quote:VS en EU dringen aan op direct overleg over Zuid-Ossetië
WASHINGTON - De Amerikaanse regering heeft de strijdende partijen in Zuid-Ossetië vrijdag opgeroepen tot direct overleg over het beëindigen van het geweld.
Dat heeft een woordvoerder van het Witte Huis laten weten.
De zegsman stelde dat het geschil tussen Georgië en de separatisten in Zuid-Ossetië op vreedzame wijze dient te worden opgelost.
EU
De Europese Unie heeft de strijdende partijen in Zuid-Ossetië opgeroepen onmiddellijk te stoppen met vechten en de vredesbesprekingen te hervatten.
EU-coördinator voor het buitenlands beleid Javier Solana heeft daarover donderdagavond telefonisch gesproken met de Georgische president Michail Saakasjvili.
Zowel Solana als EU-voorzitter Frankrijk is zeer bezorgd over de ontwikkelingen in het gebied.
NAVO
Ook NAVO-baas Jaap de Hoop Scheffer is ernstig bezorgd over de ontwikkelingen in Zuid-Ossetië. De Nederlandse NAVO-topman roept alle partijen in het conflict op onmiddellijk een einde te maken aan de gewelddadigheden en te beginnen met rechtstreekse vredesbesprekingen, aldus een NAVO-verklaring.
quote:Rusland ontkent luchtacties tegen Georgië
TBILISI - Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vrijdag ontkend dat Russische gevechtsvliegtuigen acties in Georgië hebben uitgevoerd.
Een woordvoerder van het ministerie zei dat het Georgische luchtruim niet is geschonden.
Eerder op de dag stelde Georgië dat Russische gevechtsvliegtuigen het Georgische luchtruim waren binnengedrongen en enkele doelen met bommen hadden bestookt.
Een van de doelwitten zou een politiebureau bij de stad Kareli zijn. Enkele personen zouden gewond zijn geraakt.
quote:'Georgië verklaart Rusland de oorlog'
TBILISI - De Georgische president Michail Saakasjvili verklaart Rusland binnen enkele uren de oorlog. Dat heeft de secretaris-generaal van de nationale veiligheidsraad van Georgië, Kacha Lomaja, in de nacht van vrijdag op zaterdag bekendgemaakt.
"Rusland heeft de havenstad Poti aan de Zwarte Zee gebombardeerd en de militaire basis bij Senaki. We denken dat Rusland is begonnen met het bombarderen van economische en burgerdoelen", aldus Lomaja.
Georgische media melden dat Georgië een troepenmacht aan de grens met de afvallige regio Abchazië heeft opgebouwd. Ook zes andere steden in het westen van het land zouden gebombardeerd zijn.
Evacuatie
De Georgische autoriteiten zijn begonnen met het evacueren van de presidentiële gebouwen in Tblisi. Ook andere overheidsgebouwen worden ontruimd uit angst voor een Russisch bombardement op de stad.
Dat heeft de secretaris-generaal van de nationale veiligheidsraad van Georgië, Kacha Lomaja, in de nacht van vrijdag op zaterdag laten weten.
Gevechtsvliegtuigen
Volgens hem zouden Russische gevechtsvliegtuigen onderweg zijn naar de hoofdstad van Georgië. De Georgische president Michail Saakasjvili heeft Tblisi inmiddels verlaten.
Volgens Lomaja is hij naar een veilige locatie overgebracht.
Slachtoffers
Door de gevechten tussen Russische en Georgische troepen in Zuid-Ossetië zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag drie Russen om het leven gekomen.
Dat brengt het aantal dode Russische militairen door de gevechten in de afvallige provincie van Georgië op vijftien, meldde een woordvoerder van het Russische leger.
Hoeveel slachtoffers aan Georgische zijde zijn gevallen is niet precies bekend. Volgens opstandelingen in Zuid-Ossetië zijn er zeker 1400 mensen om het leven gekomen, maar het Georgische leger meldde enkele tientallen doden.
VN-Veiligheidsraad
De VN-Veiligheidsraad heeft meer tijd nodig om een oproep te formuleren voor een staakt-het-vuren in de gevechten tussen Rusland en Georgië.
De raad kwam binnen 24 uur twee keer bij elkaar in de hoop dat de vijftien leden eensgezind naar buiten wilden treden.
De besprekingen worden zaterdag voortgezet. "Sommige leden hebben meer tijd nodig", aldus de voorzitter van de raad.
quote:President vraagt Georgië in Peking te blijven
PEKING - De Georgische president Michail Saakasjvili heeft de sporters van zijn land gevraagd de Olympische Spelen af te maken. Dat liet een woordvoerder van de olympische equipe zaterdagavond weten.
ANP
De 35 atleten uit Georgië overwogen de Spelen vroegtijdig te verlaten, vanwege de Russische inval in het land.
De atleten lieten hun beslissing afhangen van de mening van Saakasjvili. "Als we besluiten ons terug te trekken van de Spelen, zal dat een beslissing zijn van het hele land", zei een lid van de equipe eerder op de avond.
De vrouw van Saakasjvili, ook aanwezig in Peking, bracht de sporters persoonlijk op de hoogte van het advies van haar man. "We zullen de wedstrijden tijdens de Spelen nu met nog meer passie en vastberadenheid in gaan", aldus de zegsman van de Georgiërs.
Vreemd gevoel
Het olympisch comité van Georgië liet in een verklaring weten dat de sporters met een vreemd gevoel in Peking verblijven. "Terwijl het vuurwerk tijdens de openingsceremonie de lucht boven Peking verlichtte, gingen in diverse steden in Georgië bommen en explosieven af.
We roepen de internationale gemeenschap op om Rusland duidelijk te maken dat het invallen van een onafhankelijke staat in de 21e eeuw niet meer getolereerd kan worden."
Hoop
De Georgiërs richten hun hoop op een positieve uitwerking van de Olympische Spelen. "We hopen dat de duiven die vrijdag in het 'Vogelnest' werden losgelaten hun weg vinden naar de Kaukasus en de vrede in het gebied herstellen", zo staat in de verklaring.
Georgische troepen trokken vrijdag de afvallige regio Zuid-Ossetië in om daar het gezag te herstellen. Rusland schoot de opstandelingen vervolgens te hulp met gevechtsvliegtuigen en tanks.
quote:Poetin haalt uit naar Georgië
Uitgegeven: 9 augustus 2008 19:30
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2008 23:57
VLADIKAVKAZ - De Russische premier Vladimir Poetin heeft zaterdag hard uitgehaald naar buurland Georgië. Tijdens een bezoek aan het grensgebied tussen beide landen bestempelde hij de Georgische militaire operaties in de afvallige regio Zuid-Ossetië als "genocide".
ANP
Het Russische ingrijpen in het conflict in Georgië noemde Poetin "gegrond, legitiem en zelfs noodzakelijk".
Rusland is volgens de premier verplicht in actie te komen als een van de strijdende partijen in Zuid-Ossetië bestaande vredesakkoorden schendt. Hij bestempelde de Georgische regering als "crimineel".
Poetin zei verder dat Georgië uit is op "bloedige avonturen" in Zuid-Ossetië en andere landen mee probeert te sleuren in een oorlog. Hij doelde op de aspiraties van het Kaukasische land om lid te worden van de NAVO.
Tot dusver heeft het transatlantische militaire en politieke bondgenootschap overigens geen partij gekozen in het conflict. Het heeft Rusland en Georgië opgeroepen tot overleg.
Veiligheidsraad
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is zaterdag in New York bijeengekomen voor informeel overleg over de situatie in Georgië, dat verwikkeld is in een gewapend conflict met Rusland over de afvallige regio's Zuid-Ossetië en Abchazië.
Het invloedrijkste VN-orgaan zal mogelijk oproepen tot een staakt-het-vuren, aldus diplomaten.
Oproep
De Russische VN-ambassadeur Vitaly Tsjoerkin maakte evenwel vooraf duidelijk dat een oproep tot een bestand alleen mogelijk is als Georgië bereid is zijn troepen terug te trekken.
Westerse landen roepen juist in meerderheid Rusland op zijn optreden in de Kaukasus te matigen. Rusland behoort tot de permanente leden van de Veiligheidsraad die vetorecht hebben.
Bemiddelaar
De Franse president Nicolas Sarkozy heeft zijn minister van Buitenlandse Zaken Bernard Kouchner opgedragen als bemiddelaar op te treden in het conflict tussen Georgië en Rusland. Dat maakte de Franse regering zaterdag bekend. Frankrijk is momenteel voorzitter van de Europese Unie.
Sarkozy heeft Kouchner opdracht gegeven "zo snel mogelijk naar de regio te gaan om de betrokken partijen suggesties aan de hand te doen om uit de crisis te komen".
De Fransen hebben een plan voor een staakt-het-vuren opgesteld. Daarin moeten zowel de Russische als de Georgische troepen in Zuid-Ossetië zich terugtrekken tot de posities die zij innamen voordat het conflict escaleerde.
Doden
Het conflict met Rusland heeft in Georgië tot dusver 150 mensenlevens geëist, onder wie ongeveer veertig burgers. Dat zei de Georgische minister van Buitenlandse zaken Eka Tkeshelashvili zaterdag.
quote:President: Georgië in staat van beleg
De Russische regering stuurt 'extra eenheden' naar Zuid-Ossetië, waar Russische troepen zware gevechten leveren met het Georgische leger. De oorlog om het opstandige gebied breidt zich nog steeds uit, nu er ook buiten Zuid-Ossetië strijd wordt geleverd.
Georgische straat controllert straat in dorpje Zuid-Ossetië Georgische straat controllert straat in dorpje Zuid-Ossetië
De Georgische president Michail Saakasjvili laat vandaag een decreet uitvaardigen waarin hij de staat van beleg afkondigt. Daarmee komt het land, volgens Saakasjvili officieel in oorlog met Rusland, in de macht van de militaire gezaghebbers.
De Russische president Dmitri Medvedev heeft vandaag laten weten dat de extra troepen de 'vrede aan Georgische zijde te zullen afdwingen'. De nieuwe troepen zullen volgens Moskou vandaag al aankomen in het oorlogsgebied.
Volgens verschillende media wordt er nog steeds gevochten rond de hoofdstad Tschinvali van de opstandige regio. Daar zouden honderden gebouwen zijn verwoest.
Oorlogsverklaring
Inwoners van het gebied - van wie 90 procent een Russische paspoort heeft - zoeken al jaren aansluiting bij Rusland. In de nacht van donderdag op vrijdag braken er gevechten uit tussen het Georgische leger en opstandelingen. Gisteren trokken Russische troepen het gebied binnen om de opstandelingen bij te staan.
Georgië zei gisteren twee Russische vliegtuigen te hebben neergeschoten. Gevechten breiden zich uit buiten Zuid-Ossetië.
Volgens een zaterdagochtend afgegeven verklaring van de Georgische regering heeft Rusland de Georgische havenstad Poti - een belangrijke aanvoerhaven - aan de Zwarte Zee 'volledig verwoest'. Ook zijn er volgens het Britse persbureau Reuters bombardementen uitgevoerd boven de stad Gori in Zuid-Ossetië.
Slachtoffers
Een woordvoerder van het Russische leger meldt dat er vijftien Russische militairen zijn omgekomen. In Zuid-Ossetië zouden volgens de opstandelingen 1.400 doden zijn gevallen. De Georgische regering spreekt van tientallen slachtoffers. Maar betrouwbare cijfers ontbreken vooralsnog.
Intussen hebben de Verenigde Staten Rusland opgeroepen de strijd te staken. De Europese Unie en Amerika hebben onderhandelaars naar Georgië gestuurd. Ook is de VN-Veiligheidsraad al twee keer bijeengekomen voor spoedberaad - zonder dat er echte beslissingen werden genomen.
Zit wat in, maar ik neem die Russische praat toch met een korrel zout. McArthur zei 60 jaar terug ook dat die Koreanen of Chinezen platgegooid moesten worden met atoombommen en dat kostte hem zijn carriere. In Rusland zal het iets anders werken, maar of Moskou er blij mee is weet ik niet.quote:[quote]Op vrijdag 15 augustus 2008 15:39 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Steeven, ik zei alléén dat Rusland flink om zich heen aan het slaan is.
Dat lijkt me gezien het aantal landen waartegen de retoriek zich richt toch wel een opmerking die geen onwaarheid is?
Doe niet zo neerbuigend. Ik ga niet weer al die argumenten aanhalen, lees het vorige topic maar door, staat er vol mee.quote:Overtuigend argument. En wat zijn wat jou betreft de belangrijkste argumenten?
Ik denk dat Rusland een welgeplaatste bom legt op het raketschild in Polen en zich dan ingraaft voor de verdediging. Het is dan aan de NAVO-landen om Rusland aan te vallen, of atoombommen op Rusland te gooien of om helemaal niets te doen, waarbij na het laatste, Polen uiteraard boos is.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:40 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik acht een atoomoorlog uberhaupt uitgesloten, omdat die bij voorbaat al kansloos is. Geen enkele partij is bereid om tot totale zelfvernietiging over te gaan en al helemaal niet om een raketschild. Als de NATO ineens Rusland binnen zou vallen en tot Moskou zou pushen, dan zie ik nog wel in waarom Rusland een atoombom zou gebruiken, maar aangezien dat toch nooit gebeurd is het enkel een pressiemiddel in de internationale politiek. Iran wil er ook alleen maar eentje om meer invloed te krijgen in de regio. Maar blijkbaar werkt het nog steeds...
Overigens mag je me uitleggen hoe Rusland van plan is het Westen aan te vallen, want oorlog met Polen is oorlog met de hele westerse wereld. Zijn er al legers onderweg?
Hoewel ik het geen onrealistisch scenario acht, denk ik toch dat het onwaarschijnlijk is. Er spelen meer belangen dan enkel de politieke. Economisch gezien bijvoorbeeld kan Rusland niet zonder Europa en wij niet zonder Rusland voor de energie. Ze weten dondersgoed dat een bom gooien op Polen totale oorlog betekent en dus zelfvernietiging. Maar even in jouw lijn zittende, zou het met een goede covert-op missie misschien wel lukkenquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:45 schreef Getsie het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland een welgeplaatste bom legt op het raketschild in Polen en zich dan ingraaft voor de verdediging. Het is dan aan de NAVO-landen om Rusland aan te vallen, of atoombommen op Rusland te gooien of om helemaal niets te doen, waarbij na het laatste, Polen uiteraard boos is.
En dan moet ik gaan gokken welke argumenten je bedoeld? Laten we maar zeggen dat we het niet met elkaar eens zijn dan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:44 schreef Steeven het volgende:
[..]
Doe niet zo neerbuigend. Ik ga niet weer al die argumenten aanhalen, lees het vorige topic maar door, staat er vol mee.
- Rusland gebruikt z'n veto-recht om alle resoluties tegen Iran te blokkeren.quote:On February 10, 2007, Russian Federation President Vladimir Putin declared that the INF Treaty no longer serves Russia's interests. On February 14, ITAR-Tass and Interfax quoted General Yuri Baluyevsky, the Russian military's chief of general staff, as saying that Russia could pull out of the INF, and that the decision would depend on the United States' actions with its proposed Ground-Based Midcourse Defense missile defense system, parts of which the U.S. plans to deploy in Poland and the Czech Republic.
Mijn hoofdargumentatie is dat de hoeveelheid atoombommen die een land bezit het belangrijkste machtsmiddel is. Een redelijk functionerende economie is nodig om atoombommen te onderhouden. In de tweede plaats kan een groot leger handig zijn naast atoombommen. Amerika is dat nu aan het opbouwen en doet wat trainingsmissies in Irak en Afghanistan. Rusland traint in Tsjetjenië en Georgië.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:48 schreef Steeven het volgende:
[..]
Hoewel ik het geen onrealistisch scenario acht, denk ik toch dat het onwaarschijnlijk is. Er spelen meer belangen dan enkel de politieke. Economisch gezien bijvoorbeeld kan Rusland niet zonder Europa en wij niet zonder Rusland voor de energie. Ze weten dondersgoed dat een bom gooien op Polen totale oorlog betekent en dus zelfvernietiging. Maar even in jouw lijn zittende, zou het met een goede covert-op missie misschien wel lukken. Bewijs dan maar dat de Spetznatz erachter zitten
.
Ja, dat is wel lekker makkelijk als je eigen argumentatie piept en kraakt... Maar hier de belangrijkste punten die geen toelichting nodig hebben:quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:49 schreef Getsie het volgende:
[..]
En dan moet ik gaan gokken welke argumenten je bedoeld? Laten we maar zeggen dat we het niet met elkaar eens zijn dan.
Zo is het goed toch? Iemand moet die OP ff aanpassen in de wiki ofzo.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:50 schreef Prosac het volgende:
Steeven, je moet sommige foto's even een link van maken.
Ander argument: het behoud van de Russische onafhankelijkheid. Als Amerika een raketschild heeft dat werkt, dan kan Amerika Russische atoombommen tegenhouden. Vervolgens is Rusland volledig overgeleverd aan Amerika. Een aanval op het raketschild in Polen zou een Russische wanhoopsdaad kunnen zijn.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:53 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ja, dat is wel lekker makkelijk als je eigen argumentatie piept en kraakt... Maar hier de belangrijkste punten die geen toelichting nodig hebben:
- Polen is lid van de NAVO
- Polen is lid van de EU
- Het raketschild is van de VS; mess with it en je hebt een probleem
- Rusland is economisch afhankelijk van Europa
- Het leger van Rusland is achterhaald vergeleken met de legers van NAVO
- Geen land is uit op totale zelfvernietiging
- Zou Rusland een move moeten maken, dan mogen ze eerst al hun legers naar de Europese grens halen
Bovenstaande redenen wegen toch een stuk zwaarder dan het feit dat een land niet blij is met een raketschild. Er zijn meer manieren om dat te counteren, zoals Drijfzand zegt, het versterken van Iran en Servië.
Volgens mij zo goed inderdaadquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:53 schreef Steeven het volgende:
[..]
Zo is het goed toch? Iemand moet die OP ff aanpassen in de wiki ofzo.
Toch klopt er iets niet in je argumentatie wat lijkt op de MAD-doctrine. Immers, als de ene zijde een raketschild heeft en de andere atoombommen, wat wou die laatste partij dan doen...quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:01 schreef Getsie het volgende:
[..]
Ander argument: het behoud van de Russische onafhankelijkheid. Als Amerika een raketschild heeft dat werkt, dan kan Amerika Russische atoombommen tegenhouden. Vervolgens is Rusland volledig overgeleverd aan Amerika. Een aanval op het raketschild in Polen zou een Russische wanhoopsdaad kunnen zijn.
Rusland kan aanvallen op het moment dat het raketschild in de maak is.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:04 schreef Steeven het volgende:
[..]
Toch klopt er iets niet in je argumentatie wat lijkt op de MAD-doctrine. Immers, als de ene zijde een raketschild heeft en de andere atoombommen, wat wou die laatste partij dan doen...
