Razor21 | donderdag 14 augustus 2008 @ 19:59 |
Vroeg mij het volgende af, wanneer dien je nu aan de noodrem te trekken in de trein? Stel je het volgende voor bv het traject Apeldoorn ---> Amersfoort (20 min met de intercity). Iemand krijgt plots een hartstilstand, dan kun je dus aan die rem trekken de trein komt tot stilstand. Grote kans dat je ergens kansloos stopt waar een ambulance niet bij kan komen. Dus dan heeft het geen zin. Is het slim als iemand een hartstilstand krijgt o.i.d. de conducteur te waarschuwen en is het dan verstandiger om de trein door te laten rijden naar het eerst volgende station (20 min verderop). Als je dat doet is het in elk geval al te laat lijkt mij. Kijk bij brand is het logisch dat je eraan trekt | |
Isegrim | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:00 |
Ik zag een keer een schaap op z'n rug liggen in een weiland naast de trein. Een schaap dat op z'n rug ligt, sterft. Ik wilde eigenlijk aan de noodrem trekken, maar heb dat niet gedaan... ![]() In jouw geval lijkt doorrijden me idd beter. ![]() | |
pfefferkatze | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:05 |
quote:Aan de noodrem trekken voor een schaap dat op z'n rug ligt ![]() | |
RicoRabbit | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:06 |
Heb ik me ook altijd afgevraagd inderdaad, daarom tvp | |
__Saviour__ | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:06 |
Als het niet kan wachten tot het volgende station, dat zal zo wel ongeveer de regel zijn. | |
SwJ | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:07 |
In geval van nood. | |
Isegrim | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:07 |
quote:Dat laatste heb je mis (tenzij iemand 'm op tijd ontdekt natuurlijk). Een schaap dat te lang op zijn rug ligt (ze kunnen onmogelijk zelf overeind komen) sterft onherroepelijk. Achteraf gezien had ik die eventuele boete er wel voor over gehad. Maar ja, ik ben van oorsprong een plattelandskind. ![]() | |
Repeat | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:07 |
quote: ![]() | |
spijkerbroek | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:07 |
Brand lijkt mij een geldige reden. | |
gebrokenglas | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:08 |
Geen idee eigenlijk wanneer je aan de noodrem zou moeten trekken. Een noodknop van 'waarschuw de conducteur' is beter. Maarja natuurlijk geen goed idee ivm het grote aantal grappenmakers die voor de lol op dat ding drukken. | |
Razor21 | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:10 |
Volgens mij heb ik wel een goede vraag gesteld.... ![]() | |
remlof | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:10 |
Bij twijfel gewoon 112 bellen met je mobiel, die vertellen je dan wel wat te doen en kunnen ook de machinist waarschuwen. | |
bakayarou | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:12 |
als iemand met z'n been tussen de deur zit | |
Waaghals | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:13 |
quote: | |
Boschkabouter | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:15 |
quote:Een "waarschuw de conducteur"-knop met ingebouwde intercom lijkt me het meest praktische. Volgens mij hebben de nieuwe Veolivla, connexxion en Syntus treinen al zoiets. | |
IBAZ | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:16 |
quote:Heineken en grolsch niet? | |
fs180 | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:22 |
quote:niet te zuipen dus laat je liggen | |
gias | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:34 |
je kan toch ook naar de machinist lopen of hoofdconducteur. volgens mij is elke trein uitgerust met een defibrillator. hard aanval is dus makkelijk te fixen dan. | |
Waaghals | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:35 |
wie zou er dan hard aanvallen? | |
Valkire | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:38 |
AED ![]() ![]() | |
BlueMage | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:39 |
Als je vriendin al uit de trein is en de deuren dicht gaan en jij nog wil uitstappen en de trein al verder gaat rijden omdat de conducteur niet ziet dat niet iedereen uitgestapt is. ![]() M. | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:44 |
quote: dat hebben de treinen toch niet aan board? | |
Ex-Lekkerlander | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:45 |
Nou ze hebben die noodrem alvast in de trein hangen voor wanneer ze de toiletten uit de trein gaan verwijderen. Als je dan hoge nood heb mag je aan de noodrem trekken http://www.telegraaf.nl/b(...)et_in_treinen__.html | |
Alicey | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:53 |
quote:"Kunt u een omelet en een espresso brengen" ![]() | |
Valkire | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:53 |
quote:die ligt bij de machinist en in het kamertje van de conducteur ![]() | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:57 |
quote:goed om te weten, ik kan werken met een AED namelijk ![]() | |
heiden6 | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:58 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Alicey | donderdag 14 augustus 2008 @ 20:59 |
quote:Een schaap in levensnood is toch niet grappig? ![]() | |
heiden6 | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:02 |
