dat ding staat trouwens langs de verspringaanloop waar gesprongen wordt en er zitten 2 mannen achter. Moet je ook die vlag zien achter de start bij Flo Jo, al staat die een beetje scheef, hij staat toch strak naar achter.

Windmeters zijn sowieso al ondingen, nu valt het bij de 100m wel mee. Somsl zie ik zo'n windmeter op wedstrijden nog wel eens naast de polsstokmat (die hoger is) staan. Op de 200m is het al helemaal een raadsel hoeveel wind er precies staat. 2.2+ op het rechte eind wilt niet betekenen dat die ook in de bocht stond.
pi_60330242
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 21:56 schreef Brownietje het volgende:

Windmeters zijn sowieso al ondingen, nu valt het bij de 100m wel mee. Somsl zie ik zo'n windmeter op wedstrijden nog wel eens naast de polsstokmat (die hoger is) staan. Op de 200m is het al helemaal een raadsel hoeveel wind er precies staat. 2.2+ op het rechte eind wilt niet betekenen dat die ook in de bocht stond.
Laatst op de competitie stond dat ding voor de polsstokhoogbak.. vond je het gek dat iedereen 0.0 kreeg, omdat dat ding uit de wind stond, terwijl iedereen tegen een halve storm aan het opboksen was

Ik neem toch aan dat er op een EK/WK/OS wel meerdere windmeters staan.
pi_60331299
Dat bedoelde ik dus, of bij verspringen wel eens gezien op de competitie: iemand die de wind noteerde bij elke poging, maar gewoon voor de windmeter zat met z'n stoel (displaytje gedraaid, zodat die lekker in de zon zat)

Vast wel hoor, al kan ik er hier zo bij trials maar een ontdekken en voor die tijd is het niet raar (zoals in 1 vd 2 filmpjes er bijvoorbeeld nog redelijk vreemd aangekeken tegen de speakers achter de startblokken, tegenwoordig gewoon standaard, publiek of geen publiek)

Ik ben benieuwd hoe geblesseerd Gay is

Als dat het filmpje is dan kan die het vergeten denk ik. Hamstringscheur heelt niet zo heel snel en zeker met zo'n explosief onderdeel als de 100m zou ik het veel te riskant vinden. Hij heeft maar iets van een maand om te herstellen, dat lijkt mij erg weinig. Je hebt een verekking, meestal zie je atleten dan grijpen naar hamstring en uitbollen en scheuren, dan zie je dit dus. (Al spreek ik hier vooral uit vervelende ervaring)
pi_60331812
Gay loopt ook niet tegen Powell in London, begrijpelijk met deze akelige blessure. Terwijl het eerste instantie lijkt dat hij gewoon struikelt

Wat Brownietje al zegt, dit is alles behalve een verrekking.. want dat is mij ook al een paar keer gebeurd tijdens het 100-200m en dan bol je gewoon op een uit. Dit lijkt vrij veel wat er met een trainingsmaat gebeurde op de 60m indoor.. en die lag er 6 maanden uit.

Die speakers vind ik wel prettig, zeker als je in de buitenste lanen zit (vooral bij de 400m) mag je hopen dat je uberhaupt het startcommando hoort. Laatst is er wetenschappelijk onderzoek gedaan dat laan 6-8 de meeste ongunstige lanen zijn, maar dat was al bij de sprinters bekend..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')