Ja, maar dan gaan al die andere argumenten weer spelen. Pas als ik hoor dat het gehele Russische leger posities inneemt aan de westzijde van het land, ga ik me zorgen maken. Anders is alles wat Rusland zal proberen bij voorbaat al kansloos.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:05 schreef Getsie het volgende:
[..]
Rusland kan aanvallen op het moment dat het raketschild in de maak is.
Tja, die zullen er dan ook wel een stel terugkrijgen met mogelijk het einde van Rusland en Poetin zelfquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:08 schreef Perrin het volgende:
Bovendien, hoe effectief denk je dat een raketschild is tegen honderden simultaan afgeschoten lange-afstandsraketten?
Waarom een raketschild als dat schild toch al die raketten niet kan tegen houden? Waarom zou Rusland dan boos zijn, als ze toch genoeg nukes hebben moet dat raketschild een lachertje zijn voor ze. Ze doen er beter aan die technologie zelf te gaan ontwikkelen, of te stelen, of beide. Bij zelfvernietiging winnen ze niks en leven ze niet meer, wij ook niet, maar er is altijd wat te winnen, er gaat altijd wat boven de keuze voor totale zelfvernietiging. Dit schild zorgt er gewoon voor dat ze hun invloed in het westen, en de Baltische staten dus, kwijt raken en dat doet zeer. Als ik een Rus was zou ik er maar aan wennen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:08 schreef Perrin het volgende:
Bovendien, hoe effectief denk je dat een raketschild is tegen honderden simultaan afgeschoten lange-afstandsraketten?
Dat doen de Russen dus nu net niet. Daarom zitten ze ook in Georgië.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:14 schreef Steeven het volgende:
[..]
Als ik een Rus was zou ik er maar aan wennen.
En wij hebben onze hand op de geldkraan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:23 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dat doen de Russen dus nu net niet. Daarom zitten ze ook in Georgië.
En de overeenkomst die met Polen is gesloten geeft Rusland weer een reden om langer en dieper in Georgië te blijven om een duidelijk signaal af te geven richting naar de US.
Raketschild is een mooi speeltje (dat in tests tegen 1 raket voor 50% effectief is) maar Rusland heeft zijn vinger boven de olie knop.
Als Rusland in Georgië blijft wel. De Centraal-Aziatische olie- en gasvoorraden zijn dan afgesloten van het westen:quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:23 schreef HarryP het volgende:
[..]
Dat doen de Russen dus nu net niet. Daarom zitten ze ook in Georgië.
En de overeenkomst die met Polen is gesloten geeft Rusland weer een reden om langer en dieper in Georgië te blijven om een duidelijk signaal af te geven richting naar de US.
Raketschild is een mooi speeltje (dat in tests tegen 1 raket voor 50% effectief is) maar Rusland heeft zijn vinger boven de olie knop.
Voor een aanval op doelwitten beperkt in omvang zoals in aanbouw zijnde installaties heb je geen grondtroepen nodig, vraag dat maar aan Israël of de VS.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:07 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ja, maar dan gaan al die andere argumenten weer spelen. Pas als ik hoor dat het gehele Russische leger posities inneemt aan de westzijde van het land, ga ik me zorgen maken. Anders is alles wat Rusland zal proberen bij voorbaat al kansloos.
Ja, de VS zullen het vast onbestraft laten dat hun prestigieuze raketschild vernield wordt door hun oude aartsvijand. Daarnaast gaat artikel 5 van de NAVO dan spelen; bondgenoot is aangevallen, iedereen heeft oorlog met de agressor.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:27 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Voor een aanval op doelwitten beperkt in omvang zoals in aanbouw zijnde installaties heb je geen grondtroepen nodig, vraag dat maar aan Israël of de VS.
Handjevol kruisraketten lanceren en de vijandelijkheden zijn afgelopen voordat de andere zijde beseft wat er aan de hand is, laat staan dat de Navo in die tijd in actie kan komen. Krijg je een zware diplomatieke rel, maar geen oorlog.
Rusland kan langer zonder ons geld dan wij zonder die olie en gas op de internationale markt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:24 schreef Steeven het volgende:
[..]
En wij hebben onze hand op de geldkraan.
Als Rusland Polen binnenvalt dan stuurt ieder NAVO-lid zijn hele leger. Ik denk dat Rusland dat nooit zou doen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:44 schreef xFriendx het volgende:
Ik moet het nog maar zien met zo'n artikel 5 gebeuren![]()
Rusland die Polen binnendendert, vervolgens na 1 dag van vergaderen besluit men dat het een artikel 5 is, sturen alle landen wat kleine beetjes om aan de verplichting te voldoen en knabbelen wat aan dat front. Uiteindelijk vernietigd Rusland alleen het leger en niet Polen zelf en gaan we toch maar weer onderhandelen.
Vraag me ook wel eens af hoe blij de rest van Europa eigenlijk is met dat raketschild? Is het enkel de natte droom van Amerika of vinden wij Europeanen dat schild ook wel stoer?
Persoonlijk mogen ze van mij dat schild in het achtertuintje van het Witte Huis zetten ipv in Polen
Hangt ervan af hoe snel ze reageren. De aanval is voorbij, en wij zouden een oorlog beginnen? Diplomatiek en economisch zouden de gevolgen voor Rusland zeer aanzienlijk zijn, reden waarom ik niet verwacht dat ze het ooit zouden doen. Maar dat het Westen als vergelding een oorlog zou starten betwijfel ik. Misschien een aantal gelijkaardige acties, raketten op Russische installaties in satellietstaten, maar alvast geen aanval op Rusland die verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden (als het begin van een first-strike) waardoor ze zich genoodzaakt voelen alles te lanceren voor het vernietigd wordt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:30 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ja, de VS zullen het vast onbestraft laten dat hun prestigieuze raketschild vernield wordt door hun oude aartsvijand. Daarnaast gaat artikel 5 van de NAVO dan spelen; bondgenoot is aangevallen, iedereen heeft oorlog met de agressor.
Dat zeg je nu wel maar dat wil ik wel eens zien. Zouden er echt al in de NAVO plannen klaar liggen wat er dan gaat gebeuren als een land word aangevallen? Wie coordineert dan alles? Halen alle landen dan hun soldaten terug buiten europa? Heeft iemand hier meer info over? Wie stuurt welke eenheden? Gaat echt alles er heen? etc.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:00 schreef Getsie het volgende:
[..]
Als Rusland Polen binnenvalt dan stuurt ieder NAVO-lid zijn hele leger. Ik denk dat Rusland dat nooit zou doen.
Ik zie nog wel gebeuren dat ze Polen laten stikken in angst voor een derde wereldoorlog.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:06 schreef Bartleunen het volgende:
[..]
Dat zeg je nu wel maar dat wil ik wel eens zien. Zouden er echt al in de NAVO plannen klaar liggen wat er dan gaat gebeuren als een land word aangevallen? Wie coordineert dan alles? Halen alle landen dan hun soldaten terug buiten europa? Heeft iemand hier meer info over? Wie stuurt welke eenheden? Gaat echt alles er heen? etc.
Die plannen liggen zeker klaar. Op het NAVO-hoofdkwartier natuurlijk. Uiteraard zijn ze geheim. De coördinatie is ook al geregeld. In Afghanistan kunnen ze alvast oefenen met kleinere eenheden en in Servië hebben ze wat luchtacties gedaan. Vermoedelijk zal niet iedereen in de NAVO Rusland willen bezetten, maar Polen ontzetten, dat zal wel gebeuren.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:06 schreef Bartleunen het volgende:
[..]
Dat zeg je nu wel maar dat wil ik wel eens zien. Zouden er echt al in de NAVO plannen klaar liggen wat er dan gaat gebeuren als een land word aangevallen? Wie coordineert dan alles? Halen alle landen dan hun soldaten terug buiten europa? Heeft iemand hier meer info over? Wie stuurt welke eenheden? Gaat echt alles er heen? etc.
Wat voor special komt er? Zeker weer een special met allemaal herhalingen!quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:28 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Hoer laat NL tijd kwam die special ook al weer op cnn?
het raketschild dat nu gebouwd gaat worden kan dat iig. niet, die krijgt 10 onderscheppingsrakketten dat voldoende bescherming zou moeten bieden tegen Iraanse raketten, maar Rusland is bang dat die schild uitgebouwd gaat worden tot een grotere raketschild tegen Rusland, Russische experts mogen in Polen en Tsjechie de installaties controleren maar het Kremlin is nog steeds niet gerustgesteldquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:08 schreef Perrin het volgende:
Was net nog op het journaal, Russen hebben al het oorlogsmaterieel in de haven van Poti laten zinken of anderzins onklaar gemaakt. Daarmee ook de haven natuurlijk geblokkeerd. Gori is van de buitenwereld afgesneden en er zou geplunderd worden. Waren beelden te zien van een bewakingscamera van een bank aldaar, hoe militairen de deur openbraken en van alles meenamen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 18:12 schreef Monidique het volgende:
Ik zag net op BBC nog Russen de haven van Poti, ik denk dat het vandaag was, die bezig waren met het een en ander, met name het onklaar maken van schepen (zinken) en het roven van apparatuur. Niemand komt daar binnen, de Russen hebben in ieder geval die haven overgenomen. De vraag is hoe lang. Verder zitten ze nog verder ten (zuid-)oosten van Abchazië. Ik vraag me af waarom, ik denk om er een bufferzone te creëren, en om er te "demilitariseren".
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF155166.htmquote:U.S. demands Russia withdraw troops from Georgia
15 Aug 2008 15:52:40 GMT
Source: Reuters
TBILISI, Aug 15 (Reuters) - U.S. Secretary of State Condoleezza Rice on Friday demanded Russia withdraw all of its troops from Georgia.
"Our most urgent task today is the immediate and orderly withdrawal of Russian armed forces and the return of those forces to Russia," Rice told reporters after talks with Georgian President Mikheil Saakashvili.
"Russian forces need to leave Georgia at once," she said. "This is no longer 1968."
Moscow and Washington have been trading barbs over Georgia, an ally of the United States aspiring to join NATO, after Russian troops routed Georgian forces which had tried to take control of a Georgian separatist region backed by Moscow.
Russian units then went into several towns in Georgia proper, provoking the ire of Washington, with top U.S. officials invoking memories of the Soviet Union's occupation of Eastern Europe during the Cold War.
"The Russian attack on Georgia had profound implications and will have profound implications for its relations with its neighbours and the world," she said. (Writing by Guy Faulconbridge, editing by Michael Stott)
http://afp.google.com/article/ALeqM5jp1eLDmQa0nToFoI-0v31t659PkAquote:Rice urges Russia to withdraw troops from Georgia
"The United States calls for an immediate ceasefire to the armed conflict in Georgia's region of South Ossetia," Rice said in a statement.
"We call on Russia to cease attacks on Georgia by aircraft and missiles, respect Georgia's territorial integrity, and withdraw its ground combat forces from Georgian soil," she said.
http://www.reuters.com/article/GCA-Georgia/idUSLF24632020080815quote:Saakashvili said "we are today looking evil directly in the eye." He said Georgia would never ever reconcile itself to any occupation of its territory by Russia.
Rusland zit nog 30 km van hun doel, de pipeline, maar dan moeten ze Tblisi voorbij en Sjaak aan de kant zettenquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 18:27 schreef xFriendx het volgende:
Rusland blijft gewoon lekker zitten, al was het maar om te kijken wie er wel wat durft te ondernemen behalve alleen maar dreigende woorden te spreken.
Rice, voor de verandering eens enigszins welbespraakt, zei dat de provincies uiteraard bij Georgië zullen blijven. Tsja...quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 18:17 schreef zakjapannertje het volgende:
Saakashvili wil nog niet meteen de onafhankelijkheid accepteren van Abchazie en Zuid-Ossetie
[..]
http://www.reuters.com/article/GCA-Georgia/idUSLF24632020080815
http://www.mfa.gov.ge/index.php?lang_id=ENG&sec_id=461&info_id=7425quote:Timeline by 15th of August 16:30
[Email This Page] Print Version
15 August
16:10 Russian soldiers kidnapped 4 member of Namgalauri family from village Ghogheti of Kareli district. Kidnapers moved towards Znauri.
15:30 Russian helicopters are overflying Bordjomi-Tsemi forests and dropping fire setting engines. There are already from 12 to 15 fire locations. Russian military confirmed of flying helicopters over this territory without further comments.
13:00 One Turkish and two Reuter’s journalists (one of them were Georgian citizen) were detained by Russian soldiers in Poti.
10:30 Near village Sagolasheni, Gori district, vehicle of freelance journalist Margarita Akhvlediani was stopped by South Ossetian separatists. Vehicle was shot. Journalist was robbed of her car, camera and other belongings.
09:30 21 Military Tracks full of Russian military began movement from Senaki towards Poti port.
09:20 71st regiment of 42nd division of 58th Army of Russia moved from Tskhinvalu to Ergneti heading towards Gori.
08:00 Russian troops consisting of 14 armored vehicle and 4 tracks left Senaki and moved in the direction of the second largest town of Georgia Kutaisi. Currently they are at Abashis Tskali river, 40 kms west from Kutaisi and 10 kms west from Samtredia - the main railway and highway crossroad in western Georgia.
Human Rights Watch researchers have uncovered evidence that Russian aircraft dropped cluster bombs (banned by 107 nations) in populated areas in Georgia during the air attacks from 6th of August, killing at least 11 civilians and injuring dozens, Human Rights Watch said today.
Russian Navy continues controlling Georgian Territorial Waters.
Zie hen dat nog wel doen. De dreigementen tot zoverre zijn niet zo heel erg. Nog niets over een totale boycot van Rusland of iets van gelijke strekking.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 18:30 schreef henkway het volgende:
[..]
Rusland zit nog 30 km van hun doel, de pipeline, maar dan moeten ze Tblisi voorbij en Sjaak aan de kant zetten
Dat is de hele basis van de Navo, het idee dat een aanval op één wordt gezien als een aanval op allen. Daar zal dan ook vast naar gehandeld worden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:06 schreef Bartleunen het volgende:
[..]
Dit artikel is nog maar één keer aangeroepen, na de 11 september aanvallen. En een Russische aanval op een Navoland is zeker weer reden om dat artikel te activeren.quote:The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Als ze een outcast willen worden voor de hele wereld dan moeten ze dat vooral doen. Als ze aan de pipeline komen hebben ze een groot probleem en dat weten ze.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 18:30 schreef henkway het volgende:
[..]
Rusland zit nog 30 km van hun doel, de pipeline, maar dan moeten ze Tblisi voorbij en Sjaak aan de kant zetten
quote:Saakasjvili tekent vredesakkoord
Uitgegeven: 15 augustus 2008 17:53
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2008 19:33
TBILISI/TSCHINVALI - De Georgische president Michail Saakasjvili heeft vrijdag een vredesakkoord ondertekend dat een einde moet maken aan de strijd met Rusland. Moskou had het plan al geaccepteerd.
ANP2
Saakasjvili maakte de ondertekening bekend tijdens een gezamenlijke persconferentie in Tbilisi met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice.
Die was naar de Georgische hoofdstad afgereisd om het voorstel te overhandigen. De Franse president Nicolas Sarkozy is de architect van het vredesinitiatief, dat voorziet in een stappenplan.
Eerder deze week stemde de Russische president Dmitri Medvedev in met het zespuntenplan. Rusland heeft het akkoord echter nog niet ondertekend, maar heeft beloofd dat te doen als Georgië er officieel mee instemt.
Bloedvergieten
Na een week van oorlogsgeweld en bloedvergieten komt het normale leven in de zwaarst getroffen delen van Georgië langzaam weer op gang, terwijl het eerder overeengekomen staakt-het-vuren op hoofdlijnen wordt nageleefd.
In Tschinvali, de door de Georgiërs grotendeels in puin gelegde hoofdstad van de afvallige regio Zuid-Ossetië, heeft de Russische burgerbescherming gezorgd voor een noodvoorziening van stroom en water. Ziekenhuizen, de politie en bakkers hebben daarbij prioriteit.
Hulp
Buitenlandse humanitaire hulp om gevluchte Georgiërs bij te staan komt wel in Georgië aan, maar wetteloosheid en plunderingen maken de verstrekking ervan in de zwaarst getroffen gebieden onmogelijk, zo meldden internationale hulporganisaties vrijdag.
Paramilitairen en criminelen profiteren van de afwezigheid van autoriteiten en politie, aldus een afgevaardigde van de VN. Ook het Rode Kruis heeft moeite met hulp verlenen aan de noodlijdende bevolking. "Door de veiligheidssituatie kunnen we niet overal komen", aldus een woordvoerster.
Gevlucht
Volgens VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr zijn ruim 118.000 mensen op de vlucht geslagen. Circa 45.000 mensen zijn uit Zuid-Ossetië gevlucht, van wie 30.000 naar Rusland zijn vertrokken. Daarnaast spreekt de VN van 73.000 binnenlandse vluchtelingen in Georgië, onder wie bijna de hele bevolking van de stad Gori.
Georgië beschuldigt Rusland ondertussen van schendingen van het bestand. Zo zouden drie raketten zijn afgevuurd, op de Georgische steden Gori en Poti en op een oliepijpleiding bij Soepsa.
Analyseren
Mensenrechtenorganisaties beginnen het verloop van de vijandelijkheden te analyseren. Volgens Human Rights Watch (HRW) heeft Rusland clusterbommen gebruikt in Georgië.
Rusland ontkent dit, maar de ngo verklaart bewijs te hebben. De Nederlandse cameraman Stan Storimans is volgens HRW het slachtoffer geworden van een Russische aanval met een clusterbom.
Kort geding
Naast de al lopende bodemprocedure heeft Georgië nu ook een kort geding tegen Rusland aangespannen bij het Internationaal Gerechtshof.
Tbilisi vraagt de hoogste VN-rechters in het Haagse Vredespaleis om een bevel uit te vaardigen aan het adres van Moskou dat een eind moet maken aan discriminerende schendingen van de mensenrechten. De klacht rept over moord, plundering en het verdrijven van de burgerbevolking.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF96761.htmquote:Russian convoy moves deeper inside Georgia-witness
(Updates with further movement; changes dateline)
By James Kilner
IGOETI, Georgia, Aug 15 (Reuters) - A Russian military convoy advanced to within 55 km (30 miles) of Tbilisi on Friday, from the Russian-occupied town of Gori inside Georgia proper, a Reuters witness said.
The incursion marked the closest troops have come to the Georgian capital, and coincided with a visit by U.S. Secretary of State Condoleezza Rice to push a French-brokered peace plan to end the Russia-Georgia conflict.
The convoy of 10 armoured personnel carriers (APC), mounted by soldiers, was initially shadowed by three low-flying Russian combat helicopters as it pulled slowly past Georgian police and then army checkpoints without stopping.
The helicopters then left the convoy.
The vehicles halted in the village of Igoeti on the main highway to the Georgian capital. Their purpose was not clear. Several APCs pulled into side roads.