quote:Denken dat dat een rechtvaardiging is om aan de noodrem te trekken is wel. Als ik in de trein zit en een of andere gek trekt aan de noodrem voor een stervend schaap dan word ik echt kwaad. Dat levert onwijs veel vertraging op. | |
DJ-Maurits | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:02 |
quote: ![]() | |
HugoBaas | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:03 |
Is inderdaad voor als er fik is of als er iemand tussen de deur zit en de trein gaat rijden. | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:07 |
quote:dan weet jij niet hoe dat apparaat werkt, het doet niet veel meer dan indien noodzakelijk een stroomstoot toedienen. de hartmassage en de beademing moet je nog steeds zelf doen, en met dat gaat het vaak mis als je niet precies weet hoe dat moet | |
Alicey | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:08 |
quote:Als het schaap daarmee verder leeft is het imo dat waard. | |
heiden6 | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:09 |
quote:Nou, dat lijkt me prima, zolang je op de fiets zit of in je eentje in de auto. Als je daarvoor een trein stopt vind ik dat echt asociaal. ![]() | |
Isdatzo | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:10 |
Maakt niet uit, in jouw geval, razor, kan je beter jezelf opofferen voor de verloren reistijd van de andere passagiers ![]() | |
Alicey | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:13 |
quote:Hopelijk gebeurt het dan nooit als wij samen in de trein zitten. ![]() | |
LeeHarveyOswald | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:23 |
quote:Ik had in dat geval 112 gebeld ![]() | |
LeeHarveyOswald | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:25 |
quote:Dat is wel te hopen ja ![]() ![]() | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:27 |
quote:jij hebt mijn laatste post niet gelezen enk ik ![]() | |
EggsTC | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:28 |
Noodrem is met name voor brand of rookontwikkeling.quote:Nee, misschien komt het schaap zelf weer overeind door wind of misschien staat hij morgen in het slachthuis. Dan heb jij een trein gestopt voor een schaap wat toch al ten dode is op geschreven, of toch wel verder zou leven. Hier krijg je waarschijnlijk de boete voor. De boete is 50 euro. Iemand moet zwaar gewond zijn in de trein, buiten de trein of de trein moet in brand staan. | |
Jonathon | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:28 |
Hartaanval lijkt mij wel een goede rede eigelijk... ze kunnen precies zien waar de trein staat en de lokatie aan de trauma heli doorgeven | |
Valkire | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:33 |
quote: Het is niet alleen het gebruik van de AED maar ook de handelingen eromheen, hartmassage en mond op mond beademing. Die nieuwe AED's hebben ook een stap voor stap methode, een stem zegt je wat je moet doen. Maar je moet dus ook hartmassage geven, en dat is moeilijker (ik vind het eng) dan het lijkt. | |
EggsTC | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:34 |
Hier iemand die eraan trekt : http://www.intertet.org/?post_id=226020 | |
DJ-Maurits | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:36 |
quote:Ik weet dondersgoed hoe het apparaat werkt.. ![]() En natuurlijk is defibrilleren slechts een onderdeel van de reanimatie en dat wordt je geheel uit handen genomen. Dus kom niet aanzetten met: "Ik weet hoe een AED werkt.." Want dat kan dus iedereen, daar is het apparaat op ontworpen. Het nut van beademing tijdens de reanimatie is trouwens omstreden.. maar dat is een heel ander verhaal. | |
Valkire | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:38 |
quote: Alleen maar omdat er nu iemand is die zegt of het wel zin heeft, daarom doen ze nu ook tests zonder beademing ... of je daar blij mee moet zijn :S (als iets werkt waarom moetenen we het dan gaan maken ? ) | |
Herald | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:38 |
een week of twee geleden stopte de trein in Driebergen-Zeist. De deuren gingen bij een treinstel niet open. Omdat er natuurlijk al een lange stoet mensen stond riep de jongen die bij de deuren stond zovan "euj, de deuren gaan niet open, naar de andere kant mensen" en niemand reageerde eh, ze bleven allemaal stug staan. Toen reed de trein weer aan en stonden al die mensen die eruit wilden nog ![]() ![]() | |
EggsTC | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:41 |
quote:Meen je dat nou? Misschien dat ze het niet fuckte van de NS omdat de trein toch nog niet hard ging. Ze zijn er best streng op hoor. | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:41 |
quote:reanimatie wordt uit handen genomen ? nog nooit zo`n ding gezien denk ik, want je moet wel degelijk reanimeren, dat vertelt dat apparaat trouwens ook | |
veldmuis | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:41 |
quote:Proatte de jonge echt zo van euj jewaids of niet? | |
veldmuis | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:42 |
quote:Dat apparaat vertelt alles. Iemand ermee mishandelen duurt daarom ook te lang ![]() | |
DJ-Maurits | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:44 |