Moscow says it is securing Georgian military installations and abandoned arms dumps. On Thursday, Russian troops were spotted in Gori, the Black Sea port of Poti, and the western town of Zugdidi, which lies near another breakaway region, Abkhazia.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF384196.htmquote:U.S. stepping up relief supplies to Georgia
BERLIN, Aug 15 (Reuters) - The U.S. military plans to increase the flow of relief supplies to Georgia over the coming days and may begin ferrying materials like cots, sleeping bags and antibiotics across the Black Sea.
Navy Rear Admiral Steven Romano, who coordinates logistical support for the U.S. European Command, said on Friday that two C17 and two C130 transport planes had delivered supplies to Tbilisi in recent days.
"We anticipate that the scope of operation will grow," Romano told reporters on a conference call. "We are working on other delivery options ... which may include ferrying supplies across the Black Sea."
Misschien doen ze het voor de grap. Je ziet de humor er gewoon niet van in.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 19:18 schreef msnk het volgende:
Waar ik over zou willen hebben is het gedrag van de soldaten van beide kanten. Dat zogenaamde "Ja euh, we dachten dat jullie soldaten waren wat doen jullie dan ook hier". Devrim had het er al over, en hier is ie weer samen met nog wat andere filmpjes.
http://edition.cnn.com/20(...)dex.html#cnnSTCVideo
Als je die filmpjes zo ziet en dan met name de Turken, hoe durf je dan zomaar het vuur te openen? Mijn god man, ze zitten toch niet in een tank?
Rot toch een geweldig eind op met die randdebielen met AK's.
hahahahquote:
quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 19:51 schreef Getsie het volgende:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080808091149AA3VGTk
quote:no honey, you shouldn't be worried at all. russia didn't invade georgia, they invaded a breakaway province in south carolina.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 19:51 schreef Getsie het volgende:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080808091149AA3VGTk
quote:Pardon me for answering your question with a question, but how exactly do you have the ability to turn on and use a computer yet have such atrocious language skills?
* 1 day ago
Source(s):
The Oxford English Dictionary
http://www.breitbart.com/article.php?id=080815175647.vbouwl8u&show_article=1&catnum=0quote:Ukraine president calls for talks on Russian fleet
Ukrainian President Viktor Yushchenko on Friday said he had requested urgent talks with Moscow on the Russian navy's use of a Ukrainian port as the base for its Black Sea fleet.
"I sent an urgent request to the Russian president through official channels to start negotiations... to regulate our relations during military actions like those seen at the start of August," Yushchenko said in a statement.
Yushchenko on Wednesday signed a decree imposing new restrictions on the Black Sea fleet, that was described by Russia's foreign ministry as an "anti-Russian step."
The decree included a requirement that the Black Sea fleet, which is based in the port of Sevastopol, seek the permission of Ukraine's armed forces "at least 72 hours prior to ships or aircraft crossing the Ukrainian border."
The announcement heightened fears that Ukraine, a close ally of Tbilisi, could be caught up in a conflict that has raged in recent days between Russia and Georgia.
http://www.kommersant.com(...)th_Ossetia_conflict/quote:Georgia Can’t Get Out of CIS for a Year
The Georgian parliament yesterday voted unanimously in favor of President Mikheil Saakashvili’s initiative to withdraw from the Commonwealth of Independent States. Leaving the CIS is not easy, however, under the conditions set out in the organization’s charter. A withdrawal announcement has to be considered for 12 months. Nonetheless, Vadim Gustov, chairman of the Russian Federation Council Committee on CIS Affairs, thinks that Georgia’s request to withdraw will eventually be approved.
According to Gustov, Georgia will lose economically from its withdrawal from the CIS, whereas the organization will be little affected. Visa procedures and agreements on workforce migration are regulated by the CIS. “Will Georgia’s economy really adapt to the West?” Gustov asked rhetorically. “Borzhomi [mineral water] and wine can only find demand on our markets.”
Georgia was one of the few republics of the former USSR that did not participate in the foundation of the CIS in 1991. It entered the organization later, under president Eduard Shevardnadze. Saakashvili began to talk about exiting the CIS as soon as he came to power. Nonetheless, he regularly attended the organization’s summits and held meetings with the other CIS leaders, while delaying a final decision on ending his country’s membership.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF223153.htmquote:Russian tanks advance on Georgian towns-Saakashvili
15 Aug 2008 18:58:10 GMT
(Adds no immediate Russian comment)
TBILISI, Aug 15 (Reuters) - Russian tanks have moved on two more towns in central Georgia, widening their "occupation", Georgian President Mikheil Saakashvili said on Friday.
Saakashvili's claim could not be independently verified and Russian Presidency and Defence Ministry officials could not immediately be reached for comment.
Saakashvili said the tanks had moved to the towns of Khashari and Borjomi southwest of breakaway South Ossetia, where Russian troops and artillery massed over the past week during fighting with Georgian forces.
"We now have an increasing area of Russian occupation of our territory," Saakashvili told reporters hours after signing a ceasefire agreement brought by U.S. Secretary of State Condoleezza Rice. (Reporting by Margarita Antidze; Editing by Charles Dick)
Volgens mij stond er daar niets over in.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 21:36 schreef thepetlover het volgende:
heeft Georgië nu getekend voor de onafhankelijkheid van Zuid-Ossetië?
http://www.mfa.gov.ge/index.php?lang_id=ENG&sec_id=461&info_id=7433quote:21:50 Russian troops continued movement from Khashuri and are in Surami close to Khashuri on central highway.
21:00 Russian troops entered Khashuri about 100kms west from Tbilisi and opened checkpoint. About 10 Tanks are in the city. Eyewitnesses report that they behave very cynically and terrorize civilians pointing guns to them or Tank guns to their cars and houses.
20:00 Russian troops began preparing tranches for armored vehicles and soldiers near the entrance of Senaki.
1 Ding is zeker: aan beide kanten worden smerige spelletjes gespeeldquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 22:53 schreef LXIV het volgende:
http://www.antiwar.com/bl(...)u-to-russian-troops/
Bizar: Meisje verteld op FOX-news!!!! dat ze moest vluchten voor de Georgiërs!!
haha hoe ze zonder schaamte wordt onderbrokenquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 22:53 schreef LXIV het volgende:
http://www.antiwar.com/bl(...)u-to-russian-troops/
Bizar: Meisje verteld op FOX-news!!!! dat ze moest vluchten voor de Georgiërs!!
Niet nu al. Maar als we niet heel snel van de olieverslaving afkicken, zal WO3 echt om energie gaan draaien.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 23:25 schreef LXIV het volgende:
http://www.foxnews.com/story/0,2933,403121,00.html
Verder gaan ze er bij FOX gemakshalve maar van uit dat WO III min of meer onvermijdelijk is.
http://www.liveleak.com/view?i=322_1218816591quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 23:19 schreef Xith het volgende:
[..]
haha hoe ze zonder schaamte wordt onderbroken![]()
Of om water, of om land door volksverhuizingen tgv global warming. Heb de laatste jaren al zoveel redenen voor WO3 gehoord.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 23:29 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Niet nu al. Maar als we niet heel snel van de olieverslaving afkicken, zal WO3 echt om energie gaan draaien.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 23:23 schreef Drijfzand het volgende:
Het is me niet helemaal duidelijk of Rusland en Georgië wel dezelfde tekst hebben ondertekend. De Russen hadden ingestemd met de versie die Sarkozy bemiddeld had, maar ik dacht dat er daarna wat aan veranderd was.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF495502.htmquote:Russia wants to see Georgian signature on peace plan-Ifax
15 Aug 2008 19:49:21 GMT
MOSCOW, Aug 15 (Reuters) - Russia wants to see the Georgian president's signature on a peace plan before it makes any moves in the conflict between the two countries, Interfax news agency quoted an unidentified Foreign Ministry source as saying Friday.
"Until we see the signature of (Georgian President) Mikhail Saakashvili on the document, we will have nothing to comment on," Interfax quoted the source as saying.
"The time for conversations has passed. The time for concrete action has come." (Writing by Chris Baldwin; editing by Michael Stott)
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N15519908.htmquote:Bush says Russia's actions in Georgia unacceptable
15 Aug 2008 21:30:18 GMT
CRAWFORD, Texas, Aug 15 (Reuters) - President George W. Bush said Russia's actions were "completely unacceptable" in Georgia and that Moscow must end the crisis.
"The world has watched with alarm as Russia invaded a sovereign neighboring state and threatened a democratic government elected by its people," Bush said in his weekly Saturday radio address, which the White House released on Friday.
"This act is completely unacceptable to the free nations of the world," Bush said.
It was Bush's second statement on the Georgia crisis on Friday, a sign of U.S. concern about Russia's intentions. Moscow sent troops into Georgia in response to Tbilisi sending forces to retake South Ossetia, a pro-Russian province, last week.
Bush said he would send Secretary of State Condoleezza Rice to Brussels next week to meet with NATO foreign ministers and European Union officials.
Rice visited Tbilisi and France, which brokered a ceasefire, this week and was headed to Crawford, Texas, to meet with Bush at his ranch this weekend.
"To begin to repair the damage to its relations with the United States, Europe and other nations, and to begin restoring its place in the world, Russia must act to end this crisis," Bush said. (Reporting by Tabassum Zakaria; Editing by Kristin Roberts)
Precies, het draait allemaal om die oliepijleiding.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 18:30 schreef henkway het volgende:
[..]
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF206590.htmquote:Sarkozy says Russia pledges to withdraw forces
15 Aug 2008 18:57:58 GMT
PARIS, Aug 15 (Reuters) - French President Nicolas Sarkozy spoke to Russian President Dmitry Medvedev after Georgia signed a ceasefire agreement on Friday and Medvedev agreed to sign the accord and withdraw Russian troops, Sarkozy's office said.
"(Medvedev) confirmed to him that he would also sign the accord and that Russia would scrupulously respect the engagements in the accord, notably those concerning the withdrawal of Russian forces," Sarkozy's office said in a statement.
Sarkozy, whose country holds the rotating European Union presidency, helped broker the ceasefire deal. The statement gave no indication of when Medvedev might sign the agreement. (Reporting by James Mackenzie; Editing by Angus MacSwan)
Die journalist die dat filmt en gewoon aan zijn camera blijft vasthouden terwijl er (waarschijnlijk) op hem geschoten wordt. Meneer de Ruski vind het niet fijn dat hij gefilmd wordt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 20:15 schreef Xith het volgende:
Russische soldaten plunderen een bank en bestelen auto's en journalisten bij wegblokkades:
Maar die duizenden doden en genocide danquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 00:49 schreef Elkarden het volgende: In Tschinvali zijn nog geen 50 dode burgers gevonden.
Die losgeslagen vodkakoppen doen de meest vreemde dingen. Geen haan die er naar kraait.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 01:23 schreef Prosac het volgende:
[..]
Die journalist die dat filmt en gewoon aan zijn camera blijft vasthouden terwijl er (waarschijnlijk) op hem geschoten wordt. Meneer de Ruski vind het niet fijn dat hij gefilmd wordt.
als je alle mogelijke getuigen maar gewoon doodschiet danwel de camera afpakt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 01:42 schreef popolon het volgende:
[..]
Die losgeslagen vodkakoppen doen de meest vreemde dingen. Geen haan die er naar kraait.
is veel over te lezen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 01:17 schreef wolferl het volgende:
[..]
Precies, het draait allemaal om die gasoliepijleiding.
![]()
En de meeste mensen maar denken dat het om die provincie te doen is.
http://www.setimes.com/co(...)008/02/14/feature-02quote:Russia's efforts to expand its presence in the region have stirred controversy. Former Bulgarian Prime Minister Ivan Kostov, for instance, said in an interview for the Focus news agency that "Russia is interested in keeping the Balkans unsafe. That's how it applies its strategies there."
"Russia is blackmailing everyone with Kosovo, posing threats to fan the frozen fire in places like Abkhazia and Transnistria. It is obvious that our insecurity is nurturing them," he said.
Many experts doubt that South Stream is a viable project, since it would cost at least twice as much as Nabucco and would simply divert some gas exported through Ukraine, instead of providing a new source of gas. "It is a political pipeline designed to counter Nabucco," says Alan Riley from London's City University.
http://www.jamestown.org/edm/article.php?article_id=2372860quote:Both countries are interested in stopping South Stream. This pipeline, if built, would kill Nabucco, thus depriving Romania of alternative gas supplies and transit revenue from the Nabucco project, to which Bucharest remains loyal. For its part, Ukraine is interested in continuing large-scale transit of Russian-delivered gas to Europe, as opposed to seeing part of that transit re-routed through South Stream.
http://www.spacedaily.com(...)ipeline_war_999.htmlquote:A senior Russian official said Wednesday in Berlin the latest deals with Bulgaria and Serbia and the limited gas in Central Asia render Nabucco a project without a future.
"This is the death of Nabucco," Duma Deputy Speaker Valery Yazev said last week in Berlin. "I don't think there will be gas left for another pipeline."
Europe, however, is not willing to surrender just yet.
"Nabucco is far away from being handed the final blow," Reinhard Mitschek, the head of the Nabucco consortium, told Austrian newspaper Die Presse. "Besides RWE, further interested parties are knocking at our doors. They want to join the project because it has a lot of future potential," he said.
http://news.yahoo.com/s/a(...)pe/us_russia_georgiaquote:TBILISI, Georgia - Georgia's president grudgingly signed a truce with Russia Friday, even as he denounced the Russians as invading barbarians and accused the West of all but encouraging them to overrun his country. A stone-faced Condoleezza Rice, standing alongside, said Russian troops must withdraw immediately from their smaller neighbor.
[..]
Even as Rice stood with Georgian President Mikhail Saakashvili in a show of solidarity, he asked, "Who invited the trouble here? Who invited this arrogance here? Who invited these innocent deaths here?"
Shaky and near tears following a difficult, nearly five-hour meeting with her, Saakashvili answered his own question: "Not only those people who perpetrate them are responsible, but also those people who failed to stop it."
Rice let that pass, focusing instead on the demand that Moscow immediately withdraw its forces.
"With this signature by Georgia, this must take place and take place now," she declared.
[..]
The cease-fire document sets out no specific penalties or deadlines. It contains concessions to Russia that Saakashvili obviously found hard to swallow. Russia could retain peacekeeping forces in the separatist region of South Ossetia and another breakaway region, Abkhazia, and the forces would have a broader mandate in South Ossetia.
[..]
Apparently concerned that her awkward news conference with Saakashvili had set the wrong tone, Rice spoke briefly on her own before leaving Georgia.
"It's obviously a very emotional time here in Georgia," she said after visiting wounded people in a hospital.
"It's clearly a very emotional time, but I think that it should still be seen that this was a productive day. I hope now that peace can return to Georgia and Georgians can return to a normal life."
quote:Russia may strike nuclear blow on Poland in case it deploys US Patriot missiles
The General Staff of the Armed Forces of Russia warns Poland that it may become a priority target for Russia in the event the USA deploys elements of its missile defense system on the territory of this East European nation. To put it in a nutshell, Russia may strike a nuclear blow on Poland, which is possible after the recent change of the Russian Federation defense doctrine.
Russia may strike nuclear blow on Poland in case it deploys US Patriot missiles
“The USA is busy with its own missile defense system; it does not intend to defend Poland at this point. Poland lays itself open to attack giving the USA a permission to deploy the system. The country may become an object of Russia’s reaction. Such targets are destroyed in the first instance,” Anatoly Nogovitsin, Russia’s Deputy Chief of Staff said commenting the recent agreement regarding the deployment of the US missile defense system in Poland.
Nogovitsin stated that Russia may use nuclear weapons in cases as stipulated by the defense doctrine.
“It clearly states that we can use nuclear weapons against the countries possessing nuclear weapons, against allies of such countries, if they somehow support them, and against those countries, which deploy other countries’ nuclear weapons on their territories. Poland is aware of it,” the general said.
In the meantime, US Secretary of State Condoleezza Rice added more fuel to the fire upon her arrival in Tbilisi, Georgia. She said that Washington would be ready to sign the missile defense agreement with Warsaw in the nearest future, ITAR-TASS reports.
Poland ’s Prime Minister Donald Tusk said that Poland had completed the talks with the USA and agreed upon the conditions of the deployment of the US missile defense system elements on its territory.
The agreement stipulates the deployment of 96 Patriot missiles and 110 members of the personnel. The US permanent military reservation will be deployed in Poland by 2012.
Interceptor missiles will appear in Poland on the outskirts of the town of Slupsk. The agreement also stipulates USA’s assistance to Poland in case the latter faces a threat from third countries.
It is worthy of note that Polish President Lech Kaczynski set off to Georgia Tuesday along with the leaders of Estonia, Lithuania and Ukraine to participate in the meeting of solidarity. All of the presidents, including Mr. Kaczynski, delivered anti-Russian speeches at the meeting. The Polish president particularly stated that Russia had shown its true face and committed criminal actions.
Russia ’s Dmitry Medvedev stated in July that US missiles in Poland would only aggravate the situation.
“Russia will have to respond; the EU and the USA have been warned,” the Russian president said.
http://www.irishtimes.com(...)5/1218747921949.htmlquote:Rivals say they plan to remove Georgian president
CHARLES CLOVER
GEORGIAN OPPOSITION politicians have wasted no time in trying to undermine president Mikheil Saakashvili, who remains broadly popular in Georgia but is still widely perceived in the country as having started the war with Russia.
Levan Gachechiladze, Mr Saakashvili's former campaign manager, who ran against him in January's presidential elections, said Georgia's political opposition would campaign for elections to be held "at the earliest opportunity", perhaps within two months.
"This government has no chance of establishing trust with Georgians," he said.
Kakha Kukava, secretary-general of the opposition Conservative party of Georgia, similarly criticised the president for the war.
"Saakashvili was personally responsible for the military operation, and for starting a war we could not win," he said, adding that his party would wait until the situation had cooled and then call for mass demonstrations aimed at removing the government.
It is hard to overstate the bitterness the opposition harbours towards Mr Saakashvili. He has steadily centralised his authority since he was brought to power by popular protests in the 2004 Rose Revolution and engineered a brutal crackdown on dissent last November.
Even though Mr Saakashvili has received a short-term boost of patriotic fervour as the country unites against neighbouring Russia, his opponents sense he is politically vulnerable on the issue of the war, which has devastated Georgia.
About 150,000 Georgians demonstrated earlier this week against the Russian invasion, and cheered Mr Saakashvili when he addressed them. Nonetheless, many Georgians see the president's decision to send troops into South Ossetia as the primary cause of the war.
"What he did by restoring constitutional order, in his words, was only to provoke Russia," said Mr Gachechiladze.
The opposition risks being perceived as playing into Russia's hands, as the Kremlin has made no secret of its desire to see Mr Saakashvili gone. And with virtually no representation in parliament and the media, the opposition has no constitutional way to force early elections.
German chancellor Angela Merkel will travel to Georgia on Sunday for talks with Mr Saakashvili aimed at forging a lasting peace between Tbilisi and Moscow, a German official said.
The trip will take place two days after Dr Merkel meets Russian president Dmitry Medvedev in Sochi on the Russian Black Sea coast to try to resolve the conflict over the breakaway Georgian region of South Ossetia. - (Financial Times/Reuters)
Kan Nederland Jan Pronk niet sturen naar Rusland? Pronk, het grootste massavernietigingswapen wat Nederland heeft...quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:27 schreef Bartleunen het volgende:
Nederland gaat waarschijnlijk waarnemers sturen!
waarom?? Het voorkomt juist vreselijke oorlogen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 09:54 schreef PLAE@ het volgende:
Het is toch doodzonde dat er zoiets als een kernwapen bestaat.
Ja gezellig pokeren met Putin. Die gast is wel ex-KGB material.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 10:07 schreef henkway het volgende:
Maar maakt niet uit dat het heel link is wat Rusland doet, en nu is het, wie de grootste blufpoker speelt, die wint.
Ja, Putin hecht ook aan het leven , en hij heeft nu zoveel macht en rijkdom en geniet van het leven, dat hij zijn rijkdom niet kwijt wil.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 10:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ja gezellig pokeren met Putin. Die gast is wel ex-KGB material.
Veel politici zijn idealisten en geen egoïsten. Vooral generaals in het leger hebben de neiging om met atoombommen te strooien. Ik denk dat een nucleaire oorlog echt mogelijk is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 10:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja, Putin hecht ook aan het leven , en hij heeft nu zoveel macht en rijkdom en geniet van het leven, dat hij zijn rijkdom niet kwijt wil.
En zo nu en dan draait hij weer een oligarch de nek om, er valt nog zoveel te stelen binnen Rusland
En dat de Russische beurs in elkaar zakt, scheelt hem niks
Vind hem een stuk eerlijker dan de Westerse leiders hoor. Die gespeelde verontwaardiging na alles wat het Westen aan militaire acties uitgevoerd heeft de laatste jaren. En lullen over mensenrechten ondanks Guantanamo, de CIA vluchten etc...quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 10:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ja gezellig pokeren met Putin. Die gast is wel ex-KGB material.
Wanneer je dat zo wilt beschouwen dan zou het evenwichtiger zijn aan Poetin ook wat zaken te koppelen bijvoorbeeld Tsjetjenië (ik noem even ter herinnering Beslan en het musicaltheater in Moskou), de zaak Chodorkovsky (als in mensenrechtenschendingen) en de persvrijheid (die er niet is).quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 11:09 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Vind hem een stuk eerlijker dan de Westerse leiders hoor. Die gespeelde verontwaardiging na alles wat het Westen aan militaire acties uitgevoerd heeft de laatste jaren. En lullen over mensenrechten ondanks Guantanamo, de CIA vluchten etc...
ja moeten ze vooral doen, krijgen ze helemaal geen olie meer.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:25 schreef Prosac het volgende:
Oekraine wil nu ook deelnemen aan het raketschild, aldus de frontpage.
Die tante vertelt in de 30 seconden die ze krijgt (quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:17 schreef -Strawberry- het volgende:
Eerlijk gezegt is het moeilijk om te achterhalen welke informatie nou waar is en welke niet.
Ik weet het in elk geval niet meer..maar het is nu wel aan Rusland om de oorlog te stoppen.
Tja..daarom weet ik het dus niet meer. Het kan Russische propaganda zijn natuurlijk, want ze willen graag voor hun thuisland opkomen en denken dat die de goede partij is. Ik geloof eigenlijk in wat ik zie, en in dit geval zijn dat de tanks en vele doden in Georgie.. Maar als ik er daar in youtube ook maar iets tegenin breng, krijg je meteen enorm veel thumbs down van Russen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:30 schreef Prosac het volgende:
[..]
Die tante vertelt in de 30 seconden die ze krijgt () dat er 2000 doden zijn gevallen, iets wat constant door de Russen geroepen wordt, terwijl Human Rights Watch spreekt van enkele tientallen..
Natuurlijk heeft de presentator wel gelijk met zijn "grey area"
Dit wil ik benadrukken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Tja..daarom weet ik het dus niet meer. Het kan Russische propaganda zijn natuurlijk, want ze willen graag voor hun thuisland opkomen en denken dat die de goede partij is. Ik geloof eigenlijk in wat ik zie, en in dit geval zijn dat de tanks en vele doden in Georgie.. Maar als ik er daar in youtube ook maar iets tegenin breng, krijg je meteen enorm veel thumbs down van Russen.Die nemen alles ook maar gewoon aan. Best erg.
![]()
Maar Fox is ook niet zuiver hier.
Zou verwachten dat je dan eerder naar schending van de mensenrechten in Tsjetjenië verwijst dan naar twee acties van Tsjetjeense terroristen. Dat de autoriteiten daar geblunderd hebben, akkoord, maar dat kan je ook zeggen van de FBI in Waco en misschien Dutchbat in Srebrenica.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 11:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wanneer je dat zo wilt beschouwen dan zou het evenwichtiger zijn aan Poetin ook wat zaken te koppelen bijvoorbeeld Tsjetjenië (ik noem even ter herinnering Beslan en het musicaltheater in Moskou), de zaak Chodorkovsky (als in mensenrechtenschendingen) en de persvrijheid (die er niet is).
Maar het staat jou verder vrij Poetin en Rusland een heel toffe peer te vinden. Ik wil jou dat geenszins misgunnen.
Edit: en via Reuters http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LG250904.htmquote:Railway Bridge Blown Up
Civil Georgia, Tbilisi / 16 Aug.'08 / 15:51
Russian troops placed explosives and blown up a major railway bridge close to town of Kaspi, which was linking east of the country with the west, the Georgian officials said on August 16.
The Georgian television showed footage of destroyed bridge.
Town of Kaspi is in the east of Gori on the road between Tbilisi and Gori. It is about 60 kilometers away from Tbilisi.
Anatoly Nogovitsin, deputy chief of the general staff of the Russian armed forces, however, said when asked about the explosion of the bridge: “That’s impossible.”
“Why do we need to blow up the bridges?” Interfax quoted him as saying on August 16. “We do not need; it is us who will have to then restore them.”
Zie de links in post van Caesu van vannacht (over Nabucco en South Stream): blijkbaar heeft Rusland/Gazprom al contracten voor een groot deel van de gasproduktie van z'n buurlanden. Dus ook al komt het gas van ergens anders, via een pijplijn die niet door Rusland loopt, dan betalen we nog steeds aan Rusland.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:16 schreef Steeven het volgende:
Gisteren op BBC een uitgebreide reportage gezien betreffende dit conflict. Als ik het goed begreep gaat 75% van de inkomsten van Gazprom naar de overheid, wat goed genoeg is voor 25% van het federale budget. En dat is allemaal Europees geld. De Russen kunnen gas e.d. niet kwijt aan andere partijen, dus ze zouden een enorme klap krijgen mochten ze Europa boos maken en wij stoppen met zaken doen. Aan de andere kant krijgen we 25% van onze levering van gas en olie via Rusland, dus dat zouden wij dan ergens anders vandaan moeten halen, voor ws. meer geld. Hoe dan ook, beide partijen hebben elkaar in de houdgreep en stevig ook.
Er zijn ook mensen die Bush een toffe peer vinden, waarom weten ze nietquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 11:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Maar het staat jou verder vrij Poetin en Rusland een heel toffe peer te vinden. Ik wil jou dat geenszins misgunnen.
Ik vind dat deze crises laat zien dat Europa niet verder moet gaan met de eenwording. Europa als eenheid zal de destabiliteit in de wereld bevorderen. Als de Europese landen ieder hun eigen buitenlandse beleid blijven voeren, dan zal de rol van Europese landen zijn om conflicten te vermijden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:19 schreef Steeven het volgende:
Toevoeging: Rusland speelt Europa uiteen met economische contracten. Europa zou beter moeten weten en als één partij op moeten treden. Maar goed, dat is altijd de zwakte van de EU geweest.
quote:No Signs of Russian Forces’ Withdrawal
Civil Georgia, Tbilisi / 16 Aug.'08 / 12:45
There were no signs of Russian forces withdrawal from the position they are in control of outside the conflict zones.
The Russian troops remain in control of Gori and even advanced further to other areas. An eyewitness told Civil.Ge on August 16 to have seen at least 20 Russian armored vehicles in Khashuri, a small town, on the major highway, in the west from Gori.
Meanwhile, deputy commander of the Russia’s airborne troops, Maj. Gen. Alexander Borisov, who is a commanding officer on the ground in Gori, said he was not against of presence of the Georgian patrol police in the town. “But there should not be any special purpose units [of the Interior Ministry],” Borisov said late on August 15.
quote:Railway Bridge Blown Up
Civil Georgia, Tbilisi / 16 Aug.'08 / 15:51
Russian troops placed explosives and blown up a major railway bridge close to town of Kaspi, which was linking east of the country with the west, the Georgian officials said on August 16.
The Georgian television showed footage of destroyed bridge.
Town of Kaspi is in the east of Gori on the road between Tbilisi and Gori. It is about 60 kilometers away from Tbilisi.
Anatoly Nogovitsin, deputy chief of the general staff of the Russian armed forces, however, said when asked about the explosion of the bridge: “That’s impossible.”
“Why do we need to blow up the bridges?” Interfax quoted him as saying on August 16. “We do not need; it is us who will have to then restore them.”
“The Russian occupational forces have blown up the bridge is Kaspi, which is a civilian installation and which has nothing to do with the military one,” Temur Iakobashvili, the Georgian state minister for reintegration, told journalists on August 16.
quote:Reports Say Russian Troops Digging in at Various Locations
Civil Georgia, Tbilisi / 16 Aug.'08 / 16:53
Reports are coming from various locations across the territories now under the control of the Russian forces, that they were digging in positions at those locations.
An eyewitness told Civil.Ge to have seen Russian soldiers, backed up by two armored vehicles, digging in what seemed to be foxholes or tank emplacements in the village of Gomi. The village is located on the major highway, close to the town of Kareli in the west from Gori.
InterPressNews reported the same situation at the village of Teklati, close to the town of Senaki in the western Georgian region of Samegrelo. The news agency’s correspondent from the scene said to have seen Russian troops digging in “trenches.”
And AFP reported that its correspondent had seen Russian forces digging in at Igoeti, on the main highway in the east from Gori. Igoeti is less than a halfway between Gori and Tbilisi.
Related
http://www.civil.gequote:Medvedev Signs Ceasefire
Civil Georgia, Tbilisi / 16 Aug.'08 / 15:19
Russian MFA spokesman says:
• No exact time for withdrawal;
• ‘Security operation’ ongoing;
• Ammo depots are being ‘neutralized’
Russian soldiers on an armored carrier outside Gori, August 15. Photo: InterPressNews
Russian President, Dmitry Medvedev, signed a six-point ceasefire agreement on August 16, Interfax news agency reported.
Russian Foreign Ministry spokesman, Andrei Nesterenko, said shortly before the news broke, that no exact time of launch of Russian forces pull out was yet known.
Russia will start pulling its forces back from the territory on Georgia proper as soon as “huge depots” of ammunition left by the Georgian army is “neutralized,” he said.
Speaking live from Moscow with CNN, Andrei Nesterenko, the MFA spokesman, said French President Nikola Sarkozy phoned his Russian counterpart late on August 15 and informed that President Saakashvili had signed the ceasefire agreement.
“President Medvedev’s reaction was very positive [on that news] and I hope today it will be signed [by the Russian side],” Nesterenko said. “Russia is going to complete all the obligations, which are pending on this document.”
He, however, said he could not give an exact time when President Medvedev would sign it, or when the Russian troops would start pulling back from the territories occupied deep inside Georgia.
But he also said that the Russian forces are still continuing, what he called was, “a security operation.”
“They are neutralizing all those huge depots of ammunition and military equipment, which have been left by the Georgian army,” Nesterenko said. “There are lots of booby-traps installed in some of the houses, so it needs to be totally neutralized and after the operation is completed the troops will go the Russian soil.”
He, however, also reiterated the provision of the six-point ceasefire agreement that part of the troops will remain in the South Ossetian conflict zone to perform peacekeeping operations, as it was prior to the resumption of hostilities.
The Russian Foreign Ministry official also emphasized that the treaty obliges Georgia to bring all of its forces back to their places of permanent location.
“What we need to be sure today is fulfillment of obligations by Georgia,” he added.
hier hebben ze dus voor getekend.quote:1. No recourse to the use of force.
2. Definitive cessation of hostilities.
3. Free access to humanitarian aid
4. Georgian military forces must withdraw to their normal bases of encampment.
5. Russian military forces must withdraw to the lines prior to the start of hostilities. While awaiting an international mechanism, Russian peacekeeping forces will implement additional security measures
6. Opening of international discussions on the modalities of lasting security in Abkhazia and South Ossetia
Krijg nu toch wel het idee dat men wat aan het overdrijven is in Georgie.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 17:44 schreef THC1 het volgende:
nationaal park in brand
TBILISI - Het Georgische nationale park Borjomi staat in brand. Dat heeft het Georgische ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd.
Rusland zou vrijdag op tientallen plaatsen brand hebben gesticht met behulp van helikopters, aldus Georgië.
In het Borjomi-Charagauli park, op ongeveer 125 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Tbilisi, bevindt zich de bron van het Borjomi mineraalwater. Dit is een belangrijk exportproduct van
hmm, ik dacht dat de Russische troepen die veiligheidsmaatregelen alleen in Zuid-Ossetie en Abchazie mochten nemen, in afwachting van internationale vredestroepen omdat de Georgische (en Zuid-Ossetische?) er nu niet meer zitten, de Georgische moesten zich terug trekken op hun militaire bases, of wat er nog van over isquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:54 schreef Caesu het volgende:
six-point peace plan:
[..]
hier hebben ze dus voor getekend.
het onderstreepte geeft rusland het recht als peacekeepers georgië te bezetten en vanalles kapot te schieten.
dan kan kunnen bush en condi rice wel zeggen dat rusland direct zich moet terugtrekken uit georgië.
maar daar is niet voor getekend.
http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL768040420080816?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0quote:Russia says extra security needed for withdrawal
Sat Aug 16, 2008 11:16am EDT
By Oleg Shchedrov and Matt Robinson
SOCHI/TBILISI (Reuters) - Russia defied U.S. demands for an immediate pullout of its troops from Georgia on Saturday, saying extra security arrangements needed to be put in place before a withdrawal could begin.
Russian President Dmitry Medvedev, working from the Black Sea resort of Sochi, added his signature to a French-led peace plan already endorsed by Georgia and by leaders of its two rebel regions.
But Medvedev also ordered "extra security measures" in the conflict zone. His Foreign Minister Sergei Lavrov said the withdrawal of Moscow's forces would depend on those measures, whose nature was not made clear.
The agreement drafted this week authorizes Russian forces to proceed with "additional security measures on a temporary basis" while awaiting the arrival of international peacekeepers -- which requires passage of a U.N. Security Council resolution.
Het lijken de Middeleeuwen wel, een beetje vechten over een paar achterlijke heuveltjes in de middle of nowhere, alleen maar vanwege de eer. Kosovo mag wel, Zuid-Ossetië niet.quote:Bush warns Russia over disputed Georgian provinces
By DEB RIECHMANN, Associated Press Writer 32 minutes ago
CRAWFORD, Texas - President Bush sent a stern warning to Russia on Saturday that it cannot lay claim to two breakaway provinces in neighboring Georgia, a U.S. ally. "No room for debate on this point," the president said.
en wat de conflict zone precies is maken de russen weer uit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 17:54 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
hmm, ik dacht dat de Russische troepen die veiligheidsmaatregelen alleen in Zuid-Ossetie en Abchazie mochten nemen, in afwachting van internationale vredestroepen omdat de Georgische (en Zuid-Ossetische?) er nu niet meer zitten, de Georgische moesten zich terug trekken op hun militaire bases, of wat er nog van over is
[..]
http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL768040420080816?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0
quote:Violence on the ground continued.
Georgia accused Russian troops of severing the country's main east-west train link on Saturday by blowing up a railway bridge in broad daylight. Russia's General Staff denied attacking the bridge, saying it regarded hostilities as over.
One end of the bridge, near the town of Kaspi, lay collapsed on the riverbank in a pile of rubble and twisted steel, Reuters television pictures showed.
"We are now in peacetime. Why should we be blowing up bridges when our job is to restore?" Colonel-General Anatoly Nogovitsyn, deputy chief of the General Staff, told a daily official briefing in Moscow. "This therefore can only be yet another completely unverified statement."
A Reuters television crew interviewed villagers who said men in military uniform arrived by jeep, uncoiled wires and detonated a device remotely, blowing out nearby house windows.
The villagers blamed Russian forces but the identity of the attackers could not immediately be verified. Irregular militias, based in South Ossetia, have also been operating against Georgian targets in recent days.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LG250904.htmquote:Russian Colonel-General Nogovitsyn said Georgian snipers were still shooting in South Ossetia and that Russian forces had engaged a "Georgian sabotage group" near the Roki tunnel, the main crossing point for Russian troops into Georgia.
Russian forces continued to move around in parts of Georgia far outside the separatist areas of Abkhazia and South Ossetia where they maintain peacekeeping forces.
In the Georgian Black Sea port of Poti, witnesses said Russian troops had carried off crates and equipment in trucks and helicopters from the port and airport.
quote:She went to Tbilisi, met with President Saakashvili and his team. And during that time, the President signed the six-point peace plan negotiated by President Sarkozy on behalf of the European Union. President Medvedev of Russia has now signed on to the terms of this agreement. And that's an important development; it's a hopeful step.
Now Russia needs to honor the agreement and withdraw its forces, and of course end military operations.
Secretary Rice will soon travel to Brussels, where she will meet with the foreign ministers of our NATO allies and EU officials to continue to rally the free world in the defense of a free Georgia.
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2008/08/20080816-1.htmlquote:A major issue is Russia's contention that the regions of South Ossetia and Abkhazia may not be a part of Georgia's future. But these regions are a part of Georgia, and the international community has repeatedly made clear that they will remain so. Georgia is a member of the United Nations, and South Ossetia and Abkhazia lie within its internationally recognized borders. Georgia's borders should command the same respect as every other nation's.
There's no room for debate on this matter. The United Nations Security Council has adopted numerous resolutions concerning Georgia. These resolutions are based on the premise that South Ossetia and Abkhazia remain within the borders of Georgia and that their underlying conflicts will be resolved through international negotiations. These resolutions are based on the premise that South Ossetia and Abkhazia are to be considered a part of the Georgian territory, and to the extent there's conflicts they will be resolved peacefully.
These resolutions reaffirm Georgia's sovereignty and independence and territorial integrity. Russia itself has endorsed these resolutions. The international community is clear that South Ossetia and Abkhazia are part of Georgia, and the United States fully recognizes this reality.
We will continue to stand behind Georgia's democracy; we will continue to insist that Georgia's sovereignty and independence and territorial integrity be respected.