quote:Reanimatietechnieken zijn aan trends onderhevig... Het patroon van wisselende beademing en hartmassage is alleen de afgelopen 15 jaar al meerdere keren veranderd. En 50 jaar geleden werd nog geïnstrueerd om met de armen van het slachtoffer te pompen. En ze verzinnen vast nog wel tig andere leuke opties de komende jaren. Klinkklare onzin natuurlijk, het gaat erom dat de circulatie weer op gang komt. En dat gebeurt als de thorax door externe krachten als een soort blaasbalg gebruikt wordt. Het woord "hartmassage" is dus eigenlijk pertinent onjuist. En of dat nu 5 of 10 keer achter elkaar gebeurt of met of zonder beademing ertussen, zal het slachtoffer een worst wezen... Durf kritisch te blijven. | |
Ladylike | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:45 |
quote:kijk.. dat wist ik dus niet.. goed om te weten ![]() | |
Valkire | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:46 |
quote: ![]() | |
DJ-Maurits | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:46 |
quote:Nee, druif... het defibrilleren wordt je uit handen genomen... blijven lezen! | |
Alicey | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:49 |
Hopelijk krijg ik geen hartaanval in dit topic. Eer iedereen er over eens is hoe ik gereanimeerd moet worden ben ik reeds gecremeerd. ![]() | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:49 |
quote:ha en dat postte je niet, jij stouterd ![]() maargoed, laten we elkaar niet in de haren vliegen, is niet nodig ![]() | |
laffer | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:52 |
quote:ja dat postte je wel, sorry, niet goed gelezen ![]() | |
Valkire | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:54 |
quote:goede ondertitel bij je naam (voor deze situatie dan ![]() maar volgens mij zijn we het er wel overeens dat je niet alleen de AED moet kunnen gebruiken, maar dat je ook getrained moet zijn in de handelingen er omheen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Valkire op 14-08-2008 21:56:32 (more typos) ] | |
ETA | donderdag 14 augustus 2008 @ 21:58 |
heb zelf 1 situatie gezien waarbij de noodrem zijn waarde had bewezen. Begin dit jaar stond ik op het station van Cairo te wachten op de nachttrein richting het zuiden. Het is nogal druk en hectisch op het perron. Na lang wachten stopt er eindelijk een trein, helaas niet mijn trein. Nog voor de trein stil staat springen mensen er al uit. Lekker gevaarlijk denk ik al. Het chaotische proces van uitstappen en instappen begint, grote families met kinderen, mannen met grote dozen op hun hoofd, oude mannen met wandelstokken, allemaal gebruiken ze hun elleboog om snel aan boord te komen. Echter 1 man komt te laat. De trein begint alweer te rijden terwijl deze man met een grote doos in zijn armen komt aanrennen. Hij slalomt om de wachtenden mensen heen en bereikt een openstaande trein deur. Hij smijt zijn doos naar binnen en grijpt naar de handvat bij de deur om zichzelf naar binnen te trekken. Net op het moment dat hij zich vastgrijpt struikelt hij.... De trein heeft al wat snelheid opgebouwd en de man hangt met 1 hand aan de deuropening. Als in slowmotion begint hij te verdwijnen in het gat tussen de trein en het perron. Een man op het balkon ziet alles gebeuren en trekt aan de noodrem terwijl iemand anders de man probeert vast te grijpen. Met piepende remmen staat de trein binnen enkele meters stil. De man hangt nog steeds met 1 hand aan de deuropening en beide benen in het gat tussen de trein en het perron. Omstanders trekken hem ongedeerd terug op het perron. Het had niet veel gescheelt of hij was helemaal in het gat verdwenen en dan was het iets minder goed afgelopen. Dus noodrem, kan soms best handig zijn ![]() | |
DJ-Maurits | donderdag 14 augustus 2008 @ 22:20 |
quote:Het is al goed.. ![]() | |
g0dz0r | donderdag 14 augustus 2008 @ 22:44 |
quote:30 om 2 was de trend dit jaar. ![]() ![]() Ik hoop maar dat het nooit meer nodig zal zijn, geen idee hoe een pop in verhouding staat tot een echt mens maar die pop laat ik constant kotsen, (bij mensen weet ik het niet, dat was beurt voor ik uberhaubt een reactie kon opwekken) ik hoop echt dat ik nooit een klein kind voor me krijg want die druk ik volgens mij echt in tweëen. ![]() Voor de rest ben ik het met je eens, beademing is mi echt zinloos. Die komt weer op gang of niet, belangrijkste is het "motortje" weer aan de praat te krijgen. ![]() | |
Maeghan | vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:26 |
quote:Als je langs je station rijdt en je realiseert dat je per ongeluk in de sneltrein zit in plaats van in de stoptrein? | |
TeringHenkie | vrijdag 15 augustus 2008 @ 01:31 |
Ik vraag me af of je er mee weg zou komen om aan de noodrem te trekken en vervolgens te doen alsof je neus bloed. Je moet dan wel een gigantisch pokerface kunnen trekken. ![]() | |
LeeHarveyOswald | vrijdag 15 augustus 2008 @ 01:35 |
quote:Mijn vader heeft 20 jaar reanimatiecursussen gegeven. en 31 jaar op een SEH gewerkt. En die brak in het echt altijd ribben. Zo nauw komt dat niet, liever een weekje of 2 pijn of in het aller ergste geval een klaplong dan dood. | |
laffer | vrijdag 15 augustus 2008 @ 02:00 |
quote:bij een goede reanimatie breek je ribben, anders doe je het niet goed trouwens ![]() | |
Alicey | vrijdag 15 augustus 2008 @ 06:52 |
quote:Moeilijk denk ik. Je medepassagiers hebben het ten slotte gezien en als die er niet zitten in die coupé zul je minstens met een goed verhaal moeten komen. ![]() | |