Die vent is tering gestrest.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:35 schreef Caesu het volgende:
sjaak zit hier aan z'n stropdas te knabbelen
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LG433755.htmquote:Georgian rail bridge blast hits Azeri oil exports
16 Aug 2008 16:56:47 GMT
BAKU, Aug 16 (Reuters) - Azerbaijan suspended oil exports through ports in western Georgia on Sunday after an explosion damaged a key rail bridge there.
Georgia accused Russian troops of blowing up a railway bridge west of the capital Tbilisi earlier in the day, saying its main east-west train link had been severed. Russia strongly denied any involvement.
"Transportation of oil and oil products in the western direction by railway has been suspended," Azerbaijan's state railway company said in a statement read out on television.
It gave the bridge explosion as the reason for the suspension. "The last shipment made by this railway contained 15 tanks," it said.
Another 72 oil tanks had been due to be sent to next-door Armenia before the railway link was cut off, it said.
The railway line runs runs from Tbilisi, through the Russian-occupied Georgian town of Gori, before splitting in three and running to the Black Sea ports of of Poti and Batumi and southwest to just short of the Turkish border. Azerbaijan is emerging as an important oil supplier to the West and its fast economic growth depends heavily on revenues from oil exports from the land-locked Caspian Sea.
Last week it suspended crude shipments via its key, BP-operated Baku-Tbilisi-Ceyhan link to Turkey after a fire damaged it.
Earlier this week BP closed the pipeline taking crude from Azerbaijan's Caspian port of Baku to the Georgian port of Supsa on the Black Sea, citing fighting between Georgian and Russian troops.
A pipeline running from the Caspian Sea to Russia's Black Sea port of Novorossiisk currently remains Azerbaijan's only oil export outlet. (Reporting by Afet Mehteva; Writing by Dmitry Solovyov; Editing by Gerrard Raven)
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:35 schreef Caesu het volgende:
Het westen? Het is vooral de regering-Bush, een politieke partij in Amerika die reageert. De rest van het 'westen' houdt zich gedeisd.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:43 schreef IFU het volgende:
Dit doet me denken aan Servie met Kosovo.
Snap daarom de reactie van het westen niet zo goed.
Lijkt wel een meth user die aan't tweaken is...quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:35 schreef Caesu het volgende:
http://www.wereldomroep.n(...)-oppostieleider-vrijquote:Wit-Rusland laat oppostieleider vrij
Gepubliceerd: zaterdag 16 augustus 2008 15:28 UTC
Laatst gewijzigd: zaterdag 16 augustus 2008 16:33 UTC
Kiev - In Wit-Rusland is oppositieleider Aleksandr Kozoelin vrijgelaten uit de gevangenis. Dat heeft zijn dochter bekendgemaakt. Zij zegt dat haar vader definitief op vrije voeten is en niet alleen om zaterdag de begrafenis van zijn schoonvader bij te wonen.
Kozoelin was één van de twee oppositiekandidaten bij de presidentsverkiezingen in 2006. Die werden gewonnen door zittend president Aleksandr Loekasjenko. Kozoelin protesteerde tegen de uitslag omdat Loekasjenko volgens hem had gefraudeerd en moest 5,5 jaar de cel in.
Wit-Rusland probeert de laatste tijd meer op te schuiven naar het Westen na ruzie met Rusland over energieprijzen. Maar het Westen heeft steeds als voorwaarde gesteld dat dan eerst Kozoelin moest vrijkomen.
maar die landen liggen met elkaar overhoop vanwegen het nagorno-karabach conflict.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:29 schreef Getsie het volgende:
In theorie zou de olie van Azerbeidzjan via Armenië naar Turkije worden getransporteerd.
quote:Het doel van deze organisatie is om de inmenging en invloed van Rusland tegen te gaan. Het werd opgericht in 1997.
Kunnen ze hier ook niet een paar oppositieleiders opsluiten??quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:52 schreef zakjapannertje het volgende:
ondertussen in Wit-Rusland:
[..]
http://www.wereldomroep.n(...)-oppostieleider-vrij
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:46 schreef Getsie het volgende:
[..]
Het westen? Het is vooral de regering-Bush, een politieke partij in Amerika die reageert. De rest van het 'westen' houdt zich gedeisd.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:59 schreef Meki het volgende:
Dit is een oorlog tussen USA en Rusland
USA heeft deze oorlog uitgedaagd
Hoe?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:59 schreef Meki het volgende:
Ik ben het met je eens wat dat betreft, althans deels. Ook ik vrees dat Europa naar de machtspolitiek neigt zodra er meer eenheid is. Toch denk ik dat er iets moet veranderen, aangezien Europa telkens machteloos staat zodra er iets in Europa gebeurt. Het wordt onderhand beschamend dat we de VS er telkens bij moeten roepen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 16:28 schreef Getsie het volgende:
[..]
Ik vind dat deze crises laat zien dat Europa niet verder moet gaan met de eenwording. Europa als eenheid zal de destabiliteit in de wereld bevorderen. Als de Europese landen ieder hun eigen buitenlandse beleid blijven voeren, dan zal de rol van Europese landen zijn om conflicten te vermijden.
Ik zou me ook graag willen distantiëren van de Oost-Europese landen, die elkaar bedreigen en stoere taal uitslaan en bij de Eurovisie songfestivals zichzelf als agressieve nationalisten laten kennen. Het voordeel van West-Europa is dat we de rust kunnen behouden. Dan is het belangrijk om die oosterse extremisten van ons af te houden.
Frankrijk en Duitsland zijn prima in staat om met rustige diplomatie de Russen en de Amerikanen in toom te houden. Een verenigd Europees buitenlands beleid zal veel agressiever zijn en de Derde Wereldoorlog dichterbij brengen. Kijk maar naar de agressie die al opspeelde toen Nederland en Ierland tegenstemden. De ego's in Brussel lieten toen een voorbode zien van wat er aan propaganda gemaakt gaat worden om van Europa een eenheid te smeden als het vetorecht eenmaal opgeheven zou zijn.
Heb jij dit uberhaupt wel gevolgd??? Blijkbaar niet, anders zou je niet zo'n onzinnige post plaatsen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:59 schreef Meki het volgende:
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LG435027.htmquote:Sarkozy says Russia must withdraw in Georgia deal
16 Aug 2008 18:38:56 GMT
PARIS, Aug 16 (Reuters) - Russia must withdraw from all major towns in Georgia under a peace accord it has signed, despite conditions authorising "additional security measures," according to a letter sent by French President Nicolas Sarkozy to Georgian leader Mikheil Saakashvili.
"As I specified at our joint press conference in Tbilisi, these 'additional security measures' can only be implemented in the immediate proximity of South Ossetia to the exclusion of any other part of Georgian territory," read the letter, made public by Sarkozy's office on Sunday. (Writing by James Mackenzie; Editing by Jon Boyle)
Ik was op vakantiequote:Op zaterdag 16 augustus 2008 20:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Heb jij dit uberhaupt wel gevolgd??? Blijkbaar niet, anders zou je niet zo'n onzinnige post plaatsen.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 20:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik was op vakantie
en heb gezien op TV dat deze oorlog is op de olietransport die door Georgie gaat
USA levert Georgie wapens en Georgie heeft deze oorlog als eerst uitgevoerd
Probeer het nog eens..quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 20:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik was op vakantie
en heb gezien op TV dat deze oorlog is op de olietransport die door Georgie gaat
USA levert Georgie wapens en Georgie heeft deze oorlog als eerst uitgevoerd
Nouja ook niet helemaal juist he?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:03 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Probeer het nog eens..
Georgie was binnen eigen landsgrenzen bezig, toen zijn zij aangevallen door Rusland.
Nee domme flapdrol, zoek eerst overigens de betekenis van urgentie op. Het gebied waarin Georgie actief was is officieel onderdeel van hun land.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:18 schreef Meki het volgende:
Georgie viel een gebied aan die onder Russische urgentie was
daardoor begon deze oorlog
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:18 schreef Meki het volgende:
Georgie viel een gebied aan die onder Russische urgentie was
daardoor begon deze oorlog
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:22 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Nee domme flapdrol, zoek eerst overigens de betekenis van urgentie op. Het gebied waarin Georgie actief was is officieel onderdeel van hun land.
Kap nou met stomme dingen zeggen. Ik weet dat je jezelf graag voor schut zet, maar het wordt vermoeiend.
Maar ze zijn door geen enkel land erkend als een onafhankelijke staat, ook niet door Rusland.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Zuid-Ossetië heeft geen enkel moment tijdens het bestaan van de huidige Georgische staat onder Georgisch bestuur gestaan.
helemaal verkeerd, als je toch een metafoor wilt gebruiken:quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:24 schreef IFU het volgende:
[..]
Russische urgentie.
Volgens wie dan de Russen zelf zeker.
Hmm duidelijk Rusland was Georgie dus al binnen gevallen onder het mom van.
Dus als Belgie nederland binnen valt om de noord brabanders te beschermen dan mogen wij niet ons leger op de belgen afsturen.
want dan zijn wij een agressor.
Klopt, het is een van de gebieden met een onduidelijke staatsstructuur, in een artikel dat net verscheen noemde ik het 'gebieden die niet onder centraal gezag staan'.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:35 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Maar ze zijn door geen enkel land erkend als een onafhankelijke staat, ook niet door Rusland.
We weten allemaal (het is de laatste week overal gezegd) was Z-Ossetië al 20 jaar de facto onafhankelijk van Georgië.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 21:03 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Probeer het nog eens..
Georgie was binnen eigen landsgrenzen bezig, toen zijn zij aangevallen door Rusland.
Scorched earth voor de winst.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 22:03 schreef Denewar het volgende:
Zoals ik net het Journaal zag houden de russen flink huis in Georgie! zo niet mis te verstaan.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:35 schreef Caesu het volgende:
http://www.timesonline.co(...)e/article4547883.ecequote:Russia’s new nuclear challenge to Europe
Russia is considering arming its Baltic fleet with nuclear warheads for the first time since the cold war, senior military sources warned last night.
The move, in response to American plans for a missile defence shield in Europe, would heighten tensions raised by the advance of Russian forces to within 20 miles of Tbilisi, the Georgian capital, yesterday.
Under the Russian plans, nuclear warheads could be supplied to submarines, cruisers and fighter bombers of the Baltic fleet based in Kaliningrad, a Russian enclave between the European Union countries of Poland and Lithuania. A senior military source in Moscow said the fleet had suffered from underfunding since the collapse of communism. “That will change now,” said the source.
“In view of America’s determination to set up a missile defence shield in Europe, the military is reviewing all its plans to give Washington an adequate response.”
The proposal to bring back nuclear warheads was condemned by Kurt Volker, the US ambassador to Nato, who said he knew of the threat.
“It is really unfortunate that Russia chooses to react by putting nuclear warheads in different places – if indeed it does that – when the rest of the world is not looking at some kind of old-fashioned superpower conflict,” he said.
The warnings came 24 hours after Russia told Poland that it could face a nuclear strike for agreeing to let the United States station components of the missile defence shield on its soil.
The Russian military also said it would ignore attempts to restrict the movement of its Black Sea fleet in and out of Sebastopol, in Ukraine. The Crimean port was emerging as a potential flashpoint in Russia’s efforts to prevent former Soviet countries on its borders from joining Nato.
This weekend Ukraine further angered Russian officials by offering to create a joint missile defence network with western countries.
The Russians have already indicated that they may point nuclear missiles at western Europe from bases in Kaliningrad and Belarus. They are also said to be thinking of reviving a military presence in Cuba.
In Georgia, Russian forces extended their reach across the west of the country yesterday, occupying several towns, seizing control of a main road and blowing up a railway bridge. Working with Abkhazian fighters they seized several Georgian villages and the Enguri power station. They pulled out of Igoeti, a village near the capital, after President Dmitry Medvedev signed a ceasefire agreement. The deal gave the Russians the right to continue patrolling “a few miles” inside Georgia. President George W Bush called the signing a “hopeful step”.
David Cameron, the Conservative leader, seized the initiative with a lightning trip to Tbilisi, becoming the first British politician to meet President Mikhail Saakashvili since the conflict began. Critics have accused government ministers of dithering.
Writing in today’s Sunday Times, Cameron says: “Russian armies can’t march into other countries while Russian shoppers carry on marching into Selfridges.”
Een logisch gevolg van het raketschild.quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:53 schreef Caesu het volgende:
[..]
http://www.timesonline.co(...)e/article4547883.ece
dinsdag spoedbijeenkomst NAVO in Brussel.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 00:06 schreef iehlaak het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat een kneuzenkermis. De strijdende partijen:Een neuroot die zijn hand gigantisch overspeelt en alles -bijna ostentatief- bij elkaar liegt. Een pygmee die de zetbaas is van een autistische gewetenloze KGB'er en toch denkt iets te vertellen te hebben. Een halve debiel die door de macht van zijn vader en zijn vrinden aan de macht is gekomen en die door het hele land wordt uitgekotst
Tenslotte nog een JPB die met zijn zo-gaan-we-niet-met-elkaar-om-praatjes ook denkt iets te melden te hebben. En dan te bedenken dat er talloze mensen sterven door deze soort mongolen. Als het niet zo triest was, bleef ik in mijn lachbui.
Kan iemand die Bush ff doodmaken??quote:’Rusland wil Baltische vloot met kernkoppen uitrusten’
MOSKOU - Rusland denkt erover om voor het eerst sinds de Koude Oorlog weer kernkoppen te plaatsen op schepen van zijn Baltische vloot. Dat hebben militaire bronnen in Moskou laten weten, aldus The Sunday Times.
Het plan zou verband houden met de opgelopen spanningen met de westerse landen over onder meer Georgië en het plaatsen van een raketschild in Polen en Tsjechië door de Verenigde Staten.
Kurt Volker, de Amerikaanse ambassadeur bij de NAVO, zei tegen The Sunday Times dat hij op de hoogte is van de Russische voornemens met de Baltische vloot.
Verder zou het Russische leger niet van plan zijn zich iets aan te trekken van beperkingen die Oekraïne de Russische vloot in de Zwarte Zee wil opleggen. De Oekraïense president Viktor Joesjtsjenko sprak onlangs zijn steun uit aan zijn Georgische ambtsgenoot Michail Saakasjvili in diens conflict met Rusland over de afvallige regio’s Abchazië en Zuid-Ossetië.
http://www.nos.nl/nosjour(...)georgie_sarkozy.htmlquote:Sarkozy wil Russische terugtrekking 17-08-08
De Franse president Sarkozy heeft Rusland nog eens dringend opgeroepen zijn militairen terug te trekken uit alle Georgische steden buiten Zuid-Ossetië en Abchazië.
De Russen zeiden gisteren dat ze met de terugtrekking zijn begonnen, maar volgens ooggetuigen worden er alleen maar troepen verplaatst.
Rusland wil eerst meer duidelijkheid over de 'aanvullende veiligheidsmaatregelen', die worden genoemd in het stappenplan van EU-voorzitter Sarkozy.
Volgens Moskou moeten er Russische veiligheidstroepen in het gebied blijven zolang er geen internationale waarnemers of vredesmilitairen zijn.
Sarkozy zegt dat dit alleen geldt voor Zuid-Ossetië en een strook van een paar kilometer daarbuiten. De Russen moeten volgens Sarkozy onmiddellijk vertrekken uit plaatsen als Gori en Senaki en zich terugtrekken op de posities van vóór 7 augustus.
Ja ik las 'tquote:Op zondag 17 augustus 2008 10:27 schreef henkway het volgende:
Ja want door dat slimme plan van Bush om NAVO raketten te plaatsen in Polen krijg je nu dit:
[..]
Kan iemand die Bush ff doodmaken??
Ja en dan zal Poetin wel een "rakettenschild" in Belarus neer zetten (500 km van jouw bed en dan zal ie ook wel gelijk kernkoppen op zetten.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:35 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ja ik las 't![]()
Als we 't schild nu eerder klaar hebben, hebben we niks te vrezen
Wat een leesvoerquote:
Er is meer nodig dan een raketschild om Rusland tegen te houden. Die hebben niet heel veel zin.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:35 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ja ik las 't![]()
Als we 't schild nu eerder klaar hebben, hebben we niks te vrezen
quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:27 schreef henkway het volgende:
Ja want door dat slimme plan van Bush om NAVO raketten te plaatsen in Polen krijg je nu dit:
[..]
Kan iemand die Bush ff doodmaken??
Misschien worden de Russen betaald uit het campagnefonds van McCain.quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:58 schreef -scorpione- het volgende:
Het lijkt erop dat de Russen zich alvast klaarmaken voor het pensioen van Bush. Als die vertrekt dan verliest de VS een sterke president en krijgen ze er een doetje als Obama voor terug.
Zie hier de wereldpolitiek van 2000-2008quote:Op zondag 17 augustus 2008 00:06 schreef iehlaak het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat een kneuzenkermis. De strijdende partijen:Een neuroot die zijn hand gigantisch overspeelt en alles -bijna ostentatief- bij elkaar liegt. Een pygmee die de zetbaas is van een autistische gewetenloze KGB'er en toch denkt iets te vertellen te hebben. Een halve debiel die door de macht van zijn vader en zijn vrinden aan de macht is gekomen en die door het hele land wordt uitgekotst
Tenslotte nog een JPB die met zijn zo-gaan-we-niet-met-elkaar-om-praatjes ook denkt iets te melden te hebben. En dan te bedenken dat er talloze mensen sterven door deze soort mongolen. Als het niet zo triest was, bleef ik in mijn lachbui.
Die Bush heeft veel verkeerd gedaan en is een heel fout mannetje, nog vier jaar met Bush is het eind van de wereldquote:Op zondag 17 augustus 2008 11:58 schreef -scorpione- het volgende:
Het lijkt erop dat de Russen zich alvast klaarmaken voor het pensioen van Bush. Als die vertrekt dan verliest de VS een sterke president en krijgen ze er een doetje als Obama voor terug.
dat zal ze niet gaan lukken met de huidige pro EU regering van servie.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:50 schreef Drijfzand het volgende:
Natuurlijk vallen de Russen Polen niet aan. Wat wel mogelijkheden zijn:
- Ze zeggen het INF op (Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty).
[..]
- Rusland gebruikt z'n veto-recht om alle resoluties tegen Iran te blokkeren.
- Verkoop van de nieuwste wapensystemen en rakettechnologie aan Iran. Of zelfs het stationeren van Russische troepen daar, met een "artikel 5 van de Navo" erbij.
- Meer militaire samenwerking met Servië, plaatsen van troepen, raketsystemen, strategische nucleaire wapens op Servisch grondgebied.
enz...
Ws. is dit pas het beginquote:Op zondag 17 augustus 2008 13:32 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb genoeg van deze oorlog en al die halve waarheden
Welcome in cold war II...quote:
Dat is nog te bezien Europa heeft ook eigen olie en gas plus strategische reserves van een half jaarquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:38 schreef HarryP het volgende:
[..]
Rusland kan langer zonder ons geld dan wij zonder die olie en gas op de internationale markt.
De westerse economie is immers veel gevoeliger (groter) dan die van Rusland.