fotostarter | vrijdag 15 augustus 2008 @ 07:11 |
quote:Wat zat er in die doos? ![]() | |
Isegrim | vrijdag 15 augustus 2008 @ 07:49 |
quote: ![]() | |
EggsTC | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:27 |
quote:Ja, aan de noodrem trekken voor een schaap, dat is pas ![]() Ik bedoel, je gaat toch ook niet de dierenambulance bellen als je op een mier stapt. Dan moet je consequent zijn ook. | |
Isegrim | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:28 |
Ik durf te wedden dat ik er in Friesland geen boete voor zou hebben gekregen. ![]() | |
EggsTC | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:29 |
quote:Je ondertitel zegt Rotterdam, daar krijg je zeker een boete ervoor. | |
Isegrim | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:30 |
Ik woon nú in Rotterdam en daar bevinden zich erg weinig schapen. ![]() ![]() | |
EggsTC | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:31 |
quote: | |
Isegrim | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:33 |
![]() | |
EggsTC | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:36 |
quote:Nou ik zie het verschil niet zo, een schaap is een wat groter dier dan een mier maar het zijn beide dieren. Economische schade, tja dan moet die boer maar beter op zn schapen letten. Waar ligt die grens, als jij een vogel verstrikt ziet zitten in een net, of een eend. Is het dan aannemelijk om de noodrem te trekken. Wat dan met een kip? Economische schade, die had nog wel een paar gouden eieren kunnen leggen voordat ze dood ging. Moeilijk die grens trekken, ik vind het niet geoorloofd tenzij mensenlevens in gevaar zijn. | |
BlueMage | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:43 |
Ik vraag me af als je in de trein idd ziet dat zo'n schaap op z'n rug ligt of je dan niet de dierenambulance kan bellen? Aan de noodrem trekken vind ik idd ook vrij overdreven, ik zou pissig zijn als passagier. ![]() M. | |
kyraaa | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:50 |
Ik weet hoe het bij de metro gaat, en aangezien ze rijden onder ongeveer dezelfde basis-regels als de trein; Als je aan de noodrem trekt word er automatisch een verbinding gestart met de machinist. Hij kan je horen en jij hem (tenminste, als het oude materiaal goed is) De noodrem is overbrugbaar in de metro. Als je geen goeie reden opgeeft, word hij overbrugd en ga je vanzelf weer rijden. Dat zal bij een trein wel anders zijn omdat hij natuurlijk veel langere afstanden maakt. Het komt nogal vaak voor dat schoolkinderen het even willen uittesten. ![]() ![]() Die defibrilator zit er ook niet in bij de metro, wel een ehbo doos met verband en pleisters. ![]() | |
Drinkfontein | vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:50 |
quote:Als je aan de noodrem trekt en de conducteur komt roepen dat je niet zomaar aan de noodrem mag trekken, kan je de AED-pads even tegen zijn linker-en rechteroor houden. Stopt ie wel met toeteren. ![]() | |
RiDo78 | vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:11 |
quote:Ja... en waar moet die heli landen?? Als ie op het spoor landt heb je meer doden, die bovenleiding is zo verdraaid rottig namelijk. Of hij kan in het weiland ernaast landen, dan moeten ze alleen wel met hun spullen over een sloot zien te komen. Bij medische nood is het beter om 112 te bellen en door te geven wat het volgende station is. Ook een beetje afhankelijk van de lokatie, als je bij een stopstation voor Leiden zit dan is het vaak sneller om met de trein door te gaan en te zorgen dat er op Leiden medisch personeel staat (ziekenhuis zit daar pal tegenover het station). Eventueel kun je op een station altijd bij stilstand nog aan de noodrem trekken om het treinpersoneel te waarschuwen. (De machinist ziet dat nameljik direct). De trein mag volgens de regels sowieso niet verder rijden indien er een dergelijke situatie optreed. Zo zat ik laatst in de trein naar Schiphol en daar bleek dat iemand geen zuurstof meer kreeg en begon te hyperventileren. Hij voelde op ten duur z'n benen niet meer enzo. De conducteur was vrij snel ter plaatse dankzij iemand die bij de omroepinstallatie van de trein kon komen. Bij Schiphol hebben we de beste man de trein uit geholpen, maar de trein moest blijven staan tot het medisch personeel ter plaatse was en de man had onderzocht. | |
Duvel | vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:19 |
Machinisten weten uit hun hoofd waar zich overwegen bevinden, een ambu kan dan naar een overweg komen. In moderne treinen kan de machinist de noodremming onderbreken om op een gunstiger punt tot stiltstand te komen. | |
IBAZ | vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:43 |
quote:Ja, in Rotterdam staan de meeste schapen op een balkon. | |
veldmuis | vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:50 |
quote:Dacht je dat die gasten van de traumaheli niet wat gewend zijn? Alleen als je een MacGyver bent die ook nog wat van geneeskunde weet kom je in dat team. Een slootje maakt ze echt niet uit hoor. ![]() | |
Charizma | vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:55 |
NS qoutequote: | |
Charizma | vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:57 |
Enigste reden die te vinden is dus wanneer er direct gevaar dreigt, wat daar onder valt wordt verder niet vermeld. Heel onduidelijk dus. | |