De aanval is voorbij maar het blijft een aanval op een navo land die in ieder geval door polen vergolden zal worden en tevens zal zo`n strike niet heel makkelijk zijn want polen heeft bij de VS een hypermoderne luchtafweer bedwongen in ruil voor die raketten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:06 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Hangt ervan af hoe snel ze reageren. De aanval is voorbij, en wij zouden een oorlog beginnen? Diplomatiek en economisch zouden de gevolgen voor Rusland zeer aanzienlijk zijn, reden waarom ik niet verwacht dat ze het ooit zouden doen. Maar dat het Westen als vergelding een oorlog zou starten betwijfel ik. Misschien een aantal gelijkaardige acties, raketten op Russische installaties in satellietstaten, maar alvast geen aanval op Rusland die verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden (als het begin van een first-strike) waardoor ze zich genoodzaakt voelen alles te lanceren voor het vernietigd wordt.
Ik denk dat we zowel Georgië als Oekraïne in de gaten moeten houden. De VS eisen dat Rusland zich compleet terugtrekt uit Georgië, dus ook uit de bezette provincies Abchazië en Zuid-Ossetië (met uitzondering van peacekeepers ws.), de vraag is echter hoe Rusland het getekende verdrag interpreteert. Dat het verdrag al is aangepast betekent dat er onduidelijkheden in staan. Ik bedoel, mag Rusland 100 peacekeepers houden, of gaat hun hele 58e leger peacekeepen?quote:Op zondag 17 augustus 2008 13:56 schreef Drugshond het volgende:
Zullen we eerst wachten op de Oekraïne (schepen toelaten) en kijken of ze ruggengraat hebben.
Worden ze deelgenoot van het machtsspelletje of niet ?
Want daar ligt toch wel een baken voor het volgende conflict. De overige dingen spelen pas binnen over een paar maanden/jaar.
Ik denk niet dat BP blij is dat hun miljarden kostende pijplijn in gevaar is. En Shell zal ook niet blij zijn dat ze geen gaspijplijn kunnen aanleggen nu. En daarmee is heel West-Europa niet blij.quote:Georgië kunnen we economisch wel afschrijven voor de komende jaren... Hun havens/infrastructuur liggen plat.
Is denk ik niet meer zo belangrijk voor het westen om de zaak op de spits te drijven.
Dat is een bedrijfsrisico (ondernemen in instabiele gebieden), hoort bij het vak.quote:Op zondag 17 augustus 2008 13:59 schreef Steeven het volgende:
Ik denk niet dat BP blij is dat hun miljarden kostende pijplijn in gevaar is. En Shell zal ook niet blij zijn dat ze geen gaspijplijn kunnen aanleggen nu. En daarmee is heel West-Europa niet blij.
Dat maakt het geen minder risico voor West-Europa. Niemand zit erop te wachten dat Rusland aan al onze gaskranen gaat lopen draaien in de toekomst.quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat is een bedrijfsrisico (ondernemen in instabiele gebieden), hoort bij het vak.
apart die docu heb ik bijna een jaar terug al gezien toen de UK bijna geen gas meer had.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:19 schreef Steeven het volgende:
Toevoeging: Rusland speelt Europa uiteen met economische contracten. Europa zou beter moeten weten en als één partij op moeten treden. Maar goed, dat is altijd de zwakte van de EU geweest.
als die in de navo komen dan zijn ze helemaal omsingeldquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:52 schreef zakjapannertje het volgende:
ondertussen in Wit-Rusland:
[..]
http://www.wereldomroep.n(...)-oppostieleider-vrij
investeren in een bedrijf dat electrische kooplaatjes enzo maakt?quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:15 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat maakt het geen minder risico voor West-Europa. Niemand zit erop te wachten dat Rusland aan al onze gaskranen gaat lopen draaien in de toekomst.
en hoe komen we aan electriekquote:Op zondag 17 augustus 2008 14:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
investeren in een bedrijf dat electrische kooplaatjes enzo maakt?
Groene energie?quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en hoe komen we aan electriek
dan kan 5% van NL zijn eten verwarmenquote:
Eten verwarmen kan ook met bbq, zoals velen in zomertijd!quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan kan 5% van NL zijn eten verwarmen
Inderdaad.quote:Op zondag 17 augustus 2008 13:56 schreef Drugshond het volgende:
Zullen we eerst wachten op de Oekraïne (schepen toelaten) en kijken of ze ruggengraat hebben.
Worden ze deelgenoot van het machtsspelletje of niet ?
Want daar ligt toch wel een baken voor het volgende conflict. De overige dingen spelen pas binnen over een paar maanden/jaar.
Een deel van de rechtvaardiging voor de Russische invasie was de claim Russische staatsburgers (lokale ingezetenen in het bezit van een Russisch paspoort) beschermen tegen de Georgische agressie.quote:Oekraïne wil netwerk raketschilden delen met Westen
Het pro-westerse regime in Oekraïne wil zijn netwerk van raketafweersystemen delen "met Europese en andere buitenlandse staten", zo heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in Kiev vandaag in een communiqué gemeld. Tot voor kort werkte Oekraïne inzake radars voor raketafweer samen met Rusland.
Het Oekraïense aanbod komt er op een moment dat de spanningen tussen Moskou en Kiev weer zijn opgelopen door het Russische optreden in Georgië. Georgië en Oekraïne zijn twee landen die na een "kleurenrevolutie" naar het westers kamp zijn overgelopen en die hopen eerlang tot de EU en/of de NAVO te kunnen toetreden. Het aanbod komt tevens twee dagen nadat buurland Polen het met de VS eens was geworden over het installeren op Pools grondgebied van een deel van het Amerikaanse "raketschild". Dat systeem is officieel tegen "schurkenstaten" gericht en moet de Europeanen tegen (Iraanse) raketaanvallen beschermen.
In januari had de Doema, het Russische parlement, beslist dat Rusland zich uit het bilaterale akkoord met Oekraïne over de radarsystemen terugtrok. Dat was een reactie op de Oekraiense vraag tot NAVO-lidmaatschap. Ook over de Russische Zwarte-Zeevloot, gevestigd op de haast homogeen-Russische Krim (maar behorend tot de Oekraïne), heerst animositeit tussen beide landen. (afp/ka)
quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze waren dit al jaren aan het plannen hoor.quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Inderdaad, zeg. Wat een kut timing van Bush. De idioot.
Rusland heeft de afgelopen week wel vaker wat beloofd.quote:Op zondag 17 augustus 2008 15:03 schreef thepetlover het volgende:
de nos meld dat rusland heeft beloofd om zich morgen terug te trekken.
Inderdaad. Eerst zien dan geloven.quote:Op zondag 17 augustus 2008 15:08 schreef Prosac het volgende:
[..]
Rusland heeft de afgelopen week wel vaker wat beloofd.
interesseert mij dat nou ... als mensen allemaal kookplaatjes kopen en ik poepstinkend rijk wordt dan doe ik iedere dag www.thuisbezorgd.nlquote:Op zondag 17 augustus 2008 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu haal je twee concepten door elkaar. Een etnisch Rus buiten Rusland is lang niet altijd een Russisch staatsburger. Sterker nog, voor zover ik heb kunnen waarnemen in de genoemde landen is het merendeel van de etnisch Russen daar staatsburger van het land waar ze wonen. Dit conceptueel verschil wordt in Nederland vrijwel niet gemaakt, vandaar de verwarring. In Oost-Europa en de gehele voormalige SU is dit wel een duidelijk verschil.quote:Op zondag 17 augustus 2008 15:00 schreef damian5700 het volgende:
Een deel van de rechtvaardiging voor de Russische invasie was de claim Russische staatsburgers (lokale ingezetenen in het bezit van een Russisch paspoort) beschermen tegen de Georgische agressie.
Dit kan een trend zijn dat ook toepasbaar wordt op Oekraïne, waar 8 miljoen etnische Russen wonen. En nu ik het toch over Russische diaspora heb kan ik me erg goed voorstellen dat er in landen zoals Letland, Estland, Oekraïne en (in mindere mate) Moldavië vrees is, dat de Russische minderheid in elk van deze landen een vrijbrief wordt om de territoriale soevereiniteit te negeren.
quote:In Ukraine, fear of being a resurgent Russia's next target
KIEV, Ukraine: For 17 years now, several former satellites and republics of the Soviet Union have cherished their democracies, all made possible by the simple premise that the days of Russian dominance were over.
The events in Georgia over the past week have made them rethink that idea. Poland announced Thursday that it had reached a deal with Washington to base American missile interceptors on its territory, after months of talks. But then a Russian general went so far as to say that Poland might draw Russian nuclear retaliation, sending new shudders through the region.
The sense of alarm may be greatest here in Ukraine. Since the Orange Revolution began in 2004, bringing the pro-Western Viktor Yushchenko to power after widespread protests, Ukraine has been a thorn in Moscow's side, though perhaps not as sharp as the outspoken Georgian president, Mikheil Saakashvili.
"We're next," said Tanya Mydruk, 22, an office assistant who lives in Kiev, the capital. "Sooner or later our president is going to say or do something that goes too far, and then it will start."
Ukraine has done little to win Russia's favor since the crisis in the Caucasus began. On Wednesday, Ukraine announced that it would restrict the movements of Russia's Black Sea fleet into Sevastopol, on the Crimean peninsula. On Friday, the Foreign Ministry issued a statement saying it was prepared to give Western countries access to its missile-warning systems.
"What happened here in the last week certainly came as a shock, not only to Georgia but to a lot of others as well," said Peter Semneby, the European Union's special representative for the South Caucasus. "A lot of people will, as a result of this, want to build a closer relationship with their Western partners as quickly as possible."
Tensions between Russia and Ukraine have been high for years. Yushchenko, like Saakashvili in Georgia, has sought stronger ties with the West, including membership in NATO, which Russia has said would threaten its security. In early 2006, Russia cut off natural gas supplies to Ukraine, in a bold maneuver to weaken Yushchenko's government.
Yet despite fears of a Russian resurgence, Ukraine remains deeply tied to Russia by culture and history. Its ethnic Russian minority, largely in the south and east of the country, is roughly 17 percent of a total population of 46 million. Many Russian speakers watched the conflict in Georgia unfold through the prism of state-controlled Russian television channels that are broadcast here.
A growing nationalist sentiment among other segments of society, along with expanding trade and cultural ties with the West, has further complicated the political situation.
Asked whether Ukraine's future lay with Russia or the European Union, Lena Stepnevska, 24, who works at a construction company and was out for a walk in the capital on Friday, opted for Russia. "I would like to believe it will be Russia, because we are fraternal nations and have to support each other," she said.
Though he supports membership in both NATO and the European Union, Anatoliy Grytsenko, the head of the national security and military committee in Parliament and a former military minister, said Russia could not be ignored. "Russia will not disappear tomorrow, as well as in a century or two," he said. "We will always wake up and it will be there, not Canada."
The Baltic states, meanwhile, are gravely concerned about what a newly dominant Russia could mean for them, even though they became members of NATO in the 1990s and therefore have more protection.
"In the public, there's a certain anxiety," said the Estonian president, Toomas Hendrik Ilves. "Given our history, we understand why people feel anxious."
While Ilves said fears that Russia would invade Estonia were unfounded, he emphasized the serious consequences of Russia's actions in Georgia in terms of maintaining international order. "The assumption of the post-1991 settlement has been that the old Russia is in the past — that it is not a country that invades its neighbors," he said. "Basically the entire European security architecture is based on this premise."
Estonia has been at the forefront of states that have provided aid to Georgia. It also sent Internet security specialists and agreed to host Georgian Web sites after those sites were attacked. Georgian officials suggested Moscow was behind the attacks, a charge the Russian government has denied.
In addition to fear in the region, there is anger with the West for not doing more to rein in Russia. In an interview with a Polish newspaper on Saturday, Lech Kaczynski, Poland's president, criticized the European Union as being too soft on Moscow.
At Shevchenko Park in the heart of Kiev, card games have gotten pretty heated since the fighting between Georgia and Russia began.
"Smart Russians keep silent and they still think about their fate in Ukraine," said Vasyl Marsiuk, 70. He sat at one of the granite tables where older men also play dominos or checkers, in the shade of chestnut trees.
In his eyes, the Russians are the clear aggressors in the Caucasus conflict, and they are by no means finished with their ambitions for the region. "Ukraine is under the same threat, the same kind of Damocles sword," he said.
Marsiuk spoke Ukrainian, but a man overhearing him launched into a defense of Russia, in Russian. "It was Georgia that started the conflict," said the man, Pyotr Lyuty, 53, who said he had served in military intelligence in Soviet times.
Asked if he thought the Soviet Union should have broken up, he replied with a simple and direct, "No," before adding, "My grandfather explained it to me. You can break a bunch of twigs one by one, but if we take a bunch of twigs you can never break it."
Nicholas Kulish reported from Kiev, and Sara Rhodin from Moscow.
ja dat was het punt eigenlijk ... als ze zich echt zo'n zorgen maakten dan hadden ze Georgie wel geholpen lijkt mequote:Op zondag 17 augustus 2008 16:17 schreef Monidique het volgende:
De beer is niet plots wakker geworden en we hoeven niet bang te zijn dat de T-72's binnenkort de Elbe oversteken.
Blijft volgens mij wel dat het een puntje is voor Rusland (mits ze zich inhouden) en het Westen behoorlijk krachteloos bleek. Het is niet onopgemerkt gebleven, denk ik. Daarentegen wist iedereen dat niemand zich druk maakt om een of ander gefragmenteerd Kaukasus-landje. Wat dacht Saakashvili wel niet?quote:
Nou ja, dit dus:quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Blijft volgens mij wel dat het een puntje is voor Rusland (mits ze zich inhouden) en het Westen behoorlijk krachteloos bleek. Het is niet onopgemerkt gebleven, denk ik. Daarentegen wist iedereen dat niemand zich druk maakt om een of ander gefragmenteerd Kaukasus-landje. Wat dacht Saakashvili wel niet?
http://pulitzercenter.typ(...)georgias-presid.htmlquote:Saakashvili insists that if Georgia succeeds on the path it has chosen, other countries in the region will follow. Russian leaders think Georgia is part of a conspiracy targeted against them, he concedes – “They do not believe we act on our own, making our own free choice.” In this conversation, with fullscale war just 2 hours away, the Georgian president insists that his country does not seek conflict with Russia. He appears to understand the stakes involved, acknowledging that Russia’s population is 30 times larger than Georgia’s and that any Georgian attempt to reclaim one of the separatist regions would mean opening a war against Russia itself.
But at the same time, in this interview, Saakashvili is openly contemptuous of his counterparts in Russia. “You know them and their corruption,” he says; “you can imagine what horrible consequences there would be if we followed their political and economic model.” He says he cannot imagine the West not coming to Georgia’s aid. It would be like the betrayal of Hungary in 1956 or the then Czechoslovakia in 1968, when the Soviet Union’s aggressive repression of restive satellites was met with silence from the West.
This conversation take place late on Wednesday evening, as August 6 turns to August 7. On the following night, Aug. 7-8, Georgian troops launched their offensive against Tshkinvali, the capital of South Ossetia. With casualties estimated to be in the hundreds, the Russians have the “casus belli” they need, a rationale for responding with the full weight of the far superior Russian military.
mwah krachteloos vind ik wat sterk, het westen heeft uberhaupt niets geprobeerdquote:Op zondag 17 augustus 2008 16:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Blijft volgens mij wel dat het een puntje is voor Rusland (mits ze zich inhouden) en het Westen behoorlijk krachteloos bleek. Het is niet onopgemerkt gebleven, denk ik. Daarentegen wist iedereen dat niemand zich druk maakt om een of ander gefragmenteerd Kaukasus-landje. Wat dacht Saakashvili wel niet?
Oosterijk ook niet... Tjechie ook niet.quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah krachteloos vind ik wat sterk, het westen heeft uberhaupt niets geprobeerd
ons probleem niet, niemand kan het wat schelen
Nee, en Irak en Tibet en Tsjetsjenië ook niet. Geheimpje: het is geen 1938.quote:Op zondag 17 augustus 2008 17:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Oosterijk ook niet... Tjechie ook niet.
Tegen de tijd dat de EU een standpunt had ingenomen was rusland al over georgie heen gewalst. Kan Timmermans heel blij doen dat ze elkaar niet de haren zijn ingevlogen tijdens de EU vergadering, Rusland doet de verklaring af als onzin en je hebt niks.quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Blijft volgens mij wel dat het een puntje is voor Rusland (mits ze zich inhouden) en het Westen behoorlijk krachteloos bleek. Het is niet onopgemerkt gebleven, denk ik. Daarentegen wist iedereen dat niemand zich druk maakt om een of ander gefragmenteerd Kaukasus-landje.
Klopt. Dit is niet een oorlog waar het duidelijk is wie goed en wie slecht is. Sterker nog, direct de kant van de agressor kiezen omdat de ander je tegenstaat is ook niet direct een juiste zaak.quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:02 schreef sp3c het volgende:
de EU is dan ook niet 1 land, het is een verzameling van landen
de ene was wat sneller dan de andere maar vergeet ook niet dat de toedracht van dit alles nogal onduidelijk was en is
Klopt. de VS was alleen wat slagvaardiger dan de EU in mijn ogen. maar nog niet super.quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:02 schreef sp3c het volgende:
de EU is dan ook niet 1 land, het is een verzameling van landen
de ene was wat sneller dan de andere maar vergeet ook niet dat de toedracht van dit alles nogal onduidelijk was en is
en zo heel erg slagvaardig was de VS nu ook weer niet, ik heb Bush meerdere toespraken zien geven in de trend van 'ik weet het ook allemaal niet' en ik vind niet dat het echt zoden aan de dijk heeft gezet allemaal, de Russen zijn gewoon doorgegaan tot ze hun doelen bereikten.
hoe dan?quote:Op zondag 17 augustus 2008 18:41 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Klopt. de VS was alleen wat slagvaardiger dan de EU in mijn ogen. maar nog niet super.
men wilde gewoon niet slagvaardig zijn ... Zuid Ossetie is het gewoon niet waardquote:De verzameling van landen is de kracht van de EU, maar ook de zwakte. Denk dat een hele slagvaardige VS de russen er ook niet van had weerhouden te doen wat ze doen. Maar voor de beeldvorming was het wel belangrijk geweest.
http://www.latimes.com/ne(...)0,6000819,full.storyquote:Georgia, Russia took a path of belligerence and bluster
Russia supported separatists and distrusted Georgian leader Saakashvili, whose mocking attitude and head-long rush to embrace the U.S. made matters worse.
By Borzou Daragahi and Peter Spiegel
Los Angeles Times Staff Writers
August 17, 2008
TBILISI, GEORGIA — The Russian diplomat said he couldn't make it. He had a flat tire. The Georgian official in charge of bringing breakaway regions back into the fold was incredulous.
Temur Iakobashvili had driven up to South Ossetia from the Georgian capital to begin Russian-mediated peace talks to end months of escalating fighting in the pro-Moscow republic. But his Russian counterpart hadn't shown up.