veldmuis | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:00 |
quote:Wat een enige reden zeg ![]() | |
Brentmeister | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:01 |
quote:Wtf ![]() | |
Pappie_Culo | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:02 |
Ik neem aan dat hoge nood een noodgeval is, dus als je straks in de potloze intercity moet schijten, dan trek je aan de noodrem. Maar pin me d'r niet op vast. | |
Fred2 | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:15 |
quote:Je vergeet dat er meerdere stations op de lijn zijn. In geval van een hartstilstand moet je de conducteur waarschuwen, die kan EHBO verlenen en de machinist laten stoppen op het eerst volgende station. daar kan de ongelukkige in de ambulance worden gebracht. Aan de noodrem trekken heeft iig geen zin. Daar moet je alleen aan trekken als het voor de meerderheid van de passagiers onverantwoord is om door te rijden. Dus eigenlijk alleen als de trein fysiek niet meer in staat is om verder te rijden. Zelfs bij een schietpartij is het verstandiger om door te rijden omdat je de daders juist helpt als de trein in de middle of nowhere stil komt te staan. | |
Pappie_Culo | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:17 |
quote: ![]() Hebben ze jou voor nodig. | |
Charizma | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:26 |
quote: ![]() | |
veldmuis | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:33 |
quote:Ik ben er niet boos over hoor. | |
tuxepux | vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:39 |
Ik heb een keer aan de noodrem getrokken. Toen hing er een jongen aan de trein (wilde zelfmoord plegen ofzo, maar kreeg spijt, ging gillen en op het raam meppen..). Leek me een goede reden om aan de noodrem te trekken! De jongen donderde eraf en kwam achter de trein terecht. Het commentaar van de conducteur: "ach, had 'm lekker laten liggen". ![]() Nou ja, heel gedoe natuurlijk, we hebben 2 uur stil gestaan in the middle of nowhere, terwijl ze die jongen probeerden op te lappen. Ik weet nu nog niet of 'ie het heeft overleefd of niet. Maar de politie vond het geheel terecht dat ik aan de noodrem trok. Dus ik kreeg geen boete ![]() | |
Charizma | vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:05 |
quote:Ook niet een klein beetje? | |
Vloris | vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:49 |
quote:TS heeft het over het traject Apeldoorn-Amersfoort, dat is 20 minuten met de intercity, zonder enig ander station ertussenin waar je zou kunnen stoppen. Verder ook bar weinig overwegen daar midden op de veluwe waar je een ambulance naar toe kunt laten rijden. Maar inderdaad, daar heeft het weinig zin om aan de noodrem te trekken in zo'n situatie. OT: Ik heb daar trouwens een keer stilgestaan omdat er iemand voor de trein was gesprongen. Nou, dan duurt het dus ook uuuuuren voor de brandweer en de politie enzo ter plaatse kunnen zijn om de restjes op te ruimen en de trein weer enigszins toonbaar verder te kunnen laten rijden... | |
veldmuis | vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:31 |
Er zou een wetswijziging moeten plaatsvinden wat betreft die zelfmoorddingen. Iets dat een uit elkaar gespat lichaam gewoon weggespoten mag worden door de brandweer, en dat ze daar geen stukjes van hoeven te rapen. Een druppel bloed voor het DNA, en verder niet. Punt. | |
Pappie_Culo | vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:34 |
Dat niet, maar wat wel zou moeten gebeuren is dat de NS verplicht wordt na een half uur iedereen uit de trein te laten. Te gek voor woorden dat ze je uren vast kunnen houden. Zo gevaarlijk kan het echt nooit zijn allemaal. Neem dat aan van iemand die wel eens met z'n dronken harses bij Utrecht CS een trein uit is gesprongen. Als ik het met m'n dronken kop kan, dan kunnen nuchtere passagiers onder begeleiding het zeker wel. | |
Daywalk3r | vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:26 |
quote:Ze mag ook wel een keer mij trekken. quote:Ik weet dus totaal niet hoe dat werkt. Als ik dan ergens ben waar iemand een hartstilstand heeft en ik heb zo'n AED en er is verder niemand moet ik dat ding dan toepassen zonder hartmassage en/of lucht-toediening? Om iemand zomaar dood te laten gaan omdat je niet weet wat je doet is ook al zoiets. | |
Ex-Lekkerlander | vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:51 |
quote:Jij mag me best wel mond op mond beademing geven; dat is niet zo eng [ Bericht 1% gewijzigd door Ex-Lekkerlander op 15-08-2008 20:14:10 ] | |
laffer | vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:08 |
quote:heeft geen zin helaas ![]() | |
100procent | vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:48 |
....als je een halte te ver bent gereden. Of als je gewoon te laat op school / je werk wilt komen. | |
Triptamine | vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:03 |
Als je per ongeluk je baby uit het raam gooit is het wel toepasselijk | |
L-IS | vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:11 |
als iemand blijkt haken aan de deur lijkt me best handig om die knop te gebruiken tenzij je een rooie streep aantrekkelijk vindt | |
Ex-Lekkerlander | zaterdag 16 augustus 2008 @ 01:12 |
Als niemand het ziet mag je aan de noodrem trekken | |
nachtdier2 | zaterdag 16 augustus 2008 @ 02:27 |
Als je voor BNN wilt werken. Of misschien als je halverwege twee stations moet zijn? | |
blup | zaterdag 16 augustus 2008 @ 03:39 |
quote:Van treinen zijn ze ook overbrugbaar. Trek jij maar eens aan de noodrem in de schipholtunnel, wedde dat de trein doorrijdt + schiphol overslaat en buiten pas stil gaat staan? ![]() Ik heb ook een keer een noodrem situatie meegemaakt op Eindhoven waar een numbnut te laat de trein in sprong met zijn trolley achter hem aan waarbij de trolley tussen de deuren bleef zitten. De deur sloot goed dus de trein kon rijden met een uitstekende trolley. | |
FamFarmerFan | zaterdag 16 augustus 2008 @ 05:36 |
quote:Je schreef dat je wist hoe de AED werkte, niet dat je kon reanimeren. Maar troost je met de gedachte dat als je wél kunt reanimeren dat nog steeds de kans op overlijden vrij groot is. ![]() | |
F04 | zaterdag 16 augustus 2008 @ 07:47 |
Tijdens een fittie... | |
Charizma | zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:21 |
quote:Snap zoiezo niet waarom mensen die zelfmoord plegen zichzelf voor een trein gooien. Ze nemen het risico een aantal meters meegesleurd te worden aan hun been of iets dergelijks om vervolgens helse pijnen te doorstaan wat hun leven nog onaangenamer maakt en alsof het allemaal nog niet genoeg is mislukt hun poging ook nog. Het lijkt mij dat er wel prettigere en effectievere manieren te bedenken zijn om een einde aan je leven te maken. | |
Bastoenie | zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:25 |
quote:Anders doe je het niet goed? Wat is dat dan voor bullshit ![]() Het kan gebeuren maar het hoeft niet. Ben je BHV-er ofzo? ![]() | |
TeringHenkie | zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:30 |
Als pberends ook in jouw trein zit ![]() | |
validname | zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:02 |
in de spits, een paar minuten voordat de trein het perron oprijdt. Coupe-domino ![]() | |
8D | zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:35 |
quote:Maar alleen als iemand het filmt en op Youtube zet ![]() | |
laffer | zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:40 |
quote:ook, maar ik heb nu ook mijn EHBO, en ja zelfs met aanvullende vervolg cursussen gedaan, ben er aardig in thuis nu, psychologie er ook bij. en ja, met een reanimatie breek je ribben, kan ook niet anders, je moet namelijk zo`n 5 cm de bortkas indrukken ![]() | |
DJ-Maurits | zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:55 |
quote:Mwoah, niet echt... tuurlijk kan het gebeuren dat er een rib breekt tijdens het reanimeren en het doel heiligt de middelen. Maar om te stellen dat er ribben gebroken moeten worden om effectief te kunnen reanimeren gaat wat ver.. ![]() | |
laffer | zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:34 |
quote:het klinkt idd eng, maar geloof me bij een reanimatie breek je echt ribben | |
DJ-Maurits | zondag 17 augustus 2008 @ 11:23 |
quote:Jong... kijk eens in mijn profiel wat ik met m'n leven doe en laat dat idee varen... Dat dat op je EHBO-avondje verteld is, wil nog niet zeggen dat het ook zo is... | |
Bastoenie | zondag 17 augustus 2008 @ 12:19 |
quote:Ik sluit mij aan bij DJ-Maurits, EHBO en aanvullende cursussen stellen allemaal nog bar weinig voor. En ja ook ik kan het weten ![]() | |
WjeroneW | zondag 17 augustus 2008 @ 12:47 |
Ik zou hem door laten rijden naar volgende station en dan 112 opbellen om een ambulance naar het volgende station te laten komen. | |
Molluck | zondag 17 augustus 2008 @ 12:51 |
Ik zat een keer in de trein toen er een noodstop gemaakt werd en daarna zag ik een wat verstrooid kijkende oudere allochtoon van het toilet af komen strompelen. Werd er even later omgeroepen dat er "geen reden voor paniek was, maar dat de noodstop was gemaakt omdat iemand dacht dat hij met de noodhendel de wc kon doorspoelen" ![]() | |
Flepke | zondag 17 augustus 2008 @ 13:48 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Charizma | zondag 17 augustus 2008 @ 14:01 |
Hahah dat moest dan ook even worden omgeroepen he ![]() | |
L-IS | zondag 17 augustus 2008 @ 21:10 |
quote:whaha die is echt zo geniaal whaha ![]() ![]() ![]() ![]() | |
g0dz0r | zondag 17 augustus 2008 @ 23:25 |
quote:Maar jij bent nog studerende. ![]() ![]() | |
Bastoenie | maandag 18 augustus 2008 @ 12:15 |
quote:Maar het hoeft niet, dat was de vraag ![]() | |
laffer | dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:27 |
quote:Opleiding: Geneeskunde Beroep: Student ![]() weleens met echte mensen gewerkt i.p.v. met je gok in je boeken gezeten? en nee, ik heb geen EHBO avondje gehad, ik heb in mijn bedrijf waar ik werk ( met echte mensen die een handicap hebben waaronder hart patienten) intern diverse opleidingen gedaan, en nu ben ik nog bezig met andere opleidingen waaronder psychologie. dat is namelijk verplicht nogmaals omdat ik daaglijks werk met mensen die een handicap hebben. ik ben nogsteeds druk bezig met alles, wat ik alleen maar probeerde te vertellen dat een AED geen wondermiddel is en dat het geven van hartmassage niet zo makkelijk is als wat het lijkt. verder maar weer on topic graag | |
DX11 | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:25 |