"Can't you change the tire?" Iakobashvili says he asked Yuri Popov. No, the Russian diplomat replied. The spare was flat, too.
Less than 12 hours later, war between Russia and Georgia began, a conflict that has roiled the volatile, oil-rich Caucasus, raised tensions between Moscow and the West and nearly crushed this small U.S. ally.
But long before that flat tire, both sides had set their course for conflict, analysts and officials in Washington, Tbilisi and Moscow say: A combination of Russia's relentless drive toward confrontation and Georgian hubris made last week's warfare inevitable.
To some observers, the course was set after the 2004 election of Georgian President Mikheil Saakashvili. On Russia's southern border, Georgia had been under Moscow's sway for centuries. Now, the U.S.- educated Saakashvili was turning the country into a staunchly nationalist, pro-American laboratory for Velvet Revolution-style agitation.
A trove of evidence strongly suggests that Russia was preparing the logistics for war well before Aug. 7. As long as three years ago, diplomats, officials and analysts say, Moscow started waging a multi-pronged propaganda, military and economic campaign against Georgia as it moved hurriedly and provocatively into the Western sphere -- and toward joining the North Atlantic Treaty Organization, Russia's Cold War nemesis.
"The political decision was made in April," said Pavel Felgenhauer, a military analyst in Moscow who writes for the Jamestown Foundation, a Washington think tank, and for Russian publications. "It was final. Preparations were being put in place for a year beforehand."
Many say the Georgians, with the United States in their corner, became overly confident of their capabilities.
"These are the most romantic people in the world. They're very gallant, in the stupid sense," said Bruce P. Jackson, a close Bush administration ally who has worked extensively with Saakashvili and other leaders in the emerging democracies of the former Soviet bloc. "Do they really listen? They're very much 'the Charge of the Light Brigade' people. It has a lot to do with personal honor."
At any moment, analysts say, Georgia might have staved off a military attack by heeding Moscow's warnings and renouncing or at least qualifying its desire to join NATO.
Instead, Saakashvili reportedly made jokes about Russian Prime Minister Vladimir Putin's height.
Delicate balance
Eduard Shevardnadze, too, was disliked by Putin's team. The Georgian president who preceded Saakashvili was the man who, as Mikhail Gorbachev's foreign minister, oversaw the end of the Soviet Union and the dismemberment of its empire -- an event that Putin described as the greatest disaster of the 20th century.
But the diplomat managed to balance Georgia's pro-Western tilt with enough deference to Moscow to keep it mostly off the Kremlin's radar.
"Shevardnadze was very careful," said Alexander Rondeli, president of the Georgian Foundation for Strategic and International Studies. "He balanced everything."
Not so Saakashvili. Propelled to power in 2004 in the so-called Rose Revolution, he immediately began to push his country headlong toward the West, purging the Soviet-era bureaucracy, deregulating the economy and cozying up to Washington by sending 2,000 troops to Iraq. In the spring of 2005, he and thousands of Georgians proudly cheered on President Bush when he visited Tbilisi and said the United States would support their progress toward Western-style democracy.
"Everyone was expecting that something would happen because of Saakashvili's Western ways," said one European diplomat here in the Georgian capital, who like others contacted for this report spoke on condition of anonymity.
Analysts noted a stepping up of an anti-Georgian propaganda campaign in the Russian media about three years ago. In the weeks before the war, Russian media publicized opinion polls depicting tiny Georgia as Russia's worst enemy.
Tensions increased in 2005 after Georgia expelled two Russian diplomats it accused of espionage. Russia deported Georgians living in Moscow, sending them back to Tbilisi in cargo planes.
In the middle of the winter of 2006, South Ossetian separatists who have been agitating against Georgia for nearly two decades allegedly blew up the gas pipeline to Georgia, leaving the country without electricity or heat for two weeks.
Russia started issuing passports to residents of South Ossetia. In March this year, Moscow lifted sanctions on separatists in Abkhazia, another breakaway Georgian republic. The sanctions had been imposed under a treaty of the Commonwealth of Independent States, a loose confederation of former Soviet republics. The Russian parliament passed a resolution recognizing the demands of South Ossetian and Abkhaz separatists.
Russians were enraged when, over its strenuous objections, the West recognized Kosovo's declaration of independence in February from Serbia, a Moscow ally. Russians interpreted the move as hypocritical.
"If the West could begin redrawing the map of Europe in this day and age," said a Western diplomat, "why couldn't Russia?"
Hostilities build
Russia's actual preparations for a possible war began in April, according to analysts and Western diplomats, after Georgia and Ukraine, backed by the U.S., pushed to begin preparations to join NATO, what some called a decisive factor in the decision to escalate the conflict.
"There were so many times that they could have publicly renounced their desire to join NATO," Felgenhauer said. "That could have been the beginning of the solving of the problem."
In late April, Georgia alleged that Russia had downed an unmanned Georgian drone over Abkhazia; Moscow denied it.
A week before the conflict began, Russians completed a major railway upgrade project in Abkhazia. To experts on the Russian military, this was a key development.
"I know what railroad means for the Russian military in terms of military preparations," Felgenhauer said. "That's the only way we can move heavy equipment from one theater to another theater."
At the same time, Russians ran a military exercise in the Caucasus. It was focused on sharpening counterinsurgency skills, the European diplomat said. Among the units involved was the 58th Army, which ended up leading the attack into Georgia.
In South Ossetia, which is largely ethnic Ossetian but about a third ethnic Georgian, clashes began to erupt between the groups.
"There was extensive exchange of fire, kidnapping on both sides," Rondeli said. "Russians turned a blind eye to their allies. Georgians turned a blind eye to their allies."
A blast killed an Ossetian official. An assassin tried kill the leader of South Ossetia's Georgian community.
"After this," the European diplomat said, "everything started to snowball."
Mixed signals
Saakashvili's behavior and inflammatory rhetoric didn't help matters. Retaking controls of the breakaway regions had always been part of his agenda. He tripled the country's military budget, to $3.2 billion, and added U.S. and Israeli advisors to his government and security forces.
"A number of powerful advisors and structures around President Mikheil Saakashvili appear increasingly convinced a military operation in Abkhazia is feasible and necessary," the International Crisis Group said in a report on South Ossetia in June. "The Georgians have been warned by their Western partners against attempting a military solution," said the Brussels-based advocacy group.
At a conference in the picturesque Croatian port of Dubrovnik over the July 4 weekend, Bruce Jackson and Daniel Fried, the State Department's top European hand, pleaded with the Georgian president to abandon hopes of defeating Russian troops.
"You are not in NATO. . . . If you get into this, you're in it yourself," Jackson recalled Fried telling Saakashvili. "Nobody's coming. There is no cavalry."
Jackson said he was less diplomatic. "I went further than Fried could go, and I pointed out that Georgia hasn't won a war against anybody for 2,000 years," Jackson said. "Let's not kid ourselves. You're not Chechens."
In mid-July, just three weeks before the war erupted, U.S. Marines and Georgian soldiers staged a military exercise at a former Soviet base near Tbilisi. In retrospect, some wonder whether this was a mistake, perhaps giving Georgians the impression that they were more powerful than they were.
"Did somebody misinterpret that?" said one U.S. military official in Washington. "There are, in the intelligence community, [efforts] to say: 'OK, how did this unfold?' "
Jumping the gun
At 7 p.m. on Aug. 7, Saakashvili appeared on television to order Georgian forces to hold their fire. Then reports came in that Ossetians had overrun at least two Georgian enclaves. The fighting resumed with more ferocity.
According to a senior U.S. official, the State Department's Fried called Saakashvili and tried to convince him that the attacks by South Ossetian irregulars were a Russian trap. But as night fell, reports came in that Russian troops were on the move through the Roki Tunnel between Russia and South Ossetia.
Georgia decided to respond aggressively, quickly taking control of Tskhinvali, the South Ossetian capital.
"The whole world community tried to convince Georgia not to do this," the European diplomat said. "But someone crossed the border."
At the Pentagon, the first inkling of what was to come was a small sign: U.S. military trainers who were working to prepare Georgian troops for their upcoming deployment to Iraq at a training base in Vaziani, just southeast of Tbilisi, suddenly found themselves without students.
"When their units didn't show up, or at least didn't show up in force," a senior military official said, "there was an indication something unusual was going on."
Victory, then reversal
Within hours, war engulfed the southern Caucasus. The U.S.-trained and -equipped Georgian troops took Tskhinvali and began defeating the Russian troops.
"The first 12 to 20 hours, Georgia had the momentum," the European diplomat said. "It controlled almost all of South Ossetian territory."
But Russian troops and fighter jets began quickly swarming into South Ossetia, Abkhazia and ultimately Georgia. Russians dispatched two special forces units, though independent analyst say it is difficult to determine whether the Russian commandos were in place coincidentally because of a military exercise the previous week or were brought in specifically for a war.
"It was a huge miscalculation on the part of our government," said Tornike Sharashenidze, an analyst at the Georgian Institute of Public Affairs. "They underestimated the possible reaction."
The Pentagon's efforts to halt the Russian advance started in earnest Aug. 8.
Defense Secretary Robert M. Gates tried to persuade the Georgians to stand down. He also spoke with Anatoliy Serdyukov, who became Russia's defense minister last year with little experience.
"I will tell you that Minister Serdyukov told me that the Russians have no intention of going into Georgia," Gates said.
But many observers say there was little the Georgians, Russians or Americans could do by then. The trap had been sprung, and Saakashvili seemed more than willing to take the bait.
"It's been clear that Russians have tried to create a situation where the Georgians would make a mistake," a ranking European diplomat said.
"The Russian action and the war was of course not an improvisation. These plans had been made some time ago."
daragahi@latimes.com
peter.spiegel@latimes.com
Daragahi reported from Tbilisi, Georgia, and Spiegel from Washington.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 00:53 schreef StefanP het volgende:
Veeg die stompzinnige Georgiers maar van de kaart. Go Putin! Dat zal die sukkels wel eens leren om oorlogje te willen spelen in Zuid-Ossetie.
Hou je brievenbus goed in de gatenquote:Op maandag 18 augustus 2008 00:53 schreef StefanP het volgende:
Veeg die stompzinnige Georgiers maar van de kaart. Go Putin! Dat zal die sukkels wel eens leren om oorlogje te willen spelen in Zuid-Ossetie.
Ik ben van mening dat Georgie kreeg waar het op uit was. Rusland heeft dit niet begonnen, dat deed Georgie.quote:Op maandag 18 augustus 2008 00:53 schreef EricT het volgende:
[..]
Jij geilt echt op 'machtige landen' he
wat is het toch dat je kleine landjes haat, wat is er gebeurd in Nederland met kleine StefanP![]()
Erg interessant inderdaad. Blijf ze posten deze artikelen!quote:Op zondag 17 augustus 2008 19:48 schreef Caesu het volgende:
[..]
http://www.latimes.com/ne(...)0,6000819,full.story
interessant artikel over de voorgeschiedenis.
Wat is dit voor een sneue poging dat voor op 'de man spelen' moet doorgaan?quote:Op maandag 18 augustus 2008 00:53 schreef EricT het volgende:
[..]
Jij geilt echt op 'machtige landen' he
wat is het toch dat je kleine landjes haat, wat is er gebeurd in Nederland met kleine StefanP![]()
lolquote:Nasrallah: 'Failed' IDF generals caused Georgia defeat in war
Hezbollah leader Hassan Nasrallah on Thursday asserted that "failed" Israeli generals had caused Georgia's defeat in its current war with Russia.
"Israel exported failed generals in order to train the Georgian armed forces, including general Gal Hirsch, and we all know that the Georgian army was defeated by the Russian forces," Nasrallah said in a speech to mark two years since the end of the Second Lebanon War.
[...]
"Barak, who accuses the political and security echelon of lacking experience during the period of the Second Lebanon War, what can he say to his failures during his term as prime minister, particularly the hasty departure from Lebanon?" The Lebanese militant organization leader asked.
Nasrallah continued: "I also remind Ashkenazi of his failures during the period when he served as GOC Northern Command. They both failed then, and therefore they don't scare us today."
He even argued that he doesn't remember the name of the defense minister during the war - a mocking reference to Amir Peretz, who held the post during the conflict and famously said: "Nasrallah will remember the name Peretz."
http://www.telegraph.co.u(...)s-in-the-Crimea.htmlquote:Russia 'distributing passports in the Crimea'
Ukraine is investigating claims that Russia has been distributing passports in the port of Sevastopol, raising fears that the Kremlin could be stoking separatist sentiment in the Crimea as a prelude to possible military intervention.
By Adrian Blomfield
Last Updated: 7:42PM BST 17 Aug 2008
The allegation has prompted accusations that Russia is using the same tactics employed in the Georgian breakaway regions of Abhkazia and South Ossetia in order to create a pretext for a war.
Russia handed out passports to the residents of the two provinces, which have long looked to Moscow for support, five years ago. The Kremlin has justified its invasion of Georgia in terms of defending its citizens in Abkhazia and South Ossetia from Georgian "aggression".
Mykola Stretovych, an MP with Ukraine's ruling orange coalition, claimed that Russia was engaged in a massive operation to hand out passports in Sevastopol, home to 400,000 people, many of whom have historic ties with Russia.
Anatoly Gritsenko, chairman of the Ukrainian parliament's national security committee, launched a probe into the claims which, if true, would represent "a threat to national security", he said.
Tensions between Moscow and Kiev have grown in recent days after Viktor Yushchenko, Ukraine's pro-western president, imposed restrictions on Russian ships entering the Black Sea Fleet's base in Sevastopol.
The decision to place limitations on movement to and from the base, which Russia rents from Ukraine, was taken after ships from the Black Sea Fleet were used in military operations in Georgia.
Ukraine further infuriated the Kremlin last week by offering Europe and the United States access to its missile warning systems.
Mr Yushchenko's alliance with Georgia has caused further resentment among the Crimea's overwhelmingly Russian-speaking population. The territory was historically part of Russia but was awarded to Soviet Ukraine by Nikita Khrushchev in 1954.
Hmmm...quote:Op zondag 17 augustus 2008 15:39 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Nu haal je twee concepten door elkaar. Een etnisch Rus buiten Rusland is lang niet altijd een Russisch staatsburger. Sterker nog, voor zover ik heb kunnen waarnemen in de genoemde landen is het merendeel van de etnisch Russen daar staatsburger van het land waar ze wonen. Dit conceptueel verschil wordt in Nederland vrijwel niet gemaakt, vandaar de verwarring. In Oost-Europa en de gehele voormalige SU is dit wel een duidelijk verschil.
Als de EU verstandig is roept ze Oekraine tot de orde en laten we weten dat ze niet dwars moeten blijven doen over die Russische lease van Sevastopol.quote:Op maandag 18 augustus 2008 06:40 schreef henkway het volgende:
ALs de EU verstandig is neemt ze Oekraïne nu snel binnen de NAVO, voordat Rusland de vloot heeft gemoderniseerd, anders is het vragen om moeilijkheden.
Beter aktie, dan wachten op een reaktie
Dan zal Polen de Oekraïne helpen en heeft de NAVO oorlogquote:Op maandag 18 augustus 2008 08:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als de EU verstandig is roept ze Oekraine tot de orde en laten we weten dat ze niet dwars moeten blijven doen over die Russische lease van Sevastopol.
We hebben niks aan de Saakashvili's en Yushchenko's die voortdurend de relatie tussen Europa en Rusland verzieken.
Russians and EU to seek new pact
We hebben elkaar nodig en als die ex-sovjet republieken nog een score willen settelen met Rusland mogen ze dat zonder ons doen. De enige die er garen bij spint is Amerika. Wij hebben er alleen maar nadeel van.
Dat is nou ook weer overdreven...quote:Op maandag 18 augustus 2008 00:53 schreef StefanP het volgende:
Stefan vergeet dat na Georgië de Oekraïne aan de beurt is en dan Polen en dan is Rusland even sterk als de USA, misschien wel beter ook, maar meer kans op een WorldWarquote:Op maandag 18 augustus 2008 09:01 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is nou ook weer overdreven...Wat hebben de burgers van Georgie verkeerd gedaan?
Ik ben het wel met je eens (na heel lang discussievoeren en informatie verkrijgen) dat Georgie de oorlog is begonnen. Maar nu is het natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van Rusland om deze oorlog ook weer tot een einde te brengen, aangezien ze op dit moment wel de controle hebben en gewoon duidelijk de sterkere macht is nu de USA zich er niet mee gaat bemoeien.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 09:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Stefan vergeet dat na Georgië de Oekraïne aan de beurt is en dan Polen en dan is Rusland even sterk als de USA, misschien wel beter ook, maar meer kans op een WorldWar
Nu al heeft Rusland de Olie en het Gas en dat de USA dat moet kopen en de USA heeft al zoveel schulden, ik ben wel van mening dat we beter de USA kunnen hebben dan al die Islam landen + rusland dus
moeilijk doen ik zou ook niet vrolijk worden met een basis van de vijand in je landquote:Op maandag 18 augustus 2008 08:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als de EU verstandig is roept ze Oekraine tot de orde en laten we weten dat ze niet dwars moeten blijven doen over die Russische lease van Sevastopol.
We hebben niks aan de Saakashvili's en Yushchenko's die voortdurend de relatie tussen Europa en Rusland verzieken.
We hebben elkaar nodig en als die ex-sovjet republieken nog een score willen settelen met Rusland mogen ze dat zonder ons doen. De enige die er garen bij spint is Amerika. Wij hebben er alleen maar nadeel van.
Ik vind dit wat gechargeerd.quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:17 schreef Monidique het volgende:
Niets. Oekraïne heeft niets met Georgië te maken. [...] De beer is niet plots wakker geworden en we hoeven niet bang te zijn dat de T-72's binnenkort de Elbe oversteken.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 09:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Stefan vergeet dat na Georgië de Oekraïne aan de beurt is en dan Polen en dan is Rusland even sterk als de USA, misschien wel beter ook, maar meer kans op een WorldWar
Nu al heeft Rusland de Olie en het Gas en dat de USA dat moet kopen en de USA heeft al zoveel schulden, ik ben wel van mening dat we beter de USA kunnen hebben dan al die Islam landen
Rusland is al paspoorten aan het uitdelen in Oekraïne op de Krim.quote:Op maandag 18 augustus 2008 09:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik vind dat Rusland ook wel een aardige duit in het zakje heeft gedaan voor de relatie toen zij met machtsspelletjes met brandstoffen de kraan naar Oekraïne deels dichtdraaide. Shell heeft, wat dit betreft, bij Sachalin ook gezien hoe solide Russische afspraken zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2008 08:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik zelf denk dat de Russen niks gaan doen om Oekraïne terug te krijgen, tenminste voorlopig. Ze zullen zich eerst focussen op Polen, als die wapenschild er komt breekt de hel uit ben ik bang.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:38 schreef HarryP het volgende:
[..]
Rusland is al paspoorten aan het uitdelen in Oekraïne op de Krim.