quote:Zwaar vet, zou het bijna zelf doen, ze is onsnapt nietwaar, dan moet ik het ook kunnen ![]() Goed getimed ook ![]() ![]() | |
tuxepux | woensdag 20 augustus 2008 @ 21:31 |
Wat een trut zeg, die dat zomaar voor de lol doet. "Wat is dit lekker!" ![]() Als het menens is, lach je er dus echt niet bij. ![]() | |
ThingFish | woensdag 20 augustus 2008 @ 22:28 |
Duitsers durfden ook een keertje niet aan de noodrem te trekken omdat ze bang waren voor boetes. Gevolg: nou... kijk zelf maar ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE-ongeluk_in_Eschede | |
Erasmo | donderdag 21 augustus 2008 @ 00:05 |
quote:Tegen de tijd dat er een stuk staal van meer dan een meter de coupevloer doorboort wordt het inderdaad wel tijd voor de noodrem ![]() | |
Impry | donderdag 21 augustus 2008 @ 13:07 |
quote:Wel heftig stukje... | |
LinkseFrieseVegetarier | donderdag 21 augustus 2008 @ 18:42 |
quote:Ja, dat is verstandiger. Laat de machinist een ambulance waarschuwen zodat die klaarstaat op het volgende station. Helaas zal er wel een of andere klapjosti zijn die slim denkt te zijn en tóch aan de noodrem trekt. Een vriendin van me zat eens in een trein waarin iemand aan de noodrem trok omdat er iemand was flauwgevallen, for fuck's sake. quote:Ha! Een hartinfarct makkelijk te fixen. ![]() Maak dus niet de vergissing om een AED te beschouwen als een wondermachine waarmee je wel even iemand van een hartinfarct redt. Ik heb er trouwens nooit van gehoord dat elke trein er een aan boord heeft? quote:Ha, nog zo'n vergissing. Niet iedereen kan met een AED overweg. Ten eerste moet je de elektrodestickers op de juiste plek weten te plakken (nee, dat is níet 'gewoon links op de borst') en ten tweede moet je nog steeds reanimatie kunnen toepassen (het apparaat zegt ook "start met reanimeren" e.d.). Om die reden is het vaak ook bedrijfspolicy dat alleen getrainde medewerkers het apparaat mogen gebruiken. Het zou me niks verbazen als treinmaatschappijen ook een regel hebben dat alleen personeel de AED's mag gebruiken. | |
tuxepux | donderdag 21 augustus 2008 @ 18:47 |
quote:Een trein heeft niet eens een schroevendraaier aan boord ![]() En ook geen brancard, trouwens. Best lastig als er iemand ligt te creperen en de ambulance staat aan de overkant van de sloot. Vooral als je dan dus geen schroevendraaier hebt om de deur van de wc er even uit te schroeven. Anders had die nog als brancard kunnen dienen... | |
Yozzz | donderdag 21 augustus 2008 @ 20:15 |
quote:Dan trekken de daders toch zelf gewoon aan de noodrem? ![]() | |
frenchfries | donderdag 21 augustus 2008 @ 20:30 |
quote:Als het een lekker wijf betreft vind ik dat nut helemaal niet zo omstreden hoor! ![]() | |
frenchfries | donderdag 21 augustus 2008 @ 20:46 |
quote:Schijnt vaker voor te komen, die noodremmen hangen daar niet zo tactisch ![]() | |
Bastoenie | donderdag 21 augustus 2008 @ 20:55 |
quote:Iedereen met een portie gezond verstand en de rust op dat moment kan zo'n ding bedienen. Op de elektrodenstickers staat hoe je ze moet plakken, de AED zegt alles voor. Komt het alleen nog op het reanimeren zelf aan ![]() | |
tuxepux | donderdag 21 augustus 2008 @ 20:57 |
quote:Tuurlijk, dat doe jij wel even. | |
frenchfries | donderdag 21 augustus 2008 @ 20:58 |
quote:Kun je ook zelf een stem kiezen? ![]() | |
LinkseFrieseVegetarier | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:20 |
quote:Ja, op de elektrodenstickers staat hoe je ze moet plakken. Net zoals hier staat hoe je moet autorijden: koppeling indrukken, pook naar de 1 duwen, koppeling langzaam omhoog laten komen en het gaspedaal indrukken. Zo! Nu kun je autorijden. Toch? | |
Bastoenie | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:47 |
@tuxepux: Ja hoor dat doe ik wel even, heb het al wel vaker gedaan ![]() quote:Op die elektrodenstickers staat een plaatje van de borst hoe je moet plakken, die vergelijking met autorijden slaat als een tang op een varken. Waarom verzin je zelf maa. | |
LinkseFrieseVegetarier | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:52 |
quote:Dat plaatje is in 2D. Het menselijk lichaam is 3D. Je moet de linkersticker zo ongeveer half op de zijkant van het lichaam plakken. Haal dat als leek maar eens uit een plaatje. Denk je nu echt dat een leek het in een noodsituatie voor elkaar krijgt om op basis van een plaatje van 5 x 2,5cm die stickers op de juiste plek te plakken? | |
Bastoenie | donderdag 21 augustus 2008 @ 21:57 |
quote:Heb je mijn vorige post dan wel goed gelezen? Ik zeg toch ook iemand die gezond verstand en de RUST kan vinden een AED zeker wel kan bedienen, daarvoor zijn ze ook ontworpen. Dat iedereen ermee om kan gaan. Dat er bij bedrijven mensen geschoold worden is helemaal zo gek niet. Maar het komt niet zo heel nauw op een paar cm rechts of links. Gaat om die klap dat het hart weer op gang komt. | |
ThingFish | donderdag 21 augustus 2008 @ 22:02 |
quote:Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk. Als het hart al niet meer klopt, dan is het lichaam gewoon eigenlijk dood. Reanimatie is de eerste oplossing bij het ontbreken van zo'n apparaat. Daar kan je toch gewoon op terugvallen als het met de plakkers niet wil lukken? Tuurlijk, een aantal klappen met zo'n apparaat zou het lichaam weer op gang kunnen krijgen. Veel erger kan het immers niet worden. Dus wanneer dat apparaat ergens in de trein hangt en niemand heeft geleerd zo'n ding te bedienen, wil dit volgens mij nog niet zeggen dat het niet te gebruiken is. | |
frenchfries | donderdag 21 augustus 2008 @ 23:56 |
Overigens: Mensen die pimpen met het feit dat ze een reanimatiecursus gevolgd hebben: ![]() Topicwaardig eigenlijk. | |
Peter | vrijdag 22 augustus 2008 @ 00:34 |
Mensen die een boekje hebben gelezen en ergens voor opgeleid worden denken -zonder ervaring- het toch altijd beter te weten dan anderen, wat voor ervaring die ook hebben... ![]() Maar back ontopic: Bij brand, bij erge mankementen aan de trein (raam er uit, vonken, koppeling kapot), meerdere mensen onwel, runaway train... | |
LinkseFrieseVegetarier | vrijdag 22 augustus 2008 @ 00:47 |
quote:Hoe komen mensen er toch in godsnaam bij dat die dingen ontworpen zouden zijn zodat iedereen ermee om kan gaan? Ze zijn ontworpen voor gebruik door getrainde personen. Als de stickers flink verkeerd zitten zal een AED trouwens helemaal geen 'klap' geven omdat hij geen hartactiviteit meet. | |
wizarddragon | vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:17 |
quote:Je spreekt uit ervaring? ![]() | |
Jikpunth | vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:30 |
quote:Wat een complete onzin! Het kan inderdaad gebeuren dat er ribben breken tijdens reanimatie, maar dan vooral bij dikke mensen omdat je niet 5 centimeter maar 1/3e van de borstkas indrukt. Overigens als je een rib hoort breken is de kans groot dat je met je hand op de verkeerde plaats zit dus kun je dat beter eerst even controleren. Dat het breken van een rib een secundair probleem is klopt inderdaad (je grootste probleem is namelijk dat je klinisch dood bent), toch klopt er geen reet van dat er ribben horen te breken dus ik zou maar even mijn boeken weer door gaan nemen. Daarnaast is een AED inderdaad bedoelt om gebruikt te worden door complete mongolen. Zelfs zonder reanimatie is je kans van overleven namelijk vele malen groter. In principe moet je eerst twee minuten reanimeren om je kans te vergroten en na de defibrillatie door reanimeren, maar in de praktijk is het bedoeld voor lutsers. Ik heb dat ding een keer gebruikt zien worden en de persoon waarop hij gebruikt werd kon daarna zittend op de ambulance wachten ![]() | |
Jikpunth | vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:56 |
quote:Ligt eraan welk merk je kiest. Hier zijn het altijd vrouwen maar in Nederland zal het met Philips misschien anders zijn ![]() | |
LittleMiss | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:21 |
tvp. Wel stoer van die nicolette ![]() | |
Ringo | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:31 |
En als je nou heel hard moet schijten en alle plees zitten vol? Mag je er dan een ruk aan geven? Als de conducteur begint te klagen zeg je gewoon: volgende keer doe ik het wel in het gangpad. | |
RiDo78 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:00 |
quote:Ja, en hoe noem je jezelf als de reanimatie niet lukt? Een necrofiel?? | |
Vloris | zondag 24 augustus 2008 @ 01:12 |
quote:En niemand die even op het idee komt om de brancard uit de ambulance te halen ![]() Je weet wel, die auto waar de brancard (welke dan ook) met patient erop toch weer naartoe gebracht moet worden ![]() | |
Fortitudo | zondag 24 augustus 2008 @ 02:00 |
tvp | |
tuxepux | zondag 24 augustus 2008 @ 11:49 |
quote:Ze wilden er niet mee gooien, ofzo. Ik kon het ook allemaal niet zo goed volgen, want reizigers worden niet echt op de hoogte gehouden in zo'n geval. | |
DX11 | zondag 24 augustus 2008 @ 12:26 |
Zou het mogelijk zijn er ongezien aan te trekken en vervolgens ergens te gaan zitten of staan en doen alsof je van niks weet, zonder dat ze er achter komen? Of kunnen ze zien aan welke rem is getrokken, in dat geval word het al moelijker (maar niet onmogelijk toch), ik zou het bijna doen ![]() | |
frenchfries | zondag 24 augustus 2008 @ 12:35 |
quote:Je hebt serieus nog nooit in een trein gezeten? ![]() | |
__Saviour__ | zondag 24 augustus 2008 @ 12:36 |
quote:Die noodremmen zijn verzegeld. Als eraan getrokken is, is dat te zien. | |
RiDo78 | zondag 24 augustus 2008 @ 15:55 |
quote:Je kunt aan de rem trekken, maar je krijgt hem niet meer los, daarvoor heb je echt een conducteurssleutel nodig. Dus gegarandeerd dat de conducteur naar je coupe komt en die rem controleert. Als je de enige in de coupe bent heb je een goede smoes nodig. Zitten er meer mensen in de coupe is het niet te hopen dat een van hen je gaat verlinken. Maar omdat je hun een onbekende vertraging hebt bezorgd zullen ze graag hun bek houden ... | |
TeringHenkie | zondag 24 augustus 2008 @ 18:19 |
quote:Maar dat is gewoon een vierkantssleutel | |
RiDo78 | zondag 24 augustus 2008 @ 21:57 |
quote:Klopt, en als er verder geen verzegeling op zit heb je kans dat je er met een enorme 'techische storing' vertraging nog vanaf komt... | |
Cyberzone | maandag 25 augustus 2008 @ 09:07 |
Jullie zeggen wel dat je de conducteur moet waarschuwen maar wat als je de conducteur niet kan vinden. En soms zijn treinen opgesteld uit twee delen waardoor je dus niet naar de voorkant van de trein kan lopen. | |
tuxepux | maandag 25 augustus 2008 @ 09:15 |
quote:Dan bel je 112, en zeggen ze je dat je aan de noodrem moet trekken ![]() |