Die mensen zijn historisch ook al op de voet van de Russen er wordt veel Russisch gesproken maar Chroesjtsjov heeft het ooit eens weggeven aan Oekraïne, en nu willen de Russen het terug.
Als de oppositie de volgende verkiezingen wint is het Westen weer de vijand...quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
moeilijk doen ik zou ook niet vrolijk worden met een basis van de vijand in je land
mjah dat met die schepen ... lijkt me vooral een puntje tegen Rusland in het hele PR gebeurenquote:Op maandag 18 augustus 2008 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind dit wat gechargeerd.
Het Oekraïense decreet dat de bewegingsvrijheid van de Russische Zwarte Zee vloot in de Krim limiteerde kwam nadat een aantal oorlogsbodems voor de Georgische kust werden opgesteld.
Ook heeft Oekraïne, samen met vier andere landen uit het voormalige Warschau-pact, openlijke steun betuigd aan Georgië.
kan Rusland weinig aan doen, dat gebeurt zowieso (of ze nu bij de NAVO komen of niet) alleen is de vraag hoe lang het gaat durenquote:Maar het meest belangrijke, in mijn beleving, lijkt me dat zowel Georgië als Oekraïne (inmiddels al lid van de WTO) zich willen ontdoen van de Russische invloedssfeer, terwijl gelijkertijd Rusland steeds meer vastberaden lijkt te worden te verhinderen, dat haar buurstaten lid van de NAVO worden.
Daarom moet de NAVO heel snel Oekraine aansluiten anders wordt Rusland te sterk met een militaire haven in de zwarte zee.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:20 schreef sp3c het volgende:
kan Rusland weinig aan doen, dat gebeurt zowieso (of ze nu bij de NAVO komen of niet) alleen is de vraag hoe lang het gaat duren
Het zou best kunnen dat dit enkel retoriek is, aangezien Sebastopol al wat langer dan dit conflict het strijdtoneel is van diplomatieke schermutselingen tussen Oekraïne en Rusland.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah dat met die schepen ... lijkt me vooral een puntje tegen Rusland in het hele PR gebeuren
die schepen lagen er immers al en hebben verder zonder veel problemen hun acties uit kunnen voeren (troepen aan land zetten en de Georgische marine uitschakelen), ze konden door die blokkade alleen niet terug naar huis maar volgens mij liggen de meeste schepen toch op de een of andere reden weer in de haven
gewoon heel hard blaffen en niet bijten
Dat klopt ook wel, maar ik ga ervan uit dat Rusland tot aan het daadwerkelijke lidmaatschap zowel Oekraïne als Georgië het knap lastig zullen maken door allerhande pesterijtjes, want zo blij is Moskou niet met de NAVO-uitbreiding.quote:kan Rusland weinig aan doen, dat gebeurt zowieso (of ze nu bij de NAVO komen of niet) alleen is de vraag hoe lang het gaat duren
Behalve door de lucht en over zee.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:51 schreef sp3c het volgende:
maar Oekraine is Georgie niet, die kunnen net zo hard terug pesten als ze willen en een gewapend conflict wordt een bloedbad aan beide kanten, dat zullen de Russen wel winnen maar dan is hun leger meteen 20 jaar terug in de tijd
die marinebasis is trouwens eenzelfde soort constructie als Guantanemo Bay, dat kunnen de Oekrainers hermetisch afsluiten als ze willen, komt er niemand meer in of uit!
quote:While many Western critics declared the Russian action of the past week a reversion to Cold War tactics, Moscow sees NATO itself as a Cold War relic. The Russians complain that following the demise of the Soviet Union and its Warsaw Treaty Organization, the U.S. reneged on promises to create a new global security order and instead moved to expand its own Cold War military alliance - NATO - into Moscow's own sphere of influence.
[..]
The anti-Moscow military alliance not only remained intact in the decade after the Cold War, but advanced towards Russia's shrinking borders. Russians saw all of that as strategic encirclement with hostile intent.
Last month, General Norton Schwartz, nominated as chief of the U.S. Air Force, told his confirmation hearing that the U.S. needed to send a warning to Moscow in the wake of Russian media reports claiming that Moscow was weighing the deployment of nuclear-capable bombers in Cuba, in response to U.S. missile defense installations in Poland and the Czech Republic. The Russians should be told that moving bombers to Cuba "crosses a red line for the United States of America," he said. Let's just say that the Russian military brass have long felt the same way about Ukraine and Georgia being militarily integrated into a rival alliance.
Russia could do little to stem NATO's advance during the economic and social collapse presided over by Boris Yeltsin. But Putin's Russia, flush with petrodollars, has reemerged as a geopolitical player at the same time as U.S. influence has been waning. With the bloodletting in Georgia, the Russians are telling Europe that the current security architecture is dysfunctional - a message Moscow sent earlier in the year through a vague proposal to replace NATO with a pan-European security structure in which Russia was an equal partner.
In Washington and in many former Soviet satellite states, the response to the Georgia debacle will be to continue NATO's eastward expansion and stiffen its resolve to contain a resurgent Russia. But in Western Europe, there will be growing doubts over the value of a security system built upon a structure designed to isolate and contain Russia. The problem, of course, is that NATO operates strictly by consensus, and in the absence of such consensus, paralysis may set in. Indeed, it may yet emerge that Putin's campaign in the Caucasus has succeeded not only in keeping Georgia out of NATO, but in dealing a body blow to the Alliance itself.
Oekraïne steunt net zo goed de separatisten in Moldavië. Hun levenslijn naar het buitenland loopt via de haven van Odesa.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:56 schreef damian5700 het volgende:
Maar inderdaad moet de EU een nieuw handelsovereenkomst sluiten met Rusland. Het oude liep immers in 2007 al af en de gesprekken daarover in 2006 vastgelopen..
Dat het zolang duurt is een gevolg van de Russische boycot van Pools vlees en de Letse eis om de Russische steun aan separatisten in Moldavië en Georgië op de agenda te zetten (toen was het al een issue).
Oekraïne is geen EU-lidstaat, dus heeft zij helemaal niets met gesprekken over handelsbetrekkingen tussen de Rusland en de EU te maken.quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:31 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Oekraïne steunt net zo goed de separatisten in Moldavië. Hun levenslijn naar het buitenland loopt via de haven van Odesa.
Rest van het artikelquote:Weinig te merken van Russische terugtrekking
Rusland is gestart met de terugtrekking van haar troepen uit Georgië. Dat beweert het Russisch staatspersbureau Ria Novosti en het werd bevestigd door de Russische legerleiding. Voorlopig is daar echter weinig van te merken. Zo werd Gori maandag nog gecontroleerd door Russische troepen, aldus de BBC. Volgens het Georgische ministerie van Binnenlandse Zaken rukt het Russische leger zelfs nog op in Georgië.
NYTimesquote:Missile Launchers Tighten Russia’s Grip on Georgia
WASHINGTON - Even as Russia pledged to begin withdrawing its forces from neighboring Georgia on Monday, American officials said the Russian military had been moving launchers for short-range ballistic missiles into South Ossetia, a step that appeared intended to tighten its hold on the breakaway territory.
A Russian missile failed to explode last week after striking a Georgian military police vehicle in Poti, a Black Sea port.
The Russian military deployed several SS-21 missile launchers and supply vehicles to South Ossetia on Friday, according to American officials familiar with intelligence reports. From the new launching positions north of Tskhinvali, the South Ossetian capital, the missiles can reach much of Georgia, including Tbilisi, the capital.
Ja. Die raketlanceerders (?) maken wel duidelijk dat Rusland de volgende keer van plan is het nog eens goed over te doen. Met vrede handhaven heeft het weinig te maken...quote:
quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Die raketlanceerders (?) maken wel duidelijk dat Rusland de volgende keer van plan is het nog eens goed over te doen. Met vrede handhaven heeft het weinig te maken...
Ik geef hem en de Russen toch te kennen dat hier geen woord Spaans tussen staat.quote:KURSK/GORI (Reuters) - Russian President Dmitry Medvedev promised on Monday a "crushing response" to any attack on its citizens as Georgia waited for concrete signs of a promised Russian military pullout.
Medvedev was speaking shortly before Russian military authorities announced that the withdrawal had begun, although Georgia denied this.
"If anyone thinks that they can kill our citizens and escape unpunished, we will never allow this," Medvedev told World War Two veterans in the Russian city of Kursk. "If anyone tries this again, we will come out with a crushing response."
"We have all the necessary resources, political, economic and military. If anyone had any illusions about this, they have to abandon them."
ik denk het toch wel hoorquote:Op maandag 18 augustus 2008 15:54 schreef HarryP het volgende:
[..]
Behalve door de lucht en over zee.
ik heb het juist over de sterkte van het leger???:???//:?quote:En Oekraine kan dan wel iets harder terugpesten maar tegen de overmacht en strategie van de Russen kunnen de Oekrainers niet op. Landmassa zegt niet veel over de sterkte van het leger. Daarnaast is het doel niet Oekraine bezetten maar alleen het Krim terugkrijgen.
quote:In Moscow, Col.-General Anatoly Nogovitsyn of the General Staff said a pullout had begun but did not give a timetable for how long it might take.
"I can say for certain when the New Year will come but I cannot give an exact date for the withdrawal of our troops from the conflict area yet," Nogovitsyn said. "I can only say that we will not be leaving as fast as we came".
quote:Georgian television showed Russian tanks crashing through a barricade of police cars on a narrow street in the village of Igoeti, half way between Gori and Tbilisi. One car, hitched onto the side of the tank was dragged about 100 metres along the road. The drivers were not inside.
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LI156944.htmquote:Deputy Foreign Minister Giga Bokeria said that Russian forces appeared bent on inflicting as much damage as possible on the Georgian economy.
"There are no signs at all that Russian forces are pulling out," he told Reuters. "Quite the opposite. They are spreading out to other regions."
Ik hoor echter geen EU kritiek op de Oekraiense rol in deze, ook niet als de verdere contacten tussen Oekraïne en de EU besproken worden.quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Oekraïne is geen EU-lidstaat, dus heeft zij helemaal niets met gesprekken over handelsbetrekkingen tussen de Rusland en de EU te maken.
Rusland laat zich daar echt niet wegjagen door de NAVO hoor. Dat zou gigantisch gezichtsverlies zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:02 schreef Bartleunen het volgende:
Ik denk dat rusland gewoon een heletijd blijft aanrommelen daar tot dat de US en NAVO het echt zat zijn en in actie komen. Vervolgens zal rusland, net voordat het echt uit de hand gaat lopen, zich terug trekken.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 00:53 schreef StefanP het volgende:
Wilden de Amerikanen niet Afghanistan terug in de middeleeuwen krijgen? Daar was de agressor ook klip en klaar. Toch zijn we nog steeds in belangrijke mate afhankelijk van de Amerikanen. Ik mis de logica om onafhankelijk van de ene grootmacht te willen zijn als de andere volstrekt vergelijkbaar is.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:15 schreef Demarest het volgende:
[..]
Dan kunnen we net zo goed die stompzinnige Amerikanen van de kaart vegen, dat zal die sukkels wel eens leren om oorlogje te willen spelen in Irak en Afghanistan.
![]()
Even serieus nu: zolangzamerhand wordt wel duidelijk dat de Russen bezig zijn Georgië structureel kapot te maken. Het is kristalhelder wie de agressor is in deze zaak. We moeten voorkomen dat Rusland op één of andere manier macht krijgt over Europa (bv. wanneer de gas- en olieleidingen in Georgië in Russische handen valt, of wanneer de zeevloot in de Baltische Zee weer wordt uitgerust met kernkoppen).
Je kan wel eens op deze site kijken. Maar eigenlijk is er maar een ding dat telt: uitgaven.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:01 schreef Bartleunen het volgende:
Op wiki staat vaak per land beschreven wat ze aan militair materiaal hebben. Is er ook ergens beschreven wat de NAVO, EU in totaal aan materiaal heeft ofzo. Ben benieuwd of ze bijvoorbeeld in totaal net zoveel straaljagers als de US of rusland hebben.
Een Oekraïens EU-lidmaatschap is totaal niet aan de orde.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik hoor echter geen EU kritiek op de Oekraiense rol in deze, ook niet als de verdere contacten tussen Oekraïne en de EU besproken worden.
Als je kritiek geeft op Rusland voor het steunen van het regime in Tiraspol, dan moet je delfde kritiek ook naar de Oekraïne richten. Die steunt het regime in Tiraspol ook, alleen op een andere manier (niet militair maar door ze een uitweg voor hun smokkelwaar te bieden).quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Een Oekraïens EU-lidmaatschap is totaal niet aan de orde.
En waaruit moet de kritiek bestaan die de EU, volgens jou, zou moeten leveren op Oekraïne?
Het was een Lets veto dat de onderhandelingen voor en nieuw handelsovereenkomst tussen Rusland en EU blokkeerde (nadat eerst Polen dwars had gelegen), dus nu het beeld scheppen, dat dit een gezamenlijk EU-standpunt was is je reinste onzin.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Als je kritiek geeft op Rusland voor het steunen van het regime in Tiraspol, dan moet je delfde kritiek ook naar de Oekraïne richten. Die steunt het regime in Tiraspol ook, alleen op een andere manier (niet militair maar door ze een uitweg voor hun smokkelwaar te bieden).
Nederland heeft nog best hoge uitgaven als je kijkt naar andere landen binnen europa!! maar ook daarbuiten!quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:21 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Je kan wel eens op deze site kijken. Maar eigenlijk is er maar een ding dat telt: uitgaven.
Japan heeft ook vrij hoge uitgaven als je bedenkt dat zij haar strijdkrachten alleen bij vredesmissies inzet.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:32 schreef Bartleunen het volgende:
[..]
Nederland heeft nog best hoge uitgaven als je kijkt naar andere landen binnen europa!! maar ook daarbuiten!
ANPquote:TILBURG - De Georgische presidentsvrouw Sandra Saakasjvili-Roelofs is niet welkom op de uitvaart donderdag van de omgekomen cameraman Stan Storimans. De familie heeft dit via het ministerie van Buitenlandse Zaken aan haar laten weten.
Nabucco steunen? Gazprom heeft reeds de rechten op het grootste deel van de gasproduktie in de buurlanden gekocht. Dus gaat het Westen veel geld steken in een pijplijn die niet door Rusland gecontroleerd wordt, maar voor het gas zelf moeten ze nog steeds bij de Russen aankloppen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:41 schreef Caesu het volgende:
morgen die spoedzitting NAVO in Brussel om 10:00.
ik denk dat Rusland af wil wachten of de NAVO-landen een gezamelijk standpunt in kunnen nemen.
Merkel zei gister dat Georgië zeker lid gaat worden van de NAVO.
eerst waren Frankrijk en Duitsland nog wat tegen om Rusland niet voor de voeten te lopen.
misschien is dat nu veranderd.
verder moet de Nabucco pijplijn (via Georgië, Turkije) meer gesteund worden door alle Europese landen.
zodat Rusland niet een monopolie meer heeft op de gastransporten en daarmee Europa kan chanteren.
of het White Stream alternatief van Georgië door de Zwarte Zee naar Oekraïne.
Dat is ook te zwart/wit gesteld. Oekraine kreeg brandstof voor een schijntje, een vriendenprijsje, door de Russen zwaar gesubsidieerd. Na de coup "oranje revolutie" van Yushchenko nam de Oekraine een steeds vijandiger houding in tov Rusland. Geen vrienden meer, dan ook geen vriendenprijsje.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind dat Rusland ook wel een aardige duit in het zakje heeft gedaan voor de relatie toen zij met machtsspelletjes met brandstoffen de kraan naar Oekraïne deels dichtdraaide. Shell heeft, wat dit betreft, bij Sachalin ook gezien hoe solide Russische afspraken zijn.
Onderhandelen met terroristen? Wat zegt het Witte Huis daarover?quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:14 schreef henkway het volgende:
Sjaak wil onderhandelen met de Russen, hij weet zelf wel dat Russen niet onderhandelen, vraag maar aan de ouders van de school in Beslan.
Dat lijkt me niet juist. Dat gas komt uit Centraal-Aziatische landen, zoals Azerbeidzjan en Turkmenistan.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:57 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Nabucco steunen? Gazprom heeft reeds de rechten op het grootste deel van de gasproduktie in de buurlanden gekocht. Dus gaat het Westen veel geld steken in een pijplijn die niet door Rusland gecontroleerd wordt, maar voor het gas zelf moeten ze nog steeds bij de Russen aankloppen.
Hulde voor deze bijzonder goede bijdrage.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:59 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat is ook te zwart/wit gesteld. Oekraine kreeg brandstof voor een schijntje, een vriendenprijsje, door de Russen zwaar gesubsidieerd. Na de coup "oranje revolutie" van Yushchenko nam de Oekraine een steeds vijandiger houding in tov Rusland. Geen vrienden meer, dan ook geen vriendenprijsje.
En dat van shell, Putin heeft idd een einde gemaakt aan veel van de dealtjes die waren gesloten toen Rusland op haar gat lag en dronkaard Jeltsin alles voor een appel en een ei verkocht. Omdat shell deels Nederlands is zou ik Putin daarom slecht of onbetrouwbaar moeten vinden? Dat hij dat gedaan heeft krijgt juist mijn respect. Hij heeft een mooi zooitje van die rovers het land uit geschopt en de industriën weer in Russische handen gebracht.
Na 15 jaar plunderen was het even slikken voor sommigen, Rusland plotseling als gelijkwaardige partner te moeten behandelen. Maar wat blijkt? Als je dat doet is Rusland enorm gewillig. Vraag maar aan de Kazakhstanen.
Mijn punt was dat wij onze oren teveel laten hangen naar de landen als Polen, Oekraine, de Baltische staten enz. Intern is er nog veel wrok richting de Russen en extern wordt daar (vooral) door Amerika handig gebruik van gemaakt. De sentimenten worden handig voor het geo-politieke wagentje gespannen. Wij hebben daar geen voordeel van en die landen uiteindelijk zelf ook niet. Dat raketschild gaat de Polen 's winters niet warm houden.
Beter een goede buur dan een verre vriend. Waarbij vriend tussen aanhalingstekens mag want die Amerikaanse vriendschap houdt op wanneer er geen eigenbelang meer te halen is.
Een pijpleiding tussen Rusland en Duitsland die ook ons vanaf 2012 van gas moet voorzien moet verdorie door de Baltische zee (veel duurder, ingewikelder en kwetsbaarder) alleen maar omdat Polen en Oekraine iedere deal om het over hun grondgebied te laten lopen hebben verhinderd.
Die pipeline kon ook heel goed via Wit rusland/ Belarussia, maar Belarus wil ook van Rusland afquote:Op maandag 18 augustus 2008 20:59 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een pijpleiding tussen Rusland en Duitsland die ook ons vanaf 2012 van gas moet voorzien moet verdorie door de Baltische zee (veel duurder, ingewikelder en kwetsbaarder) alleen maar omdat Polen en Oekraine iedere deal om het over hun grondgebied te laten lopen hebben verhinderd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |